Ahad, 9 Oktober 2011

DAH MEMANG DIJAJAH...APA NAK DIPUSING2 LAGI...SIBUK NAK MEMBODEK..APA UNTUNGNYA BERBELIT2...AKHIRNYA KITA MATI...HADIRLAH DIMAKAMAH ALLAH PULA....

Peneroka dapat durian runtuh atau "bala" | Print |
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 9 Okt: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) bimbang "durian runtuh" yang dikatakan bakal diterima peneroka selepas penyenaraian Felda Global Ventures Holdings (PGVH) di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) menggelapkan masa depan mereka.

Penyenaraian yang akan dilakukan sebelum pertengahan 2012 ini dibimbangi akan menjejaskan ekuiti Bumiputera dalam Felda kerana ia membolehkan pelbagai syarikat besar melabur dalam institusi tanah yang dikuasai Orang Melayu itu.

Mengulas pengumuman tersebut, Presiden Anak, Mazlan Aliman berkata, penyenaraian tersebut hanya akan membuatkan nasib peneroka terumbang ambing kerana yang akan mendapat keuntungan besar melalui penyenarain itu ialah syarikat-syarikat besar.

"Kebimbangan kita mengenai perkara ini benar-benar menjadi kenyataan. Walapun ucapan Perdana Menteri terlalu pendek tapi bila (Najib) sebut FGVH akan disenaraikan dan kononnya peneroka mendapat "durian runtuh", ini bukan durian runtuh tapi "bala" yang akan diterima peneroka.

"Yang dikatakan "durian runtuh" itu mungkin saham percuma kepada peneroka...mungkin jumlahnya sepuluh hingga 15 ribu tapi barang diingat, bila FGVH disenaraikan di BSKL, ekuiti Bumiputra akan berakhir sebab penyenaraian ini membolehkan pelbagai syarikat besar untuk melabur di Felda," katanya ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Dalam pembentangan belanjawan 2012 Jumaat lalu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kerajaan bercadang menyenaraikan FGVH di Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) sebelum pertengahan tahun 2012.

Mazlan sebaliknya mahu kerajaan mengutamakan teras utama Felda iaitu perladangan dan masa depan peneroka sendiri kerana pelbagai masalah utama peneroka masih belum selesai.

"Kita bukan anti pelaburan dan perniagaan tapi kerajaan harus mengutamakan nasib peneroka dahulu. Soal hutang peneroka, wang tanam semula, masalah selenggara kebun yang tidak diuruskan dengan baik masih membelenggu peneroka.

"Tapi Perdana Menteri langsung tidak menyentuh perkara ini sebaliknya dengan bangga mengumumkan penyenaraian FGVH yang saya pasti bukan peneroka yang mendapat untung besar," katanya yang juga Pengerusi Lajnah Tanah Dan Pembangunan Wilayah PAS Pusat.

Peluang kroni kaut untung

Dalam pada itu, Mazlan turut mendakwa penyenaraian tersebut merupakan "taktik" pihak berkuasa politik untuk terus mengaut keuntungan.

Menurutnya, pengumuman Najib itu dilihat kesinambungan daripada keputusan mesyuarat Lembaga Pengarah Felda yang "dikuasai" Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad.

Ianya termasuk keputusan mencagarkan tanah Felda kepada FGVH yang dibuat tanpa kehadiran Pengarah Besar Felda, Datuk Dzulkifli Abdul Wahab.

"Saya yakin penyenaraian ini tidak lebih daripada menghidupkan kroni mereka kerana mereka tahu asas kekuatan Felda...dengan aset tanah, sektor komoditi yang kukuh, ini peluang terbaik mengumpul kekayaan.

"Bila mereka buat keputusan soal pelaburan, tanah yang dicagar, keputusan melantik Isa Samad sebagai Pengerusi Koperasi Permodalan Felda, ini perancangan mereka yang membawa kepada pengumuman Perdana Menteri," katanya.


Bersih: Diarah hadir tapi mahkamah tutup | Print |
Harakahdaily

BINTULU, 9 Okt: 18 mangsa tangkapan Bersih 2.0 di Bintulu pada 9 Julai lalu yang diarah hadir ke mahkamah hari ini kecewa apabila mendapati mahkamah hari ini tutup ekoran cuti hujung minggu.

Biarpun merasa hairan dengan tarikh yang diberikan, kesemua mereka hadir dan berkumpul di hadapan pintu pagar Kompleks Mahkamah Bintulu kira-kira jam 8.30 pagi ini kerana dimaklumkan akan didakwa pada jam 8.45 pagi.

Antara yang turut hadir adalah dikalangan AJK PAS Kawasan, Adun Kidurong Chiew Chiu Sing dan Adun Krian Ali Biju.

Difahamkan kesemua mereka kemudiannya bersurai selepas sejam menunggu.

"Kita sebagai rakyat Malaysia telah menunaikan tanggungjawab kita dengan hadir ke mahkamah, diatas mendokong perlembagaan, perundangan dan Raja.

"Kita menganggap perkara ini selesai kerana pendakwa yang tidak hadir," kata salah seorang wakil mereka.

Pada 9 Julai lalu, kesemua mereka ditangkap oleh pihak polis ketika sedang minum di sebuah kedai kopi di kawasan komersil Parkcity di sini pada pukul 2.15 petang.

Daripada 18 orang itu, dua daripada mereka memakai baju kuning bertulis 'Bersih 2.0' sewaktu ditangkap.

Penangkapan mereka serentak dengan himpunan aman Bersih 2.0 yang diadakan di Kuala Lumpur pada hari sama.

Menurut pihak polis, kesemua mereka ditahan untuk siasatan mengikut Seksyen 47 Akta Pertubuhan 1966.

Bagaimanapun kesemua mereka dibebaskan dengan jaminan polis dan diarah hadir ke mahkamah untuk pendakwaan hari ini.


PAS sokong BGP kepada allahyarham Noramfaizul | Print |
Ahmad Danial

ALOR GAJAH, 9 Okt: Pesuruhjaya PAS Negeri Melaka, Adly Zahari (gambar) menyokong langkah kerajaan negeri menganugerahkan Bintang Gagah Perkasa (BGP) kepada Allahyarham Noramfaizul Mohd Nor yang terkorban di Somalia semasa menjalankan tugas pada 2 September lalu.

"Kita sokong usaha pengiktirafan ini, beliau memang layak menerimanya malah sepatutnya beliau dianugerahkan dengan anugerah yang lebih dari itu.

"Beliau mempertaruhkan nyawa, tidak semua orang berani menjalankan tugas yang mencabar ini, bukan setakat tenaga dan keringat malah nyawa" ujar Adly

Penganugerahan pingat Bintang Gagah Perwira (BGP) kepada Allahyarham sempena sambutan Hari Kelahiran Yang Dipertua Negeri, Tun Mohd. Khalil Yaakob yang ke-73 semalam.

Namun begitu, Adly Zahari kesal kerana tiada seorang pun polis dan tentera Melaka yang layak menerima bintang tersebut setakat ini.

"Kenapa ini boleh berlaku, adakah tiada seorang pun polis atau tentera Melaka atau Malaysia yang layak untuk menerima bintang tersebut?"

"Atau polis dan tentera selama ini memang terabai dan tidak diiktiraf oleh kerajaan negeri Melaka," tambah Adly.

Menurut Adly, BGP diwujudkan bagi mengenang jasa polis dan tentera kepada negeri Melaka dan negara.

"Mustahil tiada yang layak semenjak 1978," kata beliau.


Kontroversi Tanah Melayu tidak pernah dijajah
Ismail Abu Bakar| abisma82@yahoo.com

Tuan Pengarang ,

Ramai rakyat Malaysia prihatin termasuk saya terkejut, terpinga-pinga , tertanya-tanya dan ternganga-nganga kehairan apabila mendengar kenyataan Prof Zainal bahawa Tanah Melayu tidak pernah terjajah hanya di NAUNG, kecuali tiga Negeri-negeri Selat iaitu Singapura,Pulau Pinang dan Melaka. Prof Zainal juga telah menyatakan bahawa Tanah Melayu hanya dijajah semasa pemerintahan Jepun ,selepas Jepun menyerah diri dan semasa Gagasan Malayan Union tahun 1946 sehingga awal tahun 1947. Prof Zainal juga menambah bahawa dalam Perjanjian Pangkor 1874, tidak tercatat Tanah Melayu khususnya Perak akan dijajah penjarah Inggeris dan Perjanjian tersebut telah ditandatangan di Singapura!

Saya dan warga prihatin merasakan ianya suatu penipuan dan igauan disiang hari yang terkeluar dari minda dan mulut seorang cendikiawan yang telah kekeringan ilmu dan idea yang terhakis oleh usia yang lanjut ( walau pun baru 67 tahun ) lantaran pukulan seorang yang bernama Mat Sabu. Seluruh Negara Malaysia terkejut beruk apabila mendengar kenyataan Prof itu walau pun ada dua ex yang bersetuju iaitu ex-PM Mahathir yang mudah lupa dan ex-KPN Hanif yang hendak kembali kezaman sebelum diNAUNG Inggeris ( dia boleh balik pakai tengkolok, keris dan berlaga ayam! ).

Oleh kerana Zainal seorang Prof yang dianggap pakar dalam sejarah walau pun bukan bidang khusus beliau, ramai merasakan sukar untuk menyanggah kenyataan itu, mungkin juga ramai yang buta sejarah terutama golongan remaja lantas menyetujuinya atau ada yang tidak kisah langsung. Rasanya tidak perlu pakar untuk mengetahui dan memahami Sejarah Tanah air, yang penting ia mesti jujur dan telus. Namun saya sebagai orang kebanyakan dan rakyat prihatin ingin menarik perhatian dan penghayatan seluruh pembaca kepada persoalan berikut:-

I ) Mengikut sejarah yang saya pelajari , buku-buku dan artikel-artikel yang saya baca; pada tahun 1511 Kerajaan Islam Melaka telah kalah kepada Portugis yang dipimpin oleh Alfonso d’ Albuqurque, dan Melaka terus diperintah oleh Portugis sehingga ditawan Belanda. Adakah Melaka hanya dinaung Portugis bukan dijajah?

2 ) Dalam tahun 1641 Belanda telah menyerang dan berperang dengan Portugis, akhirnya berjaya mengalahkan Portugis dan mengambil alih pemerintahan Melaka . Adakah Belanda itu hanya menaung Melaka bukan menjajah?

3 ) Dalam tahun 1795 Melaka telah diserahkan kepada Inggeris oleh Belanda kerana bimbang kemungkinan serangan Peranchis. Pulau Pinang adalah sebahagian dari Kedah, Francis Light telah menipu dan merampasnya dari Sultan Kedah juga tahun 1795. Singapura pula adalah takluk Johor, tetapi Stamford Raffles merampasnya dengan memujuk Sultan Husin yang dibuang daerah dan melantik semula sebagai Sultan Johor, kemudian membuat perjanjian secara terpaksa dengan Raffles pada 6 Februari 1819.

4 ) Prof Zainal menyatakan hanya Negeri-negeri Selat sahaja yang dijajah, bukankah asalnya Pulau Pinang, Singapura dan Melaka itu sebahagian dari Tanah Melayu, yang memecahkan Tanah Melayu kepada tiga bahagian,Straits Settlements,Federated Malay States dan Unfederated Malay States itu Penjajah Inggeris. Ini pun menunjukkan satu petanda dan bukti bahawa Tanah Melayu dijajah Inggeris!

5) Pada 20 Januari 1874 Perjanjian Pangkor telah ditandatangani oleh Sir Andrew Clarke Gabenor Negeri Selat dengan Raja Muda Abdullah yang berkuasa di Hilir Perak diatas kapal HMS Pluto di Selat Dinding, kawasan perairan antara Lumut dengan Pulau Pangkor (Prof Zainal telah menyatakan bahawa perjanjian tersebut ditandatangani di Singapura,ini satu kesilapan fakta atau penipuan yang disengajakan !) Perjanjian ini dengan secara langsung membenarkan Inggeris mencampuri urusan pemerintahan Negeri Perak . Persetujuan dan kebenaran ini merupakan kesilapan besar Sultan Abdullah yang membawa kepada campurtangan dan penjajahan British.Apakah tindakan ini tidak tercatat dalam perjanjian itu dan mencampuri urusan itu bukan penjajahan namanya? Kalau tidak dijajah kenapa Datuk Maharaja Lela dan orang-orangnya boleh menentang dan membunuh Residen Inggeris J.W.W. Birch?Apakah perjuangan Pahlawan-pahlwan Melayu yang menentang Inggeris seperti Mat Kilau dan lain-lain itu bukan kerana tidak akur dengan penjajahan Inggeris?

6 ) Bermula dengan tiga buah negeri Melayu yang dipanggil Negeri Selat oleh penjajah Inggeris berlaku pula peristiwa di Perak, Inggeris terus berusaha untuk mendapatkan ( menjajah ) negeri-negeri Melayu yang lain dengan memujuk dan menipu Raja-raja Melayu serta menjadi orang tengah dalam peperangan saudara dikalangan negeri-negeri itu.Sebagai contoh Negeri Pahang, apabila berlaku pertembungan antara Wan Mutahir dengan Wan Ahmad, akhirnya Wan Mutahir kalah lantas British mengiktiraf Wan Ahmad sebagai Sultan dan bersetuju menerima Residen Inggeris, dikuatkan pula dengan pembunuhan seorang China rakyat naungan British. Residen J.P.Rodger yang ditempatkan di Pahang telah mencampuri urusan percukaian dan hasil Pahang, lantas ditentang oleh Dato Bahaman dan orang-orangnya yang akhirnya dituduh sebagai pendurhaka kepada British dan Sultan. Apakah tindakan Residen bukan sebagai penjajah? Bukankah Dato Bahaman itu bangkit menentang penjajah Inggeris!

7 ) Di Kelantan, salah satu Negeri yang tidak bersekutu, British telah campur tangan dalam urusan tanah negeri tahun 1909, Tok Janggut atau Haji Hasan Munas tidak bersetuju dan telah menentang dengan cara berjihad. Pada 25 April 1915 Tok Janggut dan pengikut-pengikutnya menyerang bandar Pasir Puteh dan bertempur dengan Pasukan Malay State Guides ( askar berbangsa Melayu upahan British). Akhirnya pada 24 Mei 1915 Tok Janggut telah mati syahid, mayatnya digantung kepala kebawah dan diarak seluruh bandar Kota Bharu . Ini adalah kerja penjajah Inggeris yang biadab, zalim dan mencampuri urusan pemerintahan negeri. Juga berhasrat terus menjajah seluruh Tanah Melayu!

8 ) Setelah seluruh Tanah Melayu dijajah,Raja- raja Melayu masih dikekalkan,kecuali Negeri-negeri Selat; Penjajah British yang diwakili Residen telah mengambil alih semua kuasa pentadbiran Negeri kecuali urusan Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu. Bidang ini kekal dibawah kuasa Raja-raja Melayu hingga kini. Inilah kesan dan implikasi dari penjajahan yang dikatakan tidak pernah menjajah tadi!

9) Seawal tahun 1937 pula, era penentangan terhadap penjajah Inggeris telah bermula iaitu apabila Kesatuan Melayu Muda ( KMM ) yang dipimpin oleh Allahyarham Ibrahim Haji Yaakob telah ditubuhkan di Kampung Baru Kuala Lumpur. Selain dari itu banyak lagi pertubuhan orang-orang Melayu yang berjuang menentang Penjajah seperti PKMM,AWAS,API dan sebagainya. Akhirnya mereka ini dicap kumpulan kiri dan pro-komunis! Mereka ini bukan sahaja menjadi seteru Penjajah malah ditentang oleh UMNO yang pro-British pada ketika itu.

10 ) Selepas Jepun menyerah tahun 1945, Parlimen British telah mencadang dan meluluskan Gagasan Malayan Union tahun 1946. British menghantar Harold Mc Michael untuk memujuk Raja-raja Melayu supaya menerima cadangan itu untuk dilaksanakan di Tanah Melayu. Mengetahui muslihat jahat PENJAJAH ini , orang-orang Melayu dibawah pimpinan Dato Onn Jaafar telah bangun menentang dengan membuat demonstrasi awam secara besar-besaran. Bukankah ini tandanya British menjajah Tanah Melayu! ( Catatan: Dato Onn yang menubuhkan Umno 1946, meninggalkannya tahun 1951!)

11) Setelah Malayan Union gagal dikuatkuasakan, dalam tahun 1948 Persekutuan Tanah Melayu ditubuhkan oleh British yang mengecualikan Singapura telah ditubuhkan , serentak dengan itu golongan pejuang kiri yang bukan dari Umno ditangkap,parti yang dianggap kiri diharamkan dan dharurat diisytiharkan di seluruh Tanah Melayu. Ada diantara pemimpin ini yang lari, ada yang dipenjara dan ada yang bersekongkol dengan Parti Komunis. Penjajah mesgisytiharkan perang terhadap komunis dan orang-orang yang bersekongkol dengan nya seperti Rashid Mahidin, Abdullah C.D, Shamsiah Fakeh dan lain-lain termasuk Mat Indera yang menjadi kontroversi sekarang. Siapakah yang melakukan semuanya ini? pastinya Penjajah Inggeris!

12 ) Dalam tahun 1955 Pilihan Raya telah diadakan sebagai persediaan untuk kemerdekaan, kemudian Tunku dan kumpulan Perikatan telah pergi ke London untuk berunding menuntut kemerdekaan dengan Kerajaan British, tempat perundingan ialah di Pejabat Koloni British di London. Dalam tahun 1956 Tunku dan rombongan telah beberapa kali pergi ke London untuk berunding dan menetapkan tarikh KEMERDEKAAN.Kalau tidak dijajah kenapa berunding dengan Inggeris dan di Pejabat Koloni ?

13 ) Apabila hendak Merdeka, untuk menyelesaikan masalah penyatuan kaum di Tanah Melayu iaitu Melayu, China dan India, diadakan Kontrak Sosial dan dijadikan asas Perlembagaan Tanah Melayu khususnya artikel 153. Penjajah Inggerislah yang bertanggung jawab dalam isu ini!
14 ) Dalam tahun 1956 Perlembagaan Negara hendak disesdiakan, Penjajah British melantik Lord Reid sebagai Pengerusi Panitia Penggubal, ahli-ahlinya ialah Ivor Jenning dari England ,Hakim Malik dan Hakim Hamid dari India dan Pakistan. Tiada seorang pun wakil dari Tanah Melayu. Ini bermakna British yang menentukannya sebagai penjajah yang berkuasa keatas Tanah Melayu! Kenapa pula Britiish yang merangka Perlembagaan Tanah Melayu?

15 ) Persetujuan telah dicapai bersama Kerajaan British,tarikh kemerdekaan ditetapkan pada 31 Ogos 1957. Pada tarikh tersebut satu sambutan besar-besaran telah diadakan dan Tunku Perdana Menteri Pertama telah melaungkan KEMERDEKAAN sebanyak tujuh kali. Kalau tidak dijajah mengapa ada kemerdekaan dan disambut tiap-tiap tahun mulai tarikh tersebut, cuma tahun 2011 sahaja digantikan dengan Hari Penubuhan Malaysia pada 16 hb September, itu pun idea dan saranan Pakatan Rakyat!

16 ) Orientalis mencatat sejarah kedatangan kuasa Barat ke Timur selepas Perang Salib tahun1097- 1292, bertujuan untuk membeli dan berniaga rempah ratus, sebenarnya tujuan hakikinya ialah untuk meluaskan tanah jajahan dan mengembang Ugama Kristian. Lantaran itu banyak negeri-negeri Timur yang dijajah dan ramai anak negeri yang dikristiankan seperti di Indonesia, Filiphina, Tanah Melayu sendiri. Mereka mendirikan gereja,sekolah mubaligh dan sekolah-sekolah sekular mereka serta menerapkan korukulum mereka dalam sistem pembelajaran dengan mengenepikan pelajaran Agama Islam. Dasar Pelajaran hanya dipinda sedikit dengan Penyata Razak tahun 1956 dan diubahsuai oleh Penyata Rahman Talib 1960. Di Melaka contohnya terdapat kumpulan Serani hasil kacukan Melayu/Portugis, kumpulan ini hampir semuanya beragama Kristian,inilah hasil penjajahan dan proses kristianisasi yang dijalankan Penjajah . Selepas itu British pula menjalankan usaha yang sama tetapi lebih bercorak penjajahan minda dan diplomasi. Kita boleh lihat sendiri berapa ramai orang Melayu/Islam yang dimurtadkan contoh Natrah awal 1950an,Hartina Kamarudin,Asiah Bohari dan lain-lain tahun 90an-awal 20an dan bagaimana pula sistem pemerintahan Negara dan corak peradaban masyarakat dan minda rakyat khususnya pemimpin sekarang? Apakah ini bukan kesan penjajahan?

17 ) Negeri-Negeri Tanah Melayu pada asalnya Islam dan menjalankan Hukum Islam dalam pemerintahan , tetapi apabila dijajah ia menjadi sekular dan Islam tidak dipraktik lagi hingga sekarang walau pun terlepas dari NAUNGN British. Hukum dan Peraturan Islam sudah menjadi asing walau pun kepada orang-orang Islam sendiri dan Negara kita yang pada asalnya Islam. Gara-gara siapakah perkara ini berlaku, pastilah Penjajah!

Kesimpulan dari rasional dan fakta yang saya kemukakan diatas ternyata kenyataan Prof Zainal yang Tanah Melayu tidak dijajah itu suatu ungkapan yang tidak boleh dipercayai dan tidak masuk akal orang yang tahu serta rakyat Malaysia yang prihatin. Saya berpendapat Prof cuma melakukan pengalihan tumpuan rakyat dari isu yang lebih besar yang melanda Negara dan kepimpinannya sekarang. Oleh kerana isu Mat Indera yang dikaitkan dengan komunis, dibangkitkan oleh Mat Sabu seorang ahli politik alternatif, tindakan ini dilakukan oleh mempamirkan kesalahan Mat Sabu kepada masyarakat bahawa beliau salah. Apa yang dituntut ialah agar ahli sejarah tidak memadamkan peranan yang dimainkan oleh golongan lain dalam menuntut kemerdekaan bukan YTM Tunku dan orang-orang Umno sahaja.

Jelaslah tindakan Prof Zainal yang terlalu pro-Umno, cuba membutakan mata masyarakat khususnya orang-orang Melayu dan cuba menafikan golongan lain yang dianggap kiri dan pro-komunis itu telah mula berjuang menuntut kemerdekaan sejak tahun 1937 lagi, berbanding Umno yang berbincang dan menerima kemerdekaan seawal tahun 50an sahaja iaitu selepas Umno bertukar pemimpin dari Dato Onn kepada YTM Tunku Abdul Rahman.
Kenyataan Prof itu ternyata salah dan palsu, tambahan pula YAB Timbalan Perdana Menteri telah memperakui Tanah Melayu telah dijajah seperti kenyataan beliau dalam parlimen pada 4 Oktober yang lalu, YM Dato Prof Zainal ternyata cuba mengabui mata rakyat seluruhnya. Sebenarnya fakta sejarah tidak boleh diubah, yang boleh hanya memasukkan fakta-fakta yang sengajakan ditinggalkan tentang perjuangan menentang penjajah dan perjuangan menuntut Kemerdekaan oleh golongan yang dianggap penderhaka dan golongan kiri yang dianggap pro-komunis!

“YANG LOREK ITU KENDI, YANG MERAH ITU SAGA,
YANG CANTIK ITU BUDI, YANG INDAH ITU BAHASA.

Terima Kasih, Wassalam!

Tiada ulasan: