Khamis, 13 September 2012

ALLAH AKAN BALAS...YANG BAIK ALLAH AKAN BALAS DENGAN BAIK JUGA...YANG JAHAT PUN BEGITU JUGA...SEDIKIT PUN TAK DIKURANGKAN OLEH ALLAH SWT...ALLAH MAHA ADIL


سُوۡرَةُ الزّلزَلة
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
إِذَا زُلۡزِلَتِ ٱلۡأَرۡضُ زِلۡزَالَهَا (١) وَأَخۡرَجَتِ ٱلۡأَرۡضُ أَثۡقَالَهَا (٢) وَقَالَ ٱلۡإِنسَـٰنُ مَا لَهَا (٣) يَوۡمَٮِٕذٍ۬ تُحَدِّثُ أَخۡبَارَهَا (٤) بِأَنَّ رَبَّكَ أَوۡحَىٰ لَهَا (٥) يَوۡمَٮِٕذٍ۬ يَصۡدُرُ ٱلنَّاسُ أَشۡتَاتً۬ا لِّيُرَوۡاْ أَعۡمَـٰلَهُمۡ (٦) فَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ خَيۡرً۬ا يَرَهُ ۥ (٧) وَمَن يَعۡمَلۡ مِثۡقَالَ ذَرَّةٍ۬ شَرًّ۬ا يَرَهُ ۥ (٨)
Surah Al-Zalzala
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani
Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedahsyat-dahsyatnya, (1) Serta bumi itu mengeluarkan segala isinya, (2) Dan berkatalah manusia (dengan perasaan gerun): Apa yang sudah terjadi kepada bumi? (3) Pada hari itu bumi pun menceritakan khabar beritanya: (4) Bahawa Tuhanmu telah memerintahnya (berlaku demikian). (5) Pada hari itu manusia akan keluar berselerak (dari kubur masing-masing) untuk diperlihatkan kepada mereka (balasan) amal-amal mereka. (6) Maka sesiapa berbuat kebajikan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! (7) Dan sesiapa berbuat kejahatan seberat zarah, nescaya akan dilihatnya (dalam surat amalnya)! / (8)
Pelapor khas PBB ulas Akta Perhimpunan Aman 2012
9:01AM Sep 13 2012
Pelapor khas Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai hak berpersatuan dan perhimpunan aman, Maina Kiai, melahirkan kekecewaannya berhubung Akta Perhimpunan Aman 2012 (PPA), yang telah diluluskan secara tergesa-gesa di Parlimen November lepas.

Menurutnya, terdapat perkara-perkara dalam undang-undang kontroversi itu yang gagal memenuhi piawaian hak asasi manusia antarabangsa.

"Undang-undang ini digubal bukan ke arah memudahkan perhimpunan, tetapi lebih kepada mengawal. Itu, saya fikir, adalah isu asas bagi saya dan keseluruhan PBB.

"Adalah mengecewakan undang-undang itu diluluskan seperti itu, tetapi ada ruang untuk membuat perubahan dan pindaan," katanya dalam wawancara eksklusif dengan Malaysiakini minggu lalu.

NONE"Saya telah banyak kali berkata bahawa perhimpunan aman
sebenarnya bertujuan untuk mengganggu hari-hari biasa. Ia bertujuan untuk berbuat demikian.

"(Oleh itu) peranan pihak berkuasa adalah untuk memudahkan dan meminimumkan gangguan tersebut. Mungkin seseorang boleh berhujah anda tidak seharusnya mengganggu lalulintas, tetapi rakyat mempunyai hak untuk membantah di jalanan."

Kiai, seorang peguam terkemuka Kenya yang telah menjadi pelapor khas PBB sejak Mei tahun lepas, berkata kebebasan untuk berhimpun adalah penting bagi rakyat untuk menyuarakan rungutan mereka mengenai ekonomi, sosial dan budaya.

Disoal mengenai apa aspek PAA yang beliau dapati amat mengecewakan, Kiai menyentuh tentang keperluan 10 hari untuk memaklumkan kepada polis mengenai perhimpunan yang dicadangkan dan larangan perarakan.

"Perhimpunan bukan sahaja mengenai membuat ucapan, tetapi anda boleh berjalan. Saya fikir dalam undang-undang (PPA), terdapat larangan perarakan dan ini bertentangan dengan norma antarabangsa.

"(Satu lagi amalan yang tidak baik) ialah anda memanggil pihak penganjur untuk menjelaskan mengapa anda tidak memaklumkan kepada polis 10 hari sebelum ia diadakan. Itu bukan cara anda melakukannya.

"Peranan polis adalah untuk memudahkan (perhimpunan) dan bukan mengawalnya. Peranan PPA adalah untuk memberi anda hak (untuk berhimpun secara aman) sebagai warganegara, bukan untuk mengurangkannya," katanya.

"Jika terdapat beratus ribu orang yang keluar (untuk menyertai perhimpunan), maka ia bermakna terdapat isu penting yang perlu diberi perhatian," katanya.


1. Wakil PBB: Tugas k'jaan pastikan perhimpunan aman

 
Noh: K'jaan Sgor takut serah mandat pada rakyat
9:12AM Sep 13 2012
Keengganan Selangor mengadakan pilihan raya Dewan Undangan Negeri (DUN) serentak dengan pilihan raya persekutuan menunjukkan kerajaan negeri di bawah pimpinan PKR takut menyerahkan mandat kepada rakyat bagi memilih pimpinan yang dikehendaki.

Timbalan Pengerusi Barisan Nasional (BN) Selangor Datuk Seri Noh Omar berkata tindakan itu juga menunjukkan PKR Selangor tidak bersedia menghadapi pilihan raya umum akan datang kerana banyak janji pada pilihan raya lepas masih belum dilaksanakan.
  
"PKR Selangor tidak bersedia menghadapi pilihan raya kerana melihat rakyat khususnya di Selangor, telahpun kembali sedar tentang penipuan mereka, sebab itu mereka takut dengan rakyat kerana banyak janji yang tidak ditepati.

"Kesimpulannya, PKR Selangor takut serah mandat kepada rakyat dan mereka sudah mula rasa gila kuasa dan kalau boleh mereka tidak mahu pilihan raya diadakan langsung," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis Merdekaraya anjuran Pergerakan Wanita BN Selangor di Finas, Hulu Klang di ibunegara malam ini.
  
Noh yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani mengulas laporan bahawa kerajaan Selangor memutuskan untuk mengadakan pilihan raya DUN berasingan dengan pilihan raya umum.
  
Tindakan itu dilaporkan direstui Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan diambil ekoran dakwaan bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) gagal bertindak terhadap pelbagai isu yang dibangkitkan berhubung pilihan raya terutamanya membersihkan daftar nama pemilih yang diragui di Selangor.

Noh turut menyifatkan alasan yang diberikan kerajaan negeri itu hanya helah semata-mata untuk 'membeli masa' bagi membolehkan mereka menyelesaikan pelbagai isu dan kontroversi berkaitan kerajaan Selangor termasuk isu kerugian Universiti  Selangor (Unisel), Talam Corporation dan Loji Langat 2.

- Bernama
1. 'P'raya DUN S'gor tidak serentak dengan PRU13'

 
Bekas guru dipenjara tiga tahun cabul kehormatan pelajar
9:20AM Sep 13 2012
Seorang bekas guru sekolah rendah, yang pada dua tahun lepas mencabul kehormatan seorang pelajar perempuan berumur lapan tahun, memulakan hukuman penjara tiga tahun semalam selepas Mahkamah Rayuan Putrajaya mengekalkan sabitan dan tempoh hukuman penjaranya.
  
Panel tiga anggota terdiri daripada Datuk Seri Mohamed Apandi Mohamed Ali, Datuk Linton Albert dan Datuk Mohtarudin Baki sebulat suara menolak rayuan akhir Anuar Shaari.
  
Anuar, 50, disabitkan dan dijatuhi hukuman penjara 10 bulan oleh Mahkamah Majistret pada 7 Februari tahun lepas kerana menggunakan paksaan untuk mencabul kehormatan pelajar Tahun Dua itu di bilik muzik Sekolah Kebangsaan Sungai Duri di Seberang Prai Selatan, Pulau Pinang, antara 3 petang dan 4 petang 17 November 2009.
  
Bagaimanapun, pada 6 Julai tahun lepas, Mahkamah Tinggi George Town menambah tempoh hukuman penjaranya kepada tiga tahun.
  
Mahkamah Tinggi menolak rayuan Anuar terhadap keputusan Mahkamah Majistret yang mensabit dan menjatuhi hukuman penjara 10 bulan terhadapnya dan membenarkan rayuan balas oleh pendakwaan bagi tempoh hukuman penjara yang lebih berat.

Anuar memperoleh kebenaran penangguhan pelaksanaan hukuman dan jaminan RM4,000 beserta seorang penjamin daripada Mahkamah Tinggi sementara menunggu rayuannya didengar oleh Mahkamah Rayuan.
  
Fakta kes mendedahkan bahawa pada hari berkenaan, pelajar perempuan terbabit diarah membawa buku teks Bahasa Melayu ke dalam bilik muzik itu.
  
Apabila pelajar perempuan itu tiba di bilik muzik, tertuduh mengunci pintu, mengambil sebuah kerusi dan mengarahkan pelajar itu duduk. Selepas mencabul kehormatan pelajar itu, Anuar mengarahkannya supaya balik ke bilik darjah.
  
Pelajar perempuan itu memberitahu ibunya tentang kejadian itu apabila ditanya selepas ibunya melihat pelajar itu menangis ketika pulang dari sekolah. Ibu pelajar itu kemudian membuat laporan polis.
  
Anuar diwakili peguam R.S.N Rayer manakala Timbalan Pendakwa Raya Yusaini Amer Abdul Karim pula mewakili pendakwaan.
  
- Bernama
Wakil MB S'gor tinggalkan debat Talam

  • Koh Jun Lin
  • 11:22PM Sep 12 2012
Empat wakil Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak dibenarkan mengambil tempat mereka di majlis debat anjuran MCA mengenai langkah penstrukturan semula hutang Talam Corp.

NONEMereka meninggalkan majlis tersebut selepas ianya jelas
bahawa mereka tidak akan dibenarkan naik ke pentas, di tengah-tengah sorakan 'boo'  kira-kira 500 hadirin yang pro-MCA.

Satu pergelutan kecil tercetus antara penyokong MCA dan Pakatan Rakyat, yang berjumlah sekitar 200 orang, menyebabkan polis campurtangan.

Sekurang-kurangnya empat orang kelihatan digari dan dibawa oleh pihak polis atas sebab-sebab yang tidak jelas.

NONEKhalid sebelum ini melantikan empat wakilnya - Tony Pua (DAP),
Dzulkefly Ahmad (PAS) dan William Leong (PKR), dan setiausaha politiknya, Faekah Husin - untuk menjawab semua perkara berkaitan penstrukturan semula hutang Talam.

Mereka berada di Pusat Belia Antarabangsa di Kuala Lumpur sebelum jam 8 malam, yang merupakan masa yang diiklankan untuk perdebatan itu dimulakan.

Bagaimanapun, menjelang kira-kira jam 8.20 malam, pengacara mengumumkan majlis itu akan bermula  jam 8.30 malam
sementara menunggu ketibaan Khalid, manakala Chua Tee Yong (ahli Parlimen Labis) sudah menunggu.

NONEBeliau meminta pada hadirin menunggu untuk melihat sama ada Khalid berani menerima cabaran pihak penganjur untuk mengambil bahagian dalam debat tersebut.

Pengacara juga mempelawa wakil rakyat Pakatan itu untuk mengikuti majlis tersebut dan mungkin mempunyai soalan untuk Chua.

Pada ketika ini, wakil Khalid meninggalkan dewan, diiringi suara ejekan daripada hadirin yang  pro-MCA.
Debat isu hutang Talam anjuran MCA tukar jadi kecoh
ARASHY AZIM
13 September 2012
KUALA LUMPUR - Debat antara Ketua Biro Profesional Muda MCA, Datuk Chua Tee Yong dan Menteri Besar Selangor bertukar kecoh apabila beberapa pemimpin Pakatan Rakyat (PR) bertindak meninggalkan dewan program itu diadakan, malam tadi.

Kekecohan berlaku disebabkan penyokong sebuah parti politik menghalang laluan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua; Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkefly Ahmad dan  Ahli Parlimen Selayang, William Leong ketika keluar dari dewan pada jam 9.35 malam tadi.

Setelah hampir 30 minit menantikan kehadiran Khalid, mereka bertindak keluar dewan.

Debat berhubung isu penstrukturan semula hutang Talam Corp anjuran MCA Bandar Tun Razak, yang diadakan di Pusat Belia Antarabangsa,  Bandar Tun Razak di sini.

Tee Yong enggan berdebat dengan wakil yang dihantar oleh Khalid, yang juga Ahli Parlimen Bandar Tun Razak.

Namun, debat tersebut diteruskan tanpa wakil PR.

Pihak Tee Yong menegaskan mereka ingin berdebat dengan Menteri Besar Selangor sendiri.

Sebaik sahaja Tee Yong selesai memberikan penerangan kepada tetamu yang hadir, beliau dikerumuni pemberita dan ditanya berkenaan dengan wakil PR meninggalkan dewan.

"Saya tak tahu kenapa, mungkin mereka telah bertukar fikiran," ujar Tee Yong yang juga Ahli Parlimen Labis.

Apabila ditanya tentang kekecohan yang berlaku ketika wakil PR keluar dewan, katanya: "Saya merasakan keadaan yang tidak terkawal itu telah dijangka berlaku kerana bila pengerusi majlis menyentuh tentang isu kain rentang dibuang, disimbah cat merah dan dikoyakkan, mereka mula membuat bising, namun angkara siapa, saya tidak tahu."

Terdahulu Pua, Dzulkefly dan Leong telah mencabar Tee Yong untuk berdebat dengan mereka pada Ahad ini di Labis, Johor untuk mengeluarkan hujah yang sama berkenaan dengan Talam.

Menjawab cabaran itu, Tee Yong berkata: "Debat di Labis, saya akan melihat siapa yang hadir... sekiranya MB (Khalid Ibrahim) datang, semestinya saya akan berada di sana."

Isu kontroversi ini mendapat perhatian ramai susulan daripada PKR mendakwa MCA memutar belit fakta dengan menuduh Kerajaan Negeri Selangor berhubung isu Talam bagi menutup penyelewengan dan rasuah dilakukan bersama Umno sehingga ribuan ekar tanah dan berjuta-juta ringgit milik rakyat telah hangus.

Talam yang sebelum ini pernah menjadi anak emas Umno-MCA semasa di bawah pentadbiran parti itu.
Nazri Abdullah : Singkir anggota sabotaj calon demi bentuk perikatan kukuh

13 September 2012
KOTA KINABALU - Tindakan bersifat segera untuk menyingkirkan mana-mana anggota Barisan Nasional (BN) yang mensabotaj calon parti pada pilihan raya umum akan datang adalah dialu-alukan bagi membentuk perikatan yang kukuh pada masa depan.
Pegawai Tugas-Tugas Khas Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Mohd Nazri Abdullah berkata ini kerana pada siri-siri pilihan raya umum lepas, BN dilihat tidak mengambil tindakan menyeluruh selain parti komponen tidak mempraktikkannya.
"...jadi kadang-kadang mudah ahli parti dan pemimpin sabotaj calon. Kalau dibiarkan, ia boleh menjejaskan BN pada masa akan datang," katanya kepada pemberita pada majlis jamuan Aidilfitri warga Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Sabah (KPKK) di Kompleks Bersepadu KPKK di sini malam tadi.
Turut hadir Pengarah Penyiaran Sabah Abdul Jalani Mahmud, Pengarah Jabatan Penerangan Sabah Almain Ajirul dan Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (Jasa) Sabah, Abdul Manap Lakariba.
Mohd Nazri mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri yang juga Timbalan Presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin yang memberi amaran bahawa anggota atau pemimpin Umno yang didapati mensabotaj calon parti akan disingkir daripada parti.
Beliau berkata tindakan segera perlu diambil apabila terdapat bukti mencukupi berlakunya sabotaj.
Tindakan sedemikian bersesuaian dengan transformasi Perdana Menteri yang juga Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak yang menunjukkan ia sebagai tindakan yang praktik dan proaktif oleh pucuk pimpinan parti, katanya.
"Sudah tiba masa perkara ini (sabotaj) tidak berlaku, sebaliknya ahli boleh menumpukan untuk menguatkan parti dan memenangkan calon yang dipilih parti Umno dan seluruh komponennya," katanya.
Menteri Dalam Negeri yang juga Naib Presiden Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein pula mahu tindakan penyingkiran turut diperluas kepada anggota parti komponen lain. - Bernama
Kes rogol: Tiada maaf buat Koden
RUBIAH OMAR
13 September 2012
Tiada maaf buat Koden
Mahkamah Tinggi, semalam, mengarahkan hukuman 20 tahun penjara dan 10 sebatan ke atas ‘Koden’ kerana kesalahan merogol murid tahun lima dikekalkan.
KUALA TERENGGANU - Kesalahan seorang pekerja kilang kelapa sawit yang dikenali dengan nama ‘Koden’ merogol seorang murid tahun lima dua tahun lalu di kawasan semak di Kampung Masjid Padang Kubu Ayer Putih, Kemaman, dipandang serius oleh Mahkamah Tinggi semalam.

Ini terbukti apabila Hakim Datuk Mohd Yazid Mustafa mengekalkan hukuman penjara 20 tahun dan 10 sebatan yang dikenakan oleh Mahkamah Sesyen Kemaman ke atasnya tahun lalu, selepas didapati bersalah merogol mangsa yang juga anak kepada arwah rakan baiknya sendiri.
Sebelum ini, Koden, 33, didapati bersalah terhadap pertuduhan mengikut Seksyen 376 (2) Kanun Keseksaan iaitu merogol mangsa yang baru pulang dari mengaji al-Quran di kawasan semak di Kampung Masjid Padang Kubu Ayer Putih, Kemaman, kira-kira jam 8.30 malam, 5 Mei 2010.

Tertuduh telah mengumpan RM2 kepada mangsa yang masih mentah itu sebelum bertindak menanggalkan pakaian dan menyandarkan badan mangsa di batang pokok pisang lalu merogolnya.

Mangsa memaklumkan tertuduh sudah beberapa kali melakukan perbuatan terkutuk itu iaitu sejak dia dalam tahun tiga lagi, dan setiap kali melakukan perbuatan itu, tertuduh akan memberi sejumlah wang kepadanya.

Bagaimanapun, mangsa hanya menceritakan kejadian itu kepada ibunya pada 23 Mei 2010 selepas ditanya sebelum bapa saudaranya membuat laporan di Balai Polis Ayer Puteh, 24 Mei 2010.

Susulan laporan dibuat, ‘Koden’ yang juga rakan baik kepada arwah ayah mangsa dan tinggal berhampiran rumah mangsa ditahan sepasukan polis di hadapan Pondok Polis Padang Kubu, Kemaman keesokan harinya.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Jazamuddin Ahmad Nawawi.
Polis Johor tahan 7, rampas dadah RM68 juta

12 September 2012
Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff bersama Ketua Polis Daerah Muar, ACP Mohamad Nasi
Ketua Polis Johor, Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff bersama Ketua Polis Daerah Muar, ACP Mohamad Nasir Ramli (kanan) menunjukkan pelbagai jenis dadah, peralatan dan mesin mempros
MUAR - Polis Johor menahan tujuh suspek dan merampas dadah seberat 1.17 tan metrik bernilai RM68 juta, iaitu rampasan terbesar di Johor setakat ini, menerusi beberapa operasi di sekitar bandar ini pada Ahad.
Ketua Polis negeri Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff berkata operasi dilakukan di tiga unit pangsapuri di Pangsapuri Pemandang Tanjung, Jalan Junid dan dua rumah di sekitar kawasan itu pada pukul 6.30 pagi.
"Suspek lima lelaki dan dua wanita yang berumur 24 hingga 50 tahun itu dipercayai terlibat dalam sindiket mengedar dadah dengan menjadikan dua unit rumah di pangsapuri itu sebagai makmal memproses barangan larangan itu," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Daerah Muar, di sini hari ini.
Beliau berkata dadah yang dirampas ialah 34.045 kilogram syabu, heroin (13.915 kg), ketamin (41.825 kg), ecstasy (392.540 kg), Eramine 5 (30,500 biji) dan kafein (698.875 kg).

Selain pelbagai peralatan memproses dadah, polis turut merampas sepucuk pistol dan tujuh butir peluru, wang tunai RM9,268, barangan kemas bernilai RM6,704, sebuah Toyota Estima dan kereta jenis Peugeot, katanya.
Katanya dadah yang dipercayai untuk pasaran sekitar negeri ini, Melaka, Selangor, Kuala Lumpur dan luar negara itu mampu menampung 2.2 juta penagih.
Menurut Mohd Mokhtar, sebuah daripada pangsapauri terbabit dijadikan tempat menternak ikan kelisa untuk jualan dengan dilengkapi lebih 100 akuarium untuk mengaburi mata jiran dan pihak berkuasa.
Beliau berkata ujian air kencing mendapati tiga daripada lima lelaki serta dua wanita berkenaan positif dadah jenis metaphetamin.
"Semakan rekod mendapati dua daripada lima lelaki itu juga mempunyai kesalahan lampau di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952 dan Seksyen 335 Kanun Keseksaan," katanya.

Katanya semua yang ditahan itu direman sehingga Ahad ini dan polis menggiatkan usaha untuk mengesan saki-baki anggota sindiket itu yang masih bebas.- Bernama
Ibu Abil: 'Saya tak sanggup menatap wajah Fauziah'
Wartawan Sinar Harian
13 September 2012
Abil Fikri Ahmad
Abil membacakan Sinar Harian Edisi Isnin kepada isterinya, semalam. - Foto Sarinah Mat Kasim
SHAH ALAM – “Saya tidak sanggup masuk ke bilik Fauziah." Demikian menurut ibu mertua Fauziah Muhamad, yang mengalami masalah saraf otak dan terlantar di katil sejak Jun tahun lalu.

Katijah Kassein, 65, ibu kepada Abil Fikri Ahmad, terus terang mengatakan bahawa dia tidak mampu memasuki bilik Fauziah, 38, kerana tidak dapat menahan air mata setiap kali melihat keadaan menantunya.

“Apabila keadaan dia jadi begini, saya sedih sangat. Sampaikan saya tidak sanggup menatap wajah dia, memang menitik air mata,” luah Katijah sebak.

“Dulu dia rajin. Serba-serbi boleh buat, memang tak banyak kerenah. Malah dia sering ambil berat tentang saya.

“Kini, dia hanya mampu terbaring atas katil, sayu hati saya,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian Online malam tadi.

Setiap hujung minggu, Katijah dan suaminya, Abdullah Lajis, 66, akan pulang ke rumahnya di Seremban, yang kini didiami Abil dan Fauziah.

Katanya, “saya balik ke Seremban setiap hujung minggu untuk teman Abil dan masak untuk dia.”

Mengimbas kembali detik-detik awal Fauziah terlantar, Katijah akui kenyataan itu sukar diterima Abil.

“Pada awalnya, memang Abil susah nak terima keadaan Fauziah tetapi  kami berikan sokongan kepadanya tanpa jemu.

“Akhirnya, Abil dapat terima dan setakat ini dia boleh menjaga Fauziah dengan baik dan kami sekeluarga tetap menyokong,” katanya.

Menurut Katijah, Aidilfitri tahun ini jelas berbeza jika dibandingkan dengan tahun lalu.

“Tahun lepas, tidak ada seorang pun yang tidak menangis dalam keluarga kami.

“Sejak Fauziah memasuki keluarga kami, dia yang memasak untuk raya. Petang raya, dia yang akan tungkus-lumus di dapur, malah dia tak akan benarkan saya bantu,” cerita Katijah dalam nada sebak.

Menyentuh soal tindakan Abil berhenti kerja, Katijah menyokong keputusan anak ketiganya itu.

“Dalam keluarga kami, apa-apa perkara sekalipun kami akan bawa berbincang jadi perkara itu juga sudah mencapai kata sepakat.

“Sebagai ibu, saya hormati keputusan Abil,” kata Katijah.

Meskipun akur dengan kenyataan doktor yang sudah berputus asa, namun Katijah tetap menaruh harapan menantunya akan sembuh.

“Ini kehendak ALLAH, kalau dia sembuh itu memang kuasa ALLAH dan saya harap Abil tabah kerana saya tahu dia sayangkan Fauziah," katanya lagi.

Ahad lalu, Sinar Harian Online melaporkan pengorbanan bekas perunding kewangan dan speaker motivasi yang berhenti kerja demi menjaga isterinya yang terlantar sejak diserang asma.

Kisah hidup Abil-Fauziah ini terus menerus mendapat perhatian sejak disiarkan dan pelbagai maklum balas diterima berhubung kisah ini.
Pengorbanan ibu: Sanggup 'main' najis anak
Wartawan Sinar Harian
13 September 2012
Sanggup 'main' najis anak
Teh tetap setia dan gigih menjaga anaknya yang lumpuh akibat terjatuh daripada bukit ketika berbasikal di Kampung Pasir Nering lapan tahun lalu.
KUALA BERANG - Sesungguhnya kasih ibu tiada galang gantinya. Itulah ungkapan yang menggambarkan ketabahan seorang ibu Teh Ismail, 64, yang sanggup 'bermain' najis bagi menjaga anaknya yang terlantar atas katil, sejak lapan tahun lalu akibat lumpuh.

Menurut ibu kepada sembilan anak ini, anak keenamnya, Mohd Hanapi, 32, terpaksa terbaring sepanjang hidupnya setelah terjatuh daripada sebuah keci berhampiran masjid di kampung berkenaan gara-gara diusik oleh rakan sekampungnya.

"Sebelum ini, dia normal seperti insan lain tetapi begitu pendiam dan mempunyai masalah lembam dan kerana itulah dia sering menjadi bahan usikan anak-anak kampung ini.

"Ketika kejadian, beberapa budak-budak kampung cuba mengajarnya mengayuh basikal. Malangnya, sewaktu berada di atas bukit, mereka menolak basikal dinaiki Mohd Hanapi.

“Kejadian itu menyebabkan dia pengsan setelah terjatuh dari atas bukit itu, malah budak-budak itu juga melarikan diri. Sehingga kini, saya dan suami, Hamid Idris, 65, masih tidak tahu siapa yang terlibat. Semua itu sekadar
kisah lama," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Menurut Teh, sejak itu Mohd Hanapi hanya terbaring di atas katil dan sekadar tersenyum apabila ditanya kerana dia sememangnya pendiam.

Bagaimanapun, tangannya masih boleh bergerak tetapi kurang berupaya.

“Seluruh anggota badannya dari paras pinggang ke bawah sudah tidak dapat merasai sebarang sentuhan, malah kalau dicubit pun dia tidak akan sakit. Mungkin ini takdir buatnya serta ujian daripada-NYA untuk saya dan suami yang pasti ada hikmah di sebaliknya," katanya.

Cerita Teh, dia terpaksa meminta bantuan suaminya untuk mengusung anaknya ke bilik air setiap hari kerana kudrat wanitanya itu tidak mampu mengangkat Mohd Hanapi.

"Dia perlu ke bilik air setiap hari kerana Mohd Hanapi tidak selesa memakai lampin pakai buang yang menyebabkannya berkudis dan setiap hari jugalah saya perlu 'bermain' dengan najisnya ketika membersihkannya.

"Sebagai ibu, saya sanggup berkorban apa sahaja dan tetap menjaganya sebaik mungkin," katanya.

Menurutnya, dia bersyukur bantuan bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sedikit sebanyak meringankan bebannya sekeluarga.

"Malah, anak-anak yang lain juga banyak membantu termasuklah dalam urusan membeli tilam angin serta pengambilan ubat-ubat vitamin sebagai tambahan daripada farmasi,” katanya.

Teh berkata, biarpun mengetahui anaknya itu tidak akan kembali berjalan semula, namun jauh di sudut hatinya sebagai seorang ibu pastinya ingin melihat Mohd Hanapi pulih walaupun anaknya itu begitu pendiam serta dilahirkan sebagai insan istimewa.

Tiada ulasan: