Rabu, 26 September 2012

JANGANLAH KITA BUAT KERJA2 KOTOR@PENIPU DIDUNIA NI...AKHIRAT KITA AKAN BALASAN SETIMPAL DENGAN KERJA JAHAT LAGI KOTOR ITU

Jumlah rekod pengundi bakal pengaruhi PRU 13
Posted on Tuesday, September 25 @ 15:30:00 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh: setisab

"
 Umno pembela melayu
Isu Politik M'sia di sini.
Umno Pembela Bangsa Melayu di sini


Buat kali pertama, jumlah pengundi baru yang berdaftar mencatat rekod dan bakal memberi kesan besar ke atas pilihan raya umum (PRU) ke-13 Malaysia yang mesti diadakan sebelum hujung April tahun depan.
Jumlah pengundi baru adalah 2.9 juta orang dan mereka membentuk satu perlima atau 22 peratus daripada keseluruhan 13.1 juta pengundi di negara itu.
Kedua-dua parti, Barisan Nasional (BN) yang memerintah dan pembangkang Pakatan Rakyat, dijangka memberi fokus pada pengundi baru ini dalam kempen masing-masing.
Sejumlah 2,920,828 rakyat Malaysia berdaftar sebagai pengundi baru dari 2008 hingga 30 Jun lalu.
"Ini jumlah paling tinggi pernah dicatatkan. Sejak empat tahun lalu, kami telah cuba mengurangkan jumlah pengundi yang tidak berdaftar di Malaysia," kata Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

Menurut beliau, jumlah pengundi baru berusia di bawah 39 tahun hampir sama dengan bilangan pengundi baru berusia 40 tahun ke atas.
"Tidak boleh dinafikan bahawa pengundi baru ini akan memberi impak yang cukup besar pada PRU-13 walaupun terdapat pengundi muda atau warga emas dalam setiap undi yang dikira," kata Datuk Wan Ahmad.
Sejumlah 155,420 rakyat Malaysia mendaftar sebagai pengundi pada 2008 dan jumlah itu meningkat kepada 279,270 pada 2009; 826,462 pada 2010 dan 1,221,635 tahun lepas.
Seramai 438,041 orang mendaftar sebagai pengundi sepanjang 1 Januari hingga 30 Jun lalu.
Sementara itu, ketiga-tiga ahli majlis mesyuarat negeri (Exco) Selangor daripada Parti Keadilan Rakyat(PKR), Parti Islam SeMalaysia (PAS) dan Parti Tindakan Demokratik (DAP) tidak berasa membelanjakan lebih wang pembayar cukai untuk mengadakan pilihan raya berasingan sebagai satu masalah.
YB Ronnie Liu, daripada DAP, berkata ini kerana jika rakyat tersalah pilih kerajaan, perbelanjaan negeri atau negara akan semakin meningkat akibat memilih pemimpin bermasalah.
 "Kos lagi tinggi kalau pilih kerajaan membazir, melakukan jenayah rasuah atau ketirisan. Lagi teruk nanti kalau sampai harga air dan elektrik meningkat.
"Bagi saya, kita kena buat perbandingan. Memang kos tinggi kalau buat pilihan raya berasingan, tapi berbaloi jika boleh memilih kerajaan lebih berkesan, saksama dan bersih," katanya sebagaimana dipetik Sinar Harian Online.
Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung pendirian Selangor, yang ditadbir Pakatan Rakyat, enggan menyertai negeri lain pada PRU-13 nanti.
YB Iskandar Abdul Samad daripada PAS berkata pendirian Selangor hendak mengadakan pilihan raya asing tidak melanggar perlembagaan Malaysia.
"Ini hak kita dalam demokrasi. Kalau kata kos tinggi, (kerajaan Pusat) buatlah pilihan raya bersama-sama (Selangor)," katanya.
Ahli Dewangan Undangan Negeri Bukit Lanjan, Cik Elizabeth Wong, daripada PKR, menyifatkan mengundi dua kali dalam pilihan raya berasingan antara proses pengukuhan sistem demokrasi biasa dan ia sebagaimana diamalkan di negara maju.
 
 
KUIN tangkis dakwaan bahawa pembinaan kampus induk cuma angan-angan
Posted on Tuesday, September 25 @ 14:11:02 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh aya

Oleh Warta Kedah

ALOR SETAR – Perkembangan pembinaan Kolej Universiti Insaniah (KUIN) Kuala Ketil yang pesat dan membanggakan sejak permulaanya hinggalah ke hari ini telah menyangkal dakwaan sesetengah pihak yang menyangka bahawa pembinaan kampus tersebut hanyalah angan-angan kosong dan pelaburan yang membazir sahaja.

Menteri Besar Kedah, YAB Dato’ Seri DiRaja Ustaz Azizan Abdul Razak berkata, sebelum ini, ada pihak yang menyangka bahawa usaha penubuhan KUIN ini hanyalah sebuah angan-angan sahaja.

Beliau berkata demikian semasa berucap dalam Majlis Konvokesyen KUIN ke -14 di sini.
“Pembinaan kampus tetap Insaniah di Kuala Ketil telah siap 82 peratus dan ianya dijangka siap hujung tahun ini serta mula beroperasi pada Mac 2013. Ianya merupakan usaha kerajaan negeri sendiri tanpa bantuan pusat.
“Ada pihak yang telah cuba mempertikai pelaburan besar kerajaan negeri dalam pembinaan kampus ini. Peruntukan sebanyak kira-kira RM40 juta setahun untuk membayar pinjaman bank bagi membiayai kampus tersebut dianggap pelaburan yang tidak menguntungkan berbanding pelaburan ke dalam projek-projek industri dan komersial,” katanya.
Terangnya lagi, semua perlu sedar bahawa keuntungan tidak seharusnya diukur dengan kebendaan dan wang ringgit semata-mata kerana pelaburan infrastruktur pendidikan hakikatnya adalah pelaburan ke arah pembentukan aqliyyah manusia dan rakyat.
Sumber manusia atau modal insan akan menjadi tenaga kerja yang berkualiti dan berdaya saing. Pemimpin masyarakatlah yang akan mencorak atau merubah rakyat negeri Kedah ini ke arah yang lebih baik.
Graduan dari institusi pendidikan inilah merupakan komponen utama yang akan menyumbang kepada pembangunan dan penentu kepada kesejahteraan sesebuah negeri.
Pepatah Melayu ada menyebut “Hanya jauhari yang mengenal manikam”, maka hanya mereka yang terlibat dan arif dalam dunia pendidikan tinggi sahajalah yang dapat melihat serta menyedari keuntungan serta kejayaan besar KUIN pada hari ini.
Dalam majlis konvokesyen tersebut Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah berkenan menyampaikan ijazah sarjana dan ijazah sarjana muda kepada kira-kira 300 graduan.

Taib Mahmud: Manusia terkaya di Malaysia – Kenapa dan Bagaimana?
Posted on Tuesday, September 25 @ 13:10:32 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh aya

Oleh: setisab

" Tan Sri Abdul Taib Mahmud Puan Sri Ragad KurdiPembongkaran terhadap kekayaan maha luar biasa Ketua Menteri Sarawak Taib Mahmud dan keluarganya bernilai sekitar US$21 billion menyebabkan tidak sedikit rakyat negara ini yang terkejut. Malah, kekayaannya mungkin dicemburui hartawan-hartawan negara pasca DEB-Mahathir yang lain termasuklah Syed mokhtar Al-Bukhary apalagi pemegang rekod manusia terkaya di Malaysia sebelum ini Tan Sri Robert Kuok. 

Baru-baru ini sebuah NGO bernama Bruno Manser Fund (BMF) yang berpengkalan di Switzerland telah menganggarkan aset keluarga Taib Mahmud bernilai US$21 billion (RM64 billion), manakala kekayaan Taib sahaja bernilai US$15 billion (RM46 billion).

Selain bumi Sarawak yang digondol Taib dengan pembalakan haram, kemakmuran negeri tersebut turut dikongsi secara peribadi tentulah bersama anak-beranaknya sendiri biarpun sebahagian besar rakyat pinggir bandar dan pedalaman negeri Sarawak hidup dalam keadaan serba kekurangan dirantai kemiskinan.

Kekayaan Taib itu lantas menjadikannya manusia terkaya di Malaysia menewaskan Robert Kuok seorang hartawan yang memiliki US$12.5 billion.

Mungkin pendedahan ini akan membanggakan juak-juak fanatis UMNO dengan andaian. “Baguslah ada orang Melayu lebih kaya dari orang Cina.”

Pendedahan mengejutkan: adakah SPRM akan jatuh dayus?
Laporan oleh Bruno Manser dengan tajuk ‘The Taib Timber Mafia: Facts and Figures on Politically Exposed Persons from Sarawak, Malaysia’ telah didedah dan dikeluarkan di Brussels dan kini ia boleh didapati melalui capaian internet.

Ini merupakan laporan pertama dengan gambaran terperinci aktiviti perniagaan dan kekayaan peribadi termasuk 20 ahli keluarga Taib di Malaysia, Australia, Canada, Hong Kong, United Kingdom, Amerika Syarikat dan lain-lain negara.

Jelas, laporan ini bertujuan bagi meletakkan tekanan ke atas ‘empayar’ pembesar Sarawak itu dan memberikan bukti nyata kekayaan Taib kepada badan penyiasatan, wartawan, rakyat Sarawak dan pihak-pihak yang berminat.

Persoalannya, apakah kekayaan luarbiasa yang menimbulkan jutaan tanda-tanya ini akan disiasat agensi anti rasuah negara SPRM?

Sekiranya bekas MB Selangor Dr. Mohamad Khir Toyo telah disiasat malah didapati bersalah, begitu juga Teoh beng Hock yang disiasat ‘hingga mati’ bagi jumlah tuduhan penyelewengan yang teramat kecil, bagaimana pula dengan Taib? Apakah SPRM cukup berani?

Adakah Ketua Pengarah SPRM pusat akan meletak jawatan sekiranya beliau tidak mampu untuk menanggung beban kes dan beban fail Taib yang bertimbun kelak?

Siapa lagi BMF siasat?
Selain laporan terkini kekayaan Taib, BMF dalam laporannya sebelum ini telah membandingkan kekayaan keluarga Taib dengan keluarga bekas presiden Indonesia Suharto dan bekas presiden Filipina, Ferdinand Marcos.

Kedua-dua keluarga itu dilaporkan telah menggelapkan antara US$15 bilion dan US$35 bilion, juga di antara US$20 bilion dan US$900 bilion.

Menurut laporan BMF, ia percaya kajian yang dijalankannya hanya menunjukkan sebahagian kecil kekayaan Taib kerana ada kemungkinan besar kebanyakan aset keluarga Taib tersembunyi di luar negara atau di kawasan luar persisiran yang mana maklumat adalah sukar untuk diperolehi.

Anak-beranak dan adik beradik Taib yang untung
Dengan jaringan 400 buah syarikat di seluruh dunia, BMF menganggarkan nilai bersih harta 20 ahli keluarga Taib yang digabungkan hampir US$21 bilion. Laporan tersebut menyatakan empayar taib ini  dibina melalui kawalan hampir menyeluruh terhadap politik dan ekonomi negeri Sarawak dalam tempoh 30 tahun Taib memegang tampuk kuasa.

Laporan sebanyak 45 mukasurat tersebut telah menonjolkan kekayaan adik Taib iaitu Onn Mahmud yang merupakan orang yang kedua terkaya di kalangan ahli keluarganya dengan nilai bersih yang dianggarkan US$2 billion.

Anak sulung Taib bernama Mahmud Abu Bekir yang menjalankan perniagaan pembinaan, hartanah dan tenada di Sarawak berada di tempat ketiga dengan US$1 billion.

Ranking seterusnya adalah anak perempuan Taib yang menetap di Kanada, Jamilah Taib Murray (US$1 bilion), adik Taib salah seorang usahawan balak Tufail Mahmud (US$500 juta),adik perempuan Taib Raziah Mahmud (US$500 juta), anak perempuan Taib, Hanifah (US$400 juta) dan anak lelaki Taib, Sulaiman (US$300 juta).

BMF turut melaporkan mengenai pertikaian antara Mahmud Abu Bekir Taib dan bekas isterinya Shahnaz Abdul Majid yang menuntut RM400 juta muta’ah serta pembahagian harta sepencarian, dan perbicaraannya yang masih berterusan di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur pada hari Isnin memandangkan tiada tawaran penyelesaian daripada peguam Mahmud untuk menyelesaikan pertikaian yang telah berlrutan lama.

Persoalan kreadibiliti Najib dan niat suci SPRM
Sebagaimana hasrat dan cita-cita murni SPRM untuk menjadi badan anti-rasuah yang benar-benar bebas, berani dan professional setanding Independent Commission Against Corruption (ICAC) di Hong Kong, adakah mereka bakal menempuh jalan berliku atau tersadung perihal kes kekayaan luarbiasa Taib Mahmud ini?

Malah, kenyataan Najib dalam satu sidang medianya supaya ‘jangan layan dakwaan yang bermacam-macam’ menimbulkan persoalan, adakah Najib cuba melindung jerung besar ini demi kepentingan politiknya?

Apakah kekayaan Taib Mahmud akan diperah Najib untuk dibuat modal memenangi Pilihanraya Umum ke 13 akan datang dengan ‘janji rahsia’ meneruskan jawatan Ketua Menteri Sarawak itu jika BN menang disana atau, setelah habis madu Taib diperah, lantas sepah dibuang?

Kita tidak punya kuasa seperti SPRM, kita cuma mampu untuk tunggu dan lihat siapa yang lebih bijak samada Taib, Najib, SPRM atau rakyat? – 
 
 
Bantulah Nasima dan 6 adiknya ziarah ayah di penjara Manila!
Posted on Tuesday, September 25 @ 01:26:35 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh Abdullah

Bantulah dikala kita masih ada duit lebih. Sekurang-kurangnya kita ada kesempatan untuk membantu bukan sekadar bersimpati. Bolehlah terus menyumbang ke dalam akaun HARAKAHDAILY DOT COM, Maybank 564070000336. 

Oleh Ahmad Lutfi Othman
Ayah Nasima memang telah dibebaskan. Namun keperitan hidup Nasima, adiik-adik dan ibunya belum berakhi. walaupun Abdul Jamal Azahari tidak lagi menghuni Kem Tahanan Kamunting, lama sebelum Akta  Keselamatan Dalam Negeri dimansuhkan. 

Sempena perlantikan Najib Razak sebagai Perdana Menteri, Jamal dilepaskan pada 3 April 2009. Beliau ditahan tanpa bicara pada 2006 atas dakwaan menganggotai Darul Islam, yang dikatakan juga ada kaitan dengan perjuangan umat Islam Selatan Filipina.
Puaka akta drakonian, ISA, sepatutnya tidak lagi menghantui keluarga Nasima Jamal, 20 dan enam adik-adiknya yang lain, di samping ibu tersayang, Norhata Isnani. Bagaimanapun Jamal tidak dapat kembali ke pangkuan keluarga, di Batu 18, Sandakan. Mereka terus dipisahkan apabila Jamal, warga Filipina, dipindahkan ke penjara di Manila.
Saya sempat berkunjung ke kediaman mereka -- sebanyak dua kali -- yang begitu daif dan uzur. Terus terang, saya kecut perut ketika cuba memanjat tangga rumah sewa itu, untuk meninjau lebih dekat. Bukan bimbang tergelincir tapi risau kayu buruk itu patah.
KETERANGAN GAMBAR: Ahmad Lutfi Othman (kanan) menyantuni anak-anak jamal Azahari semasa berkunjung ke kediaman mereka, di Sandakan, Sabah pada bulan Ramadan, lima tahun lalu.
Papan lantai rumah berlubang-lubang, sebahagiannya kelihatan reput. Tiada perhiasan. Kelengkapan rumah sekadar perlu. Di ruang depan, pada ziarah pertama kami, saya lihat ia lebih merupakan petak kedai runcit yang lusuh. Saya tidak pasti apa yang dapat dijual melainkan beberapa tin sardin, gula, tepung, ubat minyak dan satu dua barangan lain.
Tengahari Ramadan yang terik itu sememangnya cukup mengharukan. Saya saling berpandangan dengan rakan-rakan yang turut sama, Norlaila Othman, isteri tahanan Mat Sah Satray, wartawan Harakah, Aniz Nazri dan jurugambar Wan Zahari Wan Salleh; berkongsi kesedihan menatap ketabahan lapan beranak meneruskan kehidupan yang agak terasing daripada masyarakat sekitar.

Dari jauh kami datang bertanya khabar dan menyampaikan sumbangan pembaca Harakah, bagi membantu persiapan mereka dan lima enam keluarga tahanan ISA menyambut hari lebaran. Itu cerita lima tahun lalu.
Setahun selepas Jamal dibebaskan, bagi melepaskan kerinduan yang menyeksa Nasima dan adik-adiknya, Harakah turut mengusahakan mereka menemui ayah tercinta. Agak banyak peruntukan terpaksa dikeluarkan, untuk membawa mereka ke Manila, apatah lagi dalam keadaan kekurangan dokumen diri ada pihak yang mengambil kesempatan.
Saya sendiri pernah dihubungi Jamal yang mengadu keuzuran semasa dikurung di penjara. Getar suaranya membayangkan penderitaan, selain terselit rasa bimbangan terhadap nasib anak-anak dan isteri serta -- lebih-lebih lagi -- kerinduannya yang makin memuncak.
Selepas talian telefon terputus, saya berazam bagi memastikan keluarga teraniaya itu dapat dibela, sekurang-kurangnya untuk mempertemukan mereka.
Sabtu lalu, Nasima mewakili ibu dan adik-adiknya sekali lagi membawa harapan sama; agar dapat dibantu menemui Jamal yang masih terpasong di Manila.
"Walaupun kami baru saja mendapat bantuan dari pakcik Lutfi semasa Ramadan dan Aidilfitri lalu, saya terpaksa mohon sumbangan lagi untuk kami berjumpa ayah," kata Nasima, terputus-putus, yang kini menjadi pembantu kantin sekolah, dua jam perjalanan dari rumahnya.
Beliau umpama ketua keluarga, sandaran adik-adik dan ibunya meneruskan kehidupan. Namun berapa banyaklah yang dapat diraih anak gadis ini melalui pekerjaannya yang bersilih ganti itu.
Beliau tidak perlu meluahkan rasa hati yang terpendam. Sesiapa pun dapat memahami gejolak rasa mereka yang secara kejam terus terpisah dengan orang tersayang, apatah lagi ketua keluarga.
Segera saya terbayang raut wajah suram adik-adiknya yang pernah kami santuni, dua perempuan dan tiga lelaki: Nazeba (17 tahun), Nadeer (15), Wasim (13), Wajir (13), Nadzla (10) dan Nasim (9).
Sesiapa yang berhasrat untuk turut sama membantu Norhata dan anak-anaknya ke Manila, juga menampung kos sara hidup selama mereka di sana (mungkin selama dua bulan), bolehlah terus menyumbang ke dalam akaun HARAKAHDAILY DOT COM, Maybank 564070000336. 

Maaf jika saya separuh mendesak,dan kehilangan kata-kata untuk membuat rayuan ini, namun saya yakin dengan sikap murah hati dan dermawan pembaca Harakah.
Kerinduan si ayah yang keuzuran dan terpenjara jauh dari anak dan isteri sewajarnya dirawati segera. Dan kita boleh meringankan bebanan mereka. Terima kasih bagi yang sudi membantu. Terima kasih.


Penyokong desak Che Mat undur demi Skuad Penyu
Posted on Monday, September 24 @ 22:06:33 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Oleh Bernama
KUALA TERENGGANU - Biarpun rombakan dan pengurusan baharu bola sepak Terengganu telah dibuat untuk musim depan, namun penyokong setia sang Penyu tetap mendesak agar pemimpin utama Persatuan Bola Sepak Negeri Terengganu (PBSNT) mengundur diri daripada pengurusan badan induk bola sepak negeri itu.

Rata-rata mereka meluahkan rasa ketidakpuasan hati melalui laman sosial Facebook sejak minggu lalu

Lebih parah lagi, penyokong ini turut mengadakan kempen bagi mendesak pengunduran Yang Dipertua PBSNT, Datuk Che Mat Jusoh selain menampal poster di merata tempat memuatkan gambar Che Mat di mana gambarnya dipangkah dan ditulis dengan perkataan ABC yang bermaksud 'Asal Bukan Che Mat'.

Rata-rata penyokong ketika ditemui berkata kredibiliti dan idea oleh Yang Dipertua PBSNT itu dilihat sudah tidak relevan bagi memajukan pengurusan bola sepak Terengganu.

Seorang penyokong tegar, Khairuddin Ismail, 37, berkata adalah wajar pemimpin nombor satu negeri itu mengundur diri kerana beliau sudah terlalu lama memegang jawatan itu di dalam persatuan.

Katanya sebagai penyokong setia, mereka mahukan pucuk pimpinan baharu yang tampil dengan idea yang baharu serta jentera yang berkaliber untuk mentadbir persatuan.

"Kami hargai jasa dan pengorbanan beliau sepanjang memegang jawatan di dalam persatuan yang banyak kejayaan dikecapi namun kini kami hanya mahu melihat perubahan dalam arena bola sepak Terengganu," katanya ketika ditemui Bernama di sini hari ini.

Seorang lagi penyokong Rosamiza Omar, 46, turut meluahkan pendapat yang sama dan berharap pandangan para penyokong sedia didengari oleh pengurusan demi kesejahteraan pasukan bola sepak negeri.

"Kita tidaklah mendesak cuma mengharapkan idea ataupun cadangan serta kritikan kami dapat didengari untuk memperbaiki mutu bola sepak negara.

"Malah saya percaya jika pengurusan baharu menerajui PBSNT, pasti ramai anak Terengganu akan kembali menyarung jersi Skuad Penyu bagi mewarnai kembali pasukan itu," katanya.

Difahamkan kempen bertemakan 'Demonstrasi Kebangkitan Bola Sepak Terengganu' itu merupakan inisiatif daripada penyokong setia sang Penyu dan bukannya anjuran daripada mana-mana pihak mahupun persatuan.

Demonstrasi itu bertujuan bagi menggesa Che Mat melepaskan jawatan dan satu rombakan dilakukan dalam pengurusan PBSNT.

Selain itu para penyokong juga bercadang untuk menyerahkan satu memorandum yang ditandatangani beramai-ramai oleh penyokong kepada Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said. - Bernama 


Stesen TV Al Jazeera Melaporkan Mengenai Kesan Sampingan Dari Pembinaan Empangan
Posted on Monday, September 24 @ 19:30:00 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh teori

Sumber Sarawak Report

Para pembina empangan di Sarawak kini tahu dan sedar betapa sukarnya untuk menutup kebocoran sesuatu berita mengenai kegiatan mereka.
Kebenaran dan hakikat mengenai rancangan-rancangan bermalapetaka Taib dan kesan buruknya ke atas orang-orang yang terjejas dan juga ke atas alam sekitar akhirnya telah didedahkan menerusi rancangan Last Frontier di stesen TV Dateline Australia.

Sejak filem rencana itu diterbitkan beberapa minggu lalu, pemain terbesar rancangan pembinaan empangan itu telah cuba menghalang dan membuli penerbit SBS. Mereka juga telah berusaha sedaya-upaya menggesa syarikat penerbitan filem itu untuk mengeluarkan filem itu dari internet.
Pembina empangan dari Australia, Hydro-Tasmania, yang bertindak selaku penasihat bagi kesemua rancangan pembinaan empangan telah melobi untuk menyuruh SBS mengeluarkan permohonan maaf secara formal bagi rancangan yang telah diterbitkan itu!
Dengan pengunduran diri pihak SBS, syarikat-syarikat itu telah dilihat sebagai suatu alat untuk mendera orang-orang Sarawak yang telah menentang pemusnahan ke atas tanah-tanah mereka.
Saluran TV Al Jazeera itu yang terkenal sebagai saluran berita 24 jam di dunia itu dan beribu-pejabat di Doha, telah lama mengikuti perkembangan pentadbiran Taib Mahmud di Sarawak.
Pada siaran tahun 2009 TV 101 East telah mempersoalkan penglibatan Taib dalam perniagaan keluarganya. Siaran itu telah memfokuskan laporannya pada sejumlah wang yang banyak yang digunakan oleh syarikat CMS milik keluarga Taib dalam memonopoli penjualan simen untuk menyokong pembinaan empangan di Sarawak.
Empangan Bakun adalah sebuah pasaran tunggal terbesar bagi simen CMS sebagai mana dilaporkan oleh Howard Davies, namun syarikat itu juga mendapat keuntungan beratus-juta dollar dalam bentuk kontrak-kontrak lain yang diberikan oleh Taib kepada dirinya sendiri dalam apa yang dianggap sebagai percanggahan kepentingan.
“Dari sebuah perniagaan dalam industri pembuatan simen secara kecil-kecil, kini CMS adalah sebuah syarikat terbesar di negeri Sarawak. CMS dikaitkan dengan pembinaan Bangunan Dewan Undangan Negeri yang baru, Pusat Konvensyen Borneo Kuching, jalan-jalan raya, empangan-empangan, stesen-stesen janakuasa, hospital-hospital, lapangan-lapangan terbang, jambatan-jambatan dan urusan membaikpulih lebuh raya pan-Borneo, kesemua ini mececah nilai ratusan juta dollar US” [Fight for power, Al Jazeera]
Al Jazeera juga mendapati bahawa jurucakap yang mempromosikan empangan-empangan di Sarawak adalah seorang lagi saudara mara terdekat kepada Taib Mahmud, adik iparnya yang dahulunya bertugas sebagai Pengarah Urusan, Abdul Aziz Husain.
Jika dalam sedikit masa dahulu, SBS dikutuk kerana pendedahan mereka mengenai kegiatan haram pemimpin Sarawak itu, kini Al Jazeera boleh bersedia menerima utusan surat guaman yang akan digunakan untuk membuli mereka. Syarikat Hydro-Tasmania (dan juga Ta Ann) telah melenting kerana peranan mereka di Sarawak telah dilaporkan secara ‘lebih-lebih’ dan mereka enggan dipertanggungjawabkan sebagai pembawa masalah terhadap alam sekitar dan sosial berkaitan rancangan empangan Taib itu.
Sally Begbie, dari SBS telah mengalah dan menerima kritikan dari Hydro-Tasmania dan Ta Ann dalam masa beberapa jam sahaja. Namun, berapa banyakkah kajian yang telah dia jalankan selama ini?
Pertubuhan International Rivers tahu betul akan semua undang-undang dan peraturan-peraturan berkaitan pembinaan empangan dan mereka telah menuliskan respon kepada Sally Begbie yang akur dengan kehendak Hydro-Tasmania.
Tambahan lagi, Hydro-Tasmania telah dipaksa untuk mengakui bahawa penglibatannya dalam pembinaan empangan-empangan di Sarawak adalah secara ekstensif and penting.
Menjawab persoalan MP Kim Booth dari parti Green di Tasmania, Hydro-Tasmania mengumumkan dokumen-dokumen yang berkaitan dengan kontrak-kontrak mereka dengan kerajaan Sarawak, namun mereka telah menafikan penglibatan perniagaan dengan Sarawak.
Kontrak-kontrak ini memperincikan beberapa khidmat penting, termasuk nasihat dalam rekabentuk Empangan Murum, membuat penilaian pada perbalahan kontraktual, dan yang lebih penting, membuat penilaian fisibiliti pada beberapa tapak untuk memberikan pandangan teknikal mengenai beberapa lokasi yang sesuai untuk pembinaan 12 buah lagi empangan cetusan idea Taib.
Hydro-Tasmania juga mengada kajian-kajian fisibiliti ke atas dua buah lagi projek empangan hidro di Belaga dan Metjawah
Oleh yang demikian, dengan adanya bukti yang menunjukkan penglibatan mereka dalam pembinaan empangan-empangan di Sarawak, apakah hak Hydro-Tasmania mengatakan peranan mereka telah diperbesar-besarkan atau diada-adakan?
Dan jika mereka telah terlibat dalam banyak kajian fisibiliti yang telah diumumkan sebagai amalan baik, kenapa pula ianya perlu dirahsiakan?
Menurut penafian mereka, Hydro-Tasmania boleh menerima hakikat bahawa dokumen-dokumen mereka itu mempunyai kepentingan awam, namun mereka juga mengatakan ianya boleh menggugat perniagaan mereka. Adakah keuntungan untuk pihak Australia didahulukan manakala kehidupan dan masa depan orang-orang di Borneo boleh dikemudiankan?
Adakah Hydro-Tasmania tetap mengakui bahawa piawaian mereka adalah yang paling tinggi dalam soal tanggungjawab sosial dan juga korporat apabila kajian-kajian fisibiliti mereka seharusnya dirahsiakan?
Ketua PKR yang juga ADUN Baru Bian yang memperjuangkan hak-hak orang asli orang-orang Sarawak telah menulis surat kepada SBS kerana mereka telah mengalah dan mengumumkan bahawa siaran itu suatu kesilapan. Kepala surat Baru Bian itu turut memuatkan serangkap kata-kata yang dipetik dari dari kitab Injil yang berbunyi: “semoga keadilan dan kebenaran mengalir seperti sungai yang tidak akan kekeringan” Amos 5:24
Hydro-Tasmania boleh menghantar peguam-peguam mereka lagi. Namun cerita ini timbul lagi bagaikan suatu kebocoran, bak kata pepatah, penafian-penafian mereka akan tetap dibasuh bersih oleh kebenaran!


Kemelut Krisis Identiti Di SABAH
Posted on Monday, September 24 @ 19:00:00 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh MUTALIB M.D


BAK kata pepatah, diberikan betis, hendakkan peha. Tetapi Warga Asing Indonesia yang mendapat peluang keluar-masuk dari Nunukan ke Tawau setiap hari, bukan sahaja mahukan peha; tetapi yang berada 'dicelah peha'.


Oleh : MUTALIB M.D

BAK kata pepatah, diberikan betis, hendakkan peha. Tetapi Warga Asing Indonesia yang mendapat peluang keluar-masuk dari Nunukan ke Tawau setiap hari, bukan sahaja mahukan peha; tetapi yang berada 'dicelah peha'.

Kerakyatan songsang yang dimiliki oleh ADUN Sebatik, Abdul Muis Picho bukan rahsia lagi kepada rakyat perbatasan; terutama Anak Jati Sabah seperti Ketua Kampung Tanjung Batu Laut, Hamid Hassan yang tidak jemu-jemu menulis surat kepada Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri dan pemimpin Sabah.
Jika daripada seorang Warga Asing Indonesia yang pernah mendapat Taraf Penduduk Tetap, Abdul Muis kembali menjadi PATI setelah mengembalikan PR semata-mata untuk mengeluarkan wang KWSP; datang lagi sebagai PATI, mendapat IC Projek dan boleh terlepas tapisan keselamatan dan kini boleh menjadi Wakil Rakyat di Sabah; apakah ada halangan untuk menjadi Ketua Menteri Sabah kerana beliau juga memiliki MyKad Malaysia?

Oleh itu tidak hairan jika ramai Warga Indonesia yang selama ini menggunakan Pas Lintas Batas (PALIBA) kini sudah menjadi Warga Mi Segera; ehsan Kerajaan Berjaya dan UMNO; berbangga dengan 'Nyawa' (IC Projek) mereka yang dikurniakan 'Kerajaan Persekutuan' sehingga terlupa bahawa perbuatan mereka adalah subversif dan boleh dihukum pancung 'Tanpa Bicara!'

Salah satu daripada lebih 800,000 contoh orang yang menggunakan PALIBA sebelum ini telah menjadi 'Warga Dua Negara' kerana bebas keluar masuk untuk menghirup udara segar Malaysia dan membuang najis di sempadan negara melalui kegiatan haram termasuk penyeludupan, pelacuran dan kesalahan imigresen ialah Syarifah Laila Bt. S.Alwi.

Majoriti penduduk Kampung Pasir Putih, Tawau kenal siapa dan dari mana Syaripa Laila @ Syarifah Bt S Alwi ini berasal. Memang agak ganjil kerana lazimnya nama Syarifah ialah Kaum Suluk segangkan Syaripa berketurunan Bugis.

Sama ada beliau mendapat kad pengenalan biru 'Ready Made' atau memang miliknya, sukar untuk dipastikan tetapi memang sah beliau adalah PATI Bugis yang sebelum ini menggunakan PALIBA.

Saripah Laila mendapat Pas Lintas Batas bernombor W029905 pada 6 Januari 1978 bagi tempoh setahun sehingga 6 Januari 1979 dan direkodkan dibuku Daftar NNK/1C/118/78. Mengikut maklumat Pas Lintas Batas yang dikeluarkan Kerajaan Indonesia, Saripah dilahirkan di Nunukan pada 1956 menggunakan Kartu Penduduk Indonesia 3510/KND/76.

Pas Lintas Batas adalah Pas Melawat iaitu kebenaran masuk ke Malaysia di Tawau untuk melawat daerah Tawau Sahaja dalam negeri Sabah dalam jangka masa tidak lebih dari satu bulan berdasarkan Perjanjian Sempadan Dengan Indonesia. Tidak sah bagi memohon pekerjaan dan tidak boleh disambung.

Saripah telah mendapat kad pengenalan biru di era Kerajaan Berjaya tetapi semuanya palsu sehinggalah pada 1991 memperoleh Kad Pengenalan Biru bernombor H0498485 melalui Projek Gembleng; X-Files merekrut Warga Asing sebagai Warga Negara, Ahli UMNO dan Pemilih Berdaftar.

Ramai rakan Saripah turut sama mendapat kad pengenalan projek berkenaan tetapi mereka tidak berjaya disebabkan Jabatan Pendaftaran menarik balik kad pengenalan lama bersiri H0492001 hingga H0494500; tidak termasuk yang dimiliki Saripah.

Dengan kad pengenalan projek H0498485, Saripah telah menukar namanya kepada Syarifah Laila Binti S Alwi setelah mendaftar sebagai Pemilih Berdaftar bagi DUN Apas (Tinagat) dan akhirnya mendapat MyKad 550403-12-5446.

Saripah Laila yang dilahirkan pada 1956 di Nunukan telah semula sebagai Syarifah Binti S Alwi di Tawau pada 03 April 1955 di Batu 8, Jalan Apas, Tawau.

Sebagai Warganegara Indonesia yang hidup mewah setelah mendapat Warganegara Segera Malaysia, Saripah kini duduk dan berdiri lebih tinggi daripada Anak Jati Sabah yang tembuninya ditanam di hadapan rumah Datuk Abu Bakar Titingan.

Jika Jawatankuasa RCI Sabah ingin mendapatkan bukti nyata, jejak bertapak tersedia di Jabatan Imigresen Tawau dan Pejabat Konsulat Indonesia Tawau dan mungkin jika diperlukan mengesan mereka, seramai 500,000 orang lagi yang menggunakan modus operandi yang sama masih boleh dikesan dengan mudah.

Jangan terkejut jika dilontarkan sebiji kacang kepada 10 orang Warganegara Malaysia di Ta

Iklan air masalah air S'gor berjalan 'rahsia' di PJ
Posted on Monday, September 24 @ 18:30:00 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh teori

Sumber malaysiakini

 

Iklan masalah air berjalan 'rahsia' di PJ
Sebuah penggambaran iklan yang didakwa berkaitan masalah air dijalankan secara 'rahsia' di sebuah blok pangsapuri di Petaling Jaya.


Walaupun tahu ia berkaitan masalah air, penduduk yang ditemui rata-rata tidak jelas rancangan sebenar penggambaran itu.

NONEBeberapa pelakon tambahan - sebahagiannya penduduk setempat - juga memberitahu Malaysiakini, mereka hanya diberitahu akan dibayar RM50 dan tidak tahu mesej iklan yang dilakonkan mereka.

Beberapa penduduk, antaranya Dr S Paramananthan mendakwa penggambaran itu mungkin berkaitan isu air Selangor.

Bagaimanapun, pihak produksi pula ketika ditemui enggan menjelaskan butiran terperinci rancangan televisyen komersial itu kerana ia didakwa melibatkan kerahsiaan dengan pelanggannya. 

"(Iklan) kempen air. Selebihnya saya tak boleh cakap. Saya harap awak semua hormati tugas saya," kata penerbit iklan itu Cheong Wai Leng ketika ditemui di tapak penggambaran.

Babak beratur dapatkan air

Beliau menjelaskan ia berkenaan kempen penjimatan air. 

Bagaimanapun ketika ditanya kenapa babak yang dilakonkan seolah-olah menggambarkan isu masalah bekalan air, Cheong enggan mengulasnya.

NONE"Tak boleh dedahkan (butiran penggambaran). Kalau tak, kita yang akan disaman oleh pelanggan. Kami hanya bekerja dan kita mempunyai pelbagai pelanggan.

"Ini bukan kali pertama kami membuat penggambaran untuk iklan," kata Cheong lagi.

Pemberita juga dilarang merakam keadaan di tempat itu, melaporkan keadaannya dan diminta meninggalkan kawasan penggambaran.

Tinjauan Malaysiakini sejak jam 7 pagi sehingga berita ini ditulis mendapati, kira-kira 200 orang terlibat dalam penggambaran itu.

Kelihatan babak orang ramai beratur mendapatkan air daripada lori bekalan air dilakonkan. Mereka juga diminta untuk 'menjerit' dan mengangkat tong air.

Produksi iklan itu juga kelihatan membawa empat lori kontena barangan dan persediaan set.

Penduduk setempat bagaimanapun memberitahu Malaysiakini kawasan mereka tidak mempunyai masalah gangguan bekalan air.

"Ini seperti nak tunjuk yang kita tak ada air," kata penduduk pangsapuri itu Dr S Paramananthan kepada pemberita.
Penggambaran P&C, bukan rahsia
Sementara itu, seorang produser eksekutif di syarikat penerbitan iklan berkenaan Chow Chun Son ketika dihubungi bagaimanapun enggan menjelaskan sama ada penggambaran tersebut adalah untuk menunjukkan berlakunya krisis air di Petaling Jaya.

Ditanya sekiranya penggambaran tersebut dibiayai BN, Chow berkata beliau tidak dapat menjawab perkara.

"Sekali lagi, saya tidak boleh jawab," katanya yang menafikan bahawa penggambaran tersebut dibuat secara rahsia.

"Ia bukannya diselubungi rahsia tapi ianya sulit dan persendirian. Ia adalah garis panduan standard dalam industri ini," katanya.

Jelasnya, syarikatnya akan mengambil tindakan sama sekiranya mana-mana pihak mengupahnya untuk penggambaran iklan.

"Jika kami buat penggambaran iklan untuk Malaysiakini, kami juga akan kata perkara sama," katanya. 


Malaysia catat pertumbuhan negatif selama 24 tahun- Anwar
Posted on Monday, September 24 @ 18:00:00 UTC 
Dilulus untuk paparan oleh teori

Oleh Sidiqin Omar

KUALA LUMPUR 24 Sept: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, sejak 1988 hingga 2011, belanjawan negara mencatat pertumbuhan negatif pada kadar 2.89 peratus daripada Kadar Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).
Anwar dalam soalan tambahannya kepada Timbalan Menteri Kewangan, Donald Lim Siang Chai menyatakan, rekod positif dicatat hanya pada tahun 1997, iaitu pada kadar 2.4 peratus.

“Gambaran ini membimbangkan. Profil kredit meningkat. Amaran ini harus diambil secara serius. Kalau kita lihat Laporan Ketua Audit Negara (LKAN), unjuran tahun demi tahun tidak sampai sasaran,” katanya.
Anwar turut merujuk amaran perunding kewangan antarabangsa, Standard & Poor agar Malaysia menurunkan kadar kredit.
“Kewangan awam negara rendah secara relatif kepada persekitaran yang pelbagai. Malaysia kini setanding atau lebih tinggi kadar hutang seperti krisis yang melanda Itali,” kata Anwar memetik Fitch Ratings.
Tambah Anwar, jawapan Timbalan Menteri Kewangan tidak menjelaskan tentang kadar hutang negara yang kini berjumlah RM437 bilion, melainkan penegasan bahawa paras hutang negara kononnya masih selamat, iaitu pada kadar 53% berbanding KDNK, dua peratus dibawah paras berbahaya (55%)
Manakala menurut Donald, kerajaan turut mengadakan siri jelajah ke seluruh negara untuk menerangkan kepada rakyat berkenaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST)
“Credit Suisse menyatakan sasaran Malaysia tidak tercapai. World Economic Forum menyatakan imbangan belanja kerajaan jatuh ke tangga 96 dari 110 (negara).
“Langkah-langkah yang diambil diumumkan, tetapi bagaimana diukur keberkesanannya. Sebagai contoh melalui penilaian LKAN atau laporan Transperency International.
“Kita (Parlimen) tidak usul supaya diumumkan pemotongan perbelanjaan kerajaan, (dan) menekankan subsidi kepada golongan miskin.
“Apakah unjuran yang disebut Timbalan Menteri Kewangan akan dapat dicapai berdasar kepada kenyataan Perdana Menteri?
“Yang (hanya) ditekankan tentang pembaziran atau disebut leakage (kebocoran). Ini menuntut kita mengambil langkah serius mulai sekarang,” tegasnya.
Majlis Presiden dan pimpinan Pakatan Rakyat kini sedang bermesyuarat bagi membincangkan butiran Belanjawan Alternatif 2013 yang akan dibentangkan dalam masa terdekat.
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=36647

Tiada ulasan: