Isnin, 10 Disember 2012

TAKDIR DAN SEGALA2NYA HAQ MUTLAK ALLAH SWT...KITA HANYA BOLEH BERDOA SERTA BERUSAHA AJE...KETENTUAN ALLAH SWT

YIKed disaman RM11 juta: Pemuda PAS lapor SPRM

Harakahdaily, 10 Dis 2012
ALOR SETAR: Dewan Pemuda PAS Kedah hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung dakwaan salahguna kuasa dalam Yayasan Islam Negeri Kedah (YIKed) ketika zaman BN dahulu.


(Pemuda PAS Kedah menunjukkan salinan laporan SPRM yang mereka buat)

Ianya berkait kegagalan YIKed di bawah BN menyelesaikan masalah tanah sehingga disaman RM11 juta dan terpaksa ditanggung oleh pentadbiran Kerjaan Negeri di bawah Pakatan Rakyat sekarang ini.

Penyerahan dokumen dan laporan itu diketuai Ketua Pemuda PAS Kedah Ahmad Yahya di pejabat SPRM negeri di sini pagi ini.

Turut serta Naib Ketua Ahmad I'zat Mohamad Shauki, Ketua Penerangan Nasir Zakarian dan beberapa exco yang lain.

Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan Exco Datuk Ir Amiruddin Hamzah turut mendedahkan perkara tersebut ketika persidangan Dewan Undangan Negeri Kedah baru-baru ini.

Ketika berucap di Himpunan Kebangkitan Rakyat peringkat negeri Kedah baru-baru ini, Azizan turut membangkitkan hal ini.

"Masa kita bukan sahaja habis untuk mentadbir negeri tetapi juga membersihkan najis-najis yang ditinggalkan kerajaan dahulu," kata Ustaz Azizan.

Menurut fakta kes, mahkamah telah mengarahkan YIKed membayar RM11 juta kepada Syarikat Senisinga Sdn Bhd.

Ianya ekoran kegagalan YIKed menyelesaikan masalah tanah yang telah dipersetujui bersama dengan syarikat berkenaan dalam satu projek besar yang telah dimulakan sejak zaman Menteri Besar BN, Tan Sri Osman Aroff lagi.

Long Island Development Sdn Bhd iaitu syarikat bersama YIKed dan Long Island Properties bertanggungjawab menebus 16 keping tanah yang digadai kepada Southern Bank Berhad tetapi telah gagal berbuat demikian.

Rentetan itu, syarikat Senisinga Sdn Bhd yang merupakan sebuah syarikat yang mengambilalih pinjaman tidak berbayar Southern finance Berhad bertindak menyaman YIKed RM11 juta dan telah berjaya di mahkamah.

YIKed dilaporkan telah membayar sebanyak RM300 ribu bermula 27 Ogos 2012 lepas dan bakinya akan dibayar ansuran sehingga Ogos 2013.

Pembangkang Mesir tolak cadangan referendum Morsi

Terjemahan Mohamad Yahya, 10 Dis 2012
Satu kumpulan pembangkang utama Mesir berkata bahawa keputusan Presiden Mohamed Morsi hanya untuk membatalkan dekri yang memberinya kuasa yang lebih luas dan tidakl membatalkan referendum mengenai draf perlembagaan yang kontroversi adah "tidak menepati jangkaan" yang diperlukan untuk meredakan ketegangan di negara tersebut.


Dalam satu pengumuman Ahad lalu, Barisan Penyelamat Kebangsaan, kumpulan payung utama bagi parti-parti pembangkang, berkata ia menolak rancangan referendum 15 Disember, dan memberi amaran bahawa ia akan membawa kepada "perpecahan dan hasutan."

"Kami tidak mengiktiraf draf perlembagaan tersebut kerana ia tidak mewakili rakyat Mesir," kata Sameh Ashour, yang bercakap bagi pihak gabungan itu.

Pembangkang merancang perhimpunan besar-besaran Selasa ini untuk memprotes perintah. Penyokong Ikhwanul Muslimin juga menganjurkan perhimpunan mereka sendiri Selasa ini di Kaherah, Iskandariah dan Assiut.

Lewat Sabtu lalu Morsi membatalkan dekri 22 November 22 yang membuatkan semua keputusan beliau kebal terhadap semakan kehakiman, tetapi menegaskan bahawa undi akan diteruskan seperti yang dirancang.

Pembangkang telah berulang kali mengatakan bahawa perlembagaan tersebut yang digubal oleh konstituen diterajui Ikhwanul Muslimin, tidak menghiraukan hak-hak wanita dan mengabaikan kebebasan peribadi.

"Saya tidak dapat bayangkan bahawa selepas apa yang telah berlaku mereka mahu meluluskan perlembagaan yang tidak mewakili semua rakyat Mesir," Ahmed Said, seorang anggota pakatan Barisan Penyelamat Kebangsaan dan ketua Parti Rakyat Mesir Bebas, memberitahu agensi berita Reuters.

Beliau berkata pakatan akan bertemu lewat Ahad lalu untuk memberi tindak balas rasmi kepada keputusan pembatalan dekri Morsi.

Selim al-Awa, seorang pegawai yang menghadiri mesyuarat Sabtu lalu antara Morsi dan ahli-ahli politik dari kumpulan pembangkang yang kecil, berkata, menurut undang-undang, Morsi tidak boleh menukar tarikh referendum pada piagam draf.

Kumpulan pembangkang utama telah memboikot rundingan tersebut, yang berlangsung selama 10 jam, dan menyeru penyokong mereka untuk meningkatkan protes. (aljazeera.com/)

RM2 bilion bajet Terengganu: Ke mana?

-, 10 Dis 2012

Apakah reaksi seluruh rakyat Terengganu apabila sekali lagi Menteri Besar Datuk Sri Ahmad Said membentangkan bajet bagi tahun 2013 yang mencecah hampir RM2 bilion?

Bajet yang bertemakan ‘Merakyatkan Pentadbiran dan Pembangunan: Bajet Kesejahteran Rakyat’ itu berjumlah RM1.995 bilion itu diluluskan di persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu.

Jumlah ini sekali lagi meletakkan kepimpinan Ahmad Said mencatatkan rekod bajet yang tertinggi di seluruh Semananjung Malaysia.

Ini juga merupakan penerusan perbelanjaan ‘amat luar biasa’ dan menghairankan sepanjang pentadbiran Ahmad Said memimpin negeri ‘Darul Iman’ ini.

Seperti yang telah saya tegaskan, siapa boleh menjangkakan bahawa ‘negeri kaya rakyat miskin’ ini boleh meluluskan bajet  tahunan kerajaan negeri untuk empat tahun terakhir dengan jumlah yang amat besar dan menakjubkan. Cuba kita renungkan angka-angka berikut;

Tahun 2009 - mencecah hampir RM2 billion dengan meluluskan peruntukan tambahan RM280 juta.

Tahun 2010 - mencecah hampir RM1.9 billion dengan bajet tambahan lebih RM200 juta menjadikan ia mencecah lebih RM2.1 billion.

Tahun 2011 – mencecah lebih RM2 bilion dengan bajet tambahan lebih RM250 juta.

Tahun 2012 – mencecah lebih RM2.25 bilion dengan bajet tambahan lebih RM260 juta.


Malah sepanjang empat tahun pentadbiran Ahmad Said, kerajaan  negeri telah berbelanjakan lebih RM10 billion. Jumlah perbelanjaan ini adalah amat besar dengan mengambil kira nisbah penduduk negeri Terengganu yang hanya berjumlah 1 juta orang berbanding dengan kebanyakan negeri-negeri lain yang jauh lebih maju.

Persoalannya, perbelanjaan mega ini untuk apa dan untuk siapa? Adakah ini untuk rakyat miskin yang rata-rata tidak memiliki apa-apa hatta sekangkang tanah dan rumah untuk mereka berteduh?

Adakah ini juga untuk rakyat yang rata-rata terpaksa terus bergantung kepada ’subsidi’ dan ’dana khas’ untuk menampung keperluan kehidupan harian keluarga mereka?

Seperti yang di maklum, negeri Terengganu bergantung kepada hampir 90 peratus dari hasil negerinya dalam industri minyak dan gas.

Negeri ini menerima wang royalti minyak secara langsung bernilai lebih RM25 bilion selama hampir 30 tahun. Dengan kenaikan harga minyak kini, royalti tahunannya mrncecah lebih RM1.5 bilion setiap tahun.

Secara lojiknya, negeri Terengganu yang berbelanja bajet yang amat besar ini dengan hasil minyak dan sumber gas yang di perolehi, sepatutnya sudah dapat memastikan kemakmuran dan kekayaan terhasil dikecapi oleh setiap lapisan rakyat.

Begitu juga dengan kedudukan kemiskinan yang ada di negeri tersebut yang sepatutnya sudah lama dapat diatasi dengan perbelanjaan tahunan yang amat besar ini.

Malangnya ini semua gagal dan terbantut akibat pengurusan kerajaan negeri yang tempang serta tidak mendahului kepentingan rakyat ramai.

Namun realitinya, negeri Terengganu terus  berhadapan dengan kadar kemiskinan yang tinggi dengan rakyatnya yang miskin kebanyakannya bergantung kepada ‘subsidi’ dan ‘wang ehsan’, walaupun pendapatan per kapita Terengganu adalah yang kedua tertinggi di seluruh negara.

Bilangan rakyatnya yang berpendapatan rendah seperti pengayuh beca, petani dan nelayan yang hidup bergantung kepada ’budaya subsidi’ dan ’wang ehsan’ mencapai angka puluhan ribu.


Lebih malang lagi, rata-rata rakyat Terengganu yang miskin dan kehidupan mereka diikat dengan pergantungan ’budaya subsidi’ diatas nama bantuan kemiskinan, bantuan hari raya, bantuan baju sekolah dan basikal, bantuan atap biru dan bumbung.

Wang ihsan yang kononnya untuk membantu golongan miskin di Terengganu di jaja secara meluas sehinggakan rakyat miskin di Terengganu di perangkap dan terpenjara dengan mentaliti  ‘budaya subsidi’ Umno/BN.


Dalam perbelanjaan tahunan, Negeri Terengganu terus mengatasi mengatasi negeri-negeri yang jauh lebih maju seperti Selangor, Pulau Pinang, dan Johor. Renungkan sahaja fakta-fakta berikut;

Untuk bajet tahunan negeri Selangor, purata mereka menyediakan bajet tahunan di sekitar RM1.4 billion. Selangor yang berpenduduk lebih 3 juta orang ini jauh lebih maju dan membangun pesat dari Terengganu.

Malah ia merupakan negeri ’nadi industri’ dan telah meluluskan bajet 2013 hanya RM1.63 billion walaupun negeri ini telah  menyumbang Keluaran Kasar Dalam Negeri (GDP) negara jauh lebih besar berbanding dengan Terengganu.

Manakala untuk negeri Kelantan, bajet tahunannya bagi setiap tahun adalah hanya sekitar RM500 juta, sedangkan jumlah penduduknya adalah 1.6 juta orang.

Negeri Kelantan yang hanya mampu berbelanja sekecil ini serta berhadapan dengan pelbagai ‘sekatan ekonomi’ dari kerajaan Umno/BN jauh lebih maju dari negeri Terengganu.

Inilah realiti ’Bajet Kesejahteraan Rakyat’ bagi negeri ’Penyu bertelur’ ini. Mereka terus ’sejahtera’ berhadapan dengan kemiskinan sedangkan pimpinan kerajaan negeri setiap tahun ’berbelanja besar semewah-mewahnya’.

Mahu kemanakah bajet sejahtera rakyat yang bernilai RM2 bilion ini akan di bawa kepada rakyat Terengganu yang rata-rata hanya hidup ’kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’? Yang nyata, kroni-kroni politik akan terus mengaut segala keuntungan hasil dari perit jerih seluruh rakyat Terengganu.



*Penulis adalah Penolong Setiausaha Agong PAS dan Adun Batu Burok, Terengganu.
Email: syedazmans@yahoo.co.uk Twitter: @syedazman

Jangan jadi ahli lajnah pengkritik

Idris Hj Ahmad, 10 Dis 2012
Ketika saat getir begini marilah sama-sama kita menghala muncung senapang kita kepada musuh, bukan sesama sendiri.

Sebagaimana pesanan Imam Hassan al-Banna "Kewajipan lebih banyak daripada waktu".

Sebenarnya kerja di dalam PAS ini banyak, tetapi kita amat kurang amilinnya (petugasnya). Orang hendak mendengar ceramah ramai, tetapi sedikit orang yang hendak mengatur ceramah.

Ramai orang hendak mengundi, tetapi sedikit orang yang bekerja untuk menarik pengundi.

Begitu juga ramai orang yang hendak mengkritik, tetapi sedikit orang yang melaksanakan apa yang dia kritik. Alangkah baiknya jika kritik disusuli dengan tindakan.

Barulah jamaah akan bergerak dengan baik. Jangan kita balun sahabat yang bekerja tanpa belas kasihan.

Sedangkan kebanyakan mereka ini bekerja kerana Allah. Biasalah sebagai manusia yang  tidak  maksum yang tidak  sunyi daripada kesalahan dan kelemahan. Railah mereka sebagai sahabat yang ikhlas bekerja.

Saya yakin mereka yang ikhlas  membuat kerja jamaah tidak akan  mempersia-siakan peluang dan masa. Mereka melakukan yang terbaik untuk PAS.

Pada mereka tidak ada masa untuk mencari kesalahan sahabat yang bekerja. Sepatutnya yang kita hendak marah ialah mereka yang tidak buat kerja.

Mereka yang buat kerja selalunya ada salah, kerana mereka bekerja. Manakala mereka  yang tidak bekerja sentiasa selamat daripada buat salah. Umpama kereta jika sering diguna, maka ia akan rosak, berbanding dengan kereta yang tidak diguna.

Kita mesti mentarbiah diri kita menjadi rijal al-amal (orang yang bekerja), bukan rijal al-kalam (orang yang hanya bercakap).

Ahli yang produktif ialah mereka banyak bekerja, bukan banyak bercakap. Kita mesti rasa malu dengan ahli yang rajin bekerja  berbanding dengan ahli yang banyak bercakap dan menjadi pengkritik tegar.

Kebiasaannya orang yang kuat mengkritik, hasilnya tidak seberapa. Paling parah sekali apabila diberi amanah dia tidak mampu menyelesaikan.

Perlu diingatkan tidak salah kita menjadi pengkritik, tetapi biarlah bersifat konstruktif (membina), bukannya meruntuh. Jamaah akan menjadi beku dan jumud jika semua ahlinya tidak berani mengkritik. Tidak ada idea baru dan tidak segar kerana apa yang dibincang masih bersifat satu hala.

Oleh itu kita diajar oleh Nabi Muhammad SAW membaca tasbih kafarah apabila hendak perpisah di dalam setiap pertemuan. Tasbih yang memohon keampunan daripada Allah , dibimbangi di dalam kita berbincang ada kritikan yang tidak sedap dengar oleh sahabat yang lain atau melanggar batasan syarak.

Begitulah juga  para sahabat, mereka tidak akan berpisah kecuali setelah membaca surah al-Asr. Kerana di dalam surah ini sarat dengan tausiah (pesanan) baik untuk orang yang beriman. Antara lain bermaksud "Berpesanlah dengan kebenaran dan berpesanlah dengan kesabaran".

Faktor-faktor yang menyebabkan seorang yang hanya pandai mengkritik

- Sombong dengan pandangan sendiri,  dia merasakan dia yang bijak orang lain bodoh. Idea dia sahaja yang hebat,  dan wajib diterima.

- Tidak menghargai kerja sahabat, ini satu tabiat yang buruk. Sedangkan sahabat yang bekerja sebagai satu tanggungjawab kepada jamaah yang hanya mengharap keredaan Allah SWT.

- Tabiat suka  mengkritik orang lain yang sudah menjadi darah daging dan menjadi makanan hariannya. Mungkin mulutnya jadi gatal apabila tidak boleh kritik sahabat. Ia akan berusaha mencari kesalahan walau pun sekecil mana sekali pun.

- Merasa dirinya sahaja yang pandai, orang lain bodoh. Semua idea yang dilontarkan oleh ahli akan ditolak. Paling menyedihkan apabila ditanya, apa penyelesaiannya, beliau sendiri tidak tahu dan suruh orang yang mencadangkan cari sendiri formulanya.

- Tidak suka pegang jawatan kerana sangkaannya lebih baik, kerana membolehkan beliau mengkritik dari semua sudut. Pengalaman saya orang yang seperti begini tidak mampu menjalankan tugas apabila diberi amanah dalam apa lajnah sekali pun. Beliau hanya layak menjadi Pengerusi Lajnah Pengkritik.

- Paling takut sekali mereka ini ejen musuh yang menyelinap masuk ke dalam jamaah untuk membuat gangguan daripada dalam. (Nauzubillah).

Monopoli ruang media oleh Najib tidak berapa bagus

Mohd Sayuti Omar, 10 Dis 2012
Menjadi persoalan kenapa yang muncul di dalam tv tiap-tiap malam berkempen untuk kemenangan UBN hanya Najib Razak manakala pemimpin Umno dan BN lain diam membisu atau hampir sesetengahnya tidak muncul langsung. Najib semacam memonopoli ruang berita di tv. Semua berita mengenai Najib, baik penting atau tidak muncul di waktu puncak (prime time).

Apakah ada peraturan baru semua telivesyen kena memberi keutamaan kepada berita perdana menteri meskipun tidak penting? Mungkin inilah sifat kewartawanan tv yang baru? 

Bukan saja untuk mengumumkan polisi atau dasar-dasar baru kerajaan untuk membantu rakyat, aktiviti Najib berjumpa dengan rakan Fb juga dilaporkan di ruang utama. Kenapa begitu sekali? Kita tahulah tv semua akur dan bersujud sawi kepada perdana menteri, tetapi sampai cerita terjerlus longkang atau isteri keluar dari salon unisex pun dilaporkan melampau sangatlah.

Untuk pemimpin Umno lain jarang-jarang sekali muncul apa lagi mendapat prime time jauh panggang dari api. Walhal pemimpin lain para wakil rakyat setiap hari berkubang dan 'bertumah" dengan rakyat. Mereka juga mahukan kepada publisiti. Walaupun aktiviti pemimpin lain adakalanya lebih penting dan berbobot dari bual-bual Najib tetapi tetap disiarkan selepas Najib. Semacam ada protokol khas pula cerita Najib kena awal.

Bukan saja pemimpin kecil, tetapi pemimpin nombor dua, Muhyiddin Yassin juga terkebelakangan dan tempohnya semput sekali. Walhal ada kalanya kenyataan atau bual-bual Muhyiddin lebih berkualiti dan bermanfaat daripada apa yang Najib katakan.

Itu tidak kisah, apabila jarang-jarang pemimpin lain seperti Ahmad Zahid Hamidi, Shafei Apdal, Khalid Nordin, Hishamuddin Hussein ataupun Sharizat Jalil, Khairy Jamaluddin dan ketua puteri yang gemuk lupa nama itu, oh ingat dah.. Rosnah Shirlin, ia menjadi tanda tanya. Adakalanya berita mengenai mereka ini jauh lebih berkurangan berbanding dengan berita mengenai Mahathir. Mahathir lebih acap dan mendapat prime time berbanding menteri seperti Zahid Hamidi, Khalid Nordin, Mustapa Mohamed dan lain-lain. 

Kenapa? Apakah Najib tidak mempercayai mereka ini atau suka memonopoli semua ruang dalam media massa atau tidak mahu mereka menjadi popular? Ataupun ada arahan agar biar Najib seorang bercakap manakala yang lain diam membisu menjadi yes man saja?  Atau pun Najib mengira kata-kata dan kenyataan Mahathir lebih baik dan boleh menarik sokongan Melayu berbanding Zahid Hamidi, Khalid Nordin, Mustapa Mohamed dan lain-lain?

Ini berbeza sekali dengan Pakatan Rakyat di mana semua pemimpin mereka sepakat berkempen untuk kemenangan PR. Nampak kesepaduan di dalam Pakatan Rakyat dan tiada siapa yang menjadi raja ataupun dianggap genius? Semua pemimpin di dalam Pakatan Rakyat mendapat ruang dan kedudukan yang sama rata.

Perhatikan program Himpunan Kebangkitan Rakyat ketiga-tiga pemimpin utama mereka akan bersama dan duduk sepentas. Abdul Hadi Awang, Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang sering kali bersama. Begitu juga dengan timbalan masing-masing, Mohamad Sabu, Mohamed Azmin Ali dan Lim Guan Eng juga bersama.

Begitu juga dengan naib-naib presiden, Salahuddin Ayub, Mahfuz Omar, Nurul Izzah, Tian Chua, Tan Seng Giaw duduk sekali dan sepentas berceramah dan berkempen untuk Pakatan Rakyat. Tdak ada protokol di dalam Pakatan Rakyat, seperti mana di dalam UBN. Situasi begitu jarang sekali dilihat dalam BN.

Begitu juga dengan pemimpin pemuda, Anthony Loke, Shamsul Iskandar Md Akin sering kali duduk bersama, kecuali ketua pemuda Pas yang bergerak dengan caranya sendiri kerana mereka tinggi merit Islamiknya. Anak-anak muda penggerak NGO seperti Mazlan Aliman (Anak), Badrul Hisaham (SAMM), NGO Lynas dan lain-lain juga bergerak serentak dan sederap, berbeza dengan anak-anak muda NGO yang menyokong Umno dan BN yang membuat kenyataan di studio tv no 3 dan sebagainya.

Apa yang berlaku dan dilakukan Najib itu sya rasa tidak begitu bagus buat BN. Rakyat akan melihat hanya Najib bercakap atau pun menguasai dan monopoli keadaan dan ruang yang ada. Cara Najib tampil dan diberi ruang menunjukkan dia seorang diktator dan menggunakan kuasa veto.

Orang-orang seperti Zahid, Mustapa Mohamed, Ahmad Said, Khairy, atau Saifuddin Abdullah, Khalid Nordin, Md Alwi Che Ahmad, Awang Adek Hussein dan lain-lain juga mahu berkempen untuk diri mereka. Mereka juga mahu menang. Mereka juga teringin ruang dan peluang itu. Tetapi nampaknya mereka dinafikan ataupun tidak dilayan secukupnya. Kalau pemimpin sendiri dinafikan hak dan keinginannya disekat apalah yang boleh diharapkan rakyat?

Tidak ada guna bagi BN dan Umno kalau hanya Najib yang menang besar sampai 10,000 majoriti tetapi orang lain semuanya kalah. Justeru bagilah juga ruang dan peluang kepada pemimpin lain untuk muncul di tv, setidak-tidaknya menampakkan di dalam Umno dan BN kesemua tokoh mereka sepakat sehati dan sejiwa. Dengan persembahan yang dibuat sekarang ini orang hanya melihat dan merasakan hanya Najib saya yang serius manakala orang lain semacam endah tidak endah saja.

Persepsi buruk begitu boleh timbul. Orang akan menganggap pemimpin lain sudah tidak bersemangat kerana mereka sudah dapat menghidu bau kekalahan sudah merata di bawah sana. Justeru selepas ini hendaknya media massa PB turut sama memberi ruang kepada pemimpin Umno dan Melayu lain muncul dan mengemukakan idea di tv kerana orang lain juga ingin mendengar apakah wawasan mereka. Dengan hanya konsentrek kepada Najib ia boleh memburukkan reputasi perdana menteri tersebut. - http://msomelayu.blogspot.com/

Menukar kerajaan itu hak mutlak rakyat

Aspan Alias, 10 Dis 2012
Dr Mahathir berkata di Sik Kedah dua hari lepas, ahli-ahli UMNO mesti menyokong sesiapa sahaja yang dicalonkan oleh pucuk pimpinan parti. Ahli-ahli UMNO, kata Dr Mahathir mesti memenangkan parti bukannya calon. Kali ini Dr Mahathir mahukan semua menyokong parti dan ini merupakan pendirian yang terbalik jika kita ingat apa yang beliau seru pada pilihanraya yang lalu. Pilihanraya ke-14 nanti tidak pula kita ketahui apa sikap Dr Mahathir. Mungkin beliau akan kekal dengan seruan menjayakan parti dan ada juga kemungkinan beliau akan membuat seruan untuk menyokong calon bukannya parti.
Kali ini Dr Mahathir berusaha keras untuk memenangkan UMNO dan BN. Beliau telah memanggil pimpinan bahagian seluruh negara untuk berbai’ah dan berjanji tidak mensabotaj calon UMNO dalam pilihanraya ini. Kita telah diberitahu yang kali ini UMNO akan menurunkan calon-calon yang baru untuk menukar imej parti itu dalam menghadapi rakyat dalam pilihanraya kali ini.

Tetapi ramai berpendapat yang usaha ini telah terlambat. Sepatutnya ia dilakukan dua puluh tahun dahulu dengan mengenepikan pemimpin-pemimpin yang tidak baik kerana semasa itu keadaan UMNO tidak seteruk sekarang. Tetapi oleh kerana kelalaian pimpinan semasa itu yang hanya memberikan tumpuan kepada kepentingan peribadi dan sokongan padu dari pimpinan bahagian dan cawangan UMNO tidak peduli sama ada mereka itu korap atau pelaku jenayah yang tegar dalam parti itu.

Kita tidak nampak bagaimana sumpah dan bai’ah di depan Dr Mahathir itu boleh membantu BN untuk mengelak dari tindakan sabotaj-mensabotaj dari berlaku dalam pilihanraya kali ini. Kali ini nampaknya UMNO akan menurunkan calon-calon pilihan pucuk pimpinan dan pimpinan di bawah diminta bersumpah untuk memberikan sokongan terhadap calon-calon itu dan tidak mensabotaj mereka (calon-calon). Apa yang tidak di fahami oleh pucuk pimpinan ialah semangat ahli-ahli UMNO telah begitu lemah dan mereka menganggap tindakan pucuk pimpinan untuk tidak menerima bulat-bulat cadangan bahagian-bahagian sebagai satu tindakan yang sudah terlambat.

Mereka menganggap calon-calon boleh menang yang di pilih oleh pucuk pimpinan itu tidak relevan kerana sememangnya UMNO sudah berada diperingkat mati dalam erti dan hakikatnya yang sebenar. Siapa pun yang dipilih oleh pucuk pimpinan tidak akan boleh membantu UMNO lagi. Mereka berkata biarlah mereka yang bersumpah sahaja yang bekerja untuk parti itu. Mereka berkata yang mereka tidak pernah bersumpah kerana melakukan sumpah taat setia terhadap parti itu merupakan tindakan yang keterlaluan yang seolah-olah menganggap parti politik itu lebih penting dari agama kita.

Mereka beranggapan bersumpah itu hanyalah untuk kepentingan mereka yang memimpin yang sedang dalam ketakutan kerana kesalahan jenayah yang banyak dilakukan oleh pimpinan mereka. “Bagaimana kita boleh bersumpah untuk mempertahankan kebathilan yang dilakukan oleh pimpinan tertinggi parti?” kata salah seorag dari AJK UMNO dan Pemuda Bahagian di Negeri Sembilan  semasa beliau terserempak dengan saya di Seremban dua hari yang lepas. “Saya pun sudah tidak ambil peduli dengan parti lagi dah, kerana segala-galanya hanya untuk kepentingan pemimpin yang sedang enak berkuasa dan tidak tahu menahu tentang keresahan kami di bawah ini” sambungnya lagi.

Di sini kita lihat dengan jelas yang UMNO hanya mengambil jalan rigkas untuk menyelesaikan masalah sokongan dari ahli-ahlinya sendiri, dan itu belum lagi bagi rakyat yang tidak menjadi ahli UMNO. Bagi sesebuah parti pemerintah, yang terpenting ialah parti itu mendapat penghormatan rakyat. Jika ahli-ahlinya sendiri bermasalah dengan kepimpinan partinya bagaimana ia boleh memberikan keyakinan ramai terhadap partinya dan dalam kontek ini, UMNO.

Besarnya keahlian UMNO tidak semestinya memberikan kebaikan kepada parti itu. Malahan dalam keadaan sekarang besarnya masalah yang dihadapi oleh UMNO ialah kerana jumlah keahlian yang besar. UMNO terpaksa menumpukan menjaga dan mentadbir ahli-ahlinya dari memberikan tumpuan terhadap dasar perlaksanaan yang bersih yang di hormati masyarakat dan negara.

Banyaknya cawangan-cawangan yang bercambah di setiap bahagian itulah yang menyebabkan terlalu banyak ‘infighting’ di dalam parti itu. Banyak parti dalam dunia ini jatuh kerana keahlian yang terlalu besar. Sesungguhnya parti perlu mendapatkan penghormatan dari rakyat termasuk yang tidak menjadi ahli UMNO. Tetapi UMNO tidak berusaha untuk mendapatkan penghormatan itu kerana parti mengharapkan keahlian ramai yang berpecah belah itu yang besar itu untuk mendapatkan sokongan ramai.

Keadaan sebenarnya tidak begitu. Parti Buruh dan Conservative di Britain tidak mempunyai keahlian yang ramai dan tidak pun sampai satu peratus dari jumlah penduduknya. Parti-parti itu bergilir-gilir mentadbir negeri termaju dunia ini, kerana dalam sesuatu masa rakyat menghormati dasar dan kepimpinan parti-parti itu. Itu sebabnya rakyat di Britain dan negara-negara maju yang lain menentukan nasib sesuatu parti itu, bukannya parti yang berkuasa boleh melakukan apa sahaja untuk mengekalkan kuasa.

Parti-parti itu mengambil kuasa yang dimandatkan sebagai tanggungjawab dan bukannya mendapatkan kuasa semata-mata kerana kuasa. Kita tidak mendengar pemimpin parti Buruh atau Conservative menjerit ke hulu dan ke hilir akan berbuat apa sahaja untuk mempertahankan 10 Downing Street. Pemimpin-pemimpin di sana tidak pula bermuka-muka dengan rakyat dengan memperlekehkan usaha parti lain yang sama-sama sayangkan negara dan rakyat.

Apabila parti Buruh dan Gordon Brown tewas dalam pilihanraya yang lalu tidak ada apa-apa kegemparan di Britain. Gordon Brown terus sahaja mengadap ‘the Queen’ dan peralihan kuasa seperti yang dikehendaki oleh rakyat berlaku dalam tempoh enam jam sahaja. Itu pilihan rakyat Britain dan Gordon Brown akur dengan kehendak rakyat Britain tanpa melakukan perkara-perkara yang tidak baik terhadap David Cameroon.

Tetapi di sini pemimpin yang sedang berkuasa seolah-olah menjadi seperti orang hilang akal menjerit-jerit dan memperlekehkan pihak lain dengan menggunakan kuasa yang ada di tangan mereka. Pimpinan kita masih tidak sesuai dengan demokrasi yang sebenarnya.. Bagi mereka demokrasi ialah kemenangan untuk mereka sahaja dengan cara apa pun yang boleh dilakukan mereka.

Pimpinan UMNO masih berfikir, menggantikan mereka sebagai pemerintah itu adalah satu jenayah besar sedangkan mereka tidak berhenti-henti melakukan jenayah politik dan ekonomi terhadap rakyat dan negara.

Sesungguhnya perubahan adalah perkara yang sudah menjadi kemestian dan tidak ada kompromi lagi dengan UMNO yang sudah tidak mampu untuk berubah kepada kebaikan. Malahan UMNO tidak pun tahu cara untuk berubah kerana parti itu sudah sebati dengan mentadbir negara ini seperti mentadbir sebuah persatuan sepak takraw daerah Pekan atau persatuan penjaja daerah Pagoh dan Kubang Pasu.

Rakyat sudah muak dengan sikap pimpinan UMNO menjadikan parti itu sebagai modal perniagaan dan tempat membina ‘empire’ perniagaan keluarga masing-masing. Segala perniagaan keluarga yang ‘monopolistic’ di kaut oleh semua pimpinan besar-besar, tidak kira oleh mereka yang sedang berkuasa dan yang sudah bersara.

Mengambil kesempatan di atas kekayaan negara merupakan kerja sepenuh masa pimpinan UMNO khususnya dan BN amnya. Rakyat pula dibiarkan berada di dalam keadaan meminta-minta dan menadah tangan di kaki pemimpin-pemimpin yang mempunyai kuasa yang besar yang mereka perolehi dari rakyat yang meminta-minta tadi.

Rakyat tidak boleh mengharapkan pihak UMNO untuk merubah nasib mereka. Hanya rakyat sendiri terpaksa melakukan perubahan itu. Cubalah dalam pilihanraya yang akan datang ini. - http://aspanaliasnet.blogspot.com

Islam dan Melayu gemilang di bawah Pakatan

Dr Muhammad Nur Manuty, 10 Dis 2012
Umno nyata telah gagal membela Islam dan orang Melayu. Jenayah Umno terhadap Islam dan Melayu terlalu banyak – gejala murtad, tanah tergadai, tulisan jawi, bahasa Melayu, ekonomi Melayu, keruntuhan akhlak generasi muda serta pelbagai lagi.

Budaya rasuah membarah menjadikan bangsa Melayu dilihat begitu rendah dan hina.

Umno telah menindas gerakan Islam dan dakwah sejak awal ditubuhkan. Pelbagai tuduhan nista dan fitnah dilemparkan. Ramai pemimpin Melayu dan gerakan dakwah ditangkap, didera dan di tahan ISA.

Bulan Dakwah dihentikan. Peruntukan sekolah Agama Rakyat dihapuskan. Kemuncaknya, pembunuhan pendakwah Ustaz Ibrahim Libya dalam peristiwa Memali.

Selepas 55 tahun Umno diamanahkan mengurus dan memimpin dengan segala kuasa ada di tangan, orang Melayu masih mendendangkan lagu ‘Anak Kecil Bermain Api’ dan mengalirkan air mata mengeluh pilu dan merintih mengenangkan nasib mereka sendiri.

UMNO sekarang ini, dijangkiti skizoprenia tahap parah – mengalami pelbagai ilusi dan halusinasi yang bukan-bukan.

Petanda jelasnya, para pemimpin mereka selalu dilihat berubah tingkahlaku tanpa dijangka. Mereka boleh berlaku tenang, suka, marah, sedih dan ketawa secara tiba-tiba.

Maka itu, budaya politik amuk dan samseng menjadi fenomena biasa sebagai pilihan. Debat politik intelektual dianggap asing dan bukan budaya kebanggaan.

Kepimpinan Umno hari ini nyata begitu lemah tidak berupaya lagi.

Justeru, terpaksa bergantung kepada budaya politik rasis dan keselamatan. Melayu dimomokkan dengan isu perpecahan dan risiko perubahan kepimpinan dan perpecahan.

Hakikatnya, orang Melayu tetap bersatu. Umno yang sentiasa berpecah dari dalam berterusan sejak dari awal penubuhannya. Begitu capeknya Umno, terpaksa memperalatkan sistem pilihanraya tempang sebagai ‘kerusi roda’ penyelamat.

Pakatan Rakyat telahpun membuktikan Agama Islam dan orang Islam nyata lebih terjamin dan lebih gemilang. Kedudukan Agama Islam, Bahasa Melayu dan hak Melayu dan Bumiputra telahpun diterima secara muafakat. Tiada siapa yang dapat menggugat.

Wadah ini telah berjaya menggembeling para pejuang Melayu dan Islam yang terbukti komited pada agama, jujur dan ikhlas membela rakyat.

Negeri-negeri ditadbir Pakatan Rakyat, nyata berjaya diurus tadbir secara telus dan memberi kesejahteraan kepada rakyat berbanding dulunya. Hakikatnya kini, jumlah ahli parlimen Melayu nyata lebih ramai berbanding sebelumnya.

Dalam dunia demokrasi dan bertamadun ini, seharusnya semua pemimpin Melayu bersedia menerima kepimpinan Melayu di dalam Pakatan Rakyat sebagai pengemudi pimpinan bangsa di masa depan.

Pakatan Rakyat terbukti berjaya melahirkan tokoh-tokoh Melayu muda yang ilmuan, dinamik,
intelektual, profesional dan berktrampilan. Paling utama, mereka terbukti bebas dari gejala rasuah, dan penyelewengan.

Daya fikir mereka melangkaui kerangka perkauman sempit dan kepentingan peribadi.

Mereka inilah bakal menjadi menyelamat seluruh rakyat Malaysia termasuk kedudukan Melayu dan Agama Islam.

Dunia masa depan pasti lebih mencabar berbanding sekarang. Kita memerlukan pemimpin muda yang berkeupayaan besar, demi menangani segala cabaran globalisasi segala bidang – agama, politik, budaya, ekonomi dan pendidikan.


Di era demikian, Islam dan Melayu pasti akan bangkit sebagai umat yang gemilang – nasional dan internasional. Untuk tujuan ini, hanya Pakatan Rakyat mampu melaksanakannya. InsyaAllah.


*Penulis adlah Ketua Biro Penerangan, Parti Keadilan Rakyat.

Belum lagi menang PRU13..kezaliman UMNO dah bermula..

http://manjongmari.blogspot.com, 10 Dis 2012
Sombong, bongkak dan zalim....inilah rakyat Malaysia semua bakal menghadapinya jika melawan atau nak mengengkari undang-undang zalim UMNO..





Nak jadi cerita sebelum aku nak publish kisah ni,, seorang sahabat sama tempat kerja bawa mai kertas saman AES yang ia kena bulan lepas....



Kesalahannya....laju lebih 18 km, dilaluan lebuhraya 110 km...kenapa hang lari laju.. aku tanya,, dia jawab waktu dia kena tu dalam keadaan memotong lori ,, mana mungkin 110, tentulah lebih..., tengok gambar keretanya dalam kertas saman tu, memang betul dilaluan sebelah kanan....

RM 300.00 lah nampaknya nak kena bayar kat kroni UMNO..Kalau sebelum ini saman ekor polis,,, ada kaedah bayar,, 15 hari pertama, RM150, 16 hari seterusnya RM200, lepas sebulan baru RM300..

Tapi AES tak kira macam tu,, sampai surat saman terus bayar RM300... ambik ko..terima kasih Najib ....

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Tiada ulasan: