Rabu, 15 Februari 2012

TAK KE HARGA YANG DITAWARKAN MASIH AGAK MAHAL...SEDANGKAN KELUASAN TIDAK SESUAI DENGAN HARGANYA..

Pembeli Apartmen Alam Prima kecewa sikap SPNB

Muhammad Faizal, 14 Feb 2012
SHAH ALAM, 14 Feb: Pembeli Apartmen Alam Prima, Seksyen 22 Shah Alam, melahirkan rasa kecewa dengan tindakan Syarikat Perumahan Nasional Berhad (SPNB) yang didakwa lepas tangan serta menyalahkan pihak lain terhadap kelewatan menyiapkan apartmen seperti yang dijanjikan.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Alam Prima, Mohd Zuhairy Rosli berkata, birpun telah beberapa kali mengadakan pertemuan namun sehingga sekarang SPNB tetap tidak dapat menunaikan seperti yang dipersetujui.

"Saya kesal dengan SPNB yang hanya gah pada nama tetapi hakikat sebenarnya kami rasa seperti dibohongi oleh mereka.

"Cara ingin menutup kelemahan mereka adalah dengan menyalahkan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) kerana tidak memberi kelulusan Sijil Layak Menduduki (CF)," jelasnya kepada Harakahdaily.

Ketika pertemuan dengan SPNB pada 25 Januari SPNB menurutnya memaklumkan bahawa segala kerosakan telah diperbaiki namum dalam mesyuarat dengan MBSA pada 31 Januari lalu pula, MBSA memaklumkan pihaknya tidak dapat memberi kelulusan CF kerana terdapat kerosakan pada rumah dan masih belum dibaiki sepenuhnya.

Malah kata Mohd Zuhairy, ada sesetengah kerosakan tersebut boleh mendatangkan bahaya kepada penghuni.

"Dalam bab ini kenapa perlu SPNB berbohong, kenapa mereka sentiasa ingin melepaskan diri dalam soal tanggungjawab mereka sebagai pemaju.

"Kalau betul belum baiki mengaku sahaja bukan meletakkan kesalahan kepada agensi lain terutamanya MBSA, kami tahu MBSA melakukan kerja mengikut aturan yang telah ditetapkan malah memang betul kalau kerosakkan tidak diperbaiki bagaimana CF ingin diberikan," sambungnya lagi.

Projek apartmen Alam Prima yang memulakan pembinaannya pada Ogos 2007 itu dijangka siap pada Jun 2011, namun sehingga sekarang belum boleh diduduki pembeli.

Selain itu juga kegagalan pihak SPBN untuk hadir berbincang bersama MBSA bagi menyelesaikan isu CF juga dikesali pembeli yang melihat ianya seoalah-olah cuba melepaskan diri dari terus dipersoal.

Ekoran itu juga, Mohd Zuhairy turut meminta penjelasan secara jujur dari Pengarah Urusan SPNB, Datuk Dr. Sr. Kamarul Rashdan Salleh bilakah rumah tersebut boleh diserahkan kepada pembeli.

Sementara itu, Setiausaha Jawatankuasa Alam Prima, Ahmad Salimi Nong memberitahu kebanyakan pembeli sudah membayar pinjaman bank rumah tersebut tetapi tidak dapat menduduki, malah terpaksa menanggung kos sewa rumah sementara menunggu kemasukan ke rumah baru.

"Kami bayar ansuran rumah dan dalam jangka masa yang sama terpaksa menanggung kos rumah sewa, kami bukannya mempunyai pendapatan yang tinggi untuk menanggung semua kos.

"Pihak SPNB perlu peka dengan keadaan kami, saya sendiri tidak pasti bagaimanakah kerajaan begitu yakin dengan SPNB apabila sanggup memberi SPNB projek-projek perumahan baru mahupun terbengkalai sedangkan yang ada sekarang ini pun tidak dapat disiapkan mengikut jadual," tegasnya.

Pihak SPNB pula sebelum ini pernah menafikan dakwaan bahawa projek apartment tersebut terbengkalai, malah Pengerusi SPNB Datuk Idris Haron dilaporkan berkata projek itu dilaksanakan mengikut jadual.
Malah katanya, pembinaan projek tersebut dipantau pasukan khas bagi memastikan ianya berjalan lancar seperti terkandung dalam perjanjian dengan pihak berkuasa tempatan yang ditandatangani pada Februari 2008.
Pihaknya juga jelas Idris diberi tempoh tiga tahun untuk menyiapkan projek tersebut.

Kempen 901: Polis siasat wartawan Harakahdaily

Harakahdaily, 14 Feb 2012


KUALA LUMPUR, 14 Feb: Wartawan Harakahdaily, Muhammad Faizal diambil keterangan polis ekoran berita yang ditulisnya mengenai kempen bebas Anwar 901 yang disiarkan pada 16 Disember 2011 lepas.

Keterangan diambil oleh ASP Qoi Wei Seng dari IPD Sentul di pejabat Harakahdaily di sini, bermula kira-kira jam 4.30 sehingga 6.20 petang ini.

Ketua Pengarang Harakahdaily, Zulkifli Sulong turut diambil keterangan selepas itu.

Pemuda PKR kempen bebas Anwar 901, sokong himpunan siswa

Muhammad Faizal, 16 Dis 2011
PETALING JAYA, 16 Dis: Ketua AMK Pusat, Shamsul Iskandar Md Akim (gambar) berkata pihaknya menyokong penuh himpunan yang akan diadakan oleh Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (BEBAS) esok di samping melancar kempen bebaskan Anwar.

"Kita menyokong himpunan tersebut dan AMK juga akan turut serta semasa himpunan yang diadakan dari Sogo ke Dataran Merdeka itu.

"Dalam pada itu kita menyambut baik usaha mahasiswa yang berani menuntut hak mereka dan kita lihat ini adalah satu perkembangan yang bagus dalam suasana politik sekarang serta bantahan kepada AUKU ini," jelasnya.

BN matikan minat rakyat jadi pengundi

Harakahdaily, 14 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 14 Feb: Kerajaan BN bertanggungjawab di atas kegagalan 3.7 juta rakyat Malaysia yang tidak mendaftar sebagai pengundi yang mana 2 juta ialah Melayu Bumiputera.
60 peratus daripada jumlah itu adalah mereka berusia bawah 40 tahun.
“Fenomena ini amat merbahaya kepada hala tuju negara pada masa hadapan,” kata AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad (gambar) kepada Harakahdaily.

Katanya, pemimpin BN telah mematikan minat politik di kalangan rakyat di negara ini untuk menjadi pengundi.
Beliau berkata, budaya takut disuburkan di dalam masyarakat sehingga rakyat lebih suka menjadi pemerhati sahaja daripada menangung risiko.
Tambahnya, ceramah dan pendedahan isu semasa yang membangkitkan kesedaran rakyat untuk berpolitik cuba dihalang.

Katanya, faktor tekanan hidup yang memaksa rakyat hanya bersikap untuk mencari keperluan hidup dahulu sehingga mereka tidak memperdulikan soal daftar pemilih.
Menurutnya lagi, mereka bertungkus lumus bekerja siang malam untuk survival keluarga akibat kenaikan harga barang.

Begitu juga, ujarnya program yang dihidangkan kepada rakyat terutama generasi muda yang tidak membangunkan minda kesedaran berpolitik.
“Ia lebih kepada program khayalan dan tidak membangunkan intelektual, walau pun pada asalnya ia bertujuan supaya remaja khayal dan tidak mempedulikan soal rasuah, ketirisan, pembaziran yang dilakukan oleh pemimpin BN,” ujarnya.
Akibatnya, kata beliau ia telah menjadi senjata makan tuan, sehingga ramai remaja tidak mendaftar.

“Berapa banyak pelajar yang belajar di universiti yang tidak memperdulikan politik kampus dan tidak turun mengundi,” katanya.
Katanya, mereka tidak mempedulikan apa yang berlaku di dalam kampus, malahan terpaksa pihak Hal Ehwal Pelajar mewajibkan pelajar turun mengundi.
“Semua ini gara-gara pemimpin BN hanya menyuruh pelajar menumpukan kepada pelajaran, tanpa mempedulikan apa yang berlaku sekeliling mereka, akhirnya perkara ini terbawa-bawa pula ketika mereka keluar daripada universiti sehingga tidak memperdulikan soal daftar pemilih,” katanya.

Siapa sedia perjanjian NFC dengan Kem. Kewangan

Abdul Aziz Mustafa, 14 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 14 Feb: Perdana Menteri bertanggungjawab menyatakan kepada rakyat benarkah perjanjian melibatkan pinjaman RM250 juta antara Kementerian Kewangan dan National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCorp) tidak disediakan oleh pejabat Peguam Negara.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar) juga meminta Datuk Seri Najib Tun Razak menjelaskan kepada rakyat pihak manakah yang menyediakan perjanjian tersebut jika ia tidak disediakan oleh pejabat Peguam Negara.

"Juga, jika benar perjanjian tersebut tidak disediakan oleh pejabat Peguam Negara, Perdana Menteri juga perlu menyatakan mengapakah pejabat Peguam Negara tidak dilibatkan untuk membuat perjanjian berkaitan pinjaman mudah itu.

"Jika benar pejabat Peguam Negara tidak terlibat menyediakan perjanjian berkaitan pinjaman mudah itu, perjanjian manakah yang tidak disediakan oleh pejabat Peguam Negara itu?

"Adakah perjanjian pada 6 Disember 2007 atau perjanjian pada 8 Mac 2010?" soal Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Najib juga, kata beliau, mesti menjelaskan kepada rakyat mengenai kenyataan Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC), Datuk Seri Azmi Khalid sebelum ini yang menyatakan dana disalurkan terlebih dahulu kepada syarikat milik keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil itu sebelum kontrak ditandatangani.

"Malah, banyak lagi persoalan berbangkit yang belum dijawab oleh Perdana Menteri mengenai pinjaman mudah RM250 juta kepada syarikat  milik keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang juga Ketua Wanita Umno itu," katanya.

Mahfuz mengulangi gesaan supaya Najib juga menjawab kepada rakyat benarkan perjanjian pinjaman mudah kepada NFcorp itu tidak ada jaminan peribadi seperti yang dibangkitkan oleh sumber PAC sebelum ini.

"Bukan setakat itu sahaja, benarkan tidak ada jadual pembayaran?" soal beliau lagi.

Mahfuz juga mengulangi tuntutan supaya Najib menyatakan dari akaun manakah wang membeli kondominium di Kuala Lumpur dan Singapura diambil oleh NFCorp?

"Jika wang diambil dari akaun operasi projek lembu, adakah Jabatan Veterinar memberikan pengesahan seperti yang disyaratkan?" soal beliau.

Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang sebelum ini mengakui terdapat kelemahan dalam projek lembu fidlot di bawah Perbadanan Fidlot Nasional (NFC) itu dan menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk menyiasat sekiranya terdapat unsur-unsur penyelewengan.

Rumah mampu milik pertama Selangor siap Sept

Harakahdaily, 14 Feb 2012
SHAH ALAM, 14 Feb: Rakyat negeri Selangor boleh menarik nafas lega apabila sejumlah 136 unit Rumah Mampu Milik (RMM) pertama di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat negeri itu dijangka siap September ini.

Projek yang terdiri daripada dua blok pangsapuri lima tingkat itu terletak di Sg. Long, Kajang.
Keluasan setiap satu unit pula adalah di antara 830 hingga 870 kaki persegi di mana ia akan dijual dengan harga tidak lebih dari RM89,000 setiap satu.

Exco Perumahan, Pengurusan Bangunan & Setinggan Negeri Selangor Iskandar Abdul Samad berkata, projek itu bertetapatan dengan keputusan kerajaan negeri yang membenarkan pemaju swasta membina RMM bagi menggantikan Rumah Kos Rendah (RKR) di kawasan-kawasan di mana tiada permintaan untuk RKR atau tidak sesuai untuk RKR.

"Polisi ini adalah bagi memberi peluang membeli rumah kepada mereka yang mempunyai pendapatan bulanan isi rumah di antara RM2,500 dan RM5,000 sebulan," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Menurutnya yang melawat tapak projek berkenaan 10 Februari lalu, kemajuan projek yang dibangunkan sejak Jun tahun lalu oleh syarikat pemaju swasta itu sudah 55 peratus siap dan dijadual siap sepenuhnya September ini.

Tambahnya lagi, keputusan Kerajaan Negeri untuk melibatkan pemaju swasta adalah tepat kerana permintaan RMM di Selangor adalah terlalu tinggi dan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) tidak akan dapat menyiapkan jumlah RMM yang secukupnya untuk menepati sasaran yang ditetapkan.

"Contohnya RMM oleh PKNS di Bandar Bangi Bangi yang mula dibina pada bulan Jun lepas telah hanya siap kerja-kerja cerucuk (piling).

"Tetapi kerja membina dinding batu-bata (bricklaying) telah hampir siap bagi projek pemaju swasta di Sg. Long yang dimulakan juga pada bulan Jun tahun lepas," katanya lagi.

Selain di Sg. Long, pemaju-pemaju swasta juga ujarnya telah diberikan kebenaran membina RMM di beberapa kawasan lain seperti di Seksyen U10, Shah Alam di mana 536 unit akan dibina.

"Adalah diharapkan gandingan di antara PKNS dan pemaju-pemaju swasta akan dapat menyediakan jumlah RMM yang secukupnya di Selangor," katanya.


PMRAM pastikan pelajar Malaysia di Syria selamat

Muhamad Zuhaili Saiman, 14 Feb 2012
Isu di Syria yang semakin buruk kini menjadi perhatian dunia. Revolusi yang berlaku di Syria kini semakin parah apabila puluhan ribu umat Islam dibunuh, disembelih serta dizalimi secara besar-besaran oleh tentera di bawah pemerintahan rejim Bashar Assad.

Sehubungan dengan itu, PMRAM telah menghubungi pihak Persatuan Pelajar Malaysia Syria (PPMS) bagi mendapatkan maklumat lanjut berhubung isu di Syria serta memastikan bahawa keadaan mahasiswa Malaysia di Syria dalam keadaan yang selamat.

Rentetan isu di Syria, PMRAM bersama-sama dengan mahasiswa luar negara menyeru agar semua mahasiswa/wi cakna akan isu yang berlaku. Hal ini demikian kerana isu di Syria semakin kritikal apabila dilihat pembongkaran apabila rejim Bashar Assad didokongi oleh puak Syiah dalam membunuh umat Islam beraliran Ahli Sunnah Wal Jamaah. Dilaporkan sehingga kini, Iran menghantar lebih 15 ribu bantuan askar dalam membantu tentera Syria membunuh rakyat Syria yang bangkit. Bahkan rejim Bassar Asad turut mendapat bantuan daripada Hizbullah di Lubnan.

Bukti-bukti jelas tersebar bahawa selain itu juga ia membabitkan campur tangan negara Russia dan China dalam menyalurkan bantuan senjata. Dan kini kita dapat lihat bagaimana umat Islam beraliran Sunni disembelih setiap hari seorang demi seorang.

PMRAM bersama-sama dengan mahasiswa luar negara membantah sekeras-kerasnya pembunuhan ke atas umat Islam dan meminta Liga Arab serta OIC dapat memainkan peranan yang serius dalam menangani isu yang kini parah ini.

PMRAM juga akan mengadakan beberapa tindakan dalam masa terdekat:

1) Mengadakan Solat Hajat Perdana
2) Pelancaran Kempen Prihatin Syria
3) Kutipan sumbangan

Justeru, di peringkat mahasiswa di peringkat antarabangsa telah bersetuju untuk memperkasakan penerangan berkenaan isu di Syria agar mahasiswa/wi celik dan cakna dengan isu yang berlaku. Bahkan bersedia untuk memberikan bantuan bagi sebarang kemungkinan yang berlaku.

Sebarang makluman terkini PMRAM akan menghubungi pihak PPMS sebagai persatuan induk mahasiswa Malaysia di Syria.

Selain itu, PMRAM akan bersama-sama bekerjasama dengan GAMIS selaku suara mahasiswa di Malaysia dalam memainkan isu ini.


Penulis ialah Presiden Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) 2011

Tiada ulasan: