Sabtu, 15 September 2012

WANITA PENTING BUKAN SAJA MENDIDIK ANAK2 TAPI MEREKA PERLU DILINDUNGI SEBAGAI SEORANG WANITA...YANG DIJADIKAN DARI TULANG RUSUK NABI ADAM AS...TENTU ADA PENGAJARAN@HIKMAH YANG TERSIRAT...

Pentingnya peranan wanita Pakatan Rakyat

Abd Shukur Harun, 15 Sep 2012
Menurut satu tinjauan mendapati jumlah pengundi wanita di negara ini sudah mencecah 50%, iaitu sama dengan jumlah pengundi lelaki. Ini adalah isyarat paling jelas dan mencabar bagi wanita Pakatan Rakyat untuk lebih bekerja keras bagi mendepani cabaran ini.
Dalam keadaan begini, menghadapi pengundi wanita di luar bandar jauh lebih sukar dan begitu mencabar, justeru seperti diketahui umum  mereka ini kebanyakannya pengundi tegar Umno/BN sejak puluhan tahun.

Sebab itu saya merasakan bahawa usaha wanita Pakatan Rakyat mengadakan Majlis pelancaran Agenda Wanita Malaysia malam semalam kelmarin di Shah Alam sangat tepat pada waktunya. Majis tersebut dilancarkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dalam hal ini, muslimat PASlah yang paling mengetahui dan berpengalaman dalam menghadapi pengundi wanita, khususnya di luar bandar dalam sepanjang sejarah pilihan raya di negara ini. Ini kerana kebanyakan kerusi yang ditandingi oleh PAS ialah di luar bandar, sedikit di kawasan bandar dan semi bandar.

Tanyalah pimpinan muslimat PAS sejak dulu hingga kini – yang masih hidup -seperti Ustazah Jamilah Ibrahim, Ustazah Fatimah Zaharah dan kini Ustazah Siti Zailah Mohd Yusoff.

Adapun pimpinan muslimat yang telah meninggal dunia – Ustaza Wan Asma dan Ustazah Kalthum Othman.

Mereka inilah yang benar-benar mengetahui betapa sukarnya menghadapi pengundi wanita, terutama di pedalaman, namun betapapun sukarnya mereka terus juga menjalankan tugas dengan sangat berkesan.

Mereka meredah jalan di tengah sawah, jalan berlumpur, melalui kampung terpencil di tengah panas dan hujah.

Ada yang berdepan dengan pelbagai ancaman – lelaki memegang kayu, malah ada yang memegang parang di tengah simpang untuk menghalang mereka masuk di lorong-lorong rumah kampung dan sebagainya. Dalam masa yang sama ada tuan rumah menutup pintu apabila melihat muslimat datang, malah ada yang menerima maki hamun dan dihalau ketika muslimat PAS ini sampai di halaman rumah orang.

Dulu tidak ada telefon tangan menyebablam sukar berkomunikasi dengan pengawal (Pemuda PAS) yang menjaga keselamatan mereka di tepi jalan.
Semasa menjalankan tugas berkempen ini mereka tidak menghiraukan makan minum dan keselesaan, asalkan dapat bertemu pengundi. Demikianlah cabaran yang mereka hadapi dan inilah sumbangan tidak ternilai harganya dari muslimat PAS.

Sebab itu, saya yakin Ketua Dewan Muslimat PAS, Ustazah Siti Zailah Mohd Yusoff  yang duduk di barisan depan di Majlis Pelancaran Agenda Wanita Malaysia itu sangat menyedari tanggungjawab ini.

Agenda tersebut menjanjikan pembaharuan dalam dasar wanita, memperkasakan dan kesaksamaan jantina sebagai sebahagian daripada rancangan mereka untuk menawan Putrajaya.

Dalam ucapan perasmian pelancaran tersebut, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata Agenda Wanita Malaysia menerima sokongan penuh kepimpinan Pakatan Rakyat dan menggesa wanita Pakatan Rakyat supaya turun ke bawah dan mempromosikan kepada wanita di kawasan luar Bandar akan agenda Pakatan Rakyat.

“Cabaran bagi kita terletak terutamanya dalam mendekati wanita luar bandar dan kita memerlukan semua orang dalam Pakatan untuk bekerja bersama-sama jika kita mahu menguasai Putrajaya.

“Saya mempunyai keyakinan bahawa kita boleh mencapai matlamat ini jika kita membuat sedikit dorongan untuknya,” kata Anwar.

Agenda Wanita Pakatan Rakyat itu mengandungi tujuh bidang tumpuan utama yang termasuk perubahan dalam dasar-dasar kerajaan dan pendidikan yang hanya boleh dilaksanakan jika Pakatan Rakyat bejaya membentuk Kerajaan Pusat nanti.

Dalam ucapan mereka, ketua wanita dari PKR, PAS dan DAP menekankan perlunya kuasa, mengakui besarnya cabaran dan menangani masalah jurang gender yang mendiskriminasikan wanita di negara ini.

“Kita mesti bukan saja membantu wanita, tetapi juga datang dengan cara-cara untuk memberi kuasa kepada mereka untuk menggerakkan negara ke depan,” kata Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin.

Ketua Dewan Muslimat PAS Siti Zailah Mohd Yusoff berkata bahawa agenda yang ditawarkan adalah untuk ‘menyelamatkan Malaysia’.

“Ia adalah untuk membangkitkan wanita kepada standard yang lebih tinggi, untuk menegakkan dan mengakui peranan mereka dalam kemakmuran berterusan Malaysia,” tambah beliau.

Ketua Wanita DAP, Chong Eng berkata, walaupun lelaki dan wanita mempunyai perbezaan, sepatutnya tidak ada sebarang jurang dalam kesaksamaan.

“Kini terdapat lebih wanita daripada lelaki di universiti, tetapi kurang wanita dalam tenaga kerja, mereka menerima gaji lebih rendah untuk pekerjaan yang sama dan adalah terhad lebih tinggi anda melihat tangga korporat,” katanya.

Rakannya, pemimpin parlimen DAP, Lim Kit Siang, berkata bahawa kerajaan telah tidak menunaikan janji-janji mereka kepada wanita.

Selepas majlis tersebut, Zuraida  Kamarudin kemudian memberitahu pemberita semasa sidang akhbar bahawa wanita Pakatan Rakyat akan bermula berkongsi agenda ini kepada orang ramai pada 23 September, bermula dengan negeri Selangor.

Dalam PRU Ke-13 ini, Wanita Pakatan Rakyat juga akan menghadapi cabaran yang sangat besar, lebih-lebih lagi memandangkan kira-kira 50% adalah pengundi wanita. Sementara itu PRU akan datang inipun penuh sengit dan tidak dapat diduga.

Bagi Muslimat PAS yang sekali lagi akan menghadapi pengundi wanita, terutamanya di laur bandar, maka berdasarkan pengalaman, kematangan, berani, sabar dan istiqamah mereka, saya yakin – dengan izin Allah – akan mencapai kemenangan seperti masa lalu.

Wanita bertudung dan lelaki berkopiah dicekup berzina

By klpost - Sat Sep 15, 11:50 am


Seorang bekas ustazah dicekup berkhalwat oleh sepasukan penguat kuasa Jabatan Agama Islam bersama teman lelakinya di sebuah bilik hotel bajet di Jalan Tun Ali, awal pagi. Dalam kejadian jam 1 pagi itu, Jaim menunggu 15 minit sebelum pintu bilik hotel berkenaan dibuka lelaki berusia 36 tahun terbabit.
Ketika pemeriksaan, bekas guru agama berusia 24 tahun ditemui lengkap bertudung labuh dan jubah duduk di katil, manakala teman lelakinya iaitu seorang peniaga berbaju kemeja, seluar panjang dan berkopiah. Lelaki berstatus duda tanpa anak itu turut berperwatakan sebagai lelaki warak dengan berjanggut.
Soal siasat pegawai Jaim turut mendapati wanita berkenaan seorang hafizah yang menuntut di sebuah pusat tahfiz di selatan tanah air sebelum bergelar ustazah. Ketua Pegawai Penguat kuasa Agama. Rahimin Bani, berkata ketika ditahan kedua-dua pasangan terbabit mendiamkan diri.
Katanya, apabila keluarga wanita itu dihubungi pihaknya bagi memaklumkan mengenai tangkapan itu, Jab Agama mendapat maklumat mengejutkan apabila diberitahu tujuannya anaknya datang ke sini untuk menziarahi neneknya.
“Mereka tiba di negeri ini dengan menaiki bas pada lewat petang semalam (kelmarin) sebelum bermalam di hotel berkenaan,” katanya, di sini, semalam. Pasangan terbabit antara tiga pasangan yang dicekup dalam operasi bersepadu membabitkan Majlis Bandaraya, polis, Jabatan Imigresen, Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah dan Malaysia (SPRM).
Operasi selama enam jam bermula 11 malam itu disertai 50 pegawai dan anggota daripada agensi kerajaan berkenaan dengan memeriksa menyerbu tiga lokasi. Rahimin berkata, pasangan terbabit ditahan untuk diambil keterangan lanjut dan wanita itu sudah dijamin keluarganya tengah hari, semalam, dan lelaki terbabit masih menunggu warisnya sehingga petang.
Sementara itu, katanya, dalam tangkapan di hotel bajet sama, dua lagi pasangan berusia 25 dan 51 tahun dicekup kerana berkhalwat. Katanya, pasangan membabitkan lelaki berusia 51 tahun dan pasangannya berusia 35 tahun yang juga ibu tunggal itu singgah di negeri ini untuk bermalam sebelum meneruskan perjalanan.
“Pasangan berkenaan membawa dua sepupu perempuan kepada wanita berkenaan, bagaimanapun lelaki terbabit tidur bersama temannya itu. “Manakala, satu pasangan membabitkan lelaki berusia 29 tahun dan wanita 25 tahun ialah warga Indonesia yang bekerja secara sah di negeri ini, mendakwa sudah berkahwin dengan dinikahkan oleh rakan mereka baru-baru ini. “Dakwaan lelaki itu tidak dapat diterima kerana dia gagal membuktikan pernikahan mereka,” katanya. – aakj.hotspot

Wanita di Jadikan dari Tulang Rusuk Lelaki?

by admin on October 20, 2011
Dalam sebuah hadis yang sahih yang direkodkan oleh Bukhari dan Muslim, nabi berkata,
“Aku berwasiat kepada kamu supaya menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah yang di bahagian teratas. Sekiranya kamu cuba meluruskannya, kamu akan mematahkannya dan sekiranya kamu membiarkannya akan terus bengkok selama-lamanya. Jesteru, berpesan-pesanlah tentang wanita (dengan kebaikan).”

Adakah ayat ini bermaksud bahawa wanita secara umumnya dijadikan oleh Allah daripada tulang rusuk lelaki? Sebenarnya,di dalam A-Quran Allah menyatakan dengan jelas manusia sebenarnya berasal dari nutfah (iaitu air mani yang sedikit) yang bercampur dengan benih wanita, kecuali nabi Adam yang berasal daripada tanah. Berhubung dengan ini dalam surah Al-Haj ayat 5 Allah menjelaskan
“Wahai manusia apabila kamu meragui hari kebangkitan (maka ingatlah) kami menciptamu dari tanah , dan kemudian daripada nutfah.”
Oleh kerana kenyataan Al-Quran berhubung dengan kejadian manusia begitu jelas sekali, hadis tidak dapat mencanggahinya. Jesteru hadis ini, yang menyatakan wanita berasal dari tulang rusuk lelaki, tidak dapat ditafsirkan dari bentuk yang mencanggahi Al-Quran. Sebenarnya, fokus hadis ini bukannya berkenaan asal-usul kejadian wanita sebaliknya berkenaan kepentingan menghormati dan menjaga wanita dengan baik. Jesteru, di dalam kitab Riadus Solihin, Imam Nawawi meletakkan hadis ini di dalam bab ‘Wasiat Untuk Menjaga Kaum Wanita Dengan Baik’.
Di dalam kitab Dalilul Falihin, diriwayatkan bahawa Imam Qurtubi berkata,
“Wanita dicipta dalam batas dan keadaan seperti tulang rusuk,”
dan bukan dicipta dari tulang rusuk. Dalam bentuk kiasan ia bermaksud, tulang rusuk dalam bengkok adalah berbeza daripada tulang yang lain sebagaimana wanita berbeza dari kaum lelaki. Perbezaan ini mempunyai kepentingannya jesteru tulang rusuk tidak boleh dicaci kerana berkeadaan seperti itu kerana tanpanya manusia menghadapi masalah. Begitu juga dengan wanita, tanpanya kehidupan tidak sempurna. Kaum wanita adalah cantik dalam keadaan semulajadinya walaupun dalam aspek-aspek tertentu mereka berbeza dari kaum lelaki. Pihak lelaki perlu menerima wanita dengan sifat semulajadinya dan tidak boleh bersikap keras terhadap mereka. Mereka disuruh menghormati wanita dan bekerjasama bagi mencapai matlamat yang Allah tetapkan. Wanita ada peranannya dan kadang kala peranan itu berbeza daripada kaum lelaki. Perbezaan peranan tidak melambangkan kehinaan.
Berbalik kepad isu berkaitan kejadian kaum hawa daripada tulang rusuk kaum lelaki, sebahagian ulama berpendapat hadis ini membicarakan berkenaan hawa secara khusus. Mengikut pandangan mereka, hawa berasal daripada tulang rusuk Adam. Antara ulama yang berpegang dengan pandangan ini ialah sahabat Abdullah Bin Abbas, Abdullah Bin Mas’ud, Imam Mujahid, Ibnu Al-Munzir, Ibnu Humaid dan ramai lagi. Namun, apabila Al-Quran dirujuk mengenai perkara ini, kita tidak menemui sebarang dalil yang menyokong pandangan ini. Sebagai contoh, berhubung dengan kejadian Hawa, dalam surah An-Nisa’ ayat 1 Allah menjelaskan dengan bermaksud,
“Wahai manusia, bertakwalah kepada Tuhanmu yang mencipta kamu dari diri yang satu (iaitu Adam) dan daripadanya Allah menciptakan isterinya (iaitu Hawa) dan daripada kedua-duanya Allah mengembangbiakkan lelaki dan perempuan yang banyak.”
Dalam ayat ini dan yang seumpamanya kejadian hawa tidak langsung dikaitkan dengan tulang rusuk Nabi Adam.
Sebenarnya, Al-Quran lebih mementingkan supaya kualiti dan maruah wanita dipelihara dan tidak diperkotak-katikkan oleh mana-mana pihak. Dalam islam wanita dan lelaki adalah sama di sisi Allah sebagai hamba-hamba Allah. Sekiranya seorang wanita beriman dan beramal soleh dia diberi ganjaran yang tinggi dan diletakkan di tempat yang tinggi. Dalam surah Al-Imran ayat 195, Allah menyatakan yang bermaksud,
“Sesungguhnya aku tidak mensia-siakan amalan orang yang beramal antara kamu baik dia lelaki ataupun wanita kerana sebahagian kamu adalah keturunan daripada sebahagian yang lain.”
Tambahan daripada itu, Allah tidak pernah menghina ataup un memuliakan makhluk-makhluknya berdasarkan jantinanya. Sebaliknya kemuliaan seseorang adalah berdasarkan ketakwaannya. Berhubung dengan ini, dalam surah Al-Hujurat ayat 13 Allah menjelaskan,
“Sesungguhnya yang paling mulia di kalangan kamu di sisi Allah adalah yang paling bertakwa antara kamu,”
Hal ini adalah utama untuk difahami dan dihayati.

Tulang Rusuk-Bukti Kebesaran Allah

Assalamualaikum dan salam 1Malaysia.Saudara - saudara sekalian. Hari ini saya terfikir sejenak selepas membaca mengenai kejadian manusia yang dicipta Allah S.W.T dalam tafsir Al-Qur'an Nur Qarim. Sesungguhnya Kebesaran Allah S.W.T memang diluar jangkaan manusia yang tidak memikirkan mengenainya.
Dikatakan dalam Al-Qur'an, bahawa Nabi Adam A.S, bapa kepada semua manusia di dunia ini dibentuk dengan tanah liat dari tujuh lapisan tanah dan dari tujuh jenis tanah yang berbeza. Setelah kewujudan Nabi Adam A.S, Maha Suci Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Mengasihani telah mencipta Hawa A.S, ibu kepada semua manusia. Hawa A.S telah dicipta dari tulang rusuk kiri Nabi Adam A.S sendiri. Hawa A.S tercipta untuk menemani Nabi Adam dalam kehidupannya seharian dan hari-hari yang mendatang.
Apa yang saya renungkan adalah, betapa besarnya erti yang tersirat disebalik kejadian ini. Maha Besar Allah S.W.T juga Maha Mengetahui akan setiap sesuatu dan perancanganNya cukup teliti. Perlaksanaan ciptaan Nya sangat-sangat membawa makna jika kita fikirkan.
Apa yang saya cuba terangkan ialah persoalan yang mula-mula muncul dari pemiikiran saya. Kenapa Hawa A.S dicipta dari tulang rusuk Nabi Adam A.S.? Kenapa tidak dicipta dari tanah seperti Nabi Adam? Dan kenapa pula dari rusuk kira dan bukan dari rusuk kanan?
Hakikat sebenar menyatakan bahawa jawapan kepada soalan-soalan saya ini sangat mudah dan ianya bole difikir secara logik. Kenapa Hawa dicipta dari tulang rusuk dan tidak dari tanah hakikatnya ialah kerana perbezaan. Lelaki dan perempuan bukan dari kelompok yang sama, mereka berbeza diantara satu sama lain. Selain itu kejadian ini juga cukup untuk membuktikan Kekuasaan Allah S.W.T itu Maha Besar dan Maha Agung. 'Kun Fayakun' maka jadilah ia. Subhanallah.
Perkara kedua mengenai kenapa rusuk kiri dan bukan rusuk kanan boleh kita fikirkan secara logik kerana di sebelah kiri terletaknya aset paling penting bagi seseorang manusia. Tugas tulang rusuk ini selain menguguhkan bentuk badan manusia, ia juga berfungsi untuk melindungi organ-organ dalaman manusia dari sebarang tekanan. Organ yang paling hampir ialah jantung manusia itu sendiri. Jantung manusia terletak disebelah kiri.
Sekali lagi, fenomena ini membuktikan bahawa Kekuasaan Allah dan KebesaranNya sangat luas. Biarpun kejadian Adam dan Hawa berlaku sejak berjuta-juta tahun yang lalu, tetapi hakikatnya ia sangat hampir dengan kita. Hubungan antara manusia itu juga sangat dekat dengan kita. Dan hubungan antara lelaki dan perempuan itu umpama tulang rusuk kiri dengan jantung sahaja. Masya Allah, Subhanallah.
Dan secara logiknya, Islam turut menaikkan martabat kaum wanita juga dengan kesedaran ini. Betapa pentingnya jantung itu kepada manusia, begitu jugalah pentingnya kaum Wanita dalam kehidupan seorang yang bergelar lelaki. Wanita melahirkan zuriat untuk lelaki dan mencambah biakkan generasi-generasi mereka diserata dunia. Mereka menjadi teman kepada suami dan menjadi ibu kepada anak-anak. Mereka diberi hak menjaga amanah suami dan juga amanah Allah. Mereka juga diberi keutamaan untuk menyediakan makanan serta keperluan suami serta anak-anak. Betapa besarnya pengorbanan seorang wanita yang asalnya dibentuk dari tulang rusuk sahaja.
Oleh yang demikian, atas kesedaran ini, sepatutnya kaum lelaki harus menghargai kaum wanita seperti yang sepatutnya. Mereka adalah sebahagian dari kehidupan lelaki sama ada secara sedar ataupun tidak. Kewujudan mereka diatas muka bumi ini sama pentingnya dengan kaum lelaki. Malah tugas dan tanggungjawab mereka juga cukup besar dan cukup mencabar. Hargailah wanita dalam hidup kita seperti Ibu, Isteri dan anak-anak perempuan kita sebagaimana kita sayangkan jantung kita. Sedarilah bahawa tanpa Jantung, kita akan menghadapi kesukaran untuk hidup..
Fikir-fikirkanlah.

Hawa Dicipta Dari Tulang Rusuk Adam a.s Hanya Sekadar Cerita?


Perbincangan mengenai kejadian Hawa amat meluas. Sebahagian ulama berpendapat, Hawa dicipta daripada tulang rusuk Nabi Adam berdasarkan Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

"Aku berwasiat kepada kamu supaya menjaga wanita dengan sebaik-baiknya kerana mereka dijadikan daripada tulang rusuk dan sebengkok-bengkok tulang rusuk adalah yang dibahagian teratas"

(Bukhari & Muslim) 

Antara ulama yang berpegang dengan pendapat ini adalah Abdullah Bin Abbas, Abdullah Bin Mas’ud, Imam Mujahid, Ibn Munzir, ibn Humaid dan ramai lagi.

Manakala Imam Al-Qurtubi menyatakan didalam kitab Dalilul Falihin : "Wanita dicipta dalam batas dan keadaan seperti tulang rusuk"

Dapat kita fahami bahawa wanita bukan dicipta daripada tulang rusuk. Ianya berbentuk kiasan iaitu tulang rusuk itu berbentuk bengkok berbeza dengan tulang lain yang berbentuk lurus sebagaimana keadaan kaum wanita berbeza dengan keadaan kaum lelaki.

Pendapat ini juga boleh dikaikan dengan sambungan lafaz hadith diatas yang bermaksud :

"Sekiranya kamu cuba meluruskannya, kamu akan mematahkannya dan sekiranya kamu biarkan sahaja dia akan terus bengkok buat selama-lamanya. Justeru itu berpesan-pesanlah tentang wanita (dengan kebaikan)"

Sambungan hadith membawa maksud tulang rusuk ini tidak boleh dicaci kerana keadaannya yang sedia bengkok kerana tanpanya jasad manusia pasti bermasalah.

Begitu juga dengan wanita. Tanpa mereka kehidupan lelaki tidak sempurna. Kaum lelaki perlu memahami keadaan mereka dan jangan bersikap keras terhadap mereka. Berhemahlah dalam menghadapi kaum wanita.

Apabila dirujuk di Al-quran tentang perkara ini,

Allah menyatakan dalam surah An-Nisa’ ayat 1 :

"Wahai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang Telah menciptakan kamu dari seorang diri (Adam), dan daripadanya Allah menciptakan isterinya (Hawa); dan daripada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak" 

Ayat ini tidak mengaitkan kejadian Hawa dengan tulang rusuk Nabi Adam.

Dr Hamka dalam Tafsir al-azhar menyatakan : “Ahli-ahli ijtihad tidak membantah hadith yang sahih ini (hadith yang mengatakan bahawa wanita tercipta daripada tulang rusuk lelaki), namun ia tidak boleh menjadikan alasan yang tepat bagi mengatakan Hawa terjadi daripada tulang rusuk kiri Nabi Adam. Yang jelas sekali, kaum wanita kesemuanya bukan terjadi daripada tulang rusuk suaminya. Yang menjadi pertikaian adalah mengenai Hawa (samada ia terjadi daripada tulang rusuk Nabi Adam atau tidak). Oleh kerana islam adalah agama yang memberi kebebasan berijtihad mereka yang ahli (mampu). Maka tidak salah sekiranya terdapat perbezaan pendapat (dalam hal ini). Justeru itu, tidak dihukum keluar daripada Islam sekiranya seseorang berkeyakina
n, berdasarkan penyelidikannya, bahawa Hawa tidak terjadi daripada tulang rusuk Nabi Adam. Tidak ada salahnya sekiranya umat islam turut memberikan perhatian bagi menyelidiki teori-teori yang berkaitan (dengan persoalan ini) berapa tahunkah manusia sudah berada didunia ini” 

Maka lakukan kajian selagi terdaya sebagaimana perintah Allah dalam surah Al-Ankabut ayat 20 :

"Katakanlah: "Berjalanlah di (muka) bumi, Maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya"

 Mengapa Wanita Diciptakan daripada Tulang Rusuk?
Cikgu moon
Siti Hawa dicipta daripada tulang rusuk.
Mengapa tidak diambil dari kepala?
Mengapa tidak diambil dari kaki atau anggota tubuh yang lain?
 Mengapa Hawa tidak diciptakan daripada tanah seperti kejadian Nabi Adam?
Dan untuk apa Siti Hawa dicipta?

Wanita tidak dicipta daripada kepala lelaki (Adam), supaya tidak melebihi atau mengungguli kudrat lelaki. Wanita tidak dicipta daripada kaki, supaya wanita tidak dihina oleh lelaki atau dipijak laki-laki, kerana dia adalah sebahagian daripada tubuhnya. Wanita tidak diciptakan daripada tanah, kerana wanita memang kudratnya tidak sama dengan lelaki. Wanita dicipta daripada tulang rusuk lelaki, kerana memang untuk dijadikan pasangan kepada lelaki, menjadi pendamping lelaki, menjadi kesenangan lelaki, memperkuat dada lelaki dan sekaligus mengimbangi hidup laki-laki.

Rasulullah Saw menjelaskan dalam hadits-nya:

Artinya:
Sesungguhnya wanita itu dicipta dari tulang rusuk. Dan tulang rusuk yang paling bengkok adalah bahagian atas. Jika Anda meluruskannya, sama artinya Anda memecahkannya. Jika Anda biarkan, dia akan tetap bengkok. Kerana itulah, Anda harus selalu memberikan nasihat-nasihat kebaikan. (HR. Muslim)
Tulang tersebut adalah tulang yang bengkok dan letaknya sangat dekat dengan jantung hati. Fungsi tulang ini adalah memperkuat dada dan melindungi hati. Dari sini kita mendapat hikmah dan pelajaran bahwa wanita yang sudah menjadi isteri, dia mempunyai 2 tugas, aitu:

1.    Membuat suami kuat dadanya.

Dada adalah lambang keberanian dan keberanian. Kerananya, orang yang berani akan menantang lawannya dengan menepuk dada. Dada adalah tempat bercampurnya segala rasa, ada rasa benci dan senang, ada rasa kesal dan kecewa. Maka dada harus luas dan tidak sempit, agar boleh menjadi tempat untuk menyelesaikan segala pertengkaran. Orang yang dadanya sempit akan sukar menyelesaikan masalah. Orang yang dadanya sempit mudah berputus asa, tidak positif, tidak punya semangat dan mudah sakit. Itu sebabnya, Nabi Musa ketika mendapatkan perintah untuk menyampaikan kebenaran di hadapan Fir’aun dan orang-orang bodoh, beliau berdoa kepada Allah:

Berkata Musa: “Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataan-ku”. (QS. Thaha:  25-28)

Seorang isteri harus menambahkan kekuatan suami, sehingga potensinya bertambah dan berkembang menjadi berlipat ganda. Seorang isteri tidak hanya sekadar memberikan dorongan, tetapi dia menjadi sebahagian daripada kekuatan dada suami. Jadi sesungguhnya wanita adalah dada suami.

Dada adalah kebanggaan, dan di dalam dada ada keberanian dan kekuatan yang sangat dahsyat. Dada bagi wanita adalah kebanggaannya, dan menjadi kebanggaan suami.

2.    Menjaga hati suami.

Hati adalah inti kehidupan. Di dalam hati ada keimanan. Di dalam hati ada kebahagiaan. Isteri seharusnya meningkatkan keimanan suami dan seharusnya memberikan kedamaian dan kebahagiaan suami. Isteri seharusnya menyenangkan hati suami. Isteri seharusnya menjaga hati suami agar tidak berpaling ke lain hati. Orang yang sudah mempunyai isteri seharusnya hidupnya bahagia dan imannya semakin mantap.

Hina Nabi: 3,000 demo di Rusila

Khairul Azlam Mohamad, 15 Sep 2012
MARANG: Bantahan terhadap penerbitan video yang menghina Nabi  Muhammad SAW melalui filem berjudul ‘Innocence of Muslims’ turut disertai kira-kira 3,000 umat Islam di Marang, Terengganu semalam.


Perhimpunan Aman tersebut diadakan selepas solat Jumaat diketuai oleh Ketua Pemuda PAS Terengganu, Ustaz Mohd Nor Hamzah dengan kerjasama Ketua Pemuda PAS Marang, Mohamad Khalil Abdul Hadi.

Sehubungan itu, satu amanat penting disampaikan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yang melarang mana-mana pihak menghina batang tubuh Nabi Muhammad SAW.

Katanya, ada pendapat ulama’ di Mesir yang menegaskan jika menghina batang tubuh Nabi SAW bermakna melanggar ‘lampu merah’ dan tidak dibolehkan sama sekali.

Bahkan, kata Ustaz Abdul Hadi, ada ulama’ lain berpendapat jika menghina batang tubuh Nabi SAW boleh ‘bertindak’ tanpa perlu dibawa ke mahkamah.

“Hari ini kita (umat Islam) berkumpul bersama seluruh umat Islam untuk menyatakan bantahan kepada satu filem yang sengaja diterbitkan untuk menghina peribadi Nabi Muhammad SAW dan menghina umat Islam.

“Manusia yang dipilih oleh Allah SWT, bukan dipilih melalui pilihan raya. Tuhan (Allah) sendiri yang pilih, bila kita (manusia) tolak orang yang Tuhan pilih bermakna tolak Tuhan. Ini satu dosa yang sangat besar.

“Saya bagi pihak PAS telah buat kenyataan rasmi semalam (13 September) meminta dihantarkan (bantahan) ke Kedutaan Amerika supaya yang pertama yang melakukan kesalahan mesti meminta maaf.

“Kedua, kerajaan Amerika mesti bertindak supaya membatalkan filem itu dan bertindak terhadap mereka yang melakukan kejahatan (hina) ini,” tegasnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di hadapan 3,000 umat Islam yang menyertai Himpuan Aman membantah penerbitan filem ‘Innocence of Muslims’ oleh musuh Islam di Perkarangan Masjid Rusila, Marang, 14 September lalu.

Sehubungan itu, katanya Islam turut melarang umatnya melakukan perkara yang sama termasuk tidak boleh menghina Tuhan-tuhan kepercayaan agama lain.

“Kita orang Islam dilarang menghina Tuhan-tuhan agama lain sehingga dia (bukan Islam) menghina Tuhan kita semula. Walau pun, kita kata Islam kita betul tetapi tidak boleh menghina Tuhan agama lain.

“Berhujah (debat) dibolehkan untuk mencari kebenaran. Sehingga hari ini, mereka (agama lain) tidak boleh berhujah dan kalah jika berhujah dengan Islam,” jelasnya.

Namun, kata Dato’ Seri Abdul Hadi yang juga Ahli Parlimen Marang insiden penghinaan itu telah menyatukan umat Islam di seluruh dunia bangkit mempertahankan Nabi SAW.

 

Khairy tolak garis panduan gay, lesbian

  • Zulaikha Zulkifli
  • 11:54AM Sep 15 2012
Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berpendapat, garis panduan gay dan lesbian kepada ibu bapa yang disokong oleh Kementerian Pelajaran merupakan tindakan tidak wajar.

Beliau berkata, sekiranya benar adanya garis panduan tersebut, ia memberi tanggapan prejudis kepada sesetengah kumpulan.

"Saya nak tengok dulu sama ada benda ini betul atau tak. Saya nak kepastian. Kalau betul saya rasa panduan itu tidak wajar.

"(Ia) prejudis dan seolah-olah memberi stigma untuk kita nak kenal pasti kumpulan tertentu. Benda ini tak patut," katanya ketika ditemui Malaysiakini pada Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri tiga sayap Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) semalam.

Kelmarin, menteri pelajaran dilaporkan menyokong "garis panduan" kepada ibu bapa untuk mengenalpasti simptom gay dan lesbian pada anak mereka bagi mengambil langkah untuk membetulkan keadaan itu.

Panduan itu popular di Internet sehingga mencetuskan trend di Twitter, termasuk diperolokkan warga maya kerana mengelaskan ciri-ciri gay dengan memakai baju berkolar v (v-nect) serta berbaju ketat dan berwarna terang.

Sampaikan mesej dengan pendidikan
Sementara itu, Khairy yang juga ahli Parlimen Rembau berkata, garis panduan itu juga dikhuatiri akan menjauhkan lagi 'kumpulan' tersebut dengan masyarakat.

"Kita tak boleh buat sesuatu kepastian berdasarkan pakaian. Saya rasa kita sebagai ibu bapa perlu rapat dengan anak-anak kita dan dapat tengok perubahan dalam peranan dan perwatakan mereka.

"Yang penting kita rapat dengan anak-anak bukan dengan cop berdasarkan pakaian. Itu diskriminasi.

"Mereka akan lebih menjauhi daripada masyarakat. Kita sepatutnya mendekati dan memahami apa masalah mereka," kata Khairy lagi.

Sehubungan itu, Khairy berkata lagi, garis panduan tersebut tidak perlu diwujudkan dan sekiranya ingin menyampaikan sebarang mesej, ia boleh melalui pendidikan.

"Tak perlu ada. Sebab macam mana kita nak terjemahkan berdasarkan bentuk fizikal. Ia satu benda tak sihat bila kita cuba pisahkan seseorang itu. Lebih baik tumpukan kepada pendidikan.

"Kalau nak sampaikan mesej, boleh dengan pendidikan moral dan sebagainya. Tak payah kita letak garis panduan," katanya lagi.
'P'raya berasingan tunjuk Pakatan tak bersatu'

  • Zulaikha Zulkifli
  • 12:03PM Sep 15 2012
Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata cadangan Pakatan Rakyat yang akan mengadakan pilihan raya bagi dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor secara berasingan daripada pilihan raya umum menunjukkan Pakatan Rakyat tidak bersatu.

Selain merugikan masa dan wang, Khairy berkata, cadangan yang menunjukkan ketidaksepakatan Pakatan antara satu sama lain dan tindakan tidak bertanggungjawab.

"Perkara ini membazirkan wang rakyat dan masa pada waktu yang sama. T

"akkan nak suruh pengundi keluar mengundi dua kali. Dan ini juga menunjukkan ketidaksatuan pembangkang.

"PAS di Kelantan setuju untuk adakan pilihan raya bersama. Tetapi Selangor menggunakan alasan senarai pemilih tak bersih.

"Kalau dalam hal ini pun tak setuju, apatah lagi kalau dasar-dasar kerajaan yang nak dibentuk untuk jadi kerajaan persekutuan," kata Khairy ketika ditemui pemberita pada rumah terbuka Aidilfitri tiga sayap Umno di PWTC semalam.

Rabu lalu, Majlis Presiden Pakatan Rakyat membuat keputusan dalam mesyuarat untuk mengadakan pilihan raya DUN Selangor berasingan daripada pilihan raya umum, sekali gus memecahkan tradisi lama dalam sejarah pilihan raya Malaysia.

Majlis Presiden Pakatan Rakyat membuat keputusan itu dengan memetik "masalah yang tidak dapat diselesaikan" pada senarai pemilih di negeri itu yang dikatakan termasuk ribuan pengundi yang diragui.

Majlis itu juga mungkin mempertimbangkan permohonan Pulau Pinang untuk mengadakan pilihan raya DUN berasingan.
Batu dan paku 'sambut' rombongan PKR di Johor

  • Kuek Ser Kuang Keng
  • 11:59PM Sep 14 2012
Rombongan PKR ke Johor hari ini yang dipimpin oleh Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi sasaran lagi di Skudai petang ini yang boleh mengakibatkan kemalangan ke atas bas yang digunakan untuk kempen parti itu.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution memberitahu Malaysiakini semasa majlis makan malam 800 meja di di Skudai bahawa serangan itu berlaku sejurus sebelum rombongan mereka sampai ke majlis tersebut, yang merupakan kawasan letak kereta di sebelah Sutera Mall.

"Dalam perjalanan kami ke sini, kami mendengar bunyi letupan kuat apabila kami melalui di bawah jambatan pejalan kaki.

"Kami mendapati seketul batu dilemparkan ke salah sebuah kereta dalam rombongan kami.

"Kemudian kami temui paku di atas jalan raya. Jadi kita berhenti di tepi jalan manakala kakitangan keselamatan kami membersihkan jalan raya sebelum kami boleh meneruskan perjalanan kami, "katanya.

NONENaib Presiden PKR yang juga ahli Parlimen Kuantan, Fuziah
Salleh, semasa ucapannya di majlis makan malam itu, mendakwa mereka ternampak sebuah kereta di hadapan rombongan mereka hilang kawalan dan berpusing ke arah yang bertentangan.

"Kami dapati jalan penuh paku," kata Fuziah sambil mendakwa pelakunya mahu bas mereka ditimpa kemalangan.

"Alhamdulillah, kita berjaya mengatasi semua cabaran ini," katanya kepada kira-kira 6,000 hadirin berbilang kaum.

Kereta yang berjaya sampai ke destinasi majlis makan malam itu, kemek dan calar pada bahagian bonetnya.

Ketika ditemui Malaysiakini kemudiannya, Fuziah berkata kejadian itu berlaku kira-kira 1km dari tempat majlis makan malam itu di sebatang jalan raya yang gelap, tetapi dia tidak tahu namanya.
Azmin mahu rakyat terima ‘gagasan baru, tolak rejim tua’
Wartawan Sinar Harian
15 September 2012
Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali
Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali
SHAH ALAM - Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali mahu rakyat Malaysia termasuk di Sabah dan Sarawak menyambut gagasan baru yang tekad untuk meraikan kepelbagaian dan mengembalikan hak ekonomi dan kebebasan demi masa depan Malaysia yang gagah.

Katanya, kepelbagaian politik dan sosial harus menjadi jati diri masyarakat Malaysia untuk membangun negara bangsa dalam kerangka dunia moden dan masyarakat global.

"Sekali lagi saya menyeru, rakyat perlu bersatu untuk menolak rejim tua yang membudayakan rasuah, salahguna kuasa dan menindas rakyat miskin," kata beliau dalam perutusan sempena sambutan Hari Malaysia esok.

Pakatan Rakyat dijadual melancarkan Deklarasi Kuching sempena 16 September esok.

Bersempena Hari Malaysia tahun ini, kata Ahli Parlimen Gombak ini, "marilah kita, rakyat Malaysia yang punyai maruah dan jiwa merdeka, bersama-sama memperkukuh azam dan memperbaharui tekad untuk menghayati semangat Perjanjian Malaysia 1963."

Pengerusi PKR Selangor ini menambah, partinya komited untuk bersama rakyat Sabah dan Sarawak dalam menjamin pengagihan ekonomi yang adil dan mempertahankan nilai - nilai demokrasi dan kebebasan.

"Inilah saatnya untuk merealisasikan Malaysia sebagai sebuah negara dan bangsa yang merdeka dan berdaulat," kata beliau.

Hari ini, kata beliau, rakyat perlu renung apakah makna Malaysia, sebagai sebuah negara dan sebagai satu bangsa.

"Dalam usia 49 tahun, apakah yang telah negara dan bangsa ini capai dan apakah yang perlu dibina untuk generasi akan datang?" katanya lagi.

Katanya, pada tanggal 16 September 1963, Malaysia terbentuk apabila Sabah, Sarawak dan Singapura bersama Persekutuan Tanah Melayu bersetuju mendirikan negara yang berdaulat.

" Pembentukan Malaysia memperkukuhkan cita-cita bersama untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang gagah, makmur, sejahtera dan dihormati dunia.

"Pembentukan Malaysia menjanjikan Sabah dan Sarawak sebagai rakan kongsi Persekutuan Malaysia berasaskan prinsip perlembagaan bagi menjamin pengagihan kuasa dan ekonomi yang saksama, adil serta membebaskan rakyat dari penjajahan minda dan jiwa demi mengangkat harga diri rakyat Malaysia," katanya.

Azmin berkata, PKR dan Pakatan Rakyat komited untuk mengembalikan autonomi kepada Sabah dan Sarawak sejajar dan dalam kerangka Perjanjian Persekutuan dan Perlembagaan negara.

"Semangat nasionalisme digembeling demi membenihkan rasa cinta kepada tanahair agar rakyat Malaysia gigih berusaha membangun negara ini dan boleh merasa bangga dan syukur sebagai rakyat Malaysia.

"Malangnya semangat nasionalisme telah dicabuli oleh elit pemerintah semata-mata untuk menjamin kelangsungan kuasa politik perkauman sempit yang pastinya akan meruntuhkan tamadun sesebuah negara," katanya.

Tambah beliau, sentimen perkauman yang jumud serta konflik agama  yang direkayasa tidak membawa faedah untuk rakyat.

"Malah ia menghina gagasan Malaysia yang mendukung citra masyarakat yang rencam," katanya lagi.
Pas yakin isu Nasha-Karpal boleh diselesai
ZUMURNI HAMZAH
15 September 2012
Pas yakin isu Nasha-Karpal boleh diselesai
Tuan Ibrahim Tuan Man
MACHANG - Pas menyifatkan pertelagahan antara bekas Timbalan Presidennya, Nasharudin Mat Isa dan Pengerusi DAP, Karpal Singh  berhubung isu hudud sehingga dibawa ke mahkamah lebih bersifat peribadi.

Ketua Penerangan Pas Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pihak parti yakin perkara itu akan diselesaikan sebaik mungkin biarpun ia dibawa ke mahkamah.

“Oleh sebab mereka lebih suka membawa ke mahkamah, maka kita anggap ia sebagai urusan peribadi dan  kalau boleh selesai di mahkamah... mahkamahlah.

“Bagaimanapun,  kami yakin ia akan dapat diselesaikan melalui rundingan yang dipilih mereka,” katanya kepada pemberita selepas ceramah umum sempena Himpunan Hijau ke Putrajaya di sini.

Turut hadir dalam majlis itu, Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Nasharudin dalam kenyataan terbaru kelmarin menegaskan beliau tidak akan meminta maaf kepada Karpal berhubung dakwaan membabitkan pemimpin DAP itu sebelum ini dan bersedia bertemu di mahkamah.

Malah, Ahli Parlimen Bachok itu berkata, beliau tidak akan menarik balik kenyataan dibuat berhubung gesaan supaya Pas mengkaji semula kedudukan parti itu dalam pakatan pembangkang serta pelaksanaan hukum hudud yang menimbulkan rasa kurang senang Karpal.

Ditanya masa depan Nasharudin dalam Pas, Tuan Ibrahim berkata, Pas berpegang keputusan Majlis Syura Ulama yang menetapkan pemimpin itu tetap bersama dalam perjuangan parti tersebut.

Tuan Ibrahim mengakui peranan Majlis Syura Ulama berbeza dengan jawatankuasa disiplin namun, secara kebiasaan seluruh jentera parti akur dengan segala keputusan majlis itu.

“Bagaimanapun, buat masa sekarang, tumpuan akan diberikan kepada Pilihan Raya Umum  ke-13 ( PRU13) berbanding membincangkan isu-isu dalaman yang sengaja digembar-gemburkan," katanya.

Kisah Ka'ab bin Malik dihukum Rasulullah

Akademi Tarbiyah DPPM, 06 Sep 2012
Siapapun dipecat, siapapun dihukum, siapapun dikenakan tindakan serta merta pasti akan mengalami kejutan yang luar biasa. Fitrah manusia lahirnya pasti akan merasa marah bukan kepalang, dibayangi kesumat yang mencengkam apabila menghadapi tindakan sedemikian. Namun, bagi mereka yang jiwanya kental, niatnya berjuang semata-mata kerana Allah dan Rasul, pastilah tidak merasa sempit dada kerana jalan perjuangan masih panjang. Hukuman bukanlah bererti perjuangan terhenti ditengah jalan, tetapi harus terus konsisten berada di lapangan yang diredhai Allah dan Rasul-Nya.

Itulah Ka'ab bin Malik, biarpun dihukum kerana tidak hadir di medan perang yang tertangguh di Tabuk. Ia bukan menjadi peluang untuk berpaling dari terus berada di dalam nakhoda yang diketuai oleh Rasulullah S.A.W. Peristiwa ini berlaku ketika terdapat ramai puak munafiqin yang tidak menyertai gerakan jihad ke Tabuk. Mereka bukan sahaja gagal menyahut seruan Nabi, bahkan cuba mempengaruhi orang lain supaya menguzurkan diri. Hal ini dirakamkan di dalam surah at Taubah ayat 81 :

"Orang-orang (munafik) yang ditinggalkan (tidak turut berperang) itu, bersukacita disebabkan mereka tinggal di belakang Rasulullah (di Madinah); dan mereka (sememangnya) tidak suka berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah (dengan sebab kufurnya), dan mereka pula (menghasut dengan) berkata; Janganlah kamu keluar beramai-ramai (untuk berperang) pada musim panas ini. Katakanlah (wahai Muhammad); Api neraka Jahannam lebih panas membakar, kalaulah mereka itu orang-orang yang memahami."


Orang munafik berkata, "Janganlah berpergian dalam keadaan panas."

Lantaran itu Baginda menjawab, "Api neraka Jahannam lebih panas membakar."

Ketika orang-orang munafik menguzurkan diri dari peperangan tersebut, mereka langsung tidak dikenakan tindakan oleh Rasulullah SAW. Tetapi, ketika tiga orang Sahabat Nabi berhadapan dengan Baginda, mereka langsung dikenakan hukuman dari Allah iaitu pemulauan untuk beberapa tempoh yang ditentukanNya. Di antara orang-orang beriman yang tidak menyertai tentera Muslimin ke Tabuk ialah Murarah bin Rabi', Hilal bin Umayyah dan Ka'ab bin Malik.

Murarah bin Rabi' tidak bersama-sama pasukan Nabi Muhammad SAW kerana hasil tanaman tamar dikebunnya sedang masak dan terpaksa dikutip. Lalu beliau menyangka penyertaannya dalam lain-lain peperangan sebelum ini, dapat melepaskan dirinya daripada peperangan yang seterusnya bakal dihadapi oleh kaum Muslimin.

Manakala Hilal bin Umayyah pula sibuk mendampingi kaum keluarganya yang baharu pulang ke Madinah setelah sekian lama meninggalkan kota itu. Seperti Murarah, Hilal juga menyangka penyertaannya di dalam beberapa peperangan terdahulu bersama Rasulullah SAW, mengizinkan sebab keuzurannya.

Ka'ab bin Malik pula saat itu sedang menikmati kesenangan yang sebelum ini tidak pernah dinikmatinya, kebunnya subur, unta-untanya beranak-pinak. Hal itu menyebabkan Ka'ab telah tertinggal kebelakang dari turut bersama pasukan Rasulullah SAW di Tabuk. Hal ini disedari oleh Rasulullah apabila Baginda bertanya kepada Para Sahabat, di mana Ka'ab bin Malik? Menyedari reaksi Rasulullah S.A.W tertanya-tanya, Para Sahabat meminta Ka'ab menemui Baginda sejurus sampai ke Madinah.

"Apa yang menghalangi kamu? Bukankah kamu telah membeli unta?", tanya Rasulullah SAW kepada Ka'ab.

Lantas Ka'ab menjawab, "Ya RasulAllah SAW, kalau orang lain sudah tentu aku memberikan alasan-alasan yang munasabah kerana Allah mengurniakanku kefasihan. Tetapi kepada Baginda Rasulullah, walaupun aku dapat memberi keterangan-keterangan dusta yang mampu memuaskan hati, sudah tentu Allah akan memurkaiku. Oleh itu aku bercakap benar. Demi Allah! Aku tiada sebarang alasan pun sedangkan pada waktu itu hidupku mewah dan jauh dari sebarang keuzuran."

Kesalahan Ka'ab bin Malik, Murarah bin Rabi' dan Hilal bi Umayyah tidaklah begitu serius jika hendak dibandingkan dengan seruan-seruan supaya tiadanya wala' dalam jamaah, ataupun menubuhkan pasukan lain untuk menyaingi pasukan Rasulullah SAW. Lagi pula pertempuran sebenarnya tidak berlaku di Tabuk, bahkan pasukan Rasulullah SAW kembali ke Madinah dalam keadaan tidak berperang. Tetapi mereka tidak berdolak-dalih dan redha terhadap hukuman yang dikenakan oleh Rasulullah. Mereka bertiga dipulaukan untuk beberapa tempoh yang ditentukan. Tidak ada seorang pun yang boleh bergaul dengan mereka bertiga, kerana itu arahan Rasulullah SAW.

Ketika itu dunia yang begitu luas menjadi sempit kepada mereka bertiga akibat hukuman ini. Hal ini lebih membimbangkan lagi jika di antara mereka menemui ajal, pastilah Nabi Muhammad SAW tidak akan mengimami solat jenazah mereka. Sebaliknya pula jika Baginda SAW wafat, sudah tentu pemboikotan yang dikenakan ke atas mereka berterusan sehingga ke akhir hayat.

Kekhuatiran itu menyebabkan Ka'ab bin Malik sering memberanikan diri menghampiri Nabi Muhammad SAW sambil memberikan salam. Ka'ab menunggu-nunggu jawapan Baginda SAW dengan penuh penyesalan dan harapan, namun kerapkali pertemuannya membuahkan kehampaan. Pernah satu ketika Ka'ab memanjat pagar kebun sepupunya, Qatadah. Ka'ab mengucapkan salam kepadanya tetapi tidak berjawab. Lantaran itu Ka'ab menggesanya supaya menjawab hanya satu soalan sahaja. Ka'ab bertanya, "Engkau tahu atau tidak yang aku mencintai Allah dan Rasul-Nya?"

Soalan itu diulangi sebanyak tiga kali. Pada kali yang ketiga baharulah Qatadah menjawab, "Hanya Allah dan Rasul-Nya yang mengetahui."

Mendengar jawapannya itu Ka'ab menangis lalu meninggalkannya.

Di suatu sudut lain ketika Ka'ab dikenakan pemulauan tersebut, banyak suara yang membelanya, banyak suara empati tentang hukumannya, bahkan ada juga suara yang memujuk dan mengajaknya agar berpaling dari kumpulan Rasulullah SAW. Pujukan itu berupa tawaran-tawaran jawatan, jabatan, kedudukan, kemuliaan yang mungkin akan diberikan oleh seorang raja dari Ghassan yang beragama Nasrani dari negeri Syam. Ini kerana kewibawaan yang dimiliki oleh Ka'ab dianggap memiliki daya tarikan yang cukup kuat, pengaruh yang cukup hebat, yang mampu memberikan kepentingan apapun yang diinginkan oleh pihak lain terhadapnya.

Itulah apa yang dialami oleh Ka'ab bin Malik setelah berita pemulauannya sampai ke pengetahuan Raja Ghassan. Raja Ghassan kemudiannya menyerahkan sepucuk surat yang berbunyi, "Kami telah mengetahui penganiayaan yang kamu perolehi dari pemimpinmu (Nabi Muhammad). Allah tidak akan membiarkan kamu dalam keadaan hina dan malu. Ada baiknya kamu menyertai kami, dan kami akan memberi segala pertolongan kepada kamu."

Luar biasa perhatian Raja Ghassan kepada Ka’ab bin Malik. Ketika posisi Ka'ab berada dalam keadaan kritikal kerana dihukum oleh Nabi, seorang Raja yang punya kerajaan, punya harta dan takhta memberikan perhatian khusus kepadanya. Pada saat semua Sahabat tidak peduli kepada Ka'ab, ternyata masih ada orang yang ingin menyapanya, bahkan ia adalah seorang Raja.

Mujurlah yang mendapat surat itu Ka'ab bin Malik, seorang mujahid yang hebat. Beliau bukan orang yang mudah dipujuk rayu. Beliau bukan orang yang mudah diajak melakukan bangkangan terhadap gerakan yang dipimpin Rasulullah SAW. Tidak ada ungkapan pembandingan yang keluar dari mulut Ka’ab seperti, "Orang luar pula yang memberikan perhatian kepada nasibku. Sahabat-sahabatku, jiran tetanggaku, orang yang satu jama’ah denganku, langsung tidak peduli dengan diriku".

Tidak ada garis kalimat seperti itu yang tercetus dari mulut Ka’ab bin Malik. Beliau menyedari, surat Raja Ghassan itu adalah ujian berikutnya yang harus dihadapi dengan sepenuh kesedaran dan kefahaman. Adapun matlamat dunia dan akhirat yang diinginkannya adalah keredhaan Allah dan Rasul-Nya. Bukan pengakuan orang, bukan apresiasi Raja Ghassan. Surat Raja Ghassan itu benar-benar merupakan sebuah ujian keikhlasan yang datang tepat pada waktunya, dan Ka’ab mampu melalui ujian ini dengan sempurna.

Ka'ab bin Malik memasukkan surat Raja Ghassan itu ke dalam relung api dan membakarnya. Lalu Ka'ab terus berjumpa dengan Nabi Muhammad SAW sambil berkata, "Ya RasulAllah SAW, hampir-hampir aku tergelincir ke dalam jurang kehinaan yang amat dahsyat, sehinggakan orang-orang kafir menyangka aku akan murtad."

Mendengar keluhan Ka'ab bin Malik itu, Rasulullah SAW tetap berdiam, bahkan tidak memberi respon ke atas apa yang berlaku kepada Ka'ab.

Selepas 40 hari pemulauan itu berjalan, dan harapan agar berita berakhirnya masa hukuman ke atas tiga orang Sahabat Nabi segera diutuskan, seorang utusan Nabi Muhammad SAW mendatangi Ka'ab dengan membawa satu perintah baharu, iaitu perintah supaya ketiga-tiga orang Sahabat yang dipulau ini berjauhan dengan isteri. Utusan yang datang bukan utusan pengampunan, justeru menambahkan lagi hukuman berikutnya iaitu berpisah tempat tinggal dengan isteri. Hidup dirasakan seperti di dalam penjara, tanpa teman, tanpa anak dan isteri yang menemani.

Lengkap sudah kesunyian ini, ketiga-tiga Sahabat Nabi ini menjalani babak baharu dalam hukumannya. Mereka adalah mujahid sejati, mereka tidak memberontak dan menolak hukuman berikutnya. Kata Ka'ab yang akur dengan arahan ini kepada isterinya, "Pergilah kamu tinggal bersama-sama orang tuamu sehingga Allah menentukan sesuatu hukuman lain bagiku."

Justeru bersantai sahaja di rumah dan tidak bersama-sama kaum Muslimin ke medan perang bukanlah kesalahan yang ringan. Buktinya hukuman masih ditambah dan ditingkatkan.

Di antara tiga orang Sahabat yang dikenakan tindakan pemulauan ini, Hilal sahaja yang memiliki masalah yang berbeza kerana usianya yang sudah terlalu tua jika dibandingkan dengan Ka’ab dan Murarah. Lantarn itu, isteri Hilal bin Umaiyah datang menghadap Rasulullah SAW dan mengadu bahawa suaminya sudah tua dan tidak memiliki pembantu untuk merawatnya. Isterinya tidak sanggup membiarkan Hilal yang sudah tua itu menjalani kehidupan sendiri. Lantaran kebijaksanaan Baginda Nabi SAW, permintaan isteri Hilal bin Umaiyah diperkenankan.

Begitulah mulianya adab Para Sahabat. Bila arahan dikeluarkan oleh Nabi SAW, mereka mendengar dan taat. Ketika hukuman itu terasa memberatkan bagi orang seusia Hilal bin Umaiyah, isterinya pula mengusahakan keringanan bagi suaminya. Menghadap Nabi SAW dengan penuh akur terhadap arahan dan mengharapkan belas dari Baginda disebabkan kondisi suaminya itu. Itu semua merupakan hak yang diakui oleh Baginda Nabi SAW, dan ia bukan suatu keaiban dan kesalahan. Sesungguhnya ini adalah contoh interaksi yang sangat mulia, antara orang-orang beriman, yang sangat mencintai Allah dan Rasul-Nya.

Pemulauan terhadap tiga orang Sahabat Baginda SAW berakhir sebaik sahaja terdengar orang menjerit dari kemuncak bukit, "Ada berita gembira buat kamu wahai Ka'ab!"

Sebaik sahaja mereka bertiga mendengar berita pengampunan itu, mereka masing-masing bersujud dengan gembiranya sambil mengucapkan syukur kepada Allah. Seluruh Sahabat mengucapkan tahniah kepada mereka dan ketika itu wajah Baginda SAW berseri-seri dengan cahaya kegembiraan.

Inilah kesan tarbiyah dari peristiwa yang sangat mustahak diambil pengajarannya. Peristiwa menarik seperti ini hanya dapat kita saksikan dari generasi terbaik di zaman Baginda Nabi SAW. Ia memberikan pelajaran kepada kita semua, sekalipun pengajaran itu melalui kesilapan orang-orang soleh terdahulu. Ini kerana, jika generasi keemasan Islam tidak pernah ada orang bersalah, untouchable, maka kita tidak dapat mengambil ibrah dari kesilapan mereka.

Semua orang memiliki peluang melakukan kesalahan, dan sebaik-baik orang bersalah adalah yang bersedia mengakui kesalahan itu dan melakukan perbaikan. Salah satu usaha perbaikan itu adalah dengan jalan menerima hukuman, dan menjalaninya dengan sepenuh kesedaran dan kerelaan.

http://tarbawi.my
 
Tarik balik filem hina Rasulullah
SYAIRI SHAARI
15 September 2012
Tarik balik filem hina Rasulullah
Sebahagian jemaah yang menyertai Himpunan Munajat dan Membantah terhadap tayangan video yang menghina Nabi Muhammad SAW, semalam.
GOMBAK - Pemuda Pas Pusat akan melancarkan Himpunan Sejuta Umat di hadapan Kedutaan Amerika Syarikat sekiranya kerajaan berkenaan tidak mengambil langkah meredakan kemarahan umat Islam berikutan penayangan filem menghina Nabi Muhammad SAW pada 2 Julai lalu.

Setiausaha Agungnya, Khairul Faizi Ahmad Kamil berkata, Dewan Pemuda Pas Pusat mendesak kerajaan Amerika Syarikat (AS) supaya menarik balik penerbitan filem berjudul Innocence of Muslims oleh Sam Bacile yang menimbulkan kemarahan umat Islam di seluruh dunia.

“Pemuda Pas memberi isyarat sekiranya isu ini tidak ditangani, perhimpunan sejuta umat Islam akan bangkit di hadapan kedutaan tersebut pada Jumaat depan,” katanya ketika ditemui pada Himpunan Munajat dan Membantah terhadap tayangan filem yang menghina peribadi sebenar Nabi selepas solat Jumaat di Masjid Jamek Al-Amaniah, Batu Caves, semalam.

Hadir sama, Ketua Penerangan Pemuda Pas Malaysia, Ridhuan Mohd Noor; Ketua Pemuda Pas Wilayah Persekutuan, Kamaruzaman Mohd; Ketua Pemuda Pas Selangor, Hasbullah Ridhuan dan Yang Dipertua Pas Gombak, Salehuddin Mohd Nasir.

Kira-kira 300 umat Islam menyertai perhimpunan tersebut yang antaranya melaungkan sanggup mati syahid dan bermandi darah demi mempertahankan Islam dan Rasulullah.
Taat pada penguasa ada batasnya

  • Dr Mohd Asri Zainul Abidin
  • 4:38PM Sep 13 2012
Pada Sabtu ini, saya Insya-Allah akan membentangkan kertas dalam Konvensyen Fiqh Politik Islam Semasa di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIA), Gombak.

Tajuk yang diberikan kepada saya ialah "Mentaati Pemerintah: Antara Literal dan Maqasid".

Oleh kerana penyertaan ke konvensyen itu terhad, maka saya ingin berkongsi sedikit di ruangan yang terhad ini mengenai tajuk tersebut.

Mentaati pemerintah ini termasuk dalam fikah siasah iaitu fikah Islam yang berkaitan dengan imarah, imamah ataupun kepimpinan dalam Islam.

Perbezaan pandangan dalam hal ini, bukanlah masalah akidah. Saya sebutkan ini kerana ada golongan muda agama politik tertentu yang menganggap isu ini isu akidah.

Dalam erti kata lain, sesiapa yang tidak taat kepada kerajaan bererti rosak akidahnya. Ini tidak tepat. Al-Imam Ibn ‘Ashur ketika menyebut tentang sebab-sebab perpecahan:

"Kelima: memasukkan ke dalam tauhid perkara-perkara yang bukan daripadanya. Tujuan untuk membesarkannya pada mata orang awam seperti masalah khilafiyyah, tentang keluar menentang penguasa, mengenai mengikut salah satu imam mazhab yang empat...." (Muhammad Tahir ibn ‘Asyur, Alaisa al-Subh bi Qarib, 186. Tunisia: Dar Suhnun)

Walaupun tujuan mereka mungkin untuk menghalang fitnah yang mereka jangka, tetapi memasukkan bab-bab itu ke dalam tauhid adalah tidak benar.

Ia akan membawa kekecohan bawa iaitu kafir-mengkafir, ataupun sesat menyesat kerana politik.

Hal yang sama berlaku kepada golongan yang menjadikan penyertaan kepada parti politik mereka termasuk dalam isu akidah, lantas mereka mengkafirkan ataupun memandang sesat sesiapa yang tidak menyokong parti tertentu.

Sejarah hitam kafir mengkafir di Malaysia adalah hasil dari nas-nas agama ditafsirkan menurut kehendak politik kepartian.

Rukun kedamaian

Mentaati ulil amri ataupun penguasa adalah rukun dalam penegakan maslahah siasiyah (kemaslahatan politik).

Mustahil dapat diwujud satu kerajaan yang aman dan kuat yang melaksanakan kemaslahan rakyat tanpa ketaatan daripada rakyat itu sendiri.

Ini seperti mana mustahil dapat ditegakkan keamanan tanpa keadilan daripada pemerintah yang menguruskan kehidupan negara dan rakyat.

Allah menegaskan dalam al-Quran, Surah al-Nisa' ayat 58-59 yang bermaksud:

"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil.

"Sesungguhnya Allah dengan (suruhan-Nya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat.

"Wahai mereka yang beriman! Taatilah Allah dan taatilah Rasul dan uli al-Amr dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih pendapat dalam sesuatu maka kembalilah kepada Allah (al-Quran) dan al-Rasul (sunnah), jika kamu benar beriman dengan Allah dan hari akhirat. Yang demikian itu yang paling utama dan paling baik akibatnya."

Ayat perintah ketaatan datang selepas penegasan Allah tentang tanggungjawab memilih pemimpin dan orang yang layak untuk memegang amanah, kemudian pemimpin pula berhukum dengan adil.

Apabila dua tanggungjawab utama itu dilaksanakan, mana datangnya penegasan tanggungjawab ketaatan.

Imam al-Qurtubi dalam tafsirnya menyebut petikan ucapan yang disandarkan kepada Ali bin Abi Talib:

"Tanggungjawab pemerintah ialah berhukum dengan adil dan menunaikan amanah. Apabila dia melakukan yang demikian, wajib ke atas muslimin untuk mentaatinya kerana Allah memerintahkan kita menunaikan amanah dan adil, kemudian memerintah agar mentaati pemerintah". (Al-Qurtubi: Abu ‘Abdillah Muhammad bin Ahmad, al-Jami' li Ahkam al-Quran, 5/359. Beirut: Dar al-Fikr)

Ibn Hajar al-‘Asqalani (meninggal 852H) menyebut dalam kitab Fath al-Bari:

"Antara jawaban yang menarik, ungkapan kalangan tabiin kepada para pemerintah Bani Umayyah apabila ada yang berkata: Tidakkah Allah memerintahkan kamu untuk taat kepada kami dalam firman-Nya ‘dan Ulil Amri dari kalangan kamu'.

"Maka dijawab: 'Tidakkah kewajiban taat itu telah dicabut (dibatalkan) apabila kamu menyanggahi kebenaran dengan firman-Nya ‘jika kamu berselisih pendapat dalam sesuatu maka kembalilah kepada Allah (al-Quran) dan ar-Rasul (Sunnah), jika kamu benar beriman dengan Allah. (Ibn Hajar al-‘Asqalani, Fath al-Bari 15/4. Beirut: Dar al-Fikr).

Dalam Tafsir al-Nasafi disebut dialog ini antara tokoh tabiin yang terkenal Abu Hazim dengan Maslamah bin ‘Abd al-Malik bin Marwan. (Jilid 1/232. Beirut: Dar al-Fikr)

Ini kerana, apabila pemerintahan menyanggahi kebenaran, maka hilanglah kemaslahatan siasah yang menjadi kewajibannya untuk dia tegakkan.

Maka, ketika itu penilaian terhadap arahan pemerintah hendaklah dirujuk kepada asas-asas ajaran Allah dan rasul-Nya.

Tidak mutlak

Maka, ketaatan kepada para pemerintah ada batasannya. Hak untuk mereka ditaati tidak sama dengan ketaatan kepada Allah dan rasul-Nya. Ketaatan kepada Allah dan rasul-Nya adalah mutlak.
Allah dan rasul tidak boleh dibantah. Dalam masa yang sama kita tahu segala arahan yang bersifat syariat yang datang dari keduanya adalah untuk kemaslahatan manusia.

Hal ini tidak sama dengan para pemerintah. Ketaatan kepada mereka tidak mutlak. Mereka sentiasa terdedah kepada kepentingan diri seperti mana manusia lain, maka bukan semestinya semua yang datang dari mereka itu untuk maslahat rakyat dan negara.
Kemungkinan arahan mereka membawa kerosakan bukan kemaslahatan, yang mana ia bercanggah dengan prinsip-prinsip Islam.
Untuk itu jika kita melihat firman Allah dalam hal ini, Allah menyebut yang bermaksud:
"Wahai mereka yang beriman! Taatilah Allah dan taatilah Rasul dan Ulil Amr dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih pendapat dalam sesuatu maka kembalilah kepada Allah (al-Quran) dan al-Rasul (Sunnah), jika kamu benar beriman dengan Allah dan hari akhirat. Yang demikian itu yang paling utama dan paling baik akibatnya."

Ibn Hajar dalam Fath al-Bari menukilkan kata-kata al-Tibi:

"Berkata al-Tibi: Allah mengulangi arahan dalam firman-Nya ‘taatilah Rasul' sebagai isyarat bahawa kemutlakan Rasul itu dalam ketaatan. Dia tidak mengulanginya pada ulil amr sebagai isyarat terdapat dalam kalangan mereka (ulil amri) yang tidak wajib ditaati.

"Kemudian Allah terangkan perkara itu dengan firman-Nya ‘jika kamu berselisih pendapat dalam sesuatu...' seakan dikatakan jika mereka tidak beramal dengan kebenaran maka kamu jangan taat dan kembalikan apa yang kamu selisihkan mengenainya kepada hukum Allah dan Rasul-nya". (Ibn Hajar al-‘Asqalani, Fath al-Bari 15/4)

Taat dalam perkara ijtihadi

Tidak dinafikan kadang-kala ada tindakan pemerintah yang tidak dipersetujui oleh rakyat bawahan sedangkan tindakan itu tidak mungkar.

Maka sekiranya tindakan itu tidak menyanggahi syarak, tidak membawa mafsadah (kerosakan) yang nyata ataupun bukan satu kezaliman, maka ia termasuk dalam batas-batas ijtihad pemerintah yang diizinkan syarak, dan rakyat mesti taat.

Ini kerana jika setiap orang mahu bertindak mengikut ijtihad sendiri dalam perkara yang membabitkan kepentingan awam, tentu rosak keadaan negara dan musnah kemaslahatan awam.

Dalam keadaan seperti ini, ijtihad rakyat hendaklah akur kepada bidang kuasa pemerintah dalam perkara yang membabitkan pengurusan kemaslahatan awam.

Daripada ‘Abd Allah bin ‘Umar RA, daripada Nabi SAW, sabda baginda:

"Dengar dan taat (kepada pemerintah) adalah kewajipan setiap individu muslim dalam perkara yang dia suka atau benci selagi dia tidak diperintahkan dalam perkara maksiat. Apabila dia diperintahkan dalam perkara maksiat maka tiada lagi dengar dan taat. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Hadis di atas dengan jelas mewajibkan setiap muslim mentaati para pemerintah dalam apa jua perkara, selagi tidak berbentuk maksiat kepada Allah.

Bahkan dalam hadis di atas baginda Nabi SAW menegaskan bahawa ketaatan kepada para pemerintah merangkumi perkara yang disukai atau dibenci selagi ia tidak menyanggahi Allah.

Kata al-Nawawi (wafat 676H) dalam mensyarahkan hadith berkenaan:

"Maksudnya, wajib mentaati para pemerintah dalam perkara yang susah, yang tidak disukai oleh jiwa dan selainnya dalam perkara yang tidak maksiat". (Al-Nawawi, Syarah Sahih Muslim 12/537, Beirut: Dar al-Khair).

Dengan itu, jika pandangan kita berbeza dengan pandangan pemerintah sedangkan pandangan pemerintah itu bersifat ijtihadiyyah yang tidak menyanggahi al-Quran dan al-Sunnah secara jelas, juga kemaslahatan awam secara nyata, maka kita diamkan diri dan serahkan urusan tersebut kepadanya.

Ini tidak menghalang kita memberikan pandangan kita melalui saluran yang disediakan.

Membezakan

Maka, rakyat hendaklah membezakan antara perkara mungkar, zalim dan mafsadah (merosakkan) dengan ijtihad pemerintah yang mungkin tidak disukai oleh sesetengah pihak tetapi ia tidak mungkar, tidak zalim dan tidak merosakkan kepentingan awam.

Maka bahagian yang kedua termasuk dalam ijtihad pemerintah yang wajib ditaati oleh seorang muslim sekalipun dia tidak menyukainya.

Namun, jika ia mungkar, kezaliman dan kerosakan yang nyata, maka ia tidak ditaati.

PROF MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN bekas mufti Perlis. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.
Dua jalur fikrah

  • Hishamuddin Rais
  • 10:35AM Sep 10 2012
Bulan Ogos tahun lalu, wacana Mat Indera telah dibuka luas. Tohmah dan fitnah bertaburan. Kutukan demi kutukan. Tuduhan demi tuduhan. Polis dan undang-undang dicari dan diupah. Akhirnya Mat Indera menjadi ikon anak-anak muda. Imej Mat Indera kini setaraf dengan imej Che Geuvera dan John Lennon. Akhirnya anak semua bangsa mula mengenali siapa dia Mat Indera.

Sebenarnya apa makna semua ini? Apa makna babak-babak bulan Ogos ini? Apa yang hingar dan apa pula yang bingar ini? Pasti ada di kalangan pembaca menjadi kalut apabila berhadapan dengan wacana ini. Pasti ada juga yang kurang arif untuk memahami tanda dan makna wacana ini.

Saya tidak akan menyalahkan pembaca jika tidak memahami sepenuhnya makna dan tanda dan heboh heboh tentang Mat Indra. Heboh tentang Sang Saka. Heboh tentang Memula Moon. Saya akan cuba menyusun kembali fakta dan salasilah sejarah agar kita sesama memahami apa yang sedang berlaku. Saya akan cuba leraikan rambut yang kusut dengan minyak sejarah.

Semua yang berlaku sekarang ini adalah perjalanan sejarah. Di hadapan mata kita ialah manifestasi perjalanan sejarah yang belum selesai. Perjalanan sejarah yang terbantut. Perjalanan sejarah yang belum selesai ini ialah perjalanan ‘nasionalisma Tanah Melayu' yang terbantut. Ertinya perjuangan nasionalisme Melayu tidak sampai ke matlamat yang dicita-citakan

Biar saya terangkan apa makna - semangat nasionalisme yang belum selesai - yang tidak sampai ke matlamat. Nasionalisme Melayu tidak kesampaian - tidak sampai ke puncak yang dicita-citakan. Terbantutnya cita-cita untuk mendirikan negara bangsa yang bebas Merdeka.

Nasionalisme ialah semangat, perasaan dan laungan warga Asia, Afrika dan Latin Amerika menentang penjajah. Semangat dan kesedaran nasionalisme muncul di era pertembungan anak tanah jajahan dengan kuasa kolonial. Penjajah dilihat sebagai ‘Yang Asing' atau "Orang Lain'.

Kalau di Tanah Melayu pertembungan ini pada awalnya ialah antara manusia Melayu dengan kuasa kolonial - Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun. Justeru nama-nama seperti Tok Janggut, Datuk Bahaman, Mat Kilau, Raja Haji, Dol Said dan Maharaja Lela muncul di tinta sejarah. Mereka dinobat sebagai pemula gerakan kesedaran untuk melahirkan ‘ingatan bersama bahawa kita sesama kita adalah Melayu. Mereka yang ‘diluar sana' ialah Orang Putih.

Kuasa kolonial datang untuk mencari harta kekayaan. Portugis yang dipanggil Bengali Putih datang sebagai penjajah untuk mencari rempah rampai. Belanda juga datang untuk tujuan sama. Inggeris datang untuk bijih timah dan emas. Jepun datang untuk memunggah apa saja yang boleh dipunggah.

Nasionalisme Melayu ini adalah asas nasionalisme untuk Tanah Melayu/ Malaya - ini termasuk Singapura. Tidak menerima hakikat ini bermakna tidak menerima hakikat realpolitik di hadapan mata. Nasionalisme Melayu yang luas ini telah dimanifestasikan dalam Perlembagaan Rakyat 1947. Dokumen bersejarah ini telah bersedia menerima sesiapa sahaja yang bercita menjadikan Tanah Melayu sebagai negara mereka. Negara baru ini akan menobatkan mereka sebagai Melayu. Ini satu dokumen yang amat radikal.

Orang India dan orang Cina yang dibawa oleh penjajah Inggeris pada awalnya tidak melihat bumi Melayu ini sebagai wilayah mereka. Mereka datang kerana dibawa oleh British atau kerana mahu mencari makan. Ini sikap budaya generasi imigran pertama. Masa dan luang telah mengubah semua ini. Akhinya para pendatang ini telah sebaris bangun menentang kuasa kolonial. Perlembagaan Rakyat memanifestasikan permulaan kelahiran setiakawan bangsa-bangsa untuk sebuah negara bangsa yang berdaulat.

Tetapi projek Perlembagaabn Rakyat 1947 ini telah disabotaj oleh kuasa kolonial British. Dengan licik British telah memayungi satu gerombolan kaum feudal Melayu bersama anak didik kolonial untuk mengagalkan terdirinya Tanah Melayu yang merdeka.

Usaha mensabotaj Malaya Merdeka dilakukan dengan membangunkan parti-parti politik yang berasaskan kaum. Setiakawan bangsa-bangsa yang terjalin dalam Perlembagaan Rakyat untuk melahirkan sebuah Malaya Merdeka telah dialih untuk menjadi ‘perjuangan antara kaum'. Politik perkauman menjadi satu strategi yang amat ampuh untuk memisah-misah rakyat yang sedang bangun bersatu melawan kuasa kolonial.

United Malays National Organistion hanya dimunculkan pada tahun 1946. Kesatuan Melayu Muda (1938) Parti Kebangsaan Melayu Malaya (1945), Angkatan Pemuda Insaf (1946), Parti Komunis Malaya (1930) telah berjuang berdekad-dekad lebih awal. United Malays National Organisation hanya berslogankan - Hidup Melayu. Manakala parti nasionalis yang lain melaungkan Merdeka!

Memunculkan parti-parti perkauman ini adalah taktik penjajah. Hasilnya British telah berjaya menangguhkan ombak merdeka selama 10 tahun. Melambatkan merdeka ini telah membolehkan British menyusun para budak-budak suruhan yang setia untuk memastikan kepentingan ekonomi British selamat. Jelas di sini United Malays National Organisation telah dipilih untuk menggantikan pentabiran British.

Parti politik dan kumpulan nasionalis yang enggan bekerja sama dengan British telah ditangkap, dibuang negara atau di bunuh. Parti-parti politik dan organisasi massa yang menentang British telah diharamkan. Yang boleh beroperasi, berkempen mencari pengaruh hanyalah United Malays National Organisatiojn, Malayan Chinese Associatioan dan Malayan Indian Congress. Perhatikan dengan teliti - hingga ke hari ini setelah 55 tahun merdeka parti politik ini masih lagi menggunakan nama Inggeris untuk gerombolan mereka.

Selama 55 tahun United Malays National Organsiation telah cuba menutup hakikat bahawa mereka mula berjuang hanya pada tahun 1946. Ini pun bukan berjuang menuntut kemerdekaan. United Malays National Organisation berjuang mencari tambahan oksigen kerana slogan mereka hanyalah Hidup Melayu dan bukan menentang British.

Apa maknanya apa yang saya tulis diatas? Maknanya ialah nasionalisme Melayu untuk mencapai kemerdekaan telah disabotaj oleh British dengan kerjasama United Malays National Organisation. Nasionalisme Melayu dibantutkan. Semangat nasionalis Melayu diganti dengan semangat perkauman. Akhirnya slogan Hidup Melayu beralih menjadi Ketuanan Melayu.

Apabila British mengundur pada tahun 1957 - kuasa kolonial British masih meneraju Tanah Melayu. Ketua Hakim Negara - James Beveridge Thomson 1963-1966 seorang Mat Saleh. Gobenor Bank Negara W H Wilcock 1959- 1962. Ketua Polis Negara - Claude Fenner 1958 - 1966 masih lagi seorang Mat Saleh.

Ramai yang tak sedar tentang pekara ini. United Malays National Organistaion cuba menyorokan fakta sejarah ini. Jika umum tahu maka orang ramai akan sedar bahawa United Malays National Organisation hanyalah budak suruhan British untuk menjadi benteng British yang sedang diasak oleh perjuangan bersenjata nasionalis Malaya yang bermula pada 20 Jun 1948.

Juasteru sebagai budak suruhan - tidak ada seorang pun antara pemimpin atau ahli United Malays Natiopnal Organsiation yang ditangkap, dibuang negara atau di bunuh oleh Briritsh. Malah selama 55 tahun ini naratif perjuangan mereka ialah melawan komunis. Walhal Parti Komunis Malaya adalah parti yang nengangkat senjata melawan British.

Pembohongan sejarah ini akhirnya terlungkup. Contohnya, dengan maklumat yang sedia ada umum kini sedar bahawa lagu Negaraku didakwa ciplakan. Tidak dapat disorokkan lagi bahawa terdapat dakwaan Memula Moon ialah lagu Terang Bulan yang dijadikan lagu kebangsaan Malaysia. Ini fakta sejarah.

Tiba-tiba akhir bulan Ogos ini timbul pula wacana Sang Saka. Ramai yang kurang sedar bahawa bendera gerombolan United Malays National Organistion juga berasal usul dari Sang Saka. Adalah fakta sejarah bahawa pada Perhimpunan Agung United Malays National Organisation tahun 2006 dahulu bendera ini telah dinobatkan sebagai Sang Saka Bangsa.

Apa sebenarnya sejarah Sang Saka ini? Bendera ini dikatakan muncul seawal zaman Langkasuka. Seawal zaman Srivijaya. Seawal zaman Majapahit dan Mataram. Warna merah puteh ini adalah motif Nusantara. Motif alam Melayu. Merah adalah darah rakyat. Putih ialah kesucian hati rakyat.

Sayugia diingatkan di sini - bendera Sang Saka Tanah Melayu ini memiliki sejarah yang gilang gemilang. Sang Saka ini bukan diciplak dari bendera Amerika. Sang Saka lahir dari bumi Melayu - lahir dari bumi Nusantara.

Bendera ini telah dibawa ke persidangan Afro-Asia di New Delhli pada tahun 1947. Bendera ini adala payung untuk para nasionalis Melayu sama ada dari Parti Kebangsaan Melayu Malaya (PKMM), Kesatuan Melayu Muda, API atau AWAS.

Pada perjumpaan semua pertubuhan Melayu pada tahun 1946 di Ipoh - Sang Saka telah dicadangan untuk menjadi bendera rasmi United Malays National Organisation. Ia diterima tetapi keris dan warna kuning telah dimasukan ke dalam motif Sang Saka. Ini telah dibantah oleh PKMM - yang dipimpin oleh Pak Sako dan Ahmad Boestamam. Mereka yang anti-Britsih dan anti feudal telah meninggalkan dewan. Kuning/keris secara semiotik dibaca sebagai nahu feudal dalam gerakan nasionalisme Melayu.

Mereka yang membantah simbol ini telah meneruskan perjuangan dan tidak bersama United Malays National Organisation. Akhirnya mereka menjadi mangsa British - ditangkap dan dibunuh - apabila British mengistiharkan darurat pada 20 Jun 1948.

Justeru adalah satu kebebalan jika menuduh Sang Saka berasal dari China, dari Singapura, atau meniru bendera Indonesia. Sang Saka ini telah wujud dalam kesedaran nasional berpuluh tahun dahulu. Ia telah cuba dilupuskan dari ingatan bersama.

Menggunakan ancaman. Menakut-nakutkan orang ramai. Menggunakan mahkamah. Menggunakan penjara dan hukuman tidak akan memadamkan api kebenaran. Penghormatan bukan diwujudkan melalui hukum hakam. Penghormatan lahir dari hati suci dan jiwa merdeka.

Justeru, Janji Demokrasi pada 30 Ogos 2012 mengembalikan Sang Saka ke persada sejarah. Ini adalah manifestasi kesinambungan sejarah nasionalisme yang telah dibantutkan. Anak-anak muda yang mengibarkan Sang Saka pada malam itu sedang menyambung kembali ingatan sejarah tentang perjuangan para nasionalis melawan British. Sang Saka yang berkibar hari ini sedang membawa semangat pembebasan. Bangsa yang tidak tahu dari mana asal usul mereka pasti tidak akan tahu ke mana arah tujuan mereka .

Tiada ulasan: