Selasa, 3 Mei 2011

RAKYAT MEMANTAU ATAU MELIHAT...SERTA MENGKAJI....PARTI MANA YANG LAYAK MEMERINTAH...BUKAN KERAJAAN ZALIM YANG AKAN DIPILIH

Salahudin kesal kenyataan Najib ekoran kematian Osama
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 3 Mei: Tindakan Perdana Menteri, Datuk Seni Najib Razak seolah-olah bersorak gembira bersama dengan Amerika Syarikat ekoran kejayaan membunuh Osama Bin Ladin tidak disenangi oleh Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub.

Bagi beliau, Najib prejudis dan tidak bertanggung jawab ketika membuat kenyataan dunia akan aman selepas kematian Osama tanpa mengambil kira dasar luar Amerika yang berterusan memerangi umat Islam.

"Bagi saya, PAS sama sekali tidak toleransi dengan keganasan di dunia, namun kegembiraan Najib seolah-olah bersorak sorai bersama Amerika dengan kematian Osama satu perkara yang tidak boleh diterima oleh dunia Islam.

"Imej sebegini sangat buruk di kalangan umat Islam dunia," kata Salahudin.

Presiden Amerika, Barack Obama mengumumkan kematian Osama dalam satu serangan tentera Amerika di bandar Obbottabat, 100 km ke utara Islamabad.

Jenazah beliau kemudiannya disemadikan dengan menenggelamkannya ke dalam laut.

Ekoran itu, Najib dalam kenyataannya berkata, kematian Osama akan menyebabkan dunia akan lebih aman, selamat dan adil.

Beliau juga berkata, kematian Osama akan memulihkan nama baik Islam yang tercalar ekoran imej negatif yang dibawa oleh pengasas Al Qaeda itu.

Najib berkata demikian selepas melancarkan rumah terbuka Vaisakhi di Dataran Merdeka semalam.

"Bagi saya ini kenyataan yang prejudis dan tidak bertanggungjawab serta mengelirukan dari Perdana Menteri tanpa mengambil kira fakta yang ada," kata Salahudin.

Bagi beliau faktor dasar luar Amerika yang terus menerus memerangi umat Islam perlu diambil kira.

Kenyataan Najib berhubung Osama kurang tepat
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 3 Mei: Persatuan Ulama Malaysia (PUM) menyifatkan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bahawa kematian Osama Ben Laden akan menjadikan dunia ini lebih selamat dan aman, sebagai kurang tepat.

Keadilan Daily melaporkan Yang Dipertua PUM, Datuk Sheikh Abdul Halim Abdul Kadir berkata, ini kerana Amerika Syarikat sendiri dianggap sebuah negara imperialis yang sentiasa berusaha untuk meluaskan pengaruh mereka ke seluruh dunia, khususnya negara Islam dengan menaja keganasan.

“Kenyataan Najib itu mungkin kurang tepat kerana sebenarnya kuasa Amerika sendiri tetap akan meluaskan pengaruh imperialisme mereka ke seluruh dunia yang sebenarnya menggalakkan keganasan itu sendiri,” kata Sheikh Abdul Halim.

Beliau juga percaya bahawa keamanan dunia tidak hanya bergantung dengan kematian seorang Muslim yang sering dilabel pengganas seperti Osama.

“Keamanan ini asasnya adalah keadilan sebagai sebuah idea yang akan menghapuskan penindasan.

“Untuk memastikan keadilan ini mengambil tempat, ia memerlukan usaha bersama. Seorang individu sahaja tidak akan mampu untuk mewujudkan keadilan atau pun mencetuskan keganasan,” kata Sheikh Abdul Halim.

Menurut Sheikh Abdul Halim lagi, publisiti kematian Osama sebenarnya meningkatkan rasa ketakutan orang lain terhadap umat Islam yang sering diberikan gambaran salah oleh golongan yang tidak senang dengan gerakan Islam.

PAS bantah Umno bawa masuk pengundi luar

Ismail Hashim

SHAH ALAM, 3 Mei: PAS Kawasan Pandan hari ini membantah keras tindakan Umno BN yang membawa masuk pengundi dari luar ke dalam kawasan itu dalam usaha merampas semula negeri termaju di Malaysia, Selangor dari tangan Pakatan Rakyat.

Gesaan juga dibuat terhadap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) segera melakukan penyiasatan kerana dibimbangi operasi itu dibantu oleh agensi-agensi Kerajaan Persekutuan.

Yang Dipertua PAS Pandan, Ir Iskandar Abdul Samad di dalam sidang media di pejabatnya di sini mendesak satu siasatan segera dilakukan kerana beliau yakin kerja-kerja jahat ini dilakukan oleh banyak agensi kerajaan berkaitan.

Beliau percaya, tindakan mengubah alamat tempat tinggal di dalam kad pengenalan pasti melibatkan paling kurang dua agensi seperti Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) dan SPR.

Penemuan ini, jelasnya, membuktikan Umno BN telah memindahkan pengundi-pengundi ke dalam Dun-Dun tertentu dan yakin, ini adalah sebahagian kecil dari gerak kerja besar-besaran Umno BN di seluruh Negeri Selangor.

"Umno BN kecewa kerana gagal mendapatkan sokongan rakyat, mereka terpaksa memindahkan pengundi untuk merampas Negeri Selangor dari Pakatan," jelasnya.

Beliau yang juga Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan Kerajaan Negeri Selangor berharap jika SPR benar-benar adil dan telus, mereka akan melakukan siasatan terperinci ke atas perkara ini.

Menurutnya, PAS Pandan telah mengenalpasti lebih 900 pengundi baru telah didaftarkan di dalam Dun Chempaka yang beliau menjadi Adunnya.

"Meskipun terpaksa membelanjakan banyak wang untuk membayar proses membantah ini kepada SPR, PAS Pandan tetap melakukannya," tegasnya.

Untuk rekod, setiap bantahan memerlukan RM60 untuk setiap pengundi di mana RM10 untuk bantahan pemula dan mempertahankan bantahan di dalam perbicaraan pula perlu dibayar sebanyak RM50 kepada SPR.

Iskandar turut memberikan bukti berkaitan yang dikenalpasti di mana perpindahan itu melibatkan AJK-AJK Umno dari Dun Teratai.

Beliau berkata, AJK Umno Bahagian Pandan yang juga Ketua Umno Cawangan Taman Kencana dipindahkan ke Taman Dagang di dalam Dun Chempaka.

Seramai lima AJK Wanita Umno Cawangan Pangsapuri Intan telah dipindahkan ke Dun Chempaka, Taman Bakti (2), Pandan Jaya (2) dan Lorong Molek Kampung Pandan (1) termasuk 10 ahli Umno Cheras Baru dipindahkan ke Dun Chempaka.

Tambahnya, mereka yang dipindahkan untuk mengundi di Dun Chempaka itu masih bermastautin di Dun Teratai dan mereka tidak menetap di alamat mereka didaftarkan.

Beliau berharap dengan pendedahan sebahagian kecil dari kerja jahat Umno BN di dalam hal ini akan menambahkan kesedaran rakyat secara umumnya tentang kemuflisan mereka di dalam berpolitik secara demokratik dan bersih


Jika benar Osama mati, saya doa keampunan untuknya

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 3 Mei: “Jika benarlah Osama bin Laden benar-benar telah dibunuh oleh tentera Amerika Syarikat seperti yang diumumkan oleh Presiden Barrack Obama semalam, maka saya sebagai seorang Islam mendoakan rahmat dan keampunan Allah SWT untuk Osama bin Laden yang merupakan saudara saya di dalam Islam,” kata Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) dalam satu kenyataan.

Tambahnya, itulah yang dituntut oleh Islam sewaktu menerima berita kematian saudara seagamanya.

Menurutnya, sebesar manapun kesalahan seorang muslim, jika ia mati dalam keadaan agamanya Islam, keampunan terhadapnya harus dipohon oleh saudara muslim yang lain.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Jika benarlah Osama bin Laden benar-benar telah dibunuh oleh tentera Amerika Syarikat seperti yang diumumkan oleh Presiden Barrack Obama semalam, maka saya sebagai seorang Islam mendoakan rahmat dan keampunan Allah SWT untuk Osama bin Laden yang merupakan saudara saya di dalam Islam.

Inilah yang dituntut oleh Islam sewaktu menerima berita kematian saudara seagamanya. Sebesar manapun kesalahan seorang muslim, jika ia mati dalam keadaan agamanya Islam, keampunan terhadapnya harus dipohon oleh saudara muslim yang lain.

Adapun keterlibatan Osama bin Laden dengan keganasan, saya serahkan kepada Allah SWT kerana ia masih belum terbukti melainkan melalui propaganda yang dipelopori oleh Amerika Syarikat. Jika benar beliau terlibat dengan kegananasan, sudah tentu saya tidak menyokong keganasan tersebut. Bagaimanapun keterlibatan Osama dengan keganasan masih lagi merupakan berita samar yang tidak dapat disahkan, namun keterlibatan Amerika Syarikat sendiri dalam keganasan sudah terbukti.

Ini jelas dengan serangan terhadap Afghanistan dan Iraq yang menghancurkan kedua-dua negara ini dengan tujuan mencari senjata pemusnah yang tidak dapat dijumpai sehingga ke hari ini. Apa pula tindakan Amerika Syarikat terhadap Israel yang terang-terang melakukan keganasan di bumi Palestin ? Bukan sahaja tidak bertindak, bahkan Amerikalah yang kuat menyokong Israel. Justeru, jika Osama dianggap sebagai pengganas, maka Israel lebih patut disebut sebagai ganas dan penyokongnya Amerika Syarikat juga tidak boleh lari dari digelar sebagai ganas.

Inilah yang saya tegaskan kepada Duta Besar Amerika Syarikat yang datang ke pejabat saya pada 28 April 2011 yang lepas, bahawa sepasang selipar pun tidak boleh dirampas dari tuannya yang berhak, apatah lagi sebuah negeri yang berdaulat seperti Palestin, lebih-lebih lagi tidak berhak untuk dirampas oleh Israel.

Adapun mereka yang berkata bahawa dunia lebih selamat dengan kematian Osama, saya anggap kenyataan tersebut sebagai tidak cermat dan hanya bertujuan menampakkan diri sebagai penyokong Amerika. Jika dunia lebih selamat dengan kematian Osama, adakah dunia juga lebih selamat dengan kewujudan Amerika?

Sekian, wassalam.

TUAN GURU DATO’ BENTARA SETIA NIK ABDUL AZIZ BIN NIK MAT,

Menteri Besar Kelantan.

Bertarikh : 30 Jamadil Awal 1432H bersamaan 3 Mei 2011M

Exco Pemuda PAS Perak terajui kawasan
Harakahdaily

IPOH, 3 Mei: Dua orang Exco Pemuda PAS Perak, Dr Raja Ahmad Al Hiss dan Ustaz Ismi Muhammad Taib dipilih menjadi yang dipertua bagi kawasan masing-masing iaitu Kuala Kangsar dan Parit.

Dr Raja Ahmad Al Hiss merupakan Setiausaha Dewan Pemuda PAS Negeri Perak manakalah Ustaz Ismi adalah Timbalan Pengerusi Lajnah Ekonomi Dewan Pemuda Pas Negeri Perak pula menjadi YDP Kawasan Parit pada 3 April 2011.

Kemampuan mereka menjawat jawatan yang dipertua PAS kawasan dilihat sebagai satu bukti kekuatan Pemuda Perak dalam melahirkan barisan kepimpinan pemuda di semua peringkat.

Raja Ahmad Al Hiss yang juga Pengerusi Lajnah Antarabangsa Pemuda PAS Pusat mengharapkan amanah yang diterima itu mampu dilaksanakan dengan baik dan mendapat kerjasama daripada semua pihak seterusnya membuktikan kemampuan anak muda untuk memimpin parti.

Pecat Hata bukti Umno kongkong kebebasan akhbar

Harakahdaily

SHAH ALAM, 3 Mei: Keputusan Utusan Malaysia memecat Hata Wahari memaparkan satu lagi tindakan Umno mengongkong kebebasan akhbar dan mengaibkan hak rakyat menerima kewartawanan yang berhemah tinggi.

Exco Kerajaan Negeri Selangor, Teresa Kok (gambar) berasa kesal di atas keputusan akhbar Utusan Malaysia memecat wartawan kanan dan Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Hata Wahari.

Katanya, Hata telah dipecat kerana berani mengkritik tindakan Utusan Malaysia yang sengaja mengapi-apikan sentimen perkauman melalui penerbitannya dan mengambil pendirian yang berat sebelah terhadap Umno di dalam laporan politiknya.

Tambahanya, tindakan Utusan Malaysia ke atas Hata sudah lama dijangka dan tidak menghairankan banyak pihak kerana dasar kewartawanan Utusan Malaysia memang tidak berlandaskan fakta dan kejujuran tetapi lebih berdasarkan pemeliharaan keperluan politik Umno.

Pada 1 Mac 2011, ketua pengarang Utusan Malaysia, Datuk Aziz Ishak sendiri telah mengakui bahawa peranan Utusan Malaysia adalah untuk menyokong Umno dan Barisan Nasional. (Lihat: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/utusans-role-is-to-back-umno-says-editor/ )

Secara praktiknya, kata beliau peranan Utusan Malaysia ialah untuk menyemai perasaan syak wasangka, inferiority complex dan benci di kalangan kaum Melayu terhadap kaum lain, demi mengukuhkan sokongan orang Melayu terhadap Umno.

“Demi kepentingan politik Umno, hak rakyat untuk menerima maklumat yang tepat yang berlandaskan fakta dan berhemah, dan pembangunan intelek rakyat digadaikan,” ujarnya yang juga ahli Parlimen Seputeh dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Oleh itu, kata Teresa isu pemecatan Hata Wahari bukanlah isu kecil pertarungan di antara seorang wartawan dan majikannya semata-mata.

Pemecatannya, tambah beliau harus dipandang berat oleh semua rakyat Malaysia kerana ia menonjolkan betapa tersekatnya kebebasan akhbar di Malaysia, dan monopoli media oleh Umno dan parti komponen Barisan Nasional yang lain.

“Saya ingin menyampaikan penghargaan dan penghormatan saya terhadap saudara Hata yang berani mengkritik Utusan Malaysia dan mempertahankan prinsip profesionalisme kewartawanan,” ujarnya.

Tambahnya, tindakan Hata untuk bertentangan dengan pihak pengurusan Utusan Malaysia dan Umno ini memang bukannya senang kerana tindakan beliau bermaksud beliau akan dipaksa melepaskan jawatan tingginya, iaitu wartawan kanan di dalam Utusan Malaysia.

Menurutnya, Hata tidak membisukan diri demi melindungi mata pencariannya di dalam Utusan Malaysia, tetapi beliau memilih untuk bersuara lantang mengkritik dasar pelaporan berita Utusan Malaysia yang tidak bertanggungjawab.

Ini, katanya menunjukkan keberanian, prinsip kewartawanan dan profesionalisme yang dipegang oleh beliau.

Baginya, kes pemecatan Hata sudah pun menjadi satu kes yang penting dalam sejarah dan kajian media dan kewartawanan Malaysia.

Justeru,m beliau menggesa para penyunting dan wartawan di Utusan Malaysia untuk menyemak objektif mereka untuk menceburi bidang kewartawanan.

“Tibalah masa bagi mereka untuk menunaikan tanggungjawab mereka sebagai pemberita yang berhemah, dan bukan sekadar mengikut arahan pemain politik atasan secara membabi-buta,” katanya.

Katanya lagi, mereka haruslah sedar bahawa mereka mempunyai tanggungjawab yang berat untuk memberi laporan yang benar dan bernas, di samping menyemai nilai-nilai yang murni di kalangan masyarakat Malaysia.

“Memandangkan kedudukan Malaysia dalam Indeks Kebebasan Akhbar Reporters Without Borders telah jatuh dari tangga 131 pada tahun 2009 ke tangga 141 pada tahun 2010, dan persepsi masyarakat antarabangsa terhadap kebebasan akhbar di Malaysia adalah amat negatif, saya menyeru para wartawan di Utusan Malaysia dan di media aliran utama untuk menjadikan Hata sebagai model wartawan mereka.

“Tibalah masa bagi wartawan di Malaysia untuk sama-sama berjuang untuk mengembalikan kebebasan dan kepertanggungjawapan akhbar di negara kita, di samping meningkatkan profesionalisme kewartawanan di Malaysia,” ujarnya.

Ketua Pemuda PAS Kedah kekal

Fakhri Ali

SUNGEI PETANI, 3 Mei: Ketua Pemuda PAS Negeri Kedah, Ustaz Ahmad Yahya berjaya mempertahankan jawatan yang disandangnya apabila menang tanpa bertanding dalam pemilihan peringkat negeri yang telah diadakan di Dewan MPSPK, Tikam Batu, Sungei Petani kelmarin.

Sementara itu bagi jawatan Timbalan Ketua Pemuda Negeri pula, Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Kedah, Mohamad Sanusi Mohd Nor telah berjaya mengekalkan jawatan yang diterajuinya sekali lagi setelah Ahli Parlimen Padang Terap, Mohd Nasir Mustapha menarik dari dari pertandingan tersebut.

Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Lada, Ahmad Izzat Shauki pula sekali lagi dinobatkan sebagai Naib Ketua Pemuda PAS Negeri setelah turut menang tanpa bertanding bagi jawatan tersebut.

Manakala bagi merebut jawatan Yang Dipertua PAS kawasan Padang Serai, Ustaz Fauzi Tahir berjaya mempertahankan kedudukannya.

Timbalan dan Naib Yang Dipertua pula ialaha Abd Razak Salleh dan Alwi Nordin.

Exco Kerajaan Negeri Kedah, Ustazah Siti Aishah Ghazali mengekalkan kerusi Ketua Muslimat PAS kawasan Padang Serai manakala Suhaimi Abdul Hamid sebagai Ketua Dewan Pemuda Padang Serai yang baru.


Muslimat, Pemuda PAS Melaka dapat ketua baru
Ahmad Danial

MELAKA, 3 Mei: Dua sayap utama PAS Melaka iaitu Dewan Pemuda dan Muslimat mendapat ketua baru apabila penyandang jawatan pada penggal lalu tidak mempertahankan jawatan masing-masing.

Bekas calon PRK Merlimau, Yuhaizad Abdullah dan Kintan Man dipilih mengetuai Dewan Pemuda dan Dewan Muslimat Negeri pada muktamar masing-masing Ahad lalu.

Yuhaizad menggantikan Ustaz Kamaruddin Sidek yang melepaskan jawatannya atas faktor umur manakala Kintan menggantikan Dr Khatijah Jumangat yang tidak mempertahankan jawatannya.

Kedua-duanya dipilih tanpa bertanding.

Timbalan Ketua Dewan Pemuda disandang oleh Ustaz Musa Mohamad manakala Naib Ketua diamanahkan kepada Yuzi Azhar Yosof. Timbalan dan Naib Ketua Dewan Muslimat penggal lalu iaitu Shopiah Ahmad dan Hajah Aziah Saad mempertahankan jawatan masing-masing tanpa bertanding.

hli Jawatankuasa Dewan Pemuda ialah Shaharuddin Yusof, Juhari Osman, Shahrin Azam Ismaon, Mohd Aizat Baharuddin, Jauhar Md Dawi, Abu Khir Abu Bakar, Ustaz Sobri Abdullah, Ustaz Azizan, Ustaz Helmi Mohd Dahan dan Ustaz Nurkhairi Yusof.

Manakala Ahli Jawatankuasa Dewan Muslimat yang dipilih ialah Anida Haron, Hawa Yaakob, Dr Khatijah Jumangat, Ustazah Noraini Sidek, Fadhilah Ismail, Maisarah Abu Bakar, Zarina Khalid, Rozita Md Saad, Mahani Osman dan Khadijah Ibrahim.

Muktamar Dewan Pemuda dirasmikan oleh Ahli Parlimen Jerai yang juga Pengarah Pilihanraya Pemuda Pusat, Mohd Firdaus Jaafar semnetara Muktamar Dewan Muslimat pula diadakan Maahad Ar Rahmah Solok Gaong dirasmikan oleh Ahli Parlimen Rantau Panjang, yang juga Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Zailah Mohd Yusof.

Keputusan tinjauan Harakah
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 3 Mei: Keputusan terhadap undian, Wajarkah perkataan "UMNO PUJUK DAP" digunakan sebagai tajuk berita utama yang diadakan selama 3 hari mulai 27 hingga 29 April.

Ia menunjukkan 226 daripada 365 atau 61.92 % pengundi bersetuju berbanding dengan 32.6 % atau 119 pengundi yang tidab bersetuju dengan tajuk tersebut. Hanya 20 penngundi atau 5.48 peratus sahaja yang tidak pasti.

Sekarang ini, mulai 30 April yang lepas, undian baru berhubung dengan tajuk mukadepan harakah bil. 1636, Bukan Kaedah Islam – Mubahalah Eskay dibenarkan Menteri dan pengarah Jawi’. Untuk mengundi, boleh lawati laman web, http://myharakah.net dengan segera.

Keputusannya boleh disemak secara online melalui laman berkenaan.

Kebebasan media: Malaysia setaraf dengan Angola

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 3 Mei: Malaysia terus jatuh dalam senarai kebebasan media apabila diletakkan pada kedudukan 143 dari 196 negara yang disenaraikan sempena Hari Kebebasan Media hari ini.

Malaysia diletakkan setaraf dengan Angola dan Madagascar, dua buah negara Afrika iaitu dalam kategori tidak bebas.

Malaysia mendapat 64 markah dari 100 markah yang diberikan. Lagi banyak markah lagi tidak bebas sesebuah negara dalam medianya.

Indeks kebebasan media Malaysia terus menjunam dari tahun ke tahun berbanding di kedudukan 92 pada tahun 2006, 124 (2007), 132 (2008), 131 (2009) dan 141 (2010).

Menurut Wartawan Tanpa Sempadan (RWB), dua isu terkini yang menghambat kebebasan media di Malaysia adalah nasib yang menyelumbungi Hatta Wahiri, Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) yang kini dipecat oleh majikannya Utusan Melayu kerana mengkritik syarikat media milik Umno itu.

RWB juga menyenaraikan tindakan pihak-pihak tertentu menyerang beberapa laman web dengan D-DOS sepanjang pilihan raya Sarawak baru-baru ini dalam senarai peristiwa anti kebebasan medianya.

Semalam, Kumpulan Utusan telah memecat Hata Wahari kerana didapati bersalah mengeluarkan kenyataan-kenyataan yang dikatakan mencemari imej syarikat milik Umno itu.

Syarikat itu memaklumkan keputusannya itu dalam satu surat bertarikh 21 April 2011, yang ditandatangani oleh Pengurus Besar Sumber Manusia Mohd Nazlan Osman.

Pada 14 April lalu, panel siasatan dalaman Kumpulan Utusan mendapati Hata bersalah atas tuduhan memburuk-burukkan nama syarikat itu melalui laporan yang disiarkan beberapa media tempatan.

Hata, wartawan kanan akhbar Utusan Malaysia, berhadapan dengan lapan tuduhan yang dikemukakan berdasarkan lapan laporan berlainan yang disiarkan portal dan akhbar.

Hata sebelum ini sering mengutarakan pandangan yang lantang berhubung isu pemilikan akhbar Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia, kejatuhan edaran akhbar dan ‘kelemahan’ dalam kepengarangan akhbar berkenaan.

Dia telah digantung kerja sejak 11 Januari lalu oleh Kumpulan Utusan.




Tiada ulasan: