Isnin, 30 September 2013

BENCI TAPI MASIH SAYANG

Biarpun dipecat, Jenice Lee hadir Kongras Khas DAP

Anis Nazri, 29 Sep 2013
PETALING JAYA: Ahli DAP yang dipecat, Jenice Lee turut hadir ke Kongres Khas parti itu yang diadakan di sebuah hotel, di sini hari ini.

Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Teratai itu kelihatan di tengah-tengah para perwakilan dan pemerhati parti itu yang memenuhi Imperial Ballroom, di mana tempat kongres itu diadakan.

Ketika ditemui Harakahdaily, Jenice berkata beliau hadir ke kongres itu bagi memastikan Jawatankuasa Tertinggi Pusat (CEC) ini benar-benar diwakili oleh mereka yang benar-benar berkelayakan.

Beliau yang turut diberikan notis untuk menghadiri ke pemilihan ini, biarpun dipecat mengingatkan para perwakilan agar membuat pilihan terbaik bagi memastikan perjuangan parti itu benar-benar terpelihara.

"Tuhan memberi peluang, bukan sahaja kepada saya, tetapi juga kepada semua perwakilan untuk memilih pemimpin yang benar-benar berpegang kepada perjuangan parti. Walaupun mungkin selepas ini saya 'dibunuh' semula, saya tetap akan menyelematkan parti ini," kata beliau sambil menyifatkan pemecatan beliau sebelum ini sebagai tidak sah.

Bagaimanapun, tambah beliau kehadirannya hari ini di kongres khas itu sebagai usaha beliau menyelamatkan parti dari tergelincir dari garis perjuangan yang dipersetujui bersama.

Jenice, dipecat dari DAP setelah beliau bertindak bertanding sebagai calon bebas di Dun Teratai pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu apabila namanya tidak dicalonkan semula bagi kerusi tersebut.

Tindakannya itu menyebabkan DAP mengambil keputusan memecat keahliannya memandangkan parti itu sudah mengeluarkan arahan awal kepada setiap ahlinya agar tidak bertanding menentang calon yang ditentukan parti.

Pemilihan semula hari ini diadakan berikutan Pendaftar Pertubuhan (ROS) mengumumkan pemilihan sebelum ini tidak sah ekoran dakwaan kononnya terdapat perwakilan yang tidak diberikan notis untuk menghadiri kongres sebelum ini.

Pada pemilihan hari ini, semua senarai calon yang bertanding untuk 20 jawatan tertinggi parti kekal seperti mana pemilihan pada Disember 2012 yang lalu.

Bagaimanapun, terdapat 17 orang calon menarik diri dan dua meletak jawatan menjadikan bilangan yang calon yang bakal dipilih perwakilan berjumlah 47 orang berbanding 66 calon tahun lalu.

DAP tidak mahu jadi klon MCA, Gerakan - Guan Eng

Salmiyah Harun, 29 Sep 2013
PETALING JAYA: DAP bercita-cita untuk menjadi sebuah parti bagi seluruh rakyat Malaysia dan tidak mahu menjadi klon MCA, Gerakan apatah lagi Umno BN, demikian menurut Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng.

Dalam ucapannya di Kongres Khas Kebangsaan DAP 2013, Guan Eng berkata, kemerosotan Umno BN dalam PRU13 lalu adalah petanda jelas bahawa politik berasaskan kaum tidak ada masa depan di Malaysia.

"Kami ingin bersuara bagi pihak semua kaum termasuk Iban dari Sarawak dan Kadazan dari Sabah.

"Kita telah membuktikan di Pulau Pinang dan Selangor bahawa Pakatan Rakyat boleh memelihara orang Cina lebih baik daripada MCA, menjaga orang Melayu lebih baik daripada UMNO, membantu orang India lebih baik daripada MIC," katanya.

Beliau turut mengajak ahli DAP bersatu padu dan buktikan bahawa mereka dapat lakukan yang lebih baik daripada BN untuk kesemua rakyat Malaysia.

"Tidak kira siapa, yang penting kita adalah rakyat Malaysia. Hidup rakyat! Hidup Malaysia!," katanya mendapat tepukan gemuruh para perwakilan yang memenuhi dewan sebuah hotel di sini hari ini.

Jelasnya, Malaysia boleh menjadi negara yang cemerlang seandainya mereka memperbaharui keyakinan mereka terhadap rakyat.

"Tanpa mengira masalah yang  hadapi, selagi mana kita mengekalkan kepercayaan terhadap kemampuan dan kebijaksanaan rakyat, rakyat akan menemukan penyelesaiannya bagi kita," katanya.

Tambahnya, BN terancam dengan DAP kerana mereka menawarkan Impian Malaysia yang mendorong perdamaian nasional berbanding balas dendam nasional yang ditawarkan BN.

"Kita melaksanakan politik inklusif dan bukan eksklusif, kita mahu kerjasama dan bukan konfrontasi serta rundingan daripada diktat-diktat.

"Daripada memecah-belahkan rakyat Malaysia dengan fahaman ekstremisme kaum dan agama, kita menyeru ke arah keharmonian kaum dan rasa hormat terhadap kepercayaan masing-masing. Pakatan Rakyat menolak kebencian, keganasan, ancaman, rasuah dan politik wang; yang semuanya merupakan kepakaran BN," katanya.

Justeru katanya, DAP dan Pakatan Rakyat, mesti memperlihatkan kepimpinan alternatif yang lebih baik dan berprinsip, dan menyuarakan asas dasar yang jelas, sekata, inovatif dan berpandangan jauh terutamanya buat pengundi di kerusi-kerusi marjinal.

"Kita mengajak kesemua rakyat Malaysia untuk turut serta dalam Impian Malaysia - demokrasi berjiwa rakyat menerusi urus tadbir maksima, kerajaan minima yang menumpukan usaha memenangi masa depan dengan pendidikan ke arah perpaduan, integriti dan kecekapan," katanya.

Turut hadir ke kongres ini sebagai jemputan Khas iaitu Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Hatta Ramli dan Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar dan Setiausaha Agung, Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

Komuniti Islam semakin berkembang di Eropah Timur

Lan Jusoh, 29 Sep 2013


FRANKFURT: Berada di tengah-tengah kota metropolitan ibu negara Jerman tidak sukar ditemui komuniti Islam.

Ramai wanita Islam lengkap berpakaian menutup aurat, seperti juga muslimat di Malaysia.

Berbeza dengan ibu kota di negara-negara Eropah Timur lain kecuali Vienna di Austria, di mana mudah ditemui komuniti Islam sedangkan di Republik Czech, Slovakia dan Hungary agak sukar dilihat penduduk Islam di jalanan.

Malah di Frankfurt ditemui Pusat Islam yang lengkap dengan masjid. Lokasi itu tidak jauh dari pusat pelancongan di lembah Sungai Rhine.

Program jelajah Eropah Timur disertai 32 rakyat Malaysia bersama Poto Travel bermula 19 September lalu dapat melihat sendiri perkembangan Islam di sini.

Biarpun sebahagian negara terbabit lebih berkiblat fahaman sosialis dan komunis, namun tidak menghalang komuniti Islam hidup bersama masyarakat lain.

Sebahagian besar mereka merupakan imigran dari negara-negara Arab dan Turki.

Bagaimanapun sepanjang 13 hari kembara di Eropah Timur, tamadun Kristian dilihat lebih menyerlah biar pun empayar Othmaniah pernah bertapak selama 150 tahun.

Hampir kesemua tempat-tempat bersejarah yang dilawati memperlihatkan kehebatan dan kekuasaan empayar Rom dan Kristian.

Kelebihan yang mereka pertahan ssekarang ternyata berjaya menarik jutaan pelancong dari segenap pelosok dunia ke Eropah Timur.

Ini berbeza dengan negara kita yang mana lebih seronok mencipta senibina baru tanpa bersungguh-sungguh mempertahan bangunan tradisi lama.

SN Usman Awang, burung dan nasi durian

Hazayani Zakaria, 29 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Saya tidak berpeluang bertemu atau mengenali susuk tubuh beliau secara dekat walaupun namanya sering disebut-sebut orang.

Namun sejak di sekolah rendah lagi, saya sudah mengetahui tentang beliau lewat biografi dan puisi-puisi beliau.

Selepas diberitahu bahawa Perbadanan Kota Buku akan mengadakan acara Jualan Buku @ But Kereta sempena memperingati karya Sasterawan Negara, Datuk Dr.Usman Awang, saya segera mengosongkan jadual pada tarikh tersebut.

Acara Jualan Buku @ But Kereta memang sudah menjadi acara bulanan Kota Buku namun acara semalam terasa lebih meriah apabila karya-karya Allahyarham Usman Awang atau nama penanya Tongkat Warrant ditampilkan.

Bertempat di Perkarangan Perpustakaan Negara semalam, berlangsunglah acara jualan buku-buku, deklamasi puisi dan bedah buku Usman Awang.

Lebih menyentuh perasaan apabila anak Allahyarham, Haslina Usman sendiri tampil bercerita perihal kesusahan zaman kanak-kanak dan remaja bapanya yang disifatkannya sebagai sumber inspirasi beliau.

Beberapa kali bertemu dengan Haslina, melihat peribadinya yang lemah lembut dan selalu tersenyum, mengingatkan saya kepada pembacaan saya tentang Allahyarham.

Ya, Haslina mewarisi sifat bapanya, barangkali.

Menurut pembacaan saya, Allahyarham Usman Awang disenangi ramai kerana perwatakan dan peribadinya yang lemah lembut dan senang mesra serta simpatinya terhadap orang miskin.

Malah, Usman Awang disifatkan sebagai seniman yang berjiwa rakyat.

"Masa kanak-kanak Allahyarham bapa saya, dia hidup susah. Berjalan kaki ke sekolah beberapa kilometer jauhnya, memijak jalan tar yang panas hingga terpaksa berlari-lari anak," katanya yang mesra dipanggil Kak Lina.

"Kadang-kadang, bila nak makan, bapa saya lastik burung untuk dibuat lauk.

"Jadi di usia tuanya, dia sangat rasa bersalah pada binatang dan simpatinya pada haiwan sangat tinggi.

"Sebab itu dia selalu letak pisang dan nasi di tepi tingkap, supaya bila burung hinggap, burung boleh makan pisang dan nasi itu," sambungnya dan berhenti bercakap beberapa saat, menarik nafas panjang menahan sebak.

"Cukuplah kita bercakap tentang itu, tetapi saya nak ucapkan terima kasih kepada pihak yang terlibat menjayakan acara memperingati perjuangan Allahyarham bapa saya ini.

"Semoga kita semua mendapat manfaat daripada karya-karya beliau," katanya mengakhiri ucapan.

Haslina juga sempat menunjukkan cara menyediakan makanan kegemaran Allahyarham bapanya iaitu nasi durian.

Allahyarham Usman Awang meninggal dunia tanggal 29 November 2001 pada bulan Ramadan akibat penyakit jantung, ketika umurnya 72 tahun.

Allahyarham dilahirkan pada 12 Julai 1929 di Kampung Tanjung Sedili, Kota Tinggi, Johor dan mendapat pendidikan awal di Kuala Sedili (1936), Mersing (1937) dan Bandar Maharani Muar (1940) sehingga lulus darjah enam.

Usman yang dianugerahkan gelaran Sasterawan Negara pada 1983, penerima kedua selepas Sasterawan Keris Mas pernah berkhidmat sebagai anggota polis Inggeris (1946-1951), Pengarang Utusan Zaman dan Mastika (1952-1961) serta pengarang bahagian majalah Dewan Bahasa dan Pustaka (1962-1985).

Dalam perkembangan kesusasteraan Melayu moden, Allahyarham terkenal dengan tulisan-tulisan dalam pelbagai genre yang memperjuangkan nilai-nilai kemanusiaan, patriotisme dan moral.

Namun, beliau dalam sejarah kepengarangannya lebih dikenali dalam genre puisi yang mengangkat pelbagai persoalan di sekitar masyarakat kelas bawahan Melayu, khususnya para petani, buruh dan tukang.

Allahyarham mula menghasilkan sajak sejak tahun 1948. Kemudian aktif dalam penulisan cerpen, novel dan drama, dan telah menghasilkan lebih 100 buah buku, artikel, jurnal, puisi dan novel.

Sajak pertama beliau yang saya baca ialah Guru Oh Guru selain Makam Bonda, Kekasih, Surat Dari Masyarakat Burung Kepada Datuk Bandar dan Ketam Mengajar Anaknya Berjalan.

"Kak Ina, Hari lahir saya dan Allahyarham bapa kak Ina sama, 12 Julai," kata saya kepada Haslina sewaktu berbual-bual dengannya selepas beliau menyampaikan ucapan.

"Oh, ya? Mesti sensitif, kuat merajukkan? Ayah memang kuat merajuk, sensitif," katanya sambil tersenyum.

Saya senyum dan mengangguk, mengiyakan.

Tentera Israel dan rakyat Palestin bertempur

Press TV, 29 Sep 2013
BAITULMAQDIS: Tentera rejim Israel  bertempur dengan penunjuk perasaan Palestin di Timur al-Quds (Jerusalem) pada malam ulang tahun Intifada 2 yang ke-13.


Pertempuran meletus pada hari Jumaat selepas tentera rejim Israel menyerang sebuah kumpulan Palestin di Kota Lama, yang membantah peningkatan kunjungan warga Yahudi di perkarangan Masjid al-Aqsa.


Sekurang-kurangnya sembilan rakyat Palestin telah ditangkap ketika kejadian.


Tunjuk perasaan yang sama menentang kemasukan sekumpulan warga Yahudi di bawah pengawasan polis pengiring ke dalam perkarangan Masjid al-Aqsa juga telah diadakan di beberapa bandar seperti Nablus, Tebing Barat dan al-Khalil (Hebron).


Sementara itu, ribuan rakyat Palestin di Semenanjung Gaza bangkit menuntut dihentikan kunjungan warga Yahudi ke Masjid al-Aqsa.


Pemangku Ketua Pihak Berkuasa Palestin, Mahmoud Abbas membuat rayuan terbuka agar menghentikan kunjungan ke al-Aqsa dalam ucapannya di PBB, Khamis lalu.


"Tindakan perlu diambil untuk menamatkan serangan di tapak keagamaan, al-Quds hampir setiap hari, di barisan hadapan adalah Masjid al-Aqsa, di mana serangan berterusan seperti itu akan membawa kesan yang buruk," kata Abbas.


Intifada Palestin 2 (Revolusi Palestin menentang rejim Israel) berlaku pada 28 September 2000, selepas lawatan pemimpin parti pembangkang Israel, Ariel Sharon, ke perkarangan Masjid al-Aqsa.


Kira-kira 300 rakyat Palestin dibunuh oleh tentera rejim Israel dalam proses Intifada selama tempoh lima tahun.


Perkarangan Masjid al-Aqsa adalah tapak tumpuan masyarakat Islam dan Yahudi.

Tapak suci berkenaan dikenali oleh masyarakat Yahudi sebagai Temple Mount, dan menjadi tapak suci dalam agama Yahudi. Ia adalah tapak paling suci bagi masyarakat Muslim selepas kota Makkah dan Madinah di Arab Saudi.


Warga Yahudi tidak dibenarkan untuk berdoa di perkarangan Masjid al-Aqsa.

Tiada ulasan: