Rabu, 19 Disember 2012

SUSAH JUGA KALAU TAK SEDAR DIRI TU BODOH DAN SYOK SENDIRI

Guna Al Quran dalam ceramah

-, 17 Dis 2012


1. Saya menyokong penuh saranan YAB Tuan Guru Mursyidul Am PAS yang menyarankan kepada penceramah PAS supaya menggunakan al Quran dalam ceramah mereka sebagai sumber rujuk dan hujjah dalam apa jua bidang  dan fokus ucapan.

2. Al Quran adalah wahyu Allah yang diturunkan untuk menjadi pedoman dan sandaran hujjah merangkumi semua aspek termasuk soal aqidah, ibadah, muamalah dan jinayah. Menggunakan Al Quran dengan betul dan benar akan meletakkan kenyataan dan ucapan kita betul dan  benar pula. Sebagai penceramah yang mewakili sebuah Gerakan Islam seperti  PAS sayugianya menjadikan al Quran sebagai rujukan dan hujjah.

3. Ada pihak cuba menempelak kononnya salah PAS menggunakan al Quran demi kepentingan politik. Suka saya tegaskan bahawa menggunakan al Quran demi kepentingan politik adalah satu langkah yang wajar dan selayaknya begitu. Justeru politik yang diperjuangkan oleh PAS ialah politik Islam dan sumber ambilan Islam pula ialah Al Quranul Karim.

4. Langkah yang salah ialah menggunakan nafsu demi kepentingan politik. Sikap yang hina ialah menyalahgunakan al Quran untuk kepentingan politik.

5. Analogi yang boleh saya gunakan ialah bagaimana kita menggunakan ubat batuk untuk merawat penyakit batuk. Itu adalah langkah yang betul. Apa yang perlu ditempelak ialah apabila berlaku penyalahgunaan ubat batuk sehingga membawa kesan sampingan yang memudaratkan penggunanya

6. Negara kita juga mempunyai "pesakit politik", "pesakit ekonomi" dan "pesakit ideologi". Ada yang menganut ideologi yang bertentangan dengan Islam, mengamalkan aliran politik yang kejam dan menindas serta ekonomi monopoli dan menekan golongan marhain. Islam datang membawa al Quran sebagai "ubat" untuk merawat pesakit dan membebaskan mereka dari aneka penyakit tersebut.

7. Namun sebagai peringatan kepada penceramah PAS sebelum menggunakan al Quran, terlebih dahulu mereka mestilah menguasai dan memahami al Quran dengan baik agar tidak berlaku penyalahgunaan al Quran. Bacaan mestilah betul demikian juga ulasan atau tafsirannya mestilah tepat. Penceramah selayaknya memiliki ilmu justeru politik yang kita bawa adalah politik berteraskan ilmu. Bukan politik nafsu yang bersendikan fitnah dan penyelewengan fakta.

8. Ceramah yang berlandaskan al Quran dan sunnah pula dengan tafsiran yang tepat serta menyesuaikannya dengan isu semasa dalam konteks yang betul adalah ceramah yang berkualiti dan ia mesti dimiliki oleh penceramah PAS di semua peringkat.

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Bertam PM 307: Pertahan kedaulatan Terengganu

-, 17 Dis 2012


Soalan lisan saya di Persidangan Dewan Undangan Neegeri Terengganu berhubung dengan status hak milik kerajaan Terengganu ke atas penemuan kawasan minyak di medan minyak Bertam PM 307 akhirnya di jawab oleh Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said.

Jawapan yang diberikan oleh beliau amat memeranjatkan banyak pihak. Tanpa berselindung, beliau telah memberikan beberapa fakta penting mengenai penemuan hasil minyak di kawasan tersebut.

Beliau menyatakan bahawa;

"Kita (Kerajaan Terengganu) menerima surat dari syarikat Lundin Oil (syarikat carigali yang berpangkalan di Sweden) yang melaksanakan kerja-kerja carigali di kawasan berkenaan (dengan kerjasama Petronas Carigali) mengesahkan bahawa ia adalah di kawasan perairan Terengganu...

Dengan penemuan rizab tambahan ini, Terengganu dijangka memperoleh tambahan royalti sebanyak RM100 juta setahun atau bergantung kepada anggaran pengeluaran."

Berpandukan jawapan ini, kawasan medan minyak yang baru di temui di Blok PM 307 Bertam yang terletak di luar pantai Semenanjung antara Terengganu dan Pahang kini sah menjadi milik rakyat Terengganu.

Medan minyak itu terletak kira-kira 160 kilometer di luar pesisiran pantai Semenanjung Malaysia bertentangan dengan sempadan Terengganu dan Pahang, pada kedalaman air 76 meter.

Ahmad Said juga turut mengesahkan bahawa kerajaan negeri ada menulis surat kepada Petronas mengenai status penemuan minyak itu, namun sehingga kini belum lagi menerima jawapan.

Namun pendedahan terbuka Menteri Besar Terengganu ini mempunyai implikasi undang-undang dan kedaulatan sesebauh negeri yang bernaung di bawah sistem Persekutuan.

Yang paling penting adalah tindakan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Sri Najib Tun Razak yang terlebih dahulu mengistiharkan pada  30 Oktober lalu bahawa negeri Pahang dan bukannya Terengganu berhak menerima royalti di medan minyak Bertam tersebut.

Perdana Menteri juga menegaskan bahawa negeri Pahang dijangka menerima royalti sekitar RM100 juta setahun, bergantung kepada anggaran pengeluaran, apabila pengeluaran bermula pada suku ketiga tahun 2014.

Pengumuman ‘anugerah royalti minyak’ oleh Perdana Menteri kepada negeri Pahang ini telah membuka kembali terlalu banyak persoalan besar.

Ia jelas menafikan hak rakyat dan kedaulatan negeri Terengganu yang berpegang teguh kepada semangat Federalisma dan keluhuran perlembagaan negara.

Begitu juga dengan kedudukan Akta Perjanjian Petrolium yang ditandatangani pada tahun 1975 antara kerajaan negeri-negeri dan kerajaan Persekutuan bersama Petronas.

Perjanjajian ini jelas menjamin hak royalti sebanyak 5 peratus kepada negeri-negeri yang ditemui hasil minyak dan gas di perairan sempadan negeri masing-masing.

Persoalan besar adalah, apakah perjanjian asal diantara kerajaan-kerajaan negeri dengan Petronas yang ditandatangani pada tahun 1975 itu sudah tidak diterima-pakai lagi?

Dan apakah setiap penemuan hasil minyak termasuk di Sabah dan Sarawak kini boleh di agih-agihkan kemana-mana sahaja negeri hanya dengan kuasa mutlak Perdana Menteri?

Isu royalti minyak kepada negeri-negeri mula timbul sebaik sahaja Pas berjaya menawan negeri Terengganu pada pilihanraya umum ke 11 tahun 1999.

Pada 5 September 2000, di bawah kepimpinan mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamed, Kerajaan Persekutuan telah mengambil keputusan untuk menarik balik royalti minyak Terengganu.

Beliau menyatakan bahawa “pembayaran royalti lima peratus kepada Terengganu selama 25 tahun oleh Petronas adalah satu kesilapan dan hanya MOU semata-mata’.

Jadi dimanakah maruah dan hak negeri Terengganu  Darul Iman sebagai sebuah negeri yang berdaulat dan negeri yang berpayungkan Tuanku Al-Sultan, Sultan Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud?

ni ditambah lagi dengan tindakan ‘mengehsankan’ royalti minyak Terengganu di bawah Dana Khas Persekutuan yang jelas menzalimi rakyat Terengganu yang majoritinya Melayu dan beragama Islam.

Bagi saya apa yang berlaku bukanlah isu hasil minyak yang diperolehi itu berada samada di dalam atau diluar tiga nautika dari persisir pantai negeri.

Kenapa ini tidak berlaku di Sabah dan Sarawak? Apa yang dilakukan adalah kerana dendam dan diskriminasi politik yang berjalan sejak berpuluh-puluh tahun.

Lebih parah lagi mereka sanggup menghina dan menghukum negeri yang 96 peratus penduduknya adalah berbangsa Melayu dan beragama Islam.

Amat wajar diamati kembali sikap pengasas pertama Petronas, Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah yang telah menunjukkan sifat seorang negarawan tulen.

Beliau berani berdiri dipersada politik tanahair bagi membetulkan fakta yang diselewengkan khususnya dalam perkara pembayaran royalti pertoleum kepada negeri Terengganu, Kelantan dan negeri-negeri lain.
Beliau dengan tegas menyatakan hak royalti kepada mana-mana negeri termasuk Terengganu dan Kelantan mesti ditunaikan oleh Petronas berpandukan kepada perjanjian asal pada tahun 1975.

Isu hak royalti minyak Bertam kepada negeri Terengganu adalah persoalan kedaulatan dan maruah negeri yang berdaulat.

Setiap rakyat Terengganu biarpun berbeza pandangan politik dan parti, semestinya mempertahankan hak ini demi kebaikan negeri Darul Iman ini.

Semua rakyat Terengganu yang sayangkan negerinya harus bersatu dalam mempertahankan hak negeri daripada diambil oleh negeri lain.


* Penulis adalah Penolong Setiausaha Agong PAS dan Adun Batu Burok, Terengganu.
Email: syedazmans@yahoo.co.uk Twitter: @syedazman

RM20 juta: Road to London atau Road to...

Nasrudin Hassan, 13 Dis 2012
1. Umum mengetahui bahawa Kementerian Belia dan Sukan (KBS) telah mengakui bahawa projek sukan berprestasi tinggi Road To London untuk membawa pulang emas pertama negara dari sukan temasya Olimpik 2012 telah gagal. Dari 28 atlet yang bertanding, kontinjen negara hanya membawa pulang pingat gangsa dan perak di dalam acara badminton dan terjun.

2. Menteri bertanggungjawab Dato Seri Ahmad Shabery Cheek telah berjanji untuk segera mempersembahkan laporan penuh termasuk perbelanjaan peruntukan RM20 juta kepada tatapan umum. Namun demikian dalam satu keputusan "flip flop" yang begitu sinonim dengan era pentadbiran Najib, Pengarah MSN Dato' Zolkples Embong mengumumkan baru-baru ini bahawa laporan tersebut tidak akan dibentangkan untuk santapan umum.

3. Sekilas pandang, ianya menampilkan situasi yang cukup janggal apabila kenyataan seorang Menteri telah dinafikan oleh orang bawahan beliau sendiri.

4. Yang lebih penting, ianya turut menjurus kepada persoalan utama adakah KBS kini menklasifikasi laporan projek itu sebagai dokumen Akta Rahsia Rasmi (OSA) apabila ianya tidak dibentangkan kepada umum? Apakah yang ingin disembunyikan oleh Menteri dan KBS?

5. Sekira itu keadaannya, aspek kerahsiaan laporan projek Road To London bernilai RM20 juta tersebut kini berada pada kelas kerahsiaan yang setara dengan penganugerahan projek LRT kepada George Kent bernilai RM1.1 billion, penyalahgunaan dana awam RM250 juta projek NFC dan wang komisyen RM600 juta dalam projek kapal selam Scorpene yang semuanya kini di"kunci" atas alasan rahsia rasmi kerajaan.

6. Keputusan ini menjadi satu lagi bukti ketidakseriusan kerajaan mengambil pertanggungjawaban dalam soal janji yang telah dibuatnya. Ironinya, ianya turut menimbulkan kelucuan kerana KBS tanpa sebarang alasan munasabah telah mencipta kontroversi dari isu yang sebegini mudah.

7. Kita juga tidak bersetuju dengan kenyataan berulangkali orang-orang penting KBS yang mengganggap jumlah RM20 juta sebagai kecil. Hakikatnya negara seperti Ethopia (3 pingat emas, 7 pingat keseluruhannya) yang jelas tidak mempunyai wewenang seperti Malaysia masih mampu mwmbawa pulang pingat secara konsisten. Apa yang penting bukanlah jumlah tetapi kebijakan di dalam perbelanjaan.

8. Kita berharap Pesuruhjaya Sukan selaku arbiter bebas akan membetulkan keadaan ini dengan menggunakan kuasa yang ada untuk menekan pihak berwajib membentangkan laporan penuh Road To London demi kepentingan awam khususnya apabila kini pihak Kementerian kelihatannya cuba menyembunyikan sesuatu.

9. Pada masa yang sama kita ingin mengajak semua pihak - para penulis dan peminat sukan, individu dan komuniti sivil yang cakna dengan perbelanjaan kerajaan untuk menggunakan ruang sedia; artikel, surat dan media baru bagi mendesak KBS supaya telus di dalam membincangkan projek Road To London.

10. Dengan tambahan peruntukan sebanyak RM50 juta bagi projek Road To Rio di dalam Bajet 2013, masyarakat perlu tahu di manakah kesilapan kita di dalam Olimpik 2012 agar kesilapan itu tidak diulangi di dalam persediaan kita menghadapi sukan Olimpik 2016 di Rio de Janeiro kelak. Sukan untuk semua. Majulah sukan untuk negara.

Nasrudin Hassan
Ketua Pemuda PAS Malaysia

AG: Prosiding kes saman AES dibekukan

18 Disember 2012
AES
Sistem AES
SHAH ALAM - Jabatan Peguam Negara mengambil keputusan untuk membekukan kesemua prosiding berkaitan dengan saman kesalahan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), yang dimulakan sejak dua minggu lalu, sehingga beberapa aspek perundangan dan teknikal diselesaikan.
Satu kenyataan dikeluarkan oleh jabatan itu petang ini menyebut bahawa langkah membekukan prosiding diambil bagi meneliti kesemua isu yang dibangkitkan berkaitan dengan kes saman AES.
Bagaimanapun menurut Jabatan Peguam Negara, saman-saman berkaitan kesalahan AES, yang muncul kontroversi, yang dikeluarkan masih sah.
Kata Jabatan Peguam Negara, ekoran perkara-perkara yang dibangkitkan oleh beberapa pihak berkenaan dengan undang-undang dan aspek teknikal, maka pihaknya memutuskan untuk meneliti segala aspek berkenaan.
"Satu keputusan akan dibuat dalam beberapa hari lagi berkenaan isu-isu yang telah dibangkitkan," kata kenyataan jabatan itu.
Kata kenyataan itu, berkaitan dengan empat saman AES yang dilepas tanpa dibebaskan, Jabatan Peguam Negara akan meneliti semula dan akan mendaftarkan semula saman berkenaan jika memerlukan tindakan pendakwaan.
Sinar Harian Online difahamkan keputusan itu dibuat semalam dan dimaklumkan kepada kesemua pendakwa raya yang mengendalikan kes berkenaan hari ini.
Beberapa mahkamah yang mengendalikan prosiding kes saman AES termasuk di Kuala Lumpur dan Putrajaya telah maklumkan berkenaan dengan keputusan itu dan orang kena saman (OKS) yang hadir mahkamah pagi tadi telah diminta pulang tanpa dikenakan sebarang tindakan susulan.
Laporan media 15 Disember lalu menyebut bahawa lebih 10,000 pemandu telah menjelaskan saman AES dari 274,000 saman yang dikeluarkan sejak sistem itu mula beroperasi 23 September lalu.
Timbalan Ketua Pengarah JPJ, Datuk Ismail Ahmad berkata, jumlah pengguna jalan raya yang menjelaskan saman tersebut masih rendah jika dibandingkan dengan jumlah saman yang dikeluarkan.
Keputusan Jabatan Peguam Negara ini dikeluarkan susulan kenyataan Kempen Anti Saman Ekor (Kase) pagi tadi mendakwa kerajaan telah menarik balik notis saman kesalahan yang dilakukan di bawah penguatkuasaan kamera AES tanpa sebarang penjelasan.
Kase meskipun menyambut baik langkah itu tetapi mendakwa seolah-olah terdapat sesuatu yang cuba disembunyikan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).
Pengerusi Kase, Datuk Mahfuz Omar berkata, langkah kerajaan itu disambut baik oleh pihaknya, namun kerajaan perlu membuat pengumuman secara rasmi kepada rakyat mengenai perkara itu.
"Di mahkamh hari ini pihak pendakwa tarik balik semua saman, ini mengejutkan semua pihak. Kita memang alukan tindakan itu, tapi kerajaan perlu umum secara rasmi.
"Tanpa penjelasan yang diberikan apabila surat saman diserahkan di mahkamah, ini menimbulkan keraguaan seperti ada sesuatu yang disembunyikan," katanya pada satu sidang media di Kuala Lumpur pagi tadi.
Mengulas lanjut, Mahfuz yang juga Naib Presiden Pas berkata, kerajaan perlu mengumumkan penarikan balik saman serta membatalkan semua saman AES yang telah dikeluarkan.
"Saman yang telah dijelaskan selepas masuk mahkamah mesti dipulangkan semula.
"Saman yang dikeluarkan mesti dibatalkan dan membuat penarikan semula," katanya.
Dalam pada itu, Pengarah Jabatan Undang-undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) Dewan Pemuda Pas, Ahmad Zamri As'aad Khuzaimi berkata, hari ini kesemua OKS bagi kes saman AES telah dilepas tanpa dibebaskan, antaranya Mahkamah Majistert Putrajaya telah melepas tanpa membebaskan lima orang.
"Juham dan Kase tidak terkejut dengan tindakan Peguam Negara yang mengarahkan kesemua kes saman AES ditarik balik hari ini.
"Ini kerana peguam-peguam Juham dan Kaser dari awal pendakwaan kes saman AES ini lagi telah membangkitkan bantahan awal kepada mahkamah apabila JPJ telah menyalahi undang-undang  kerana menjalankan pendakwaan di mahkamah tanpa menunjukkan surat kebenaran daripada Jabatan Peguam Negara," kata beliau.
Menurut Ahmad Zamri, bantahan awal oleh peguam-peguam Juham dan Kase telah menyebabkan ada kes yang ditangguh dan pihak JPJ telah diminta oleh mahkamah untuk mengemukakan surat kebenaran untuk mendakwa daripada Jabatan Peguam Negara atau kes saman AES tersebut akan dibatalkan.
Justeru, katanya, tindakan Peguam Negara yang mengarahkan kesemua pendakwaan kes saman AES ditangguhkan atas alasan terdapatnya isu undang-undang yang masih belum selesai.
Katanya, ia juga menunjukkan tindakan saman AES dilakukan dengan tergopoh-gopoh.
"Oleh itu, Juham dan Kase menggesa JPJ dan pihak kerajaan memulangkan kembali wang pembayar denda saman AES yang telah dikutip sebelum ini kerana tindakan Peguam Negara yang mengakui bahawa wujudnya kecelaruan undang-undang dalam pelaksanaan saman AES tersebut membuktikan bahawa pendakwaan yang telah dilakukan oleh pihak JPJ sebelum ini jelas adalah salah dan bercanggah dengan undang-undang.
"Akibat daripada itu, kesemua hukuman denda yang dikenakan juga adalah diragui kesahihan dan boleh dicabar di mahkamah," kata beliau lagi.
Fuziah: 'Kerajaan patut terima kasih kepada saya'
NIZAM ZAIN
18 Disember 2012
Fuziah Salleh
Fuziah Salleh
SHAH ALAM – Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh enggan tunduk kepada desakan beberapa pihak termasuk Pengerusi MCA Kuantan, Datuk Ti Lian Ker yang mahu beliau meminta maaf kepada penduduk Kuantan dan rakyat Malaysia, sebaliknya kerajaan perlu berterima kasih kepadanya berhubung isu projek nadir bumi Lynas Advanced Material Plant (LAMP) di kawasan perindustrian Gebeng di Pahang.

“Kenapa harus saya minta maaf? Tiada sebab saya perlu minta maaf.

“Seharus bukan memohon maaf, sebaliknya (kerajaan perlu) berterima kasih kerana tindakan-tindakan terpaksa diambil,  kalau nak harapkan MCA, Pengerusinya, Datuk Ti Lian Ker... syarikat itu dah buat duit berjuta-juta dan rakyat yang terdedah kepada potensi bahaya,” kata beliau kepada Sinar Harian Online yang dihubungi hari ini.

Mengulas lanjut mengenai desakan itu, Ahli Parlimen Kuantan ini berkata, sekiranya beliau tidak membuat pendedahan tersebut, sudah pasti orang ramai tidak mengetahui akan bahayanya sisa radioaktif nadir bumi itu jika tidak dilupuskan dengan betul.

“Oleh sebab tekanan daripada sayalah kerajaan terpaksa membuat beberapa perkara.

“Sebelum ini, tidak ada garis panduan untuk pengurusan sisa buangan bahan radioaktif, tapi sekarang dah ada garis panduan itu,” katanya.

Beliau menegaskan kenyataan Lian Ker itu satu cubaan untuk mengalih pandangan rakyat daripada isu sebenar, bukannya bahaya radiasi tetapi pengurusan sisa radioaktif.

“Kita bercakap tentang pengurusan sisa radioaktif yang masih belum diselesaikan," katanya.

Kata Naib Presiden PKR ini, apa yang dibangkitkan oleh pihak-pihak yang menentang beliau hanya "isu radiasi."

"Tapi kita bangkitkan isu pengurusan sisa radioaktif serta isu alam sekitar yang langsung tidak diusik dan disentuh oleh mana-mana pihak,” katanyan sambil menyifatkan Barisan Nasional cuba mengalih isu demi melindungi diri mereka.

Sebelum itu, beberapa pergerakan politik dan badan bukan kerajaan (NGO) di Kuantan telah membuat laporan polis ke atas Fuziah setelah beliau dilihat berterusan membuat kenyataan negatif berkenaan LAMP.

Selain itu, beberapa NGO di Pahang mendesak Fuziah supaya memohon maaf kepada LAMP berhubung kesilapan daripada pembohongan dan penyelewengan fakta tanpa asas saintifik mengenai kilang  memproses nadir bumi itu.

Mereka mahu Fuziah dan kumpulan anti-Lynas mencontohi portal berita Free Malaysia Today yang memohon maaf secara terbuka berhubung isu itu pada Julai lepas.
Bidas kenyataan Ibrahim Ali, NGO R sokong Sinar Harian
Wartawan Sinar Harian
18 Disember 2012
KOTA BHARU - Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas ke Kelantan (NGO R) menyifatkan kenyataan Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali bahawa Sinar Harian sebagai akhbar memecah-belahkan kaum sebagai tuduhan tidak berasas.

Presidennya, Nazri Deraman berkata, beliau mendapati tidak ada akhbar yang menggunakan pendekatan sebagaimana dilakukan akhbar berkenaan dalam memberi ruang kepada semua pihak tanpa mengira fahaman dan kelompok.

“Pada saya ia satu tuduhan berunsur sampah, tak ada nilai dan tidak berasas, kerana saya dapati tidak ada lagi akhbar yang memberi ruang kepada semua pihak kecuali Sinar Harian,” katanya, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Ibrahim dalam akhbar perdana semalam bahawa beliau ‘jelik’ dengan laporan Sinar Harian dan sebuah portal web kerana didakwa hanya menyiarkan sebahagian kenyataannya sehingga dilihat seolah-olah menghina kaum lain.

Ibrahim dilaporkan mengeluarkan kenyataan itu semasa menggulung perbahasan Perhimpunan Agung Tahunan Perkasa Ketiga, dua hari lalu.

Nazri turut menempelak Ibrahim yang menyifatkan akhbar  ini sebagai akhbar pemecah belah masyarakat sebaliknya berkata, Ahli Parlimen Pasir Mas itu sepatutnya lebih jelas siapa sebenarnya pernah dilabel sedemikian.

“Saya harap Ibrahim Ali secara terbuka akan menarik balik kenyataan yang dibuat,” katanya yang juga Pengerusi Cakna Palestin.

Beliau yang memuji pendekatan Sinar Harian berharap akhbar ini akan terus berpegang pada prinsipnya dengan memberi keadilan dan ruang kepada semua pihak dan membiarkan pembaca menilai sendiri setiap situasi yang berlaku.

“Terima kasih kepada Sinar Harian kerana memberi ruang kepada NGO R dan Cakna Palestin, dan pernah bergabung dengan Cakna Palestin menjayakan misi kemanusiaan. Pada kami, ia akhbar komuniti terbaik dan tidak menampakkan ada unsur memecahbelahkan masyarakat,” katanya.

Nazri turut menyeru Kerajaan Persekutuan memberi ruang kepada media arus perdana lain mencontohi Sinar Harian agar rakyat berpeluang mendapat maklumat secara terus.
Tidak perlu layan kenyataan Ibrahim Ali
Wartawan Sinar Harian
17 Disember 2012
 Datuk Hussamuddin Yaacub
Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Hussamuddin Yaacub
SHAH ALAM - Sinar Harian tidak akan melayan kenyataan Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali yang mendakwa akhbar ini sebagai memecah-belahkan hubungan kaum, kata Pengarah Urusan Kumpulan Media Karangkraf, Datuk Hussamuddin Yaacub.

Menyifatkan Ahli Parlimen Pasir Mas itu sebagai individu yang sudah tidak relevan dalam politik di negara, Hussamuddin berkata, beliau yakin rakyat Malaysia juga sudah muak dengan kenyataan retorik beliau.

"Pembaca juga tahu konsep Sinar Harian yang telus dan tulus tanpa memihak kepada mana-mana individu atau kelompok tertentu," katanya, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Ibrahim dalam akhbar perdana semalam bahawa beliau 'jelik' dengan laporan Sinar Harian dan sebuah portal web kerana didakwa menyiarkan hanya sebahagian kenyataannya sehingga dilihat seolah-olah menghina kaum lain.

Ibrahim dilapor berkata demikian semasa menggulung perbahasan Perhimpunan Agung Tahunan Perkasa Ketiga, kelmarin.

Untuk rekod, pada 2009, Sinar Harian diiktiraf media yang memupuk semangat perpaduan apabila menerima Anugerah Kalung Perpaduan 2009.
Desak Hadi mohon maaf secara terbuka
Wartawan Sinar Harian
18 Disember 2012
Fathul Bari Mat Jahaya
Fathul Bari Mat Jahaya
SHAH ALAM – Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang didesak meminta maaf secara terbuka kepada Umno dan seluruh rakyat Malaysia kerana pernah mengeluarkan kenyataan mengkafirkan Umno 31 tahun lalu.

Pengerusi Jawatankuasa Kerja Himpunan Ulama Muda Malaysia (Ilmu), Fathul Bari Mat Jahaya berkata, perbuatan mengkafirkan sesama Islam adalah sama seperti golongan khawarij.

“Maksud amanat tersebut secara langsung dan jelas bahawa Pas menuduh Umno berpaling dari agama Islam.

“Mereka (Pas) menuduh Umno kafir kerana membawa ideologi atau fahaman yang boleh menghancurkan umat Islam, sedangkan ia meleset sama sekali,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan bekas ahli Pas, Zainon Ismail bahawa Abdul Hadi mengeluarkan amanat pada 1981 yang mengkafirkan  Umno sehingga ada ahli Pas sehingga kini menganggap orang Umno adalah kafir.
Harun Taib: Mufti jangan campuri politik
ROBIATULADAWIYAH ABD RASHAD
18 Disember 2012
Harun Taib
Harun Taib
SHAH ALAM - Mufti-mufti dinasihat agar tidak masuk campur dalam hal berkaitan politik tanah air jika tidak tahu sejarah perkembangan sesebuah parti politik itu, kata Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib.
Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dan Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh yang menggesa  Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menarik balik amanat mendakwa Umno kafir, yang pernah dikeluarkan lebih tiga dekad lalu.

Menurut Harun, Abdul Hadi tidak perlu menarik balik kenyataan yang pernah dibuat itu kerana apa yang dikatakan itu berpunca daripada kepimpinan Umno terdahulu.

“Kita (Pas) akui ucapan itu pernah dibuat dan beliau (Abdul Hadi) tidak perlu tarik balik. Harussani perlu ingat sejarah. Perlu ingat isu debat yang dibatalkan Umno semasa kepimpinan Mahathir ( Tun Dr Mahathir Mohamad).

“Kalau mufti tidak tahu sejarah politik, jangan campur tangan. Mufti perlu tutup mulut,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Menurut Harussani, tidak mudah untuk meletakkan orang itu kafir dan, perkara itu sudah pun dijelaskan yang mana ia bukan masalah parti.

Wan Zahidi pula berkata, amanat tersebut tidak berbahaya kepada Umno sebaliknya kepada diri Hadi sendiri.

Amanat  Abdul Hadi merujuk kepada satu sedutan ceramah umum yang disampaikan oleh beliau di Kampung Benggol, Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981.

Ucapan Abdul Hadi telah dicetak dalam bentuk poster dan ditampal di dinding markas Pas sekitar tahun itu.
Mufti: Hadi harus tarik balik amanat 1981
HASLINA KAMALUDIN
17 Disember 2012
Harussani Zakaria
Harussani Zakaria
KUALA LUMPUR - Dua orang mufti termasuk Tan Sri Harussani Zakaria menggesa Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menarik balik amanat mendakwa Umno kafir, yang dikeluarkan lebih tiga dekad lalu.

"Selagi seseorang Islam itu mengucap dua kalimah syahadah, melaksanakan amalan, bagaimana boleh dikatakan kafir.

"Itu hanya pendapat melulu dan tidak berasas," kata Mufti Perak kepada pemberita di Pusat Dagangan Dunia Putra sempena pertemuan bersama Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan di sini, hari ini.

Katanya, perkara ini sudah pun dijelaskan yang mana ia bukan masalah parti.

"Dari segi syarak, saya bangkit mengatakan kebenaran. Beliau (Hadi) wajib menarik balik amanat tersebut," katanya.

Sementara itu, Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Wan Zahidi Wan Teh berkata, amanat tersebut tidak memberi bahaya kepada Umno sebaliknya ke atas Hadi.

"Saya bersetuju untuk beliau (Hadi) menarik balik amanat tersebut. Beliau juga perlu kembali kepada Ahli Sunnah Waljamaah," katanya.

Pendapat sama turut disuarakan Pengerusi Penerbitan Dakwah Islamiah Malaysia (Pedim), Datuk Mat Jahaya Hussin yang berharap semua pihak hanya bercakap perkara yang benar sahaja.

"Ada ayat al-Quran menyebut jauhkan diri daripada prasangka tidak baik.

"Adalah lebih baik kita mengikut nas al-Quran, sama ada daripada tulisan atau ceramah," katanya.

Hadi Awang pernah mengeluarkan amanat demikian pada tahun 1981 dan menjadi pegangan ribuan ahli parti itu sehingga ke hari ini.


Amanat Haji Hadi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Amanat Haji Hadi Awang merujuk kepada suatu sedutan ceramah umum yang disampaikan oleh Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang di Kampung Benggol, Peradong, Kuala Terengganu pada 7 April 1981. Ucapan beliau telah dicetak dalam bentuk poster dan ditampal di dinding markas PAS sekitar tahun itu.
Daripada bukti kertas putih mengenai Memali bertarikh 26 Februari 1986, Amanat Hadi telah dicetak dalam empat versi. Pertama dalam tulisan jawi, dicetak oleh bahagian Penerangan PAS Kelantan untuk sebaran pilihan raya kecil Selising, Kelantan pada tahun 1983. Versi latar belakang hitam dengan tulisan rumi, dicetak oleh PAS Pusat dan dua versi lagi (rumi dan jawi) dicetak oleh Sekretariat Pemuda PAS Pusat. Versi latar belakang hitam dapat dilihat dalam rakaman video polis mengenai peristiwa Memali pada 19 November 1985[1].

Sedutan ucapan

Sedutan ucapan ini adalah seperti berikut:
Saudara-saudara sekelian percayalah,
Kita menentang UMNO, bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan. Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan undang-undang kafir, mengekalkan peraturan jahiliyah. Oleh kerana itulah kita menentang mereka. Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka. Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka.

Percayalah saudara-saudara sekelian,
Perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad. Bergantunglah kita kepada Allah dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan 'politik suku, agama suku'.

Komentar

Menjelang Pilihan Raya Umum Malaysia 1982, Ustaz Abdul Hadi Awang dilihat sebagai pemimpin pelapis parti PAS yang akan menerajui pucuk pimpinan PAS satu hari nanti[2]. Ucapan ini selaras dengan buku yang ditulis oleh Said Hawa, antaranya berjudul Jundullah Tsaqafatan wa Ahlaqan[3].
Pada tahun 1984, Majlis Fatwa Kebangsaan memutuskan amanat tersebut sebagai bertentangan dengan Islam[4]. Kebimbangan amanat tersebut memecah belah masyarakat Islam timbul lagi pada tahun 2001 dan satu perjumpaan dibuat di antara Hadi dan Majlis Fatwa[5].
Selepas Pilihan Raya Umum 2008, PAS (yang diterajui oleh Hadi) dan DAP yang majoritinya masyarakat Cina dan bukan Islam; serta Parti Keadilan Rakyat bersama-sama mendirikan kerajaan di Perak dan Selangor setelah pakatan mereka berjaya menafikan majoriti mudah Barisan Nasional[6].

Amanat Haji Hadi: Amanat Mahathir bagaimana?




4 Safar 1433H. [MOD] -




1. Saya tertarik apabila membaca desakan beberapa orang ulama Umno yang mahu agar Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menarik balik apa yang disebut sebagai Amanat Haji Hadi yang didakwa disampaikan oleh beliau pada 7 April 1981 iaitu lebih kurang 31 tahun lepas. Ini termasuklah Pengerusi ILMU sendiri, Ustaz Fathul Bari Mat Jahaya di muka hadapan Sinar Harian dan Utusan Malaysia hari ini 18 Disember 2012 yang mendesak agar Amanat ini ditarik balik. Dengan tidak menafikan hormat saya kepada ilmu yang dimiliki oleh beliau, saya mengira bahawa desakan ini tidak lain hanyalah merupakan salah satu helah dari pihak UMNO untuk mencalarkan imej Presiden PAS ditambah dengan suasana yang sedang menghampiri PRU13 ini.

2. Apa yang disebut sebagai Amanat Haji Hadi ialah ucapan biasa beliau di sebuah majlis ceramah pada tahun 1981 (ada versi yang menyebut 1979) di Kampung Benggol, Peradong, Kuala Terengganu. Ia kemudiannya dicetak oleh individu perseorangan yang disebut sebagai amanat dan didakwa kemudiannya sebagai punca pemecahbelah umat Islam dan penyebab berlakunya solat dua imam di beberapa lokasi khususnya di Terengganu. Padahal sehingga sekarang tidak ada sebarang kajian terperinci yang dapat mengesahkan dakwaan ini.

3. Perlu diingatkan bahawa isu ini telah berkali-kali dibangkitkan khususnya menjelang pilihanraya umum. Padahal jika disoroti sejarah, Abdul Hadi sendiri pernah bersedia untuk bermuzakarah dengan Majlis Fatwa Kebangsaan pada tahun 2001 tentang isu amanat ini. Pada masa itu barangkali Pengerusi Ulama Muda Umno masih belum terlibat dengan politik atau sedang sibuk berprogram bersama-sama ahli PAS di Madinah. Sekitar bulan April tahun 2001 menyaksikan bagaimana isu 'Amanat' ini dimainkan secara besar-besaran dengan tujuan untuk menjatuhkan imej Tuan Guru Abdul Hadi (pada masa itu Menteri Besar Terengganu) di kalangan pengundi Melayu.

 Akhirnya, apabila isu ini diperbesar-besarkan sekian lama dan Majlis Fatwa Kebangsaan dikatakan telah bersetuju untuk bermuzarah, tiba-tiba pada 2 Mei 2001, Dr Ismail Ibrahim (pada masa itu sebagai Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan) muncul di kaca televisyen membuat kenyataan bahawa muzakarah tersebut dibatalkan ekoran ia telah dipolitikkan oleh golongan-golongan tertentu. Soalnya, siapakah yang mempolitikkan isu ini?

4. Saya melihat bahawa usaha Ulama Muda Umno ini lebih kepada mengalih isu yang sedang berlegar di kalangan mereka yang hakikatnya sedang diperhatikan satu persatu oleh rakyat. Adapun apabila ia disokong oleh beberapa orang mufti yang sudah dikenali sebagai pro-Umno, ia langsung tidak menjadi satu perkembangan yang menakjubkan. Mufti Perak sendiri yang masih belum hilang wangi di tangannya setelah menerima sendiri Anugerah PERKASA dari Datuk Ibrahim Ali tentu tidak akan melepaskan peluang ini untuk menghentam PAS habis-habisan.

5. Adapun pihak Ulama Muda Umno, saya kira lebih baik mereka menjawab isu TIADA JIHAD DI PALESTIN yang telah dinyatakan oleh seorang ustaz mereka di dalam salah kuliahnya. Ia tersebar di dalam media Youtube sehingga mengundang kritikan ramai pihak. Tidakkah ini lebih mengelirukan daripada membangkitkan isu lama yang tidak relevan? Atau lebih manis sekiranya tuduhan Doktor Sheikh Al-Qaradhawi yang dikatakan khawarij itu diperjelaskan dengan lebih terperinci agar Tokoh Maal Hijrah yang dinobatkan oleh kerajaan Malaysia itu sendiri tidak dicemari dengan tuduhan liar ini. Atau adakah lebih tepat jika disebut bahawa kerajaan Malaysia telah memberikan anugerah kepada Tokoh Khawarij?

6. Lebih menarik lagi pula ialah salah seorang daripada Ahli Majlis Syura ILMU ialah Ustaz Rasul Dahri (rujuk : http://ilmuanmalaysia.com/tentang-kami/) yang mana buku-buku karangannya ada yang diharamkan kerana didapati menyebarkan mempropagandakan akidah, hukum dan ajaran yang bercanggah dengan Mazhab Ali Sunnah Wal Jamaah (rujuk : http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/pengharaman-buku-buku-tulisan-saudara-rasul-dahri-yang-telah-diperakui-haram-0). Dalam keadaan ILMU terpalit dengan individu seperti ini, saya kira lebih baik Fathul Bari menumpukan perhatian kepada membersihkan tanggapan masyarakat terhadap ILMU terlebih dahulu.

7. Jika ucapan Abdul Hadi 30 tahun lepas yang disebut sebagai 'amanat' ini ingin ditarik balik, bagaimana pula dengan amanat Mahathir tentang hukum hudud yang mencetuskan kontroversi sedari dulu lagi. Tidakkah Mahathir pernah mengatakan pada 14 Julai 1992 bahawa 'apabila hukum rejam batu sampai mati kepada penzina dan potong tangan kepada pencuri, nescaya ramailah rakyat Islam yang mati dan kudung tangan?" Tidakkah Mahathir juga yang menyebut pada 3 Mac 1994 bahawa 'hukum rejam kepada penzina adalah primitif?' Banyak lagi koleksi ucapan ini jika ingin dijadikan sebagai amanat. Ini belum mengambil kira kenyataan-kenyataan terbaru beliau bahawa hudud tiada di dalam Al-Quran dan isu 'syaitan yang dikenali'. Jika semua ucapan ini disebut sebagai amanat, maka tidak bahayakah Amanat Mahathir kepada umat Islam?

8. Saya kira Amanat Mahathir yang baru saja menyambut ulang tahun kelahirannya ini agak menarik untuk kita bincangkan...
harakahdaily/-


MODUL 1 (Sambungan)

1.1 (ii)     Hakikat Sebenar Beriman Kepada Allah dan Rasul


1.0     Muqaddimah 
2.0     Pengertian Iman
3.0     Iman dan Hakikatnya 
3.1     Iman dengan Pengertian Membenarkan 
3.2     Iman dengan Pengertian Amal atau Beriltizam dengan Amal
4.0     Iman, Maudu' dan Syaratnya 
4.1     Sudut I'tiqadi 
4.2     Sudut Amali
5.0     Batas-Batas Iman dan Kufur 
6.0     Perkara-Perkara Yang Membatalkan Iman 
6.1     Menentang Hikmat Syari'at 
6.2     Menghukum Dengan yang Lain Dari Hukum Allah 
6.3     Mempersendakan Muslim kerana Islamnya dan Memusuhinya kerana Berpegang Teguh kepada Islam 
6.4     Bekerjasama dan Menolong Musuh Islam 
6.5     Merelakan Berleluasanya Kemungkaran
7.0     Langkah-langkah untuk Kembali kepada Iman Setelah Terkeluar Daripadanya. 
8.0     Langkah-langkah untuk Memelihara Kesejahteraan Iman

1.0    Muqaddimah

Al-Iman merupakan satu persoalan yang sangat penting dalam kehidupan setiap manusia. Ianya mencakupi seluruh kegiatan manusia dan menjadi faktor penentu bagi kejayaan seseorang di dunia dan di akhirat, sama ada ia mu'min atau tidak, samaada ia ke syurga atau ke neraka sebagai tempat kembalinya.
Iman adalah inti kepada Islam. Tidak ada tujuan lain diturunkan al-Qur'an dan kerasulan Rasulullah s.a.w selain dari untuk menyeru manusia beriman. Di dalam al-Qur'an diterangkan bahawa di atas keimanan itulah timbulnya kebenaran, 'ilmu, hidayah, nur dan pandangan hati. Sebaliknya bila tidak beriman, maka timbullah dalam diri seseorang itu perkara­perkara negatif, di antaranya kufur, jahil, zalim, syirik , munafiq dan fasiq. Hakikat perbezaan ini dijelaskan oleh al-Qur'an yang mafhumnya seperti berikut:
"Dan tidak sama (di antara) orang yang buta dan orang yang dapat melihat: Dan tidak (juga sama) orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal salih dengan orang-orang yang durhaka. Sedikit sekali orang-orang yang mengambii peringatan" (Al-Mu'min: 58)
Bagi orang-orang yang beriman, al-Qur'an menegaskan yang mafhumnya:
“Maka orang-orang yang beriman kepada-Nya, menolong-Nya dan mengikuti cahaya yang terang yang diturunkan kepadanya (al Quran) merekalah orang yang beruntung.” (Al-A'raf: 157) 
“Dan orang yang membawa kebenaran (Muhammad) serta orang­ orang membenarkannya mereka itulah orang-orang yang bertaqwa.”(Az-Zumar: 33)
“Kerana itu barangsiapa yang ingkar kepada taghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada simpulan tali yang amat kuat yang tidak akan terungkai. Dan Allah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui, Allah pelindung orang-orang yang beriman. Dan mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman). " (Al-Baqarah: 256-257)
Bagi orang-orang yang tidak beriman, Allah menjelaskan yang mafhumnya:  
“Dan barangsiapa yang lebih sesat daripada orang yang mengikuti hawa nafsunya dengan tidak mendapat petunjuk dari Allah sedikit pun. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.”  (Al-Qasas: 50)
"Katakanlah apakah tidak kami beritahukan kepada kamu tentang orang-orang yang paling rugi 'amatannya. Iaitu orang yang telah mensia-siakan amalannya dan kehidupannya di dunia ini. Sedang mereka menyangka bahawa mereka berbuat sebaik­baiknya. Mereka itu ialah orang-orang yang kufur terhadap ayat­ ayat Allah dan perjumpaan dengan-Nya maka hapuslah amalan­amalan mereka pada Hari giyamat. Demikianlah balasan mereka itu Jahannam, disebabkan kekafiran mereka menjadikan ayat­ ayat Ku dan rasul-rasui Ku sebagai olok-olok." (Al-Kahf 103-106 )
"Orang-orang yang kafir amal mereka itu adalah seperti fatamorgana di tanah yang datar (padang pasir), orang yang kehausan menyangka air, setelah datang ke sana didapati tidak ada apa-apa.” (An-Nur: 39)
"Mereka itu tidak lain hanya mengikuti persangkaan, sedangkan persangkaan itu tidak ada gunanya terhadap kebenaran.” (An-Najm: 28)
   

2.0     Pengertian Iman

Kalimah iman berasal dari akar kata al-amn yang bererti amen; iaitu ketiadaan rasa takut. Pecahan kalimah al-amn pule terdiri dari kalimah­kalimah al-amen, al-amanah dan al-amin, kesemuanya mengandungi makna induk, iaitu; Keamanan dari takut den bimbang den teraman dari dusta den tipuan. Ia juga menanggung makna kedamaian den ketenangan jiwa. 
Dari kalimah al-amn ini lahirlah kalimah al-iman yang mengandungi beberapa makna. Di antaranya kalimah iman membawa erti; mengi'tiraf, mengakui den membenarkan sesuatu tanpa mendustakannya. Iman dalam pengertian bahasa ini mengandungi makna-makna: ketenangan, rasa penuh percaya, tiada keresahan den kegelisahan jiwa, kesihatan 'aqal serta amen damai dari takut den bimbang. 
Dari segi istilah syara', pengertian iman ialah: Membenarkan dengan hati secara putus (jazam) akan segala yang dibawa atau didatangkan oleh Rasulullah s.a.w dan thabit secara putus (qat'i) yang diketahui kedatangannya itu adalah secara darurah. 
Membenarkan dengan hati bererti meyakini, mengakui serta menerima dengan kerelaan akan kebenaran tersebut, dan keyakinan tersebut tempatnya adalah dalam hati. keyakinan ini pula adalah di atas dasar 'ilmu yang yakin, bukan di atas dasar syak atau keraguan. Ini adalah kerana membenarkan sesuatu secara zan atau sangkaan adalah tidak termasuk dalam istilah iman.

3.0    Iman dan Hakikatnya 

Iman yang digambarkan oleh a1-Qur'an adalah hakikat, ia tidak terpisah dari realiti kehidupan manusia. Iman bukan semata-mata peras atau sesuatu yang hanya tersembunyi di dalam jiwa sahaja. Tetapi iman adalah hakikat yang tidak terpisah dengan semua kegiatan den kecergasan hidup.
Iman adalah hakikat yang mesti terjelma, tergambar dalam semua lapangan dan bidang. Iman yang hanya terpendam dalam jiwa lebih merupakan dakwaan tak terbukti. Ini adalah kerana sesuatu hakikat yang telah terukir dalam diri sudah pasti akan mencorakkan gerak laku 'amah dalam hidup. 
Oleh itu penggunaan kalimah iman di dalam al-Qur'an merangkumi dua pengertian asasi: 

3.1     Iman dengan Pengertian Membenarkan

Dalil-dalil yang menunjukkan penggunaan iman sebagai tasdiq adalah seperti berikut, firman Allah yang mafhumnya:
"Allah berfirman: Tidakkah kamu membenarkan?. Jawab (Nabi Ibrahim): Bahkan, (aku membenarkan) tetapi supaya hatiku tenang." (Al-Baqarah: 260)  
"Aku beriman bahawasanya tiada ilah melainkan Allah yang telah diimani oleh Bani Isra'il, dan aku termasuk dalam golongan orang-orang Islam.” (Yunus: 17)
  Rasul s.a.w telah menyimpulkan pengertian ini dalam hadithnya yang mafhumnya:
"Yang dikatakan iman itu ialah dengan engkau beriman ke a Allah, malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, Hari giyamah dan engkau beriman bahawa qadar baik dan jahat adalah daripada Allah.” (Bukhari )
3.2     Iman dengan Pengertian Amal atau Beriltizam dengan Amal
Di antara ayat al-Qur'an yang menunj an penggunaan imah iman dengan pengertian amal ialah firman Allah sewaktu menjawab soalan orang-orang Islam yang bertany : “Apakah kesudahan saudara-saudara kami yang telah mati sedangkan mereka salat tidak berkiblatkan Ka'bah?” Hal ini berlaku setelah kiblat dipindahkan dari Baitul Maqdis ke Ka'bah di Makkah. Untuk menjawab persoalan itu, Allah berFirman yang mafhumnya:
“Dan Kami tidak menjadikan kiblat kamu sekarang melainkan agar Kami mengetahui siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang berlaku belot, dan sesungguhya (pemindahan kiblat) itu terasa amat berat kecuali bagi orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah dan Allah tidak akan mensia-siakan iman kamu, sesungguhnya Allah Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang kepada manusia.” (Al-Baqarah: 143)
Para 'ulama' telah mengatakan bahawa kalimah "iman kamu" dalam ayat ini bererti "salat kamu". Dengan itu ayat ini bererti: Dan Allah tidak akan mensia-siakan salat kamu yang terdahulu sewaktu kamu berkiblat kepada Baitul Maqdis kerana Allah yang memerintahkan kamu berbuat demikian ketika itu.
Rasulullah s.a.w jugs telah menunjukkan penggunaan kalimah iman dalam pengertian amal. Sabda Rasulullah s.a.w yang mafhumnya:
"Iman itu terbahagi kepada Iebih enam puluh bahagian; yang paling tinggi ialah mengucap syahadah dan yang paling rendah ialah membuang benda-benda yang boleh menyakitkan orang di jalan” (Muslim)
Dalam hadith ini Rasulullah s.a.w telah menamakan semua amal Islam sebagai iman; mulai dari syahadah hinggalah kepada amal yang paling kecil, iaitu membuang sesuatu yang boleh menyakitkan orang ramai di jalan. Selain daripada itu terdapat banyak ayat al-Qur'an yang telah menghimpunkan kedua-dua pengertian ini sewaktu Allah menerangkan sifat-sifat para mu'min.
Firman Allah yang mafhumnya:
 "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyaLah mereka yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu, mereka berjihad pada jalan Allah dengan harta dan jiwa mereka; mereka itulah orang yang benar (dalam dakwaan mereka).”(Al-Hujurat: 15)
 Dengan itu jelaslah bahawa iman seperti yang termaktub di dalam al­ qur'an dan al-Sunnah mempunyai dua pengertian:
  1. Membenarkan khabar Allah dan khabar Rasulullah s.a.w.
  2. Beriltizam teguh dengan perintah-perintah yang telah diperintahkan Allah kepada mereka yang membenarkan perkhabaran Allah.

4.0     Iman, Maudhu’ dan Syaratnya

Iman itu ialah tasdiq dan amal. Apabila wujud tasdiq baharulah ada amal, tiada amal tanpa tasdiq. Tasdiq yang dimaksudkan di sini merangkumi seluruh aspek yang datangnya dari Allah melalui Rasulullah s.a.w.  
Tasdiq bererti menerima sepenuhnya apa yang terkandung di dalam dua kalimah syahadah. Ini bermakna membenarkan rububiyyah dan uluhiyyah Allah, dan membenarkan kerasulan Rasulullah s.a.w serta segala apa yang dibawanya.
Maudu' kepada amal terdiri dari dua sudut. Sudut pertama bersifat 'itiqadi dan sudut kedua bersifat ' amali atau pelaksan
4.1     Sudut I’tiqadi  
ni bererti seseorang muslim itu mestilah meyakini bahawa semua perkara yang telah ditetapkan sebagai wajib oleh Allah melalui Rasul-Nya adalah wajib dilaksanakan. Menafikan wajibnya amal-amal seperti salat, zakat, haji,  puasa, berjihad di jalan Allah adalah perbuatan ingkar. Oleh itu sesiapa yang mengingkari kewajipan amal-amal ini maka ia telah kufur.
4.2     Sudut Amali
Melaksanakan amal-amal yang telah diwajibkan oleh Allah merupakan maudu' amal yang kedua. Ini bererti seseorang mu'min itu bukan semata­mata meyakini kewajipan-kewajipan yang telah disyari'atkan oleh Allah, tetapi ia mempraktikkan keyakinannya melalui tindakan dan perbuatan.
Dari sini jelaslah bahawa secara umum dalam hal ini, telah nyata bahawa amal itu ialah tuntutan iman. Amal yang wajib itu mesti dii'tiqadkan sebagai wajib dan yang sunat itu sunat dan yang haram itu haram. Setelah i'tiqad ini baharulah dilaksanakan segala amal-amal tersebut menurut kedudukannya: iaitu yang wajib dilaksanakan, yang haram ditinggalkan dan yang sunat diusahakan sedaya upaya bagi menyempumakannya.
Sesiapa yang beri'tiqad yang wajib itu haram atau yang haram itu wajib beliau telah menjadi kafir. Malah sesiapa yang mempersendakan perkara sunat dengan niat untuk menghina Rasulullah s.a.w dan amalannya, maka ia telah jatuh menjadi kafir. Na 'uzubillah!.
Oleh itu dapatlah diaimpulkan bahawa iman itu adalah tasdiq dengan hati dan ikrar dengan lidah. Setelah itu syarat kesempumaan iman pula adalah beramal dengan segala yang telah ditetapkan oleh Allah dalam syari'at­Nya..

5.0     Batas-Batas Iman dan Kufur

Hukum syara' telah menjelaskan bagi iman dan Islam itu ada pintu masuk dan juga pintu keluamya. Sesungguhnya ikrar dan mentasdiqkan dua kalimah syahadah itu menjadi kuncinya. Seseorang itu dianggap keluar daripada iman dan Islam apabila lahir daripadanya perkataan, perbuatan atau i'tiqad yang membatalkan ikrar dan tasdiq dari dua kalimah syahadah.
Oleh itu sesiapa yang bercakap atau melakukan perkara-perkara yang menunjukkan keingkarannya terhadap ikrar syahadah maka syahadahnya terbatal dan keluarlah dia dari Islam. Dalam sistem pemerintahan Islam, orang tersebut wajib dikenakan hukuman kerana melakukan jenayah murtad.
Iman dan kufur dibatasi oleh empat batas-batas utama. Setelah itu sesuatu ucapan atau perbuatan yang membawa maksud yang disengajakan untuk melanggar keempat-empat batas ini, maka ia akan mengeluarkan sese­orang itu dari iman ;dan Islam. Empat batas utama yang menjadikan terbatalnya iman seseorang itu adalah:
  1. Mengingkari atau mencela sifat rububiyyah Allah.
  2. Mengingkari atau mencela Asma' Allah dan sifat-sifat-Nya.
  3. Mengingkari atau mencela sifat uluhiyyah Allah.
  4. Mengingkari atau mencela Rasulullah s.a.w. kerasulannya dan apa yang dibawanya dalam nzpa hukum syari'at.
Keempat-empat perkara tersebut berlaku dengan i'tiqad, perkataan dan perbuatan, di mana sesiapa yang melakukannya batallah imannya dan keluarlah ia dari Islam dan syahadahnya.
Penetapan Batas-Batas utama ini adalah di atas dasar bahawa iman itu adalah satu hakikat yang bersifat kulliyyah atau menyeluruh yang tidak dapat dipisah-pisahkan. Iman adalah hakikat kulliyyah yang di bawahnya terdapat beberapa cabang. Di mana pengingkaran atau penafian terhadap mana-mana satu cabang sahaja dari permasalahan iman ini bererti telah mengingkari cabang iman yang lain. Sebagai dalil kepada perkara ini adalah firman Allah yang mafhumnya:
"Apakah kamu beriman kepada sebahagian kitab dan ingkar terhadap sebahagian yang Lain, tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian daripada kamu melainkan kehinaan dalam kehidupan dunia dan pada Hari qiyamat mereka dikembalikan kepada siksa yang sangat berat. ALLah tidak lengah dari apa yang kamu perbuat." (Al-Baqarah: 85)
"Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada Allah dan rasul­rasul-Nya dan bermaksud membezakan antara Allah dan rasul­rasul-Nya seraya mengatakan: kami beriman kepada yang sebahagian (dari rasul-rasul itu) dan kafir terhadap sebahagian (yang lain) serta bermaksud dengan (perkataan itu) mengambil jalan (lain) di antara yang demikian itu (iman atau kufur) merekalah orang yang kafir sebenar-benamya, Kami telah menjadikan untuk orang-orang yang kafir itu siksaan yang menghinakan." (An-Nisa: 151)
Nas-nas ini menjelaskan bahawa iman dan kepatuhan itu mestilah menyeluruh dengan tidak berlaku kekurangan walau sedikit pun. Iman merupakan sesuatu yang sepadu serta tidak boleh dipisah-pisahkan. Berdasarkan kepada asas ini segala ucapan dan perbuatan yang membawa pengertian yang disengajakan untuk mencanggahi keempat-empat batas utama tadi akan mengeluarkan seseorang itu dari syahadah dan Islam.

6.0     Perkara-perkara yang Membatalkan Iman

6.1     Menentang Hikmat Syari'at
Firman Allah yang mafhumnya:
"Wewenangan menetapkan hukum itu hanyalah hak Allah."  (Al-An’am: 57)
"Ingatlah, menciptakan dan memerintah adalah wewenangan Allah sendiri." (Al-A’raf: 54)
"Dan tidak sekali-kali Tuhanmu pelupa." (Maryam: 64)           
Ayat-ayat tadi menjelaskan bahawa tidak ada sedikit pun perbuatan Allah yang terkeluar dari landasan hikmat. Bertolak dari sini, perbuatan menolak atau menentang sebahagian dari syari'at Allah bererti menolak dan menentang perbuatan Allah secara keseluruhannya.
Meyakini bahawa syari'at, perundangan, hukum dan hudud yang telah disyari'atkan Allah tidak mengandungi sebarang hikmah adalah perbuatan kufur terhadap Allah.
6.2     Menghukum Dengan yang Lain dari Hukum Allah
Firman Allah yang mafhumnya:
"Kemudian Kami jadikan kamu berada di atas suatu syarfat dari urusan din itu, maka ikutilah syari'at itu dan janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui." (Al-Jatsiyah: 18)
 
"Barangsiapa yang tidak menghukum. menurut apa yang diturunkan Allah maka mereka itulah orang-orang yang kafir. " (Al-Ma’idah: 44)
Orang-orang yang tidak menghukum dengan hukum-hukum Allah, mereka menjadi kafir yang nyata apabila tindakan mereka itu memenuhi salah satu dari dua sudut berikut:
  1. Menghukum dengan hukuman yang lain dari hukum Allah serta beri'tiqad atau meyakini bahawa hukum yang dilaksanakan itu lebih baik dari hukuman Allah.
  2. Menghukum dengan hukuman yang lain dari hukum Allah serta beri'tiqad atau meyakini bahawa hukuman yang dilaksanakannya itu sama darjatnya dengan hukum Allah dengan tidak ada perbezaan antara satu sama lain.
6.3     Mempersendakan Muslim kerana Islamnya dan Memusuhinya kerana berpegang teguh kepada Islam
Mempersendakan seseorang muslim kerana Islamnya adalah perbuatan kufur, kerana pada hakikatnya perbuatan ini adalah mempersendakan Islam itu sendiri dan mempersendakan Islam bererti mencela Allah yang telah mensyari'atkan Islam.
Allah telah menerangkan inilah sifat dan amalan orang-orang kafir terhadap orang-orang mu'min. Firman Allah yang mafhumnya:
"Sesungguhnya orang-orang yang berdusta adalah mereka yang dahulunya mentertawakan orang-orang yang beriman, dan apabila orang-orang yang beriman lalu di hadapan mereka, mereka saling mengerdip mata mereka dan apabila orang-orang yang berdusta itu kembali kepada kaumnya, mereka kembali dengan gembira dan apabila mereka melihat orang-orang mu'min, mereka mengatakan: ‘Sesungguhnya mereka itu benar­ benar orang yang sesat,’ padahal orang-orang yang berdusta itu tidak dikirim sebagai penjaga bagi orang-orang mu'min.” (Al-Mutaffifin: 29-33)
Berdasarkan kepada ayat ini sesiapa sahaja di kalangan manusia yang mempersendakan seseorang muslim kerana kuatnya berpegang dengan amalan Islam serta berjuang untuk menegakkan seluruh sistemnya, maka ia adalah kafir yang nyata. Ini adalah kerana ia tidak lagi mempersendakan muslim itu sebagai seorang individu, tetapi sebenamya ia mempersenda­kan Islam yang didukungi oleh individu tadi. Mempersendakan Islam atau mana-mana dari sudut ajarannya samalah dengan mempersendakan kebi­jaksanaan Allah dalam menetapkan Islam sebagai al-Din yang diredai-Nya.
Demikian juga memusuhi seorang mu'min kerana behau berpegang teguh kepada ajaran dan tuntutan Islam adalah perbuatan kufur. Permusuhan tersebut adalah kufur kerana pada hakikatnya perbuatan itu adalah memusuhi dan mencabar Allah. Ianya bererti melakukan halangan dan rintangan pada jalan Allah.
Mel akukan halangan dan rintangan pada jalan Allah dalam semua bentuk adalah kufur terhadap Allah; kerana menurut yang sewajibnya seorang muslim haruslah merasa gembira apabila din Allah tersebar dan kalimah Allah itu tegak tinggi. Tetapi tidak demikian keadaannya bagi orang-orang kafir.
6.4     Bekerjasama dan Menolong Musuh Islam
Hakikat perjuangan orang-orang yang beriman dan orang-orang kafir dinyatakan oleh Allah sebagai berikut
"Orang-orang yang beriman berjuang (berperang) pada jalan Allah dan orang-orang kafir berjuang (berperang) pada jalan taghut." (An-Nisaa’: 76
Ayat ini menjelaskan bahawa orang-orang yang beriman berjuang untuk menegakkan kalimah Allah di atas muka bumf. Sedangkan orang-orang kafir berjuang untuk menegakkan kekufuran dan kemungkaran di atas mukabumi. Oleh itu orang-orang kafir akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menentang perjuangan orang-orang yang beriman. Allah memberi peringatan dan amaran kepada orang-orang yang beriman dengan firman yang mafhumnya:
"Dan orang-orang yang kafir, sebahagian mereka menjadi wali (pemimpin dan pembantu) bagi sebahagian yang lain; kalau kamu (orang-orang yang beriman) tidak berbuat begitu (totong menolong satu sama lain) terjadilah fttnah dan kerosakan yang besar." (Al-Anfal: 73)
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasara menjadi wali (pemimpin), sebahagian mereka menjadi penolong sebahagian yang lain. Barang siapa di kalangan kamu yang mengambil mereka menjadi pemimpin, maka orang tersebut termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi pimpinan kepada kaum yang zalim." (Al-Maidah: 51
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil menjadi wali (pemimpin) orang-orang yang menjadikan din kamu main-main dan olok-olok, iaitu orang-orang yang diberikan Kitab sebelum daripada kamu dan juga orang-orang yang tidak beriman. Takutlah kepada Allah sekiranya kamu benar-benar beriman." (Al-Ma’idah: 57)
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi wali dengan meninggalkan orang­ orang mu'min. Inginkah kamu mengadakan alasan yang nyata bagi Allah (untuk menyiksamu)." (An-Nisa’: 144)
Ayat-ayat di atas jelas menunjukkan bekerjasama dan menolong orang­orang yang memerangi Islam tidak dibenarkan sama sekali oleh syari'at. Larangan ini samada dalam bentuk memberi bantuan kepada musuh ketika mereka memerangi orang-orang yang beriman ataupun terlibat di dalam pasukan mereka dalam memerangi orang-orang yang beriman. Segala bentuk bantuan, baik dalam bentuk kasih sayang, sokongan, pertolongan dan seumpamanya adalah ditolak oleh Islam.
Firman Allah yang mafhumnya:
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan musuhmu menjadi teman-teman setia yang kamu sampaikan kepada mereka (berita-berita tentang orang-orang mu'min), kerana rasa kasihsayang; padahal sesungguhnya mereka telah ingkar kepada kebenaran yang datang kepadamu, mereka mengusir Rasul dan (mengusir) kamu kerana kamu beriman kepada Allah, Tuhanmu." (Al-Mumtahanah: 1)
Sesiapa yang berbuat demikian dengan i'tiqad bahawa menolong orang­orang kafir itu lebih mulia dari membela orang-orang yang beriman, maka dia telah keluar dari kumpulan orang-orang yang beriman dan termasuk dalam golongan orang-orang yang kafir.
6.5     Merelakan Berleluasanya Kemungkaran
Rasulullah s.a.w bersabda yang mafhumnya:
"Tidak seorang pun nabi yang diutuskan sebelumku metainkan terdapat di kalangan umatnya pengikut dan sahabat-sahabat yang menjalankan sunnahnya dan menurut perintahnya. Kemudian golongan pengikut dan sahabat ini digantikan oleh orang yang terkemudian dari mereka. Golongan ini memperkatakan sesuatu    yang tidak diperintahkan untuk dilakukan. Siapa yang meme­rangi mereka dengan kekuatan, beliau adalah orang yang mu'min, siapa yang memerangi mereka dengan lidahnya, beliau adalah orang yang mu'min dan siapa yang memerangi mereka    dengan hatinya, beliau adalah orang yang mu'min. Setelah yang    demikian itu iman (tidak lagi dianggap wujud) sekalipun sebesar biji sawi." (Muslim)
Barangsiapa dari kamu melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya, apabila tiada kuasa maka dengan lidahnya, apabila tidak kuasa dengan hatinya dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.” (Muslim)
Hadith-hadith di atas membuktikan bahawa sebahagian dari tuntutan iman itu ialah mengingkari kemungkaran melalui cara-cara yang telah disebutkan di atas tadi; iaitu dengan tangan atau kekuatan, kemudian dengan lidah dan akhir sekah dengan hati. Mengingkari kemungkaran dengan tangan bererti menghapuskan kemungkaran itu dengan kekuatan, manakala mengingkari kemungkaran dengan lidah pula adalah dengan menentang kemungkaran dengan ucapan atau penulisan, mengingkari kemungkaran dengan hati membawa erti merasa benci dan memusuhi kemungkaran dan juga pelaku mungkar itu sendiri. Difahamkan daripada hadith ini bahawa mereka yang tidak mengingkari kemungkaran dan pelakunya walaupun dengan hati, maka tidak lagi dia dianggap sebagai mu'min, kerana Rasulullah s.a.w menyatakan:
"Setelah yang demikian itu iman (tidak lagi dianggap wujud) sekalipun sebesar biji sawi."
Hadith ini bahawa mereka yang tidak mengingkari kemungkaran dan pelakunya walaupun dengan hati, maka tidak lagi dia dianggap sebagai mu'min, kerana Rasulullah s.a.w menyatakan:
"Setelah yang demikian itu iman (tidak lagi dianggap wujud) sekalipun sebesar byi sawi."
Ibn Taimiyyah berpendapat jika telah hilang rasa membenci kepada yang mungkar dari dalam hati seseorang muslim, itulah tanda murtad terhadap Islam. Orang yang murtad adalah orang yang menyekutukan Allah atau orang yang benci kepada Rasulullah s.a.w dan kepada apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w dan tidak mengingkari dengan hati, apa yang diingkari oleh Rasulullah s.a.w.
Hati yang boleh dikatakan redha terhadap kemungkaran sekiranya ia tidak membencinya sedikit pun. Apabila pengi'tirafan terhadap kemungkaran itu tercantum dengan perasaan redha, kasih dan patuh terhadapnya, maka telah terhimpunlah dua jenayah di dalamnya, iaitu; kufur dan melakukan halangan pada jalan Allah.

7.0    Langkah-langkah untuk Kembali kepada Iman Setelah Terkeluar daripadanya.

Firman Allah yang mafhumnya:
"Dan barangsiapa di antara kamu yang murtad dari din-Nya iaiu ia mati, sedang dia dalam kafir, maka telah habislah amalannya di dunia dan akhirat. Maka mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya." (Al-Baqarah: 217)
Sesiapa yang menyatakan atau melakukan sesuatu yang tidak dapat diertikan melainkan kufur, maka ia telah melakukan satu jenayah sekiranya mati dalam keadaan tidak bertaubat maka ia mati sebagai seorang kafir. Luputlah kedudukannya di dunia ini sebagai seorang yang beriman dan di akhirat dia dimasukkan oleh Allah dalam golongan orang­ orang kafir.
Orang-orang yang murtad dan kemudian sedar dan hendak kembali kepada iman hendaklah mengikut langkah-langkah yang telah ditunjuk­kan oleh al-Qur'an. Firman Allah yang mafhumnya:
"Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan (yang jelas) dan petunjuk, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam al-kitab, mereka itu dila'nati Allah dan dila'nati (pula) oleh semua (makhluq) yang dapat mela'nati. Kecuali mereka yang telah taubat dan mengadakan perbaikan dan menerangkan (kebenaran), maka terhadap mereka itulah Aku menerima taubatnya dan Akulah Yang Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang." (Al Baqarah: 159-160)
"Kecuali orang-orang yang bertaubat dan mengadakan perbaikan dan berpegang teguh pada (al-Din) Allah dan tulus ikhlas (mengerjakan) din mereka kerana Allah. Maka mereka itu bersama-sama orang yang beriman dan kelak Allah akan memberikan kepada orang-orang yang beriman pahala yang besar." (An-Nisaa' : 146)
Langkah-langkah yang digariskan oleh kedua ayat di atas adalah seperti berikut: 
1.    Bertaubat
Orang yang murtad itu hendaklah bertaubat dengan sebenar-benar taubat. Menyedari kesalahannya, menginsafi keterlanjurannya, ber'azam untuk tidak mengulanginya dan menanamkan perasaan benci untuk kembah kafir semula setelah iman. Wajib baginya mengucapkan semula dua kalimah syahadah.
2.     Mengadakan Islah atau Pembaikan
Dia hendaklah mengadakan pengislahan yang sepenuhnya dalam hidupnya. Sekiranya dia murtad oleh kerana ucapannya yang maka wajib baginya belajar dari orang-orang yang ber'ilmu. Sekiranya kekafirannya disebabkan oleh pengaruh cara hidup, kawan-kawan atau kumpulannya, maka wajib dia menukar cara hidup tersebut serta meninggalkan kawan-kawan dan keluar daripada kumpulan yang telah disertainya sebelum itu.
3.     Menerangkan Kebenaran
Wajib baginya untuk menyatakan, menerangkan atau mengisytihar­kan taubatnya kepada kaum muslimin. Hendaklah dia menyatakan kesalahannya dan membuktikan di dalam hidupnya kemudian bahawa dia telah meninggalkan ucapan-ucapan atau perbuatan­perbuatannya yang telah menjadikan ia murtad. Tujuan diadakan penerangan ini adalah dengan tujuan untuk membersihkan kekeliruan yang terdapat di kalangan umat Islam daripada kenyataan orang tersebut. Malah untuk menjadikan orang-orang yang terpengaruh dengan ucapan atau perbuatannya menyedari bahawa ucapan atau perbuatan tersebut adalah salah.
4.    Berpegang Teguh Kepada Al-Din Allah
Orang tersebut hendaklah berpegang sepenuhnya kepada ajaran Islam. Melaksanakan yang diperintahkan Allah dan meninggalkan segala yang dilarangNya. Sekiranya dia tidak berpegang teguh dengan ajaran Islam adalah dikhuatiri dia akan kembali kufur semula. 
Firman Allah yang mafhumnya:
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman, kemudian kafir, kemudian beriman(pula), kemudian bertambah kekafirannya, maka sekali-kali Allah tidak akan memberi keampunan kepada mereka, dan tidak (pula) menunjuki mereka kepada jalan yang Lurus. " (An-Nisaa' : 137)
5.     Mengikhlaskan Diri kerana Allah
Orang tersebut mestilah mengikhlaskan seluruh amal dan tindakannya kepada Allah. Firman Allah yang mafhumnya:
"Padahat mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memumikan keta'atan kepadaNya dalam menjalankan din yang lurus. " (Al-Bayyinah : 4)
Setelah orang tersebut memenuhi kelima-lima langkah di atas barulah ia tergolong semula dalam golongan orang-orang yang beriman sebagaimana firman Allah yang mafhumnya: "maka mereka itu adalah bersama-sama orang-orang yang beriman."

8.0    Langkah-langkah untuk Memelihara Kesihatan Iman 

Iman itu boleh bertambah dan berkurang. Malahan iman itu boleh dihinggapi penyakit. Firman Allah yang mafhumnya: 
"Di dalam hati mereka ada penyakit." (Al-Baqarah: 10)
Hakikat bertambahnya iman seseorang dinyatakan oleh al-gur'an sebagai berikut
"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya bertambahlah iman mereka." (Al-Anfal: 2)
"Adapun orang-orang yang beriman maka surah ini menambah imannya." (At-Taubah: 124)
"Dan tatkala orang-orang mu'min melihat tentera-tentera Ahzab, mereka berkata: 'Inilah yang dyanjikan Allah dan Rasul-Nya kepada kita'. Dan benarlah Allah dan Rasul-Nya. Dan demikian itu tidaklah menambah kepada mereka kecuali iman dan penyerahan." (A1-Ahzab: 22)
Oleh itu setiap mu'min hendaklah sentiasa berusaha agar imannya sentiasa bertambah dan berjaga-jaga daripada perkara-perkara yang boleh menjejaskan kesejahteraan imannya.
Beberapa langkah utama yang mesti dijaga oleh setiap mu'min untuk menjaga kesejahteraan imannya adalah seperti berikut:
1.     Menuntut 'Ilmu
Orang yang mencari 'ilmu untuk dijadikan bekalan dalam perjalanan hidup untuk Hari Kemudian dan bemiat untuk mencari keredhaan Allah semata-mata, maka ia termasuk dalam golongan orang-orang yang bakal memperolehi keselamatan dan kejayaan. 
Imam al-Ghazzali menyatakan:
"Yang paling utama sekali adalah waktu kamu digunakan untuk menambah 'ilmu yang berguna dan bermanfa'at terhadap din, iaitu 'ilmu yang dapat menghantar kamu menuju ketaqwaan kepada Allah, membuka kesedaran kamu untuk menyaksikan segala keburukan yang terdapat di dalam dirimu. Memperdalamkan ma'rifat terhadap 'ibadah kepada Allah. Mengurangkan hasrat kamu yang berlebih-lebihan terhadap dunia dan menambah keterlibatan dirimu terhadap kehidupan di akhirat kelak.
'Ilmu ini dapat membuka lebar mata hatimu terhadap cacat cela segala macam 'aural perbuatanmu, sehingga kamu dapat menjaga jangan sampai berulang lagi perbuatan yang buruk, malah membuat kamu lebih berwaspada dan berhati-hati terhadap godaan-godaan syaitan dan tipu dayanya."
2.    Menta'ati Perintah Allah
Ta'at itu maksudnya ialah menurut atau patuh kepada peraturan­peraturan dan ketentuan-ketentuan yang ditetapkan oleh Allah. Perintah-perintah Allah itu terdiri dari 'aural-'aural yang wajib dan yang sunat.
'Aural-'aural yang wajib adalah merupakan 'aural pokok yang paling penting bagi menggerakkan setiap urusan serta membawa manusia ke jalan yang selamat dan bahagia. 'Aural-'aural yang sunat pula merupakan keuntungan yang memberikan dan mengangkat darjat kepada kejayaan dan kemuliaan.
Sabda Rasulullah s.a.w yang mafhumnya:
"Allah berfiman: Siapa pun belum dapat disebut telah mendekat­kan diri kepadaKu kerana telah menunaikan semua perintah yang fardu sahaja, tetapi seorang hamba baru dapat disebut mendekat­kan (taqarrub) diri kepadaKu dengan mengerjakan perintah­perintah yang sunat sehingga akhimya Aku akan mencintainya. Apabila Aku telah mencintainya maka Akulah telinga yang dengannya ia mendengar, mata yang dengannya ia melihat, lidah yang dengannya dia berkata-kata, tangan yang dengannya ia lakukan setiap usahanya dan kaki yang dengannya bagi tiap langkahnya."
Dalam menta'ati perintah Allah seseorang mu'min mestilah menunaikan kewajipan-kewajipan yang telah difardhukan kepada­nya seperti solat, puasa di bulan Ramadan, menunaikan haji dan mengeluarkan zakat.
Demi untuk memastikan keempat-empat fardhu ini hidup di dalam dirinya hendaklah ia menyeru manusia kepada pelaksanaannya serta melarang manusia dari mengabaikannya. Usaha ini dinamakan sebagai 'amru bil ma'ruf wa nahu 'anil mungkar. Oleh itu sekiranya tugas ini tidak dilaksanakan dengan sempuma, maka menjadi kewajipan kepadanya untuk melaksanakannya.
Di samping melakukan perkara-perkara yang fardhu, seorang mu'min itu hendaklah meningkatkan dirinya bagi melaksanakan amalan-amalan yang sunat. amalan-amalan yang sunat ini begitu luas ruang lingkupnya. Oleh itu perkara yang paling penting dalam melaksanakan amalan-amalan sunat ini hendaklah ia berdasarkan petunjuk-petunjuk dari surmah Rasulullah s.a.w.
3.     Menjauhi Maksiat
Seorang mu'min itu juga mestilah menjauhi dirinya dari maksiat. Memandang berat terhadap dosa-dosa besar, berwaspada terhadap dosa-dosa kecil dan berusaha bersungguh-sungguh untuk menjauhinya.
Imam al-Ghazzali memberi peringatan:
"Di dalam tuntutan din terdapat dua perkara yang sangat penting untuk diperhatikan : Pertama, meninggalkan dan menjauhi segala sesuatu yang dilarang dan diharamkan. Kedua, berbuat ta'at dan menunaikan segala perintah, ber'ibadah dan berbakti kepada Allah.
Di antara keduanya itu, menjauhi segala yang dilarang dan diharamkan itu adalah sesuatu hat yang terlalu berat; kerana keta'atan metaksanakan perintah-perintah Allah memang mampu dilaksanakan, tetapi meninggalkan dan menjauhi apa yang dilarang dan diharamkan itu, dada yang mampu kecuati orang­orang yang benar."
Untuk menjadikan iman jauh dari pengaruh maksiat hendaklah seseorang muslim itu menjaga adab-adab yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. Ini adalah kerana kebiasaannya syaitan itu menyerang manusia dari pintu-pintu yang terlemah di dalam dirinya. Oleh itu hendaklah ia membentengi dirinya dari serangan­serangan syaitan

MODUL 1 (Sambungan)

1.2    Al-Quran Sebagai Sunnah dan Sumber Pegangan Hidup



Setiap manusia mempunyai kepercayaannya masing-masing. Kepercayaan- kepercayaan itu pula mempunyai sumber-sumbemya. Manusia menyandarkan kepercayaannya kepada sumber-sumber tersebut. Sumber-sumber tersebut menjadi rujukan dalam manusia menetapkan jalan kehidupan mereka. Daripada kepercayaan ini yang berlandaskan kepada sesuatu sumber tertentu, maka terbitlah sikap dan tindakan-tindakan manusia dalam kehidupan ini.
Bagi kaum muslimin kepercayaan mereka ialah 'aqidah Islam dan sumbernya bersifat rabbani. Sistem kepercayaan yang berdasarkan kepada sumber rabbani yang sahih inilah yang membezakan di antara Islam dengan sistem-sistem keagamaan dan ideologi-ideologi yang ada di dunia. Pegangan dan sumber ini jugalah yang membezakan di antara orang-orang yang beriman dengan golongan-golongan kafir. Malahan identiti dan keperibadian muslim yang sebenar adalah terletak kepada sejauh mana ia membezakan dirinya daripada golongan-golongan kafir dengan hanya berpegang kepada sumber yang sahih ini.

Keistimewaan manusia di atas makhluk yang lain ialah manusia dianugerahkan aqal. Akal merupakan daya yang kuat bagi manusia memikir dan menilai serta memilih. Dengan kekuatan akal manusia dapat mencapai berbagai-bagai kemajuan dalam kehidupan mereka. Tetapi pada hakikat yang sebenar, kemampuan akal ada batasnya dan tahap pencapaian serta penerokaannya ada penghujungnya.
Akal manusia dapat menjangkau sesuatu yang ada di sekelilingnya tetapi terbatas dalam menentukan apa yang ada pada dirinya sendiri. Demikian juga akal manusia dapat menggambarkan hasil dan kesudahan terhadap sesuatu yang diusahakan oleh tangannya tetapi terbatas dalam menggambarkan kesudahan terhadap dirinya sendiri kerana ia sendiri dicipta oleh suatu kuasa yang ia tidak terdaya menggambarkan zat-Nya.
Pada tahap kebuntuan akal dan terhentinya keupayaan jangkauannya, Islam menetapkan bahawa manusia dan wahyu adalah satu fenomena yang tidak dapat dipisahkan di antara satu sama lain. Malah di dalam Islam, sejarah wahyu adalah sebaya dengan sejarah manusia sendiri.
Al-Qur'an menjelaskan hakikat ini yang mafhumnya:
"Kami berfirman: '"Turunlah kamu dari syurga ini. Kemudian jika datang hidayahKu kepada kamu, maka barangsiapa yang mengikuti hidayahKu, nescaya tidak ada kekhuatiran atas mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih hati." (Al-Baqarah: 38)
Allah menjelaskan juga bahawa hubungan manusia dari berbagai umat dan zaman melalui rasul-rasul-Nya. Dasar hubungan mereka adalah sama, iaitu dengan wahyu Allah kepada rasul-rasul tersebut. Firman Allah yang mafhumnya:
"Sesungguhnya Kami telah memberikan wahyu kepadamu sebagaimana Kami telah memberikan wahyu kepada Nuh dan nabi-nabi kemudiannya, dan Kami telah memben:kan wahyu (pula) kepada Ibrahim, Isma'il, Ishaq, Ya'qub dan anak cucunya, 'Isa, Ayyub, Harun dan Sulaiman. Dan Kami berikan Zabur kepada Daud. Dan (Kami telah mengutus) rasul-rasul yang sungguh telah Kami kisahkan tentang mereka kepadamu dahulu, dan rasul-rasul yang tidak Kami kisahkan tentang mereka kepadamu. Dan Allah telah berbicara kepada Musa dengan langsung. (Mereka Kami utuskan) selaku rasul-rasul pembawa berita gembira dan pemberi peringatan agar tidak ada alasan bagi manusia membantah Allah sesudah diutuskan rasul-rasul itu. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." (A1-Nisa': 163-165)
1.     Makna al-Qur'an
Perkataan al-Qur'an dari segi bahasa, sebagaimana yang disepakati oleh kebanyakan 'ulama', berasal dari perkataan al-qira'ah atau bacaan. Dengan maksud ini Allah berfirman yang mafhumnya:
"Sesungguhnya Kami-lah yang menghimpunkan al-Qur'an dan bacaannya, maka apabila Kami telah selesai membacanya maka hendaklah kamu mengikut bacaannya." (Al-Qiyamah: 17-18)
Al-Qur'an juga dinamakan dengan nama-nama; al-Furqan, al-Dhikr dan al­Tanzil. Selain itu al-Qur'an juga dinamakan dengan sifat-sifatnya yang disebutkan di dalam al-Qur'an di antaranya seperti; al-'Aliyu, al-Majid, al­'Aziz dan al-'Arabi.
Dapat disimpulkan bahawa, walau dengan apa nama sekalipun, al-Qur'an adalah kalam Allah yang bermu'jizat, diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w., ditulis dalam beberapa mushaf, dipetik dari riwayat yang mutawatir dan membacanya merupakan satu 'ibadat.
2.     Isi Kandungan al-Qur'an
Al-Qur'an adalah Kitab hidayah. Firman Allah yang mafhumnya:
"Alif Lam Mim. Kitab (al-gur'an) ini tidak ada keraguan padanya; hidayah kepada mereka yang bertaqwa." (Al-Baqarah: 1-2)
"Sesungguhnya al-Qur'an ini adalah memberi hidayah ke jalan yang lebih lurus dan memberi khabar gembira kepada orang­orang mu'min yang mengerjakan 'aural saleh bahawa mereka disediakan pahala yang besar." (Al-Isra': 9)
Hidayah al-gur'an ditujukan kepada seluruh manusia. Firman Allah yang mafhumnya:
Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan (yang jelas) dan hidayah, setelah Kami menerangkannya kepada manusia dalam al-Kitab, mereka itu dila'nati Allah dan dila'nati (pula) oleh semua (makhluk) yang dapat mela'nati." (A1-Baqarah: 159)
Al-Qur'an merupakan hidayah yang yang memberi rahmat kepada orang-orang yang berserah diri sebagai para muslimin dan mu'minin.
"Dan Kami turunkan kepadamu AI-Kitab (al-gur'an) untuk menjelaskan segala sesuatu dan hidayah serta rahmat dan khabar gembira kepada para muslimin." (Al-Nahl: 89)
"(Al-Qur'an) itu bukan cerita yang dibuat-buat, akan tetapi membenarkan (kitab-kitab) yang sebelumnya dan menjelaskan segala sesuatu, dan sebagai hidayah dan rahmat bagi kaum yang beriman."(Yusuf 111)
"Dan Kami tidak menurunkan kepadamu al-Kitab (al-Qur'an) ini, melainkan agar kamu dapat menjelaskan kepada mereka perselisihan itu dan menjadi hidayah dan rahmat bagi kaum yang beriman." (A1-Nahl: 64).
"Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit(yang berada) dalam dada dan hidayah bagi orang-orang yang beriman" to  "Dan sesungguhnya Kami telah mendatangkan sebuah Kitab (al-Qur'an) kepada mereka yang Kami telah menjelaskan atas dasar pengetahuan Kami, menjadi hidayah dan rahmat bagi orang­orang yang beriman. "(A1-A'raf: 52) 
"(Al-Qur an) ini adalah bukti yang nyata dari Tuhanmu, hidayah dan rahmat bagi orang-orang yang beriman." (Al-A'raf: 203)
"Dan sesungguhnya (al-Qur'an) itu benar-benar menjadi hidayah dan rahmat bagi orang-orang yang beriman." (A1-Naml: 77)
Demikian juga al-Qur'an adalah Kitab hidayah yang membawa rahmat kepadaorang-orang beriman yang cenderung melakukan kebaikan dan yakin terhadap apa yang diturunkan dan dij anj ikan oleh Allah yang mafhumnya:
"Alf Lam Mim. Inilah ayat-ayat al-Qur'an yang mengandungi hikmat, menjadi hidayah dan rahmat bagi orang-orang yang berbuat kebaikan." (Luqman: 1-3)
"(Al-Qur'an) ini adalah pedoman bagi manusia, hidayah dan rahmat bagi kaum yang meyakini." (Al-Jatsiyah: 20)
Al-Qur'an adalah Kitab hidayah kerana manusia memerlukan wahyu untuk mendapat petunjuk terhadap perkara-perkara yang tidak mereka ketahui. Dalam penilaian yang sebenar keperluan asasi manusia adalah untuk mendapat hidayah. Hidayah adalah perkara yang daruri bagi manusia kerana tanpanya manusia tidak mungkin dapat melalui kehidupan ini dengan selamat.
Keperluan manusia yang utama bukan untuk membangunkan tamaddun kemanusiaan dari segi kebendaan tetapi keperluan mereka yang utama adalah untuk membina hadarah atau peradaban kerohanian yang kukuh. Ini adalah kerana kekuatan peradaban kerohanian akan melahirkan kekuatan-kekuatan lain, sedangkan kekuatan-kekuatan itu pula akan berada di atas jalan yang selamat. Tetapi peradaban yang tidak berlan­daskan kepada unsur-unsur rohani yang rabbani, cuma nampak seolah­olah gagah dan perkasa, tetapi pada hakikatnya ia berpegang di dahan yang sangat rapuh.
Manusia dapat membina kekuatan kebendaan dengan daya akal dan kekuatan derianya yang lima. Tetapi manusia tidak mampu mencari pengisian kepada ruh dan jiwanya semata-mata dengan akal. Manusia memerlukan bimbingan wahyu untuk mengisi kekosongan rohaninya dan manusia menghajati kepada hidayah bagi santapan rohaninya.
Dalam kehidupan seseorang yang beriman, tidak ada yang lebih utama daripada hidayah. Keperluan orang-orang yang beriman terhadap hidayah ini telah menjadikan mereka diwajibkan memohon di dalam salat secara berulang-ulang dan berterusan akan hidayah tersebut, kerana dengan hidayah sahaja manusia itu dapat selamat daripada kesesatan dan terselamat dari kemurkaan Allah.
Kalimat yang diulang-ulang itu adalah yang mafhumnya:
"Hidayatkan kami jalan yang lurus, (iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat." (Fatihah: 6-7)
3.     Kedudukan al-Qur'an sebagai Sumber Pegangan Hidup
Allah mewajibkan manusia untuk meng'abdikan diri kepada-Nya kerana itulah tujuan manusia dijadikan oleh Allah. Oleh yang demikian itu Allah telah mewajibkan juga manusia berpegang kepada hidayah dan panduan yang diturunkan oleh-Nya di dalam al-Qur'an.
Firman Allah yang mafhumnya:
"Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu sebelum datang 'azab kepadamu dengan tiba-tiba, sedang kamu tidak menyedarinya. "(Az-Zumar: 55)
Kewajipan menjadikan al-Qur'an sebagai pegangan hidup adalah demi keselamatan manusia sendiri. Dengannya manusia terhindar dari 'azab Allah dan dengannya juga manusia terhindar dari kekosongan hidup yang menyebabkan mereka mengikut sesuatu yang mereka tidak ketahui. Di mana kesemuanya selain dari hidayah Allah itu tidak menambahkan selain daripada kesesatan dan kehancuran.
Firman Allah yang mafhumnya:
"Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu dan janganlah kamu mengikuti pemimpin-pemimpin selain dariNya." (AI-A'raf: 3)
Al-Qur'an adalah sumber utama dalam kehidupan para muslimin dan mu'minin kerana ia bersumber dari Allah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana. Allah telah mencipta manusia dan seluruh alam ini, maka yang demikian hanya Allah sahaja yang mengetahui secara mendalam dan terperinci selok belok seluruh ciptaan-Nya. Allah Yang Maha Mengetahui menghendaki agar manusia keluar daripada kegelapan menuju cahaya dengan hidayah daripada-Nya. Firman Allah yang mafhumnya:
"Sesungguhnya Allah telah menurunkan peringatan kepadamu. (Dan mengutus) seorang Rasul yang membacakan kepadamu ayat-ayat Allah yang menerangkan (bermacam hukum) supaya Dia mengeluarkan orang-orang yang beriman dan mengerjakan 'aural-'aural saleh dari kegelapan kepada cahaya." (At-Talaq: 10-11)
1.     Pengertian al-Sunnah
Sunnah bererti jalan, tingkah laku, amalan, pembawaan atau carahidup. Pada mulanya perkataan ini digunakan secara umum dengan pengertian di atas, tetapi kemudian para 'ulama' Islam menggunakannya secara khusus untuk percakapan, perbuatandan pengakuan Rasulullah s.a.w.
Dengan percakapan diertikan segala perkataan yang pemah diucapkan oleh Rasulullah s.a.w. dalam berbagai bidang; seperti bidang 'aqidah dan keimanan, hukum halal dan haram, akhlak, 'ibadah, pendidikan, muamalah, jenayah dan sebagainya.
Dengan perbuatan pula adalah merupakan penjelasan amali terhadap segala peraturan-peraturan syari'at agar dapat difahami dan kemudian dilaksanakan oleh orang-orang yang beriman. Sudut amali ini sangat penting kerana ia menjelaskan melalui perbuatan dan tunjuk ajar yang amali terhadap perintah-perintah Allah yang tidak dijelaskan secara terperinci oleh al-gur'an. Ini termasuklah cara salat, cara menghadap kiblat ketika salat sunat di atas kenderaan, cara melaksanakan zakat, mandi dari hadas besar dan lain-lain.
Taqrir Rasulullah s.a.w. ialah keadaan baginda mendiamkan diri terhadap apa yang dilakukan oleh para sahabatnya di hadapannya. Berdiamnya Rasulullah s.a.w. dengan tidak melarang perbuatan sahabatnya bererti bahawa perbuatan itu tidak maksiat dan tidak haram. Kerana mustahil Rasulullah s.a.w. akan mengizinkan atau membiarkan sahabatnya melakukan sebarang dosa di hadapannya. Di samping itu terdapat juga taqrir Rasulullah s.a.w. dalam bentuk baginda secara terus terang, bersetuju dengan menyatakan dengan lisannya atas apa yang dilakukan oleh sahabatnya.
2.     Kedudukan al-Sunnah sebagai Penjelas kepada al-Qur'an
Allah mengutuskan Rasulullah s.a.w. untuk membacakan dan menerangkan ayat-ayat al-gur'an kepada manusia. Melalui sunnahnya pula, Rasulullah s.a.w. telah menjelaskan seluruh perintah dan larangan Allah melalui tunjuk ajar dan contoh teladan. Peranan sunnah Rasulullah s.a.w. berhubungan dengan ayat-ayat al-gur'an adalah seperti berikut:
i.    Menguatkan ayat-ayat al-Qur'an
Ayat-ayat al-Qur'an pada dasamya mengandungi perkara-perkara yang cukup jelas serta mudah difahami oleh orang yang membacanya. Dalam hal-hal seperti ini peranan sunnah Rasulullah s.a.w. adalah untuk menguatkan lagi perkara-perkara tersebut serta meletakkannya di satu kedudukan yang ditegaskan melalui susunan kalimah Rasulullah s.a.w. sendiri. Sebagai contoh firman Allah yang mafhumnya:
"Hai orang-orang yang beriman, tetaplah beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan dengan Kitab yang Allah turunkan kepada Rasul-Nya, serta kitab yang Allah turunkan sebelumnya. Barangsiapa yang kafir kepada Allah, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, dan hari kemudian, maka sesungguhnya orang itu telah sesat sejauh-jauhnya" (Al-Nisa': 136)
Dari sunnah pula, Rasulullah s.a.w. bersabda yang mafhumnya:
"Islam didirikan atas lima perkara; syahadah bahawa tiada ilah melainkan Allah, Muhammad adalah Rasul Allah, mendirikan salat, mengeluarkan zakat, mengerjakan haji dan puasa dalam bulan Ramadan." (Bukhari)
ii.    Menghuraikan ayat-ayat al-Qur'an yang bersifat Ringkas
Terdapat ayat-ayat di dalam al-Qur'an yang menyebutkan sesuatu perintah secara ringkas. Oleh kerana keringkasannya adalah mustahil ia dapat dilaksanakan oleh orang-orang yang beriman tanpa penghuraian lanjut. Di sinilah peranan sunnah dalam menghuraikan perintah-perintah yang terkandung di dalam ayat-ayat yang ringkas. Sebagai contoh:
"Sa1at itu adaIah suatu lcetetapan yang diwajibican ke atas orang yang beriman yang tertentu waktunya." (An-Nisa': 103)
Tidak terdapat di dalam al-Qur'an yang menerangkan cara-cara salat dan waktu-waktunya yang lima secara berurutan. Tetapi perkara ini telah dijelaskan oleh sunnah Rasulullah s.a.w, sama ada secara percakapannya ataupun perbuatannya.
Demikian dengan perintah zakat, ayat al-gur'an hanya menyatakan:
Ambillah sebahagian dari harta mereka sebagai sadeqah zakat, supaya dengannya kamu membersihkan dan mensucikan mereka."(At-Taubah: 103)
Berkenaan perintah dalam ayat ini, sunnah Rasulullah s.a.w. menetapkan jenis-jenis perkara yang wajib zakat, kadarnya dan tempoh masanya.
iii.     Mengkhususkan Maksud ayat-ayat al-Qur'an yang Umum
Terdapat juga beberapa ayat al-gur'an yang berbentuk umum maksudnya, di antaranya firman Allah yang mafhumnya:
"Allah memerintahkan kepada kamu mengenai pembahagian harta pesaka untuk anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak IeIaki menyamai dua bahagian anak perempuan." (An-Nisa': 11)
Sifat umum ayat di atas dikhususkan oleh sunnah dengan mengecualikan pembunuh yang membunuh ahli-ahli warisnya dan juga kepada Rasulullah s.a.w. dan anak-anaknya.
Sabda baginda yang mafhumnya: "Kami para Nabi tidak dipusakai." (Bukhari)
iv.    Membatasi ayat-ayat al-Quran yang tidak terbatas maksudnya
Ada di antara ayat-ayat al-Qur'an yang bersifat mutlaq atau tidak terbatas, antaranya firman Allah yang malhumnya:
"Lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri maka potonglah tangan keduanya." (Al-Ma'idah: 38)
Sifat tidak terbatas ayat di atas menggambarkan seolah-olah apa sahaja benda yang dicuri dan dalam keadaan apa sekali perbuatan itu dilakukan maka hukumannya adalah dipotong tangan orang yang mencuri. Ayat di atas juga tidak menjelaskan setakat manakah tangan pencuri itu akan dipotong.
Peranan sunnah dalam hal ini adalah untuk menjelaskan kadar benda yang dicuri dan juga had bahagian tangan yang akan dipotong.
v.    Menetatkan Hukum dan Amalan yang Tidak disebut oleh al-Qur'an
Terdapat hukum-hukum yang yang tidak ditetapkan oleh al-Qur'an secara nas tetapi ada asas-asasnya berkenaan perkara tersebut di dalamnya. Dalam perkara ini sunnah menambahkan secara nas akan hukum terhadap perkara yang telah ada asasnya di dalam al-gur'an.
Sebagai contoh mengharamkan memakan setiap binatang buas yang bertaring dan burung yang berkuku panjang. Asas bagi hukum ini terkandung dalam Surah al-Ma'idah ayat 3. Demikian juga Rasulullah s.a.w. telah menambahkan amalan-amalan seperti salat rawatib, duha, gerhana bulan dan gerhana matahari dan seumpamanya.
3.     Kedudukan al-Sunnah sebagai Sumber Pegangan Hidup
Sunnah merupakan sumber pegangan hidup yang kedua bagi orang­orang yang beriman sesudah al-Qur'an. Semua 'ulama' sependapat, bahawa sunnah Rasulullah s.a.w. menjadi hujjah atau dalil dalam soal-soal yang berkaitan dengan Islam. Ketetapan ini berlandaskan kepada firman Allah yang mafhumnya: "Dan tiadalah yang diucapkannya itu menurut kemahuan hawa nafsunya. Ucapannya itu dada lain hanyalah wahyu yang diwahyukan (kepadanya)." (An-Najm: 3-4)
"Apa yang diberikan Rasul kepadamu maka terimalah dia. Dan apa yang dilarangnya bagimu maka tinggalkanlah dan bertaqwalah kepada Allah." (AI-Hasyr: 7)
"Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah." (Al-Ahzab: 21)
Sunnah tidak dapat dipisahkan daripada al-gur'an bagi membimbing para mu'min di atas jalan yang benar kerana sunnah adalah penjelas atau pentafsir yang amali terhadap perintah-perintah dan pengajaran-pengajaran yang terkandung di dalam al-Qur'an. Tidak mungkin seseorang itu dapat mematuhi perintah Allah tanpa ia melihat bagaimana cara sebenar untuk melaksanakanpya. Sedangkan cara sebenar untuk mematuhinya hanya terdapat dalam diri Rasulullah s.a.w. kerana baginda diutuskan oleh Allah untuk tujuan tersebut. Kerana ini Allah secara tegas telah berfirman yang mafhumnya: "Katakanlah: 'Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku nescaya Allah mengasihi dan mengampunkan dosa­dosamu." (Ali Imran: 31)
"Dan Kami tidak mengutuskan seseorang rasul melainkan untuk dita'ati dengan seizin Allah." (A1-Nisa': 64)
"Barangsiapa yang menta'ati Rasul itu, sesungguhnya ia telah menta'ati Allah. Dan barangsiapa yang berpaling (darf keta'atan itu), maka Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pemelihara bagi mereka." (A1-Nisa': 80)
Perintah mentaati Rasulullah s.a.w. adalah dengan mengikuti sunnahnya. Rasulullah s.a.w. bersabda yang mafhumnya:
"Telahku tinggalkan bagi kamu sekalian dua perkara, tidak akan sesat kamu selama kamu berpegang teguh dengan keduanya, iaitu Kitabullah dan Sunnah Rasul-Nya. " (Malik)
"Tidak sempuma iman seseorang kamu sehingga keinginannya menurut kepada apa yang aku datangkan kepadanya. " (Al-Hakim)
"Tidaklah aku meninggalkan sesuatu dart apa yang telah Allah perintahkan kepada kamu sekalian dengannya, melainkan sungguh telah aku perintahkan kamu dengannya, dan tidaklah aku meninggalkan sesuatu dari apa yang telah Allah larang bagi kamu sekalian daripadanya, melainkan pasti telah aku larang kamu sekalian daripadanya.' (Ibn 'Abdil Barr)
"Hat manusia, tidak ada sesuatu yang mendekatkan kamu sekalian kepada syurga dan menjauhkan kamu sekalian dari neraka, melainkan telah aku perintahkan kepadamu dengannya, dan tidak ada dart sesuatu yang mendekatkan kamu sekalian dari neraka dan menjauhkan kamu sekalian dari syurga, melainkan pasti telah aku cegah kamu sekalian daripadanya." (Imam al-Baghawi)  
Rasulullah s.a.w. telah memberi amaran bahawa sesiapa yang tidak berpegang kepada sunnah atau hadithnya sebagai sumber hukum dan panduan hidup maka sesungguhnya ia telah mendustakan Allah.
Sabda Rasulullah s.a.w
"Hampir-hampir salah seorang dari kamu berkata: ' Ini Kitab Allah, apa-apa yang ada dalamnya yang halal, kami halalkannya; dan apa­apa yang ada di dalamnya yang haram, kami mengharamkannya.', Ingatlah, barangsiapa yang sampai kepadanya satu hadith dariku, lalu ia mendustakannya, maka sesungguhnya ia telah mendustakan Allah, Rasul-Nya dan orang yang meriwayatkannya" (Ibn 'Abdil Barr)
Rasulullah s.a.w. menegaskan bahawa baginda telah meninggalkan kepada umat manusia dua perkara yang jika mereka berpegang teguh dengan keduanya mereka tidak akan tersesat buat selama-lamanya. Jelas bahawa hanya berpegang kepada al-()ur'an dan al-Sunnah sahaja yang dapat menyelamatkan manusia daripada kesesatan. Islam tegak di atas sumber rabbani yang terdiri daripada ayat-ayat al-Qur'an dan juga sunnah Rasulullah s.a.w. Dengan keduanya diasaskan asas-asas utama Islam dari segi 'aqidah, 'ibadah, syari'at dan akhlak Islam.
Melalui ayat-ayat al-Qur'an, Allah menjelaskan pengertian tauhid kepada­Nya, dan melalui sunnah Rasulullah s.a.w. pula diterjemahkan pengertian 'ubudiyyah yang sebenar kepada Allah. Rasulullah s.a.w. menunjukkan kepada manusia cara-cara untuk mempraktikkan penerimaan terhadap rububiyyah dan uluhiyyah Allah ke dalam realiti kehidupan yang sebenamya. Melalui baginda s.a.w. umat manusia dapat memahami apakah itu iman dan tuntutan-tuntutannya. Melalui sunnah Rasulullah s.a.w. jug alah manusia memahami hubungan amal dan kegiatan manusia di dalam hidup dengan keimanan mereka kepada Allah.
Al-Qur'an juga telah menggariskan perintah-perintah asasi berkenaan teras-teras 'ibadah seperti; salat, zakat, puasa dan haji. Bertolak dari asas ini sunnah Rasulullah s.a.w. pula berperanan dalam menunjukkan dalam bentuk amali 'ibadah-'ibadah tersebut. Hanya menerusi sunnah, orang­orang yang beriman dapat memahami kesan-kesan dan tujuan sebenar asas 'ibadah itu didirikan. Malah melalui sunnah sahaja mereka dapat melihat pengembangan asas-asas tadi dalam bidang-bidang da'wah, infak dan jihad fisabilillah.
Al-Qur'an menetapkan beberapa asas-asas dan perintah syari'at atau undang-undang bagi melicinkan perjalanan hidup manusia. Demikian juga peranan sunnah dalam melaksanakan perintah-perintah yang berbentuk undang-undang di dalam kehidupan manusia. Melalui sunnah ditunjukkan bagaimana cara mengatur pentadbiran negara dan kerja-kerja pemerin­tahan Islam. Melalui sunnah juga segala undang-undang Islam dalam bidang jual beli, nikah kahwin, pusaka, zakat, jenayah dan sebagainya, ditunjukkan samada secara terperinci atau dengan meletakkan asas-asas utamanya. Tujuan bagi keduanya adalah untuk memudahkan orang-orang yang beriman memahami dan melaksanakannya, atau membantu mereka untuk membuat ijtihad sekiranya ada perkara-perkara baru yang berkaitan dengannya timbul selepas kewafatan Rasulullah s.a.w.
Al-Qur'an juga menggariskan asas-asas akhlak serta pecahan-pecahannya. al-Qur'an memuji akhlak yang mulia dan mengkeji akhlak yang buruk, kemudian al-Qur'an menyimpulkan:
"Dan sesungguhnya bagi kamu (Rasuiultah) benar-benar pahala yang besar yang tidak putus-putusnya. Dan sesungguhnya kamu benar-benar berakhlak yang agung." (Al-Qalam: 3-4)
Akhlak Rasulullah s.a.w. ialah akhlak al-Qur'an. Semua akhlak yang dipuji di dalam al-Qur'an terkandung di dalam diri Rasulullah s.a.w. dan segala akhlak yang buruk dan keji yang dikecam oleh al-Qur'an, maka didapati Rasulullah s.a.w. bersih daripadanya dan sentiasa mengingatkan manusia agar menjauhkan diri daripadanya. Sifat-sifat dan tingkah laku dalam seluruh perjalanan hidup Rasulullah s.a.w. adalah rujukan kepada orang­orang yang beriman dalam bidang akhlak. Akhlak al-Qur'an dan seluruh kehidupan Rasulullah s.a.w. adalah dua perkara yang tidak dapat dipisahkan.
Al-Qur'an dan al-Sunnah merangkumi seluruh kehidupan manusia dalam bidang-bidang 'aqidah, 'ibadah, syari'at dan akhlak atau tingkah laku. Naungan al-Qur'an dan al-Sunnah adalah naungan Islam. Naungan ini meliputi seluruh ufuk kehidupan manusia dalam segala sudut dan lapisannya. Naungan Islam membawa kedamaian dan keselamatan kepada manusia. Bemaung di bawah kedamaian Islam bererti berpegang dan bersandar kepada al-()ur'an dan al-Sunnah. Menolak kedua-dua atau satu di antaranya, bererti melucutkan diri dari Islam dan mendedahkan diri kepada kebinasaan.
Firman Allah yang mafhumnya:
"Dan bahawa (yang Kami perintahkan) ini adalah jalanKu yang lurus, maka ikutilah dia; dan janganlah kamu mengikuti jalan­jalan (yang lain), kerana jalan jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalan-Nya. " (A1-An'am: 153)
Al-Qur'an dan al-Sunnah menjelaskan pengertian 'aqidah dan keimanan kepada manusia. Tanpa al-Qur'an manusia tidak akan mengenal apakah erti iman dan tanpa sunnah pula manusia tidak dapat menanggapi penghayatan terhadap segala tuntutan-tuntutan iman. Firman Allah yang mafhumnya:
"Sebelumnya kamu tidaklah mengetahui apakah Al-Kitab (al­gur'an) dan tidak pula mengetahui iman itu tetapi Kami menjadikan al-Qur'an itu cahaya yang Kami beri hidayah dengannya sesiapa yang Kami kehendaki di kalangan hamba Kami. Dan sesungguhnya Kami benar-benar memberi hidayah kepada jalan yang lurus (iaitu) jalan Allah yang kepunyaan-Nya segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi, ingatlah bahaLUa kepada Allah kembali semua urusan." (Al-Syura: 52-53)
Pengertian iman yang sebenar adalah iman yang ditakrifkan oleh al-Qur'an dan sunnah. Tuntutan-tuntutan iman yang sebenar pula adalah sebagaimana yang dituntut oleh al-gur'an dan sunnah. Iman yang terbit dari sumber yang sahib adalah iman yang menuntut para mu'min untuk melaksanakan 'ibadah, menegakkan syari'at dan menyempumakan akhlak yang mulia sebagaimana yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. dan generasi para sahabat yang bersama-sama Rasulullah s.a.w. Tidak lebih dan tidak kurang dari itu. Tidak ada sebarang penambahan serta tidak ada sesuatu pengecualian terhadapnya.
Allah tetap terus memerintahkan Rasul-Nya yang telah mencapai peringkat kesempumaan iman dan bersih dari sebarang dosa dengan firman Allah yang mafhumnya:
"Dan ber'abdilah kepada Tuhanmu sampai kepada yang diyakini (ajalmu)." (Al-Hijr: 99)

Iman yang sahih melahirkan natijah-natijah yang membawa kesan-kesan penting kepada orang-orang yang beriman. Iman yang benar meresap ke dalam hati dan menguasai jiwa mu'min bagi memudahkan ia menta'ati semua perintah-perintah Allah. Iman yang terbit dari sumber yang sahih akan memenuhi jiwa dengan ketenangan sehingga meningkatkan dalam diri mu'min daya pengorbanan dan perjuangan yang tinggi bagi memikul tugas-tugas da'wah Islamiyyah dan jihad fi sabilillah. Bertambah di dalam diri mu'min dengan iman yang sahih sifat pergantungan, keyakinan, tawakkal, takut, berserah dan berharap kepada Allah.
Sebahagian dari kesan iman yang sahih dan 'ibadah yang sah juga ialah Allah mencampakkan ilham atau lintasan-lintasan hati, mimpi salihah, kassyaf dan karamah ke dalam diri mu'min. Kesemua perkara ini sah berlakunya kerana terdapat nas-nas al-Qur'an dan sunnah yang membenarkannya. Walaupun demikian natijah-natijah iman tersebut hanyalah merupakan petunjuk jalan untuk;rizembolehkan mu'min untuk terus mengendalikan seluruh urusan hidupnya di bawah naungan sumber yang asasi, iaitu al-Qur'an dan al-Sunnah. Natijah-natijah iman tidak boleh dijadikan dalil bagi penetapan dasar-dasar 'aqidah ataupun penambahan­penambahan kepada amal 'ibadah, hukum-hukum syari'at dan sudut-sudut akhlak.
Sumber yang sahih, iaitu al-()ur'an dan al-Sunnah telah menggariskan bahawa:
  1. Mencapai natijah-natijah iman seperti kassyaf, firasat, karamah dan sebagainya bukan merupakan matlamat 'ibadah.
  2. Natijah-natijah iman dalam perkara-perkara di atas tidak menjadi dalil kepada 'aqidah, 'ibadah, syari'at ataupun sudut-sudut akhlak. la cuma berperanan dalam terus membimbing mu'min untuk berjalan dengan selamat di atas sumber-sumber yang sahih, iaitu al-gur'an dan al-Sunnah.
  3. Tidak ada sesuatu yang mengatasi ketinggian kedudukan al-()ur'an dan al-Sunnah sebagai sumber pegangan hidup mu'min. Sehebat mana sekalipun natijah-natijah iman yang dIslami oleh seseorang ia tidak dapat menggantikan al-gur'an dan al-Sunnah.
  4. Tidak ada manusia selain para nabi yang boleh mencapai peringkat ma'sum. Oleh itu natijah-natijah iman tidak menjadi hujjah terhadap taraf kemulian atau kesuciaan seseorang sehingga kata-kata dan perbuatannya diletakkan setaraf dengan kata-kata dan perbuatan Rasulullah s.a.w.
  5. Tidak gugur taklif atau kewajipan-kewajipan di dalam al-Din semata-mata kerana seseorang itu telah diberikan keistimewaan dengan mengalami berbagai-bagai natijah iman.

Kembali kepada al-Qur'an dan al-Sunnah bererti mendukung sepenuh apa yang terkandung di dalam keduanya. Ini bererti menjadikan al-gur'an dan al-Sunnah sebagai panduan, tidak ada yang lain, dalam menetapkan segala asas-asas kehidupan manusia dalam bidang-bidang perseorangan, kekeluargaan, kemasyarakatan dan kenegaraan. Panduan ini juga bererti ia merangkumi seluruh kegiatan dalam kehidupan manusia seperti 'aqidah dan kepcrcayaan, tingkah laku dan akhlak, jual beli dan ekonomi, politik dan pemerintahan, ketenteraan dan hubungan antarabangsa dan seterusnya.
Dasar utama kepada cara untuk kembali kepada al-gur'an dan al-Sunnah adalah seperti berikut:
  1. Menerima sepenuhnya tanpa ragu-ragu bahawa Islam adalah ad­din yang syumul, lengkap, dapat mentadbir dan mengurus seluruh aspek kehidupan manusia tanpa meminta bantuan dari sistem­sistem yang lain dan dapat dilaksanakan di mana-mana sahaja dan pada bila-bila masa sahaja. Penerimaan terhadap Islam dengan segala sifat-sifat yang dijelaskan tadi adalah kerana ia bersumber dari Allah dan telah ditunjukkan oleh Rasul-Nya.
  2. Menerima dasar-dasar utama perintah-perintah dan pengajaran­pengajaran yang terkandung di dalam al-gur'an dan al-Sunnah melalui memahami dan mengamati ruh dan isi kandungan keduanya.

    MODUL 1 (Sambungan)

    1.3    Sistem Akhlak Dalam Islam


    1. Ikhlas
    2. Benar (al-Sidq)
    3. Sabar (al-Sabr)
    1. Benar dalam Ikhlas kepada Allah
    2. Benar dalam Cinta Kepada Allah
    3. Benar dalam Takut dan Taqwa kepada Allah
    4. Benar dalam Wara' kepada Allah
    5. Benar dalam Tawakkal kepada Allah
    6. Benar dalam Haya' kepada Allah
    7. Benar dalam Mensyukuri Ni'mat Allah
    8. Benar dalam Zuhud kepada Allah
    9. Benar dalam Reda Terhadap Allah
    10. Benar dalam Bertaubat kepada Allah
    1. Sabar dalam Melaksanaan Kewajipan
    2. Sabar Terhadap Semua Larangan Allah
    3. Sabar dalam Mengerjakan 'Amal-'amal Sunat
    4. Sabar dalam Menerima Kebenaran
    5. Sabar dalam Menghadapi Ujian dan Kesulitan

    1. Al-Ajzu atau Lemah Jiwa
    2. Al-Huzn atau Dukacita
    3. Al-Khauf atau Takut dan Cemas

    1. Meningkatkan 'Ilmu untuk Mengenal Jenis jenis Akhlak
    2. Keazaman yang Tinggi
    3. Membiasakan Diri dengan Kebaikan
    4. Bergaul dengan Ahli 'Ibadah dan Menjauhkan Diri daripada Ahli Maksiat
    5. Sentiasa Berlapang Dada untuk Menerima Nasihat

    1.0    Pengertian Akhlak Menurut Islam

    Al-Khulq di segi bahasa bererti sifat dan tabi'at. Sementara menurut istilah ia diertikan sebagai kumpulan sifat yang bersemadi di dalam jiwa dan berdasarkan dorongan dan pertimbangan sifat tersebut sesuatu perbuatan itu dikatakan baik atau buruk.
    Istilah akhlak adalah adalah satu istilah yang bersifat rabbani kerana ia bersumber daripada Allah. Firman Allah yang mafhumnya:
    "Dan sesungguhnya kamu benar-benar mempunyai akhlak yang agong." (Al-Qalam: 4)
     Istilah dan pengertian akhlak dalam sistem Islam berbeza dan tidak boleh disamakan dengan sistem-sistem yang lain.
    Akhlak Islam terdiri dari tiga teras utama iaitu:
     1. Ikhlas
     Firman Allah yang mafhumnya:
    "Maka sembahlah Allah dalarn keadaan ikhlas kepada-Nya. Ketahui­lah bahawa al-Din yang bersih itu kepunyaan Allah." (Al-Zumar: 2-3)
    "Serulah Allah dengan tulus ikhlas kepada-Nya." (Al-Mu'min: 14)
    "Katakanlah: Sesungguhnya aku diperintahkan menyembah Allah dengan tulus ikhlas kepada-Nya. "(Al-Zumar: 14)
    2.    Benar al-Sidq
    Firman Allah yang mafhumnya:
    "Hai orang-orang yang beriman. Bertaqwalah kepada Allah dan hendaklah kamu bersama-sama orang-orang yang benar." (At-Taubah: 119)
    "Sekiranya mereka berlaku benar terhadap Allah adalah itu lebih baik bagi mereka." (Muhammad: 21)
    "Kerana Allah akan menanyakan orang-orang yang benar tentang kebenaran mereka. " (Al-Ahzab: 8)
    Firman Allah yang mafhumnya
    "Hai orang-orang yang beriman. Sabarlah dan cukuplah dengan kesabaran." (Ali-'Imran: 200)
    "Dan sekiranya kamu bersabar, sesungguhnya itulah yang paling baik bagi orang-orang yang bersabar."(An-Nahl: 126)
    "Dan bersabarlah terhadap perintah Allah, kerana sesungguhnya kamu dalarn pemerhatian Kami. " (At-Tur: 48)
    "Bersabarlah kamu, sesungguhnya Allah bersama-sama orang-orang yang sabar. " (Al-Anfal: 46)
    Ketiga-tiga teras akhlak ini juga menjadi teras kepada 'amal para mu'min. Setiap satunya memberi pengertian yang berlainan tetapi ketiga-tiganya bersatu di dalam semua akhlak dan 'amal para mu'min. Sedangkan 'amalan dan akhlak tidak akan sempurna melainkan dengan ketiga-tiganya sekali gus. Sekiranya ketiga-tiga teras tadi tidak ada dalam mana-mana akhlak dan 'amal, maka akan rosaklah akhlak dan 'amal itu dan tidak sempurnalah jadinya. 
    Selain daripada itu pula, ketiga-tiga teras tadi tidak akan sempurna melainkan dengan yang satu menguatkan yang lain. Apabila salah satu di antara teras-teras tadi lemah, maka akan lemah jugalah yang lainnya. 
    1.    Benar
    Sikap berlaku benar yang dilahirkan oleh akhlak yang mulia merangkumi kebenaran seseorang mu'min dalam cita-citanya, dalam percakapan dan perbuatannya. Kesan-kesan akhlak al-sidq ini menguasai dan memimpin akhlak-akhlak mulia yang lain, malah menempatkan kesemuanya di satu peringkat kemuliaan yang tinggi.
    Di antara kesan al-sidq ialah:
    i.    Benar dalam Ikhlas kepada Allah
    Firman Allah yang mafhumnya:
    "Barangsiapa yang mengharapkan untuk menemui Tuhannya, maka hendaklah ber'amat dengan 'amalan yang soleh dan janganlah is mempersekutukan sesiapa dalam menyembah Tuhannya. "(Al-Kahf: 110)
    Benar dalam ikhlas bererti seseorang mu'min itu menunjukkan segala perhatiannya kepada Allah semata-mata dalam segala 'amalan. perbuatan, gerak-gerinya, sama ada yang zahir mahupun yang batin. Dia tidak mengharapkan sesuatu terhadap apa yang dilakukannya melainkan kepada dan kerana Allah. Dia mengendali dan mengurus diri dan hatinya dengan pemikiran dan 'ilmunya, memeliharanya dengan baik dan tidak menginginkan pujian atau penghargaan orang lain dan tidak merasa bangga dengan amalannya apabila diketahui oleh orang lain. Jika sebarang perasaan riya' terlintas dalam hatinya segera dia membentenginya dengan penuh perasaan kesal
    Dia tidak pernah merasa tenang dan gembira apabila mendapat pujian orang. Akan tetapi jika dipuji orang, dia segera memuji Allah yang telah menutup kejahatannya kepada orang itu, kerana Allah memberinya taufiq dengan menunjukkan kepadanya kebaikan sehingga terlihat oleh orang ramai. Dalam masa yang sama dia semestinya pula merasa bimbang terhadap perbuatannya yang salah yang ditutup oleh Allah daripada pandangan orang ramai, sedangkan kesemua kesalahannnya tidak pula tersembunyi daripada pengetahuan Allah. Oleh itu, benar dalam ikhlas bererti dia hendaklah secara bertenzsan meneliti baik-baik dirinya kerana kalau-kalau batinnya akan menjadi lebih buruk daripada zahirnya. 
    Mu'min yang benar dalam ikhlas kepada Allah sentiasa menyedari hakikat bahawa kezaliman daripada sudut akhlak ialah apabila batin seseorang itu lebih buruk daripada zahirnya, sedangkan keadilan pula ialah apabila batin seseorang itu sepadan dengan zahirnya. Adapun batin yang lebih balk daripada zahir, maka itu adalah seutama-utama kedudukan yang mesti dicapai oleh seseorang mu'min.
    ii.    Benar dalam Cinta Kepada Allah
    Firman Allah yang mafhumnya: 
    "Dan orang-orang yang beriman sangat kuat cintanya terhadap Allah" (Al-Baqarah: 165)
    Allah berfirman menyatakan bahawa salah satu syarat cinta kepada Allah ialah dengan menurut perintah Rasul-Nya. Firman Allah yang mafhumnya: 
    "Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku nescaya Allah mengasihi dan mengampunkan dosa-dosa kamu." (Ali-'Imran: 31) 
    Mu'min yang benar dalam cintanya kepada Allah ialah mu'min yang melebihkan cinta terhadap Allah dalam segala urusan atas dirinya dan atas kehendak hawa nafsunya. Dia sentiasa men­dahulukan perintah Allah dalam segala urusan daripada perintah dirinya sendiri.
    Mu'min yang benar dalam cintanya kepada Allah akan menjadikan zikrullah di dalam hati dan dengan lisan sebagai suatu kefarduan ke atas dirinya. Dia akan menjauhkan diri daripada alpa dan lalai serta beristighfar banyak-banyak daripadanya. Demikian pula dengan anggota-anggota badannya, semuanya itu ditugaskan untuk berkhidmat kepada Allah semata­mata.
    Mu'min yang benar dalam cintanya kepada Allah ialah mu'min yang mencintai Allah ketika menerima ni'mat-ni'mat daripada­Nya dan ketika terhalang dari ni'mat-ni'mat-Nya. Sedang cintanya pula adalah cinta yang sungguh mengesan hati, sama ada Allah mengurniakan ni'mat atau Allah menahan ni'mat tersebut, sama ada Allah mengujinya dengan berbagai-bagai bencana ataupun Allah memeliharanya dalam keadaan sihat dan selamat. Dalam apa keadaan sekalipun cintanya terhadap Allah sentiasa menetapi hatinya dan terus berkembang, semakin hari semakin bertambah.
    iii.    Benar dalam Takut dan Taqwa kepada Allah 
    Firman Allah yang mafhumnya:
    "Dan kepada Aku hendaknya kamu takut" (Al-Baqarah: 40)
    "Jangan kamu takut kepada manusia, tetapi takutilah Aku." (Al-Ma'idah: 44) 
    "Dan kepada Aku hendaknya kamu bertaqwa." (Al-Baqarah: 41)
    Mu'min yang benar dalam cintanya kepada Allah takut jika Allah tidak mencintainya lantaran kerana banyak-nya dosa-dosa dan kesalahannya. Demikian juga mu'min yang benar dalam takut kepada Allah ialah seorang mu'min yang tenang hatinya kerana takut kepada Allah. Ketenangan ini adalah kerana keyakinannya bahawa Allah sentiasa melihat gerak gerinya sama ada yang zahir mahupun yang batin. Dengan yang demikian perasaan bimbang terhadap balasan Allah akan melebihi perasaan takut terhadap celaan manusia. Dia akan merasa kecil halangan-halangan manusia dalam melaksanakan perintah Allah. Sebaliknya alam pandangannya tiada sesuatupun yang lebih penting selain Allah.
    iv.    Benar dalam Wara' kepada Allah
    Mu'min yang benar dalam wara' kepada Allah ialah mu'min yang mengeluarkan dirinya daripada segala rupa syubhat serta meninggalkan segala yang mengelirukan kepada sesuatu yang jelas dalam semua perkara. 
    Sabda RasuluLlah s. a.w 
    "Seseorang hamba itu belum boleh dikira bertaqwa sehingga is bersedia meninggalkan perkara-perkara yang diharuskan kerana takut-takut ia tidak diharuskan." (Ibn Majah, Tarmidhi)
    Mu'min yang benar dalain wara'nya kepada Allah ialah seorang mu'min yang meninggalkan apa yang meragukan kepada yang tiada meragukan, memilih yang halal dan baik daripada barang­barang yang ditemuinya serta melipat-gandakan usahanya dalam mencari sesuatu yang bersih dan halal.
    v.    Benar dalam Tawakkal kepada Allah 
    Firman Allah yang mafhumnya: 
    Hendaklah kamu bertawakkal kepada Allah kiranya kamu benar-benar orang-orang yang beriman."  (Al-Ma' idah: 23)
    Benar dalam tawakkal bererti mempercayakan diri sepenuhnya kepada Allah, bergantung dan berlapang dada kepada-Nya serta merasa aman terhadap segala yang telah dijamin oleh Allah terhadap hamba-hamba-Nya. Benar dalam tawakkal juga bererti membebaskan hati daripada sebarang kerunsingan yang berkaitan dengan urusan dunia kerana tugas manusia hanyalah berusaha bersungguh-sungguh tetapi hasilnya adalah sesuatu yang ditetapkan oleh Allah. Ini bererti seseorang mu'min yang benar dalam bertawakkal mesti benar-benar meyakini bahawa segala urusan dunia dan akhirat adalah milik Allah. Allah sahaja yang menguruskan segala-galanya, tiada yang lain daripada Allah yang menyampaikan sesuatu dan tiada pula seorang pun yang dapat menahannya. Mu'min yang benar dalam tawakkalnya kepada Allah akan sentiasa membebaskan hatinya daripada perasaan takut, bimbang dan cemas kepada sesuatu selain Allah. Sebaliknya hanya kepada Allah sahajalah ditunjukkan kepercayaannya, keyakinannya dan harapannya. Tersemat teguh di dalam hatinya bahawa pertolongan Allah itu sangat luas dan pasti sampai kepada sesiapa sahaja yang dikehendaki-Nya
    Firman Allah yang mafhumnya:
    "Sesungguhnya Allah mencintai orang orang yang bertawakkal." (AIi-'Imran: 159)
    vi.    Benar dalam Haya' kepada Allah
    Sabda RasuluLlah s.a.w yang mafhumnya:
    "Bersifat haya'lah kepada Allah dengan sebenar benar haya'. Siapa yang bersifat haya' kepada Allah dengan sebenar benar haya', maka hendaklah is memelihara fikiran dan hawa nafsunya, memelihara perut dan makanannya. Hendaklah is sentiasa ingatkan kubur dan hancur luluh di dalam kubur. Dan siapa yang inginkan akhirat, hendaklah dia tinggalkan segala perhiasanperhiasan hidup di dunia (yang melalaikan)." (Tarmidhi)
    Benar dalam haya' bererti menjaga diri daripada semua larangan Allah kerana meyakini bahawa pandangan Allah sentiasa tertuju kepada kita. Seorang mu'min yang benar dalam haya' kepada Allah ialah mu'min yang menyedari hakikat bahawa terlalu banyak kebaikan yang dilimpahkan oleh Allah kepadanya sedangkan dia terlalu kerap lalai dan cuai untuk mensyukuri ni'mat Allah.
    vii.    Benar dalam Mensyukuri Ni'mat Allah
    Firman Allah yang mafhumnya:
    "Sekiranya kamu mahu mengira ni'mat ni'mat Allah tentu karnu tidak sanggup mengiranya. " (Ibrahim: 34)
    Mu'min yang benar dalam mensyukuri ni'mat Allah ialah seorang mu'min yang benar benar sedar daripada kecuaiannya terhadap perintah perintah Allah serta menyedari bahawa terlalu banyak ni'mat ni'mat Allah yang telah dikurniakan kepadanya. Lantaran itu, dia akan sentiasa mensyukuri ni'mat ni'mat Allah dengan hatinya, lisannya dan anggotanya.
    Bersyukur dengan hati ialah meyakini bahawa semua ni'mat itu datangnya daripada Allah dan tidak daripada selain Nya. Bersyukur dengan lisan ialah mengucapkan pujian dan menyebut nyebut kebaikan Allah. Adapun bersyukur dengan anggota ialah tidak menggunakan satu pun daripada anggota-anggota badan untuk melakukan maksiat, tetapi sebaliknya sentiasa menggunakan seluruh anggota badan untuk melakukan 'ibadah dan kebaikan.
    Mu'min yang benar dalam bersyukur kepada Allah ialah mu'min yang melalukan 'amal bukan untuk tujuan utamanya menjauhi 'azab Allah ataupun untuk memasuki syurganya, tetapi dia ber'amal kerana menunjukkan kesyukurannya semata mata kepada Allah. Malah mu'min tersebut merasakan bahawa bersyukur di atas ni'mat ni'mat Allah adalah sebagai suatu ni'mat daripada ni'mat-ni'mat Allah. Perbuatan tersebut dirasakan olehnya sebagai syukur di atas syukur.
    Firman Allah yang mafhumnya:
    "Bersyukurlah wahai keluarga Daud sebagai tanda kesyukuran."  (Saba': 13)
    viii.    Benar dalam Zuhud kepada Allah
    Firman Allah yang mafhumnya:
    "Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam Kitab (Lauhul Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang iuput daripada kamu dan supaya kamu jangan tertalu gembira terhadap apa yang diberikan Nya kepadamu.. " (Al Hadid: 23)
    Seorang mu'min yang benar dalam berzuhud kepada Allah ialah orang yang tidak pernah mencela kemewahan dunia dan tidak pula memujinya. Bila kemewahan dunia datang tidaklah dia terlalu bergembira, dan apabila kemewahan dunia meninggalkannya tidaklah pula dia berdukacita.
    ix.    Benar dalam Reda Terhadap Allah
    Jika sempurna pada diri seorang mu'min sifat sifat zuhud, tawakkal, cinta kepada Allah, yakin dan haya', maka ketika itu telah benarlah dia dalam reda kepada Allah.
    Firman Allah yang mafhumnya:
    "Allah telah reda kepada mereka, dan mereka juga reda kepada Nya, dan Allah telah menyediakan bagi mereka syurga syurga yang mengaiir di dalamnya sungaisungai, mereka kekal di dalamnya buat selama lamanya. Itulah kemenangan yang besar." (At-Taubah: 100)
    "Wahai jiwa yang tenang. Kembalilah kepada Tuhanmu dalam keadaan reda dan diredai. Masuklah dalam golongan hambahamba Ku, dan masuklah ke dalam syurga Ku" (Al-Fajr: 27-30)
    x.    Benar dalam Bertaubat kepada Allah
    Sifat benar yang merangkumi segala sifat sifat kebenaran ialah benar dalam bertaubat kepada Allah. Firman Allah yang mafhumnya:
    "Hai orang orang yang beriman. Bertaubatlah kamu ke pada Allah dengan taubat sebenar benar taubat. " (At Tahrim: 8)
    "Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orangorang yang beriman agar kamu beroleh kemenangan." (At Taubah: 117)
    Mu'min yang benar di dalam taubatnya ialah seorang mu'min yang menyesali kelalaiannya dan kemudian ber'azam untuk tidak mengulangi kesalahannya serta memohon keampunan daripada Allah. Mu'min yang benar dalam taubatnya juga ialah seorang mu'min yang sentiasa merasa takut dan bimbang jika taubatnya tidak dilakukan dengan benar benar ikhlas dan penuh keinsafan, lantaran itu dia sentiasa bertaubat di atas taubat yang dilakukannya kerana takut taubat yang mula mula itu tidak dilakukan secara benar benar ikhlas.
    2.    Sabar
    Sabar menurut bahasa ialah menahan dan mencegah. Sementara menurut istilah syara' ialah terdiri daripada tiga perkara, iaitu sabar dalam keta'atan, sabar daripada maksiat dan sabar dalam menghadapi kesukaran. Sabar dalam pengertian ini jika dilaksanakan dapat memimpin seseorang mu'min dalam perkara perkara berikut:
    i.    Sabar dalam Melaksanaan Kewajipan
    Mu'min yang sabar pada dasarnya adalah seorang mu'min yang sentiasa bersabar dalam menunaikan perintah perintah yang telah difardukan Allah ke atasnya. Dalam apa apa keadaan sekalipun dia tetap menunaikan segala perkara yang diwajibkan ke atasnya. Sifat sabarnya dalam memikul kewajipan kewajipan alDin menjadikan dia seorang yang berterusan menunaikan perkaraperkara fardu ini sama ada dalam keadaan senang atau susah, kaya atau miskin, sihat atau sakit dan dalam keadaan aman atau sengketa.
    ii.    Sabar Terhadap Semua Larangan Allah
    Sabar terhadap semua larangan Allah pula bererti menahan hawa nafsu daripada segala perbuatan yang diingini oleh hawa nafsu tersebut dan segala perkara yang tidak diredai oleh Allah. Bersabar terhadap larangan larangan Allah juga bererti bersungguh sungguh melawan pujukan pujukan syaitan yang sentiasa menggoda agar melakukan maksiat.
    iii.    Sabar dalam Mengerjakan 'Amal 'amal Sunat
    Sabar dalam mengerjakan 'amalan 'amalan sunat bererti seseorang mu'min itu bersabar dalam melakukan 'amalan 'amalan yang boleh membawanya bertaqarrub kepada Allah. la tetap mengerjakan segala 'amalan 'amalan sunat seperti qiyamullail, puasa sunat, tilawah al gur'an, zikrullah dan seumpamanya tanpa jemu jemu. Bersabar dalam sudut ini juga bererti dia sentiasa menambahkan 'amalan 'amalan sunatnya agar dia semakin dekat kepada Allah.
    iv.    Sabar dalam Menerima Kebenaran
    Sabar menerima kebenaran bererti sentiasa berusaha untuk mencari kebenaran dengan cara mempelajarinya daripada orangorang yang ber'ilmu ataupun kitab kitab yang mereka tulis. Sabar dalam menerima kebenaran juga bermakna seseorang mu'min itu sentiasa bersikap berlapang dada untuk menerima teguran dan nasihat terhadap dirinya, tidak merasa pahit terhadap kebenaran walaupun dia menyentuh persoalan peribadi diri.
    v.     Sabar dalam Menphadai Ujian dan Kesulitan
    Mu'min yang benar dengan pegangannya terhadap Islam wajib bersabar menghadapi apa sahaja bentuk ujian dan kesulitan di jalan Allah. Dia mesti meninggalkan rasa keluh kesah di dalam hatinya. Tetapi sebaliknya hendaklah dia hanya mengadu kepada Allah di dalam segala urusannya.
    Firman Allah yang mafhumnya:
    "Hanya aku mengadukan urusan dan dukacitaku ini kepada Allah" (Yusuf 86)

    4.0    Faktor Faktor yang Merosakkan Akhlak

    1.    Unsur unsur Dalaman Insan
    Faktor utama yang merosakkan akhlak berpusat di dalam jiwa manusia sendiri. Dia berkait rapat dengan kerohaniannya. Di antara unsur unsur dalaman yang boleh membawa kepada kerosakan akhlak para mu'min ialah:
    i.    Al Ajzu atau Lemah Jiwa
    Orang yang berjiwa lemah tidak mempunyai cita cita yang luhur serta tidak mempunyai ketahanan dan semangat perjuangan yang tinggi. Orang yang lemah jiwa mudah mengikut telunjuk orang ramai tanpa menilai atas dasar apa ikutan itu dilakukan.
    RasuluLlah s.a.w mengajar umatnya agar berlindung dengan Allah daripada sifat lemah jiwa:
    "Mintalah pertolongan Allah dan janganlah kamu merasa lemah." (Muslim)
    ii.     Al Huzn atau Dukacita
    Al Huzn ialah perasaan dukacita dan keresahan yang berlarutan di dalam jiwa manusia akibat mengenangkan kerugian, penderitaan atau pengalaman pengalaman pahit yang di'alami pada masa yang lampau. Setiap orang akan merasa dukacita terhadap musibah yang menimpanya. Tetapi menjadikan jiwa terbawa bawa dengan kesedihan dan dukacita yang amat sangat sehingga melemahkan semangat adalah suatu sifat yang buruk. Sifat ini bertentangan dengan sifat mu'min sejati sebagaimana yang dijelaskan Allah. Firman Allah yang mafhumnya:
    "Janganlah merasa rendah dan janganlah pula merasa dukacita. Kerana kamulah umat yang tinggi jika kamu benar benar beriman." (AIi-'Imran: 139)
    iii.    Al Khauf atau Takut dan Cemas
    Al Khauf yang dituntut adalah khauf terhadap Allah sahaja. Firman Allah yang mafhumnya:
    ".. dan janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi hendaklah kamu takut kepada Ku." (Al-Baqarah: 150)
    Adapun perasaan cemas dan takut selain kepada Allah adalah salah satu faktor dalaman manusia yang boleh meruntuhkan akhlaknya. Jika al huzn adalah perasaan duka cita terhadap perkara perkara yang telah lampau, maka al khauf adalah perasaan cemas terhadap perkara perkara yang akan datang. Perasaan cemas begini bertentangan dengan tuntutan tawakkal yang diperintahkan oleh Allah.
    2.    Pengaruh Sahabat dan Masyarakat
    Sahabat dan masyarakat mempunyai pengaruh yang kuat terhadap akhlak manusia. Persahabatan dengan ahli ahli 'ibadat akan menjadikan jiwa manusia cenderung kepada kebaikan yang menghasilkan akhlak yang mulia. Demikian juga sebaliknya, persahabatan dengan ahli ahli maksiat menjadikan jiwa cenderung kepada keburukan yang akhirnya melahirkan akhlak yang keji. Al Qur'an menekankan para mu'min untuk tetap dalam persahabatan dengan orang orang yang bertaqwa dan mengingkari persahabatan dengan ahli ahli maksiat. Firman Allah yang mafhumnya:
    "Dan bersabarlah kamu bersama sama dengan orang orang yang menyeru Tuhannya di pagi dan senja hari dengan mengharap keredaan Nya; dan janganlah kedua matarnu berpaling dari mereka (kerana) mengharapkan perhiasan kehidupan dunia ini; dan janganlah kamu mengikuti orang yang liatinya telah Karni lalaikan dari mengingati Karni, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya itu melewati Batas." (Al-Kahfi: 28)
    Kesan pengaruh masyarakat adalah sama dengan pengaruh persahabatan hanya is berlaku dalam bentuk yang lebih luas. Masyarakat yang ta'at kepada hukum hukum Allah akan mewujudkan satu suasana keta'atan yang secucuk dengan jiwa manusia. Sebaliknya masyarakat yang tidak menegakkan hukum hukum Allah akan mewujudkan satu suasana yang memudahkan maksiat terhadap Allah. Kesan daripada suasana yang buruk ini membawa keruntuhan kepada umat manusia pula.
    3.     Kesan kesan Pendidikan dan Pendedahan
    Pendidikan dan pendedahan membawa kesan yang menda lam terhadap manusia. Pendidikan adalah satu proses yang membiasakan sesuatu jiwa dengan apa yang hendak dicapai oleh matlamat dan cita cita pendidikan tersebut. Pendedahan pula merupakan ransangan yang membantu serta mempercepatkan proses pembiasaan dan kesesuaian jiwa terhadap apa yang ingin dicapai. Oleh itu sekiranya dasar kepada sesuatu proses pendidikan itu adalah Islam, maka dia akan melahirkan kesan kesan Islam kepada orang orang yang dididik. Sebaliknya sekiranya dasar kepada proses pendidikan itu bukan Islam, maka dia akan melahirkan manusia manusia yang tidak mempunyai akhlak akhlak Islam yang mulia.
    Pendidikan dan pendedahan yang tidak berteraskan kepada Islam merupakan faktor faktor yang membawa kepada kerosakan terhadap pembinaan dan perkembangan akhlak manusia.

    5.0    Cara cara Memperbaiki dan Meningkatkan Akhlak

    Akhlak pada umumnya dapat diperbaiki berdasarkan firman Allah yang mafhumnya:
    "dan jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketaqwaan, sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya merugilah orang orang yang mengotorinya." (As-Syams: 7-10)
    Cara cara memperbaiki akhlak adalah seperti berikut:
    1.     Meningkatkan 'Ilmu untuk Mengenal Jenis jenis Akhlak
    Seseorang mu'min wajib mempelajari apakah akhlak akhlak yang dituntut oleh syari'at Islam dan apakah akhlak akhlak yang dikejinya. 'Ilmu yang membantu mengenali yang manakah akhlak mahmudah dan yang manakah akhlak mazmumah adalah di antara alat yang yang terpenting bagi setiap mu'min. Al Qur'an telah menggariskan akhlak akhlak utama yang mesti dihayati oleh setiap mu'min dan sunnah RasuluLlah s.a.w pula telah memperincikan setiap satunya dan telah menterjemahkannya ke dalam realiti kehidupan yang sebenar. Tanpa 'ilmu tidak mungkin seseorang itu mengetahui akhlak yang bagaimanakah yang dipuji dan akhlak yang bagaimanakah pula yang dikeji oleh Islam.
    2.     Keazaman yang Tinggi
    Menanamkan 'ilmu berkenaan akhlak akhlak mahmudah ke dalam 'amalan hidup memerlukan ke'azaman yang tinggi. Melalui ke'azaman yang kuat sahaja jiwa dapat diperkukuhkan untuk benarbenar menghayati sifat sifat yang mulia. Perkara ini berdasarkan kepada hakikat bahawa akhlak mahmudah dan iman yang teguh adalah dua perkara yang tidak boleh dipisahkan. Iman yang teguh memerlukan penjagaan yang rapi dan pembajaan yang balk. Oleh itu tugas pembinaan iman dan tugas pembentukan akhlak yang mulia adalah dua tugas yang sentiasa bergerak seiring jalan.
    3.     Membiasakan Diri dengn Kebaikan
    Akhlak akhlak mazmumah dapat dihapuskan dengan menggantikannya dengan akhlak akhlak mahmudah yang bertentangan dengannya. Akhlak akhlak mahmudah ini pula hendaklah dibiasakan agar dia dapat kekal dan bersemadi di dalam jiwa. Bagi seorang mu'min yang berusaha mem perbaiki dirinya dengan akhlak akhlak mahmudah maka hendaklah dia meneliti langkah langkah berikut:
  3. Memeriksa diri dan mengenalpasti apakah akhlak akhlak mazmumah yang terdapat di dalam dirinya.
  4. Setelah mengenal pasti akhlak akhlak mazmumah pada dirinya maka hendaklah dipastikan pula mana di antaranya yang paling terkeji menurut keterangan keterangan daripada syara'.
  5. Setelah mengenal akhlak yang paling terkeji maka hendaklah dia mememastikan apakah akhlak yang paling berkesan dijadikan sebagai ganti akhlak terkeji tersebut menurut keteranganketerangan syara' juga.
  6. Selepas itu hendaklah dia memperbaiki dirinya menurut urutan keutamaan akhlak yang telah dikenalpasti olehnya.
  7. Memperbanyakkan amalan sunat bagi melunakkan jiwanya bagi bertaqarrub kepada Allah.
Dengan cara ini dia dapat melaksanakan proses pembaikian akhlak menurut keutamaan yang paling baik.
4.    Bergaul dengan Ahli 'Ibadah dan Menjauhkan Diri dari pada Ahli Maksiat
Bergaul dengan orang orang yang berakhlak baik dan ahli ahli 'ibadah merupakan di antara cara yang berkesan untuk memperbaiki akhlak seseorang. Ini adalah kerana manusia cepat meniru orang yang digaulinya. Oleh itu RasuluLlah s.a.w menekankan bahawa orang orang yang beriman mesti hanya bergaul dengan orang orang yang saleh. Sabdanya yang mafhumnya:
"Janganlah kamu berteman melainkan dengan orang orang yang beriman dan janganlah memakan makananmu melainkan orang yang bertaqwa." (Abu Dawud, Tarmidzi)
Bergaul dengan orang orang yang salih sekali gus bererti menjauhkan diri daripada ahli ahli maksiat, ahli ahli bid'ah dan orang orang yang berakhlak buruk.
5.     Sentiasa Berlapan Dada untuk Menerima Nasihat
Mu'min yang berusaha untuk memperbaiki dan meningkatkan akhlaknya hendaklah sentiasa berlapang dada untuk mendengar nasihat. Ada masanya seseorang itu tidak me nyedari kekurangankekurangan dan kelemahan kelemahan dirinya. Oleh itu kadangkala dia tidak percaya bahawa kekurangan dan kelemahan itu terdapat pada darinya apabila dia ditegur oleh orang lain. Namun demikian apabila orang orang salih menegur dan menasihatinya, hendaklah dia yakin bahawa dada satu perkara pun yang diingini oleh orang orang salih kecuali kebaikan. Oleh itu hendaklah dia sentiasa berlapang dada menerima nasihat dan teguran terhadap kelemahankelemahan dirinya. Hendaklah dia bersyukur terhadap nasihatnasihat yang bertujuan untuk memperbaiki dirinya dan memperelokkan akhlaknya.
'Umar ibn al Khattab sentiasa berkata:
"Mudah mudahan Allah memberikan hidayah kepada orang orang yang menunjukkan kekurangan kekuranganku."

MODUL 1 (Sambungan)

1.4    Islam Satu Cara Hidup


  1. Menjadi Seorang Muslim yang Saleh
  2. Menjadi ahli Keluarga Muslim yang Sempurna
  3. Menjadi Anggota Masyarakat yang Bertanggungjawab

1.0     Muqaddimah
Adapun berbagai bagai agama yang ada di muka bumi ini memperolehi namanya masing masing adakalanya dari nama orang yang mengasaskannya, atau kepada umat tertentu yang menumbuhkan dan mengembangkan agama tersebut. Agama Nasrani atau Masehi mithalnya mengambil namanya dari al Masih. Agama Buddha diambil daripada nama pembawanya, Gautama Buddha. Agama Zarathustra pula berasal dari nama pembawa panji panjinya yang bernama Zarathustra. Demikian juga agama Yahudi yang terbit dari kabilah Yahuda, maka agama itupun dinamakan Yahudi.
Berlainan dengan Islam, ia tidak disandarkan kepada nama seseorang tertentu dan tidak kepada umat yang tertentu. Nama Islam itu menunjukkan sifat sifat khusus yang terkandung dalam makna perkataan Islam itu sendiri. Daripada nama tersebut jelas bahawa ia tidak menunjukkan pembawa atau pengasasnya di kalangan manusia. la bukan khas bagi umat tertentu, tetapi ia adalah untuk seluruh bangsa. la mempunyai matlamat untuk menghiasi seluruh penduduk bumi dengan sifat Islam. Siapa sahaja yang bersifat dengan sifat ini, balk manusia di zaman lampau atau manusia di masa ini, ia adalah Muslim. Demikian juga orang yang berpegang dengannya di masa yang akan datang adalah seorang Muslim.
2.0     Pengertian Islam
Pengertian Islam dijelaskan oleh Allah dalam firman Nya yang mafhumnya:
"Dan siapakah yang lebih baik dinnya dari orang yang menyerahkan wajahnya (dirinya) kepada Allah, sedangkan dia berbuat ihsan dan mengikuti din Ibrahim dengan hanya cenderung kepada Allah."  (Al Nisa': 125)
Berpandukan kepada ayat ini maka Islam dapat diberikan pengertian sebagai: " Penyerahan diri kepada Allah dengan penuh keikhlasan hati".
Bahkan inilah intipati dari keseluruhan makna Islam.
Islam dengan pengertian induk ini tidak hanya dikhususkan kepada manusia tetapi juga merangkum segala kejadian di 'alam semesta seperti yang dijelaskan oleh Al Qur'an yang mafhumnya:
"Apakah selain dari din Allah yang mereka masih mencari cari sedangkan segala yang di langit dan di bumi telah Islam (menyerah diri) kepada Nya dengan kerelaan hati dan terpaksa. Dan kepadaNya mereka akan dikembalikan." (Ali 'Imran: 52)
Firman Allah yang mafhumnya:
"Dan kepada Allah sujud segala yang di langit dan di bumi dengan kerelaan hati dan terpaksa, dan juga bayang bayang mereka pada setiap pagi dan petang." (Ar Ra'd: 15)
Dari kedua dua ayat di atas maka dapatlah disimpulkan bahawa pengertian Islam itu tersimpul pula dalam penyerahan diri kepada Allah. Penyerahan yang setepat tepatnya dalam hubungan manusia dengan Penciptanya ialah sujud kepada Allah dengan penuh kepatuhan dan ketundukan. Oleh itu jelas sekali di antara ketiga tiganya; al Din, Islam dan sujud mempunyai kaitan dan jalinan makna yang erat dan tabi'i.
Penyerahan diri ini tidak hanya terbatas kepada gerak laku anggota zahir sahaja tetapi juga merangkumi 'amalan batin. Ini bererti penyerahan ini merangkumi jasmani dan ruhani, 'aqal dan perasaan atau jiwa dan hati kepada Allah. Penyerahan ini tidak terbatas kepada sudut sudut tertentu sahaja tetapi merangkumi segala ruang liput kehidupan manusia.
Islam dalam erti penyerahan diri kepada Allah merangkumi empat bidang yang pokok dan asasi di dalam kehidupan manusia:
  1. Penyerahan diri kepada Allah dalam bidang 'aqidah
  2. Penyerahan diri kepada Allah dalam bidang 'ibadah
  3. Penyerahan diri kepada Allah dalam bidang akhlaq
  4. Penyerahan diri kepada Allah dalam bidang perundangan atau syari'at
3.0    Dasar Dasar Utama dalam Cara Hidup Islam
Cara hidup Islam didasarkan atas satu pendekatan yang khusus dimana ia meletakkan tempat yang istimewa terhadap kedudukan manusia di dalam 'alam semesta yang dijadikan oleh Allah.
Bagi menjelaskan kedudukan, peranan dan tujuan hidup manusia di dunia ini, Islam telah menggariskan beberapa dasar yang dapat difahami seperti berikut
  1. Allah adalah Pencipta, Penguasa dan Pemilik 'alam semesta. Allah telah mencipta manusia dan menyediakannya tempat tinggal sementara di muka bumi. Allah telah mengurniakan manusia 'aqal untuk berfikir serta telah memberi kepadanya kemampuan untuk membezakan di antara yang haq dengan yang batil. Manusia juga telah diberikan kebebasan dengan daya ikhtiyar dan hak memilih malah ia juga diberikan kuasa untuk menggunakan sumber sumber 'alam mengikut cara yang disukainya.
  2. Manusia telah ditugaskan untuk menjadi khalifah Allah di muka bumi. Oleh itu ia dituntut untuk beriman dan patuh kepada segala perintah dan peraturan peraturan yang ditetapkan oleh Nya. Dengan 'aqal, daya ikhtiyar dan kemampuan memilih manusia bebas sama ada untuk beriman atau kufur kepada Allah. Tetapi manusia diingatkan bahawa tempat mereka di bumi tidak kekal. Manusia ditetapkan untuk tinggal di atas muka bumi hanya sebagai satu tempat persediaan.
  3. Untuk membolehkan manusia melaksanakan tugasnya maka Allah mengutuskan kepada manusia para rasul dan nabi nabi beserta syari'at dan kitab kitab sebagai panduan dan bimbingan hidup mereka. Rasulullah s.a.w adalah rasul yang terakhir membawa syari'at dan kitab terakhir bagi panduan seluruh manusia hingga ke akhir zaman.
  4. Manusia diperintahkan beriman kepada Rasulullah s.a.w. Dia dituntut untuk menyebarkan risalah Islam yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w. Manusia yang beriman ditugaskan untuk menyeru manusia manusia yang telah terseleweng untuk kembali kepada jalan yang benar. Manusia juga dituntut agar membina diri dan membangunkan seluruh masyarakatnya menurut ajaran yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w.
  5. Apabila tiba masanya setiap manusia akan mati. Selepas itu apabila telah tiba masanya seluruh 'alam ini pula dibinasakan oleh Allah. Sebaik sahaja manusia dibangkitkan semula, semua manusia akan dikumpulkan untuk dihisab. Pada Hari itu tahulah manusia tempat kediaman mereka yang sebenar di Akhirat.
Kerelaan sepenuh hati seseorang muslim untuk mengikuti dasar dasar asasi cara hidup yang ditetapkan oleh Islam ini dirumuskan oleh al Qur'an. Firman Allah yang mafhumnya
"Sesungguhnya Allah telah membeli diri orang orang mu'min, jiwa-jiwa dan harta benda mereka dengan menyediakan bagi mereka jannah. Mereka berperang di jalan Allah, mereka rnembunuh (musuh musuh Allah) dan mereka dibunuh (oleh musuh musuh Allah). (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan al gur'an. Dan siapakah yang lebih menepati janjiNya (selain) daripada Allah?. Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar." (At Taubah: 111)
Dari sini jelas bahawa Islam memulakan dasar dasar cara hidupnya dengan meletakkan garia garia panduan yang tersusun rapi dan menetapkan hubungan yang jelas di antara manusia dan Penciptanya. Dari dasar ini seluruh kehidupan peribadi dan bermasyarakat merupakan pelaksana dalam membina dan memperkukuhkan hubungan di antara manusia dan Allah.
Teras kepada hubungan ini adalah iman yang merupakan titik tolak kepada al Din Islam itu sendiri.
4.0     Tujuan Hidup Dalam Islam
Tujuan hidup ini telah digariskan oleh Allah di dalam al Qur'an. Firman Allah yang mafhumnya:
"Dan Aku tidak ciptakan jin dan manusia kecuali untuk ber'ibadah kepada Ku. " (Adz Dzariyat: 56)
Dari ayat ini ditegaskan bahawa tujuan hidup ini adalah untuk mengabdikan diri kepada Allah. Beribadah kepada Allah bererti memusatkan penyembahan kepada Allah semata mata. Ini bererti seluruh aspek kehidupan di dunia ini, lahir dan batin, jasmani dan ruhani, baik dalam kehidupan individu ataupun dalam kehidupan bermasyarakat hendaklah diatur menurut peraturan dan undang undang yang ditetapkan Allah.
Dalam ertikata lain setiap bidang kehidupan seorang hamba Allah itu, baik berupa 'ibadah terhadap Allah atau yang berupa mu'amalah sesama manusia, semuanya itu mestilah dilakukan dalam rangka, untuk meng'abdikan diri sepenuhnya kepada Allah. Segala tindakan yang dilakukan di dunia ini adalah dengan niat untuk mencari keredaan Allah semata mata.
Firman Allah yang mafhumnya:
"Kerana hendak mencari keredaan Tuhannya Yang Maha tinggi; dan Tuhannya yang reda kepadanya. " (Al Lail: 20-21)
Peraturan peraturan yang ditetapkan oleh Allah ini bertujuan untuk membangunkan satu kehidupan yang berdasarkan kepada ma'ruf dan bersih dari kemungkaran. Ini bermakna susunan hidup Islam akan dipenuhi dengan kebajikan, bertepatan dengan fitrah manusia dan diredai oleh Allah dan bersih dari segala ma'siyat yang dikutuk oleh watak manusia.
Pada dasarnya peraturan peraturan ini menganjurkan supaya ma'ruf dapat berkembang sementara kemungkaran mesti ditekan dan dihalang dari mempengaruhi individu dan masyarakat. .
Seseorang muslim yang berpegang teguh kepada tujuan hidup Islam akan membentuk kehidupannya menurut tuntutan tuntutan berikut:
1.     Menjadi Seorang Muslim yang Saleh
Dia akan membentuk hidupnya di atas landasan 'aqidah yang sahih. Sentiasa menjaga kesejahteraan imannya dengan berpegang teguh. dengan segala perintah Allah serta bersungguh sungguh menjauhi larangan larangan Allah. Tidak lalai terhadap yang wajib dan tidak memandang ringan terhadap yang haram. Berterusan berusaha memperbaiki diri dari sudut irrian, 'amal, akhlaq dan 'ilmu demi untuk mendekatkan diri kepada Allah.
Dia sentiasa ingat kepada firman Allah yang mafhumnya:
"Tiap tiap manusia terikat dengan apa yang dikedakannya." (AI Muddaththir : 38)
2.     Menjadi ahli Keluarga Muslim yany Sempurna
la juga mesti membentuk dirinya sebagai ahli keluarga menurut apa yang ditetapkan oleh Islam. Sebagai anak dia mestilah melaksanakan tanggung jawabnya terhadap kedua ibu bapanya, menunaikan hak hak ahli ahli keluarga dan kaum kerabatnya yang lain sebagaimana yang ditetapkan oleh Islam. Hendaklah dia sentiasa menjaga adab adab terhadap ahli ahli keluarganya.
Sekiranya telah tiba masanya untuk ia mendirikan rumah tangganya sendiri, maka mestilah dia memilih teman hidup yang baik seperti yang telah disyaratkan oleh Islam. Hendaklah dia membina rumahtangga di atas dasar Islam. Sekiranya dia seorang lelaki maka mestilah dipenuhi tanggungjawabnya sebagai seorang suami. Jika dia seorang wanita maka mestilah dipenuhi tanggungjawabnya sebagai seorang isteri yang salihah.
Sekiranya ia telah mendapat anak maka hendaklah ia memastikan bahawa anak tersebut dibesarkan dengan pendidikan Islam yang sempurna. Pada masa ini hendaklah keduanya melaksanakan tugas sebagai ibu bapa yang penuh bertanggungjawab terhadap pembentukan iman dan akhlaq anak tersebut sebagaimana yang ditetapkan oleh Islam.
3.     Menjadi Anggota Masyarakat an Bertangungjawab
Dia juga hendaklah menjadi seorang anggota masyarakat yang bertanggung jawab terhadap masyarakatnya. Dia memastikan bahawa masyarakatnya meng'amalkan Islam sebagai landasan kehidupan. Hendaklah dia menjadi di antara unsur yang memperkukuhkan segala bidang perlaksanaan sistem Islam samaada dari segi politik, ekonomi, sosial, pendidikan, perundangan, ketenteraan dan seterusnya di dalam masyarakatnya. Hendaklah dia sentiasa berusaha untuk menyuruh kepada kebaikan dan berusaha untuk menegah perbuatan perbuatan yang mungkar. Dengan ini dia akan menjadi anggota masyarakat yang bertanggungjawab dalam memastikan bahawa Islam dalam ertikata yang sepenuhnya diamalkan dalam masyarakatnya.
Sekiranya Islam pada keselurahannya tidak dijadikan sebagai landasan perjalanan masyarakat, maka hendaklah dia berusaha dengan muslim yang lain di dalam satu kumpulan untuk menegakkannya. Dia akan terus berusaha untuk menegakkan Islam walaupun terpaksa menghadapi kerugian dari segi harta benda dan jiwa demi untuk melaksanakan peranannya sebagai seorang anggota masyarakat Islam yang bertanggungjawab.
5.0     Kesepaduan adalah Ciri Utama Cara Hidup Islam
Ciri utama dari Islam ialah ia tidak membenarkan sesuatu pertentangan dan pemisahan di antara kehidupan keruhanian dan kehidupan duniawi. Islam tidak sekadar membataskan dirinya untuk membina ketinggian keruhanian dan akhlaq semata mata. Ruang lingkup peraturan yang dikemukakannya mencakupi segenap bidang kehidupan manusia. la bukan hanya bertujuan untuk melahirkan ketertiban hidup diri perseorangan, malah ia bertujuan untuk membentuk tatacara hidup masyarakat manusia seluruhnya ke dalam pola pola yang sihat dan bersih sehingga Hakimiyyah Allah dibangunkan dalam bentuk kenyataan di atas muka bumi. Dengan demikian keamanan, kebahagiaan dan kemakmuran akan memenuhi segenap pelusuk muka bumi.
Oleh kerana di dalam cara hidup Islam sistem sistem politik, sosial, ekonomi, keruhanian dan akhlaq terjalin rapi dan bersepadu, saling kukuh mengukuhkan di antara satu sama lain. Sistem sistem ini tidak memisahkan satu bidang hidup dengan yang lain. Sistem sistem tersebut sentiasa berada dalam keadaan yang seimbang dan amat bersesuaian dengan fitrah manusia.
Islam adalah al Din yang mencakupi seluruh bidang kehidupan. Ajaran ajaran Islam adalah dalam bentuk kesatuannya yang padu. la mesti diterima seluruhnya dan tidak boleh dipecah pecahkan untuk diterima sebahagian dan ditolak sebahagian yang lainnya.
Segala cabang ajaran Islam dalam kesatuannya dapat diumpamakan sebagai tubuh manusia, di mana setiap anggota tubuh itu hanya dapat berperanan selama ia masih menjadi sebahagian dari tubuh. Tetapi jika ia sudah dipisahkan, umpama kaki yang sudah dipotong, maka tentulah ia tidak mungkin lagi berperanan sebagai kaki.
Demikian juga halnya dengan aspek-aspek tertentu dari ajaran Islam seperti aspek ekonomi atau perundangannya tidak mungkin dapat dilaksanakan sekiranya ia tidak diasaskan kepada dasar 'aqidah Islam dan ruang lingkup tuntutan akhlaqnya.


 
 
 
 


Tiada ulasan: