Rabu, 5 Oktober 2011

MEREKA TAK INGAT MATI...SANGGUP BERMUKA2...MENGADAI MARUAH...DEMI KEHIDUPAN DUNIA...ADA AKHIRAT TAK MAU HIDUP...MAKSUDNYA NAK SENGSARA DALAM NERAKA...

Bersih: Suhakam mula siasatan awam 12 Oktober | Print |
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) akan memanggil 36 orang saksi bagi melaksanakan siasatan awam bermula 12 Oktober ini, berhubung aduan yang diterima mengenai tindakan kekasaran polis dalam perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

Mereka yang akan dipanggil itu merupakan saksi-saksi yang telah dikenal pasti oleh pihak Suhakam, setelah mereka membuat aduan lengkap secara bertulis kepada Suhakam berhubung kejadian itu.

Naib Pengerusi Suhakam, Prof Datuk Dr Khaw Lake Tee menjelaskan, sisatan tersebut akan mengambil masa beberapa hari bagi membolehkan Suhakam membuat keputusan mengenainya.

Menurut beliau, sebelum siasatan awam itu bermula, pihaknya kini sedang melaksanakan beberapa langkah awal termasuk mengadakan temubual dengan beberapa orang saksi yang telah dikenalpasti berhubung kejadian itu.

Katanya, saksi-saksi terbabit meliputi seluruh rakyat Malaysia di seluruh negara termasuk yang tinggal di Kuala Lumpur dan di luar Kuala Lumpur.

"Selain itu, pihak kami juga akan turut mendapatkan kerjasama daripada pihak polis. Kini kami sedang dalam proses menunggu maklumat berkaitan dengannya daripada pihak polis," katanya pada sidang media di pejabat Suhakam, di sini, hari ini.

Sebelum ini, menurut beliau, pihaknya telah mengeluarkan dua kenyataan berhubung aduan yang diterima daripada orang ramai mengenai tindakan kekasaran polis pada perhimpunan tersebut.

Katanya, salah satu dari kenyataan itu menegaskan langkah Suhakam untuk mengambil tindakan pro aktif ekoran aduan-aduan itu, manakala satu lagi menjelaskan tentang langkah Suhakam untuk mengadakan siasatan awam.

"Dalam proses mengadakan siasatan awam itu, pihak Suhakam telah pun menerima beberapa bukti aduan yang dikemukakan oleh saksi-saksi terbabit termasuk yang terdapat di dalam video dan gambar," katanya.

Hasil dari kesemua proses yang dilaksanakan itu, jelasnya, Suhakam telah mengambil keputusan untuk mengadakan siasatan awam berhubung perkara itu dan beliau berharap kesemua pihak terbabit akan memberikan kerjasama yang baik kepada pihaknya.

Beliau juga menjelaskan, walaupun jumlah mangsa kekasaran polis pada perhimpunan itu didakwa jauh lebih besar daripada itu, tetapi pihaknya hanya boleh memanggil 36 saksi terbabit kerana aduan-aduan lain tidak dikemukakan dalam laporan bertulis.

"Jadi 36 saksi yang akan dipanggil itu adalah yang telah dikenal pasti oleh Suhakam. Mereka juga telah membuat laporan bertulis berhubung perkara itu yang membolehkan Suhakam mengambil tindakan lebih lanjut mengenainya," ujar beliau.

Turut hadir pada sidang media itu termasuklah Pengerusi Suhakam, Tan Sri Hasny Agam serta empat Pesuruhjaya Suhakam yang terdiri daripada Muhammad Sa'ani Abdullah, Prof Datuk Dr Mahmood Zuhdi Abd Majid, James Nayagam dan Jannie Lasimbang.


Rakan dakwa Saiful benci Anwar sebelum Mac 2008 | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Identiti dan watak sebenar Mohd Saiful Bukhari Azlan, pengadu dalam kes fitnah membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim terus dibongkar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini, apabila peguam memanggil saksi terbaru mereka.

KeadilanDaily melaporkan, saksi misteri yang ditampilkan peguam itu adalah bekas rakan sekolej Saiful sendiri, yang pernah bersama belajar di Universiti Tenaga Nasional (Uniten).

Pendedahan saksi berkenaan mengesahkan lagi konspirasi yang dilakukan Umno-BN untuk menghancur dan menjatuhkan reputasi Anwar sebagai Ketua Pembangkang dengan tuduhan fitnah.

Mohd Najwan Halimi, saksi yang tampil mendedahkan watak sebenar Saiful Bukhari di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini.

Mohd Najwan Halimi dipanggil pada jam 11.22 pagi ketika mahkamah bersambung selepas mendengar keterangan Pengarah Jabatan Forensik, Jabatan Kimia, Lim Kong Boon.

Beliau kini merupakan pembantu Anwar selaku Penasihat Ekonomi Selangor.

Dalam keterangannya di mahkamah, Najwan memberitahu beliau mengenali Saiful sejak 2003 dan tinggal berdekatan biliknya di Uniten.

“Saiful mahasiswa yang aktif dan mempunyai kualiti kepimpinan. Saya dan Saiful terlibat dalam program Baktisiswa.

“Dia ada kepimpinan tetapi suka publisiti,” katanya.

Menurut Najwan, program itu dilancarkan bekas menteri dalam negeri Tan Sri Syed Hamid Albar dan Saiful ketika itu timbalan presiden program dan Setiausaha Majlis Pimpinan Pelajar.

Najwan berkata, beliau melihat laman sosial Friendster milik Saiful dan melihat banyak gambarnya dengan pemimpin BN, termasuk Syed Hamid Albar, Mustapa Mohamed dan Azalina Othman Said.

“Pada 2008, Saiful meletakkan dirinya sebagai penyokong BN dan mengisytiharkan bahawa Anwar munafik,” katanya di mahkamah.

Menurut Najwan, Saiful juga pernah membantu kempen pilihan raya untuk Barisan Nasional (BN) pada 2008. Beliau menafikan Saiful mengagumi ketokohan Anwar, sebaliknya sangat membenci Ketua Umum KEADILAN itu, seperti diakui Saiful sendiri.

“Dia benci Anwar,” kata Najwan.

Ketika disoal balas oleh Peguam Cara Negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden, Najwan menjelaskan beliau pernah berkhidmat dengan Adun Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad, Kementerian Pengangkutan dan Universiti Teknologi Mara (UiTM) sebelum itu.


Nostalgia Jubli Intan PAS di Dewan Milenium | Print |
Subky Latif
SAMBUTAN Jubli Intan – genap 60 tahun – PAS di Dewan Milenium Kepala Batas berjalan dalam suasana yang amat sederhana satu hari dua malam dari malam 30 September hingga 01 Oktober 2011.

Ia diisi dengan pameran peristewa dan gambar bersejarah PAS selama 60 tahun dan pembicaraan sejarah pasang surut parti itu dalam usaha membangkitkan kesedaran dan menyelamatkan umah.

Memang ia tidak dirancang secara gah bagi menunjukkan kekuatan parti, tetapi ia tetap komited memperaga sumbangan bersama sekutunya dalam Pakatan Rakyat mara ke Putrajaya.

Ia diadakan di Kepala Batas bagi menyerlahkan nostalgia pembentukannya 60 tahun dulu di sekitar Butterworth yang sebelum dijajah dulu dipanggil Bagan Tuan Kecil.

Sambutan itu tidak dibuat di tapak ia ditubuhkan, tetapi diadakan di pekan Kepala Batas yang padat dengan nostalgianya di samping ada kemudahan dan keselesaan yang diperlukan.

Di sekitar pekan yang ada Dewan Milenium itulah letaknya pejabat agung yang awal bagi parti itu, di sekolah agama rakyat milik Haji Ahmad Badawi, malah kaum kerabat Haji Ahmad Badawilah antara penyumbang tenaga besar menggerakkan parti itu pada peringkat awal.

Ayahnya Mufti Pulau Pinang. Haji Abdullah Fahim ada tokoh ulama terserlah dan berpengaruh menjadi daya tarikan umat untuk menyokong PAS. Hingga Ibrahim, adik mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi, mengikut seorang ustaz, merasa begitu bangga dengan sijil keahlian PAS datuknya yang bertulis tangan.

Dia dikatakan tidak akan membuang sijil yang berperem itu, kerana ia adalah kenangan dan pesaka manis Tokwannya. Ayah bonda dan keluarga terdekat mantan Perdana Menteri itu adalah ahli PAS dua angka belaka.
Sekali pun ayah bonda tadi meninggalkan PAS tetapi kebanyakan penyokong kekal bangun rebah bersama parti Islam itu.

Nostalgia sejarah awal itu PAS memilih Kepala Batas bagi sambutan nasional jubli intannya.
Ia tidak untuk menunjukkan gah. Seberang Perai tidak dibalut dengan bendera PAS. Pekan Kepala Batas pun tidak dipenuhi bendera. Bagi orang yang tidak tahu PAS berhimpun di situ, orang yang ke Kepala Batas mungkin tidak tahu akan perayaan PAS diadakan di situ kerana benderanya tidak berapa nampak di pekan itu.

Tiadalah musuh politik yang sakit hati dan sakit mata dengan lambang hijau Bulan Penuh Purnama itu. Hanya kawasan persekitaranya Dewan Milenium yang jadi tapak sambutan itu barulah dilihat kibaran benderanya mengalukan pengunjung dari dalam dan luar Pulau Pinang.

Dewan Milenium terseregam di pekan yang bersaiz sederhana itu. Tidak pernah sesiapa terfikir sepuluh tahun dulu dewan itu boleh jadi PAS berkampung merayakan Jubli Intannya.

Bukan duit ringgit PAS mendirikannya. Jangankan untuk menggunakannya, untuk mendekatinya pun tak tergamak. Ia seumumnya digunakan bagi acara yang ada kaitan dengan Perdana Menteri, penyokong partinya dan kerajaannya.

Dan kerana Tun Abdullah menjadi Timbalan Perdana Menteri dan kemudiannya Perdana Menteri menyebabkan didirikan dewan itu di pekan itu. Belum ia ada kalau tiada orang di situ menjadi TPM dan kemudiannya PM. Itulah tuah Kepala Batas kerana ada orangnya jadi Perdana Menteri.

Seolah-olah Perdana Menteri dulu itu mendirikan Dewan Milenium itu sebagai persediaan PAS untuk mengadakan Jubli Intannya di situ.

Bertuah PAS dapat memanfaatkan dewan yang disiapakan oleh pemimpin Umno BN itu. Siapa fikir PAS menikmati kemudahan itu? Bersyukurlah kerana tidak perlu susah payah, telah tersedia kemudahan bagi kegiatan besarnya.

Sekarang ia menunggu masuk ke Putrajaya pula. Dr. Mahathir bersusah payah menyediakan pembangunan Putrajaya di kebun kelapa sawit dulunya bagi menjadi pusat baru pentadbiran negara menggantikan Kuala Lumpur.

Jika berjaya Pakatan Rakyat mengambil Putrajaya nanti, maka tidak perlu susah payah lagi baginya mengadakan tapak pentadbiran baru kerana ia sudah disiapkan oleh Dr. Mahathir.

PAS dengan sekutu Pakatan Rakyatnya masuk saja ke Putrajaya seperti ia masuk ke Dewan Milenium yang sudah disediakan. Tidak mustahil ia disiapkan oleh Dr. Mahathir untuk dimasuki Pakatan Rakyat. Itulah indahnya demokrasi.


Belanjawan sejahtera PR: Permit teksi terus kepada pemandu | Print |
Harakahdaily

(Anwar membentangkan Belanjawan Sejahtera Pakatan Rakyat di bangunan Parlimen hari ini)

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Pakatan Rakyat menjanjikan akan memberikan lesen dan permit teksi terus kepada pemandu teksi dan tidak lagi secara konsesi sebagaimana yang diamalkan sekarang.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika membentangkan belanjawan 2012 Pakatan Rakyat berkata, kerajaan Pakatan juga akan mengesyorkan gaji minima RM1,100.

Di samping itu, elaun pendidik sebanyak RM500 sebulan akan diberikan sebagaimana yang dijanjikan dalam Buku Jingga sebelum ini.

Anwar juga berkata, Perdana Menteri Pakatan Rakyat tidak akan memegang jawatan Menteri Kewangan.

Anwar membentangkan cadangan Belanjawan 2012 Pakatan Rakyat tiga hari sebelum Perdana Menteri mengumumkan belanjawan 2011 Jumaat ini.

Belanjawan ini dinamakan Belanjawan Sejahtera Pakatan Rakyat manakala Datuk Seri Najib pula dilaporkan akan membentang satu belanjawan untuk meringankan bebanan penduduk kampung Jumaat ini.

Anwar membentangkan belanjawan ini di Bilik Taklimat, Aras 2, Bangunan Utama, Parlimen Malaysia mulai jam 1.30 tengahari tadi.

Turut serta adalah pemimpin kanan Pakatan Rakyat di samping para wartawan dan pegawai kerajaan.

Laporan penuh menyusul.




RM9 juta sewa pesawat khas bawa Najib bercuti | Print |
Muhammad Faizal

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Sebanyak RM9 juta telah dibelanjakan bagi menyewa sebuah pesawat Airbus A319-IIX yang diguna Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sewaktu percutiannya di Perth Australia.

Pesawat yang disewa daripada Syarikat Penerbangan Malaysia Berhad (PMB) itu bermula 3 Ogos 2007 lagi untuk kegunaan pemimpin terpenting di dalam kerajaan termasuk Yang di-Pertuan Agong, Perdana Menteri dan juga Timbalan Perdana Menteri.

Penjelasan tersebut dinyatakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dalam jawapan bertulis terhadap soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar.

Nurul yang melalui soalannya meminta kerajaan menjelaskan siapa pemilik pesawat tersebut yang telah digunakan oleh Najib sewaktu percutiannya di Perth, Australia serta kekerapan penggunaannya dan kos yang telah dibelanjakan.

Nazri juga memberitahu bagi tempoh Januari sehingga Ogos 2011, kekerapan penggunaan pesawat adalah meliputi 155 sektor di dalam dan luar negara dengan kos penggunaan berjumlah RM9.1 juta yang meliputi kos bahan api pesawat, caj tempat dan kendali, sajian serta logistik krew pesawat.



RM2 juta halang himpunan Bersih 2.0 | Print |
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Kerajaan telah membelanjakan lebih RM2 juta bagi menangani perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai lalu.

Perkara itu dimaklumkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishamudin Hussin dalam jawapan bertulis kepada soalan Teresa Kok Suh Sim (DAP-Seputeh).

Menurut beliau, untuk tujuan itu juga sejumlah 11,046 pegawai dan anggota polis terlibat mengawal keselamatan di Lembah Klang termasuk 2,600 yang dikerah untuk siap sedia di kontinjen-kontinjen seluruh negara untuk dipanggil jika keadaan memerlukan.

"Pihak PDRM terpaksa membuat persiapan rapi yang memerlukan perbelanjaan bagi perolehan kelengkapan tambahan, makan minum, penginapan dan keperluan logistik lain.

"Kos keseluruhan yang dibelanja oleh PDRM bagi menangani perhimpunan tersebut adalah sebanyak RM2,018,850.06," katanya.

Teresa dalam soalannya meminta Hishamuddin menyatakan bilangan anggota polis yang dikerah untuk bertugas di Lembah Klang pada 6 hingga 9 Julai 2011.

Beliau juga menanyakkan jumlah elaun yang dibayar kepada mereka untuk bertugas dan perbelanjaan sepanjang operasi menghentikan perhimpunan aman Bersih 2.0.

Pada 9 Julai lalu, Bersih atau Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil, yang turut disokong parti politik pembangkang dan lebih 60 NGO telah berjaya menghimpunkan hampir 100,000 rakyat berkumpul di ibu negara biarpun berdepan halangan pihak berkuasa sejak awal pengumuman mereka.

Selain mengisytiharkan Bersih sebagai pertubuhan haram, mereka yang memakai baju kuning berlogo bersih juga ditangkap.

Selain itu polis juga turut menghalang sebarang bentuk program termasuk ceramah yang melibatkan himpunan tersebut.

Selain halangan tersebut, kerajaan juga turut menggunakan seluruh media milik mereka menggambarkan Bersih 2.0 sebagai ganas dan merbahaya.

Ianya juga menyaksikan semua jalan utama menuju ke ibu negara Kuala Lumpur dikunci setiap penjuru pada tarikh 9 Julai itu.




P'raya selepas JK Terpilih selesai jalan tugas | Print |
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) hari ini menggesa Perdana Menteri agar tidak mengadakan pilihan raya umum sebelum Jawatankuasa Khas Terpilih Parlimen mengenai pembaharuan sistem pilihan raya selesai menjalankan tugasnya.

Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0, Marina Chin Abdullah berkata, inkuiri awam kendalian jawatankuasa tersebut harus mengambil kira semua pandangan rakyat dari seluruh Malaysia mengenai sistem pilihan raya yang sedia ada.

"50,000 rakyat Malaysia yang menyokong perhimpunan Bersih 2.0, 9 Julai lalu harus diberi peluang menyatakan ketidakpuasan hati mereka terhadap sistem pilihan raya," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Beliau berkata, Bersih 2.0 menyambut baik penerimaan kerajaan terhadap cadangan penubuhan jawatankuasa tersebut yang disifatkan sebagai kejayaan rakyat.

Namun tegasnya, kerajaan tidak ikhlas untuk memperbaharui sistem pilihan raya jika tidak melaksanakan lapan tuntutan Bersih 2.0.

"Adalah menjadi tanggungjawab Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan kerajaan memastikan rakyat Malaysia dapat mengundi dalam suasana pilihan raya adil dan bersih," katanya.

Semalam, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz di Dewan Rakyat membentangkan Rang Undang Penubuhan Jawatankuasa Khas Terpilih Parlimen untuk memperbaharui sistem pilihan raya.

Namun beliau tidak dapat memberi jaminan pilihan raya tidak akan diadakan sebelum jawatankuasa tersebut selesai menjalankan tugasnya seperti yang dituntut Pakatan Rakyat dan Bersih 2.0.


Peguam MCA sertai DAP | Print |
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 4 Okt: Pakatan Rakyat Parlimen Temerloh mendapat suntikan semangat baru apabila seorang peguam bekas pemimpin MCA bahagian ini bertindak menyertai DAP bersama 200 penyokong.

Lai Chee Ming (gambar) mengisytiharkan demikian semasa majlis jamuan makan anjuran Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) PAS Kuala Semantan di Kampung Baru Cina di sini, kelmarin.

Lai yang mempunyai firma guaman di negeri ini dan Kuala Lumpur ketika diberi peluang berucap dalam majlis berkenaan berkata, beliau menyertai DAP kerana merasakan berlaku terlalu banyak ketidakadilan kepada rakyat tetapi didiamkan oleh pihak yang menyokong kerajaan.

“Sebab itulah saya ambil keputusan menyertai PR setelah melihat sistem penyampaian dalam kerajaan tidak efisyen. Tetapi apabila berada di sebelah kerajaan kita tidak mungkin dapat menegur dengan baik tambahan ahli-ahli politik komponen BN dilantik menduduki jawatan di majlis umpamanya, sebagai kuota pelengkap saja.

“Hari ini kita boleh melihat penjawat awam kadang-kadang bekerja dengan arahan orang politik, menyebabkan rakyat yang sepatutnya mendapat manfaat daripada jabatan-jabatan kerajaan semakin susah,” katanya.

Lai turut menyatakan beliau juga kesal dengan pendirian Kerajaan Negeri Pahang yang membenarkan kilang Lynas yang memproses nadir bumi dibenarkan beroperasi di Gebeng, Kuantan tanpa mempedulikan keluhan rakyat dan penduduk yang terlibat.

Turut berucap dalam majlis santai dihadiri lebih 1,000 orang itu ialah Adun Kuala Semantan Syed Hamid Syed Mohamad dan Adun Triang Leong Ngah Ngah dan Pengerusi DAP Temerloh Woo Chee Wan


Ibrahim Ali calon ’Mesra BN’ di Pasir Mas? | Print |
M Faqih & Husin MHI

PASIR MAS, 4 Okt: Kini geger diperkatakan Datuk Ibrahim Ali yang pernah bertanding menggunakan lambang PAS pada pilihan raya umum lalu mahu beralih angin kepada Barisan Nasional (BN) pula.

Ramai mendakwa bekas pemimpin Semangat 46 dan Berjasa itu difahamkan bakal bertanding menggunakan lambang BN pula.

(Ibrahim Ali semasa menjadi calon PRU 2008 dengan menggunakan lambang PAS. Dalam PRU akan datang, beliau dikatakan akan gunakan lambang dacing pula)

Sekiranya andaian itu menjadi kenyataan, tercatatlah sejarah seorang pemimpin yang paling kerap beralih parti, dengan kata lain tidak ada prinsip perjuangan.

Bagi pengundi PAS yang pernah memangkah Ibrahim kerana lambang Bulan pada pilihan raya lalu, ramai tidak menghalalkan perbuatan anggota parlimen terbabit.

Kata mereka Ibrahim kena bertanggungjawab di hadapan Allah Taala bermula di lubang kubur nanti.

Biar pun Ibrahim mulai dianggap sebagai calon mesra BN, namun kehadirannya ternyata membuatkan barisan kepimpinan Umno yang ada sekarang tergugat.

”Bagi membolehkan Ibrahim bertanding menggunakan tiket BN di kerusi parlimen Pasir Mas, Ketua Bahagian, Datuk Hanafi Mamat perlu dipindahkan ke Dun Tendong.

”Sedangkan pada pilihan raya umum lalu Hanafi bertanding di kerusi Dun Pengkalan Pasir. Ketika itu Ahmad Rosdi Mahamad menjadi calon BN berdepan dengan Ibrahim di kerusi parlimen,” kata satu sumber di sini.

Menurutnya Timbalan Ketua Bahagian, Che Johan Che Pa pula mengintai peluang di Dun Chetok. Namun, kerusi itu juga sudah diintai Ketua Pemuda, Najib Rusdan Abdul Rahman.

Medan perebutan di Chetok sedang hangat diperkatakan sekarang apabila Che Johan dan Najib Rusdan dikatakan tidak mahu mengalah.

Malah, pertelingkahan kedua-dua pemimpin Umno terbabit difahamkan tidak mampu diselesaikan lagi apabila seorang daripada mereka dikait dengan kes bakar kenderaan di Pasir Mas pertengahan September lalu.

Manakala Dun Pengkalan Pasir pula lebih terbuka kepada Naib Ketua Bahagian, Abdul Aziz Muhamad.

”Mengapa Hanafi yang pernah menang seketika di Pengkalan Pasir memilih Dun Tendong. Ini kerana baginya BN boleh menang di situ dengan lebih mudah memandangkan ada sisa-sisa pengaruh Ibrahim.

”Jadi laluan diberi Hanafi untuk membolehkan Ibrahim bertanding menggunakan tiket BN di kerusi parlimen,” kata seorang pemerhati politik dari Tendong.

Kelibat Ibrahim untuk terus mempertahankan kerusi parlimen jelas kelihatan pada Ramadan lalu apabila cuba memancing orang ramai dengan sumbangan raya.

Ramai melihat Ibrahim mahu mengulangi taktik 2008 meraih simpati PAS, kini mempamerkan sikap mesra BN, selepas keahlian Umnonya dilucut kerana bertanding tiket Bebas pada pilihan raya kecil Pengkalan Pasir 2005.

Hujah mereka, Ibrahim yang juga Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), NGO fanatik Melayu hanya mengharapkan umpan wang ringgit bagi menarik simpati rakyat.

”Rakyat di Pasir Mas sudah lama kenal siapa Ibrahim, cuma beliau bernasib baik pada pilihan raya umum lalu kerana bertanding di atas lambang Bulan, kalau parti lain usah harap untuk bergelar wakil rakyat,” kata Azmin Md Yusof, 45 dari Kubang Bemban.

Pilihan raya umum ke-13 akan menjawab siapa Ibrahim selepas ini.

Porak peranda rumah tangga Umno juga sudah merebak ke tempat-tempat lain termasuk Gua Musang, Kuala Krai, Tanah Merah, Pasir Puteh dan Rantau Panjang.

Di Gua Musang Ketua Bahagian Umno Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah semakin tergugat apabila kumpulan Umno Baru diketuai Datuk Bazlan Baharuddin difahamkan mulai berkerat rotan dengan bekas Presiden Semangat 46 itu.

Beliau kini dikatakan berganding erat dengan bekas Adun Galas, Mohd Saupi Deraman dan Ketua Wanita, Senator Senator Wan Hazani Wan Mohd Nor.

Krisis kepimpinan Umno Gua Musang sekarang memperlihatkan semula pertembungan pemimpin bekas Semangat 46 dan Umno Baru.

Kemenangan Bazlan sebagai Ketua Pemuda Umno Gua Musang pada pemilihan lalu juga dikatakan tidak diiktiraf Ku Li.

(Ikuti analisis lanjut dalam Harakah edisi cetak keluaran akan datang)



Cincin USD24 juta dikembalikan | Print |
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Kerajaan hari ini menjelaskan bahawa tiada sebarang pembelian ke atas cincin berharga USD24 juta yang didakwa dibeli isteri perdana menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

Dalam jawapan bertulis terhadap soalan Lim Lip Eng (DAP-Segambut), Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Abdul Aziz berkata, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah merujuk perkara itu kepada Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) yang mengesahkan pembelian itu tidak berlaku.

"SPRM hanya menjalankan siasatan bagi kesalahan rasuah, penyalahgunaan kuasa dan penyelewengan sepertimana dalam peruntukan Akta SPRM 2009.

"Dalam isu yang dibangkitkan ini, SPRM telah merujuk kepada JKDM, dan pihak JKDM telah mengesahkan bahawa tiada sebarang pembelian ke atas cincin tersebut. Setelah beberapa hari cincin tersebut dikembalikan semula kepada syarikat pemunya cincin berkenaan," katanya.

Dalam soalan sebelum itu, Lim Lip Eng meminta perdana menteri menyatakan status siasatan PDRM, SPRM dan SKMM berkenaan dakwaan pembelian sebentuk cincin bernilai USD24 juta.

Isu pembelian cincin itu sebelum ini didedahkan Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisham Shaharin yang mendakwa Rosmah membeli cincin berlian dari saudagar permata Jacob and Co di Amerika Syarikat yang berharga RM24.45 juta

Beliau juga mendakwa terdapat bukti jelas kemasukan berlian berkenaan yang didapati menerusi rekod Jabatan Kastam dan Eksais Di Raja Malaysia.

Rosmah bagaimanapun menafikan dakwaan itu dengan menyatakan ia sebagai fitnah dan tidak mahu melayan dakwaan tersebut, selepas dua minggu isu itu ditimbulkan.

Perkara itu juga telah dilaporkan kepada SPRM pada 13 Julai lalu.


Kastam sahkan cincin RM24 juta wujud
Okt 4, 11 1:02pm

Kongsi 3759
Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) mengesahkan cincin berlian RM24 juta yang didakwa dibeli isteri perdana menteri Rosmah Mansor benar-benar wujud.

NONEBagaimanapun, dalam jawapan bertulis kepada ahli parlimen Segambut Lim Lip Eng hari ini, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz (kiri) berkata, tiada pembelian dibuat terhadapnya.

"Dalam isu yang dibangkitkan ini, SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) telah merujuk kepada JKDM, dan pihak JKDM telah mengesahkan bahawa tiada sebarang pembelian ke atas cincin tersebut.

"Setelah beberapa hari cincin tersebut dikembalikan semula kepada syarikat pemunya cincin berkenaan," katanya.

Dalam soalannya, Lim meminta perdana menteri menyatakan status siasatan polis, SPRM dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) terhadap dakwaan pembelian cincin bernama 'Natural Fancy Gray Cushion Cut Diamond'.

Isu itu didedahkan bekas anggota Majlis Pimpinan Pusat PKR Badrul Hisham Shaharin (bawah, kanan) Julai lalu yang mendakwa mempunyai bukti kemasukan cincin itu menerusi rekod kastam.

samm police report on rosmah diamond ring 130711 badrul hisham shaharinDakwanya, rekod itu menunjukkan nama Rosmah dimuatkan dalam ruang penerima dalam borang pelanggan, yang didakwanya bukti menunjukkan pembabitan isteri Datuk Seri Najib Razak itu.

Badrul Hisham yang juga pengerusi NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) melaporkannya kepada SPRM pada 13 Julai lalu.

Rosmah bagaimanapun menafikan dakwaan itu dengan menyifatkannya sebagai fitnah dan tidak mahu melayannya selepas dua minggu ia ditimbulkan.


Hudud: Sejauh mana Najib beri laluan pada Kelantan | Print |
Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU, 4 Okt: Dalam konteks pelaksanaan hukum hudud di Kelantan, kerajaan negeri ingin melihat sejauh mana kesediaan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dalam memberi laluan kepada Kelantan.

“Itu kita nak tengoklah. Jadi kalau kerajaan yang dipimpin Datuk Seri Najib itu boleh memberi laluan kepada kita maka tidak ada masalah, dan boleh buat di Kelantan,” kata Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah Negeri, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Majlis Pelancaran Van Dakwah Bergerak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHEIK) di perkarangan Surau Al-Hikmah, Kompleks Islam Darulnaim, Lundang dekat sini petang semalam.

Turut hadir Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah Negeri Mohamad Mustafa.

Hadir sama Timbalan Mufti Kelantan Datuk Nik Abdul Kadir Nik Muhammad, Pengarah JAHEIK, Datuk Che Mohd Rahim Jusoh dan para pegawainya.

Mohd Amar mengajak masyarakat supaya melihat isu pelaksanaan hukum hudud itu dengan skop yang meluas terutama apabila Enakmen Jenayah Syariah (II) 1993 telah diluluskan Kelantan.

“Kita di Kelantan, kita telah luluskan, cuma tunggu masa pelaksanaan. Sebelum ini kita terhenti kerana amaran daripada Dr Mahathir pada waktu itu,” katanya.

Beliau tidak menolak dakwaan bahawa persepsi ditimbulkan masyarakat terhadap kedudukan yang ada itu adalah suatu ‘kelompongan’ dalam perundangan negara.

“Kalau kita nak menyalahkan Kerajaan Persekutuan, memanglah. Ini kerana (mereka yang masih terkeliru tentang hukum Hudud).

“Kita telah merdeka begitu lama, sudah 54 tahun, dan ini pada pandangan saya kesilapan kerajaan yang ada.

“Dia suka ‘escape’, lari…lari….tidak to face the real isu. Bagi kita parti Islam, kita tidak boleh lari, dan itulah cita-cita kita. Sesungguhnya kewujudan PAS ini kerana nak melaksanakan Islam,” tegas Mohd Amar yang juga Timbalan Pesuruhjaya III PAS Kelantan.

Menurutnya, hasrat itu adalah selaras dengan matlamat PAS ditubuhkan sejak 21 tahun lalu.

Justeru, kata Mohd Amar, peluang perlu diberikan kepada PAS Kelantan untuk mempraktikkan undang-undang Islam itu.

“Hasrat PAS Kelantan melaksanakan hukum Hudud tidak berubah, dan tidak memaksa masyarakat menerimanya,” katanya.


Hudud: MCA jangan buat tuduhan liar | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Resolusi persidangan MCA yang menyatakan hukum hudud menghalang kebebasan beragama dan hak asasi individu menunjukkan tahap kelemahan yang sangat ketara khususnya dari sudut maklumat dan pengetahuan asas tentang Islam dalam Umno Barisan Nasional.

Menurut Bernama, MCA telah meluluskan satu resolusi menolak pelaksanaan hukum hudud bukan sahaja atas sebab ia bercanggah dengan rukun asas Perlembagaan Persekutuan, malah dituduh mereka, hukum hudud ini menghalang kebebasan beragama dan hak asasi individu.

“Kejahilan ini mencerminkan kepada rakyat betapa MCA yang menjadi komponen penting dalam BN selepas Umno, gagal menjaga perasaan umat Islam, sehingga meluluskan satu resolusi yang memalukan tentang Islam.

"Tidak timbul soal Islam menyekat kebebasan agama lain, atau menyekat amalan dan penghayatan agama lain,” terang Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam satu kenyataan pagi ini.

Tuan Ibrahim juga menerangkan sekali lagi bahawa isu hudud bukanlah isu politik, ia adalah satu isu tuntutan agama untuk umat Islam. Beliau juga berharap tiada kengkangan dan campur tangan untuk mengutuk dan menghalang umat Islam dalam menghayati keperluan wajib agama mereka.

“Sehubungan itu, di atas sifat saling hormat menghormati dan toleransi beragama, golongan bukan Islam boleh tidak menyokong hudud, akan tetapi janganlah seperti MCA yang menuduh liar bahawa hukum hudud ini menghalang kebebasan beragama dan hak asasi individu,” nasihat beliau.

Tuan Ibrahim juga berhujah bahawa “Enakmen Jenayah Syariah Kelantan (1993) dan Terengganu (2003) yang telah diluluskan dalam kedua-dua Dewan Undangan Negeri harus diterima” kerana “ia telah melalui proses sistem demokrasi yang diperakui oleh perlembagaan negara.”

“Kedua- dua enakmen ini hanya dikenakan kepada orang Islam sahaja, Manakala golongan bukan Islam dikecualikan dari perundangan syarak kerana mereka bukan Islam,” terang beliau lagi.

PAS, katanya melihat suasana saling hormat-menghormati, memahami dan tidak mencampuri urusan agama lain perlu dikekalkan demi keharmonian negara.

Tambah beliau, rakyat Malaysia mesti memahami bahawa di sisi umat Islam melaksanakan perundangan Islam adalah sebahagian dari ajaran Islam yang mesti dilaksanakan, sebagaimana kewajipan sembahyang, puasa dan lain-lainnya.

“Perundangan Islam bersifat kawalan dan pencegahan agar masyarakat selamat dari anasir yang boleh merosakkan keharmonian masyarakat dan negara, di samping menjamin keselamatan nyawa, harta benda, maruah manusia, akal dan agama.

"Ia juga merupakan tujuan utama syariah Allah diturunkan. Kerana itu, melaksanakan peraturan Islam adalah tuntutan maqasid syariah, bukan sebalik sebagaimana yang didakwa oleh sebahagian golongan yang kurang arif tentang Islam,” terang Tuan Ibrahim, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Tambahnya, PAS juga menyeru dengan baik agar golongan yang tidak mengerti tentang perundangan Islam dan bukan ahlinya agar tidak membuat komentar yang bertentangan dengan realiti perundangan Islam itu.

“Jangan kelirukan lagi benda yang suci yang diturunkan Allah ini. Lihatlah MCA, umat Islam boleh menilai sendiri kesan pemerintahan Umno terhadap nama baik Islam,” kata beliau lagi.

PAS, katanya juga mengharapkan pakar perundangan dan mereka yang berautoriti dari sudut syarak tampil memberikan pandangan mereka, seperti para mufti, alim ulamak dan lainnya agar membantu masyarakat memahami sistem perundangan Islam ini.

Kepada yang tidak menyokong perundangan Islam, kata Tuan Ibrahim boleh terus tidak menyokong, namun ingin ditegaskan bahawa adalah amat tidak adil sekiranya golongan ini menyeru umat Islam melupakan hasrat ini selama-lamanya.

“Dalam konteks demokrasi negara, tugas melaksanakan syariat Allah kini bergantung pada keinginan – bak kata, nak seribu daya, tidak nak seribu alasan.

"Antara PAS dan Umno, umat Islam kini boleh melihat dengan jelas siapa yang seribu daya, dan siapa yang mempunyai seribu alasan dalam melaksanakan dan menerangkan syariat Allah secara dakwah kepada semua lapisan masyarakat,” kata beliau.


Peneroka juga bantah Isa rampas KPF | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 4 Okt: Langkah Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad mencalunkan dirinya sendiri sebagai Pengerusi Permodalan Felda Berhad (KPF) bukan sahaja mendapat bantahan dari kakitangan Felda bahkan juga para peneroka.

Kini berita usaha 'rampasan kuasa' itu tersebar luas dan menjadi buah mulut para peneroka Felda.

Rata-rata mereka menunggu apa sikap rasmi Persatuan Peneroka Felda Kebangsaan kerana turut serta dalam mesyuarat 'rampasan kuasa' itu adalah pengerusinya, Shamsuddin Othman.

Menjelang hari raya Aidil Fitri lepas, Tan Sri Isa Samad telah memanggil satu mesyuarat Lembaga Pengarah KPF dan melantik dirinya sebagai Pengerusi KPF yang baru.

Cadangan itu berdasarkan satu surat sokongan dari Perdana Menteri yang mencadangkan beliau menjadi Pengerusi KPF.

Cadangan itu mendapat sokongan dari Felda Holding, Datuk Sabri Ahmad.

Yang tragisnya bagi warga Felda, pengambilalihan ini dibuat ketika pemegang jawatan itu, Pengarah Besar Felda, Datuk Dzulkifli Abd Wahad tidak ada.

Ketika itu, Dzulkifli sedang menunaikan umrah di Makkah dan hanya pulang ke tanahair pada hari keempat Aidilfitri.

Bagi warga Felda, Datuk Dzulkifli adalah pemimpin terbaik Felda yang mereka temui.

Atas dasar itulah, mereka berpandangan, ini adalah satu rampasan kuasa.

Menurut sumber, beberapa ahli mesyuarat itu membantah cadangan itu kerana Isa bukan ahli koperasi dan tidak boleh menjadi ahlinya.

"Hanya peneroka dan kakitangan Felda sahaja boleh menjadi ahli KPF. Isa hanya dilantik untuk jangka waktu tertentu sahaja dan bukan kakitangan.

"Jadi dia tidak layak jadi ahli. Bagaimana dia hendak jadi pengerusi kalau jadi ahli pun tidak layak.

"Jadi perlantikan ini bertentangan dengan undang-undang kecil koperasi, bagaimana ia hendak disokong," kata seorang kakitangan Felda yang menghubungi Harakahdaily.

KPF adalah sumber kewangan utama bagi kakitangan dan peneroka Felda selain gaji dan pendapatan mereka sebagai peneroka.

Tahun lalu, KPF memberikan dividen sebanyak 15 peratus kepada ahlinya dan dipilih antara 10 koperasi cemerlang di negara ini apabila menerima Anugerah Koperasi Cemerlang (Kluster Besar) 2011.

"Isa ini mempunyai rekod tidak baik sebelum ini. Itu yang kita bimbang tu. Ramai yang menunggu apa yang dia nak cadangkan kepada KPF yang dikatakan nak tranformasikan KPF itu," kata sumber itu.

Menurut sumber itu, Isa dikatakan diminta oleh Perdana Menteri untuk mentranformasikan KPF kepada peringkat yang lebih tinggi lagi.

"Kita setuju tranformasi tu, takkan nak tahap ni je kan. Tetapi kenapa Isa. Satu lagi apa salahnya dengan Datuk Dzul (Dzulkifli Wahad, Pengerusi KPF sekarang).

"Sepanjang pimpinannya, KPF tidak pernah rugi bahkan berjaya memberikan dividen hingga 15 peratus tahun lalu.

"Lagipun KPF ini milik peneroka, bukan orang politik, kenapa kacau," kata sumber itu lagi.

Bagi beliau, apa yang dibimbangi adalah, ini adalah satu rampasan kuasa dari orang politik untuk menguasai kewangan KPF untuk kepentingan mereka.

"Jangan terkejut kalau selepas ini Isa juga akan ambil alih sebagai pengurus Felda United, pasukan bola yang ditubuhkan Felda," kata beliau lagi.

Tiada ulasan: