Ahad, 9 Disember 2012

NEGARA AKAN MUSNAH DENGAN MELANGGAR HUKUM ALLAH SERTA BERSIFAT DEGIL KEPADA ALLAH DITAMBAH BONGKAK DAN ZALIM

Jalan ke Putrajaya semakin terbuka luas

Harakahdaily, 07 Dis 2012


(Pemimpin Pakatan berdoa untuk memohon kekuatan dan bantuan dari Allah untuk ke Putrajaya)

ALOR SETAR: Para pemimpin Pakatan Rakyat yakin, jalan untuk ke Putrajaya semakin terbuka luas ekoran tanda-tanda yang ditunjukkan oleh para pemimpin Umno dalam Perhimpunan Agung Umno (PAU 12) baru-baru ini.

Permohonan maaf Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak dan tangisan perwakilan mereka yang berucap membayangkan tanda-tanda itu.

"Adakah perwakilan ini menangis kerana takut kehilangan kuasa," tanya Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berucap di himpunan itu.

(Wakil PAS, PKR dan DAP Kedah membaca ikrar untuk bekerja keras bagi membolehkan Pakatan ke Putrajaya)

Pemimpin PAS di Kedah pula mengajak rakyatnya agar menjadikan usaha untuk ke Putrajaya sebagai kaedah untuk memudahkan pelaksanaan segala usaha untuk kepentingan negara dan rakyat.

Keyakinan dan harapan ini dikemukakan mereka dalam Himpunan Kebangkitan Rakyat peringkat negeri Kedah di Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti malam ini.

Lebih 20,000 rakyat Kedah memenuhi stadium terbuka ini.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang dan Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak adalah pemimpin utama yang berucap di samping Haji Mohamad Sabu yang menjadi pengarah himpunan ini.

Selain memberikan ucapan, mereka juga mendengar ikrar dari wakil PAS, PKR dan DAP yang berjanji untuk memberikan kesetiaan kepada Pakatan Rakyat dan berjanji untuk bekerja bersungguh-sungguh bagi mempastikan Pakatan ke Putrajaya.

Himpunan kebangkitan rakyat peringkat negeri Kedah ini adalah yang ke empat selepas Seremban, Kota Bharu dan Batu Pahat, Johor.

Esok himpunan akan diadakan di Melaka, Ahad ini di Pahang dan 14 dan 15 Disember depan di Paka, Terengganu.


Bela Islam dan Melayu



"Saya berjanji akan berbuat apa saja untuk menaikkan martabat Islam dan orang Melayu di negara apabila berada di Putrajaya nanti," kata Anwar sambil menambah, "Saya berkata ini di depan semua pihak termasuk Cina dan India."

Anwar penuh keyakinan adalah tidak mungkin untuk PAS dan PKR untuk meminggirkan Melayu sebagaimana dituduh Umno.

Lim Kit Siang pula berkata, Umno di depan orang Melayu akan berkata, DAP akan memimpin negara ini dan menjadikan Malaysia negara Kristian.

(Anwar berjanji akan memastikan martabat Islam dan Melayu terjamin di bawah Pakatan)

MCA pula di depan orang Cina berkata PAS akan menjadikan Malaysia negara Islam.

"Semua ini adalah cara nak pecah belah," kata Kit Siang.

Kit Siang juga mempersoalkan, apakah sebenarnya yang diminta maaf oleh Presiden Umno, Datuk Seri Najib ketika PAU 12 baru-baru ini.

"Adakah kerana menjadikan Malaysia negara yang paling korup di kalangan perdana menteri Malaysia yang ada," kata beliau mengulas indeks korupsi negara yang sedikit menurun tetapi masih tertinggi berbanding indeks korupsi Malaysia di bawah perdana menteri sebelum ini.

Kampus Kuin RM330 juta dibuka Januari ini

Harakahdaily, 07 Dis 2012

(Lebih 20,000 memenuhi Stadium Sultan Abdul Halim mendengar ucapan MB Kedah)

ALOR SETAR: Negeri Kedah akan mempunyai sebuah kampus universiti bernilai RM330 juta apabila kampus Kolej Universiti Insaniah (Kuin) dibuka di Kuala Ketil, Kedah Januari depan.

Dengan siapnya kampus ini, Kuala Ketil dijangka bakal menjadi satu pusat pertumbuhan baru di negeri Kedah selepas Sungai Petani dan Kulim.

"Kampus ini akan dibuka Januari ini, tiga bulan lebih awal dari tarikh yang dijangkakan sebelum ini," umum Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Razak.

Pengumuman ini dibuat beliau semasa berucap di Himpunan Kebangkitan Rakyat peringkat negeri Kedah yang berlangsung di Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti dekat ini.

Ustaz Azizan berucap hampir setengah jam di depan lebih 20,000 penyokong Pakatan yang memenuhi stadium terbuka itu.

Di samping Azizan, turut serta dalam himpunan ini adalah Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang serta pimpinan Pakatan Rakyat yang lain.

Himpunan kebangkitan rakyat peringkat negeri Kedah ini adalah yang ke empat selepas Seremban, Kota Bharu dan Batu Pahat, Johor.

Esok himpunan akan diadakan di Melaka, Ahad ini di Pahang dan 14 dan 15 Disember depan di Paka, Terengganu.

Selain kampus yang serba baru, Kuin juga kini mempunyai fakulti perubatan sendiri yang bakal mengeluarkan para doktor perubatan.

"Mulai tahun depan, kita akan mengambil lebih ramai pelajar di kampus baru ini," kata Azizan.

Selain itu, Ustaz Azizan juga mengumumkan akan membuka Maahad Tahfiz Sains di pulau Tuba, Langkawi.

Di samping projek pendidikan, kata Azizan, Kedah juga akan mempunyai 1,000 ekar ladang buah-buahan mulai tahun depan berhampiran Tasik Pedu, Padang Terap.

"Pelbagai jenis buah-buahan akan kita tanam di ladang ini," kata Azizan yang kesal dengan tuduhan kononnya kerajaan negeri menggondolkan hutan di negeri ini.

"Bila nak buat ladang, kena tebanglah pokok yang ada," kata beliau.

Ini semua, kata Azizan, adalalh perkara-perkara awal yang boleh dibuat oleh kerajaan negeri untuk sessi pertama pemerintahan Pakatan di Kedah.

Untuk penggal pertama ini, kata Azizan, kerajaan negeri Kedah terpaksa menghabiskan wang dan tenaga yang banyak untuk menyelesaikan masalah yang ditinggalkan oleh kerajaan negeri BN yang lalu.

"Semalam saya diberitahu oleh pengurus besar sebuah anak syarikat kerajaan negeri kita kalah dalam satu kes saman yang melibatkan belasan juta ringgit.

"Semua ini terpaksa kita pikul dari kerajaan lalu kerana kita kerajaan," kata Azizan kesal.

Pecah Berita! HKR Kedah! Hanya 25 Orang Saja Hadir Ceramah UAI - Utusan


Kuala Lumpur - by @tiewnama
hanya 30 orang saja hadir ceramah ustaz azhar idrus di kedah semalam - utusan malaysia
sambutan menghampakan untuk ustaz azhar idrus kerana Pakatan - tv3







Ceramah Agama Dari Lokman Adam
Ceramah Jual Agama Dari Hassan Ali
by @tiewnama - hanya 20 orang saja hadir UAI melalui kajian titik - rais yatim. kahkahkahkah

gambar gambar sekitar HKR pada sebelah malam yang baru berlangsung sebentar tadi.

Lebih 5,000 sudah memenuhi Stadium Sultan Abdul Halim

Harakahdaily, 07 Dis 2012

(Ustaz Azhar Idrus memberikan tazkirah di majlis petang menjelang Himpunan Kebangkitan Rakyat malam ini)

ALOR SETAR: Lebih 5,000 rakyat Kedah mula berhimpun di Stadium terbuka Sultan Abdul Halim, Suka Menanti petang ini bagi menyertai Himpunan Kebangkitan Rakyat peringkat negeri Kedah.
Majlis bermula sejak jam 3 petang apabila para pemuda PAS membuat perarakan bermotor dari Gurun ke stadium berkenaan.

Di stadium terbuka itu, ucapan dari pelbagai NGO dibuat untuk menyatakan sikap mereka dalam pelbagai perkara yang menyangkut perjuangan dan tuntutan masing-masing.

(Perarakan bermotor yang disertai anak muda)

Antaranya Kempen Anti Saman Ekor (Kase), R yang memperjuangkan royalti untuk Kelantan serta Anak. DAP pula membawa treler kempen mereka dan dijangka PKR akan datang dengan bas dua tingkatnya.

Acara kemuncak petang ini adalah tazkirah dari ikon anak muda, Ustaz Azhar Idrus. Sebelum bermula Ustaz Azhar Idrus melancarkan Alternatif Riding Club (ARC) peringkat negeri Kedah.

Dengan Leman Raja Lawak mengacarakan majlis, perhimpunan petang ini begitu meriah sekali apabila bandaraya Alor Setar bercuaca cerah yang membolehkan orang ramai memenuhi stadium terbuka itu dengan selesa.

Kemuncak perhimpunan adalah malam ini apabila tokoh-tokoh Pakatan Rakyat akan memberikan ucapan mereka yang berupa amanat-amanat penting menjelang pilihan raya umum akan datang.

(Antara orang ramai yang memenuhi padang stadium)

Antaranya Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang serta Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Ustaz Azizan razak.

Himpunan ini adalah yang ke empat selepas Seremban, Kota Bharu dan Batu Pahat di Johor. Besok himpunan akan diadakan di Melaka manakala Ahad akan diadakan di Temerloh, Pahang.

14 dan 15 Disember ini himpunan akan diadakan pula di Terengganu. Kemuncak adalah himpunan yang menjangkakan kehadiran 1 juta orang pada 12 Januari di Kuala Lumpur.

Kedah tolak pemasangan kamera AES termasuk mobile

Harakahdaily, 07 Dis 2012

(Firdaus berucap mewakili Kase dalam Himpunan  Kebangkitan Rakyat di Stadium Sultan Abdul Halim)

ALOR SETAR: Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase) menyambut baik tindakan kerajaan negeri Kedah untuk tidak membenarkan pemasangan kamera Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di negeri itu termasuk kamera bergerak sehingga kajian mengenainya dilakukan.

Anggota Parlimen Jerai yang juga pengerusi Kase Kedah, Firdaus Jaafar berkata, pihaknya menyokong penuh langkah kerajaan negeri itu.

Firdaus ditemui selepas berucap di Himpunan Kebangkitan Rakyat peringkat negeri Kedah yang diadakan di Stadium Sultan Abdul Halim, Suka Menanti petang tadi.

Lebih 5,000 menyertai himpunan itu petang tadi sebelum perhimpunan kemuncak malam ini.

Firdaus ketika berucap di majlis itu meminta semua pihak jangan membayar dahulu saman yang dikenakan melalui AES dan mengajak mereka melawannya di mahkamah.

"Kase menyediakan peguam untuk mewakili mereka di mahkamah secara percuma di setiap negeri," kata Firdaus.

Dalam perbicaraan yang diadakan di Kuala Lumpur, pihak yang mengaku salah dalam kes AES di dalam mahkamah dikenakan denda antara amaran hingga maksima RM300

Negara musnah menteri campur tangan kerja polis

Harakahdaily, 07 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Pendedahan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mengenai campur tangan menteri mengenai urusan polis adalah suatu yang merbahaya kepada keselamatan negara.

“Apakah jaminan keselamatan rakyat, jika penjenayah mempunyai hubungan yang intim dengan menteri? Mampukah keadilan dapat diperolehi oleh rakyat biasa?” tanya AJK PAS Pusat, Idris ahmad dalam kepada Harakahdaily.

Katanya, institusi polis sepatutnya bebas tanpa memilih bulu, justeru siapa sahaja yang salah tidak kira apa-apa kedudukan mesti diambil tindakan.


Sehubungan itu, ujarnya pendedahan bekas Ketua Polis Negera perlu dipandang serius oleh Datuk Seri Najib Razak yang sering bercakap soal transformasi.

“Macam mana negara akan aman daripada jenayah jika kerja polis dicampur tangan oleh pihak atasan,” katanya lagi.


Katanya, kehilangan rekod Altantuya ke negara ini masih menjadi misteri.

Selain itu, ujarnya apa khabar pula dengan kes anak Tan Sri Nazri Aziz yang memukul penyelia  keselamatan di sebuah kondominium mewah Kuala Lumpur.


“Apa hendak jadi dengan nasib rakyat? Kepada siapa lagi boleh buat aduan?

“Sebelumnya kita didedahkan bagaimana hakim boleh diatur oleh VK Linggam,” katanya.

Menurutnya lagi, suatu masa dahulu kisah seorang Ketua Hakim Negara boleh melancong dengan peguam yang mengendalikan kes yang sedang dibicara.

Begitu juga, ujarnya dengan kes isteri Ketua Hakim Negara Tun Zaki Azmi bersama dengan peguam Umno Hafarizan Harun yang mendapat projek Lebuh raya Kinrara-Damansara (KIDEX) berharga RM2.2 Bilion.

“Macam mana perkara ini berlaku. Ini hanya satu contoh kerosakan sistem perundangan negara,” ujarnya.

Siap siaga hadapi provokasi melampau musuh

Harakahdaily, 07 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) meminta semua jentera Pakatan Rakyat (PR) di segenap peringkat agar bersiap sedia menghadapi kemungkinan tindakan provokasi dan keganasan pihak musuh dalam menghadapi Pilihan raya Umum ke-13.


Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor berkata ternyata apa yang berlaku di Dataran Sharuddin, Batu 8 Gombak beberapa hari lepas di mana ada penonton yang cedera ditikam dan dibaling objek menunjukkan ada pihak tertentu yang sanggup melakukan apa sahaja demi mengekalkan kuasa mereka.

Katanya, DPPM menganggap ada pihak cuba untuk menggagalkan program penerangan seperti ceramah yang dianjurkan oleh PR kerana sifat dengki dan hasad ekoran ceramah anjuran PR kerap mendapat sambutan yang hebat daripada rakyat.

“Ia juga dibuat dengan harapan supaya rakyat tidak mendapat maklumat yang lengkap dan tepat mengenai isu-isu semasa.

“Bagi mereka semakin rakyat tidak mengetahui isu semasa dengan betul, semakin menguntungkan mereka,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Tambahnya, DPPM juga merasakan pihak tertentu juga mahu mencetuskan suasana tidak sihat dengan menimbulkan api permusuhan melalui provokasi dan pergaduhan dengan harapan rakyat akan takut untuk hadir dalam program Pakatan Rakyat.

Menurutnya, PR pula akan dituding sebagai pesalah kerana cuba menimbulkan pergaduhan dan suasana tegang.

Justeru, ujarnya DPPM meminta jentera semua pihak, khususnya Jabatan Amal untuk bersiap sedia menghadapi segala kemungkinan yang berlaku.

“Sebarang tindakan provokasi dan melampau tidak perlu dilayan, sebaliknya menyerahkan kepada pihak polis untuk menyelesaikannya,” ujarnya.

Beliau menegaskan, petugas hanya perlu memberi reaksi untuk mempertahankan diri sekiranya mereka diserang sahaja.

Bagi DPPM, kata beliau lagi sebagai pendakwah, petugas PAS di seluruh negara sudah ditarbiyah menghadapi suasana genting seperti ini.

Katanya, DPPM menganggap semua mehnah tersebut adalah suatu jihad bagi menyampaikan dakwah kepada rakyat tentang Islam.

Riduan berkata, DPPM yakin, usaha dakwah yang murni ini akan menghadapi tentangan yang hebat dari musuh Islam kerana sunnah Nabi Muhammad SAW telah menunjukkan jalan yang sama.

“Akhirnya, DPPM mendoakan kepada pihak terbabit agar mereka diberikan hidayah untuk bertaubat dan kembali ke landasan Islam yang sebenar.

“Mudah-mudahan mereka insaf dan sedar bahawa tindakan mereka merupakan suatu dosa terhadap rakyat yang tidak bersalah, dan tindakan mereka sebenarnya menandakan kemenangan Islam sudah semakin hampir, Insya Allah,” ujarnya.

Keselamatan: Jangan pertaruh masa depan Usia

Harakahdaily, 07 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Sabah juga berkongsi kebimbangan besar ibu bapa dan keluarga kepada mahasiswa Universiti Malaysia Sabah (UMS) yang ditempatkan di bangunan tersebut sebagai kolej kediaman.
“Pihak Pemuda PAS Sabah pada asasnya merasa bimbang berhubung tentang isu ibu pejabat Usia yang kini berada berdekatan Hypermall 1Borneo terutama berkaitan soal keselamatan,” kata Ketuanya, Lahirul Latigu dalam satu kenyataan.

Berikut adalah kenyataan penuh beliau.

Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah dengan ini merasa terpanggil untuk menyuarakan kebimbangan rakyat negeri ini terutamanya  di kalangan mereka yang beragama Islam yang semakin gusar melihat beberapa isu yang menyelubungi sebuah pertubuhan yang cukup dihormati oleh umat Islam di negeri ini.

Harapan Pemuda PAS adalah supaya pihak Ahli Majlis Tertinggi Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (AMT Usia) tampil membuat penjelasan tentang perkara-perkara yang akan dibangkitkan ini bagi meredakan kebimbangan rakyat.

Usia yang merupakan sebuah badan agama Islam ditubuhkan sejak tahun 1969 itu sering diimpikan kebanyakan ahli-ahlinya supaya menjadi pelindung untuk memayungi umat Islam di Sabah.

Pihak Pemuda PAS Sabah pada asasnya merasa bimbang berhubung tentang isu Ibu Pejabat Usia yang kini berada berdekatan Hypermall 1Borneo terutama berkaitan soal keselamatan. Pembangunan Hypermall 1Borneo yang dimajukan secara usahasama diantara Warisan Harta Sabah Sdn. Bhd dan Sagajuta (Sabah) Sdn. Bhd., dengan seluas 4.8 juta kaki persegi merupakan yang terbesar di Sabah yang dibina di atas tanah milik Usia seluas 23.3 ekar di Lebuhraya Sulaman, bersebelahan dengan Universiti Malaysia Sabah (UMS) dan Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan.

Tinjauan singkat Pemuda PAS Sabah mendapati bahawa stesen penjana kuasa elektrik bagi kegunaan 1Borneo telah ditempatkan di dalam bangunan yang sama dengan Ibu Pejabat Usia. Pemuda PAS Sabah difahamkan bahawa, bangunan tersebut adalah milik Usia sepenuhnya, maka adalah menimbulkan persoalan; adakah tindakan penempatan stesen penjana kuasa elektrik tersebut telah mendapat persetujuan AMT Usia atau tidak.

Pemuda PAS Sabah juga merasa bimbang; adakah dengan kedudukan stesen tersebut tidak akan menimbul sebarang implikasi keselamatan dan kesihatan terhadap kakitangan Usia yang setiap hari berkemungkinan mendapat mudarat daripada perkara tersebut dan adakah para AMT USIA turut diletakkan dalam risiko yang sama kerana mereka kerap berurusan di bangunan tersebut sedangkan mereka itu terdiri daripada tokoh-tokoh penting masyarakat. Justeru itu, timbul persoalan adakah penempatan stesen penjana kuasa elektrik tersebut telah ditapis perihal keselamatannya oleh pihak yang bertanggungjawab seperti Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia dan lain lain agensi kerajaan yang berkaitan dengan kesihatan dan keselamatan?

Persoalan-persoalan lain juga turut dibangkitkan oleh rakyat berkaitan isu ini adalah:
  1. 1.            Adakah stuktur bangunan tersebut mampu menanggung impak haba yang dihasilkan oleh stesen penjana elektrik tersebut?
  2. 2.            Adakah ada satu pelan atau langkah keselamatan yang kukuh telah diambil sekiranya berlaku perkara-perkara yang tidak diingini di stesen penjana elektrik tersebut seperti kebakaran?

Pada pemerhatian kasar kami, tidak kelihatan ruang disediakan di lot meletak kenderaan untuk diakses oleh Jentera Bomba dan Penyelamat Malaysia sekiranya berlaku kebakaran ataupun kejadian tidak diinigini berlaku di Pejabat Usia kerana semua tempat meletak kenderaan sentiasa penuh hampir setiap hari.

Kesemua ini membawa kepada  persoalan yang besar iaitu:
  1. 1.            Adakah bangunan tersebut selamat untuk digunakan?
  2. 2.            Adakah satu sijil atau perakuan selamat untuk diduduki telah dikeluarkan oleh agensi yang bertanggungjawab?
  3. 3.            Sekiranya ada, adakah semua persoalan yang diungkapkan di atas telah diambil kira sepenuhnya atau setakat ala kadar sahaja pemeriksaan kelulusannya?

Akhirnya Pemuda PAS Sabah juga berkongsi kebimbangan besar ibu bapa dan keluarga kepada mahasiswa Universiti Malaysia Sabah (UMS) yang ditempatkan di bangunan tersebut sebagai kolej kediaman.

Satu keraguan timbul, adakah pihak pengurusan UMS telah mengambil kira dengan cermat segala risiko apabila mereka memilih untuk memilih bangunan tersebut atau mereka sekadar mencari penyelesaian mudah kepada masalah penempatan mereka dengan menggadaikan soal keselamatan anak didik mereka?

Pemuda PAS Sabah mengingatkan bahawa yang dipertaruhkan dalam isu ini adalah nyawa insan yang menjadi tenaga kerja Usia dan juga individu-individu penting yang menjadi AMT Usia, bahkan usah dipandang enteng pula tentang nyawa mahasiswa yang menjadi harapan keluarga dan tonggak negeri ini pada masa depan. Adalah amat tidak wajar sekiranya Usia dan semua pihak yang terlibat membisu dalam isu ini.

Justeru, Pemuda PAS Sabah menuntut segala keraguan yang dibangkitkan ini perlulah dijawab dengan kadar yang segera.

Tiada ulasan: