Selasa, 8 Februari 2011

JANGAN AMIK KUASA IBU BAPA...IA MELAHIRKAN SERTA MENJAGANYA...SEDANGKAN RASULLULLAH SAW BERSAMA DGN SYAIDANA AISYAH R.A UMUR 9 THN

Anwar: Mengapa membisu pendedahan kes Taib?
Stephen Tiong
Feb 7, 11
3:09pm


Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mempersoalkan tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang lembab menyiasat tuduhan penyalahgunaan kuasa dan rasuah Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud oleh laman sesawang Sarawak Report.

anwar keadilan network launch 230111"Setiap laporan kredibel harus diselidiki. Ini adalah pendirian standard yang kita pegang,” katanya kepada wartawan sebelum berangkat ke Kuala Lumpur, semalam.

Menurut Anwar, jika ada dakwaan dilemparkan ke atas dirinya, SPRM tidak akan berlenggah bagi menyiasat.

"Tetapi ketika tuduhan dilemparkan ke atas Perdana Menteri Najib (Abdul) Razak dan Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Rais Yatim dan juga ke atas Taib, SPRM lambat bertindak," katanya.

Anwar berkata Malaysia mempunyai dua set undang-undang - satu set undang-undang yang tidak 'bertaring' bagi golongan kaya dan berkuasa, dan yang kedua bagi rakyat biasa, seperti dirinya.

Perlu diubah

"Set undang-undang ini perlu diubah," katanya sambil menambah perkara itu tidaak akan berlaku selagi BN terus berkuasa.

NONEAnwar juga mendakwa BN akan menghalang sistem itu dipinda bagi menjamin kedudukan mereka selagi mereka terus memerintah.

"(Jika) anda ingin memastikan bahawa ada keadilan dan keadilan, maka sistem harus diubah untuk kebaikan selamanya," katanya.

Sejak beberapa bulan kebelakangan ini, Sarawak Report telah mendedahkan laporan yang disokong dengan apa yang dikatakan adalah dokumentari dan bukti bahawa Taib, ahli keluarga serta rakan-rakannya telah menjadi jutawan.

Menurut Sarawak Report juga memuatkan artikel-artikel menuduh keluarga Taib diberikan kontrak melalui perundingan terus bagi projek membina dan menyelenggara jalan, jambatan dan projek-projek besar yang lain.

Krisis politik

Anwar juga memberi amaran akibat daripada penyalahgunaan kuasa dan rasuah yang kronik mungkin akan menyaksikan bantahan oleh rakyat seperti yang dilihat pada krisis politik di Tunisia dan Mesir .

azlanPerkara yang sama boleh terjadi di negara-negara Islam lain di Asia atau di tempat-tempat lain di seluruh dunia, katanya.

"Kita harus sedar apa yang berlaku di kedua-dua negara tersebut," katanya.

Justeru, beliau mengingatkan BN supaya tidak memperlekehkan atau menghina penduduk luar bandar dengan memikirkan mereka akan puas dengan sesekali jalan dan jambatan dibina di daerah mereka.

"Mereka ini rakyat Malaysia dan harus diberi hak dan kuasa untuk menentukan masa depan mereka sendiri," katanya.

NONESehubungan itu, anwar berkata adalah penting bagi PKR untuk terus memperkukuh dan mempermantapkan kubu-kubunya dan bekerjasama erat dengan rakan kongsi Pakatan Rakyat - DAP, PAS dan SNAP di Sarawak.

"Ini juga adalah tugas para pemimpin nasional parti bagi memaklumkan kepada rakyat di Sarawak tentang perlunya perubahan, membersihkan rasuah dan menghapuskan penyalahgunaan kuasa," katanya.




Kajian: Kedaulatan undang-undang semakin buruk
Feb 7, 11 7:18pm


Kedaulatan undang-undang di Malaysia menjadi semakin buruk tahun lepas, demikian menurut kajian yang menyenaraikan kedudukan 16 negara Asian mengikut tahap kebebasan masing-masing.

Laporan Petunjuk Kebebasan Asia 2010 juga memberikan lebih markah kepada Malaysia daripada aspek kebebasan badan kehakiman, dengan 5.3 mata berbanding hanya 3 pada 2009.

azlanBagaimanapun, ia menyatakan kebebasan mahkamah masih kuat dipengaruhi kerajaan melalui badan eskekutif.

Daripada skala 1 sampai 10, Malaysia juga terus teruk dalam melindungi hak asasi manusia yang jatuh menjunam daripada 5 mata pada 2009 kepada 1.72 mata pada 2010.

Laporan itu mengukur kebebasan daripada perspektif liberal dan mengumpulkan data daripada index yang dihormati yang memberi kesan kepada kepercayaan liberal.

Dikeluarkan oleh Yayasan Friedrich Naumann untuk Kebebasan (FNF) yang berpengkalan di Jerman, ini merupakan edisi kedua laporan tahunan yang dikeluarkan sejak 2009.

Laporan itu turut menyatakan "kekurangan yang hebat dari segi perlindungan hak asasi" di Malaysia, merujuk kepada pelaksaan hukuman bunuh dan penghukuman berdasarkan orientasi seksual, dengan menyebut perbicaraan kes Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.





Akta sisa dikuatkuasa walaupun ada tak setuju
Feb 7, 11 2:14pm


Akta Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam 2007 atau Akta 672 dijangka mula dikuatkuasakan April depan, walaupun terdapat negeri yang tidak menerima dasar penswastaan pengurusan sistem pepejal yang ditetapkan kerajaan Pusat.

mca new cabinet member 180308 chor chee heungMenteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Datuk Chor Chee Heung berkata, apabila akta itu dikuatkuasakan barulah kerajaan dapat menguatkuasakan pelaksanaan penswastaan perkhidmatan kutipan sisa pepejal isi rumah dan pengambilalihan pengurusan sisa pepejal dan pembersihan awam daripada Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dengan sepenuhnya dan dijalankan berdasarkan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) di seluruh Semenanjung.

Katanya, penswastaan perkhidmatan kutipan sisa pepejal ketika ini yang telah diputuskan kerajaan sejak 15 tahun lalu, masih berada di tahap interim yang menyebabkan ia berhadapan dengan pelbagai masalah dan kekangan.

"Bila Akta 672 dikuatkuasakan, kita akan ada KPI yang turut melibatkan pemantauan yang berterusan oleh Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam. Waktu itu pengurusan sisa pepejal akan dijalankan dengan lebih lancar dan diyakini semua rakyat.

alam flora waste management 120609 06"Ketika ini saya terima banyak aduan mengenai masalah pengurusan sisa pepejal. Saya minta jasa baik kerajaan-kerajaan negeri untuk terima keputusan yang ditetapkan 15 tahun lepas, iaitu penswastaan pengurusan sisa pepejal.

“Kita mahukan sistem yang seragam dan lebih sistematik,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan kompaktor baru syarikat Environment Idaman (E-Idaman) Sdn Bhd dan penyerahan tong sampah baru kepada PBT Kedah di Alor Setar hari ini.

- Bernama


Nikah bawah umur: Boleh terima atau tidak?
Feb 7, 11 3:39pm


Siti Nur Zubaidah Hussin baru berusia 11 tahun ketika dia dipaksa berkahwin oleh bapanya dengan lelaki berusia 41 tahun di Kelantan pada Februari 2010.

Bapanya Hussin Mat Salleh ialah pengikut kumpulan tabligh yang diyakinkan oleh ketuanya Shamsuddin Che Derahman juga digelar "Sudin Ajaib" bahawa perbuatan itu mengikut Sunnah Nabi Muhammad SAW.

Akibat perkahwinan tanpa rela, kanak-kanak pintar darjah lima itu mengalami tekanan perasaan yang hebat.

Dia ditemui dalam keadaan separuh sedar di Masjid Al-Ikhwan, Taman Samudera Batu Caves, beberapa hari selepas suaminya menghilangkan diri bersamanya.

Kes Siti Nur Zubaidah bukanlah yang pertama dan terakhir fenomena pernikahan bawah umur di negara ini kerana masih ada lagi remaja yang berkahwin dengan kerelaan hati malah ada juga yang terpaksa berkahwin kerana hamil di luar nikah.

Pusat Kajian Wanita Antarabangsa (ICRW) pada tahun 2005 memberikan definisi pernikahan bawah umur sebagai pernikahan atau penyatuan antara dua orang yang mana salah seorang ataupun kedua-duanya berusia kurang daripada 18 tahun.

Kecil jangan dipandang ringan

Sehingga kini, kadar peratusan pernikahan di bawah umur di Malaysia masih kecil iaitu 0.725 peratus, tetapi angka ini tidak boleh dipandang enteng kerana pernikahan itu boleh memberikan kesan positif iaitu kebahagiaan ataupun negatifnya, perceraian terhadap kanak-kanak itu.

Pada dasarnya, perkahwinan adalah sebahagian daripada fitrah manusia dan berdasarkan fitrah itulah, Allah menciptakan manusia, tetapi sejauh manakah pernikahan bawah umur diterima oleh masyarakat yang semakin maju pada masa kini?.

Justeru, Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) dan Persatuan Pegawai Syariah Malaysia (PPSM) menganjurkan Seminar Kebangsaan Undang-Undang Keluarga Islam "Nikah Bawah Umur : Patut atau Tidak?" di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Anggota Jawatankuasa Fatwa Negeri Sembilan Zulkifli Mohamad Al-Bakari berkata terdapat nas yang membolehkan perkahwinan dengan kanak-kanak di bawah umur sama ada daripada Al-Quran, al-Sunnah dan ijma'.

Bagaimanapun, beliau berkata penggubalan undang-undang ataupun peruntukan tertentu yang terkandung dalam undang-undang perlu ada bagi mengawal perkara itu dan untuk memastikan pihak yang terlibat terutamanya pihak perempuan mendapat perlindungan dan jaminan.

Matlamat perkahwinan

"Syeikh Abdullah al-Manie, seorang daripada anggota Majlis Ulama' Kanan Saudi juga berpandangan bahawa perkahwinan antara Rasulullah SAW dengan Sayidatina Aisyah tidak sepatutnya dijadikan alasan untuk mewajarkan perkahwinan gadis bawah umur.
"Pandangan beliau ini timbul sebagai reaksi kepada perkahwinan seorang gadis berumur 12 tahun dengan seorang lelaki berumur 80 tahun di Buraidah, Arab Saudi," katanya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk 'Pernikahan Di Bawah Umur Dari Perspektif Syarak'.

Zulkifli berkata walaupun hukum berkahwin dengan gadis kecil adalah harus, tetapi dengan memahami maksud dan matlamat perkahwinan, jelas menunjukkan sewajarnya kanak-kanak yang dikahwini mestilah dalam usia yang mampu menanggung hubungan kelamin.

"Ini kerana bersama pasangan merupakan matlamat perkahwinan, justeru melihat kepada adat, sewajarnya tidak dibenarkan perkahwinan di bawah umur kecuali melihat kes yang tertentu sahaja," katanya.

Seksyen 8, Akta Undang-Undang Keluarga Islam, Wilayah-Wilayah Persekutuan 1984 dan enakmen-enakmen seumpamanya di peringkat negeri memperuntuk umur minimum untuk berkahwin.

Akta ini menyatakan bahawa tiada perkahwinan boleh diakadnikahkan atau didaftarkan jika lelaki itu berumur kurang daripada 18 tahun atau perempuan itu berumur kurang daripada 16 tahun kecuali jika Hakim Syariah memberi kebenarannya secara bertulis dalam hal keadaan tertentu.

Bukan budaya Malaysia

Timbalan Ketua Pengarah Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim) Prof Datuk Zaleha Kamaruddin berkata negara lain juga mempunyai perkahwinan di bawah umur malah dalam jumlah yang tinggi, justeru sering kali persoalan timbul terhadap Malaysia yang rata-rata masyarakatnya mengecam perkahwinan bawah umur.

"Kenapa Malaysia? Jawapan yang ditemui kerana Malaysia adalah model negara Islam, maka ia tidak sepatutnya menggalakkan perkahwinan di bawah umur.

"Kerana Malaysia negara maju, perkahwinan di bawah umur dilihat sebagai satu amalan yang ketinggalan zaman," katanya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk 'Pernikahan Di Bawah Umur Dari Perspektif Undang-Undang'.

Zaleha berkata berkahwin di bawah umur bukanlah budaya di Malaysia pada masa kini dan ibu bapa sepatutnya menggalakkan anak-anak mereka untuk belajar pada usia itu dan bukannya untuk berkahwin.

"Dengan perkembangan dunia kini dan dengan semangat membudayakan ilmu, kita tidak sepatutnya menggalakkan remaja kita berkahwin di bawah umur melainkan dalam hal-hal yang tidak dapat dielakkan," katanya.

Beliau berkata mungkin Malaysia harus belajar dari pengalaman India di mana undang-undang untuk menyekat perkahwinan di bawah umur adalah seperti "harimau yang tidak bergigi".

"Peratusan perkahwinan di bawah umur menjadi sedikit rendah di India dan Pakistan bukan kerana kewujudan undang-undang itu, tetapi ia kerana usaha menggalakkan gadis-gadisnya menuntut ilmu sehingga tertubuhnya universiti khas untuk wanita," katanya.

Implikasi kesihatan

Pernikahan bawah umur juga didapati mempunyai implikasi terhadap kesihatan remaja khususnya yang berkaitan dengan aspek reproduktif dan seksual, selain emosi serta mental mereka.

Pakar Perunding Obstetriks dan Ginekologi Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) Prof Madya Dr Harlina Halizah Siraj berkata kebanyakan remaja perempuan yang berkahwin akan hamil dalam usia yang muda dan berhadapan dengan banyak komplikasi dan masalah kesihatan semasa hamil (antenatal), ketika melahirkan (intrapartum) dan juga selepas kelahiran (post-partum).

"Kadar kematian ibu dan bayi juga meningkat dalam kalangan remaja belia yang hamil, bukan sahaja kerana komplikasi semasa proses kehamilan dan kelahiran, malahan juga disebabkan faktor persekitaran yang menyukarkan remaja terbabit mendapatkan kemudahan dan jagaan kesihatan yang optimum," katanya ketika membentangkan kertas kerja bertajuk 'Pernikahan Di Bawah Umur Dari Perspektif Perubatan'.

Dr Harlina Halizah berkata kelompok ini tidak mendapat nasihat yang tepat mengenai kontrasepsi dan perancangan keluarga di samping juga kesukaran membeli sendiri ubatan yang diperlukan untuk tujuan kontrasepsi.

"Selain itu, pemakanan yang kurang memuaskan juga boleh menyebabkan kekurangan zat, kepucatan dan malnutrisi kepada remaja yang terbabit, perkahwinan bawah umur juga dikaitkan dengan kadar keganasan rumah tangga yang tinggi yang menyebabkan kesihatan emosi dan mental remaja terganggu," katanya.

Beliau berkata remaja yang bernikah di usia muda terpaksa berhadapan dengan realiti hidup berkeluarga yang memerlukan kemahiran pembuatan keputusan dan penyelesaian masalah yang berkesan, pengurusan kewangan dan emosi, kematangan dan keupayaan berkomunikasi yang baik.

"Kesukaran dan kepayahan hidup boleh mengakibatkan kesan mendalam terhadap kesihatan mental, emosi, sosial dan spiritual. Perkahwinan juga tidak dapat bertahan lama," katanya.

- Bernama




Lim: Agensi berita putar belit kenyataan TPM
Susan Loone
Feb 7, 11
4:56pm


Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menafikan laporan akhbar yang memetik Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa beliau agar membenarkan orang Melayu untuk berniaga di negeri itu.

Lim berkata untuk berlaku adil kepada Timbalan Perdana Menteri, beliau tidak menamakan mana-mana kaum dalam ucapannya ketika menghadiri Majlis Rumah Terbuka BN di Pulau Pinang seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

NONELim berkata ia menunjukkan seolah-olah ada pihak yang cuba menghasut dan memainkan sentimen perkauman sedangkan Muhyiddin tidak meminggir mana-mana kaum pada ucapannya.

"Beliau tidak namakan mana-mana satu kau...malah kenyataan timbalan perdana menteri juga boleh diputar bgelit...ini amat bahaya,” kata Lim pada sidang akhbar hari ini.

"Saya di sana...kita tidak boleh tangkis apa yang tiada di sana...jangan letak kata-kata ke mulutnya (Muhyiddin)," katanya memberi amaran.

Lim kemudiannya meminta beberapa wartawan yang menghadiri sidang akhbar semalam untuk mengesahkan sama ada apa yang dikatakan oleh Muhyiddin adalah seperti yang dilaporkan dan semua yang hadir setuju Muhyiddin tidak berkata demikian.Main politik

penang bn cny open house 060211 Muhyiddin YassinSemalam Bernama memetik Muhyiddin sebagai berkata: “(Jika) Melayu berniaga, dia susah, bagilah dia peluang berniaga termasuk sesiapa juga yang mahu mencari nafkah sendiri dan mencari makan".

Sehubungan itu, menurut Lim jika pihak-pihak tertentu ingin main politik mereka harus berpegang kepada prinsip dan bukannya dengan cara yang tidak bermaruah.



Tiada ulasan: