Ahad, 30 Disember 2012

GARISAN PANDUAN BATAL2 SYAHADAH DAH ADA...DALAM MUSTIKA HADIS KELUARAN JABATAN PENDANA MENTERI....MAKA BACA DAN FAHAMILAH



Bekas ahli PAS: Hadi tak berhak letak syarat
12:23PM Dis 30 2012
Penulis buku Zainon Ismail berkata presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak berhak meletakkan syarat bagi memberi penjelasan berhubung satu amanatnya pada 1981 yang didakwa mengkafitkan Umno.

Menurut laporan Mingguan Malaysia hari ini, bekas ahli PAS itu berkata syarat yang dikenakan Abdul Hadi itu menunjukkan PAS lebih mengutamakan politik daripada kepentingan akidah umat Islam.

"Kenapa sekarang baru beliau mahu meletakkan syarat? Ketika amanat itu dibuat di Banggol Peradong pada 1981 sehingga menyebabkan kamu mengikut PAS mengkafirkan seluruh ahli Umno serta keluarga sendiri, tiada sebarang syarat dikeluarkan Abdul Hadi.

"Malah ketika berceramah di mana-mana pun beliau tidak meletakkan sebarang syarat tetapi kenapa dalam isu akidah sebegini perlu kepada syarat pula?

"Siapa yang bertanggungjawab mengeluarkan amanat ini? Siapa yang menyebabkan perpecahan ini?," soalnya seperti dipetik akhbar milik Umno itu.

Beliau mengulas kesediaan presiden PAS itu untuk menjelaskan isu amanat tersebut – dengan syarat diberi peluang untuk berbuat demikian menerusi siaran langsung di stesen televisyen tempatan.

Presiden PAS  Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan diberi peluang memberi penjelasan mengenai amanatnya yang didakwa mengkafirkan Umno pada 1981, di Radio dan Televisyen Malaysia (RTM).
  
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim semalam dilaporkan berkata Abdul Hadi perlu memohon kepada kementerian mengenai saluran yang dipilihnya untuk memberi penjelasan itu.
  
"Pihak RTM boleh siarkan kenyataannya sekiranya kandungannya sesuai dan ada nilai berita. Tetapi pada masa yang sama, Abdul Hadi perlu memberi peluang kepada pihak lain memberi pandangan mereka kerana amanatnya ini telah dibuat pada 1981," kata Rais.

MP Shah Alam Khalid Samad pula pada hujung minggu lalu menjelaskan bahawa petikan ucapan Abdul Hadi Awang yang dinamakan sebagai 'Amanat Haji Hadi' tidak pernah sama sekali mengkafirkan mana-mana ahli Umno.

Sebaliknya, Khalid berkata, dakwaan bahawa Hadi mengkafirkan orang Umno menerusi amanat itu adalah "putar-belit media Umno" semata-mata.

"Ia (amanat itu) sebenarnya petikan ucapan Ustaz Hadi yang dinamakan 'amanat' oleh orang yang menyokong PAS dan dijual sebagai poster oleh penyokong atau ahli PAS," kata Khalid.
Jakim: Tindakan pada Hadi jika pertahan 'amanat'
12:42PM Dis 30 2012
Ketua pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia Datuk Othman Mustapha berkata tindakan boleh diambil ke atas Datuk Seri Abdul Hadi Awang sekiranya presiden PAS itu tetap mahu mempertahankan satu amanat kontroversi pada 1981 yang didakwa mengkafirkan Umno.

Menurut laporan Berita Harian hari ini, Othman berkata jabatan itu bagaimanapun akan memanggil Abdul Hadi terlebih dahulu dan mahu presiden parti tersebut menarik balik amanat berkenaan.

"Kesan amanat itu besar, mereka lepaskan kepada masyarakat dan tidak cuba memperbetulkan semula, tuduh orang Islam lain tidak boleh kawan, kafir.

"Kalau kita lihat, di negara Arab mereka berpecah-pecah soal mazhab, kita di sini soal amanat... sebenarnya mengkafirkan orang (Islam) lain itu lebih parah," katanya.

Beliau turut mengakui bahawa tindakan telah dijalankan ke atas isu berkenaan sebelum ini dan mendakwa jabatan itu mempunyai bukti berhubung elemen mengkafir itu.

"Benda ini (amanat) pun sudah lama, tindakan pun sudah diambil, tapi timbul balik... Mengikut rekod kami yang dikumpul sejak amanat itu diucapkan, elemen mengkafir itu jelas ada.

"Kami ada bukti dan simpan semua termasuk rakaman ceramah mereka. Kesan apa yang mereka ucapkan itu juga berlaku termasuk dalam majlis perkahwinan, kenduri kendara, makan sembelihan orang Umno tak boleh," katanya.

MP Shah Alam Khalid Samad pada hujung minggu lalu menjelaskan bahawa petikan ucapan Abdul Hadi Awang yang dinamakan sebagai 'Amanat Haji Hadi' tidak pernah sama sekali mengkafirkan mana-mana ahli Umno.

Sebaliknya, Khalid berkata, dakwaan bahawa Hadi mengkafirkan orang Umno menerusi amanat itu adalah "putar-belit media Umno" semata-mata.

"Ia (amanat itu) sebenarnya petikan ucapan Ustaz Hadi yang dinamakan 'amanat' oleh orang yang menyokong PAS dan dijual sebagai poster oleh penyokong atau ahli PAS," kata Khalid.
Bunga api, konsert untuk sambutan ambang 2013

Tahun 2012 bakal melabuhkan tirainya esok dan bagi mengalu-alukan kedatangan tahun baharu 2013 seperti lazimnya pelbagai acara diatur di seluruh negara bagi memeriahkan sambutan mengira detik 12 tengah malam.
Bagi warga ibu kota, beberapa lokasi terpilih bakal menyaksikan kemeriahan sambutan ambang tahun baharu seperti pertunjukan bunga api, konsert dan persembahan artis popular serta acara-acara menarik lain.

Dataran Merdeka pasti menjadi lokasi tumpuan pelancong dalam dan luar negara apabila sambutan ambang tahun baharu diadakan serentak dengan Majlis Rumah Terbuka Malaysia Krismas anjuran Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK).

Kepelbagaian acara di Dataran Merdeka itu dimulakan dengan Larian Tahun Baru 1Malaysia pada awal pagi esok yang bakal menawarkan hadiah bernilai kira-kira RM51,000.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan isteri, Puan Sri Norainee Abdul Rahman serta Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim dijadual hadir pada majlis rumah terbuka Krismas sekitar 4.30 petang dan konsert ambang tahun baharu dijangka bermula pada 8.30 malam.

Dalam pada itu, Menara Kuala Lumpur antara mercu tarikan di ibu negara akan melanjutkan waktu operasinya pada 31 Dis sehingga 1 pagi bagi meraikan kedatangan tahun baru 2013, diserikan dengan kehadiran penyampai radio SinarFM iaitu Leya dan Zaidi Zainal.

Ketua Bahagian Komunikasi Korporatnya Eliey Sahad dalam satu kenyataan berkata Menara Kuala Lumpur turut menawarkan pakej istimewa ke Pelantar Terbuka dan Pelantar Pemandangan dengan harga RM88 hingga RM249 seorang.

"Dengan pakej yang ditawarkan, pengunjung berpeluang menikmati keindahan bandaraya Kuala Lumpur di waktu siang dan menyaksikan percikan bunga api dari Pelantar Pemandangan yang berketinggian 276 meter dan Pelantar Terbuka pada ketinggian 300 meter pada waktu malam," katanya.  

Bagi memeriahkan sambutan, beberapa program hiburan turut dirancang untuk warga kota.

Mercu tanda negara KLCC akan mengadakan ‘New Year Countdown at KLCC’ – NYC@KLCC dengan tema ‘HEADL12NERS’ yang akan menyajikan pertunjukan ‘Lake Symphony Fountain’ dengan iringan bunyian dan cahaya yang menarik serta pertunjukan bunga api pada pukul 12 tengah malam.

Acara sambutan di kawasan KLCC dijadual bermula pukul 9 malam.

Stesen radio KLFM pula akan menganjurkan Konsert KL Aktif 2013 bertempat di Taman Tasik Titiwangsa.

Konsert yang turut mendapat kerjasama Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) itu bakal berlangsung bermula 8.30 malam dan artis yang akan membuat persembahan ialah VIP, Mojo, Khalifah, Hyper Act, Klangit, Kool, Shades, Nico, Elyana dan ramai lagi.

Di pusat pentadbiran negara Putrajaya, sambutan ambang tahun baharu akan diadakan di Dataran Putrajaya bermula pukul 5 petang dengan kerjasama Kumpulan Ambank dan Putrajaya Holdings Sdn Bhd (PjH).

Menurut satu kenyataan Perbadanan Putrajaya, antara acara yang bakal dianjur adalah pertandingan futsal, pertunjukan 'auto-show', pertunjukan pancaragam, pertunjukan kawad patung seterusnya acara kemuncak iaitu konsert ambang serta pertunjukan bunga api akan dilancarkan tepat detik 12 malam.

Konsert ambang tajaan Kumpulan Ambank itu akan dibarisi artis terkenal seperti M. Nasir, Jamal Abdillah, Hattan, Mizz Nina, Wings dan Kumpulan Hujan.

Di Selangor pula, Karnival Sayangi Selangor anjuran Barisan Nasional (BN) Selangor di I-City, Seksyen 7, Shah Alam telah bermula sejak semalam sehingga Selasa ini bersempena sambutan tahun baharu dan dijangka 500,000 pengunjung menghadiri karnival empat hari itu.

Pelbagai aktiviti berkonsepkan santai bersama keluarga akan dijalankan termasuk persembahan kebudayaan, pertandingan memasak, pertandingan bintang kecil dan aktiviti air.

Sementara itu, program keagamaan turut dirancang bagi sambutan tahun baru 2013.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dengan kerjasama Pusat Bimbingan Puteri Raudatus Sakinah akan menganjurkan Program Himpunan 1,000 Jiwa 1 Hati buat kali ke-3 esok dan 1 Januari 2013 bertempat di Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, Selangor.

Menurut laman web Jakim, program yang akan berlangsung dua hari ini bertemakan "Jiwa Kuat Generasi Hebat" adalah satu program alternatif kepada remaja-remaja untuk menyambut ambang tahun baru 2013.

Program itu menyasarkan seramai 2,400 peserta.

Beberapa pengisian program bakal menarik minat remaja belia termasuk Bicara Cinta Anak Muda yang bertajuk ‘Destinasi Cinta’ akan dikendalikan Fedtri Yahya membariskan beberapa panel ternama antaranya Wardina Safiyyah, Heliza Helmi dan Mohd Nor Mamat.

Peserta dan fasilitator bakal disajikan dengan slot-slot menarik seperti hiburan yang mendidik jiwa daripada kumpulan anak muda Edcoustic, In-Team, Unic dan Hafiz Hamidun.

Selain itu, menjelang jam 12 tengah malam 31 Disember, satu laungan ikrar akan dibacakan oleh semua peserta bagi menzahirkan mereka adalah remaja dan belia yang bijak menjauhi zina serta berupaya menjaga jati diri bersempena sambutan tahun baru.

Di Melaka, sambutan tahun baru 2013 disambut penuh kesyukuran dalam satu program yang akan diadakan di Masjid Al-Alami, Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh, esok.

JAIM dalam satu kenyataan berkata, program keagamaan anjuran Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) itu bakal disertai kira-kira 1,000 orang yang terdiri daripada penjawat awam, belia, badan bukan kerajaan (NGO) dan orang awam.

Majlis akan dimulakan dengan solat Maghrib secara berjemaah diketuai Mufti Negeri Melaka, Datuk Wira Rashid Redza Md Saleh dengan bacaan Yassin dan Tahlil.

Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd Khalil Yaakob dan Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dijangka menghadiri majlis itu.

Sementara itu, di Negeri Sembilan, beberapa program karnival diadakan bagi menyambut tahun 2013.

Menurut laman web Majlis Perbandaran Port Dickson (MPPD) antara progran yang diadakan New Year Countdown@Port Dickson yang telah bermula pada 21 Disember lalu sehingga esok berlokasi di Pantai Cahaya Negeri.

Selain itu, satu Karnival Santai di Ambang Tahun Baru 2012/2013 juga diadakan pada 29 Disember lalu sehingga 1 Januari 2013 di Dataran Seri Kemang.

MPPD pula menganjurkan satu Kejohanan Bola Sepak Pantai Sepanjang Malam 1Malaysia, esok yang berlangsung di Pantai Saujana, Port Dickson.

Di Pulau Pinang, antara sambutan yang diadakan ialah Kejohanan Futsal Pulau Pinang Golden dan Golden K-Pop Dance Challenge diadakan di Padang Esplanade bermula jam 11 pagi hingga lewat malam.

Acara ini turut dimeriahkan dengan konsert 'live' bintang terkenal tanah air seperti Amy Search, Azlan & The Type Writer, Drama Band dan Tedd Chan.

- Bernama
Presiden PAS diberi peluang beri penjelasan di RTM

Presiden PAS  Datuk Seri Abdul Hadi Awang akan diberi peluang memberi penjelasan mengenai amanatnya yang didakwa mengkafirkan Umno pada 1981, di Radio dan Televisyen Malaysia (RTM).
  
Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata Abdul Hadi perlu memohon kepada kementerian mengenai saluran yang dipilihnya untuk memberi penjelasan itu.
  
"Pihak RTM boleh siarkan kenyataannya sekiranya kandungannya sesuai dan ada nilai berita. Tetapi pada masa yang sama, Abdul Hadi perlu memberi peluang kepada pihak lain memberi pandangan mereka kerana amanatnya ini telah dibuat pada 1981," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pemberita selepas menyaksikan raptai sambutan Rumah Terbuka Malaysia Krismas dan sambutan Tahun Baru 2013 di Dataran Merdeka di ibunegara hari ini. Sambutan itu dijadual diadakan pada 31 Disember.
  
Rais berkata pandangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan mufti perlu diambil kira untuk mengetahui status amanat itu yang mengkafirkan Umno dari sudut akidah.
  
Presiden PAS itu hari ini berkata beliau sedia menjelaskan isu amanatnya pada 1981 sekiranya beliau diberi peluang untuk berbuat demikian menerusi siaran langsung di stesen televisyen tempatan.
  
Ditanya mengenai masalah masalah talian telefon mudah alih yang tiba-tiba terputus akibat masalah teknikal, Rais berkata ia bukan kesalahan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Katanya syarikat telekomunikasi harus memberi penjelasan lengkap kepada pengguna mengenai masalah itu dan menyatakan jumlah talian  terputus dialami pengguna telefon bimbit pada setiap bulan.
  
"SKMM boleh mengambil tindakan undang-undang sekiranya syarikat telekomunikasi masih gagal mengatasi masalah tersebut," katanya.
  
Minggu lepas, media melaporkan mengenai masalah talian telefon mudah alih terputus yang semakin teruk di negara ini.

Sehubungan itu, Ketua Pegawai Pembangunan Industri dan Sumber Perancangan SKMM Datuk Ali Hanafiah telah memberi amaran dan berkata SKMM tidak teragak-agak mengambil tindakan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 mengikut kesalahan-kesalahan yang dilakukan.
  
Berhubung cadangan Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin supaya kerajaan tidak meletakkan had pada harga telefon pintar 3G bagi membolehkan orang ramai mendapatkan rebat sebanyak RM200, Rais berkata beliau akan membawa perkara itu ke Kabinet pada 2 Jan depan.
  
Mengenai persiapan Rumah Terbuka Malaysia Krismas dan sambutan Tahun Baru 2013 di Dataran Merdeka, Rais berkata beliau berpuas hati dengan raptai hari ini yang lancar.
  
Beliau berkata Dataran Merdeka dipilih untuk majlis Rumah Terbuka Malaysia Krismas, sambutan Tahun Baru 2013 serta acara Larian Tahun Baru 1Malaysia pada 31 Dis ini kerana ia adalah lokasi bersejarah untuk negara.
  
"Sambutan Rumah Terbuka Krismas dan Tahun Baru diadakan serentak kali ini untuk memberi kelainan dan menyemarakkan semangat perpaduan semua kaum di
Malaysia selari dengan gagasan 1Malaysia," katanya.
  
Beliau berkata Ketua Paderi Tan Sri Murphy Nicholas Xavier Pakiam turut dijemput untuk mewakili masyarakat Kristian pada rumah terbuka itu.

- Bernama

10 Perkara Yang Membatalkan Syahadah

Pintu masuk kepada Islam adalah aqidah. Kesalahan dalam memahami aqidah menyebabkan seseorang salah dalam memahami hakikat ajaran Islam. Adalah sebuah kekeliruan apabila masyarakat mencoba memahami Islam dari sudut-sudut selain aqidah, seperti melalui fiqah, tasawuf, ekonomi, atau politik, tanpa memahami aqidah terlebih dahulu.
Ketidakpahaman akan aqidah Islam yang benar, membuat orang-orang Islam melakukan hal-hal yang membatalkan ke Islaman mereka tanpa disadari. Tidak perlu heran dengan fenomena ini, karena masyarakat kita hanya tahu apa yang membatalkan wudhu, sholat, atau puasa. Sayangnya mereka tidak tahu apakah perkara yang membatalkan dua kalimah syahadah atau keislaman mereka. Mereka menganggap sekali mereka lahir dalam keaadaan Islam, dijamin syahadah mereka tidak akan batal seumur hidup.
Inilah penjajahan pemikiran yang diterima oleh masyarakat kita. Di sekolah, masjid, surau, guru-guru lebih menumpukan kepada fiqah, seperti batalnya solat, wudhu, atau puasa, sehingga mereka lupa mengajar murid-murid mereka ataupun orang ramai tentang perkara-perkara yang membatalkan Islam seseorang.
Padahal, salah satu syarat diterimanya amal solih adalah aqidah yang bersih, seperti yang dijabarkan di bawah ini:
  1. Hendaklah betul aqidahnya
  2. Ikhlas kepada Allah
  3. Menepati apa yang diajar oleh Rasulullah SAW.
Tidak artinya sholat, puasa, sedeqah kita, apabila kita masih sering pergi ke dukun, memakai susuk, menyimpan jimat, dan sebagainya.
10 Perkara Yang Membatalkan Keislaman Kita
  1. Syirik
  2. Perantara
  3. Enggan mengkafirkan
  4. Yakin yang lain
  5. Membenci Syariat
  6. Mempermainkan Islam
  7. Sihir
  8. Bantu kafir memusuhi Islam
  9. Mengecualikan dari Syariat
  10. Berpaling dari agama
1. Syirik
Mempersekutukan Allah dalam ibadah.
2. Perantara
Menjadikan sesuatu sebagai perantara di antara dirinya dengan Allah. Misalnya meminta doa dan syafaat serta berserah diri dan bertawakkal kepada perantara tersebut. Orang yang melakukan perkara tersebut, menurut kesepakatan para ulama adalah menjadi kafir.
“Kami tidak menyembah berhala, tetapi kami ingin menjadikan berhala itu mendekatkan kami kepada Allah.” Az-Zumar 39:3
Sebagian golongan dari ajaran yang sesat, menyembah para wali, misalnya Abdul Qadir al-Jailani, Wali Songo, dll. Walaupun wali-wali tersebut adalah orang baik-baik, penyembahnya telah menjadi syrik.
3. Enggan mengkafirkan
Tidak mengkafirkan orang musryik, atau ragu-ragu terhadap kekufuran mereka, atau membenarkan ajaran mereka. Sesiapa yang melakukan demikian maka dia menjadi kafir. Ini karena mereka telah dikafirkan oleh Allah SWT. Apabila ada orang yang enggan menyatakan mereka bersalah, seakan-akan menganggap perbuatan mereka betul, maka dia telah keluar dari Islam, karena telah membantah ataupun telah menyalahkan Allah dan Rasul.
Secara ringkasnya, orang yang telah jelas kafir, tetapi ada orang Muslim yang enggan mengatakannya, seperti “Saya tidak mau mengatakan orang Hindu kafir. Dia ada caranya sendiri. Kita mengakui semua agama.”
4. Yakin dengan yang lain
Berkeyakinan bahwa petunjuk selain daripada petunjuk Nabi SAW adalah lebih baik atau lebih sempurna.
Contohnya seperti golongan yang menganggap bahwa peraturan Islam ialah peraturan yang usang dan tidak sesuai di zaman modren. Ataupun menganggap Islam sebagai penyebab kemunduran kaum Muslimin.
Barang siapa yang melakukan demikian, beriqtigad demikian, atau mengucapkan hal demikian, maka dia telah membatalkan Islamnya, dan telah masuk ke daerah kufur.
5. Membenci syariat
Membenci sesuatu yang telah ditetapkan oleh Rasulullullah SAW sebagai syariat, walaupun dia mengamalkannya. Sesiapa yang melakukan demikian itu maka dia menjadi kufur.
Contohnya seperti seseorang yang membenci syariat solat, membenci puasa, membenci hukum-hakam yang telah ditunjukkan oleh Rasul, sehingga dia membenci apabila Rasulullah menyatakan: “Makanlah dengan tangan kanan,” umpamanya.
6. Mempermainkan Islam
Mempermainkan (membuat jadi bahan lelucon) Allah, atau kitab-Nya, atau Rasul-Nya, atau sesuatu dari ajaran agama. Sesiapa yang melakukan demikian maka dia menjadi kafir.
Contohnya seperti dia bermain-main dengan hukum-hakam Al’Quran, membuat lelucon hukum-hakam Rasul, meremehkan syariat, menjadikan dia BAHAN KETAWA atau BAHAN SINDIRAN. Maka di sisi Allah SWT dia menjadi kafir.
7. Sihir
Barang siapa yang mendatangi tukang sihir dan membenarkannya, maka dia telah keluar dari ajaran agama, dan menjadi kafir.

8. Membantu orang kafir memusuhi Islam

Perbuatan menolong golongan kafir untuk menyerang masyarakat Islam, atau memusuhi umat Islam, berpakat dengan golongan kuffar, adalah perbuatan murtad, atau riddah, yang menjadikan pelakunya murtad.
9. Mengecualikan diri dari syariat
Berkeyakinan bahwa seorang individu dibolehkan untuk tidak mengikuti syariat Nabi Muhammad SAW. Orang yang melakukan demikian menjadi kafir.
Ini seperti iqtiqad dan keyakinan sebahagian golongan yang menganggap bahwasanya guru mereka, atau syeikh mereka, ataupun orang- orang tertentu, tidak perlu mengikuti syariat, karena sudah sampai pada maqam tertentu. Seperti golongan sufi yang berlebihan, dan ajaran-ajaran sesat yang menganggap adanya manusia-manusia istimiwa yang mereka itu tidak memakai ilmu syariat, tetapi memakai ilmu hakikat, ma’rifat dan seumpamnya.
10.Berpaling dari agama
Yang kesepuluh, ialah berpaling daripada agama Allah, atau perkara yang menjadi syarat sah sebagai muslim, tanpa mempelajarinya dan tanpa melaksanakannya.
Diringkas dari buku:
10 Perkara Batal Islam dan Apa Itu Syirik
oleh Dr. Mohd Asri Zainul Abidin – Mufti Kerjaan Negeri Perlis – Malaysia

Perkara yang Membatalkan Syahadah

Semoga ALLAH sentiasa memberi perlindungan dan pertunjukNYA kepada kita.
Ameen

Shania opal

Mengikut Kanun Jinayah Syariah Dan Sistem Kehakiman
Dalam Perundangan Islam Berdasarkan Quran Dan Hadith
Oleh Haji Sa'id Haji Ibrahim ( bekas mufti negeri Sabah )


Seseorang Islam boleh batal syahadahnya ( murtad ) disebabkan salah satu dari perkara dibawah :
  • Disebabkan iktikad ( kepercayaan ) ( hati )
  • Disebabkan perbuatan yang sengaja ( anggota )
  • Disebabkan perkataan yang sengaja ( lidah )

Batal syahadah seorang Islam disebabkan iktikad ( kepercayaan )melalui hati antaranya :

  • Tidak mengakui dan ragu-ragu Allah tuhan yang berhak disembah
  • Tidak mengakui dan ragu-ragu bahawa Nabi Muhammad S.A.W adalah pesuruh Allah dan mengingkari salah seorang rasul-rasul
    terdahulu.

  • Tidak mempercayai dan ragu-ragu apa yang terkandung dalam Al-Quran
    dan Hadith Rasulullah S.A.W
  • Tidak mengakui bahawa Al-Quran diturunkan kepada Muhammad S.A.W melalui perantaraan Malaikat Jibril

  • Tidak mempercayai akan kewujudan malaikat

  • Tidak mengakui dan ragu-ragu akan hari kiamat,
  • kewujudan syurga, neraka dan lain-lain.

  • Tidak mempercayai qada' dan qadar, iaitu semua
    perkara buruk dan baik ditentukan segalanya oleh
Allah S.W.T

  • Menghalalkan perkara-perkara yang telah diharamkan
    oleh Allah seperti, zina, arak, riba dan sebagainya
.
  • Mengharamkan perkara yang halal seperti perkahwinan,
poligami, jual beli, sewa menyewa dan sebagainya.

  • Tidak mengakui dan ragu-ragu akan kewajipan seperti solat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, zakat, haji bagi yang mampu dan sebagainya.

  • Menganggap ajaran Islam tidak sesuai lagi untuk diamalkan, contohnya ( undang-undang islam, hudud dan qisas tidak sesuai diamalkan di zaman moden ini.

Batal syahadah seorang Islam disebabkan perbuatan yang sengaja melalui anggota antaranya :

  • Menyembah berhala
  • Menyembah matahari dan bulan
  • Sujud kepada makhluk-makhluk seperti manusia, binatang, tumbuh-tumbuhan dan lain-lain.
  • Menghina Al-Quran seperti memijak Al-Quran

Batal syahadah seorang Islam disebabkan perkataan yang sengaja melalui lidah ( percakapan ) antaranya :

  • Mengatakan ada yang berkuasa selain Allah S.W.T, seperti
  • mempercayai bomoh karut, mengatakan gelang yang boleh
    menyembuhkan penyakit dan lain-lain.

  • Mengatakan syariat Islam tidak sempurna atau tidak sesuai
    dipraktikkan seperti mengatakan wanita tidak perlu menutup
    aurat
    lagi, mengatakan poligami itu haram dan sebagainya.

  • Mengatakan tafsiran ayat-ayat Al-Quran yang dibuat oleh ulama' tafsir tidak sesuai lagi digunakan sebagai hukum. Seperti, mengatakan kita perlu membuat undang-undang baru yang sesuai dengan zaman moden hari ini.
  • Mengatakan qada' dan qadar bukan datang dari Allah, tapi hasil dari makhluk itu sendiri dan kekuatan alam.

  • Mengatakan Allah S.W.T itu salah satu dari tiga tuhan, iaitu Isa, Maryam dan Ruh Al-Qudus.

Seseorang yang sah batal syahadahnya ( murtad ) ialah :

  • Baligh ( tidak sah bagi kanak-kanak mumaiyiz )
  • Berakal ( tidak sah bagi orang yang tidak sedar atau gila )
  • Kemahuan sendiri ( tidak sah jika dipaksa )


--
Tak guna ada mata kalau tak dapat melihat.
Tak guna ada hati kalau tak tahu menilai..... ..

Janganlah menjadi begitu masin..
sehingga orang meludahmu..
Dan janganlah pula berlaku
terlampau manis, sehingga
mereka menelan dirimu
begitu saja...

Sedarilah Siapa sebenarnya sesat dan terbatal syahadah

'Iktikad kepercayaan yang bertentangan dengan dasar-dasar Islam' dalam Kitab Mustika Hadis yang diterbitkan Jabatan Perdana Menteri.menyebut;

Melalui percakapan, iaitu tiap-tiap perkataan yang mencaci, menghina, merendah-rendah, mengecil dan mempermain-mainkan nama Allah, sifat-sifat-Nya, malaikat-malaikat-Nya, rasul-rasul-Nya, kitab-kitab-Nya, ayat-ayat-Nya dan hukum-hukum-Nya serta hukum-hukum yang diterangkan oleh rasul-Nya.

Dan juga perkataan yang menolak, menafi dan mengingkari segala perkara yang sekata alim ulamak mensabitkannya atau menafikannya serta diketahui oleh orang ramai bahawa perkara itu dari agama.

Misalnya seperti katanya mengenai mana-mana hukum Islam:

1. “Hukum apa ini?”

2. “Hukum ini sudah lapuk.”

3. “Zaman sekarang tak patut diharamkan riba kerana mnghalangi kemajuan.”

4. “Dalam zaman yang serba maju ini kaum wanita tak perlu dibungkus-bungkus.”

5. “Berzina kalau suka sama suka apalah haramnya?”

6. “Minum arak kalau dengan tujuan hendak menyihatkan badan untuk beribadat apa salahnya?”

7. “Berjudi kalau masing-masing sudah rela menerima untung ruginya apa salahnya?”

8. “Kalau hendak sangat menurut hukum-hukum Islam sampai kiamat kita tak maju.”

9. Berkata: “Perbuatan yang demikian tidak beradab” – apabila diceritakan bahawa Nabi Muhammad s.a.w selepas makan: menjilat sisa makanan dijarinya.

10. Berkata: “Aku tak mahu memotong kuku sekalipun sunat” – apabila diberitahu bahawa memotong kuku adalah sunat.

11. Berkata: “Si anu dah mulai menyalak” – semasa ia mendengar azannya.

12. Membaca ayat-ayat suci, hadis-hadis Nabi dan nama-nama Tuhan dengan cara mempersenda dan mempermain-mainkannya.

13. Kata-kata mengkafirkan seseorang Islam, pada hal orang itu tidak diyakini ada padanya sesuatu sebab yang menjadikannya kafir, sebagaimana yang diterangkan oleh hadis Ibnu Umar yang diriwayatkan oleh Muslim.

Nah.. gua tambah sikit lagi untuk ajar mangkok-mangkok yang menghina Islam supaya bertaubat

a) Murtad: adalah salah satu jenis kufur yang paling jahat. Murtad bermaksud seorang muslim yang meninggalkan Islam dan memeluk agama lain. Kekufuran setelah Islam adalah lebih buruk dan jahat daripada kufur semulajadi.

Firman Allah (maksud ayat):" Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, kemudian dia mati dalam kekafiran..." Surah alBaqarah: 217.

Murtad adalah tindakan pengkhianatan terhadap agama dan umat Islam sama seperti seseorang yg mengkhianati negara dan penduduknya dengan berpaling tadah kepada musuh negara itu.
(Rujukan: Prof Qardhawi, Fi Fiqh al Awlawiyat: Dirasat jadidah fi Dhau'i al Qur'an wa al sunnah (Keutamaan Feqah: Satu kajian baru dari Perspektif alQur'an dan as Sunnah), Dhoha, Qatar, 1994.


b) Kufur : ia adalah lawan iman bermaksud ingkar.Jika iman bermaksud membenarkan, kufur pula ialah menafikan atau mengingkari atau dengan lebih tepat seseorang yang mengingkari atau menafikan kebenaran yang dibawa oleh Muhammad saw. Kufur yang paling tinggi ialah kufur terhadap Allah sebagai Rabb, Pencipta dan Pengurus alam buana ini sebagaimana kafirnya kaum Atheis. Seterusnya ialah kufur syirik, kufur ahlil Kitab, kufur murtad dan kufur munafiq.

Firman Allah,"barangsiapa yang kafir kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, Kitab-kitab-Nya, Rasul-rasul-Nya dan hari Kemudian, maka sesungguhnya orang itu telah sesat sejauh-jauhnya."
maksud ayat Surah an Nisaa': 136
(Rujukan: Prof Qardhawi, Fiqh Awlawiyat)

c) Terbatal syahadah: Terbatalnya iman seseorang muslim dan menjadi kafir. Bermaksud seseorang yang telah mengucap dua kalimah syahadah, lalu secara sengaja telah mengeluarkan kata-kata lisan atau perbuatan yang menyebabkan terbatalnya syahadah atau iman. Misalnya ia mempersendakan hukum merejam dengan batu bagi pesalah zina; enggan berhukum dengan hukum Allah (al Maidah: 44); berikrar dengan kalimah kufur; ingkar terhadap sesuatu yang sudah maklum dalam agama (misalnya enggan berpuasa kerana mendakwa melemahkan ekonomi umat Islam); mendustakan kenyataan alQur'an yang jelas (misalnya ingkar dengan kisah Nabi Yusof sebagai dongeng); membuat tafsiran palsu terhadap alQur'an dan sunnah, dll lagi

(sila rujuk: Syaikh Muhammad Abdullah alKhatib, Nadzarat fi Risalah at Ta'alim; Dr Abd Rahman
Khalid, al Hadd al Faasil baina al Kufr wal Iman (Garis Pemisah antara Kufur dan Iman) - al ahkam

Gunakan akal fikiran kurniaan Allah dengan bukti nyata (perbuatan dan tutur kata manusia tertentu) dan landaskan kepada panduan mengenali manusia sesat seperti di atas. Panduan di atas ditulis berlandaskan Al Quran bukan ciptaan gelorahatimuda, Dr Qardawi, atau TGNA.

Jika mereka sah dan nyata tergolong dalam golongan yang sesat berdasarkan Al quran seperti di atas, maka apa pula penyokongnya? Tidakkah mereka juga sesat kerana menyokong orang-orang yang sesat?

fikirkanlah dengan hati yang terbuka. dan jika ada pihak yang terasa 
dan mengakui kebenarannya maka bertaubatlah.
tapi 
tak nak taubat kaluuuu, itu lu punya pasal 

Tiada ulasan: