Selasa, 1 April 2014

YANG LENYAP TETAP LENYAP....SATU KETIKA NYAWA KITA AKAN LENYAP....MORALNYA JANGAN JADI ORANG YANG JAHAT DAN ORANG YANG ZALIM

KUALA LUMPUR: Selepas 24 hari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 hilang, pihak berkuasa kini mempunyai tempoh seminggu untuk mencari bukti fizikal terutamanya kotak hitam pesawat itu kerana isyarat daripada perakam itu bakal lenyap tidak lama lagi.
  
Isyarat yang dipancarkan daripada kotak hitam itu menggunakan kuasa bateri yang akan berakhir selepas 30 hari, dan adalah sukar bagi operasi pencarian menjejakinya tanpa isyarat khususnya di kawasan luas seperti di Lautan Hindi.
  
Operasi pencarian oleh pelbagai negara telah mengenal pasti kawasan seluas 254,000 kilometer persegi di Lautan Hindi, iaitu kira-kira 1,850km dari barat Perth di Australia, sebagai kemungkinan lokasi pesawat itu berakhir.
  
Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein semalam berkata 10 pesawat termasuk sebuah pesawat awam dan 10 kapal telah memulakan perjalanan ke kawasan carian untuk mencari serpihan yang mungkin mempunyai kaitan dengan pesawat MH370 itu.  
  
Jika mereka menemui serpihan itu dan mengesahkannya daripada pesawat berkenaan, ia akan membantu pasukan mencari untuk mengecilkan kawasan pencarian  kotak hitam itu.

Bagaimanapun, dengan ketibaan kapal Ocean Shield yang dilengkapi alat pengesan isyarat, dan kapal selam kecil tanpa pemandu Bluefin 21 yang dijangka tiba di kawasan pencarian pada Khamis, harapan tinggi disandarkan bagi mengesan kotak hitam itu.
  
Mengenai objek berpotensi yang dikesan pada Sabtu, Hishammuddin berkata lima objek diambil oleh kapal perang tentera laut Australia OHMAS Success dan Haixun, sebuah kapal dari China.
  
"Bagaimanapun, didapati tiada ada satu pun objek itu yang berkaitan dengan  MH370," katanya kepada pemberita dalam sidang media mengenai perkembangan terkini berhubung misi pencarian MH370 di sini, hari ini.
  
Pada 24 Mac lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan penerbangan MH370 berakhir di "selatan Lautan Hindi" berdasarkan analisis data satelit oleh firma telekomunikasi satelit United Kingdom Inmarsat dan Cawangan Penyiasatan Kemalangan Udara UK (AAIB).
  
Najib juga akan melawat Perth, Australia pada Rabu ini untuk melihat sendiri operasi mencari pesawat yang hilang di Lautan Hindi itu.

"Perdana Menteri kami memutuskan pergi ke Perth pada Rabu bagi lawatan kerja ke pangkalan tentera udara Pearce untuk melihat sendiri operasi dan mengucapkan terima kasih kepada kakitangan yang terlibat dalam usaha mencari pelbagai negara ini, termasuklah kakitangan dari Malaysia," kata Hishammuddin.
  
Sementara itu, rakan kongsi kod MAS, China Southern Airlines, telah bersetuju untuk bekerjasama dengan MAS dalam memberi bantuan kepada anggota keluarga penumpang pesawat MH370.
  
Namun, ketua pegawai eksekutif MAS Ahmad Jauhari Yahya berkata syarikat penerbangan nasional itu memikul lebih tanggungjawab di atas kehilangan MH370 kerana pesawat itu dimiliki MAS.
  
Penerbangan MH370 turut dipasarkan sebagai Penerbangan 748 (CZ748) China Southern Airlines, dengan ada penumpang yang memegang tiket syarikat penerbangan China itu.
BANGKOK: Perdana menteri sementara Thailand Yingluck Shinawatra semalam membela diri terhadap pertuduhan mengabaikan tugasnya berhubung skim subsidi padi yang bermasalah, di hadapan agensi pencegahan rasuah di sini.
  
Keputusan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Negara (NACC) sama ada mencabar keterangannya atau sebaliknya akan menentukan masa depan politik Yingluck kerana pencabaran itu akan memaksa beliau meletak jawatan.
  
Yingluck, yang dituduh mengabaikan peranannya sebagai pengerusi jawatankuasa dasar beras, membuat pembelaan diri secara lisan dalam tempoh tidak sampai 30 minit di hadapan agensi itu.
  
Para peguam beliau turut mengemukakan beberapa kotak dokumen sebagai sebahagian daripada usaha membela diri Yingluck.
  
NACC akan bermesyuarat esok untuk menimbang bukti itu sebelum membuat keputusan sama ada mencabar keterangan Yingluck atau sebaliknya.
  
Sekiraya NACC memutuskan ada bukti yang mencukupi untuk mencabar keterangan Yingluck, maka Dewan Senat akan memainkan penting penting dalam menentukan nasib beliau.
  
Ini menjadikan keputusan pilihan raya Senat semalam sangat penting kerana ia menentukan pihak mana yang bakal menguasai Dewan Senat.

Proses mencabar keterangan itu boleh mengambil masa beberapa minggu dan keputusan untuk memecat Yingluck memerlukan sokongan undi tiga perlima senator.
  
Bagaimanapun, jika Yingluck dipecat daripada jawatannya, ia tidak akan menyelesaikan masalah politik di negara ini kerana penyokong kerajaan yang dikenali sebagai Baju Merah, akan mengadakan bantahan dan tunjuk perasaan di jalan raya.
  
Pengkritik skim subsidi padi, program yang belum melunaskan bayaran berjumlah lebih 100 bilion baht kepada beratus ribu pesawah kerana ketiadaan dana, berkata skim itu melibatkan banyak perbuatan rasuah dan hanya menguntungkan orang tengah bukan pesawah seperti yang sepatutnya.
  
Sementara itu, kerajaan tidak mampu menambah dana untuk menjelaskan bayaran kepada pesawah kerana kuasanya yang terhad sebagai kerajaan sementara. - Bernama
  
Penerbangan MH370 yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal, berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa KL pada 12.41 tengah malam pada 8 Mac dan hilang daripada radar kira-kira sejam kemudian ketika berada di Laut China Selatan.
  
Pesawat itu sepatutnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama. - Bernama
KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (Span) meluluskan Pelan Catuan Bekalan Air Peringkat Keempat yang berkuat kuasa Jumaat ini.
  
Penolong Pengurus Besar Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) Priscilla Alfred berkata pelan itu dilaksanakan serentak dengan Pelan Catuan Bekalan Air Peringkat Pertama dan Ketiga yang dilanjutkan sehingga 30 April.
  
Perincian Pelan Catuan Bekalan Air Peringkat Keempat seperti kawasan terlibat dan jadual pelaksanaannya akan diumumkan SPAN esok, katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.
  
Pelan Catuan Peringkat Pertama dan Ketiga kekal dilaksanakan di kawasan terlibat berdasarkan jadual SPAN dan Syabas sebelum ini.
  
Beliau berkata Loji Rawatan Air (LRA) Cheras Batu 11 dan LRA Bukit Tampoi yang sebelum ini ditutup akibat pencemaran ammonia, beroperasi semula semalam selepas paras kandungan bahan itu berkurangan ke tahap yang dibenarkan oleh Kementerian Kesihatan.
  
Bagaimanapun, operasi kedua-dua LRA itu masih dipantau rapi syarikat operator loji iaitu Puncak Niaga (M) Sdn Bhd kerana paras ammonia belum dapat dipastikan tetap berada pada tahap rendah.
  
Pelan Catuan Bekalan Air Peringkat Pertama dilaksanakan ekoran penutupan kedua-dua LRA tersebut.
  
Untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai pelan catuan bekalan air itu, pengguna digalakkan melayari laman web SYABAS www.syabas.com.my. - Bernama
 Apa Bezanya Berakhir Di Lautan Hindi Dengan Terhempas Di Lautan Hindi?
Posted on Tuesday, April 01 @ 11:30:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu



Berikutan desakan waris penumpang MH370 daripada negeri China agar kerajaan memohon maaf kerana sehingga ini masih tiada bukti kukuh yang menunjukkan pesawat itu terhempas di Lautan Hindi dan semua penumpangnya terkorban, Pemangku Menteri Pengangkutan, Hishammuddin Hussein yang dikatakan terlonjak namanya sebagai bakal PM berikutan insiden ini, terpaksa membuat kenyataan berdolak-dalik untuk menyelamatkan sepupunya, Najib Razak.

Hishammudin berkata, tiada keperluan untuk kerajaan memohon maaf kerana dakwanya, kenyataan Najib Razak pada 24 Mac lalu tidak menyebut pesawat itu terhempas atau semua penumpangnya terkorban, sebaliknya hanya mengatakan pesawat itu berakhir di Lautan Hindi.

Memanglah dalam kenyataan Najib itu beliau tidak menyebut perkataan terhempas, sebaliknya menggunakan ayat berakhir di Lautan Hindi. Najib juga menyebut kawasan pesawat MH370 itu dikesan kali terakhir adalah di sebuah kawasan terpencil yang jauh daripada mana-mana landasan.

Bukankah ianya bermaksud terhempas? Rasanya budak sekolah rendah pun faham mengenainya.

Lagi pula selepas pengumuman itu, Najib juga memaklumkan pencarian akan dilakukan di Lautan Hindi di kawasan yang dikenalpasti itu. Kalau bukan terhempas, apa jadahnya pula pencarian dilakukan? Begitu juga tujuan Najib ke Perth Rabu ini, adakah bertujuan meninjau pencarian pesawat yang terhempas atau membeli-belah?

Sambil merakamkan rasa sedih, Najib juga menyebut kesimpulan yang dibuatnya bahawa pesawat MH370 berakhir di Lautan Hindi yang berdasarkan penemuan data satelit Immarsat, adalah berita sedih yang sukar diterima dan semua waris penumpang juga sudah dimaklumkan lebih awal mengenainya.

Kenyataan ini pula bukankah bermaksud semua penumpangnya sudah terkorban?

Lebih daripada itu, kesokan harinya pula semua akhbar arus perdana yang semuanya dalam kawalan pejabat Perdana Menteri telah melaporkan bahawa pesawat itu telah terhempas di Lautan Hindi. Tidakkah ini mengesahkan lagi bahawa kenyataan Najib itu memang bermaksud MH370 telah terhempas?

Pada 25 Mac itu juga, Najib telah membawa usul takziah di Parlimen untuk merakamkan rasa dukacita kerajaan atas tragedi yang berlaku dan meminta semua pihak bersatu hati mengenainya.

Najib juga mengumumkan bahawa Majlis Fatwa akan bermesyuarat pada petang 25 Mac itu untuk menentukan bilakah sembahyang jenazah ghaib boleh diadakan. Bagaimanapun Majlis Fatwa yang bermesyuarat tidak menetapkan keperluan tarikh tertentu sembahyang jenazah perlu diadakan sehingga bukti mayat atau cebisannya ditemui terlebih dahulu.

Tidakkah semua fakta dan keterangan ini menunjukkan bahawa memang Najib bermaksudkan pesawat itu telah terhempas dan tiada nyawa yang terselamat, tetapi hanya berselindung di sebalik ayat berakhir di Lautan Hindi, rasa sedih, ucapan takziah dan keperluan mengadakan sembahyang jenazah ghaib?

Jika tidak bermaksus tiada yang terkorban sebagaimana kenyataan Hishammuddin hari ini, buat apa pula Najib membawa usul takziah di Parlimen, menyatakan rasa sedih dan menyatakan Majlis Fatwa akan menetapkan tarikh untuk sembahyang jenazah secara ghaib?

Dalam SMS MAS kepada waris penumpang pula sebagaimana yang dipetik oleh BBC ianya bertulis, " Dengan penuh rasa kesal Malaysia Airlines percaya bahawa tiada syak lagi MH370 telah hilang dan tiada yang terselamat."

Bagaimanapun sejak pengumuman menyedihkan itu, bukan saja tiada mayat atau serpihan pesawat yang ditemui di Lautan Hindi, bahkan objek-objek yang dikesan satelit yang sebelumnya dipercayai kemungkinan daripada MH370 hanyalah sampah-sampah yang dibuang di lautan saja.

Sumber satelit Immarsat pula kemudiannya menafikan bahawa kesimpulan MH370 berakhir di Lautan Hindi datangnya daripada mereka, sebaliknya menyatakan Immarsat hanya membekalkan maklumat tetapi kesimpulan dibuat oleh kerajaan Malaysia.

Setelah seminggu sejak pengumuman Najib itu dan tempoh pencarian keseluruhan sudah menjangkau hari ke 25 tetapi tiada juga sebarang penemuan, ramai waris mangsa mula meluahkan kemarahan dan menuntut kerajaan mengemukakan bukti kukuh atau meminta maaf mengenainya.

Tindakan Hishammudin cuba mempertahankan Najib semata-mata kerana enggan memohon maaf adalah tindakan memalukan dan menjelaskan kepada dunia bagaimana standard kita menangani krisis yang menjadi perhatian dunia. Setelah kenyataan Najib bahawa MH370 berakhir di Lautan Hindi adalah berdasarkan kesimpulan penemuan data satelit Immarsat tetapi kemudian dinafikan oleh Immarsat bahawa mereka hanya membekalkan maklumat dan kesimpulan dibuat oleh kerajaan Malaysia, telah menjejaskan wibawa negara, penafian tanpa asas Hishammuddin terhadap kenyataan abang sepupunya itu, sekali lagi meletakkan imej negara menjadi perbualan dunia.

Sikap Hishammuddin ini bukan saja menjadikan kita sering berubah pendirian atau flip-flop dalam memberikan maklumat tetapi juga akan dikenali sebagai bangsa dan negara yang sukar meminta maaf. Apalah sukarnya meminta maaf jika benar Najib yang silap?

Dalam hal ini, siapakah sebenarnya yang menjadi keutamaan Hishammuddin dalam tragedi MH370 ini - Najib atau maruah negara? (SH 30/03/2014)-hahbudindotcom
 Saintis dunia ramal pencarian MH370 akan gagal
Posted on Tuesday, April 01 @ 11:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu



Saintis David Mearns meramalkan misi pencarian pesawat Malaysia Airlines MH370 bersama 239 penumpang dan anak kapal yang hilang sejak 8 Mac akan menemui kegagalan, berdasarkan kepada petunjuk sedia ada. "Saya terpaksa bersikap pesimistik dengan menyatakan misi pencarian MH370 berdepan kesukaran untuk menemukan rangka pesawat itu di dasar laut di selatan Lautan Hindi berdasarkan petunjuk yang ada," katanya dipetik daripada temuramahnya dengan China Central Television, Sabtu lalu.


Beliau berkata, tempoh pencarian yang kini sudah melebihi 20 hari akan menyebabkan rangka pesawat itu sudah pun dibawa arus lautan ke pelbagai arah yang tidak diketahui.

"Biarpun jika ada serpihan M370 yang dapat dibawa naik, mustahil untuk menjejak kapal tersebut," katanya.
Mearns, yang juga pakar pencari kapal karam dari United Kingdom, berkata beliau turut berpendapat kotak hitam MH370 tidak mungkin dapat dijumpai walaupun pelbagai peralatan dan teknik sedia ada digunakan.
Katanya, semua peralatan dan kemahiran itu masih tidak berupaya untuk mengesan pesawat MH370 yang hilang sejak 8 Mac lalu.
"Satu-satunya cara untuk mendapatkan kotak hitam itu adalah dengan mencari dan menapis bangkai atau serpihan pesawat yang ditemui," katanya.
Selain itu, beliau menjangkakan kos pencarian pesawat MH370 lebih tinggi dengan angka mencecah US$45 juta (RM147 juta), mengatasi kos pencarian Air France di Lautan Atlantik pada 2009.
"Pencarian MH370 memerlukan dedikasi yang teramat tinggi dan perbelanjaan beratus juta dolar, memandangkan ia sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelum ini,” katanya.
Pada 24 Mac, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan pesawat MH370 disahkan berakhir di selatan Lautan Hindi selepas 17 hari hilang ketika dalam perjalanan ke Beijing dari KLIA pada jam 12.40 pagi.
Bagaimanapun, sehingga kini pasukan mencari dan menyelamat belum menemui rangka atau serpihan pesawat MH370 di kawasan yang dikatakan itu iaitu di kawasan barat Perth, Australia di Lautan Hindi, berdasarkan kepada maklumat diperolehi daripada data satelit.

DIYANA IBRAHIM
THE MALAYSIAN INSIDER
– 31 Mac, 2014.





ADMIN(ABI NUR)mengucapkan tahniah kepada KERAJAAN BRUNEI DARUSALAM.....diatas perlaksanaan enakmen undang2 islam khususnya hukuman hudud.........
Semoga kerajaan Tuan ku mendapat jaminan keselamatan dan rahmat dari ALLAH SWT......
Malaysia.....ambil lah iktibar

Tiada ulasan: