Jumaat, 3 Februari 2012

KATA DENGAR PANDANGAN RAKYAT....RAKYAT DIDAHULUKAN...HANYA SLOGAN JE...HABUK PUN TAK DE...TAK USAH TIPU2...DAN MAIN2KAN HATI RAKYAT...UNDI SATU HAL..DOA2 ORANG DIZALIM SATU HAL...

Lynas: Beri lesen bukti abai rintihan rakyat

Hazayani Zakaria, 03 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 3 Feb: PAS kesal dengan tindakan Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB) memberikan lesen kendalian sementara (TOL) kepada Lynas Corporation untuk memproses nadir bumi di Kuantan, Pahang.

Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat Zulkefly Mohamad Omar berkata, pemberian lesen itu membuktikan AELB mengabaikan maklum balas rakyat yang tidak bersetuju dengan projek tersebut atas faktor keselamatan.

"PAS sangat kesal dengan pemberian lesen ini dalam pada isu rakyat yang menentang masih belum selesai.

"Pemberian lesen ini sangat tergesa-gesa tanpa mengambil kira suara rakyat yang amat risau kesihatan dan keselamatan mereka untuk jangka masa panjang," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Penasihat Badan Bertindak Anti Rare Earth Refinery (Badar) itu juga tidak menolak ada agenda tersembunyi di sebalik kelulusan lesen tersebut.

"Dalam pertemuan dengan Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) tahun lepas, setiausahanya, Datuk Dr Rebecca Fatima Sta Maria kata kilang Lynas ini perlu mematuhi 10 syarat laporan alam sekitar (EIA).

"EIA ini gagal dipatuhi tapi lesen telah dikeluarkan, seolah-olah ada agenda tersembunyi oleh pihak yang berkepentingan," katanya.

Semalam, Setiausaha Eksekutif AELB, Raja Datuk Abdul Aziz Raja Adnan mengumumkan pemberian lesen kepada Lynas Corporation dan berkata, baki nadir bumi yang diproses adalah di bawah tanggungjawab syarikat tersebut.

Sementara itu, Zulkifli mengulangi gesaan agar Abdul Aziz mengambil tindakan undang-undang terhadap akhbar New York Times mengenai artikelnya yang mengkritik pembinaan kilang yang disifatkan sangat berbahaya itu.

Abdul Aziz bagaimanapun menyanggah artikel tersebut.

"Dalam pertemuan dengan Datuk Abdul Aziz dahulu, saya ada menyuruh beliau menyaman New York Times jika artikelnya mengenai Lynas tidak benar tapi sekarang beliau tidak berbuat demikian. Kalau artikel itu salah, saman sahajalah, katanya.

Terbaru, New York Times menyebut terdapat kebimbangan keselamatan dan kesihatan berikutan tindakan kontraktor utama dari Belanda yang menarik diri dari projek itu.

Sehubungan itu, Badar akan memfailkan semakan kehakiman bagi mencabar keputusan AELB meluluskan pemberian lesen tersebut selain meneruskan meneruskan mobilisasi ahli untuk turun ke Himpunan Hijau membantah Lynas di Kuantan, 26 Februari ini.



Belanja mewah BN, negara boleh bankrap

Khairil Abdul Rahim, 03 Feb 2012
TEMERLOH, 3 Feb: Ahli Jawatankuasa PAS Pusat Dr Dzulkefly Ahmad memberi amaran, negara ini boleh terjerumus ke lembah kebankrapan jika parti yang memerintah dibiarkan berbelanja mewah.

Berucap dalam forum bertajuk ‘Perubahan Politik Untuk Pembaharuan Ekonomi Bagi Kesejahteraan Rakyat’ di Hotel Seri Malaysia dekat sini semalam, Ahli Parlimen Kuala Selangor itu berkata, ini disebabkan kerajaan terus berbelanja mewah di luar kemampuan sekalipun dengan berhutang.

“Bayangkan kadar pertumbuhan ekonomi sekitar 4.5 peratus setahun tetapi kadar peningkatan hutang pula 13 peratus," katanya.

Dengan kadar tersebut, pada tahun 2020 hutang negara akan mencecah RM1 trilion.

“Sejak kemelesetan ekonomi, dalam tempoh 13 tahun kerajaan tetap berbelanja besar-besaran sehingga ekonomi menjadi parah. Jadinya apa yang kita belanjakan hari ini seolah-olah kita makan daripada milik anak cucu kita iaitu generasi akan datang.

“Itu belum masuk lagi isu penyelewengan dan salah guna kuasa. Bayangkan RM28 bilion tiris setiap tahun sedangkan jumlah yang sama jika boleh dimanfaatkan untuk rakyat sudah boleh membawa rakyat keluar daripada garis kemiskinan,” katanya.

Dzulkefly yang juga Pengarah Penyelidikan PAS Pusat berkata, semua masalah ini timbul kerana masalah kepimpinan kerajaan yang berbelanja tidak berhemat dan jentera di bawah kerajaan yang tidak cekap.

Tambahnya, hasilnya jurang kaya dan miskin semakin membesar dalam masyarakat akibat kos hidup yanmg melambung dan pada ketika ini 58 peratus isi rumah beroleh pendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan dan hampir separuh merupakan orang Melayu.

“Negara berada dalam krisis ekonomi yang teruk sekarang, dalam keadaan seluruh dunia tahu negara ini mempunyai sumber alam yang amat kaya. Jadi masalah ini hanya dapat diselesaikan dengan amanah. Negara yang baik jika diurustadbir dengan baik akan menjadi baik.

“Sebab itulah Pakatan Rakyat (PR) berazam tampil untuk penyelesaian. PR berazam keluarkan negara daripada krisis ekonomi yang teruk itu. Negeri-negeri di bawah PR sekarang bukti PR mampu mengurustadbir dan seterusnya mampu untuk perintah Putrajaya,” tegasnya.

Serentak dengan itu, Dzulkifli mengharapkan rakyat membuka mata untuk memberi peluang kepada PR bagi menyelamatkan negara ini bagi menikmati keadilan, mengelakkan pembolotan dan monopoli dalam penswastaan kerana semuanya mahu diswastakan kepada seorang.

Sementara itu Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua yang turut menjadi panel berkata, di bawah BN pembaziran terlampau banyak berlaku harga yang dibeli melalui wang kerajaan melonjak 28 kali ganda seperti didedahkan oleh laporan Ketua Audit Negara setiap tahun.

Mengenai tekanan kepada rakyat pula, Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu berkata masalah paling rumit kepada rakyat Malaysia ialah kenaikan harga barang.

“Apa cara kerajaan untuk turunkan harga barang? Kerajaan umum 85 buah kedai 1Malaysia. Tetapi didapati barang yang dijual tidak murah sebagaimana didakwa berbanding di pasaraya-pasaraya besar.

“Untuk projek itu kerajaan keluarkan bantuan RM400 juta kepada Mydin untuk jual barang kepada rakyat. Sedangkan sebab barang mahal ialah kerana monopoli. Antaranya Bernas. Ini yang menyebabkan harga barang tinggi.” tambahnya.

Tony yang juga ahli Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) di Parlimen, turut menyentuh monopoli merugikan rakyat dengan mengambi contoh kutipan tol Lebuh Raya Utara Selatan (Plus) sudah menjangkau RM18 bilion.

“Kenapa tak hapuskan tol setelah untung. Sedangkan itu boleh rendahkan kos hidup rakyat melalui kos pengangkutan. Sebab itu janji PR jika menguasai Putrajaya, kita akan kaji semula untuk mansuh tol,” ujarnya.

Tony turut mendedahkan harga lima buah kapal peronda yang dibeli Kementerian Pertahanan bernilai RM5 bilion bermakna RM1 bilion sebuah. Sedangkan New Zealand boleh dapat dengan harga RM240 juta sebuah dan di Israel pula RM770 sebuah.



Rumah umpama selepas perang akibat puting beliung

Harakahdaily, 03 Feb 2012


(Nizar naik di atas bumbung sebuah rumah yang terkena puting beliong petang semalam bagi melihat secara menyeluruh kawasan yang menjadi mangsa.)

SRI MANJUNG, 3 Feb: Berpuluh-puluh buah rumah di Taman Sri Manjung, Fasa 3 hilang bumbung masing-masing apabila diserang ribut puting beliong lewat petang semalam.

Anggota Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin yang sempat menziarahinya pagi ini melihat sendiri bagaimana bumbung rumah terangkat jauh akibat ribut tersebut.

Beliau yang amat bersimpati dengan keadaan itu berjanji akan mengumumkan pelancaran kutipan derma kilat bagi membantu mangsa di dua buah masjid di Manjung menjelang solat Jumaat hari ini.

"Saya menyeru orang ramai mengambil peluang ini untuk memberikan sumbangan derma kepada mangsa," kata beliau melalui Twitternya.


(Gambar: Nizar melihat dari dekat kemusnahan kira-kira 200 buah rumah akibat ribut.)


Dalam pada itu, beliau juga mengucapkan terima kasih kepada semua yang terlibat memberikan bantuan segera kepada mangsa.

"Terima kasih tertinggi kepada semua petugas PDRM, bomba, Majlis Keselematan Negara daerah Manjung, pejabat Daerah, OBJ, MPM, JKKP dan lain-lain yang memberi khidmat terbaik membantu mangsa ribut," kata Nizar.

'Serang hendap' pemimpin PAS dikecam

Riduan Mohd Nor,
Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) mengecam tindakan pihak tertentu yang membakar kereta dan rumah milik Timbalan Peusurhjaya PAS Johor, Dzulkefly Ahmad semalam. DPPM menganggap tindakan tersebut dilakukan oleh individu yang bacul dan tidak bermaruah kerana hanya mampu ‘menyerang hendap’ pemimpin PAS Johor itu dan tidak berani berhadapan atau bersemuka dengan pemimpin tersebut.

DPPM melihat kejadian membakar kereta dan rumah Sdr Dzulkefli Ahmad itu adalah sebagai cubaan sabotaj dengan niat untuk mencederakan atau membunuh pemimpin PAS. Sebelum ini pada tahun lepas, rumah Haji Mohamad Sabu, Timbalan Presiden PAS dilontar Molotov Cocktail oleh mereka yang tidak bertanggungjawab dalam cubaan membakar rumah beliau. Ini menunjukkan sudah ada usaha tindakan agresif dan kekerasan dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab terhadap pemimpin PAS.

DPPM merasa bimbang dengan tndakan ‘ala gangster atau mafia’ yang diamalkan oleh sesetengah pihak di negara ini. Menyedari bahawa pemimpin PAS lantang menyuarakan kebenaran dan menentang kezaliman, rumah dan aset mereka pula menjadi sasaran tindakan khianat. Ia sebagai suatu mesej dan amaran kepada pemimpin PAS supaya jangan sesekali berani bangkit membantah kezaliman kerana dendam kesumat itu akan disasarkan pula kepada mereka selepas ini dalam apa juga bentuk termasuk membaling bom dan membakar rumah mereka.

Justeru, DPPM meminta pihak polis menyiasat kejadian ini secara terperinci dan berharap insiden ini tidak berlaku di masa depan. DPPM juga meminta Jabatan AMAL bersedia dalam setiap ketika untuk menjaga keselamatan pemimpin PAS terutama menjelang pilihanraya umum yang dijangka pada bila-bila masa.

Akhirnya DPPM mendoakan semoga Dzulkefly Ahmad sekeluarga tabah menghadapi ujian yang melanda dan semga ujian ini akan menguatkan beliau dalam perjuangan ini.

Riduan Mohd Nor

Ketua Penerangan
Dewan Pemuda PAS Malaysia






PAS cari penyelesaian krisis harga barang melalui forum

Harakahdaily, 03 Feb 2012
KUALA TERENGGANU, 3 Feb: PAS Terengganu menganjurkan Forum Kepenggunaan Sabtu esok, 4 Februari bagi membincangkan krisis kenaikan harga barang yang menjadi-jadi sejak kebelakangan ini.

Di samping kenaikan harga barang dan kos hidup, kesukaran mendapatkan barangan keperluan harian seperti minyak masak juga bakal dibincangkan dalam forum ini.

Sehingga kini, dua tokoh telah mengesahkan penyertaan mereka dalam perbincangan ini iaitu Datuk Mahfuz Omar, Naib Presiden PAS dan Encik Che Salmi Che Ibrahim, pengurus Pasaraya Sabasum, sebuah pasaraya milik bumiputra di negeri ini.

Ketua Pengarang Harakahdaily, Zulkifli Sulong akan menjadi moderator kepada forum yang terbuka kepada orang ramai ini.

"Kita akan jadikan forum ini sebagai tapak untuk memberikan kesedaran kepada orang ramai untuk mengetahui hak mereka sebagai pengguna," kata Dr Azman Ibrahim (gambar), pengarah program in.

Menurut beliau, kenaikan harga barang yang tidak terkawal sejak akhir-akhir ini telah memberi impak yang besar kepada rakyat di negara amnya dan di Negeri Terengganu khususnya.

Kenaikan kos sara hidup jelas memberi tekanan kepada rakyat dalam menjalani kehidupan harian.

Situasi ini boleh memberi banyak impak  negatif kepada semua pihak, kata Dr Azman yang juga Pengerusi Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar PAS Terengganu.

Atas dasar itulah, katanya, PAS Terengganu mengambil peranan tampil untuk menganjurkan forum bagi menyediakan platform dengan tujuan penyaluran maklumat dan medan menerima maklum balas daripada rakyat berkaitan isu yang menyentuh kepentingan mereka secara langsung.

Forum ini bertemakan ‘Kenaikan Harga Barang, Rakyat Tanggung Bahana’.


Antara Objektifnya adalah:

1.    Memberi kefahaman kepada umum,kenapa kenaikan harga barang ini berlaku.

2.    Bagaimana kenaikan harga barang memberikan impak  kepada kehidupan rakyat.

3.    Apakah kenaikan ini natijah dari penyalahgunaan kuasa  atau salah urus tadbir oleh pihak berwajib.

4.    Membincangkan solusi dan jalan penyelesaiannya

Forum ini akan berlangsung di Markas Tarbiyah PAS Kuala Terengganu, Kuala Ibai, Forum yang akan diadakan pada hari Sabtu, 9.00 pagi hingga 1.00 tengah hari, 4 Februari 2012 ini.

Ia akan dirasmikan oleh Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohamad Abdul Wahid Endut yang juga anggota Parlimen Kuala Terengganu.








Tiada ulasan: