Jumaat, 17 Februari 2012

BUKAN KEMPEN TUTUP AURAT SAJA...TAPI SEMUA BENTUK MAKSIAT/DOSA/MUNGKAR...ZINA..PERGAULAN BEBAS...JUDI...ARAK...MENCURI ..TAK SOLAT...MURTAD...BUKAN MACAM NGO JATI...TEKAN AKIDAH SAJA...YANG LAIN MACAM MANA...SEMUA ADA KAIT MENGAIT...HUDUD WAJIB DILAKSANAKAN...NON MUSLIM TAK PERLU BIMBANG...NI HANYA ORANG MUSLIM SAHAJA...ORANG MELAKUKAN PERKARA INI SAJA TAK MAHU HUDUD...KERANA JIKA HUDUD DIJALANKAN...MAKA MEREKA YANG KENA...ORANG MUSLIM MENYOKONG HUDUD ADALAH WAJIB....

Kempen Jaga Aurat Sepanjang Hayat dilancar

Harakahdaily, 17 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 17 Feb: Teras Pengupayaan Melayu (Teras), Persatuan Persaudaraan Muslimah Negeri Kedah (Salimah) dan Badan Gabungan NGO Islam Kedah (Wehdah) melancarkan Kempen Setahun Menjaga Aurat Sepanjang Hayat bermula hari ini.


Presiden Teras, Mohd Azmi Abdul Hamid (gambar) berkata, kempen bertema “Menjaga Aurat, Hidup Berkat, Masyarakat Selamat” bertujuan untuk mendidik dan menyedarkan masyarakat Islam akan kewajipan semua kaum Muslimin sama ada wanita mahupun lelaki agar menjaga aurat mereka dalam berpakaian seperti yang diwajibkan oleh ajaran agama Islam.

“Kempen ini akan menyebarkan maklumat dan kesedaran ke seluruh masyarakat Islam agar menghayati hikmah dan manfaat menjaga aurat dalam membina watak masyarakat Islam yang bermaruah, berakhlak dan berprinsip,” katanya kepada Harakahdaily.

Menurutnya, akibat pelbagai asakkan pengaruh Barat dan budaya asing, umat Islam kini menghadapi kesan keruntuhan identiti dan penghakisan nilai sahsiah Islam yang amat kencang.

Lantaran itu, ujarnya timbul faham yang keliru terhadap kewajipan menjaga pakaian yang  menutup aurat dengan sempurna.

Tambahnya, timbul suara dan pandangan serong terhadap pakaian menjaga aurat sehingga dianggap bertentangan dengan hak kebebasan invidu dalam masyarakat.

Katanya, walaupun memakai tudung di kalangan wanita Islam kelihatan sangat meluas dewasa ini namun pakaian tudung dengan segala bentuk dan corak yang difahami oleh masyarakat telah menghilangkan makna menutup aurat seperti yang ditekankan oleh agama Islam.

Beliau berkata, fesyen berpakaian ketat tetapi bertudung, menggunakan tudung hanya waktu terrtentu sahaja, wujudnya kaum lelaki yang tidak menjaga aurat dalam beriadhah dan berseni adalah antara gejala yang kini berleluasa dalam masyarakat.

Katanya lagi, tudung yang kini  dilihat suatu fesyen terbaru  ditanggapi hanya sebagai tren semasa yang akhirnya memesongkan kefahaman masyarakat terhadap pengertian sebenar menutup aurat seperti yang dituntut oleh Islam.

Menurutnya, kini gaya berpakaian bertudung sedang menjalani era komersialisasi yang amat pesat sehingga ramai artis dan wanita muda memakai tudung bukan kerana kefahaman dan penghayatan yang mendalam akan tetapi kerana ia dilihat sebagai tren.

“Kempen ini akan melibatkan seluruh lapisan masyarakat serta pelbagai agensi dan pertubuhan Islam supaya konsep menjaga aurat dihayati dan mencapai kesan yang sepatutnya.

“Ia juga akan melibatkan agensi media, kesatuan sekerja , badan belia, pertubuhan wanita, badan professional, badan korporat dan  persatuan mahasiswa IPT,” katanya lagi.

Kempen itu, ujarnya akan melibatkan pelbagai aktiviti seperti menyebar risalah dan poster, forum, ceramah penerangan, dialog, khutbah, penerangan di institusi pendidikan dan demonstarsi tatacara berpakaian dalam Islam.

Sehingga kini, katanya sebanyak 100 NGO di negeri Kedah telah bersama dalam Wehdah untuk bersama dalam kempen itu.

Menurutnya beliau lagi, kempen itu akan menarik institusi masjid dan surau untuk menyertainya yang akan melibatkan seluruh institusi masjid sebanyak lebih 500 buah di negeri Kedah.

Katanya, kempen juga akan mengadakan aktiviti dialog dan penerangan kepada badan-badan bukan Islam supaya masyarakat bukan Islam dapat memahami kenapa mereka harus mengharmoti kewajipan  orang Islam  menjaga aurat dalam semua aspek kehidupan sosio-budaya-ekonomi  mereka.

“Memorandum khas mengenai kempen ini juga akan diserahkan kepada kerajaan negeri, jabatan dan agensi swasta  untuk mendapatkan  perakuan persetujuan dan sokongan mereka terhadap etika menjaga aurat sebagai kod berpakaian pekerja.

“Sekretariat kempen ini membuka pendaftaran kepada 100 orang sukarelwan untuk menyumbang tenaga,” ujarnya.

Zakat: Yayasan Taqwa tidak jawab persoalan

Hazayani Zakaria, 17 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 17 Feb: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) masih tidak berpuas hati dengan penjelasan Yayasan Taqwa Wilayah Persekutuan, satu badan di bawah Majlis Agama Wilayah Persekutuan (MAIWP) yang disifatkan sebagai terlalu umum.

Pengarah Task Force Zakat DPPM, Kamaruzzaman Mohamad berkata, Yayasan Taqwa masih berdiam diri dalam sesetengah perkara yang dipersoal DPPM.

"Jawapan balas yang diberikan Yayasan Taqwa terhadap dakwaan kita sangat umum.

"Mereka tidak menjawab persoalan yang ditimbulkan kami sebelum ini, contohnya mengapa sehingga RM23 juta diberikan kepada amil dan mengapa lebih 40 hingga 50 peratus duit zakat tidak pergi langsung kepada asnaf," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut, hari ini.

Sambil menyanggah tuduhan Yayasan Taqwa bahawa DPPM membuat dakwaan liar, Kamaruzzaman berkata, pihaknya mempunyai bukti kukuh mengenai dakwaan yang dibuat.

DPPM, katanya mencabar Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir yang merupakan Pengerusi MAIWP meletakkan jawatan sekiranya mereka mengemukakan bukti mengenai dakwaan tersebut.

"Pihak DPPM bertanggungjawab terhadap setiap persoalan yang dibangkitkan serta mempunyai bukti kukuh.

"Oleh itu, DPPM mencabar pihak Menteri Agama meletakkan jawatan sebagai tanda bertangggungjawab sekiranya DPPM mengemukakan bukti terhadap segala persoalan kami," katanya yang juga Ketua Pemuda PAS Wilayah Persekutuan.

Justeru katanya, DPPM menunggu laporan lengkap daripada Yayasan Taqwa dan jika badan itu gagal berbuat demikian, DPPM tidak teragak-agak melaporkan perkara tersebut ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

"Seperti yang kita maklumkan sebelum ini, DPPM bersedia membawa dakwaan ini kepada SPRM.

"Tapi kami tunggu laporan lengkap daripada Yayasan Taqwa sesegara mungkin," katanya.

Selain itu, DPPM juga telah meminta bantuan Ahli Parlimen PAS untuk menyurakan isu ini di sidang Dewan Rakyat MAC depan.

Turut bersama pada sidang media tersebut ialah Ketua DPPM, Nasrudin Hassan dan Timbalannya, Nik Mohd Abduh Nik Aziz.

Graduan cemerlang dipinggir kerajaan Umno BN

Roketkini.com, 17 Feb 2012
PUTRAJAYA, 17 Feb: Semua graduan kelas pertama patut diberi pengecualian dari membayar balik pinjaman pelajaran dari Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN). Dalam hal ini, kerajaan persekutuan tidak patut memilih kasih kerana graduan yang cermerlang dan lulus dalam kelas pertama adalah kunci kepada kejayaan pembangunan negara.
Adun DAP Kampung Tunku, Lau Weng San berkata, dasar diperkenalkan kerajaan Umno BN pada 2010 adalah sangat tidak adil buat graduan yang lulus cemerlang sebelum dasar itu diperkenalkan.
Menurutnya, pada 2010, kerajaan persekutuan telah menetapkan bahawa graduan yang lulus dengan Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama dan menamatkan pengajian pada 2010 akan diberi pengecualian dari membayar balik PTPTN.
“Pada masa sama, graduan yang menandatangi perjanjian dengan PTPTN sebelum 1 Julai 2005 dan mendapat Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama pula diberi pengecualian yang sama.
“Saya kecewa. Para graduan cemerlang lagi kecewa. Ibu bapa mereka pun kecewa. Kerajaan persekutuan harus berlaku adil kepada semua graduan Ijazah Kelas Pertama, bukannya bertindak pilih kasih,” katanya dalam satu sidang akhbar di sini hari ini.
Menurut Lau, sehingga hari ini rayuan dari graduan-graduan yang tamat sebelum 2010 untuk dikecualikan dari membayar balik PTPTN tidak dilayan oleh kementerian.
Sehubungan itu pagi tadi di sini, beliau bersama lebih 30 graduan telah menyerahkan surat buat kali kedua kepada wakil Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin untuk membangkitkan isu ini, setelah surat beliau pada 10 Januari lalu tidak dilayan.
Lau turut meluahkan rasa kecewa terhadap Kementerian Pengajian Tinggi yang selama ini gagal memberi jawapan sama ada graduan yang memohon ini untuk dikecualikan dari bayar balik PTPTN diterima atau tidak.
Dalam masa sama, graduan Ijazah Sarjana Muda Kelas Pertama Universiti Malaya 2008, Low Li Si berkata, beliau dan rakan-rakan sebelum ini telah berkali-kali menghubungi kementerian melalui pelbagai cara, tetapi masih tidak diendahkan.
Oleh itu, katanya pada hari ini, beliau dan rakan-rakannya terpaksa mengambil cuti hanya untuk menyampaikan permintaan mereka agar apa yang dituntut mereka, dijawab kerajaan.
“Kami berterima kasih kepada DAP dan YB Lau Weng San kerana sudi membantu kami hari ini,” katanya.

Israel: AIC serah memo kepada Media Prima

Harakahdaily, 17 Feb 2012
PETALING JAYA, 17 Feb: Presiden Kelab Anwar Ibrahim Club (AIC), Saifuddin Shafi Muhammad menyerahkan Memorandum Mendesak Media Prima Berhad Menghentikan Serangan Berat Sebelah Terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim Berhubung Polemik Israel dan Palestin di Sri Pentas Bandar Utama, Ibu Pejabat Media Prima Berhad pada pukul 11.20 pagi.
Kehadiran wakil AIC disambut oleh Puan Mastura Adnan, Pengurus Besar Kumpulan Komunikasi Korporat yang mewakili Datuk Johan Jaafar yang tidak dapat menghadiri sesi tersebut.

Puan Mastura menerima memorandum tersebut kira-kira jam 11.30 pagi setelah mendengar penjelasan dan isi kandungan memorandum yang ingin disampaikan.

Saifuddin di dalam memorandum itu antara lain menyatakan AIC mencabar Media Prima Berhad melalui rangkaian Buletin Utama khususnya untuk memberi ruang kepada Anwar muncul secara eksklusif dalam masa terdekat, agar beliau mempunyai medium untuk menjawab serangan berat sebelah yang dilancarkan terhadap beliau saban hari.

Azmi usah berdolak-dalik lindungi NFC

Abdul Aziz Mustafa, 17 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 17 Feb: Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC), Datuk Seri Azmi Khalid hendaklah menghentikan segera kenyataan yang boleh menyebabkan beliau dilihat cuba melindungi National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFCorp).

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar (gambar) juga meminta Azmi supaya menghentikan palbagai dolak-dalik yang dilihat cuba mengelakkan minit mesyuarat PAC mengenai NFCorp disiarkan kepada umum.

"Saya difahamkan oleh mereka yang menghadiri mesyuarat tersebut, Azmi memperlihatkan sikap yang seimbang dan bertanggungjawab ketika mempengerusikan mesyuarat tersebut.

"Malangnya, sikap beliau kini berpusing 360 darjah dan beliau semakin dilihat cuba mengelakkan minit mesyuarat tersebut didedahkan kepada umum.

"Apa yang hendak disembunyikan? Apa yang hendak beliau lindungi?" kata Mahfuz.

Mengulas syarat terbaru Azmi, Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkata, beliau bersedia berusaha untuk memastikan Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP Lim Kit Siang menulis surat kepada Pengerusi PAC itu supaya beliau mendedahkan kepada umum minit mesyuarat berkenaan.

"Rakyat berhak tahu adakah pinjaman mudah RM250 juta dari Kementerian Kewangan kepada NFCorp itu dibuat mengikut peraturan kewangan, adakah pinjaman itu mempunyai jaminan peribadi, adakah perjanjian pinjaman itu mempunyai jadual bayaran dan sebagainya," kata Mahfuz.

Dalam kenyataan terbarunya, Azmi menambahkan satu lagi syarat sebelum beliau mendedahkan minit mesyuarat PAC berkaitan NFCorp itu.

Syarat tambahan tersebut, kata Azmi, ialah ketua ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat mesti menulis surat kepada beliau mempersetujui minit tersebut didedahkan kepada umum.

Sebelum ini, Pengerusi PAC itu berkata beliau hanya memerlukan surat dari Ketua Pembangkang sahaja.

Tetapi dalam syarat terbarunya itu, Azmi juga memerlukan surat persetujuan dari Presiden PAS dan Penasihat DAP.

Isu NFCorp yang dimiliki keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang juga Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Abul Jalil semakin menarik apabila bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri memberi tekanan kepada Shahrizat.

Bekas presiden Umno itu menyarankan Shahrizat supaya lebih menyayangi Umno dengan meletakkan jawatan daripada menyayangi jawatannya kerana masalah peribadinya boleh menjejaskan parti.

"(Beliau) mesti fikirkan kesan kepada parti. Jangan terlalu sayangkan sangat jawatan,” kata Dr Mahathir.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pula dilaporkan tidak memberikan jawapan yang jelas mengenai kedudukan Shahrizat.

"Ia tidak dibincangkan di sini. Ini adalah prerogatif Perdana Menteri," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) baru-baru ini.

Shahrizat pula tidak kelihatan mahu berundur dari jawatannya.

Malah, beliau pernah berkata kepada Sin Chew, "Beritahu saya, pemimpin Umno mana yang tidak ada masalah?"


Operasi Lynas: PAS sokong mohon semakan kehakiman

Muhammad Faizal, 17 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 17 Feb: Pengerusi Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat, Zulkefly Mohamad Omar berkata, pihaknya dan badan bukan kerajaan (NGO), Stop Lynas Coalition (SLC) menyokong penuh tindakan penduduk mengemukakan satu tuntutan semakan kehakiman bagi meneliti kembali pemberian lesen sementara operasi Lynas di Gebeng, Kuantan.

Beliau berkata, tindakan tersebut dilakukan kerana penduduk dan pihaknya tidak berpuas hati dengan kerajaan yang telah memberi lesen operasi sementara kepada Lynas.

"Apa yang kita tidak berpuas hati adalah tindakan kerajaan memberi lesen sementara kepada Lynas bagi mereka menjalankan operasi.

"Atas desakan tersebut, hari ini kami bersama SLC akan mengemukakan satu permohonan ke mahkamah bagi membuat semakan kehakiman terhadap pemberian lesen tersebut," jelasnya yang juga penasihat badan anti Lynas pada sidang media di ibu pejabat PAS di sini, hari ini.

Tambahnya, permohonan tersebut akan dilakukan melalui sistem e-filing pada petang ini.

"Kita berharap mahkamah dapat mengeluarkan arahan pembatalan kepada pemberian lesen tersebut walaupun ia hanya lesen sementara.

"Jika gagal untuk kita mendapatkan pembatalan kepada lesen tersebut, maka kita akan memulakan permohonan injunksi," sambungnya lagi.

Beliau turut memberitahu, pihaknya telah memulakan tindakan terhadap operasi Lynas dan semakan kehakiman itu merupakan tindakan pertama, seandainya pihak kerajaan masih lagi meneruskan operasi tersebut tindakan susulan akan dilakukan.

Sementara itu, Pengerusi SLC, Andansura Rabu memberitahu semakan kehakiman itu dibuat bagi tujuan agar lesen sementara itu ditangguhkan penguatkuasaannya.

"Kita mahu satu kajian impak alam sekitar dibuat semula secara terperinci dan mengikut peraturan serta dipamirkan kepada umum untuk bantahan.

"Dalam pada itu, Lynas perlu menghentikan segala operasi sehingga mereka mengemukakan kajian tersebut serta mendapat pandangan orang awam berhubung laporan mereka," katanya.

Tambahnya lagi, mahkamah perlu mengarahkan agar segala lesen yang diberikan ditangguhkan termasuk yang masih dalam permohonan mereka sehingga perkara yang penting itu dilakukan sepenuhnya.

"Kita berharap mahkamah akan membuat keputusan yang bijak demi kepentingan alam sekitar dan juga seluruh rakyat terutama rakyat yang berada di kawasan berdekatan," kata beliau lagi.

Permohonan semakan tersebut dilakukan melalui Tetuan Kanesalingam & Co yang mewakili sepuluh pemohon yang merupakan penduduk Kuantan manakala responden terdiri daripada Lembaga Perlesenan Tenaga Atom, Ketua Pengarah Kualiti Alam Sekitar dan Lynas Malaysia Sdn Bhd.

Permohonan semakan tersebut akan dikemukakan di Mahkamah Kuala Lumpur pada jam 3 petang ini.


Garis Panduan Fiqh Interaksi perlu disegera

Dr Mohd Roslan Mohd Nor, 17 Feb 2012
Menginsafi akan keadaan semasa yang semakin kompleks dengan isu-isu semasa berkaitan interaksi antara orang Islam dan bukan Islam, Persatuan Ulama’ Malaysia (PUM) ingin mengesyorkan kepada Kerajaan Malaysia melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) untuk membangunkan  sebuah Garis Panduan Fiqh Interaksi Orang Islam dan Bukan Islam di Malaysia.

PUM berpandangan usaha untuk membangunkan Garis Panduan Fiqh Interaksi Orang Islam dan Bukan Islam di Malaysia yang menyeluruh dalam bidang ini adalah amat mustahak dan perlu dilakukan dengan segera sebagai manhaj dan jalan penyelesaian kepada isu-isu agama yang berbangkit dalam masyarakat majmuk di Malaysia. Antara isu yang berbangkit di negara ini bukan setakat isu sambutan perayaan agama masyarakat majmuk tetapi mencakupi isu-isu lain dalam aspek hukum, sosial, ekonomi, pentadbiran dan sebagainya.

Sudah tentulah setelah diperakukan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, Garis Panduan tersebut akan menjadi rujukan rasmi seluruh pihak dalam negara untuk menangani isu-isu yang menyentuh isu agama dan hubungan antara agama.

PUM juga percaya dengan terbinanya dokumen lengkap ini, sudah tentulah masyarakat Islam dan bukan Islam di Malaysia tidak akan terkeliru dengan sebarang maklumat dan jawapan yang tidak mempunyai autoriti dalam agama Islam. Sebaliknya, pandangan yang telah dimuktamadkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dalam Garis Panduan tersebut akan menjadi pandangan rasmi negara.

Selain itu, Garis Panduan tersebut juga akan menzahirkan agama Islam sebagai sebuah ajaran yang mempromosikan nilai keindahan Islam disamping nilai keadilan, kedamaian, perpaduan dan keharmonian. Dasar ini adalah selaras dengan firman Allah dalam surah al-Anbiyak ayat 107 dan surah al-Mumtahanah ayat 8:“dan tiadalah Kami mengutuskan Engkau (Wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam”
(Surah al-Anbiyak: 107)

“Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana ugama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.
(Surah al-Mumtahanah:8)



PUM mengambil maklum buat masa ini sudah ada beberapa Garis Panduan berkaitan yang telah dikeluarkan oleh Jakim seperti Garis Panduan Orang Islam Turut Merayakan Hari Kebesaran Agama Orang Bukan Islam yang telah diperakukan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan, walaubagaimanapun, PUM amat mengharapkan keseluruhan garis panduan dalam tema yang pelbagai ini disatukan dan diperbahaskan dengan lebih menyeluruh dan dikemaskini selaras dengan konteks semasa.

PUM amat yakin dan percaya, Garis Panduan tersebut juga akan menjadi medium pengukuhan persefahaman di antara masyarakat Islam dan bukan Islam berteraskan nilai ilmu dan fakta.

Berteraskan kepakaran yang ada, PUM bersedia memberikan kerjasama penuh kepada Kerajaan Malaysia khususnya membantu pihak Jakim untuk memperincikan perkara-perkara yang berbangkit dalam isu yang dicadangkan ini.

Sekian, terima kasih.

Dr Mohd Roslan ialah Setiausaha Agung PUM.

Tiada ulasan: