Isnin, 31 Oktober 2011

BILA ORANG JAHIL...ZALIM DAN PENIPU BERSIFAT BIADAP DENGAN ORANG SOLEH@YG DEKAT ALLAH...DOANYA MUSTAJAB..JIKA MAKBUL DOANYA..SENGSARA SIJAHIL@PENIPU

Audit: PAS kemuka petisyen kepada Agong | Print |
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 31 Okt: PAS akan mengemukakan satu petisyen kepada Majlis Raja-Raja dan kepada Yang di-Pertuan Agong berhubung pembaziran dan salah urus kewangan negara seperti didedahkan Laporan Ketua Audit Negara 2010.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, petisyen itu merupakan suara bantahan dari rakyat yang akan dikumpul melalui satu laman web yang akan dilancarkan dalam masa terdekat.

"Kita akan lancarkan petisyen dalam internet...dalam tempoh seminggu dua lagi.

"Kita akan kumpul nama-nama rakyat dan bawa kepada Yang di-Pertuan Agong," katanya pada sidang media di Parlimen hari ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata petisyen itu bagi memberi maklum kepada Tuanku dan bagaimana baginda boleh bertindak atas bidang kuasa baginda untuk menasihatkan kerajaan.

"Audit ni macam buku laporan murid sekolah la. Kalau tengok banyak merah tentu mak ayah kecewa. Sama la dengan rakyat yang kecewa dengan prestasi kerajaan dalam laporan audit itu.

"Sebab itu perlu ada satu tindakan dari Yang Dipertuan Agung. Pendedahan ini sangat berat," katanya merujuk kepada kepincangan pengurusan wang negara yang didedahkan oleh laporan audit itu.

Ditanya tuntutan petisyen itu sampai ke tahap mana, Mahfuz berkata sehingga "PM lepaskan jawatan, kerana ini satu kegagalan seorang PM".

"Kalau dalam syarikat korporat, jika berlaku kerugian, CEO mesti bertanggungjawab dan perlu melepaskan jawatan tukar orang lain," tambahnya.


Mahathir patut nasihat Petronas keluar zakat | Print |
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 31 Okt: PAS mengalu-alukan pandangan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang mencadangkan agar sebahagian kecil kutipan zakat dari negara Islam kaya diberi kepada negara miskin atau rakyat miskin di negara lain.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Man berkata, dalam masa yang sama Dr Mahathir perlu juga menasihat agensi-agensi korporat yang kaya di negara ini agar turut mengeluarkan zakat.

“Bayangkan tahun lalu saja keuntungan Petronas mencecah RM80 bilion. Ini bermakna jika syarikat tersebut membayar zakat nilainya hampir RM2 bilion dan banyak boleh dimanfaatkan untuk pembangunan umat Islam negara ini.

“Sebab itulah Profesor Ungku Aziz pernah berkata, jika Pertronas menunaikan zakat perniagaannya, pelajar miskin boleh ditanggung daripada pra-sekolah hingga ke universiti,” ujarnya.

Tuan Ibrahim berkata demikian bagi mengulas laporan akhbar semalam yang memetik Dr Mahathir mencadangkan agar sebahagian kecil kutipan zakat dari negara Islam yang kaya diberi kepada negara miskin atau rakyat miskin di negara lain kerana lapan asnaf yang layak menerima zakat sudah tidak wujud di kebanyakan negara kaya, selain kutipan juga melebihi keperluan mereka yang ada.

Beliau juga percaya jika sebuah tabung diwujudkan bagi mengumpul sumbangan zakat daripada negara kaya, akan ada wang yang mencukupi bagi membina infrastruktur membolehkan negara miskin membangun dan menghasilkan peluang kerja menerusi pelaburan dalam industri berasaskan buruh.

Bekas Perdana Menteri itu berkata demikian dalam ucaptama Persidangan Antarabangsa Kewangan dan Ekonomi Islam di Langkawi, kelmarin.

Menurut Tuan Ibrahim, banyak lagi syarikat korporat selain daripada Tabung Haji yang tidak menunaikan zakat dan mungkin disebabkan tidak mendapat pelepasan cukai perniagaan oleh kerajaan.

“Selain daripada Petronas banyak lagi gergasi korporat seperti Felda dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang jika membayar zakat wang tersebut boleh digunakan bagi meningkatkan sosial dan kebajikan rakyat.

“Cuma kerajaan kena laksanakan satu kaedah kepada syarikat korporat ini yang membayar zakat dikecualikan daripada cukai,” tambahnya.

Mengenai pertanyaan Dr Mahathir bolehkah wang zakat digunakan untuk pembangunan infrastruktur, Tuan Ibrahim berpendapat ia dibolehkan melalui asnaf fi sabilillah kerana takrifnya yang luas.

Namun begitu beliau berharap jawapan sebenar boleh didapatkan daripada hujah-hujah ulamak melalui kajian dan penelitian.


Hapuskan terus Auku tidak berperlembagaan | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 31 Okt: Mahasiswa menyambut keputusan Mahkamah Rayuan hari ini berhubung Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) dengan penuh kegembiraan.

Presiden Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) Ahmad Syazwan Muhammad Hasan (gambar) berkata, ini kerana perjuangan menentang akta zalim itu sebenarnya suatu perjuangan asasi dan cukup bermakna.

“Meletakkan keutamaan kita untuk melihat mahasiswa dibebaskan dari penjara Auku semakin menyerlah apabila Auku kini sudah tidak relevan untuk dilaksanakan,” ujarnya.

Beliau mengulas keputusan Mahkamah Rayuan hari ini bahawa Seksyen 15(5) Auku yang membenarkan universiti mengambil tindakan disiplin terhadap pelajarnya adalah tidak mengikut perlembagaan dan mencabut kebebasan bersuara.

Menurut beliau, sememangnya Auku tidak menyokong semangat Perlembagaan Persekutuan dan bercanggah dengan hak asasi manusia untuk bersuara, berhimpun dan menyertai kumpulan bebas.

Katanya, walaupun kejayaan Auku menyekat mahasiswa berfikir dan berpartisipasi dalam isu politik negara, namun mutakhir ini melihatkan bahawa mahasiswa sudah tidak takut lagi dengan Auku.

Tambahnya, akhirnya kejayaan dicapai dengan kes 4 orang mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang semesti menjadi sejarah baru dalam dunia kemahasiswaan Malaysia.

Justeru, ujarnya Gamis mengharapkan agar pihak kerajaan sekali lagi untuk menimbang supaya Auku dapat digantikan dengan akta baru yang mempunyai roh dan semangat perlembagaan dan menyunjung prinsip kebebasan bersuara dan berfikir mahasiswa.

Beliau menambah, jika ISA diharpuskan kerana deasakan ramai dan tekanan awam, maka Auku juga sama.

Menurutnya, sifat zalim dan menyekat Auku adalah serupa dan senada dengan apa yang ada dalam ISA.

“Tahniah juga diucapkan kepada 4 orang mahasiswa UKM yang berani mencabar akta ini dan perjuangan ini akan diteruskan oleh mahasiswa yang lain untuk membebaskan diri dari akta yang sudah paranoid pada hari ini,” ujarnya lagi.


TNB rugi: Bersedia hadapi kenaikan tarif | Print |
Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 31 Okt: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menggesa rakyat bersiap-sedia menghadapi kemungkinan kenaikan tarif elektrik berikutan kerugian besar Tenaga Nasional Bhd (TNB).

"TNB mengalami kerugian sebesar RM453.9 juta. Ketika mengalami keuntungan pun TNB nakkkan tarif elektrik, apa jaminan ia tidak naikkan selepas rugi besar seperti itu?" katanya.

Mahfuz mennggesa Presiden dan juga Ketua Pegawai Eksekutif TNB, Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh mendedahkan sebab sebenar kerugian besar TNB.

"Bila rugi, seperti biasa, sudah menjadi hobi para peneraju syarikat berkaitan kerajaan (GLC) terutamanya untuk menyalahkan faktor luaran seperti kenaikan kos bahan mentah dan sebagainya.

"Che Khalib juga mengaitkan kerugian dengan kekurangan bekalan gas dan dengan beraninya meletakkan cabaran kepada Petronas untuk memulihkan sepenuhnya bekalan gas semula jadi supaya TNB tidak perlu lagi menggunakan bahan api ganti yang mahal.

"Sedangkan, sepatutnya CEO TNB itu memilih sikap pro-rakyat serta mendedahkan sebab sebenar kerugian besar TNB," kata beliau.

TNB mencatatkan kerugian bersih RM453.9 juta pada suku keempat tahun kewangan semasa.

Mahfuz mempersoalkan jika kekurangan bekalan gas semula jadi yang menjadi punca kerugian TNB sehingga terpaksa menggunakan bahan api ganti yang mahal, mengapa pula syarikat-syarikat pembekal tenaga bebas (IPP) mencipta keuntungan?

"Adakah TNB tidak menikmati subsidi gas yang mencukupi dari Petronas seperti yang dinikmati IPP? Adakah hanya IPP menikmati subsidi gas yang mencukupi dan tidak perlu menggunakan bahan api ganti yang mahal?

"Atau adakah kerana TNB menjadi sapi perahan IPP? Rakyat tahu bahawa TNB dipaksa membeli tenaga dari IPP walaupun tidak digunakan," kata Mahfuz.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu tidak mengharapkan Che Khalib mempunyai keberanian seperti bekas CEO TNB, Tan Sri Ani Arope yang meletak jawatan kerana tidak berpuas hati terhadap perjanjian berat sebelah antara IPP dan TNB.

"Sudah tentu kita tidak mengharap Che Khalib mempunyai keberanian seperti Ani, tetapi sekurang-kurangnya beliau hendaklah lebih telus dalam menjelaskan sebab sebenar kerugian TNB

"Che Khalib hendaklah berterus-terang kerana TNB mungkin rugi lebih besar lagi jika tariff elektrik tidak dinaikkan pertengahan tahun lalu dengan kenaikan purata 7.12 peratus," kata beliau.

Rakyat, kata Mahfuz, bukan sahaja tidak berpuas hati terhadap subsidi sehingga RM17 bilion kepada IPP dan perjanjian tidak waras yang memaksa TNB membeli tenaga dari IPP walaupun tidak digunakan, malah semakin marah apabila baru-baru ini tersiar khabar penambahan IPP kepada Tanjung Bin Power dan urusniaga yang begitu bermurah hati kepada anak syarikat Malakoff Berhad itu.

"Bukan itu sahaja, sejak September lalu lagi saya diberitahu tentang perundingan untuk membolehkan IPP meningkatkan kapasiti pengeluarannya malah ada dakwaan bahawa surat kelulusan telah diberikan untuk meningkatkan kapasiti pengeluaran," kata beliau.

Mahfuz mempersoalkan kewajaran penambahan IPP dan rundingan meningkatkan kapasiti pengeluaran sedangkan TNB dan akhirnya rakyat sentiasa dibuli supaya membayar kepada IPP walaupun tenaga yang mereka bekalkan tidak digunakan.

"Walaupun dibekalkan dengan tenaga yang tidak digunakan, TNB kena bayar. IPP tidak menjana tenaga pun TNB kena bayar, sampai bila rakyat yang menjadi pelanggan TNB hendak menanggung biawak hidup seperti ini?" beliau mempersoalkan.

Beliau berharap semakin ramai rakyat menyedari satu-satunya penyelesaian kepada masalah dan bebanan itu ialah dengan memastikan berakhirnya pemerintan Umno Barisan Nasional (BN).

Tiada ulasan: