Ahad, 9 Oktober 2011

PINDAHLAH MAHKAMAH TINGGI MANA PUN...AKHIR MAHKAMAH ALLAH DIAKHIRAT MENENTUKAN...SABIT SALAH...MAKA NERAKALAH TEMPAT PALING AULA...DUNIA KADANG2 LEPAS

Najib tak faham, kata presiden PAS | Print |
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 9 Okt: Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang menyifatkan Perdana Menteri sebagai "tidak faham" konsep Negara Berkebajikan yang mahu dibawa PAS apabila mendakwa BN sudah lama melaksanakannya.

Sebagai menjawab 'sindiran' Datuk Seri Najib Razak sewaktu membentangkan Bajet 2012 Jumaat lalu, Presiden PAS itu menjelaskan, tiga asas utama Negara Berkebajikan hampir tidak dilakukan kerajaan BN selama lebih 54 tahun memerintah.

"Pertamanya, Negara Berkebajikan mestilah ditadbir oleh pemerintah yang berintegriti atau beriman dan juga rakyat yang berintegriti. Dengan membazirkan wang rakyat untuk membayar bil air dan elektrik rumah Perdana Menteri berjumlah jutaan ringgit tidaklah menggambarkan pemimpin yang berintegriti.

"Keduanya, Negara Berkebajikan mestilah bercirikan kerajaan yang wajib memberi pertolongan kepada rakyat yang memerlukan secara adil.

"Ketiga, negara berkebajikan menekankan ciri kepimpinan yang beriman, berakhlak, menepati janji dan adil untuk semua. Nampaknya Perdana Menteri yang membentangkan belanjawan ini sebagai Menteri Kewangan gagal sama sekali memahami apa yang dimaksudkan oleh PAS sebagai Negara Berkebajikan," katanya.

BN nafi hak

Tindakan kerajaan terus menafikan royalti minyak di Kelantan dan Terengganu sejak bertahun-tahun juga katanya, jelas menggambarkan ciri pengkhianatan dan tidak menepati perjanjian, malah jauh sekali memenuhi ciri Negara Berkebajikan.

Begitu juga dengan pemberian bantuan kepada rakyat yang bersifat bermusim di kala kerajaan memerlukan undi rakyat dan membiarkan rakyat tersepit dengan kenaikan harga barang dan petrol di luar waktu pilihanraya.

Selain itu, manipulasi sistem pilihanraya melalui undi pos, daftar pemilih yang kotor, penggunaan jentera kerajaan dan memberi IC kepada warganegara asing untuk mengundi, jelas satu tindakan tidak berintegriti dan tidak amanah serta menutup pintu muhasabah oleh rakyat dalam pilihanraya.

"Ini hanya beberapa contoh jelas bahawa BN jauh sekali menepati konsep Negara Berkebajikan yang hendak dibawa oleh PAS," katanya lagi.

Sehubungan itu beliau mahu rakyat menilai bahawa Negara Berkebajikan yang mahu dibawa oleh PAS bersama Pakatan Rakyat jauh lebih besar dan luas kerangkanya berbanding BN yang memfokus kepada pemberian subsidi semata-mata.

Konsep Negara Berkebajikan PAS jelasnya meliputi hak rakyat untuk dilayan secara adil, agihan ekonomi yang adil, hak bepolitik secara bebas serta keperluan sosial yang wajib dipenuhi.

Lebih penting, pemimpin dan rakyat yang berintegiti dan seterusnya membentuk Malaysia yang sejahtera dalam semua aspek, bukan sekali-kali bersifat pemberian habuan bersifat sementara di masa rakyat diperlukan semata-mata.

PMBK tuntut RM1.8 juta tanah diceroboh peneroka | Print |
Aslani M

KOTA BHARU, 9 Okt: Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) menuntut kehilangan hasil dan kerugian berjumlah RM1.8 juta terhadap peneroka yang menceroboh tanah miliknya di Air Piau 1 dan Air Piau 2, Tanah Merah.

Dalam afidavit pembelaan PMBK menyebut pencerobohan dan kacau ganggu dilakukan plaintif menyebabkan pihaknya mengalami kerugian akibat tidak dapat mengutip hasil.

Selain itu terpaksa menanggung beban kos gaji pekerja-pekerja ladang yang sudah diikat kontrak bekerja.

PMBK merupakan defendan ketiga dalam tuntutan saman 55 peneroka Air Piau 1 dan Air Piau 2 terhadap empat lagi pihak iaitu Felcra Bhd, kerajaan negeri, Pengarah Tanah dan Galian Kelantan dan pentadbir Tanah Jajahan Tanah Merah.

Pada writ saman yang difailkan pada 20 September lalu peneroka terbabit yang diketuai Mat Che Pa, 58 menuntut diberi kelulusan memiliki tanah seluas enam ekar setiap seorang.

Selain itu ganti rugi am, faedah 8 peratus atas segala kos dan perbelanjaan yang terpaksa ditanggung semua plaintif.

Kesemua plaintif diwakili peguam Mohd Nasir Abdullah daripada Tetuan Mohd Nasir dan Mohd Haizal.

Manakala peguam Hisham Fauzi mewakili PMBK dan Penasihat Undang-Undang Negeri mewakili defendan kedua, keempat dan kelima. Bagaimanapun tiada peguam mewakili Felcra.

Pengurusan kes tersebut didengar hari ini di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Kota Bharu, Nariman Badruddin.

Dalam writ saman plaintif mendakwa mengusahakan tanah di Air Piau 1 dan Air Piau 2 atas persetujuan anggota Exco kerajaan negeri, Datuk Mustapha Yaacob sekitar tahun 1980-an.

Plaintif menyebut defendan pertama telah berurusan dengan peserta-peserta projek Air Piau 1 dan Air Piau 2 supaya menyerah projek terbabit untuk dimajukan dan akan menyerah kembali kepada peserta selepas kos pembiayaan projek mencapai pulangan modal.

Disebut juga pada 2007 defendan kedua mengambil alih projek Air Piau 1 dan Air Piau 2 daripada defenda pertama dan diberi hak kepada PMBK.

Plaintif juga mendakwa dinafikan usaha secara total dan penyerahan tanah tersebut oleh Felcra kepada kerajaan negeri sebagai satu penafian terhadap usaha mereka.

PMBK mendapat surat hak milik ke atas tanah tersebut pada Ogos lalu.

Hisham berkata, anak guamnya turut memohon perintah mahkamah supaya plaintif atau agen-agennya mnghentikan segala kacau ganggu dan pencerobohan ke tanah milik defendan ketiga di Mukim Sokor, Tanah Merah.

”Selain itu ganti rugi sebanyak RM1.8 juta akibat kerugian dialami defendan bermula Mac hingga September lalu kerana pekerja ladang tidak dapat melaksanakan kerja,” katanya ditemui di sini.

Turut juga dituntut ganti rugi am akibat kesusahan serta kerugian yang ditanggung ekoran pencerobohan dan kacau ganggu plaintif.

Mahkamah Tinggi menetapkan 23 Oktober ini bagi pengurusan kes berkenaan.

Hadir sama di mahkamah hari ini sebahagian besar peneroka terbabit, difahamkan mereka datang dengan bas yang ditaja khas pihak tertentu.


Kelantan dicadang lantik Harussani sebagai pemerhati | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Okt: Kerajaan negeri Kelantan dicadang melantik Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria sebagai pemerhati perlaksanaan hudud di negeri itu.

Cadangan itu dilontarkan Dewan Pemuda PAS Perak ekoran pandangan Harussani yang menasihatkan agar pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak membenarkan undang-undang hudud dilaksanakan di Kelantan.

"Kami bersedia untuk mengadakan pertemuan dengan Tan Sri Harussani untuk menjayakan perlaksanaan Hukum Hudud di Kelantan tersebut.

"Kami juga mencadangkan agar Kerajaan Negeri Kelantan melantik Tan Sri Harussani sebagai pemerhati bagi pelaksanaan Hukum Hudud tersebut," kata Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Perak, Dr Raja Ahmad Al-His.

Menurutnya, pandangan mufti Perak itu amat bertepatan dan seharusnya disokong oleh semua pihak bagi melihat sendiri contoh yang akan dilaksanakan Hukuman Hudud di sana.

"Malah kami yakin pandangan Tan Sri Harussani terhadap Hukum Hudud di Kelantan sudah tentunya ianya berasakan sepertimana yang dijelaskan di dalam Al-Quran itu sendiri," katanya.

Sehubungan itu, mereka menyatakan sokongan penuh terhadap kenyataan Harussani di dalam isu pelaksanaan Hukum Hudud di Kelantan tersebut.

"Malah kami tekankan sekali lagi bahawa kami sanggup bekerjasama dengan siapa sahaja asalkan untuk menjayakan perlaksanan Islam dan bukan seperti Umno yang bertarik tali dengan MCA di dalam isu Hukum Hudud ini," tegasnya.


Bajet 2012: BN terus abai anak muda | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Okt: Dewan Pemuda PAS Pusat mendakwa Bajet 2012 yang dibentang Perdana Menteri Jumaat lalu juga membelakangkan kebajikan golongan belia.

Naib Ketuanya, Dr Raja Ahmad Al-His berkata dalam pengumuman itu, tiada peruntukkan khusus untuk pembangunan insan dan latihan untuk anak muda.

"Kerajaan BN juga dilihat tidak mampu menyediakan alternatif pekerjaan untuk menampung kadar pengangguran graduan di tanahair yang semakin meningkat.

"Tiada perancangan untuk merangka mencetuskan pekerjaan yang kompatatif serta nilai idea baru terutamanya dalam industri pertanian moden buat anak muda," katanya.

Mengulas lanjut beliau berkata, di saat ekonomi negara yang kurang bermaya, kerajaan hanya menumpukan pengekalan nilai sedia ada di universiti tempatan tanpa cuba mewujudkan kreativiti sosial dan ekonomi.

Menurutnya, kerajaan sewajarnya memperuntukan sejumlah peruntukan buat universiti tempatan bagi melatih bakal graduan dalam pengurusan risiko dan kreativiti kerja.

"Anak muda yang diluar lingkaran kampus dilihat semakin terpinggir dalam isu pencarian pekerjaan.

"Malah dalam konteks membina kerangka niaga buat generasi muda tiada penumpuan kursus sama ada kemudahan membuka peniagaan dalam bentuk teknologi dan perkilangan," tegasnya lagi.

Beliau turut membidas bajet yang dianggap 'gula-gula pilihan raya itu' berhubung kebergantungan kerajaan terhadap pihak luar sehingga menafikan kemampuan anak tempatan terutama graduan yang berkemahiran dalam bidang tersebut.

Berhubung pembangunan sukan pula, kerajaan katanya hanya menumpukan prasarana dan bukannya jatidiri penggiat sukan tanahair ini.

"Dalam memberikan insatif dan kemahiran baru kepada semua atlet dilihat adalah paling penting yang tidak diambil kira oleh pihak Kerajaan.

"Pembangunan sukan bukan hanya memerlukan banyak prasarana, tetapi memerlukan kekuatan kemahiran yang tidak pernah menjadi keutamaan kepada semua atlet," ujarnya.

Bidas berkebajikan BN

Sementara itu beliau turut membidas Najib yang mendakwa BN lebih awal melaksanakan konsep Negara kebajikan.

"BN perlu sedar kerana lebih 54 tahun memerintah semenjak negara mencapai Kemerdekaan, rakyat masih tidak melihat pendekatan kebajikan yang diberikan oleh Kerajaan BN selama ini.

"Tetapi ianya terlalu banyak ketirisan wang rakyat yang mengenggelamkan pendekatan kebajikan yang BN akui telah berikan sebelum ini lagi," tegasnya.


Kickdefella mohon pindah kes ke Kuala Lumpur | Print |
M Faqih

KOTA BHARU, 9 Okt: Blogger, Syed Azidi Syed Abdul Aziz, 41 memohon Mahkamah Tinggi di sini memindahkan perbicaraan kes saman Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa terhadapnya ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Dalam afidavitnya hari ini beliau mendakwa aspek keselamatan diambil kira dalam permohonan memindahkan kes ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. Disebut juga dalam afidavitnya kini beliau berada di bawah jagaan pihak polis.

Dalam permohonan yang sama beliau menyebut alasan sumber kewangan terhad, dan perbelanjaan dikeluarkannya bagi mengendali kes tersebut dianggap lebih memudaratnya.

Syed Azidi yang lebih dikenali dengan gelaran Kickdefella diwakili peguam dari Tetuan Hafarizam Wan dan Aisha Mubarak.

Bagaimanapun permohonan itu dibantah peguam plaintif, Hisham Fauzi di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Kota Bharu, Nariman Badruddin pada pengurusan kes itu hari ini.

Pada 19 September Husam memfailkan saman terhadap Syed Azidi dengan tuntutan ganti rugi sebanyak RM5 juta ekoran penyiaran artikel yang ditulis defendan berunsur fitnah terhadap plaintif.

Rencana tersebut bertajuk 'Husam telah menipu rakyat dan sahabat’ diterbit pada 27 Januari 2011, kedua, ‘Sebelum kita lupa Normala Sudirman’ (3 Februari 2011) dan artikel ‘Husam itu pembohong’ (3 Julai 2011).

Pada writ saman juga Husam menuntut Syed Azizi memohon maaf secara bertulis tanpa syarat, memadam rencana terbabit dalam laman blog defendan dan mengiklankan permohonan maaf dalam akhbar nasional harian bahasa Melayu.

Turut dituntut ganti rugi teladan, ganti rugi melampau serta ganti rugi punitif.

Satu injunksi bagi menghalang defendan atau ejen-ejennya atau sesiapa sahaja daripada berkomunikasi, memberi komen, mengulangi atau menyebabkan penerbitan kenyataan-kenyataan atau perkataan yang berunsur fitnah terhadap plaintif turut dikemukakan.

Hisham berkata, pendengaran tuntutan plaintif akan diadakan pada 1 November hadapan.


Tiada ulasan: