1. Sejurus berakhir himpunan yang penuh kontraversial, Himpunan Sejuta Ummah di Stadium Shah Alam pada 22 hb Oktober 2011 kelmarin, saya lihat ini adalah masa yang tepat untuk kerajaan UMNO dan BN mengisytiharkan penerimaan dan perlaksanaan undang - undang Islam di dalam negara kita, khasnya berkait dengan undang - undang murtad dan jenayah syariah yang lain [hudud].
2. Paling minima, Kerajaan UMNO dan BN sewajarnya bersedia mengiktiraf, memberi laluan dan sokongan padu kepada Kerajaan Negeri Kelantan untuk melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah 11 yang telahpun diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan sejak tahun 1993 yang lalu.
3. Gesaan ini saya asaskan kepada sikap yang telah diambil oleh UMNO sebagai pemegang teraju kerajaan serta ngo UMNO yang menyokong gerakan Selamatkan Aqidah Ummah dan 10 resolusi [rujuk lampiran] yang dihasilkan dari Himpunan Sejuta Ummah di Shah Alam kelmarin.
4. Menerima dan melaksanakan undang - undang Islam adalah sebahagian daripada tuntutan aqidah Islam yang mesti ditunai oleh setiap individu muslim yang mengaku beriman kepada Allah swt. Sementelah pula melihat pelbagai aspek yang membuktikan kegagalan undang - undang ciptaan manusia untuk mengatasi pelbagai jenayah yang dilakukan oleh manusia. Menolak undang - undang Islam kerana ingkar dan angkuh hanyalah membinasakan aqidah.
5. Perjuangan HIMPUN adalah untuk selamatkan aqidah dan ianya disokong oleh UMNO dan ngo - ngo nya. Justeru itu saya percaya inilah masa yang betul dan tepat untuk UMNO menyatakan kesediaan mereka bagi melaksanakan undang - undang Islam kerana ia sebahagian dari tuntutan aqidah yang mahu diselamatkan oleh mereka.
6. PAS menyokong perjuangan untuk selamatkan aqidah malah PAS sejak awal lagi telah menggerakkan kebangkitan untuk menyelamatkan aqidah ummah yang telah dicemari oleh faham sekular yang tebal sehingga lahir pegangan politik suku dan agama suku dalam masyarakat ummat Islam di negara kita. Pemerintah enggan melaksanakan syariat Islam kerana memahami Islam hanya dalam perkara solat, puasa, haji dan zakat, tidak lebih daripada itu.
7. Biarpun gerakan tersebut dianggap menongkah arus, PAS mendepani pelbagai bentuk halangan dan cabaran serta menyerap tekanan demi masa depan aqidah ummah. Saya masih ingat ucapan atau amanah Datuk Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi yang diangkat menjadi "fatwa" oleh kerajaan UMNO dan BN pada satu masa dahulu [sekitar awal 80an] yang telah mencetus satu fenomena :
Saudara - saudara sekelian , Percayalah Kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO Kita menentang Barisan Nasional bukan kerana dia lama memerintah kerajaan Kita menentang dia ialah kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah Mengekalkan undang - undang kafir , mengekalkan peraturan jahiliyyah Oleh kerana itulah kita menentang mereka Oleh kerana itulah kita menghadapi mereka Oleh itulah kita cuba berlawan dengan mereka Percayalah saudara - saudara sekelian Perjuangan kita adalah Jihad Ucapan kita adalah jihad Derma kita adalah Jihad Bergantunglah kita kepada Allah dengan [menghadapi] puak - puak ini Kerana kalau kita mati melawan puak - puak ini Mati kita adalah syahid , mati kita adalah mati Islam Kita tidak perlu masuk Budha Kita tidak perlu Hindu Kita tidak perlu masuk Kristian Tapi kita menjadi kafir dengan mengamalkan politik suku , agama suku.
8. HIMPUN hanya benar - benar berjaya apabila semua ngo yang bergabung dibawahnya menyatakan komitmen tinggi untuk terus melangkah, menggalas perjuangan memartabatkan syariat Islam di atas tanahair kita. Sementara parti politik seperti UMNO yang mempunyai kuasa dan mandat memerintah negara, sayugianya bertindak lebih dari sekadar menyokong agenda HIMPUN untuk menyelamatkan aqidah.
9. Bahkan UMNO mestilah manafaatkan seluruh keupayaan dan kekuatannya selaku parti utama dalam pemerintahan negara untuk mendaulatkan syariat Islam dalam pelbagai aspek peraturan dan perundangannya demi memastikan agenda menyelamat aqidah ummah benar - benar praktis dan berkesan. Ia boleh dimulakan dengan sokongan padu kepada kerajaan Negeri Kelantan untuk melaksanakan Enakmen Qanun Jenayah Syariah 2.
10. Perlu difahami bahawa bahawa sokongan UMNO kepada HIMPUN dan agenda perjuangannya tidak sama sebagaimana sokongan yang diberikan oleh ngo dan parti - parti politik yang lain justeru advantage yang ada pada UMNO ialah kuasa pemerintahan yang dimiliki oleh mereka, sedang kuasa pemerintahan itulah kelak menjadi pengawal dan benteng yang berkesan kepada aqidah ummah. UMNO tidak boleh menyokong dari belakang pentas atau hanya sokong atas angin, sebaliknya UMNO wajib menggunakan kuasanya untuk selamatkan aqidah dengan perlaksanaan syariat Islam secara menyeluruh. Sebagaimana yang pernah ditegaskan oleh Al Imamul Ghazali rhm di dalam al Iktisad fil I'tiqad
الدين أس و السلطان حارس و ما لا أس له فمهدوم و ما لا حارس له فضائع
Agama adalah tapak dan kuasa pemerintahan adalah pengawal, suatu yang tiada tapak pasti akan runtuh dan suatu yang tiada pengawal pasti akan hilang.
Nasrudin bin Hassan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
Lampiran :
Pertama: Menyeru agar semua pihak menghormati dan mendokong peranan raja-raja Melayu untuk melaksanakan amanah sebagai ketua dan payung kepada pentadbiran Islam di Negara ini seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang tubuh negeri.
Kedua: Kerajaan yang memerintah baik di peringkat pusat mahupun negeri mestilah memastikan bahawa sensitiviti yg tertinggi di dalam Islam dan perlembagaan sebagai pedoman yang tertinggi di dalam Negara ini dihormati. Sebarang bentuk pelanggaran termasuk menghina dan mencabar kedudukan Islam hendaklah dihukum berdasarkan peruntukan undang-undang yang ada.
Ketiga: Menuntut supaya kerajaan dalam usaha memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri, hendaklah memastikan supaya Undang-Undang pencegahan yang tegas dan kukuh untuk memelihara kemuliaan Islam di dalam perlembagaan dapat dimasukkan sebagai kandungan utama.
Keempat: Menuntut supaya kerajaan mengambil langkah segera menggubal undang-undang khusus untuk mencegah dan membendung gejala murtad dan kegiatan memurtadkan umat Islam selaras dengan kedudukan Islam di dalam Perlembagaan Persekutuan.
Kelima: Menuntut agar sistem pendididkan negara disemak semula untuk memastikan tidak ada unsur yang boleh mendedahkan pelajar kepada penghakisan aqidah. Kami menggesa pihak Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pendidikan Tinggi supaya menggubal sistem pendidikan yang berpaksi kepada Aqidah Tauhid dan penerapan aqidah yang berkesan kepada pelajar-pelajar.
Keenam: Meminta kerajaan mengadakan program-program penerangan yang menyeluruh dan berkesan di setiap saluran supaya masyarakat yang berbilang kaum dan agama di negara kita dapat memahami Islam dan kedudukannya di dalam negara untuk menghilangkan prasangka buruk dan kekeliruan terhadap Islam.
Ketujuh: Menyeru kepada seluruh pertubuhan politik dan bukan politik supaya meletakkan Islam sebagai agenda tertinggi dan utama melebihi kepentingan yang lain serta mengambil sikap yang serius terhadap sebarang usaha untuk mengganggu-gugat kesucian islam.
Kelapan: Menyeru semua institusi dalam masyarakat terutama ibubapa mengambil tanggungjawab yang tegas di dalam mendidik anak-anak dengan kefahaman islam yang syumul agar membentengi anak dan waris terdekat dengan daripada terjebak di dalam aktiviti pemesongan aqidah.
Kesembilan:Menggesa kerajaan supaya membantu dan mengawal aktiviti pihak media samaada media samaada media cetak, media elektronik dan media baru. Sebarang bentuk penyiaran yang menyimpang dan menyentuh sensitiviti umat Islam dan keharmonian bernegara perlulah diambil tindakan yang tegas mengikut undang-undang yang ada.
Kesepuluh: Menyeru seluruh umat islam yang hadir di perhimpunan ini mahupun yang tidak dapat hadir, melupakan segala perbezaan fahaman politik dan lain-lain hambatan untuk bersama-sama BERSATU menyongsong tugas berat me mpertahankan dan menyelamatkan aqidah umat daripada sebarang bentuk pencerobohan.
NGO dakwa ada plot keluarkan 'agama' dari MyKad Presiden Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), Abdullah Zaik Abdul Rahman, mendakwa terdapat konspirasi pihak tertentu bagi menghapuskan identiti bangsa, status agama dan gelaran Bin atau Binti daripada MyKad sekarang.
Beliau yang dipetik akhbar Berita Harian hari ini,berkata perkara itu didalangi oleh pihak tertentu secara halus, terancang dan berterusan.
“Sebenarnya adalah idea ini berasal dari Barat yang kononnya mampu menyelesaikan masalah perbezaan identiti bangsa, keturunan dan agama. Mereka mahu kita keluar dari fitrah manusia atau dengan kata lain tiada lagi status bangsa seperti Melayu, Cina dan India serta agama.
“Namun, kesannya anak zina atau zuriat dilahirkan tanpa ikatan perkahwinan mengikut hukum syarak pun boleh didaftarkan secara sah, sekali gus menghancurkan institusi kekeluargaan serta akidah umat Islam di negara ini,” katanya dipetik akhbar itu.
Abdullah juga dilaporkan berkata idea kesamarataan dan persamaan yang cuba diterapkan Barat di kalangan masyarakat Malaysia adalah satu bentuk penjajahan baru, kerana ia adalah satu pembohongan bertujuan menghancurkan identiti rakyat negara ini.
K'jaan kaji akta murtad Kerajaan sedang mengenalpasti perkara berkaitan akta untuk membendung gejala murtad dan menghukum pihak yang bertanggungjawab, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Katanya, perkara diambil kira termasuk bidang kuasa kerajaan Pusat dan kerajaan negeri seperti termaktub dalam perlembagaan persekutuan, lapor Berita Harian.
"Jika di peringkat Pusat ia akan membabitkan perlembagaan, manakala di peringkat negeri juga ada ketetapan tertentu yang perlu kita kaji," beliau dipetik sebagai berkata sewaktu merasmikan seminar kewangan Islam di Jitra semalam.
Jamil Khir (kanan) berkata, ia perlu mengikut kesesuaian bagi memastikan tidak timbul masalah atau percanggahan bila dilaksanakan.
Akta murtad dicadangkan Mufti Perak Tan Sri Harunussaini Zakaria untuk menghukum individu yang memurtadkan orang Islam kerana ia bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.
Harussani dilaporkan berkata, pada 2008 beliau pernah mendedahkan terdapat 260,000 orang Melayu dikristiankan di negara ini dan bilangan itu dikhuatiri bertambah saban tahun.
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 15 Oktober lalu berkata, sekiranya kesepakatan dicapai, penelitian harus dibuat supaya akta itu tidak bercanggah dengan bidang kuasa kerajaan persekutuan sebelum ia diteliti oleh Peguam Negara.
HIMPUN: Peluang sejuta keikhlasan daulatkan Islam
| Zainal Salleh 2:42PM Okt 23, 2011 |
|
Seperti diduga Perhimpunan Sejuta Umat atau HIMPUN bagi menyelamatkan akidah umat Islam yang diadakan di Stadium Shah Alam semalam mendapat sambutan yang hambar.
Hanya kira- kira 5,000 orang hadir. Sekretariat HIMPUN mensasarkan 100,000 umat Islam akan menggegarkan stadium itu dengan laungan azam mahu memperkukuh iman dan menghindar sebarang terjahan terhadap akidah mereka.
Memang tidak sukar difahami mengapa ini berlaku. Sejak awal lagi pelbagai kecurigaan sudah masuk menyelinap di kalangan orang Islam sendiri berhubung mengapa dan siapa yang menganjurkan pertemuan bersejarah ini.
Lantas, memang sejak mula idea ini dilontarkan ke tengah masyarakat isu HIMPUN ini telah diwarnai dengan pertimbangan politik.
Apabila sebut politik sahaja, ia pasti meresapkan kecurigaan dan prasangka. Parti-parti Melayu-Islam sebelah kem Pakatan Rakyat – PAS dan PKR – ada pendekatannya sendiri dalam soal penghayatan agama ini. Apatah lagi bila mengambil kira bahawa sikap lebih lunak mereka dalam menjalin hubungan dengan bangsa dan penganut agama lain sejak kebelakangan ini menjanjikan pulangan dividen politik yang agak lumayan.
Sikap PAS dan PKR dalam isu penggunaan kalimah Allah di kalangan penganut Kristian, kitab Injil dalam bahasa Malaysia dan soal murtad nampaknya berjaya meyakinkan rakyat bukan keturunan Melayu juga bukan Islam bahawa mereka lebih mudah bertolak ansur dalam pembahagian kesejahteraan politik di masa hadapan.
Lantas, sikap tidak ‘partisipatif’ Pakatan Rakyat dalam HIMPUN yang cuba memperagakan kekuatan dan keresahan umat Islam terhadap aktiviti segelintir bukan Islam yang cuba memesong akidah orang Islam, adalah berbaloi. Ia satu percaturan politik yang pasti dapat memenangi hati pengundi bukan Islam di ambang persiapan pilihanraya umum ke- 13 nanti. Kesetiakawanan bangsa, agama
Di sebelah saf BN pula, Umno, tunjang parti Melayu-Islam juga tidak begitu ghairah untuk melekatkan namanya pada penganjuran HIMPUN. Perkiraannya juga sama. Jika tersohor penglibatan Umno dalam aktiviti yang boleh ditafsirkan sebagai memperaga kekuatan dan mencabar keberanian pihak lain berguling dalam kancah perbedaan agama, sudah pasti keyakinan dan kesetiakawanan antara bangsa dan agama dalam BN pula akan menipis.
Akibatnya, pasti dirasakan pada pilihanraya umum akan datang.
Maka tinggallah pihak penganjur sendirian untuk meyakinkan umat bahawa memang benar ada terjahan terhadap sempadan perhubungan antara agama di negara ini. Mereka terpaksa berdiri sendiri menyusun hujah dan prasarana untuk membentuk imej bahawa hubungan kaum dan agama memang kini tergugah.
Apabila hampir dengan tarikh 22 Oktober 2011 yang dinobatkan sebagai hari simbolik mempamerkan solidariti umat, sekretariat HIMPUN cuma boleh mengharapkan simpati umat Islam biasa yang tidak begitu cenderung dengan hujah parti-parti politik. Yang diharapkan ialah untuk dapat menyentuh hati orang Islam yang benar-benar sayangkan akidah sahaja
Namun satu perkara agak nyata. Kecekapan dan kebijaksanaan ahli-ahli politik Melayu terserlah dalam isu HIMPUN ini. Bukan sahaja mereka berjaya menghindar diri dari dikaitkan nama peribadi dan parti mereka dalam aktiviti yang julung kali diadakan ini tetapi melakar ruang untuk menggarap dividen politik jika projek itu berjaya atau kurang berjaya. Malah jika HIMPUN gagal sekalipun mereka mencongak laba politiknya.
Bagi kita sama ada penyertaan setiap pihak itu adalah atas nama parti atau individu dalam projek HIMPUN bukan natijah yang harus menjadi persoalannya. Secara simboliknya, HIMPUN seharusnya dilihat sebagai peluang untuk memulakan satu usaha bersama dalam suasana ukhuwah Islamiah tulen untuk memurni dan memekarkan akidah umat Islam Malaysia.
Soal murtad adalah natijah banyak kepincangan dalam masyarakat Islam hari ini. Ia adalah manifestasi kelalaian umat dan pemimpin mereka; keculasan institusi agama dan pengendalinya; dan juga kecurangan ahli politik dalam cara memelihara kesucian agama Islam dan meletakkannya di persada harmoni dalam hubungan dengan penganut lain di Malaysia. Citra Islam sebenar
Ini semua bukan mustahil diperbaiki. Malah HIMPUN boleh jadi pelancar pesawat agama untuk melakar potret dan citra Islam sebenar. Apa salahnya jika setiap parti politik Melayu Islam meletakkan glosari hujah politik mereka ke samping dan meletakkan simpulan iman mereka pada platform HIMPUN dan bicarakan kebobrokan citra umat Islam yang dipancarkan kepada umum hari ini?
Biarlah HIMPUN jadi cermin keikhlasan bukan hanya untuk bersatu memerangi pihak bukan Islam yang berhasad dengan Islam tetapi bersatu untuk mengatur susila untuk bermuhasabah sebagai satu umat yang total komitmennya dalam menghayati ajaran Rasulullah.
Banyak yang boleh diusahakan bersama. Misalnya, unsur murtad dan aktiviti yang memurtadkan tidak boleh dihapuskan sendirian dan sekelip mata. Ia perlu program dakwah dan tarbiyah yang tersusun. Untuk itu input semua pihak berkepentingan tidak kira individu, pertubuhan sosial atau parti memang mempunyai banyak ruang dan peluang untuk mengorak langkah bersama untuk mencerah dan menyegarkan aktiviti dakwah di Malaysia yang jelas agak longlai dewasa ini.
Usahlah terjebak dalam kancah dan kotak istilah persengketaan. Bingkas menghukum adalah penyakit kronik dalam akidah. Apabila satu pihak rimas atau kurang senang dengan gelagat lain berhubung penghayatan dan pemahaman agama, segera diletakkan personaliti dan citra pihak yang kurang disenangai di dalam kotak istilah fasiq, zalim dan munafik tanpa mungkin memikirkan alur pemikiran ia sendiri adalah demikian.
Ingatlah pesan Rasulullah apabila seseorang itu berkata kepada saudara “hai munafik, maka sudah pasti munafik salah seorang daripadanya”.
Mengapa letakkan diri dalam kancah bahaya di ruang akidah ini? Unsur iman ini perlu digilap dan dibajai sentiasa. Akidah perlu dipelihara dengan disiplin menuruti perintah Allah dan keikhlasan. Usahlah lebih “ikhlas” menegakkan assabiyah atau sikap berpuak-puak sesama sendiri hingga mengkaburkan ketulusan hubungan dengan Rabbul Jalil. Neraca Allah
Kebenaran adalah hak mutlak Allah. Jangan kagum dan bangga dengan kerangka pemikiran sendiri mengenai isu kebenaran. Setiap manusia ada kecacatannya. HIMPUN adalah wadah yang memberi peluang kepada ummah untuk menjadikannya jambatan dalam usaha memahami satu lagi sisi kebenaran dan kebeningan akidah.
Usah lepaskan peluang yang Allah ciptakan dalam bentuk terjahan akidah umat Islam Malaysia hari ini untuk bermuzakarah, bermuhasabah dan mungkin bermubahalah, jika masih kurang selesa dengan pihak orang lain mengatur fikrah dalam kehidupan yang segera berubah-rubah ini.
Jika ada keikhlasan sesama sendiri, rasa hormat akan pasti terbit dan keikhlasan ini akan memancarkan satu kerukunan bukan sahaja sesama muslim tetapi menyelubungi seluruh umat manusia di Negara ini. Jangan tenggelam dalam perangkap ujub dan riya’ bahawa hanya pemikiran dan pendekatan sendiri yang lebih betul, lebih suci dan diredhai Ilahi.
Hanya neraca Allah yang sempurna. Jauhi ego dalam beragama. ULASAN ini adalah pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi sidang pengarang Malaysiakini.
by moslemsociety |
| “ Mereka tidak henti-hentinya memerangi kamu sampai mereka (dapat) mengembalikan kamu dari agamamu (kepada kekafiran), seandainya mereka sanggup. Barangsiapa yang murtad di antara kamu dari agamanya, lalu dia mati dalam kekafiran, maka mereka itulah yang sia-sia amalannya di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya. “ (Qs Al Baqarah : 217 ) Pengertian Riddah : Riddah secara bahasa adalah kembali ke belakang, sebagaimana firman Allah swt : “ Dan janganlah kamu lari kebelakang (karena takut kepada musuh), maka kamu menjadi orang-orang yang merugi.”( Qs Al Maidah : 21 ) Adapun pengertian Riddah secara syar’i para ulama berbeda di dalam mendefinisikannya, diantaranya sebagai berikut : Berkata Al Kasani ( w : 587 H ) dari madzhab Hanafi : “ Riddah adalah mengucapkan kata-kata kekafiran setelah dia beriman. “ (Bada’i Shonai’ : 7/134 ) Berkata : As Showi ( w : 1241 H ) dari madzhab Maliki : “ Riddah adalah seorang muslim yang kembali menjadi kafir dengan perkataan yang terang-terangan, atau perkataan yang membawa kepada kekafiran, atau perbuatan yang mengandung kekafiran .“ ( Asyh As Shoghir : 6/144 ) Berkata Imam Nawawi ( w : 676 H ) dari madzhab Syafi’i : “ Riddah adalah memutus Islam dengan niat atau perkataan, atau dengan perbuatan, baik dengan mengatakan hal tersebut karena mengolok-ngolok, atau karena ngeyel, atau karena keyakinannya “ (Minhaj ath-Thalibin : 293) Berkata Al Bahuti dari madzhab Hambali : “ Al Murtad secara syar’i yaitu seseorang yang kafir sesudah Islam, baik dengan perkataan, keyakinan, keragu-raguan, ataupun dengan perbuatan “ ( Kasyaf a Qina’ : 6/136 ) Dari beberapa pengertian di atas bisa disimpulkan bahwa Riddah adalah : “ Kembalinya seorang muslim yang berakal dan baligh menjadi kafir kembali dengan penuh kesadaran tanpa ada paksaan dari seseorang, baik itu melalui keyakinan, perkataan, maupun perbuatannya. “ Macam-macam Riddah : Jika kita mengambil pengertian Iman dari para ulama salaf yang menyebutkan bahwa Iman mencakup perkataan dan perbuatan, maksudnya adalah perkataan hati dan anggota badan, serta perbuatan hati dan badan. Maka Riddah pun demikian mencakup empat hal sebagaimana dalam keimanan. Keterangannya sebagai berikut : Pertama : Riddah dengan perkataan hati ; seperti mendustakan firman-firman Allah, atau menyakini bahwa ada pencipta selain Allah swt. Kedua : Riddah dengan perbuatan hati, seperti : membenci Allah dan Rasul-Nya, atau sombong terhadap perintah Allah. Seperti yang dilakukan oleh Iblis ketika tidak mau melaksankan perintah Allah swt untuk sujud kepada Adam, karena kesombongannya. Ketiga : Riddah dengan lisan : seperti mencaci maki Allah dan Rasul-Nya, atau mengolok-ngolok ajaran Islam. Keempat : Riddah dengan perbuatan : sujud di depan berhala, menginjak mushaf. Seorang muslim menjadi murtad, jika melakukan empat hal tersebut sekaligus, ataupun hanya melakukan salah satu dari keempat tersebut. Kapan Seorang Muslim dikatakan Murtad ? Jika dilakukan atas kehendaknya dan kesadarannya. Adapun jika dipaksa maka tidak termasuk dalam katagori murtad. Sebagaimana firman Allah swt : “ Barangsiapa yang kafir kepada Allah sesudah dia beriman (dia mendapat kemurkaan Allah), kecuali orang yang dipaksa kafir padahal hatinya tetap tenang dalam beriman (dia tidak berdosa), akan tetapi orang yang melapangkan dadanya untuk kekafiran, maka kemurkaan Allah menimpanya dan baginya azab yang besar.” ( Qs An Nahl : 106 ) Bagaimana dengan rasa was-was ? Adapun rasa was-was yang ada di dalam hati, maka itu tidak mempengaruhi keimanan seseorang selama dia berusaha untuk mengusirnya. Kita dapatkan para sahabat pernah merasakan seperti itu juga, sebagaimana dalam hadist Abdullah bin Mas’ud ra, bahwasanya ia berkata : "Nabi saw pernah ditanya mengenai perasaan waswas, maka beliau menjawab: 'Itu adalah tanda keimanan yang murni (benar) '." ( HR Muslim ) Hal ini dikuatkan dengan hadist Abu Hurairah ra, bahwa Rasulullah saw : "Manusia senantiasa bertanya-tanya hingga ditanyakan, 'Ini, Allah menciptakan makhluk, lalu siapakah yang menciptakan Allah', maka barangsiapa mendapatkan sesuatu dari hal tersebut, maka hendaklah dia berkata, 'Aku beriman kepada Allah'." ( HR Muslim ) Hukum Murtad Orang yang murtad boleh dibunuh dan halal darahnya. Jika telah dijatuhi hukuman mati, maka tidak dimandikan dan disholatkan serta tidak dikuburkan di kuburan orang-orang Islam, tidak mewarisi dan tidak diwarisi. Tetapi hartanya diambil dan disimpan di Baitul Mal kaum muslimin. Dalilnya adalah Abdullah bin Mas’ud ra, bahwasanya Rasulullah saw bersabda : “ Tidak halal darah seorang muslim yang telah bersaksi bahwa tidak ada tuhan yang berhak disembah kecuali Allah dan aku adalah utusan Allah, kecuali dari tiga orang berikut ini; seseorang yang murtad dari Islam dan meninggalkan jama'ah, orang yang telah menikah tapi berzina dan seseorang yang membunuh orang lain." ( HR Muslim ) Ini dikuatkan dengan hadits Ikrimah, bahwasanya ia berkata : “ Beberapa orang Zindiq diringkus dan dihadapkan kepada Ali ra, lalu Ali membakar mereka. Kasus ini terdengar oleh Ibnu Abbas, sehingga ia berkata : Kalau aku, tak akan membakar mereka karena ada larangan Rasulullah saw yang bersabda: "Janganlah kalian menyiksa dengan siksaan Allah, " dan aku tetap akan membunuh mereka sesuai sabda Rasulullah saw : "Siapa yang mengganti agamanya, bunuhlah!" ( HR Bukhari ) Dikuatkan juga dengan hadist Mu’adz bin Jabal : “ Suatu kali Mu'adz mengunjungi Abu Musa, tak tahunya ada seorang laki-laki yang diikat. Mu'adz bertanya; "Siapa laki-laki ini sebenarnya? Abu Musa menjawab "Dia seorang yahudi yang masuk Islam, kemudian murtad. Maka Mu'adz menjawab; "Kalau aku, sungguh akan kupenggal tengkuknya." ( HR Bukhari ) Jika seseorang murtad, maka dia harus dipisahkan dari istrinya pada waktu itu juga. Imam as-Sarakhsi al-Hanafi (w 483 H) berkata : “Seorang muslim apabila ia murtad, maka istrinya harus dipisahkan darinya. Baik istrinya tersebut seorang muslimah ataupun seorang ahli kitab, baik istrinya tersebut telah digauli atau belum”. ( al-Mabsuth : 5/49 ) Apakah Diberi Waktu Untuk Bertaubat ? Para ulama berbeda pendapat dalam masalah ini, tetapi mayoritas ulama mengatakan harus diberi waktu untuk taubat. Karena orang murtad kadang ada syubhat yang ada pada dirinya mengenai Islam, sehingga dia murtad, maka perlu dijelaskan terlebih dahulu. Jika diberi waktu untuk taubat, dan dia tidak bertaubat, maka boleh dibunuh. Sebagian ulama mengatakan waktu taubat adalah tiga hari, sebagian yang lain mengatakan tidak harus tiga hari, tetapi tawaran untuk bertaubat hendaknya terus dilakukan, jika tidak ada harapan untuk taubat, maka boleh dibunuh. Taubat Orang Murtad Orang yang sudah murtad, jika bertaubat, apakah taubatnya diterima ? Untuk menjawab pertanyaan ini, perlu dijelaskan bahwa orang yang murtad terkena hukum dunia dan akherat. Adapun rinciannya sebagai berikut : Pertama : Hukum di Akherat Untuk hukum di akherat, pada dasarnya Allah swt akan menerima setiap hamba-Nya yang bertaubat dengan sungguh-sungguh, ini sesuai dengan firman Allah swt : “ Katakanlah kepada orang-orang yang kafir itu: "Jika mereka berhenti (dari kekafirannya), niscaya Allah akan mengampuni mereka tentang dosa-dosa mereka yang sudah lalu; dan jika mereka kembali lagi, sesungguhnya akan berlaku (kepada mereka) sunnah (Allah tenhadap) orang-orang dahulu ." ( Qs Al Anfal : 38 ) Hal ini dikuatkan dengan hadits Amru bin Ash, bahwasanya Rasulullah saw bersabda kepadanya : " Apakah kamu tidak tahu bahwa Islam telah menghapuskan dosa yang telah terdahulu, dan bahwa hijrah juga menghapuskan dosa yang terdahulu, dan haji juga menghapuskan dosa yang terdahulu. “ ( HR Muslim ) Ayat dan hadist di atas menunjukkan orang-orang kafir asli yang bertaubat dan masuk Islam, maka Allah akan menerima taubat mereka, dan seluruh dosa-dosanya akan diampuni oleh Allah swt. Mereka tidak diwajibkan menggantikan kewajiban yang mereka tinggalkan selama ini, seperti sholat dan puasa. Adapun hal-hal yang berhubungan dengan hak manusia, seperti harta curian, maka harus dikembalikan kepada yang berhak. Dalilnya adalah hadist Mughirah bin Syu’bah : “Dahulu Al Mughirah di masa jahiliyah pernah menemani suatu kaum, lalu dia membunuh dan mengambil harta mereka. Kemudian dia datang dan masuk Islam. Maka Nabi saw berkata saat itu: "Adapun keIslaman maka aku terima. Sedangkan mengenai harta, aku tidak ada sangkut pautnya sedikitpun" (HR Bukhari No : 2529) Adapun orang yang murtad, jika bertaubat, maka taubatnya diterima dan dia harus menggantikan ibadah-ibadah yang dia tinggalkan selama ini, seperti sholat dan puasa. Imam Abu Hanifah dan Imam Malik mengatakan jika dia taubat, maka dia harus haji kembali seakan-akan dia baru masuk Islam. Adapun Imam Syafi’I berpendapat bahwa jika dia bertaubat tidak ada kewajiban mengulangi hajinya kembali. Diantara dalil yang menunjukkan diterimanya taubat orang yang murtad adalah firman Allah swt : “ Bagaimana Allah akan menunjuki suatu kaum yang kafir sesudah mereka beriman, serta mereka telah mengakui bahwa Rasul itu (Muhammad) benar-benar rasul, dan keterangan-keteranganpun telah datang kepada mereka? Allah tidak menunjuki orang-orang yang zalim. Mereka itu, balasannya ialah: bahwasanya la'nat Allah ditimpakan kepada mereka, (demikian pula) la'nat para malaikat dan manusia seluruhnya, mereka kekal di dalamnya, tidak diringankan siksa dari mereka, dan tidak (pula) mereka diberi tangguh, kecuali orang-orang yang taubat, sesudah (kafir) itu dan mengadakan perbaikan. Karena sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. ( Qs Ali Imran : 86-89 ) Bagaimana penafsiran ayat –ayat yang menunjukan bahwa orang yang murtad itu tidak diterima taubatnya ?, sebagaimana di dalam firman Allah swt : “ Sesungguhnya orang-orang kafir sesudah beriman, kemudian bertambah kekafirannya, sekali-kali tidak akan diterima taubatnya; dan mereka itulah orang-orang yang sesat. Sesungguhnya orang-orang yang kafir dan mati sedang mereka tetap dalam kekafirannya, maka tidaklah akan diterima dari seseorang diantara mereka emas sepenuh bumi, walaupun dia menebus diri dengan emas (yang sebanyak) itu. Bagi mereka itulah siksa yang pedih dan sekali-kali mereka tidak memperoleh penolong.” ( Qs Ali Imran : 90-91 ) Begitu juga di dalam firman Allah swt : “ Sesungguhnya orang-orang yang beriman kemudian kafir, kemudian beriman (pula), kamudian kafir lagi, kemudian bertambah kekafirannya, maka sekali-kali Allah tidak akan memberi ampunan kepada mereka, dan tidak (pula) menunjuki mereka kepada jalan yang lurus.” ( Qs Ali Imran : 137 ) Maka jawabannya bahwa yang dimaksud ayat di atas adalah orang yang murtad, kemudian tidak mau bertaubat , bahkan bertambah kekafirannya, maka Alah tidak akan menerima taubatnya sesudah mati. Berkata Ibnu Katsir di dalam tafsirnya ( 1/ 753 ) : “ Allah swt menyebutkan bahwa orang yang sudah beriman kemudian murtad, kemudian beriman lagi, kemudian murtad lagi dan terus menerus dalam kemurtadan, sampai mati, maka tidak ada taubah sesudah kematiaanya, dan Allah tidak mengampuninya “. Kemudian beliau menukil perkataan Ibnu Abbas tentang bunyi ayat di atas :ثم ازدادوا كفرا, maksudnya adalah: “ masih di dalam kekafirannya sampai mati “. Begitu juga pendapat Mujahid. Ibnu Taimiyah di dalam Majmu al Fatawa ( 16/28-29 ) menjelaskan bahwa orang-orang yang tidak diterima taubat mereka pada ayat di atas adalah kemungkinan karena mereka orang-orang munafik, atau karena mereka bertaubat tapi masih melakukan perbuatan syirik, atau amalan mereka tidak diterima setelah mereka mati. Sedangkan mayoritas ulama seperti Hasan Basri, Qatadah dan Atho’, serta As Sudy mengatakan bahwa taubat mereka tidak akan diterima, karena mereka bertaubat dalam keaadan sakaratul maut. Ini sesuai dengan firman Allah swt : “ Dan tidaklah taubat itu diterima Allah dari orang-orang yang mengerjakan kejahatan (yang) hingga apabila datang ajal kepada seseorang di antara mereka, (barulah) ia mengatakan : "Sesungguhnya saya bertaubat sekarang." Dan tidak (pula diterima taubat) orang-orang yang mati sedang mereka di dalam kekafiran. Bagi orang-orang itu telah Kami sediakan siksa yang pedih.” ( Qs An-Nisa’ : 18 ) Kedua : Hukum di Dunia : Untuk hukum di dunia para ulama berbeda pendapat di dalam menentukan status hukum orang murtad yang sudah bertaubat. Pendapat Pertama : Jika seorang yang beriman kemudian kemudian murtad, dan kembali ke Islam kemudian murtad kembali dan hal itu terulang berkali-kali, maka taubatnya tidak diterima oleh pemerintahan Islam, dan dia terkena hukuman mati. Pendapat Kedua : Jika seorang yang beriman kemudian murtad dan hal itu terulang-ulang terus, maka taubatnya tetap diterima oleh pemerintahan Islam dan dia dianggap muslim lagi dan boleh hidup bersama-sama orang-orang Islam yang lain, serta berlaku hukum-hukum Islam terhadapnya. Ini adalah pendapat mayoritas ulama, yaitu pendapat Hanafiyah, masyhur dari Malikiyah, Syafi’iyah dan salah satu pendapat imam Ahmad . ( lihat Tabyin al Haqaiq 3/284, Tuhfatul Muhtaj : 9/96, Kasya’ qina’ : 6/177-178 ) Dalam masalah ini, Ibnu Taimiyah membagi Riddah menjadi dua, yaitu Riddah Mujaradah ( murtad ringan ), kalau dia bertaubat, maka hukuman mati menjadi gugur darinya. Yang kedua adalah Riddah Mugholladhah ( murtad berat ), dia tetap dihukum mati walaupun sudah bertaubat ( Shorim Maslul : 3/ 696 ) Berkata Ibnu Qudamah di dalam al Mughni ( 12/271 ) : “ Kesimpulannya, bahwa perbedaan para ulama hanyalah di seputar diterimanya taubat orang yang murtad secara lahir di dunia ini, begitu juga gugurnya hukuman mati dan berlakunya hukum-hukum Islam baginya. Adapun diterimanya taubatnya oleh Allah secara batin, dan diampuninya orang yang bertaubat secara lahir dan batin, maka para ulama tidak berselisih pendapat dalam masalah-masalah tersebut. “ Sebab-sebab terjadinya Riddah 1. Kebodohan. Kebodohan menjadi penyebab utama adanya gelombang pemurtadan, karena mereka tidak dibentengi dengan ilmu. Oleh karena itu salah satu cara yang efektif untuk mmengantisapi pemurtadan adalah dengan menyebarkan aqidah dan ilmu yag benar di kalangan masyarakat. Syekh al-Bakri ad-Dimyathi (w 1310 H) berkata: “Ketahuilah bahwa banyak orang-orang awam yang mengucapkan kata-kata kufur tanpa mereka sadari, bahwa sebenarnya hal itu adalah bentuk kekufuran. Maka wajib atas bagi orang yang berilmu untuk menjelaskan kepada mereka mereka hal-hal yang menyebabkan kekafiran tersebut, supaya mereka mengetahuinya, kemudian bisa menghindarinya. Dengan demikian maka amalan mereka tidak menjadi sia-sia, dan tidak kekal di dalam neraka (bersama orang-orang kafir) dalam siksaan besar dan adzab yang sangat pedih. Sesungguhnya mengenal masalah-masalah kufur itu adalah perkara yang sangat penting, karena seorang yang tidak mengetahui keburukan maka sadar atau tidak, ia pasti akan terjatuh di dalamnya. Dan sungguh setiap keburukan itu sebab utamanya adalah kebodohan dan setiap kebaikan itu sebab utamanya adalah ilmu, maka ilmu adalah petunjuk yang sangat nyata terhadap segala kebaikan, dan kebodohan adalah seburuk-buruknya teman (untuk kita hindari)”. ( I’anah ath-Thalibin: 4/133) 2. Kemiskinan. Pemurtadan seringkali terjadi pada daerah-daerah miskin dan terkena bencana. Banyak kaum muslimin yang mengorbankan keyakinan mereka hanya untuk sesuap nasi dan sebungkus supermi. 3. Tidak adanya pemerintahan Islam Hilangnya pemerintahan Islam yang menegakkan syariat Allah membuat musuh-musuh Islam leluasa melakukan pemurtadan dan penyesatan terhadap umat Islam. Begitu juga umat Islam tidak akan berani main-main dengan agamanya. Berikut ini beberapa bukti bahwa pemerintahan Islam mempunyai peran penting di dalam menghentikan gelombang pemurtadan : Para Khulafa’ Rasyidin menegakan memerangi orang-orang yang murtad dan menghukumi mereka dengan hukuman mati, seperti yang dilakukan oleh Abu Bakar Siddiq terhadap Musailamah al-Kadzab dan para pengikutnya. Begitu juga yang dilakukan oleh Khalifah Al Mahdi, sebagaimana diceritakan oleh Ibnu Katsir pada peristiwa yangterjadi pada tahun 167 H : “ Khalifah Mahdi memburu orang-orang yang murtad kemana saja mereka bersembunyi, mereka yang tertangkap dibawa kehadiran-nya dan dibunuh di depannya . “ ( al Bidayah wa an Nihayah 10/149 ) Begitu juga pada tahun 726 H, Nashir bin as Syaraf Abu Al Fadhl al Haitsami dihukum mati karena menghina ayat-ayat Allah dan bergaul dengan para zindiq. Padahal dia orang yang menghafal kitab At Tanbih, dan bacaan al qur’annya sangat bagus (al Bidayah wa an Nihayah : 14/ 122 ) Berkata Al Qadhi Iyadh : “ Para ulama Malikiyah yang berada di Bagdad pada zaman khalifah al Muqtadir telah sepakat untuk menjatuhkan hukuman mati kepada al Halaj, kemudian menyalibnya, hal itu karena dia menganggap dirinya Allah dan menyakini Aqidah al Hulul, serta menyatakan bahwa dirinya padahal al Halaj secara lahir, dia menjalankan syare’at. Al Halaj ini taubatnya tidak diterima ( di dunia ) “(Asy Syifa’ : 2/1091 ) 4. Ghozwul Fikri. Munculnya pemikiran-pemikiran sesat seperti liberalisme, pluralisme dan sekulerisme telah mendorong terjadi gelombang kemurtadan di kalangan kaum muslimin, karena paham-paham tersebut mengajarkan bahwa semua agama sama, dan semua orang bebas melakukan perbuatan apapun juga, tanpa takut dosa. Wallahu A’lam Kampung Sawah, Bekasi, 24 Shofar 1432 H / 28 Januari 2011 M, By DR. Ahmad Zain An-Najah. |
Dusta & Hadis Murtad Bermula dari sebuah berita di akhbar. Berita itu bukan baru. Orang-orang tertentu selalu menyebutnya, berbunyi begini: "... golongan murtad berdasarkan hukum Islam yang termaktub di dalam al-Qur'an mereka ini boleh dihukum bunuh" Utusan Malaysia, 21 Julai 1995, muka 26 ruangan Dalam Negeri, tajuk "Takrifkan antihadis ancam keselamatan" perenggan 7 Berita al-Qur'an menyuruh bunuh orang murtad tersebar luas. Kebanyakan daripada orang Melayu yang membacanya mempercayainya. Akan tetapi, sebenarnya, Al-Qur'an tidak pun menyebut atau menyuruh orang murtad dibunuh! Adalah difikirkan tidak keterlaluan untuk mengkategorikan berita tersebut sebagai dusta atau bohong. Kerana ia tanpa bukti daripada al-Qur'an. Menurut Kamus Dewan (1994), dusta bererti bohong, karut, tidak benar; dan berdusta bererti berkata yang tidak benar; dan mendustakan bererti menganggap dusta (tidak benar, bohong), dan akhirnya pendustaan yang bererti perihal mendustai, pembohongan. Keempat-empat perkataan ini akan diguna dalam tulisan ini. Namun, penggunaannya diralatkan. Tokoh agama yang mendatangkan pendustaan tersebut mungkin telah dikelirukan oleh tulisan orang-orang zaman dahulu, sehingga beliau tidak menang dalam membezakan antara ajaran al-Qur'an dengan yang bukan al-Qur'an. Orang-orang zaman dahulu yang menjadi ikutannya, dan kebanyakan orang Melayu, boleh dikatakan ramai. Yang termasyhur sekali ialah Imam Bukhari. Dia orang Parsi. Contoh tulisan Bukhari bagi hukum murtad dan dua kesalahan yang lain - yang turut melibatkan darah manusia ditumpah - adalah seperti berikut (setelah di-copy and paste daripada CD terbitan "Islamic Computing Centre, London, 1994"): Reference: Sahih al-Bukhari Volume: 9. Hadith_no: 17 Narrator: 'Abdullah Full_text: Allah's Apostle said, "The blood of a Muslim who confesses that none has the right to be worshipped but Allah and that I am His Apostle, cannot be shed except in three cases: In Qisas for murder, a married person who commits illegal sexual intercourse and the one who reverts from Islam (apostate) and leaves the Muslims." Dalam bahasa Melayu, hadis Bukhari itu berbunyi: Rasul Allah telah bersabda, "Darah seseorang Muslim yang mengaku bahawa tiada yang berhak disembah melainkan Allah dan bahawa aku Rasul-Nya, tidak boleh ditumpahkan melainkan dalam tiga kes: Dalam Qisas untuk pembunuhan, orang yang sudah berkahwin yang melakukan zina, dan orang berbalik dari Islam (murtad) lalu meninggalkan orang-orang Muslim." - diriwayatkan oleh 'Abdullah, Sahih Bukhari, jilid 9, no.17. Hadis tersebut mengandungi bukan satu, atau dua, tetapi tiga pendustaan. Pendustaan yang ketiga dipilih untuk diperkatakan dahulu. Sebab ia menyentuh tema di sini. Di situ (tulisan Bukhari) didapati darah orang murtad ditumpahkan, atau dengan perkataan lain, orang murtad dibunuh. Di sini pula, bunyinya jauh berbeza. Ia daripada al-Qur'an yang datang dari Allah dan Rasul, atau Nabi-Nya yang sebenar. Saksikanlah - "Dan sesiapa daripada kamu berpaling (murtad) daripada agamanya, dan mati sedang tidak percaya, amalan mereka menjadi sia-sia, di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah orang-orang Api; di dalamya mereka tinggal selama-lamanya." (2:217) "sesiapa antara kamu yang berpaling (murtad) daripada agamanya, maka Allah akan mendatangkan satu kaum yang Dia mencintai, dan mereka mencintai-Nya." (5:54) Pada ayat-ayat Allah di atas, yang keluar dari mulut Rasul Allah (yang sebenar), didapati tidak disebut setitik darah pun. Yang disebut hanyalah amalan orang-orang murtad menjadi sia-sia, dan mereka akan diganti oleh Allah dengan kaum lain di bumi ini. (Sila rujuk Hukum murtad yang zalim. Terima kasih). Lantaran terdapat percanggahan antara tulisan Bukhari, yang kononnya datang dari Rasul Allah, dengan ajaran Allah yang disampaikan oleh Rasul Allah yang sebenar. Sekiranya tulisan Bukhari yang bertentangan itu diterima sebagai benar, maka al-Qur'an, dan Allah, dan Rasul atau Nabi-Nya yang sebenar, ditolak, dan dianggap sebagai dusta, bohong. Pendustaan Bukhari seterusnya ialah yang pertama disebut dalam hadis tadi, iaitu Qisas untuk pembunuhan. Maksudnya, pembunuh hendaklah dibunuh dalam kes pembunuhan. Akan tetapi, Allah menyatakan yang lain pula, berbunyi, "Dalam qisas ada kehidupan untuk kamu, wahai orang-orang yang mempunyai minda, supaya kamu bertakwa." (2:179) Justeru itu, orang-orang yang mempunyai minda akan mengutamakan kehidupan dalam qisas bukan membunuh si pembunuh. Sementara yang tidak mempunyainya pula, tiada lain yang berlegar di kepala melainkan Bunuh! Bunuh! Dan bunuh! Contoh, pada ayat murtad yang pertama disebut tadi - "Dan sesiapa daripada kamu berpaling (murtad) daripada agamanya, dan mati sedang tidak percaya..." Sesetengah golongan orang Islam menyimpulkan kalimat "mati" pada ayat tersebut kepada mati dibunuh di tangan mereka (kerana mentaati hukum murtad Bukhari). Bagi golongan yang mempunyai minda pula, ia bermaksud mati seperti tiap-tiap makhluk yang hidup akan mati. (Sila rujuk ayat 2:178 yang menjelaskan tentang adanya ganti rugi atas pembunuhan yang dilakukan) Sekiranya hadis, seperti hadis Bukhari itu, ditolak maka tindakan itu dikatakan oleh Imam Besar Masjid Negara sebagai antihadis. Apakah pula pentakrifannya ke atas orang-orang yang menolak ayat-ayat Allah! Anti-Allah? Anti-Qur'an? Anti-Nabi? Anti-Rasul? Anti-Muhammad (sebenar)? Atau, Islam sebenar! Dan seterusnya Taib Azamuddin, Imam Besar tersebut, berkata, "... antihadis sepatutnya dikategorikan sebagai ancaman terhadap kehidupan dan keselamatan umat Islam" Utusan Malaysia, 21 Julai 1995, muka 26, "Takrifkan antihadis ancam keselamatan" perenggan 5 Beliau tidak menyedari bahawa kenyataannya boleh ditafsirkan seperti berikut: Dia yang hendak bunuh orang tanpa izin Allah, kita pula dikatakannya mengancam kehidupan dan keselamatan umat Islam! Pembohongan terakhir, atau yang kedua disebut oleh Bukhari tadi, ialah hukum bunuh ke atas penzina daripada golongan orang-orang yang sudah berkahwin. Walhal, hukum zina maksima yang ditetapkan Allah, dan Rasul-Nya yang sebenar, ialah seratus sebatan, bukan bunuh. (Sila rujuk Sebat di Depan Khalayak Ramai. Terima kasih.) Orang yang dikatakan murtad pada laporan akhbar di atas, sebenarnya, tidak keluar dari Islam. Dia tetap berada dalam Islam. Dia hanya berada di luar anutan Ahlul Sunnah Wal Jamaah (ASWJ). Dan itu adalah murtad menurut fahaman Imam Besar tadi. Lagi, orang yang dikatakan murtad itu menolak pegangan ASWJ pada hadis Bukhari yang telah dibuktikan berdusta terhadap Rasul dan Allah. Maka dengan mengambil al-Qur'an dan menolak Bukhari, ia, menurut apa yang berlegar di kepala Imam Besar itu, adalah murtad dan harus dibunuh. Beliau telah mempamerkan suatu pertimbangan yang di luar dugaan. Mengambil al-Qur'an, Allah dan Rasul-Nya (yang sebenar), dikatakan murtad, tetapi mengambil Bukahri yang telah dibuktikan berdusta dikatakan Islam sebenar pula! Mungkinkah kerana beliau menyangka bahawa pada Bukhari itu terletak "disiplin ilmu Islam" sebenar? Imam Besar yang kedua disebut di dalam berita di atas juga bertaraf "negara". Beliau menyatakan iaitu orang yang menolak hadis (seperti hadis Bukhari tadi) adalah yang menolak Nabi Muhammad sebagai pesuruh Allah!! Dan mereka, ujarnya lagi, dihukum bunuh berdasarkan hukum yang termaktub di dalam al-Quran kerana mereka dalam kategori orang-orang yang murtad. Yang berikut adalah apa yang ditulis di akhbar tersebut: "Menurutnya (Datuk Abu Hassan Din) hukuman bunuh ke atas golongan ini (antihadis) adalah berdasarkan hukum yang termaktub di dalam al-Quran kerana mereka dalam kategori orang-orang yang murtad." Sekiranya beliau dapat melihat bahawa menolak hadis sebenarnya bererti menolak Bukhari dan penulis-penulis lain, bukan menolak Nabi Muhammad (yang sebenar)! Yang menolak Nabi Muhammad sebagai pesuruh Allah adalah mereka yang menolak al-Qur'an. Kerana baginda menyampaikan hanya al-Qur'an, bukan kitab Sahih Bukhari (9 jilid), Sahih Muslim (4 jilid), Sunan Abu Dawud (3 jilid), Muwatta Imam Malik (1 jilid) atau kitab Misykat Masabih (4 jilid). Nabi tidak berbuat demikian bukan sahaja kerana penulis-penulis dan buku-buku mereka yang banyak itu tidak berada bersamanya tetapi juga kerana baginda mengingati sebuah ayat yang disampaikannya kepada orang ramai berbunyi, "Persamaan orang-orang yang dibebankan dengan Taurat, kemudian mereka tidak memikulnya adalah seperti persamaan seekor keledai yang memikul buku-buku yang tebal. Adalah buruk persamaan kaum yang mendustakan ayat-ayat Allah. Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang zalim." (62:5) Demikian itulah juga persamaan bagi orang-orang yang tidak memikul al-Qur'an. Mereka memikul kitab-kitab lain yang banyak seperti dua puluh satu jilid yang telah disebut tadi. Dan akhirnya, dalam perenggan yang menyusul, iaitu yang terakhir dicatat di laporan akhbar di atas, beliau menyebut kata "kejahilan", mungkin kerana merasakan dirinya sudah suci dan mendapat petunjuk yang sebenar. Kedua-dua Imam tersebut adalah orang-orang yang membaca al-Qur'an. Mereka faham bahasa Arab. Dan tahu ayat-ayat Allah mengenai orang murtad (tetapi tidak mempercayainya). Boleh jadi mereka memikirkan bahawa tulisan Bukhari datang dari Rasul dan Allah. Sebab itulah mereka mengatakan hukum murtad menurut al-Qur'an adalah bunuh. Apapun, mereka telah berdusta terhadap Allah. Sehubungan itu Allah telah berfirman bermaksud: "Dan antara mereka, ada segolongan yang memutarbalikkan lidah mereka dengan al-Kitab supaya kamu menyangkanya daripada sebahagian al-Kitab, sedang ia bukanlah daripada al-Kitab; dan mereka berkata, "Ia daripada Allah", tetapi ia bukanlah daripada Allah, dan mereka berkata dusta terhadap Allah sedang mereka mengetahuinya." (3:78) Mereka mengatakan ia datang dari Allah, dari al-Kitab, tetapi sebenarnya ia bukanlah daripada Allah. Mereka berdusta terhadap Allah sedang mereka menyedarinya. Mungkin ayat berikut, yang mengandungi satu soalan daripada Allah, sesuai dijadikan peringatan bagi mereka yang berkenaan. "Adakah kamu membuatkan ia rezeki kamu untuk berdusta?" (56:82) Kalimat "dusta" banyak disebut di dalam al-Qur'an. Kejahatan itu dilarang Allah ("jauhilah ucapan dusta" - 22:30) dan Dia tidak memberi petunjuk kepada pendusta. Para pendusta dipengaruhi syaitan. Itulah iktibar daripada dua ayat yang berikut: "Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada pendusta, yang berdegil dalam ketidakpercayaan." (39:3) "Bolehkah aku memberitahu kamu, kepada siapakah syaitan-syaitan turun? Mereka turun kepada tiap-tiap penyamar yang bersalah. Mereka mendengar, tetapi kebanyakan mereka adalah pendusta-pendusta." (26:221-223) Kebengkokan yang diteladankan oleh tokoh-tokoh tersebut adalah bukan sahaja berdusta kepada orang ramai tetapi juga tiga yang dicatatkan di bawah ini: -
tidak percaya kepada ayat-ayat Allah, -
mengada-adakan dusta terhadap Allah, dan -
mendustakan ayat-ayat-Nya. Pertama, tidak percaya kepada ayat-ayat Allah. Orang-orang yang tidak percaya kepada ayat-ayat Allah berada dalam kedustaan. Apa yang mereka pegang dalam agama adalah dusta belaka. Kerana itu mereka berdusta kepada orang ramai, mungkin tanpa disedari. Firman-Nya, "Tidak, tetapi orang-orang yang tidak percaya adalah dalam kedustaan," (85:19) "Mereka hanya mengada-adakan dusta, yang tidak mempercayai ayat-ayat Allah, dan mereka itu, merekalah pendusta-pendusta." (16:105) Kedua, mengada-adakan dusta terhadap Allah. Orang-orang yang melakukannya dikatakan menganggap diri mereka suci. Namun, sebenarnya mereka sudah melakukan dosa yang nyata. Firman-Nya, "Tidakkah kamu merenungkan orang-orang yang menyucikan diri-diri mereka? Tidak, hanya Allah menyucikan siapa yang Dia mengkehendaki, dan mereka tidak dizalimi sedikit pun. Perhatikanlah bagaimana mereka mengada-adakan dusta terhadap Allah; dan cukuplah itu sebagai dosa yang nyata." (4:49-50) Tentu sekali, mereka yang berani berdusta terhadap Allah adalah mereka yang menyangka diri sendiri sudah disucikan. Dan akhirnya, yang ketiga, iaitu mendustakan ayat-ayat Allah. Perbuatan itu adalah yang paling banyak disebut di dalam senarai ayat-ayat yang mengandungi kalimat "dusta" di dalam al-Qur'an. Mendustakan ayat-ayat Allah bermaksud mengatakan ayat-ayat Allah itu dusta atau bohong. Lalu tidak dipercayainya, dan tidak ditaatinya. Orang-orang seperti itu berada selama-lamanya di dalam Api (neraka). Firman-Nya, "Dan, orang-orang yang tidak percaya dan mendustakan ayat-ayat Kami, mereka itulah orang-orang Api, di dalamnya mereka tinggal selama-lamanya." (2:39) Mereka juga dikatakan orang-orang yang sombong, yang tidak mengambil jalan yang benar tetapi mengambil jalan yang salah. Maka janganlah mentaati orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Allah. Firman-Nya, "Aku akan memalingkan daripada ayat-ayat-Ku orang-orang yang menyombongkan diri di bumi, dengan tanpa patut; dan jika mereka melihat tiap-tiap ayat, mereka tidak akan mempercayainya, dan jika mereka melihat jalan yang benar, mereka tidak akan mengambilnya sebagai jalan, dan jika mereka melihat jalan salah, mereka akan mengambilnya sebagai jalan. Itu adalah kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami, dan lalai terhadapnya." (7:146) "Maka janganlah kamu mentaati orang-orang yang mendustakan." (68:8) Tanpa disedari, Allah menarik mereka sedikit demi sedikit ke arah kebinasaan dengan membuat dosa demi dosa, atau dusta demi dusta, akibat daripada perbuatan mereka mendustakan ayat-ayat-Nya. Ayat yang menyusul, yang menjelaskannya, harus diingati: "Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, Kami akan menarik mereka sedikit demi sedikit dari arah yang mereka tidak tahu." (7:182) Begitulah keadaannya sehingga mereka sampai pada hari akhirat. Akhirat adalah suatu kecelakaan bagi orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Allah (yang menganggap ayat-ayat Allah sebagai dusta atau bohong lalu tidak percaya dan tidak mentaatinya). Beginilah Allah menyuratkan kecelakaan tersebut di dalam al-Qur'an: -
77:15. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan! -
77:19. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan! -
77:24. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan! -
77:28. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan! -
77:34. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan! -
77:37. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan! -
77:40. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan! -
77:45. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan! -
77:47. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan! -
77:49. Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan! -
77:50. Maka dengan hadis apakah sesudah ini (al-Qur'an) yang mereka akan mempercayai? Setelah menyebut sebanyak sepuluh kali "Kecelakaanlah pada hari itu bagi orang-orang yang mendustakan!" di dalam surah yang mengandungi hanya lima puluh ayat, Allah bertanya pula, "Maka dengan hadis apakah sesudah ini (al-Qur'an) yang mereka akan mempercayai?" Tidakkah ini membawa apa-apa pengertian? Mahukah dipercayai Hadis Bukhari itu lagi? Rujukan: Kalimat dusta di dalam al-Qur'an Sebat di Depan Khalayak Ramai Hukum murtad yang zalim Syariat Agama Murtad: Al-Qur'an Tidak Dirujuk
HUKUM MURTAD: APAKAH RELEVAN DENGAN PRINSIP KEBEBASAN BERAGAMA? Siri Pertama Abu Mishkat (Nota: Dalam keluaran akan datang siri ini akan disambung oleh saudara Ali Muda)
Isu berkenaan hukuman ke atas orang murtad adalah antara isu-isu yang dipolemikkan tanpa kesudahan sejak era pemodenan pasca-kolonialisme dalam dunia umat Islam. Serangan pemikiran oleh orientalis untuk menghilangkan keyakinan umat Islam terhadap hukum-hakam agamanya sendiri nampaknya membuahkan hasil apabila kembalinya ahli-ahli akademik, penulis, pemikir dan pemimpin negara umat Islam yang menuntut di madrasah orientalisme sama ada di Barat ataupun di negara mereka sendiri melalui bahan-bahan pembacaan yang berunsur pemikiran Barat. Sebelum era tersebut, hukuman murtad tidak pernah dipolemikkan dari aspek ke`sah'annya sebagai salah satu hukum Islam untuk membendung jenayah ke atas agama. Namun pada hari ini, telah muncul anak-anak umat Islam sendiri yang maha berani mengatakan hukum murtad tiada dalam al-Quran, maka ia bukanlah hukum Islam yang sebenar, seterusnya menuduh dan menfitnah para ulama besar Islam sebagai merekacipta hadis-hadis berkenaan hukum murtad demi kepentingan peribadi. Nampaknya metodologi pengkajian orientalis terhadap Islam yang bersifat kontang dan kering daripada ruh (semangat) ukhuwwah Islamiah, berbaik sangka sesama saudara seagama, memohon keampunan atas kesilapan mereka yang telah pergi, telah meresap dan mendarah daging dalam tubuh anak-anak yang maha berani itu. Lalu, untuk menegakkan hujah mereka yang mendakwa hukum murtad tiada dalam Islam, mereka telah mengetepikan prinsip ukhuwwah Islamiah, berbaik sangka dan mendoakan kebaikan untuk para ulama terdahulu yang menjadi jambatan yang menghubungkan Islam bawaan Nabi s.a.w. dahulu dengan generasi kita hari ini. Maka para ulama terdahulu telah difitnah oleh cucu-cicit mereka sendiri dengan sebegitu zalim. Sungguh besar kezaliman menfitnah ulama yang telah pergi menghadap Allah s.w.t., maka tiada lagi peluang untuk mereka menjawab fitnah dan membersihkan diri daripada tohmahan. Antara anak-anak umat Islam di Malaysia yang terlibat dengan jenayah menfitnah ulama terdahulu, seperti mana yang diperkenalkan kepada kita ialah kolumnis Mingguan Malaysia (Astora Jabat), yang menulis `Imam Al-Auza'I reka hadis murtad' (Mingguan Malaysia, 21/3/99) dan para pengikutnya yang antara lain memperkenalkan dirinya sebagai Ab. Jalil Aboo Backer dari Universiti Malaya, yang pernah menulis satu rencana bertajuk `Murtad hukum bunuh tiada dalam al-Quran' (Utusan Malaysia, 4/9/99).
Hakikatnya, kelemahan para pengkaji Islam untuk mengesan rasional hukum murtad dan pertentangan -yang dilihat secara zahirnya- dengan prinsip kebebasan beragama, telah memesongkan mereka ke jalan penyelesaian yang mudah, iaitu dengan menfitnah ulama yang memikul amanah ilmu Islam (khususnya hadis) daripada Nabi s.a.w. kerana menyangka ulama terdahulu seperti diri mereka, yang sangat mudah terpesona dengan habuan dunia yang dijanjikan sebagai ganjaran atas `pandangan agama' yang menepati cita rasa pihak pemerintah.
Tidak dapat dinafikan bahawa hukuman bunuh ke atas si murtad tidak disebut secara jelas dalam al-Quran, tetapi jangan lupa bahawa larangan membunuh si murtad juga tidak disebut langsung dalam kitab Allah itu. Kesedaran terhadap hal ini amat perlu supaya kita tidak mudah membuat keputusan mengatakan hadis-hadis murtad itu bercanggah dengan ajaran al-Quran. Di manakah percanggahannya jika hadis hanya menyebutkan sesuatu hukum yang tidak disebutkan dan ianya tidak pula dilarang oleh al-Quran. Bukankah peranan hadis itu sebagai pelengkap dan penghurai kepada al-Quran? Dan jangan tidak tahu atau jahil bahawa hadis sahih itu kadang-kadang berdiri sendiri sebagai sumber hukum Islam yang tidak pernah disebutkan dalam al-Quran. Lihat tentang prinsip ini dalam Dr. Muhd Ibrahim al-Hafnawi, Dirasat Usuliyyah fi al-Sunnah al-Nabawiyyah, Dar al-Wafa, Kaherah, 1991, m.s. 29 - 41. Prinsip yang disebutkan ini bukanlah hasil reka cipta ulama, bahkan berdasarkan ayat-ayat al-Quran (iaitu jaminan Allah) itu sendiri seperti Ali `Imran: 31 & 132, al-Nisa': 65 & 80, al-Nahl: 44, al-Nur: 63, al-Ahzab: 36, al-Hujurat: 1, al-Najm: 3 & 4 dan al-Hasyr: 7. (Para pembaca perlu merujuk sendiri al-Quran kerana terjemahannya di sini akan mengambil ruang yang banyak).
Di dalam beberapa ayat al-Quran Allah s.w.t. mengecam sekeras-kerasnya orang-orang yang murtad. Antaranya: - Ayat 217 Surah al-Baqarah yang bermaksud: Dan sesiapa yang murtad di kalangan kamu daripada agamanya, lalu ia mati dalam kekufuran itu, maka terhapuslah segala pahala amalan mereka itu di dunia dan akhirat, dan mereka itu adalah para penghuni neraka secara kekal di dalamnya.
- Ayat 137 Surah al-Nisa' bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang beriman, kemudian kafir, kemudian beriman semula, kemudian kafir lagi, serta bertambah-tambah lagi kekufuran mereka selepas itu, Allah tidak akan mengampunkan mereka dan tidak akan menunjukkan jalan yang benar.
- Ayat 21 Surah al-Maidah yang bermaksud: Dan janganlah kamu berpaling tadah (murtad) ke belakang maka kamu akan rugi serugi-ruginya.
- Ayat 54 Surah al-Maidah yang bermaksud: Sesiapa yang murtad di kalangan kamu daripada agamanya maka sesungguhnya Allah akan gantikan mereka itu dengan satu kaum yang benar-benar dikasihi Allah dan mereka juga mengasihi-Nya…..
- Ayat 25 Surah Muhammad bermaksud: Sesungguhnya orang-orang yang murtad (berpaling tadah) ke belakang selepas ternyata hidayat kepada mereka, sebenarnya syaitanlah yang telah menipu mereka…
Ayat-ayat di atas memang tidak menyebutkan sebarang hukuman dunia ke atas orang murtad melainkan ancaman untuk ditukarkan dengan kaum yang lain seperti dalam al-Maidah: 54 dan tidak akan menunjukkan jalan yang benar seperti dalam al-Nisa': 137 itu. Namun hukuman akhirat yang disebutkan amatlah keras dan dahsyat sekali sehingga terhapus segala amal kebaikan yang pernah dilakukan sebelum murtad dan akan kekal di dalam neraka. Jika seorang ketua keluarga bertanggungjawab menjaga ahli keluarganya daripada azab neraka seperti yang diperintahkan dalam ayat 6 Surah al-Tahrim (…peliharalah diri dan ahli keluarga kamu daripada neraka…), apakah seorang ketua negara atau kaum itu tidak dipertanggungjawabkan untuk memelihara rakyatnya daripada azab neraka kekal yang telah pasti bagi yang murtad?! Hamba Allah yang berfikiran waras sudah tentu mengatakan memang ketua atau pemimpin rakyat itu bertanggungjawab. Hadis Nabi s.a.w. yang terkenal: Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin itu akan dipersoalkan akan pimpinannya. Jika demikianlah keadaannya, apakah dipandang tidak wajar bagi seseorang pemimpin itu mengamalkan hadis-hadis Nabi s.a.w. yang sahih tentang hukuman ke atas si murtad bagi melaksanakan amanahnya sebagai pemimpin umat, yang ada antaranya kadang-kadang sengaja menjerumuskan dirinya ke lembah neraka yang kekal dengan melakukan jenayah murtad. Pemimpin yang membiarkan rakyatnya mencampakkan diri ke lembah neraka sudah pasti tidak terlepas daripada tanggungjawab dan memang pasti dipersoalkan berdasarkan hadis di atas. Untuk menyelamatkan diri dari azab Allah, para pemimpin wajib membendung masalah murtad dengan jalan penyelesaian yang telah ditunjukkan oleh Islam, iaitu memperkanunkan akta jenayah murtad.
Manakala hadis-hadis berkenaan hukum murtad adalah sahih pada darjatnya yang tertinggi (riwayat al-Bukhari dan Muslim dll). Antaranya: - Daripada `Ikrimah bahawa orang-orang zindiq dibawa kepada Ali bin Abi Talib lalu beliau hendak membakar zindiq itu, tetapi Ibn `Abbas melarangnya kerana mendengar Nabi s.a.w. pernah melarang menyiksa dengan api, lalu Ibn `Abbas menasihatinya supaya beramal dengan sabda Nabi s.a.w.: Sesiapa yang menukar agamanya (murtad), maka bunuhlah dia. - (Riwayat al-Bukhari)
Hadis ini juga berasal dari Bahz bin Hakim dan `Aisyah mengikut riwayat al-Tabrani.
- Daripada Ibn Mas`ud dan `Aisyah, Nabi s.a.w. bersabda: Tidak halal darah seseorang muslim selain daripada tiga sebab: berzina selepas menjadi muhsan, membunuh orang lain tanpa hak dan mengasingkan diri dari jemaah serta meninggalkan agama (murtad). - (Riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Dawud dll)
Hadis ini juga berasal daripada `Uthman bin `Affan dalam riwayat Imam al-Shafi`e, Ahmad, al-Turmuzi, Ibn Majah dan al-Hakim melalui Abu Umamah bin Sahl.
Lihat tentang takhrij (mengeluar dan menganalisa) kedua-dua hadis ini dan beberapa hadis lain yang membawa makna sama dalam Ibn Hajar al-`Asqalani, Talkhis al-Habir (Kitab al-Riddah), al-Hafiz al-Haythami, Majma` al-Zawaid (Bab Orang Yang Kafir Selepas Islam) dan al-Hafiz al-Zayla`ie, Nasbu al-Rayah (Bab Ahkam al-Murtaddin). Namun, apakah orang-orang seperti Astora Jabat dan Ab. Jalil Aboo Backer itu bersetuju bahawa hadis-hadis murtad itu adalah sahih dan sabit daripada Nabi s.a.w.? Inilah persoalannya. Mari kita bahaskan pemikiran serong mereka satu persatu. Pihak-pihak lain yang juga berfikiran seperti mereka pun boleh menyertai perbahasan ini. Biar mereka sama-sama tumbang dengan sikap jahil sombong mereka di hadapan hakikat kebenaran Islam yang tidak pernah berubah. Apakah mereka menyangka mereka adalah penyelamat umat yang -konon- selama ini tersasar kerana mengatakan hukum murtad itu sebagai hukum agama mereka? Umat yang selama ini terdiri dari kalangan para Sahabat, Tabi`in, Tabi' al-Tabi`in dan pengikut mereka sehingga akhir zaman yang telah sepakat mengatakan hukuman ke atas si murtad yang telah sabit salahnya dan tidak mahu bertaubat ialah bunuh. Apakah mereka semua selama ini telah sesat, lalu muncul Astora, Ab. Jalil serta beberapa konconya sebagai penyelamat?!
Astora mendakwa bahawa hadis murtad tidak wujud di zaman Nabi s.a.w. dan Sahabat. Baginya, yang mentaqlid buta pemikiran sekularis Mesir itu, hadis murtad hanya muncul setelah direka cipta oleh Imam al-Awza`ie (88 - 157H = 707 - 774M) yang kononnya telah diperalatkan oleh Khalifah Umawiyah, Hisyam bin Abdul Malik untuk menghalalkan darah musuh politiknya. (Mingguan Malaysia, 14/3/99). Apakah benar al-Awza`ie seorang ulama pengampu yang sebegitu mudah diperalatkan seperti para pengampu hari ini? Astora menfitnah al-Awza`ie yang sudah tentu tidak mampu menjawab kerana sedang berada di alam barzakh hampir seribu tiga ratus tahun lalu. Tuduhan dan fitnah Astora terhadap Imam al-Awza`ie itu tidak bersumberkan selain daripada sebuah buku kecil (5"x 6", 106 muka surat) berwarna merah (yang saya miliki) yang dijual di tepi-tepi jalan Kaherah hasil tulisan seorang sekularis bernama Dr. Ahmad Subhi Mansour, yang disifatkan Astora sebagai seorang `sarjana al-Azhar'. (Ini pun hanyalah kenyataan berhelah Astora supaya para pembaca percaya Dr. Mansour itu sebagai lulusan dan mendapat ijazah kedoktoran daripada al-Azhar, lalu seolah-olah idea sekularisme yang menentang penglibatan Islam dalam politik Mesir itu sebagai idea al-Azhar, konon.) Itu sahaja sumber Astora untuk menghebohkan kepada seluruh pembaca di Malaysia bahawa kononnya Imam al-Awza`ie itulah yang mula-mula mencipta hadis murtad. Sebenarnya Astora langsung tidak membuat kajian untuk mengetahui hakikat kebenaran hadis-hadis murtad itu. Sekali Astora ketemu buku kaki lima yang sesuai dengan cita rasanya, terus dicedok isi buku itu bulat-bulat tanpa menapis sedikitpun. Jadi kerjanya tidaklah susah, tidak perlu memerah otak, cuma terjemahkan sahaja mana-mana perenggan buku picisan arab itu ke Bahasa Melayu dan siarkan dalam Mingguan Malaysia. Imam al-Awza`ie sebenarnya adalah seorang yang warak, zuhud dan amat luas ilmunya. Beliau juga adalah seorang ulama yang sentiasa mengambil berat tentang kebajikan rakyat di negerinya Syam. Pembelaan demi pembelaan terhadap nasib rakyat dilakukan secara berani dan berterus-terang di hadapan pemerintah. Antaranya, menulis surat kepada sultan supaya peruntukan kewangan kepada rakyat yang tinggal di persisiran pantai Syam ditambah kerana risiko yang sentiasa dihadapi mereka, menegur tindakan gabenor menghalau semua orang Kristian kerana kesilapan yang dilakukan sebahagian kecil mereka dan pelbagai peristiwa lagi yang menggambarkan keberanian dan ketegasan al-Awza`ie dalam memperjuangkan nasib golongan yang lemah dengan amanah dan jujur, seperti mana disebutkan secara panjang lebar (26 muka surat) oleh al-Imam al-Hafiz Ibn Abi Hatim al-Razi dalam kitabnya al-Jurh wa al-Ta`dil. Keperibadian mulia al-Awza`ie juga dapat diketahui melalui kitab-kitab sejarah seperti al-Muntakhab, Wafayat al-`A'yan, Tarikh Beirut, Hulyah al-Awliya', Tahzib al-Asma' wa al-Lughat dan Syazarat al-Zahab seperti yang dikumpul oleh Prof. Khairuddin al-Zerekly dalam al-A`lam nya. Kenapa Astora tidak merujuk kepada ummahatul kutub (rujukan induk) dalam sesuatu bidang?. Ataupun beliau sudah amat yakin dengan maklumat yang diperolehi daripada sebuah buku picisan di tepi jalan, lalu terus disajikan kepada pembaca tanpa memikirkan soal dosa pahala membuat tohmahan palsu terhadap seorang ulama besar Islam. Tohmahan itu pula bukannya mainan, bahkan amat berat iaitu tohmahan al-Awza`ie berdusta atas nama Nabi s.a.w. Bagaimanakah sikap seorang muslim bila mendengar sesuatu berita? Bukankah mesti tabayyun (usul periksa) dahulu seperti anjuran ayat 6 Surah al-Hujurat itu, supaya kita tidak menimpakan sesuatu ke atas seseorang secara jahil dan zalim berdasarkan berita daripada si fasiq.
Ab. Jalil Aboo Backer pula mendakwa satu hadis murtad yang beliau ketahui (mungkin yang lain beliau tidak tahu) ialah yang diriwayatkan oleh `Ikrimah itu adalah hadis lemah (dha`if), lalu mempersoalkan apakah nyawa manusia harus diambil dengan hanya satu hadis yang lemah. Ab. Jalil yang nampaknya tidak memahami ulum al-Hadis itu hanya bertaqlid dengan Dr. Muhammad Muslehuddin yang menuduh `Ikrimah sebagai penipu (masya Allah), lalu takjublah Ab. Jalil dengan pandangan Dr. Muslehuddin yang tidak bersandaran itu, seterusnya mencadangkan pembaca membaca buku Dr. Muslehuddin yang diterjemahkan itu seolah-olah itulah buku rujukan induk dalam bab berkenaan. Saya tidak dapat pastikan apakah Ab. Jalil boleh membezakan antara autoriti dan kewibawaan Dr. Muslehuddin dengan para ulama agung hadis seperti Imam al-Bukhari, Muslim, al-Turmuzi, Abu Dawud, Ibn Majah, al-Shafi`e, Ahmad dan ramai lagi di kalangan para penulis kitab takhrij hadis seperti yang telah disebutkan di atas. Siapalah sangat Dr. Muslehuddin yang tidak pernah bertemu atau mengenali `Ikrimah untuk bercakap tentang peribadi Sahabat atau Tabi`in itu berbanding para ulama hadis yang telah mempastikan kebersihan latar belakang seseorang sebelum meriwayatkan hadis daripadanya. Tetapi hal yang sebegini jelas pun tidak akan dapat dimengerti dan dihadam oleh orang yang tiada asas dalam ulum al-Hadis, seumpama orang yang tiada asas dalam subjek biologi cuba untuk mengalahkan doktor dengan hanya membaca majalah-majalah kesihatan. Padanya, dia sudah rasa cukup tahu, tetapi pada ahlinya yang benar-benar tahu, akan dapat mengesan kejahilannya dengan mudah. Satu hujah celup lagi yang dibawa oleh Ab. Jalil ialah ayat 137 surah al-Nisa' tadi yang memberitahu balasan Allah kepada orang yang murtad beberapa kali. Kononnya ayat itu sendiri menyatakan secara tersirat bahawa orang murtad tidak dibunuh. Katanya, jika benar hukum murtad ialah bunuh, bagaimana boleh berlaku murtad beberapa kali dari orang yang sama, kerana pembunuhan ke atas si murtad itu terus menghapuskannya dari muka bumi ini. Inilah akibat bila tidak memahami ruh (semangat) hukum dalam Islam. Apa yang dia nampak, setiap hukum itu adalah dera, maka sesiapa saja yang dituduh murtad, terus dihukum bunuh. Murtad saja, bunuh, curi saja, potong tangan, zina saja, rejam atau sebat, dan begitulah fahaman mereka seterusnya terhadap setiap hukum Allah. Maka tidak hairanlah jika mereka bangun menentangnya habis-habisan melebihi penentangan daripada orang-orang bukan Islam. Agaknya mereka sangka dalam Islam tiada proses perbicaraan yang adil, tiada perlukan bukti yang cukup, yang tertuduh tiada memiliki hak 100% untuk mendatangkan keraguan terhadap tuduhan. Orang-orang sebegini perlu duduk dulu untuk mengaji dengan tuan-tuan guru, jangan rasa sudah pandai bila membaca beberapa buku terjemahan. Kalau tidak memahami B. Arab, maka kail itu baru sejengkal, jangan cuba memancing di laut dalam. Siapkan dulu kail yang panjang dengan menguasai bahasa al-Quran dan hadis. Barulah berbaloi berbahas pasal hukum-hakam Islam.
Mari kita menyelami rasional mengapa hukum murtad perlu diperkanunkan dan apakah wajar ia ditakuti. Rasional yang pertama ialah kerana ia adalah hukum dan perintah Allah melalui hadis sahih sabit daripada Nabi-nya s.a.w. Ianya diriwayatkan tidak kurang daripada sepuluh orang Sahabat yang ada kemungkinan sampai ke darjat hadis mutawatir. Arahan Nabi adalah sama taraf dengan arahan Allah kerana Allah telah menjadikan ketaatan kepada Nabi itu sebagai ketaatan kepada-Nya. Dengan erti kata lain, tidak taat kepada Nabi samalah dengan tidak taat kepada Allah. Maka arahan Allah yang pertama mesti dilaksanakan ialah dengan membuka jalan ke arah itu, iaitu dengan memperkanunkannya sebagai undang-undang negara. Ini perlu dilakukan supaya apabila ada kesalahan yang disabitkan maka tiada lagi halangan dari segi perundangan untuk melaksanakannya ke atas pesalah. Tetapi ini tidak bermakna bila ada undang-undang maka semua orang yang tertuduh akan dikenakan hukuman. Adakah semua orang yang tertuduh sebagai pengedar dadah dihukum gantung oleh kerana ada akta dadah yang membawa hukuman gantung?. Jawabnya tidak, hanya yang disabitkan salahnya sahaja yang kena. Itu pun masih banyak lagi peluang untuk yang sabit salahnya itu melepaskan diri dari hukuman keras itu. Rasional kedua ialah hukuman murtad tidak bertentangan dengan prinsip kebebasan beragama. Setiap orang bebas untuk memilih apa sahaja anutan yang diingininya, dan setiap orang tidak harus menyakiti agama dan penganut agama lain. Hal ini amat ditekankan oleh Islam, umpamanya ada ayat al-Quran yang bermaksud: "Janganlah kamu mencaci-cela orang-orang yang menyeru (menyembah) selain Allah kerana mungkin mereka pula akan mencela Allah tanpa mereka mengetahui." - (al-An`am: 108) Jika demikian penghormatan Islam kepada (penganut) agama lain yang belum memahami Islam, maka amat wajarlah penganut agama lain (termasuk si murtad) mematuhi prinsip ini. Seseorang itu boleh keluar daripada Islam dengan syarat tidak menghina Islam dan hukumannya hanyalah menjadi hak Allah di akhirat kelak. Tetapi bukannya keluar dan bertindak menghebohkan kemurtadannya kepada orang lain. (Termasuk dalam erti kata menghebohkan kepada orang lain ialah mengisi borang tukar agama) Apabila seseorang itu memberitahu orang lain bahawa dia telah keluar daripada Islam, maka itu bererti dia telah menghina dan mencabar Islam. Sedangkan kalau dia tidak memberitahu orang lain pun, dia tetap terkeluar juga daripada Islam. Maka teruskanlah kehidupan seperti itu dan pandai-pandailah dia menjaga diri sendiri supaya tidak diketahui orang lain terutamanya pemerintah atau penguatkuasa undang-undang Islam. Tetapi, jika kemurtadannya itu diketahui, lalu dihadapkan ke mahkamah dan disabitkan kesalahan, maka pemerintah juga mempunyai tanggungjawab melaksanakan amanah. Ini berdasarkan sebuah hadis yang bermaksud: "Sesiapa yang melakukan kejahatan, maka hendaklah dia berlindung dengan lindungan Allah. Sesiapa yang terbocor rahsia kejahatan (jenayah)nya, maka menjadi tanggungjawab kami melaksanakan hudud (hukuman) Allah." - (Riwayat al-Tabrani) Rasional ketiga hukuman murtad tidak perlu ditakuti ialah peluang untuk mengelakkan diri daripada hukuman ini terlalu luas. Seseorang yang dituduh murtad, lalu dihadapkan ke mahkamah, dengan hanya menyatakan taubat dan kembali kepada Islam (walaupun dengan cara berbohong) sahaja pun telah terselamat daripada hukuman bunuh. Apabila seseorang itu melafazkan ucapan yang difahami bahawa dia bertaubat, maka ucapan itu diterima di mahkamah sebagaimana zahirnya dan mahkamah tidak ada kuasa untuk mengetahui perkara dalam hatinya. Maka dengan cara yang sebegitu mudah (termasuk berbohong) pun, seseorang tertuduh itu boleh melepaskan diri hukuman bunuh (tapi tidak dari hukuman Allah). Tetapi sekiranya dia benar-benar bertaubat dengan seikhlas hati, maka itu adalah sebaik-baiknya kerana akan terlepas daripada hukuman dunia (bunuh) dan juga hukuman Allah di akhirat yang lebih pedih. Lihat tentang hal ini dengan lebih mendalam dalam Dr. Muhd Mursi Ghanim, Jarimah al-Riddah fi al-Fiqh al-Islami, cetakan pertama, Kaherah, 1995.
Kesimpulannya, hukuman bunuh ke atas si murtad yang telah sabit salahnya dan enggan bertaubat adalah salah satu daripada hukum-hukum Allah yang tidak berubah (Hudud) demi menjaga keharmonian hidup beragama dan demi menjaga kehormatan Islam sebagai satu-satunya agama yang bertanggungjawab membawa rahmat untuk sekalian alam tanpa mengira bangsa, jenis, warna kulit atau agama sekalipun. Islam bukan hanya agama untuk kebajikan orang Islam sahaja, bahkan untuk kebajikan semua manusia sekiranya Islam itu difahami secara betul dan sejahtera tanpa kecelaruan yang dibuat-buat puak orientalis dan sekularis.
Wassalam `ala man ittaba`a al-huda.
1 Mac 2000
# Rencana ini pernah tersiar dalam majalah fokus editor Suria Janib (tajuk `JOM BOIKOT MEDIA') yang lalu. Saya memohon maaf daripada semua pembaca rencana saya yang lepas kerana sedikit salah faham tentang paparan rencana ini di laman www.majalah.com/fokus. Harap maaf.- Dengan ihsan daripada Abu Mishkat. Bab Jinayat Hukum Jenayah Islam- Pengertian Jenayah
Melakukan sesuatu perkara yang ditegah oleh Allah S.WT. atau meninggalkan sesuatu perkara yang disuruh olehNya.- Falsafah Jenayah
Peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah S.WT. untuk dilaksanakan dalam sesebuah negara bagi menjamin keadilan dan keselamatan ummah.
Hukum-Hukum Jenayah IslamHukum-hukum jenayah Islam terbahagi kepada HukumHudud HukumQisas Hukum Ta’zir
Hukum HududPengertian Hudud Dan segi bahasa hudud bererti menahan atau mencegàh Dan segi segi istilah hudud ditakrifkan sebagai keseksaan yang telah ditetapkan oleh nas-nas Al-Quran dan AsSunnah yang wajib dilaksanakan sebagai hak Allah S.W.T. Kadar hukumannya tidak boleh dipinda sama ada dikurang atau ditambah.Maksudnya; “Itulah hukum-hukum yang telah ditentukan. Oleh itu janganlah kamu mencabulnya, dan sesiapa yang mencabuli hukum-hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang zalim”
Jenis-jenis jenayah hudud dan hukumannya Zina; Persetubuhan haram tanpa nikah yang sah antara lelaki dengan perempuan. Hukuman :Bagi penzina yang belum berkahwin hukumannya ialah sebat 100 kali. Bagi penzina yang telah berkahwin hendaklah direjam sehingga mati. Qazaf(menuduh zina); Melemparkan tuduhan zina tanpa bukti terhadap orang yang baik. Hukuman :sebat 80 kali Minum arak; Meminum minuman yang memabukkan boleh menghilangkan kewarasan akal. Hukuman :sebat 40 kali Mencuri; Mengambil harta orang lain secara senyap atau sembunyi. Hukuman : potong tangan Merompak Mengambil harta orang lain dengan menggunakan kekerasan, paksaan, ugutan dan ancaman. Hukuman : Sekiranya membunuh hendaklah dibunuh sekiranya hanya merompak sahaja hendaklah dipotong tangan dan kakinya secara bersilang iaitu tangan kanan dan kaki kiri dan seterusnya kaki kanan dan tangan kiri bagi kesalahan seterusnya.sekiranya hanya menganggu ketenteraman awam hendaklah dipenjara
Riddah(murtad) Keluar seseorang Islam itu dan agama Islam sama ada dengan perbuatan dan perkataan. Hukuman : Bunuh ( setelah diberi tempoh bertaubat selama 3 hari @ 3kali) Semua jenayah hudud yang telah sabit kesalahannya wajib dikenakan hukuman hudud tanpa sebarang pengurangan @ pindahan kepada hukuman yang lain spt penjara @ wang.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan