Jumaat, 21 Oktober 2011

BUKA PEKUNG MUSUH....MAKA TERBUKA JUGA PEKUNG SENDIRI...TAKUT LEBIH BUSUK LAGI

PAS akan rujuk Zul Noordin ke JK Hak Parlimen | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 20 Okt: PAS dan Pakatan Rakyat akan mengemukakan usul bagi menghadapkan Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Zulkifli Noordin kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen atas kenyataannya yang mengelirukan Dewan Rakyat.

Ianya berhubung kenyataan ahli parlimen bebas itu yang mengatakan bahawa "hudud PAS menghalalkan suami meliwat isteri" dan "Mukallaf bagi PAS berumur 18 tahun" ketika membahaskan Bajet 2012 di Dewan Rakyat, hari ini.

Beliau mendakwa merujuk kepada 'draf' dan 'enakmen' Undang-Undang Jenayah Syariah (Hudud dan Qisas) Terengganu 2002 yang dibuat sewaktu PAS memerintah negeri itu.

"Ini satu kenyataan yang cukup memalukan yang dikeluarkan oleh orang Islam untuk memalukan Islam itu sendiri.

"Kita anggap Kulim-Bandar Bharu sebagai pembohong," kata Salahudin Ayub (PAS-Kubang Kerian) pada sidang media di parlimen.

Turut serta pada sidang media itu Dr Dzulkefly Ahmad (PAS-Kuala Selangor), Siti Zailah Mohd Yusof (PAS-Rantau Panjang), Dr Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai), Yusmadi Yusof (PKR-Balik Pulau), dan Azan Ismail (PKR-Indra Mahkota).

Salahudin yang juga Naib Presiden PAS berkata, mereka akan menunggu hansard parlimen esok sebelum mengemukakan usul tersebut di bawah perkara 26 (1b) peraturan mesyuarat.


1,000 dijangka serta Persidangan ICT, Media Baru | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 20 Okt: Ketua Penerangan, Ketua IT dan Penggerak Media Baru serta jawatankuasa berkenaan dijemput menyertai Persidangan ICT dan Media Baru (PIMB2011) pada 22 Oktober ini di Dewan Fadzil Noor, Taman Melewar.

Mursyidul Am dan Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan menyampaikan ucapan perasmian dan penutup program itu.

Pengarah Media Baru Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ahmad Fadli Shaari yang juga Setiausaha Akhbar kepada Menteri Besar Kelantan mengesahkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz akan menyampaikan amanat dan bertemu dengan pimpinan PAS yang menjadi penggerak Media Baru di semua peringkat.

Persidangan bertemakan “Revolusi Teknologi Maklumat Menghadapi PRU-13” melibatkan tiga pembentangan kertas kerja berkaitan dengan ICT dan Media Baru iaitu Dr Muhammad Fadzli Hassan, Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Dr Ismail Salleh, Exco Kerajaan Kedah dan Datuk Kamaruddin Jaafar, Pengarah Urusan Harakah dengan ucaptama oleh Pengerusi Lajnah ICT PAS Pusat, Ustaz Abdul Ghani Samsuddin.

Paling menarik adalah diskusi yang melibatkan tokoh akademik dalam bidang komunikasi dan media, Prof Dr. Azmuddin Ibrahim bersama penggiat media, Ahmad Lutfi Othman dan blogger Cina Islam, Drs Khalil Idham Lim sebagai moderator.

Dijangkakan kurang lebih 1,000 orang penggerak ICT dan Media Baru PAS akan berkumpul di Taman Melewar untuk membincangkan persiapan berhadapan dengan cybertrooper Umno bagi menghadapi Pilihanraya Umum ke-13 ini.


UIA patut pertahan Aziz Bari, bukan gantung | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 20 Okt: Tindakan Universiti Islam Antarabangsa (UIA) menggantung pakar perlembagaan terkemuka, Prof Dr Abdul Aziz Bari amat mendukacitakan.

Exco Kerajaan Selangor, Elizabeth Wong (gambar) berkata, UIA sebagai sebuah institusi pengajian tinggi yang bertaraf antarabangsa, sepatutnya mempertahankan hak ahli akademik menyuarakan pendapat dan idea.

Malangnya, kata beliau universiti tersebut bukan sahaja gagal mempertahankan Dr Aziz apabila diserang oleh ahli politik dan media Umno, tetapi sebaliknya menggantung beliau pada hari ini.

“Dengan mengambil tindakan ini, UIA terbukti mementingkan agenda politik Umno. Transformasi yang sering dilaung-laungkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak jelas merupakan janji-janji kosong,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Katanya, universiti-universiti sepatutnya menggalakkan perkongsian pendapat dan debat untuk membuka minda masyarakat sejagat.

Beliau yang Adun Bukit Lanjan berkata, jika seorang ahli akademik yang dihormati dihukum kerana memberi ulasan dalam bidangnya, maka semua ahli akademik secara tidak langsung akan disunyikan.

Tambahnya, tindakan menggantung Dr Aziz merupakan bukti jelas mengapa tahap kecermelangan institusi pengajian tinggi di Malaysia tetap merudum.

“Saya menggesa UIA untuk menarik balik penggantungan ini dengan serta-merta. Hak kebebasan akademik mesti dipertahankan,” ujarnya.


Keluarga Sarbaini mahu Najib tubuh S'jaya Diraja | Print |
Muhammad Faizal

KUALA LUMPUR, 20 Okt: Keluarga bekas Penolong Pengarah Kastam, Allahyarham Ahmad Sarbaini Mohamad hari ini menuntut agar Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bertegas dan menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat kembali kematiannya.

Peguam N Surendran yang bersama keluarga allahyarham menjelaskan pada satu sidang media di parlimen, tujuan keluarga itu hadir adalah untuk menyerahkan memorandum kepada Perdana Menteri serta menuntut agar kes tersebut dibuka kembali.

"Pada 6 April yang lepas Penolong Pengarah Kastan Ahmad Sarbaini Mohamad dijumpai mati dalam keadaan syak di pejabat Suruhan Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Arwah pada masa tersebut di bawah siasatan SPRM, berada di pejabat SPRM untuk tujuan siasatan tersebut dan berada di bawah kawalan SPRM pada masa kematiannya.

"Namum pada 26 Sepember yang lepas, Mahkamah Koroner memutuskan bahawa kematian arwah adaah disebabkan nahas (misadventure). Atas sebab inilah keluarga arwah datang membuat tuntutan kerana tidak berpuas hati," jelas Surendran.

Tambah Surendran lagi, antara sebab keluarga menolak keputusan tersebut kerana terdapat keterangan oleh pakar polis yang tidak mempertikaikan bahawa rakaman CCTV selama 22 jam dipadamkan oleh seseorang yang mempunyai kemahiran dan tempoh rakaman yang dipadamkan itu merangkumi masa arwah berada di SPRM dan menemui ajal.

"Selain dari itu adalah sukar dipercayai bahawa arwah yang pergi ke pejabat SPRM secara sukarela kemudiannya kononnya cuba meninggalkan pejabat tersebut melalui tingkap di tingkat 3.

"Terdapat keterangan jelas menunjukkan pegawai SPRM bertindak agresif terhadap atwah termasuk merampas telefon bimbitnya, walaupun tujuan lawatan arwah pada hari tersebut adalah untuk meminda kenyataan bertulisnya," katanya lagi.

Surendran juga memberitahu keluarga arwah juga tidak berpuas hati pada saat kematian itu berlaku.

"Sebagai sebuah badan awam, mereka seharusnya mencari kebenaran dan mengambil tindakan ke atas pegawai-pegawai mereka yang bertindak secara salah.

"Selain itu juga sepanjang perbicaraan SPRM dan Jabatan Peguam Negara telah menyerang nama baik arwah dengan mengemukakan keterangan yang kononnya arwah terlibat dalam kes rasuah walaupun ini tidak relevan bagi siasatan koroner," sambungnya lagi.

Surendran berpendapat terdapat foul play dalam kes kematian arwah dan keluarganya menuntut agar Suruhanjaya Diraja ditubuhkan dengan kadar segera dan menyiasat kembali kes kematian itu.

Dalam pada itu, sepupu Allahyarham Sarbaini, Mokhtar Mansor, 53, mempertikai bagaimana gambar yang terdapat di dalam telefon arwah boleh berada di tangan blogger pro Umno papagomo sehingga mengeluarkan fitnah mengatakan arwah mempunyai perempuan simpanan.

"Kenyataan papagomo mengatakan arwah mempunyai perempuan simpanan adalah tidak benar serta fitnah dan gambar remaja perempuan tersebut adalah merupakan kawan kepada anaknya.

"Kawan kepada anak arwah telah meminjam telefon arwah untuk mengambil gambar dan ini diketahui oleh keluarga arwah sendiri, apa yang ditimbulkan di sini bagaimana gambar di dalam telefon arwah boleh berada di tangan papagomo jika tidak ada pihak yang benar-benar merancang serta berniat jahat," katanya.

Beliau berharap perkara itu juga disiasat selain menuntut pembelaan terhadap kematian arwah Sarbaini.

Turut hadir pada sidang media tersebut adalah bapa allahyarham, Mohamad Itam, 78, dan juga ibunya Aishah Abdul Raof, 73, serta saudara-saudaranya yang lain.

Dalam pada itu, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menberitahu pihaknya akan membantu agar memorandum tersebut dapat disampaikan kepada Perdana Menteri dan akan membawa perkara tersebut ke parlimen bagi mengetahui jawapan daripada kementerian terbabit.


Hentikan penindasan terhadap Aziz Bari | Print |
Harakahdaily

PETALING JAYA, 20 Okt: Tindakan keras kerajaan Umno Barisan Nasional dan pihak berkuasa Universiti Islam Antarabangsa (UIA) terhadap pakar undang-undang, Prof Dr Abdul Aziz Bari membuktikan bahawa ruang kebebasan akademik di Malaysia semakin sempit dan kian tertutup.

Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan, Tony Pua (gambar) berkata kerajaan dan UIA perlu menghentikan tekanan dan intimidasi terhadap para ilmuan Malaysia yang berbeza pendapat dengan pihak pemerintah, lapor Roketkini.

Katanya, walau pun DAP tidak semestinya bersetuju dengan pendapat Dr Aziz pada setiap masa, ia adalah hak setiap rakyat di Malaysia untuk mengemukakan pandangan tentang apa-apa perkara berkaitan dengan Perlembagaan Persekutuan, apatah lagi dari sudut pemikiran pakar-pakar dalam bidang berkenaan.

“Amat membimbangkan apabila Prof Dr Aziz Bari dikenakan tekanan yang teruk daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC), Polis Diraja Malaysia dan UIA.

“Semua tindakan keras itu hanya berpunca daripada Dr Aziz memberikan pendapat dalam bidang yang menjadi kepakarannya iaitu Perlembagaan Malaysia dan undang-undang yang berkaitan dengannya,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Laman web berita Malaysiakini pada tengah hari tadi melaporkan bahawa Dr Aziz bukan sahaja diberi surat tunjuk sebab oleh UIA tetapi juga telah digantung tugasnya sebagai pensyarah undang-undang di universiti itu.

Dr Aziz adalah pakar Perlembagaan Persekutuan yang telah menulis banyak buku termasuk Perlembagaan Malaysia: Asas dan Masalah, Majlis Raja-Raja: Kedudukan dan Peranan dalam Perlembagaan, Islam dalam Perlembagaan Malaysia, Politik Perlembagaan, Constitution of Malaysia: Text and Commentary, Malaysian Constitution: A Critical Introduction, dan Cabinet Principles in Malaysia: The Law and Practice.

Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara berkta, tindakan kerajaan UMNO-BN dan pihak UIA juga membuktikan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) yang sememangnya zalim telah sekali lagi digunakan untuk menutup mulut dan kebebasan ahli akademik serta pelajar untuk menyuarakan pandangan.

Beliau menjelaskan bahawa laporan terbaru Times Higher Education (THE) 400 Top World University Ranking 2011/12 yang mencatatkan tidak ada satu pun universiti dari Malaysia yang berjaya menduduki tangga 400 universiti terbaik dunia, sebagai bukti keruncingan masalah institut pengajian tinggi di negara ini.

Katanya, ia adalah sesuatu yang memalukan kerana 60 universiti dari negara-negara Asia telah berjaya menduduki ranking THE, iaitu 16 dari Jepun, 10 dari China, lapan dari Taiwan, tujuh dari Korea Selatan, enam dari Hong Kong, dua dari Singapura, dan masing-masing satu dari India dan Thailand.

“Mutu rendah universitu kita adalah hasil yang jelas bahawa pakar-pakar akademik Malaysia sudah meluat dengan cara universiti kita ditadbirkan, dan biasanya mereka lebih suka berhijrah ke luar negara dan diterima oleh university-universiti berwibawa di sana.

“Kesannya, pelajar-pelajar universiti Malaysia mengalami masalah berganda, iaitu bukan sahaja terpaksa menerima tenaga pengajar yang lemah sebagai pensyarah dan tutor tetapi mereka juga dilarang daripada mengamalkan pemikiran kritis dan beranalisis kerana dikekang oleh AUKU,” ujarnya. – Roketkini.com


‘Sepatutnya mereka ditangkap, bukan terus dibunuh’ | Print |
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 20 Okt: Ibu mangsa salah seorang daripada tiga remaja yang mati ditembak polis di Glenmarie, Shah Alam November tahun lalu hari ini mencabar Kementerian Dalam Negeri (KDN) membawa kes itu ke mahkamah bagi membuktikan pihak polis bertindak mengikut peraturan.

Norhafizah Mohd Razali, ibu kepada Allahyarham Muhammad Syamil Hafiz Shapiei yang kecewa dengan sikap lepas tangan KDN mahu kematian Syamil dan dua rakannya diadili mengikut siasatan yang menyeluruh.

"Saya sangat kecewa dan marah dengan pihak polis dan Kementerian Dalam Negeri kerana kes ini diperkotak-katikkan.

"Saya minta menteri KDN lihat semula laporan bedah siasat ketiga-tiga anak ini dan saya cabar menteri bawa kes ini ke mahkamah kalau betul mereka di pihak yang benar," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Hari ini merupakan kali kedua Norhafizah dan ahli keluarga mangsa hadir ke Parlimen ditemani Peguam Lawyer for Liberty (LFL) setelah memorandum dan rayuan mereka agar kes ini diadili mengikut saluran perundangan tidak diendahkan.

Norhafizah buat kesekian kalinya menekankan bahawa beliau tidak berpihak kepada anaknya namun kecewa apabila melihat laporan bedah siasat yang mendapati ketiga-tiga mangsa ditembak dalam keadaan mereka sudah melutut, bukan dalam keadaan menyerang seperti yang didakwa polis.

"Berapa kali saya katakan saya terima kalau anak saya benar-benar bersalah tapi sepatutnya mereka ditangkap, bukan terus dibunuh," katanya sambil menahan sebak dan marah.

Jawapan menteri sambil lewa

Sementara itu, Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo pada sidang media sama menyifatkan jawapan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein bahawa hasil siasatan mendapati tindakan polis melepaskan tembakan tersebut adalah mengikut lunas undang-undang sebagai longgar dan tidak bertanggungjawab.

Hishammuddin dalam jawapan bertulis kepada soalan Gobind di Dewan Rakyat Isnin lalu berkata, pihak polis menjalankan siasatan di bawah Seksyen 307 Kanun Keseksaan berhubung kes ini.

"Bagaimana kes yang mendapat liputan meluas di seluruh negara, setahun keluarga minta penjelasan daripada polis dan menteri, dan saya sebagai seorang ahli Parlimen tanya soalan secara serius.

"Tapi jawapan menteri hanya satu perenggan, berkata tindakan mengikut lunas undang-undang.Mana faktanya? Mana hujah membantah laporan bedah siasat?" soalnya.

Berasa lucu dengan jawapan tersebut, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izah Anwar berkata Hishammuddin memesongkan Dewan Rakyat apabila berkata kes tersebut ialah cubaan membunuh sedangkan kesemua mangsa mati ditembak.

"Menteri wajib bertanggungjawab dengan kenyataan yang dibuat dalam Dewan Rakyat.

"Budaya terlepas daripada hukuman dan menembak sembarangan di kalangan sebahagian daripada anggota pasukan polis dibenarkan berikutan sikap Menteri KDN yang melulu mempertahankan polis walaupu mereka melakukan jenayah," katanya yang juga Naib Presiden PKR.

Sementara itu, Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof Rawa berkata, kepercayaan terhadap polis semakin terhakis jika kes ini tidak diadili sewajarnya.

"Polis termasuk menteri harus lebih bertanggungjawablah. Jangan bagi jawapan lepas itu lepas tangan. Kalau begini sikap yang ditunjukkan, imej polis akan terus buruk," katanya.

Turut bersama pada sidang media tersebut ialah Peguam N. Surendran, Hamidah Kadir, ibu kepada Mohd Khairul Nizam dan Noriah Darus, ibu kepada Mohd Hanafi Omar dan beberapa ahli keluarga terdekat mangsa.

Ketiga-tiganya ditembak kira-kira jam 4.45 pagi kerana disyaki terlibat dengan rompakan stesen minyak


Risalah fitnah dedah sikap bacul parti pemerintah | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 20 Okt: Pakatan Rakyat hari ini mengecam penyebaran risalah yang memfitnah pemimpin Pakatan dan Buku Jingga 'klon' yang dipercayai didalangi Umno BN.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, tindakan tersebut menyerlahkan sikap 'bacul' pemimpin parti pemerintah itu yang hanya berani memfitnah namun tidak berani berhujah melalui cabaran debatnya dengan Datuk Seri Najib Razak.

"Tajaan Umno ini menyerang saya, pemimpin PAS, DAP, Pakatan Rakyat. Ini cara kurang sopan seolah-olah kita ini penjenayah, perusuh.

"(Mereka) guna wang negara untuk mencaci dan menipu, sampaikan soal perut buncit saya pun dibangkitkan," katanya.

Beliau yang juga Ketua Umum PKR berkata demikian pada sidang media di parlimen hari ini.

Beliau mengulas penemuan risalah fitnah dan Buku Jingga palsu yang dipercayai sedang disebar kepada rakyat di seluruh negara.

Muka hadapan Buku Jingga palsu itu seratus peratus sama dengan Buku Jingga Pakatan Rakyat namun berbeza isi kandungannya.

Manakala risalah pula didakwa memfitnah pemimpin utama PKR, PAS dan DAP.

Menurut Anwar, risalah itu juga tidak ketinggalan secara khusus mempertahan Rosmah sebagai seorang wanita contoh, yang jaga kebajikan dan tidak membazir, tapi menghina orang lain.

"Saya tak nak bangkit ini (Buku Jingga palsu) sebagai satu masalah, cuma penipuannya ialah kerana dia guna buku ini seolah-olah Buku Jingga (Pakatan).

"Kalau dah begini sanggup Umno taja, adakanlah perdebatan mengenai Buku Jingga, ekonomi atau belanjawan supaya rakyat boleh menilai," katanya.

Anwar sebelum ini mengemukakan cabaran untuk berdebat dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berhubung belanjawan 2012.

Semalam, sebuah Akademi Penulisan yang dinamakan Akademi Pak Sako, bersedia menjadi penganjur debat antara kedua tokoh itu.

Bagaimanapun sehingga hari ini, masih belum ada sebarang respons daripada Najib.


Senaraikan projek terbengkalai seluruh negara | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 20 Okt: Kerajaan perlu menjelaskan punca utama kelewatan atau tertangguhnya projek-projek berkepentingan awam di seluruh negara, kata Ahli Parlimen Teluk Kemang, Datuk Kamarul Baharin Abbas.

Katanya, selain kerajaan perlu menyenaraikan semua projek terbengkalai, syarikat yang bertanggungjawab juga perlu diberikan amaran, lapor KeadilanDaily.

“Untuk makluman selepas tertangguh, kos untuk memulihkan semula projek meningkat kepada 50 peratus dari harga tender asal. Sedangkan sebahagian besar wang yang diperuntukkan itu telah pun digunakan.

“Apa yang menyedihkan ialah projek-projek itu adalah untuk kepentingan rakyat dan orang miskin,” katanya dalam perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan Belanjawan 2012 di Dewan Rakyat.

Kamarul berkata antara projek terbengkalai termasuk Hospital Shah Alam, Lebuhraya Seremban-Linggi di Negeri Sembilan, Kem Tentera di Skudai, Johor dan Pelabuhan Tuna di Pulau Pinang.

“Jangan ulangi untuk beri projek kepada syarikat tertentu dan broker sahaja kerana kesannya membebankan,” tegas Kamarul.

Dalam pada itu, menyentuh kadar hutang semasa negara yang berjumlah RM437 bilion dengan kadar faedah 5 peratus setahun, Kamarul menjangkakan Malaysia akan mempunyai hutang terkumpul RM1 trilion pada tahun 2020.

“Apa langkah kerajaan untuk menyelesaikan hutang piutang, sedangkan belum tentu kita dapat mengawal jumlah hutang yang ada sekarang. Apakah pendapatan negara meningkat dengan kadar sama munasabah dengan hutang semasa?” soal Kamarul.

Tambahnya, budaya hutang kritikal dicerminkan melalui statistik 41 belia muflis setiap hari di negara ini kerana masalah kad kredit, hutang kenderaan dan bayaran pinjaman perumahan.

“Lebih separuh dari gaji mereka digunakan untuk membayar hutang. Ini sangat bahaya. Kita tak mahu generasi muda yang diharapkan untuk mentadbir negara ini terjebak dalam hutang.

“Apakah ini yang kita mahu ketika Malaysia mahu menjadi negara maju dalam masa 9 tahun?” soal Kamarul.


Mangsa 'belasah' bawa aduan ke Suhakam
Selepas berbulan berdepan dengan sikap acuh tak acuh oleh Bukit Aman, seorang penyokong Parti Hak Asasi Manusia yang mendakwa dirinya dibelasah oleh 10 anggota polis semasa protes secara aman di Ipoh pada bulan April lalu, membuat laporan dengan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) hari ini.

NONE"Kami terpaksa membawa isu ini kepada Suhakam kerana pihak polis tidak mengambil serius aduan mengenai salah guna kuasa oleh anggotanya yang bertindak seperti samseng," kata setiausaha PSM Buntong Mohanarani Rasiah, yang antara mereka yang hadir menyerahkan memorandum itu ke ibu pejabat Suhakam di Kuala Lumpur.

Hadir bersama adalah P Ramesh, seorang guru swasta yang menyertai bantahan secara aman di hadapan rumah kerajaan di Ipoh oleh kira-kira 20 penduduk dari Kampung DBI, yang mahu menyerahkan memorandum kepada menteri besar Perak pada April lalu.

Kekecohan tercetus apabila ahli parlimen Sungai Siput Dr D Jeyakumar, yang diiringi penunjuk perasaan, berunding dengan setiausaha peribadi menteri besar bagi membenarkan beberapa wakil untuk masuk ke perkarangan pejbat dan bertemu dengan besar menteri.

NONEMereka menunggu isyarat untuk dibenarkan masuk, tetapi secara tiba-tiba seorang pegawai kanan polis, yang berpangkat dengan pangkat timbalan superitenden mengetuai kontinjen kira-kira 40 polis bagi menatau perhimpunan itu dan mengarahkan mereka supaya bersurai.

Ramesh mendakwa dirinya menjadi sasaran oleh beberapa anggota polis yang terus memukulnya.

Beliau juga menayangkan pita video bagi membuktikan dirinya yang tidak bersenjata tetapi hanya melaungkan beberapa slogan dihampiri oleh polis yang kemudian menendangnya.

Akibat kecederaan yang dialaminya itu, Ramesh berkata beliau terlantar di hospital selama dua hari.



Kes MyKad bertindih diselesai luar mahkamah
Penyelesaian luar mahkamah dicapai di antara pihak-pihak yang terlibat dalam saman sivil terhadap kerajaan berkaitan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) yang mengeluarkan dua kad pengenalan dengan nama dan nombor yang sama bagi individu berbeza.

Peguam Yusfarizal Yusoff, yang mewakili Muhammad Daud Salleh, berkata penyelesaian pada 13 Oktober lalu melibatkan pampasan sejumlah wang tunai yang tidak didedahkan.

Kerajaan juga akan membantu Muhammad Daud, 42, meminda semua dokumentasi dan pemandu teksi itu akan juga diberikan MyKad baru dengan nombor baru.

"Kerajaan telah bersetuju untuk membayar suatu amaun yang tidak boleh didedahkan, mengeluarkan MyKad baru dengan nombor yang berbeza dan untuk memadam semua rekod yang berkaitan dengan nombor lama," katanya ketika dihubungi.

Yusfarizal berkata perintah mahkamah juga akan dihantar kepada pihak-pihak yang menuntut pembayaran balik bagi pinjaman dan bayaran denda yang dilakukan oleh penyamarnya, ketika menggunakan MyKad anak guamnya.

"Tetapi ini bukan sebahagian daripada penyelesaian itu," katanya.

Tiada ulasan: