Ahad, 15 September 2013

ANJING DAN BABI ADALAH TERMASUK NAJIS BERAT...ZINA DAN RASUAH JUGA KES2 BERAT....KEDUA2 YANG TERLIBAT DENGAN RASUAH MASUK NERAKA...ZINA 100X ROTAN ATAU REJAM SAMPAI MATI

Bila disamakan kesilapan dengan jenayah
 
Saya tertarik dengan segelintir yang mendakwa diri mereka beraliran ‘salaf' tetapi bersikap jauh dari jalan salaf. Apabila politik yang mereka bernaung di bawah ketiaknya menyokong rejim-rejim tentera di negara-negara yang sedang bergolak itu, mereka pun menari rentak yang sama.

Seakan mereka melupai pembunuhan, pembakaran masjid, gas yang meragut anak-anak tidak berdosa dan segala macam kezaliman lain, yang mereka sibuk ia membaca dalil pengharaman demonstrasi. Dalil pembunuhan bagai dilupakan. Kemudian mereka mengiktiraf pula perampasan kuat secara tentera yang jauh lebih ganas dari demonstrasi.

Tambahan lagi, mereka cari dalil-dalil menunjukkan golongan Islamis yang menang secara peraturan itu tidak tepat akidahnya dan ada kesalahan fekahnya. Malangnya, dalam masa yang sama, tidak pula mereka bertanya tentang akidah sosialis, sekularis, liberalis dan segala macam lagi yang dianut oleh regim-regim yang zalim itu.

Seakan Al-Quran, al-Sunnah dan ajaran Salaf itu hanya terpakai untuk menilai golongan Islamis sehalus-halusnya tetapi dibiarkan mereka yang zalim bermaharajalela.

Kesalahan dan kesilapan golongan Islamis bagaikan dosa yang tidak ampun sehingga pembunuhan dan penyiksaan ke atas mereka seakan sesuatu yang ringan. Sementara regim-regim pula tidak ditanya apakah akidah dan fekah yang mereka anuti.

Dosa Dan Silap

Manusia yang melakukan ‘dosa' dan kesalahan itu terbahagi kepada dua kelompok. Pertama; orang yang tidak berniat untuk menuruti jalan yang benar. Sesuatu yang betul itu bukan hasrat yang ingin dicapainya. Dia hanya memikirkan tentang kepentingan dirinya sahaja sehingga dia terjatuh dalam kesalahan ataupun dosa.

Kedua; orang ingat mencari kebenaran. Berusaha untuk menuruti jalan yang benar. Itulah hasratnya. Pun begitu, telah berlaku kesilapan atas pandangan ataupun tindakan yang diambil lalu dia kelihatan berdosa dan salah.

Golongan yang pertama adalah golongan pengikut hawa nafsu. Mereka merupakan para pembuat dosa dan penderhaka kepada Allah. Mereka telah meminggirkan larangan Allah semata-mata untuk kepuasan diri. Golongan ini ditempelak oleh al-Quran dalam ayat-ayatnya.

Antaranya, Allah menempelak golongan ‘ulama Yahudi' yang menolak hujah yang benar semata-mata kerana ingin menurut hawa nafsu mereka. Firman Allah yang bermaksud:

"Katakanlah (Wahai Muhammad): "Kalau demikianlah sikap kamu maka bawalah sebuah kitab dari sisi Allah yang dapat memberi panduan lebih daripada keduanya (Taurat dan al-Quran) supaya aku menurutnya. (Bawalah) jika betul kamu orang-orang yang benar. Kemudian, kalau mereka tidak dapat menerima cabaranmu (Wahai Muhammad), maka ketahuilah, sesungguhnya mereka hanyalah menurut hawa nafsu mereka; dan tidak ada yang lebih sesat daripada orang yang menurut hawa nafsunya dengan tidak berdasarkan hidayah petunjuk dari Allah. Sesungguhnya Allah tidak memberi pimpinan kepada kaum yang zalim" (Surah al-Qasas: 49-50).

Cari kebenaran

Adapun mereka yang cuba mencari kebenaran dan ingin menuruti jalan yang benar kemudian tersalah maka ini diampunkan oleh Allah. Ini selagi mana hasrat mereka murni dan cuba sedayanya menuruti jalan yang betul.

Justeru, Allah mengajar kita dalam al-Quran untuk kita berdoa yang bermaksud: "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersilap". (Surah al-Baqarah ayat 286)

Kata al-Sa'di ketika menafsirkan ayat ini:

"Nisyan (lupa) bermaksud hilang (tidak ingat) dari kalbu apa yang diperintahkan lalu ditinggalkan secara terlupa. Sementara khata` (tersilap) bermaksud seseorang bertujuan melakukan sesuatu yang dibolehkan namun perbuatannya itu terjatuh ke dalam perkara yang dia tidak dibolehkan (larangan) lakukan. Kedua perkara ini (lupa dan silap) Allah ampunkan jika berlaku pada umat ini disebabkan rahmat dan ihsan Allah". (al-Sa'di, Taisir al-Karim al-Rahman, m/s 121. Beirut: Muassasah al-Risalah).

Maka, apabila kita membicarakan mengenai golongan yang tersilap ini kita hendaklah lebih berhati-hati. Apabila zahir pada seseorang itu kesungguhan mencari kebenaran dan keikhlasan mencari petunjuk yang dapat dikesan pada amalan zahir yang tahu - adapun yang batin kita serahkan pada Allah - maka kita tidak boleh menghukum ataupun menilainya seperti mereka yang melakukan dosa dalam kelompok yang pertama yang sememangnya tidak ingin mencari kebenaran.

Tidak sama mereka yang tersilap dalam amalan solatnya dengan mereka yang sengaja membuat silap ataupun yang langsung tidak bersolat. Juga kita tidak boleh samakan mereka yang tersilap pendekatan dalam dakwah sama dengan yang menentang dakwah. Bagaimana mungkin untuk disamakan Mursi dan al-Sisi! Adakah sama antara rakyat Syria yang beriman dengan Basyar Asad yang zalim!

Insaf

Manhaj Ahlus Sunnah Wal Jama'ah (ASWJ) sepatutnya membawa kita insaf dalam menilai pihak lain. ASWJ tidak seperti ajaran sesat Ahbash ataupun Salafi Madkhali yang sering mengkafirkan ataupun menyesatkan sesiapa sahaja yang berbeza ijtihad ataupun pandangan dengan mereka.

Ini tidak menghalang untuk kita mengkritik kesilapan itu dengan ilmiah dan fakta yang bernas. Namun kita tidak akan menyamakan pencinta agama dengan penjenayah yang memang bermaksud buruk dan tidak berhasrat baik.

Dalam agama ini, kita akan dapati sepanjang sejarah pelbagai imam dengan pelbagai ijtihad mereka. Ada yang kita mungkin setuju, mungkin ada yang sebaliknya. Di sudut ilmiah, tiada siapa yang maksum. Setiap pandangan berhad dinilai dan dikritik.

Al-Imam al-Zahabi (meninggal 748H) terkenal dengan sikap ‘i'tidal (tidak melampau) dalam membuat penilaian ketika menulis karya agungnya Siyar A'lam al-Nubala`.

Ketika beliau membicara tentang tokoh besar hadis, Muhammad bin Nasr al-Marwazi, beliau menyebut nukilan dari al-Hafiz Ibn Mandah yang menyatakan Muhammad bin Nasr al-Marwazi ini dengan terang menyebut bahawa iman, ikrar, syahadah dan bacaan al-Quran dengan lafaznya adalah makhluk.

Ucapan ini menyanggahi mazhab ahli hadis di zaman itu. Maka para ulama telah memulaukannya. Para sarjana besar (imam) di Khurasan dan Iraq telah menyanggahinya. Al-Imam al-Zahabi juga turut mengkritik kenyataan Muhammad bin Nasr itu. Namun, beliau ikuti kritikannya dengan kenyataan berikut:

"Jika kita ini setiap kali seseorang sarjana (imam) itu tersilap dalam ijtihadnya pada masalah yang kesilapan itu diampunkan, tetapi kita bangkit tentang lantas kita bid'ahkan, kita pulaukan, maka tidak akan selamat (Muhammad) Ibn Nasr, Ibn Mandah dan mana-mana tokoh yang lebih besar dari kedua mereka. Allah itu penunjuk hamba-hambaNYA kepada kebenaran. DIA paling pengasih dalam kalangan yang pengasih. Kita berlindung dengan Allah dari hawa nafsu dank eras hati". (14/39-40. Beirut; Muassasah al-Risalah).

Dalam sejarah ilmu, ada imam tafsir yang agung iaitu al-Imam Mahmud al-Zamakhsyari (meninggal 538H) yang terkenal dengan Tafsir al-Kassyaf. Beliau seorang yang bermazhab Muktazilah. Pun begitu ketokohan dan karya diakui dalam dunia Sunni sehingga ke saat ini.

Al-Imam al-Zahabi menggelarnya al-‘Allamah bermaksud yang tersangat berilmu. Kemudian diikuti dengan sebutan ‘kabir al-Mu'tazilah' iaitu tokoh besar Muktazilah. Setelah menyebut kelebihannya dalam ilmu, al-Zahabi menutup dengan berkata: "Dia pendakwah kepada Muktazilah. Moga Allah memaafkannya". (20/151).

Apakah hanya kerana beberapa perbezaan ijtihad dalam akidah dan fekah, kita membolehkan kezaliman ke atas mereka yang cintakan agama. Dalam masa yang sama kita lupa pula pegangan rejim-rejim yang zalim itu!

Sekali lagi saya memetik kata-kata Al-Syeikh Muhibb al-Din al-Khatib menyebut:

"Kita kaum muslimin tidak beriktikad kemaksuman seseorang selepas Rasulullah SAW. Sesiapa sahaja yang mendakwa kemaksuman seseorang selepas Rasulullah SAW maka dia berdusta. Insan itu tetap insan.

"Terbit darinya apa yang terbit dari insan. Maka, ada padanya kebenaran dan kebaikan. Ada juga padanya kebatilan dan kejahatan. Boleh jadi kebenaran dan kebaikan pada insan tertentu dalam lingkungan yang luas, maka dia dinilai dalam kalangan ahli kebenaran dan kebaikan. Ini tidak menghalang untuk terjadi kepadanya beberapa kesilapan.

"Boleh jadi kebatilan dan kejahatan pada insan yang lain dalam lingkungan yang luas, maka dia dinilai dalam kalangan ahli kebatilan dan kejahatan. Ini tidak menghalang untuk tercetus dari beberapa cetusan kebaikan pada waktu-waktu tertentu.

"Wajib kepada sesiapa yang berbicara mengenai ahli kebenaran dan kebaikan, jika dia tahu mereka ada beberapa kesilapan, janganlah dia rosakkan kebenaran dan kebaikan mereka yang banyak itu. Janganlah dipadamkan segala kebenaran dan kebaikan disebabkan kesalahan-kesalahan tersebut.

"Wajib pula kepada sesiapa yang berbicara mengenai ahli kebatilan dan kejahatan, jika dia tahu ada beberapa cetusan kebaikan mereka, janganlah dia kelirukan orang ramai bahawa seakan mereka itu dalam kalangan golongan yang soleh hanya kerana amalan kebaikan mereka yang jarang dan ganjil itu." (Tahqiq al-‘Awasim min al-Qawasim, m.s 47. Beirut: Dar al-Jail)
Apa dia 2 September
 
Pada 2 September 1998 Anwar Ibrahim telah dibuang dari menjadi timbalan perdana menteri oleh Mahathir Mohamad. Anwar dilucutkan dari semua jawatan kerajaan. Malah Anwar juga telah ditendang dari menjadi ahli parti United Malays National Organisation.

Riak dan tanda-tanda Anwar akan ditendang ini telah lama kelihatan. Macam sekah menunggu runtuh - macam tayar menunggu pancit. Perbalahan dalaman antara Anwar Ibrahim dengan Mahathir Mohamad kelihatan jelas. Pemerhati politik yang rapi telah melihat bahawa nafas Anwar semakin tersekat sebagai anggota gerombolan Ketuanan Melayu.

Setahun sebelum dari tarikh Anwar kena tendang saya telah meramalkan dengan jelas. Pada ketika itu tuan pengarang majalah Times edisi Asia - John Comley telah menemubual saya. Ini untuk majalah Times yang merancang untuk menjadikan Anwar ‘cover issue'. Saya memilih untuk ditemubual di sebuah kedai kopi di Jalan Petaling.

Tuan Pengarang dari Hong Kong ini mahu memahami latar tentang Anwar ketika menjadi aktivis pelajar dan juga ketika belajar di Kolej Melayu. Sebenarnya ramai yang tersilap. Saya tidak seangkatan dengan Anwar Ibrahim. Anwar ‘senior' saya di Universiti Malaya dan di Kolej Melayu.
Saya hanya dapat berkisah dan menerangkan kepada tuan pengarang bahawa si Anwar ini sebelum menjadi Islam dia menjadi Melayu dahulu i.e Anwar memimpin Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya (PBMUM) sebelum ke Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia dan Abim.

Ketika saya masuk ke UM - yang saya lihat hanya ‘cakaran-cakaran' dipapan tanda dalam Bahasa Inggeris yang telah dicakar oleh penyokong Anwar yang menentang pengunaan BI dalam Universiti Malaya. Anwar Ibrahim dan PBMUM adalah pendesak dan pemangkin penggunaan Bahasa Melayu dalam UM. Ini fakta sejarah.

Sebelum tamat temubual tuan pengarang telah meminta saya meramalkan apakah Anwar akan menjadi Perdana Menteri Malaysia. Saya tidak menjawab dengan segera. Lalu si John ini mengulangi katanya.

"Mister Rais, let's take a bet would Anwar be the next Prime Minister?" Saya senyap tidak menjawab. Tuan Pengarang meneruskan lagi "Let's bet a house..." Saya menerangkan yang saya tidak ada rumah. Dengan cepat tuan pengarang menyampuk ‘ your mum's house'. Nah, ertinya kami bersetuju untuk bertaruh. Saya dengan rumah arwah ibu saya di Jelebu. Tuan Pengarang Times dengan rumahnya entah dimana.

"Mister Comley... Anwar has lots of political enemy, therefore he is NOT the next Prime Minister". Dalam bahasa Melayunya saya berkata ‘Tuan Comley, si Anwar ini banyak musuh politik saya yakin dia tidak akan menjadi Perdana Menteri'. Inilah jawapan yang saya berikan secara jujur kepada pengarang Times Magzine. Ini lebih satu tahun sebelum 2 September 1998. Yang lainnya telah menjadi sejarah.

Ramalan saya tepat walaupun saya baru sahaja 2 tahun pulang ke Malaysia setelah berkelana di luar negara selama 20 tahun. Kenyataan saya kepada majalah Times berdasarkan pemerhatian saya terhadap apa yang dengar dan baca tentang perkembangan politik ketika itu.

Pada 2 September 1998, saya duduk di Bukit Robson, Taman Seputeh. Saya tidak ada telefon bimbit. Dalam pukul 10 pagi telefon rumah berdering. Di hujung sana ialah suara Datuk Zahid Hamidi yang berkata.

"Sham... Anwar telah kena buang... pukul lima nanti akan keluar berita rasmi..." Saya kemudian memukul telefon dan memberitahu Syed Husin Ali. Jawapan Syed Husin agak lucu... "Mengapa cepat sangat kena buang..."

Saya tidak tahu apa yang harus saya lakukan. Saya baru mula mengenal Malaysia dan tidak ramai kawan. Jauh sekali kawan politik. Saya tahu ini maklumat penting dan besar. Maklumat negara. Lalu saya teringatkan seorang kawan pelajar undang-undang dari UIA yang saya kenali kerana dia murid tua Kolej Melayu. Saya pun menelefon si Mamat ini. Pada ketika itu si Mamat ini berada di kampungnya di Selama.

"Mamat.. kalau hang nak jadi bomoh besar dan diyakini orang kampung, sila pergi ke kedai kopi di kampung hang. Hang dok diam-diam kemudian buka cerita. Terangkan pada orang kampung bahawa seminggu dua ini, hang dapat mimpi yang pelik-pelik. Mimpi terakhir, hang nampak Anwar Ibrahim ditendang oleh Mahathir.
"Hang cerita hal ini pada orang kampung. Mesti mereka tak percaya tapi pada jam lima nanti mereka akan yakin bahaww di Selama telah ada Bomoh Muda..." Ini yang saya lakukan. Tetapi si Maamt ini tak mahu jadi bomoh, dia ingin menjadi peguam.

Tepat jam lima petang semua media telah berkumandang melaporkan bahawa Anwar Ibrahim bukan lagi Timbalan Perdana Menteri Malaysia. Anwar telah ditendang oleh Mahathir Mohamad kerana salah laku seksul. Anwar dikatakan telah 'menyutut' pemandu kereta isterinya. Saya hanya tersenyum kerana 'sutut menyutut' ini hanyalah pengolahan persetujuan. Ada belalai yang besar di belakang buntut Azizan.

Anwar dibuang pada hari Rabu. Malamnya ada mesyuarat kabinet. Saya difahamkan TIDAK ramai ‘kawan lama Anwar' yang berani bersuara. Semua menikus. Mustahil gerombolan penyamun akan berani menuduh orang lain mencuri. Saya juga difahamkan dari pita rakamkan yang saya dengar tentang bagaimana Ibrahim Ali telah memulakan tujahan menibai Anwar pada malam itu. Semua ini sejarah.

Esoknya saya terbaca bagaimana eletrik dan air di rumah rasmi timbalan perdana menteri telah dipotong. Amat jelas bahawa si Mahathir Mahamad ini tidak memiliki rasa kemanusiaan. Eletrik dan air pun dipotong untuk memaksa Anwar meninggalkan rumah kediaman resmi.

Tetapi saya amat hairan, walaupun tindakan Mahathir dilihat di luar batasan dan dilihat amat zalim tetapi si Anwar masih lagi berkata bahawa "Mahathir mentor saya... Mahathir saya anggap sebagai ayah..dan, dan, dan..." Anwar pada minggu pertama masih berlunak dengan Mahthir.
Untuk saya kenyataan Anwar sedemikian kerana Anwar pada minggu pertama setelah dibuang si Anwar ini masih menyimpan harapan bahawa dia akan diterima kembali untuk menjadi pemimpin gerombolan Ketuanan Melayu.

Para pengkaji sejarah jika membuka kembali akhbar di era ini akan melihat bagaimana sedikit demi sedikit Anwar mula berubah. Pencerahan mula sampai ke pundak Anwar yang telah dibonsaikan.
Selama 16 tahun gerombolan United Malays National Organisation telah membonsaikan fikrah Anwar bin Ibrahim. Pencerahan ini mula membuka mata Anwar bahawa rejim zalim ini wajib dilawan dan dijatuhkan.

Saban malam ribuan anak-anak muda berkampung di rumah Anwar di Bukit Damansara. Sudut pidato dibuka untuk orang ramai menyatakn sokongan. Segala jenis manusia datang. Ada yang datang dengan jujur kerana ingin tahu apa yang berlaku hingga kepada para pembodek.
Dalam suasana pencerahan inilah muncul perkataan ‘Mamak Bendahara'. Para pembodek ini merasakan dalam seminggu dua ini si Mamak Kitul akan jatuh. Jika Mamak Bendaha jatuh maka para pembodek ini akan menjadi barisan terhadapan sebagai juak yang akan mendapat projek dan Pink Form dari Anwar Ibrahim.

Klimak dari Himpunan Bukit Damansara ialah Perhimpunan 19 September di Masjid Negara yang kemudiannya beralih ke Dataran Merdeka. Di Dataran secara rasmi Anwar melafazkan laungan REFORMASI dengan slogan Lawan Tetap Lawan. Slogan lawan tetap lawan ini dengan serta merta menjadi semboyan untuk menyeru orang ramai bagun melawan memusuh yang bernama United Malays National Organisation.

Pada petang 19 September saya berada di Masjid Negara dan juga di Dataran Merdeka. Sokongan orang ramai terutama anak-anak muda terhadap Anwar cukup ampuh. Kebencian orang ramai terutama Orang Melayu terhadap Mahathir Muhamad amat jelas. Undur Mahathir Undur - telah menjadi slogan untuk menumbangkan Mahathir.

Demo pada petang Sabtu itu cukup ramai. Malah saya sendiri ternampak seorang bekas Bendahari gerombolan Ketuanan Melayu yang sama berdemo. Saya juga difahamkan Khir Toyo juga telah turut sama berdemo.
Sosok dari genre ini turun ke Dataran pada petang itu dengan bacaan bahawa ‘tidak lama lagi Mahathir akan jatuh'. Inilah yang mereka harapkan. Bila Mahathir jatuh mereka akan kenduri kendara menjarah harta kekayaan negara seperti yang telah mereka lakukan selama 16 tahun ketika Brother Anwar dalam kerajaan.

Pada malam 20 September Anwar ditangkap. Esoknya pagi Isnin saya turun ke mahkamah di hadapan Dataran untuk melihat Anwar dibawa ke mahkamah. Gagal. Anak-anak muda mula berdemo. Pagi itu bermulalah pesta ‘gas pemedih mata' yang tidak putus-putus menyerang anak-anak muda dan orang ramai.

Pada pagi inilah saya mula melihat Mak Cik dan Pak Cik yang tak pernah berdemo - yang saya baca TIDAK akan berdemo kini telah turun berdemo. Dari pemerhatian saya demo awalan ini spontan, tidak terarah dan tidak tersusun. Demo minggu pertama in datang dari hati sanubari orang Melayu yang melihat Anwar Ibrahim telah dizalami oleh Mahathir Muhamad. Justeru mereka marah dan turun berdemo.

Akbar dan media terus membongkar 'skandal seksual' Anwar Ibrahim. Diberitakan Anwar telah melanggan dari Korea, dari Mexico. Paling memeranjatkan ialah citarasa Anwar yang meminati perempuan India yang berbulu kaki. Semua berita-berita yang saya sebutkan ini ada selamat tersimpan dalam Arkib Negara.

Terlalu ramai berita ‘perempuan yang dilanggan oleh Anwar'. Berita sedemikian telah memaksa kakak saya dari Jelebu menelifon dan bertanya "Sham... macam mana Anwar ni... Ramai sangat..." Saya tidak menjawab.
Saya hanya mendengar kekecewaan kakak saya. Kerana pada masa ini saya hendaknya sangat berjumpa John Comley. Saya telah menang pertaruhan. Pengarang majalah Times seharusnya memberi saya sebuah rumah.
Merdeheka
 
Seorang menteri dari parti United Malays National Organisation mencadangkan digubal satu rang undang-undang untuk mewajibkan dan memaksa rakyat Malaysia mengibarkan Jalur Gemilang pada setiap bulan Ogos. Sang menteri ini sedang gelabah kerana orang ramai - rakyat Malaysia - langsung tak ambil pot tentang bulan Ogos. Bulan Ogos adalah bulan yang dipanggil oleh gerombolan ini bulan kemerdekaan.

Kadang-kadang saya naik kasihan melihat gerombolan politikus dari United Malays National Organisation. Selalunya saya merasa gumbira dan ketawa melihat lawak kebangangan mereka. Saya juga bersedih kerana mereka buta sejarah. Kesedihan menjadi lawak kerana gerombolan politikus ini juga amat-amat buta politik.

Bila tulisan ini disiarkan - hari malapetaka 31 Ogos - akan sampai tidak lama lagi. Ertinya empat hari lagi dalam istilah United Malays National Organisation kita akan menyambut merdeka. Tarikh 31 Ogos dalam naratif gerombolan difahami sebagai hari mereka dinobatkan untuk menjadi raja.

Wahai para pembaca yang budiman, lihat di jalan raya. Buka mata dan pandang. Amati betul-betul. Di jalan raya tidak ada teksi. Tidak ada kereta persendirian. Tidak ada bas. Tidak ada van. Tidak ada bas sekolah. Tidak ada mat rempit. Tak ada kenderaan apa pun yang sedang mengkibarkan Jalur Gemilang.

Pilu di hati ini menjadi bertambah lawak. Pada tahun ini lori bawa pasir pun tidak mengibarkan bendera. Selalunya lori pasir akan memasang bendera agar dilihat patriotik. Pasang bendera untuk menghindarkan dari ‘kena pau' oleh mata-mata yang sentiasa mencari kesalahan lori pasir. Kalau lori pasir pun sudah tidak mengibarkan dengan bendera ini maka jelas propaganda United Malays National Organisation sedang sakit tenat.

Tetapi kenapa agaknya warga Malaysia enggan mengibarkan bendera yang dipanggil bendera Malaysia?

Kita wajib menyingkap kembali sejarah negara bangsa, sejarah kelahiran Tanah Melayu yang kemudiannya menjadi Malaysia. Sejarah inilah yang selama ini telah dinyahkan oleh United Malays National Organisation. Tetapi dengan mewujudkan sistem maklumat Internet dari hari ke hari, warga Malaysia terutama anak-anak muda sedang menggali kembali sejarah yang selama ini cuba dikambus. Penipuan sejarah yang diciritkan oleh United Malays National Organisation kini terbongkar.

Setiap kali bulan Ogos sampai United Malay National Organisation yang akan tercirit mulut mengakui bahawa ‘kemerdekaan' negara ini didapati dengan jalan damai. Merdeka Tanah Melayu dimenangi melalui berunding. Poorah. Yang berunding ialah Uniterd Malays National Organisation. Parti ini TIDAK pernah melawan dan tidak pernah menentang penjajah British. Buktinya cukup senang.

Penjajah ialah musuh. Penjajah ialah orang jahat. Penjajah datang untuk mengambil tanah, minyak, kelapa, rempah, emas, balak dan, dan, dan. Penjajah menjadikan anak tanah jajahan sebagai hamba. Penjajah beli barangan tempatan dengan harga murah dan jual dengan harga mahal. Penjajah merampok dan menjarah tanah jajahan.

Justeru dalam sejarah Asia, Afrika dan Amerika Latin, semua kuasa kolonial penjajah telah dilawan oleh anak watan. Indonesia melawan Belanda. Filipina melawan Sepanyol. Rakyat Vietnam bangun melawan Perancis dan kemudian Amerika. Burma melawan British. India melawan Bristish. Ramai nasionalis dari negara-negara ini ditangkap, dipenjara, dibunuh atau dibuang negeri kerana menentang penjajah.

Sila tanya kepada ahli United Malays National Organisation siapakah pemimpin parti mereka yang telah melawan Bristih? Siapa pemimpin mereka yang telah ditangkap British atau yang telah dipenjara oleh British atau dibunuh British? Kalau ada pemimpin United Malays National Organisation sebesar tungau sekali pun yang bangun melawan British maka sejarah akan tabik hormat. Tetapi hakikatnya seekor pun tidak ada.

United Malays National Organisation - yang namanya masih nama Inggeris - bukan parti nasionalis anti-British. Mereka adalah parti budak suruhan British. Parti ini adalah alat penjajah British. Justeru namanya masih lagi nama Inggeris.

Naratif kemerdekaan yang diciritkan oleh United Malays National Organsiation bukan naratif perjuangan menentang British. Naratif mereka ialah ‘menentang orang yang menentang British'. Setiap bulan Ogos mereka akan tercirit dengan kesah bagaimana mereka menentang Parti Komunis Malaya (PKM). Mereka akan tercirit dengan tohmahan menentang Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM). Mereka menentang Gerila Pembebasan Rakyat Malaya yang bangun angkat senjata melawan penjajah.

United Malays National Organisation menentang PKM, menentang PKMM, menentang Kesatuan Melayu Muda (KMM), menentang Hizbul Muslimin, menentang Angkatan Pemuda Insaf (API), Angkatan Wanita Sedar (AWAS). Nama-nama ini adalah parti dan kumpulan nasionalis yang telah bangun menentang penjajah British.

Jelas United Malays National Organisation TIDAK pernah menentang British. Tidak ada naratif melawan untuk mendapatkan Merdeka. Parti ini telah bangun menentang orang yang menentang British. Ini sejarah jahat United Malays National Organisation. Jelas, tugas parti ini ialah menjadi budak suruhan British untuk menentang kaum nasionalis yang bermandi darah mengangkat senjata melawan British. Inilah naratif bulan Ogos yang mereka gembar gemburkan sebagai ‘bulan kemerdekaan'.

Tarikh 31 Ogos ialah hari malapetaka. Pada tahun 1957 - di hari malapetaka - British telah meninggalkan kuasa dan memberikan Tanah Melayu ini untuk diperintah oleh United Malays National Organisation dan konco-konconya. Semenjak dari tarikh ini Tanah Melayu dan kemudian Malaysia tidak sudah-sudah terus ditimpa oleh malapetaka.

Setelah memahami babak babak sejarah ini maka kita akan sedar kenapa rakyat Malaysia - anak semua bangsa - enggan mengibarkan bendera yang kini telah dikenali sebagai Jalur Gemilang. Bendera ini adalah ciplakan. Kita tidak perlu pergi belajar ke Oxford atau Sorbonne untuk memahami fakta ciplakan ini. Malah anak mahasiswa dari Universiti Sintok pun dapat memahami bahawa Jalur Gemilang ini diciplak dari Star-Spangled Banner - bendera Amerika Syarikat.

Kebencian dan keengganan anak semua bangsa untuk mengibarkan Jalur Gemilang ini semakin menjadi-jadi hinggakan perlu satu rang undang-undang. Kenapa ini berlaku?

Biar saya terangkan kenapa ini terjadi. Bulan Ogos tahun 2013 adalah tanda penolakan yang amat jelas terhadap Jalur Gemilang - simbol milik United Malays National Organisation ini. Ini terjadi kerana kurang lebih tiga 3 bulan dahulu rakyat Malaysia telah ditipu oleh United Malays National Organisation. Dalam PRU13 yang baru selesai United Malays National Organsiation telah menang dan kembali berkuasa. Menang dan kembali berkuasa dengan jalan tipu. Penipuan ini cukup jelas dan disedari oleh orang ramai.
Terbukti bahawa rakyat Malaysia - anak semua bangsa - dalam PRU13 telah menolak United Malays National Organisation dan konco-konco. Tetapi dengan licik dan penuh perancangan yang disusun oleh Suruhanjaya Pilihan Raya - gerombolan yang telah ditolak oleh rakyat ini kembali berkuasa. Ini menyebabkan orang ramai bertambah marah dan benci kepada Jalur Gemilang yang menjadi simbol United Malays National Organisation.

Apa yang saya tulis ini bukan untuk bacaan satu kumpulan minoriti. Apa yang saya tulis ini bukan sentimen kumpulan kecil. Apa yang saya lakar ialah suara dan tuntutan 52 peratus warga Malaysia - anak semua bangsa. Apabila Anwar Ibrahim bercakap, apabila Hadi Awang bersuara atau apabila Lim Kit Siang mengeluarkan pandangan - itu adalah suara dan pandangan 52 peratus warga Malaysia.

Orang ramai - 52 peraus warga Malaysia - merasa ditipu dalam PRU13. Orang ramai - 52 peratus - yakin kemenangan mereka telah dirampas. Orang ramai tahu bahawa kuasa United Malays National Organisation ini adalah hasil dari penipuan yang dirancang. Maka tanda awal yang dapat mereka nyatakan tiga bulan kemudian ialah mereka tidak ambil pot tentang Jalur Gemilang.

Rasa muak dan mual terhadap kerenah United Malays National Organisation ini belum selesai. Kemarahan orang ramai kerana kemenangan mereka dirampas tidak akan terhenti. Rasa muak, benci dan marah ini sedang dikongsi oleh 52 peratus warga Malaysia. Rasa kemarahan ini sedang membara.

Justeru para menteri dan para politikus dari United Malays National Organisation dan konco-konconya wajib sedar bahawa mereka berkuasa kerana penipuan. Suara mereka bukan suara majoriti. Para aparacik parti dan para pegawai kerajaan wajib sedar bahawa kerajaan hari ini adakah kerajaan haram yang ditubuhkan melalui penipuan.

Bagaimana pula dengan lagu Negaraku yang kini dimainkan dalam panggung wayang? Para penonton akan dipaksa mendengar lagu ini. Ini juga menjadi berita heboh bulan Ogos. Sebenarnya lagu Negaraku ini sama seperti Jalur Gemilang. Lagu yang dipangggil lagu kebangsaan ini adalah hasil ciplakan. Lagu asal La Rosalie dari Perancis, menjadi Memula Moon, menjadi lagu Terang Bulan di Indonesia dan diciplak untuk menjadi lagu Negaraku.

La Rosalie, Memula Moon, Terang Bulan atau Negaraku akan dipaksakan kepada penonton panggung wayang. Ini akan menjadi lawak seram. Tidak ada sesiapa yang memiliki harga diri dan tahu sejarah asal usul lagu ini akan bangun hormat pada lagu ini. Lagu Negaraku adalah hasil ciplakan. Tidak perlu ditutup lagi sejarah ini. Segala yang diciplak lambat laun akan diketahui umum. Lambat laun akan dihumbankan.

Tidak dapat tidak Malaysia hari ini memerlukan satu bendera yang memiliki motif wataniah untuk melambangkan sejarah pejuangan anak bangsa. Bukan bendera ciplakan dari bendera Amerika. Malaysia juga memerlukan lagu kebangsaan yang menjiwai tempo dan naluri sejarah bangsa. Malaysia dengan politik baru akan menghumbankan ke dalam tong sampah sejarah semua yang diciplak. Melahirkan ini adalah tugas anak muda yang telah diberikan oleh sejarah.
Anjing dan isu masyarakat Malaysia
 
Dalam masyarakat yang rencam agama dan budaya, pelbagai perkara sensitif mudah timbul. Di zaman teknologi maklumat, bermacam sudut pandang akan muncul. Sememang inilah realiti masyarakat ‘era baru' kini yang mempunyai pelbagai dimensi dan perspektif baru yang tidak dimiliki oleh generasi yang hidup dalam era yang lepas.

Umpamanya apabila isu video anjing yang dikaitkan dengan umat Islam menyambut hari raya timbul, pelbagai reaksi lahir. Ada yang kata anjing binatang yang dimusuhi Islam. Ada yang kata video itu hina umat Islam.

Ada yang kata perbuatan memegang anjing diharamkan oleh Islam. Ada pula yang kata, apa salahnya kita membela anjing macam orang lain. Macam-macam lagi yang ditimbulkan. Ada yang berdasar fakta, ada berdasar emosi.

Ramai yang meminta saya mencoretkan sesuatu tentang anjing pada pandangan muslim. Dalam ruang yang terbatas ini, saya ingin sebutkan secara ringkas isu-isu berikut:

Samakan dengan anjing

Walaupun manusia mempunyai pelbagai latar budaya dan agama, namun secara umumnya semua masyarakat menganggap menyamakan mana-mana individu dan pihak dengan anjing merupakan satu penghinaan.

Sekalipun masyarakat Barat ramai yang menganggap ‘a dog is a man's best friend' namun jika kita berkata ‘you are like a dog' ia merupakan satu penghinaan. Jika pun ada yang memahami dengan maksud kesetiaan ataupun loyalty namun ia bermaksud kesetiaan yang membuta tuli.

Al-Quran juga menjadikan anjing sebagai satu perumpamaan yang buruk bagi golongan ulama penjilat dunia yang menjual prinsip kebenaran demi kepentingan diri. Firman Allah yang bermaksud:

"Dan bacakanlah kepada mereka (Wahai Muhammad), khabar berita seorang yang Kami beri kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat-ayat Kami. Kemudian dia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu dia diikuti oleh syaitan, maka dia dari kalangan yang sesat. Dan kalau Kami kehendaki nescaya Kami angkat kedudukannya dengan (berpegang) ayat-ayat itu, tetapi dia bermati-mati cenderung kepada dunia dan menurut hawa nafsunya; maka bandingannya adalah seperti anjing, jika engkau menghalaunya, ia menghulurkan lidahnya, dan jika Engkau membiarkannya, ia juga menghulurkan lidahnya. Demikianlah bandingan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami. Maka ceritakanlah kisah-kisah itu supaya mereka berfikir (Surah al-'Araf: 175-176).

Jadi, jika masyarakat muslim sensitif apabila mereka ataupun amalan mereka dibandingkan dengan anjing, maka itu memang sepatutnya. Mereka yang membuat apa-apa provokasi dalam hal yang seperti itu memang membuat onar dan ingin menimbul permusuhan dengan masyarakat muslim tanpa sebab. Perbuatan itu merosakkan keharmonian masyarakat di negara ini.

Islam benci anjing?

Ada orang bertanya pula, jadi apakah Islam membenci anjing dan melarang muslim berbuat baik kepada binatang berkenaan?

Dalam al-Quran, Allah menceritakan tentang anjing yang mengiring para pemuda al-Kahfi dan turut bersama mereka semasa berjuang menghadapi rejim yang zalim pada zaman mereka. Firman Allah yang bermaksud:

"Dan engkau sangka mereka sedar, padahal mereka tidur; dan Kami balik-balikkan mereka dalam tidurnya ke sebelah kanan dan ke sebelah kiri; sedangkan anjing mereka menghulurkan dua kaki depannya dekat pintu gua; jika engkau melihat mereka, tentulah engkau akan berpaling melarikan diri dari mereka, dan tentulah engkau akan merasa amat gerun takut kepada mereka." (Surah al-Kahfi, ayat 18).

Anjing tersebut melambangkan binatang yang bersahabat dengan para pejuang kebenaran. Anjing itu lambang kemuliaan. Sesetengah riwayat Yahudi menamakan anjing itu ‘qidmir'.

Sementara dalam hadis pula, Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud:

"Diampunkan dosa seorang pelacur yang melintasi seekor anjing yang berada di tepi sebuah telaga yang lidahnya terjelir. Hampir kehausan membunuhnya. Maka pelacur itu pun menanggalkan kasutnya, lalu dia ikat kasut itu dengan tudungnya lantas dia menceduk air untuk anjing tersebut. Dia diampunkan disebabkan kejadian itu" (Riwayat al-Bukhari).

Betapa seorang pelacur yang buruk sekalipun diampuni dosanya oleh Allah kerana dengan ikhlas memberikan minum kepada seekor anjing. Bagaimana mungkin untuk kita menganggap bahawa Islam tidak menilai sebagai satu perbuatan yang baik jika muslim memberi makan dan minum kepada anjing? Jika ada orang muslim yang memberi makan kepada anjing patutlah dipuji.

Bolehkah muslim memiliki anjing?

Dalam al-Quran, Allah menyebut yang bermaksud:

"Mereka bertanya kepadamu (Wahai Muhammad): "Apakah (makanan) yang dihalalkan bagi mereka?" bagi menjawabnya: "Dihalalkan bagi kamu (memakan) yang baik-baik, dan (buruan yang ditangkap oleh) binatang-binatang pemburu yang telah kamu ajar (untuk berburu) mengikut cara pelatih-pelatih binatang pemburu. Kamu mengajar serta melatihnya (adab peraturan berburu) sebagaimana yang telah diajarkan Allah kepada kamu, oleh itu makanlah dari apa yang mereka (binatang-binatang buruan) itu tangkap untuk kamu dan sebutlah nama Allah atasnya (ketika kamu melepaskannya berburu); dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha cepat hitungan hisab-Nya" (Surah al-Maidah, ayat 4)

Binatang pemburu yang biasa digunakan ialah anjing. Kitab-kitab tafsir seperti Tafsir Ibn Kathir dan selainnya akan menyebut anjing sebagai pemburu utama. Juga perkataan mukallibin dalam ayat ini boleh bermaksud tuan-tuan empunya anjing seperti yang disenarai oleh al-Imam Ibn al-Jauzi (meninggal 597H) dalam Zad al-Masir.

Ertinya, muslim memiliki anjing buruan. Demikian dia boleh memiliki anjing yang menemaninya berjalan atau menjaga keselamatan rumah seperti anjing Ashab al-Kahfi yang disebutkan tadi.

Bolehkah muslim memegang anjing?

Ada yang menyatakan haram memegang anjing kerana najis. Kalau kerana ia najis haram dipegang, maka haram juga seseorang menyentuh najis dirinya, ataupun anaknya ataupun sesiapa di bawah jagaannya ketika membersihkannya.

Haramlah juga mereka yang berkerja yang membabitkan bahan-bahan bernajis seperti mencuci tandas ataupun darah ataupun nanah dan lain-lain. Begitu juga dengan doktor veterinar. Maka itu kesimpulan hukum yang cetek.

Najis boleh disentuh tetapi hendaklah dibasuh apabila kita hendak beribadat ataupun berurusan dengan masyarakat. Menyentuh anjing yang kering sepakat ulama tidak najis. Menyentuh anjing basah khilaf pendapat dalam kalangan sarjana. Mazhab Syafie agak tegas dalam hal ini.

Namun, pendapat-pendapat mazhab lain lebih luas dan mudah. Sebahagian fuqaha hanya membataskan najis anjing itu hanya jilatannya kerana itu sahaja yang disebut dalam hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Apabila anjing menjilat bekas seseorang kamu, maka basuhlah sebanyak tujuh kali. Salah satunya dengan tanah" (Riwayat al-Bukhari).

Memelihara anjing dalam rumah

Adapun memelihara anjing dalam rumah tanpa sebab adalah tidak digalakkan oleh Islam. Nabi SAW bersabda yang bermaksud:

"Sesiapa yang memelihara anjing kecuali anjing buruan ataupun ternakan (menjaga ternakan) maka berkurangan pahalanya setiap hari sebesar qirat (Bukit Uhud)" (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Berdasarkan hadis ini, maka sekurang-kurangnya memelihara anjing tanpa sebab yang disebutkan berada pada hukum makruh. Ada ulama yang mengharamkan. Namun hadis di atas tidak menyebut dosa, tetapi pengurang pahala sahaja.

Maka, hukum makruh dipilih oleh sebahagian fuqaha. Hikmahnya, mungkin atas beberapa sebab yang berkaitan kerohanian dan kemasyarakat.

Islam menyuruh kita mengalukan tetamu. Bukan semua orang suka dengan anjing. Baunya dan juga salakannya boleh menakutkan sesetengah orang. Sesiapa yang pernah pergi ke rumah pemelihara anjing, atau menaiki kenderaan yang ada anjing dia akan tahu baunya yang bukan semua orang dapat bertahan.

Salakan anjing dan bulu-bulu di sana-sini bagaikan tidak mengalu-alukan tetamu. Sedangkan Islam agama kemasyarakatan dan hubungan baik antara jiran, saudara-mara dan sahabat handai.

Dari segi keselamatan dan kesihatan juga mempunyai kemerbahayaannya. Gigitan anjing, najis serta jilatannya merbahaya. Banyak penyelidikan yang telah dibuat tentang hal ini. Apabila Islam cuba mengelakkan bahaya anjing yang dipelihara dalam rumah dengan melarang penganutnya berbuat demikian, bukan itu bererti penindasan terhadap anjing.

Betapa banyak binatang yang manusia elakkan dari menghampirinya kerana kemerbahayaannya. Itu semua bukan bererti penindasan atau kekejaman!

Dalam hadis tadi Nabi SAW bersabda: "Apabila anjing menjilat bekas seseorang kamu, maka basuhlah sebanyak tujuh kali. Salah satunya dengan tanah" (Riwayat al-Bukhari).

Untuk mengelakkan jilatan anjing yang sentiasa menjelir lidah, yang dianggap najis dari segi agama dan juga bahaya dari segi saintifik maka Islam melarang untuk kita memelihara anjing di dalam rumah tanpa alasan yang diizinkan.

Maka ini ringkasan yang sempat saya coretkan petang ini berhubung dengan sisi pandangan nas-nas Islam berkaitan dengan anjing.


Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin adalah bekas mufti Perlis.
Mesir dan projek pembodohan
 
Saya telah menggarap empat tulisan mengenai Mesir. Selain dari keinginan saya untuk membawa pencerahan saya juga turut sama "bertamarod". Tamarod membawa makna berontak/melawan. Saya garap tulisan itu agar kita dapat bersama merayakan garis politik jalan raya yang dibawa oleh anak-anak muda di Mesir.

Tamarod kini bukan hanya di Mesir, bukan hanya di Turki, bukan hanya di Brazil. Kini tamarod sedang merebak ke seluruh dunia. Kita telah membaca bagaimana tamarod di Brazil telah berjaya mengagalkan kenaikan harga tiket bas. Kita telah melihat bagaimana tamarod di Istanbul telah menjadikan Edorgan tempang dalam cita-citanya untuk menjadi presiden Turki.

Demonstrasi jalan raya kini telah menjadi satu budaya politik dunia. Dalam dunia pasca moden hari ini jalan raya adalah tempat pertempuran politik untuk menuntut keadilan, menuntut hak dan melawan kezaliman. Jika tahun enam puluhan anak muda telah bergerila di hutan, bergerila di padang pasir dan bergerila dalam bandar, kini metod politik pasca moden telah berubah. Anak muda kini turun ke jalan raya.

Membaca sejarah tahun 60-an dan 70-an, kita akan bertemu dengan Brigades Rouges Itali, Japanese Red Army, Weatherman dan Black Panther dari Amerika, Baader-Meinhof di German, Mujahedin al-Khalq di Iran, Action Direct di Peranchis, Sandero Luminoso di Peru, Al-Fatah di Palestin dan, dan, dan. Semua ini adalah gerakan anak muda yang bangun mengangkat senjata melawan kuasa imperial Anglo-Amerika dan kaum pemodal multinasional.

Kini anak muda bertamarod ke jalan raya membawa ‘mod politik' baru. Sebenarnya turun ke jalan raya ini bukan satu ‘mod politik' yang baru. Metod berdemo di jalan raya telah digunakan oleh CIA untuk menjatuhkan PM Iran Mohammad Mosaddeh pada tahun 1953. Metod ini juga telah digunakan oleh CIA pada tahun 1965 untuk menjatuhkan Bung Karno.

Tetapi metod jalan raya ini telah dirampas kembali oleh anak muda Amerika dan anak muda Eropah di zaman Perang Vietnam. Anak-anak muda sedunia yang menentang Perang Vietnam telah menjadikan jalan raya sebagai wadah politik. Mereka telah berdemo menentang perang Vietnam - di London, Rome, Paris, Washington, Bangkok dan Kuala Lumpur.

Politik jalan raya yang menjadi ikon sejarah, yang menaburkan imej romantik ialah apabila anak anak muda dan mahasiswa kota Paris turun ke jalan raya untuk menjatuhkan presiden Charles de Gaulle pada bulan Mei 1968. Paris dan Mei68 akan terus menjadi rujukan awal tamarod anak muda sedunia.

Politik jalan raya dalam era pasca moden di era Arab Spring telah dibantu oleh teknologi Internet, teknologi digital dan alat komunikasi yang terpantas. Teknologi terkini telah membantu mengembang ampuh Musim Bunga Arab. Teknologi ini juga membantu mengumpulkan puluhan ribu anak muda di Istanbul, di Rabat, di Bahrain dan di Yemen. Politik jalan raya telah berjaya menjatuhkan rejim-rejim zalim di Tunisia dan Mesir. Di Bahrain dan di Yemen tamarod belum selesai.

Saya membuka wacana tamarod dengan membawa rujukan politik jalan raya dari seluruh dunia dengan niat untuk mengajukan satu persoalan hakiki. Untuk saya persoalan ini amat fundamental. Dari pengamatan saya suasana budaya politik kita sedang nazak. Justeru saya wajib mengajukan soalan ini.

Soalannya, apakah budaya tamarod sedunia ini bersama perkembangan teknologi terkini akan membantu anak-anak muda di Malaysia untuk bangun menjatuhkan rejim United Malays National Organisation yang telah berkuasa lebih dari 50 tahun? Untuk saya jawapannya pasti boleh - pasti boleh yang positif.

Tetapi sebelum kita bersama merayakan perkataan ‘boleh dan positif', pada hemat saya ada perkara yang wajib kita tuntaskan dahulu. Ada perkara yang saya rasa perlu kita bersama lintasi dahulu. Ini kerana saya rasakan ada kejulingan, ada kekeliruan dan ada kecelaruan fikrah dalam membaca dan memahami politik Malaysia dan politik antarabangsa.

Saya telah lama merumuskan bahawa kejayaan yang paling besar United Malays National Organisation ialah kejayaan membodohkan warga Malaysia terutama manusia Melayu. Proses pembodohan ini telah membonsaikan akal dan fikrah manusia Melayu. Akal dan fikrah Melayu telah dibantutkan dari berkembang. Yang wujud hanyalah akal-akal kontot yang tidak berupaya untuk berfikir secara kritikal.

Proses pembodohan jelas dibuktikan dengan peranan dan usaha media Melayu untuk membangangkan manusia Melayu ke tahap gaban. Contohnya: Tahun lalu sebuah kontena bahan mentah - rare earth - telah dibawa masuk dari Australia ke Kuantan. Akhbar milik United Malays National Organisation telah memaparkan di muka hadapan gambar satu kumpulan Melayu yang sedang meramas dan memegang bahan mentah rare earth. Gambar ini membawa tajuk: Kilang Lynas Selamat. Keselamatan kilang ini dibuktikan kerana ada mak cik tua bertudung yang berani menggentel-gentel bahan mentah rare earth tanpa mendapat kecederaan.

Untuk saya gambar dan berita ini sahih telah membodohkan manusia Melayu. Pembaca Melayu TIDAK diberitahu bahawa bahan mentah rare earth ini kalau belum diproses memang selamat tidak ada santau radioaktif. Santau radioaktif ini hanya akan muncul apabila bahan mentah ini dibakar dan diproses.

Apabila saya melihat gambar mak cik tua bertudung ini saya merasa sedih kerana bukan sahaja si mak cik ini dibangangkan malah seluruh pembaca Melayu dibodohkan ke tahap gaban. Paling sedih media Melayu ini bukan sahaja telah menipu Melayu malah telah menjadi budak suruhan kepada syarikat santau radioaktif ini.

Proses pembodohan ini sedang merebak. Saya sendiri cukup yakin bahawa projek pembodohan ini telah sampai ke tahap yang amat kritikal. Respon dari surat- surat yang saya terima terhadap tulisan saya mengenai Mesir dan Syria menambahkan lagi keyakinan saya bahawa ‘masyarakat Melayu ini sedang sakit tenat'.

Saya dapati ada kumpulan pembaca tulisan saya tidak memiliki daya fikir yang kritikal. Saya telah menunjukkan dengan fakta politik bahawa apa yang berlaku di Syria itu bukan pertempuran antara Sunni dengan Syiah. Hakikatnya apa yang berlaku di Syria ialah projek kuasa imperial Anglo-Amerika dan Zionis untuk mengawal bumi Arab. Mengawal bumi Arab bertujuan untuk mengawal telaga minyak dan telaga gas. Kenapa agaknya perkara sesenang tupai meloncat di dalam belukar ini pun gagal difahami oleh sesetengah pembaca.

Jika seseorang memiliki keupayaan berfikir secara kritikal apabila membaca apa yang sedang berlaku di Syria pasti akan timbul pelbagai soalan. Contohnya: Yang bermazhab Syiah di Syria hanya 10 peratus dari 28 juta rakyat. Tentera Syria majoritinya bermazhab Sunni. Jika konflik di Syria ialah konflik Syiah lawan Sunni pasti soldadu Bashar yang bermazhab Sunni telah bangun menibai Bashar. Pasti telah lama Bashar terkubur. Kenapa ramai manusia Melayu tidak memiliki kudrat untuk menimbulkan soalan ini?
Kalau kita beralih untuk melihat apa yang berlaku di Mesir maka kebongsaian juga muncul. Saya ajukan pandangan bahawa bahawa apa yang berlaku di Mesir itu ialah demo rakyat Mesir untuk menjatuhkan Mubarak yang zalim. Kemudian berdemo lagi - kali ini menentang pentadbiran Morsi yang tidak terbuka.

Ketika ini cita cita suci anak muda Mesir untuk mendirikan Mesir yang lebih adil dan demokratik telah dibajak oleh tentera. Tentera telah merampas kuasa. Seperti di Syria soldadu Mesir juga bermazhab Sunni. Seharusnya dengan fikiran kritikal akan timbul soalan kenapa Sunni membunuh Sunni? Atau kenapa ada Sunni menentang Morsi dan ada Sunni menyokong Morsi?

Bonsai fikrah ini semakin menjadi-jadi. Kejayaan United Malays National Organisation memandulkan fikrah Manusia Melayu sedang merebak. Kalau kita perhatikan secara rapi manusia Melayu yang bonsai fikrah ini juga memiliki sifat berjiwa rendah. Sifat jiwa rendah ini berjaya ditanamkan bukan hanya melalui proses pembodohan tetapi melalui proses menakut-nakutkan.

Saya cukup yakin, projek pembodohan dan projek menakut-nakutkan manusia Melayu ini berjalan seiring. Dari segi teori ilmiah sebelum seseorang itu dapat dibodohkan maka sosok itu perlu ditakut-takutkan. Apabila takut maka amat senang untuk dibodohkan hingga gagal untuk memiliki tabii manusia untuk berfikir secara kritikal.

Pada bulan puasa tahun ini amat jelas proses menakut-nakutkan Manusia Melayu sedang berjalan ligat. Manusia Melayu terus dikepong dengan agenda eksklusif penggunaan nama Allah. Dalam masa yang sama dalam bulan puasa ini Utusan Malaysia telah mengolah naratif watak manusia Melayu yang ‘cukup lembik' lebih lembik dari ‘bakuteh'.

Manusia Melayu ini diwatakkan oleh Utusan sebagai bagitu rapuh pegangan imannya. Terlihat sahaja anjing ‘berhari raya' dengan serta merta manusia Melayu yang bonsai fikrah ini hilang pedoman dan putus iman. Ketika inilah manusia Melayu ini ditakut-takutkan seolah-olah bulan hadapan anjing dan biawak akan mengambil alih pentabiran negara.

Sayugia diberi ingatan. Agar jangan menusuk sembilu ke dalam luka. Kita wajib berwaspada kerana Melayu Bonsai yang berjiwa rendah ini sedang memanifestasikan rendah jiwa mereka dengan ‘angkuh sombong'. Sifat angkuh sombong ini sedang menggunakan benteng agama. Apakah makna semua ini? Apa hubungan ini dengan Tamarod?

Ucapan selamat hari raya dahulu dari saya.
Antara sup babi dan video anjing
 
Ramadan kali ini meriah dalam kegelisahan kaum dan keagamaan. Satu demi satu isu kaum dan keagamaan muncul menjadi tatapan harian kita.

Ramadan kali ini datang bersama barakah yang "baru" -- anjing, bilik persalinan dan sup babi. Ia disambut dengan sup dan, seminggu menjelang Aidilfitri, diakhiri dengan anjing.

NONEDi tengah-tengahnya ada ruang makan di tempat mandi!

Dua haiwan ini pula simbolisme yang paling mengerikan orang Melayu di negara kita, yang semuanya dipaksa dan terpaksa menghayati Ramadan.

Sama ada wajar atau tidak kengerian itu, simbolisme itu menggugah keyakinan kita pada keharmonian masyarakat yang selama ini mendabik dada sebagai "jamak budaya".

Di awalnya, Melayu rasa tergugat angkara pasangan bukan Islam. Kemudian orang bukan Melayu pula gelisah dengan keputusan guru besar Islam.

Benar atau salah, kedua-duanya ditanggap sebagai isu antara kaum dan antara agama.

Namun di hujung Ramadan, orang Melayu dihadapkan dengan persoalan yang lebih serius, mendasar dan memakan diri mereka sendiri.

Garis keras Dr M atau transformasi?


Ibaratnya, orang Melayu dipaksa menatap wajah hodoh diri sendiri di cermin yang retak.

TimbaNONElan perdana menteri Muhyiddin Yassin-lah orang pertama yang terpandang wajah hodohnya sendiri apabila mengaitkan insiden "menghina agama" dengan orang bukan Melayu!

Dalam insiden pasangan Alvivi bersama bah kut teh mereka, orang Islam boleh menyalahkan kaum lain.

Kebetulan "kaum" itu pula ada signifikasi politik dalam konteks pilihan raya umum ke-13 -yang selama ini sudah bergelumang dengan kecemburuan ekonomi Melayu.

Tetapi isu video anjing dan takbir raya bukan lagi isu antara kaum atau antara agama; ia sudah menjadi isu dalaman Melayu dan juga, barang kali, isu antara Melayu dan anjing-anjingnya!

Semua itu pula datang dalam semangat politik pasca pilihan raya umum dan keresahan aliran berhaluan kanan untuk menterbalikkan apa sahaja projek transformasi perdana menteri.

NONEEmpat tahun selepas itu, pentadbiran Najib Abdul Razak sedang meniti hari-hari krisis besar dalam hidupnya: sama ada beliau akan menjejak garis-garis keras Dr Mahathir Mohamad atau kekal dalam projek transformasinya.

Barang perlu diingat, Dr Mahathir bermula pada 1981 dengan harapan, keterbukaan dan imej bersih. Pada pilihan raya umum setahun selepas itu, beliau melancarkan slogan 'Bersih, Cekap dan Amanah' (BCA).

Seperti Najib, Dr Mahathir juga membebaskan tahanan ISA.

Tergendala disergah PERKASA

Seperti Najib yang mahu meraikan kegelisahan kaum bukan Melayu dan penghuni kota; Dr Mahathir juga mahu merayakan tuntutan kaum Islamis dengan universiti dan bank Islam.

Tokoh Islamis waktu itu Anwar Ibrahim menyertai kerajaannya.

ops lalang 261005 star front pageNamun sepenggal pentadbiran Dr Mahathir selepas pilihan raya umum 1982 hingga 1986 dipenuhi skandal demi skandal kewangan dan disulami kebejatan politik demi kebejatan politik, termasuk kehancuran Umno.

Kemuncaknya kini sudah terpampang: Operasi Lalang 1987, krisis kehakiman 1988, krisis dengan istana pada awal 1990-an dan diakhiri dengan krisis dengan timbalannya Anwar pada penghujung dekad itu.

Pembolotan sumber ekonomi dan pemusatan kuasa dipagari pula kawalan undang-undang yang sangat ketat - yang tidak pernah dilakukan oleh tiga perdana menteri sebelumnya.

Tunku Abdul Rahman dan Hussein Onn gelisah dan membantah Dr Mahathir. Tidak seperti nasib mantan perdana menteri itu, Najib berdepan dengan Mahathir dan Abdullah Ahmad Badawi yang setia bersamanya.

Najib bersama gerombolan elit berkuasa Umno, Melayu haluan kanan dan sendi utama pentadbirannya kini - jika tidak diawas-awas - sedang menyusun gerak politik "Mahathir 2.0"!

Dokumen ekonomi Najib yang digelar Model Ekonomi Baru (NEM) sudah lama tergendala. Gara-gara sergahan PERKASA, organisasi hingusan yang dipayungi Dr Mahathir, Najib tidak sanggup meneruskannya.

'Demokrasi terbaik' yang berantakan

Nasib dasar ini sama dengan projek Hadhari Abdullah. Hanya gah dengan suruhanjaya diraja memperbaiki polis tetapi kecut untuk melaksanakan IPCMC, badan pemantau bebas yang disarankan untuk suruhanjaya itu.

abolish isa ramadhan protest 131006 muffledGertakan Bukit Aman dan sergahan Pemuda Umno menghanyutkan terus mimpi IPCMC Abdullah.

Kini, apa sahaja yang cuba ditonjolkan sebagai "demokrasi terbaik dunia" bawah Najib sedang berantakan satu demi satu.

Ordinan Darurat (EO) dan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ingin dikembalikan atas alasan kawalan jenayah dan keresahan antara kaum.

Akta Hasutan yang ingin dimansuhkan hanya sampai di halkum. Akta Perhimpunan Aman tidak menjamin kebebasan berkumpul dan Internet pula kini dipermasalahkan.

Di simpang inilah, tiba-tiba perjalanan Najib dihantui insiden tembakan, rompakan berprofil tinggi, sup babi dan video anjing. Semuanya bergentayangan di kelopak matanya!

Sejak April 2009, pentadbiran Najib sedang meniti krisis besar dalam hidupnya: sama ada beliau akan menjejak garis-garis keras Dr Mahathir atau kekal dalam projek transformasinya.

Tepuk dada Najib, tanya siapa?


Seorang anggota sidang pengarang Malaysiakini, FATHI ARIS OMAR sentiasa mencurigai pihak berkuasa sebagai "the necessary evil".

Tiada ulasan: