Khamis, 27 Disember 2012

RUNTUH BANGUNAN ATAU TEMBOK BEGITU JUGA TITI@JAMBATAN ITU PERKARA BIASA...BAGAIMANA HAL NYA JIKA YANG RUNTUH ITU AKHLAK...MALAH LEBIH TERUK RUNTUHNYA IMAN SERTA AQIDAH

Penahanan Umar: Satu lagi tragedi negara

Harakahdaily, 25 Dis 2012

(Umar dibotakkan apabila dipenjarakan walaupun hanya 3 hari - Foto Malaysiakini)

KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) semalam telah hadir ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bagi  bersama-sama menyambut pembebasan, aktivis 'Ocupy Dataran' Umar Muhammad Azmi.

Mahkamah Tinggi telah membebaskan Umar yang ditahan di Penjara Kajang sejak Jumaat lalu dengan jaminan sebanyak RM5,000. Umar telah dibebaskan kira-kira jam 3.30 petang semalam.

Wakil DPPM yang hadir ialah Raja Ahmad Iskandar, Naib Ketua Pemuda,  Khairul Faizi Ahmad Kamil selaku Setiausaha,  Yusapiza Yaacob dan Kamaruzaman Mohamad iaitu Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan.

Dalam mengulas isu ini, Raja Ahmad Iskandar telah menyatakan kekesalannya terhadap apa yang telah dilakukan oleh pihak kerajaan UMNO/BN terhadap mahasiswa.

Bagi beliau, penahanan mahasiswa ini merupakan suatu tragedi yang amat memalukan negara kerana mahasiswa dipenjarakan hanya kerana duduk di Dataran Merdeka sahaja.

Penahanan ini juga katanya merupakan satu lagi episod kezaliman dan ketidakadilan kerajaan UMNO/BN kepada rakyat.

Beliau mengulangi janji Pakatan Rakyat untuk menyediakan pendidikan percuma kepada semua rakyat kerana ianya merupakan isu semua kaum.

Raja Iskandar juga berharap agar isu penahanan mahasiswa ini menjadi azimat kepada semua mahasiswa di Malaysia ini untuk bangkit dalam menyatakan hak.

"Mahasiswa kini bukan hanya menjadi pejuang isu-isu kampus tetapi juga menjadi pejuang kepada isu-isu rakyat," tambah beliau lagi.

Umar Muhammad Aziz telah ditahan ketika serbuan mengejut di Dataran Merdeka pada 22 April yang lalu.

Tragedi tersebut berlaku ketika mahasiswa sedang berkhemah membantah Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Beliau dimasukkan ke Penjara Kajang sejak Jumaat lalu dan dibebaskan pada petang semalam.

Aktivis 'Occupy Dataran' ini bagaimanapun perlu menunggu keputusan rayuan beliau ke mahkamah yang lebih tinggi.

Alkisah Kak Ros dengan Din Pak…

Tuan Ibrahim Tuan Man, 26 Dis 2012

Kak Ros dan Din Pak adalah jiran. Kak Ros adalah seorang taukeh tanah dan Din Pak cumalah seorang petani yang miskin.

Din Pak seorang yang relaks dan gembira sentiasa. Mindanya tenang dan aman. Pada waktu malam, Din Pak tak tutup pintu mahupun tingkat ketika tidur. Tidurnya cukup nyenyak setiap malam. Meskipun miskin, beliau mempunyai satu kehidupan yang aman dan tenang.

Kak Ros pula sebaliknya – beliau sentiasa hidup dalam keadaan tension. Pintu dan tingkap rumahnya selalu menjadi tumpuan pada waktu malam – beliau mesti memastikannya ditutup berlapis-lapis. Beliau tidak tidur lena kerana sering terbayang ada perompak yang bakal masuk ke rumah untuk mengambil duitnya.

Kak Ros amat iri hati dengan ketenangan yang dinikmati oleh Din Pak.

Satu hari, Kak Ros memanggil Din Pak dan memberikannya satu kotak penuh dengan duit kertas berjumlah RM40 juta.

“Din Pak, kawanku, saya dikurniakan kekayaan melampau kerana mahir menabung dari kecil. Tapi saya dapati Din Pak dalam kemiskinan. Ambillah duit tak seberapa ini dan hiduplah dalam kemakmuran,” kata Kak Ros kepada Din Pak.

Din Pak cukup gembira dengan duit hadiah tersebut. Berkali-kali dia mengucapkan terima kasih pada Kak Ros. Din Pak dan senyuman dan kegembiraannya cukup terpancar di siang hari.

Malam mendatang, Din Pak hendak tidur seperti biasa. Tapi hari ini, beliau tidak dapat tidur. Beliau bangun dan sembahyang sunat, tapi masih tidak dapat tidur.

Beliau pergi menutup pintu dan tingkap. Masih tak boleh tidur. Beliau lihat pada kotak duit RM40 juta yang diberi Kak Ros. Satu malam beliau terganggu dalam tidur beliau.

Sejurus solat subuh, Din Pak terus mengambil kotak duit RM40 juta ke rumah Kak Ros. Beliau memberi balik kepada Kak Ros.

“Wahai kawanku. Ya saya dalam kemiskinan. Tapi kotak duit ini telah merompak ketenangan hidup saya semalam. Maafkan saya, dan ambillah balik duit ini,” kata Din Pak yang mengejutkan Kak Ros.

Pengajaran: Lu fikirlah sendiri malam ini ya…

Senyum

* Petikan dari facebook penulis.

Komen terhadap tulisan ini

Rakaman samseng Umno serang dan tampar orang tua

http://milosuam.blogspot.com/, 26 Dis 2012
LAGI tindakan ganas samseng-samseng upahan Umno apabila bertindak di luar batas menyerang dan menampar salah seorang warga emas yang turut menyertai Kembara Oren - Selamatkan FELDA tempoh hari rujuk sini juga ~ Samseng Upahan Umno.

Lihat: http://milosuam.blogspot.com/2012/12/rakaman-samseng-umno-serang-dan-tampar.html#ixzz2G7sZkMe3


# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Video Kembara Oren Negeri Sembilan diserang samseng

http://milosuam.blogspot.com/, 24 Dis 2012

Video samseng upahan Umno menyerang rombongan Kembara Oren Negeri Sembilan


UMNO memang terkenal dengan samseng-samseng upahannya yang sering kali mengganas di dalam program-program mahupun ceramah yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat. Lihat sahaja sebelum ini, berpuluh kali samseng Umno dilaporkan mengganas.
Lihat: http://milosuam.blogspot.com/2012/12/video-samseng-upahan-umno-menyerang.html#ixzz2Fv3yuACN


# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Ranking Wikipedia - Bekas PM Malaysia bukan lagi kedua terkaya

http://wasukalu.blogspot.com, 24 Dis 2012


Ranking bagi bekas pemimpin kerajaan yang terkaya di dunia telah berubah. Bekas perdana menteri Malaysia tidak lagi menduduki tempat kedua tetapi Hosni Mubarak iaitu bekas President Mesir.

Tempat ketiga diduduki oleh Suharto (indonesia) dan diikuti oleh Ferdinand Marcos (Filipina). Untuk mengetahui kedudukan kekayaan bekas perdana menteri Malaysia sila ke  wikipedia


Isunya sekarang ni berapa lama Umno BN patut dihukum?

http://cenangau.blogspot.com, 23 Dis 2012

Walaupun semua isu-isu lampau tu berlaku sebelum tahun 2008, sangat-sangat wajar Pakatan Rakyat membangkitkan isu-isu tu supaya rakyat bukan saja di Selangor tapi juga di Penang dan Kedah supaya rakyat di negeri-negeri tu menghukum Umno BN dihukum lebih lama macam di Kelantan.
Kelmarin Malaysiakini ada melaporkan:
Penyelaras BN Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed menggesa DAP agar tidak mengungkit isu-isu lampau berkaitan pentadbiran BN di Selangor sebelum tahun 2008.

"Mengapa (DAP) perlu mengungkit semua isu ini? Segala yang silap berlaku sebelum 2008.

"Kami (BN) berhadapan pelbagai isu dan ya, rakyat telah menghukum kami pada tahun 2008, PM juga telah mengaku silap dan kami juga mengaku kelemahan dan memohon maaf," katanya. - Mkini.

Terima kasih untuk Mohd Zin pasai mengaku Umno BN memang perompak hak rakyat. Dan secara tak langsung mengaku rakyat memang patut menghukum Umno atas dosa merompak hak rakyat.

Jadinya rakyat negeri-negeri lain macam Johor, Negeri Sembilan, Melaka, Pahang, Terengganu, Sabah dan Sarawak jugak patut bersama rakyat Selangor, Penang, Kedah dan Kelantan menghukum Umno BN di negeri masing-masing.

Pasainya Umno BN di Selangor lebih kurang sama ja macam Umno di negeri-negeri lain, memang jenis merompak duit rakyat.

Takkan kut rakyat di 7 negeri lain tu bangang sangat tak nampak dan tak sedar yang pemimpin Umno BN di negeri depa jugak merompak harta rakyat.

Walaupun semua isu-isu lampau tu berlaku sebelum tahun 2008, sangat-sangat wajar Pakatan Rakyat membangkitkan isu-isu tu supaya rakyat bukan saja di Selangor tapi juga di Penang dan Kedah supaya rakyat di negeri-negeri tu menghukum Umno BN dihukum lebih lama macam di Kelantan.

Dan yang paling cantiknya rakyat perlu menghukum Umno BN bukan setakat di peringkat negeri tetapi jugak di peringkat persekutuan.

Kekayaan milik Dr. Mahathir membuktikan memang pemimpin Umno BN merompak duit rakyat macam bukti kat bawah ni.

Semua pemimpin lain yang berdosa dihukum rakyat tapi Dr. Mahathir belum sempat dihukum

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Amanat Haji Hadi, satu kerenah SB

Subky Latif, 26 Dis 2012

APA yang dikatakan Amanat Haji Hadi yang terjadi pada 07 April, 1981 dulu sudah jadi satu khazanah politik tanahair dan ada kedudukannya yang tersendiri di sisi tafsir siasah syariyah.

Ia ada satu topik yang cantik bagi calon-calon PhD. Jika mahu tesis itu dihargai dan ada nilai akademik yang tinggi, jangan ia dikendali di bawah mana universiti di Malaysia kerana rata-rata profesornya ada stigma apa yang dikatakan profesor kangkung.

Biar ia dibuat di bawah universiti terkemuka  dunia seperti Oxford, Harvard atau mana-mana universiti masyhur di Perancis dan Belanda. Nescaya calon  PhD itu akan muncul sebagai  doktor yang terbilang.

Tidak berbangkit amanat itu perlu ditarik balik seperti yang dituntut oleh dua mufti dan ulama remaja yang status masing-masing boleh ditakwil. Seorang mufti itu tidak diterima oleh Perdana Menteri Dr. Mahathir permintaannya untuk bertemu bagi membincangkan sesuatu dan yang seorang lagi adalah seorang yang sentiasa ada di rumah Dato Asri semasa menjadi pemimpin PAS dan menyertai UMNO apabila Anwar Ibrahim  dan Dato Asri menyertai UMNO.

Tidak mustahil kedudukan sebagai mufti itu lebih kerana UMNO dari ilmunya. Ulama remaja itu amatlah baru. Ikut peri bahasa orang tua Melayu dulu-dulu orang yang seusia  itu disifatkan budak berhingus. Tetapi tiada dalam Islam peri bahasa ulama berhingus kerana Imam Syafie sudah jadi mufti pada usia 15 tahun.

Kata Tok Guru Nik Aziz, jangan sangka Ustaz Hadi tidak tahu hukum hakam. Ada yang mengibaratkan semasa  beliau pulang dari Mesir dulu kitabnya  saja lima pikul. Tiada  siapa menimbang kitabnya tetapi untuk menggambarkan banyak kitab yang dibacanya.

Seorang pensyarah Islam UKM pernah dilantik oleh Tan Sri Wan Mokhtar duduk dalam Biro Agama UMNO. Mesyuarat pertama yang dihadirinya dikatakan dia membandingkan ulama PAS dengan ulama UMNO. Ulama PAS sepulang dari Mesir hari-hari baca kitab dan tiap-tiap malam mengajar. Ulama UMNO belum tentu buka kitab sekali dalam masa setahun. Lepas itu dia tidak dipanggil mesyuarat lagi.

Sejak pulang dari Mesir hujung tahun 70-an dulu, Ustaz Hadi mengadakan kuliah di Masjid Rusila setiap pagi Jumaat dihadiri antara 7 ribu hingga 10 ribu. Hampir 40 tahun beliau mengajar. Sejak itu beliau saja di  Malalysia ini yang berkhutbah Jumaat tanpa teks yang diedit  oleh Jabatan Agama.

Mana ada mufti dan ulama UMNO ada kuliah sepertinya sejak 40  tahun lalu. Ada pun mufti itu apabila dilihat  ranggi sikit lalu dipecat seperti yang dialami oleh al-Marhum Dato Ishak Baharom, Mufti Selangor dulu. Mana ada mufti yang lebih berani selain dari Dato Ishak Baharom?

Isu Amanat Haji Hadi dikira sinonim dengan isu kafir mengkafir. Timbul setiap ada pilihanraya. Lepas pilihanraya ia pun mati. Tunggu PRU lima tahun lagi.

Itulah kerja polis cawangan khas yang digerakkan oleh bahagian perang saraf di Jabatan Perdana Menteri  dan di kementerian penerangan.

UMNO pun tidaklah sensitif sangat atas amanat itu. Jika ia peka, ia tidak akan berusaha dari semasa ke  semasa mengajak PAS bersatu dengan UMNO. Sejak zaman Mahathir, zaman Dollah Badawi sampailah  zaman Najib, UMNO buat macam-macam  ajak PAS bersamanya. Ia marah PAS bekerja dengan DAP tetapi tidak mahu bersama UMNO.

Siapa kata orang Islam keliru dan berpecah kerana amanat itu? Orang Melayu sudah tidak bersependapat sejak mereka tahu politik, lama sebelum Ustaz Hadi bercakap  di Banggol Peradong tahun 1981.

Kalau amanah itu besar  sangat dan apa yang dikatakan PAS mengkafirkan UMNO itu penting sangat, jadah apa UMNO ajak PAS dari semasa ke semasa untuk bersamanya, sedang mereka tahu al-Marhum Ustaz Fadzil Noor pernah kata, ‘Kami tak bulo’.

Maka mengapa tok-tok mufti dan budak berhingus UMNO masuk perangkap polis cawangan khas menjelang pilihanraya?

Pengesahan SPRM untuk calon PM

Syahir Sulaiman, 24 Dis 2012




Pengumuman oleh Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak, bahawa semua calon pilihanraya Barisan Nasional perlu ditapis oleh SPRM disambut dingin di kalangan kebanyakan ahli partinya sendiri.

Pengumuman tersebut dilihat sebagai respon kepada cadangan Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah supaya setiap parti politik yang bertanding perlu menyerahkan senarai calon untuk dinilai oleh SPRM.

Apa yang saya setuju


Saya bersetuju secara prinsip bahawa setiap calon yang bertanding pada pilihanraya ke-13 yang digelar sebagai ‘mother-of-all election’ ini, terdiri daripada lelaki dan wanita yang beramanah, penuh integriti dan kompetensi.

Ini kerana kekayaan dan khazanah negara dan negeri yang akan diamanahkan pada tiap ahli parlimen dan ahli dewan undangan negeri adalah amat tinggi nilainya, dan dalam banyak keadaan ianya boleh menggelapkan mata si pemegang amanah tersebut.

Apa yang saya tidak setuju

SPRM tidak perlu dilibatkan dalam proses pra-penilaian ini.

Pertama, SPRM tidak diberikan tauliah dan kuasa untuk menilai calon-calon pilihanraya. Apa yang mereka boleh lakukan adalah untuk menyiasat dan mendakwa dengan bukti yang kukuh terhadap manamana pihak yang terlibat dengan kesalahan yang boleh dihukum di bawah bidangkuasa SPRM.

Timbul persoalan kelak tentang apakah tindakan yang akan diambil oleh SPRM terhadap calon-calon yang mereka telah sahkan terlebih awal sebelum pilihanraya sebagai ‘bersih’, namun selepas itu, mereka menerima bukti kukuh untuk disabitkan dengan kesalahan di bawah akta pencegahan rasuah yang berkaitan.

Kedua, laporan SPRM ini nanti, pastinya mengandungi ayat penafian (disclaimer) yang berbunyi, “Laporan penilaian ini disediakan berasaskan makluman yang dibekalkan oleh pihak calon, sehingga tarikh laporan ini. SPRM tidak bertanggungjawab terhadap sebarang kesalahan dan kesilapan dalam menjalankan prosedur penilaian ini”.

Timbul persoalan tentang kualiti laporan tersebut, samada ianya cukup komprehensif untuk menilai setiap sumber pendapatan dan harta yang terkumpul oleh pihak calon tersebut.

Ketiga, SPRM perlu selesaikan kes-kes tertunggak yang bertimbun, bukan sekadar mendakwa ‘ikan bilis’, tetapi perlu komited untuk mendakwa ‘si jerung’ dan ‘syaitan-syaitan yang dikenali’ daripada terus bermaharajalela.


Apa yang perlu dilakukan


Nilai kebertanggungjawaban terpikul di bahu pihak calon itu sendiri.

Tiap calon perlu membuat pengisytiharan harta secara sukarela untuk rakyat mengukur dan menilai tahap kekayaan yang dikumpul oleh mereka, sebelum dan selepas menjawat jawatan.

Sudah tiba masanya untuk budaya politik baru di Malaysia. Calon-calon bukan sekadar mengisytiharkan janji dan manifesto, tetapi turut mengisytiharkan harta mereka. Tiada alasan untuk mengelak daripada tindakan ini. Seorang yang beramanah dan berintegriti tidak perlu takut pada cadangan ini.

Hanya yang sebaliknya, takut untuk menyahut cabaran ini. Untuk rekod, semua EXCO Pemuda PAS, telah mengisytiharkan harta mereka secara sukarela pada muktamar tahunan baru-baru ini. Walaupun bukan semua akan bertanding, ini adalah satu langkah pencegahan awal agar budaya rasuah tidak menyelinap masuk sesama ahli PAS yang kelak bakal menjadi parti terpenting dalam pakatan kerajaan memerintah.

Ternanti respon daripada Pemuda Umno? Jauh panggang dari api. Apapun, rakyat pasti teruja untuk melihat Datuk Seri Najib menunjukkan tauladan dengan membenarkan SPRM bebas menilai harta-harta yang dikumpul oleh beliau dan Datin Seri Rosmah, untuk dinilai dan diukur oleh rakyat jelata. Integriti berkait rapat dengan tindakan, bukan sekadar ucapan.

Secara peribadi, saya lebih bersetuju untuk pihak SPRM menilai calon-calon untuk jawatan perdana menteri. Itu yang lebih utama. Apa pandangan anda? Ucapan adalah murah, tindakan adalah berharga.



*Penulis adalah Pengarah Kajian Polisi DPPM. Beliau mendokong agenda Mencorak Masa Depan berdasarkan gagasan Membangun Negara Berkebajikan.
Terjemahan daripada tulisan asal di dalam Bahasa Inggeris. 24 Disember 2012

Tragedi stadium runtuh terus jadi igauan

-, 24 Dis 2012

Terlalu banyak telah diperkatakan tentang isu keruntuhan yang menimpa Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin.

Projek ’gajah putih’ kerajaan negeri Terengganu ini telah menelan kos hampir RM300 juta dan ia tidak dapat digunakan sehingga kini setelah hampir empat tahun struktur bumbungnya runtuh walaupun pelbagai laporan dan kajian telah dilaksanakan bagi mencari punca-punca kepada keruntuhan yang berlaku ini.

Pada Jun 2009, satu Jawatankuasa Khas Penyiasatan telah ditubuhkan oleh Kementerian Kerjaraya (JKR) untuk menyiasat punca berlakunya keruntuhan bumbung stadium ini.

Hasil dari penyiasatan yang telah dijalankan ini telah di taklimatkan kepada Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) di bawah Parlimen Malaysia.

Pada awal tahun 2012, kerajaan negeri juga turut  membelanjakan lebih RM2 juta bagi membayar firma perunding yang dilantik iaitu Tetuan Khairi Consultant bagi menyediakan laporan kajian akhir dan dikemukakan kepada pihak kerajaan negeri Terengganu.

Namun stadium bernilai hampir RM300 juta yang sepatutnya menjadi lambang kegemilangan sukan Terengganu ini terus di biarkan tanpa diurus dengan baik sehingga sekarang, mengakibatkan pelbaga kerosakan dan kecacatan yang amat ketara telah berlaku.

Yang terkini, didedahkan di pelbagai portal berita bagaimana keadaan padang bola stadium yang kini seolah-olah menjadi 'hutan mini’ dan 'zoo’ dengan di biarkan padang dan rumputnya tanpa terurus dengan baik.

Sebagai imbasan, pada awal Januari 2012, baru di sedari telah berlaku kecurian pelbagai peralatan pendawaian elektrik, sistem elektronik dan kelengkapan lain termasuk set jana kuasa stadium sejak dari tahun 2010 selepas sebahagian daripada bumbungnya runtuh setahun sebelumnya.

Kehilangan sistem pendawaian dan pelbagai peralatan ini di anggarkan lebih RM50 juta walaupun pada masa yang sama pihak kerajaan negeri membayar sebuah syarikat kawalan dan keselamatan lebih RM 1 juta setiap tahun bagi menjaga stadium tersebut.

(Rakyat Terengganu melihat stadium mereka yang runtuh belum dibaik pulih setelah sekian lama berlalu)

Kejadian yang amat memalukan ini adalah merupakan malang berganda bagi seluruh rakyat Terengganu kerana usaha membaiki dan membuka semula stadium ini bagi pembangunan sukan negeri telah terbuang hampir empat tahun.

Pelbagai kemudahan sampingan, termasuk gelangang bowling bertaraf dunia turut diceroboh dengan keadaannya berselerak selepas silingnya dipecahkan pencuri kabel, manakala bilik menempatkan sistem kawalan berada dalam keadaan bersepah.
Sehingga kini timbul terlalu banyak persoalan yang tdak di jawab sehingga sekarang;


1) Siapakah yang bertanggungjawab keatas perkiraan struktur kejuruteraan bumbung stadium tersenut?

2) Siapakah yang bertanggungjawab mengawasi pembinaan dan keselamatan bumbung stadium tersebut?

3) Apakah bentuk perjanjian kontrak antara syarikat Korea, Suwon yang membina dan mereka-bentuk bumbung stadium dengan pihak kerajaan Terengganu?


Namun persoalan besar yang sehingga kini  menjadi tanda-tanya adalah, walaupun pelbagai laporan telah dibuat kepada pihak Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) serta pihak polis, namum sehingga kini tiada satu pun  pendakwaan terhadap ’jerung-jerung besar’  yang telah dibuat keatas keruntuhan bumbung serta kecurian peralatan stadium yang dianggarkan bernilai lebih RM50 juta itu.

Yang didakwa hanyalah seorang 'bilis kecil’ yang menjadi 'kambing hitam’ akibat bertindak sebagai konsultan bagi projek tersebut.

Dan persoalan yang terbaru adalah apabila pihak kerajaan negeri telah mengumumkan bahawa kos bagi pembaikian bumbung stadium tersebut akan menelan belanja RM120 juta.
Persoalannya, kos ini adalah amat besar dan amat tidak munasabah. Kenapa harus berbelanja sampai RM120 juta, sedangkan menurut kajian pihak konsultan, kos pembaikian bumbung hanya sekitar RM 30 juta sahaja? Dan siapakah yang akan menanggung segala kos yang amat besar ini?
Apakah 3 ’kontraktor kroni’ utama iaitu Syarikat Bina Struktur, Syarikat Emarcon dan Syarikat Genggam Mercu Sdn. Bhd.  yang diberi kontrak bagi melaksanakan pembinaan stadium ini akan menanggung segala kos ini?

Atau apakah pihak kerajaan Terengganu sendiri yang akan menanggung segala kos pembaikian ini?

Terlalu banyak persoalan yang timbul dalam tragedi runtuhnya Stadium Sultan Mizan ini. Skandal ini terus menjadi perbualan dan tanda tanya kebanyakan rakyat Terengganu sendiri.

Rakyat negeri ’Darul Iman’ ini terus terpaksa menanggung pelbagai bebanan akibat salah urus pimpinan Umno/BN.

Kini rakyat menanggung  masalah stadium yang runtuh, kolam renang yang bocor, stesen bas yang runtuh bumbungnya serta projek-projek pembaziran seperti Zoo di Kemaman, subsidi ’atap biru’, penberian air zam-zam dan buah kurma, yang kesemuanya melibatkan pembaziran dan kerugian ratusan juta ringgit.

Ya, mahu kemanakah skandal yang memalukan ini mahu di bawa? Apakah ianya akan hanya tinggal satu kenangan yang terus menjadi ’titik hitam’ dalam sejarah pentadbiran Umno/BN di negeri Terengganu Darul Iman?
Dan apakah rakyat kini telah bersedia menghukum kebobrokan pentadbiran Umno/BN di Terengganu ini?



*Penulis adalah Penolong Setiausaha Agong PAS yang juga Adun Batu Burok, Terengganu.
Email: syedazmans@yahoo.co.uk   twitter;syedazman

Tiada ulasan: