Khamis, 20 Disember 2012

SERONOK KE BILA MENIPU...SERONOK KE BILA AMBIK RASUAH DAN BERI RASUAH

AELB belum boleh uji pelan rawatan sisa
 
Proses rawatan sisa yang dicadangkan oleh Lynas Corporation dari loji penapisannya di Gebeng, Kuantan masih belum diberi kelulusan oleh Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB).

NONEKetua Pengarahnya, Datuk Raja Abdul Aziz Raja Adnan (kiri) berkata proses itu masih belum diuji kerana tidak ada apa yang hendak diuji.
Ketika ditemui di luar bengkel keselamatan nuklear Agensi Tenaga Atom Antarabangsa di Kuala Lumpur hari ini, beliau berkata kitaran (pengeluaran) loji itu belum lagi selesai, maka belum ada sisa untuk diproses.
Oleh itu, katanya, AELB masih belum untuk mengesahkan bahawa proses tersebut adalah selamat atau ia benar-benar akan mengurangkan sisa radioaktif dari loji berkenaan kepada bahan radiasi paras rendah yang selamat untuk diangkut dan dikendalikan sebagai produk komersial.
Bagaimanapun, Raja Aziz memberi jaminan bahawa AELB bersungguh-sungguh memantau loji pemprosesan tersebut.

Beliau berkata pengawal selia akan menggunakan operasi loji Lynas sepanjang tempoh TOL untuk menilai dan memantau keadaan.

Ini termasuk menentukan sama ada pemprosesan sisa itu benar-benar berfungsi dan sama ada produk sampingannya akan selamat untuk kegunaan komersial.
Beta Tegap boleh cabar arahan turun kamera AES
 
Syarikat konsesi Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), Beta Tegap Sdn Bhd telah mendapat kebenaran untuk semakan kehakiman terhadap arahan Majlis Perbandaran Sepang (MPS) untuk menurunkan dua kamera had laju.

NONEPeguam Beta Tegap, Fiona Bodipalar (kiri dalam foto) berkata
Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah memberikan kebenaran untuk semakan kehakiman itu didengar pada 14 Februari.

Dalam surat bertarikh 6 Disember, MPS telah mengarahkan syarikat itu menurunkan dua kamera had laju di Lebuhraya Utara-Selatan dan Lebuhraya Lembah Klang Selatan dalam tempoh 14 hari.

Bagaimanapun, berdasarkan nasihat guaman, arahan itu kemudiannya dipinda kepada 'menutup' peralatan tersebut dalam tempoh 24 jam.

Fiona berkata Hakim Datuk Zaleha Yusof yang mendengarnya dalam kamar,  turut mengeluarkan perintah supaya MPS "tidak akan mengambil tindakan untuk menurun atau menutup" kamera berkenaan sehingga kes itu selesai.

"MPS telah bersetuju dengan perintah itu," katanya hari ini.

Dalam permohonannya, Beta Tegap turut memohon pengisytiharan bahawa MPS tidak mempunyai bidangkuasa ke atas kedua-dua lebuh raya.

[Baca berita penuh]


|
|
|
|
|
|
|
|
|
'Utusan tak perlu tarik tulisan Zam'
 
Akhbar Utusan Malaysia versi dalam talian tidak perlu menarik balik rencana tulisan bekas ketua pengarangnya, Tan Sri Zainuddin Maidin tentang mantan Presiden Indonesia, BJ Habibie, kata bekas ketua pengarang Bernama, Datuk Seri Azman Ujang.

Menurutnya, orang ramai perlu membaca rencana itu bagi mengetahui perkara sebenar yang ditulis oleh Zainuddin Maidin atau dikenali sebagai Zam.

NONE"Saya pun hairan kenapa artikel asalnya ditarik, dipadamkan, sepatutnya tidak," kata Azman di forum 'Utusan: Kewartawanan Dahulu dan Kini' di Dewan Bahasa dan Pustaka pagi tadi.

"Orang ramai nak baca, setelah SBY (Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono) merungut, apa sebenarnya yang Zam tulis?" kata Azman sewaktu ditanya tentang sikap yang perlu diambil Utusan dalam kontroversi berkenaan.

Tulisan Zainudin bertajuk 'Persamaan BJ Habibie dengan Anwar Ibrahim' diterbitkan Utusan pada 10 Disember lalu di mana beliau menyifatkan Habibie dan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai "anjing imperialisme"

Susilo semalam menyifatkan tulisan itu sebagai tidak wajar, tidak beretika, dan menjejaskan hubungan baik dua negara.

Menurut Azman, beliau percaya Susilo memberi reaksi begitu kerana latarbelakang Indonesia yang mempunyai semangat kebangsaan yang kuat.

NONEBeliau juga percaya Susilo tidak senang apabila Habibie disamakan dengan Anwar.
 
"SBY menyifatkan satu penghinaan kepada bekas presiden Indonesia kerana dia diletakkan satu bakul dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim," katanya.

Pandangan Azman disokong seorang lagi ahli forum, Profesor Ahmad Murad Merican.

"Artikel itu tidak salah walau apa-apa senario politik (sekali pun). Itu hak penulis dan juga tidak semestinya mewakili Utusan," katanya bercakap di forum yang sama.

Bagaimana pun, beliau menasihatkan agar penyiaran tulisan itu perlu mengambil kira hubungan baik Malaysia dan Indonesia yang perlu dipelihara.

"Jadi dalam konteks ini dari segi etikanya penyiaran artikel itu mungkin editor perlu berhati-hati bagaimana artikel itu disiarkan, di mana ia disiarkan juga penting, headline (tajuknya), itu pun penting dan ada impak kepada pembaca.

"Perkara ini boleh kita perbaiki dalam konteks menjalin perhubungan antara negara kita dan negara luar," katanya.
Anwar: Umno wajar desak Zam, Utusan mohon maaf
7:56PM Dis 19 2012  
Umno digesa mendesak Utusan Malaysia dan Tan Sri Zainucdin Maidin memohon maaf secara terbuka ekoran tulisan bekas menteri penerangan itu dalam akhbar milik parti itu, yang mengandungi kecaman terhadap beberapa pemimpin Indonesia.

Dalam satu siaran akhbar hari ini, Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata serangan biadap Zainuddin ke atas bekas Presiden BJ Habibie kini merebak pula kepada seorang lagi bekas presiden republik itu, Gus Dur, dan reformis terkenal, Amien Rais.

Anwar turut menggesa Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim supaya mengambil tindakan.

"Rais sewajarnya tidak berdolak-dalik dan memberi alasan lagi, memandangkan perancangan biadap menghina tokok pimpinan Indonesia ini disiarkan dalam Utusan Malaysia, sebuah media yang diketahui dimiliki oleh Umno.

"Justeru, apakah tidak wajar untuk pemimpin Umno untuk mendesak Zainuddin dan Utusan Malaysia supaya memohon maaf secara terbuka?

"Saya percaya dan yakin bahawa kebiadaban sebegini tidak sekali-kali mewakili sentimen rakyat malah dibantah keras oleh majoriti rakyat Malaysia yang amat menghormati tokoh-tokoh Indonesia tersebut.

Pada 10 Disember lalu, Utusan Malaysia telah menerbitkan satu artikel yang ditulis oleh Zainuddin, yang mempersendakan Anwar kerana menjemput Habibie menyampaikan kuliah di Universiti Selangor pada 6 Disember.
AMK buat laporan desak polis siasat pendedahan Deepak
3:01PM Dis 19 2012  
Angkatan Muda Keadilan (AMK) hari ini membuat laporan meminta polis menyiasat pendedahan ahli perniagaan Deepak Jaikishan berhubung penyediaan akuan bersumpah (SD) kedua penyiasat persendirian P Balasubramaniam.

Laporan itu dibuat oleh Ketua AMK Shamsul Iskandar Md Akin di ibupejabat polis Petaling Jaya pada jam 12.07 pagi ini.

NONELaporan itu dibuat berdasarkan pendedahan Deepak yang diterbitkan oleh portal Harakahdaily (edisi video) dan Keadilan Daily pada 12 Disember lalu.

Dalam laporan polis itu, Shamsul berkata, Deepak menceritakan latarbelakang penyediaan SD kedua itu secara terperinci yang didakwanya mengaitkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, isterinya Rosmah Mansor dan seorang peguam yang namanya tidak dinyatakan.

Dalam laporan polis itu juga, Shamsul juga berkata, Deepak mendakwa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) lebih berminat untuk menutup kes tersebut selepas pendedahan SD itu.

Sehubungan itu, kata Shamsul, hal demikian menimbulkan persoalan antaranya apakah kepentingan Najib dan Rosmah yang didakwa memanggil Deepak - sepertimana yang didakwa oleh peniaga permaidani itu -  pada hari Balasubramaniam mendedahkan SD pertamanya.

Sehubungan itu, Shamsul mendesak supaya siasatan kes pembunuhan wanita Mongolia itu dibuka semula.
Mukhriz: Israel lancar 'penghapusan secara senyap' rakyat Gaza
 
Rakyat Palestine bukan sahaja diserang bedilan bom dan bidikan senjata api, malah turut diancam dengan gerakan penghapusan bangsa secara senyap oleh Israel, kata Penasihat Yayasan Keamana Sedunia Perdana Malaysia (PGPF) Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir.
Beliau berkata antara kekejaman yang dilakukan Israel adalah membuang sisa buangan termasuk daripada sistem pembetungan ke dalam laut yang akhirnya mencemari pantai Gaza.     
NONE"Pantai Gaza tercemar dengan pelbagai bahan toksik. Ikan (yang ditangkap di situ) yang merupakan sumber makanan utama penduduk Gaza disyaki diracuni toksik," katanya.
Mukhriz memberitahu pemberita demikian selepas menerima sumbangan daripada Bank Perusahanan Kecil dan Sederhana Malaysia Berhad (SME Bank) di pejabatnya hari ini.
Mukhriz yang juga timbalan menteri perdagangan antarabangsa dan industri berkata tentera Israel mengenakan tekanan kepada nelayan-nelayan Palestin supaya hanya menangkap ikan di kawasan enam kilometer dari pantai.
"Sistem kumbahan turut dimusnahkan menyebabkan sumber air di Gaza tercemar. Ini menyebabkan rakyat Gaza menghidap pelbagai jenis penyakit dan ramai yang mati tanpa dapat dikesan puncanya oleh doktor.
"Kematian terpaksa dilaporkan kes kematian biasa dan bilangan kes seumpama itu di Gaza dilaporkan antara yang tertinggi di dunia," katanya.
israel gaza attack 140109 02Selain itu Muhkriz berkata beliau amat berbangga apabila diberitahu pemimpin Hamas bahawa rakyat Malaysia merupakan sukarelawan teramai di Gaza iaitu lebih kurang 200 orang.
"Saya diberitahu bahawa rakyat Gaza amat tersentuh dan amat menghargai usaha daripada kita. Mereka juga menaruh harapan tinggi agar bantuan akan berterusan," katanya.   
Menurut Mukhriz, pihaknya akan meneruskan usaha membantu rakyat Gaza khususnya menyediakan mesin perubatan baharu untuk kegunaan hospital di situ.
Katanya Tabung Kecemasan Gaza yang dilancarkan bulan lalu terus menerima sambutan memberangsangkan daripada pelbagai pihak termasuk tokoh-tokoh korporat, individu dan agensi kerajaan.
Hari ini satu lagi syarikat swasta iaitu SME Berhad menyampaikan bantuan yang dikumpul daripada warga kerjanya berjumlah RM40,400.
Sumbangan disampaikan Pengarah Urusan syarikat itu Datuk Mohd Radzif Mohd Yunus.
- Bernama

Musa Hassan dedah Phang arah polis lulus projek berkaitan APCO

(Oleh Sidiqin Omar)
PETALING JAYA 10 Dis: Tan Sri Musa Hassan mendedahkan, satu projek komunikasi Polis Di Raja Malaysia (PDRM) bernilai ratusan juta ringgit mempunyai kaitan dengan perunding perhubungan awam, APCO Worldwide – syarikat Israel untuk menggilap imej peribadi Datuk Seri Najib Razak dan kerajaan di mata dunia.
Kata bekas Ketua Polis Negara itu, ia adalah projek komunikasi Motorola dari sistem analog ke digital PDRM.
“Projek tersebut diperolehi pada akhir 2009. (Hal) Apco dulu,” katanya pada sidang media di sini hari ini.
Menurut Musa, bekas anggota penasihat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Robert Phang ‘mengarahkan’ pegawai polis untuk meluluskan projek tersebut.
“Saya tak tahu berapa jumlah projek. Tapi saya dimaklumkan oleh sumber-sumber tertentu bahawa projek komunikasi belum lengkap sepenuhnya, tetapi telah diminta untuk dikomisenkan (diluluskan) untuk beroperasi.
“Kalau pegawai komunikasi yang menjaga itu tadi tidak dikomisenkan, maka mereka tidak dibayar. Oleh itu dia (Robert) telah meminta untuk seorang pegawai yang menjaga komunikasi untuk komisenkan komunikasi itu,” katanya.
Jelas Musa, pegawai yang tidak dinamakan tersebut tidak mahu meluluskan sistem komunikasi itu kerana spekifikasinya tidak lengkap.
“Sebab itu, dia (Robert) telah mengugut pegawai ini – kalau komunikasi tidak diluluskan, pegawai itu akan ditukar 24 jam.
“Kalau seorang awam boleh mengugut pegawai polis untuk ditukar kerana tidak meluluskan projek tadi, siapa yang berkuasa dalam polis?” soalnya.
Musa berkata, pegawai tersebut dipanggil Ketua Polis Negara ketika itu, Tan Sri Ismail Omar untuk menandatangani, namun masih enggan. Akibatnya pegawai tersebut ditukar 24 jam dan diganti dengan pegawai baru yang menandatangani surat kelulusan tersebut.
“Ia berlaku lepas saya bersara,” jelas Musa sambil menambah isu tersebut telah lama dimaklumkan kepadanya.
“Ini salahguna kuasa yang perlu disiasat. Perkara ini dimaklumkan kepada saya oleh sumber polis.
“Kalau orang (Robert) macam ini boleh mengarah pegawai polis, bermakna dia berkuasa dalam pasukan (PDRM). Dia boleh serang orang lain yang dia tak suka,” kata Musa.
Pada April 2010, Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendedahkan, kewujudan perisik Israel dalam PDRM melalui satu kontrak dengan nama APCO 425.
Projek itu disubkontrakkan kepada syarikat bernama Asiasoft Malaysia. Dua pemegang saham dalam syarikat berkenaan ialah B System Sdn Bhd dan Asiasoft PLC.
Asiasoft PLC didaftar di Singapura, dikuasai oleh Asiasoft Global  PLC (dan) yang berpangkalan di Israel.
'Kenapa bekas pegawai tinggi polis miliki flat kos rendah?'
 
PKR hari ini menuntut penjelasan daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bagaimana seorang bekas pegawai tinggi polis dapat membeli sekurang-kurangnya empat rumah pangsa kos rendah di Miharja di pusat bandar Kuala Lumpur.

Ketua biro hak pengguna PKR, Yahya Sahri mendakwa maklumat itu diperolehinya melalui carian hartanah dengan DBKL.

NONEMenurutnya, carian itu dibuat pada tahun 1999 sebaik sahaja
selepas pegawai bersara.

"Flat itu dimiliki oleh beliau dan isterinya.

"Orang awam yang layak terutamanya yang tinggal di bandar terpaksa menunggu giliran tetapi pegawai polis ini yang turut memiliki aset lain dapat membeli flat kos rendah ini dengan begitu mudah," katanya.

Selain empat flat di Taman Miharja, bekas pegawai tertinggi polis itu juga didakwa memiliki rumah di Desa Kira, Seputeh, Sri Rampai, Wangsa Maju dan Setapak.

Yahya yang merahsiakan nama bekas pegawai berkenaan mendakwa DBKL menganggarkan rumah di Desa Kiara memberikan pulangan sewa kira-kira RM20,400 setahun.

Sementara tiga unit rumah di Wangsa Maju, Sri Rampai dan Setapak pula masing-masing memberikan pulangan sewa sebanyak RM25,500, RM14,400 dan RM10,200.

Empat unit flat di Taman Miharja pula didakwa memberikan pulangan sewa sebanyak antara RM4,800 ke RM6,000 setahun.

Yahya menegaskan beliau tampil dengan dakwaan itu sekarang walaupun mempunyai maklumat tersebut sejak sekian lama kerana terdapat isu lain yang lebih mustahak sebelum ini.

Beliau juga mendakwa bahawa bekas pegawai polis berkenaan turut mempunyai banyak aset di luar Kuala Lumpur, antaranya di Melaka dan beliau akan mendedahkannya dalam sidang media yang akan datang.   

Tiada ulasan: