Selasa, 17 September 2013

GUNA KECANGGIHAN YANG ALLAH KURNIAKAN UNTUK DAKWAH ISLAM KEPADA SEMUA MANUSIA

Cerita Tahyul sabsidi disel dan RON95
Posted on Monday, September 16 @ 22:34:32 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Walaupun isiu penarikan sabsidi disel , RON95 dan kenaikan harga sudah berlalu , izinkan saya memberi sedikit pandangan. Tak tahan saya mendengar muntahan propaganda dari media kerajaan.

Saban hari tindakan menarik balik sabsidi keatas RON95 dan Disel dianggap sebagai tindakan yang bijak. Ketua penerangan UMNO menyebut tindakan tersebut sebagai mengembalikan keyakinan pelabur asing keatas kemampuan PM mengurus ekonomi negara. Mana bukti nya Wak Maslan?

Saban hari radio menyebut Najib sebagai bapa transformasi sebaris dengan bapa pembangunan, bapa kemerdekaan, bapa indusrialisasi dan sebagainya. Pak Lah bapa apa kita tak tahu. Mungkin bapa Islam hadhari. Pujian ini berhenti sebelum menyebut Najib sebagai genius sahaja. Lama kelamaan kalau sudah tidak ada gelaran, mahu Najib disebut sebagai nabi. Pujian bodoh macam ini bukan sesuatu yang pelik kalau pemuji itu orang UMNO.

Penarikan sabsidi ini hanya menjimatkan negara RM3.3. billion sahaja. Semasa pak lah menaikkan RON97 pada tahun 2008 dahulu- savings yang distiharkan ialah 13.7 billion. Apa yang telah dilakukan oleh Pak Lah ketas jimatan sebanyak RM13.7 billion ini?

Jadi saya heran bagaimana Najib yang menjimatkan RM3.3 billion setahun dengan Pak Lah yang menjimatkan RM13.7 billion, Najib dikatakan pengurus ekonomi Malaysia yang lebih baik? Itupun, Pak Lah mengurus ketika sedang tertidur tidur. Najib pun tak tidur.

Ini kerja bingung sebetulnya. Penarikan sabsidi 20 sen keatas minyak petrol dan disel itu disifatkan dan digambarkan sebagai ubat penawar kepada keadaan ekonomi Malaysia yang buruk. Jangan kita terpeganruh dengan pembohingan pihak pentadbiran.

Jangan kita hiraukan sangat PhD Kangkung yang menyatakan analisa yang dibuat oleh Fitch Rating sebagai analisa budak hingusan. Pegawai tinggi kerajaan yang sombong yang berkata demikian, kita tak tahu dalam displin apa latihan nya. kalau keadaan ekonomi kita buruk, mengaku sahajalah dan sebut kita sekarang perlu berjimat.

Berjimat sebetulnya penawar masaalah ekonomi kita. Hanya -janganlah cuba mempropagandakan pengurangan sabsidi sebagai ubat penawa nya. Kita hanya jimat RM3.3 billion setahun. Bayar BR1M 1500 seorang kepada 3 juta orang akan menyebabkan kita berbelanja RM4.5 billion. Jadi hanya dengan memBR1Mkan negara ini, kita sudah belanja lebih dari penjimatan yang diperolehi daripada penarikan sabsidi disel dan petrol.

Sayang sekali takde pun pemimpin kerajaan apatah lagi UMNO menyebut tentang perbelajaan keatas projek2 mega. Pejabat Perdana Menteri sendiri menggunakan RM14billion setahun. Kita potong setengah, sudah menjimatkan RM7 billion. Mansuhkan program Permata, kita jimat RM1 billion lagi. Kalau kita mahu berjimat, mulakan dengan pejabat perdana menteri.

Tamatkan khidmat semua consultants. Tidak adakah graduan yang menjadi MCS officers yang boleh membuat kajian seperti para consultants? Penamatan khidmat consultants akan menjimatkan wang negara.

EPP13 dibawah kementerian Perdagangan Dalam Negeri iaitu wellness projek yang dijalankan oleh PDP Country Heights akan berbelanja RM3.2 billon. Ini projek PFI atau apa? kalau PFI pun kerajaan juga yang akan memberi pinjaman pada kadar faedah yang rendah.

Adakah projek ini meningkatkan kesejahteraan orang kampong? Adakah kita akan menyaksikan oang kampong berduyun duyun pergi ke Wellness Village Country Height seluas 80 hektar lebih itu, untuk menjalani rawatan massage, botox dan pembedahan plastic dan sebagainya? Jika RM3.2 billion ini dibelanjakan keatas memberi mikro kredit kepada pemuda dan pemudi kampong membangunkan tanah, macam mana?

Maka janganlah menyifatkan penarikan sabsidi 20 sen itu sebagai penyelamat atau panacea daripada incompetence kerajaan Najib mengurus ekonomi negara. Najib tidak sedar, terdapat disillusionment dikalangan pegawai kerajaan dengan cara Najib mengontrakkan pengurusan dan pencetusan idea mebangunkan negara ini kepada pasukan consultants. Saya berarap pada PRU yang akan datang, pegawai kerajaan yang ramai ini akan mengundi masuk sebuah kerajaan yang baru.

Sekarang ini, akibat dari kenaikan disel dan petrol sebanyak 20 sen, rakyat berdepan dengan kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang menyeluruh. Bahkan roti canai pun naik 20sen.

Mengapa pihak kementerian berwajib tidak memantau perkara ini? Harga tepung naik 20sen ke? Satu kilo tepung AP( all-purpose atau General purpose boleh menghasilkan 30-35 keping roti canai. Jadi bagaimana sekeping roti canai naik 20sen? Walaupun dissel naik 20sen, berapa tan tepung yang boleh diangkut? unit Kos pengangkutan hanya minimal.

Gula pun naik. Harga ikan pun naik lagi. Harga beras pun naik.

BN-Barang Naik.

sakmongkol AK47

http://sakmongkol.blogspot.com



  Kaji semula bagi menambahbaik dan menepati Tahaluf Siyasi
Posted on Monday, September 16 @ 22:14:27 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

PAS ingin menegaskan komitmen kita untuk memperkukuhkan Pakatan Rakyat dalam menghadapi pilihanraya umum akan datang.

Segala kelemahan yang timbul akan diperbaiki melalui meja rundingan. PAS mengalu-alukan sebarang cadangan serta komentar dari mana-mana dewan dan pandangan dalaman untuk meneliti apa jua unsur yang dianggap bertentangan dengan syarak.

PAS melihat resolusi dari Dewan Ulamak hasil Multaqa Ulamak sebagai sesuatu yang menepati demokrasi dalam PAS, kerana Dewan Ulamak sebagai sayap penting parti sewajarnya membuat rumusan bagi pihak dewan yang diwakili.

PAS Pusat pasti akan meneliti dan mengkaji setiap resolusi yang dicapai di Multaqa tersebut, memandangkan ia adalah satu rumusan dari suatu himpunan Dewan yang utama di dalam PAS. Kita yakin resolusi tersebut mempunyai asas untuk dinilai dan diberi perhatian oleh Jawatankuasa kerja PAS Pusat.

Cadangan bagi Majlis Syura dan PAS Pusat untuk menyemak hubungan dan Tahaluf Siyasi dengan rakan PR bukan bermakna memutuskan hubungan dengan PR. Ia adalah dua isu berbeza.

Semakan agar perjalanan tahaluf selaras dengan tuntutan syarak sebagaimana resolusi yang dikemukakan ialah sesuatu yang sihat dan bukanlah sesuatu yang wajar dijadikan polemik.

Oleh kerana dasar PAS ialah Islam, maka gesaan untuk semakan, kajian dan penelitian dewan Ulamak adalah sangat dialu-alukan.

Sehubungan itu, PAS Pusat berharap Dewan Ulamak dapat mengemukakan perkara yang menjadi kebimbangan mereka itu.

Oleh itu, resolusi yang dicapai di Multaqa Ulamak yang menggesa Majlis Syura dan Jawatankuasa PAS Pusat menyemak kembali Tahaluf Siyasi bersama dengan Pakatan Rakyat bukanlah sesuatu yang pelik.

Ia ibarat peringatan agar kita sentiasa berada di atas peraturan yang betul di sepanjang lebuhraya. Pelbagai peringatan had laju dikeluarkan, bukanlah kerana kita memandu laju, tetapi peringatan agar jangan memandu melebihi had laju. Namun, kalau ada orang yang marah kepada peringatan tersebut, tentulah ia sesuatu yang pelik.

Berhubung dengan cadangan Dewan Ulamak supaya jawatan tertinggi parti daripada ulamak, sebagaimana juga dewan-dewan lain akan mengangkat dewan yang mereka wakili; terpulang kepada perwakilan untuk bersetuju atau sebaliknya dengan cadangan dari Dewan Ulamak itu.

PAS melihat ketentuan jawatan adalah hak perwakilan untuk memilih. Perlembagaan parti jelas memberi hak kepada perwakilan.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat
15 September 2013


 Komen Tulisan Agus Yusoff
Posted on Monday, September 16 @ 21:49:52 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh: HassanOmar

"Prof. Dr Muhamad Agus Yusoff  telah membuat komen di FBnya berkenaan resolusi Multaqa Ulamak PAS yang bersidang di Kedah pada 14 September 2013.

Antara lain Prof Agus berpendapat resolusi menunjukkan kepadanya betapa pemikiran ‘mereka’ yang mencadangkan resolusi tersebut mengundur ke belakang. Kenyataannya tidak sesuai dengan perkembangan semasa politik negara.

Antara tulisan Prof Agus ialah:

Sekiranya PAS bertanding bersendirian tanpa sokongan dan kerjasama dengan parti lain, saya yakin PAS akan hanya mendapat sokongan dari segelintir orang Melayu yang totok pemikirannya seperti kumpulan ulamak ini sahaja. Bagi orang Melayu yang sederhana pemikirannya, mereka lebih cenderung menyokong UMNO dan BN kerana kelebihan UMNO ialah tidak memandang serong kepada lebai atau tidak lebainya seseorang.

Satu yang menarik dari resolusi ulamak ini ialah “mencadangkan supaya Tahaaluf Siyaasi bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat khususnya PKR disemak semula oleh Majlis Syura Ulamak dan Jawatankuasa PAS Pusat.” Saya ingin sekali cadangan ini dipersetujui oleh kepimpinan PAS dan kita tengok sejauh mana PAS boleh pergi jauh dalam politiknya. Saya rasa PAS akan meroyan beragam selepas itu kerana tidak ada lagi sokongan kepadanya.

Aku berpendapat Prof Agus mengulas dalam FBnya tanpa memahami resolusi tersebut secara mendalam. Sepatutnya Prof Agus seorang pengulas politik yang agung dan terkenal perlu memahami maksud sebenar apa yang hendak disampaikan oleh resolusi berkenaan.

Apa yang tidak difahami oleh Prof Agus ialah maksud resolusi ke-5 iaitu

5- Multaqa Ulamak Se-Malaysia turut mencadangkan supaya Tahaaluf Siyaasi bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat khususnya PKR disemak semula oleh Majlis Syura Ulama dan Jawatankuasa PAS Pusat melalui kuasa yang ada bagi tujuan menjaga maslahah dan membendung serta menghalang mafsadah Syar'iyyah.


Kekeliruan Prof Agus dapat dilihat pada tulisannya sendiri iaitu
Yang menghairankan saya ialah kenapa pula kumpulan Ulamak ini tidak mencadangkan juga supaya PAS menghentikan kerjasamanya dengan DAP dan sebagai gantinya mencadangkan PAS supaya menggerakkan penyatuannya dengan UMNO. Saya fikir kenyataan seperti itu lebih jelas supaya penyatuan dengan UMNO dapat disegerakan. Ini satu cadangan yang lebih praktikal jika betullah kumpulan ulamak ini mahu PAS terus mendapat tempat perdana dalam politik negara.

Buka sahaja Prof Agus keliru tak faham malah Prof menunjukkan sikap prajudis dalam membuat komen tentang penyatuan dengan UMNO sedangkan resolusi itu bukan nak keluar PR. Resolusi itu juga lebih kepada mengkaji hubung dengan PR bukan dengan DAP walaupun kajian perlu dibuat kepada semua komponen PR.

Kalau Prof Dr yang hebat dalam analisis pun boleh terkeliru aku rasa setakat pembaca, kaki hentam dan yang berada pinggiran parti akan lebih lagi.

Buka mata, buka minda buka hati, fahami maksud kajian semula tahalul siyaasi berkenaan. Jangan mudah label sebab Multaqa itu bukan dibuat oleh seorang dua ahli PAS tapi dihadiri oleh ramai ahli yang berada pada akar umbi.

Multaqa itu aku rasa yang beri komen pun tak faham maksudnya...

Haji Hassan Omar
http://hajihassanomar.blogspot.com
 Ilmu saka rosakkan manusia
Posted on Monday, September 16 @ 21:15:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh korokkering


SAKA dikaitkan dengan mewarisi jin yang membolehkan makhluk halus itu menjadikan pewarisnya dengan pelbagai kuasa ghaib seperti memiliki kecantikan, kekuatan luar biasa atau menjadi individu berpengaruh.
Hukum mewarisi dan menggunakan saka adalah haram di sisi Islam. Biasanya saka diwariskan kepada anak atau cucu kepada pemilik saka.
Saka adalah ilmu keturunan yang dipusakai ada hubung kaitnya dengan jin, sama ada dibela, dibuat sahabat secara sedar atau tidak oleh pemiliknya.

Gejala saka amat berbahaya dan mampu merosakkan kehidupan seseorang. Maka, penting kita menyiasat diri dan keluarga daripada mewarisi saka.
Masyarakat Melayu memahami saka sebagai ilmu yang dipusakai daripada waris teratas kepada waris di bawahnya. Contohnya daripada ibu atau bapa kepada anak, daripada datuk atau nenek kepada salah seorang daripada cucunya, atau seseorang dalam lingkungan keluarga.
Kesan jangka panjang jika seorang yang mewarisi saka ialah mampu menjadikan seseorang itu mendapat sakit sehingga koma atau lumpuh.
Umumnya, kebanyakan orang yang memiliki saka berkebolehan merawat orang yang sakit disebabkan jin dan syaitan. Cara rawatannya dengan menurun menggunakan mantera atau jampi.
Bacaan dan amalan yang dilakukan itu amat meragukan serta sukar difahami. Ia bertentangan dengan syariat kerana mempunyai unsur syirik yang boleh merosakkan akidah.
Jika seseorang itu menyatakan hasratnya pada waris tertentu, seperti anaknya yang dia adalah orang yang paling sesuai atau ‘layak’ mewarisinya.
Penurunan ilmu saka boleh berlaku secara tidak langsung apabila waris menerima barang tertentu peninggalan si mati seperti barangan kemas, keris, lembing atau tombak.
Syaitan akan sentiasa memastikan setiap manusia atau orang yang mewarisinya sesat ketika sampai ajal mereka. Pada mulanya memang saka kelihatan seperti memberi pelbagai kelebihan kepada tuannya seperti melindungi diri, keluarga dan harta benda tetapi itu semua hanya tipu helah untuk menyesatkan manusia.
Pelbagai kesan buruk dan masalah akan timbul dalam jangka masa panjang di mana kemuncaknya menyebabkan manusia itu berdosa besar kerana mensyirikkan Allah SWT.
Antara kesan buruk memelihara saka ialah pemiliknya menghadapi seksaan yang amat perit ketika menghadapi saat kematian kerana roh mereka sukar untuk keluar daripada jasad menyebabkan mereka terseksa ketika menemui ajal.
Situasi lebih dahsyat berlaku apabila pemilik saka sudah meninggal dunia tetapi saka yang dimilikinya masih enggan meninggalkan tuannya.
Gangguan saka juga menyebabkan seseorang dilanda penyakit misteri. Justeru ahli keluarga atau sesiapa saja dilarang menerima warisan saka daripada pemilik asal.
Bagi mereka yang sudah menerima, berusahalah untuk memutuskan hubungan dengan makhluk terbabit dengan mendapatkan khidmat pengamal perubatan Islam yang menggunakan al-Quran dan sunnah sebagai kaedah rawatan.
Pengamal Perubatan, Pusat Rawatan Islam Sinar Zamdurrani, Sharhan Shafie, berkata saka adalah perjanjian yang dibuat antara nenek moyang dengan jin laknatullah untuk mendapat kehebatan, kekuatan, kecantikan, perlindungan tertentu melalui perjanjian tertentu dalam tempoh yang ditentukan (tujuh keturunan).
“Saka berada dalam tubuh badan manusia sejak sekian lama hingga menjadi sebati dengan manusia. Ia berlaku sama ada seorang itu mengetahuinya ataupun tidak.
“Jin berkenaan ditinggalkan nenek moyang pembawa saka apabila mereka meninggal dunia. Ketika hidupnya, mereka berkawan atau membela jin berkenaan yang dikenali dengan pelbagai nama dalam masyarakat kita seperti polong, pelesit, toyol dan sebagainya,” katanya.
Beliau berkata terdapat kronologi bagaimana jin saka berpindah selepas kematian tuan punya saka berkenaan.
“Selepas nenek moyang yang membela jin terbabit meninggal dunia, jasadnya mati selepas roh keluar dari badannya. Namun Begitu, jin yang berdamping dengan nenek moyang itu tidak mati kerana umur jin bukan seperti manusia.
“Apabila jasad perumah saka dikebumikan, jin akan bebas seperti keadaan layang-layang yang terputus talinya. Maka ia akan berkeliaran di atas muka bumi ini untuk mencari pewaris baru,” katanya.
Sharhan berkata kebiasaannya jin berpindah kepada anak cucu yang mengamalkan jampi tertentu yang diambil daripada si mati.
“Saka turut berpindah kepada waris seperti anak atau cucu yang menyimpan barang peninggalan si mati. Mereka berpotensi besar mewarisi saka disebabkan pernah tinggal serumah bersama si mati.
“Selain itu, golongan yang menjadi sasaran kepada saka adalah anak cucu yang cetek pengetahuan agamanya, sentiasa melakukan maksiat, meninggalkan ibadat seperti solat, mereka yang lemah fizikalnya serta memang terlalu menginginkan sangat kehebatan serta kelebihan nenek moyang mereka,” katanya.
Beliau berkata memang terdapat pertalian erat antara jin dan saka kerana jin yang diwariskan itu umpama harta peninggalan.
“Terdapat hadis daripada Abu Tha’labah berkata. Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Jin itu mempunyai tiga jenis iaitu jenis yang mempunyai sayap dan berterbangan di udara, jenis yang berbentuk ular dan anjing dan jenis yang berpindah randah.
“Jenis jin ketiga itu dikelaskan jenis jin yang menjadi saka kerana mampu berpindah dari satu keturunan ke satu keturunan di bawahnya,” katanya.
Sharhan berkata mereka yang memiliki saka juga mempunyai kebolehan mengubati penyakit yang disebabkan oleh jin dan syaitan tetapi mereka menggunakan dengan cara meragukan.
“Kebanyakan mereka berubat dengan kaedah menurun. Pembawa saka mampu mengubat tetapi dengan menggunakan jampi yang mempunyai unsur syirik.
“Malah jampi yang digunakan langsung tidak difahami maknanya,” katanya.
Beliau berkata terdapat amalan yang mampu menghalang seseorang itu menjadi mangsa saka dengan berkat keizinan Allah SWT.
“Segala bentuk gangguan jin dapat dielakkan dengan syarat kita percaya dan benar-benar yakin Allah yang menyembuhkan.
“Antaranya boleh mengamalkan zikir, membaca surah Mulk sebelum tidur, berwuduk sebelum tidur atau ketika mengadakan hubungan kelamin dengan isteri, jadikan amalan membaca surah Yaasin setiap Subuh, membaca Basmalah sebagai wirid setiap kali melakukan pekerjaan dan perdengarkan bacaan ayat ruqyah di dalam rumah,” katanya.
Petanda seseorang mempunyai saka:
Gejala waktu tidur

  • Susah tidur malam.
  • Sering terjaga pada waktu malam dalam keadaan cemas dan takut.
  • Mimpi buruk yang dikenali sebagai kabus seperti mimpi melihat sesuatu yang mengancamnya kemudian menjerit meminta pertolongan tetapi tiada siapa mendengarnya.
  • Mimpi perkara menakutkan dan menyeramkan.
  • Mimpi melihat binatang seperti kucing, anjing, unta, ular, serigala, tikus.
  • Bunyi gigi berlaga ketika tidur.
  • Ketawa, menangis dan menjerit-jerit ketika tidur.
  • Berdiri dan berjalan ketika tidur.
  • Mimpi jatuh dari tempat tinggi.
  • Mimpi berada di kawasan kotor atau di tanah perkuburan.
  • Mimpi melihat budak kecil.
  • Mimpi melihat salib atau gereja.
  • merintih dan menangis ketika tidur.
Gejala waktu jaga
  • Selalu pening kepala.
  • Lalai mengingati Allah SWT
  • Sering lesu dan malas.
  • Rasa sakit di salah satu anggota badan.
  • Sakit di belakang terutamanya tulang belakang.
  • Lenguh sendi-sendi utama.
  • Mempunyai ketumbuhan yang sukar diubati.
  • Mudah panik apabila berhadapan dengan sesuatu ujian.
  • Jiwa sentiasa lemah dan tiada motivasi untuk meneruskan hidup.
  • Mudah marah dan panas baran.
  • Emosional dan terlalu sensitif.
  • Terasa seperti terdapat sesuatu di bawah tapak kaki seperti terpijak batu atau telur.
  • Sentiasa mengantuk terutamanya dalam majlis ilmu.

sumber : ISLAM ITU INDAH 

 Pencetak 3D boleh jadi ancaman kepada keselamatan - Zaman Khan
Posted on Monday, September 16 @ 21:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh korokkering


KUALA LUMPUR: Pencetak 3D, iaitu percetakan sesuatu pelan kepada model bentuk plastik, membuka ruangan kreatif untuk perniagaan dan ilmu namun boleh menjadi ancaman kepada keselamatan umum jika disalahgunakan.

Terbaru ada pihak dari Amerika Syarikat menyediakan pelan pembinaan senjata api yang boleh dicetak melalui laman web dan ini menimbulkan kekhuatiran pelbagai pihak termasuk Malaysia.



Oleh sebab itu, bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Tan Sri Zaman Khan Rahim Khan berkata kerajaan bukan sahaja di Malaysia malah di dunia perlu ada sistem kawalan terhadap mesin teknologi digital terkini itu yang mampu mengganggu-gugat keselamatan negara.

Beliau berkata penggunaan mesin itu mungkin memberi manfaat kepada semua namun tanpa kawalan yang ketat akan memberi peluang kepada individu berniat jahat menghasilkan sesuatu yang memudaratkan.

"Memang kita puji penggunaan mesin itu, tapi dari segi kesalahan ini sangat berbahaya, pencetak 3D yang dijual tanpa kawalan, individu yang berniat jahat mampu menghasilkan senjata api melaluinya," katanya kepada Bernama.

Zaman Khan berkata biarpun setakat ini, masih belum ada yang digunakan untuk perkara jenayah, namun sekiranya tidak dikawal dan tanpa pemantauan yang lebih akan membanjirkan negara malah dunia dengan senjata api," katanya.

Rasional kerisauan Zaman Khan bersandarkan insiden cubaan bunuh dan bunuh di negara ini melibatkan penggunaan senjata api termasuk membabitkan kes berprofil tinggi.

Antara kes itu adalah pada 29 Julai lepas apabila Pengasas Arab Malaysian Bank, Hussain Ahmad Najadi dibunuh manakala isterinya cedera parah akibat ditembak dari jarak dekat di parkir kereta selepas keluar dari sebuah tokong Cina, Kuan Yin Temple, di Lorong Ceylon, di sini.

Dua hari sebelum itu, aktivis antijenayah yang juga Pengerusi MyWatch R. Sri Sanjeevan cedera ditembak di persimpangan jalan berdekatan Taman Awana Indah, Jempol, Negeri Sembilan.

Zaman Khan mengulas berhubung pencetak 3D iaitu alat pembuatan yang menjadikan fail imej 3 Dimensi sebagai input untuk diterjemahkan menjadi produk fizikal, diperbuat daripada bahan plastik.

Dakwat atau bahan yang digunakan untuk membina objek bercetak itu diperbuat daripada 'acrylonitrile butadiene styrene' (ABS) iaitu bahan plastik yang sama digunakan untuk membuat mainan kanak-kanak dan mesin itu dijual beberapa syarikat di Malaysia dengan harga sekitar RM4,000 hingga RM7,500 seunit.

Lebih menggemparkan ada laman video di You Tube memaparkan seorang lelaki Kanada berjaya menembak 14 pusingan tunggal dari senapang yang dihasilkan melalui pencetak 3D dan adakah penemuan yang jelas ini akan memaksa kerajaan Amerika Syarikat untuk memikirkan semula dan mengharamkan video itu daripada dimuat naik dalam talian.

Zaman Khan berkata dakwat yang digunakan pencetak 3D juga perlu dikawal atau diharamkan terus daripada dijual melainkan individu terbabit mempunyai lesen untuk memilikinya.

"Ini sangat bahaya, kalau di Malaysia dah ada, yang memiliki mesin pencetak ini perlu diberi kawalan dan pengawasan yang ketat oleh kerajaan," katanya.

Sementara itu, Ketua Komunikasi Strategik Suruhanjaya Komunikasi Multimedia Malaysia (SKMM) Sheikh Raffie Abd Rahman berkata pihaknya sentiasa memantau video yang dimuat naik dalam talian dan individu yang terlibat boleh disiasat mengikut Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1988.

"Individu itu boleh disiasat mengikut Seksyen 233 (1) AKM 1998 iaitu seseorang yang menggunakan mana-mana kemudahan rangkaian atau perkhidmatan aplikasi, mewujudkan apa-apa komen, permintaan, mengugut atau mengganggu orang lain.

"Malah individu itu juga boleh dikenakan menurut Seksyen 183 AKM 1998 iaitu seseorang yang menggunakan apa-apa kelengkapan teknik atau sistem yang mmenjejaskan keselamatan awam, tapi pencetak 3D bukan sesuatu yang salah selagi tidak mendatangkan bahaya," katanya.

Beliau berkata orang ramai yang melihat penyebaran video menghasilkan senjata boleh membuat aduan kepada SKMM dan polis namun dinasihati supaya tidak menyebarkannya kepada pengguna laman You Tube yang lain.



sumber : Bernama via Astroawani.com
16 Sept 2013

 Isteri muda kena silat
Posted on Monday, September 16 @ 20:45:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh korokkering


Kuala Lumpur: “Dia berperwatakan seperti ustaz dan memberitahu mengahwini saya semata-mata kerana Allah, namun selepas berkahwin saya bukan saja dicaci hampir setiap hari, tapi turut dipukul, disepak dan kepala saya pernah dihentak dengan penukul.”
(Gambar : HANIM menceritakan kisah dibelasah bekas suami kepada wartawan)
Demikian rintihan seorang mualaf yang kini melarikan diri daripada bekas suaminya, seorang guru silat selepas tidak tahan dikasari, termasuk pernah dipukul lebih 20 anak murid lelaki itu kerana dituduh bersekedudukan dengan lelaki lain.

Mangsa yang mahu dikenali sebagai Hanim, 32, berkata, dia mengenali lelaki berusia 50-an itu pada 2005 kerana belajar pencak silat daripadanya.

“Ketika itu, saya baru bercerai dengan suami pertama dan tidak lama kemudian saya berkahwin dengannya selepas diyakinkan bahawa pernikahan kami hanya semata-mata kerana Allah SWT,” katanya.
Hanim berkata, dia menjadi isteri kedua dan pada masa sama turut menguruskan aktiviti pertubuhan silat milik suaminya.


Yusmizal Dolah Aling
Harian Metro Online
16 Sept 2013 

 Lelaki separuh bogel mengganas cari anak dara
Posted on Monday, September 16 @ 20:22:58 MYT
Dilulus untuk paparan oleh korokkering



MARANG - "Sebaik sahaja tersedar daripada tidur, saya lihat ada lelaki separuh bogel memakai topeng ‘Zorro’ berada atas badan. Saya cuba menjerit namun mulut saya penuh dengan cecair seperti minyak dan ditutup,” kata mangsa, seorang pelajar berumur 17 tahun.

(Gambar : Gambar seorang lelaki tanpa seluar dipercayai suspek diedarkan kepada orang ramai di sekitar Bukit Payung dan Alor Limbat melalui pelbagai media baru termasuk gambarnya ditampal di tiang lampu isyarat di Marang)
Dalam kejadian kira-kira jam 3.30 pagi itu, pelajar terbabit mendakwa lelaki separuh bogel itu telah memasukkan cecair seperti minyak dipercayai telah dicampur bahan lain ke dalam mulutnya agar dia tidak sedarkan diri.




Bagaimanapun lelaki yang tidak memakai seluar itu tidak sempat berbuat apa-apa apabila bapa pelajar terbabit juga tersedar daripada tidur lalu memeriksa bilik anak perempuannya sebelum menyergah lelaki itu yang kemudiannya melarikan diri.
Menurut mangsa, lelaki terbabit hanya sempat mengambil telefon bimbit miliknya dan bersyukur kerana tidak diapa-apakan.

Namun mangsa yang tinggal di Kampung Tok Renek itu masih trauma dan tidak dapat melupakan kejadian menimpanya.

“Nasib baik lelaki itu tidak sempat bertindak ganas dan saya bersyukur kerana kejadian disedari bapa, namun saya tidak akan dapat melupakan kejadian itu sampai bila-bila, malah masih berasa takut seolah-olah dia akan datang semula.

“Keluarga juga risau kejadian berulang dan mereka sudah membuat laporan polis di Balai Polis Bukit Payung di Marang dan kami berharap lelaki itu akan dapat diberkas dengan segera” katanya ketika menghubungi Sinar Harian di sini, semalam.

Ketua Polis Daerah Marang, Deputi Superintendan Ahmad Mazlan Yahaya ketika dihubungi semalam, mengesahkan menerima laporan dan menurutnya, kes berkenaan masih dalam siasatan serta disiasat mengikut Seksyen 448 Kanun Keseksaan.

Dalam pada itu, difahamkan lelaki separuh bogel dipercayai mengalami masalah mental itu juga digelar sebagai ‘orang minyak’ oleh penduduk kampung kerana sering berkeliaran di sekitar Bukit Payung dan Padang Midin, Kuala Terengganu.

Malah, kelibat lelaki tanpa seluar itu berjaya dirakam penduduk di kawasan berkenaan dan diedarkan kepada umum melalui laman facebook, whatsApp dan media baru lain termasuk gambarnya ditampal di tiang lampu isyarat di kawasan Bukit Payung, di sini.

Kejadian itu juga menyebabkan JKKK Padang Midin dan Belia Bestari (BBest) Kampung Padang Midin, Kuala Terengganu menubuhkan satu pasukan rondaan di kawasan kampung berkenaan.

Menurut Pengerusi JKKK Padang Midin, Razali Shahul Hamid, rondaan di kawasan kampung bermula pada jam 12 malam hingga 6 pagi setiap hari dan disertai ahli jawatankuasa belia BBest serta penduduk kampung tersebut.

“Rondaan ini telah dijalankan sejak dua tahun lalu dan kita adakan dengan lebih giat selepas beberapa siri kejadian membabitkan lelaki dipercayai kurang siuman yang digelar sebagai orang minyak itu dikatakan mula berkeliaran termasuk di Tok Renek.

“Tok Renek masih di bawah pentadbiran JKKK Padang Midin. Kampung ini terletak di sempadan kawasan polis Kuala Terengganu dan Marang, jadi kami akan memberikan kerjasama penuh dalam membantu dua pihak berkuasa itu memberkas lelaki terbabit,” katanya.




Zaiton Nasir shared "KATA-KATA HIKMAH"'s photo.
7 KUNCI KEBAHAGIAAN DUNIA.

1. Qalbun Syakirun (Hati yang selalu bersyukur)
2. Al-Azwaju Shalih (Pasangan yang soleh/solehah)
3. Waladun Shalih (Anak yang soleh/solehah)
4. Albiatu Shalih (Persekitaran yang sesuai untuk iman kita)
5. Al-Maul Halal (Harta yang halal)
6. Tafakkur Fiddiin (Bersemangat untuk memahami agama)
7. Umur yang Barakah.

Cara mudah untuk mendapatkan pahala walaupun setelah meninggal, iaitu menyampaikan ilmu yang bermanfaat selagi mereka mengamalkan, pahala akan tetap ada.

Maka, ada 2 pilihan untuk kita :
1. Abaikan saja post ini tanpa dimanfaatkan untuk orang lain, atau
2. Menyebarkan post ini kepada orang lain dengan klik LIKE dan SHARE.

Sabda Rasulullah S.W.T : Bahawa ilmu itu milik Allah. Barangsiapa menyebarkan ilmu yang bermanfaat, Insyaallah, Allah akan menggandakan 10 kali lipat kepadanya. Aamiin.

Semoga bermanfaat.

LIKE Buah Hatiku SHARE http://goo.gl/sKK1x

Tiada ulasan: