Isnin, 23 September 2013

BERANI YANG PATUT DICONTOHI...BERANI MATI UNTUK SYAHID....BUKAN BERANI BUKA AURAT DAN LAWAN PERINTAH2 ALLAH SWT

Wanita muda British berjihad di Syria

Harakahdaily, 22 Sep 2013

KUALA LUMPUR: Dia seorang wanita muda yang tinggi, memakai tudung, lengkap dengan purdah, menembak dengan senapang. Dia bercakap dengan loghat London, dan memanggil dirinya "Maryam".

Menurut blog Detik Islam, itu bukan nama sebenar, tetapi komitmen beliau kepada jihad cukup besar: "Ini adalah saudara-saudara kita dan mereka memerlukan bantuan kita." Beliau ingin untuk melawan, untuk menjadi apa yang dia panggilan syahid. Tetapi dia bukan seorang pejuang barisan hadapan. Dia isteri seorang pejuang, dengan senjata untuk perlindungan sendiri.

Mereka telah difilemkan oleh Bilal Abdul Kareem untuk Channel 4 News. Bilal Abdul Kareem adalah seorang mualaf dari Amerika membuat liputan tentang kehidupan di kalangan pejuang jihadi barat dan keluarga mereka di Syria.

Katanya, beliau mahu menunjukkan realiti kehidupan ini jihadis asing.

Perkahwinan Maryam bersama suami yang juga seorang pejuang, Abu Bakr, (gambar) telah diatur oleh ibunya tiga bulan lalu. Dia tidak bertemu dengannya sehingga selepas mereka telah berkahwin.

"Saya tidak dapat mencari sesiapa sahaja di UK yang sanggup mengorbankan kehidupan mereka di dunia ini untuk kehidupan di akhirat... saya berdoa, dan Allah memutuskan bahawa saya datang ke sini untuk berkahwin dengan Abu Bakr."

Dia masih muda, dia suka menonton bola sepak di TV. Beliau belajar psikologi dan sosiologi di kolej. jika diberbandingkan beliau dengan orang lain di jalan raya, beliau adalah kaya, walaupun mengikut piawaian British beliau adalah miskin.

Beliau berkata, ibu bapanya tahu dia mengembara ke negara yang dilanda perang, tetapi mereka tidak tahu apa yang beliau lakukan di Syria.

Maryam mengakui dia rindukan makanan British, terutamanya kek, makanan ringan dan masakan ibunya.

"Saya akan tinggal di sini kerana saya tidak datang ke sini untuk beliau. Saya tidak mahu untuk kembali ke UK. Saya akan tinggal di sini, membesarkan anak-anak saya, memberi tumpuan kepada bahasa Arab untuk berkomunikasi dengan rakyat Syria.

"Selagi saya mempunyai kereta, saya akan dapat untuk pergi membeli-belah dan melakukan apa yang saya lakukan sekarang."

Ketabahan wanita British. Ya Allah, lindungi lah mereka amin.

Video

Jumlah lelaki melebihi wanita di Malaysia

Ahmad Tajdid, 22 Sep 2013
SHAH ALAM: Fakta ini mungkin mengakibatkan sebahagian lelaki termenung panjang. Statistik terbaru menunjukkan bilangan lelaki melebihi wanita di negara ini dengan nisbah 106 berbanding 100 (106:100), dedah Pengerusi Pembangunan Sosial Ikram, Prof Madya Dr Harlina Halizah Siraj.

Malah menurut beliau, bilangan wanita  hanya melebihi lelaki di dua negeri iaitu Perlis dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Dr Harlina membentangkan kertas kerja bertajuk ‘Kekangan kewangan dan fenomena kahwin lambat dalam kalangan golongan muslim Malaysia’  pada Seminar Maqasid Syariah Kebangsaan  anjuran Persatuan Ulama’ Malaysia, dekat sini, petang semalam.

Beliau menambah, purata  jangka hayat kaum lelaki di negara ini adalah di antara 72 hingga 75 tahun manakala bagi perempuan 76 tahun.

Menyentuh tentang isu kahwin lambat di kalangan muslim di negara ini, beliau berkata 2.5 juta  rakyat Malaysia berumur 25 tahun ke atas (16.7 peratus) tidak berkahwin di atas beberapa sebab.

Antara faktor penyumbang fenomena ini adalah masalah kewangan, tiada calon sesuai, kemajuan kerjaya, selesa hidup membujang dan komitmen kepada keluarga.

Berdasarkan pecahan gender, 44.7 peratus lelaki tidak berkahwin ekoran masalah kewangan berbanding wanita (14 peratus), tiada calon sesuai (19.3 peratus lelaki, 40 peratus perempuan), kemajuan kerjaya (12.8 peratus lelaki dan 8.4 peratus perempuan),  selesa hidup membujang (8.4 peratus perempuan) dan komitmen terhadap keluarga (7.4 peratus bagi lelaki dan wanita).

Pensyarah Fakulti Perubatan UKM itu juga melahirkan kegusaran terhadap trend perbelanjaan tinggi bagi melangsungkan perkahwinan yang menjadi punca utama kahwin lambat di kalangan remaja muslim.

Pakej lengkap perkahwinan biasa kini mencecah RM25,500 merangkumi khidmat katering (penyediaan makanan), andaman dan fotografi.

“Malah ada laman portal yang mengkategorikan belanja perkahwinan kepada tiga iaitu RM11,000 bagi kos rendah, RM20,800 bagi kos sederhana dan RM50,000 bagi kos tinggi,” ujarnya.

Fenomena kahwin lambat, jelas  Dr Harlina boleh mengakibat penurunan kadar kesuburan di kalangan pasangan yang berkahwin memandangkan puncak ‘kesuburan  wanita’  adalah pada umur 25 tahun dan menurun secara berkadaran selepas itu.

Daripada kajian yang dibuat, 30 peratus masalah kesuburan terletak kepada wanita, 30 peratus  kepada lelaki, 30 peratus kepada pasangan lelaki dan wanita manakala 10 peratus lagi tidak diketahui punca.

“Orang lelaki yang merokok paling berisiko mandul kerana ia menjejaskan kesuburan sperma,” katanya disambut reaksi bercampur peserta seminar.

Kahwin lambat juga, tambah Naib Ketua Wanita Ikram itu menyumbang kepada gejala sosial seperti zina.

Statistik menunjukkan dari tahun 2007 hingga 2009, terdapat 17,303 anak tidak sah taraf berbangsa Melayu didaftarkan di negara ini.

Bagi mengatasi masalah kahwin lambat, Dr Harlina mencadangkan kempen dilaksanakan bagi menggalakkan remaja untuk berkahwin seperti firman Allah dalam ayat ke-32 Surah An-Nur.

Ibu bapa juga, tambah beliau perlu berperanan membantu anak-anak untuk melangsung perkahwinan (seperti mengurangkan kos hantaran  perkahwinan) di samping insentif kewangan diberikan kepada pasangan muda yang berkahwin buat kali pertama oleh kerajaan dan institusi Islam.

“Majlis perkahwinan beramai-ramai juga boleh dilaksanakan seperti  dilanjurkan Ikram Kajang baru-baru ini ,” saran beliau.

Rejim Mesir keluar perintah tangkap Al-Qaradhawi

Harakahdaily, 22 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Pemerintahan kudeta tentera Mesir melalui Pendakwa Raya mengeluarkan surat perintah penangkapan ke atas Syeikh Yusuf Al Qaradhawi.

Syeikh Al Qaradhawi adalah seorang ulama yang lahir di Mesir yang tinggal dan berkewargaaan Qatar.

Memetik blog Kelab Greenboc, berdasarkan surat perintah itu Syaikh Al Qaradhawi akan terus ditangkap sebaik beliau tiba di Mesir.

Surat kabar Al Sharq Al Awsat (20/9) melaporkan, Hisham Barakat, Pendakwa Raya Mesir mengeluarkan perintah penangkapan Syeikh Yusuf Al Qaradhawi dengan tuduhan telah melakukan provokasi untuk berjihad melawan tentera Mesir, gesaan untuk campurtangan asing, merancang penghinaan dan melemparkan tuduhan pembunuhan para demonstran terhadap tentera Mesir di dalam satu rancangan yang disiarkan stesyen television milik Qatar, Aljazeera.

Qaradhawi telah menjadi pengkritik utama tentera di Mesir berikutan penyingkiran presiden pertama Mesir yang dipilih secara demokrasi, Mohamed Morsi, pada bulan Julai lalu.

Sementara itu, kumpulan anti-rampasan kuasa, Perikatan Kebangsaan Pro-Legitimasi menggesa rakyat Mesir untuk mengadakan demonstrasi anti-kerajaan selama seminggu mulai hari kelmarin (Jumaat) di seluruh negara.

Syeikh Ql-Qardhawi yang juga Ketua Persatuan Ulama Muslim Antarabangsa itu telah menetap di Qatar lebih dari 40 tahun dan sekaligus memperoleh kewarganegaraan dari negara tersebut. Sejak muda beliau pernah dipenjara oleh rejim tentera Mesir sebelum akhirnya mengajar di Arab Saudi dan Qatar.

Selain itu, beliau adalah seorang anggota Haiah Kibar Ulama Al Azhar Mesir.

Naib Presiden Umno, restu Najib atau Mahathir?

Harakahdaily, 21 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Dengan pertandingan Naib Presiden Umno kali ini menjadi enam penjuru dengan penyertaan Isa Samad dan Ali Rustam, gambarannya ialah ketiga-tiga penyandang Zahid, Hishammuddin dan Shafie mendapat restu daripada Najib selaku Presiden Umno dan Perdana Menteri.

Menurut penulis blog, Shahbudin Husin, Mukhriz pula mendapat restu daripada Mahathir, bekas Presiden Umno dan Perdana Menteri tetapi masih lagi berpengaruh manakala Isa dan Ali, mungkin hanya bersandarkan restu diri sendiri sahaja.

Beliau berpandangan, sekiranya dengan kesepakatan yang ditunjukkan oleh ketiga-tiga penyandang itu mereka terus kekal, bermakna restu Presiden masih ada harganya tetapi sekiranya seorang atau lebih daripadanya yang tewas, ia akan memberi erti bahawa restu Najib tidaklah lagi sekuat restu Mahathir.

“Jika Mukhriz berjaya mendapat undi tertinggi pula, isyaratnya restu Najib tidak membawa apa-apa makna lagi,” tulis Shahbudin di dalam blognya.

Sementara menunggu keputusan pada 19 Oktober untuk mengetahui restu siapakah yang paling ‘power’, tempoh kempen selama hampir sebulan untuk perebutan jawatan Naib Presiden Umno kali ini tentunya menjanjikan kehangatan yang luar biasa tetapi yang pastinya juga, Umno akan terus sarat dengan pergelutan, perebutan dan persaingan untuk tahun-tahun yang seterusnya.

Fathul Bari boleh menangis, masih terhangat

Harakahdaily, 22 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Komen terhadap Fathul Bari yang menyatakan kenaikan harga barang adalah ketentuan Allah oleh Dr Asri Zainul Abidin terus mengungguli carta artikel pilihan pembaca Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu ke-38. Berita bahawa artikel bertajuk “Fathul Bari boleh menangis baca status ini” menjadi artikel paling dibaca bagi minggu ke 37 telah menjuarai carta di minggu ke 38.
Artikel itu menewaskan berita Morsi bertajuk “Gambar Mursi terkini tersebar. Allahuakbar” dan berita “SPRM rampas 10 kenderaan mewah pembantu bekas menteri” yang menduduki tempat kedua dan ketiga.
Berikut ialah 10 artikel pilihan pembaca Harakahdaily bagi minggu 15 hingga 21 Sept.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Tiada ulasan: