Sabtu, 14 September 2013

BUAT APA AWET MUDA KALAU TAK DIPANDANG RAHMAT OLEH ALLAH SWT DENGAN KATA LAIN AWET MUDA TAPI TAK TAKWA PADA ALLAH SWT MALAH INGKAR PADA ALLAH

Formasi kepimpinan PAS

Nasrudin Hassan, 13 Sep 2013


1. Saya telah ditanya wartawan Sinar Harian: Apakah ustaz setuju Timbalan Presiden adalah dari kalangan ulama'?

Saya jawab, Ya! Saya setuju. Tetapi ulama' yang haraki. Ulama' yang perform dan ulama' yang benar-benar menguasai dasar, prinsip dan manhaj perjuangan Islam yang diperjuangkan oleh PAS. Bukan ulama' as Suu' [buruk sikap]

2. Saya bina pandangan ini tanpa menafikan hak sesiapa. Sementelah Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat juga telah menyebut bahawa "semua ahli PAS adalah ulama'. Semua ahli PAS adalah orang ulama'. Membezakan mereka ialah tinggi rendah penguasaan ilmu Islam mereka."   Maka tiada siapa yang terjejas dan tiada siapa yang perlu terasa panas dengan kenyataan saya. Saya tidak  memburukkan sesiapa. Saya menyatakan pandangan saya. Suatu pandangan yang boleh diterima dan boleh ditolak selama mana penerimaan dan penolakan itu bersandarkan hujjah yang benar.

3. Saya konsisten sejak awal meletakkan Formasi Kepimpinan PAS adalah "Trio Formasi" yang menggandingkan Ulama' , Profesional dan Aktivis. Malah saya pernah menyifatkan trio ini sebagai 3 tungku yang menjadi pengimbang kepada keutuhan dan kestabilan formasi kepimpinam PAS. Ulama', Profesional dan aktivis mestilah saling kukuh mengukuh bukan runtuh meruntuh,  saling bina membina bukan hina menghina dan saling bentuk membentuk bukan kutuk mengutuk.

4. Saya tidak pernah membantah dan menghalang hasrat sesiapa jua untuk menyertai pemilihan kepimpinan parti justeru itu adalah hak mereka masing-masing selama mana mereka layak menyertainya. Malah saya sendiri tidak pernah menolak apa lagi menghalang siapa jua yang mahu menyertai pemilihan posisi ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia.

5. Justeru saya yakin bahawa ahli PAS mahupun pemuda akan membuat pilihan yang baik dan tepat untuk kebaikan parti. Mungkin saya tidak terpilih malah mungkin tiada pencalonan pun. Segalanya hak anggota jamaah dan mereka telah dididik untuk bijak dan benar memilih mengikut skima yang diajar oleh Islam.

6. Sekiranya wartawan itu atau siapa jua yang bertanya: "apakah ustaz bersetuju profesional menjadi timbalan presiden?" Nescaya saya juga akan menjawab: Ya! Saya setuju. Tetapi profesional yang haraki. Profesional yang perform dan profesional yang benar-benar mendalami dan menguasai dasar, prinsip dan manhaj perjuangan Islam yang diperjuangkan oleh PAS. Bukan profesional yang jahil tentang Islam.

7. Ulama' atau profesional atau aktivis mestilah memiliki kriteria layak sebelum menjadi pemimpin jamaah. Asas utama kelayakan itu ialah ilmu Islam lantaran perjuangan yang kita dokong ini adalah perjuangan Islam. Sangat tidak munasabah jika perjuangan Islam ini dipimpin oleh mereka yang tidak memahami dan mendalami manhaj perjuangan Islam. Apatah lagi yang menyanggahi nas dan ketetapan syara'.

8. Kita mahu pemimpin yang memelihara asolah [ketulenan] manhaj perjuangan Islam warisan peninggalan Rasulullah saw. kerana PAS adalah Parti Islam Se Malaysia  dan ia menepati sebuah Gerakan Islam yang berjuang untuk mendaulatkan syariat Islam di atas tanahair tercinta ini. Tentu sahaja kita tidak mahu mereka yang membawa pengaruh negatif apalagi menodai ketulenan manhaj perjuangan Islam biarpun ia datang atas nama pembaharuan. Pembaharuan tidak semuanya betul sebagaimana tradisional tidak semuanya salah.

9. Posisi dalam parti ini banyak, bukan hanya posisi sebagai presiden dan timbalan presiden. Paling penting kesepaduan, kesefahaman dan keseimbangan trio formasi kepimpinan ini terus dipelihara dan dipertahankan. PAS bergerak secara kolektif atau jamaei.

10. Usahlah semuanya bimbang. Pasti ahli PAS memilih dengan betul dan tepat berasaskan apa yang diajar oleh Islam. Mereka tentunya sedar dan faham mengenai dosa pahala. Tidak perlu kita merendahkan nilai keintelektualan anggota parti. Hanya saya berpandangan bahawa

a - pemimpin parti Islam ini mestilah yang mendalami dan menguasai ilmu Islam, bertaqwa dan dekat dengan Allah swt pula perform dalam melaksanakan tugasnya sebagai pemimpin.

b- Mampu membaca gerak musuh yang menentang Islam serta bijak mengesan tindakan anggota parti yang merugikan Islam.

c - Memahami uslub dakwah dan menguasai approach politik semasa dalam kerangka atau frame al Quranul Karim dan sunnah An-Nabawi dengan sifat kontemporary pada tindakan, fundamental pada pegangan dan futuristik pada pemikiran.

Maka berasaskan pandangan itu , saya  meletakkan keutamaan dan kesesuaian kepada alim ulama' kita yang berjuang untuk mengisi posisi dua kepimpinan tertinggi tanpa menafikan kelayakan profesional dam aktivis dalam parti, sementara profesional dan aktivis adalah rakan ganding yang mantap untuk mengisi posisi-posisi yang sesuai pula bagi membentuk formasi hebat membawa parti berjaya dan memenangi PRU akan datang sekaligus berjaya mendaulat dan menobatkan Islam di atas tanahair tercinta.

Siapa ulama ganti Mat Sabu?

Subky Latif, 13 Sep 2013
Masyarakat di luar PAS sedang mencarisiapa daripada kalangan ulama dalam PAS yang hendak dicalonkan bagi mengganti Mohamad Sabu?

Mungkin daripada kalangan PAS sendiri yang terdiri mereka yang berpendirian bahawa Timbalan Presiden mesti ulama juga mencari orang yang boleh menang menggantikan Mat Sabu. Apakah perwakilan PAS di era kepimpinan ulama bersedia menggantikan pimpinan tertingginya dengan seorang yang lain tidak dipastikan.

Bagaimana pun perwakilan PAS pernah menggantikan Timbalan Presidennya Ustaz Hassan Shukri dengan seorang yang lain, tetapi ada kalangan yang mengira keputusan itu tidak bijak kerana ganti Ustaz Hassan itu gagal memenuhi piawan yang diperlukan. Ketiadaan Ustaz Hassan dirasakan satu kehilangan.

Ketahanan berpolitik, keupayaan pimpinan dan wibawanya tidaklah kurang dibandngkan dengan rakan-rakannya yang lain. Jika orang kata dia banyak merugikan PAS, belum ada hal-hal memungkinkan dia dikenakan tindakan disiplin atau tidak diingini berada dalam pimpinan seperti yang pernah berlaku kepada satu dua pimpinan sebelum ini.

Jika dia kalah dalam pillihan raya baru-baru ini bukan disebabkan dia ditolak oleh pengundi PAS, tetapi mungkin dia tidak dapat sokongan undi atas pagar yang menjadi penentu dalam kawasan seperti itu.

Jika kalah itu dikira dia ditolak, Tok Guru Nik Aziz pernah kalah di Bachok dalam PRU 1982, Ustaz Hadi pernah kalah di Marang dan Ustaz Fadzil Noor hanya sekali menang di Pendang. Kalau kerana kalah piliihan raya, maka Mat Sabu mesti digantikan, maka Salahuddin Ayub dan Tuan Ibrahim Tuan Man juga kalah  dalam PRU lalu.

Mengapa masing-masing mencari tokoh ulama bagi menyaingi Mat Sasbu bukan kerana keupayaan berpolitik dan kepimpinan Mat SAbu, tetapi dia bukan dari golongan ulama.

Biasanya selepas PAS mengatasi krisis kepimpinannya dalam awal tahun 1980-an jawatan nombor satu  dan nombor  dua itu disandang oleh ulama. Konsep kepimpinan ulama yang diketengahkan PAS tahun 1982 ditafsirkan oleh setengah kalangan bahawa Presiden  dan Timbalan Presiden mesti dari ulama.

Kerana itulah Dato Mustafa Ali, seorang yang disegani dalam PAS tidak berjaya menyaingi Ustaz Hassan Shukri untuk menjadi Timbalan Presiden. Tidak ada apa-apa masalah pada Mustapa tetapi perwakilan PAS masa itu mengira jawatan itu untuk ulama.

Tetapi antara yang mentafsirkan jawatan parti itu tidak semestinya ulama walaupun PAS berpegang kepada konsep kepimpinan ulama ialah Mustafa Ali sendiri kerana itulah dia pernah bertanding untuk jawatan itu. Mustafa adalah Ketua Dewan Pemuda yang bertanggungajwab mengemukan usul konsep kepimpinan ulama itu tahun 1982 dulu.

Mat Sabu dan Husam Musa adalah antara yang sependapat dengan  Mustafa Ali. Mat Sabu adalah Eksko Dewan Pemuda PAS Pusat ketika usul itu dibentangkan dulu.

Sekalipun kebanyakan orang PAS mengira jawatan Timbalan Presiden itu adalah untuk ulama, tetapi mereka juga memerhatikan wibawa politik tokoh ulama itu apakah kepimpinannya meyakinkan atau sebaliknya. Majoriti memberikan undi kepada Mat Sabu kerana mereka yakin Mat Sabu lebih berwibawa.

Walaupun ulama masih relevan untuk memimpin PAS, tetapi wibawa dan keyakinan tetap menjadi perhatian PAS.

Tokoh ulama yang berwibawa itu dipercayai ada dan ramai, buat masa ini belum ada yang menyerlah seperti golongan ulama yang mengambil alih pimpinan dari zaman Dato Asri dulu.

Ustaz Nik Aziz sudah lama berada dalam pimpinan Dato Asri, tetapi beliau hanya menyerlah selepas pucuk pimpinan bertukar. Apakah suasana seperti itu berulang?

Petua tradisional awet muda (baca)

http://ini-kalilah.blogspot.com, 13 Sep 2013
BONGKAR!!! Petua Tradisional Awet Muda [MESTI BACA...]

Seringkali kita terserempak dengan wanita atau lelaki yang kelihatan tua dari usia sebenar mereka. Kulit muka mereka kelihatan pucat dan tidak berseri. Cuba amalkan petua di bawah ini :

AIR DAUN PEGAGA.
Sediakan daun pegaga sebanyak 2 genggam. Bersih dan tumbukkannya sehingga lumat. Perahkan dengan menggunakan sedikit air dan minum perahan air ini 2 atau 4 kali seminggu. Insyaallah tidak akan dimakan usia.

KHASIAT AIR KELAPA TUA
Cuba amalkan membasuh muka menggunakan air kelapa tua ini dan biarkan kering sendiri selama 10 hingga 15 minit. basuh dengan air bersih. Disamping mengawet muda wajah anda ia juga bertindak sebagai moisterizer. Insyaallah...

RAHSIA LENDIR DAUN LIDAH BUAYA.
Ambil 1 atau 2 pelepah basuh sehingga bersih kikis lendirnya dan masukkan ke dalam bedak sejuk. Gaul sampai rata dan sapukan ke wajah anda dengan rapi. Ulangi memakainya 2 kali sehari. Insyaallah pasti ada perubahannya.

KOBIS, MADU LEBAH PELEMBAB MUKA.
Ambil beberapa daun kobis, sesudu madu lebah dan sedikit air. Kisarkan daun kobis dan gaulkan dengan madu lebah tersebut. Sapukan ke wajah hingga ke leher dan biarkan selama 20 minit. Selepas itu bersihkannya menggunakan kapas lembab dengan lembut. Insyaallah kulit muka anda akan sentiasa lembab dan tegang.

DAUN INAI PENAIK SERI.
Ambil segenggam daun inai yang agak tua dan rebus kira-kira 3 cawan air. Minumlah air rebusan ini sebanyak 3 kali seminggu. Insyaallah wajah anda akan berseri.

KHASIAT KUNYIT MUDA.
Ambil kunyit muda yang segar, bersih dan potong nipis. Jadikannya ulam semasa anda makan nasi. Insyaallah wajah anda akan berseri dan menawan keluarga bahagia.

Perkongsian pintar bina Lebuh Raya Rakyat

Wan Nik Wan Yussof , 14 Sep 2013
KEPIMPINAN baru Negeri Kelantan hari ini merupakan penerus legasi Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Menteri Besar, Ustaz Dato’ Ahmad Yakob adalah tokoh yang tepat dinamakan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz dan parti sehingga berjaya melakukan usaha terbaik sepanjang tempoh 100 hari pertama. Usaha yang penuh berkomitmen dalam memastikan kesemua tawaran pembangunan dalam ’manifesto’ pilihan raya umum ke-13 lalu menuju realiti.

Meskipun usaha itu berlaku dengan penuh cabaran, namun saf Ahli Exco Kerajaan Kelantan begitu bersemangat dalam membutirkan projek-projek yang bakal dijayakan di bawah portfolio masing-masing.  Konsep projeknya adalah penerusan agenda pembangunan berteraskan prinsip Membangun Bersama Islam. Penerusan prinsip ini telah diikuti dengan penetapan strategi setiap program menuju  sasaran sebenar.

Pelan pasca 100 hari

Sehubungan itu, kepimpinan baru Ustaz Dato’ Ahmad bertanggungjawab bagi memastikan visi pentadbiran Islam Kerajaan Negeri Kelantan yang diasaskan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz dapat berjalan lancar. Justeru pemantapan misi siasah syariyyah diolah secara maqasid syariyyah di dalam semua bidang pembangunan Negeri Kelantan.  Ia bermaksud segala pertimbangan pembangunan adalah mengambil kira keupayaan sumber dalam memenuhi harapan rakyat yang inginkan kesejahteraan hidup.

Bagi melengkap pencapaian misi siasah tersebut, maka pada penghujung Ogos lalu Ustaz Dato’ Ahmad telah bersetuju untuk melaksanakan pelan pembangunan negeri berpandukan model Sistem Perancangan dan Pemantauan Projek Kelantan (S3PK).

Pelan ini merupakan pendekatan terkini Kerajaan Negeri Kelantan pasca 100 hari yang mengutamakan perkongsian kesungguhan menteri besarnya bersama-sama dengan semua Ahli Exco dan pegawai kanan demi kejayaan pelaksanaan tawaran pembangunan dalam masa lima tahun (2013-2018).

Apa yang pasti, Ustaz Dato’ Ahmad meletakkan harapan tinggi agar pelan pembangunan berpandukan model S3PK ini akan membutirkan projek-projek yang perlu diberi keutamaan. Di samping setiap projek itu akan dipantau agar spesifikasinya menepati petunjuk utama prestasi  (KPI) dalam menuju sasaran.

Model S3PK

Kandungan bagi model S3PK ini adalah rumusan daripada konsultasi rakan-rakan daripada Ikatan Intelektual Islam (ILMUAN) bersama Menteri Besar dan Ahli Exco Negeri Kelantan dalam rangka memenuhi harapan rakyat di sebalik mandat baru pada pilihan raya umum ke-13 lalu. Ia telah memuatkan empat peringkat pencernaan prinsip Membangun Bersama Islam ke arah memastikan pembangunan negeri menuju ‘Keberkatan, Kemakmuran dan Kebajikan’ kepada semua lapisan rakyat.

Empat peringkat itu adalah bermula dengan pencernaan dasar dalam prinsip Membangun Bersama Islam sebagai teras perancangan. Diikuti dengan pemantapan enam strategi utama, iaitu (1) memperkasakan pembangunan rohani demi keberkatan dan keredaan Allah SWT, (2) memperjuangkan hak rakyat atas prinsip federalisme (perlembagaan), (3) melaksanakan keadilan untuk semua rakyat, (4) memakmurkan kehidupan yang harmoni dan berkebajikan, (5) pembangunan wanita dan anak muda Kelantan, dan (6) prasarana media dan perhubungan.

Kemudiannya, strategi itu perlu diterjemahkan dalam bentuk program-program, dan setiap program itu hendaklah diikuti dengan perancangan dan pelaksanaan projek. Di bawah agenda ini, terdapat enam program yang perlu dijayakan, iaitu (1) meningkatkan kemakmuran ekonomi rakyat, (2) memajukan sosiobudaya rakyat, (3) pembangunan tanah, wilayah dan hasil negeri, (4) meningkatkan mutu taraf hidup ke arah masyarakat madani, (5) meningkatkan infrastruktur dan kemudahan awam, dan (6) meningkatkan kebajikan rakyat.

Apabila projek-projek bagi setiap program itu dilaksanakan dengan berkesan, maka besarlah harapannya model S3PK ini akan mencapai ke peringkat keempat, iaitu mencapai empat sasaran utama; (1) peningkatan iman dan takwa di kalangan rakyat, (2) memenuhi tahap kepuasan rakyat, (3) memenuhi tuntutan sosial dan ekonomi rakyat, dan (4) melestarikan persekitaran kehidupan rakyat.

Cabaran utama

Walau bagaimanapun, di sebalik komitmen untuk melaksanakan pembangunan berasaskan model S3PK, suata cabaran yang perlu dihadapi ialah memastikan beberapa projek tertangguh dan sedang berjalan dapat disiapkan dengan sempurna. Di antaranya pembinaan lebuh raya, stadium, tuntutan royalti minyak, pembangunan Tok Bali, Bandar Baru Tunjong, Bandar Baru Tunjong dan Lembah Sirih.

Selain itu, cabaran kepimpinan Ustaz Dato Ahmad lagi adalah memastikan sumber hasil dan kewangan negeri dapat diuruskan secara berhemat demi menyiapkan semua projek  tertangguh. Ini penting memandangkan Kelantan amat kaya dengan sumber yang dapat menjana pendapatan negeri. Pergantungan kepada hasil kayu balak sudah mengecil dan sampai masanya tumpuan pembangunan kepada sektor perladangan di kawasan yang telah ditebang balak.

Sementara itu, Kelantan dianugerahkan Allah dengan sumber mineral yang belum dimajukan secara berskala besar. Emas dan besi mampu menghasilkan pendapatan kepada negeri dan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan. Ia seharusnya diprojeksikan secara perkongsian pintar demi memastikan pembangunan ladang dan sumber mineral  serta hartanah dapat dijadikan sandaran bagi menyiapkan projek-projek yang tertangguh.

Perkembangan baru, pihak Kerajaan Negeri Kelantan dikatakan sudah mengambil pendekatan perkongsian pintar untuk pembinaan lebuh raya yang berkonsepkan sandaran sumber yang ada (tanah untuk perladangan) untuk mendapatkan sejumlah kewangan bagi membiayai projek. Konsep yang sama dikatakan sedang diambil oleh Kerajaan Pulau Pinang, iaitu sedia menjadikan tanah dan konsesi tol sebagai sandaran bagi pembiayaan terowong dasar laut.

Hubungan dengan Pusat

Walau pun begitu, satu cabaran yang tidak boleh dipandang kecil adalah kesediaan menjalin hubungan dengan Kerajaan Pusat. Hal ini penting dalam memastikan pembiayaan projek dapat dimanfaatkan oleh Kerajaan Negeri.  Perbezaan politik kepartian bukan penghalang untuk berbincang dalam isu-isu pembangunan demi manfaat rakyat.  Justeru hubungan erat (G to G) antara pihak Menteri Besar dengan Perdana Menteri dan menteri-menteri Kerajaan Pusat sudah tentu akan memudahkan urusan yang melibatkan senarai tanggungjawab bersama. Di antaranya isu bekalan air bersih, menaik taraf lapangan terbang, pelabuhan, landasan berkembar keretapi, pembikinan jalan-jalan persekutuan atau lebuh raya, dan penyediaan pelbagai prasarana bagi meningkat hasil cukai kepada Kerajaan Pusat atau Negeri amat wajar didiskusikan secara berkala.

Oleh kerana itu, kepimpinan baru Kerajaan Negeri Kelantan masa kini sedia mengambil tugas dan tanggungjawab besar ini secara berhemat demi memenuhi mandat rakyat.  Justeru kesediaan ini bakal dipikul oleh Menteri Besar, Ustaz Dato Ahmad bersama-sama saf exconya. Ia suatu langkah proaktif dalam memastikan pembangunan berasaskan model S3PK berjalan lancar dan rakyat sedia mendapat limpahan nikmat.  Semoga Allah memberikan kekuatan dan petunjuk ke jalan kejayaan dalam merealisasikan pembangunan negeri menurut prinsip Membangun Bersama Islam.

Walaupun masih teka-teki, kempen Ku Li berjalan?

Harakahdaily, 13 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Ketika ini, kedudukan sama ada Tengku Razaleigh Hamzah akan bertanding atau tidak jawatan Presiden Umno masih lagi samar dan tiada kepastian.

Menurut penulis blog politik, Shahbudin Husin, Ahli Parlimen Gua Musang itu juga dalam sidang akhbarnya minggu lalu meminta orangramai menunggu sehingga 28 September depan iaitu hari pendaftaran untuk mengetahui kedudukan sebenar mengenai dirinya.

Kalau ada, adalah. Kalau tiada, tiadalah, demikian lebih kurang jawapan ringkas Tengku Razaleigh atau Ku Li kepada pemberita yang meminta kepastian daripadanya.

Bagi Shahbudin, jawapan Ku Li terus mengundang tanda-tanya kepada orangramai dan ahli-ahli Umno sendiri, lebih-lebih lagi kepada 150 ribu perwakilan yang pertama kali akan menentukan pucuk pimpinan Umno melalui sistem baru yang diperkenalkan ini, sama ada jawatan Presiden Umno dipertandingkan atau tidak, turut mengundang debaran.

Ku Li pula, selepas saja sidang akhbarnya pada Jumaat lepas, telah pun berlepas ke Eropah untuk bercuti bersama keluarganya.

Beliau hanya akan kembali ke tanah air pada 25 September, tiga hari sebelum hari pendaftaran yang ditetapkan oleh Ibu Pejabat Umno.

Baca lagi

Projek IC, Anwar jawab minggu depan

Muhammad Faizal, 13 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad terus bersandiwara dengan menjadikan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai mangsa seterusnya setelah menuduh kakitangan awam terlibat sepenuhnya dalam projek IC di Sabah.

Dr Mahathir ketika memberi keterangan pada Suruhanjaya  Siasatan Diraja (RCI) berhubung pemberian kerakyatan kepada warga asing di Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu, 11 September lalu mendakwa  tidak tahu menahu mengenai 'Projek IC' dan menyalahkan pegawai kerajaan kerana mengeluarkan dokuman kerakyatan kepada warga asing  yang tidak layak.

Mengulas tindak-tanduk bekas Perdana Menteri itu, Ahli Jawatankuasa PAS Pusat,  Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus berkata, sebagai seorang yang pernah memegang jawatan tertinggi dalam kerajaan Dr Mahathir perlu bertanggungjawab dengan apa yang berlaku dalam pentadbirannya.

Katanya,  tindakan Dr Mahathir  menyalahkan orang lain dalam skandal projek IC itu membuktikan terlalu banyak kelemahan dalam pentadbiran beliau sebelum ini dan menjadikan orang lain sebagai mangsa untuk menutup kesalahan.

"Mahathir sewaktu itu sebagai Perdana Menteri,  jawatan tertinggi dalam kerajaan.  Beliau sepatutnya tahu apa yang berlaku dan bertindak menghalangnya.

"Sebagai bekas pemimpin negara, beliau sepatutnya bertindak adil serta bertanggungjawab dengan apa yang berlaku dan bukannya menyalahkan orang lain.

"Projek IC kita tidak tahu siapa dalang, kenapa beliau tidak mengambil tindakan jika mengetahui dan kenapa perlu meletakkan atas bahu orang lain sedangkan beliau  berkuasa pada waktu itu," soal beliau.

Dalam perkembangan berkaitan,  Anwar (gambar) akan menjawab segala persoalan yang dibangkitkan bekas majikannya,  Dr Mahathir dalam sidang RCI di Kota Kinabalu minggu hadapan.

Dalam satu kiriman pesanan ringkas (SMS) yang dihantar oleh pejabatnya kepada The Malaysian Insider hari ini, Anwar memaklumkan beliau akan membuat kenyataan di RCI.

"Datuk Seri akan beri statement beliau depan RCI minggu depan," kata SMS itu.

Dr Mahathir mendakwa kepada pemberita di Kuala Lumpur semalam, bekas timbalannya itu pasti tahu jika pengeluaran kad pengenalan palsu di Sabah dibuat secara rasmi oleh kerajaan.

Perdana Menteriku jadi jurujual Utusan pulak dah...

http://darisungaiderhaka.blogspot.com, 13 Sep 2013

Alahai Najib.. kalau belajar jadi jurujual sekalipun, belajarlah menjual benda lain.. ini tidak dipromosinya media cetak yang dah berkali-kali disahkan oleh mahkamah sebagai penyebar fitnah..

Baca apa Najib kata ni dulu..

Lihat di sini

Yang bersih dan kuat lebih disukai

Imam Muda Asyraf, 13 Sep 2013
Islam merupakan suatu cara hidup dan agama yang mengawal serta menjaga seluruh aspek kehidupan umatnya. Islam mengambil berat tentang kepentingan setiap penganutnya sama ada dalam aspek fizikal, mental mahupun spiritual. Keseimbangan dan kecemerlangan dalam ketiga-tiga aspek ini menjadikan seseorang itu muslim yang ideal dan disukai oleh Allah SWT.

Antara perkara penting yang kadang-kala dilupai oleh seseorang muslim adalah dalam aspek penjagaan fizikalnya. Perlulah diigati bahawa penampilan fizikal adalah dituntut dalam Islam sepertimana perlunya memelihara kesempurnaan akal dan hati. Antara perkara yang perlu diambil perhatian berkaitan kesihatan fizikal ini ialah tentang aspek kebersihan dan penampilan diri.

Sesungguhnya Islam ialah suatu agama yang mementingkan aspek kebersihan hati dan fizikal umatnya. Malah Islam merupakan agama yang meletakkan aspek kebersihan sebagai antara perkara asas dan terpenting dalam penerimaan sesuatu ibadah. Perkara ini dapat dilihat melalui pembelajaran-pembelajaran ilmu fiqh dan hadith yang acap kali dimulai dengan bab penyucian atau taharah. Malah kebersihan fizikal ini merupakan lambang keimanan bagi seseorang muslim. Perkara ini berdasarkan firman Allah SWT:

“Sesungguhnya Allah SWT menyukai mereka yang selalu bertaubat dan mereka yang selalu bersuci” (Surah al-Baqarah: 222).


Dalam sebuah hadith Nabi SAW telah bersabda: “Sesungguhnya kebersihan itu sebahagian daripada iman”. (Hadith direkodkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya).
Apabila membincangkan aspek kebersihan fizikal maka kita dapat melihat bahawa Islam amat mengambil berat tentang hal ini. Contohnya Islam mensyariatkan ibadah wudhuk sebelum daripada menunaikan solat sama ada solat wajib mahupun sunat. Hal ini bertepatan dengan firman Allah SWT:

“Wahai orang-orang yang beriman apabila kamu semua menunaikan solat  maka basuhlah muka kamu, kedua tanganmu hingga ke siku, sapulah kepala kamu dan basuhlah kaki kamu sehingga ke buku lali.” (Surah al-Maidah: 6).

Di samping itu Islam juga mensyariatkan beberapa ibadah lain dalam memastikan umatnya berada dalam keadaan bersih seperti bersiwak (berus gigi), mandi hadas, memotong kuku dan bulu, menyucikan kemaluan setelah membuang air, memastikan pakaian dalam keadaan bersih daripada najis, berkhatan dan sebagainya lagi. Kesemua ini diterangkan oleh Islam secara jelas melalui nas-nas al-Quran mahupun hadith-hadith Nabi SAW. Malah segala penerangan ini tidak sama sekali diterangkan oleh agama-agama lain. Perkara ini menunjukkan bahawa Islam adalah suatu agama fitrah yang memelihara fitrah asal manusia yang menyukai kesucian dan kebersihan.

Di samping memastikan fizikal seseorang muslim itu berada dalam keadaan yang bersih, Islam juga menggalakkan umatnya untuk menjaga kesihatan fizikal.

Dalam sebuah hadith Nabi SAW telah bersabda: “Kejarlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara (antaranya) gunakanlah masa sihatmu sebelum datangnya masa sakit.” (Hadith direkodkan oleh Imam al-Baihaqi dalam Sunannya dan dinilai sahih oleh al-Albani).

Dalam hadith ini menunjukkan bahawa Islam meletakkan kesihatan umatnya sebagai  antara perkara penting yang perlu dijaga dan dipelihara. Sesungguhnya muslim yang sihat itu mampu melakukan amalan-amalan soleh yang sama sekali tidak mampu dilakukan oleh muslim yang berada dalam keadaan sakit. Malah apabila seseorang muslim itu sakit maka beliau tidak mampu melaksanakan ibadah-ibadah seperti solat, puasa, haji dan sebagainya secara sempurna. Lantaran itu setiap umat Islam perlu memastikan mereka berada dalam keadaan yang sihat dan jika diserang penyakit maka berubatlah scepat mungkin supaya ianya tidak menjadi semakin parah.

Dalam sebuah hadith Nabi saw telah bersabda: “Mukmin yang kuat itu lebih baik dan disukai oleh Allah berbanding mukmin yang lemah dan pada setiap seorangnya terdapat kebaikan.” (Hadith direkodkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya).

Hadith ini membawa maksud seseorang muslim yang kuat imannya lebih baik dan dicintai oleh Allah swt berbanding muslim yang lemah imannya. Namun hadith ini juga boleh difahami secara zahirnya bahawa setiap mukmin yang kuat dalam segala perkara sama ada dalam aspek fizikal, akal dan rohani itu lebih disukai Allah swt berbanding seseorang mukmin yang lemah fizikal, akal dan juga rohaninya. Oleh demikian seseorang muslim itu perlulah memastikan bahawa tubuh badannya itu kuat dan sihat dan pada masa yang sama tidak menafikan keperluan kekuatan akal dan rohani dalam kehidupan.

Dalam sebuah hadith Nabi SAW telah bersabda: “Sesungguhnya bagi jasad kamu itu keperluannya.” (Hadith direkodkan oleh Imam al-Bukhari dalam Sahinya).
Hadith ini menerangkan kepada kita bahawa Nabi saw menyuruh umatnya supaya memberikan hak-hak yang sepatutnya kepada tubuh badan. Hal ini termasuklah dari aspek pemakanan dan juga rehat yang mencukupi. Namun perkara ini kadang kala dipandang remeh oleh umat Islam masa kini. Jika dilihat kepada aspek pemakanan maka boleh dibuat kesimpulan bahawa kita dilimpahkan rezeki oleh Allah SWT dengan pemberian nikmat makanan yang cukup lazat dan melimpah ruah. Namun pada masa yang sama apabila tabiat pemakanan ini tidak dijaga maka ianya boleh mengundang pelbagai jenis penyakit.

Di samping itu bagi memastikan kesihatan badan terjaga maka seseorang muslim itu perlulah memastikan stamina dan tubuh badannya berada dalam keadaan yang baik. Stamina yang tinggi akan melahirkan kekuatan pada tubuh badan manusia. Firman Allah SWT:

“Dan bersedialah kamu semua dengan apa yang kamu mampu dari segi kekuatan” (Surah al-Anfal: 60).


Dalam ayat ini Allah SWT memerintahkan umat Islam supaya mengumpul kekuatan dan antara kekuatan utama ialah kekuatan fizikal yang boleh dimanfaatkan untuk agama.

Di samping menjaga pemakanan dan bersukan umat Islam juga diwajibkan untuk meninggalkan segala bentuk amalan buruk yang boleh memberi kemudharat kepada tubuh badan. Sesungguhnya setiap perkara yang membawa kepada kemudharatan hukumnya adalah haram di dalam Islam. Firman Allah SWT:

“Dan janganlah kamu semua mencampakkan diri kamu ke dalam kebinasaan dan berlaku baiklah sesungguhnya Allah menyukai mereka yang membuat kebaikan.” (Surah al-Baqarah: 195).

Dalam ayat ini Allah melarang hamba-hamba-Nya daripada menjerumuskan diri ke lembah kebinasaan. Hal ini termasuklah melakukan sesuatu perkara yang boleh menghasilkan kemudharatan kepada tubuh badan seperti berzina, minum arak, makan daging khinzir, menagih dadah dan sebagainya lagi.

Antara perkara yang boleh memudharatkan tubuh badan manusia ialah merokok. Sepertimana yang kita ketahui bahawa merokok telah difatwakan haram oleh majlis fatwa kebangsaan dan juga majlis fatwa di setiap negeri. Pengharaman rokok ini disebabkan ia memberi kemudharatan kepada penghisapnya di samping membawa kepada pembaziran yang sia-sia. Malah kajian perubatan telah menunjukkan bahawa asap rokok yang disedut dan dilepaskan boleh menyebabkan pelbagai penyakit dan merupakan penyebab utama kepada penyakit kanser. Justeru sewajarnya setiap umat Islam sedar akan bahayanya merokok malah seseorang yang merokok itu telah dianggap berdosa di hadapan Allah SWT kerana mencampakkan dirinya dan masyarakat sekitarnya kepada kemudharatan.

Kesimpulannya Islam menuntut umatnya untuk menjaga kesihatan diri sama ada dalam aspek kebersihan mahupun penjagaan tubuh badan daripada serangan penyakit. Di samping itu umat Islam diwajibkan untuk meninggalkan segala perkara yang membawa kepada kemudharatan tubuh badan. Sesungguhnya tubuh badan yang sihat menggambarkan kehidupan seorang muslim yang ideal dan pada masa yang sama disayangi oleh Allah SWT.

http://imamudasyraf.com

Tiada ulasan: