Petua penjagaan kereta anda
Perhatikan tayar cukup angin.
Tiada benda pelik melekat di bahagian tayar atau mana-mana bahagian
kereta. Jika tayar anda selalu kehilangan tekanan angin bermakna
kemungkinan besar paku telah tertembus pada tayar anda. Kenapa tayar
kereta tidak pancit terus dan hanya hilang angin sedikit demi sedikit?
Kerana tayar kereta menggunakan teknologi tubeless iaitu tanpa tiub dan
angin akan masih berada di dalam tayar walaupun tertusuk paku. Selalunya
paku berada di bahagian tepi jalan yang ditabur oleh TAUKEY TIUB yang
target untuk memancitkan tayar penunggang motor. Oleh itu, jika memandu,
janganlah terlalu ke kiri. Lagipun lorong di kiri adalah untuk
penunggang motor, basikal dan pejalan kaki.
Sebelum memulakan perjalanan, hidupkan enjin dan tunggu sehingga injin melahu pada kadar RPM yang normal kemudian baru jalan. Sebelum hidupkan injin, onkan suis dan tunggu apa-apa lampu yang sepatutnya padam sebelum injin hidup. Dengan cara ini, enjin anda akan lebih berkuasa di jalan dan menjimatkan minyak serta tahan lebih lama.
Seminggu
sekali kalau boleh, periksa lampu brek ketiga dan semua lampu brek.
Pastikan ia berfungsi. Buka bonet injin, buka penutup bateri dan periksa air bateri.
Pastikan ianya berada pada aras antara minimum dan maksimum. Buka
penutup minyak brek (Botol besar dekat body di hadapan pemandu dalam
bonet injin), pastikan minyaknya mencukupi.
Cari
jarum pemeriksa minyak enjin. Untuk kancil ia ada di bahagian depan
dekat belt yang bergerak kalau injin hidup (pemegang warna kuning).
Cabut dan lapkan minyak di jarum tersebut dan kemudian masukkan kembali
jarum tu. Bilang sampai lima dan cabut kembali. Minyak mesti berada pada
aras di antara minimum dan maksimum. Kalau bawah daripada minimum,
masukkan sedikit minyak injin sehingga ke paras yang saya katakan tadi.
Untuk kereta auto, cari jarum yang lebih kurang sama bentuknya tapi
berada di sebelah yang bertentangan dengan jarum yang pertama (untuk
periksa minyak gear box). Lakukan perkara yang sama seperti yang pertama.
Sebulan sekali, pergi ke pam minyak dan periksa tekanan tayar.
Tekanan yang sesuai ada di catatkan di bahagian dalam tiang B (tiang
antara pintu depan dan belakang) sebelah pemandu. Periksa juga tekanan
tayar simpanan. Setiap 3 bulan (kalau setiap hari guna kereta untuk ke
tempat kerja, pergi ke kedai tayar dan rotate tayar mengikut aturan yang
sesuai. Jika tayar anda sudah hampir botak, pergi ke kedai tayar dan
tukar secepat mungkin. Tayar depan lebih penting kerana kawalan kereta
bergantung padanya. Untuk periksa harga tayar, boleh tengok2 di laman
web lelong.com.my atau pergi je kedai tayar buat survey dulu baru tukar.
Jangan sampai kena tipu beli tayar celup.
Setiap 5,000 km pergi ke workshop, tukar minyak injin (jika gunakan minyak biasa), tukar penapis minyak (oil filter) setiap 2 kali tukar minyak injin dan tukar plag setiap 3 kali tukar minyak injin. Kalau kereta model lama (kancil 660 sehingga 1996) yang pakai “Petnam” atau contact point, suruh meknaik cuci contact point setiap 3 kali tukar minyak injin dan tukar setiap 9 kali tukar minyak injin. Kalau nak buat sendiri pun boleh. Pergi kedai hardware, beli strap wrench atau cup wrench untuk buka oil filter kereta anda. Beli oil filter dalam RM10, minyak hitam shell helix sudah memadai untuk prestasi yang baik dengan harga RM43 untuk botol 3 liter bagi kenderaan bersaiz kecil seperti kancil dan 4 liter untuk kereta bersaiz besar.
Digalakkan
setiap bulan anda hantar kereta anda ke kedai cuci kereta atau car
wash. Ini penting bagi memastikan semua tempat dalam kereta anda bersih
dan kereta anda lambat nampak buruk ditelan masa.
Sayangi kereta anda, jaga kereta anda..lagi satu ada masa hantar le ke bengkel kami kat sini.hehehehe
Sayangi kereta anda, jaga kereta anda..lagi satu ada masa hantar le ke bengkel kami kat sini.hehehehe
Cara hidupkan kereta bila bateri kong
Pemilik
kereta akan berasa gelabah apabila keretanya tidak boleh dihidupkan
kerana bateri lemah atau ada masalah lain pada enjin. Kegelisahan
bertambah ketara apabila masalah itu berlaku ketika anda terburu-buru
untuk ke pejabat, hospital atau memenuhi temu janji.
Ada sebab mengapa enjin jika tidak dapat dihidupkan walau
pun kunci sudah diputar ke arah ‘start’. Apabila enjin tidak dapat
dihidupkan dengan mudah kerana bateri dan/atau motor starter dalam
keadaan rosak, biasanya enjin dapat start dengan prosedur berikut:
1: Menghidupkan enjin dengan menolak kenderaan bagi kereta manual. Meskipun bateri dalam keadaan lemah, enjin akan dapat dihidupkan dengan cara menolak kenderaan apabila bateri sekurang-kurangnya masih dapat dapat menerangkan lampu besar.
Pertama,
nyalakan suis kemudian mintalah bantuan dua atau tiga orang untuk
menolak kenderaan anda ke depan. Apabila kenderaan sudah berjalan cukup
cepat, maka lepaskan pedal. Apabila enjin sudah dapat berfungsi,
pijaklah segera pedal sementara itu pijaklah pedal minyak untuk
meninggikan putaran enjin. Menggunakan prosedur yang sama, kereta juga
dapat dihidupkan dengan cara ditarik kenderaan lain. Apapun, prosedur
kedua-dua teknik itu tidak dapat digunakan untuk kereta automatik.
2:
Satu lagi cara ialah dengan menghidupkan enjin dengan pertolongan
bateri dari kenderaan lain. Jika ada kenderaan lain dengan bateri yang
baik dan tersedia kabel yang cukup panjang, maka enjin dapat dihidupkan
dengan menghubungkan terminal positif dengan positif dan negatif dengan
negatif dari kedua-dua kenderaan itu. Kaedah ini dapat dilakukan
apabila kedua-dua bateri mempunyai kuasa yang sama.
Ketika
suis kontak starter diputar, lazimnya motor starter berfungsi tetapi
ada ketikanya gandar enjin tidak berputar. Dan dalam keadaan lain pula,
ketika suis kontak starter diputar, enjin dapat berfungsi tetapi tidak
berjalan dengan baik dan kemudian mati dengan tiba-tiba. Dalam keadaan
itu, antara kerosakan yang mungkin berlaku adalah kerosakan pada motor
starter, gigi motor starter atau roda daya rosak.
Kejadian
itu bukan kali pertama terjadi. Dalam keadaan lain ketika suis kontak
diputar, motor starter berfungsi dan gandar enjin berputar cepat tetapi
enjin tidak dapat berfungsi atau ketika suis kontak starter diputar,
enjin dapat berfungsi tidak berjalan dengan baik dan kemudian mati
dengan tiba-tiba.
Dalam
kedua-dua kes itu mereka mungkin berhadapan dengan kerosakan pada
sistem penyaluran bahan bakar (sistem petrol) atau sistem penyalaan.
Apabila motor starter berfungsi dan dapat memutar gandar enjin dengan
baik, tetapi enjin tidak dapat berfungsi, maka hal itu menunjukkan
kerosakan tidak berlaku pada bateri dan peralatan start. Biasanya,
apabila proses mampatan dapat berjalan lancar, enjin tidak akan secara
tiba-tiba rosak. Justeru, kerosakan harus dicari pada sistem penyaluran
petrol dan sistem penyalaannya.
Bila keadaan itu terjadi, perkara yang harus diperiksa adalah: adakah minyak dalam tangki, adakah minyak dalam karburetor cukup? Jika cukup, ini bermakna kerosakan mungkin terletak pada sistem penyalaan.
Jika melimpah pula (karburator basah), enjin sukar dihidupkan kerana minyak yang masuk dalam ruang pembakaran terlalu banyak. Minyak melimpah biasanya terjadi kerana tutup jarum yang mengendalikan kemasukan minyak ke ruang pelampung (dalam karburator) tidak berfungsi, mungkin kerana tersekat habuk. Jika melimpah adalah sebab kegagalan enjin dihidupkan, keluarkan minyak daripada karburator, bersihkan kotoran di tutup jarum dan masuk semula minyak.
Enjin
yang karburetor melimpah boleh dihidupkan dengan cara berikut. Pijak
pedal petrol sepenuhnya, jalankan motor starter. Minyak yang masuk dari
karburetor ke silinder melalui saluran isap dapat dihilangkan dan
selepas itu enjin dapat berfungsi. Kawal injak minyak sedemikian
sehingga putaran enjin terlalu tinggi. Meskipun demikian, ada
kemungkinan enjin tidak dapat berfungsi, sedangkan karburetor tetap
melimpah. Dalam hal ini, bawalah ke mekanik anda untuk dibaiki.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan