Rabu, 19 Disember 2012

BILA ILMU TAK BERUPAYA MEMBEZAKAN YANG HAQ DAN YANG BATIL...BILA ADA WAYER PUTUS..METOL TERBAKAR...FUSE PUTUS

Keluarga mangsa ISA terus dicengkam sengsara

Anis Nazri, 18 Dis 2012

KUALA LUMPUR: Di sebalik kenyataan kerajaan mahu memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), hakikatnya masih ada mangsa yang menanggung sengsara kerana akta yang zalim itu.

Kesengsaraan itu dirasai oleh 27 keluarga, membabitkan 27 tahanan ISA yang masih meringkuk di Kem Tahanan Perlindungan (Kemta), Kamunting.

10 di antara mereka merupakan warganegara Malaysia, manakala selebihnya dari negara luar seperti Sri Lanka, Bangladesh, India dan Iraq.

Mungkin ramai di kalangan rakyat Malaysia berasakan apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan ISA dimansuhkan, maka semua tahanannya dibebaskan.

Hakikatnya, ramai yang tidak tahu bahawa masih ada tahanan akta itu yang masih terkurung dan tertakluk dengan undang-undang baru, Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 atau SOSMA yang menggantikan ISA.

GMI, peguam ke Tawau

Episod kesengsaraan mangsa ISA ini dirasai Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) yang masih komited dalam usaha membebaskan semua tahanan ISA yang masih 'terperangkap'.

Pada 16 nov lalu, mereka menziarahi lapan keluarga tahanan ISA di Tawau, Sabah bagi mendapatkan maklumat dan memberikan khidmat nasihat kepada mereka.

Selain itu, kepayahan dan kesengsaraan mereka yang ditinggalkan ketua keluarga sudah tentu juga menjadi agenda utama GMI.

Diketuai Aliza Jaffar, yang juga isteri bekas tahanan ISA, Saari Sungib (kini Adun Hulu Kelang), rombongan seramai tujuh orang, termasuk dua peguam meluangkan masa tiga hari dan dua malam untuk menyantuni keluarga tahanan ISA.

'Hilang' sumber pendapatan

Lapan keluarga yang ditemui, kebanyakannya kehilangan tempat bergantung, lebih-lebih lagi bagi isteri-isteri yang tidak bekerja.

Sementelah suami kesayangan mereka ditahan akta kejam itu, anak-anak yang masih kecil turut menjadi mangsa apabila ada di antara mereka yang tidak pernah bersua muka dengan bapa mereka.

Asmira Amil, isteri kepada tahanan Adzmi Pindaton, yang sedang hamil lima bulan ketika suaminya ditahan Nov 2011 lalu, masih belum sempat membawa bayinya untuk ditunjukkan kepada suaminya.

Malah, kebanyakan mereka hanya dapat bertemu dengan tahanan hanya di awal penahanan, ekoran masalah kewangan yang begitu mendesak.

Selain keluarga Adzmi, GMI juga berpeluang menemui isteri kepada tahanan, Bakar Baba; isteri tahanan Darto Bandu; isteri tahanan Nazri Dollah; isteri tahanan Mohd Adnan Umar; nenek kepada isteri tahanan Muadz Hakim, kakak tahanan Mohd Sarail Osman; dan ibu tahanan Shamsuddin Alik.

Dua dibebaskan awal

Bagaimanapun, Sarail dan Shamsuddin telah dibebaskan sehari selepas lawatan GMI ke Tawau - yng difahamkan mereka dibebaskan lebih awal dari tempoh yang ditetapkan.

Menyedari ramai di kalangan ahli keluarga yang tidak tahu berbuat apa-apa sementara menanti tarikh pembebasan orang tersayang, GMI terpanggil untuk memberi khidmat nasihat peguam.

Diugut tidak bertemu peguam

Biarpun GMI dimaklumkan ada keluarga yang diugut polis agar tidak berhubung dengan peguam, mereka diberi penjelasan yang jelas berkenaan hak mereka.

Majlis penerangan mengenai hak-hak mereka disampaikan secara jelas oleh peguam Murnie Hidayah Anuar dan Farhana Abdul Halim dari Lawyers For Liberty (LFL).

Penubuhan GMI Tawau


Melihat kepada situasi getir keluarga tahanan di Tawau, GMI akhirnya menubuhkan GMI Tawau sebagai langkah menjaga kebajikan mereka dengan lebih berkesan.

Bekerjasama dengn PAS Kawasan Tawau, GMI Tawau akan bertindak sebagai penghubung dan pemudahcara bagi segala gerak kerja membantu keluarga tahanan di Tawau.

Sasar RM50,000 dana untuk keluarga tahanan
Sehubungan itu, satu inisiatif diambil untuk melancarkan kempen kutipan dana bagi membantu keluarga tahanan dengan GMI mensasarkan sebanyak RM50,000.

Bagi anda yang prihatin dengan keperitan dan kesengsaraan tahanan dan keluarga mereka, segala sumbangan yang ingin anda berikan boleh dilakukan melalui akaun Maybank 162209939776 atas nama Nashita Md Nor (Bendahari GMI).

Ternyata, mansuhnya ISA bergantinya SOSMA, lukanya masih sama, malah lebih parah lagi menghiris tahanan dan keluarga mereka.

GMI mengharapkan dengan sumbangan dana yang diberikan, dapat membantu meringankan beban mereka, di samping membantu gerak kerja GMI untuk meneruskan kempen menentang akta zalim ini.

Lawan taktik jahat Umno pindah pengundi di S’ngor

Harakahdaily, 18 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Pengalaman Terengganu berjaya ditawan semula oleh BN pada 2004 menerusi penipuan pilihan raya dan bukan atas kehendak rakyat menjadikan PKR Selangor bersedia melawan taktik jahat Umno untuk merampas negeri itu.

Lebih dari itu, Timbalan Pengerusi PKR Negeri Selangor, Zuraida Kamaruddin berkata, Selangor malah akan ‘mematahkan’ serangan pembangkang negeri untuk memenangi pilihan raya.

“Memang ada usaha kerja-kerja kotor Umno BN di Selangor. Kita akan berdepan tanpa membiarkan taktik jahat mereka memenangi PRU akan datang.

“Petugas-petugas setiap kawasan akan diberikan penerangan dengan jelas bagi mendedahkan mereka berhubung taktik ini,” kata Ahli Parlimen Ampang itu ketika dihubungi.

Zuraida yang juga Ketua Wanita PKR berkata, jentera parti akan mencari pengundi yang dipindahkan itu bagi mendapatkan butiran dan pengesahan bahawa mereka bukan orang tempatan yang layak mengundi kawasan tersebut.

“Bagi nama pemilih terbaru yang akan diterima penghujung tahun ini, kita akan teliti sehabis baik. Jika terdapat kekeliruan pada nama mereka, kita lapor kepada Suruhanjaya Pilihan Raya. Mereka nak terima atau tidak terpulang. Tapi kita akan rekodkan semuanya sebagai bukti,” katanya dipetik KeadilanDaily.

Tambah Zuraida, negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat khususnya Selangor bakal berhadapan pengundi baru yang mencurigakan.

Kata beliau, pemindahan pengundi adalah antara perkara yang perlu diperangi habis-habisan.

“Ini adalah taktik yang kita kenal pasti bakal memberikan kesan jika tidak dikaji daripada awal. Sebagai parti mempertahankan sistem demokrasi yang adil, kita akan patahkan usaha jahat Umno,” ujarnya.

Semasa berucap pada Himpunan Kebangkitan Rakyat di Dungun, Terengganu Jumaat lalu, Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa mendedahkan, Umno BN sedang berusaha membawa pengundi Terengganu ke Selangor bagi membantu parti itu menawan semula Selangor dalam PRU13.

Putrajaya: Adil boleh, kalau kecoh tak boleh

Harakahdaily, 18 Dis 2012
KANGAR: “Boleh ke kita ambil Putrajaya,” tanya Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu ketika berucap pada Himpunan Kebangkitan Rakyat peringkat Negeri Perlis di sini, malam tadi.

“Boleh!” jawab para hadirin.

Lantas, Mohamad berkata: “Kalau pilihan raya adil, boleh, kalau kecoh, tak boleh”.

Dengan sebab, katanya diadakan himpunan aman Bersih 1, 2 dan 3 untuk menuntut pilihan raya yang adil dan bersih.

Dalam nada berseloroh, beliau berkata Bersih 4 tidak diadakan kerana telah ‘dicuri’ oleh Umno yang mengadakan ‘tarian punggung’ di hadapan rumah Datuk S Ambiga.

Beliau menegaskan walaupun pilihan raya lalu berlangsung dalam keadaan yang tidak bersih, namun parti pembangkang dapat memenangi lima buah negeri.

Dengan sebab itu, katanya, terdapat pemimpin Umno BN yang mempersoalkan Pakatan Rakyat yang mendakwa perjalanan pilihan raya tidak bersih sedangkan mencapai kejayaan di negeri-negeri berkenaan.

“Mereka kata, pasal apa kamu (Pakatan Rakyat) menang lima negeri, kata (pilihan raya) tak adil.

“Kalau pilihan raya bersih, lama dah kita perintah. Kalau adil, dah lama kamu jadi pembangkang,” ujarnya pada majlis yang diadakan di Kompleks PAS Perlis, Kampung Pondok. Turut berucap ialah Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail dan anggota Jawatankuasa Tertinggi Pusat DAP, Dr Tan Seng Giaw.

Sehubungan itu, beliau yakin akan berlaku perubahan dalam pilihan raya umum nanti ekoran sambutan puluhan ribu yang menyertai siri jelajah Himpunan Kebangkitan Rakyat di seluruh negara.

Beliau selanjutnya mengulangi jemputan kepada semua rakyat Malaysia ke Himpunan 1 Juta Rakyat yang akan diadakan di ibu negara pada 12 Januari hadapan.

Selepas tiada jihad di Palestin kini Qardhawi pula Khawarij

Salmiyah Harun, 17 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Pemuda PAS Malaysia menyifatkan pemikiran ulama Qatar, Dr Yusuf Al-Qardhawi (gambar) tidak ada kaitan dengan pemikiran Khawarij sebagaimana didakwa oleh Ketua Ulama Muda Umno, Fathul Bari Mat Jahaya.

Bagi Pemuda PAS,  kelompok agamawan seperti Ulama Muda Umno adalah pengampu kerajaan dan wujud di mana-mana negara umat Islam yang dibayar upah untuk menghalalkan kebejatan pemerintah.

Demikian kata Ketua Penerangannya, Ridhuan Mohd Nor yang mengulas dakwaan Fathul Bari yang mendakwa pemikiran Yusuf Al-Qardhawi sama dengan Khawarij.

Fathul mengatakan pemikiran Yusuf Al- Qardhawi cenderung kepada khawarij.

Kenyataannya tersebar dalam laman Youtube sejak beberapa bulan yang lalu dan kini sedang hebat dikongsi oleh pengguna laman sosial Facebook.

Sebelum ini, Ulama Muda Umno juga membuat kenyataan kontroversi apabila berkata tidak ada jihad di Palestin sekarang.

Khawarij yang muncul pada tahun 37 Hijrah menentang kerajaan Islam Saidina Ali namun, namun umat Islam hari ini jauh daripada syariat Islam dan menentang syariat Islam.

Bagi Riduan (gambar) , Yusuf Al-Qardhawi memahami gejolak perasaan rakyat serta kehebatan beliau menentang kezaliman pemerintah adalah berdasarkan ajaran Islam dan jauh sekali daripada nilai-nilai pendokong khawarij.

Menerusi karya, kata Ridhuan, beliau telah membuktikan ketokohan intelektualnya di samping komited untuk sama-sama memahami kemelut dan pergolakan yang melingkari setiap ruang lingkup kehidupan umat Islam kontemporari hari ini.

Katanya, ketegasan Qardhawi dalam mendokong hak dan kebenaran, dan menolak kemungkaran serta kebatilan harus diteladani oleh cendekiawan Islam yang lain.

Tambahnya, kemampuan beliau untuk turut sama menyelami denyut dan nadi umat seharusnya menjadi obor untuk menyemarakkan semangat di kalangan generasi muda.

"Qardhawi telah menghasilkan ratusan karya dan beliau adalah kader terbaik Ikhwanul Muslimin abad 21," katanya.

Dari sudut peribadinya Riduan berkata beliau beruntung berkesempatan untuk mengenali pemikiran Dr. Yusuf al-Qardhawi menerusi penglibatan dalam gerakan Islam serta karya-karyanya yang membuktikan ketokohannya.

"Kemampuan karya beliau telah teruji, contohnya sepertimana dalam bukunya 'Halal & Haram dalam Islam', yang mendapat sambutan di kalangan umat Islam seluruh dunia di samping dijadikan rujukan di pelbagai institusi pendidikan dan ulama di seluruh dunia Islam sehingga ke hari ini," katanya ketika dihubungi.

‘R’ minta siasat dakwaan kehilangan RM12.3 juta

Muhammad Yusri Amin, 17 Dis 2012
KOTA BHARU: Gabungan Profesional Menuntut Royalti, Pendaratan Minyak dan Gas Ke Kelantan (Royalti) menuntut kerajaan negeri supaya mendesak Jabatan Audit negeri dan Ketua Audit Negara segera melakukan siasatan ke atas kehilangan wang yang didakwa berjumlah RM12.3 juta.
Surat kepada pihak Kerajaan Negeri berkatian kes itu telah pun dihantar pada 12 Disember 2012 yang lalu.

Presiden Royalti (‘R’), Nazri Deraman dalam satu kenyataan media mendakwa dalam perkembangan terbaru membabitkan ‘Wang Ehsan’ oleh pihak Kerajaan Malaysia terdapat perbezaan angka perbelanjaan yang serius berbanding angka dikeluarkan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri merangkap Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Perbezaan ketara juga adalah pada jumlah dikeluarkan Timbalan Menteri Kewangan Datuk Dr Awang Adek Hussein.

Nazri mendakwa, Menteri Kewangan Malaysia mengeluarkan kenyataan perbelanjaan sebanyak RM49.1 juta sedangkan Mustapa serta Jabatan Perdana Menteri ialah sebanyak RM61.4 juta.

Menteri Kewangan Malaysia Datuk Seri Najib ketika menjawab soalan lisan Ahli Parlimen Machang Saifuddin Nasution Ismail di Parlimen pada 23 November 2012 yang lalu mendakwa Kelantan sehingga 30 September 2012 sudah menerima (wang ehsan) sebanyak RM49,186,529.

“Justeru penyelewengan telah berlaku, lesap sebanyak RM12.3 juta,” dakwa Nazri.

Nazri mendakwa, menurut iklan dikeluarkan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Teknologi Maklumat Malaysia pada 2010, Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak mendakwa Kelantan layak mendapat  Wang Ehsan sebanyak RM20 juta setahun, manakala Timbalan Menteri Kewangan Malaysia Datuk Dr Awang Adek (pada kenyataan medianya 29 Julai 2012) mendakwa Kelantan menerima wang ehsan sebanyak RM24 juta setahun, dan tiga tahun menjadi RM72 juta.

Sementara Mustapa pada kenyataan media 5 Ogos 2012 mendakwa Kerajaan Pusat sudah menyalurkan ‘Wang Ehsan' sebanyak RM61.4 juta (RM20.467 setahun) sejak 3 tahun lalu.

“Dalam perkembangan terbaru ini, ‘R’ mendesak supaya Laporan Kewangan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP)  Negeri Kelantan khususnya membabitkan pengurusan perbelanjaan ‘Wang Ehsan’ mestilah diaudit segera.

“Ini penting bagi mempastikan ketelusan perbelanjaan wang rakyat khususnya apabila berlaku ketirisan didakwa berjumlah RM12.3 juta wang rakyat,” ujarnya.

Nazri mendakwa, ‘R’ menyedari bahawa penyelewengan, ketirisan dan ketidaktelusan didakwa berlaku dalam ‘skandal wang ehsan’ itu lantaran pengurusannya membelakangi saluran perundangan.

Boleh kata apa saja tentang DAP tetapi jauhi BN

Harakahdaily, 17 Dis 2012
KUALA LUMPUR: “Kita tidak boleh dibuai oleh permainan media perdana sejak dua hari yang lepas kerana seperti biasa media perdana itu tugasnya sekarang ialah untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat,” tulis Aspan Alias.


Menulis di dalam blognya http://aspanaliasnet.blogspot.com/, beliau menyatakan ini kerana Pakatan Rakyat memang sudah semakin hampir untuk menghampiri Putrajaya yang tidak mungkin mampu dipertahankan oleh BN sekarang ini.

Berikut tulisan penuh beliau.

Media perdana sekarang memainkan isu DAP parti chauvinis dan sebagainya. Media arus perdana memainkan isu DAP sebagai parti Cina kerana tidak ada seorang pun calon Melayu  yang bertanding memenangi walau satu kerusi pun. Hanya yang perlu kita ketahui yang DAP tidak seperti UMNO yang telah membentuk mentaliti ‘quota’ dalam mana Melayu mesti diberikan segala keistimewaan dalam semua hal kerana Melayu yang mempunyai negara ini.

Bangsa lain kononnya hanyalah bangsa yang menumpang sahaja sedangkan sekarang ini seorang kaum Cina itu merupakan generasi keempat berada di dalam negara ini. Bangsa Cina yang lahir sekarang ini tidak tahu pun yang mereka itu bukan bangsa Malaysia (seperti yang di katakan oleh pemimpin UMNO) kerana mereka lahir di sini. Mereka (kaum Cina) tidak ada negeri lain seperti juga orang Melayu yang tidak ada negeri lain selain dari Malaysia ini.

Itu sebabnya kita rakyat semua kaum ingin melakukan perubahan kerana jika tidak dilakukan perubahan itu satu-satunya negara yang kita ada ini akan hanyut ditelan masa kerana tidak berkemampuan untuk wujud mengikut kehendak masa dan zamannya. Kita tidak ada negara lain dari negara ini. Bagi mereka yang telah mengaut kekayaan melalui kuasa yang ada kepada mereka boleh duduk dan mendiami negeri lain kerana mereka adalah kaum yang mewah dan boleh hidup di mana-mana sahaja hasil dari rompakan harta rakyat yang telah berlaku sebegitu lama tanpa had itu.

Baik DAP mahu pun PAS dan PKR, mereka mewakili semua kaum yang menuntut perubahan ini. Dalam usaha menuntut perubahan sememangnya satu usaha yang sangat susah tetapi apa pilihan yang ada kepada rakyat ini. Jika tidak diubah rakyat negara kita sendiri akan berubah menjadi rakyat yang hina di sisi rakyat dan masyarakat antarabangsa yang sedang berubah mengikut kehendak zamannya.

Merata-rata di dunia ini rasuah sudah menjadi perkara yang jelek di sisi mereka. Itulah sebabnya banyak negara dalam dunia sekarang ini telah menolak parti-parti yang memerintah kerana tidak mahu lagi pimpinan yang rasuah. Hanya di negara ini sahaja pemimpin yang rasuah bercakap besar dan menjanjikan kehidupan yang baik di dunia dan akhirat.

Parti Liberal Demokrat Jepun telah disungkurkan oleh rakyat negara itu kerana rasuah. LDP telah menjadi pembangkang dan baru-baru ini LDP telah kembali berkuasa setelah belajar dari pengalaman sendiri Setelah berubah semasa berada di petak pembangkang di parlimennya beberapa tahun baru-baru ini LDP telah kembali memerintah setelah belajar betapa buruk dan hinanya rasuah yang mereka lakukan semasa memerintah selama 50 tahun dahulu.

Jika di Jepun rakyatnya boleh berubah tidak ada sebab kenapa kita tidak boleh melakukan perubahan itu. Jika LDP telah belajar yang rasuah itu buruk dan hina semasa dalam pembangkang dahulu, UMNO juga akan belajar perkara yang sama jika kita paksa UMNO belajar seperti pelajaran yang di lalui oleh LDP Jepun itu.

Parti Kongres India tersungkur di hadapan parti Jenata dahulu, kini Kongress India telah kembali berkuasa dengan kepimpinan yang lebih baik. Lama juga tempoh Kongres berada di pihak pembangkang tetapi akhirnya parti Kongres India telah belajar pengajaran yang baik dan kini kembali menerajui pimpinan negara yang mempunyai demokrasi yang terbesar di Asia ini.

DAP bersama dengan PAS serta PKR sedang memainkan peranan memberikan pelajaran kepada kepimpinan UMNO dengan memberikan pimpinan alternatif seperti apa yang diberikan oleh parti Janata kepada rakyat India dahulu. Rakyat terpaksa melakukan ini kerana itu sahaja yang boleh membuktikan kepada kepimpinan yang rasuah dan lalai itu yang rasuah dan menyalahgunakan kuasa itu adalah kerja hina di sisi masyarakat, apatah lagi di sisi agama suci kita.

Kesalahan rasuah yang keterlaluan ini tidak boleh ditutupi dengan BRIM. PRIM atau apa-apa yang ‘RIM’ yang lain. Masakan rakyat boleh terpikat dengan imbuhan-imbuhan yang diberikan sejemput itu berbanding dengan berkepuk-kepuk wang mereka (rakyat) yang telah di larikan oleh pimpinan kita untuk kepentingan mereka dan kroni serta keluarga mereka dengan tidak ada segan silu itu.

Isu Melayu kalah dalam pertandingan merebut CEC DAP menjadi isu oleh pimpinan BN termasuk oleh Perdana Menteri sendiri. Melayu baru hendak bertunas di dalam DAP dan dengan kehadiran beberapa orang Melayu dan Bumiputera yang dilantik untuk bersama-sama dalam CEC itu menunjukkan yang DAP serius dalam membawa parti itu menjadi parti ‘multi-racial’. MCA yang begitu lama usianya masih tidak ada seorang pun Melayu atau Bumiputera di dalamnya dan parti yang uzur itu merupakan parti yang sebenar-benarnya ‘chauvinistic’ dengan pandangan anti melayu dan Islamnya yang begitu mendalam.

Baik dari sudut mana pun kita pandang DAP itu ia tetap parti yang lebih ‘multiracial’ jika dibandingkan dengam MCA, rakan kongsi BN yang kedua terbesar itu. Oleh kerana saya belum lagi sampai usia keahlian saya selama 2 tahun maka saya tidak dapat untuk menawarkan apa-apa dalam pemilihan CEC baru-baru ini. Jika kalau perlembagaan parti itu sudah membolehkan saya bertanding saya akan menawarkan untuk bertanding dalam pemilihan itu.

Kita tidak boleh dibuai oleh permainan media perdana sejak dua hari yang lepas kerana seperti biasa media perdana itu tugasnya sekarang ialah untuk memecahbelahkan Pakatan Rakyat kerana Pakatan Rakyat memang sudah semakin hampir untuk menghampiri Putrajaya yang tidak mungkin mampu dipertahankan oleh BN sekarang ini.

Tetapi apa yang saya perkatakan ini hanya mengikut kemampuan kita berfikir kerana yang penentu terakhirnya tetap Tuhan yang Maha Kuasa. Itulah sebabnya setiap tindakan kita mesti diiringi dengan doa dan munajat kepada Tuhan kerana Tuhan sahaja yang akan memberikan keputusannya.

Tuhan telah memberikan pesan dan kenyataan kepada kita, ‘apa yang Ku berikan kepada mu itu, adalah yang terbaik bagi mu’. Kita terima sahaja apa-apa ketentuan Tuhan. Itu sebabnya Pakatan Rakyat jangan mengambil alih kerja Tuhan seperti yang dilakukan oleh BN. BN dan pimpinannya selalu berkata  “hanya BN dan UMNO sahaja yang boleh menentukan masa depan kamu semua. Kalau kamu pilih Pakatan Rakyat kamu semua termasuk agama kamu akan terhakis dan Melayu akan hilang di dunia ini”.

Tetapi mereka (pimpinan BN) tidak menyedari Melayu telah mula hilang dunianya walaupun mereka (melayu) telah memerintah selama lebih dari 5 dekad. Jangan terpengaruh dengan ungkapan yang merugikan kita dari pimpinan BN kerana kita tidak boleh menerima kata-kata pimpinan yang fasik semata-mata untuk kebaikan kita semua.

JPJ akan serah dokumen kesalahan AES esok

Muhammad Faizal, 17 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan menyerahkan dokumen berkaitan dengan kesalahan di bawah pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) esok.
(Zulhazmi [tengah] bersama dua pengguna jalanraya yang tidak mengaku salah selepas disaman di bawah AES)

Dokumen tersebut dijangka akan diserahkan oleh JPJ kepada Peguam Zulhazmi Shariff di mahkamah apabila dua pemandu yang diwakili oleh beliau mengaku tidak bersalah sebelum ini.

Zulhazmi yang ditemui memberitahu, pihaknya akan menerima dokumen tersebut esok dan akan meneliti dokumen yang diberikan.

"Esok JPJ akan memberi dokumen yang berkaitan AES terhadap saman yang dikeluarkan ke atas dua pemandu yang mengaku tidak bersalah sebelum ini.

"Selepas itu kita akan meneliti dokumen tersebut dan apa jua bentuk penelitian yang akan kita lakukan itu tidak akan didedahkan," jelasnya.

Menurut beliau lagi, pada peringkat pendakwaan JPJ kena buktikan dakwaan yang mengatakan kedua-dua pemandu itu benar-benar bersalah mengikut apa yang dinyatakan dalam notis saman tersebut.

"JPJ kena buktikan dan kita dari pihak peguam akan teliti dari segala sudut," sambung beliau lagi.

Zulhazmi turut menyatakan mahkamah akan menetapkan tarikh baru bagi perbicaraan kes tersebut.

Sebelum itu, dua pengguna jalan raya yang disabitkan kesalahan di bawah pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) mengaku tidak bersalah

Majistret, Noorasyikin Sahat menetapkan 18 Disember ini bagi pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) menyerahkan dokumen berkaitan.

Kedua-dua mereka, Mohd Ridzuan Mohd Yusoff dan Henny Suryani Yacub @ Yaakob didakwa kerana tidak mematuhi isyarat lampu merah di Jalan Klang Lama.

Rakyat T'ganu diajak bersatu pertahan hak

Harakahdaily, 17 Dis 2012
KUALA TERENGGANU: Rakyat Terengganu, tanpa mengira fahaman politik, diajak untuk mempertahankan hak dan kedaulatan Terengganu dalam isu pemilikan telaga minyak baru PM 307, Bertam.

Adun Batu Burok, Terengganu, Dr Syed Azman Ahmad  Nawawi (gambar) dalam tulisannya di Harakahdaily berkata, isu hak royalti minyak Bertam kepada negeri Terengganu adalah persoalan kedaulatan dan maruah negeri yang berdaulat.

Setiap rakyat Terengganu biarpun berbeza pandangan politik dan parti, semestinya mempertahankan hak ini demi kebaikan negeri Darul Iman ini, tulisnya.

"Semua rakyat Terengganu yang sayangkan negerinya harus bersatu dalam mempertahankan hak negeri daripada diambil oleh negeri lain," katanya dalam tulisan itu.

(Baca tulisan penuh beliau di sini)


Isu ini menjadi panas apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan telaga minyak yang baru ditemui PM 307, Bertam adalah di perairan Pahang.

Oleh itu, Pahang dijangka akan mula menerima sumbangan wang ehsan sebanyak RM100 juta setahun mulai 2015.

Namun dalam sidang DUN Terengganu baru-baru ini, Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said memaklumkan ia adalah dalam kawasan perairan Terengganu.

"Kita (Kerajaan Terengganu) menerima surat dari syarikat Lundin Oil (syarikat carigali yang berpangkalan di Sweden) yang melaksanakan kerja-kerja carigali di kawasan berkenaan (dengan kerjasama Petronas Carigali) mengesahkan bahawa ia adalah di kawasan perairan Terengganu," jawab Ahmad Said kepada soalan yang dikemukakan oleh Dr Syed Azman di dalam sidang DUN baru-baru ini.

Lim Kit Siang 'minta maaf' kepada Najib

Harakahdaily, 17 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Anggota Parlimen Ipoh Timor, Lim Kit Siang (gambar) 'memohon maaf' kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan pemimpin Umno yang lain kerana beliau menang dalam pemilihan DAP baru-baru ini.

"Saya memohon maaf kepada Najib dan pemimpin Umno/BN kerana terpilih semula ke dalam CEC sebagaimana Kongres DAP sebelum ini, kali ini dengan undi paling tinggi," kata Kit Siang dalam kenyataan.

Menurut Kit Siang, Najib dan pemimpin Umno yang lain pergi ke seluruh negara memberitahu bahawa DAP sebuah parti yang tidak demokratik, "mendakwa saya pemimpin DAP walaupun saya tidak terpilih sebagai pemimpin DAP."

"Walaupun hanya memegang jawatan sebagai ahli parlimen dan bukannya pemimpin yang dipilih, Lim Kit Siang terbukti seorang individu yang berkuasa dalam parti pembangkang," kata Najib semasa Perhimpunan Agung Umno 2012 (PAU 12) baru-baru ini.

"Sekarang apakah kebenarannya, adakah Najib tersalah nasihat atau sengaja menipu terhadap saya," kata Lim Kit Siang.

Tiada ulasan: