Sabtu, 22 September 2012

CAKAP IKUT SEDAP MULUT AJE...

Orang Islam hina Islam lebih biadap daripada bukan Islam

http://mutaligat.blogspot.com, 22 Sep 2012

ORANG ISLAM HINA ISLAM LEBIH BIADAP DARI BUKAN ISLAM HINA ISLAM

Kita sering mendengar ada orang Islam yang menghina Islam dengan pelbagai kenyataan yang sungguh menggerunkan. Antaranya :-

1) Kalau dilaksanakan hukum Islam nanti habis tangan orang Islam kena potong
2) Kalau dilaksanakan hukum hudud nanti habis batu digunakan untuk hukuman rejam
3) Orang mencuri tidak perlu dipotong tangan tapi kita bagi dia kerja supaya tiada tidak mencuri lagi
4) Hukum Hudud tidak sesuai di negara majmuk seperti Malaysia
5) Hukum Hudud tidak boleh dilaksanakan kerana ianya zalim
6) Janggut disimpan pada zaman Nabi sebab masa itu tak ada pisau cukur
7) Jubah dan tudung adalah pakaian tradisi Arab kerana mereka negara padang pasir nak lindungi pemakainya
8) Kalau hudud dilaksanakan kerajaan pusat akan bertindak.
9) Hukum Islam tidak adil kerana hanya orang Islam yang dikenakan hukuman sedangkan orang bukan Islam dilepaskan

............... dan bermacam-macam lagi penghinaan terhadap hukum Islam

Orang Islam yang mengeluarkan kenyataan mungkin sengaja membuat kenyataan itu untuk menafikan kewajipan melaksanakan Islam disamping untuk mempengaruhi rakyat khususnya orang Islam supaya tidak menyokong pelaksanaan hukum Islam. Amat malang sekali jika kenyataan itu dikeluarkan dengan secara sedar dan tahu bahawa hukum Islam wajib dan berusaha ke arah pelaksanaannya wajib bukannya memperkecil-kecilkannya.

Kita tidak hairan jika mereka yang menghina Islam adalah orang bukan Islam kerana mereka mungkin tidak tahu dan tidak faham. Cuma kita sebagai orang Islam wajib menegur dan memberikan penerangan dan kefahaman kepada mereka supaya mereka faham dan lebih cermat mengeluarkan kenyataan mengenai Islam pada masa hadapan.

Antara pemimpin yang sering menghina Islam ialah Presiden MCA, Chua Soi Lek. Malangnya tidak ada seorang pun kawan-kawan baik Soi Lek dari Umno yang berani menegur Pelakon Video tersebut.. Berbeza dengan PR, pemimpin PAS sentiasa menegur kawan-kawannya tentang apa juga isu yang berkait dengan Islam.

Contoh terbaru ialah kenyataan Pengerusi DAP Perak, Ngeh Koo Ham yang dikatakan menghina Islam melalui twitternya. Pemimpin PAS bertemu dan berbincang dengan beliau dan Ngeh telah memohon maaf dan menarik balik kenyataan beliau yang dikatakan menghina Islam itu.

Tetapi pernahkah anda mendengar Pelakon Video, Chua Soi Lek memohon maaf dan menarik balik kenyataannya menghina Cikgu Mala yang tidak bersalam dengan lelaki semasa PRK Tenang. Pernahkah anda mendengar Soi Lek memohon maaf dan menarik balik kenyataan beliau menghina hukum hudud baru-baru ini ........................

Dr Khairuddin tarik diri daripada Murshid

Harakahdaily, 22 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali yang lebih dikenali sebagai Dr Takiri telah mengumumkan penarikan dirinya daripada menganggotai Multaqa Asatizah dan Du'at (Murshid), sebuah NGO Islam yang menghimpunkan para pendakwah dari pelbagai latar belakang.

Demikian menurut kenyataan ringkas dalam facebook beliau http://www.facebook.com/DrKhairuddinTakiri awal pagi ini tanpa menjelaskan sebarang sebab penarikan diri.

Kenyataan beliau adalah seperti berikut: "Saya dengan ini mengumumkan penarikan diri daripada menjadi ahli MURSHID ( Multaqa Asatizah dan Du’at ). Moga MURSHID lebih maju dalam arena dakwah membawa mesej Islam. Saya bersedia untuk bersama MURSHID dalam apa sahaja program ilmu dan dakwah yang dianjurkan insyAllah”.

Dr Khairuddin merupakan seorang ahli perniagaan dan pendakwah yang cergas menyampaikan ilmu dan dakwah di samping penulisan buku serta artikel di majalah dan akhbar.

Beliau juga menjadi pengasas serta pengerusi bagi pusat pendidikan Islam Darul Fuqaha di Bangi, Selangor. Berkelulusan Bachelor dan Master dari dua universiti di Jordan dan PhD dari UKM, beliau sebelum ini merupakan pensyarah di Universiti Kebangsaan Malaysia dan Universiti Islam Antarabangsa sebelum meletakkan jawatan pada tahun 2008.

MURSHID yang diasaskan setahun lebih yang lalu oleh sekumpulan pendakwah diketuai Dr Zaharuddin Abd Rahman mendapat perhatian ramai akhir-akhir ini kerana kontroversi pembatalan tempahan dewan oleh Universiti Islam Antarabangsa untuk seminar politik anjuran MURSHID dua hari sebelum program pada 15 September lalu yang memaksa pemindahan lokasi seminar ke Dewan MBSA, Shah Alam.

Seminar tersebut menampilkan beberapa pimpinan parti pembangkang dan kerajaan dalam forum akademik.

Antara ahli-ahli MURSHID:

1. Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri (Penasihat)
2. Dr. Zaharuddin Abd Rahman (Pengerusi)
3. Ustaz Ahmad Husni Abd Rahman ( Setiausaha)
4. Dr. Zahazan Mohamed
5. Dr. Maszlee Malek
6. Dr. Abd Basit Abd Rahman
7. Dr. Ahmad Wifaq Mokhtar
8. Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali
9. Dr. Mohd Sukki Othman
10. Ustaz Roslan Mohamed
11. Ustaz Mohd Zamri Mohd Zainuldin
12. Ustaz Muhammad Nidzam Abd Kadir
13. Ustaz Imam Muda Muhammad Asyraf Ridzuan
14. Ustaz Mohd Izhar Ariff Mohd Kashim
15. Ustaz Mohd Aizam Mas’ud
16. Ustaz Ahmad Fauwaz Dato’ Fadzil
17. Ustaz Syed Mohamad Nurhisyam Tuan Padang
18. Ustaz Muhd Ramadhan Fitri Elias
19. Ustaz Abdullah Bukhari Abd Rahim
20. Xifu Abd Naser Abd Rahman

Iklan yang menyebabkan orang Yahudi marah

http://www.kakisembang.com, 22 Sep 2012

Iklan Yang Menyebabkan kemarahan Orang Yahudi - Tahu pun Kamu Marah Benggong


Selepas beberapa hari semenjak tersebarnya video yang dikatakan menghina Nabi Muhammad S.A.W ke seluruh dunia oleh puak-puak Yahudi ini, akhirnya mereka terpaksa berhadapan dengan apa yang umat Islam di dunia rasai selepas turut dihina dalam sebuah iklan oleh sebuah syarikat pembuat pil.
Gambar mengerikan mangsa kem tahanan rejim Nazi adalah mimpi buruk bagi sebahagian besar kaum Yahudi.

Namun, gambaran mengerikan itu justeru menjadi bahan jenaka sebuah surat kabar Estonia dengan menjadikannya sebuah iklan. Tidak hairanlah, iklan ini mengundang kemarahan banyak orang, terutama kaum Yahudi.

Iklan itu sendiri mempromosikan pil diet yang memaparkan sejumlah lelaki kelaparan dengan lokasi di kem mematikan terbesar di Jerman itu. Dalam iklan itu, terpampang tulisan,''Satu, Dua, Tiga, pil pelangsing Dr Mengele sangat berkesan untuk anda! Tak ada lagi orang gemuk di Buchenwald!"

Reaksi paling keras datang dari organisasi Yahudi. Mereka mengecam iklan di Eesti Ekspress yang diletakkan di bahagian jenaka surat khabar itu. ''Iklan ini amat mengelirukan dengan mengorbankan jutaan mangsa korban Nazi,'' ungkap Efraim Zuroff dari Pusat Simon Wiesenthal, Jerusalem.

Alla Jakobson, jurucakap komuniti Yahudi Estonia, berkata, insiden itu menunjukkan masyarakat Estonia mengalami masalah besar dalam moral dan nilai etika.
P/S: Tahu pun kamu marah Yahudi Laknatullah..Nanti lah kehancuran mu wahai YAHUDI.

PAS, Islam dan demokrasi

Muhammad Ismi Mat Taib, 22 Sep 2012
PAS merupakan sebuah parti yang memperjuangkan Islam menjadi amalan dan teras kepada masyarakat di Malaysia. Menjadikan Islam sebagai teras perjuangan bermakna menjadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai rujukan utama dalam merancang perjalanan dan menentukan tindakan yang ingin diambil. Ulama pula menjadi teraju utama perjuangan PAS kerana merekalah yang lebih hampir kepada Al-Quran dan As-Sunnah, dan merekalah yang selayaknya memimpin sebuah gerakan Islam.
Islam adalah panduan, Islam juga adalah matlamat dan cita-cita perjuangan PAS. Sepertimana yang disebut oleh Saidina Omar R.A: “Kita adalah kaum dimuliakan oleh Allah dengan Islam. Sekiranya kita mencari kemuliaan selain daripada Islam, Allah akan menghinakan kita.”

Islam tidak memerlukan teras tambahan kerana kesempurnaan kandungan yang ada pada Islam. Dibimbangi, tokok tambah yang dibuat, diambil pula daripada sumber yang tidak Islamik, menjejaskan hala tuju perjuangan Islam itu sendiri. Firman Allah Taala di dalam Al-Quran: “Pada hari ini Aku (Allah) telah sempurnakan bagi kamu Agama (Deen = cara hidup) kamu, dan Aku cukupkan ke atas kamu nikmat-nikmatKu, dan Aku redha Islam menjadi Agama (Deen = cara hidup) bagi kamu.” (Surah Al-Maidah, 5 : 3)

Menjadikan Islam sebagai teras juga membawa makna matlamat utama perjuangan ialah mencari keredhaan Allah. Berjuang bukan kerana jawatan dan kedudukan, sebaliknya berjuang sehingga sanggup berkorban harta dan nyawa semata-mata untuk mencari keredhaan Allah dan meninggikan kalimah Allah yang Maha Tinggi.

Misi Islam ialah beramal kerana Allah, Dialah yang lebih layak menjadi tempat rujukan dan menjadi pemutus dalam setiap tindakan hamba-hambaNya.

Dahulu, Tanah Melayu pernah menjadikan Islam dan segala undang-undang yang terdapat di dalamnya sebagai perlembagaan dan sumber rujukan utama. Namun, pencerobohan dan penjajahan oleh imperialis barat telah mengganggu-gugat kedudukan Islam sehinggalah pada hari ini, rakyat Malaysia sendiri lupa akan asal-usul juga sejarah yang pernah dilakarkan oleh ulama silam. Imperialis Barat bukan sahaja datang membawa misi untuk menjajah Tanah Melayu, bahkan mereka membawa doktrin dan ideologi yang memisahkan masyarakat, khususnya pentadbiran di Tanah Melayu ini daripada Islam.

Konsep demokrasi yang diperkenalkan juga merupakan antara doktrin yang Berjaya mereka terapkan di dalam amalan pentadbiran Kerajaan Malaysia. Sungguhpun begitu, PAS menggunakan ruang yang ada untuk terus memastikan agenda Islam dapat diperjuangkan dalam suasana demokrasi. Malah bersama-sama dengan Pakatan Rakyat memastikan keadilan dan demokrasi dapat ditegakkan kembali di Malaysia. Ini kerana, demokrasi selagi tidak melampaui batas, adalah diterima dan boleh menjadi platform yang baik untuk memperjuangkan Islam. Hasilnya, Kerajaan Negeri Kelantan terus aman dan berkembang dan dipimpin dengan Islam menjadi teras utama kerajaan.

Demokrasi pula merujuk kepada kuasa rakyat dan penyertaan ramai dalam membuat sesuatu keputusan. Konsep majoriti merupakan asas kepada demokrasi. Dalam konteks negara demokrasi, parti yang mendapat lebih banyak undi akan terpilih sebagai parti pemerintah. Semua parti politik yang menyertai pilihanraya di Malaysia, menerima hakikat ini. Sekalipun proses demokrasi di Malaysia tidak begitu menjamin hak semua rakyat, khususnya parti politik, kita perlu bersetuju bahawa proses demokrasi ini adalah proses terbaik untuk memastikan keharmonian politik dan sosial di Malaysia.

Begitupun, Islam tidak boleh disamaertikan dengan proses Demokrasi. Kebenaran Islam tidak bergantung kepada ramainya penyokong. Apalagi hukum-hakam dalam Islam, bukanlah subjek yang boleh dipertimbangkan melalui suara majoriti. Namun, situasi dalam negara demokrasi memerlukan sokongan ramai untuk memastikan Islam berjaya ditegakkan. Maka menjadi tanggungjawab semua umat Islam di Malaysia tidak kira dari parti Umno Barisan Nasional, lebih-lebih lagi dari parti PAS untuk memperjuangkan Islam melalui lunas-lunas demokrasi.

Islam merupakan agama Allah. Ia disampaikan oleh para Nabi dan Rasul, melalui proses yang pelbagai. Namun, ia bukanlah suatu yang boleh dipertimbangkan untuk diterima atau ditolak, sebaliknya menjadi tanggungjawab setiap individu muslim untuk melaksanakan Islam dalam kehidupan.

PAS sebagai sebuah parti politik mengambil bahagian dalam pilihanraya, sebagai tanda penerimaan dan persetujuan bahawa Malaysia sebuah negara yang demokratik. PAS juga berkeyakinan penuh bahawa melalui jalan demokrasi ini, PAS mampu mencapai matlamatnya memaknakan kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara. Walaupun bersetuju untuk menyertai proses demokrasi, tetapi PAS perlu kekal sebagai parti Islam yang tulen. Menggabungkan diri dalam perjuangan Islam sahaja sudah cukup indah dan sempurna tanpa menyamakannya dengan mana-mana bentuk ideologi dan pemikiran.

PAS sebagai sebuah parti politik tidak pernah menjadikan Islam sebagai bahan dagangan politik untuk mendapatkan kuasa, apa lagi menjadikan Islam sebagai mangsa demokrasi sehingga isi kandungannya boleh dipisah-pisahkan sesuka hati. Sebaliknya, PAS komited menjadikan Islam sebagai teras perjuangan dan menjadikan Malaysia ini Negara yang berkebajikan adalah selaras dengan misi ini.

Bahkan Allah Taala melantik seluruh umat manusia, tidak terkecuali walau seorangpun, sebagai khalifah yang menjadi wakil pemerintahan di muka bumi. Bermakna, manusia seluruhnya memikul tanggungjawab untuk memakmurkan dan memelihara dunia ini dengan penuh keharmonian dan keadilan.

Penulis ialah Penolong Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat.

Cinta Nabi, pilihan raya kampus dan gambar Najib

Ahmad Lutfi Othman, 22 Sep 2012
Insiden penghinaan terhadap Rasulullah s.a.w. seperti terancang dan berlaku pada sela masa tertentu. Ada-ada saja provokasi yang dicetuskan, baik melalui novel, karikatur dan terkini, filem.

Umat Islam yang diasuh untuk mengasihi Nabi melebihi mana-mana insan di dunia ini bingkas bangun serentak. Protes dan amarah itu meledak di mana-mana. Kecintaan kepada kekasih Allah itu tidak boleh diungkapkan sekadar melalui kata-kata dan rasional logika.

Dalam situasi begini, sambil mencari hikmah di sebalik kes cercaan itu, ia seperti menyuntik rasa sayang yang paling dalam buat teladan unggul itu. Malah, mendengar alunan nasyid syahdu yang menggetarkan, seperti Law Kaana Bainana, dan mengulangi selawat bisa membuatkan air mata mengalir deras. Menatap gambar kubah hijau Masjid Nabawi dan mengingati ziarah ke makam baginda terus menyejukkan jiwa.

Terdapat kelompok yang menekankan agar penghinaan itu dibalas dengan respons yang lebih wajar. Misalnya, kata sebahagian mereka, novel Salman Rushdie harus didepani dengan karya sastera yang memuliakan Nabi. Begitu juga dengan penampilan filem Islami, yang dikira dapat menjawab kebiadaban Innocence of Muslims.

"Pendokong Islam harus menguasai industri hiburan di peringkat global, terutama berkaitan filem dan televisyen," seorang rakan mengusulkan.

Tanpa meremehkan cadangan itu, walaupun mengakui ia satu projek mega yang menagih komitmen, kewangan, kreativiti dan rangkaian pasaran luar biasa, serta mesti dimulakan di dalam negara terlebih dahulu, saya cuma mengingatkan bahawa reaksi spontan (yang mungkin dilihat kurang rasional dan antiintelektual) seperti sedang marak di seluruh dunia tidak harus (dan tidak mampu) "dilunakkan".

Semasa umat Islam membantah The Satanic Verses pada 1988, ada wartawan  Barat bertanya seorang penunjuk perasaan, "apakah anda sudah membacanya?" Dijawabnya tegas, "syukur kepada Tuhan kerana aku tidak membaca novel sekeji dan sehina itu".

Saya menyokong penuh jawapan dari lubuk sanubari demonstran tersebut. Karya bersumberkan imiginasi yang jijik itu tidak perlu diteliti atau dinilai pun. Usah benarkan ia "membusukkan" rak buku kita. Ia selayaknya dibakar atau ditong-sampahkan. Apatah lagi dengan filem Innocence of Muslims yang kotor, hanyir dan sarat dengan dendam kesumat itu!

Novel, karikatur dan filem bangsat seumpama itu tidak perlu disanggah dengan karya Islami. Benar, aktivis Islam (termasuk kerajaan umat Islam) wajar terlibat serius dengan industri kreatif, dan memberi peluang kepada audien untuk mendapat pilihan lebih berkualiti, namun ia bukanlah untuk menyahut cabaran musuh-musuh Allah itu. Persetankan mereka dengan karya busuk bertaraf longkang itu.

(Kualiti industri filem dan drama tempatan begitu menyedihkan. Ia bukan saja gagal mempamerkan produksi yang dapat menyemai rasa cinta dan rindu kepada Nabi s.a.w. malah memberi gambaran buruk kepada Islam itu sendiri. Bukan pelik apabila karya yang dianggap membawa mesej Islam tetapi tetap memaparkan aksi yang memalukan Islam).

Namun, salah faham rakan-rakan bukan Islam, yang mungkin terkeliru dengan reaksi agresif kita apabila hal-hal sensitif dalam agama disentuh, mesti dijelaskan sebaik mungkin. Peluang menawarkan penerangan ketika mereka kelihatan ghairah ingin tahu terhadap "misteri kecintaan kepada Nabi", tidak harus dilepaskan.

Apa pun, jangan takut kita dilabelkan ekstrim atau tertutup minda hanya kerana segera turun memenuhi  jalan raya dan kawasan lapang sebelum sempat membuat "penilaian saksama" terhadap karya provokasi itu. Namun, tidaklah sampai kita mewajarkan tindakan membunuh Duta Amerika Syarikat, seperti pandangan seorang wartawan kanan Utusan Malaysia!


II.

Musim pilihan raya kampus, yang tertangguh sejak Mac lalu, disambut dengan perhimpunan aman hampir 1,000 mahasiswa sekitar Lembah Klang, 16 September lalu. Ia membayangkan masih banyak persoalan yang perlu dijawab oleh Kementerian Pengajian Tinggi dan pengurusan kanan universiti tempatan berkaitan proses pemilihan kepemimpinan pelajar.

Selepas didedahkan konspirasi "Ops 2020", yang didalangi pegawai kanan PM Najib Razak bagi memudahkan kumpulan Aspirasi pro-Umno menguasai 20 kampus IPTA, ternyata prosedur pilihan raya kampus rupanya belum dapat "dibersihkan" lagi.

Elit penguasa BN masih takut untuk membiarkannya berjalan secara bebas, adil dan telus. Jika mereka cukup bimbang Pakatan Rakyat dapat "membebaskan" Putrajaya dalam PRU13, pengampu-pengampu ini juga licik mencari jalan untuk menumpaskan kumpulan Pro-Mahasiswa daripada menguasai sebarang kampus, terutama Universiti Malaya, Universiti Islam Antarabangsa dan Universiti Kebangsaan Malaysia.

Sepatutnya pentadbiran universiti kita dibebaskan sepenuhnya daripada cengkaman politik Umno. Biarkanlah mahasiswa (dan tenaga akademiknya) selesa menjalani kehidupan sebagai warga intelektual -- berani mencabar dan sedia dicabar. Mahasiswa sudah cukup matang dan dewasa untuk melakukan apa jua eksperimen dalam kembara ilmu mereka, termasuk untuk bebas berorganisasi, meluahkan pandangan dan terlibat dalam proses membangunkan negara.

Malang sekali, meneliti memorandum yang dikemukakan pelajar, mereka masih berdepan karenah berpanjangan tentang penetapan tarikh pilihan raya kampus, kebebasan berkempen dan ketelusan sistem pengundian. Universiti menjadi kacau dan kalut apabila pentadbirnya campur tangan untuk memenangkan kumpulan pro-Umno.

Saya tertarik dengan tuntutan agar mahasiswa terlibat secara proaktif dalam jawatankuasa menguruskan pilihan raya kampus. Malah, sebenarnya saya kira banyak urusan mahasiswa yang kini dikendalikan Urusetia Hal Ehwal Pelajar boleh dikendalikan oleh mereka sendiri.
Selama ini bakat dan potensi kepemimpinan pelajar disia-siakan. Dana awam juga dibazirkan kerana terpaksa menggajikan "orang luar" bagi melicinkan pengurusan (sebenarnya lebih kepada melakukan sekatan) terhadap organisasi mahasiswa.

Dalam wawancara dengan Roketkini.com, pakar seni bina, Prof Dr Mohd Tajuddin Rasdi turut menyinggung hal ini: "Bila saya ke Indonesia untuk memberikan syarahan di sana, semua persiapan seminar telah dilakukan oleh pelajar sendiri. Saya ingat yang buat persiapan adalah pensyarah tetapi rupanya pelajar.

"Seperti Universitas Indonesia, pelajar sendiri yang menguruskan hal-ehwal mereka. Di sini kita ada HEP di bawah Timbalan Naib Canselor. Tetapi di sana para pelajar mempunyai autonomi penuh untuk mengumpul dana dan sebagainya. Sebab itu mereka menganjurkan seminar dan kenakan sedikit bayaran. Sama juga apabila orientasi pelajar. Ia tidak dilakukan oleh HEP tetapi oleh pelajar sendiri. Bagi saya, di Malaysia juga, kita kena biarkan pelajar sendiri menguruskan hal ehwal mereka dari pihak HEP sendiri."


Pemimpin BN  (dan juga Pakatan Rakyat jika memerintah nanti) tidak perlu terlalu gusar jika kecenderungan politik pelajar tidak selari dengan Putrajaya. Usah risau atau terganggu tidur dengan siri demonstrasi atau aksi protes mahasiswa. "Golongan tidak berkepentingan itu" sebenarnya satu aset berharga, yang diperlukan oleh mana-mana pemerintah, terutama dalam konteks semak dan imbang.

Berapa ramai aktivis kampus yang bersikap anti-establishment semasa memimpin gerakan pelajar, menerajui siri demonstrasi, menggegarkan pintu pejabat menteri, tetapi menjadi sebahagian daripada jentera kerajaan selepas bekerja. Kalaupun mereka terus menyuarakan kritikan dan teguran dengan lantang, ataupun bersama oposisi dan NGO, bukankah itu juga baik untuk pemerintah?

Saya tetap melihat gerakan mahasiswa sebagai satu institusi dan kuasa penting dalam sesebuah negara, termasuk untuk mengelak korupsi, salahguna kuasa, kezaliman, penindasan dan sekali gus menyuburkan amalan good governance, ketelusan, kebebasan,  akauntabiliti dan penghayatan hidup beragama. Kerajaan yang dibina di atas prinsip mulia tidak akan gentar hanya dengan pekikan anak muda yang bangkit membantah.

III.

Orang yang dangkal pemahaman politik pun dengan mudah dapat membaca motif sebenar kerajaan yang beria-ia mahu "membunuh" Suaram, NGO hak asasi manusia yang pernah mendapat anegerah khas Suhakam pada 2011.

Daripada Suruhanjaya Syarikat Malaysia, Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Bank Negara dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diperalatkan untuk menekannya. SSM telah mengemukakan kertas siasatan kepada Jabatan Peguam Negara pada 18 September lalu.

Dalam reaksinya, Suaram bersedia menghadapi sebarang kemungkinan, termasuk diisytiharkan sebagai pertubuhan haram. Wakilnya, Cynthia Gabriel menegaskan, walaupun Suaram bakal didakwa, siasatan mengenai dakwaan rasuah dalam pembelian kapal selam Scorpene akan diteruskan. Kes di Perancis itu tidak akan terjejas, katanya.

Melalui gembar-gembur media, isu dana asing, khususnya daripada Open Society Institute kepunyaan George Soros, mungkin dijadikan punca utama tindakan bakal dikenakan kepada Suaram. Menteri yang mengawal SSM, Ismail Sabri Yaakob berkata ia disebabkan Suaram mempunyai 'akaun yang meragukan'.

Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua memberi respons: "Kenapa SSM nak mendakwa Suaram di atas 'akaun yang meragukan' sedangkan banyak lagi kes yang mempunyai masalah sama? Beliau merujuk kes Pusat Fidlot Nasional (NFC) yang dimiliki keluarga Shahrizat Jalil (NFC), yang turut mempunyai 'akaun meragukan'.


Naib Presiden KeADILan, N Surendran  berkata, adalah menjadi kebiasaan bagi sebuah NGO untuk menerima bantuan asing. "Ia langsung bukan merupakan kesalahan di bawah undang-undang. Mendakwa Suaram atas alasan menerima dana luar adalah alasan paling dangkal untuk menutup pendedahan kes Scorpene. Menerima dana untuk niat yang baik adalah sesuatu yang patut digalakkan bukan dikecam, malah kerajaan Malaysia sendiri banyak menyalur dan menerima dana dari luar," katanya.

Sebelum itu, sekumpulan NGO tempatan dan antarabangsa, termasuk dari Nepal, Afghanistan, Indonesia, Kemboja, Pakistan, Filipina, Australia, China dan Korea Utara menegaskan: "Kami mengutuk keras kerajaan Malaysia yang cuba menjatuhkan dan menghina NGO yang menerima dana asing untuk tugas kemanusiaan. Kami menegaskan dana asing diperlukan NGO, bukan sahaja di Malaysia, tapi di seluruh dunia."


"Saya tidak fikir perlu ada satu isu tentang di mana dana itu datang, selagi pembiaya tersebut tidak berperanan menentukan arah tuju sesebuah NGO tersebut. Kami mempunyai prinsip dan pendirian tertentu. Sama ada seringgit daripada rakyat Malaysia atau satu dolar daripada seseorang di luar negara, ia tidak penting kepada kami,” kata Eric Paulsen, penasihat "Lawyers for Liberty".


Saya kira kredibiliti Najib yang sedang menjunam ini akan lebih terhakis sekiranya Suaram didakwa dan diambil tindakan. Ia langsung tidak membantunya membuat persiapan terakhir berdepan PRU13. Jika tukang kempennya beranggapan dengan menyeret Soros boleh membuatkan pengundi Melayu marah kepada Suaram (dan Pakatan), andaian itu ternyata meleset.

Hairan juga, mengapa Najib seperti membiarkan sahaja  imej buruknya, yang kelihatan seperti cukup terdesak sekali  sehingga memerlukan tindakan "sokongan membawa rebah".

Paling ketara apabila gambar yang disiarkan akhbar New Straits Times dikatakan telah diubah suai bagi menampakkan bahawa pengunjung dalam satu perhimpunan bersama Najib, di Pekan, nampak lebih ramai.

Laporan NST mendakwa lebih 15,000 orang hadir dalam majlis pada 16 September itu. Gambar itu, yang disiarkan bersama dengan berita bertajuk "Najib: United front crucial for Umno’s success in polls" di lamanweb NST  telah dikeluarkan.

Beberapa blogger menyiarkan bukti gambar yang telah "diedit" itu. Seorang daripadanya, Milo Suam menulis: "Besarkan mata anda luas-luas dan cuba perhatikan ada lebih 10 ekor hantu muncul di belakang Najib."

Pendidikan Malaysia lebih baik dari negara maju - ini buktinya

http://lianglahad.blogspot.com, 21 Sep 2012

PENDIDIKAN MALAYSIA LEBIH BAIK DARI NEGARA MAJU KATA MUHYIDDIN - INI BUKTINYA!!

Timbalan Perdana Menteri kita...
merangkap Menteri yang bertanggungjawab memberikan projek fidlot bernilai RM250 juta kepada syarikat keluarga Sharizat mengumumkan bahawa Generasi muda negara ini mendapat pendidikan yang lebih baik berbanding pelajar di Amerika Syarikat, Britain dan Jerman...
Berikut adalah pengumuman beliau yang dengan rasa tidak bersalahnya berbangga dengan kenyataan tersebut...



Demi untuk membuktikan kata-kata Menteri Pelajaran Malaysia ini...
maka mari kita lihat pembangunan yang telah dilakukan oleh kerajaan Malaysia terhadap pendidikan bagi rakyat negeri Sabah....

Yang ini adalah..
Sekolah kebangsaan Tampulan Telipok
Kota Kinabalu Sabah
Malaysia



Yang ini pulak adalah..
Sekolah Kebangsaan Pulau Bait,Semporna
Sabah,
Malaysia





Sabah selama ini dianggap sebagai deposit tetap BN setiap kali pilihanraya...
tempat BN yang paling selamat selain Sarawak..

Tetapi...
inilah balasan yang diberikan kepada rakyat Sabah..
kehidupan rakyat Sabah tidak dijaga seperti yang sepatutnya..
tidak berbaloi dengan sokongan yang diberikan oleh rakyat Sabah terhadap BN...

Maknanya....
sekolah kat Britain lagi teruk lah dari yang ni yer..?

Tahniah pencinta Nabi, terima kasih menjayakan

Nasrudin Hassan, 21 Sep 2012
Xpresi Hijau Kasih Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam mendapat respon positif daripada seluruh rakyat Malaysia. Xpresi rasa cinta kepada Junjungan Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam telah dizahirkan di hadapan Kedutaan Amerika usai solat Jumaat di Masjid Tabung Haji hari ini.

Ekspresi ini ternyata memberikan satu semangat kepada umat Islam untuk mempertahankan agama Islam dan Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam dari dijadikan bahan mainan oleh musuh-musuh Allah.

Tahniah kepada ribuan peserta “Xpresi Cintakan Nabi” yang hadir. Bagi Dewan Pemuda PAS Malaysia, semua peserta yang hadir mempunyai satu pendirian yang jelas dan menyatakannya dengan tegas kepada mereka yang cuba menghina Nabi Muhammad shallallahu ‘alaihi wasallam dan Islam.

Isu penghinaan ini ternyata bukanlah satu sifat dan sikap yang bertamadun. Justeru, penghinaan yang dihamburkan oleh Sam Bacile ini mendapat kutukan dari seluruh rakyat Malaysia termasuklah daripada Cina dan India.

Dewan Pemuda PAS Malaysia mengucapkan terima kasih kepada YB Tian Chua [PKR] yang mewakili rakyat cina di Malaysia dan juga Saudara N Surenden [PKR] yang mewakili rakyat india di Malaysia. Di samping itu, Dewan Pemuda PAS Malaysia juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua pihak yang menjayakan Xpresi Hijau Himpunan Aman Cintakan Nabi antaranya:

  1. YB Salahuddin Ayub
  2. Ustaz Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man
  3. YB Dr Dzulkifli Ahmad
  4. Ustaz Idris Ahmad
  5. Saudara Hanipa Maidin
  6. YB Nurul Izzah Anwar [PKR]
  7. Wakil Angkatan Muda Keadilan [AMK]
  8. Cikgu Azmi [MAPIM]
  9. Wakil Ikatan Lepasan Mahasiswa Mesir [ILMAM]
  10. Wakil Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia [GAMIS]
  11. Angkatan Belia Islam Malaysia [ABIM]
  12. Abby Abadi [Artis]
  13. Pihak Polis
  14. Wartawan [Media]

Juga terima kasih tidak terhingga dari Dewan Pemuda PAS Malaysia mewakili sekalian peserta Xpersi HIjau Cintakan Nabi kepada Jabatan Amal yang sedaya upaya mengawal himpunan kali ini dari sebarang provokasi dan juga kekecohan.

Seterusnya, Dewan Pemuda PAS Malaysia meminta setiap negeri untuk mengadakan munajat dan kempen “Cinta Nabi” pada jumaat depan untuk memupuk kecintaan setiap ahli kepada batang tubuh Baginda shallallahu ‘alaihi wasallam.

Tahniah buat sekalian pencinta Nabi yang berakhlak di medan. Teruskan perjuangan di landasan yang telah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam tinggalkan. Mari kita semarakkan rasa cinta dan rindu terhadap Baginda. Mudah-mudahan Allah akan membuka jalan dan memberikan kemenangan terhadap Islam.

Bi al-Ruuh, bi al-Daam nafdiika Ya Rasulallah

Disediakan oleh;
Nasrudin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia


 MUKTAMAT PRU13; Diadakan tahun 2013.
Posted on Friday, September 21 @ 07:47:40 UTC
Dilulus untuk paparan oleh mmas_forever

Oleh: mohdnoorawang

"

Najib Razak dan seluruh Kabinet kerajaan BN/UMNO bertahan sampai tamat tempuh 24 April 2013. Maka genaplah lima tahun kerajaan syaitan yangdikenali BN/UMNO berkuasa.


Risikan syaitan BN/UMNO  jika diadakn sekarang BN/UMNO hanya mendapat 120 kerusi Parlimen daripada 222 kerusi Parlimen. Najib cukup takut. Tapi yang paling takut BN/UMNO kalah ialah ketua syaitan yang dikenali Tun Mahathir. Ramai orang tertanya-tanya kenapa Mahathir cukup takut jika Pakatan rakyat menawan Putrajaya dan Parlemn Malaysia?.
PRU12 pada 8 March 2008 Pakatan Rakyat (PKR,DAP,PAS) dapat mengurangkan dua pertiga majoriti dalam Parlmen Malaysia. BN/UMNO mendapat 140 kerusi Parlimen. Pakatan Rakyat mendapat 82 kerusi Parlimen.
Terkini Bini Najib Razak, Rosmah Mansor  dikatakan memakai jam yang berharga mencecah RM400 RIBU Ringgit. Bini Najib juga membeli cincin bernilai RM24 Juta, Rosmah Mansor juga membeli beg tangan hampir RM800 Ribu sebuah. Cukup banyak wang Najib Razak yang diberi kepada bininya Rosmah Mansor.  Dimana Najib Razak dan Rosmah Manasor memperolehi wang berjuta juta ringgit?. Tidak mungkin Najib Rzak dan Rosmah merompak bank dan melabur dalam pasaran saham diLondon, Amerika Syarikat, Hong Kong, Tokyo, Shanghai dan Singapura.
Jawpan yang paling mudah dan difahami semua rakyat Malaysia termasuk permata kanak pintar milik Rosmah ialah dengan dua perkatan RASUAH dan penyelewengan kuasa.
PRU12 pengundi yang berdaftar seramai 8 juta. BN/UMNO hanya mendapat 52% undi dan Pembangkang mendapat 49% undi. Beza atau pemisah hanya kurang lebih 314 ribu pengundi sahaja.
Daftar pengundi yang terbaharu (2012) sehingga bulan June seramai 13 juta pengundi berdaftar.  Hampir 25 %  atau seramai kurang lebih 2.7 juta adalh pengundi baru atau kali pertama bakal mengundi tahun 2013.
Pengundi ini bakal menentukan kemenangan mutlak tahun 2013. Di Malaysia 70% penduduk berada di kawasan bandar atau pinggir bandar. Kawasan ini menjadi fenomena yang menakutkan kepada BN/UMNO. Terbukti PRU12 pengundi beralih arah kepada pembangkang.
Pengundi dikawasan Luar Bandar kira-kira 30% adalah pengundi yang sukar membuat perubahan. Pengundi ini adalah sasaran utama dan pendeposit tetap BN/UMNO rata rata bangsa Malayu dan Bumiputra.
Namun satu fenomena yang baru sedang berlaku di Malaysia, arus politk dan geopolitik atau lanskap politik sukar dibaca oleh BN/UMNO. Dimana jiringan atau akses dengan laman maya dan facebook atau manusia berinternet dan bermaklumat berminat dengan parti pembangkang.
Hampir 62% atau 18 juta penduduk Malaysia mengunakan internet. Hampir 12 juta penduduk Malaysia menggunakan Facebook .( sumber dari MKini). Kami sarankan kepada pemimpin Pakatan rakyat dari semua peringkatmenggunakan kemudahan alternatif berkempen dan memberi maklumat jaringan berinternet dan Facebook terutama generasi muda dan kumpulan celik berinternet
Ayuh kita gerakkan satu tranformasi politik  untuk menukar dan menjatuhkan parti syaitan yang bernama BN/UMNO. jika membiarkan syaitan berkuasa lagi banyak kemusnahan dan rasuah berlaku. Jangan biarkan Rosmah dan Najib membeli cincin, beg,  jam, kasut dan pakaian berbillion ringgit.

 Ribuan membuat Bantahan terhadap Filem Hina Nabi Muhammad .S.A.W
Posted on Friday, September 21 @ 18:30:00 UTC
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: abuluqman

"
Bantahan Di Hadapan Masjid Tabung Haji... Gambar Kemudian akan menyusul.

KUALA LUMPUR: Ribuan umat Islam hari ini menyertai himpunan di Hadapan Kedutaan Amerika Syarikat di ibu negara bagi membantah penerbitan filem "Innocence of Muslims" yang menghina Nabi Muhammad SAW.

Himpunan yang diberi nama "Expresi Hijau Kasih Nabi" anjuran Dewan Pemuda PAS Pusat itu bermula sejurus selesai solat Jumaat di Masjid Tabung Haji sebelum berarak menuju ke bagunan kedutaan kira-kira 200 meter dari masjid tersebut.


Dianggarkan hampir 5,000 menyertai himpunan ini termasuk dari kalangan muslimat, mahasiswa dan umat Islam perihatin.

Antara yang berada di barisan hadapan perarakan ini termasuklah Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub, Ketua Penerangan PAS Pusat Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia Nasruddin Hassan, Naib Presiden PKR Tian Chua dan Nurul Izzah Anwar.

Mereka juga menggunakan lori sebagai pentas bergerak di samping beberapa pimpinan di atasnya menyampaikan ucapan.

Nukilan Abu Luqman"

Tiada ulasan: