Khamis, 16 Februari 2012

BIASA PENCURI KENAL PENCURI..PERASUAH PUN KENAL SAPE KAKI TERIMA RASUAH...KAKI JUDI KENAL GENG2 MEREKA...KAKI BELIT PUN KENAL SAPE KAKI BELIT....

PRU13: Kenapa SPR guna dakwat kekal berbeza?

Harakahdaily, 16 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 16 Feb: Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia mempersoalkan keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk menggunakan warna dakwat kekal yang berbeza bagi undian awal dan undian biasa di dalam Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13) akan datang.
Pengarahnya, Mohd Sany Hamzan (gambar) menyatakan demikian sebagai respons kepada kenyataan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof di dalam Sinar Harian hari ini yang beranggapan dengan pembezaan warna dakwat kekal itu akan dapat mempastikan kelancaran proses pengendalian pilihanraya yang telus, bebas serta bersih sepenuhnya.

“Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia tetap menolak penggunaan dakwat yang berbeza untuk pengundian pada kali ini kerana masih ada ruang-ruang untuk manipulasi penipuan akan berlaku sekiranya penggunaan dakwat berbeza ini dilaksanakan,” katanya kepada Harakahdaily.

Contohnya, kata beliau sebelum ini Dewan Pemuda PAS Malaysia telah mendedahkan bahawa ada dalam kalangan pengundi pos dari kalangan penjawat awam seperti tentera dan polis serta lain-lain juga mempunyai kelayakan untuk mengundi sebagai pengundi awam kerana mereka mempunyai dua pengenalan diri.

Tambahnya, penggunaan dakwat yang berbeza masih lagi tidak akan menyelesaikan masalah pengundi yang berganda.

Justeru, ujarnya Jabatan Pilihanraya Dewan Pemuda PAS Malaysia menasihatkan SPR supaya jangan bersikap ‘bodoh sombong’ dan perlu belajar dengan negara-negara lain yang lebih mampu menguruskan hal-hal pilihan raya yang lebih telus dengan skala pengundi yang lebih besar.

Beliau berkata, pihaknya mempertegaskan kepada pihak SPR supaya menggunakan hanya satu warna dakwat kekal sahaja di dalam pilihanraya umum nanti selain mempastikan buku daftar pemilih pengundi telah ‘diputihkan dan dibersihkan’ sepenuhnya.

Presiden PAS lawat Melaka 18 Feb

Ahmad Danial, 16 Feb 2012

MELAKA, 16 Feb: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang akan menyertai program Jelajah Lajnah Penerangan PAS Pusat di negeri ini pada 18 Februari ini.

Ketua Penerangan PAS negeri, Ustaz Ashraf Mukhlis Minghat berkata, selain beliau, pemimpin PAS Pusat yang turut bersama ialah Ketua Penerangan, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, AJK, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, Setiausaha Lajnah Penerangan, Ustaz Misbahul Munir Masduki dan Ketua Penerangan PAS Kelantan, Dr Mohd Fadhli Hassan.

Katanya, program sehari suntuk itu bermula pada 8.30 pagi di mana Presiden PAS akan bersarapan pagi di Restoran Haji Bakrin Sidek, Bukit Katil.

Selepas itu, ujarnya rombongan akan meneruskan program taklimat kepada pimpinan PAS negeri dan kawasan-kawasan di Pejabat PAS Paya Dalam.

Pada sebelah petang, kata beliau bermula pada jam 3.30 petang, Tuan Guru Presiden dan pimpinan lain akan menghadiri jamuan Hi-Tea Bersama Rakyat di Pekan Durian Tunggal.

Menurutnya lagi, manakala pada jam 5.30 petang pula Tuan Ibrahim akan mengedarkan risalah di Pasar Malam, Paya Ikan, Bukit Baru sementara Mohammad Nizar menemui rakyat sambil mengedar risalah di Pantai Kundor.

Pada sebelah malam pula, ujar beliau semua pimpinan akan berjemaah Maghrib dan menyampaikan tazkirah di beberapa tempat di mana Tuan Guru Abdul Hadi di Surau Umri Serkam, Tuan Ibrahim di Markas PAS Bukit Katil dan Mohammad Nizar di Markas PAS Pantai Kundor.

Katanya, acara kemuncak ialah ceramah perdana yang akan diadakan di dua tempat berasingan iaitu Tuan Guru Presiden dan Tuan Ibrahim di Surau Ustaz Ali, Permatang Pasir manakala Mohammad Nizar dan Dr Fadhli di Kuala Linggi, Masjid Tanah.

“Program jelajah Lajnah Penerangan PAS antara lain untuk mengeratkan hubungan PAS dan rakyat di samping menjadi medan untuk penyelarasan jentera penerangan pelbagai peringkat bermula dari pusat hinggalah ke akar umbi,” katanya.

Pasir: MB mahu Noh beri kerjasama, kemuka bukti

Muhammad Faizal, 16 Feb 2012
SHAH ALAM, 16 Feb: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (gambar) meminta Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Noh Omar sedia memberi kerjasama berhubung dakwaan bahawa beliau mempunyai bukti salah laku kakitangan KSSB dalam pengendalian pasir di Selangor.

Bercakap pada sidang media selepas mesyuarat exco semalam, Khalid berkata kerjasama dari Noh itu sangat penting bagi memastikan dakwaan itu benar-benar wujud atau hanya sekadar tuduhan politik.

Ekoran itu juga katanya, syarikat milik penuh kerajaan negeri Kumpulan Semesta Sdn. Bhd (KSSB) telah menghantar surat kepada Noh yang juga Menteri Pertanian Dan Industri Asas Tani itu.

Surat tersebut dihantar bagi mendapatkan persetujuan Noh supaya dapat menetapkan tarikh, masa dan tempat untuk mengadakan satu perjumpaan bersama tiga orang Ahli Lembaga Pengarah Bebas KSSB iaitu Sabtu Md. Ali, Cheong Seng Gee, dan Ganabatirau Veraman.

"Saya harap Noh bersedia untuk ditemubual oleh mereka yang telah dilantik dan kita juga mahukan Noh mengemukakan bukti-bukti jika benar wujud gejala rasuah dalam operasi pasir di Selangor.

"Jika beliau benar-benar ingin memastikan isu rasuah wujud dan berharap mereka yang terlibat perlu dikenakan tindakan, maka beliau perlu memberi kerjasama sepenuhnya," jelasnya.

Khalid mengulangi, pihaknya dari awal sememangnya telah mengambil beberapa inisiatif bagi memastikan pengendalian pasir di negeri itu telus dan bebas dari segala salah guna kuasa.

Ianya termasuk memberi kebenaran kepada pegawai-pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) memasuki secara bebas ke pejabat KSSB sejak 2009 untuk menjalankan siasatan sekiranya perlu.

Malah semua transaksi perniagaan pasir di Selangor dipantau Transparency International dan dua pengarah bebas badan itu juga dilantik sebagai Ahli Lembaga Pengarah KSSB sejak tahun lalu.

Kata Menteri Besar itu lagi, beliau tidak akan menghalang sesiapa yang ingin memberi maklumat mengenai rasuah dan salah guna kuasa dalam pentadbiran Kerajaan Negeri dan anak-anak syarikat.

"Mengenai tuduhan yang ditujukan kepada Adun Sri Muda, Shuhaimi Shafiei dan juga Adun Batu Cave, Amiruddin Shari, kalau benar apa yang diperkatakan maka penyebar maklumat itu boleh meneruskan dakwaan tersebut tetapi jika ia tidak benar bersedia untuk disaman oleh kedua-dua Adun tersebut," kata beliau.

Kerajaan sedia rugi tanpa logo 1Malaysia?

Harakahdaily, 16 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 16 Feb: Kerajaan Umno BN semakin dilihat hilang kewarasan dalam mentadbir Malaysia dengan mula bertindak yang ‘bukan-bukan’.
“Mahukah kerajaan menanggung segala kerugian mereka hanya kerana tiada logo ‘1Malaysia’?” tanya Pengerusi Lajnah Pengguna dan Alam Sekitar Dewan Pemuda PAS Malaysia, Mohd Firdaus Jaafar (gambar).

Beliau menyatakan demikian sebagai respons kepada kenyataan Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Tan Lian Hoe bahawa pengusaha tiga barangan kawalan iaitu tepung, gula dan minyak masak diwajibkan memaparkan logo 1Malaysia pada pakej produk-produk yang dijual bermula bulan ini, jika mereka mahu terus menikmati subsidi kerajaan.

Katanya, berapa banyak pengilang-pengilang yang akan terlibat di dalam perlaksanaan itu dengan mengambil kira kos yang perlu mereka tanggung dek kerana arahan yang dilihat tergesa-gesa walaupun beliau menyatakan kerajaan sedang mempertimbangkan bagi memberi pengeluar lebih banyak masa untuk mematuhi peraturan tersebut.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Jerai turut mempersoalkan apa jaminan kerajaan terhadap tempoh penangguhan sedangkan sudah pastinya para pengilang sudah pun menyimpan stok ‘label’ produk mereka dalam tempoh yang panjang.

Perlaksaaan itu juga, katanya boleh menyebabkan timbulnya masalah birokrasi memandangkan track record kerajaan yang sememangnya terkenal dengan masalah itu.

Baginya, cukuplah logo ‘Halal’ sebagai contoh.

“Jadi apakah kerajaan boleh ‘mendabik dada’ dalam memastikan perlaksanaan ini akan berjalan dengan adil?” soalnya lagi.

Beliau menambah, barang-barang yang diwartakan pula semuanya barang kawalan yang sepatutnya rakyat menikmatinya dengan harga yang murah namun ianya menimbulkan tanda tanya mengapa ianya mesti bersyarat?

“Bagaimana kalau pucuk pimpinan bertukar seperti mana Islam Hadhari ditukar kepada 1 Malaysia, bukahkah ini akan menimbulkan masalah yang lain kerana umumnya tahu bagaimana dengan ‘perangai’ pimpinan Umno BN yang ‘rajin’ menukar tagline mengikut ‘citarasa’ tersendiri,” katanya lagi.

Justeru, pihaknya menasihati kerajaan, janganlah cuba untuk menjadi ‘Berhala Moden’ yang perlu ‘disembah’ untuk mendapatkan sesuatu akan tetapi jadilah sebuah kerajaan yang sepatutnya sudah matang sekiranya 57 tahun memerintah dijadikan ukuran.

Katanya, rakyat sudah boleh menilai kerana mereka kini hidup di zaman ‘langit terbuka’ dan ‘dunia tanpa sempadan’.

Harga barang luar bandar terlalu mahal

Jofri Jaraiee, PAS Miri, 16 Feb 2012
Mengikut keluasan negeri-negeri di Malaysia, Sarawak  mempunyai keluasan 124,449 (km² ) dan mengikut banci terakhir (2010), penduduk Sarawak adalah 2,420,009 juta orang ini tidak termasuk mereka yang tidak memiliki surat beranak dan MyKad. Sarawak juga kaya dengan sumber asli dan bahan mentah seperti petroleum, gas asli, kayu balak, arang batu dan sebagainya.


Penduduk yang tinggal di kawasan pedalaman dan terpencil di utara Sarawak, adalah antara jutaan penduduk luar bandar di Sarawak, yang terpaksa membayar harga lebih setong gas, seliter petrol dan diesel. Menurut penduduk yang tinggal di pedalaman Sarawak, kos kehidupan mereka lebih tinggi dibandingkan di bandar disebabkan harga minyak naik. Harga makanan dalam tin lebih tinggi lagi kalau dibanding dengan harga yang berada di pasaran, begitu juga dengan harga petrol untuk menghidupkan generator dan sebagainya.

Hampir semua harga barang keperluan yang diangkut dari bandar semuanya dijual mahal dan harganya berlipat kali ganda, kalau dibandingkan dengan harga pasaran di kawasan bandar. Bayangkan mereka terpaksa bayar lebih untuk membeli barang keperluan harian dan juga petrol yang harganya terlalu mahal kalau dibandingkan harga di kawasan bandar. Siapa yang untung hasil dari penjualan ini?

Antara punca utama perkara ini berlaku adalah disebabkan oleh jalan perhubungan yang teruk dan sukar untuk dilalui oleh kenderaan pengangkutan untuk menyalurkan barang keperluan ke luar bandar dan pedalaman.  Pihak kerajaan dapat mengatasi masalah ini dengan membina lebih banyak jalan perhubungan terus, ke luar bandar dan sudah pasti masalah harga barang keperluan di luar bandar dapat dikurangkan.

Ke mana perginya peruntukan berbillion ringgit yang diterima oleh kerajaan negeri untuk pembinaan jalanraya di luar bandar di Sarawak? Sepatutnya, masalah jalanraya ke luar bandar di Sarawak sudah dapat di atasi lebih dari 10 ke 20 tahun yang lalu sekiranya peruntukan tersebut diguna dengan sebaiknya tanpa ada ketirisan, tetapi sampai sekarang masalah tersebut masih belum dapat diatasi. Apa punca masalah tersebut?

Struktur geografi Sarawak yang landai serta berbukit bukau diselangi dengan jaringan sungai-sungai yang berliku-liku menjadi faktor  mengapa pengangkutan paling utama di negeri ini, adalah melalui sungai dan juga udara. Tambahan pula negeri Sarawak adalah negeri terbesar di Malaysia.

Penduduk luar bandar dan pedalaman di Sarawak bergantung kepada sungai sebagai asas pengangkutan harian, kebanyakannya mereka adalah petani dan juga penternak. Tetapi mengapakah beban kehidupan seharian mereka perlu ditanggung berlipat kali ganda lebih tinggi berbanding dengan penduduk bandar yang kebanyakannya bekerja dengan bergaji besar, berkemampuan dan ada yang hidup serba mewah?

Kita banyak mendengar rungutan dari penduduk yang tinggal di luar bandar yang menyatakan harga barangan keperluan harian mereka, lebih mahal dari harga barangan yang terdapat di kawasan bandar. Contohnya di kawasan Bakong, di sebuah kedai di sungai Kelat, di mana orang Iban dari 3 buah rumah panjang dan pekerja estate yang berdekatan membeli barang runcit dengan harga yang lebih dari harga pasaran di bandar.

Kalau kita beli petrol RM10 dengan container 4 liters tidak penuh,tetapi kalau dibeli di Pekan Bekenu, penuh dan ada lebihan pulangan 30 sen. Estate ini adalah dikawasan belakang Rh Lani, Rh Suyong dan Rh Biri, Kuap di Sebuti.

Antara contoh lain:
Kampung Ladang 3, Sibuti: Petrol Ron95 RM 5 seliter !!
Beluru Bakong , Baram: Petrol Ron95 RM4 - seliter !!
Rumah Sg  Medang / Sg Banjang: Petrol Ron95 RM 5.50 -  2 liter !!

Demikianlah beberapa contoh yang diberi oleh penduduk yang tinggal dalam kawasan tersebut. Sama ada benar atau tidak aduan pihak berkenaan, pihak berkuasa boleh pergi menyiasat sendiri dengan lebih terperinci di kawasan yang tersebut di atas.

Adakah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) bertindak membantu penduduk luar bandar terbabit yang terpaksa membayar lebih keatas barang keperluan harian mereka?

Walaupun pihak kerajaan memperkenalkan projek pengedaran barangan perlu (BP), penyeragaman harga gas petroleum cecair (LPG) dan Community Drumming (CD) membabitkan diesel dan petrol untuk meringankan bebanan penduduk di kawasan luar bandar dan pedalaman,adakah mereka sentiasa memantau aktiviti pengedaran dan penjualan barangan perlu (BP) tersebut?

Kita berharap pihak yang berwajib sentiasa memantau serta mengawasi perkara ini agar tidak berlaku penyelewengan dalam pengedaran barangan perlu (BP), penyeragaman harga gas petroleum cecair (LPG) dan Community Drumming (CD) untuk kemudahan penduduk kampong yang tinggal di luar bandar dan di pedalaman.

Kita mencadangkan agar Kedai Rakyat 1 Malaysia (KR1M) dibina dalam kawasan luar bandar, khas  untuk penduduk luar bandar membeli barang keperluan harian mereka dengan harga yang berpatutan dan di beri kuota kepada peniaga bumiputera serta dikawal sepenuhnya oleh pihak yang berwajib agar tidak berlaku kenaikan harga barangan yang melampau, yang selama ini telah dikuasai oleh pihak pihak ketiga.

Kerajaan Sarawak sepatutnya membina lebih banyak lagi infrastruktur serta memberi kemudahan asas kepada penduduk di luar bandar dan juga yang tinggal di pedalaman, agar mereka dapat menikmati kehidupan yang lebih selesa setelah sekian lama hidup dalam kesusahan dan dalam kegelapan akibat tiada jalan perhubungan yang baik di Sarawak dan masih jauh ketinggalan kalau dibandingkan dengan Semananjung Malaysia.

Kalau kerajaan Sarawak benar-benar ingin membantu rakyat Sarawak hidup dalam keadaan yang menyenangkan, mereka perlu ada sifat amanah, jujur, telus serta prihatin dengan keperluan rakyat Sarawak.

Kita yakin kalau kerajaan Sarawak dapat mentadbir kerajaan dengan baik, sudah pasti Sarawak boleh maju dan kaya, lebih awal dari yang dijangkakan sebelum tahun 2030. Dengan sumber hasil bumi di Sarawak, tidak mustahil perkara ini dapat dilakukan, dengan syarat kerajaan mesti amanah, jujur serta tidak melakukan penyelewangan serta tidak menyalahgunakan kuasa mereka.

Sayangnya pemimpin di Sarawak kaya tetapi rakyatnya masih hidup dalam kemiskinan dan kesusahan akibat salah urus dan banyak berlaku  penyelewengan serta penyalahgunaan kuasa oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Harapan rakyat  Sarawak ingin perubahan akan tercapai sekiranya rakyat Sarawak sendiri ingin mengubah nasib diri mereka sendiri.

Inilah masanya untuk rakyat Sarawak kena fikir, kalau mahu perubahan yang lebih baik, perlu adanya usaha dari rakyat sendiri kerana, kuasa untuk mengubah ada di tangan mereka sendiri, seperti ayat yang terdapat dalam Al Quran yang kira-kira bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri” Surah Ar-Ra'd (ayat 11)

Apabila rakyat Sarawak dapat memilih pemerintah yang lebih baik dan Sarawak diperintah oleh pemimpin yang jujur, amanah serta adil untuk semua tanpa mengira bangsa, agama dan fahaman politik maka Sarawak akan jadi lebih makmur dan menjadi negeri terkaya sebelum tahun 2030. Insya-Allah.
Iklan Teks

Tiada ulasan: