Jumaat, 14 September 2012

INSYAALLAH AKAN BERBONDONG2 MANUSIA AKAN SOKONG ISLAM...BILA ALLAH NAK BERI FAHAM...ALLAH MAHA BERKUASA

Wanita Pakatan perlu tangkis propaganda media

Hazayani Zakaria, 14 Sep 2012
SHAH ALAM: Wanita Pakatan Rakyat diseru meneruskan kerja kuat untuk menangkis laporan bersifat jahat media arus perdana.

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu berkata, media arus perdana solah-olah tidak lagi menjalankan tanggungjawab mendidik masyarakat sebaliknya menggalakkan penyebaran berita bersifat jahat.

Mohamad membandingkan  insiden remaja menunjuk punggung kepada gambar Perdana Menteri dengan senanam punggung yang dilakukan sekumpulan veteran tentera di hadapan rumah Pengerusi Bersama gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Datuk S. Ambiga.

Katanya, media membesarkan-besarkan isu remaja tersebut tetapi membiarkan kelakuan tidak sopan terhadap seorang wanita.

"Kita kena bekerja dengan labih kuat. Banyak yang kita kena lakukan untuk menangkis media yang cukup jahat kebelakangan ini.

"Kita tak bersetuju adegan seperti itu (tunjuk punggung) tapi media pemerintah membiarkan bahkan menggalakkan bila orang membuat tarian punggung depan rumah Ambiga.

"Lebih dasyat lagi timbalan ketua polis negara kata boleh tarian punggung itu dilakukan," katanya sewaktu berucap di majlis pelancaran Agenda Wanita Malaysia di Kompleks Belia dan Kebudayaan Negeri Selangor malam tadi.

Mohamad berkata, media perlu mendidik rakyat agar peka dengan isu semasa, bukan melalui perbuatan menghina mana-mana pemimpin.

"Kita harap melalui media dan kementerian pendidikan, didiklah rakyat supaya kita berlawan atas isu rakyat, amar ma'ruf nahi mungkar, bukan lawan dengan cara pijak-meijak gambar," katanya di hadapan kir-kira 1,000 tetamu yang hadir.

Tahniah Polis Rembau, sedih libatkan remaja Rembau

http://mohdtaufek.blogspot.com, 14 Sep 2012

Tahniah diucapkan kepada pihak polis terutamanya dari IPD Rembau kerana berjaya menangkap 9 orang saspek kes pecah rumah. Tapi kita rasa sedih semua 9 saspek ini ialah pelajar sekolah semuda usia 14 tahun. Semoga pelajar ini insaf serta menjadi remaja yang beriman dan beramal soleh. Semoga keluarga pelajar yang terlibat tabah menghadapi dugaan ini.
http://mohdtaufek.blogspot.com/2012/09/tahniah-polis-rembau-sedih-libatkan.html

Langat 2: Biadab tidak hormat hak negeri

-, 14 Sep 2012



Tindakan kerajaan Pusat hendak membina loji  Rawatan Air Langat 2 adalah tindakan biadab yang tidak menghormati hak negeri yang jelas terdapat di dalam Perlembagaan Persekutuan. 

Ini kerana Tanah, air, hasil hutan,  adalah hak negeri, ini satu pencerobohan.

Kenapa projek ini hendak diteruskan juga? Bukankah kerajaan Selangor sudah membuktikan dengan fakta, Selangor sudah cukup air melalui kajian pasukan khas yang terdiri daripada pakar.

Masalah yang berlaku ialah kegagalan Syabas merawat air dan mengurangkan masalah kebocoran  ‘non revenue water’  daripada 30 peratus kepada 15 peratus sehingga tidak sampai kepada pengguna.

Kerajaan Selangor yang pro rakyat tidak mahu membazir wang rakyat sebanyak RM12 bilion untuk Langat 2, sedangkan jika masalah ini diselesaikan dengan baik hanya memerlukan RM225 juta sahaja dengan membaik pulih pasarana yang sedia ada.

Sebelum ini pun pemimpin Kerajaan BN yang tidak boleh menerima kekalahan di peringkat negeri telah  menubuhkan pejabat Persekutuan untuk memastikan jerong-jerong BN tidak kelaparan di negeri Pakatan Rakyat.

Ini semua membazir jutaan ringgit setiap bulan semata-mata untuk memenuhi nafsu serakah mereka. Semua maklum bagaimana kerajaan pusat mengarahkan agensi pusat jangan bagi kerjasama dengan kerajaan PR. Royalti di Kelantan  dirompak.

Pembinaan Loji Langat 2 satu perkara yang tidak boleh diterima oleh kerajaan yang bertamaddun tanpa restu daripada kerajaan negeri.  Ini adalah undang-undang rimba.

Perbadanan Aset Air Berhad telah menjual 15 naskhah dokumen tender dengan harga RM10,000 satu, walaupun tanpa restu kerajaan negeri.

Jika berlaku masalah nanti ketika hendak masuk ke tapak projek yang dikuasai oleh pihak berkuasa negeri maka mereka akan menuduh kerajaan negeri kianat kepada rakyat. Pada hal kerajaan pusat yang ceroboh hak negeri.

Pemimpin BN jangan marah kalau rakyat melanggar undang-undang kerana gurunya ialah Umno. Umno belajarlah jadi orang kalah, hormatlah undang-undang.

MILF dakwa kerajaan cabul gencatan senjata

Harakahdaily, 14 Sep 2012
KOTABATU: Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF), iaitu sebuah gerakan Islam terbesar di selatan Filipina, menuduh Angkatan Tentera Filipina melancarkan serangan ke arah para pendukung MILF dalam satu pertembungan antara kedua-dua penyokong baru-baru ini.


(Pasukan tentera MILF di selatan Filipina)

Menurut Ketua Penyelaras Gencatan Senjata MILF yang mengemukakan aduan kepada rakan sejawatannya dari Briged 64 Angkatan Tentera Filipina dengan menyatakan kekesalannya kerana perjanjian gencata senjata telah dicabuli dengan berlakunya serangan bedil yang dilancarkan oleh pihak lawan.

Beliau dalam aduan kekesalannya itu menegaskan bahawa pencabulan itu berlaku beberapa kali sejak pada bulan Ramadan lagi hinggalah pada pertengahan Ogos lalu dengan pelbagai serangan yang dilancarkan dengan terdirinya sebuah kubu tentera di perkampungan Magindanao di wilayah Mindanao.

Justeru, beliau minta rakan sejawatannya itu perlu ambil tanggungjawab kerana pencabulan itu tidak dapat dimaafkan.

Sehubungan itu, para perwakilan dalam rundingan memeterai gencata senjata lalu mengisyitiharkan bahawa pihak berkuasa di Manila bagai hilang arah dengan tindakan serangan yang dilancarkan oleh pasukan angkatan tenteranya, kerana ia berlaku tanpa pengetahuan dan perancangan pihak berkuasa.- Harakah Cetak

Pilihan raya berasingan: SPR cari alasan bantah

Harakahdaily, 14 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Sikap Suruhjaya Pilihan Raya yang cuba mencari alasan untuk tidak menyokong pilihan raya berasingan antara Pusat dengan Selangor mendapat bantahan dari PAS.

"Apabila dia rasa ia baik untuk Umno dan BN dia sokong dan senyap tetapi bila rasa susah untuk Umno dan BN, dia beri alasan," kata Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

Beliau mengulas kenyataan SPR yang memberikan alasan perbelanjaan akan meningkat sehingga RM50 juta jika pilihan raya umum diadakan berasingan.
Namun begitu, SPR tiada halangan untuk mengadakan pilihan raya berasingan itu.
Semalam, Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat mengambil ketetapan bersetuju agar Selangor mengadakan mesyuarat berasingan dengan Pusat.

"Semasa BN memutuskan ada pilihan raya berasingan di Kelantan pada tahun 1978, SPR tidak kata apa dan bersetuju.

"Ini kerana, ia kehendak Umno dan BN ketika itu.

"Tetapi apabila ia bukan kehendak Umno dan BN, SPR beri macam-macam alasan," kata Mustafa.

BN telah menubuhkan Majlis Gerakan Negara (Mageran) di Kelantan pada tahun 1978 dan mengadakan pilihan raya untuk DUN Kelantan saja pada bulan Mac 1978.

Selepas kerajaan Kelantan pimpinan PAS jatuh melalui pilihan raya itu, pilihan raya umum pula diadakan pada Julai 1978.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tiada halangan jika Pakatan Rakyat (PR) mahu mengadakan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) negeri berasingan jika Barisan Nasional (BN) membubarkan Parlimen tahun ini atas alasan badan pengendali pilihan raya itu masih belum membersihkan daftar pemilih.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof semalam berkata, SPR tidak boleh menghalang kerana ia dibenarkan dan tertakluk dalam undang-undang.

"Undang-undang dalam pilihan raya sendiri benarkan buat PRU secara berasingan, tetapi jika mahu teruskan mereka hanya boleh buat dalam pilihan raya Dewan Undangan Negeri (Dun) saja," kata beliau kepada Sinar Harian Online.

Menurutnya lagi, SPR tidak akan menghalang kerajaan negeri Selangor kerana ia melibatkan Dun saja, tetapi tarikh rasmi PRU13 tetap berada di tangan SPR untuk menentukan.

Cerita Nik Aziz yang menyentuh jiwa...

http://paklongonline.blogspot.com, 14 Sep 2012
Laki Mak Long hang: Pak Long Din
Salam semua...

Tersentuh betoi jiwa tua Pak Long dengan cerita dari Nik Aziz neh... Tersentuh ngan, Kelantan tu kan ka negeri terbuang pasai diperintah pembangkang... Dah bertahun hak mereka dinafikan.

Jadi, mau tak mau pun kena pulun jugak la sedaya upaya depa, dengan kudrat yang terhad dan kemampuan yang tak seberapa, semata-mata nak bagi jugak rakyat depa rasai sikit nikmat pembangunan...
"Beberapa tahun lepas, seorang tua datang ke rumah saya di waktu malam hanya untuk bertanya, bila nak bina jambatan di Kag Lapan Pari, Tok Sadang..? Hampir menitis air mata saya.. jambatan di situ hanya dibina dari kayu, dan cukup sempit.. rundingan sudah dibuat pada masa itu, namun pembinaan masih belum dimulakan...
"Hari ini.... Alhamdulillah jambatan itu telahpun siap, Insya-Allah jam 11.00 pagi ini saya akan berada di majlis perasmian Jambatan Lapan Pari, Kg Tok Sadang, Pengkalan Chepa... teringin sangat untuk saya bersua dengan orang tua tersebut. Sayangnya, saya tidak sempat menyelidik identitinya.... semoga Allah SWT merahmati rakyat negeri Kelantan yang terus memilih kerajaan yang berteraskan Membangun Bersama Islam.- FB
Alhamdulillah... sekurang-kurangnya orang tua nih dapat mendidik rakyatnya mendaulatkan Islam ditempat yang sepatutnya. Sandaqkan tiap sesuatu pada Yang Maha Berkuasa...

Duit ringgit bukan segalanya, lagi tak berguna kalau dah salah guna. Macam yang Mak Long hang kata la, katil yang indah dapat dibeli dengan duit yang banyak tapi belum tentu boleh membeli tidoq yang nyenyak...

Wassalam...

Hina Nabi: Jangan cabar kesabaran umat Islam

Azmi Abdul Hamid, 14 Sep 2012
Berlandaskan firman Allah dalam surah Al-Ahzab Ayat 57:

إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا

(Sesungguhnya orang-orang yang menyakiti Allah danRasulNya Allah mengutukmereka di duniadan di akhirat. Allah menyediakanuntukmerekaazab yang sangatmengaibkan)

Dan firmanNyadalam surah al-Taubah ayat 61:

وَالَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
(Orang-orang yang menyakitiRasulullahdisediakanuntukmerekaseksaan yang sangatpedih)
Dan ayat 63dalam surah yang sama:

أَلَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّهُ مَن يُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيم
ُ
(Tidakkah mereka tahu bahawa sesiapa yang berkonfrantasi menentang Allah dan Rasulnya bahawa Allah pasti menyediakan untuknya neraka jahannam di mana dia akan kekal di dalamnya dan itulah kehinaan yang paling besar!)

Maka MAPIM dan SHURA mengecam keras tindakan pihak penerbit filem menghina Rasulullah s.a.w. yang dikeluarkan oleh seorang Yahudi Kristian berwarganegara Amerika Syarikat dan segerembolan kuncu-kuncunya yang membiayai pengeluaran filem berkenaan.

Kemarahan umat Islam yang tercetus di Libya di Mesir dan di negara-negara umat Islam yang lain adalah wajar kerana perbuatan berkenaan bertentangan dengan nilai hidupbersama, piawai etika yang bertamadun; bahkan bercanggah dengan ajaran agama Samawiamnya.
Sebab itu bukan sahaja orang Islam sanggup memberi ratusan nyawa mereka kerana membela nama baik Baginda Rasulullah s.a.w. malah mereka sanggup menyerahkan jutaan nyawa untuk tujuan murni berkenaan.

Jika memomokkan peribadi Baginda, umat Islam merasa sangat marah apatah lagi menghina Baginda. Tindakan ini akan mengundang kemarahan Umat Islam yang sukar dibendung. Umat Islam wajar menunjukkan kemarahannya jika Amerika Syarikat terus membisu dan tidak mahu bertindak tegas terhadap mereka yang terlibat dalam menghasilkan filem menghina Islam atas nama kebebasan bersuara.

Kami dengan ini memberi amaran keras kepada sesiapa sahaja yang berani menghina Rasulullahs.a.w kerana ia akan mencetuskan kemarahan umat Islam yang tegas dan tidak akan berkompromi sama sekali.

Kesabaran umat Islam tidak boleh dipermainkan terutama dalam soal menjaga kemuliaan dan penghormatan ke atas Rasulullahs.a.w. Kuasa besar barat yang tidak sensitif terhadap perasaan umat Islam akan menerima akibatnya jika dasardan sikap membenarkan agama Islam dihina dengan berleluasa.

MAPIM dan SHURA mengingatkan bahawa jika penghinaan seperti ini masih berterusan dibenarkan oleh kerajaan Amerika dan kuasa besar itu masih membiarkan hal seperti ini berlaku, tindakan radikal yang tidak terduga bakal dihadapi.

Sebagai contoh ugutan seorang Padri Kristian di Amerika Syarikat yang mahumembakar Al Quran pada 2005 ,maka reaksi keras umat Islam tidak boleh dianggap ganas. Inia dalah kerana umat Islam sudah sedemikian lama dihina ,dizalimi dan dianiaya. Cuba memprovokasi umat Islam dengan tindakan seperti itu akan mendapat tindakbalas yang keras.

Bila kemarahan umat Islam tidak dapat dikawal yang harus dipersalahkan ialah pihak berkuasa Barat sepertiAmerika Syarikat sendiri.

Dengan apa yang dilakukan oleh operasi tentera Amerika Syarikat yang menggunakan kapal terbang tanpa pemandu iaitu “drones” sanggup membunuh ratusan orang awam muslim yang tidak berdosa di Afghanistan, Pakistan, Yaman dan lain-lain negara, kenapa Amerika merasa terkejut bila tentera dan wakil dutanya diserang oleh umat Islam yang melihat Rasulullah dihina.

Dasar tidak berperikemanusiaan bila Amerika Syarikat merasa tidak bersalah dan wajar membunuh orang Islam tanpa melalui proses pengadilan yang saksama tetapi bertindak keras bila wakilnya terbunuh adalah bukti kuasa itu mengamalkan dasar double standard, hipoktrit dan bercanggah dengan tuntutan keadilan sejagat.Oleh yang demikian dasar berkenaan harusditentang oleh seluruh dunia yang bertamadun.

Mohd Azmi Abdul Hamid
Setiausha Agong MAPIM

Abdul Ghani Samsudin

Pengerusi SHURA

Ulamak PAS seru semua pihak tolak hina agama

Harakahdaily, 13 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Ulamak PAS Pusat menyeru seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira agama menolak sebarang percubaan menghina mana-mana agama termasuk agama Islam.
Setiausahanya,  Dr Khairuddin A. Razali (gambar) berkata, ini seperti mana dilakukan melalui filem berjudul Innocence of Muslims yang telah dihasilkan oleh Sam Bacile, seorang pengarah filem berketurunan Israel Amerika.

“Tindakan seumpama itu merosakkan keharmonian antara bangsa dan agama yang mengundang kepada permusuhan dan pertelingkahan,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau menjelaskan, Islam merupakan agama yang sentiasa mempromosi keamananan dan keharmonian beragama.

Tambahnya, Islam mengajar umatnya tidak melakukan penghinaan bersifat agama, antaranya Al-Quran mengajar agar jangan dihina tuhan-tuhan yang disembah oleh bukan Islam.

Ini, ujarnya seperti firman Allah yang bermaksud: "Janganlah kamu mencela (tuhan-tuhan) yang mereka seru selain daripada Allah, lantaran itu mereka mencela Allah kerana permusuhan tanpa sebarang ilmu”. (Surah al-An’aam: 18)

Serah mandat: Noh patut tuding kepada Najib

Harakahdaily, 14 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Noh perlu menghormati Kerajaan Selangor yang mahu mengadakan pilihan raya berasingan dengan Kerajaan Persekutuan.
Demikian kata Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia, Riduan Mohd Nor sebagai respons kepada kepada kenyataan Timbalan Pengerusi Barisan Nasional Negeri Selangor itu.

Noh dalam komentarnya menyatakan keengganan Selangor mengadakan pilihan raya Dewan Undangan Negeri (Dun) serentak dengan pilihan raya Persekutuan menunjukkan kerajaan Selangor di bawah Pakatan Rakyat takut menyerahkan mandat kepada rakyat bagi memilih pimpinan yang dikehendaki.

“Dalam keadaan PRU13 semakin hampir, Datuk Seri Noh semakin lantang bersuara. Hampir semua isu beliau ulas seolah-olah beliau adalah pemimpin yang cerdik dan serba boleh,” kata Riduan kepada Harakahdaily.

Katanya, bagi rakyat yang memahami isu sebenar, akan mentertawakan kenyataan Noh itu.

“Nampak sangat beliau bercakap mengikut hawa nafsu dan secara semberono tanpa fakta yang kukuh.

“Beliau dengan mudah menuduh Pakatan Rakyat takut menyerahkan mandat kepada rakyat,” ujarnya.

Sepatutnya, kata beliau Noh menuding jari dan menuduh pemimpin tertingginya, Datuk Seri Najib kerana PM sendiri yang merahsiakan tarikh PRU13 dari pengetahuan rakyat.

Katanya, apa makna merahsiakan tarikh PRU jika tidak kerana PM takut kalah PRU kepada PR.

“Jika beliau dan BN berani untuk serahkan mandat kepada rakyat, maka tidak perlu disembunyikan tarikh PRU yang menjadi tanggungjawab seluruh rakyat.

“Biar rakyat tahu daripada awal dan membuat persiapan awal untuk menghadapinya. Mengadakan PRU seperti serkap jarang adalah tindakan penakut pemimpin yang tidak mahu hadapi kenyataan,” katanya.

Selain itu, kata beliau Noh seperti naif atau pura-pura tidak mengerti realiti sebenar sistem pilihan raya di Malaysia yang menjadi pertikaian banyak pihak.

Beliau berkata, dalam keadaan daftar pemilih yang begitu mencurigakan apabila ditemukan sejumlah ratusan ribu pengundi ragu dalam senarai daftar pemilih khususnya di Selangor, penambahan pengundi mendadak di Dun atau Parlimen tertentu secara tidak munasabah, serta dakwaan wujudnya pengeluaran kad pengenalan kepada warga asing.

“Apakah dalam keadaan begini wajar diadakan PRU13 di Selangor serentak dengan kerajaan persekutuan?” tanya Riduan.

Justeru, ujarnya Noh juga perlu menghormati kerajaan Selangor yang mahu mengadakan pilihan raya berasingan kerana dapat memberikan peluang dan tempoh yang lama buat SPR membersihkan daftar pemilih di negeri itu.

Tambahnya, telah banyak aduan, laporan, pertemuan, memorandum dihantar bersama bukti dan fakta untuk SPR membetulkan keadaan.

“Apa yang penting, PR mahu pastikan rakyat Selangor menikmati pilihan raya yang benar-benar adil, demokratik dan telus. Mereka tidak mahu kerajaan yang dipilih nanti adalah kerajaan yang menipu rakyat.

“Rakyat juga  tidak mahu terus ditipu dan diperkudakan oleh sebuah sistem pilihan raya yang penuh kepura-puraan dan penyelewengan,” ujarnya.

Ribuan serbu majlis Jamuan Hijau di Machang

Rizal Tahir dan Salmah Mat Husain, 14 Sep 2012

(Tuan Guru Nik Aziz berucap di majlis Jamuan Hijau dekat Machang)

MACHANG: Ribuan rakyat Kelantan menghadiri majlis Jamuan Hijau dan Xpresi Anak Muda yang diadakan sempena Himpunan Hijau Ke Putrajaya Peringkat Negeri Kelantan petang semalam.

Rakyat pelbagai kaum dan lapisan masyarakat turut hadir menjayakan program yang diadakan di Padang Majlis Daerah Machang itu.

Tetamu semakin ramai khususnya di saat-saat kedatangan  Pesuruhjaya PAS Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Artis Abby Abadi turut mencipta kenangannya yang tersendiri apabila beliau turut diserbu peminat pada program itu.

Tuan Guru turut menyampaikan duit hari raya kepada kanak-kanak sempena majlis itu.

Tuan Guru yang juga Menteri Besar Kelantan melahirkan rasa gembira kerana ribuan hadir pada program yang diadakan di peringkat negeri Kelantan itu.

“Malam ni datang lagi ramai-ramai untuk mendengar ceramah,”ujarnya sambil disambut takbir yang hadir.

Abby Abadi, yang berpakaian jubah hijau dan tudung hijau, turut berucap pada majlis itu.

Beliau melahirkan rasa syukur kerana sering diundang oleh orang Kelantan untuk menyampaikan ceramah.

Sementara itu, sempena jamuan hijau sebanyak 14 kawasan membawa juadah masing-masing seperti nasi dagang, nasi arab, kuih-muih, tapai beras, sate, colek dan berbagai lagi.

Cuaca yang yang baik pada hari ini membuatkan program berjalan lancar.


(Antara orang ramai yang hadhir)

Turut hadir pada majlis itu anggota-anggota exco kerajaan negeri, pimpinan parti semua peringkat termasuk wakil-wakilrakyat dan wakil-wakil PKR.

Sementara itu Dewan Muslimat PAS negeri Kelantan dan Dewan Pemuda PAS negeri turut mengadakan program masing-masing.

Program muslimat diadakan pada sebelah pagi dengan beberapa persembahan seperti nasyid, pembacaan puisi, sketsa, ceramah oleh Anggota Dewan Negara, Senator Khairiah Mohamed dan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusof.

Program berkenaan diadakan di Dewan Majlis Daerah Machang.

Manakala Xpresi Anak Muda pula diadakan selepas solat Asar dengan pengisian dikir barat dan ceramah motivasi.

Arak: Pemuda PAS WP ucap tahniah kepada Ning

Harakahdaily, 14 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) memuji langkah Ning Baizura kerana telah menarik diri dari mengadakan konsert anjuran sebuah syarikat arak, Guinness yang akan diadakan pada 28 September ini.
“Penarikan diri Ning Baizura ini bertepatan dengan syariat Islam yang tidak membenarkan sebarang hubungan dengan arak sama ada secara langsung atau tidak,” kata ketuanya, Kamaruzaman Mohamad.

Jelasnya, Islam tidak melarang umatnya mencari rezeki melalui apa cara sekalipun namun ianya hendaklah bertepatan dengan kehendak syarak.

Beliau memetika hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: "Diriwayatkan daripada Anas r.a bahawa Rasulullah s.a.w telah melaknat sepuluh golongan yang terlibat dengan arak; orang yang memerah arak, orang yang diminta arak diperah untuknya, orang yang meminumnya, orang yang membawanya, orang yang meminta dibawa arak kepadanya, orang yang memberi minum arak kepada orang lain, orang yang menjual arak, orang yang mendapat hasil daripada arak, orang yang membeli arak, orang yang meminta dibelikan arak untuknya".

Kamaruzaman berkata, DPPWP juga menyeru kepada semua artis terutamanya yang beragama Islam supaya mencontohi dan mengikuti jejak langkah Ning Baizura untuk tidak melibatkan diri dalam mana-mana program anjuran mana-mana syarikat arak.

Beliau menambah, para artis seharusnya lebih peka dan sensitif terhadap isu ini apatah lagi bagi mereka yang beragama Islam.

“Pintu rezeki mereka tidak akan tertutup semata-mata kerana menolak tawaran daripada syarikat arak ini selagi mana tidak bercanggah dengan syariat Islam. Apa yang penting adalah keberkatan sebuah rezeki,” ujarnya.

Johor goyah, Umno takut buat pilihan raya

Salmah Mat Husain, 14 Sep 2012

(Antara wanita Kelantan yang menyertai perhimpunan)

MACHANG: Kerajaan BN semakin takut berdepan dengan Pakatan Rakyat, apa lagi menyedari negeri simpanan tetapnya Sabah dan Sarawak juga akan goyah pada pilihanraya umum nanti.

Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Ustazah Siti Zailah Mohd Yusof, menyedari perkara itu termasuk kekuatan negeri di semenanjung juga hampir lumpuh khususnya Johor, menyebabkan BN takut untuk mengadakan pilihanraya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis Himpunan Muslimat sempena Himpunan Hijau Menuju Puterajaya, yang diadakan di Dewan Majlis Daerah Machang di sini pagi tadi.

Turut hadir pada majlis itu, Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS negeri, Wan Ubaidah Omar dan naibnya, Rohani Ibrahim, Anggota Dewan Negara, Khairiah Mohamed.

Menurutnya, untuk meramaikan kehadiran pada program BN, kerajaan terpaksa membayar peserta disamping mengadakan cabutan nombor bertuah dan lain-lain untuk menarik lebih ramai yang hadir.

“Kerana itu pilihanraya umum masih belum diadakan sehingga hari ini dan teka tekinya masih berjalan ada yang mengatakan bulan November ini dan ada pula kata April tahun hadapan,”ujar Zailah (gambar atas).

Sementara itu, Khairiah ketika menyampaikan ucapannya berkata rakyat wajib menolak kerajaan BN kerana pentadbirannya langsung tidak mencerminkan Islam, termasuk tidak sensitif isu yang melibatkan kesucian Islam.

Katanya, selain mempersendakan hukum Hudud, pemimpin BN membiarkan umat Islam ingin menukar agamanya, walhal ianya haram di sisi Islam.

Katanya, sekiranya usaha itu tidak dibendung, ianya begitu bahaya sekali kerana umat Islam akan menjadi golongan manoriti dan bukannya majoriti.

Pelbagai pengisian diadakan sempena majlis tersebut, antaranya nasyid, deklamasi puisi, sketsa, persembahan puisi oleh tiga generasi dan lain-lain lagi.
Iklan Teks

Penduduk Pengerang ada peluang sekali sahaja

Er Teck Hwa, 14 Sep 2012
Himpunan Hijau, Gabungan NGO Pengerang serta beberapa NGO akan mengadakan satu himpunan 15,000 orang di Pengerang pada 30 September 2012. Tema himpunan adalah: “Himpunan Hijau: Lestari Pengerang”.

Saya pernah mengatakan yang sifat isu Pengerang agak berlainan daripada isu kilang tanah jarang di Kuantan, serta isu perlombongan emas menggunakan sianida di Bukit Koman, Raub.

Sama ada  pembinaan kilang tanah jarang di Kuantan, ataupun operasi kilang perlombongan emas Australia, tiada tanah penduduk yang dirampas, penduduk di kawasan-kawasan tersebut masih boleh meneruskan aktiviti bantahan sehinggalah kilang-kilang tersebut ditutup.

Projek Refinary dan Petrokimia Pengerang pula berlainan, tanah penduduk tempatan akan diambil untuk pembangunan projek ini. Ketika penduduk dipaksa berpindah kerana tanah diambil, kawasan tersebut akan dikosongkan, kalaulah kawasan sudah tiada penghuni, macam mana perjuangan dapat diteruskan?

Pelan pengambilan tanah adalah muktamad

Menurut pelan terkini, kerajaan akan mengambil lebih 6,000 ekar tanah dalam 2 peringkat, kawasan yang diambil merangkumi tanah dari Kg Sebung ke Kg Sg Buntu.

Pengambilan tanah peringkat pertama akan bermula pada awal September 2012, pengambil tanah akan dimulakan pada minggu keenam selepas taklimat pengambilan tanah penggal ini tamat.

Gabungan berkecai

Saya ingin menegaskan lagi bahawa, himpunan besar Himpunan Hijau: Lestari Pengerang yang akan diadakan di Sg. Rengit pada 30 September 2012 ini kemungkinan himpunan besar-besaran yang terakhir di kawasan Pengerang.

Setelah kerajaan melengkapkan pengambilan tanah penggal pertama dan kedua, rumah dan tanah dari lebih separuh ahli-ahli Gabungan NGO Pengerang, termasuk ibu pejabat Gabungan NGO Pengerang yang terletak di Sg. Kapal akan habis diambil oleh kerajaan.

Selepas ahli-ahli jawatankuasa dan penduduk di kawasan itu terjejas terpaksa berpindah ke tempat lain, Gabungan ini akan kehilangan pejabat dan kebanyakan kakitangannya.

Walaupun kakitangan yang tertinggal boleh diatur semula untuk terus berjuang, tetapi keadaan yang mereka akan hadapi merupakan sebuah kawasan projek RAPID yang seluas 10 ribu ekar, dikawal ketat oleh pengawal keselamatan dan dipenuhi jentolak-jentolak dan traktor-traktor.

Perjuangan yang terakhir

Perjuangan untuk menyelamatkan perkampungan Pengerang sudah berlangsung selama setengah tahun, kesulitan yang dialami jauh daripada imaginasi.

Aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh Gabungan NGO Pengerang di kampung-kampung di Pengerang termasuk memberikan penjelasan mengenai kesan-kesan akibat daripada projek ini, mengumpulkan maklumat-maklumat, mengutip derma untuk aktiviti.  Di samping itu, mereka terpaksa menghalang sabotaj dan perisik dari pihak tertentu.

Bagi orang luar, sekiranya satu kempen sivil gagal, rancangan dan organisasi boleh dibaikpulih sebaliknya bagi penduduk-penduduk Pengerang, peluang mereka cuma sekali sahaja.
--------------------------------------------------------------------------------
Penulis ialah Ahli Parlimen Bakri.

Wanita PR sedia jelajah Agenda Wanita Malaysia

Hazayani Zakaria, 14 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Agenda Wanita Malaysia (AWM) "Wanita Berdaya Negara Sejahtera" yang dirangka wanita Pakatan Rakyat - PAS, PKR dan DAP berjaya dilancarkan secara gilang gemilang malam tadi.

AWM mengandungi tujuh tumpu iaitu dasar pendidikan - celik dan cerdik, kelangsungan kesihatan dan hidup berkualiti, penglibatan dan peluang ekonomi, kesejahteraan sosial, pendemokrasian politik, pemberdayaan dan penguatkuasaan undang-undang, agenda wanita muda.

Tanpa membelakangkan dasar-dasar dalam Buku Jingga, AWM menekankan falsafah hormat wanita yang memartabatkan dan memberikan keadilan kepada wanita.

AWM yang dibukukan menyerupai Buku Jingga itu turut diedarkan kepada kira-kira 1,000 tetamu yang hadir ke majlis yang diadakan di Kompleks Belia dan Kebudayaan Negeri Selangor itu.

Tetamu terdiri daripada anggota muslimat PAS dari seluruh negeri, wanita PKR dan wanita DAP serta badan bukan kerajaaan (NGO) wanita dari seluruh negara.

Pelancaran dirasmikan oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas ucapan ketiga-tiga ketua Wanita iaitu Ketua Dewan Muslimat PAS, Siti Zailah Mohd Yusof (Ahli Parlimen Rantau Panjang), Ketua Wanita PKR (Ahli Parlimen Ampang), Zuraida Kamaruddin dan Ketua Wanita DAP, Chong Eng(Ahli Parlimen Bukit Mertajam) .

Hadir sama memberi sokongan, Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail. Turut kelihatan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Naib Presiden PKR, Azmin Ali, Pengerusi DAP Selangor serta pimpinan-pimpinan utama ketiga-tiga parti.

Sementara itu,bercakap pada sidang media selepas itu, Zuraida berkata, siri jelajah akan dilakukan ke seluruh negara bagi menyebarkan AWM kepada seluruh masyarakat termasuk di luar bandar.

"Hanya wanita yang mengenali wanita jadi Agenda Wanita Malaysia ini dirangka setelah memahami keperluan dan kehendak wanita.

"Bagi memastikan apa yang dirangka ini menjadi kenyataan, Wanita Pakatan Rakyat akan mengadakan road show ke seluruh negara agar semua masyarakat tahu kewujudan tujuh tumpu ini," katanya.

10 tokoh sertai PAS di Himpunan Hijau Putrajaya

Aslani M & M Zin, 14 Sep 2012

MACHANG: Himpunan Hijau ke Putrajaya peringkat negeri Kelantan malam tadi mencatat sejarah apabila 10 bekas pegawai kanan kerajaan dan lagenda bola sepak menyerah borang menyertai PAS.

Antaranya bekas Pengarah Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Kelantan, Fauzi Harun; bekas pensyarah UMT, Prof Dr Salleh Harun; bekas Timbalan Pengurus Besar Pos Malaysia, Abdul Halim Hassan.

Selain itu Timbalan Pengurus Pos, Wan Zain Wan Ahmad, bekas pegawai polis, Nordin Daud, manakala lagenda bola sepak Malaysia iaitu Salleh Ibrahim, Mahadi Yusof, Nik Fauzi Nik Hassan, Ramli Abdullah dan Wan Zawawi Wan Yusof.

Fauzi yang pernah berkhidmat di pelbagai jabatan kerajaan pusat berkata, sebenarnya ramai pegawai kerajaan yang sokong PAS dan Pakatan Rakyat, namun tidak berani tampil ke hadapan.

“Pegawai kerajaan hanya sebagai pelaksana setiap dasar yang digubal oleh orang politik di parlimen.

“Sebab itulah kalau hijau di Putrajaya menjadi kenyataan, kerajaan baru tidak menghadapi masalah untuk mentadbir kerana pegawai yang sama juga bertugas,” katanya pada majlis berkenaan.

Beliau juga mendedahkan ketika bertugas di Pahang pernah dipanggil bersama ketua-ketua jabatan lain hadir pada perjumpaan dengan Menteri Besar, Datuk Seri Adnan Yaakub ketika menjelang pilihan raya sebelum ini.

Menurutnya pada majlis itu Menteri Besar bimbang orang Melayu berpecah.

“Saya tampil ke hadapan mengemukakan pendapat, Melayu berpecah kerana ada yang menolak al Quran dan satu lagi mahu melaksanakana ajaran al Quran,” katanya.

Kata beliau asas kepada perpecahan orang Melayu berlaku hanya faktor tersebut.

Hadir sama pada program yang bermula sejak Maghrib, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Selain itu Timbalan Pesuruhjaya PAS, Datuk Ahmad Yakub, anggota-anggota Dewan Harian PAS Kelantan, wakil-wakil rakyat dan wakil Dewan Himpunan Penyokong PAS, Lau Chin Chua.

Sebelum solat Isya diadakan tazkirah disampaikan Adun Demit, Ustaz Mohamad Mustafa. Ramai yang menunaikan solat hanya berlapik kertas dan rumput.

Padang Majlis Daerah Machang mencatat sejarah baru apabila setiap ruang dipenuhi manusia. Lautan manusia jelas kelihatan dari jauh.

Kehadiran begitu ramai menyebabkan Masjid Bandar Machang yang terletak tidak jauh daripada lokasi perhimpunan difahamkan tidak dapat menampung bekalan air untuk orang ramai berwuduk.

Keadaan itu menyebabkan Air Kelantan Sdn Bhd terpaksa menghangtar lori tangki bagi membolehkan orang ramai mengambil wuduk.

Adun Pasir Tumbuh, Ahmad Baihaki Atiqullah menyifatkan kehadiran itu jauh mengatasi program Hari Raya bersama Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak di Sekolah Menengah Hamzah seminggu sebelumnya.

Tuan Ibrahim berkata, Kelantan menjadi destinasi terakhir program Hijau Ke Putrajaya bagi mengambil semangat kekuatan yang ada di sini sebelum melangkah ke Putrajaya.

“Kelantan telah berjaya mengeksport model pentadbiran Islam sejak 1990 lagi. Bermula dari sinilah kesedaran rakyat mulai melebar ke negeri-negeri lain.

“Biar pun sudah lama menang di Kelantan namun banyak sekatan dilakukan kerajaan pusat termasuk melengah-lengah pembayaran geran perkapita, royalti minyak, lebuh raya, dan pelbagai lagi.

“Sekatan itu akan terus berlaku selagi kerajaan BN masih lagi menguasai Putrajaya. Oleh itu kita hendaklah berpakat menukar dan membentuk kerajaan baru di pusat pada pilihan raya umum ke-13 nanti,” katanya.

(ikuti laporan penuh dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang)

Program K-Fiqh pindah ke Auditorium MBSA

Harakahdaily, 14 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Selepas menerima pembatalan saat akhir dari pentadbiran Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) semalam, pihak penganjur Konvensyen Fiqh Ummah 2012 bertungkus lumus mencari tempat baru.

Dalam satu kenyataan terbaru pagi ini, pihak penganjur memaklumkan program K Fiqh Politik Islam Semasa esok akan dibuat di Auditorium Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA).

Penganjur juga memaklumkan, program yang akan bermula pada jam 8 pagi hingga 11 malam itu hanya untuk peserta berdaftar sahaja.

Kesemua peserta yang berdaftar akan disediakan makanan serta kertas kerja 'hard copy'.

Memandangkan Auditorium MBSA lebih besar dengan kapasiti 1,400 orang berbanding Audi Utama UIAM yang hanya memuatkan 850 orang, maka pihak penganjur masih bersedia menerima penyertaan.

"Justeru, pendaftaran boleh dipertimbangkan jika sempat diuruskan oleh urusetia yang sedang super sibuk sekarang.

"Namun pendaftaran yang dilakukan pada hari ini (14 Sept 2012) atau walk ini esok, tiada makanan dan kertas kerja. Hanya diberikan dalam bentuk soft copy," kata penganjur dalam satu kenyataan di Facebook.

Bagi yang ingin mendaftar walk ini esok, yuran bagi kumpulan ini adalah RM 150 sementara untuk pelajar pula adalah RM 80 sahaja.

Semalam, isu penganjuran K-Fikq anjuran NGO Murshid ini menjadi perhatian banyak pihak apabila pihak pentadbiran UIAM tiba-tiba membatalkan tempahan dewan yang dibuat sejak dua bulan lalu.

Pembatalan yang dibuat oleh PRO UIAM itu dikatakan dari arahan rektor UIAM tanpa apa-apa sebab.

Konfrens tersebut bakal dihadiri oleh Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi, Timbalan Menteri Pelajaran dan  mantan Mufti Perlis, Datuk Dr Asri Zainul Abidin.

Selain mereka, turut terlibat dalam forum yang bakal dianjurkan anjuran Multaqa Asatizah dan Du'at (Murshid) adalah Dr Dzulkefly Ahmad (anggota Parlimen Kuala Selangor), Rafizi Ramli (Pengarah Strategi PKR) dan Dr Mohamad Abu Bakar (Universiti Malaya).

Turut membentang kertas kerja di konfren ini juga adalah Dr Zaharudin Abdul Rahman (UIAM), Dr Marslee Malek (UIAM), Ustaz Pahrol Mohd Juoi, Ustaz Fauwaz Fadzil, Ustaz Hasrizal Abdul Jamil dan Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

Bajet 2013: Belanja ikut mampu dan perlu

Syahir Sulaiman, 14 Sep 2012
“Jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pastilah kami akan melimpahkan kepada mereka barakah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat Kami) itu, Maka kami seksa mereka disebabkan perbuatannya.” (Al-A’raf: 96)

Bajet tahunan kerajaan (annual budget) adalah instrumen utama dalam urustadbir fiskal negara yang memperincikan unjuran pendapatan dan perbelanjaan sesebuah negara bagi tahun mendatang.

Komponen utama sesebuah belanjawan adalah pendapatan cukai (tax) dan peruntukan perbelanjaan (spending) demi mencapai objektif utama dasar fiskal iaitu memacu pertumbuhan (growth), mengawal kenaikan harga (inflation) dan mengurangkan kadar pengangguran (unemployment).
Justeru, setiap instrumen di dalam belanjawan dirangka mengikut keutamaan dan matlamat kewangan negara, dengan mengambil kira senario ekonomi dalaman dan luaran semasa, mengikut acuan ideologi dan falsafah sesebuah kerajaan.

Bajet tahunan adalah sangat penting kerana ia memperincikan peruntukan perbelanjaan kerajaan dalam menyediakan kemudahan infrastruktur dan prasarana utama negara, khususnya dalam sektor perkhidmatan, pendidikan dan kesihatan, pembinaan, pengangkutan dan utiliti, serta keselamatan dan pertahanan.

Namun, sisi utama yang perlu diberi perhatian adalah bajet bermula dengan pendapatan, dan kerajaan perlu bijak mencari titik keseimbangan dalam membuat perhitungan dan peruntukan, bukan sekadar memilih mana yang baik, malah perlu memilih mana yang lebih baik.

Prinsipnya adalah sama, tanpa mengira samada anda seorang Perdana Menteri yang mengetuai sebuah kerajaan (negara) atau seorang Pak Haji yang mengetuai sebuah keluarga (isi rumah), iaitu “berbelanja ikut mampu dan perlu, bukan ikut mahu nafsu”.

Berbelanja ikut mampu dan perlu ..

Kemampuan kewangan (financial strength) bergantung pada tahap ilmu (knowledge), bakat (talent) dan pendapatan (income) yang dimiliki seseorang.

Begitulah juga ukuran kemampuan kewangan negara yang bergantung pada sumber manusia dan alam semulajadi untuk dimanfaatkan demi kemaslahatan bersama.

Menyingkap kembali angka-angka di dalam Bajet 2012, Kerajaan Persekutuan telah memperuntukkan hampir RM230 bilion untuk dibelanjakan, dibiayai oleh sumber hasil berjumlah RM190 bilion.
Apabila berlakunya situasi  kekurangan pendapatan untuk menampung perbelanjaan, inilah yang dinamakan sebagai defisit dan natijahnya, kerajaan terpaksa mengambil pinjaman hutang pada kadar RM40 bilion untuk menampungnya.

Secara kasarnya, hasil pendapatan negara bagi tahun 2012 dijangka diperolehi daripada sumber cukai langsung (direct tax) pada nisbah 52%, manakala sumber cukai tidak langsung (indirect tax) menyumbang sebanyak 18% dan sumber bukan cukai (non-tax revenue) pula menyumbang 30% daripada keseluruhan pendapatan 2012 yang diunjurkan berjumlah RM190 bilion.
Kerajaan perlu bijak berbelanja secara mampan, dalam keadaan negara terlalu bergantung kepada sumber berkaitan petroleum yang sekarang ini mencecah ke nisbah lebih 35%, tatkala Petronas berhadapan dengan ketidaktentuan pasaran harga minyak dunia, di samping rizab bekalan minyak di perairan Malaysia yang kian mencabar.

Sewajarnya, pihak kerajaan Malaysia meneroka sumber pendapatan baru agar tidak terus bergantung kepada hasil petroleum, memperkenalkan iklim cukai yang mesra-rakyat dan mesra-pelabur, mengkaji mekanisma agihan subsidi dan bantuan kebajikan yang lebih efektif, penyusunan semula agihan peruntukan kepada sektor produktif khususnya pendidikan dan kesihatan, serta menghentikan ketidakcekapan dan ketirisan dengan pelaksanaan sistem tender yang telus.

Inilah pertimbangan dan kebijaksanaan yang perlu ada pada seorang Perdana Menteri yang kerajaannya berpendapatan RM200 bilion setahun, sebagaimana pertimbangan yang perlu ada pada seorang Pak Haji yang isi rumahnya berpendapatan RM2,000 sebulan, bijak mengatur perbelanjaan anak-anak di sekolah dan universiti, di samping bayaran ansuran pinjaman rumah dan kereta, serta perbelanjaan kecemasan dan luar jangka di musim perayaan dan cuti persekolahan.

Calvin Coolidge, bekas Presiden Amerika ke-30 pernah menyebut, “There is no dignity quite so impressive, and no one independence quite so important, as living within your means”.


.. bukan ikut mahu nafsu


Kehendak dan kemahuan manusia sifatnya tidak terbatas. Justeru, kemahuan perlu dikawal mengikut keperluan (necessity) dan keutamaan (priority) sebagaimana digaris oleh Al-Quran dan As-Sunnah dan disusun baik oleh para ulama’ dalam disiplin Maqasid As-Syariah dan Fiqh Al-Awlawiyyat.

Matlamat utama pengurusan khazanah perbendaraan negara adalah dalam menjamin kelangsungan dayasaing dan dayatahan ekonomi rakyat dan negara.

Bertitik-tolak daripada sumber pendapatan yang mampan, kerajaan perlu memberikan keutamaan terhadap aspek dayatahan ekonomi negara (economic resilience) secara  komprehensif, bukannya pemberian populis sementara (one-off contribution) yang tidak mampu mengeluarkan rakyat daripada belenggu bebanan sara hidup yang kian menghimpit.

Amalan berbelanja yang tidak berhemah di pihak kerajaan adalah amat membimbangkan dan perlu diberhentikan.

Menurut laporan yang dikeluarkan pihak Refsa berkenaan urustadbir kewangan negara, Malaysia menanggung hutang persekutuan terkumpul berjumlah RM456 bilion pada tahun 2011, peningkatan hampir sekaliganda berbanding RM229 bilion hutang pada akhir tahun 2005.

Refsa turut membuat pemerhatian berikut, “Dalam tempoh 6 tahun semenjak 2005, kerajaan telah meminjam melebih kadar pinjaman dalam tempoh 48 tahun selepas merdeka, iaitu di antara tahun 1957 dan 2005”.

Apa yang lebih membimbangkan, kadar hutang persekutuan sekarang hanya berada 1% di bawah had siling 55% yang ditetapkan oleh pemimpin negara terdahulu.

Tiada salahnya berhutang jika ianya pada perkara yang diperlukan dan memberi pulangan jangka panjang. Namun, jika Perdana Menteri berterusan berbelanja mengikut mahu nafsu, wang negara akan dihabiskan pada perkara yang tidak perlu, kita pula terpaksa menanggung hutang untuk menampung belanja di luar mampu.


Rakyat bijak memilih


Dengan pembentangan Bajet 2013 di ambang PRU ke-13, jelas sekali bahawa gendang pilihanraya telah berbunyi dan menandakan hari-hari yang mendatang bakal dihiasi dengan pelbagai janji manis oleh pihak kerajaan sekarang (government of the day) dan kerajaan alternatif (government in waiting).

Bajet adalah satu proses pilihan, justeru  rakyat seharusnya bijak memilih sebagaimana bijaknya memilih untuk berbelanja pada musim Ramadhan dan Syawal baru-baru ini.


Benarlah pesan orang tua-tua, “Berbelanja ikut mampu dan perlu, bukan ikut mahu nafsu.”

Selamatkan Malaysia!



-----------------------------------------------------------

* Syahir Sulaiman, Pengarah Institut Polisi Studi, Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Tiada ulasan: