Jumaat, 13 September 2013

BANYAK KES MISTERI AKAN SELESAI SEMUA DIAKHIRAT...JADI MEREKA TAK BOLEH DARI MENERIMA HUKUMAN ALLAH SWT

Pemilihan: Garis panduan tidak sekat ahli PAS

Nazri Abdullah, 13 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Garis panduan kempen pemilihan parti bukanlah bertujuan menyekat ataupun mahu mengongkong hak ahli dan perwakilan PAS.

Sebaliknya, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar, berkata ianya bertujuan melancarkan proses pemilihan supaya tidak timbul masalah pada kemudian hari.

"Pernah berlaku, ada bantahan selepas pemilihan selesai, yang mendakwa ada di kalangan perwakilan adalah bukan ahli di kawasan.

"Ini menyebabkan keputusan di kawasan tersebut tergantung," katanya kepada Harakahdaily.

Garis panduan yang disebut sebagai "Peraturan dan Tatacara Pemilihan" kata Mahfuz, bukanlah satu perkara baru dalam PAS kerana ia sudah sememangnya sedia wujud sebelum dari ini.

"Ia memang sudah sedia ada, cuma sekarang kita mahu kemaskini kerana ada beberapa perkara yang tidak begitu kemas sebelum ini," katanya lagi.

Bagi tujuan itu katanya, PAS telah mewujudkan satu jawatankuasa berhubung peraturan dan tatacara pemilihan yang diketuai Pengerusi Lajnah Undang-Undang PAS Pusat, Asmuni Awi.

"Ada beberapa perkara lagi yang belum selesai, dan kita akan perincikan dalam mesyuarat Lajnah Politik sebelum dibawa ke mesyuarat PAS Pusat bulan depan," katanya lagi.

Mengulas suasana dan bahang pemilihan pada waktu ini pula, Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, masih terlalu awal untuk membuat sebarang ulasan.

Namun katanya, Jawatankuasa Pemilihan serta Jabatan Setiausaha Agung sedang dalam pemerhatian terhadap trend pemilihan kali ini.

"Saya percaya kepada tahap kematangan dan kebijaksanaan ahli PAS. Tanpa kempen menjaja kebaikkan calon pun, mereka sudah tahu untuk memilih kerana mereka sudah kenal pimpinan mereka.

"Dan garis panduan ini sebenarnya adalah untuk menghormati hak dan kebijaksanaan ahli supaya mereka boleh menilai tanpa dipengaruhi dengan elemen negatif," ujarnya.

Beliau dalam pada itu juga turut berharap agar kempen pemilihan kali ini kekal dalam suasana murni, harmoni dan mesra jamaah.

"Berkempen di media sosial tiada masalah selagi tidak bertentangan dengan nilai Islam.

"Perlu jaga etika dan akhlak jamaah kita, jangan sampai memburukkan orang," katanya.

Misteri Sabah yang belum terbongkar

Ahmad Lutfi Othman, 13 Sep 2013
Jadual kunjungan saya ke Sandakan selama tiga hari, bermula 6 September lalu, agak padat dan memenatkan. Walaupun tujuan asalnya hanya untuk melihat sendiri kediaman baru keluarga Jamal Azahari -- yang masih ditahan di Manila selepas dibebaskan dari Kem Tahanan Kamunting lebih lima tahun lalu -- saya turut dibawa Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Hamzah Abdullah, mendekati kehidupan sukar di kawasan terpinggir.

Pengasas PAS Sabah itu, yang banyak membantu saya membeli makanan laut segar, mendedahkan sisi-sisi gelap warga Negeri di Bawah Bayu, khususnya kawasan penempatan di atas air yang sesak dan nasib hampir 100 keluarga setinggan yang ditimpa kebakaran besar pada tengahari 1 Syawal lalu. Ramai penduduk mengesyaki, dengan disertakan bahan-bahan bukti, bencana itu sebenarnya angkara perbuatan khianat terancang bagi menghalau penduduk; khabarnya satu amalan lazim sang penguasa bersekongkol dengan kapitalis berkepentingan.

Yang Dipertua PAS Kawasan Kinabatangan, Ustaz Zaidi awal-awal lagi mempelawa saya turun padang ke daerah pendalaman yang serba kekurangan. Parlimen Kinabatangan diwakili Bung Mokhtar Radin yang menegaskan bahawa kenaikan harga minyak tidak menjejaskan kehidupan orang kampung kerana mereka tidak berkereta.

"Orang kampunglah yang paling terkesan dengan kenaikan itu disebabkan kos pengangkutan, termasuk dengan bot, untuk masuk jauh ke pendalaman segera melambung," kata Ustaz Zaidi.

"Selalunya saudara melawat lokasi di bandar, seperti Kota Kinabalu, Sandakan dan Tawau. Kali ini elok juga, sempena 50 tahun Sabah merdeka di bawah Malaysia, saudara turun ke kawasan kampung, yang sebenarnya menyimpan  begitu banyak masalah," cadang Rahimin Mustafa, Setiausaha Pilihan Raya PAS Sabah sebaik mengetahui saya berhasrat ke Sandakan untuk kali keempat.

Malang sekali, kenderaan rakan Ustaz Zaidi yang sepatutnya mengambil saya dan wartawan kanan, Azamin Amin, jam tujuh pagi Sabtu itu, tiba-tiba rosak. Kami hanya dapat keluar dari bandar Sandakan ketika Zuhur apabila Ustaz Zaidi sendiri turun dari Kinabatangan.

Disebabkan majlis kenduri dan doa selamat, di rumah baru Jamal Azahari, untuk enam keluarga bekas tahanan ISA dijadualkan jam 2 petang, saya hanya dapat bersetuju untuk meninjau kawasan kampung sekitar 50km dari Sandakan. Itupun, kami terlewat hampir tiga jam untuk sampai ke kediaman yang baru siap itu, di Batu 18, selepas solat Asar di masjid berdekatan, Masjid Darul Aman.

"Tak nampak pun suasana meriah  Sabah akan menyambut ulangtahun ke-50 merdeka di bawah Malaysia tidak lama lagi," kata saya kepada Ustaz Zaidi, semasa melalui jalan utama, merujuk senario hampir tiada bendera Malaysia dikibar menjelang 16 September nanti. "Tengok itu, bendera BN macam menjadi azimat di sini," sambutnya, menunjukkan rumah dan gerai kecil di tepi jalan. "Tapi, BN itu jugalah yang mengkhianati rakyat di sini, termasuk memungkiri janji mereka semasa kempen PRU13 lalu," pintas saya, sambil kami ketawa kecil.

Kepenatan mengelilingi kawasan pendalaman sekitar Sandakan segera terubat melihat wajah ceria Norhatta Paraji, isteri Jamal Azahari bersama lapan anak-anaknya, termasuk seorang anak tirinya, gadis kecil yang manis (saya baru pertama kali bersua muka dengannya), sambil mereka menikmati hidangan nasi Arab yang disediakan isteri saya, Siti Hawa Samsam. Rempah khas dibawa dari Ampang!

Menu ayam masala dan beriani kambing agak pedas tetapi saya lihat lebih 20 anak-anak menjamu selera dengan asyik sekali.

Saya lebih teruja melihat rumah baru Norhatta yang dapat disiapkan menjelang Aidilfitri lalu, dengan bantuan sumbangan pembaca Harakah, bernilai lebih RM30,000. Su'aidah, adik kepada Ketua Penerangan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah menjadi pengantara kami dan begitu ringan tulang memantau proses pembinaan walaupun dalam keadaan sarat mengandung. Bayangkan, hanya selepas lima hari melahirkan anak, Su'aidah memaklumkan kepada saya perkembangan terkini rumah tersebut selepas menziarahi Norhatta.

Berbanding tiga kunjungan sebelum itu -- termasuk dua kali bersama Cikgu Norlaila Othman, aktivis Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) -- suasana nampak lebih meriah dan girang, apatah lagi dapat mengumpulkan hampir semua keluarga bekas tahanan. "Ibu tak pandai nak luahkan kata-kata tapi dia cukup terharu dengan bantuan yang kami terima, termasuk membawa kami sekeluarga berjumpa ayah di penjara Manila," kata salah seorang anak perempuan Norhatta.

Isteri bekas tahanan, Kontesa Ahadi, ibu Hummayroh Mohidin, pelajar yang dijangka ke Moscow awal Oktober depan, juga dengan sokongan kewangan sepenuhnya daripada pembaca Harakah, tidak dapat menyembunyikan rasa terharunya.

"Maha Suci Allah, kami tidak pernah menduga pertolongan Allah, melalui usaha Harakah, datang secepat ini. Terima kasih banyak, Alhamdulillah," katanya ramah, dengan wajah berkaca. Kontesa memohon maaf kerana Hummayroh tidak dapat hadir meraikan jamuan kesyukuran. Anaknya berada di Kuala Lumpur ketika itu, mengikuti kursus pendek dan persiapan terakhir sebelum terbang keluar negara dan hanya pulang ke Sandakan pagi Ahad, 8 September.

Petang Ahad itu, Hummayroh dan kedua-dua ibu bapanya terlewat tiba beberapa minit ketika kami sudah pun masuk ke bilik menunggu di lapangan terbang Sandakan untuk berlepas ke KLIA. "Ustaz, minta maaf, kami terlewat, Hummayroh penat dan tertidur tadi. Bila kami sampai airport, nampak Ustaz dan isteri sudah masuk," kata Kontesa, melalui telefon, ketika saya berbaris panjang menuju pesawat.

Sempat saya membaca SMS Ustaz Zaidi: "Terima kasih dan jemput datang Kinabatangan untuk lain kali. Terima kasih juga dengan hidangan nasi Arab yang sedap kelmarin."

Ya, saya melihat keunikan Sabah dan Sandakan khususnya, bukan terhad kepada hidupan laut yang segat dan mengasyikkan, begitu juga keistimewaan tawaran alam semulajadinya, tetapi lebih kepada begitu banyak misteri kehidupan yang belum diselongkar, terutama yang menghimpit warganya dan pendatang, selain menyembunyikan kerakusan kuasa elit pemerintah. Majoriti penduduk negeri yang kaya dengan hasil bumi, khazanah hutan, destinasi pelancongan menarik dan sumber petroleum masih diasak kemiskinan dan kedaifan kemudahan awam.

Peluang menghadiri perasmian mesyuarat agung PAS Sandakan, yang disempurnakan Hamzah, pada pagi Ahad, juga menyuntik harapan tinggi bahawa peluang dan masa depan Parti Islam di Sabah begitu "menjanjikan". Kehadiran perwakilan anak-anak muda, lelaki dan wanita, membayangkan cabaran, tanggungjawab dan potensi besar yang menunggu.

Dan saya cuba, insya-Allah, untuk mengungkapkan isu-isu besar sosio-ekonomi-politik Sabah dalam tulisan akan datang, merujuk pengalaman di Sandakan. 

Dalam pada itu, Harakah, dengan kerjasama PAS Batu Sapi bersedia untuk menyalurkan sumbangan kepada mangsa kebakaran di Kampung Cenderamata, Sandakan. Orang ramai boleh menyumbang terus ke dalam akuan Maybank HARAKAHDAILY DOT COM 5640 7000 0336.

RM jatuh, pelabur tidak yakin dengan kerajaan

Muhammad Faizal, 13 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Kejatuhan nilai Ringgit Malaysia (RM) dilihat kekhuatiran pelabur luar untuk masuk negara ini akibat kegagalan Barisan Nasional (BN) mendapat sokongan 2/3 majoriti pada pilihanraya umum yang lalu.

Pengerusi PKR Sabah, Datuk Lajim Ukin menjelaskan pelabur melihat beberapa dasar serta keputusan yang dibuat oleh kerajaan mendapat tentangan daripada Pakatan Rakyat, antaranya kenaikan harga minyak.

Tindakan tersebut membuatkan mereka (pelabur) tidak yakin dengan kekuatan BN terutamanya perkara yang mempunyai kaitan dengan rakyat.

"Faktor utama kejatuhan RM adalah disebabkan ketidakstabilan kerajaan BN yang dilihat pelabur banyak kelemahan.

"Mereka melihat dasar mahupun apa jua keputusan yang dibuat oleh kerajaan mendapat tentang dari pembangkang terutamanya jika melibatkan masalah rakyat," jelasnya.

Beliau berkata setiap tentangan Pakatan Rakyat mempunyai sebab tertentu dan tidak semua yang diputuskan oleh kerajaan itu tidak dipersetujui.

"Isu minyak kenapa kita tentang, walaupun kenaikan hanya 20 sen tetapi ia memberi kesan yang teruk kepada rakyat dan paling ketara adalah mereka berpendapatan rendah.

"Apa yang boleh dilakukan oleh mereka yang bergaji bawah RM2,000 pendapatan tersebut tidak menjamin mereka untuk hidup selesa apatah lagi jika hidup di kawasan bandar," tegasnya.

Lajim yang turut mempersoalkan walaupun kerajaan memberi amaran agar harga tidak dinaikkan tetapi sejauh mana mereka dapat mengawalnya.

"Dulu bayaran pengangkutan dari Beaufort ke Kota Kinabalu hanya RM30 untuk dua hala tetapi sekarang meningkat RM10 menjadikan RM40 untuk dua hala.

"Apakah pengawalan yang diambil kerajaan, kos tambahan menyebabkan penguasa terpaksa menaikan tambang tersebut," sambung beliau.

Beliau berharap setiap pendekatan yang diambil oleh kerajaan untuk mengatasi masalah ekonomi negara memerlukan jalan penyelesaian terbaik dan bukannya membebankan rakyat.

Program tumpu ekonomi Bumiputera untuk pemilihan Umno

Salmiyah Harun, 12 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Menjelang pemilihan Umno Oktober ini, pelbagai agenda  dicanang pemimpin  Umno termasuk program menumpukan pembangunan ekonomi Bumiputera.

Menurut Ahli Jawatankuasa  PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad, Umno akan bercakap perkara yang melibatkan Bumiputera ketika  tertentu sahaja iaitu musim pilihan raya umum dan musim pemilihan Umno.

"Umno cukup terkenal dengan Melayunya, dan ketika inilah mereka akan bercakap soal Bumiputera supaya perwakilan terus terbuai dengan dasar baru kononnya untuk pembangunan Bumiputera," katanya.

Idris tidak menolak, perkara ini cuba dibangkitkan untuk meraih sokongan di saat-saat pemilihan Umno yang akan berlangsung nanti.

Malah katanya yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang, banyak dasar yang diketengahkan Umno sebelum ini termasuklah Dasar Ekonomi Baru (DEB)  dilihat hanya 'mengenyangkan' kroni dan akhirnya ia tidak sampai kepada sasaran.

"Sejak DEB dilancarkan tahun 1970 hingga tahun 1990 hanya 18 peratus sahaja pencapaian Bumiputera dalam ekonomi negara berbanding  30 peratus sasaran yang ditetapkan.  Kini ekuiti itu baru mencecah 23 peratus. Inilah kegagalan Umno yang berpunca daripada dasar 'Umnoputra'," jelasnya kepada Harakahdaily.

Beliau juga percaya walaupun wujud dasar baru untuk pembangunan ekonomi Bumiputera tetapi sikap dan pemikiran lama diamalkan pemimpin Umno yang menerajui kerajaan akan menggagalkannya.

"Kalau betul-betul hendak bantu Bumiputera sepatutnya royalti Kelantan dikembalikan kerana 90 peratus rakyat Kelantan adalah Bumiputera. Kenapa hendak sekat hak rakyat Bumiputera di Kelantan? Kerana berbeza ideologi politik!" tegas Idris.

Sabtu ini, Perdana Menteri Datuk Seri Najib  Razak akan mengumumkan satu lagi dasar baru yang memberi fokus kepada tiga perkara utama iaitu pembangunan modal insan, pemilikan ekuiti dan pemilikan hartanah oleh Bumiputera.

Dasar bagi membantu golongan Bumiputera telah dilaksanakan sejak  1970  melalui Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Dua strategi utama dalam DEB adalah mengurangkan kemiskinan tegar tanpa mengira bangsa melalui kenaikan taraf pendapatan dan memperbanyakkan peluang pekerjaan untuk semua rakyat Malaysia, serta menyusun semula masyarakat bagi memperbaiki ketidakseimbangan ekonomi agar mengurangkan dan seterusnya menghapuskan identifikasi kaum dengan fungsi ekonomi.

Menyentuh tentang dasar baru yang diumumkan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar, berkata ia adalah bagi membantu golongan Bumiputera mendapat peluang yang saksama dalam ekonomi negara supaya penglibatan mereka lebih tinggi dan dapat meningkatkan pemilikan hartanah dan sebagainya.

Tiada ulasan: