Selasa, 25 September 2012

SALAK BEGITU KUAT UNTUK MUSUH...BILA KAWAN@GENG SENYAP SUNYI...INI BUKAN ZAMAN JEPUN...SEKARANG MAKLUMAT DIHUJUNG JARI...BERITA TV@RADIO RAKYAT ZAMAN DAH TAK PERCAYA...HANYA MENGUNTUNG SEBELAH PIHAK...

Kajian UM: Keyakinan kepada Pakatan meningkat

Harakahdaily, 25 Sep 2012

(Kajian sokongan peringkat pusat menunjukkan peningkatan sokongan kepada Pakatan)


KUALA LUMPUR: Kajian yang dibuat oleh Universiti Malaya menunjukkan sokongan ke atas Pakatan Rakyat meningkat sekarang berbanding dengan kajian yang dibuat pada awal tahun ini.

Sokongan juga meningkat ke atas kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor dan juga Kedah namun sedikit penurunan di Kelantan.

Kajian itu juga menunjukkan penurunan terhadap keyakinan rakyat bahawa BN akan terus menguasai Putrajaya dalam pilihan raya umum nanti.

Kajian itu dibuat oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya  Universiti Malaya (UMCEDEL) yang bertajuk Pola Pengundian Menjelang Pilihanraya Umum ke-13.

Kajian terbaru yang dibuat adalah pada 1 -16 September 2012  di seluruh Semenanjung Malaysia.

Kajian sebelum ini dibuat dalam tempoh 31 Mac 2012 - 15 April 2012.

Bilangan responden ialah 1536. Kajian dilakukan secara bersemuka dengan melibatkan etnik Melayu, etnik Cina dan etnik India.

Pemilihan responden dipilih secara rawak dengan soalan kaji selidik berstruktur.

Apabila ditanya, parti mana akan menang dalam PRU-13, kajian Mac - April menunjukkan keyakian kepada BN akan menang adalah 49% sedangkan kajian terbaru menunjukkan ianya menurun kepada 44% sahaja.

Keyakinan kepada Pakatan pula meningkat dari hanya 21% kepada 30%.

Keyakinan kepada kerajaan Pakatan di Selangor juga meningkat dengan ketara dari 38% kepada 50% manakala untuk BN dari 28% jatuh kepada 16%.

Begitu juga di Kedah. Keyakinan kepada Pakatan naik dari 37% kepada 48% dan kepada BN turun dari 40% kepada 32%.

Namun untuk negeri Kelantan, keyakinan kepada Pakatan jatuh sedikit dari 44% kepada 41% manakala BN naik dari 27% kepada 32%. Namun, kecondongan pengundi tetap kepada Pakatan Rakyat.

Debat

(Populariti Najib jatuh merudum)

Kajian itu juga mendapati, harapan rakyat amat tinggi agar berlaku perdebatan antara Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

72% berharap ianya diadakan manakala hanya 17% tidak bersetuju dan 11% tidak pasti.

Menurut kajian itu, populariti Najib juga menurun dari 61% pada bulan Mac lalu kepada 58% pada September 2012 ini.

'Lembu-lembu tua' dalam pilihan raya kampus

Ahmad Tajdid, 25 Sep 2012
SAYA masih teringat kisah lucu ketika belajar di sebuah IPTA di utara Semenanjung. Kisah ini diceritakan seorang senior ketika kempen pilihan raya kampus sedang rancak berjalan. Ceritanya berkisar tentang seorang siswa yang digelar pelajar lain sebagai "Number One" (#1).

Siswa ini memang dikenali oleh penghuni kampus kerana sifat uniknya. Selain perawakannya yang 'simple' dia juga berpacaran. Pacarnya rakan sekuliah atau sekursus dengannya.

Ketika musim pilihan raya kampus tiba, #1 juga sibuk mengambil borang untuk menjadi calon. Dengan syarat minimum memperolehi CGPA sekurang-kurangnya 2.5, beliau pun dipilih untuk bertanding mewakili kursus (sekarang ini fakulti).

Memang calon-calon dibenarkan berkempen, tetapi pada masa itu pilihan raya kampus tidaklah sesengit sekarang. Sekarang ini dimaklumkan, 'lembu-lembu tua' di peringkat fakulti, universiti hinggalah di kementerian turut berebut-rebut mahu campur tangan dalam hal ehwal budak-budak (siswa).

Setelah berhari-hari berkempen dan para siswa selesai membuang undi, maka tiba masanya saat pengiraan undi. Pada waktu itu, undi yang diperolehi semua calon yang bertanding akan ditulis di papan putih (whiteboard). Setelah semua kertas undi dikira, alangkah terkejutnya petugas pengiraan undi kerana #1 hanya mendapat satu undi!

Maka kisah #1 mendapat hanya satu undi itu pun menjadi bahan lawak kampus selama berbulan-bulan. Apa tidaknya, jika #1 pada logiknya memberikan satu undi kepada dirinya sendiri, itu bermaksud, pacar (teman wanitanya) juga tidak mengundi #1. Bermula daripada peristiwa itulah siswa tersebut mendapat gelaran #1.

Tidaklah diketahui ke mana perginya #1 sekarang. Mungkin bertugas di Biro Tatanegara (BTN) agaknya.

Semasa mendengar siaran Radio24 (radio Bernama) ketika berkereta ke pejabat, pembaca berita radio memaklumkan pilihan raya kampus yang sedang berlangsung di 15 universiti. Menurutnya, 5 IPTA telahpun mengadakan pilihan raya dan keputusannya memihak kepada pelajar 'proaspirasi' (baca pro-BN).

Diberitakan juga bahawa keputusan pilihan raya kampus kali ini penting kerana ia menunjukkan pola mengundi generasi muda menjelang pilihan raya umum ke-13. Dalam erti kata lain, jika kesemua pilihan raya IPTA dimenangi kumpulan 'proaspirasi', ia menunjukkan sokongan generasi muda kepada BN!

Mendengar laporan berita itu, tidak hairanlah jika kita mendengar kisah bagaimana 'lembu-lembu tua' di peringkat fakulti, universiti juga di kementerian semacam berkomplot untuk memastikan semua kampus IPTA dimenangi calon-calon yang dicucuk hidung. Dan pelbagai bentuk tektik kotor, ugutan, penipuan dan sebagainya dikenakan kepada siswa yang dilabel promahasiswa (baca pro-pembangkang) bagi memastikan calon 'proaspirasi' menang mudah atau 'menang tanpa bertanding'.

Tapi benarkah keputusan pilihan raya kampus benar-benar menggambarkan sokongan generasi muda kepada BN mahupun Pakatan Rakyat?

Jawapannya tidak sama sekali!

Bukti paling kukuh adalah ketika kampus-kampus universiti utama dikuasai oleh kelompok mahasiswa yang pro-Islam (baca pro-PAS) pada dekad 80-an dan 90-an, PAS tidak pernah menang selesa dalam setiap PRU yang ditandinginya malah kalah teruk pada 1986 dan 1995. Sokongan generasi muda terhadap PAS juga tidaklah ketara walaupun kampus-kampus utama IPTA dikuasai kelompok pro-Islam.

Kini di saat wujudnya media baru yang mencabar dominasi media konvensional, usaha mempengaruhi siswa untuk menyokong sesuatu kelompok oleh 'lembu-lembu tua' tidak akan berkesan sepenuhnya kerana mereka (siswa) lebih terdedah kepada maklumat dan perkembangan semasa.

Sokongan yang diberikan siswa mungkin bersifat 'artificial' apatah lagi jika ia bercirikan ugutan dan paksaan. Apalah signifikannya untuk bersungguh-sungguh memperjuangkan idealisme mahasiswa bagi kelompok majoriti pelajar jika hidup di kampus hanya sekadar 3 atau 4 tahun sahaja?

Oleh itu kesungguhan 'lembu-lembu tua' bagi memastikan kemenangan kumpulan proaspirasi di kampus-kampus IPTA tidak banyak menyumbang kepada kejayaan BN dalam PRU mahupun mengukur sokongan generasi muda kepada BN. Ia hanya sekadar 'window dressing' atau mewujudkan 'feel good factor' kepada BN.

Malah jika elemen 'feel good factor' ini mahu dijadikan tangkal azimat untuk BN menghadapi pilihan raya, ia seperti menggali kubur sendiri. Tepuk dada, tanyalah iman di dada...

Keputusan PRK UM tangguh, Pro-M mendahului

Harakahdaily, 25 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Keputusan rasmi Pilihan Raya Kampus bagi Universiti Malaya ditangguh ekoran dua kerusi iaitu di Fakulti Sains dan Teknologi Maklumat dan Fakulti Pendidikan mendapat undi sama banyak.


Difahamkan, undian semula di kedua-dua fakulti itu akan dibuat esok bagi menentukan keputusan rasmi.

Bagaimanapun, keputusan stakat ini menyaksikan kumpulan Pro-Mahasiswa (pro-M) kampus itu mendahului dengan kemenangan di 20 kerusi.

Ianya diikuti rapat dengan kumpulan Pro-Aspirasi yang dikenali sebagai Penggerak Mahasiswa, yang menang 19 kerusi manakala bebas menang di dua kerusi.

Keseluruhan kerusi yang dipertandingkan bagi kampus UM adalah 43 kerusi iaitu sembilan kerusi umum dan 34 kerusi di peringkat fakulti.

Dengan keadaan yang berlaku itu, keputusan penuh bagi PRK UM tergantung dan hanya akan diketahui esok.

Pada PRK tahun lalu, Pro-M UM berjaya memenangi 23 kerusi dari keseluruhan yang dipertandingkan sekaligus berjaya membentuk Majlis Perwakilan Pelajar.

Bagaimanapun keputusan hari ini meyaksikan Pro-M kurang tiga kerusi berbanding tahun lalu.

Keputusan PRK di kampus UM sering menjadi perhatian ekoran legasi UM sebagai universiti tertua di Malaysia dan sering dilihat sebagai nadi gerakan mahasiswa di negara ini.

UM juga sering diibaratkan sebagai mini Malaysia yang mana populasi mahasiswanya boleh dikatakan seimbang dalam mengikut pecahan kaum.

Bajet 2013: Kajian Semula ke atas keadilan sosial

Syahir Sulaiman, 25 Sep 2012

Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan. (Al-A'raf: 96)



Falsafah Keadilan: Satu Kajian Semula

Keadilan bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya, tempat di mana ia sepatutnya berada. Keadilan adalah nilai universal dan kemanusiaan yang penting, (ethica perennis et universalis), yang memastikan keseimbangan kemahuan yang pelbagai di dalam ekosistem.

Walaupun keadilan seringkali dikaitkan dengan kesamaan yang bertujuan untuk mencapai keseimbangan dalam pengagihan keperluan dan sumber, serta risiko dan ganjaran dalam kalangan anggota masyarakat, namun ia tidak sepatutnya disinonimkan dengan pengagihan yang sama, apatah lagi dengan pengagihan berasaskan merit semata-mata.

Justeru, keadilan sosial adalah satu konsep yang lebih luas dari keadilan ekonomi dan tatasusila politik dalam masyarakat (atau ekosistem), sama ada ia di peringkat terkecil sebuah keluarga sehinggalah ke magnitud sebuah bangsa dan masyarakat yang berhampiran.

Plato telah mengemukakan pandangan beliau dalam ‘Republic' bahawa "manusia secara semula jadinya tidak sama rata", dia kemudiannya mengisytiharkan bahawa "keadilan terbentuk dalam hubungan yang harmoni antara pelbagai organisma sosial.

Setiap warganegara mesti melaksanakan tugasnya seperti yang telah ditetapkan, dan melakukan tugas yang paling bersesuaian dengan sifatnya".

Ini bercanggah dengan konsep Aristotle bahawa "keadilan berakar umbi dari kesamaan" dan "kesamaan diukur berdasarkan merit dan sumbangan".

Keadilan dalam Islam, tidak boleh dipisahkan daripada kedua-dua nilai material dan rohani yang mengintegrasikan kedua-dua prinsip moral dan agama dalam cubaan untuk mengimbangi antara kepentingan individu dan masyarakat.

Dinamisme ini jelas digambarkan dalam ajaran yang komprehensif di bawah spektrum iman ('aqidah), ketaatan ('ibadah) dan etika (Akhlaq).



Perubahan landskap di Malaysia


Masyarakat Malaysia telah banyak berubah sejak beberapa dekad yang lalu. Beberapa cendekiawan dalam kajian mereka telah membincangkan keadilan ekonomi dan sosial Malaysia sejak zaman penjajah sehingga zaman selepas kemerdekaan, dan perbahasan yang begitu panjang berkenaan perpaduan nasional Malaysia, kemakmuran ekonomi dan kedaulatan undang-undang melalui perubahan pesat ekonomi yang didominasi oleh pertanian menuju ke arah perindustrian dan hab perkhidmatan serantau.

Begitu banyak fakta dan angka juga telah dibentangkan untuk menggambarkan perjalanan sukar membasmi kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat, disokong oleh kadar pertumbuhan tahunan, pengurangan kadar kemiskinan, peningkatan ketara kadar celik huruf, kualiti penjagaan kesihatan yang lebih baik serta improvisasi perhubungan dan infrastruktur di negara ini.

Di sebalik pencapaian masa lalu, masa hadapan kelihatan suram. Walaupun Malaysia perlu berkembang sebanyak 8% setiap setahun untuk mencapai status negara maju menjelang 2020, pertumbuhan telah merosot sepanjang sepuluh tahun yang lalu.

Malaysia, dengan itu berada dalam posisi bahaya terperangkap dalam pendapatan golongan pertengahan, terutamanya disebabkan oleh pembandaran pesat, eksport berorientasikan kos rendah, dan kemerosotan persaingan dalam perniagaan.



Apa seterusnya bagi Malaysia?

Kemajuan Malaysia sepanjang dekad yang lalu telah melahirkan 'generasi yang lebih selesa', gen-Y yang seolah-olah tidak memahami tentang kesusahan nenek moyang semasa zaman penjajah dan zaman kesusahan.

Populasi muda ini dilimpahi dengan tempat tinggal, pakaian, dan makanan yang baik semasa zaman kanak-kanak mereka, bercampur dengan rakan-rakan berbilang kaum di sekolah dan kemudiannya dilengkapi dengan alat berteknologi tinggi dan cara interaksi sosial yang baharu.

Begitu juga percanggahan minat mereka. Di satu pihak, orang-orang tua bergantung kepada manfaat ekonomi untuk keluarga, anak muda pula berdebat soal persaingan dan ketelusan.
Dianggarkan bahawa generasi muda membentuk kira-kira separuh dari jumlah pengundi, maka sokongan mereka akan menentukan keputusan pengundian.

Komposisi baru pengundi muda boleh menjadi sebagai isyarat awal landskap politik yang baru di Malaysia, menyuarakan pembaharuan struktur ke arah pengagihan harta yang saksama, kedaulatan undang-undang serta isu ekonomi yang semakin menekan seperti gaji  dan peluang pekerjaan yang lebih baik, kos rumah yang berpatutan dan kualiti hidup yang baik.

Kerana kita berada dalam kedudukan fiskal mencabar vis-à-vis yang menuntut keadilan sosial, kerajaan seharusnya memberi tumpuan untuk mengekalkan pertumbuhan dan daya saing ekonomi, kedua-duanya untuk negera dan rakyat.

Bermula dari hasil yang mampan, penekanan kemudiannya perlu diberikan ke arah memperkukuh daya tahan ekonomi dalam skop yang menyeluruh, bukan melalui langkah populis seperti pengagihan 'one-off' yang tidak menyelesaikan masalah ekonomi rakyat.

Sudah tiba masanya bagi kerajaan untuk mengambil langkah pembaharuan yang berani, dengan meneroka sumber hasil baru serta secara beransur-ansur mengurangkan kebergantungan yang tinggi terhadap pendapatan berasaskan petroleum, dengan memperkenalkan cukai yang lebih mesra pelabur dan rakyat, dengan mempunyai pengagihan kebajikan dan subsidi yang lebih baik dan berkesan, serta dengan mengurangkan ketidakcekapan dan ketirisan melalui sistem tender yang terbuka dan telus.

Malaysia patut menghentikan penyalahgunaan dasar pilih kasih dan perlindungan yang seolah-olah membiakkan generasi 'Know who' yang lebih berkualiti dari 'know-how'.

Tidak perlulah diberitahu bagaimana teruknya persepsi terhadap amalan rasuah dalam kalangan rakyat Malaysia, seperti yang digambarkan dalam satu ayat, "Those days — on the table; Later days — under the table; Nowadays — including the table!". Rasuah, dan jenayah tidak boleh ditoleransi lagi.

Seperti yang diberitahu oleh Sayyid Qutb, seorang cendekiawan Islam yang terkenal, "Islam sebagai sistem politik dan sosial yang komprehensif menjamin keadilan sosial bagi rakyat jelata yang akan menyembuhkan semua masalah sosial kerana ia menentang rasuah, penindasan, dan kemewahan. Ia adalah satu kuasa pembebasan, dan ia juga merupakan kuasa sosial yang kuat. "

Satu dasar fiskal yang penuh integriti, adalah penting bagi Malaysia.

--------------------

Syahir Sulaiman adalah EXCO Pemuda PAS. Beliau menyokong Negara Berkebajikan. Tulisan ini diterjemahkan dari Bahasa Inggeris oleh Mohamad Yahya.

25 September 2012

Jet peribadi: Zahid Hamidi kantoi! hahaha!

ASK, 25 Sep 2012


Anwar naik jet, kecoh 1Malaysia.. Zahid Hamidi naik jet peribadi ke Mekah ni kenapa diam?



Kerana ketandusan isu untuk menyerang DSAI, kebelakangan ini kita menyaksikan blogger-blogger UMNO menjadikan jet peribadi yang dinaikki oleh Ketua Pembangkang sebagai isu besar..

Lebih besar dari Skandal PERWAJA, lebih besar dari skandal PKFZ, lebih besar dari skandal BMF malah jauh lebih besar dari skandal NFC ataupun MRT.

Meskipun Anwar telah menjelaskan bahawa jet tersebut milik seorang rakan yang mahu membantu beliau di dalam program kempen memandangkan ketika itu beliau sangat memerlukannya.

Anwar turut menjelaskan bahawa pemilik jet peribadi jenis Dassault Falcon 7X tersebut boleh diperiksa kerana ia berpangkalan di Kuala Lumpur dan berdaftar dengan Jabatan Penerbangan Awam.

Menurut Anwar lagi beliau sengaja mengizinkan YB Tian Chua mengambil gambar mereka ketika berada di dalam jet tersebut dan disebarkan menerusi twitter supaya ia tidak menjadi suatu rahsia supaya ia “transparent”.

Anwar menyifatkan media arus perdana termasuk blogger dan facebooker Umno sengaja memainkan isu ini untuk menakut-nakut golongan korporat agar tidak berani untuk menghulurkan bantuan seperti ini.

Sebenarnya ramai yang tidak menyedari akan apa yang tersirat dari peristiwa ini..

Ini sebenarnya membuktikan kepada kita semua bahawa golongan usahawan sudah mula yakin bahawa UMNO/BN akan tumbang pada PRU kali ini oleh itu mereka berani menghulurkan bantuan.

Menariknya dalam hal ini berlumba-lumba blogger-blogger UMNO melakukan pendedahan dari harga jet hinga kepada kos bahanapi diselidik mereka..



Bersungguh-sungguh benar mereka.. tetapi mengapa Zahid Hamidi yang pernah melakukan perkara yang sama dengan Anwar lakukan iaitu terbang menggunakan jet peribadi milik kawannya tidak dipersoalkan.

Anwar cuma meminjam jet peribadi milik rakannya untuk terbang di dalam Malaysia.. tetapi Zahid Hamidi terbang ke Arab Saudi untuk mengerjakan Haji..


KUALA LUMPUR, 15 Nov (Bernama) – Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini mengaku beliau terbang ke Arab Saudi untuk haji dalam jet peribadi tetapi milik kawannya, katanya.

Menteri Pertahanan itu berkata demikian bagi menjawab dakwaan beliau memiliki pesawat tersebut.

Beberapa blogger telah menuduh beliau rasuah, mempersoalkan bagaimana dia mampu mempunyai jet dengan pendapatan kerajaan.


Ahmad Zahid adalah anggota kedua Kabinet di bawah pemerhatian awam dalam beberapa minggu kebelakangan ini berikutan laporan Ketua Audit Negara bulan lalu.

Dalam mesej teks kepada The Malaysian Insider , Ahmad Zahid mengaku menaiki jet ke Mekah untuk haji baru -baru ini.


Anwar hanyalah seorang Ketua Pembangkang buat masa ini dan beliau sudah tentu tidak mampu memberikan sebarang imbuhan kepada rakan yang meminjamkan jet itu kepadanya.. tetapi Zahid Hamidi adalah seorang Menteri.

Anwar Ibrahim tidak merahsiakan penggunaan jet tersebut dengan membenarkan Tian Chua merakamkan gambarnya untuk disebar di dalam Tweeter..

Tetapi Zahid Hamidi merahsiakannya sehinggalah satu e-mail mendedahkan perkara itu..

E-mail yang disebar itu..
————————————————————————————-
By Touch Down

Saya mendapat tahu baru-baru ini bahawa Dato Sri Zahid Hamidi, Menteri Pertahanan Malaysia pergi menunaikan haji dengan menaiki jet peribadi. Isteri beliau datang dahulu ke Madinah dan beliau menjemput dengan jet peribadi dan kemudian terus ke Jeddah untuk ke Mekah.

Siapa empunya jet peribadi ini, jika sahabat beliau; dengan tujuan apa di beri untuk menggunakan jet peribadi ini. Adakah sahabat beliau yang mempunyai kepentingan didalam Kementerian Pertahanan? Jika beliau menggunakan wang sendiri untuk menyewa jet berkenaan; dari mana beliau dapat wang sebegitu banyak?

Untuk pengetahuan semua, tiap kali beliau ke Arab Saudi bersama keluarga dan sahabat beliau, kereta dari Tabung Haji di gunakan untuk kenderaan beliau semasa di sana, walhal beliau bukan lagi Menteri Haji!! Kadangkala beberapa kereta di gunakan untuk mengangkut barang dan pengangkutan bersama sahabat karib beliau semasa di sana.

Kenderaan yang digunakan adalah dari Tabung Haji yang mana mereka di gunakan untuk urusan peribadi. Kenderaan berkenaan adalah di beli dengan wang pendeposit Tabung Haji dan mereka menyalahkannya.

Beliau sering ke Arab Saudi pada tiap tahun terutama setiap bulan Ramadhan dengan rakan kongsi yang sama beliau iaitu Tuan Sheikh Rozi. Adakah lawatan atau Umrah beliau di tanggung oleh rakan kongsi ini?

Kalau beliau tidak mengaku Sheikh Rozi rakan beliau, kenapa semasa majlis penganugerahan darjah Datuk kepada Sheikh Rozi oleh Tuanku Sultan Kelantan baru-baru ni, Dato Zahid berada sama di dalam Istana Kelantan?

Tahun ini juga beliau datang Umrah bulan Ramadhan dengan pesawat peribadi yang di punyai oleh peniaga dari Sarawak (seorang Tan Sri) bersama Tuan Sheikh Rozi juga.

Rakyat berharap supaya sesiapa di dalam kerajaan yang menyalah gunakan kuasa dan kepentingan untuk urusan peribadi supaya berhenti berbuat demikian.


——————————————————————————–

Semak  e-mail tersebut di (SINI)

Buat pencaca-pencacai UMNO tu.. dedahkanlah kalau berani berapa nilai jet yang Zahid Hamidi naik tu dan berapa pula kos bahanapi untuk jet itu..

Kalau tak silap aku.. Jamil Khir pun pernah terbang dengan jet peribadi untuk satu programnya di Kedah.

------------------------------

Source: http://mediaperak.com/2012/09/25/jet-peribadi-zahid-hamidi-kantoi-hahaha/

FGVH: GSF mohon menghadap Agong

Muhammad Faizal, 25 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Gerakan Selamatkan Felda (GSF) hari ini mengumumkan pihaknya telah menghantar satu permohonan rasmi memohon menghadap Yang Dipertuan Agong berhubung kedudukan saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH).

Pengerusinya, Mazlan Aliman berkata pihaknya telah menerima surat pengesahan dan hanya menunggu jawapan balas dari pihak istana.

"Kita telah menerima surat pengesahan dari istana dan sekarang kita hanya menunggu jawapan balas bagi kita mengadap Yang Dipertuan Agung.

"Selain itu juga kita juga telah menghantar nama-nama rombongan seramai 10 orang kepada pihak istana bagi mendapat perkenaan Tuanku," jelasnya pada sidang media di lobi parlimen pagi tadi.

Menurut Mazlan, tujuan utama pertemuan tersebut adalah bagi membincangkan serta memohon campurtangan pihak istana serta Majlis Raja-Raja berhubung dengan kedudukan saham FGVH yang tidak stabil sejak kebelakangan ini.

Malah keadaan kian meruncing sehingga terpaksa menggunakan dana-dana awam seperti Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mahupun Tabung Haji untuk memulihkan kedudukan saham tersebut.

"Selain itu juga kita berpegang kepada kenyataan Perdana Menteri bahawa FGVH tidak akan berurusan dengan sebarang urusan niaga yang haram subhah.

"Namun kenapa Genting Berhad yang jelas merupakan syarikat perjudian dibenarkan membeli saham FGVH sebanyak 407 unit atau lebih kurang RM2 bilion dengan memegang sebanyak 12 peratus saham, ini kita mahu penjelasan," sambung beliau.

Dalam pada itu beliau juga turut mempersoalkan tentang perlantikan Faizul Ahmad sebagai Pengarah Besar Felda sedangkan jawatan itu sedang disandang Datuk Zulkifli Abd Wahab.

"Faizul akan disahkan jawatan sebagai Pengarah Besar Felda pada 1 Oktober nanti dan kenapa Zulkifli yang masih berbaki 3 tahun perkhidmatan disingkirkan jawatan beliau selaku Pengarah Besar Felda.

"Selain itu juga, apa yang kita tahu bahawa laporan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis telah dibuat ke atas Faizul berhubung dengan salah laku, salah guna kuasan dan juga penyelewengan," katanya.

PAS gesa wujud peraturan hubungan antarabangsa

Anis Nazri, 25 Sep 2012
KUALA LUMPUR: PAS menggesa kerajaan Malaysia mengambil langkah proaktif dengan membuat peraturan berkaitan hubungan antarabangsa agar ia dijalinkan dengan lebih baik.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, menegaskan Malaysia melalui OIC perlu menangani isu tersebut melalui tindakan diplomatik agar penghinaan terhadap agama lain tidak berulang.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan usul penghinaan terhadap Nabi Muhammad SAW ekoran penerbitan filem Innocent of Islam di Dewan Rakyat, hari ini.

Ahli Parlimen Marang itu juga berkata pihaknya kecewa dengan respons yang diberikan wakil kedutaan Amerika Syarikat yang dilihat seolah-olah cuba melindungi rakyatnya dengan mengatakan tiada undang-undang yang boleh bertindak ke atas pembuat filem tersebut.

"Keadaan itu menunjukkan Amerika Syarikat tidak menghormati agama lain dan menunjukkan kelemahan negara tersebut berhubung sensitiviti agama-agama lain," tegas beliau.

Dalam pada itu, Abdul Hadi berkata di sebalik kebangkitan umat Islam menentang penghinaan tersebut, terdapat adab-adab yang digariskan Islam apabila berhadapan perkara sedemikian.

Katanya, penentangan dan bantahan itu perlu menumpukan kepada pesalah yang menerbitkan filem tersebut, dan tidak membabitkan orang yang tidak bersalah.

"Selain itu, bantahan yang dilakukan juga perlu selaras dengan apa yang dilakukan, jangan sampai melanggar perjanjian Islam dengan bukan Islam yang menghormati semua pihak, termasuk wakil-wakil kerajaan agar tidak diganggu biarpun dengan negara yang bermusuh dengan kita," tegas beliau lagi merujuk kejadian duta Amerika Syarikat yang dibunuh di Pakistan.

Sebelum itu, usul berkaitan penghinaan Islam melalui filem Innocent of Islam itu dikemukakan ahli parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub.

Iklan air: Kenapa terdesak sangat?

Riduan Mohd Nor, 25 Sep 2012
Apabila krisis air di Selangor dicipta dan dibesarkan, ia membayangka isu ini menjadi modal penting kempen pilihan raya umum ke 13. Lebih parah lagi pihak tertentu cuba menanamkan sentimen bahawa inilah padahnya apabila kerajaan negeri terlalu baik mahu memberi air percuma kepada rakyat. Walhal, isu ini bukan suatu isu dan ia bukan pula masalah yang timbul. Kerap kali Menteri Besar menafikan krisis air sedang berlaku di negeri tersebut dengan membawa beberapa fakta penting untuk diketahui oleh rakyat.


Dalam pada itu timbul pula suatu pendedahan adanya usaha memburukkan kerajaan negeri Selangor melalui krisis air ini. Yang terbaru dengan adanya iklan yang cuba dilakonkan oleh beberapa individu yang diupah bagi melakonkan watak tertentu dengan lokasi dan babak yang digambarkan seolah-olah kirsis air sedang meruncing di Selangor. Kejadian itu dikatakan dilakonkan secara rahsia dan berlaku di Petaling Jaya. Penerbitan filem ini merahsiakan projek filem yang dikendalikannya kononnya mahu menjaga hati pelanggannya. Apabila diasak oleh banyak pihak, mereka hanya menyatakan ia sekadar untuk iklan kempen air.


Apakah mesej dari lakonan babak dalam iklan ini melainkan sebagai suatu gambaran betapa meruncingnya masalah air di negeri Selangor? Penduduk serta pelakon tambahan pula tidak diberi maklumat sebenar iklan tersebut. Jika diikut logik, penerbit atau pengarah pasti memaklumkan kepada pelakonnya apakah konsep iklan tersebut supaya jelas dalam pemikiran masing-masing apakah mesej disebaliknya. Malah, wartawan juga tidak dibenarkan membuat liputan penggambaran iklan tersebut. Jika iklan ini membawa mesej benar, mengapa dirahsiakan? Apakah ada projek khas yang dibiayai oleh mana-mana individu bertujuan mahu memburukkan kerajaan negeri Selangor?


Saya berharap kes ini dapat disiasat sebaik mungkin dan mengheret mereka yang bertanggungjawab ke muka pengadilan. Memburukkan kerajaan negeri melalui medium apa pun tanpa fakta yang benar adalah suatu fitnah dan kerajaan negeri wajar mengambil tindakan undang-undang termasuk menyaman dalang disebaliknya. Mungkin banyak lagi rencana, dokumentari, video khas serta risalah yang akan muncul menjelang PRU ke 13 bagi memastikan kerajaan negeri Selangor dijatuhkan dengan cara yang tidak berakhlak.


Adalah diharapkan pihak tertentu yang berniat buruk dengan kerajaan Selangor agar bersikap jujur, adil erta amanah dalam menyampaikan maklumat kepada rakyat. Jangan kerana tamakkan kuasa dan terlalu ingin menjatuhkan kerajaan Pakatan Rakyat negeri itu, sanggup direka seribu satu isu yang tidak berbangkit bagi menaikkan sentimen rakyat. Sebaiknya. bawalah tawaran baru yang mampu memenangi hati rakyat.  Rakyat sudah semakin celik maklumat dan tahu fakta sebenar isu ini, serta tidak rela ditipu buat sekian kalinya.

*Penulis adalah Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia

Tiada ulasan: