Jumaat, 14 Disember 2012

JAWATAN PM RAMAI YANG NAK...LEBIH2 LAGI KITA KURANG AURA...ADA YANG SEDIA NAK GANTI...TAPI JIKA DIFIKIRKAN TANGGUNG JAWAB PADA ALLAH...GERUN DAN TAKUT NAK AMBIK@SANDANG PM NI

Salun: BN tunjuk tindakan ala samseng kepada rakyat

Salmah Mat Husain, 14 Dis 2012
KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan melahirkan rasa dukacita di atas tindakan sekumpulan anggota parti Gerakan Negeri Sembilan yang mendapatkan khidmat pendandan rambut wanita di Kota Bharu sebagai usaha mencabar undang-undang Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI).


Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Maklumat, Sains dan Teknologi Negeri, Datuk Dr Mohamed Fadzli Hassan (gambar) berkata, kerajaan negeri melahirkan rasa terkilan dengan tindakan yang amat tidak wajar itu.

Beliau berkata demikian ketika mengulas sekumpulan anggota Gerakan Negeri Sembilan datang ke Kota Bharu dengan sengaja mendapatkan khidmat di salun pemilik wanita bukan Islam dengan tujuan untuk mencabar undang-undang MPKB yang telah berjalan sejak 21 tahun lalu.

Tindakan itu turut disiarkan oleh sebuah portal berita berbahasa Melayu, pagi kelmarin dengan menyiarkan rasa kecewa pemimpin Gerakan itu berikutan penguatkuasa MPKB-BRI tidak datang untuk mengambil sebarang tindakan terhadap mereka.

Bukan itu sahaja, mereka turut berkata akan datang lagi ke Kota Bharu dengan pasukan yang lebih besar.

Menurut Fadzli, pemimpin parti dari komponen BN yang memerintah negara Malaysia dengan sendirinya telah mengajar rakyat di negara ini berlagak samseng.

“Bagi kita tindakan itu bukan sahaja kebudak-budakan, mencabar undang-undang kerajaan negeri dan menunjukkan tindakan ala samseng kepada masyarakat di negara ini,” ujarnya.

Menurutnya lagi, dengan tindakan itu rakyat di negeri ini termasuk di luar dengan sendirinya dapat menilai tindakan yang tidak sihat itu berlaku di negeri ini oleh masyarakat luar Kelantan.

“Siapa sebenarnya yang wajar dipilih untuk menjadi idola pemimpin mereka, golongan samseng atau sebaliknya?” soal beliau.

Pemimpin Umno rosakkan nama negara di mata dunia, bukan rakyat

http://pemudatitiwangsa.blogspot.com, 14 Dis 2012

Yang rosakkan nama Negara di mata dunia ialah pemimpin Umno, bukan rakyat

Umno seringkali menuduh rakyat merosakkan nama negara di mata dunia. Contohnya dalam isu himpunan rakyat Bersih bagi menuntut pilihanraya yang bersih dan adil. Demi menutup kerosakan yang telah dibuat kepada Negara, pemimpin Umno cuba meletakkan kesalahan ke atas bahu rakyat.
Keratan akhbar di bawah ini jelas menunjukkan bagaimana pemimpin Umno bertaraf Menteri lah yang sebenarnya merosakkan dan mencemarkan imej Negara. Seluruh dunia menumpukan perhatian kepada kebodohan dan penyelewengan yang dilakukan oleh pemimpin Umno dan Barisan Nasional.

Malaysian Insider
Dalam isu logo dan lagu sambutan Kemerdekaan ke-55, hanya kerana kepentingan politik dan kerja bodek ampu orang atas, Negara menanggung malu dan menjadi bahan hinaan di seluruh dunia dengan kualiti sambutan kemerdekaan Negara yang hambar. Pertama kali dalam sejarah Negara, seluruh rakyat mengutuk kerajaan dalam sambutan kemerdekaan. Pakatan Rakyat dengan bantuan Sasterawan Rakyat, A. Samad Said terpaksa mengambil peranan menghasilkan tema dan logo berkualiti serta lagu yang memenuhi aspirasi rakyat Malaysia. Kerja siapa lagi jika bukan kerja Menteri Rais Yatim.
Siapakah yang mencemarkan nama Negara jika bukan pemimpin Umno?


Defense Industry Daily
Sejak memegang jawatan Perdana Menteri, Najib sudah menghancurkan imej Negara di mata dunia. Dikelilingi oleh skandal masa lampau, terpalit dengan isu 'Queen Control' Rosmah Mansur, terkini beliau terkial-kial untuk menyelesaikan skandal pembunuhan Altantuya dan isu pembelian kapal selam Scorpene. Seluruh dunia memandang hina Negara Malaysia kerana dipimpin oleh Perdana Menteri yang korup. Berita korupsi Najib dilaporkan dalam akhbar-akhbar utama di seluruh dunia.
Siapakan yang mencemarkan nama Negara jika bukan pemimpin Umno?


Malaysian Insider

Isu yang sedang hangat diperkatakan. Zainuddin Maidin yang suatu ketika dahulu pernah meracau kepada wartawan Al-Jazeera dalam isu Bersih, sehingga beliau menyalahkan media antarabangsa itu. Terkini, Zainuddin Maidin sekali lagi memalukan Negara apabila beliau menghina bekas Presiden Indonesia, BJ Habibie. Malang sekali Umno memiliki pemimpin dan bekas Menteri yang singkat akal dan tidak mampu menjernihkan hubungan antarabangsa Negara kita dengan Negara lain.


Siapakan yang mencemarkan nama Negara jika bukan pemimpin Umno?


Malaysiakini


Di Sabah, Ketua Menteri Musa Aman didakwa terpalit dengan skandal penyeludupan wang haram RM40 juta yang melibatkan pihak berkuasa Hong Kong. Kemungkinan besar, Hong Kong akan mengambil tindakan undang-undang ke atas Musa Aman kerana terdapat unsur-unsur korupsi. Malangnya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia belum mengambil apa-apa tindakan dan membiarkan sahaja penyelewengan yang boleh menggugat masa depan Negara ini berlaku.
Siapakan yang mencemarkan nama Negara jika bukan pemimpin Umno?
Rakyat sentiasa mahukan Negara ini aman dan diberikan hak mereka. Malangnya Umno menuduh rakyat mencemarkan nama Negara. Walhal, pemimpin Umno lah yang korup dan merosakkan nama Negara di mata dunia!


# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Mursyidul Am Gerakan Islam Morocco meninggal

Harakahdaily, 14 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Gerakan ‘Adil dan Ihsan’ yang diharamkan di Morocco mengumumkan pengasas dan Mursyidul Amnya, Syeikh Abdussalam Yaasin, 84, menghembuskan nafas terakhir pagi semalam, Khamis.



Perkara tersebut diumumkan oleh jurucakap rasmi gerakan tersebut, Fathallah Arsalan.

Syeikh Yaasin (dilahirkan pada September 1928) yang meninggal dunia di salah sebuah hospital di ibu negara Morocco merupakan pengasas gerakan Islam tersebut pada tahun 1973 dan memimpinnya hingga akhir hayat.

Blog Gendang Perang dan laman web eramuslim turut melaporkan perkara itu.

Pada tahun 1974, beliau menulis risalah nasihat kepada Raja Morocco ketika itu, Al-Marhum Raja Hasan Kedua bertajuk "Islam atau Taufan" yang memberi peringatan kepada kerajaan untuk melaksanakan syariat Islam atau mereka dan negara akan dilanda bencana taufan seperti kaum Nabi Nuh yang menolak dakwah nabi mereka.

Antara kandungan risalah tersebut:

"Nasihat Ustaz Yaasin kepada raja yang bimbang kehilangan kuasa satu nasihat yang jelas dan nyata. Nasihat beliau menyeru kepada raja bertaubat dan kembali kepada syariat Islam serta mencontohi sejarah yang ditunjukkan oleh Khalifah Umar bin Abdul 'Aziz.."

Disebabkan risalah tersebut, beliau dipenjarakan selama 3 tahun enam bulan tanpa dibicarakan di mana-mana mahkamah. Akibat tekanan yang dihadapi di dalam penjara, beliau terpaksa dirawat di hospital mental untuk beberapa tempoh waktu.

Pada tahun 1981, kerajaan Morocco mengharamkan gerakan tersebut tetapi berdasarkan pengamatan penganalisis politik, Gerakan Adil dan Ihsan merupakan gerakan pembangkang utama yang mampu menggugat kerajaan.

Pada tahun 1983, beliau sekali lagi meringkuk dalam penjara selama 3 bulan (yang kemudiannya dilanjutkan selama 2 tahun) setelah mengkritik ucapan Al-Marhum Raja Hasan Kedua melalui sebuah artikel tulisannya.

Pada tahun lepas, ketika berlaku gelombang 'Arab Spring' di beberapa buah negara Arab, Morocco juga tidak terkecuali terkena tempiasnya apabila berlaku beberapa siri protes dan Gerakan Adil dan Ihsan menggerakkan kebangkitan rakyat dengan menyatukan kumpulan pembangkang atas nama "Gerakan 20 Februari".

Hasilnya, ia memberi tekanan kepada Raja Muhammad Keenam, Raja Morocco untuk membuat pindaan perlembagaan dan memberikan kebebasan kepada rakyat pada Julai 2011.- Abdul Malik

Duta Palestin: 'Azeez bukan pertama, laporan muka depan pertama'

Harakahdaily, 14 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Sehingga kini lebih 500 orang mungkin telah dilantik sebagai Duta Khas Palestin dari seluruh dunia dan salah seorang dari mereka adalah Datuk Abdul Azeez Rahim, Ketua Putera Umno Malaysia.

Kerana berbangga dengan perlantikan itu, akhbar Umno telah membuat laporan muka depan tentang perlantikan Abdul Azeez, Pengerusi Kelab Putera 1Malaysia itu.

Antara laporan itu, Utusan memaklumkan, perlantikan itu satu pengiktirafan buat Malaysia yang pertama kali dilakukan.

Namun sebelum perlantikan Abdul Azeez, kira-kira 50 orang dari seluruh dunia telah menerima perlantikan yang sama pada 4 Syawal lalu.

19 dari mereka adalah rakyat Malaysia yang datang ke Gaza atas nama Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM).

Salah seorang penerima itu, Dr Fauzi Zakaria  berkata, beliau dan kira-kira 50 lagi ditanya apakah mereka mahu memperjuangkan nasib rakyat Palestin sebelum diberikan watikah sebagai Duta Khas itu.
(Dr Fauzi menunjukkan sijil Duta Kehormatnya yang diberikan oleh kerajaan Palestin pada 22 Ogos 2012 lalu)

Selepas berkata setuju, mereka diminta berbaiah (berikrar) dengan nama Allah akan memperjuangkan nasib rakyat Palestin.

Selepas itu, mereka dianugerahkan sijil kha berupa perlantikan sebagai Duta Khas itu sebagai surat yang diterima Abdul Rahim yang dilaporkan akhbar Umno itu hari ini.

"Kami dah terima perlantikan itu 4 Syawal (22 Ogos 2012) iaitu kira-kira empat bulan lalu lagi perlantikan itu tetapi kerana bukan pemimpin Umno, tak adalah muka kami masuk muka depan Utusan," kata Fauzi kepada Harakahdaily.

Menurutnya, pelbagai NGO dari seluruh dunia datang ke Gaza untuk membantu rakyat Palestin.

"Biasanya ketua rombongan atau ketua NGO yang datang akan dilantik sebagai Duta Khas Palestine ini," katanya.

S'gor sedia bincang Langat 2 dengan Pusat, tapi...

Harakahdaily, 14 Dis 2012
SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata beliau sedia berbincang berhubung Projek Loji Rawatan Air Langat 2 (Langat 2) dengan syarat kerajaan pusat membenarkan kerajaan negeri melakukan penstrukturan semula air di negeri itu.

Katanya, sehingga kini, Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) masih belum memberi sebarang maklum balas terhadap surat yang dihantar oleh kerajaan negeri berhubung perkara itu.

“Saya masih lagi menunggu maklum balas daripada surat itu dan jika kerajaan pusat bersetuju untuk kerajaan negeri membuat penstrukturan air itu, kita boleh adakan perbincangan (Langat 2) lanjut,” katanya dipetik Selangorku.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas merasmikan program Selangor Agro Fest 2012 (SAF 2012) yang diadakan di perkarangan Stadium Malawati Shah Alam, di sini.

Projek Langat 2 menjadi polemik apabila kerajaan negeri tidak memberi kebenaran untuk projek tersebut diteruskan.

Bagi kerajaan negeri, tindakan paling wajar bagi menyelesaikan isu air di Selangor pada ketika ini adalah membuat penstrukturan semula industri itu.

Bagaimanapun, kerajaan pusat memutuskan bahawa projek Langat 2, yang menjadi kontroversi sejak kebelakangan ini, akan diteruskan walaupun tidak disertai oleh Selangor dan tawaran akan dibuka dalam masa terdekat.

Sebelum ini, kerajaan negeri berulang kali menyatakan pendiriannya untuk tidak memberi kebenaran kepada pusat meneruskan Projek Langat 2 melainkan penstrukturan semula industri air di Selangor diselesaikan.

Melaka Maju: Turap jalan guna bahan terbuang

http://mutaligat.blogspot.com, 14 Dis 2012

MELAKA MAJU : TURAP GUNA BAHAN TERBUANG


ALOR GAJAH - Penduduk Kampung Bukit Bonbon, Jalan Kolej Universiti Islam Melaka (Kuim), Kuala Sungai Baru, di sini, bengang kerana terpaksa melalui jalan utama yang rosak setiap hari.

Tinjauan di sepanjang laluan empat kilometer yang menempatkan lebih 20 buah rumah penduduk mendapati laluan yang rosak teruk itu hanya diturap dengan serpihan batu marmar.

Penduduk, Abd Razak, 50, berkata, kali terakhir laluan itu diturap pada 2007 sebelum ia rosak semula sejak setahun lalu.

“Apabila masalah ini dikemukakan kepada pihak yang berkaitan, tindakan diambil tetapi seperti melepaskan batuk di tangga apabila bahan terbuang digunakan untuk menurap kerosakan jalan.

“Kami difahamkan pihak berkenaan menurapnya dengan batu buangan dari serpihan membina rumah, malah ada serpihan batu marmar tajam hingga tayar kenderaan pecah,” katanya.

Menurutnya, keadaan lebih membebankan pengguna apabila terpaksa melalui laluan itu pada hari hujan kerana air memenuhi laluan berlopak.

“Ada juga penduduk bermotosikal turut membawa anak kecil tergelincir disebabkan struktur jalan yang rosak teruk,” katanya.

Abdul Razak berkata, masalah itu sudah diajukan sebanyak lima kali kepada pihak berkenaan namun tindakan yang diambil hanya mengecewakan penduduk.

“Yang terbaru aduan ini diusulkan lima bulan lalu dan saya difahamkan peruntukan sudah diperoleh namun, tiada sebarang tindakan diambil untuk membaik pulih permukaan jalan,” katanya.

Penduduk, Mohd Asri Osman, 28, berkata, laluan itu menghubungkan Jalan Benteng dengan Rumah Awam Ayer Molek dan ia merupakan laluan utama bagi penduduk untuk ke pekan.

“Saya sudah biasa menggunakan laluan ini untuk ke pekan sejak berpuluh tahun lalu, namun sudah banyak kali tayar motosikal saya pecah dan rim motosikal bengkok disebabkan jalan ini.

“Bila hujan lebat permukaan jalan dinaiki air hingga pernah beberapa kenderaan sebelum ini terbabas dalam parit kerana mengelak lopak air,” katanya.

Menurutnya, terdapat pembetung mendap di laluan ini sehingga permukaan jalan tidak rata dan sempit. Keadaan itu menyebabkan penunggang motosikal terjatuh ke dalam parit besar berhampiran.

“Laluan yang mendap itu betul-betul bersebelahan dengan parit besar, jika pengguna gagal mengawal kenderaan terutama motosikal pasti akan terjatuh ke dalam parit itu,” katanya.

Sementara itu, Exco Kerjaya dan Kemudahan Awam Negeri Melaka, Datuk Kapten (B) Abd Karim Sulaiman berkata, penggunaan serpihan bahan terbuang untuk menurap jalan adalah satu kesalahan.

“Menggunakan bahan terbuang untuk menurap lopak jalan adalah tidak mengikut garis panduan dan spesifikasi yang ditetapkan pihak berkaitan dalam proses membaik jalan raya,” katanya

Menurutnya, penggunaan bahan terbuang membabitkan serpihan tajam mengundang bahaya kepada pengguna selain merosakkan kenderaan seperti yang berlaku kepada penduduk di sini.

Hebat betul negeri maju Melaka 2010 ..............


Sumber : Sinar Harian


# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Sultan Muhammad V sertai majlis solat hajat, tahlil

Muhammad Yusri Amin, 14 Dis 2012

Sultan Muhammad V bersalaman dengan para jemaah.

KOTA BHARU: Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V berangkat menghadiri Majlis Solat Hajat, Bacaan Yaasin, Tahlil dan Doa Selamat di Masjid Muhammadi di sini malam tadi.

Turut berangkat pada program sempena Sambutan 100 Tahun Penubuhan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik)  itu Tengku Mahkota Kelantan Dr. Tengku Muhammad Fa-Iz Petra Ibni Sultan Ismail Petra.

Turut hadir pada program tersebut Timbalan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yaacob, Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Dr Zainuddin Ibrahim, Pegawai Kewangan Negeri Datuk Mohd Faudzi Che Mamat, Mufti Kerajaan Kelantan Datuk Mohamad Shukri Mohamad dan Timbalannya Datuk Nik Abdul Kadir Nik Mohamad dan Ketua Hakim Syarie Kelantan Datuk Daud Mohamad.

Hadir sama Pengelola Istana D’Raja Kelantan Datuk Ahmad Mahmood, Pengarah Jabatan Hal Ehwa Agama Islam Kelantan (Jaheaik) Datuk Che Mohd Rahim Jusoh, Timbalan Yang Dipertua Maik Datuk Kamaruddin Mohd Zin, ketua jabatan Kerajaan Negeri dan Persekutuan serta para pegawai.

Musuh Najib yang sebenar ada di dalam Umno

Aspan Alias, 13 Dis 2012
BN sedang menghadapi zaman getirnya. Lagi hampir pilihanraya sampai, lagi banyak masalah yang timbul. Dalam ingin memenangi pilihanraya UMNO mempunyai masalah berpuak-puak yang berusaha untuk memenangi puak yang mereka sokong untuk ke hadapan. Dalam masa yang sama Najib sedang menghadapi masalah peribadi yang besar hasil dari pembongkaran oleh mereka yang rapat dengan beliau (Najib) dahulu tentang banyak perkara. Isu Altantuya dengan akuan sumpah Bala Subramaniam dan kenyataan-kenyataan Musa Hassan merupakan isu yang mencengkam pemikiran Najib dan keluarga sekarang ini.
Masalah yang dihadapi Najib ini tidak pula mendapat sokongan dari dalam UMNO sendiri kerana terlalu ramai dalam UMNO sendiri mahukan Najib berundur selepas keputusan pilihanraya yang dijangka buruk diumumkan. Ramai di dalam UMNO mahukan UMNO dan BN hanya memenangi jumlah kerusi yang kurang dari apa yang didapati dalam pilihanraya yang lalu. Jika ini berlaku maka mudahlah bagi ‘Raja Muda’ UMNO mengambilalih jawatan yang disandang oleh Najib sekarang ini.

Najib nampaknya kesaorangan kerana dalam UMNO sendiri terlalu ramai yang berkeyakinan UMNO akan tumpas dan jika mendapat kemenangan pun UMNO akan hanya mendapat kemenangan tipis. Dalam kedua-dua situasi ini Najib terpaksa berundur dan melepaskan semua jawatan dalam parti dan kerajaan. Bagaimana situasi ini boleh berlaku, ia merupakan ulangan sejarah dalam UMNO kerana perkara seperti ini sememangnya biasa berlaku dalam parti itu.

Hanya kali ini perpecahan yang berlaku akan menjahanamkan UMNO buat selama-lamanya kerana kekuatan Pakatan Rakyat yang menonjol dan jelas mendapat dukungan rakyat berbilang kaum sekarang ini. Najib sebagaimana yang saya sebutkan selalu, mempunyai musuh yang lebih ramai di dalam UMNO itu sendiri daripada musuh di luar parti itu.. Najib sedang berhadapan dengan musuh di hadapan beliau iaitu pihak pembangkang dan musuh yang lebih merbahaya sekali, iaitu musuh beliau yang berada di dalam UMNO itu sendiri.

Ramai di dalam UMNO itu sendiri sudah merasakan yang UMNO itu sudah menjadi parti yang semakin hari semakin kurang mendapat  keyakinan dari ahli-ahlinya sendiri. Elemen yang akan menjatuhkan UMNO itu bukannya disebabkan kekuatan pembangkang semata-mata, tetapi yang akan menjadikan UMNO itu kecundang ialah kerana kekurangan keyakinan di kalangan ahli-ahlinya sendiri.

Persoalan yang mesti kita bertanya kenapa UMNO itu semakin hari semakin tidak diyakini oleh ahli-ahlinya sendiri?

Salah satu dari sebabnya ialah kerana pucuk pimpinannya yang mempunyai terlalu besar masalah yang terpaksa memikul ‘baggage’ nya yang terlalu berat. Ahli-ahli UMNO yang pada asasnya tidak mempunyai daya juang yang kuat akan mudah merasa rendah diri apabila mereka melihat kemaraan Pakatan Rakyat yang semakain kuat dan di sebelah diri masing-masing melihat masalah peribadi pucuk pimpinan mereka yang terlalu besar.

Apa yang menjadi masalah lagi ialah, tidak ramai pimpinan UMNO itu sendiri yang bingkas mempertahankan Presidennya sendiri kerana di dalam hati mereka yakin yang isu-isu serta tuduhan  terhadap Presidennya itu ada asasnya dan mereka merasakan mempertahankan Najib itu akan mencederakan kredibiliti mereka sendiri. Malahan ramai di antara mereka tidak mahu di‘associate’kan dengan Datuk Najib dan lebih mempunyai kecenderungan untuk mengaku untuk berpihak kepada Muhyiddin Yassin.

Di belakang tabir ramai di kalangan ahli-ahli UMNO sendiri mahukan banyak kerusi dimenangi oleh pembangkang kerana mereka tidak mempunyai keyakinan yang Najib mampu memulihkan imej UMNO sebagai parti yang mempunyai kredibiliti. Ramai juga di kalangan pemimpin UMNO yang menangguk di air yang keroh untuk kepentingan peribadi mereka.

Menikam pimpinan dari belakang ini merupakan kemahiran ramai pimpinan UMNO. Sekarang sejarah berulang sekali lagi. Datuk Hussein Onn terpaksa mengumumkan tidak mempertahankan jawatan sebagai Presiden UMNO pada Perhimpunan Agung 1981 selepas beliau di tandingi oleh Sulaiman Palestin pada tahun 1978 dahulu. Sulaiman Palestin telah menandingi jawatan Presiden UMNO pada tahun 1978 di atas permainan “Raja Muda’ UMNO semasa itu untuk menekan Hussein berundur bagi ‘Raja Muda’ itu mengambil alih jawatan Presiden UMNO dan Perdana Menteri.

Usaha ‘Raja Muda’ UMNO itu berjaya dan kejayaannya membaling batu sembunyi tangan itu menempatkan beliau menjadi Presiden UMNO secara percuma dalam tahun 1981 dan beliau telah mula memecahkan UMNO dengan melagakan Tengku Razaleigh dan Musa Hitam dalam pertandingan jawatan Timbalan Presiden UMNO dan inilah cara pemimpin yang saya selalu sebutkan namanya di dalam blog ini bermain politik. Secara sistematik beliau telah menghapuskan semua pemimpin yang berpengaruh dan mempunyai ‘consequence’ kepada negara dalam tempuh kurang dari sepuluh tahun. Tiada siapa yang beliau was-was dan cemburui akan selamat di bawah pimpinan orang ini.

Dalam permainan politik intra UMNO sekarang ini pun, beliau adalah pemain utamanya dan jika diikutkan kehendak hatinya beliau mahukan Najib berhenti dan memberikan kuasa kepada Muhyiddin. Itulah sebabnya saya selalu berkata UMNO tidak perlu berdepan dengan pembangkang untuk tumpas, tetapi UMNO wajar berperang sesama sendiri terlebih dahulu sebelum berhadapan dengan pembangkang.

Dalam pada Najib terdesak dengan permainan ini beliau terpaksa tunduk juga kepada pengaruh orang ini dan beliau (Najib) telah mengikut telunjuk dan kerenah orang ini sehinggakan banyak kesempatan diambil oleh keluaraga orang ini untuk mendapatkan peluang perniagaan secara monopolistik dalam negara ini.

Selagi orang ini masih bercakap politik dan bercakap pasal UMNO selagi itulah politik negara kita akan berkecamuk kerana keadaan berkecamuk inilah yang di kehendaki beliau kerana situasi berpecah belah UMNO itu akan meletakkan beliau sebagai orang penting kepada semua pihak.

Mungkin UMNO akan selamat apabila beliau berhenti bercakap politik yang membingungkan ramai orang itu. Tetapi apa pun samada beliau masih bercakap politik atau tidak UMNO sudah tidak bermaya lagi untuk maju dan eloklah begitu. Biarkan pihak lain pula yang mentadbir kita. Tidak ada salahnya jika kita lakukan secara serius untuk perubahan itu, kerana demokrasi membenarkannya. - http://aspanaliasnet.blogspot.com/

SPR jangan jadi alat Umno

Nasrudin Hassan, 13 Dis 2012
1. Dewan Pemuda PAS Malaysia mengharapkan Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof tegas untuk tidak membiarkan mana-mana pegawainya menjadi ahli parti-parti politik. Justeru pegawai SPR yang menganggotai mana - mana parti politik akan mendedahkan ketidaktelusan pengendalian pilihanraya oleh SPR dan turut menjejaskan kualiti pengurusan tertinggi SPR lalu mendorong SPR tunduk kepada pengaruh politik kepartian yang boleh menghakis kredibiliti sistem demokrasi negara. 2. Insiden bias di dalam pilihanraya presiden AS tahun 2000 (Bush lwn Gore) dan pemilihan gabenor Washington DC tahun 2004 telah mendorong kepada penubuhan Suruhanjaya Carter-Baker 2005 yang dengan jelas menolak elemen kepartian di dalam pentadbiran pilihanraya.

3. Di Thailand pula, suruhanjaya pilihanraya yang dipengaruhi parti-parti politik yang bertanding antara lainnya telah mencetus krisis perlembagaan, mengheret raja dan tentera dalam kancah politik lalu mewujudkan ketidaktentuan berpanjangan di dalam pemerintahan.

4. Pengerusi SPR mesti peka dengan pendedahan seperti ini dan berasa bimbang akan kesannya terhadap kredibiliti SPR apatah lagi mengambil kira pengajaran dari banyak kajian kes sedia ada, sejarah dan iklim politik semasa khususnya di Sabah yang sensitif kepada perubahan kerajaan.

5. Keterlibatan ahli kanan UMNO dalam hirarki pentadbiran SPR seperti kes ini kelak membuka ruang pertikaian terhadap pilihanraya yang boleh mengheret badan itu ke dalam proses mahkamah yang merugikan dan retorik yang berpotensi mengganggu sentosa awam. Hakikatnya perkara seperti ini boleh mencabar kesahihan kerajaan yang ditegakkan melalui proses pilihanraya tersebut!

6. Alasan bahawa pegawainya itu mempunyai hak demokrasi, seperti kenyataan Pengerusi SPR sebelum ini sebenarnya telah gagal menunjukkan pertimbangan yang lebih wajar untuk memelihara hak demokrasi komuniti madani yang merasa terancam dengan keterlibatan langsung parti politik pemerintah dalam tatakelola pilihanraya.

7. Artikel 114 (2) Perlembagaan Malaysia secara jelas menggariskan bahawa Pengerusi SPR tidak boleh menyertai mana-mana organisasi bagi menjamin integriti bebas suruhanjaya tersebut.

8. Jadi amat mendukacitakan apabila Pengerusi SPR enggan menunjukkan kepimpinan moral dan kebertanggungjawaban seperti yang dituntut Perlembagaan ke atasnya dengan menetapkan piawaian yang sama ke atas pegawai-pegawai SPR di bawah seliaan beliau bagi memelihara keutuhan integriti badan yang beliau pimpin.

9. Malah tidak keterlaluan jika rakyat melihat kontroversi terbaru SPR ini sebagai persepsi rentetan usaha parti pemerintah UMNO-BN yang ingin mencorak orde politik baru negara dari "demokrasi hukum" kepada "demokrasi terpimpin" melalui percaturan individu-individu tertentu ke jawatan strategik institusi-institusi penting.

10. Rakyat pastinya tidak lupa dengan perlantikan Tun Zaki Azmi yang pernah menjadi penasihat undang-undang UMNO sebagai ketua hakim negara suatu ketika dahulu. Campurtangan orang politik dalam pengurusan PDRM seperti yang kerap didedahkan oleh bekas KPN sejak kebelakangan ini juga turut menguatkan persepsi ini.

11. Maka masyarakat boleh menilai sama ada apa yang berlaku ini merupakan contoh amalan demokrasi terbaik di dunia seperti yang selalu dilaung-laungkan oleh Perdana Menteri atau sekadar omongan transformasi kosong yang dirangka semata-mata untuk mengabui mata rakyat demi kekal berkuasa.

Nasrudin Hassan
Ketua Pemuda PAS Malaysia


Mencorak Masa Depan

Salam dari :
Aku Pejuang Islam ~API~

Daftar pemilih segera, rugi tidak mengundi PRU13

Harakahdaily, 13 Dis 2012
KUALA LUMPUR: PAS Wilayah Persekutuan (PAS WP) menggesa semua rakyat Malaysia yang telah berusia 21 tahun dan ke atas untuk mengambil kesempatan mendaftar diri sebagai pemilih.

Ketua Penerangannya, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz (gambar) berkata, ini kerana tempoh pendaftaran pemilih hanya sehingga 31 Disember 2012 dan selepas itu kemungkinan besar rakyat Malaysia yang tidak berdaftar atau lambat mendaftar tidak berkesempatan mengundi dalam Pilihanraya Umum ke-13.

Katanya, PAS WP menjangkakan pilihanraya umum akan diadakan pada pertengahan atau akhir bulan Mac 2013 dan mandat kerajaan paling akhir adalah pada bulan April 2013.

Justeru, ujarnya hanya daftar pemilih yang diwartakan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR)  bagi suku ke empat 2012 (sehingga Disember 2012) sahaja akan digunakan sebagai daftar pemilih yang sah.

“Bulan Disember 2012 telah berlalu hampir separuh bulan, dan tinggal separuh bulan lagi untuk dihabisi. Rakyat mesti menggunakan sepenuhnya ruang yang ada sebelum tamatnya bulan Disember 2012 bagi mengelakkan hak mereka dinafikan,” katanya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, mengundi dalam pilihanraya umum adalah suatu kewajipan kepada semua rakyat Malaysia  yang layak.

Beliau menambah, sebagai sebuah negara yang mengamalkan demokrasi, pilihanraya adalah proses bagi memilih kerajaan dan pemimpin-pemimpin negara.

“Rakyat berhak menentukan pemimpin negaranya melalui proses pilihanraya.

“Kesilapan memilih pemimpin yang hanya mementingkan diri sendiri, mengkayakan kroni, rasuah, korup, menyeleweng serta menyalahgunakan kuasa akan merosakkan masa depan negara,” katanya lagi.

Justeru, kata beliau amat rugilah bagi mereka yang mensia-siakan peluang keemasan ini yang hadir hanya 5 tahun sekali.

Tambahnya, PAS WP percaya pilihanraya umum ke 13 adalah masa terbaik buat rakyat melakukan perubahan.

“Dengan sokongan rakyat yang semakin meningkat, isu yang begitu banyak di negara ini dan bukti  kebobrokan yang jelas dilakukan oleh kerajaan BN di hadapan mata, PAS WP merasa yakin rakyat akan melakukan perubahan dalam Pilihanraya Umum ke-13 dan mandat baru bersama kerajaan Pakatan Rakyat akan mampu diraih dalam PRU ke 13 hasil dukungan dan sokongan rakyat,” ujarnya.

4G: Jawapan SKMM melawan lojik

Harakahdaily, 13 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Jawapan Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM) mempertahankan penganugerahan  40 daripada 60 MHz jalur 4G kepada syarikat Puncak Semangat kepunyaan Syed Mokhtar Al-Bukhary disifatkan melawan logik.

Ahli parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua (gambar) sebelum ini mempertikaikan penganugerahan ini kerana Puncak Semangat tiada pengalaman dalam industri telekomunikasi.

Puncak Semangat, katanya diberi keutamaan berbanding tujuh syarikat jalur lebar sedia ada – Maxis Broadband Sdn Bhd, Digi Telecommunications Sdn Bhd, Celcom Axiata Bhd, U Mobile Sdn Bhd, Redtone Marketing Sdn Bhd, YTL Communications and Packet One Networks (M) Sdn Bhd – yang hanya dianugerahkan hanya 20MHz.

Pengerusi SKMM Datuk Mohd Sharil Tarmizi berkata penanugerahan 40MHz kepada Puncak Semangat adalah adalah untuk “memperkenalkan persaingan tambahan”.

“Lihatlah pasaran sekarang, jika kita meninggalkan lapan pemain mereka sendiri, di mana penyelesaian, aplikasi dan inovasi akan menjadi?” kata Sharil.

Pua berkata penjelasan Sharil melawan lojik dan berkata sekiranya lapan pemain adalah tidak mencukupi untuk membawa inovasi, maka SKMM harus bertanggungjawab kerana membenarkan firma-firma terlibat untuk berpakat secara sulit.

Di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia Malaysia, Pua berkata fungsi SKMM adalah untuk menggalakkan persaingan dan menghalang pakatan sulit antara firma telekomunikasi.

SKMM kata beliau sepatutnya kekal fungsinya sebagaimana yang termaktub.

“Jika tidak, ia adalah terang bahawa SKMM telah melepasi ruang kuasanya untuk bermain ‘Tuhan’ dalam industri tersebut untuk menentukan mana keuntungan syarikat yang perlu digemukkan, dan melupakan kepentingan berjuta pengguna telekomunikasi di Malaysia,” kata Pua.

Pua turut menyelar kenyataan Sharil yang berkata cara bidaan adalah tidak sesuai untuk mengagihkan spektrum jalur 4G.

Melalui bidaan, kata Pua akan memberikan SKMM kuasa untuk menarik balik lesen sambil mengekalkan keuntungan yang diperoleh daripada bidaan sekiranya syarikat yang terpilih gagal.

Sementara itu, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad semalam mempertahankan anugerah SKMM kepada Puncak Semangat.

Anugerah itu, kata beliau adalah patut kerana Syed Mokhtar mempunyai rekod pencapaian yang baik.

"Kalau sudah dia (Syed Mokhtar) ada kebolehan, kita tidak boleh diskriminasi kepadanya. Kerana orang lain pun dapat.

"Orang lain yang sudah kaya daripada beliau pun dapat juga. Mengapa nak serang dia sahaja?” kata beliau.

Bangkitlah parti Islam Indonesia, ummah perlukan mu

Ahmad Muhajir, 13 Dis 2012
Hasil kajian  terakhir Lingkaran Survey Indonesia (LSI) pada awal Oktober 2012 lalu mendapati sokongan terhadap parti-parti Islam di Indonesia begitu jatuh sekali, dikalahkan oleh parti-parti sekular dan nasionalis.

Paling atas yang diminati rakyat adalah Parti Golkar 21%, Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan (PDI-P) 17,2 %, Parti Demokrat 14%, Parti Gerakan Indonesia Raya (Gerindra)  5,2% dan Parti Nasional Demokrat (Nas Dem) 5%. Sebaliknya parti-parti Islam seperti Parti Keadilan Sejahtera (PKS), Parti Persatuan Pembangunan (PPP) dan parti-aprti yang bernuansa Islam diperkirakan akan hilang kerana berada dibawah 5%.

Malah Parti Bulan Bintang (PBB) tidak masuk dalam senarai ini.

Hasil kajian ini boleh saja benar atau tidak tepat, dan juga akan berubah selalu kerana ikut situasi; sosiologi, psikologi politik, isu dan realiti politik semasa.

Namun setidaknya hasil kajian ini bagi para pendukung, aktivis apalagi pimpinan parti-parti Islam hendaknya bermuhasabah dan berfikir ulang, tentang kelemahan atau kekhilafan selama ini.

Memang reformasi Mei 1998 memberi ruang yang seluas-luasnya untuk mewujudkan parti-parti politik termasuklah parti-parti Islam, apalagi dibenarkan parti Islam, berdasarkan Islam sedangkan pada awal 1980-an zaman Suharto, parti Islam PPP harus mengganti dasarnya dari Islam kepada Pancasila.

Setelah reformasi di era presiden BJ Habibie, wujudlah dengan banyaknya nya parti-parti politik termasuklah parti-parti Islam yang  wujudnya bagaikan cendawan yang tumbuh subur dan merebak tumbuh di mana-mana.

Umat Islam yang majoriti di negara ini, yang selalu menjadi sengsara dan mangsa kezaliman, baik di zaman  Sukarno mahupun di zaman Suharto, umat dan rakyat berharap banyak dan begitu optimis, nasib mereka akan  berubah dan kebebasan serta kemerdekaanya akan
dirasakan dan dihargai.

Amien Rais malu-malu mahu asaskan parti Islam kerana baginya parti Islam ibaratkan memakai baju sempit.

Pernyataan Amien Rais ini dikecam dan dikiritik hebat oleh aktivis, ulama dan pimpinan  gerakan Islam seolah-olah Amien Rais tidak memahami kekuatan, kebesaran dan kesyumulan Islam itu.

Namun pada masa yang sama dia tidak malu-malu menyebut Parti Amanat Nasional (PAN) yang diwujudkannya bernuansa Islam, namun kini apa sudah jadi dengan PAN?

Gus Dur yang dianggap sangat liberal dan cenderung sekular itu memang partinya Parti Kebangkitan Bangsa (PKB) tidak berdasarkan Islam, malah sikap Gus Dur itu jelas dikiritik banyak pihak, termasuk dari pertubuhannya sendiri Nahdlatul Ulama (NU).

PKB pun akhirnya tidak kemana dan tidak menjadi parti besar, sikap aneh Gus Dur dan kebiasaannya suka bermusuh dengan banyak orang, membuat Gus Dur menjadi pemimpin yang tidak diterima majoriti umat.

Bila dipilih menjadi presiden dikala dia tidak memenuhi syarat untuk menjadi pemimpin, akhirnya dia pun diberhentikan pada pertengahan tahun 2001, berkuasa hanya selama 19 bulan.

PKS yang menjadi harapan banyak orang dari berbagai kalangan, namun tidak kurang pula kewaspadaan dari para aktivis gerakan Islam, yang sudah lama berjuang merasakan suka-duka tribulasi perjuangan, makan asam-garam kepahitan serta sakitnya onak-duri dalam menegakkan risalah yang suci ini.

PKS pada awal berdirinya, mulanya bernama Parti Keadilan, namun kemudian berubah menjadi Parti Keadilan Sejahtera (PKS), pada pilihan raya umum 1999 menang hanya 7 kursi parlimen dan pada pilihanraya umum 2004 memenangi 45 kursi parlimen, malahan menang di Jakarta dan beberapa bandar utama di Indonesia.

Pada awalnya pimpinan dan aktivisnya berazam, akan mengamalkan dan menghayati gerakan dakwah 90% dan berpolitik hanya 10%, paling tinggi antara 70:30%.

Dalam pernyataannya beberapa pimpinannya coba memutuskan  tali sejarah, dengan mengaku bahwa kami adalah gerakan baru, tidak ada kena mengena dengan sejarah politik Indonesia masa lampau.

Inilah membuat beberapa pimpinan utama pertubuhan  dan gerakan Islam kecewa dan terkejut, ternyata harapan umat dan rakyat itu tidak berpanjangan, apabila PKS ikut mendukung pencalonan Dr SBY sebagai presiden dan kemudian  ikut kabinet Indonesia Bersatu Jilid Satu.

Alasan pemikir PKS adalah untuk strategi dakwah, terutama dalam melindungi gerakan Islam sebab kita berhadapan dengan presiden yang berasal dari tentera.

Umat bertanya sejauh mana amal soleh PKS dalam mengembangkan dakwah di tengah masyarakat, terutama berdakwah terhadap pemerintah dan para politisi yang menjadi rakan atau sahabatnya dalam kabinet ataupun di parlimen?

2009 PKS kembali ikut mendukung SBY sebagai presiden untuk penggal kedua, yang berpasangan dengan  Prof Dr Boediono yang dinilai banyak pengamat dia adalah seorang yang neo liberalis dan sangat berpihak kepada kapitalisme ekonomi yang menjadi acuan Barat.

Malah SBY selalu menyebut dengan bangga bahwa Amerika Syarikat 'is second my country'. Dan presiden PKS masa itu Tifatul Sembiring membela isteri SBY dan Boediono yang tidak bertudung. Memang itu masalah peribadi, tetapi pernyataan Tifatul yang membuat umat marah adalah "apalah ertinya sehelai kain tudung."

Dan 2010 semasa muktamarnya di Bali dengan  jelas menyatakan bahwa PKS bukan lagi parti Islam, tetapi menjadi parti terbuka.

Begitu pula dengan PPP yang dianggap parti rojak, kerana dipaksa oleh Suharto untuk ber satu dari empat parti iaitu Parti NU, Parti Muslimin Indonesia (Parmusi), Parti Syarikat Islam Indonesia (PSII), Parti Islam Persatuan Tarbiyah Islam (Perti) menjadi PPP.

Padahal keempat parti itu sudah dirosak oleh Suharto sebelumnya, kerana para pemimpinnya semua berpihak kepada Suharto. Tahun 1973 berdasarkan Islam dan Pancasila, namun tahun 1983 hanya boleh berdasarkan Pancasila, setelah reformasi dia kembali kepada Islam.

Walaupun dalam perjuangan politiknya, ada juga perjuangan yang bersifat kulit dan tidak mendasar diperjuangkan PPP, malah sebahagian umat Islam yang awam begitu bangga dengan beberapa keberanian PPP, malahan almarhum Pak Natsir menyebut seburuk-buruk PPP katanya masih ada suaranya untuk memperjuangkan Islam.
Malah tahun 1979 ahli parlimen PPP berani keluar sidang parlimen (walk out) membantah
tindakan pemerintah untuk memasukkan ajaran kebatinan dalam polisi pembangunan negara, kemudian melarang demokrasi dan aktiviti mahasiswa di kampus, ini dibantah oleh PPP.

Kini menghadapi pilihanraya umum awal April 2014, parti-parti Islam dan bernuansa Islam bersatu dan bangkitlah, paling tidak berfederasi atau berkoalisi dengan sesama dan parti-parti nasionalis lain, yang saling menghargai dan menghormati dasar kita. Disinilah parti-parti Islam perlu menampilkan figur yang merakyat, jangan berlagak angkuh dan sombong.

Dulu begitu mesra dengan panggilan akhi untuk semua, namun kini bila bersama berkuasa, panggilan akhi hanya untuk orang kita saja, bukan untuk rakyat banyak.

Harus disedari majoriti sekitar 88% rakyat Indonesia adalah beragama Islam, itu adalah kekuatan kita, memang majoriti masih terbelakang, jahil dan belum semuanya cerdas membaca dan berpolitik, tetapi dengan pendekatan psikologi kita yang bijak dan berhikmah, marilah kita memperbanyak kawan dan memperkecil lawan, kawan seribu lebih baik daripada menghadapi musuh yang jumlahnya hanya sepuluh orang.

Dan yang lebih penting lagi aktivis atau pimpinan parti Islam Indonesia, hendaklah menjadi pemimpin bukan hanya sebagai pengikut atau pelengkap, dan lebih parah lagi kita selalu diperangkap.

Sampai bila akan selalu berulang kita membiarkan pisang berbuah dua kali atau
orangtua kehilangan tongkat, nauzubillah.

Bertam: Sultan Ahmad minta hormati keputusan kerajaan

Harakahdaily, 13 Dis 2012


KUALA LUMPUR: Sultan Ahmad Shah tidak mahu kawasan minyak di Blok PM307 Bertam diperbesarkan kerana ia sudahpun diumumkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi milik Pahang.

Justeru, baginda bertitah supaya menghormati keputusan kerajaan berkaitan hak milik kawasan minyak itu.

“Tak apalah, semuanya sudah diputuskan oleh Perdana Menteri sendiri dan beta juga telah dimaklumkan mengenai perkara itu pada Hari Keputeraan beta baru-baru ini.

“Apa pun, rakyat Pahang perlu bersyukur kepada Allah SWT dengan kurniaan itu,” titahnya dipetik Sinar Harian berhubung kenyataan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said mengenai status kawasan minyak itu.

Baginda bertitah demikian selepas menyempurnakan Majlis Perletakan Batu Asas Hospital Pengajar Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di UIAM Kampus Kuantan, di sini semalam.

Sementara itu, Bernama pada 10 Disember lalu melaporkan, Ahmad berkata kerajaan negeri telah menulis surat secara rasmi kepada Petronas untuk mendapatkan penjelasan mengenai penemuan minyak di blok berkenaan dan setakat ini jawapan rasmi masih belum diperoleh.

"Kita menerima surat dari syarikat Lundin Oil (syarikat carigali yang berpangkalan di Sweden) yang melaksanakan kerja-kerja carigali di kawasan berkenaan (dengan kerjasama Petronas Carigali) mengesahkan bahawa ia adalah di kawasan perairan Terengganu," katanya ketika menjawab soalan Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi (PAS-Batu Buruk) pada Persidangan Dewan Undangan Negeri Terengganu ke 12 Penggal Kelima.

Tangguh sementara, batal TOL kepada Lynas

Hazayani Zakaria, 13 Dis 2012


KUALA LUMPUR: Solidariti Hijau mendesak Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) membatalkan atau sekurang-kurangnya menangguhkan lesen operasi sementara (TOL) yang diberikan kepada syarikat pemprosesan nadir bumi, Lynas.

Desakan tersebut kerana Lynas tidak memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan dalam TOL dan tidak dipersetujui penduduk Balok yang merupakan penduduk paling hampir dengan kilang Lynas iaitu 5 kilometer.

Kelulusan TOL memerlukan Lynas memenuhi beberapa keperluan yang ditetapkan, antaranya ialah:

1. Pelan hasil penyelidikan (R&D) berkaitan hasil kitar semula residu WLP.

2. Pelan tindakan Kecemasan (Emergency Response Plan) untuk mengawal penyebaran debu ke udara dan alam sekitar.

3. Pelan dan lokasi bagi Kemudahan Pelupusan Tetap (PDF) dan Pengurusan Sisa Buangan atau Waste Management Plan.

4. Pendekatan 'innovatif' yang dicadangkan Lynas untuk menukar sisa buangan kepada produk biasa yang boleh digunakan oleh industri luar negara dan dalam negara.

Bagaimanapun, Pengerusi Solidariti Hijau, Zulkefly Mohamad Omar berkata, empat pelan tersebut tidak diserahkan kepada kerajaan sebelum TOL diluluskan.

"Meletakkan syarat-syarat tersebut hanya selepas kelulusan TOL diberikan seolah-olah kerajaan tidak mengguna pakai pendekatan pencegahan serta mengabaikan 'potenctial concern' yang mungkin berlaku jika 'adequate mitigation' tidak dilaksanakan sebelum mulanya operasi kilang Lynas," katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas menyerahkan memorandum kepada wakil MITI di Kompleks Kerajaan Jalan Duta, dekat sini hari ini.

Lembaga Pelesenan Tenaga Atom Malaysia (AELB) mengeluarkan  TOL bagi Lynas pada 5 September lalu walaupun mendapat bantahan meluas.

Solidariti Hijau yang mewakili 80 NGO menegaskan, kerajaan harus menangguhkan TOL tersebut dan melaksanakan konsultansi dengan penduduk Balok.

"Masih ramai penduduk yang tidak memahami bagaimana proses pengurusan sisa buangan itu dilakukan.

"Solidari Hijau mencadangkan agar proses itu dibentangkan secara terperinci kepada penduduk Balok khususnya," katanya.

Selain itu, Solidariti juga menuntut 100 peratus residu yang dihasilkan dihantar kembali ke Australia tanpa perlu memberi pilihan kepada Lynas untuk menghasilkan pelan kitar semula.

Pada Julai tahun lalu, Zulkefly yang juga Pengerusi Lajnah Pengguna PAS Pusat pernah menghantar memorandum membantah kelulusan TOL Lynas kepada MITI.

Perantau sokong 'R' tuntut kembalikan royalti T'ganu

Harakahdaily, 13 Dis 2012

Pra pelancaran konvoi Kembara Perantau 2012 di Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur kelmarin.

KUALA LUMPUR: Persatuan Anak-anak Terengganu di Perantauan (Perantau) menyokong sepenuhnya tuntutan Sekretariat Mengembalikan Royalti Minyak Terengganu (R) supaya royalti minyak Terengganu dikembalikan kepada kerajaan Negeri Terengganu bukannya melalui wang ehsan atau dana khas.

Setiausahanya, Shuhaimi Embong berkata tindakan menukar duit tunai atau royalti dengan wang ehsan atau dana khas merupakan satu pengkhianatan kepada perjanjian yang dimeterai antara kerajaan pusat dan negeri dengan Petronas.

Katanya, royalti diberi atas dasar hak, bukan seperti wang ehsan atau dana khas yang diberi atas dasar kesian atau ehsan kerajaan Pusat.

Perantau juga agak terkilan dengan tindakan Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said yang bertindak menarik balik saman yang pernah dikemukakan oleh kerajaan negeri yang terdahulu dengan alasan yang tidak munasabah, ujarnya.

Shuhaimi berkata, sebagaimana yang sedia maklum peruntukan yang dipanggil dana khas (wang ehsan) merangkumi sebanyak 84% daripada bajet kerajaan negeri dan peruntukan kewangan oleh kerajaan pusat melalui 'dana khas' dan 'wang ehsan' adalah melanggar perjanjian berkaitan dan suatu perbuatan pecah amanah serta tidak berpelembagaan.

Sehubungan itu, pelancaran \Konvoi Kembara Perantau 2012 menyokong 'R' dan PGU akan dilakukan oleh Tengku Seri Paduka Raja, Tengku Ibrahim Sultan Ismail pada Sabtu, 15 Disember ini jam 12.30 tengah hari di Chukai, Kemaman.

Sebarang maklumat berhubung dengan perkara itu boleh menghubungi setiausaha konvoi, Zulhilmi Abd Rahman (012-9283560) atau Shuhaimi Embong (019-2183070).

Jika salun tunduk, bagaimana dengan PPSMI?

Harakahdaily, 13 Dis 2012
KOTA BHARU: Jika langkah menangguhkan pelaksanaan syarat salun bercampur gender dianggap sebagai tunduk, bagaimana pula dengan pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang menelan kos berjuta-juta ringgit wang rakyat.

Itulah persoalan yang dibangkitkan oleh Pemuda PAS Kelantan terhadap laporan media Umno, Utusan Malaysia hari ini.

Bagi Pemuda PAS, ketika peraturan itu dilaksanakan 21 tahun dahulu, sememangnya menjadi realiti di Kelantan kedai gunting rambut bercampur gender itu digunakan untuk kegiatan tidak bermoral.

Oleh itu, selepas 21 tahun, sudah tentu kajian semula perlu dibuat berdasarkan realiti hari ini dan keberkesanan pelaksanaannya selepas 21 tahun,  kata Ketua Penerangannya, Ustaz Fadhli Shaari (gambar).

Sehubungan itu, katanya, Dewan Pemuda PAS Negeri Kelantan mengalu-alukan langkah kerajaan negeri menangguhkan pelaksanaan undang-undang yang melarang perkhidmatan salun bercampur gender yang melibatkan salun milik non muslim seperti yang diputuskan oleh mesyuarat exco kerajaan negeri semalam.

Ini berasaskan kepada keperluan satu kajian terperinci sesuai dengan pandangan yang dikemukakan oleh dua organisasi terbesar masyarakat Cina di negeri ini minggu lalu.

Dalam hal ini, katanya, DPPNK mengecam langkah akhbar Utusan Malaysia pada hari ini 13 Disember 2012 yang meletakkan laporan penangguhan ini di muka hadapan dengan tajuk "PAS Akhirnya Tunduk".

Pemuda PAS menyifatkan tajuk demikian hanya bertujuan untuk menangguk di air yang keruh dan langsung tidak bersifat menyokong langkah penguatkuasaan undang-undang sebegini yang sesuai dengan hasrat untuk menjaga kehormatan moral dan akhlak.

"Sewajarnya Utusan Malaysia selaku lidah rasmi Umno lebih malu dengan Umno yang sering mendakwa sebagai pejuang bangsa dan agama yang sedikitpun tidak terlintas untuk memperkenalkan undang-undang sebegini," katanya.

Dalam hal ini, DPPNK yakin bahawa langkah kerajaan negeri ini tidak lain hanyalah bertujuan untuk memberikan keselesaan kepada semua rakyat termasuklah non muslim.

Ia berbeza ketika undang-undang ini mula diperkenalkan 21 tahun lepas di mana ia bertujuan mengekang aktiviti tidak bermoral dan nyata ia tidak mendapat bantahan daripada masyarakat non muslim pada masa itu.

Selain PPSMI, Kerajaan Pusat juga pernah menarik balik Rang Undang-undang Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012 selepas pelbagai bantahan, "adakah ia dilaporkan sebagai kerajaan tunduk?"

"Demikian juga kerajaan pusat pernah menarik balik tindakan menyenarai hitamkan pemilik kenderaan yang menerima saman ekor dan ia tidak dinyatakan sebagai tunduk.

"Bahkan kerajaan juga ketika memansuhkan ISA, tidak disebut sebagai tunduk, tetapi disebut sebagai tindakan bijak. Adakah ia bermakna UMNO/Barisan Nasional bijak ketika memperkenalkan ISA, bijak ketika mempertahankan ISA dan bijak juga ketika memansuhkan ISA?" katanya.

Justeru dalam isu salun di Kelantan ini, DPPNK optimis semua pihak memahami hasrat kerajaan negeri Kelantan untuk memberikan keselesaan kepada semua rakyat tidak mengira agama dan bangsa.

Namun, dalam masa yang sama kerajaan negeri juga bertanggungjawab untuk menjaga keharmonian sosial dan menutup ruang-ruang berlakunya aktiviti-aktiviti yang tidak bermoral.

"Justeru, langkah kerajaan negeri menangguhkan penguatkuasaan ini sehingga satu kajian terperinci dilakukan amat tepat pada masanya," tegas beliau.

DPPNK juga mengecam tindakan parti Gerakan yang jelas memperlekehkan undang-undang ini apabila beberapa orang pemimpinnya sanggup datang ke Kelantan bagi mendapatkan perkhidmatan salun berlainan gender dengan tujuan untuk mencabar pihak penguatkuasa.

Dalam hal ini, DPPNK melihat Umno sebagai parti tunjang dalam Barisan Nasional gagal untuk mendidik rakan politiknya untuk lebih berdisiplin dan berhemah, tegas beliau.

"Namun, tindakan Umno ini bukan sesuatu yang mengejutkan memandangkan Umno sudahpun tunduk sekian lama kepada parti Gerakan dalam isu pemilihan Ketua Menteri Pulau Pinang yang dipilih daripada parti Gerakan dan bukannya Umno yang memenangi majoriti kerusi DUN Pulau Pinang satu ketika dahulu," ujar Fadhli.

Kongres DAP buka kempen ‘100 Hari ke Putrajaya’

Harakahdaily, 13 Dis 2012
KUALA LUMPUR: Kongres Kebangsaan DAP ke-16 hujung minggu ini akan menjadi pembuka bersejarah kepada kempen ‘Seratus Hari ke Putrajaya’ untuk rakyat mencipta sejarah dan membawa Malaysia yang baru.
Penasihat DAP, Lim Kit Siang berkata, rakyat mahu mencipta sejarah Malaysia baru yang benar-benar bersatu, demokratik dan makmur di bawah kerajaan Pakatan Rakyat dalam Pilihan Raya ke-13.

Justeru, katanya semua mata tertumpu kepada Kongres DAP yang merupakan kongres terakhir parti politik di Malaysia tahun ini kerana ia melaungkan ketibaan seratus hari terakhir sebelum berlangsungnya Pilihan Raya Umum ke-13 yang sudah lama tertangguh dan dinanti-nanti.

“Biar Kongres Kebangsaan DAP ke-16 menghantar mesej yang jelas dan terang kepada semua rakyat Malaysia seluruh negara – pemimpin, perwakilan dan ahli DAP mempunyai visi, iltizam, tanggungjawab dan disiplin yang kuat bagi mencapai misi dan objektif bersejarah kempen ‘Seratus Hari ke Putrajaya’ untuk rakyat Malaysia, sama ada Melayu, Cina, India, Orang Asal, Kadazan atau Iban; sama ada umat Islam, penganut ajaran Buddha, Kristian, Hindu, Tao atau Sikh; sama ada di Semenanjung Malaysia, Sabah atau Sarawak, bersatu sebagai satu masyarakat bagi memulihkan kembali kehebatan Malaysia sebagai model masyarakat majmuk yang harmoni yang mana terdapatnya toleransi, kebebasan, keadilan, hak asasi manusia, kemapanan pembangunan, kemakmuran, tadbir urus yang baik dan kerajaan yang tidak korup dan bersih,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Katanya, di saat-saat menjelang Kongres DAP dan ketika kempen ‘Seratus Hari ke Putrajaya’, propagandis dan kaki putar Umno Barisan Nasional  akan memacu lebih laju dengan politik bohong, kebencian dan menakut-nakutkan bukan sahaja untuk memburuk-burukkan DAP dan mencipta perpecahan besar dan kerosakan di dalam parti tetapi juga dalam hubungan DAP dengan parti-parti Pakatan Rakyat, PKR dan PAS.

Menurutnya, meskipun terzahir keyakinan selepas Perhimpunan Agung Umno ke-66 dengan presidennya, Datuk Seri Najib Razak mengisytiharkan Umno BN akan mendapatkan semula dua pertiga majoriti Parlimen, namun keadaan masih lagi ‘50-50’.

Katanya, BN dan PR mempunyai peluang yang sama dengan perkembangan ketika ‘Seratus Hari ke Putrajaya dan terutamanya kempen pilihan raya umum merupakan penentu arah kepada keputusan akhir.

Di dalam analisis akhir, ujarnya keputusan berkemungkinan sama ada Umno BN memperoleh kembali majoriti dua pertiga sekurang-kurangnya 74 kerusi di dalam Dewan Rakyat atau PR memenangi 125 kerusi dengan majoriti 28 kerusi mengatasi Umno BN di Parlimen.

Lit berkata, di dalam senario yang terkemudian dengan PR memenangi Putrajaya dengan 125 kerusi parlimen, kemungkinan pembahagian kerusi PR adalah PKR dengan 45 kerusi dan DAP serta PAS masing-masing 40 kerusi.

“PR akan menjadi perikatan sama rata dengan tiada parti politik mengamalkan dominasi kuasa politik seperti mana di dalam perikatan Barisan Nasional,” jelasnya.

Tiada ulasan: