Selasa, 11 Oktober 2011

BILA KITA TAK MEMAHAMI ISLAM...TAK MENGAMAL.@BERAMAL...LAGI TERUK MELAKUKAN MAKSIAT...TAK MEMPELAJARI ISLAM...ORANG BEGINI AKAN MENOLAK HUDUD...

Politik yang halang hudud, bukan perlembagaan | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 10 Okt: Sikap negatif dan kefahaman yang salah menjadi punca mengapa tekad politik (political will) untuk melaksanakan hukum hudud tidak wujud di Malaysia.

Demikian kata Profesor Dr Abdul Aziz Bari (gambar) ketika diminta menjelaskan halangan sebenar pelaksanaan undang-undang itu di negara ini.

Tambahnya perlembagaan tidak menghalang kerana tidak ada peruntukan yang menuju ke arah itu.

Sebaliknya, beliau menambah, jika perlembagaan dibaca dengan betul dan tidak prejudis hudud boleh dilaksanakan.

Pakar perlembagaan yang juga Felo Kanan IDEAS itu berkata sifat perlembagaan yang kononnya sekular itu pun tidak wujud.

"Tak mengapalah mereka boleh kata perlembagaan apa yang mereka mahu: sekular, taghut, anti-Islam dan sebagainya. Yang penting di dalam perlembagaan tidak ada peruntukan yang menyatakan perundangan Islam tidak boleh dilaksanakan," ujarnya.

Ditanya mengenai Perkara 4(1) Perlembagaan Persekutuan Aziz berkata: "Peruntukan ini hanya mengingatkan kita yang segala tindakan dan undang-undang perlu akur dengan batasan perlembagaan. Pendeknya undang-undang, termasuk hudud, perlu dilaksanakan dalam kerangka dan skima perlembagaan.

Pada hakikatnya peruntukan yang didakwa mengkesampingkan Islam itu sebenarnya hendak mempastikan yang perlembagaan ini benar-benar berguna kepada semua orang sebab sekiranya perlembagaan boleh diketepikan maka ia tidak berguna. Itulah maksud Perkara 4(1)".

Dualisme

Mengenai isu diskriminasi dan dualisme dalam perundangan beliau menjelaskan: "Ciri ini sudah wujud lama di Malaysia; kita ada undang-undang sivil dan syariah dan kita mengambil pendekatan tidak mahu memaksakan hukum Islam kepada bukan Islam. Tetapi bagi orang Islam mereka tidak ada pilihan; mereka tertakluk kepada hukum Islam".

Aziz menegaskan pelaksanaan hudud tidak akan menjejaskan hak orang bukan Islam. Ini kerana ia hanya dilaksanakan di kalangan umat Islam sahaja.

"Tetapi apabila hudud tidak dilaksanakan ini adalah satu penafian hak terhadap umat Islam. Ini kerana perlembagaan - melalui Perkara 11(1) - menjamin hak umat Islam untuk menganut agama itu sebagaimana yang dituntut oleh syariat. Hidup di bawah sistem Islam ialah hak umat Islam yang tidak boleh dinafikan," tegasnya.

Mengulas mengenai bidang kuasa jenayah yang diletakkan di tangan persekutuan beliau berkata: "Kita perlu akur bahawa bidang kuasa jenayah di dalam negara kita ada dua; yakni sivil dan syariah. Manakala jenayah sivil adalah bidang kuasa persekutuan jenayah syariah adalah kuasa negeri".

Aziz berkata salah satu hujah untuk pendapat tersebut ialah bidang kuasa mengenai hukum syarak yang diletakkan di tangan negeri. "Kita perlu melihat isu-isu ini dalam konteks yang komprehensif; yakni dengan melihat keseluruhan kerangka dan skima perlembagaan", ujarnya.

Profesor undang-undang UIAM itu berkata mereka yang skeptikal dan anti-hudud sering mengambil pendekatan harfiah yang kaku dan pedantik. Jelasnya: "Dengan itu mereka kemudian menuding kepada bidang kuasa jenayah persekutuan dengan melupakan kenyataan bahawa hukum syarak adalah kuasa negeri dan ia ada konsep jenayahnya sendiri. Golongan anti-hudud juga membuat andaian bahawa Islam dalam perlembagaan kecil dan sempit; sesuatu yang tidak disebut oleh perlembagaan pun.

"Saya berpendapat oleh kerana perlembagaan tidak memberikan tafsiran kepada hukum syarak maka ini perlu dirujuk kepada hukum Islam yang sebenar. Dalam soal ini perlembagaan juga tidak menghalang. Saya berpendapat bidang kuasa itu harus dilihat dalam konteks hukum syarak dan bukan sebaliknya."

Aziz mengakui bahawa pandangan yang dikemukakan itu baru dan sebelum ini beliau sendiri berpendapat bahawa hudud tidak boleh dilaksanakan kecuali oleh persekutuan kerana wujudnya bidang kuasa jenayah tadi.

Boleh laksana tanpa pinda perlembagaan

Katanya perubahan pandangan adalah sesuatu yang biasa dan apa yang dikemukakan sekarang ialah penemuan baru yang memberi isyarat bahawa hudud boleh dilaksanakan tanpa meminda perlembagaan.

Sehingga ini agak ramai yang mempunyai tanggapan bahawa pelaksanaan hudud memerlukan pindaan perlembagaan dan ini bermakna sokongan majoriti dua pertiga di parlimen.

Beliau menjelaskan apa yang perlu dibuat ialah pindaan kepada Akta Mahkamah Syariah 1965 yang mengecilkan bidang kuasa mahkamah syariah. "Saya berasa hairan mengapa parlimen membuat undang-undang atas satu perkara yang bukan miliknya", ujarnya.

Meskipun hudud adalah hak dan kuasa negeri beliau mengakui pelaksanaannya memerlukan bantuan kerajaan persekutuan.

"Bagaimanapun ini adalah satu tanggung jawab di sisi undang-undang dan kerajaan pusat tidak boleh membuat ugutan sebagaimana yang terjadi sebelum ini. Agensi-agensi seperti polis, umpamanya, mempunyai tanggung jawab untuk melaksanakan tugas mereka dan kerajaan pusat tidak boleh halang," katanya.

Aziz berkata sekiranya tafsiran baru ini terus ditentang maka apa yang Kerajaan Kelantan boleh lakukan ialah mengambil langkah-langkah perlu untuk melaksanakan dan terpulang kepada mereka yang menentang tadi untuk membawa isu ini ke mahkamah.

Beberapa tahun lalu bekas pemimpin Umno, Datuk Zaid Ibrahim, pernah membawa isu ini ke mahkamah. Bagaimanapun beliau kemudian menarik balik tindakan itu.

Bagaimanapun ketika Enakmen Hudud Kelantan diluluskan oleh Dun Kelantan pada 1993 semua Adun Umno dalam dewan menyokongnya.


BN sembunyi dapat dana sehingga PRU13? | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 10 Okt: Duit tidak mungkin jatuh dari langit, dan dengan ekonomi dunia yang sedang meleset, adakah kerajaan BN sedang menyembunyikan langkah-langkah drastik untuk mendapatkan dana sehingga selepas Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13)?

Begitulah reaksi Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man (gambar) terhadap bajet yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak Jumaat yang lalu.

Bajet 2012 yang diumumkan Najib memperuntukkan jumlah perbelanjaan melebihi jumlah pendapatan buat 14 tahun berturut-turut, dengan anggaran defisit 4.7 peratus bagi tahun 2012 berbanding 5.4 peratus bagi tahun 2011 yang merupakan unjuran yang sangat optimistik berbanding situasi suku ketiga 2011 yang ditampung oleh impak kenaikan pendapatan hasil daripada sumber komoditi dan bahan asli.

Sebelum ini, Tuan Ibrahim telah memberikan prediksi dan menyuruh rakyat untuk berwaspada kerana beliau telah menjangkakan bahawa bajet Umno-BN untuk 2012 akan berupa satu suntikan morfin yang melalaikan rakyat seketika.

Jangkaan beliau tepat, apabila Umno BN membentangkan satu bajet yang kelihatan mengutamakan rakyat dalam langkah mendapatkan kembali sokongan rakyat untuk menghadapi PRU13 yang dijangka tidak lama lagi.

“Seperti yang dijangka, BN telah membentangkan satu bajet morfin yang bersifat kesenangan sementara. Kesakitan dan keperitan sebenar akan kembali sejurus selepas kesan morfin hilang.

Dari sudut yang lain, rakyat perlu melihat pembentangan bajet oleh PM ini juga adalah sebahagian daripada kejayaan mereka mengenakan tekanan kepada kerajaan BN dalam PRU lalu.

Kini, Umno BN cuba mendapatkan kembali sokongan rakyat melalui bajet yang kelihatan mengutamakan rakyat; setelah mengabaikan rakyat dengan mementingkan projek mega bagi kroni-kroni berpuluh tahun,” kata Tuan Ibrahim dalam satu kenyataan.

Walaupun bajet ini kelihatan mengutamakan rakyat, Tuan Ibrahim menasihatkan rakyat agar terus mengenakan tekanan politik kepada BN.

“...kerana seandainya mereka berjaya mengekalkan kuasa selepas PRU13, segala berita gembira yang ditabur dalam belanjawan akan ditarik balik dalam bentuk cukai GST yang telah diumumkan dan bakal dilaksanakan tatkala majoriti rakyat masih tidak bersedia untuk menghadapinya,” terang beliau.

Pesuruhjaya PAS Pahang itu turut menjangkakan keadaan kali ini akan lebih teruk daripada dahulu kerana bajet Umno-BN kali ini tidak disertakan dengan langkah-langkah kerajaan untuk menaikkan pendapatannya untuk menampung perbelanjaan sebegitu banyak.

“Lebih-lebih lagi, dalam bajet kali ini PM juga tidak mengumumkan apa-apa cara untuk mengurangkan ketirisan, gejala rasuah, penyelewengan, salahguna kuasa dan kronisme yang selama ini hanya menambah keperitan rakyat bawahan.

Berapakah bajet susulan yang sudah ada dalam perancangan BN yang bakal dibentangkan lagi untuk menampung perbelanjaan morfin ini?” soal beliau.

Apa yang pasti, kata Tuan Ibrahim ialah sistem percukaian baru GST akan diperkenalkan – kemudian kemungkinan besar beban 6 peratus cukai telefon prabayar akan ditolak ke bahu rakyat selepas PRU13 dan lebih banyak subsidi akan ditarik balik sekiranya BN kekal berkuasa selepas PRU13.

Selain itu, kata Tuan Ibrahim, Najib kali ini bertindak untuk tidak mengumumkan apa-apa peruntukan untuk Permata yang diketuai isteri kesayangannya Rosmah Mansor semata-mata untuk mengelakkan kemarahan rakyat menjelang PRU-13.

“Akan tetapi, rakyat tidak perlu bergembira, yang pasti sekiranya mereka menang PRU13, peruntukan untuk Permata akan diumumkan semula dengan nilai yang lebih besar di dalam bajet susulan,” hujah beliau.

Tegasnya, segala apa yang diberi sekarang yang kononnya atas nama ‘negara berkebajikan ala Umno BN’ hanya bertujuan untuk melalaikan rakyat.

“Apa yang diberi akan ditelan kembali selepas PRU13 jika mereka terus berkuasa selepas PRU13, kerana suka ataupun duka, rakyat terpaksa duduk di bawah kerajaan BN untuk lima tahun lagi sebelum ada peluang untuk mengundi mereka keluar,” terang beliau.

Namun, semua langkah ‘menelan’ ini tidak akan diumum sekarang kerana yang penting rakyat dapat ditipu terlebih dahulu untuk mengekalkan mereka di tampuk pemerintahan, yang lain boleh diumum sedikit demi sedikit, kerana selepas itu, rakyat hanya boleh merungut tapi kuasa mereka tidak akan tergugat untuk 5 tahun akan datang, tambah Tuan Ibrahim lagi.

“Pengalaman lampau mengajar kita bagaimana setelah selesai PRU kerajaan BN akan segera mengisytiharkan kenaikan harga barangan keperluan rakyat. Walau apapun tema belanjawan diberi, rakyat yang telah mengenal tipu muslihat Umno/BN diharap jangan terlalai dalam suntikan morfin ini dan terus menggunakan kuasa dan peluang yang ada pada PRU13 bagi membuat perubahan untuk menyelamatkan Malaysia,” seru beliau.


Bajet: Syarikat luar nikmati subsidi minyak RM12b | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 9 Okt: Subsidi minyak yang berjumlah RM17 billion, hanya RM5 billion dinikmati oleh Petronas, mengikut penguasaan pasaran, bermakna lebih RM12 billion masih dinikmati oleh syarikat luar.

Justeru, bagi Presiden PAS, secara konsepnya Bajet 2012 masih sama, tiada apa-apa perubahan yang mampu melonjakkan negara, hanya dipersembahkan dalam bentuk baru.

“Ini adalah belanjawan pilihanraya. Malah majlis pembentangan belanjawan menjadi seumpama majlis pembahagian wang ehsan dengan pembahagian pelbagai one-off,” kata Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Ini, ujarnya tidak akan menyelesaikan masalah rakyat untuk jangka panjang yang terus terbeban.

Katanya, kerajaan masih gagal untuk meletakkan penyelesaian kepada masalah asas negara dan rakyat iaitu strategi pembangunan dan kos sara hidup rakyat.

Contohnya, kata beliau harga minyak, sebagai elemen kos yang paling sensitif dan paling memberi kesan kepada hampir semua struktur kos, masih kekal tinggi dan menjadi beban utama kepada rakyat dan kerajaan masih gagal menanganginya.

Ini, tambahnya menyebabkan jurang kaya miskin semakin melebar, tidak termasuk kos-kos lain seperti masalah tol dan sebagainya.

Beliau yang juga ahli parlimen Marang menambah, untuk jangka panjang, kerajaan gagal untuk mendidik rakyat supaya berhemat.

Malah, katanya rakyat terus digula-gulakan dengan segala pemberian jangka pendek yang sebenarkan tidak mampu menjadi penyelesaikan jangka panjang.

“Penstukturan semula subsidi perlu dibuat supaya iaitu lebih membela rakyat,” ujarnya.

Sebagai contoh, beliau berkata subsidi minyak yang berjumlah RM17 billion, hanya RM5 billion dinikmati oleh Petronas, mengikut penguasaan pasaran, bermakna lebih RM12 billion masih dinikmati oleh syarikat luar.

“Ini merupakan pengaliran keluar sumber.

“Insya Allah, saya akan memperincikan pandangan saya tentang belanjawan kali ini dalam ucapan perbahasan saya di Dewan Rakyat nanti,” katanya.


Jambatan terpanjang adalah Jambatan Asian di Miri?
Mohammad Arifiriazul Paijo

Di Malaysia seringkali dikatakan bahawa, jambatan terpanjang di Malaysia adalah Jambatan Pulau Pinang. Tetapi saya katakan bahawa jambatan terpanjang di Malaysia adalah Jambatan Asian di Kuala Baram, Miri.

Saya katakan demikian kerana tol bagi setiap pengguna Jambatan Pulau Pinang yang panjangnya sejauh 15km adalah RM7.50 sementara tol yang dikenakan kepada pengguna Jambatan Asian adalah RM10. Secara logiknya Jambatan Asian ini semestinya lebih dari 15km.

(Jambatan Asian [yang tolnya] mahal giler nak mampus!!!, tulis satu blog foto)

Sedikit informasi berkenaan Jambatan Asian. Jambatan Asian merupakan jambatan yang menghubungkan Kuala Baram menghala ke Miri dan Kuala Baram menghala ke sempadan Malaysia-Brunei. Jambatan ini telah siap dibina pada awal tahun 2000. Jambatan ini merupakan laluan utama menghubungkan Miri, Brunei, Limbang, Lawas dan Sabah.

Jambatan Asian ini telah di bina oleh sebuah syarikat tempatan iaitu Shin Yang iaitu sebuah syarikat yang dikatakan sebagai proksi atau kroni kepada Ketua Menteri Sarawak sekarang. Dalam masa yang sama, syarikat yang sama juga telah membina jambatan yang hamper sama di Sibu iaitu di Lanang.

Tol yang dikenakan kepada pengguna Jambatan Lanang pula hanya RM3. Fakta yang lebih mengejutkan adalah kedua-dua jambatan ini panjangnya adalah hanya lebih kurang 400 meter.

Ini merupakan suatu perkara yang amat menyedihkan dimana projek pembinaan jambatan ini semestinya projek kerajaan untuk rakyat dan seharusnya secara prinsip sesuatu projek itu sudah tentunya ada pembayaran diberikan kepada pihak pemaju daripada kerajaan.
Namun kenapa perlu ada pembayaran tol yang amat tinggi dikenakan kepada pengguna jambatan ini sementara jambatan yang hampir sama yang dibina oleh pemaju yang sama hanya mengenakan tol serendah RM3.

Sekiranya alasan penyelengaraan digunakan, kenapa Jambatan Pulau Pinang yang jauh lebih panjang hanya mengenakan RM7.50 untuk jambatan sepanjang 15km.

Penindasan ini bukan hanya membabitkan membabitkan pengguna jalan yang ingin ke negara jiran malah telah membabitkan penduduk-penduduk yang tinggal di kampong seberang Kuala Baram iaitu Kampung Masjid.

Penduduk kampung terbabit memberitahu bahawa mereka dikenakan tol RM1 untuk penggunaan sehala unutk jambatan terbabit. Jika inign ke pusat bandaraya mereka terpaksa membayar RM2 untuk perjalanan pergi dan balik.


Untuk mendapat kemudahan terbabit, penduduk kampong terpaksa pula berkunjung ke pejabat pemaju terbabit untuk membuat permohonan dengan menggunakan MyKad yang beralamat di kampong tersebut dengan sokongan ketua kampong.


Situasi ini amat merumitkan penduduk kampung sedangkan sebelum ini ketika perkhidmatan feri masih beroperasi penduduk kampung tersbut tidak dikenakan bayaran sekiranya memiliki pas laluan yang disahkan.

Sementara itu, jambatan tersebut akan berhenti beroperasi pada jam 12 tengah malam dan penduduk kampung seolah-olah hidup di dalam penjara dengan jadual perjalanan harian mereka keluar kampung terhenti pada jam 12 tengah malam dan akan hanya bermula pada jam 6 pagi.

Perkara ini benar-benar mengecewakan kita. Pertama, projek pembinaan jambatan ini yang sepatutnya menjadi kemudahan nilai tambah kepada rakyat sebaliknya menjadi projek tambah duit syarikat-syarikat kroni Ketua Menteri.

Rakyat berhak mendapat kemudahan awam dengan bebanan kewangan tambahan yang minima, namun sekarang terpaksa membayar sekali ganda berbanfing sebelumnya ketika perkhidmatan feri digunakan.

Kedua, kita amat risau dengan ketirisan duit rakyat dibawah jagaan pemerintah yang sedia-ada sekarang iaitu Barisan Nasional yang pada asasnya pembayaran terhadap projek terbabit sepatutnya telah diuruskan sebaiknya.

Namun bila mana rakyat terpaksa lagi membayar sejumlah tol yang cukup mahal bagi melalui sebuah jambatan yang hanya panjangnya 400 meter seolah-olah pembayaran untuk projek pembinaan jambatan tersebut hanya melalui pembayaran tol yang dikenakan kepada rakyat.

Ketiga, penduduk di Kampung Muhibah secara khususnya terpaksa menghadapi kesan secara langsung terhadap pembinaan jambatan tersebut.

Kesan yang diterima oleh penduduk di kampung tersebut bukan hanya terpaksa menampung perbelanjaan tambahan bagi pergi ke tempat kerja masing-masing di pusat bandaraya malah terpaksa hidup dalam kepungan di tempat asal sendiri.

Penduduk kampung terpaksa berada di kampung sebelum jam 12 malam dan pernah dikongsikan oleh wakil penduduk kampung bahawa pernah suatu masa, seorang penduduk kampung yang perlu dibawa ke hospital akibat kecemasan kesihatan tidak dapat dibawa ke hospital akibat daripada jambatan yang tidak beroperasi pada ketika itu.

Oleh yang demikian, kita sebagai rakyat negeri Sarawak khususnya penduduk di bahagian Miri mendesak pihak kerajaan untuk:


1) Mendedahkan maklumat pembayaran projek pembinaan Jambatan Asian serta kos penyelenggaraannya semenjak ia mula beroperasi

2) Mendedahkan kepada masyarakat umum berkenaan perjanjian berkenaan dengan kutipan tol bagi penggunaan Jambatan Asian, kenapa harga tol yang dikenakan begitu tinggi berbanding tol di Jambatan Lanang dan berapa lamakah konsesi bagi tol Jambatan Asian tersebut?

3) Mengurangkan jumlah kutipan tol bagi penggunaan Jambatan Asian daripada RM10 kepada RM3 seperti mana yang dikenakan terhadap pengguna Jambatan Lanang yang memiliki kepanjangan yang hampir sama dan dibina oleh syarikat yang sama.

Sekali lagi saya menyeru pemerintah kerajaan yang ada sekarang iaitu Barisan Nasional untuk benar-benar melaksankan tanggungjawab dalam menguruskan kekayaan serta hak milik rakyat dengan sebaiknya.

Rakyat pastikan akan bangkit bagi memperbetulkan keadaan dan menghukum kerajaan yang gagal dalam menguruskan kekayaan negeri dan negara yang tercinta ini.

----------------------------------------------------------------------
Penulis adalah Ketua Pemuda PAS Negeri Sarawak/Ketua Penerangan PAS Miri.


Bandar beracun: Syabas pakar UKM
Dzulfahmi Abu Bakar
Lajnah Pengguna & Alam Sekitar Dewan Pemuda PAS Negeri Pulau Pinang (LPAS DPPN Png) mengucap tahniah dan syabas diucapkan kepada pakar-pakar daripada UKM kerana berjaya mengemukakan hasil kajian mereka kepada umum tentang isu peningkatan pencemaran udara akibat daripada peningkatan kenderaan di atas jalan raya.

LPAS DPPN Png memandang serius kenyataan yang dipaparkan di muka hadapan sebuah akhbar harian pada 3 Oktober (Isnin) lepas yang bertajuk Pengeluaran asap kenderaan berlebihan cemarkan udara. Empat ‘Bandar Beracun’.

Laporan tersebut menunjukkan bahawa penduduk di Shah Alam, Putrajaya, Nilai, dan Tanjung Malim diancam pencemaran udara akibat daripada asap kenderaan berlebihan dimana boleh mengubah status Bandar selamat kepada Bandar beracun.

Manakala Bandar yang membimbangkan ialah Seberang Jaya (Pulau Pinang), Kemaman (Terengganu), dan Johor Baharu. Tidak terkecuali bandaraya seperti Kuala Lumpur juga akan mengalami pencemaran udara kritikal menjelang 2020 berdasar statistic peningkatan jumlah kenderaan iaitu sebanyak 7% setahun.

Sudah sampai masanya kerajaan khususnya Jabatan Pengangkutan Jalan dengan kerjasama pihak-pihak berkenaan perlu mencari satu formula atau mekanisme dalam menangani masalah ini. Antara cadangannya ialah mengurangkan penggunaan kenderaan persendirian dan menggunakan kenderaan awam untuk ke tempat kerja mahupun bersiar-siar semasa cuti hujung minggu.

Persoalannya adakah sistem penggangkutan awam di negara ini setanding dengan negara negara maju di dunia? Jika dilihat kepada standard pengangkutan awam di Malaysia, ia masih menggambarkan bahawa sistem atau kemudahan infrastruktur pengangkutan awam masih ditahap yang tidak memuaskan kepada pengguna jalan raya khususnya untuk orang awam berbanding negara-negara membangun mahupun dikalangan negara maju. Bagaimanakah Kerajaan Pimpinan Umno BN mahu merealisasikan impian Wawasan 2020 yang di ilhamkan oleh Tun Dr Mahathir sedangkan sistem pengangkutan awam masih lagi di dalam keadaan yang tidak teratur dan lemah?

Masalah sistem pengangkutan awam yang dikenal pasti khususnya di Pulau Pinang ialah:-

1) Perkhidmatan bas yang tidak tepat masanya ke setiap tempat atau lokasi yang dituju dan menyebabkan orang awam lewat ke tempat kerja masing-masing.

2) Kekurangan jumlah bas menyebabkan kepadatan penumpang ketika berada didalam bas mahupun semasa menunggu bas di setiap perhentian.

3) Perlu naik dan turun sebanyak 2 atau 3 buah bas sebelum sampai ke lokasi yang dituju. Contohnya seorang pekerja di Komtar perlu menaiki bas daripada rumah (seberang jaya) ke Terminal Feri (jetty) dan daripada jetty ke Komtar.

4) Sikap segelintar pemandu bas yang kadang-kadang tidak berhenti di perhentian yang disediakan untuk mengambil penumpang dan menurunkan penumpang di tempat yang tidak sepatutnya.

Namun setiap kali belanjawan atau pengurangan subsidi minyak petrol (kenaikan harga petrol) diumumkan oleh Kerajaan Umno BN, alasannya ialah penjimatan duit subsidi minyak petrol dan suntikan dana semasa belanjawan adalah untuk ke pengangkutan awam. Tetapi sampai sekarang sistem pengangkutan awam masih di takuk yang lama.

Sebagai contoh, pada tahun 2006, kerajaan menaikan harga minya petrol sehingga RM 1.65 sen seliter. Ucapan yang dipaparkan oleh media upahan Umno BN, Timbalan Perdana Menteri pada masa itu menyeru rakyat-rakyat berjimat cermat khususnya yang kerap mengunjugi kedai minum atau makan supaya mengurangkan daripada meminum teh tarik atau kopi daripada 2 hingga 3 kali ke sekali atau bancuh minum di rumah saja. Padahal pemimpin-pemimpin besar terus berboros jutaan ringgit untuk kepentingan individu atau kroni-kroni mereka.

Datuk Seri Najib juga menyatakan hasil daripada pengurangan subsidi minyak petrol. Kerajaan dapat berjimat sehingga 4 billion ringgit dan duit ini akan di salurkan untuk penambah baikan system pengangkutan awam kelak. Akan tetapi sampai sekarang janji Kerajaan Umno BN tidak di tunaikan lagi.

Yang hanya Kerajaan Umno BN tunaikan ialah kenaikan harga minyak petrol, diesel, gas dan barang-barang makanan keperluan asas tetapi dalam masa yang sama satu lagi akta yang menindas rakyat dilaksanakan iaitu GST.

Sememangnya pencegahan lebih baik daripada perawatan terutama nya akibat daripada penceramaran udara iaitu komplikasinya ialah penyakit lower respiratory infection track seperti broncholitis dan penyakit upper respiratory infection track seperti tonsilaitis. Sesuatu harus dilakukan agar bandar-bandar di Malaysia ini menjadi tempat yang selamat untuk diduduki dan ianya mestilah bermula dengan penguatkuasaan yang ketat tanpa unsur-unsur rasuah. Yang pastinya ini tidak akan menjadi kenyataan sekiranya Umno BN dibiarkan terus menjadi pemerintah di negara ini.

Dzulfahmi Abu Bakar ialah Timbalan Pengerusi Lajnah Pengguna & Alam Sekitar Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang


Husam: Memacu PAS perintah negara pada PRU-13
Husam Musa

Ketika Umno mendekati ajalnya, PAS muncul sebagai parti masa depan dengan pendekatan multi racialnya diambil dari Islam adalah agama universal milik semua bangsa. Ini tergambar dalam cogan PAS - ‘PAS Untuk Semua dan Negara Berkebajikan.’

“DAN Nabi Ya’kub, (Sebagaimana bapanya) Nabi Ibrahim telah mewasiatkan pesanan itu kepada kesemua anak-anaknya : “Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama yang menjadi cara hidup dan mati ini untuk kamu, oleh itu, janganlah kamu mati kecuali sebagai seorang Islam.”

Sebagaimana Nabi Ya’kub berada di pertengahan antara Dato’ neneknya yang telah berjuang dan anak cucunya yang akan mewarisi perjuangan, kita kini berada di antara sejarah lalu PAS yang gemilang dalam keistiqamahannya dan sambungan perjuangan 60 tahun atau seratus tahun yang akan datang.

60 tahun yang lalu adalah sejarah pembinaan asas perjuangan PAS dan di atas binaan asas atau foundation ini, akan terdiri binaan menaranya.

PAS, seawal pilihan raya 1959 – 8 tahun selepas penubuhannya pada tahun 1951 – telah menjadi Parti Islam pertama di Asia mendapat kuasa melalui pilihan raya - Dengan Berjaya menawan hati rakyat sehingga mengangkat PAS mentadbir dua negeri - Kelantan dan Terengganu.

Satu fakta yang menarik – peranan berkesan gerakan muslimat dalam menyumbang kepada kemengan pilihan raya 1959. Melihat kejayaan dan pentingnya gerakan muslimat ini, Umno membentuk sayap kaum ibu mereka.

Dilihat dari sudut pilihan raya, PAS telah mencapai peningkatan kini, berbanding pencapaian pertama pada tahun 1959 itu. PAS bersekali rakannya dalam Pakatan Rakyat berjaya menerajui Kelantan, Perak dan Kedah – serta menjadi sebahagian kerajaan di Selangor dan Pulau Pinang – tapak sambutan 60 tahun pada hari ini - selepas pilihan raya ke 12.

Tanpa BN ditumbangkan di Pulau Pinang, kita tidak mungkin dapat bersidang di Dewan Milenium ini pada hari ini.

Sekilas imbasan – PAS kini kian menghampiri Umno dari sudut kedudukan politik negara.

Di Pulau Pinang – pada pilihan raya 2008, selain satu kerusi yang dimenangi ada 4 kerusi Dun di mana PAS kalah kecil di bawah 1,000 undi. Jika PAS boleh menang kesemua kerusi Dun, peranan PAS dalam kerajaan negeri Pulau Pinang tentunya akan lebih kukuh.

Kemenangan kelima kerusi Dun ini juga boleh membantu PAS mendapatkan dua kerusi Parlimen iaitu Tasek Gelugor dan Kepala Batas.

Di Perak – PAS memenangi hanya 6 kerusi Dun dari 20 kerusi yang ditandingi, namun berjaya menabalkan MB dari parti kita, dengan sokongan parti rakan.

MB Perak dari PAS yang dianggap berkesan, terbuka, cekap , dan berkebajikan – sehingga memaksa Umno menggulingkan kerajaan ini dalam masa singkat bagi menyekat PAS membina pengaruh dalam susunatur masyarakat majmuk yang mewakili model demografi Malaysia.

Di Perak – PAS kalah marginal di sembilan kerusi Dun lain. 9 + 6 = 15 kerusi. Jika PAS berjaya memenangi semua kerusi marginal tadi, insya-Allah boleh memulangkan Perak kepada Pakatan Rakyat dan PAS. Ini juga boleh membantu PAS menambahkan empat kerusi Parlimen di Perak.

Begitu juga di Selangor – 13 kerusi Dun – PAS kalah marginal dan ini memberi ruang PAS bertapak untuk jangka masa panjang di negeri Pantai Barat – menghilangkan momokan selama ini bahawa PAS adalah Parti Pantai Timur atau tapak PAS hanya di Kelantan dan Terengganu semata-mata.

Sekali lagi - ia boleh melonjakkan prestasi PAS di peringkat Parlimen dengan tambahan beberapa kerusi Parlimen dari Selangor dalam pilihan raya akan datang.

Terengganu adalah secara semulajadi di anggap sebagai tapak PAS. Insya-Allah , kita mampu mengembalikan Terengganu kepada PAS dan meningkatkan bilangan kerusi Parlimen kita.

Di Peringkat Persekutuan, sebenarnya PAS menghampiri sasaran 40 kerusi pada pilihanraya lalu - mengambil kira 15 kerusi di mana PAS kalah dengan majoriti hanya 5,000 undi ke bawah. Umno hanya berjaya mendapatkan 78 kerusi Parlimen seperti sekarang kerana menggunakan tayar spare - peneroka felda dan undi pos. Di Pekan sendiri , Kepala Batas, Jeli, Hulu Terengganu dan lain-lain dimenangi melalui pertolongan ghaib undi pos dan bukan sokongan besar rakyat jelata.

Alun membentuk gelombang


Sementara itu, Umno juga dibantu oleh adanya 133 rancangan Felda di 26 kerusi Parlimen yang ditandingi .

Hari ini Alhamdulillah sudah wujud alun yang akan membentuk gelombang di kawasan-kawasan felda ini, insya-Allah.

Sekalipun kekuatan Umno ditunjangi oleh undi Peneroka Felda, PAS tetap mempunyai sokongan asas yang agak besar iaitu purata pada 39 peratus.

Hanya dengan lonjakan 12 peratus lagi insya-Allah kita semua boleh mengubah landskap politik negara.

Ketika PAS berjaya besar dalam pilihan raya 1969, termasuk menewaskan Dr Mahathir – oleh Tuan Haji Yusuf Rawa - yang kemudiannya menjadi Presiden PAS ke 5 - sebagai bukti tidak ada gergasi yang kebal yang tidak boleh ditewaskan - Yang Dipertua Agung PAS masih ditahan.

Yang Dipertua PAS adalah Dr Burhannudin al-Helmi ditahan di bawah ISA bagi kali kedua dan kerana keuzurannya akibat layanan buruk dalam tahanan, beliau dirawat di hospital. Dari katil hospital, Mei 1969, beliau merangka pelan strategi pilihan raya tersebut. Beliau sendiri tidak dapat bertanding kerana perintah mahkamah yang dikenakan ke atas beliau. Lima bulan kemudian, beliau meninggal iaitu hanya sebulan selepas dibebaskan.

Dato’ Ahmad Boestamam, aktivis perjuangan kemerdekaan yang sangat gigih, seangkatan dengan Dr Burhanuddin memuji Dr Burhanuddin sebagai seorang yang tenang, terbuka dan matang.

Beliau menulis tentang pengalaman Dr Burhanuddin berdebat tentang tuhan dengan seorang aktivis berfahaman komunis. Kata aktivis itu, jika anda beriman Tuhan itu wujud dan berkuasa, mintalah Tuhan anda, berikan saya sepasang selipar getah.

Dengan tenangnya Dr Burhanuddin menjawab: Sememangnya tuhan itu ada. Tuhan telah menciptakan semua benda-benda besar seperti bumi dan langi.

Anda dan saya. Kalau hanya sepasang selipar getah, ia boleh dibuat oleh anda sendiri dan tidak perlulah mintakan Tuhan untuk membuatnya..... Demikian catatan Dato’ Ahmad Bosteman.

PAS ternyata terbuka sejak mula. Malah terlantiknya Dr Burhanuddin sendiri selaku Yang Dipertua Agung PAS sedangkan pada waktu itu beliau belum lagi menjadi ahli PAS, adalah satu dari bukti keterbukaan PAS itu.

Ia bermula apabila beberapa pimpinan kanan PAS telah mencadangkan supaya parti menawarkan jawatan itu kepada beliau kerana halangan tugas Dr Abbas Alias dan tawaran itu akhirnya diterima. Dr Abas pula secara terbuka memberikan laluan kepada Dr Burhanudin.

Untuk seribu langkah ke hadapan, pegangan PAS terhadap fundamental Islam dan pada masa yang sama bersikap terbuka dan bijaksana memilih keutamaan-keutamaan perjuangan yang bertahap-tahap dengan latar belakang komposisi penduduk yang beragam menjadikan PAS berbeza dengan Umno. Serentak. Pegangan Islam menjadikan PAS sebuah parti yang sentiasa utuh dan beridealisme tinggi.

Ketika Umno mendekati ajalnya, PAS muncul sebagai parti masa depan dengan pendekatan multi racialnya diambil dari Islam adalah agama universal milik semua bangsa. Ini tergambar dalam cogan PAS - PAS Untuk Semua dan Negara Berkebajikan.

Rahmat perjuangan PAS dinikmati oleh semua rakyat sebagaimana buah-buah yang enak boleh dimakan oleh sesiapa sahaja. Dari sana, Insya-Allah ramai akan tertarik untuk memahami Islam sebagai akidah yang benar dan agama yang sempurna.

Islam yang syumul atau komprehensif sekali lagi meletakkan perjuangan PAS tetap relevan dan seperti kata Syed Qutb, ‘masa depan adalah untuk Islam’, meletakkan PAS mempunyai tapak kekuatan yang sama sekali berbeza dengan lawan politiknya.

Memandang PAS sejak lapan tahun pertama penubuhannya telah berpeluang mentadbir, walaupun hanya di peringkat negeri, menjadikan ahlinya telah mempunyai minda berkerajaan sejak lama. Minda berkerajaan yang ada ini menjadikan PAS boleh menggantikan Umno dalam mentadbir negara dan pada masa yang sama mengekalkan keamanan dan kesejahteraan semua penduduk.

Bagi 60 tahun akan datang, pilihan raya ke 13 adalah sebahagian dari barometer yang penting. Kongres ini dianjurkan tepat menjelangnya tarikh penting itu. Terpulang kepada ahli samada mampu melonjak PAS seibu langkah ke hadapan dan memundurkan lawan kita seribu langkah ke belakang dalam pertarungan penting untuk meletakkan perjuangan kita ke persada utama negara.

----------------------------------

Penulis adalah Naib Presiden PAS yang juga Exco kerajaan negeri Kelantan.


Najib tidak faham Negara Berkebajikan | Print |
Tuan Guru Abdul Hadi Awang

Berikutan ucapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan belanjawan 2012 di parlimen semalam bahawa BN telah melaksanakan konsep Negara Berkebajikan, PAS ingin menegaskan bahawa Najib tidak memahami konsep Negara Berkebajikan yang hendak dibawa oleh PAS dan Pakatan Rakyat. Paling penting beliau harus memahami tiga ciri asas Negara Berkebajikan yang hampir tidak dilaksanakan oleh pemerintahan Barisan Nasional sehingga kini.

Pertamanya, Negara Berkebajikan mestilah ditadbir oleh pemerintah yang berintegriti atau beriman dan juga rakyat yang berintegriti. Dengan membazirkan wang rakyat untuk membayar bil air dan elektrik rumah Perdana Menteri berjumlah jutaan ringgit tidaklah menggambarkan pemimpin yang berintegriti.

Keduanya, Negara Berkebajikan mestilah bercirikan kerajaan yang wajib memberi pertolongan kepada rakyat yang memerlukan secara adil.

Ketiga, negara berkebajikan menekankan ciri kepimpinan yang beriman, berakhlak, menepati janji dan adil untuk semua. Nampaknya Perdana Menteri yang membentangkan belanjawan ini sebagai Menteri Kewangan gagal sama sekali memahami apa yang dimaksudkan oleh PAS sebagai Negara Berkebajikan.

Tindakan kerajaan terus menafikan royalti minyak di Kelantan dan Terengganu sejak bertahun-tahun, jelas menggambarkan ciri pengkhianatan dan tidak menepati perjanjian, malah jauh sekali memenuhi ciri Negara Berkebajikan.

Begitu juga dengan pemberian bantuan kepada rakyat yang bersifat bermusim di kala kerajaan memerlukan undi rakyat dan membiarkan rakyat tersepit dengan kenaikan harga barang dan petrol di luar waktu pilihanraya. Ini semua jelas kepada kita, hampir tiada ciri-ciri Negara Berkebajikan yang dilaksanakan oleh pemerintahan Barisan Nasional.

Begitu juga dengan manipulasi sistem pilihanraya melalui undi pos, daftar pemilih yang kotor, penggunaan jentera kerajaan dan memberi IC kepada warganegara asing untuk mengundi, jelas satu tindakan tidak berintegriti dan tidak amanah serta menutup pintu muhasabah oleh rakyat dalam pilihanraya. Ini hanya beberapa contoh jelas bahawa BN jauh sekali menepati konsep negara berkebajikan yang hendak dibawa oleh PAS.

Oleh itu, rakyat harus sedar bahawa ‘Negara Berkebajikan’ yang hendak dibawa oleh Pas bersama Pakatan Rakyat jauh lebih besar dan luas kerangkanya meliputi hak rakyat untuk dilayan secara adil, agihan ekonomi yang adil, hak bepolitik secara bebas, keperluan sosial yang wajib dipenuhi, pemimpin dan rakyat yang berintegiti dan seterusnya membentuk Malaysia yang sejahtera dalam semua aspek, bukan sekali-kali bersifat pemberian habuan bersifat sementara di masa rakyat diperlukan semata-mata.

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang

Presiden PAS


Rakyat perlu teruskan agenda perubahan | Print |
Tuan Ibrahim Tuan Man

Seperti yang dijangka, BN telah membentangkan satu bajet morfin yang bersifat kesenangan sementara. Kesakitan dan keperitan sebenar akan kembali sejurus selepas kesan morphine hilang.

Dari sudut yang lain, rakyat perlu melihat pembentangan bajet oleh PM ini juga adalah sebahagian daripada kejayaan mereka mengenakan tekanan kepada kerajaan BN dalam PRU lalu.

Kini, Umno BN cuba mendapatkan kembali sokongan rakyat melalui bajet yang kelihatan mengutamakan rakyat; setelah mengabaikan rakyat dengan mementingkan projek mega bagi kroni-kroni berpuluh tahun.

Kejayaan mengenakan tekanan politik kepada BN mesti diteruskan, kerana seandainya mereka berjaya mengekalkan kuasa selepas PRU13, segala berita gembira yang ditabur dalam belanjawan akan ditarik balik dalam bentuk cukai GST yang telah diumumkan dan bakal dilaksanakan tatkala majoriti rakyat masih tidak bersedia untuk menghadapinya.

Kali ini keadaan dijangka lebih parah lagi kerana bajet kali ini tidak disertakan dengan langkah-langkah kerajaan untuk menaikkan pendapatannya untuk menampung perbelanjaan sebegitu banyak. Lebih-lebih lagi, dalam bajet kali ini PM juga tidak mengumumkan apa-apa cara untuk mengurangkan ketirisan, gejala rasuah, penyelewengan, salahguna kuasa dan kronisme yang selama ini hanya menambah keperitan rakyat bawahan.

Duit tidak mungkin jatuh dari langit, dan dengan ekonomi dunia yang sedang meleset, adakah kerajaan BN sedang menyembunyikan langkah-langkah drastik untuk mendapatkan dana sehingga selepas PRU13? Berapakah bajet susulan yang sudah ada dalam perancangan BN yang bakal dibentangkan lagi untuk menampung perbelanjaan morfin ini?

Yang pasti sistem percukaian baru GST akan diperkenalkan – kemudian kemungkinan besar beban 6% cukai telefon prabayar akan ditolak ke bahu rakyat selepas PRU13 dan lebih banyak subsidi akan ditarik balik sekiranya BN kekal berkuasa selepas PRU13.

Selain itu, untuk mengelakkan kemarahan rakyat menjelang PRU-13, tiada peruntukan yang diumumkan untuk PERMATA yang diketuai isteri kesayangan PM – akan tetapi, rakyat tidak perlu bergembira, yang pasti sekiranya mereka menang PRU13, peruntukan untuk PERMATA akan diumumkan semula dengan nilai yang lebih besar di dalam bajet susulan.

Segala apa yang diberi sekarang yang kononya atas nama ‘negara berkebajikan ala Umno BN’ hanya bertujuan untuk melalaikan rakyat. Apa yang diberi akan ditelan kembali selepas PRU13 jika mereka terus berkuasa selepas PRU13, kerana suka ataupun duka, rakyat terpaksa duduk di bawah kerajaan BN untuk lima tahun lagi sebelum ada peluang untuk mengundi mereka keluar.

Namun, semua langkah ‘menelan’ ini tidak akan diumum sekarang kerana yang penting rakyat dapat ditipu terlebih dahulu untuk mengekalkan mereka di tampuk pemerintahan, yang lain boleh diumum sedikit demi sedikit, kerana selepas itu, rakyat hanya boleh merungut tapi kuasa mereka tidak akan tergugat untuk 5 tahun akan datang.

Pengalaman lampau mengajar kita bagaimana setelah selesai PRU kerajaan BN akan segera mengisytiharkan kenaikan harga barangan keperluan rakyat. Walau apapun tema belanjawan diberi, rakyat yang telah mengenal tipu muslihat Umno/BN diharap jangan terlalai dalam suntikan morfin ini dan terus menggunakan kuasa dan peluang yang ada pada PRU13 bagi membuat perubahan untuk menyelamatkan Malaysia.

PAS mengingatkan rakyat agar meneruskan agenda perubahan politik negara sebagai kesinambungan PRU12.

Tuan Ibrahim Tuan Man,
Ketua Penerangan PAS Pusat
9 Oktober 2011


Nota Mudah Memahami Hukum Hudud (siri 1) | Print |
Nasrudin Hassan at Tantawi

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله الحَكَمُ الْعَدْلُ اللطيف الخبير له ملك السموات و الأرض و هو على كل شئ قدير و الحمد لله الذي فضل العلماء بإقامة الحُجَجِ الدينية و معرفة الأحكام و الصلاة و السلام على رسول الله أرسله الله بشيرا و نذيرا بين يدي الساعة فأدى الأمانة و بلغ الرسالة و نصح الأمة و جاهد في الله حق جهاده و على أصحابه إمامِ كلِّ إمامٍ و من تبعه و نصره و والاه

Muqaddimah.

1. Hudud adalah hukuman atau pembalasan ke atas penjenayah sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Allah swt akan bentuk dan jumlah hukumannya dengan nas yang jelas di dalam al quranil karim. Justeru sebagai manusia yang beriman kepada Allah swt dan kitabNya, kita tidak mempunyai pilihan melainkan dengar dan taat terhadap apa yang telah ditetapkan oleh Allah swt.

Ingatlah penegasan wahyu Allah swt kepada kita semua melalui surah al Ahzab ayat ke 36 :

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا

maksudnya :

"dan tidaklah layak bagi orang yang beriman samada lelaki atau perempuan, apabila telah ditetapkan oleh Allah swt dan RasulNya akan sesuatu perkara, bahawa ia membuat pilihan yang lain selain dari apa yang telah ditetapkan oleh Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang mengingkari Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan suatu kesesatan yang nyata."

2. Hudud bukan sekadar hukum Allah swt yang telah ditetapkan secara tekstual di dalam al Quran dan kemudiannya dibuku dan dibekukan, tetapi ia suatu ketetapan yang wajib dilaksanakan dalam kehidupan ummat manusia sebagai proses keadilan untuk mengurus dan mengatur kehidupan ummah dari Tuhan pencipta manusia. Lihat ketetapan Allah swt di dalam surah al Maaidah, ayat 49 :

وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ

maksudnya :

"dan hendaklah engkau menjalankan hukuman diantara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah swt dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka dan berjaga - jagalah supaya mereka tidak memesongkan kamu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah swt kepada kamu."

3. Hudud adalah ketetapan syara' yang tidak boleh dipinda atau diubahsuai apalagi dibuang atau diketepikan. Tiada siapa yang memiliki authoriti untuk meminda ketetapan Allah swt hatta Rasul saw sekalipun. Firman Allah swt di dalam surah al Baqarah, ayat 229.

تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

maksudnya :

"demikianlah batasan hukum Allah swt maka janganlah kamu melampauinya dan barangsiapa melanggar sempadan hukum Allah swt maka mereka adalah orang - orang yg zalim"

4. Hudud adalah hukum yang berteraskan kepada prinsip keadilan dan hikmah yang sangat besar buat kehidupan manusia di atas muka bumi ini. Mencerca, menghina dan memperlekehkan hukum Allah ini seperti mengatakan hukum Hudud tidak adil, kejam, primitif, ketinggalan zaman, tidak sesuai di zaman moden, mencetus huru hara dan sebagainya adalah perbuatan yang boleh menggugurkan iman seseorang justeru ia telah memperkecil dan mendustakan Allah swt. Allah tegaskan akibat perbuatan mereka di dalam surah an Nisa' ayat 56.

إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا

"Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan panggang mereka diatas api neraka. Setiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu dan (ingatlah) sesungguhnya Allah swt adalah Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."

Insafi juga penegasan Allah swt di dalam surah al A'araf ayat 40 - 41.

إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّىٰ يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِيَاطِ وَكَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُجْرِمِينَ

"Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat (perintah dan ketetapan) Kami dan yang angkuh (merasa dirinya lebih) daripada mematuhinya, tidak sekali-kali akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit dan mereka tidak akan masuk Syurga sehingga lah unta masuk di dalam lubang jarum dan demikianlah Kami membalas orang-orang yang melakukan jenayah."

5. Hudud memberi keadilan dan mengembalikan kehidupan yang sejahtera dan aman. Tidak perlu takut dan cuak kepada hukum Hudud ini kecuali satu golongan sahaja iaitu penjenayah justeru hukum Hudud adalah hukum yang dijatuhkan keatas penjenayah yang telah sabit kes. Non muslim juga tidak perlu takut dan bimbang terhadap hukum Hudud. Mereka tidak dipaksa untuk menerima hukum Hudud jika mereka tidak mahu berhukum dengan hukuman Hudud bahkan mereka kekal di bawah perlaksanaan hukum sedia ada. Firman Allah swt. di dalam surah al Maaidah ayat 42 :

سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَاءُوكَ فَاحْكُم بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئًا وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ

"Mereka sangat suka mendengar berita-berita dusta, sangat suka memakan segala yang haram (rasuah dan sebagainya). Oleh itu kalau mereka datang kepadamu, maka hukumlah di antara mereka (dengan apa yang telah diterangkan oleh Allah), atau berpalinglah dari mereka; dan kalau engkau berpaling dari mereka maka mereka tidak akan dapat membahayakanmu sedikitpun; dan jika engkau menghukum maka hukumlah di antara mereka dengan adil; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil."

Tiada ulasan: