Sabtu, 14 September 2013

SAMA2 KITA BAIKI DIRI....DOA TIADA USAHA BOHONG...USAHA TAK ADA DOA ITU SOMBONG

Semangat juang tidak luntur di sebalik penjara

Muhammad Faeez Azahar, 14 Sep 2013


IPOH: “Teruskan perjuangan, teruskan perjuangan dan teruskan perjuangan! Jangan berputus asa untuk berjuang menentang kerajaan zalim," demikian pesanan daripada 13 orang yang sedang ditahan di Penjara Tapah ketika ini.

Pesanan tersebut dikirim oleh seorang mangsa, Bad Latif Mansor kepada Isterinya, Nashita Md Noor ketika diberi peluang melawatnya pagi ini.

Beliau dibenarkan melawat bersama-sama tiga orang anaknya serta ahli keluarga mangsa tahanan yang lain.

Nashita berkata, semangat kesemua mangsa tahanan sangat kuat dan tidak pernah luntur walaupun dikenakan hukuman penjara.

Menurutnya, mereka mengatakan hukuman yang dijatuhkan terhadap mereka adalah satu pengorbanan kepada masyarakat dan mengharapkan ianya menjadi satu semangat untuk terus berjuang.

"Suami saya menangis ketika saya hadir, tetapi semangat juangnya tidak pernah luntur.

"Persoalan dari mereka apakah kita di luar dapat kekalkan momentum perjuangan dan desakan sekiranya ditakdirkan dua tahun mereka di sebalik tembok penjara.

"Suami saya kata beliau rela dipenjarakan jika inilah perjuangan dan pengorbanan untuk rakyat bangkit melihat kezaliman.

"Beliau mengharapkan agar semua yang di luar dapat mendoakan kesejahteraan mereka dan terus berjuang di sepanjang mereka di penjara," katanya ketika berucap di luar penjara selepas selesai melawat.

Menurutnya, kesemua mereka dimasukkan dalam satu bilik sekali kecuali seorang yang dihantar ke Penjara Kuala Kangsar akibat masalah teknikal serta seorang mangsa muslimat di bilik berasingan.

"Setiap masa mereka sentiasa bersama, mereka tinggal satu bilik sekali. Mereka solat berjemaah bersama, tahajud bersama, berzikir, menyampaikan kuliah, dan mengaji bersama.

"Mereka dipakaikan baju merah bermakna ianya adalah satu gred kesalahan paling berat bermakna ianya setara dengan kesalahan penjenanyah besar.

"Kami selepas ini hanya dibenarkan melawat sebulan sekali kerana ianya diklasifikasikan sebagai peringkat merah," jelas Nashita yang juga Aktivis Gerakan Mansuhkan ISA (GMI).

Menurutnya, mereka semua telah membayangkan bahawa hukuman yang dijatuhkan terhadap mereka kekal dan sudah bersedia dari segi mental untuk menghadapinya.

Namun katanya, mereka mengharapkan masyarakat khususnya para penyokong dapat berdoa agar tindakan susulan oleh pihak peguam akan berjaya.

Dalam pada itu, seorang lagi isteri mangsa tahanan, Laila mengucapkan jutaan terima kepada semua kerana memberikan sokongan padu kepada suaminya serta tahanan yang lain.

Menurutnya, beliau tidak sangka, di usia 59 tahun, suaminya, Isha Riduan Ishak, dijatuhkan hukuman penjara.

Beliau menyatakan, suaminya itu mengalami kanser tiroid dan perlu menerima rawatan di Kuala Lumpur tidak lama lagi.

Namun jelas beliau, ianya telah dimaklumkan dan keseleruhan proses rawatan itu akan diuruskan oleh penjara.

"Saya tabah kerana saya tahu suami saya seorang pejuang dan beliau di medan harakah yang benar," jelas beliau dengan penuh semangat.

Dalam perkembangan berkaitan, Aini Syawati iaitu kakak kepada mangsa tahanan muslimat, Suhana berkata, beliau telah berpesan dan memberi semangat kepada adiknya agar terus tabah dalam menghadapi dugaan itu.

Menurut beliau, Suhana adalah ibu tunggal kepada 3 anak dan salah seorang daripadanya mengalami masalah mental.

"Saya cakap dengan Suhana, awak jangan menangis kerana perjuangan awak, kalau nak nangis, nangislah kerana awak dipenjarakan. Awak adalah pejuang yang hebat," jelas beliau.

Hadir sama memberikan sokongan ialah Ketua Penerangan PAS Perak, Dr Ahmad Nuri Al-Amin, Ketua Muslimat PAS Perak, Dr Najihatussolehah, kartunis, Zunar dan para penyokong serta aktivis masyarakat.



Nashita (kanan) bersama kepimpinan Dewan Muslimat PAS Perak yang turut melawat tahanan.


Multaqa tekankan hala tuju ulama haraki PAS

Harakahdaily, 14 Sep 2013



ALOR SETAR: Multaqa Ulamak Se-Malaysia yang berlangsung di Kompleks PAS Kedah di Kota Sarang Semut, hari ini menekankan tentang hala tuju ulama haraki PAS dalam memperjuangkan Islam sebagai pemimpin politik dan cabaran serta keyakinan dalam menegakkan Islam.

Berikut ialah resolusi Multaqa Ulamak Se-Malaysia.

Tema Multaqa Ulamak Se-Malaysia ‘Ulamak Haraki Benteng Izzah Islam’ yang berlangsung di Kompleks PAS Kedah di Kota Sarang Semut menekankan tentang hala tuju ulama haraki PAS dalam memperjuangkan Islam sebagai pemimpin politik dan cabaran serta keyakinan dalam menegakkan Islam.

Multaqa Ulamak Se-Malaysia yang bersidang pada 14 September 2013 mengambil beberapa resolusi yang terkandung di dalam ucaptama dan perbahasan seperti berikut:

1- Ulamak Haraki hendaklah memposisikan diri mereka dengan lebih berkesan sebagai pemimpin politik yang menyambung tugas para nabi-nabi. Mereka hendaklah memahami tentang cabaran semasa dan mempertingkatkan keyakinan terhadap Allah bagi menegakkan Islam.

2- Multaqa Ulamak Se-Malaysia juga mengajak para ulamak haraki PAS bagi melakukan pengukuhan gerak kerja, antaranya:

i-  mengukuhkan gerak kerja tarbiyah
ii- mengukuhkan kedudukan kepimpinan ulamak yang menjadi tunjang utama kepada PAS
iii-memperkasakan ilmu pengurusan dan kepimpinan.

3- Multaqa Ulamak Se-Malaysia mengambil ketetapan untuk bersama-sama menangani dan menghadapi pemikiran yang merosakkan (haddamah) dengan pelbagai usaha dan pendekatan supaya umat Islam tidak tersasar dari asas Islam.

4- Multaqa Ulamak Se-Malaysia mengambil ketetapan mencadangkan kepada PAS Pusat supaya melakukan analisa yang menyeluruh dan telus serta mengemukakan analisa bagi tujuan untuk menilai prestasi PRU13 untuk lonjakan PRU14.

5- Multaqa Ulamak Se-Malaysia turut mencadangkan supaya Tahaaluf Siyaasi bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat khususnya PKR disemak semula oleh Majlis Syura Ulamak dan Jawatankuasa PAS Pusat melalui kuasa yang ada bagi tujuan menjaga maslahah dan membendung serta menghalang mafsadah Syar'iyyah.

6- Multaqa Ulamak Se-Malaysia menyarankan kepada semua kerajaan negeri di bawah PR supaya memberi ruang yang munasabah dan bersesuaian kepada ulama haraki PAS yang berkelayakan supaya dapat melibatkan diri mereka di dalam urusan pentadbiran dan pemerintahan.

7- Multaqa Ulamak Se-Malaysia menerima saranan daripada wakil-wakil perbahasan untuk menegaskan bahawa jawatan Presiden dan Timbalan Presiden PAS sewajarnya daripada kalangan ulama yang memahami dan faqih tentang islam dan realiti semasa. Jawatan-jawatan lain termasuk naib-naib presiden juga turut perlu dipertimbangkan daripada kalangan ulama dengan gandingan bersama golongan profesional dan aktivis.

8. Multaqa Ulamak Se-Malaysia menyeru kepada seluruh ulamak haraki PAS supaya bersiap sedia untuk mengukuhkan kedudukan dan memainkan peranan masing-masing dalam usaha mencapai kemenangan dalam PRU14 ke arah perlaksanaan Islam yang syumul di Malaysia.

 

Q&A: Nafkah anak kematian bapa

Ustaz Ahmad Adnan Fadzil, 14 Sep 2013
Soalan;
Siapakah yang wajib bertanggungjawab (dari segi nafkah) terhadap anak-anak yang kematian bapa? Ibu masih ada tetapi kurang berkemampuan.

Jawapan;
Dalam surah al-Baqarah ayat 233 Allah menegaskan; “...dan kewajipan bapa ialah menanggung nafkah dan pakaian mereka dengan cara yang berpatutan. ...ahli waris pun (berkewajipan) seperti itu juga.”

Berdasarkan ayat ini para ulama menyimpulkan bahawa; kewajipan nafkah asalnya tertanggung di atas bahu bapa. Jika bapa tidak mampu atau mati, nafkah si anak ditanggung oleh waris-waris si anak (iaitu kerabat-kerabatnya yang akan mewarisi darinya) merangkumi ibunya sendiri, datuknya, neneknya, saudaranya, bapa saudaranya dan sebagainya lagi yang dapat mewarisi darinya. Jika waris ramai, tanggungan nafkah wajib dikongsi mengikut kadar pewarisan masing-masing. Sebagai contohnya; jika si anak hanya mempunyai nenek dan saudara lelaki sahaja, maka nenek wajib menanggung 1/6 nafkahnya dan saudara lelaki pula nafkah selebihnya iaitu mengikut kadar pewarisan mereka. Ini merupakan pandangan mazhab Hanbali berdalilkan ayat di atas.

Menurut mazhab Syafiie; nafkah anak wajib di tanggung oleh usul-usulnya (iaitu bapa, ibu, datuk, nenek hingga ke atas) dengan didahulukan usul lelaki ke atas usul perempuan. Selama masih ada usul lelaki (bapa, datuk hingga seterusnya), nafkah tidak ditanggung oleh usul perempuan (ibu, nenek hingga seterusnya). Bagi anak yang kematian bapa atau bapanya tidak mampu, nafkahnya wajib ditanggung oleh datuknya, diikuti oleh bapa kepada datuknya hinggalah seterusnya ke atas. Yang lebih dekat didahulukan dari yang jauh. Jika si anak mempunyai datuk dan juga bapa kepada datuknya, nafkahnya wajib ditanggung oleh datuk kerana ia lebih dekat. Jika sama-sama dekat (seperti si anak mempunyai datuk sebelah bapa (iaitu bapa kepada bapanya) dan juga datuk sebelah ibu (iaitu bapa kepada ibunya), kewajipan nafkah dikongsi bersama. Apabila tidak ada lansung datuk atau datuk yang ada tidak mampu, barulah kewajipan nafkah berpindah kepada usul-usul perempuan (iaitu ibu atau nenek atau yang lebih atas).

Perlu disebutkan; kewajipan menanggung nafkah orang lain tertakluk kepada kemampuan. Jika tidak mampu, tidaklah seseorang itu dibebani oleh syarak untuk menanggung nafkah orang lain sedang nafkahnya sendiri tidak tertanggung. Hal ini telah disepakati ulama. Maksud kemampuan itu ialah mempunyai lebihan setelah ditolak keperluan diri sendiri sama ada dari hartanya sedia ada atau dari pendapatannya. Sabda Nabi SAW; “Mulailah dengan diri kamu, bersedekahlah kepada diri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk isteri kamu. Jika ada lebihan lagi, maka untuk ahli kerabat kamu. Jika ada suatu lebihan lagi setelah itu, maka untuk begini dan begini; yakni untuk orang di hadapan kamu, di kanan dan kiri kamu.” (Soheh Muslim; 997, dari Jabir RA).

http://ilmudanulamak.blogspot.com/
Sha Anuar shared Persatuan Mukabuku Pulau Pinang's photo.
" AMARAN DARI PIHAK POLIS - BERHATI2 PADA KERTAS YANG MELEKAT PADA CERMIN BELAKANG KENDERAAN ANDA

-- CARA TERBARU UNTUK MENCURI KERETA ( INI BUKAN GURAUAN ) Sedarlah semua! Tolong sebar2kan... ... . Kita berjalan menghampiri tempat parking, membuka kerata dan masuk kedalamnya. Kita start engine kereta dan bersedia untuk berundur.

Bila kita melihat cermin belakang untuk melihat kawasan belakang, kita dapati ada kertas yg melekat ditengah2 cermin belakang menghalang pandangan kita.. Jadi kita parking balik kereta, buka pintu dan keluar untuk menanggalkan kertas (atau apa jua benda) yang menghalang penglihatan kita tadi.

Bila anda sampai dibahagian belakang kereta, pada masa itulah pencuri itu akan keluar dari tempat sembunyinya, masuk kedalam kereta dan memecut pergi.Dia mungkin akan merempuh anda dengan laju semasa mereka melarikan kereta anda.

Perasan tak kaum hawa? Saya pasti beg duit kita masih didalam kereta. Jadi sekarang pencuri memperolehi kereta kita, alamat rumah kita, duit kita, dan kunci2 kita. Rumah kita dan kesemua identity kita telah diperolehi!


BERHATI-HATI DENGAN CARA BARU YANG DIGUNAKAN

Jika kita melihat ada kertas melekat pada cermin belakang kita, teruskan memandu. Tanggalkan kertas itu kemudian. Dan bersyukur kerana anda membaca email ini.

Saya harap anda akan hantar email ini kepada kawan2 dan keluarga, terutama wanita. Kesemua maklumat peribadi dan pengenalan diri yang berada di beg tangan anda sudah tentu tidak mahu jatuh ketangan orang lain...(...)
Like · · · 51 minutes ago via mobile ·
Noah Zig shared Lan Bro's photo.
30 ORANG YANG PERTAMA DALAM ISLAM -----------------------------------------------
1. Orang yang pertama menulis Bismillah : Nabi Sulaiman AS.
2. Orang yang pertama minum air zamzam : Nabi Ismail AS.
3. Orang yang pertama berkhatan : Nabi Ibrahim AS.
4. Orang yang pertama diberikan pakaian pada hari qiamat : Nabi Ibrahim AS.
5. Orang yang pertama dipanggil oleh Allah pada hari qiamat : Nabi Adam AS.
6. Orang yang pertama mengerjakan saie antara Safa dan Marwah : Sayyidatina Hajar (Ibu Nabi Ismail AS).
7. Orang yang pertama dibangkitkan pada hari qiamat : Nabi Muhammad SAW.
8. Orang yang pertama menjadi khalifah Islam : Abu Bakar As Siddiq RA.
9. Orang yang pertama menggunakan tarikh hijrah : Umar bin Al-Khattab RA.
10. Orang yang pertama meletakkah jawatan khalifah dalam Islam : Al-Hasan bin Ali RA.
11. Orang yang pertama menyusukan Nabi SAW : Thuwaibah RA.
12. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan lelaki : Al-Harith bin Abi Halah RA.
13. Orang yang pertama syahid dalam Islam dari kalangan wanita : Sumayyah binti Khabbat RA.
14. Orang yang pertama menulis hadis di dalam kitab / lembaran : Abdullah bin Amru bin Al-Ash RA.
15. Orang yang pertama memanah dalam perjuangan fisabilillah : Saad bin Abi Waqqas RA.
16. Orang yang pertama menjadi muazzin dan melaungkan adzan: Bilal bin Rabah RA.
17. Orang yang pertama bersembahyang dengan Rasulullah SAW : Ali bin Abi Tholib RA.
18. Orang yang pertama membuat minbar masjid Nabi SAW : Tamim Ad-dary RA.
19. Orang yang pertama menghunuskan pedang dalam perjuangan fisabilillah : Az-Zubair bin Al-Awwam RA.
20. Orang yang pertama menulis sirah Nabi SAW : Ibban bin Othman bin Affan RA.
21. Orang yang pertama beriman dengan Nabi SAW : Khadijah binti Khuwailid RA.
22. Orang yang pertama mengasaskan usul fiqh : Imam Syafei RH.
23. Orang yang pertama membina penjara dalam Islam: Ali bin Abi Tholib RA.
24. Orang yang pertama menjadi raja dalam Islam : Muawiyah bin Abi Sufyan RA.
25. Orang yang pertama membuat perpustakaan awam : Harun Ar-Rasyid RH.
26. Orang yang pertama mengadakan baitul mal : Umar Al-Khattab RA.
27. Orang yang pertama menghafal Al-Qur'an selepas Rasulullah SAW : Ali bn Abi Tholib RA.
28. Orang yang pertama membina menara di Masjidil Haram Mekah : Khalifah Abu Ja'far Al-Mansur RH.
29. Orang yang pertama digelar Al-Muqry : Mus'ab bin Umair RA.
30. Orang yang pertama masuk ke dalam syurga : Nabi Muhammad SAW.

✔ Rugilah x SHARE sbab ianya 1 peluang dkwah yg MUDAH. . .jOm share !!! sebarkan. . .ni pOn ilmu jgk. . .
Like · · · 3 hours ago · 

Rahasia Wajah Berseri
7 Rahasia Dan Fakta Tentang Ayat Kursi (SILAKAN DI-SHARE)

Dalam sebuah hadits, ada yang menyebut perihal sosok syaitan yang duduk di atas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam
keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah.

Sebab itulah Rasulullah tidak akan masuk rumah sehingga Baginda mendengar jawaban salam dari isterinya. Di saat itu
syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.

Berikut 7 Rahasia Dan Fakta Ayat Kursi, yaitu:

1). Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga Subuh.

2). Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap sembahyang Fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.

3). Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap sembahyang, dia akan masuk surga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, AllahSWT akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah di sekitarnya.

4). Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap shalat fardhu, Allah SWT menganugerahkandia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala Nabi, serta Allah melimpahkan rahmat padanya.

5). Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya – mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6). Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir sembahyang, Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.

7). Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan niscaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Ya Allah Semoga Yang Like & Share Status Ini

● Di Hapuskan Semua Dosanya
● Diberi Umur Panjang
● Diberikan Rezeki Yang Berlimpah & Halal
● Diberikan Jodoh Yang Solehah
● Diberikan Kesehatan Selalu
● Diberikan Jalan Yang Lurus Untuk Selalu Taat Kepadamu Ya Allah
● Ya Allah Kabulkanlah Do'a Kami Ya Allah

* Aamiin *

________________________
Sahabat, jangan pernah malas melaksanakan sholat 5 waktu yah.. Kenapa? Karna baanyak pahalanya. Pengen tau pahalanya apa aja? Baca di sini → Anggur Merah
( ~ Pahala Shalat 5 waktu ~ )

insya'allah manfaat. Liat aja.

Noah Zig and Alwi Bakri Luddin shared Keharmoniaan Rumahtangga Dan Keluarga Muslim's photo.
Mohon SEMUA yg baca tolong SHARE utk pengetahuan bersama. Secebis kebaikkan kita sebarkan, sejuta keberkatan kita dapat.

Terima kasih kepada yg SHARE.

Tiada ulasan: