Sabtu, 22 September 2012

AKIDAH TAK BENAR DENGAN SENDIRINYA SESAT...AKIDAH TAK BENAR MAKA SEMUA IBADAH TERTOLAK

Sayang nabi: Dari nurani ke demonstrasi
  • Dr Mohd Asri Zainul Abidin
  • 4:19PM Sep 21 2012
 
Innocence of Muslim sebuah karya bangsat yang menjijikkan. Ini diakui oleh banyak pengkritik filem di Barat sekalipun.

The New York Daily News menyebutnya sebagai "an obscenely inept vanity project that is far beneath any reasonable standard of movie-making".

Saya tidak bersetuju apabila seorang anggota parlimen DAP menyatakan demonstrasi aman bantahan terhadap filem Innocence of Muslims hanya membuang masa umat Islam.

NONEKenyataannya itu tidaklah begitu jauh dari ‘fatwa' beberapa ahli agama muda Umno yang mengharamkan semua jenis demonstrasi aman sekalipun untuk melahirkan bantahan penghinaan kepada Nabi Muhammad SAW.

Pandangan mereka juga saya tidak setuju sejak dahulu.
Saya tidak pasti apakah tujuan anggota parlimen DAP tersebut membuat kenyataan itu sedangkan Pakatan Rakyat sebelum ini berkempen untuk rakyat turun ke jalan menyatakan bantahan mereka dalam pelbagai perkara. T

Tidak pula tokoh DAP yang anggota PR berkenaan menyatakan rakyat telah membuang masa dan sepatutnya mencari pendekatan yang lain.

Namun apabila tiba kepada perkara yang sensitive bagi umat Islam, maka timbul pandangan bahawa itu membuang masa.

Sebagai rakyat Malaysia, ahli politik lagi, beliau sekalipun bukan Muslim patut tahu bahawa insan yang bernama Muhammad bin ‘Abdullah itu lebih lebih berharga dari segalanya dalam kehidupan Muslim.
Haram, haram, haram
Saya juga tidak setuju dengan sekumpulan agama dalam Umno yang sibuk untuk mengharamkan demonstrasi aman membantah filem yang menghina Nabi SAW kerana kononnya itu tidak pernah ditunjukkan oleh Nabi SAW dan bukan amalan salafussoleh.

Malangnya, mereka tidak bising apabila kerajaan saban tahun membuat sambutan maulid yang mengandungi perhimpunan, perarakan, kibaran slogan dan bendera dan pelbagai lagi.

Itu semua hakikatnya demonstrasi ataupun tunjuk perasaan. Sama ada sayang ataupun marah, kesemuanya perasaan. Apa yang dibuat saban tahun itu bukan dari petunjuk Nabi SAW. Bahkan tiada alasan yang kukuh untuk dibuat demikian rupa dan saban tahun pula.

NONEPun begitu, ia tidak ‘sakan' dibantah. Namun apabila tiba isu menunjukkan rasa sayangkan Nabi SAW serta marahkan penghinaan kepada baginda, dan alasan untuk itu juga kukuh, tiba-tiba fatwa haram dikeluarkan lagi.

Alasannya, Nabi SAW dan sahabat tidak pernah buat. Menariknya, fatwa itu disiarkan dalam blog, Facebook dan Twitter yang kesemua media itu juga tidak pernah digunakan pada zaman Nabi SAW dan sahabat RA.
Apapun saya suka dengan Pemuda Umno dan PAS yang berhasrat untuk menyatakan bantahan aman mereka.

Saya juga bercakap dengan Saudara Khairy Jamaludin untuk menganjurkan bersama ‘Malam Seni Cintakan Nabi SAW".

Beliau turut bercadang mengajak pihak PAS juga. Penggiat seni Puan Erma Fatima mencadangkan kepada saya untuk diajak semua pihak terutama penggiat filem bersama.

Ini isu kita bersama. Saya suka suasana ini. Muslim itu, siapa pun dia, Nabi Muhammad SAW tetap agung di lubuk jantung hatinya.
Demo zaman kini
Saya akur demonstrasi aman bukan satu-satunya jalan dalam menyatakan perasaan. Demontrasi juga bukan semestinya penyelesaian. Masih terdapat pelbagai cara untuk menzahirkan cinta dan mempertahankan baginda SAW.

Pada hari ini, kita boleh menulis di media, di Facebook, menghasilkan video, berseni dan pelbagai lagi. Namun, bukan semua orang mampu untuk melakukan pendekatan itu, sedangkan Nabi SAW itu dicintai oleh setiap Muslim dari pelbagai latar belakang.

Bukan sahaja yang pandai menulis dan membaca, juga yang buta huruf dan tidak bersekolah tinggi. Bukan sahaja orang muda yang aktif di media maya, juga orang tua yang uzur dan yang hanya mampu menulis di kertas sahaja.

NONEDemonstrasi aman dapat menghimpunkan semua mereka, untuk berkongsi rasa dan menzahirkannya. Maka demonstasi aman memberi ruang kepada banyak pihak.
Dunia Barat sekalipun hampir berjaya menghapuskan buta huruf dan penggunaan media maya begitu luas dan bebas, namun demonstrasi aman masih satu pendekatan yang terus digunapakai oleh mereka.

Bagaimana dunia akan tahu hasrat rakyat Catalonia hari ini untuk bebas dari Sepanyol jika tidak lebih juta rakyat yang keluar ke jalan menyatakan hasrat mereka.

Siapa yang akan tahu tentang pencemaran alam sekitar, penindasan golongan minoriti dan seumpamanya jika tidak suara demonstrasi para pejuangnya.

Demonstrasi aman saluran yang membolehkan perubahan dibuat di serata dunia. Demikianlah demonstrasi aman itu berfungsi dalam kehidupan politik manusia pada hari ini.
Jika manusia lain sanggup berhimpun untuk membantah pencemaran alam, mengapa tidak kita keluar membantah pencemaran imej Nabi SAW yang membawa rahmat untuk sekalian alam.

Jika orang sanggup membuat demonstrasi membantah perkara yang lekeh, mengapa tidak kita keluar membantah penghinaan perkara yang asas dalam kehidupan kita. Nabi SAW ketika mengulas pertanyaan sahabah yang mendapat upah berjampi menggunakan ayat al-Quran, baginda menyebut:

"Ambillah, demi sesungguhnya orang makan dari jampi yang batil, engkau makan dari jampi yang sebenar." (Riwayat Abu Daud, dinilai sahih).

Jika dikias, kalau orang berdemonstrasi dalam perkara yang salah, kita berdemonstrasi dalam perkara yang betul!
Haramkan keganasan
Namun kita menentang demonstrasi ganas yang merosakkan harta awam, ataupun yang gagal mengawal diri dan memelihara akhlak yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW itu sendiri.

Jangan tuduh pihak yang tidak terlibat. Jika itu berlaku maka itu ‘defeating the purpose'. Apa yang berlaku di Benghazi, Libya memalukan dan merosakkan nama Islam itu sendiri.

Ia seakan membenarkan dakwaan dusta bahawa Islam itu ganas. Perbuatan membunuh duta dilarang oleh Nabi SAW.

Ketika wakil Musailamah al-Khazzab yang mengaku nabi dan mereka itu telah mengkhianati baginda datang, baginda bersabda:

NONE"Kalaulah aku ini boleh membunuh para perwakilan, nescaya aku (arahkan) bunuh kamu berdua."

Kata ‘Abdullah bin Mas`ud: "Telah menjadi suatu sunah bahawa para perwakilan tidak boleh dibunuh". (Riwayat Abu Daud, Ahmad, al-Bazzar, Abu Ya'la kata al-Haithamiy [wafat 807H] sanad-sanad mereka adalah hasan.)
Kata Syams al-Haq al-Abadi: "Pada hadis ini dalil yang menunjukkan haramnya membunuh para perwakilan"( `Aun al-Ma'bud, 7/314. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah).
Namun, itu tidak bererti demonstrasi aman yang tidak ganas diharamkan. Jika ada pemandu yang tidak dapat mengawal diri dan berlaku kemalangan, tidak mungkin untuk diharamkan semua kereta dan jalan raya.

Haramkan keganasan, tetapi ruang tetapi ada untuk cara yang baik dan aman.
Cinta nabi tetap subur
Seorang Muslim yang sebenar cintakan Nabi SAW. Cintanya kepada Nabi SAW itu tetap subur walaupun kadang-kala dirinya sendiri tidak begitu baik.

Nabi SAW sendiri mengakui hakikat ini.
"Seorang lelaki bernama ‘Abdullah, digelar ‘himar' (keldai). Dia pernah menyebabkan Rasulullah SAW ketawa. Juga pernah Nabi SAW menyebatnya (menjatuhkan hukuman) disebabkan kesalahan meminum arak.

"Pada suatu hari dia ditangkap lagi (disebabkan kesalahan meminum arak), maka baginda pun menghukum lalu dia disebat. Seorang lelaki berkata: Ya Allah! Laknatilah dia, alangkah kerap dia ditangkap.
"Lantas Nabi SAW pun bersabda: Jangan kamu semua melaknatinya! Demi Allah apa yang aku tahu dia mencintai Allah dan Rasul-Nya." (Riwayat al-Bukhari).
azlanApatah lagi para pejuang yang ingin menyampaikan mesej baginda kepada dunia ini.

Cinta mereka membara. Lihatlah sahabah Nabi SAW Zaid bin al-Dathinah apabila dia ditangkap oleh pemimpin Quraish yang menentang Nabi SAW.

Pada zaman itu lalu dibawa untuk dibunuh. Ketua Quraish Abu Sufyan - ketika itu belum menganut Islam - bertanya kepadanya:

"Wahai Zaid, aku bertanya engkau dengan nama Allah, tidakkah engkau suka Muhammad berada di tempat engkau sekarang, kami pancung kepalanya, dan engkau berada di samping keluargamu.

"
Jawab Zaid: Aku tidak suka Muhammad berada di tempat dia berada sekarang terkena duri sedangkan aku pula berada di samping keluargaku.

"Kata Abu Sufyan: "Aku tidak pernah melihat seseorang mengasihi seseorang seperti kasihnya sahabat-sahabat Muhammad kepada Muhammad"
(Ibn Kathir, Al-Bidayah wa al-Nihayah, 4/75 Beirut: Dar al-Kutub al-'Ilmiyyah).
Lihatlah sahabat teragung Nabi SAW Abu Bakar al-Siddiq. Dalam riwayat Abu Ya'la yang dinilai sahih oleh al-Hafizd Ibn Hajar al-‘Asqalani dalam al-Isabah daripada Anas bin Malik RA yang menceritakan tentang hari Abu Quhafah, iaitu bapa Saidina Abu Bakar al-Siddiq menganut Islam.

Pengislaman beliau agak lewat. Abu Bakar RA memang begitu mengharapkan bapanya itu menerima Islam. Menariknya, apabila Abu Quhafah menghulurkan tangannya kepada Nabi SAW untuk menganut Islam, Abu Bakar menangis.

Nabi SAW bertanya: "Apakah yang membuatkan engkau menangis wahai Abu Bakar? Jawabnya: Seandainya tangan bapa saudaramu (Abu Talib) berada di tempat bapaku sekarang, lalu dia (Abu Talib) menganut Islam sehingga engkau gembira lebih aku suka dari bapaku sendiri menganut Islam."
Demikian halusnya perasaan Abu Bakar, kegembiraan bapanya menganut Islam itu tenggelam apabila mengenang Nabi SAW tidak memperoleh kegembiraan yang sama disebabkan bapa saudara kesayangan baginda (Abu Talib) tidak menganut Islam.

Abu Bakar membayangkan alangkah baik jika Abu Talib yang berada di tempat bapanya ketika itu.
Demikian hati budi seorang Muslim. Semua itu adalah manifestasi dari apa yang Nabi SAW sabdakan:

"Demi (Tuhan) yang diriku berada dalam tangannya, tidak beriman seseorang kamu sehingga aku lebih dikasihinya dari dirinya, bapanya dan anaknya" (Riwayat al-Bukhari).
Mereka yang tidak merasai kemanisan nikmat iman mungkin tidak faham hakikat ini.

Mereka kehairanan kenapa Muslim sedih dan emosi apabila Nabi mereka disakiti.

Sesiapa yang hendak jadi ahli politik dalam masyarakat Muslim, kena memahami latar pegangan dan nilai dalaman mereka.

PROF MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN bekas mufti Perlis. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian rasmi Malaysiakini.
30 ajaran sesat dikesan guna nama badan lain
asyraf muhammad
22 September 2012
30 ajaran sesat
Abdu Majid (kiri) menerima cenderahati daripada AJK Kampung Seri Kedah ketika Program Rakyat Bersama Mufti, semalam.
SEKINCHAN - Sebanyak 30 ajaran berselindung di sebalik pelbagai persatuan telah difatwakan sesat oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor (JMNS).

Timbalan Mufti Selangor, Datuk Abdul Majid Omar berkata, beberapa pendekatan telah diambil untuk memastikan penularan ajaran sesat di negeri ini tidak terus berleluasa dan dapat dibanteras.

Katanya, masyarakat Islam perlu berhati-hati kerana kebanyakan ajaran sesat terbabit berselindung di sebalik nama persatuan bagi mengaburi mata pihak berkuasa.

"Sebagai contoh, kejadian tanah runtuh di Rumah Anak-anak Yatim dan Al Hidayah Madrasah Al Taqwa di Batu 14 Hulu Langat pada tahun telah membongkar kes ajaran sesat Juruzon yang berselindung di sebalik nama anak yatim bagi penyebaran ajaran mereka.

“Selepas siasatan dijalankan pihak berkuasa dan jabatan mufti, kami dapati kumpulan berkenaan menjalankan kegiatan tersebut dengan menggunakan madrasah berkenaan sebagai tempat menyebarkan ajaran,” katanya ketika ditemui Sinar Harian pada Program Rakyat Bersama Mufti di Masjid Kampung Seri Kedah, semalam.

Menurutnya, mesyuarat khas Jawatankuasa Fatwa Negeri yang bersidang pada 20 September tahun lalu memutuskan bahawa ajaran yang dibawa oleh pengasas ajaran itu adalah menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenar.

“Kebanyakan individu terlibat dalam ajaran sesat ini hadir (bertemu JMNS) dan menyatakan penyesalan mereka di samping berharap saudara-mara kandung yang menyertai ajaran sesat supaya insaf dan bertaubat,” katanya.

Dalam perkembangan sama, Abdul Majid berkata, Program Rakyat Bersama Mufti adalah sebahagian pendekatan digunakan jabatan untuk memberi pendedahan kepada masyarakat umum mengenai ajaran yang telah difatwakan sesat.

“Perjalanan program ini adalah bagi memberi penekanan terhadap ajaran sesat kepada masyarakat agar mereka faham dan menggelakkan perkara ini,” katanya.

Menurutnya, masyarakat perlu sama-sama membantu dengan membuat laporan kepada jabatan agama jika terdapat ajaran mencurigakan.

“Jika terdapat ajaran yang mencurigakan, penduduk diharap segera membuat laporan agar penyiasatan segera dapat dilakukan,” katanya .

Pada majlis sama, turut diadakan sesi dialog bersama jabatan mufti di mana penduduk boleh bertanyakan sebarang kesangsian mengenai Islam bagi mendapatkan jawapan yang benar.
Kanak-kanak sembilan tahun dicabul datuk tiri warga Indonesia

22 September 2012
JERANTUT - "Harapkan pagar, pagar makan padi" seorang lelaki warga Indonesia ditahan selepas dipercayai mencabul cucu tirinya yang berusia sembilan tahun.
Kejadian cabul itu berlaku di rumah nenek mangsa dekat Felda Sungai Tekam di sini.
Menurut Ketua Polis daerah Jerantut, Supt Azid Ismail kejadian tersebut dimaklumkan abang mangsa yang berusia 12 tahun kepada ibunya, 32, yang pulang ke rumah berkenaan sebelum laporan polis dibuat semalam.
"Kedua-dua beradik itu menetap bersama neneknya di sini, manakala ibunya pula bekerja di Kelantan. Kejadian dipercayai berlaku sejak Jun lepas," katanya di sini hari ini.
Azid berkata suspek berusia 40-an bekerja sebagai penoreh getah dan berkahwin dengan nenek mangsa, berusia 50-an sejak 13 tahun lepas.
Katanya suspek ditahan polis 3 petang semalam di rumahnya dan kini ditahan reman di lokap Ibu Pejabat Polis daerah Jerantut selama empat hari bagi membantu siasatan.-Bernama
KPN: Polis teliti laporan polis terhadap Ngeh

22 September 2012
Ismail Omar - Sahol Hamid
Tan Sri Ismail Omar dan Dr Sahol Hamid melambaikan tangan kepada para pelajar - Foto Bernama
SHAH ALAM - Polis akan menilai dan meneliti laporan polis yang dibuat terhadap Pengerusi DAP Perak Datuk Ngeh Koo Ham berhubung kenyataan di laman twitternya yang didakwa mempersoal tindakan umat Islam membantah filem Innocence of Muslims.
Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, penilaian itu dibuat bagi mengenal pasti sama ada perbuatan Koo Ham itu tergolong dalam sebarang bentuk kesalahan di bawah undang-undang negara.
"Kalau ada justifikasi kita akan siasat ikut prosedur yang ada," katanya pada sidang media selepas melancarkan program Kepolisan Komuniti Kampus (3K) Institusi Pengajian Tinggi Awam peringkat Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini hari ini.
Ismail berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz semalam yang meminta polis membuka kertas siasatan berhubung isu itu.
Nazri berkata, banyak pihak membuat laporan polis terhadap tindakan Ngeh yang didakwa menimbulkan kemarahan umat Islam yang memprotes filem yang ternyata menghina dan memfitnah Nabi Muhammad SAW.
Ditanya sama ada pihaknya telah membuka kertas siasatan berhubung isu itu, Ismail berkata: "Buat masa ini saya tidak dapat lagi laporan daripada pengarah Jabatan Siasatan Jenayah yang telah diarahkan untuk mengkaji laporan itu."
"Saya percaya dalam masa terdekat kita boleh umumkan (keputusannya)," katanya.
Dalam laman Twitternya, Koo Ham didakwa mempersoal rancangan Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin untuk menganjurkan protes terhadap klip video itu, dan menyatakan sama ada umat Islam menghabiskan terlalu banyak masa dan tenaga mengenai isu berkenaan.
Filem bajet rendah YouTube itu, yang diarah Sam Bacile dari California telah menghina dan memfitnah Nabi Muhammad SAW sehingga mencetuskan protes ganas di seluruh negara Islam.-Bernama
DAP: 'Ngeh sudah minta maaf, tak akan kita nak hapus dia'
JAMILAH HAMZAH
22 September 2012
Dr Tan Seng Giaw
Timbalan Pengerusi DAP Kebangsaan, Dr Tan Seng Giaw
[DIKEMAS KINI] SHAH ALAM - DAP dilihat tidak akan melayan desakan Umno agar Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham, yang kini berhadapan dengan kontroversi mesej Twitter, agar dilucutkan kesemua jawatan dalam parti komponen Pakatan Rakyat (PR) itu.
Menurut Timbalan Pengerusinya, Dr Tan Seng Giaw, Koo Ham akan diberi nasihat dan diambil tindakan susulan yang wajar dan adil memandangkan pemimpin itu telah pun memohon maaf.
Seng Giaw berkata, permohonan maaf  Koo Ham sendiri menggambarkan pemimpin DAP Perak itu mendengar nasihat yang diberikan parti.
“Kita sudah bagi nasihat pun sebelum ini supaya sentitif terhadap perkara yang berkaitan agama. Tapi jika perkara itu berlaku, seperti Ngeh (Koo Ham), kita akan fikirkan tindakan yang sewajarnya serta adil,” kata beliau kepada Sinar Harian Online pagi ini.
Ahli Parlimen Kepong ini juga dilihat memberi gambaran agar semua pihak perlu bersikap terbuka untuk memaafkan Koo Ham dan tidak wajar terus meminta dikenakan tindakan tegas, sebagaimana didesak oleh Umno, kerana beliau telah pun meminta maaf kelmarin.
“Beliau pun sudah mohon maaf, apa lagi kita boleh buat, tak akan kita nak hapuskan dia pula, dan saya yakin Islam agama yang murah hati,” katanya.
Menurutnya, Koo Ham, yang juga Ahli Parlimen Beruas, akan terus diberi nasihat dan akan dikenakan tindakan sewajarnya atas keterlanjuran beliau mempertikaikan langkah umat Islam mengadakan bantahan menentang filem Innocence of Muslims ketika mesyuarat jawatankuasa eksekutif pusat minggu depan.
Semalam, ramai pihak mendesak DAP mengambil tindakan tegas terhadap Koo Ham termasuk melakukan siasatan.
Dalam pada itu, ada juga yang mengatakan permohonan maaf tidak cukup bagi membersihkan dirinya dan menggesa DAP memecat dari parti itu.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz mahu pihak berkuasa menjalankan siasatan segera berhubung laporan polis yang dibuat orang ramai yang membantah kenyataan Koo Ham.
Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan Pengerusi Kelab Putera 1 Malaysia, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim mendesak DAP mengambil tindakan tegas termasuk perlu dilucutkan kerana ucapan maaf yang diucapkan tidak mencukupi.
Azeez membuat desakan itu pada himpunan aman anjuran Pemuda Umno di Kampung Baru semalam.
Justeru, Seng Giaw berkata, DAP sentiasa mengambil kira semua perkara yang melibatkan sentiviti termasuk agama, kaum dan sebagainya.
Tambahnya, keterlanjuran Koo Ham dalam mengeluarkan kata-kata yang menghina agama lain memang tidak wajar, namun hukuman yang sepatutnya dikenakan adalah keatas pengeluar filem kontroversi tersebut.
“DAP sentiasa bertegas dengan perbuatan yang menghina agama, kaum orang lain, tapi orang perlu dihukum dan dipersalahkan sekarang adalah pembuat filem tersebut.
“Kita juga tidak suka agama orang lain dihina sebegitu rupa, dan sasaran kita yang tepat adalah pembuat filem itu," katanya lagi.
Kami akan kekal dalam PR, Pas jawab Khairy
JAMILAH HAMZAH
22 September 2012
Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man
SHAH ALAM - Pas menolak desakan Umno sambil menegaskan pihaknya akan kekal dalam Pakatan Rakyat (PR), dan menerima permohonan maaf secara terbuka Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Hamberhubung ‘tweet’ yang dikeluarkan awal minggu ini.
Ketua Penerangan Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, Pas menerima langkah Koo Ham yang telahmemohon maaf atas kenyataan beliau.
Menurutnya, Pas tidak sebarang sebab dan alasan untuk meninggalkan PR memandangkan apa yang dikatakan oleh Koo Ham“lebih bersifat peribadi.”
“Bagi Pas, kenyataan Koo Ham itu pandangan peribadi beliau, Pas terima permohonan maaf daripada beliau yang dibuat secara terbuka," katanya kepada Sinar Harian Online hari ini.
Semalam, Pemuda Umno yang mengadakan himpunan aman di  Masjid Jamek Kampung Barumendesak Pas keluar dari PR berikutan tindakan pemimpin DAP, salah satu parti dalam perikatan tersebut, yang disifatkan menghina agama Islam.
Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin berkata, Pas gagal mendapat sokongan daripada sekutunya walaupun hanya dalam perkara asas iaitu agama.
“Saya amat kesal. Di mana pada satu keadaan agama kita dikecam, Nabi Muhammad dihina tetapi mereka (Pas) tidak mendapat sokongan daripada parti yang katanya rakan seperjuangan.
"Apa lagi nak tunggu? Bagi saya, itu adalah isyarat yang cukup jelas bahawa mereka (Pas) perlu tinggalkan parti pembangkang," tegas Khairy.
Dalam pada itu, Tuan Ibrahimyang juga Pesuruhjaya Pas Pahang berkata, perhimpunan yang diadakan semalam tidak seharusnya diselitkan dengan isu-isu politik yang lari daripada tujuan asal iaitu untuk membantah filem dan karikatur menghina kesucian Islam.
Sementara itu, pendirian Pas untuk terus kekal berada dalam PR turut ditegaskan oleh Naib Presidennya, Salahuddin Ayub.
Katanya, PR yang mempunyai pemimpin yang berbeza kaum dan agamanya lebih terbuka dan menerima langkah yang diambil seperti perhimpunan aman di Kedutaan Amerika Syarikat (AS).
“Kami tak mahu layan suara suruh kita keluar PR… soal nak keluar PR, tak ada relevan pun.
“Semalam dalam perhimpunan di Kedutaan AS, Tian Chua dan N.Surendran (kedua-duanya Naib Presiden PKR) turut hadir, mereka lebih menerima dengan apa yang kita buat.
"Saya rasa dalam himpunan Pemuda Umno semalam tak ada kelibat MIC dan MCA," katanya.
Sehubungan itu, kedua-dua pemimpin Pas tersebut yakin perkara yang melibatkan pemimpin DAP itu tidak akan menjejaskan undi kepada PR pada Pilihan Raya Umum 13 (PRU-13).
Najib mohon lagi sepenggal untuk lebih pembangunan
  • Nigel Aw
  • 12:32PM Sep 22 2012
 
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini meminta rakyat memberikan kemenangan kepada BN untuk satu lagi penggal supaya pihaknya dapat membawa lebih pembangunan kepada negara ini,

"Percayalah saya, kerajaan akan terus menjuarai negara membangun dengan sokongan rakyat," katanya.

Najib yang juga pengerusi BN berkata, sekiranya diberikan mandat baru, lebih banyak perkara yang dapat dilakukan.

Beliau berkata demikian di hadapan 1,000 orang dalam pelancaran Pusat Transformasi bandar di Kuala Lumpur pagi ini.
Ganas dan keganasan
  • Hishamuddin Rais
  • 1:32AM Sep 19 2012
 
Minggu lalu bas Merdeka Rakyat yang membawa pemimpin PKR telah diserang di Kota Baru. Kemudian pada malamnya satu serangan telah berlaku di Masjid Al-Hussain di Seberang Pumpong, Kedah. Serangan dalam masjid didakawa datang dari gerombolan 50 orang ahli PERKASA. Serangan berlaku ketika Ketua Umum PKR Anwar Ibrahim sedang memberi tazkirah. Seminggu kemudian bas yang sama telah diserang di Melaka.

Apa maknanya semua ini? Apa ertinya serangan ini? Apa yang tersirat dan apa yang tersurat apabila kita membaca berita-berita serangan ini?

Memang betul ini bukan serangan RPG - rocket propel granade. Memang betul ini bukan serangan Kalashnikov atau M16. Ini hanya serangan cat merah yang dilempar ke cermin pemandu bas. Ini hanya balingan batu bata yang memecahkan cermin bas.

Ada yang berpendapat bahwa cat boleh dibasuh dan cermin pecah boleh diganti. Sekali pandangan mungkin ada yang menganggap ini hanyalah kerja anak-anak muda yang diupah oleh United Malays National Organisation. Jika pembaca memiliki jalur pemikiran ini maka ini adalah anggapan ini salah. Pandangan ini silap.

Untuk memahami semua serangan ini biar saya surahkan sejelas mungkin agar kita semua sedar apa yang sedang berlaku di hadapan mata kita. Mengetahui apa yang sedang berlaku amat penting. Jika kita faham apa yang berlaku sekarang maka kita juga boleh membayangkan apa yang akan berlaku kemudian.

Pada ketika ini dunia politik Melayu telah pecah dua. Saya menekankan dunia politik Melayu atau Malay politic kerana di Malaysia ini politik Melayu adalah panglima kemudi kepada semua politik negara. Ini hakikat. Ini realpolitik. Politik Melayu menjadi panglima untuk mengemudikan arah negara. Politik Melayu menjadi kemudi politik Malaysia lahir dari hukum dan syarat-syarat sejarah.

Selama lebih dari lima dekad parti United Malaysa National Organisation yang berslogan Hidup Melayu dan Ketuanan Melayu telah menjadi hegemoni - memiliki kuasa mutlak. Parti politik ini bersama kuncu-kuncunya dalam BN telah memonopoli ekonomi, politik dan budaya di Malaysia. Selama lebih dari 50 tahun gerombolan ini telah berkenduri kendara - bercempera dan berpesta - memungut dan memunggah harta kekayaan negara. Tanpa segan silu gerombolan ini dan kroni-kroninya telah menjadi kaya raya.

Saya ingin sekali lagi memberitahu para pembaca bahawa politik ialah kuasa. Politik ialah ekonomi. Perebutan politik ialah perebutan kuasa untuk merebut ekonomi. Punca-punca ekonomilah yang sedang menjadi rebutan Pakatan Rakyat dengan United Malays National Organisation.

Keganasan tersusun
Membaling batu ke ceramah Pakatan adalah manifestasi perebutan politik. Menggangu takzirah di masjid atas alasan tanpa tauliah adalah manifestasi perebutan ekonomi. Mengempur kenduri rumah terbuka ialah adalah kerja politik.

Kerja-kerja politik gerombolan ini dilihat ganas. Membaling batu dan melastik bola besi dilihat bahaya. Tetapi hakikatnya ini adalah kegansaan yang dirancang. Jangan silap faham dan jangan salah hitung semua ini disusun dan diatur. Dib elakang simbah cat, baling batu dan lastik bola besi ini wujud satu perancangan jahat yang lebih besar sedang menunggu.

Betulkah apa yang saya tulis ini? Apakah ini hanya satu tohmahan murah untuk memburukkan United Malays Natioanal Organisation?

Jawabnya semua ini bukan toamahan. Semua ini bukan fitnah. Semua ini memiliki asas dan fakta yang kukuh.

Selama lebih dari lima puluh tahun United Malays National Organisation memiliki kuasa untuk mengagih-agihkan harta kekayaan negara kepada kuncu-kuncu dan para penyokong. Berbilion ringgit harta negara telah dikelepet. Berbilon ringgit telah diagih atas nama projek kepada para kroni. Mereka berjoget dan bertandak sambil merembat harta kekayaan negara tanpa halangan.

Tetapi sesudah 8 Mac 2008 semuanya telah berubah. Perubahan ini dimaterikan oleh BERSIH 2.0. Diperkukuh oleh BERSIH 3.0. Dan di buktikan bahawa hegemoni gerombolan ini telah kempis dengan Janji Demokrasi 2012.

Justeru satu perancangan keganasan telah disiapkan. Keganasan tersusun ini bertujuan untuk menakut-nakutkan orang ramai agar kembali tunduk kepada kuasa mutlak - hegemoni United Malays National Organisation. Keganasan ini bertujuan untuk terus menakut-nakutkan orang ramai yang telah mula berani turun ke jalan raya.

Bayangkan jika orang ramai telah berani turun ke jalan raya dalam BERRSIH 2.0, BERSIH 3.0 dan Janji Demokrasi - apakah mereka akan merasa takut untuk mengundi Pakatan? Jawabnya: pastilah orang ramai sepuluh ribu kali lebih berani memberi undi kepada Pakatan. Inilah yang sedang berlalu.

Dari BERSIH 2.0 hingga BERSIH 3.0
Untuk mendalami pemahaman, kita wajib melihat sejarah bagaimana taktik menakut-nakutkan orang ramai telah digunakan pada BERSIH 2.0. Ugutan. Terkanan. Tangkapan. Semua gagal. Orang ramai masih berani turun ke jalan raya. Lihat pula sejarah BERSIH 3.0 di mana secara dirancang mata-mata yang bertugas telah ditanggalkan nama mereka. Ini bertujuan untuk menyorokkan identiti mata-mata yang diarah untuk melakukan keganasan.

Keganasan BERSIH 3.0 dengan episod kereta terbalik, dengan serangan tembakan gas dan dengan pancutan air kimia masih segar dalam ingatan. Maknanya semua keganasan yang dirancang bertujuan untuk menakut-nakutkan orang ramai dari turun ke jalan raya.

Projek menakut-nakutkan orang rami ini gagal. Janji Demokrasi pada malam 30 Ogos lalu telah memperlihatkan puluhan ribu warga anak semua bangsa turun ke Dataran Merdeka. Tidak ada sesiapa lagi yang takut. Warga Malaysia terutama anak muda telah jadi berani. Takut telah ditongsampahkan.

Keberanian orang ramai ini diketahui oleh Najib Razak. Mahathir Mohamad telah mengalami ombak berani rakyat sehingga dia terpaksa berundur. Muhyiddin Yassin, Zahid Hamidi. Hishammuddin Husein tahu realpolitik yang sedang berlaku. Kesemua mereka sedar bahawa kuasa hegemoni di tangan mereka akan terlucut.

Justeru, para pemikir, para perancang yang diupah dan dilanggan oleh United Malays National Organisation sedang bekerja keras. Para pemikir dan perancang sedang melakar peta yang lebih besar untuk melawan ombak keberanian anak semua bangsa yang telah mula mengacungkan tangan untuk menghumbankan mereka ke dalam tong sampah sejarah.

Serangan-serangan kecil-kecil ini bertujuan untuk mengolah persetujuan orang ramai bahawa suasana negara mungkin kacau jika Pakatan memerintah. Kekacauan dan keganasan yang kita lihat hari ini adalah satu persediaan. Apa yang mereka harap-harapkan akan ialah balasan dari anak-anak muda penyokong Pakatan. Para pemikir yang diupah ini berharap ‘keganasan' yang mereka rancangan ini akan ‘menaikkan darah' penyokong atau simpatisan Pakatan.

Ertinya - keganasan ini dijalankan bertujuan untuk menyemarakkan lagi bahang politik yang sedang berjalan. Rancangan jahat ini bertujuan untuk ‘menjemput' penyokong Pakatan secara bodoh untuk menyerang balas. Serangan balas inilah yang sedang ditunggu oleh United Malays National Organisation.

Jika berlaku serangan balas dari Pakatan maka media milik United Malay National Organisation akan berlabon dua puluh lima jam sehari. Berita akan diputar untuk memperlihatkan bahawa Pakatan ini satu badan politik yang tidak boleh dipercayai untuk mentadbir negara.

Laluan percuma Pakatan ke Putrajaya?

Keganasan di Sembrong, Merlimau, Kerinchi, Pulau Pinang atau di Kota Baru ini hanyalah persediaan jangka panjang United Malays National Organisation untuk menghadapi pilihan raya umum ke-13 (PRU13).

Sila perhatikan bagaimana projek-projek sedang diagih kepada para kroni dengan pantas sekali. Projek-projek ini bukan ratus juta tetapi berbilion-bilion. Ini juga adalah persediaan untuk berhadapan dengan hakikat bahawa jika PRU13 dijalankan dengan bersih dan adil - United Malays National Organisation dan kuncu-kuncunya akan kalah besar. Berikan projek pada kroni - ikat kontrak sebanyak mungkin sebelum Pakatan ke Putrajaya.

Dalam masa yang sama untuk memastikan kuasa terus dimiliki maka PRU13 ini nanti akan dijalankan dengan penuh penipuan. Tetapi apa sangkut pautnya penipuan pilihanr aya dengan dengan keganasan simbahan cat merah?

Para pembaca wajib berwaspada keganasan yang berlaku minggu lalu - hingga ke hari ini masih belum ada dakwa dakwi. Jika terus menerus tanpa dakwa dakwi hingga ke hari mengundi maka jelas inilah bukti sahih bahawa keganasan ini memang dirancang dan ditaja. Tujuan utama untuk menakut-nakutkan para pengundi terutama pengundi Cina.

Justeru keganasan yang berlanjutan ini adalah persediaan United Malays National Organisation untuk melakukan keganasan jika keputusan PRU13 tidak memihak kepada mereka.

Para pembaca perlu bertanya kepada diri sendiri. Jika para pembaca yang memiliki projek berbilion-bilion ringgit, memiliki kekayaan berjuta ringgit, memiliki syarikat ini dan itu, tuan empunya kilang itu dan ini - apakah akan memberikan laluan percuma kepada Pakatan mengambil alih pentabiran?

Biar saya senangkan lagi soalan ini. Apakah Mahathir Muhamad, Syed Mokhtar, Vincent Tan, Ananda Krishan, Daim Zainuddin, Teh Hong Piow, Quek Leng Chan, Azman Hashim, Tonay Fernandes, Mokhzani Mahathir dan dan dan... akan memberikan Pakatan memasuki Putrajaya?

Saya senangkan lagi: mana lebih murah membelanjakan beberapa puluh juta ringgit mengupah kumpulan anak muda Melayu untuk membuat ganas dari sekarang dari kehilangan berbilion ringgit dengan kemungkinan dimasukkan ke dalam penjara - kalau tidak membuat ganas sekarang.

Apabila pembaca telah dapat menjawab soalan ini maka para pembaca telah memahami keganasan yang berlaku sekarang adalah sebahagian dari projek mengganas yang akan berlaku kemudian hari.


Ni Dia Muka Penjenayah Yang Membaling Cat Bas Jelajah Merdeka Rakyat
Posted on Wednesday, September 12 @ 19:30:00 UTC
Dilulus untuk paparan oleh teori

Sumber SiasahKini

Identiti Lengkap Pembaling Cat Bas Jelajah Merdeka Rakyat Di Dedahkan




Inilah wajah antara pembaling cat bas Jelajah Merdeka Rakyat yang di kenal pasti. Kawad cam untuk mengenalpasti samseng Umno telah dilakukan di IPD Jasin semalam.

Antara yang dipanggil oleh mengenal pasti samseng-samseng Umno ini ialah wartawan, jurugambar Suara Keadilan serta kakitangan pejabat Keadilan.
Jikalau mengikut bukti, ramai lagi yang terlibat dalam serangan tersebut. Di katakan seramai 30 orang yang terlibat termasuklah Penghulu Mukim, Pengerusi JKKK dan AJK Umno Jasin. (baca sini.)
Dikatakan samseng Umno nih  menetap di Batu Gajah Pasir, Merlimau. Berikut biodata penuh samseng Umno nih :-
Nama : Sharidan bin Shaharan
Umur : 29 tahun
Tarikh lahir : 25 Mei 1983
No. Kad Pengenalan : 830525-04-5395
Alamat : JA 5819, Jalan Salim, Batu Gajah Pasir, 77300 Merlimau, Melaka.

Mengikut sumber blog nih, mamat ni adalah pengendali blog Jiwa Paradox. Blogger pro Umno nih dikatakan sering melemparkan fitnah ke atas Pakatan Rakyat  melalui tulisannya.

Jadi tidak hairanlah, jikalau mamat nih boleh bertindak ekstrem sebegini. Jikalau inilah produk modal insan yang dihasilkan oleh Umno untuk diangkat sebagai pemimpin.. jahanam negara!!Ni Dia Muka Penjenayah Yang Membaling Cat Bas Jelajah Merdeka Rakyat


Datuk Seri NGO mesra UMNO dituduh membunuh

Seorang ahli perniagaan bergelar Datuk Seri dan anak lelakinya mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas pertuduhan melakukan pergaduhan sehingga menyebabkan kematian seorang peniaga air bulan lepas.

Datuk Seri Jaafar Shaari, 50, dan anaknya Ahmad Jiwari Jaafar, 23, secara bersama didakwa melakukan perbuatan itu terhadap Azahari Sidek, 44, di Downtown The Mines, Seri Kembangan, Selangor, antara 3.40 pagi dan 5.30 pagi pada 13 Ogos lepas.

 Jaafar dan Ahmad Jiwari yang juga ahli perniagaan didakwa mengikut Seksyen 304(b) Kanun Keseksaan yang dibaca bersama Seksyen 34 kanun sama yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Siti Aishah Ab Rashid menawarkan wang jaminan RM15,000 dengan seorang penjamin bagi setiap tertuduh.

Peguam Datuk Abd Halim Yahya yang mewakili kedua-dua tertuduh, memohon mahkamah agar wang jaminan dikurangkan kerana penjamin bagi Jaafar iaitu isterinya merupakan seorang pekerja kilang manakala penjamin bagi Ahmad Jiwari pula adalah ibu saudaranya.

Hakim Hayatul Akmal Abdul Aziz membenarkan kedua-dua tertuduh masing-masing diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 23 Okt untuk tarikh sebutan. - Bernama

Datuk Seri Jaafar b Shaari @ Ayah Pak merupakan Pengasas Utama Pertubuhan Warisan Ketuanan Melayu Malaysia, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO)yang mesra-UMNO.

Beliau sebelum ini pernah mengeluarkan kenyataan menggesa TG Nik Abdul Aziz sewajarnya meletakkan semua jawatan sama ada dalam parti atau sebagai Menteri Besar Kelantan memandangkan TG Nik Abdul Aziz sudah terlalu tua untuk terus berpolitik.

"Sudah tua-tua ini, berundurlah. Bagi peluang kepada muka baru, calon yang lebih muda, Pas banyak calon muda berkaliber, biarlah mereka buktikan kemampuan." katanya..

Siapa Jaafar b Shaari sila baca di ( SINI )

Pengasas NGO mesra UMNO suspek kes bunuh di Seri Kembangan?


Rentetan dari insiden seorang peniaga minuman mati dibelasah sekumpulan lelaki hanya kerana mengambil sebuah meja usang dalam kejadian di sebuah tapak perniagaan di Seri Kembangan awal pagi Isnin lalu polis kini sedang mengesan 2 orang lelaki.

Difahamkan, kejadian berlaku selepas mangsa, Azhari Sidek, 44, mengambil sebuah meja usang ditinggalkan di kaki lima tempat kejadian sebelum diletakkan berhampiran gerai miliknya.

Bagaimanapun, tindakan mangsa itu tidak disenangi seorang lelaki yang mendakwa meja berkenaan miliknya hingga berlaku pergaduhan kira-kira jam 2 pagi - laporan penuh sila baca di ( MyMetro )

Ini dari Facebook Polis Selangor


SHAH ALAM, 16 Ogos- Keratan Akhbar Harian Metro pada 14 Ogos 2012 mengenai kes pergaduhan yang menyebabkan kematian seorang peniaga Downtown The Mines di Seri Kembangan, Serdang, Selangor menjadi tajuk utama sidang media Ketua Polis Selangor pada pagi ini.

Dalam pada itu pihak polis telah mengenal pasti dan sedang mencari 2 lagi suspek yang merupakan anak-beranak untuk membantu siasatan.

Dalam sidang media yang sama Ketua Polis Selangor berkata pihak polis berjaya menahan seorang suspek lelaki di Kajang berikut kes yang dilaporkan oleh beberapa akhbar tempatan pada 15 Ogos 2012.


Kedua dua lelaki itu ialah Jaafar b. Shaari @ Ayah Pak alamat terakhir dikesan di no. 3, Jalan P11 K/12, Presint 11, Putrajaya dan Ahmad Jiwari Jaafar @ Wari beralamat di Lot 141 Kampung Batu 4, Pedas Hilir, Jalan Kundur, Pedas, Negeri Sembilan.

Mereka dikehendaki bagi membantu siasatan polis bersabit satu kes bersabit Serdang Report : 5714/2012.

Kes disiasat dibawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu bunuh.

Sesiapa yang mengenali individu tersebut atau mempunyai maklumat mengenainya, sila menghubungi pengawai penyiasat kes ASP Nazir Max di talian 013-3007705 atau Jabatan Siasatan Jenayah IPD Serdang ditalian 03-80742222 atau mana- mana Balai Polis yang berhampiran.

Hmmm.. aku yakin ahli-ahli UMNO ramai yang mengenali  Jaafar b. Shaari @ Ayah Pak ini.. jadi bantulah pihak Polis untuk membantu diri kita..

Siapa Ayah Pak ini?


Datuk Seri Jaafar b Shaari @ Ayah Pak merupakan Pengasas Utama Pertubuhan Warisan Ketuanan Melayu Malaysia, sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO)yang mesra-UMNO.

Beliau sebelum ini pernah mengeluarkan kenyataan menggesa TG Nik Abdul Aziz sewajarnya meletakkan semua jawatan sama ada dalam parti atau sebagai Menteri Besar Kelantan memandangkan TG Nik Abdul Aziz sudah terlalu tua untuk terus berpolitik.

"Sudah tua-tua ini, berundurlah. Bagi peluang kepada muka baru, calon yang lebih muda, Pas banyak calon muda berkaliber, biarlah mereka buktikan kemampuan." katanya..


Adakah kerana beliau merupakan seorang pengasas NGO yang mesra UMNO beliau akan kebal dari undang-undang? sama-samalah kita nantikan hasil siasatan Polis..

Berapa ramai sebenarnya penjenayah yang berlindung disebalik nama UMNO ini?

Jawapannya pasti akan kita temui jika UMNO/BN tersungkur pada PRU13 ini.. oleh itu bersamalah kita menolak UMNO/BN pada PRU ini..

Tiada ulasan: