Rabu, 29 Februari 2012

APALAH KEKUATAN SAMSENG NI....KUAT BAGAIMANA PUN TAK BOLEH MENGUBAH TAKDIR ALLAH SWT...MALAH DAPAT KECAMAN RAKYAT..SERTA DOA2 RAKYAT DAN ORANG2 YANG MEREKA ZALIMKAN...KITA TUNGGU MEREKA INI MENERIMA HUKUM ALLAH....HASIL DOA2 OARNG YANG MEREKA ZALIMI.....

PAS Pahang anjur Munajat Menuju Kemenangan 4 Mac

Khairil Abdul Rahim, 29 Feb 2012

TEMERLOH, 29 Feb: Semua ahli PAS Pahang terutamanya jawatankuasa di peringkat cawangan, Unit Peti Undi dan kepimpinan di semua peringkat dijemput hadir ke program Munajat Menuju Kemenangan di Darul Amin Sungai Gau Ahad, 4 Mac ini.


Setiausaha Perhubungan PAS Pahang, Roslan Zainal dalam kenyataan medianya hari ini, berkata program tersebut akan turut disertai Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

“Tuan Guru Presiden akan menyampaikan amanat khas kepada jentera pilihan raya bermula jam enam petang manakala jamuan rakyat disediakan seawal jam 5.30 petang lagi.

“Tahlil perdana akan turut diadakan sebelum Solat Maghrib dan akan dipimpin oleh seorang tokoh ulamak diikuti Solat Hajat, zikir taubat dan munajat sehingga Solat Isya’.

“Jamaah dikehendaki membawa sejadah masing-masing kerana solat dilakukan di tempat terbuka,” katanya.

Tambah Roslan, amanat dan munajat ini amat penting sebagai bekalan demi memantapkan tekad dan mendekatkan hati setulusnya kepada Allah dalam melayakkan jemaah mendapat kurniaan, pertolongan dan kemenangan juga sebagai persediaan akhir turun ke medan pilihan raya umum (PRU) 13.

“Pada malam tersebut akan diadakan ceramah perdana sempena pelancaran Dana PRU PAS Pahang.

“Selain Presiden, yang akan berceramah ialah Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Shamsul Iskandar Mat Akin (AMK) dan Leong Ngah Ngah (DAP),” ujarnya.

Roslan berkata, PAS menjemput hadir semua dermawan yang ingin menyampaikan terus sumbangan kepada Presiden PAS di pentas ceramah pada malam tersebut

Erykah Badu: Bagaimana kalau tak bantah?

Harakahdaily, 29 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 29 Feb: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan mempersoal tindakan kerajaan yang hanya membatalkan konsert artis bertatoo Erykah Badu selepas dibantah umum.

Ketua Penerangannya Mohamad Suhaimi Abdul Aziz berkata, biarpun menyambut baik pembatalan konsert yang sepatutnya berlangsung malam ini di KLCC itu, namun pembatalan hanya selepas bantahan itu memperlihatkan sikap kerajaan yang 'tidak sensitif'.
(Gambar: Pemuda PAS menyerahkan memo membantah konsert Erykah kepada pihak Menteri Penerangan, semalam.)
"Dalam isu ini, PAS WP menganggap kerajaan seperti bersikap talam dua muka. Konsert Erykah Badu dibatalkan hanya kerana adanya bantahan awam.

"Bagaimana sekiranya tiada bantahan dibuat? Adakah kerajaan tetap mahu membatalkannya atau membiarkan ia diteruskan," soalnya sambil menambah sampai bila kerajaan boleh bersikap proaktif terhadap artis dalam atau luar negara yang menimbulkan kontroversi.

Kesal dengan tindakan itu juga, beliau turut mempersoal agensi kerajaan seperti Pusat Permohonan Pengambaran Filem dan Persembahan Artis Luar Negara (PUSPAL), di bawah Bahagian Dasar dan Perancangan Strategik (Kebudayaan) Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia (KPKK) yang lambat bertindak sehingga konsert itu dibatalkan di saat-saat akhir.

Apatah lagi katanya, artis menjadi pujaan masyarakat, namun imej bertatoo Erykah Badu hanya membawa kesan negatif kepada masyarakat khususnya golongan belia.
Akhbar The Star milik MCA sebelum ini juga dikutuk hebat ekoran tindakan biadabnya menyiarkan setengah muka gambar penyanyi Amerika itu  yang bertatoo nama Allah di dadanya yang terlanjang itu.

Padahal poster asal Erykah tidak adapun tatoo nama Allah itu.

Ekoran penyiaran itu, tiga editor kanan The Star telah dipanggil oleh KDN untuk memberikan penjelasan.
"Sepatutnya setiap permohonan untuk membawa masuk artis luar negara perlu ditapis terlebih dahulu dengan melihat latar belakang mereka.

"Tidak timbul artis tersebut mendapat bantahan awam atau tidak kerana kerajaan lebih awal menyekat sebarang imej yang boleh menimbulkan polemik di kalangan masyarakat," ujar Suhaimi lagii.

Sehubungan itu, beliau mengharapkan kerajaan benar-benar bertegas dalam memastikan akhlak dan akidah umat Islam di negara ini terpelihara.

"Tidak ada gunanya melaungkan slogan hebat dalam memperjuangkan Islam di negara ini, sedang  aqidah dan akhlak ramai umat Islam di negara ini tergadai," katanya.

SAMM dedah gambar gangster dengan pemimpin Umno

Harakahdaily, 29 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 29 Feb: Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) semalam mendedahkan gambar penglibatan pemimpin Umno dengan mereka yang terlibat dengan kejadian ganas dalam beberapa program kebelakangan ini.

SAMM mendedahkan, pelaku keganasan di Jalan Kebun, Klang mempunyai hubungan dengan Senator Ezam Mohd Nor manakala di Pulau Pinang pula mempunyai kaitan dengan Datuk Helmi Yahya.

(Gambar Senator Ezam Md Nor bersama dengan ketua penyerang jalan kebun yang konon sedang diburu polis.)

Ekoran itu, Pengarah Propaganda SAMM, Edy Noor Reduan mendakwa, Umno sedang membawa suasana politik negara ke satu suasana yang kurang sihat.

Ini kerana, Umno semakin lemah dan sedar mereka telah gagal untuk menggunakan otak bagi berhujah, dakwa SAMM.

(Gambar Datuk Helmi Yahya bersama dengan antara kumpulan penyerang yang menyerang Lim Guan Eng baru minggu lepas.)

Tindakan ini juga dibuat kerana malu dengan Najib yang tidak berani berdebat maka Umno menggunakan keganasan dan gangsterism mengganggu program pendidikan politik rakyat, tambahnya.

Antara kejadian keganasan adalah serangan fizikal terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim di Sembrong, serangan terhadap Nurul Izzah di Felda Lepir, serangan bersifat perkauman di Jalan Kebun dan Rantau (N.Sembilan) dan serangan terhadap mahasiswa di Kampung Idaman Kelang.

Terbaru adalah serangan gansgter libatkan pimpinan umno terhadap Lim Guan Eng sehingga mencederakan wartawan di Padang Kota Lama, semuanya tindakan terancang Umno, dakwa SAMM.

SAMM juga melahirkan simpati dengan polis yang terpaksa menjadi 'kuda' kepada Umno.

"Yakinlah polis punya rakaman, bukti yang cukup bagi mendakwa gangster ini tetapi mereka tidak mampu kerana Umno melindungi gangster ini," dakwa SAMM.

Walaubagaimanapun rakyat perlu tenang kerana perkembangan ini merupakan perkembangan biasa bagi regim hujung usia.

Seperti di Mesir ketika di hujung usia pemerintahan, regim Husni Mubarak menggunakan pendekatan keganasan dan kekasaran untuk menghalang kebangkitan rakyat Mesir.

Akhirnya regim Hosni tumbang di tangan rakyat, tegas Edy Noor Reduan

Apa rakyat dapat daripada projek Lynas?

Majdan Dagang, 29 Feb 2012
Tragedi yang berlaku di Chernobyl, Ukraine lebih dua dekad lalu dan terkini di Fukushima Jepun, sewajarnya menjadi pengajaran dan teladan kepada Malaysia. Sebelumnya insiden kebocoran nuklear pernah berlaku di Pulau Three Mile, Amerika Syarikat. Selain itu rakyat Malaysia juga sewajarnya tidak lupa akan tragedi kebocoran gas di Bhopal, India yang berlaku pada tahun 1984.

Kesemuanya memberi kesan yang sangat buruk kepada rakyat yang tinggal berhampiran tempat kejadian. Dalam kes Chernobyl dan Bhopal, kesemua kawasan tragedi kini menjadi kawasan larangan dan tidak selamat didiami. Terkini, Fukushima juga menerima nasib yang sama apabila kerajaan Jepun mendapati tahap radioaktifnya terlalu tinggi dan tidak selamat didiami.

Kesemua negara tersebut – Amerika Syarikat, Ukraine (ketika masih di bawah Rusia), dan Jepun mempunyai tahap teknologi yang jauh lebih tinggi daripada Malaysia, namun mereka tidak mampu mengawal kebocoran daripada berlaku.

Bagaimana pula Malaysia yang masih merangkak-rangkak untuk menjadi sebuah negara maju mampu mengawal sebarang bencana jika berlaku kebocoran?

Rakyat malaysia secara umumnya tidak menolak kemajuan apatah lagi teknologi nuklear tetapi cara projek ini dikendalikan menimbulkan kegusaran dan keresahan terutamanya tentang aspek keselamatan.

Antara yang paling membimbangkan rakyat ini ialah kedudukan tapak loji nuklear itu terlalu hampir dengan kawasan kediaman. Jika diambil kira jarak larangan di Fukushima iaitu sekitar 40 km, maka jarak dari Gebeng Kuantan yang bakal menjadi tapak loji, tidak lebih daripada 2 km. Sebarang kebocoran sisa radioaktif akan melibatkan keseluruhan penduduk di Kuantan, Gambang, Cherating malah mencecah hingga ke Kemaman di Terengganu. Jumlah penduduk yang mungkin terlibat boleh mencecah hampir 900 ribu. Sementara syarat yang ditetapkan oleh Kerajaan Australia pula adalah minima 35 km dari kawasan penempatan penduduk.

Oleh sebab kedudukannya yang begitu hampir dengan penempatan penduduk, maka nilai hartanah akan jatuh merudum kerana tiada siapa yang mahu membeli tanah atau kediaman sekitar Kuantan dan Kemaman. Tiada orang yang berfikiran waras bersedia tinggal di kawasan yang berisiko tinggi.

Pada masa yang sama, pelabur luar mahupun tidak akan mengambil risiko melabur kerana ancaman sisa radioaktif daripada Lynas terlalu tinggi. Syarikat-syarikat yang sedia ada pula bakal mengalami kerugian jika operasi mereka terganggu. Perkara ini akan membantutkan peluang pekerjaan rakyat tempatan.

Sementara peluang rakyat tempatan untuk bekerja di kilang pemprosesan nadir bumi itu amat sedikit jika dibandingkan dengan adanya pelbagai industri lain.

Sektor pelancongan akan terjejas kerana pelancong tentunya akan memilih kawasan lain yang bebas risiko. Sekali lagi penduduk kawasan sekitarnya akan terjejas pendapatan dan peluang pekerjaan.

Selain itu, syarikat ini dikecualikan daripada cukai selama 12 tahun! Sedangkan syarikat ini bakal membuat untung berbilion ringgit pada tahun pertamanya beroperasi. Bagaimana jika mereka menutup projek ini dan meningglkannya begitu sahaja selepas 12 tahun? Apakah yang kita dapat? Pada masa yang sama rakyat dibebankan dengan pelbagai cukai dan pemotongan subsidi.

Sedangkan syarikat dari luar mendapat peluang perniagaan yang untungnya berbilion rnggit dan tidak pula dikenakan cukai. Dalam hal ini rakyat terus-terusan tidak mendapat manfaat daripada projek Lynas!

Seperti yang termaktub di bawah Akta Perlesenan Tenaga Atom Perenggan 59 (1), Denda RM50 juta akan dikenakan kepada Lynas untuk setiap bencana. Namun jika dibandingkan dengan jangkaan RM8 Billion setahun, denda itu terlalu kecil sedangkan rakyat akan menderita ancaman radioaktif untuk tempoh yang cukup lama.

Hakikatnya, walaupun kebanyakan rakyat sedar tentang kebaikan dan manfaat daripada pembangunan teknologi ini, namun cara dan kaedah pelaksanaannya tidak memberi apa-apa keuntungan kepada rakyat, bahkan terpaksa menghadapi risiko yang tinggi jika berlaku sebarang kebocoran atau sebagainya.

Perkasa sokong debat Najib-Anwar, Najib bagaimana?

Harakahdaily, 29 Feb 2012
SHAH ALAM, 29 Feb: NGO Pendesak Melayu, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) turut bersetuju agar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menyahut cabaran debat Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Penerangannya, Ruslan Kasim berkata debat kedua-dua pemimpin itu penting sebagai medan mengemukakan ideologi masing-masing.

“Perkasa menyokong debat antara perdana menteri dan Anwar Ibrahim kerana melalui perbahasan ilmiah berkenaan, kedua-dua pemimpin itu dapat mengemukakan ideologi masing-masing.

“Perkasa juga akan menyokong mana-mana pihak yang selari dengan matlamat dan dasar perjuangan kami,” tegasnya dalam wacana Sinar Harian semalam.

Selain Ruslan Wacana yang bertajuk “Mengapa Undi Melayu Pecah” itu turut menampilkan AJK PAS Pusat Dr Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen Pandan, Datuk Seri Ong Tee Keat dan Ketua PKR Johor, Datuk Chua Jui Meng sebagai panel manakala moderatornya adalah pensyarah UIA Dr Mazlee Malik.

Dalam debat itu, kesemua mereka juga bersetuju debat antara Najib-Anwar direalisasikan dengan segera.

Dr Dzulkefly ketika mengulas perkara sama berkata, debat berkenaan seharusnya dilaksanakan bagi mereka mengutarakan idea-idea, kerana melalui debat, akan berlakunya pencerahan minda rakyat, dan mereka akan membuat keputusan untuk memilih pemimpin.

“Melalui debat, rakyat diberi ruang untuk membuat keputusan ketika pilihan raya,” katanya.

Ong Tee Keat pula berpendapat debat tersebut perlu untuk percambahan idea kepada masyarakat namun tidak harus dijadikan pentas ceramah politik.

“Saya setuju debat itu dijalankan, tetapi harus bezakan antara debat dan ceramah politik.

"Jika sekadar debat tanpa hala tuju dan wawasan ia tak ke mana, kalau dapat, biarlah dikemukakan perkara yang realistik, dan bukannya retorik,” katanya.

Saham Lynas menjunam selepas Himpunan Hijau

Harakahdaily, 29 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 29 Feb: Harga saham operator kilang rare-earth Lynas yang berpusat di Australia menjunam Isnin lalu akibat Himpunan Hijau 2.0 di Kuantan dan bandar-bandar lain yang berkempen untuk kilangnya di Gebeng ditutup serta saman mencabar keputusan pemberian lesen operasi sementara (TOL) kepada Lynas Malaysia Sdn. Bhd.

Saham Lynas, yang disenaraikan di Australian Securities Exchange ditutup 4.65 peratus lebih rendah pada A$1.23 Isnin lalu selepas berita saman oleh 10 penduduk Gebeng mencabar keputusan pemberian lesen operasi sementara kepada Lynas Malaysia Sdn. Bhd.

Dalam permohonan itu, mereka memohon satu perintah certiorari supaya mahkamah membatalkan keputusan lembaga itu pada 30 Jan lalu, memberikan lesen operasi sementara kepada Lynas Malaysia untuk menjalankan operasi di tapak Loji Lynas Advanced, di Gebeng.

Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) iaitu yang mengawal dan menyelia produksi, aplikasi dan penggunaan bahan tenaga atom dan radioaktif, Ketua Pengarah Kualiti Alam Sekitar dan Lynas Malaysia Sdn Bhd telah dinamakan sebagai responden.

Awal bulan ini,  AELB telah memberikan lesen operasi sementara kepada Lynas untuk beroperasi di Gebeng walaupun dibantah keras oleh rakyat Malaysia. Akibat itu, harga saham naik mendadak ke A$1.59.

Walaupun ditentang hebat daripada penduduk sekitar dan rakyat Malaysia yang bimbang terhadap sisa radioaktif yang bakal ditinggalkannya, Lynas tetap yakin bahawa kilangnya di Malaysia tidak akan ditutup.

“Walaupun Lynas menghormati kebimbangan penduduk dan masyarakat tempatan, namun ia tidak percaya kepada dakwaan yang tidak berasas dalam saman tersebut. Lynas akan mengambil langkah-langkah sewajarnya untuk mempertahankan haknya seperti yang dituntut dalam saman tersebut,” kata syarikat itu yang dipetik daripada The Australian.

Tindakan kerajaan Malaysia untuk mengemukakan bantahan awal terhadap saman 10 wakil dari Gebeng semalam telah memberikan signal bahawa kerajaan Umno-BN pimpinan Datuk Seri Najib Razak akan mempertahankan Lynas.

Sejurus selepas Himpunan Hijau Ahad lalu, Najib bertegas mempertahankan Lynas dengan menyatakan bahawa “dari segi fakta, dari segi scientific evidence projek Lynas ini tidak akan membawa kemudaratan kepada masyarakat.”

Ekoran bantahan kerajaan Malaysia, Mahkamah Tertinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) di sini menetapkan 20 Mac untuk 10 penduduk Gebeng menjawab hujahan bantahan awal yang dikemukakan oleh kerajaan Najib.

Cara pelupusan bahan sisa radioaktif telah menjadi isu utama dalam bantahan kepada projek Lynas. Bulan lepas, Lynas telah membuat iklan di akhbar-akhbar tempatan untuk menyakinkan penduduk tempatan terhadap keselamatan kilangnya.

Tabah lancar himpunan 123 Bangkit

Mohd Firdaus, 29 Feb 2012
KOTA KINABALU, 29 Feb: Bela Tanah Rakyat Sabah (Tabah) dengan gabungan beberapa NGO lain akan mengadakan satu perhimpunan aman pada 12 Mac hadapan bagi mendesak kerajaan negeri menyelesaikan masalah tanah adat yang semakin meruncing kini.
Setiusahanya, Lahirul Latigu berkata, perhimpunan tersebut adalah susulan penyerahan memorandum berhubung perkara berkaitan pada 18 November tahun lalu.

“Kita lancarkan sekali lagi gerakan ini, dengan satu perhimpunan aman besar-besaran di hadapan pusat pentadbiran kerajaan negeri akan dilakukan sebelum penyerahan memorandum dibuat.

“Tindakan ini tidak bermotifkan politik tetapi berdasarkan momentum dan ketumbukan oleh empunya tanah. Sudah cukup rasanya dengan penderitaan, keluhan dan janji demi janji dibuat. Sudah lama rakyat bersabar, dan ini kali lah... rakyat sudah hilang sabar,” katanya.

Menurutnya, himpunan aman dengan akronim 123 Bangkit itu merupakan Himpunan Rakyat Sabah Mempertahankan Tanah Adat juga akan digerakkan di seluruh pelosok Sabah.

“Himpunan 123 Bangkit ini adalah di ambil sempena himpunan tersebut yang akan diadakan pada 12 Mac ini dengan kebangkitan rakyat Sabah secara besar-besaran,” ujarnya ketika mengadakan sidang media pelancaran 123 Bangkit di Pejabat PAS Kota Kinabalu, kelmarin.

Katanya, kerajaan negeri seolah-olah tidak mempedulikan nasib rakyat terutama dalam masalah tanah sedangkan puluhan janji dan memorandum dihantar bagi mengatasi masalah ini.

Laporan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) pada 2005-2010 turut mencatatkan masalah itu sudah terlalu kritikal. Tindakan kerajaan yang terus berdiam diri dan banyak berjanji ini terus mengundang rasa tidak puas hati dan tanda tanya banyak pihak selain menggambarkan keangkuhan kerajaan itu yang tidak menerima pandangan serta pendapat orang lain.

“Banyak tanah-tanah yang dirampas, yang masih tidak terbela... ini tidak pernah ada penyelesaian yang begitu konkrit yang menunjukkan Sabah, kerajaan yang begitu prihatin kepada rakyat.

“Sebab itulah, kita mahu lihat rakyat bangkit dalam himpunan kali ini. Kita mahu pihak kerajaan pandang serius isu ini,” ujar Lahirul.

Lahirul berkata, perhimpunan yang bakal diadakan berhampiran Wisma Innoprise dekat sini akan melibatkan beberapa NGO negeri termasuklah wakil-wakil parti politik.

Beliau turut menjangkakan 5,000 rakyat akan keluar pada hari tersebut bagi menyatakan pendirian terhadap pentadbiran kerajaan negeri yang dilihat gagal melaksanakan amanah rakyat terutama dalam isu tanah.

UPSI: 8 mahasiswa dipanggil kawad cam polis

Khairul Naim, 29 Feb 2012
Pada kira-kira jam 3 petang semalam, 8 mahasiswa yang terlibat dengan Perhimpunan Kebebasan Akademik pada malam tahun baru 31 Disember yang lalu telah dihubungi oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi sesi kawad cam yang akan diadakan pada 29 Februari, hari ini di Balai Polis Tanjung Malim, Perak.
8 aktivis mahasiswa yang terlibat adalah Ahmad Shukri Che Ab Razab yang bertindak sebagai Presiden Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Khalid Mohd Ismath, Timbalan Presiden Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (Kami),  Haziq Abdullah Abdul Aziz (Presiden Kami), Muhammad Safwan Anang@Talib, Presiden Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas), Adam Adli, pemimpin Legasi Mahasiswa Progresif, Ekhsan Bukharee Badarul (Aksi), Mohd Zaini Mahd Ismail, aktivis mahasiswa dan Muhammad Hilman Idham, bekas Presiden dan pengasas Kami.

Perhimpunan yang diadakan pada malam tahun baru itu sebenarnya adalah untuk mengulangi enam tuntutan mahasiswa yang telah dikeluarkan oleh Gerakan Kebebasan Akademik (Bebas) dan beberapa persatuan mahasiswa yang lain serta menuntut supaya pihak UPSI menggugurkan pertuduhan ke atas Pemimpin Legasi Mahasiswa Progresif (LMP) Adam Adli yang dikatakan menghuru-harakan ketenteraman awam serta mencemarkan nama universiti.

Namun begitu, perhimpunan aman yang hendak diadakan berakhir dengan tragedi berdarah apabila pemimpin Bebas, Muhammad Safwan Anang@Talib telah mengalami kecederaan yang parah akibat dipukul.

Selain itu, beberapa mahasiswa lain juga turut tercedera.

Kes himpunan UPSI ini mendapat perhatian serta liputan meluas termasuk daripada bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainal Abidin yang mengecam tindakan pihak polis. Kes ini seolah-olah tergantung dan tidak mencapai resolusi yang sepatutnya apabila Safwan yang telah dipukul tidak mendapat pembelaan sepatutnya.Ini yang kami tidak faham.

Selain itu, 8 mahasiswa yang mendapat panggilan daripada PDRM itu berasa hairan apabila mereka yang dikenakan kawad cam sedangkan kes anggota polis yang memukul Safwan Anang tidak mendapat sebarang jalan penyelesaian.

Lord Denning yang terkenal pernah berkata bahawa “keadilan bukanlah sesuatu yang mampu dilihat, ia tidak terbatas oleh waktu tetapi kekal sampai bila-bila. Ia bukan produk intelek tetapi produk rohaniah insan”.

Justeru, mahasiswa menuntut supaya supaya keadilan ditegakkan dalam kes ini bertepatan dengan Perkara 8(1) Perlembagaan Persekutuan bahawa semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang.

Mahasiswa berharap supaya pihak polis menjalankan kawad cam mengikut prosedur dan undang-undang yang ditetapkan kerana kami masih percaya bahawa pihak polis merupakan harapan masyarakat untuk menjaga keselamatan dalam negara.

Kalau bukan kalian, siapa lagi?

Khairul Naim ialah Setiausaha Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (Kami)

UPSI: 8 mahasiswa dipanggil kawad cam polis

Khairul Naim, 29 Feb 2012
Pada kira-kira jam 3 petang semalam, 8 mahasiswa yang terlibat dengan Perhimpunan Kebebasan Akademik pada malam tahun baru 31 Disember yang lalu telah dihubungi oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi sesi kawad cam yang akan diadakan pada 29 Februari, hari ini di Balai Polis Tanjung Malim, Perak.
8 aktivis mahasiswa yang terlibat adalah Ahmad Shukri Che Ab Razab yang bertindak sebagai Presiden Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Khalid Mohd Ismath, Timbalan Presiden Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (Kami),  Haziq Abdullah Abdul Aziz (Presiden Kami), Muhammad Safwan Anang@Talib, Presiden Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas), Adam Adli, pemimpin Legasi Mahasiswa Progresif, Ekhsan Bukharee Badarul (Aksi), Mohd Zaini Mahd Ismail, aktivis mahasiswa dan Muhammad Hilman Idham, bekas Presiden dan pengasas Kami.

Perhimpunan yang diadakan pada malam tahun baru itu sebenarnya adalah untuk mengulangi enam tuntutan mahasiswa yang telah dikeluarkan oleh Gerakan Kebebasan Akademik (Bebas) dan beberapa persatuan mahasiswa yang lain serta menuntut supaya pihak UPSI menggugurkan pertuduhan ke atas Pemimpin Legasi Mahasiswa Progresif (LMP) Adam Adli yang dikatakan menghuru-harakan ketenteraman awam serta mencemarkan nama universiti.

Namun begitu, perhimpunan aman yang hendak diadakan berakhir dengan tragedi berdarah apabila pemimpin Bebas, Muhammad Safwan Anang@Talib telah mengalami kecederaan yang parah akibat dipukul.

Selain itu, beberapa mahasiswa lain juga turut tercedera.

Kes himpunan UPSI ini mendapat perhatian serta liputan meluas termasuk daripada bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainal Abidin yang mengecam tindakan pihak polis. Kes ini seolah-olah tergantung dan tidak mencapai resolusi yang sepatutnya apabila Safwan yang telah dipukul tidak mendapat pembelaan sepatutnya.Ini yang kami tidak faham.

Selain itu, 8 mahasiswa yang mendapat panggilan daripada PDRM itu berasa hairan apabila mereka yang dikenakan kawad cam sedangkan kes anggota polis yang memukul Safwan Anang tidak mendapat sebarang jalan penyelesaian.

Lord Denning yang terkenal pernah berkata bahawa “keadilan bukanlah sesuatu yang mampu dilihat, ia tidak terbatas oleh waktu tetapi kekal sampai bila-bila. Ia bukan produk intelek tetapi produk rohaniah insan”.

Justeru, mahasiswa menuntut supaya supaya keadilan ditegakkan dalam kes ini bertepatan dengan Perkara 8(1) Perlembagaan Persekutuan bahawa semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang.

Mahasiswa berharap supaya pihak polis menjalankan kawad cam mengikut prosedur dan undang-undang yang ditetapkan kerana kami masih percaya bahawa pihak polis merupakan harapan masyarakat untuk menjaga keselamatan dalam negara.

Kalau bukan kalian, siapa lagi?

Khairul Naim ialah Setiausaha Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (Kami)

Tiada ulasan: