Jumaat, 7 Disember 2012

HAKIM MAHA BESAR IAITU ALLAH...PENGHUKUM MAHA BESAR JUGA ALLAH...PENENTU SEGALA2NYA JUGA ALLAH...ALLAH TAHU KEMATIAN SESEORANG...ALLAH TAHU JUGA BILANYA KIAMAT...SEDARLAH WAHAI MAKHLUK...JANGAN MENDAHULUI TAKDIR ALLAH SERTA LAWAN ALLAH...HANYA IBLIS YANG SOMBONG SAJA BERANI LAWAN ALLAH....AGAK2 KITA NI IKUT SAPE

Konspirasi senaraikan KPF dalam FGV - Anak

Hazayani Zakaria, 06 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Koperasi Permodalan Felda Berhad (KPF) didakwa sedang berada dalam bahaya jika benar wujud konspirasi peringkat tertinggi yang mahu menyenaraikan KPF ke dalam Felda Global Ventures Holding Berhad (FGVH).

Presiden Persatuan Anak peneroka Felda Kebangasaan (Anak), Mazlan Aliman mendedahkan, konspirasi ini melibatkan seorang menteri dan mendapat restu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Beliau berkata, menteri berkenaan telah mengarahkan Pengerusi Eksekutif Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM), Md Yusof Samsudin mengeluarkan surat menyatakan Mesyuarat Agung perwakilan (AGM) KPF pada 20 jun lalu tidak sah.

Pembatalan AGM ini katanya dipercayai sebagai jalan membolehkan AGM diadakan semula bagi melantik Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad sebagai Penegrusi KPF dan Pengarah Besar Felda, Faizoull Ahmad sebagai setiausaha.

Pada 20 Jun lalu, ahli KPF yang memiliki 51 peratus saham dalam Felda Holdings Berhad mengadakan mesyuarat agung untuk mengambil alih semula pengurusan itu.

Beberapa perwakilan kemudian meminta mesyuarat itu dibatalkan atas sebab laporan audit kewangan KPF lambat dihantar kepada mereka.

"Untuk bawa masuk KPF adalah sukar dengan peraturan sedia ada melainkan satu konspirasi dibuat antaranya adalah membatalkan mesyuarat agung KPF dan memastikan dua orang, Tan Sri Isa Samad dan Faizoull Ahmad berada dalam KPF.

"Jadi AGM akan diadakan semula pada 27 Disember ini dan akan dikendalikan sepenuhnya oleh SKM. Lobi dan sogokan melalui Pengurus Felda kepada perwakilan telah mula dilakukan agar menurunkan tandatangan untuk suatu memorandum yang dihantar kepada SKM agar Isa Samad menerajui KPF," Katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, semalam,

Mazlan menjelaskan, apabila KPF disenaraikan ke dalam FGVH, ekuiti KPF dalam Felda Holdings dikurangkan sebanyak 22 peratus dan diambil alih oleh Felda.

Hal ini menyebabkan KPF yang menguasai 51 peratus kepentingan dalam Felda Holdings, hanya tinggal 29% sahaja dan Felda akan memindahkan syer 22 peratus kepada FGVH, menjadikan FGVH sebagai pemegang saham majoriti.

"Sebagai balasan, KPF ditawarkan pegangan saham 10 peratus, itupun melalui pegangan Felda Asset Holding yang juga diterajui Isa Samad.

"KPF akan hilang kuasa atas Felda Holding. Perkembangan pelaburan dan perancangan KPF akan terencat. Semua ditentukan oleh Isa Samad dari A sampai Z. 1.6 juta warga Felda hanya jadi penonton apa pun yang dibuat oleh Isa Samad dan konco-konconya.

"Kesan terbesar, operasi KPF akan menguncup. Dividen tinggi antara 12 hingga 15 peratus tidak akan dirasai lagi. Teramat buruk, kemasukan KPF dalam FGVH jika gagal menaikkan saham FGVH membawa isyarat KPF akan lingkup bersama FGVH," tegas Mazlan.

Tak terima perbezaan idea punca samseng politik

Muhammad Faizal, 06 Dis 2012
SHAH ALAM: Pencetus kepada wujudnya politik samseng berkemungkinan hasil daripada kongkongan yang dilakukan dalam demokrasi politik negara ini, kata peguam Hanipa Maidin.

Bercakap dalam Wacana Sinar Harian hari ini beliau yang juga AJK PAS Pusat berkata, politik samseng itu juga wujud apabila pemain politik itu tidak mahu menerima kepelbagaian pandangan politik sebagai satu pertembungan sihat.

Malah katanya, ia menjadi lebih parah jika satu pihak itu melihat idea pihak lain sebagai ancaman kepada mereka.

"Mereka selalunya merasakan idea mereka tak diterima, mereka tidak senang dan iri hati dengan idea orang lain, maka timbul politik samseng," katanya.

Wacana Sinar Harian ke-16 hari ini membincangkan tajuk "Politik Samseng, Di Mana Maruah Kita?"

Wacana tersebut dibarisi panel Presiden Institut Integriti Malaysia Datuk Dr Mohd Tap Salleh, Bekas Ketua Negara, Tan Sri Musa Hassan dan juga Ahli Parlimen Hulu Selangor, P Kamalanathan.

Penganalisis Politik, Universiti Malaya, Prof Datuk Mohamad Abu Bakar pula bertindak sebagai perantara wacana tersebut.

Menurut Hanipa lagi, politik samseng mungkin boleh dielak jika parti-parti politik melihat pertembungan idea sebagai sesuatu yang boleh diterima oleh semua pihak.

"Bila suasana pertembungan idea yang sihat dapat kita lakukan maka budaya samseng itu tidak akan berlaku dan selepas itu biarlah rakyat yang membuat pilihan siapa yang mereka pilih," jelasnya.

Hanipa juga berpendapat jika wujud kebebasan yang sekata untuk bersuara serta menyampaikan idea, maka suasana politik negara akan terus berlangsung dengan lebih aman.

"Di Malaysia kita lihat suasana samseng itu ditimbulkan oleh pemimpin itu sendiri yang tidak dapat menerima pendapat yang baru.

"Untuk menghapuskan suasana tersebut kita perlu lakukan perubahan terhadap kepimpinan yang ada, bila ini dilakukan saya pasti suasana itu kembali aman," jelas beliau.

Bersih 3.0: Agen provokasi cetus ketegangan

Hazayani Zakaria, 06 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Pengerusi Bersama Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) 2.0, Datuk Ambiga Sreneevasan yakin ada agen provokasi yang diletakkan polis dalam kumpulan peserta perhimpunan aman Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Menurut beliau, agen provokasi tersebut yang bertanggungjawab menyebabkan keadaan menjadi huru-hara.

“Saya sekali-kali tidak lupa bahawa ada agen provokasi pada hari tersebut, berbanding semasa Himpunan Hijau, tiada agen provokasi, perhimpunan diadakan dalam keadaan aman,” kata beliau pada sidang pendengaran awam mengenai dakwaan pelanggaran semasa dan selepas perhimpunan Bersih 3.0 di Ibu Pejabat Suhakam hari ini.

Ambiga juga berkata,jika betul ada individu yang merempuh halangan di Dataran Merdeka, pihak polis harus menangkapnya, bukan dengan cara melepaskan gas pemedih mata kepada semua peserta.

Beliau juga berkata, pihak polis menggunakan kekerasan yang tidak sepatutnya bagi meleraikan peserta perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Menurut Ambiga beliau terkejut apabila Dewan Rakyat diberitahu bahawa 909 kanister gas pemedih mata dilepaskan kepada peserta perhimpunan pada hari tersebut.

Sedangkan katanya, polis tidak memberi masa yang cukup kepada peserta untuk bersurai selepas gas pemedih mata dilepaskan.

“Saya berada di Jalan Tun Perak pada ketika polis melepaskan gas pemedih mata, mengakibatkan kesesakan dan ramai dari peserta terperangkap.

"Polis tidak memberi masa yang cukup kepada peserta untuk bersurai selepas gas pemedih mata dilepaskan,” katanya.

Turut dipanggil menjadi saksi hari ini ialah OCPD Dang Wangi, Mohamad Zulkarnain Abd Rahman dan Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok.

Campur tangan: Giliran Hisham lepas jawatan

Harakahdaily, 06 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Jika benar Datuk Seri Hishammuddin Hussein mahu mereformasikan Umno dan kerajaan pimpinannya, beliau perlu berani mengambil tanggungjawab dan mengambil langkah serupa dengan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang melepaskan jawatan beliau sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

“Hanya dengan cara ini beliau dapat membersihkan dirinya dan mengelak lebih banyak tuduhan dilemparkan ke atas dirinya,” ujar Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia, Riduan Mohd Nor dalam satu kenyataan.

Berikut ialah kenyataan penuh beliau.

Saya mengalu-alukan langkah Tan Sri Musa Hassan, bekas Ketua Polis Negara secara berani berusaha membetulkan kebejatan kepimpinan negara yang dianggap telah semakin rosak.

Tan Sri Musa Hassan wajar dipuji kerana berusaha gigih meskipun mungkin berdepan dengan jalan sulit oleh mereka yang terdesak untuk mengekalkan kuasa mereka.

Jika Tan Sri Musa Hassan sendiri sanggup mendedahkan penyelewengan yang berlaku di zamannya oleh pemimpin politik terhadap pegawai kerajaan, ini bererti ianya ada sesuatu yang tidak kena sedang berlaku dalam jabatan kerajaan.

Pengakuan beliau bahawa jika beliau tidak mengeluarkan dakwaan seperti ini, negara akan menjadi semakin rosak ada kebenarannya.

Bayangkan jika individu berprofil tinggi seperti Tan Sri Musa tidak berani ke depan mendedahkan segala kepincangan yang berlaku dan membiarkan sahaja keadaan itu berlaku, dikhuatiri menteri berkenaan atau mungkin lebih ramai menteri lain terlibat jauh dalam campurtangan terhadap  jabatan kerajaan.

Peranan Tan Sri Musa amat besar kerana beliau mewakili segelintir pegawai kerajaan yang mengadu penyelewengan menteri dalam urusan pentadbiran kerajaan.

Mungkin ramai lagi pemimpin kerajaan di peringkat bawahan yang menghadapi masalah yang sama dengan Tan Sri Musa namun tidak berani tampil kerana takut berdepan dengan pelbagai risiko.

Sebaiknya kerajaan membiarkan Tan Sri Musa Hassan mendedahkan lebih banyak kepincangan jika benar kerajaan bersikap jujur, profesional dan telus dalam menjalankan pentadbiran negara.

Dalam hal ini, Perdana Menteri perlu mengambil sikap berkecuali dan tegas dengan memastikan menteri di bawahnya benar-benar tidak terlibat dengan pelbagai skandal yang memalukan.

Antara langkah paling tegas adalah memastikan Datuk Seri Hishammuddin Hussein melepaskan jawatan atau bercuti bagi memberi laluan siasatan dibuat ke atasnya.

Jika benar Datuk Seri Hishammuddin mahu mereformasikan Umno dan kerajaan pimpinannya, beliau perlu berani mengambil tanggungjawab dan mengambil langkah serupa dengan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang melepaskan jawatan beliau sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

Hanya dengan cara ini beliau dapat membersihkan dirinya dan mengelak lebih banyak tuduhan dilemparkan ke atas dirinya.

Menghadapi senario PRU ke 13 yang bakal menjelang, beliau perlu berfikir panjang menghadapi dua persimpangan, melepas jawatan untuk menjaga imej Perdana Menteri dan Umno yang disayanginya atau teruskan jawatan dan rebah bersama-sama Perdana Menteri dan Umno.

Indeks rasuah: Malaysia masih memalukan

Nasrudin Hassan, 07 Dis 2012
Indeks persepsi rasuah yang baru diumumkan, Malaysia naik 6 anak tangga ke tangga 54 daripada 183 negara. Walaupun saya agak gembira dengan peningkatan ini, kegembiraan itu terbantut apabila melihat markah keseluruhan Malaysia hanya 49 daripada 100 markah.

Kalau dinisbah kepada pencapaian anak-anak kita dalam peperiksaan 49/100 belumpun mampu meraih markah C! Pencapaian itu, Malaysia berada di belakang negara membangun yang lain seperti:

Rwanda (tangga 50),
Botswana (tangga 30)
Bhutan (tangga 33),
Taiwan (tangga 37) dan
Brunei (tangga 46).
Negara jiran, Singapura  berada di tempat ketiga keseluruhan.

Pada saya, berdasarkan markah 49/100 yang diperolehi, rata-rata rakyat berpandangan bahawa rasuah masih membelenggu sektor awam negara kita.

Maknanya rakyat masih cenderung berpandangan bahawa kebarangkalian berlakunya rasuah yang melibatkan jentera pentadbiran adalah tinggi. Pendapat ini sememangnya bukan semata-mata perpepsi atau ilusi,  sebaliknya urus tadbir negara khususnya berkait dana awam sememangnya sangat membimbangkan.

Saban tahun laporan Audit mendedahkan berbillion ketirisan daripada kes-kes  kecil sehinggalah skandal spt PKFZ, NFC dan lain-lain.

Saya juga menyokong saranan yang dibuat oleh pihak Transparency International Malaysia (TI-M) untuk memperkenalkan akta ketelusan maklumat bagi menjamin ketelusan dalam urus tadbir negara. Antara lain akta ini memperuntukkan hak untuk rakyat tahu dan semak dokumen-dokumen  berkaitan supaya sebarang ketirisan dan penyelewengan duit rakyat tidak boleh diklasifikasikan ‘rahsia kerajaan’.

Saya juga mengambil kesempatan untuk mencadangkan kepada Perdana Menteri dan para menteri yang melaungkan politik baru pada PAU supaya mengisytiharkan harta masing-masing. Tidak lupa juga kepada rakan sejawat saya dalam Pemuda Umno, Sdr YB Khairy Jamaludin.


'Mencorak Masa Depan'

NASRUDIN HASSAN
Ketua,
Dewan Pemuda PAS Malaysia

Tiada Islam lagi atas perlembagaan saja

Subky Latif, 07 Dis 2012
TELAH cukup Islam UMNO itu mengikut ucapan pimpinannya termasuk Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Shafie Apdal di Perhimpunan Agungnya yang lepas kerana sudah tercatit dalam perlembagaan parti itu tentang kedudukan agama Islam dan apa yang wajar dilakukan mengenai Islam.
Mungkin perlembagaan itu sudah merakamkan begitu sejak ia ditubuhkan oleh Dato Onn Jaafar 66 tahun lalu, tetapi ia tidak menghalang ulamanya keluara menubuhkan PAS kerana tidak puas hati dengan keislaman parti itu.

Perlembagaan PAS lebih tegas tentang Islamnya.  Perlembagaannya menyebut bahawa dasar PAS adalah Islam. Hukum tertingginya Islam dan Allahu Akbar salamnya.

Tetapi tidak lengkap  Islam PAS jika sekadar catitan  dalam perlembagaannya. Ia benar-benar  Islam apabila ia beramal dan bekerja untuk Islam. Samalah seperti indahnya isi Dasar Ekonomi Baru yang dibentang oleh al-Marhum Tun Razak sebaik menjadi Perdana Menteri, tetapi ia tidak jadi apa-apa apabila kerajaan dan Barisan Nasional tidak dapat melaksanakannya.

Akhirnya dokuman Dasar Ekonomi  Baru itu dibakul sampahkan oleh puteranya yang menjadi Perdana Menteri 40 tahun selepasnya.

Ada pun perlembagaan itu adalah satu ikrar dan panduan, tidak jadi apa-apa makna jika ia tidak  diisi  dan ditunaikan.

Jauhnya sempurnanya al-Quran dibandingkan dengan perlembagaan parti politik. Al-Quran itu adalah dustur umat Islam yang Allah turunkan kepada manusia. Amat sempurna  mukjizat itu. Tetapi adakah setiap orang Islam itu telah taqwa dengan adanya al-Quran?

Bagi orang Islam  di kaki lima  dan bekerja di kelab-kelab malam kosong Islamnya sekalipun ada al-Quran menjadi panduannya. Dapatkah kita terima tiap-tiap negara Islam sudah jadi  negara Islam sempurna walaupun al-Quran ada tetapi disimpan  dalam almari?

Rata-rata negara Islam itu  sama saja dengan Amerika dan Rusia apabila politik, ekonomi, undang-undang dan lain-lain tidak mengambil al-Quran sebagai panduan tetapi berpandu kepada perlembagaan yang mereka cipta sendiri.

Tidak cukup Islam UMNO itu sekadar  isi perlembagaannya saja jika apa yang ada pada perlembagaan itu tidak dilaksanakan. Orang tidak nilai UMNO dari apa yang tertulis dalam perlembagaannya. Orang nilai dari apa yang UMNO dan pemimpin UMNO buat.

Apabila pemandu kepada aktres jelita membuat laporan polis dia memandu menteri UMNO berulang alik ke hotel yang  didatangi aktres itu, maka itu ertinya menteri UMNO persetankan perlembagaan partinya.

Ketua  Ketua Pemudanya Khairy, UMNO jua mahu memperjuangkan hudud. Ia sedang di peringkat memberi kefahaman kepada rakyat. Sampai 54 tahun merdeka ia masih memberi kefahaman. Ertinya ia belum berjaya menyempurnakan arahan perlembagaan partinya.

Jika ia belum berjaya, boleh tahan juga. Sekurang-kurang ia sudah buat, tetapi belum berjaya. Hal-hal yang gagal dijayakan tidak termasuk  dalam kebanggaan perjuangan. Amat malang jika kegagalan itu kerana tidak ada niat dan tiada percubaan untuk membuatnya.

Jika  orang-orang belajar  di England dan mendapat pendidikan  barat berpandu kepada pepatah Inggeris ia tidak bangkitkan Islamnya berpandu kepada perlembagaan. Kata pepatah itu, jangan nilai sebuah buku dari kulitnya!

Muhyiddin Yassin dan Shafie Apdal mengira Islam UMNO itu sempurna kerana catitan Islam itu dalam perlembagaan UMNO, samalah mereka menilai sebuah buku dari layout kulit buku itu.

CPI: SPRM masih harimau tanpa taring

Lim Kit Siang, 06 Dis 2012
Kedudukan CPI Malaysia meningkat daripada tempat ke-60 daripada 183 negara pada 2011 kepada 54 daripada 176 negara pada 2012 tetapi tiga teras utama NKRA Membanteras Rasuah masih mempunyai banyak kelemahan.

(Lim Kit Siang - Khairi's Art)


Di dalam Indeks Persepsi Rasuah Transparency International 2012 yang baru diterbitkan, kedudukan CPI Malaysia telah meningkat daripada tempat ke-60 daripada 183 negara pada 2011 kepada tempat ke-54 daripada 176 negara pada 2012.

Sementara Malaysia mungkin boleh berasa sedikit selesa dengan penurunan pada kedudukan Malaysia di dalam kedudukan CPI, haruslah diketahui bahawa kedudukan ke-54 masih teruk berbanding kedudukan Malaysia di tempat ke-43 daripada 179 negara pada tahun 2007 dan jauh lebih teruk daripada kedudukan ke-33 daripada 102 negara pada 2002 (Lihat jadual 1 di bawah).

Jadual 1: Kedudukan CPI Malaysia, mata dan  jumlah negara di dalam sampel, 2001 hingga 2012

Tahun
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
Kedudukan
36
33
37
39
39
44
43
47
56
56
60
54
Mata
5
4.9
5.2
5
5.1
5
5.1
5.1
4.5
4.4
4.3
49
Jumlah Negara
91
102
133
145
158
163
179
180
180
178
183
176

Malah, tidak seharusnya kita berasa sangat selesa dengan hakikat bahawa peningkatan Malaysia adalah kerana kita berjaya mengatasi kerajaan yang ‘terkenal’ dan ‘bersih’ seperti Jordan, Namibia, Oman, Kuwait dan Arab Saudi.

Sesungguhnya, banyak negara dengan GDP per kapita yang lebih rendah berbanding Malaysia mampu memperoleh kedudukan CPI yang lebih baik daripada kita termasuklah Rwanda (50), ), Bhutan (33) and Botswana (30), tidak lupa juga negara-negara ekonomi perindustrian baru (NIE) di Asia seperti Korea Selatan (45), Taiwan (37), Hong Kong (14) dan Singapura(5).

Lebih membimbangkan, tiga teras utama Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) Membanteras Rasuah di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP) – iaitu, memperkasa agensi pencegahan rasuah dan perundangan, membanteras rasuah besar dan mengurangkan salah tadbir dalam proses perolehan Kerajaan.

Sebagai contoh, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia masih seperti harimau yang hilang taring kerana bergantung kepada Peguam Negara untuk membuat dakwaan terhadap kes-kesnya.

Ini menjelaskan mengapa meskipun terdapat banyak laporan polis, dakwaan dan siasatan dibuat ke atas Ketua Menteri Sarawak dan Sabah, yang paling ketara yang dibuat oleh Bruno Manser Fund (BMF), Peguam Negara telah menolak untuk membuat sebarang dakwaan terhadap kedua-dua pemimpin BN itu.

Dan selagi mana SPRM tidak bebas atau dilihat bebas, maka perundangan seperti Akta Perlindungan Pemberi Maklumat pun tidak akan memberi sebarang kesan jangka panjang pada penurunan rasuah.

Lagipun, mereka merupakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah yang terlibat menyiasat kes yang dikatakan penyalahuntukan dana oleh seorang Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri yang membawa kepada kematian setiausaha politik kepada Ean Yong Han Wah, Teoh Beng Hock sementara petualang sebenar masih bebas menguasai hasil negara.

Mereka merupakan SPRM yang sama menyiasat pegawai kastam, Ahmad Sarbani, yang juga menemui ajal akibat jatuh daripada bangunan ketika sedang ditahan.

Dari perspektif tanggapan, terdapat keraguan bahawa SPRM belum lagi diperkasakan dengan diberikan ruang untuk melakukan tugasnya, tanpa rasa takut dan pilih kasih.

Juga tiada tanda yang rasuah besar telah diatasi dengan berkesan oleh NKRA Membanteras Rasuah.

Hampir semua kes yang muncul pada pengkalan data umum bagi tujuan pendedahan adalah kes kecil dan melibatkan Cuma ‘ikan kecil’.

Adalah tidak mengejutkan apabila ‘jerung-jerung’ tersebut terlepas daripada perhatian terutamanya apabila ada kenyataan seperti yang dibuat oleh Menteri Jabatan Perdana Menteri , Nazri Aziz, mengetepikan cubaan menggubah wang berjumlah RM40 juta oleh Michael Chia dengan mengatakan ia hanyalah ‘sumbangan politik’ kepada UMNO Sabah dan mengabaikan bukti bahawa Michael Chia yang sama dengan baik hatinya telah ‘meminjamkan’ sebuah hummer bernilai hampir setengah juta kepada anak beliau.

Malah pendakwaan terhadap jerung-jerung di dalam skandal RM12.6 bilion PKFZ – iaitu bekas Menteri Pengangkutan Ling Liong Sik dan Chan Kong Koy – belum diselesaikan dengan sebaiknya membuatkan kita tertanya apakah kes ini akan mengikut jejak langkah kes seorang Menteri UMNO yang berasal dari Sabah, Kasitah Gaddam dan bekas pengerusi Perwaja, Eric Chia, yang mana kedua-duanya didakwa atas tuduhan rasuah dengan riuh sebelum pilihan raya umum 2004 namun kedua-duanya dibebaskan.

Yang terakhir sekali, terdapatnya rasa tidak puas hati terhadap usaha mengurangkan salah tadbir dalam proses perolehan Kerajaan.

Laporan Ketua Audit Negara 2011 yang ditangguhkan sehingga dua minggu dalam perbahasan belanjawan menyusahkan Ahli Parlimen untuk membangkitkan isu-isu penting berkaitan penyeliaan dan kawalan pada proses perolehan Kerajaan yang lemah.

Lagipun, tiada tindakan diambil oleh SPRM atau Peguam Negara dalam bentuk membuat pendakwaan ke atas mereka yang bertanggungjawab tidak menguruskan perolehan kerajaan dengan baik (termasuk binokular RM56,350 untuk Jabatan Taman Laut Malaysia tetapi nilai sebenar cuma RM1,940).

Tambahan, kerajaan terus beroperasi dengan penuh kerahsiaan dalam urusan tanah yang mungkin dapat mengumpul keuntungan berbilion ringgit buat kerajaan tetapi sebaliknya dijual di bawah harga pasaran kepada agensi kerajaan iaitu 1MDB.

Terbaru, pengedar permaidani, Deepak Jaikishan membuat satu dakwaan tergempar terhadap bukan sahaja ketua Wanita UMNO Selangor Raja Ropiaah Raja Abdullah, tetapi juga Perdana Menteri Najib sendiri berkenaan tanah bernilai RM100 juta untuk kontrak membina PUSAT Pengajian Pertahanan Nasional (Puspahanas), satu dakwaan yang masih belum dijawab Perdana Menteri.

Dengan pelbagai kesilapan besar dan kelemahan di dalam usaha dan inisiatif membanteras rasuah, Malaysia tidak boleh berasa selesa walau sedikit dengan kemajuan di dalam kedudukan CPI negara.

Apa yang sepatutnya membuatkan rakyat Malaysia tenang adalah hakikat bahawa pemimpin Pakatan Rakyat akan terus mendedahkan korupsi dan salahguna kuasa di bawah kerajaan BN sekarang yang tidak menampakkan sebarang tanda tabiat lama mereka akan berubah.

Apa yang sepatutnya membuatkan rakyat Malaysia tenang adalah hakikat bahawa negeri di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat terutamanya Pulau Pinang dan Selangor telah menunjukkan bagaimana pengurusan sumber kerajaan yang telus dan bertanggungjawab boleh meningkatkan lebihan dan rizab tetapi pada masa yang sama dapat dirasa manfaatnya oleh rakyat.

Apa yang sepatutnya membuatkan rakyat Malaysia tenang adalah hakikat peluang untuk mengundi keluar kerajaan BN pada pilihan raya umum akan datang bakal tiba tidak lama lagi.

Hanya di bawah kerajaan Pakatan akar kepada masalah rasuah di dalam negara yang diperintah oleh rejim BN yang korup dan muflis ini dapat dibasmi dan tanggapan terhadap Malaysia yang semakin berkurangan korupsinya dapat menjadi realiti.

Lim Kit Siang

Musa Hassan dan aksi Bollywood

Ahmad Lutfi Othman, 07 Dis 2012
Semakin dekat dengan PRU13, bermacam-macam kejutan berlaku. Pendedahan bekas Ketua Polis Negara, Musa Hassan dan pembongkaran ahli perniagaan, Deepak Jaikishan, yang rapat dengan Najib Razak dan isterinya, Rosmah Mansor antara kejutan yang menarik perhatian umum.

Bagaimanpun, ramai beranggapan, "jalan ceritanya" masih panjang ...  malah kemungkinan ada kejutan lebih sensasi sebelum kisah kontroversi itu berakhir.

Tidak mustahil akan terakam tragedi lebih besar apabila kita melintas tahun baru 2013 nanti. Ketika menulis kolum ini, jam 11.30 malam, 4 Disember, khabarnya ada darah yang tumpah gara-gara samseng Umno menganggu Jelajah Merdeka Rakyat di Gombak. Mungkin ia merupakan manifestasi semangat berkobar-kobar ekoran pidato berapi-rapi Najib Razak yang mengisytiharkan perang kepada Pakatan semasa menutup Perhimpunan Agung Umno (PAU) 2012!

Dalam masa sama, Himpunan Kebangkitan Rakyat yang berlangsung di seluruh negara, bermula di Seremban sebulan lalu, mendapat sambutan cukup memberangsangkan. Selain mencatatkan kehadiran luar biasa, ia juga menyaksikan sederetan nama-nama besar, termasuk bekas pegawai kanan kerajaan dan swasta, serta tokoh korporat menyertai PAS.

Terbaru di Batu Pahat, Johor, bekas Pengerusi Dewan Perniagaan Melayu dan Dewan Perniagaan Kebangsaan, Abdul Rahman Maidin menyerahkan borang keahlian PAS kepada Tuan Guru Abdul Hadi Awang, sekali gus membuktikan "kubu kuat" Umno di negeri asalnya itu sudah pecah dan roboh. (Ramai pembaca meminta Harakah menyenaraikan kembali tokoh-tokoh atau personaliti besar yang telah bersama PAS berserta profil masing-masing).


Tidak hairanlah jika  ada pihak seperti terpinga-pinga melihat apa yang berlaku. Menonton televisyen atau menatap akhbar harian milik Umno berbeda sama sekali dengan realiti yang dipaparkan media  baru.

Ya, dalam politik tempoh seminggu sudah terlalu lama, dan pelbagai kejutan bisa tercetus dalam waktu singkat. Tanpa diduga, Umno-BN menerima tamparan dahsyat daripada mereka yang selama ini menyokongnya.

Lebih kalut jika ia membabitkan individu yang dilihat boleh membocorkan rahsia atau konspirasi besar pemimpin utama Umno. Inilah risiko segalanya jika diatur melalui komplot jahat; sampai masanya terdedah jua.

Daripada pelbagai senario yang menggamit perhatian itu, saya lebih tertarik dengan kenyataan Musa Hassan. Dalam sidang media Badan Bertindak Pemerhati Jenayah Malaysia (MyWatch) di Petaling Jaya, baru-baru ini, Musa mendakwa pasukan polis yang diterajuinya sering berdepan campur tangan dan gangguan Menteri Dalam Negeri, Hishamuddin Hussein. Katanya, Hishamuddin pernah mengeluarkan arahan terus kepada pegawai bawahannya dan juga ketua polis daerah tanpa pengetahuannya.

"Saya pernah membangkitkan kepadanya mengenai Seksyen 4 Akta Polis 1967 yang mengatakan bahawa arahan dan kawalan terhadap pasukan polis dibuat oleh KPN, bukan menteri. Sudah tentulah saya tidak boleh bertindak kurang ajar dengannya sebab dia menteri. Saya beritahu dia cara baik tetapi dia tidak boleh terima," kata Musa.

Arahan terus kepada pegawai polis, dengan mendahului KPN, kata Musa, bukan sahaja membabitkan Hishamuddin tetapi juga menteri-menteri lain. Selain itu, ujarnya, terdapat ahli-ahli politik dan "orang atas" cuba campur tangan dalam kes penangkapan penjenayah tertentu.

"Saya boleh bagi contoh. Apabila saya menangkap orang jahat yang terlibat dengan aktiviti-aktiviti haram, pasti akan ada panggilan telefon meminta mereka dibebaskan dan ia datang dari orang atas," katanya dengan menyambung bahawa perkara sebegitu kerap berlaku.

Musa turut "menyerang" penggantinya, Ismail Omar, yang dilihat banyak pihak sebagai "orang baik" tetapi dipersoalkan kualiti kepimpinannya . Ismail dianggap boneka yang cukup mudah diperalatkan dan tidak berupaya berdepan tekanan elit politik.

"Saya bercakap ini bukan sebab saya nak hentam orang..., tidak... tetapi untuk betulkan keadaan. Keadaan sekarang makin teruk, makin teruk dan saya tidak mahu orang tidak percaya kepada polis," kata Musa.

Manurutnya, sejak akhir-akhir ini campur tangan menteri semakin dalam pasukan polis semakin parah berbanding dahulu. "Dulu tak kerap berlaku begini. Dulu tak ada saya rasa. Masa Menteri Dalam Negeri yang lama-lama kita tak pernah dengar jadi begini. Tapi yang baru-baru nilah," tegasnya.


Sebenarnya pendedahan Musa bukanlah sesuatu yang menggemparkan. Sejak lama -- mungkin kemuncaknya semasa pemecatan Anwar Ibrahim dan era reformasi -- masyarakat memandang serong pasukan polis, yang dianggap institusi kritikal tetap paling kerap dan mudah dimanipulasi elit penguasa sehingga tugas asasi, seperti menangani jenayah terabai.

Pengendalian polis terhadap isu-isu politik, yang disamarkan sebagai isu keselamatan negara, cukup menjolok mata. Lihat saja siri demonstrasi Bersih, protes sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman tahun 1998-99 dan perhimpunan aman lainnya. Orang ramai disepak  terajang, dibalun, ditembak gas dan ditangkap tanpa mengikut prosedur yang ditetapkan.

Kebenaran untuk mengadakan ceramah politik juga begitu sukar. Pemberian (dan juga pembatalan) permit sering dibuat berdasarkan faktor kepentingan politik Umno-BN, dan bukannya keselamatan negara.

Ya, integriti dan wibawa PDRM sudah terkambus. Ia perlu dipulihkan segera, melalui proses reformasi menyeluruh, bersama institusi strategik lainnya seperti Jabatan Peguam Negara, media, badan kehakiman, SPR dan SPRM. Sukar untuk membayangkan natijah buruk buat rakyat dan negara ini jika pihak polis, AG dan para hakim pun boleh dibeli, yang menyebabkan keadilan sukar untuk dilaksanakan.


"Polis disibukkan dengan kerahan menjaga keselamatan dan survival Umno-BN, bukannya tugasan menjamin keselamatan negara dan kesejahteraan rakyatnya," begitulah kira-kira luahan sebahagian besar rakyat.

"Saya pernah mendengar gosip terbuka bahawa pengedar dadah, yang mungkin dihukum gantung jika sabit kesalahan, boleh terselamat selepas menyogok pihak tertentu, termasuk polis. Lebih dahsyat kononnya ada ketua kongsi gelap yang mempunyai hubungan istimewa dengan polis dan orang politik yang menjaga polis," ujar seorang pemimpin kanan oposisi

Cuma, apabila bekas KPN menyuarakan keresahan yang sama, ia tidak lagi boleh dipandang ringan, malah ada pihak mencadangkan penubuhan suruhanjaya diraja menyiasat dakwaan serius Musa itu.

Ya, masakan polis dapat membongkar salahlaku menterinya sendiri. Dan Musa diharapkan konsisten untuk menyelongkar sisi-sisi serba hitam dan hodoh tersebut, walaupun masih ada yang curiga dengannya, mengapa sekarang pekung itu mahu didedah.

Misalnya, bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil, Ramli Yusuf bukan sahaja mempertahankan KPN sekarang, Ismail Omar, malah menyifatkan persepsi buruk orang ramai terhadap polis bermula dari zaman Musa. "Pada saya, tidak adil lah jika Musa berterusan menyerang IGP  sekarang. Ismail sedang berusaha memperbaiki imej tersebut," katanya.

"Dia (Musa) mula menjadi vokal dan mengkritik kerajaan semasa Menteri Dalam Negeri Hishammuddin mengumumkan dia tidak dilanjutkan perkhidmatannya,” kata Ramli yang mengganggap ia sebagai punca rasa tidak puas hati Musa.


Kini, selepas bersuara lantang, Musa mendakwa diekori polis Cawangan Khas (SB), seolah-olah beliau telah mengancam keselamatan negara. "Suka saya nasihatkan mereka, tak perlulah ikut saya, saya tidak akan memusnahkan negara dan lebih baik menjejaki penjenayah yang mengacau ketenteraman awam," kata Musa, sambil menyifatkan tindakan mengekorinya itu hanya membazirkan wang rakyat.

Fungsi, peranan dan operasi Cawangan Khas juga perlu dibedah siasat. Musa sendiri seolah-olah mengakui SB melakukan tugas  bukan untuk perisikan keselamatan dan ketenteraman awam tetapi terikat dengan arahan pihak atasan demi motif tertentu.

Apa yang didedahkan Musa sebenarnya melangkaui dimensi politik kepartaian. Ia tidak sewajarnya dilihat dengan pandangan siasah yang juling. Kita tidak mahu adegan yang sering ditonton dalam filem Bollywood -- tentang komplot di antara penjenayah dengan polis dan elit politik -- menjadi realiti yang menggerunkan.

Kalaupun Musa juga melakukan kesalahan sama, termasuk menyalahgunakan kuasanya semasa memegang jawatan KPN, seperti kata Ramli, membabitkan afidavit seorang penjenayah Goh Cheng Poh @ Tengku Poh, ia tidak sepatutnya memesongkan kita daripada memandang serius campur tangan politik terhadap pasukan keselamatan.

Ugutan 13 Mei dan budaya politik samseng

Nasrudin Hassan, 06 Dis 2012
1. Dewasa ini kerap kedengaran di bibir-bibir berita dan akhbar budaya ‘politik kotor’ dan ‘politik samseng’ dalam dunia politik Malaysia. Sungguh memalukan ! Inikah budaya yang diamalkan di dalam sebuah negara yang demokrasi ?

2. Sebelum ini pada 14 Febuari 2012 pernah berlaku insiden ‘Tumbuk menumbuk di ceramah Datuk Seri Anuar Ibrahim’ di Felda Tun Ghafar, Alor Gajah, Melaka.

3. Pada 17 Julai lalu, ceramah YB Nurul Izzah di Pagoh juga turut diganggu. Kalau kita masih ingat insiden yang menimpa mahasiswa yang mendiami Dataran Merdeka pada 19 April yang lalu, mereka diserang dan banyak kerugian yang mereka alami hasil dari tindakan dan perbuatan politik yang tidak bertamadun ini.

4. Terbaru adalah ‘tragedi berdarah’ yang berlaku di Gombak pada 5 Disember semalam, apabila ceramah Jelajah Merdeka Rakyat diganggu dan mengakibatkan seorang petugas ditikam dibahu.

5. Inikah keterbukaan dan sifat berlapang dada UMNO dalam menerima kepelbagaian parti di Malaysia. Sungguh berdegar-degar Datuk Seri Shahrizat Jalil mengata PAS di dalam Persidangan Wanita Umno, adakah ini gambaran sifat keterbukaan Umno?

6. Sebelum ini beliau juga cuba menakut-nakutkan rakyat Malaysia dengan tragedi 13 Mei jika Umno kalah di dalam PRU akan datang. Pemuda PAS menyimpulkan Umno telah lama berkecimpung dengan budaya ‘politik samseng’ demi mengekalkan kekuasaan mereka.

7. Pemuda PAS sendiri tertanya-tanya, adakah ugutan Ketua Wanita Umno seakan-akan signal kepada ‘bala samseng’ Umno untuk keluar dan membuat kekacauan di tempat-tempat ceramah pihak pembangkang?

8. Sekiranya benarlah Umno sebuah parti Islam, kami di peringkat Dewan Pemuda PAS Malaysia ingin mengingatkan bahawa budaya samseng di dalam politik bukanlah budaya dan ajaran Islam. Budaya kotor dan jijik di dalam dunia politik ‘kuku besi’ ini adalah dikecam oleh semua rakyat.

9. Mungkin rakyat tiada daya untuk melawan ‘samseng-samseng‘ ini dan jangan pula mereka yang mengamalkan politik sebegini menganggap rakyat takut dengan budaya ini. Ingat kekuatan rakyat pada fikirannya dan kuasa rakyat pada suaranya.

10. Tragedi di Gombak baru-baru ini hanya menyatukan kekuatan rakyat iaitu pemikiran Umno mesti ditolak dalam PRU 13 akan datang dan rakyat akan menterjemah kuasa mereka dalam  PRU ke 13 kerika memilih kerajaan mana yang perlu dan layak mentadbir urus negara ini kelak.

Umno hanya akan terus dikecam oleh rakyat kerana budaya ‘samseng’ yang mereka tunjukkan.

Sekian

Mencorak Masa Depan

Nasrudin bin Hassan
Ketua DPP Malaysia


Mencorak Masa Depan

Salam dari :
Aku Pejuang Islam ~API~

Israel, AS dan sekutu terancam dengan Morsi

Mohd Rashidi Hassan, 06 Dis 2012
Pada kesempatan berkunjung ke Mesir kali ini, elok juga dinukilkan perkembangan terkini yang berlaku, selepas calon Parti al-Hurriyah wal Adalah, Mohammed Morsi memenangi Pilihan Raya Presiden, Jun lepas.
Sebelum berlepas ke Kaherah, kita mendapat khabar menerusi media bahawa keadaan di Mesir sekarang ini berada di dalam kacau bilau, akibat tentangan puak pembangkang terhadap kerajaan.

Malah, dengan melaporkan setiap hari ada demonstrasi beserta laporan mengenai kematian, media seolah-olah mahu menggambarkan kepada kita, kerajaan Presiden Morsi yang ditunjangi gerakan Ikhwanul Muslimin tidak stabil dan bermasalah.

Malah ada kalangan rakan-rakan dan sanak saudara yang bimbang berlaku huru-hara sewaktu kunjungan dilakukan.

Sebaik penulis menjejakkan kaki di Kaherah, Khamis lepas, Mesir yang baru mengalami cuaca sejuk, berada dalam keadaan aman dan tenteram.

Semua berjalan dengan lancar dan baik. Tiada kekacauan, tiada kekecohan. Yang ada cuma pekikan dan hiruk pikuk hon di jalan raya, kerana perangai Arab yang suka menekan hon kenderaan.

Mesir bukan tiada masalah. Masalah memang wujud, penentangan terhadap kerajaan Morsi memang berlaku. Tetapi ianya tidaklah seriuh yang digembar-gemburkan.

Demonstrasi sentiasa ada. Ada demonstrasi pembangkang. Ada demonstrasi penyokong kerajaan.
Televisyen Mesir menyiarkan siaran secara langsung demonstrasi yang diadakan dan kita boleh membuat perbandingan yang jelas, demonstrasi mana yang mendapat sambutan, mana yang tidak.

10 juta rakyat demo sokong Morsi

Sabtu lepas, dianggarkan 10 juta rakyat Mesir berhimpun di seluruh Mesir semalam, untuk menyokong pindaan Perlembagaan baru yang diusahakan Presiden  Morsi bagi menggantikan Perlembagaan di zaman Hosni Mubarak.
Pindaan Perlembagaan diusahakan kerajaan baru Mesir di bawah kepimpinan Ikhwanul Muslimin, melalui Parti Kebebasan dan Keadilan yang menang dalam Pilihan Raya Umum, Jun lepas.

Selepas dilantik menjadi Presiden Mesir, Morsi membentuk sebuah jawatankuasa khas bagi merangka Perlembagaan rakyat untuk menggantikan Perlembagaan lama yang dianggap zalim dan diktator.

Draf cadangan Perlembagaan baru tersebut sudah dikemukakan ke pejabat Presiden dan Morsi sudah membuat pengumuman untuk menyerahkan Perlembagaan tersebut kepada rakyat menerusi referendum 15 Disember depan.

Bagaimanapun usaha Morsi mendapat tentangan hebat golongan fulul, iaitu saki baki kroni Hosni Mubarak dalam kerajaan diktator yang digulingkan menerusi kebangkitan rakyat 25 Januari 2011.

Kumpulan ini menguasai kuasa kehakiman iaitu Peguam Negara, Abdul Majid Mahmoud yang sudah ditukar jawatan sebulan lepas, untuk dihantar sebagai Duta ke Vatican.

Namun Abdul Majid menukar persetujuan beliau akibat tekanan pihak pembangkang yang berkepentingan untuk mensabotaj kerajaan baru.
Morsi kini berhadapan sekumpulan hakim-hakim tegar yang berusaha menghalang referendum rakyat.

Namun, perhimpunan terbesar dalam sejarah Mesir ini tunjangi sekitar 5 juta rakyat yang berhimpun di hadapan Universiti Kaherah, dan selebih di seluruh lokasi strategik seluruh negara, merencatkan rancangan pembangkang.

Mahkamah cuba bersidang Ahad lepas untuk menghalang draf Perlembagaan baru, namun berpaksa membatalkan sidang mereka kerana puluhan ribu penyokong-penyokong Morsi berhimpun di mahkamah.

Sejurus selepas penangguhan sidang Mahkamah, parti-parti pembangkang yang diketuai Parti Wafd, mengadakan pertemuan dengan Duta Besar Amerika Syarikat di Mesir.

Parti pembangkang ini menubuhkan sebuah kumpulan yang dinamakan 'Jabhah lil inqaz al-watani' atauGabungan Penyelamat Negara, yang dipimpin beberapa tokoh pembangkangSeperti Dr Mohamad al-Baradei, bekas calon Presiden Hamdin Sabbahi dan seorang lagi bekas calon PresidenAmr Mousa.

Perhimpunan terbesar rakyat Mesir menyokong Morsi bagaimanapun cuba disembunyikan media pro Barat yang hanya menunjukkan ketegaran segelintir penyokong pembangkang di Dataran Tahrir.

Setakat ini Mesir berada dalam keadaan yang amat aman, Morsi berjaya mengawal keselamatan dengan baik dan himpunan pembangkang yang ditaja Barat gagal mendapat sambutan.

Mengapa Barat dan sekutu cuba tumbangkan Morsi?

Umum mengetahui bahawa regim lama Mesir yang dikuasai Hosni Mubarak, merupakan sekutu rapat kepada Amerika dan Israel.

Apabila Mubarak ditumbangkan menerusi tsaurah (kebangkitan) rakyat, Mesir termasuk kelompok Arab Spring yang merubah struktur pemerintahan kerajaan, sejak reform dimulakan di Tunisia, Libya dan Maghribi.

Mesir merupakan lokasi strategik negara Arab untuk berhadapan dengan Israel. Selama ini, tempoh pemerintah zalim Mesir yang lunak dengan Israel sejak tahun 1960-an, sudah berakhir.

Paling ditakuti Amerika, Israel dan sekutu mereka ialah, Mesir kini dikuasai Ikhwanul Muslim, sebuah gerakan Islam yang mempunyai pengaruh yang luas di seluruh jazirah (semenanjung) Arab.

Justeru, penganalisis politik Asia Barat berpendapat, ada tiga negara yang hendak menggagalkan pemerintahan Morsi dan tidak mahu melihat kestabilan Mesir di bawah pengaruh Ikhwan.

Di Mesir, heboh dengan laporan yang diperolehi perisikan kerajaan bahawa, pembangkang di negara itu mendapat sumbangan kewangan daripada Emirah Arab Bersatu (U.A.E), Arab Saudi dan Kuwait.

Penganalisis berpendapat, mereka melakukan demikian,  pertama, kerana pengaruh Amerika yang kuat, serta hubungan rapat dengan blok Barat yang jelas mahu melindungi kepentingan Israel.

Malah kedangkalan pemimpin-pemimpin negara terbabit diperjelaskan dengan pembelian kelengkapan senjata serta jet-jet pejuang buatan Amerika yang menelan belanja puluhan bilion dollar.

Pembelian secara 'paksa' ini dibuat tatkala Amerika menghadapi krisis ekonomi yang meruncing, sedangkan hasilnya kebanyakan jet-jet pejuang terbabit tersadai di padang pasir kerana tidak berfungsi.

Faktor kedua, adalah kerana mereka irihati dgn kejayaan Mesir di bawah Morsi setakat ini, sedang memulihkan ekonomi Mesir, serta pengimbang tekanan jahat Israel terhadap Gaza, Palestin.

Ketiga, mereka bimbang Arab Spring akan merebak ke negara mereka dan menjatuhkan mereka dari tampuk kuasa, yang selama ini mereka tadbir secara diktator dan menindas rakyat.

Apa yang Morsi lakukan untuk Gaza

Ketakutan Israel cukup jelas dizahirkan mereka, selepas sahabat paling setia mereka Hosni Mubarak, tumbang di Mesir.

Kunjungan pertama kali ketua negara Arab, iaitu Emir Qatar ke Semenanjung Gaza dilihat sebagai ancaman terbuka terhadap kejahatan zionis terhadap umat Islam.

Sewaktu kunjungan ke Gaza sebelum serangan Israel, Emir Qatar, Sheikh Hamad Ibnu Jasim dengan jelas  mengatakan, beliau  dia tidak mungkin berada di Gaza jika tidak kerana tiga perkara.

Tanpa menjelaskan secara terperinci, Sheikh Hamad mengatakan, beliau memijak bumi Gaza disebabkan oleh Mesir, Revolusi rakyat Mesir dan kerana Presiden Mesir.

Oleh sebab tidak tahan dengan elemen-elemen sokongan terhadap Gaza, Israel mula melakukan serangan selama lapan hari dengan mengebom Gaza sesuka hati.

Ada penganalisis berpendapat, selain menyasarkan pimpinan utama Hamas, serangan Israel yang disokong Amerika dan sekutunya di negara Arab, adalah bertujuan untuk memberikan tekanan kepada Presiden Morsi.

Langkah mereka ternyata silap. Pada hari pertama serangan dilakukan Israel, Morsi mengarahkan Duta Mesir di Tel Aviv supaya pulang ke Kaherah dan menutup kedutaan.

Langkah kedua Morsi di dalam menanggani isu Gaza, ialah pada hari kedua serangan, beliau mengarahkan Perdana Menteri Mesir melawat Gaza, memberikan sokongan dan mengenalpasti apa bentuk bantuan yang harus disalurkan segera.

Ketiga, Morsi mengarahkan pintu Rafah yang merupakan sempadan kedua-dua negara dibuka 24 jam untuk membolehkan bantuan dibawa masuk segera dan mangsa yang tercedera dibawa keluar untuk mendapatkan rawatan.

Morsi juga mengadakan pertemuan segera dengan Perdana Menteri Turki, Recep Tayyib Erdogan dan pemimpin Hamas, Khalid Meshaal di Kaherah bagi menangani krisis tersebut.

Setakat ini, Morsi bersama rakan-rakan Ikhwanul Muslimin yang diketuai Mursyidul Am, Dr Mohammed Badie berjaya mengawal situasi dalam dan tekanan luaran Mesir dengan baik.

Namun tekanan dan pelbagai lagi ancaman dijangka dilakukan terus menerus oleh para penentang, yang tidak mahu Mesir melaksanakan keadilan dan demokrasi sebenar menurut Islam, yang bakal mengancam masa depan kuasa kuffar.

Kita berdoa agar Allah terus memberikan kekuatan kepada Ikhwanul Muslimin untuk menerajui Mesir sebaik-baiknya.

Tiada ulasan: