Jumaat, 7 Disember 2012

DE GAK BAYAR TOL...TOUCH N GO...NI LALU DENGAN PERCUMA JE ATAU DAPAT POTONGAN LAGI

Polis nafi benarkan aktiviti BN, Pakatan berdekatan

Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah menafikan bahawa pihak polis membenarkan kedua-dua BN dan Pakatan Rakyat mengadakan aktiviti di kawasan berdekatan yang mencetuskan pergaduhan semasa ceramah PKR di Gombak tiga hari lalu.

Menurut Akta Perhimpunan Aman 2012 (PPA), kata Tun Hisan, polis tidak lagi mengawal perhimpunan kerana Seksyen 27 Akta Polis 1967 telah digantikan dengan PAA.

NONETun Hisan (kanan dalam gambar) menjelaskan di bawah Seksyen 9
PAA, penganjur mana-mana perhimpunan awam bertanggungjawab untuk memaklumkan kepada pihak polis terlebih dahulu.

Oleh itu, beliau menolak dakwaan bahawa polis membenarkan kedua-dua pihak mengadakan aktiviti mereka rapat antara satu sama lain.

"Itu tidak benar. Selepas Seksyen 27 Akta Polis digantikan dengan PAA, polis tak regulate (mengawal) lagi (perhimpunan), mereka perlu

maklumkan kepada polis (sebelum perhimpunan diadakan)," katanya kepada Malaysiakini di luar sidang akhbar yang diadakan di Ibu Pejabat Polis Daerah Ampang Jaya hari ini.

NONEBagaimanapun, Tun Hisan enggan mengulas parti yang gagal mematuhi undang-undang, tetapi menegaskan perkara itu akan disiasat.

Menurut Seksyen 9 PAA, penganjur mesti memaklumkan kepada polis 10 hari sebelum sebarang perhimpunan diadakan. Kegagalan untuk mematuhi bermakna menghadapi denda maksimum RM10,000.
'Jadi masyarakat matang'
Dalam sidang akhbar tersebut, Tun Hisan menasihatkan semua parti politik supaya mematuhi undang-undang dan memaklumkan kepada polis sebelum mengadakan sebarang ceramah.

"Kerajaan telah memberi kelulusan kepada PAA, jadi berhimpunlah dengan aman. Jadilah sebuah masyarakat yang matang.

"Apabila nak berhimpun, hantar notis kepada polis, maklum. Ikut peraturan mengikut Seksyen 9 PAA.

"Jadi, jika (buat) begitu, (jadi) masyarakat matang, (maka) pihak polis pun boleh jaga, kawal keselamatan, lalulintas, dan sebagainya, jadi amanlah perhimpunan itu. Itulah masyarakat yang kita nak, jangan menimbulkan politik kebencian," tambah Tun Hisan.

Beliau juga berkata bahawa polis Gombak sedang menyiasat kes itu, dan sehingga ini, lebih lima kenyataan telah direkodkan.

Tun Hisan juga menolak kritikan orang ramai bahawa pihak polis tidak melakukan apa-apa dalam banyak kejadian keganasan politik sejak kebelakangan ini.

NONE"Siapa 'orang ramai' yang tak nampak (tindakan yang diambil oleh
pihak polis)? Kami menyiasat, kita menangkap dan mendakwa pihak yang menjejaskan ketenteraman awam.

"Macam mana boleh kata tak nampak? Tak baca paper (akhbar)?" soalnya.

Dua penyokong Pakatan Rakyat dan seorang penyokong BN cedera dalam pergaduhan semasa ceramah yang disampaikan oleh Ketua Umum PKR,  Datuk Seri Anwar Ibrahim di Gombak pada malam Selasa.

Kedua-dua BN dan Pakatan menuding jari dan menyalahkan antara satu sama lain, mencetuskan keganasan.


Wanita menangis di mahkamah kerana saman AES

Seorang wanita yang disaman di bawah Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) menangis di mahkamah Kuala Lumpur semalam, tetapi pulang dengan tersenyum lebar selepas majistret menggugurkan pertuduhan terhadapnya kerana kesilapan teknikal.

Soon Chooi Mee diperintahkan ke mahkamah majistret pagi semalam atas tuduhan tidak berhenti di lampu isyarat di Jalan Klang Lama di ibunegara.

Soon, 53, yang mengalami masalah pendengaran, hilang alat bantuan pendengarannya dalam satu rompakan dua hari lalu dan dia hampir tidak dapat mendengar soalan dari majistret Noorasyikin Sahat.

Apabila jurubahasa membaca kertas pertuduhan yang menyatakan Soon tidak berhenti di lampu isyarat ketika lampu merah sekitar jam 12 tengah malam, Soon berkata mengikut saman yang diterimanya, waktunya ialah sekitar jam 12 tengah hari.

Mahkamah kemudian menangguhkan kes itu untuk mendapatkan penjelasan mengenainya.

Bagaimanapun, mungkin kerana tekanan akibat rompakan pada malam Rabu, dan terpaksa pula hadir di mahkamah pada keesokannya, Soon kelihatan menangis.

Seorang peguam dan wartawan yang duduk berhampiran dengan Soon di mahkamah cuba memenangkannya.

Tuduhan digugurkan

Apabila kes itu disambung semula kemudiannya, majistret Noorasyikin menggugurkan pertuduhan terhadap Soon kerana dua masa berlainan bagi tuduhan tersebut dalam saman dan kertas pertuduhan.

Soon kemudiannya berhenti menangis beredar dari mahkamah, sambil tersenyum.

Mahkamah majistret Kuala Lumpur sesak semalam dengan lebih daripada 1,400 pemandu yang menerima saman AES yang diperintahkan hadir di mahkamah, menjadikannya bilangan terbesar yang hadir sejak beberapa hari yang lalu.

Bagaimanapun, daripada bilangan itu, hanya 58 orang, termasuk Soon, yang hadir untuk kes mereka didengar mahkamah. Daripada jumlah itu, 13 mengaku tidak bersalah dan 44 mengaku bersalah.

Dua empat orang yang mengaku bersalah itu didenda RM300 manakala 20 lagi diberi amaran.

Di mahkamah yang sama pada hari Selasa, pemandu 914 telah disaman supaya hadir, tetapi hanya 27 yang hadir.

Salleh: Pakatan parti 'Touch and Go', tanpa polisi jelas

Timbalan Pengerusi Umno Sabah Datuk Seri Salleh Said Keruak menyifatkan pakatan pembangkang sebagai parti "touch and go" yang tidak mempunyai dasar jelas untuk mentadbir dan mengubah negara.

Sambil menggesa rakyat agar tidak terpedaya dengan helah pembangkang, Salleh berkata pendekatan pembangkang hanya mencipta dan memainkan isu dengan harapan memenangi hati dan minda rakyat.

"Pakatan tidak tahu bagaimana mahu menyelesaikan masalah, objektif mereka hanya untuk membentuk kerajaan dan akan bergaduh sesama mereka.

"Ini sudah dibuktikan di negeri yang mereka tadbir termasuk di Selangor dan Pulau Pinang," katanya ketika berucap pada majlis bersama rakyat di Kampung Tamau, dekat Kota Belud hari ini.

Salleh yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah percaya pakatan parti pembangkang itu tidak akan bertahan kerana pakatan mereka berdasarkan 'marriage of covenience' atau kesenangan bersama.
Teo: Bangunan HQ MCA bahagian atas tanah murah
 
Satu tinjauan mendapati mendapati sebuah bangunan bagi menempatkan ibupejabat MCA bahagian Langat terletak di atas tanah negeri yang didakwa dipajak kepada parti itu pada harga RM1 sekaki persegi.

NONEAhli Parlimen Serdang, Teo Nie ching yang mengetuai tinjauan itu bersama ahli majlis tempatan, Lee Kee Hiong hari ini berkata, dalam perbandingannya, nilai tanah komersial di bandar Kajang di tempat bangunan itu terletak adalah RM150 sekaki persegi.

"Bagi parti politik lain seperti DAP, PAS atau PKR, kita perlu membeli tanah atau bangunan untuk bangunan parti kami mengikut harga pasaran. Mengapa MCA boleh dapat tanah itu pada harga diskaun?

"Harga diskaun jenis ini tidak ada untuk NGO atau sebarang organisasi lain di Malaysia, tetapi hanya untuk Umno, Gerakan, MCA dan MIC," tambahnya.


VIDEO l 2.28 min
Umno Subang: Tanah diserah pada Umno Kelana Jaya

dikemaskini Bekas ketua Umno Subang Datuk Mokhtar Dahlan menyerahkan isu tanah milik Umno yang kini didakwa menjadi tapak kondominium untuk dijelaskan pemangku ketua Umno Kelana Jaya Datuk Yahya Bujang.

Mokhtar berkata demikian memandangkan tanah berkenaan diserahkan kepada Umno Kelana Jaya selepas persempadanan semula kawasan pilihan raya 2004.

Beliau sebelum itu mengakui bahawa Umno Subang sebelum itu menerima tanah bagi tujuan mendirikan bangunan Umno bahagian.

"Kita (Umno Subang) mohon (tanah dan) dapat dan selepas persempadan baru wujud bahagian Subang Baru dan Subang Lama," katanya.

Bahagian Subang baru kemudian dikenali sebagai Umno Subang dan bahagian Subang Lama dikenali sebagai Umno Kelana Jaya, katanya.

Menurutnya lagi, pada itu Umno Malaysia mengarahkan agar aset Umno bahagian yang dipecah-pecahkan selepas persempadanan semula, dibahagikan sama rata dengan bahagian baru.

Namun beliau pada masa itu memutuskan untuk menyerahkan tanah tersebut untuk ditadbir Umno Subang Lama.

"Saya serahkan (tanah) kepada pentadbir Subang yang lama.

 "Yang menguruskan transaksi (tanah Umno) Subang adalah di bawah Datuk Yahya Bujang.

"Urusniaga itu (berlaku) di bawah beliau," katanya ketika diminta mengulas mengenai tapak tanah yang dikunjungi DAP semalam.

Tambahnya lagi, beliau sendiri sudah memaklumkan dakwaan terbaru DAP berhubung dakwaan berhubung tanah berkenaan kepada Yahya.

Beliau menjangkakan, Yahya akan menjelaskan perkara itu sekembalinya dari luar negara pada minggu depan.

DAP semalam mengunjungi kawasan kondominium Suria Damansara, yang didakwa diperolehi Umno Subang pada tahun 2004 dengan harga pada RM1 sekaki persegi dan kini bernilai RM200 sekaki persegi.

MP DAP Tony Pua yang turut mengunjungi kawasan tersebut mendakwa tanah berkenaan kini menjadi tapak projek Suria Damansara – kondominium 200 unit yang setiap satunya dianggarkan berharga RM450,000, dakwanya lagi.

Kunjungan ke tapak berkenaan dibuat susulan pendedahan ADUN Sekinchan Ng Suee Lim pada bulan lalu bahawa BN membeli 24 keping tanah di Selangor pada harga hanya RM1 sekaki persegi sekitar tahun 2004 ke 2008.

Ketua penerangan Umno Selangor Abdul Shukor Idrus yang mengulas pendedahan itu berkata tanah berkenaan tidak diberi kepada individu, sebaliknya digunakan untuk kepentingan rakyat.

Urusan jual tanah Taman Manggis pada BN tak jadi
7:01PM Dis 6 2012
Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah memutuskan untuk membatalkan tawaran BN Pulau Pinang untuk membeli tanah Taman Manggis untuk perumahan awam.

Pengerusi BN negeri itu, Teng Chang Yeow telah menawar untuk membeli tanah seluas 1.1 ekar di sepanjang Jalan Zainal Abidin dengan harga RM22 juta.

NONEKetua Menteri Lim Guan Eng (kiri) berkata tawaran itu, yang
tamat pada 4 Disember, telah ditolak kerana kegagalan BN untuk mematuhi empat faktor utama.

"Tidak ikhlas dan tiada komitmen tulen oleh Teng dan BN Pulau Pinang untuk membina rumah awam atau rumah kos rendah untuk disewa," kata Lim, dalam satu kenyataan hari ini.

Ini, katanya, ekoran kenyataan bercanggah PengarahTaman Manggis Phase II Development, Khoo Boo Soon bahawa perumahan mampu milik berharga RM400,000 akan dibina di situ.

Khoo, bekas pemangku pengarah dengan Majlis Perbandaran Pulau Pinang, telah dibidas oleh Teng kerana membuat pengumuman mengejutkan itu yang tidak direstui oleh BN.

Dua syarat-syarat tidak dipatuhiLim berkata, BN juga telah gagal untuk mematuhi dua syarat kerajaan negeri bagi memenuhi tawaran, termasuk menukar pengarah dan pemegang saham syarikat pembangunan yang mesra BN itu.

Beliau mahu pengarah syarikat tersebut termasuk nama Teng dan pemimpin BN yang lain apabila kerajaan negeri dan BN Pulau Pinang bersetuju untuk membuat perjanjian tersebut.

Menurut Lim lagi, mereka juga gagal menyemak untuk menambah modal berbayar bagi syarikat pembangunan perumahan kepada jumlah yang ditetapkan oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan pada 3 peratus daripada Nilai Pembangunan Kasar," kata Lim.

"Mereka juga gagal untuk membayar baki 99 peratus atau RM22,183,227 pada 5 Disember, walaupun lanjutan tempoh sebulan diberikan kepada Teng dan BN," katanya.

Lim berkata keengganan BN Pulau Pinang untuk membayar penuh harga pembelian tanah walaupun mereka mendakwa sudah mempunyai wang, menimbulkan persoalan mengenai kejujuran pemimpin terbabit dan komitmen mereka untuk membina perumahan awam.

BN, sebaliknya, enggan membuat pembayaran kerana ia sedang menunggu kerajaan negeri mengeluarkan kepadanya perjanjian jual-beli selepas membayar wang cengkeram sebanyak satu peratus.

Pemuda BN Pulau Pinang juga mendesak kerajaan menjelaskan mengenai dakwaan bahawa ia telah menjual tanah itu sebanyak dua kali - kepada Kuala Lumpur International Dental Centre (KLIDC) dan kepada BN.

Dalam jawapannya, Lim berkata, BN perlu membayar baki wang kepada kerajaan negeri dan ia akan menyerahkan hakmilik tanah kepada gabungan itu.

Mengenai isu tanah tersebut didakwa dijual dua kali, Lim juga menjelaskan bahawa hakmilik tanah itu tidak dipindahkan kepada KLIDC kerana ia masih dimiliki kerajaan negeri.

Beliau menambah bahawa kerajaan negeri tidak dapat untuk menjual tanah itu kepada BN Pulau Pinang tanpa jaminan kukuh dan komitmen yang jelas bahawa pengarah Taman Manggis tidak akan mungkir janji mereka untuk membina perumahan awam

Katanya, ia diburukkan lagi apabila Teng dan pemimpin BN yang lain tidak menjadi pengarah Taman Manggis Phase II Development Sdn Bhd".

Ketika dihubungi, Teng berkata, beliau masih belum menerima apa-apa pemberitahuan undang-undang mengenai pembatalan tawaran urusan jual-beli tanah tersebut.

Teng yang juga setiausaha agung Gerakan berkata, pihaknya akan menggunakan perundangan untuk menangai perkara tersebut.

Apabila ditanya sama ada BN akan melepaskan tawaran tersebut, Teng menjawab: "Mengapa kita harus melepaskannnya apabila ia membabitkan perumahan untuk golongan miskin?".

Apabila diberitahu bahawa Lim telah menuduh BN tidak ikhlas dalam memperolehi tanah itu, Teng sebaliknya menyalahkan ketua menteri.

"Dia tidak ikhlas, bukan kita. Dia tahu dia telah menerima bayaran penuh daripada KLIDC dan tetapi dia masih membuat tawaran kepada kami. Tindakan itu sendiri adalah tidak ikhlas," tambah Teng.


Remove |
Remove |
Remove |
Remove |
Remove |
Remove |
Remove |
Remove |
Remove |
DAP: Sepatutnya buat kursus mengenai rasuah untuk PM, kabinet
11:32AM Dis 6 2012
Daripada mengadakan kursus mengenai rasuah untuk ahli Parlimen, DAP berkata, Suruhanjaya Anti Rasuah Malaysia (SPRM) sepatutunya mengadakannya untuk perdana menteri dan kabinet beliau.

NONESPRM dan Pejabat Peguam Negara (AG), tegas pemimpin DAP,
Lim Kit Siang, seharusnya tahu di mana keutamaannya dalam memerangi rasuah, terutama rasuah besar.

Dalam satu kenyataan hari ini, Lim membidas pengumuman usaha SPRM untuk mengadakan kursus mengenai rasuah untuk ahli Parlimen, sambil menegaskan bahawa pemimpin tertinggi politiklah yang tidak tahu "apa yang boleh diambil dan apa yang tidak boleh diambil".

Beliau merujuk kepada kenyataan PEMANDU semalam bahawa kursus, yang merupakan sebahagian daripada Pelan Transformasi Kerajaan 2.0 (GTP 2.0), dirancang diadakan tahun depan.
DAP: Rakyat hanya puas hati jika ikan besar didakwa
4:29PM Dis 7 2012
DAP bersetuju dengan cadangan Transparency International (TI) untuk melakukan perubahan struktur dalam memerangi rasuah, kata setiausaha agungnya, Lim Guan Eng.
Cadangan-cadangan tersebut ialah:

1.       Reformasi politik untuk mengurangkan politik wang dan menyisihkan peluang yang mengakibatkan rasuah besar.

2.       Terus memperkuatkan institusi-institusi penguatkuasaan undang-undang seperti SPRM, badan kehakiman dan polis. Keyakinan awam hanya boleh diperolehi jika mereka benar-benar bebas.

3.       Meluhurkan undang-undang tanpa takut atau memihak supaya “ikan besar” tidak imun daripada dakwaan.

4.       Membaik pulih Akta Rahsia Rasmi (OSA) dan memperkenalkan Akta Kebebasan Maklumat di peringkat persekutuan.

5.       Tindakan tegas dan konsisten dalam menegakkan ketelusan dan kebertanggungjawab dalam kontrak kerajaan dan pemerolehan awam.

6.       Menangani rasuah sistemik dengan bertumpu kepada sektor-sektor khusus melalui penglibatan semua pihak berkepentingan termasuk sektor swasta, awam dan masyarakat madani.

7.       Memperbaiki perundangan untuk melindungi peniup wisel dan menggalakkan pemberian maklumat yang lebih.

Lim berkata, di bawah Pakatan, pihaknya berjanji untuk memperkenalkan reformasi yang dicadangkan oleh  TI itu bagi memastikan Malaysia menduduki tangga ke-30 dan ke atas menjelang akhir penggal pertama selepas pilihan raya umum Ke-13.

Rakyat Malaysia, tegas Lim, boleh berpuas hati dengan usaha untuk membanteras rasuah hanya apabila “ikan besar” berjaya didakwa serta perubahan asas diperkenalkan untuk memerangi rasuah.

"Indeks Persepsi Rasuah (CPI) yang baru dikeluarkan Transparency International menunjukkan Malaysia telah meningkat dalam kedudukan daripada tangga ke-60 daripada 183 pada tahun 2011 kepada tangga ke-54 daripada 176 buah negara pada tahun 2012.

"Walaupun peningkatan dicapai dalam CPI, skandal-skandal seperti skandal RM250 juta National Feedlot Corporation (NFC) tetap berterusan.

"Baru sekarang kita dapat lihat penyalahgunaan kuasa yang berlaku dalam kerajaan Selangor terdahulu, di mana tanah yang kini bernilai RM300 juta telah dijual kepada parti komponen BN dengan harga RM1 sekaki persegi (skp).

"Atau bagaimana wakil-wakil BN di Pulau Pinang menjual tanah primer di Tanjung Tokong, bersebelahan dengan Gurney Drive pada harga RM1 skp," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Peningkatan keseluruhan dalam CPI, kata Lim,  mengaburi penemuan lain yang membimbangkan, seperti yang ditunjukkan dalam Kajian Pemberi Rasuah (Bribe Payer’s Survey).

"Sebagai contoh, apabila ditanya “Adakah ia satu kelaziman bagi penjawat awam untuk meminta atau menerima rasuah?”, Malaysia mencatat markah 4.1 daripada 5 (5 merupakan yang paling teruk), iaitu sebahu dengan Indonesia yang menduduki tangga ke-118 dalam CPI.

"Apabila ditanya “Adakah ia satu kelaziman bagi penjawat awam, khususnya mereka yang berjawatan tinggi serta ahli politik, untuk menyalahguna wang awam?”, Malaysia mencatat 4.3 daripada 5, markah yang lebih teruk berbanding Indonesia yang mendapat 4.2.

"Yang paling membimbangkan adalah hakikat bahawa 50 peratus responden percaya mereka telah kehilangan peluang perniagaan akibat rasuah, lantas meletakkan Malaysia di kedudukan paling teruk daripada kesemua 31 negara yang dikaji dalam Kajian Pemberi Rasuah, lebih teruk daripada Indonesia (47%), Pakistan (42%) dan Rusia (39%)," tambahnya.

Menurut Lim lagi, jika salah satu teras utama NKRA Memerangi Rasuah – untuk mengukuhkan agensi penguatkuasaan, menangani rasuah besar serta mengurangkan ketirisan dalam pemerolehan kerajaan – dilaksanakan dengan betul, Malaysia sudah lama melonjak ke tangga ke-30 dan ke atas dalam CPI.

"Kegagalan untuk mengambil tindakan ke atas “ikan besar” tidak meyakinkan rakyat tentang kredibiliti SPRM atau komitmen politik kerajaan," tambahnya.
Pada masa yang sama, tambahnya, walaupun terdapat banyak laporan polis, dakwaan serta siasatan terhadap Ketua Menteri Sarawak dan Sabah, tiada tindakan yang diambil atau siasatan penuh dilakukan oleh SPRM.

Laporan TI 2012 juga, kata Lim, tidak merangkumi “sumbangan politik” RN40 juta kepada Umno Sabah serta pendedahan ahli peniaga Deepak Jaikishan mengenai urusan tanah yang mencurigakan. 

Memberi contoh tanda-tanda perpecahan dalam pakatan semakin ketara dengan isu terbaharu membabitkan cadangan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebagai perdana menteri jika mereka menang pilihan raya umum ke-13, Salleh berkata itu hanya peringkat permulaan.

Saranan itu disuarakan seorang perwakilan PAS pada muktamar tahunan parti bulan lepas, namun perkara tersebut disanggah pemimpin pembangkang lain termasuk Lim Guan Eng, yang dilapor berkata DAP berpegang kepada konsensus sebelum ini bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dilantik perdana menteri jika pembangkang menang pilihan raya umum akan datang.

Mengulas lanjut, Salleh berkata jelas perebutan dalaman sudah menjadi budaya pakatan pembangkang kerana mereka "berkawan" untuk mengaburi mata rakyat dalam usaha mahu memerintah negara.

Semua ini berbeza dengan BN di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang mempunyai dasar dan arah yang jelas, katanya.

"BN bersedia membuat keputusan yang sukar demi negara. BN parti yang bertanggungjawab dan mahu maju ke hadapan serta mengubah negara. BN mahu menghasilkan lebih banyak peluang pekerjaan dan ekonomi untuk rakyat," katanya.

Salleh juga menegaskan kerajaan serius dalam memperjuangkan rakyat, justeru masyarakat terutama penduduk Sabah harus memberi sokongan tidak berbelah-bahagi kepada BN pada pilihan raya umum akan datang.

-Bernama
Musa kata tak pernah diarah siasat buku '50 Dalil...'

Bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan menegaskan beliau tidak pernah diarahkan oleh sesiapa untuk membuka kertas siasatan ke atas buku 50 Dalil Anwar Tidak Boleh Jadi PM pada sekitar tahun 1998.
Menurutnya, siasatan ke atas buku itu hanya dijalankan apabila terdapat laporan polis dibuat Datuk Seri Anwar Ibrahim yang merupakan timbalan perdana menteri pada masa itu.

"Dalam kes itu saya tak diarah sesiapa kerana yang buat laporan adalah Datuk Seri Anwar Ibrahim sendiri," katanya.

Musa mengakui memberikan taklimat kepada Anwar berkenaan perkembangan kes itu pada peringkat awal siasatan.

Beliau bagaimanapun berhenti berhenti berbuat demikian kerana timbul konflik kepentingan, katanya.
Jelasnya, bekas timbalan perdana menteri itu merupakan pengadu kes dan pada masa sama terdapat laporan polis lain terhadap Anwar, kata Musa.

"Masa permulaan, ya betul (saya jumpa beliau) untuk maklum (siasatan kes)," katanya.

Beliau berkata demikian sewaktu ditanya pada sidang media selepas wacana di Shah Alam petang tadi.

Musa sebelum ini meraih kontroversi berhubung dakwaannya mengenai campur tangan menteri sewaktu beliau memikul tanggungjawab sebagai ketua polis negara.

Dalam laporan Sinar Harian hari ini, beliau memberi contoh campur tangan menteri berkenaan seperti dalam operasi polis ketika menangani perhimpunan BERSIH.
Katanya, campur tangan berkenaan antara lainnya menyebabkan "orang di bawah pening kepala nak buat kerja".

Musa pernah bertugas di bawah Datuk Seri Syed Hamid Albar dan Datuk Seri Hishammuddin Hussein sewaktu menjadi ketua polis negara.

Musa juga merupakan pegawai penyiasat dalam kes salah guna kuasa Anwar dengan mengganggu siasatan polis dalam kes Liwat I – yang mana bekas timbalan perdana menteri itu didapati bersalah dan dijatuhi hukuman penjara enam tahun pada 14 April 1999.
Musa: Tak lama jadi k'jaan jika biar politik ganas

Mantan Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan memberi amaran bahawa kerajaan yang membiarkan keganasan politik berleluasa mengundang risiko digulingkan melalui cara yang sama.
Katanya, beliau berkata demikian atas perhatiannya bahawa situasi politik pada masa ini "mewujudkan generasi yang bertindak ala samseng".

"Kalau awak (kerajaan) menggalakkan keganasan politik, saya merasakan kerajaan itu tak lama akan menjadi kerajaan kerana ia juga akan dijatuhkan melalui keganasan.

"Ini kerana hate politics atau politik kebencian telah mewujudkan generasi yang bertindak ala samseng.

"Ini saya rasa orang politik kita perlu menentukan penyokong mereka dikawal kerana kadangkala apabila mereka tidak mengawal penyokong mereka, ini yang berlaku," katanya dalam satu forum di Shah Alam hari ini.

Menurut pemerhatiannya lagi, ini berbeza dengan keadaan politik semasa pilihan raya sebelum ini.

"Kita tengok dahulu pilihan raya macam pesta semua keluar bersama-sama.
"Pihak pembangkang dan parti kerajaan sama-sama berjalan tak ada masalah. Sekarang tak boleh," katanya.

Beliau seterusnya menggesa agar proses membina negara dijadikan keutamaan oleh penyokong dan ahli politik selain daripada berkempen untuk parti masing-masing.

"Selepas habis pilihan raya, kita patut duduk sama-sama tanpa mengira parti sekalipun, bina negara ini sama-sama," katanya.

Ingatan itu disampaikan Musa pada forum "Politik Samseng: Di Mana Maruah Kita" yang berlangsung di Auditorium Kompleks Media Kumpulan Karangkraf, Shah Alam petang tadi.
Pemimpin kena kawal diri
Turut memberi pandangan ialah MP Hulu Selangor, P Kamalanathan yang menggesa pemimpin politik agar mengawal diri terlebih dahulu sebagai teladan yang baik buat pengikut-pengikut mereka.

"Sebelum kawal penyokong, kita kena kawal diri kita dahulu.

"Kita tak boleh jadi pencetus masalah. Kita kena jadi pemimpin untuk selesaikan masalah," katanya.

Seorang lagi pembicara forum, ahli jawatankuasa PAS Pusat, Muhamed Hanipa Maidin meningkah pendapat Kamalanathan.

"Masalahnya di Malaysia ini, (sesetengah) pemimpin itu (sendiri) adalah masalahnya.

"Jadi, cara untuk masalah ini adalah dengan membuang pemimpin itu sendiri," katanya tanpa memperincikan siapa pemimpin yang dimaksudkan.

Beliau mentakrifkan "politik samseng" yang menjadi fokus perbincangan mereka sebagai: "keadaan apabila mereka yang terlibat dalam kesamsengan ini berpunca daripada kegagalan menerima kepelbagaian pandangan dalam politik".

Forum petang tadi dimudahcara oleh penganalisis politik Universiti Malaya, Datuk Mohamad Abu Bakar turut disertai presiden Institut Integriti Malaysia, Datuk Dr Mohd Tap Salleh.
Penganjur: Himpunan di Melaka pindah kerana 'ugutan'
6:02PM Dis 6 2012
Penganjur Himpunan Kebangkitan Rakyat Melaka mendakwa, seorang pemilik tanah menerima pelbagai ugutan daripada individu tertentu sehingga takut untuk menyewakan kawasan berkenaan bagi digunakan sebagai lokasi perhimpunan pada hari Sabtu depan.

Setiausaha program himpunan itu, Asri Shaikh Abdul Aziz berkata perkara itu menyebabkan lokasi berkenaan terpaksa dipindahkan ke satu kawasan lapang di belakang pejabat DAP negeri.

Tanpa menamakan individu tertentu, Asri yang juga setiausaha perhubungan PAS Melaka mendakwa ugutan berkenaan disampaikan oleh "Umno dan BN".

"Sebelum ini (pemilik tanah) telah mengeluarkan surat persetujuan untuk menyewakan tanah tersebut tetapi tengahari ini beliau menghubungi kita menarik balik persetujuan tersebut atas alasan ada pihak yang mengugut beliau.

"Kita berasa amat kesal dengan tindakan tersebut kerana ianya dibuat hanya 2 hari sebelum program dilaksanakan dan kita terpaksa melakukan persiapan dari awal di lokasi baru," kata Asri dalam kenyataan medianya hari ini.

Mengulas lanjut, Asri berkata beliau yakin bahawa tindakan tersebut akan menyebabkan rakyat bangkit menolak BN dalam pilihan raya umum akan datang.
Malaysiakini berusaha mendapatkan penjelasan daripada pemimpin Umno negeri itu berhubung dakwaan tersebut, tetapi masih belum berhasil.

Tiada ulasan: