Jumaat, 24 Februari 2012

BILA KITA CUBA MENUTUP..ATAU MENUTUP KES2 PENYELEWENGAN...BERMAKNA KITA MENJATUH MARUAH DIRI SENDIRI...SERTA KERJAYA YANG KITA SANDANG...

Gamis anjur diskusi tentang Syria Ahad ini

Harakahdaily, 24 Feb 2012
KAJANG, 24 Feb: Ekoran krisis yang sedang melanda Syria sekarang, Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (Gamis) menganjurkan diskusi isu semasa Syria Ahad ini.

Diskusi yang bertaju Syria : Antara Penindasan dan Kebangkitan akan diadakan di Dewan MPKj (berhampiran sate hj samuri, Kajang) muali jam 8 malam Ahad ini.

Diskusi ini akan membariskan tiga ahli penal iaitu  Dr Syed Azman Syed Nawawi (Pen SUA PAS), Prof Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman (Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial) dan Wakil mahasiswa, Eikhwan Ali.

Diskusi ini terbuka kepada orang ramai untuk menyertainya.

Himpunan Hijau pindah ke Padang MPK 4

Helmi Ibrahim, 24 Feb 2012
KUANTAN, 24 Feb: Himpunan Hijau 2.0 telah berjaya mencapai kata sepakat dengan polis hari ini untuk memindahkan perhimpunan mereka ke padang MPKT 4 Kemunting, kira-kira setengah kilometer dari tapak asal himpunan.

(Ketua Polis Kuantan menunjukkan syarat yang dikenakan kepada perhimpunan ini. Turut serta adalah jawatankuasa Hijau serta Fuziah Salleh)

Dalam pertemuan antara jawatankuasa Himpunan Hijau 2.0 itu dengan Ketua Polis Negeri,  Datuk Sharifudin  dan Ketua Polis Kuantan, Tuan Jasmani, polis memberikan kebenaran kepada perhimpunan ini.

Kata sepakat itu dicapai dalam perjumpaan yang diadakan di Balai Polis Kuantan jam 10 pagi tadi dengan disertai oleh lima wakil Himpunan Hijau.

Antaranya adalah Fauziah Salleh (anggota Parlimen Kuantan), Mahmud Yaakob, Wong Tak dan Clement Chin.

Sejak semalam, kawasan Padang MPK yang terletak di tengah bandar Kuantan telah dipagar oleh pekerja Majlis Perbandaran Kuantan.

Perhimpunan Hijau 2.0 dianjurkan bagi membantah pembinaan kilang Lynas di Gebeng akan diadakan 26 Februari (Ahad ini) mulai jam 9 pagi.

Semua rakyat dari seluruh pelosok negara diseru supaya beramai-ramai hadir dalam himpunan yang telah mendapat kebenaran dari polis ini.

Di bawah akta polis yang baru, kebenaran polis bukan lagi dinamakan permit tetapi kebenaran bertulis polis dengan syarat-syarat yang ditetapkan dari polis.

Padang MPK 4 juga dinamakan Padang Kemunting terletak di depan Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan iaitu di Jalan Kuantan - Gambang.

Menurut Yang Dipertua PAS Indera Mahkota, Nasrun Amir, padang ini boleh mengisi sekitar 20,000 orang pada satu masa.

Muslimat jangan bimbang sertai Himpunan Hijau 2.0

Hazayani Zakaria, 24 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 24 Feb: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) menyeru seluruh wanita Malaysia agar tidak bimbang dengan tindakan Kerajaan Negeri Pahang yang dilihat seolah-olah cuba menyekat Hiimpunan Hijau 2.0 di Padang MPK, Kuantan, Ahad ini.

Ketua Penerangannya, Aiman Athirah Al-Jundi sebaliknya berkata, wanita dari seluruh negara harus tetap dengan pendirian menyokong himpunan tersebut sebagai tanda membantah projek nadir bumi Lynas Advanced Materials Plant (Lamp).

"Tindakan kerajaan negeri memagar padang dan sebagainya merupakan aksi biasa seperti yang berlaku menjelang perhimpunan-perhimpunan sebelum ini.

"Agenda mereka memang untuk menakut-nakutkan rakyat dan agenda kita pula memberi maklumat dan kesedaran kepada rakyat. Jadi wanita jangan takut," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Justeru beliau menyeru seluruh wanita di seluruh negara turun beramai-ramai sebagai solidariti bersama rakyat Pahang.

"Dewan Muslimat PAS Pusat menyeru seluruh warga wanita Malaysia yang prihatin khususnya Muslimat PAS di seluruh negara untuk turun ke Kuantan Pahang bagi menyertai Himpunan Hijau 2.0 sebagai solidariti kita bersama rakyat Pahang khususnya di Gebeng Kuantan yang kini dijangka akan berhadapan dengan ancaman radiasi selepas bermulanya operasi Kilang Lynas menjelang September 2012 ini," katanya.

Athirah menambah, solidariti ini tentunya akan membantu rakyat di Pahang untuk berani bangkit menolak pentadbiran yang tidak peka terhadap kehendak dan kekhuatiran rakyatnya sendiri.

"Sekarang berbangkit isu keselamatan dan kesihatan rakayt untuk jangka masa panjang, bukan kepada rakyat Kuantan sahaja tapi melibatkan rakyat seluruh negara.

"Contohnya peristiwa Bukit Merah dahulu, ramai yang menjadi mangsa kesa radiasai. Kita tidak mahu perkara sedih ini berulang," katanya.

Semalam, Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) bertindak memagar padang yang menjadi lokasi perhimpunan yang dijadualkan bermula jam 9.30 pagi dan berakhir secara aman jam 12 tengahari.

Tiga hari lalu, notis memaklumkan MPK akan menganjurkan perlawan Futsal di padang tersebut.

Pentadbiran angkuh Najib jatuhkan lagi imej korup negara

Harakahdaily, 24 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 24 Feb: PAS yakin, pentadbiran angkuh Perdana  Menteri Datuk Seri Najib Razak akan menjatuhkan lagi indeks persepsi korup negara.

Ketua Pegawai Operasi Pusat Penyelidikan PAS (PPP), Dr Dzulkefly Ahmad (gambar) berkata, tindakan kerajaan PM Najib melepaskan hutang Tan Sri Tajuddin Ramli terhadap Danaharta sebanyak RM589 juta adalah ke kemuncak keangkuhan kerajaan BN dalam mengurus kewangan negara.

Tindakan ini telah menambahkan keburukan yang telah pun buruk dengan pelbagai skandal dan yang paling mutakhir adalah skandal Pusat Fidlot Nasional (NFC).

Lynas: Padang MPK atau banjiri jalan raya Kuantan

Harakahdaily, 24 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 24 Feb: Dua hari menjelang Himpunan Hijau 2.0 bagi membantah pembinaan pusat memproses nadir bumi Lynas Advanced Materials Plant (LAMP), lokasi tapak perhimpunan yang dicadang iaitu Padang MPK(1) telah dipagar dan ditutup untuk orang ramai.

“Alasan untuk menaiktaraf padang adalah tidak masuk akal memandangkan tiada cacat celanya padang tersebut menurut pandangan ramai,” kata Pengarah Propaganda Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Edy Noor Reduan.

Katanya, SAMM melihat penutupan Padang MPK(1) adalah satu tindakan bacul dan tidak 'gentleman' oleh seorang menteri besar yang telah berada di tampuk kuasa selama berbelas tahun.

Justeru, ujarnya hasrat Menteri Besar Pahang untuk melihat sejauh mana sokongan anti-lynas berlangsung di Kuantan adalah satu lagi retorik apabila satu demi satu halangan terancang diwujudkan.

Menurutnya, pada peringkat awal iaitu dua hari lalu, sebuah notis telah memberi maklum bahawa MPK akan menganjurkan perlawan Futsal di padang yang sama manakala hari ini pula padang tersebut telah dipagar.

Ini, tambahnya tindakan terdesak oleh pihak yang takut akan kebangkitan rakyat khususnya menjelang perhimpunan anti-lynas.

“Tindakan ini juga memberi gambaran betapa Menteri Besar Pahang panik sesudah memberi lampu hijau untuk rakyat berhimpun secara aman menyatakan bantahan.

“Di atas penipuan ini juga, rakyat yang akan hadir dalam Himpunan Hijau tidak mempunyai pilihan apabila padang yang sepatutnya cukup untuk memuatkan 20 ribu kehadiran yang dijangka, akan melimpah ke seluruh jalan raya di bandar Kuantan,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Katanya, SAMM memberi kata dua buat kerajaan negeri Pahang sama ada untuk membuka kembali padang MPK(1) atau bertanggungjawab di atas kebanjiran demonstran ke jalan raya seluruh bandar Kuantan selama beberapa jam himpunan berlangsung.

Beliau menambah, jika jalan raya adalah pilihan, sila beri kerjasama dengan menjaga lalulintas dan kawalan trafik.

“Akhir, SAMM mengambil kesempatan ini untuk menyeru rakyat dari seluruh pelosok negara supaya turut sama hadir berhimpun 26 Febuari ini di Kuantan dan beberapa spot lain untuk menyatakan bantahan terhadap pembinaan pusat janakuasa yang berorientasikan radiasi,” ujarnya.

Katanya, semua harus percaya projek Lynas ini bukan hanya masalah untuk rakyat negeri pahang tetapi juga merupakan malapetaka berjangka buat setiap rakyat di seluruh negara.

Menurut beliau, Pengerusi Transparency International Malaysia (TI-M) sendiri menyifatkan keputusan ini sebagai satu penyalahguanaan kuasa oleh kerajaan Najib.

Ia tidak langsung mempedulikan tuntutan rakyat terhadap kebertanggungjawaban dalam urusan kewangan (fiskal) dan ketelusan yang sangat diperlukan oleh kerajaan.

Ini kerana, kerajaan Najib-BN terus mengalami kejatuhan dalam ranking Indeks Persepsi Korupsi (CPI), sekaligus membawa kesan buruk negara di kacamata pelabur tempatan mahupun antarabangsa.

Penghapusan dana awam sebanyak RM589 juta, yang merupakan baki pinjaman Tajudin sebanyak RM1.79 bilion oleh sekumpulan peminjam bagi membiayai pembelian 32% kepentingan saham MAS pada tahun 1994 semasa era penswastaan mega di zaman Tun Mahathir.

"Mahathir masih punya pelbagai ‘tengkorak’ atau ‘skeleton’ yang umum masih tuntut pertanggungjawaban. Buku-buku Tun banyak, tetapi tidak banyak hal yang dijelaskan, malang sekali," kata Dr Dzulkefly yang juga anggota Parlimen Kuala Selangor.
(Klik untuk baca pandangan penuh dalam kolum beliau)

Syor debat Umno P Pinang dengan Melayu DAP

Rahmad Isahak, 24 Feb 2012
Baru-baru ini debat yang diadakan adalah lebih kepada soal transformasi ke atas masyarakat Cina di negara ini. Ianya lebih berkisar kepada soal pentadbiran oleh MCA di peringkat pusat dan Parti DAP sebagai peneraju Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Pada usia 63 tahun Parti MCA wujud sudah pasti banyak sejarah telah dikecapi sepanjang bersama Kerajaan Barisan Nasional jika hendak dibandingkan dengan Parti DAP yang baru memasuki tahun ke 4 menjadi peneraju Kerajaan Negeri. Tentulah begitu banyak masa diperlukan untuk menyelami permasalahan integriti kaum terutamanya kaum Cina. Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) yakin masyarakat Cina di Malaysia sudah boleh membuat perbandingan demi masa depan mereka di negara ini.

Pihak KMPP juga berpandangan bahawa sudah ada keperluan bagi pemimpin- pemimpin Melayu di negara ini turut mengadakan debat yang sihat berkenaan bagi memperjelaskan hala tuju politik orang-orang Melayu di negara ini. Dilihat sudah terlalu banyak permainan politik murahan yang akhirnya merugikan orang-orang Melayu sendiri. Isu fitnah memfitnah sesama pemimpin Melayu atas anjakan politik tidak langsung ada titik noktah bahawa orang-orang Melayu akan maju dalam negara ini yang telah diiktiraf sebagai sebuah negara Islam.

Hari ini KMPP mencadangkan atas nama politik dan ekonomi orang Melayu pada masa hadapan agar satu sesi debat diadakan secara langsung di antara pemimpin UMNO Pulau Pinang dan pemimpin Melayu dari parti DAP negeri ini. Cadangan ini dianggap realistik terutamanya di Pulau Pinang di mana oran- orang Melayu di negeri ini berada di dalam situasi “LIMBO” apabila Barisan Nasional tidak lagi berkuasa dan apakah perancangan Pakatan Rakyat terutamanya DAP untuk orang-orang Melayu di negeri ini. Apakah pemimpin Melayu dalam DAP dianggap sebagai boneka? Isu DAP Melayu sedang memuncak menjelangnya PRU-13 nanti.

Lanjutan dari kenyataan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Pulau Pinang bahawa UMNO negeri ini sudah bersedia dan yakin untuk merampas empat kerusi parlimen dan tigabelas kerusi dewan undangan negeri. Ini bermakna bahawa mereka begitu yakin sokongan orang-orang Melayu di negeri ni sudah meningkat dan pada waktu yang sama parti DAP begitu serius untuk menempatkan calon-calon Melayu di negeri ini bagi menghadapai PRU13 nanti. Justeru itu cadangan dan desakan KMPP untuk mereka berdebat adalah bertepatan pada masanya semoga hala tuju dan masa depan orang-orang Melayu di negeri ini dapat diterjemahkan melalui sessi debat berkenaan.

Kesinambungan dari desakan tersebut pihak KMPP mencadangkan agar Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Pulau Pinang Datuk Zainal Abidin Osman sendiri mewakili UMNO negeri Pulau Pinang berdebat dengan seorang pemimpin veteran Melayu DAP Pulau Pinang. Oleh yang demikian diharapkan desakan ini akan mendapat persetujuan kedua-dua belah pihak demi melaksanakan pelan transformasi pada orang-orang Melayu Pulau Pinang dan debat tersebut mestilah tanpa sebarang syarat dan diadakan di Pulau Pinang.

Diharapkan akan ada penganjur yang sudi menganjur sessi berdebat tersebut. Namun jika tiada pihak penganjur yang berminat maka pihak KMPP sanggup untuk menganjurkannya. Akibat dari debat antara UMNO dan pemimpin DAP Melayu nanti maka dalam situasi sihat dapatlah dihuraikan hala tuju perancangan politik dan ekonomi orang-orang Melayu nanti.

Rahmad adalah Presiden Kongres Melayu Pulau Pinang.

Israel: Nik Aziz bersama ulama muktabar

Harakahdaily, 24 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 24 Feb: Dewan Pemuda PAS Negeri Sarawak menegaskan sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada ketetapan dan pendirian yang telah diambil oleh Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Majlis Syura Ulamak PAS yang tidak mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara yang sah.
“Ini adalah kerana negara tersebut didirikan melalui perampasan tanah air rakyat Palestin yang terdiri daripada orang Islam dan Kristian pada tahun 1948,” kata ketuanya, Mohammad Arifiriazul Paijo (gambar).

Ini, kata beliausecara asasnya, menjadikan Israel sebuah kuasa penjajah dan sebarang penentangan terhadap penjajahan ganas Israel itu sebagai sesuatu yang sah dan perlu diberi sokongan antarabangsa.

“Tuan Guru Nik Abdul Aziz sebenarnya tidak keseorangan dalam menyatakan pendirian ini kerana ketetapan yang serupa telah dipersetujui oleh semua ulama muktabar sedunia seperti Dr Yusuf Al-Qaradhawi dari Mesir dan Dr Wahbah Az-Zuhaili dari Syria,” jelasnya dalam satu kenyataan.

Justeru, tegasnya Pemuda PAS Sarawak menyokong penuh pendirian itu kerana rejim Israel telah menumpahkan begitu banyak darah rakyat Palestin yang tidak bersalah baik yang Muslim mahupun yang Kristian sepanjang penjajahan mereka di bumi suci itu.

Dalam masa yang sama, ujarnya Israel juga tidak pernah menyesali kekejaman mereka terhadap rakyat Palestin dan terus-menerus melanggari ketetapan pelbagai resolusi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu tanpa mengendahkan tekanan masyarakat dunia.

Tambahnya, Pemuda PAS Sarawak juga ingin memperingatkan Pemuda PBB supaya mendesak pemimpin-pemimpin pemuda BN khususnya, Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin untuk menarik balik kenyataan beliau yang menyokong aktiviti perdagangan antara Malaysia dan Israel.

“Daripada rekod yang kami perolehi, terdapat bukti yang kuat bahawa aktiviti perdagangan antara Malaysia dan Israel adalah amat aktif sepanjang pentadbiran BN,” ujarnya

Beliau menambah, berdasarkan satu laporan oleh Kesatuan Eropah, Malaysia adalah rakan dagang ke-15 paling besar untuk negara Israel.

Ini, jelasnya menunjukkan ketidak prihatinan kerajaan BN terhadap sensitiviti umat yang amat bersimpati kepada perjuangan Palestin.

Ia juga, katanya adalah satu bukti tuntas sifat hipokrasi dan bermuka-muka BN semata-mata untuk menjaga kepentingan politik mereka yang sempit.

“Dalam masa yang sama, kami merasakan Naib Ketua Pemuda PBB telah membuat kenyataan yang melucukan apabila beliau cuba berspekulasi tentang masa depan Tuan Guru Nik Abdul Aziz di dalam PAS dan Pakatan Rakyat,” ujarnya.

Tambahnya, tiada siapa yang dapat menyangkal bahawa Tuan Guru adalah aset utama kepada PAS dan pada hakikatnya, Tuan Guru adalah Mursyidul Am bukan sahaja untuk PAS malahan untuk Pakatan Rakyat keseluruhannya.

“Pendirian teguh PAS berkenaan pejuangan Palestin tidak pernah berubah dan sokongan padu kami kepada pembebasan Palestin daripada penjajahan haram Israel tidak pernah pudar,” katanya lagi.

Bagi PAS, perjuangan Palestin adalah satu perjuangan suci untuk menegakkan keadilan dan membawa keamanan yang sebenar kepada semua rakyat Palestin.

Imam perjelas kenapa baling kasut

Nazri Abdullah, 24 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 24 Feb: Hoslan Hussin berkata, tindakan beliau melontarkan kasut ke arah hakim ketika sesi Mahkamah Persekutuan Rabu lalu bukan kerana marah diusir dari kuarters kediamannya, tetapi kecewa dengan sistem keadilan negara.

Imam Hoslan, 46, yang ditemui Harakahdaily di Masjid Ar-Rahimah, Kampung Pandan di ibu negara semalam mendakwa, sememangnya beliau sudah lama keluar dari kuarters imam tersebut.

Namun apa yang dikesalinya, keputusan tersebut seperti mahu menutup penyelewengan wang masjid Ar-Rahimah oleh pihak tertentu yang dilaporkannya.

"Saya kata kepada Yang Arif, belum pernah dalam sejarah perundangan negara, seorang imam diheret ke mahkamah kerana nak tegakkan agama Isalam dan tatacaranya.

"Saya datang ke sini untuk perbetulkan penyelewengan, untuk kembalikan duit kepada masjid," katanya memulakan cerita bagaimana boleh bertindak membaling kasut.

Beliau sebemum ini mendakwa berlaku penyelewengan wang masjid Ar-Rahimah yang mencecah ratusan ribu ringgit.

Selain mengemukakan laporan itu kepada Ketua Polis Negara, maklumat penyelewengan itu juga pernah diserahkan kepada Badan Pencegah Rasuah (kini Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia) sekitar tahun 2007 lagi.

Maklumat sama juga katanya telah disampaikan perdana menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Pendedahan berterusan itu ujarnya lagi menyebabkan ada pihak yang tidak senang hati dengannya sehingga pelbagai tekanan dilakukan terhadapnya.

Sehinggalah pada 2008, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) menamatkan perkhidmatannya atas dakwaan masalah disiplin dan mengeluarkan notis ke atasnya supaya mengosongkan kuarters yang didudukinya itu.

Ekoran itu juga elaun imam sebanyak RM450 sebulan ditamatkan oleh MAIWP.

Hoslan bagaimanapun tetap berkeras untuk tinggal di kuarters berkenaan, menyebabkan MAIWP mendapatkan perintah mahkamah untuk menghalang beliau daripada terus tinggal di situ.

Dalam kes mahkamah kelmarin, Hakim Besar Malaya Tan Sri Zulkifli Ahmad Makinuddin menolak permohonan Hoslan supaya diberi kebenaran membuat rayuan ekoran arahan mengososngkan kuarters imam itu.

Ini berikutan bantahan yang dibangkitkan oleh peguam Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan Zulkifli Che Yong bahawa afidavit imam itu difailkan di luar dari masa yang ditetapkan.

"Bila (Yang Arif) cakap macam tu, saya sudah naik angin satu badan, saya ambik selipar saya terus baling, tak tahu kena siapa lah. Kemudian polis mahkamah datang cuba tangkap saya. Saya ambik sebelah lagi, baling lagi, jadi dua kali baling.

"Pelajar, peguam kat belakang semua keluar, hakim menyorok belakang pintu. Dia takut saya akan mengamuk dan buat huru-hara," katanya sambil tersenyum.

"Tapi saya tidak begitu, saya terus ambil kain ihram atas bahu saya, saya campak ke lantai dan saya angkat takbir, sembahyang dua rakaat," jelas beliau sambil mengangkat tangan cuba menggambarkannya kembali.

Dua lagi hakim yang bersidang dalam kes itu adalah Hakim Datuk Suriyadi Halim Omar dan Datin Paduka Zaharah Zahari.

Beliau kini bersama 7 orang anaknya menetap di PPRT Cochrane, Kuala Lumpur.

Selain menjadi khatib jemputan, beliau juga menjual kitab serta jubah sebagai sumber pendapatan sampingan.

Menurut Hoslan, beliau kini juga adalah ketua pemuda persatuan penduduk Jalan 1 dan 2 kampung Pandan.

Sepatutnya Isa keluar dewan - Tangam

Khairil Abdul Rahim, 24 Feb 2012
TEMERLOH, 24 Feb: Pemegang saham Koperasi Permodalan Felda (KPF) yang diusir oleh Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad dalam program taklimat di Dewan Perdana Felda kelmarin, meluahkan rasa kesalnya dengan tindakan tersebut.

R. Tangam, 50, dalam sidang medianya bersama Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman semalam, berkata insiden tersebut tidak sepatutnya berlaku kerana beliau merupakan perwakilan KPF dan dijemput untuk berdialog.

“Saya kesal dengan tindakan seorang Pengerusi Felda seperti itu dan ekoran daripada berlaku kekecohan sehingga ada yang meneriakkan bahasa yang kasar dan kesat seperti ‘keling’ dan ‘paria’ yang boleh membangkitkan perkauman.

“Saya percaya sebahagian daripada mereka bukan pemegang saham KPF tetapi samseng upahan yang sengaja didatangkan untuk buat kecoh.

“Saya bangun untuk bertanyakan jaminan aset Felda yang saya juga miliki sahamnya, tapi kenapa saya dimalukan sehingga begitu,” katanya di pejabat PAS Pahang di sini hari ini.

Tangam merupakan peneroka dan anak peneroka Felda Sendayan, Negeri Sembilan dan memiliki saham maksima RM250,000 dalam KPF.

Menceritakan semula insiden yang berlaku betul-betul pada sambutan hari jadinya yang ke 50 kelmarin, Tangam berkata pada ketika itu ada kira-kira 2,000 orang memenuhi dewan bagi majlis taklimat menggantikan Mesyuarat Agung Perwakilan Khas yang dibatalkan.

Katanya, selepas Isa berucap dan membuka majlis untuk dialog, beliau bangun bertanya apa jaminannya kepada aset Felda sama ada daripada Suruhanjaya Koperasi (SKM) atau Koperasi Permodalan Felda KPF jika disenarai ke bursa saham.

"Isa kata jaminan telah diberi oleh PM (Perdana Menteri). Saya jawap, hari ini PM boleh jamin tapi esok bila dia dah tak jadi PM macam mana sebab PM boleh bertukar tangan?

"Lepas itu dia (Isa) kata, kalau kamu tak percaya PM kamu keluar dewan," ceritanya.

Jelas Tangam, beliau memberitahu Isa bahawa beliau sudah 50 tahun berada dalam Felda, sedangkan Isa  cap jarinya pun belum kering dengan hanya memiliki RM200 saham dan sepatut Isa yang keluar dewan.

Menurutnya, suasana ketika itu bertukar kecoh dan ketika itu keluar bahasa yang kasar dan kesat daripada samseng upahan seperti “keling”, “paria” dan sebagainya.

Walau bagaimanapun ramai juga yang hadir turut keluar bersamanya kerana tidak puas hati dengan sikap Isa yang begitu emosional ketika menjawap pertanyaan ahli KPF.

Sementara itu Tangam turut membuat laporan polis di Balai Polis Jalan Tun Razak, Sentul kelmarin bagi keselamatan dirinya dan keluarga.

Pecat: Bekas felo akademik saman Unisza

Buletinonline, 24 Feb 2012
KUALA TERENGGANU, 24 Feb: Seorang bekas Felo Akademik Univesiti Sultan Zainal Abidin (Unisza) yang telah dipecat kerana menghantar ‘email’ kepada Hal Ehwal Pelajar dan Alumni Institusi tersebut telah memfailkan tuntutan di Mahkamah Tinggi di sini pada Isnin, 20 Februari.

Menurut Wan Mohd Azziadi Wan Abd Jalil, 29, (gambar) beliau ditawarkan  jawatan sebagai Felo Akademik di bawah Skim Latihan Pegawai Akademik Universiti pada 24 Disember 2009.

Walaupun  beliau merupakan Felo Akademik yang bertanggungjawab menyambung pelajaran sahaja, namun telah diminta oleh Unisza  mengendalikan kuliah pelajar Diploma bagi subjek Investment  dan Islamic Financial Institution and Market bagi semester 1 sesi 2010/2011.

Pada 11 September 2011, Dekan Fakulti Pengurusan Perniagaan dan Perakaunan, Prof. Madya Dr. Ahmad Shukri Yazid atas arahan Naib Canselor Profesor Alias Daud, telah memaklumkan kepadanya, bahawa jawatan felo dan tugas mengajar beliau telah ditarik balik.

“Alasan lisan yang telah dimaklumkan kepada saya mengenai penarikan balik tugas pengendalian kuliah berkenaan adalah disebabkan oleh satu email berbentuk cadangan dari saya kepada Hal Ehwal Pelajar dan Alumni bertarikh 6 September 2011.

“Dalam email tersebut antara lain saya mencadangkan kepada pihak HEPA agar mengawasi tentang hal pemakaian dan pergaulan para pelajar Unisza,” ujarnya ketika ditemui

Selepas itu, katanya, melalui peguamnya beliau telah menghantar satu surat pada 27 Oktober 2011 memohon penjelasan daripada pihak universiti terbabit.

Namun katanya, Pihak Unisza pada 6 Disember 2011, telah menghantar notis Penamatan Jawatan Felo Akademik bertarikh 06.12.2011 yang telah ditandatangani sendiri oleh Pendaftar Unisza, Prof. Madya Dr. Nik Wan bin Omar.

Oleh itu, Wan Mohd Azziadi merasakan tindakan Unisza memecatnya  adalah satu tindakan yang tidak munasabah.

“Saya rasa teraniya, dan ada unsur-unsur penyalahgunaan kuasa, tindakan berlebihan, tidak munasabah,

“ia satu tindakan yang zalim, berniat jahat, hasad dengki dan tidak berperi kemanusian serta sesuka hati,” jelasnya.

Justeru, beliau memohon kepada mahkamah untuk membuat dan mengeluarkan perintah satu pengisytiharan bahawa notis penamatan ke atasnya adalah tidak sah dan terbatal.

Beliau juga menuntut supaya dilantik semula sebagai pensyarah kontrak. dan menuntut pihak Unisza membayar gaji ke belakang (back wages) bermula pada 23 Ogos 2011 iaitu tarikh sepatutnya beliau dilantik sebagai pensyarah kontrak.

Beliau turut menuntut ganti rugi teladan (exemplary damages) dari pihak Unisza atas tindakan yang di luar kesusilaan undang-undang.

Tiada ulasan: