Sabtu, 11 Februari 2012

SEMUA NAK MENANG DEBAT..KALAU RASA2 AGAK SUKAR...TUKAR TAJUK ATAU MENOLAK DEBAT...ITU BIASALAH SIFAT MANUSIA...TAPI ADAKAH DAKWAAN ALLAH KITA BOLEH SANGKAL...KALAU2 KITA BENAR TAK IKUT ISLAM...MALAH MENAFI LENGKAP DAN SEMPURNANYA HUKUM ALLAH@HUKUM QURAN

Isa guna RM353,000 wang Felda buat rumah terbuka?

Hazayani Zakaria, 11 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 11 Feb: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) hari ini mendakwa Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad menyalahgunakan wang Felda sejumlah RM353,375 bagi mengadakan rumah terbuka Aidilfitri, September tahun lalu.

Presidennya, Mazlan Aliman berkata, Isa tidak mengadakan rumah terbuka di Ibu Pejabat Felda seperti kebiasaannya, sebaliknya memilih untuk mengadakannya di kediamannya di Port Dickson.

"Sepatutnya Felda mengadakan rumah terbuka di ibu pejabatnya dengan kos lebih kurang RM30 ribu.

"Tapi Tan Sri Isa buat di kediaman sendiri. Jadi sudah tentu memerlukan peruntukan yang banyak untuk tujuan pengangkutan dan sebagainya, dan dia guna duit Felda, sudah tentu duit peneroka," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, hari ini.

Selain itu, turut dipersoal isteri Isa, Puan Sri Bibi Sharliza Mohd Khalid yang juga mengadakan rumah terbuka, juga menggunakan duit Felda.

Kos rumah terbuka tersebut mencecah RM17,875 dan diadakan di Taman Fatimah, Kuala Pilah.

"Apa gunanya isteri dia buat rumah terbuka guna anam sendiri dan peruntukan Felda? Sepatutnya cukuplah pengerusi Felda sahaja yang buat," katanya.

Sehubungan itu, Anak menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat dakwaan tersebut.

"Kami akan buat laporan ke SPRM dan SPRM dapat menyiasat perkara ini," katanya.

Gadai akidah: Mufti perlu berani tegur Najib

Harakahdaily, 11 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 11 Feb: Dewan Pemuda PAS Pusat mahu lebih ramai para ulama, mufti dan golongan agamawan tampil menyatakan pandangan terhadap tindakan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang hadir ke upacara agama di Batu Caves sempena perayaan Thaipusam minggu lalu.

Ketua Penerangannya, Riduan Mohamad Nor berkata, golongan itu perlu berani untuk menyatakan kebenaran seperti yang ditunjukkan oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria yang membantah tindakan Najib itu dan menyifatkannya sebagai ‘menggadai akidah’.

"Pemuda PAS melihat keberanian inilah yang perlu ditunjukkan oleh para Mufti di negara ini apabil melihat kemungkaran berlaku di depan mata tanpa mengira siapa pun pelakunya.

"Soal aqidah umat mesti menjadi keutamaan dan para ulama tidak harus berdiam diri apabila melihat aqidah umat rapuh atau runtuh," katanya.

Menurutnya, kehadiran Najib sempena perayaan Thaipusam sememangnya mengundang kegelisahan umat Islam di negara ini.

Meskipun Datuk Seri Najib hadir atas kapasiti beliau sebagai Perdana Menteri Malaysia yang ingin mengucapkan selamat menyambut perayaan kepada penganut agama Hindu, disisi Islam katanya perbuatan tersebut tidak wajar dilakukan.

Tambahnya lagi, walaupun agama Islam tidak pernah melarang penganut agama lain merayakan perayaan masing-masing, namun Islam tetap mengharamkan umatnya menyambut perayaan agama lain kerana ia boleh menjejaskan aqidah umat Islam.

"Kehadiran Najib dikhuatiri akan merosakkan aqidah beliau dan umat Islam yang lain memandangkan beliau adalah Perdana Menteri di negara ini, dan tindakan beliau pasti akan diikuti oleh rakyat jelata.

"Perdana Menteri tidak perlu hadir ke Batu Caves hanya untuk mengucapkan selamat menyambut perayaan atau menyerahkan kepada pemimpin MIC untuk mengucapkan selamat menyambutnya," tegasnya.

Langgar syariat demi sokongan

Selain itu Riduan berkata, dewan pemuda PAS melihat Perdana Menteri bertindak demikian kerana amat kemaruk untuk mendapatkan pengaruh dan populariti bagi mengekalkan kuasa beliau sehingga sanggup melanggar syariat dan aqidah.

"DPPM hairan mengapa penasihat agama beliau termasuk Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir tidak tampil lebih awal memberikan nasihat supaya beliau tidak hadir ke Batu Caves bagi mengelakkan kritikan rakyat," soalnya lagi.

Sehubungan itu, mereka meminta lebih ramai para mufti, para ulama dan agamawan di negara ini bersuara bagi menyatakan kebenaran di sebalik isu ini.

Bagi mereka, apa juga pandangan ulama perlu diambil kira biarpun hasilnya pahit untuk ditelan.

"Demi aqidah umat, tiada siapa harus berdiam diri atau menyembunyikan kebenaran," tegasnya.

Khuatir disogok, SPRM digesa pantau EGM KPF

Hazayani Zakaria, 11 Feb 2012


KUALA LUMPUR, 11 Feb: Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) meminta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memantau perjalanan Mesyuarat Agung Perwakilan Khas (EGM) Koperasi Permodalan Felda Berhad (KPF), 22 Februari ini.

Presidennya, Mazlan Aliman berkata, pihaknya khuatir wujud penyelewengan dan sogokan dalam EGM itu berdasarkan maklumat yang diterima bahawa kos EGM tersebut mencecah RM1 juta.

Katanya, Anak menerima maklumat perwakilan akan diberi habuan agar menyokong penyenaraian Felda Global Ventures Holding (FGVH) ke Bursa Malaysia.

"Anak meminta SPRM membuat pemantauan sebelum dan semasa EGM ini berlangsung kerana kosnya begitu besar.

"Kita tak pasti kos apa yang begitu besar sebab itu wujud kebimbangan akan ada sogokan kepada perwakilan," kata Mazlan pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, hari ini.

Sementara itu, Anak melalui peguamnya, Mohd Harris Abdullah akan sekali lagi memfailkan saman pemula memohon injunksi mahkamah bagi menghalang EGM itu diadakan.

Saman itu akan difailkan di Mahkamah Tinggi Kuantan, 17 Februari ini.

Menurut Harris, beliau akan berbuat demikian setelah diminta oleh ahli KPF yang tidak menyokong EGM tersebut, selepas menerima notis panggilan mesyuarat yang akan diadakan di Ibu Pejabat Felda, Jalan Maktab, dekat sini.

Notis bertarikh 31 Januari di bawah Fasal 30 (1) Undang-undang Kecil KPF itu antaranya menyatakan agenda EGM untuk membincangkan perkara berkenaan usul-usul Lembaga KPF dan/atau Rekuisisii tersebut mengenai cadangan penjualan pegangan KPF sebanyak 51% dalam Felda Holdings Berhad melibatkan 10 anak syarikat Felda.

Ia berhubung penyenaraian FGVH ke Bursa Malaysia.

"Ahli KPF sudah menerima notis panggilan mesyuarat yang akan fokus kepada penyenaraian FGVH.

"Seperti sebelum ini, saya akan failkan injunksi agar mahkamah menghalang EGM ini," katanya.

Mesyuarat agung khas halang penyenaraian

Bercakap pada sidang media yang sama, Mazlan berkata, pihaknya akan  akan memanggil mesyuarat agung khas dengan persetujuan perwakilan atau pemegang saham KPF bagi menghalang penyenaraian FGVH ke Bursa Malaysia.

Anak akan menuntut mesyuarat agung tersebut menggunakan peruntukan fasal 29 (1) Undang-undang Kecil KPF.

Menurut Undang-undang Kecil KPF, Lembaga pada bila-bila masa boleh, dan apabila ada rekuisisi yang ditandatangani oleh sekurang-kurangnya satu perlima atau satu ratus perwakilan mengikut mana yang kurang hendaklah memanggil suatu mesyuarat agung perwakilan khas mengikut subseksyen 40 (1) Akta.

Sehubungan itu, Anak akan menyerahkan notis tersebut kepada setiausaha KPF di Ibu Pejabat Felda Khamis ini.

Menurut Harris, mesyuarat itu meminta KPF tidak dikaitkan dengan menyenarai FGVH dalam apa cara sekali pun.

"KPF dilarang sama sekali untuk lupuskan ekuiti milik KPF dalam Felda dan sepuluh anak syarikat milik Felda kepada FGVH atau mana-mana syarikat yang telah atau bakal ditubuhkan oleh Felda atau FGVH," katanya.

Selain itu, mereka juga menuntut agar KPF melarang sebarabg jenis campur tangan dalam urusan harian KPF atau mengusik atau menyentuh atau melupuskan apa-apa ekuiti milik KPF dalam Felda dan sepeuluh anak syarikat Felda oleh mana-mana pihak termasuk Felda atau FGVH atau mana-mana syarikat yang telah atau bakal ditubuhkan oleh Felda.

"Kita akan ke Ibu Pejabat Felda jam 11 pagi Khamis ini bagi bertemu dengan lembaga pengarah," katanya.

Guan Eng bidas Soi Lek ubah tajuk debat

Harakahdaily, 11 Feb 2012

KUALA LUMPUR, 11 Feb: Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng membidas tindakan Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek yang didakwa cuba menukar tajuk asal debat antara mereka yang dijadual berlangsung 18 Februari ini.

Dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini, Guan Eng yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang itu berkata, beliau hanya bersetuju untuk berdebat dengan tajuk asal iaitu "Adakah Sistem Dwiparti Akan Menjadi Sistem Dua Kaum?" seperti yang dikemukakan pihak penganjur.

Pihak penganjur iaitu kumpulan pemikir MCA Institute of Strategic Analysis & Policy Research (INSAP) dan Asian Strategy & Leadership Institute (ASLI) kata Guan Eng, telah mengemukakan tajuk itu melalui surat daripada CEO ASLI Datuk Dr Michael Yeoh pada 3 Februari 2012.

"Justeru, tindakan Chua untuk menukar topik yang memperihalkan pro dan kontra sistem dwiparti dan juga sama ada ia akan menjadi sistem dua kaum kepada topik yang mempersoalkan masa depan kaum Cina dalam topik "Kaum Cina di Malaysia - Quo Vadis?" adalah salah," katanya.

Debat antara mereka dijadual berlangsung di Hotel Berjaya Times Square di Kuala Lumpur pada pukul 5-6 petang 18 Februari 2012 yang akan disiarkan secara langsung oleh stesen televisyen Astro AEC.

Ianya akan diadakan pada satu sesi sempena persidangan bertajuk "Kaum Cina Di Persimpangan" yang akan dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menurut Guan Eng lagi, beliau menerima tajuk asal itu kerana ia selaras dengan komitmen DAP dan juga Kerajaan Negeri Pulau Pinang untuk memperjuangkan hak semua rakyat Malaysia, sedangkan MCA hanya memperjuangkan satu komuniti.

Guan Eng juga menegaskan, beliau sanggup berdebat dalam Bahasa Melayu atau Inggeris dalam pentas yang serupa dengan debat antara beliau dengan Datuk Seri Ong Tee Keat pada tahun 1991 di mana dua sesi telah diadakan, satu dalam Bahasa Mandarin dan satu dalam Bahasa Inggeris.

Beliau juga memaklumkan telah Setiausaha Politiknya dan ADUN Komtar YB Ng Wei Aik untuk membuat penyelarasan dengan MCA serta Ketua DAPSY dan Ahli Parlimen Rasah YB Anthony Loke untuk mengendalikan logistik.

Sehubungan itu, beliau mahu debat itu berteraskan persaingan antara idea, ideal dan dasar-dasar yang memanfaatkan demokrasi dan semua rakyat Malaysia, dan bukan hanya kaum Cina.

"DAP menawarkan idea, ideal dan dasar-dasar yang dilaksanakan di Pulau Pinang sebagai contoh yang boleh diteladani untuk memupuk rasa kekitaan, kesetiakawanan dan rasa pemilikan di kalangan rakyat Malaysia.

"Hanya dengan menghormati hak politik, keadilan sosio-ekonomi dan martabat insan boleh kita benar-benar menjadi rakyat Malaysia yang tulen tanpa mengira latar belakang sama ada Melayu, Cina, India, Orang Asli, Iban atau Kadazan," tegasnya.

Tiada ulasan: