Sabtu, 26 Februari 2011

BERTANDINGLAH SECARA SIHAT ...TELUS DAN BERPELAJARAN...JANGAN PAKAI UNDANG2 RIMBA ATAU PILIH KASIH

Tidak mustahil berlaku kejutan di Merlimau
Hazayani Zakaria

JASIN, 26 Feb: PAS tidak akan menyerah kalah meskipun di kubu kuat Umno BN sebaliknya akan terus menggunakan peluang yang ada untuk mengajak rakyat membuat perubahan.

Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa berkata, PAS bertanding di Merlimau untuk menang dan yakin mampu menghadapi persaingan sengit dengan pihak lawan.

"Mahathir pernah kalah kepada calon PAS di kubu kuat BN jadi kita lawan dulu. Kita bagitahu kepada rakyat tawaran kita dan keburukan yang sedang dilakukan BN di negeri ini dan kita serah kepada rakyat untuk membuat pilihan. Kalau kalah, pilihan raya akan datang kita masuk lagi.

"PAS masuk pilihan raya untuk menang. Di mana sahaja tempat yang kita boleh bagi tentangan (kepada BN) kita akan bagi kerana PAS nak pastikan risalah perjuangan kami diterima rakyat dan perubahan dalam negara ini dapat dilakukan," katanya.

Nada yang sama turut disuarakan Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali.

Beliau berkata, berdasarkan kesungguhan dan kerjasama ketiga-tiga parti dalam Pakatan Rakyat, tidak mustahil kubu itu dapat dipecahkan.

"Kita kena akui Merlimau ini kubu kuat Umno dan bukan perkara yang mudah untuk kita menghadapinya.

"Kita kena anggap ini bukan perkara yang mudah. Walaubagaimanapun dengan seluruh tenaga yang ada dan kita bersatu, sudah nampak tanda-tanda penerimaan rakyat itu dan bukan perkara yang mustahil kita boleh buat kejutan di Merlimau ini," katanya.

Ini juga ditambah dengan faktor calon yang merupakan anak tempatan dan diyakini memahami selok-belok dan masalah pengundi di Dun berkenaan.

"Yuhaizad calon terbaik yang kita pilih berdasarkan kajian setelah melalui proses tapisan daripada senarai nama yang diterima. Ada beberapa calon yang berpotensi tapi Yuhaizad lebih layak dan sesuai," katanya.

Mustafa juga mengingatkan Umno BN tidak berterusan menggunakan kemudahan jentera kerajaan termasuk SPR untuk kemenangan mereka.

"Kita ada masa beberapa hari untuk bekerja keras dan kita mengharapkan SPR memainkan peranan mereka dengan betul, soal ketelusan yang kita bincang selama ini.

"Kita ingatkan Umno jangan berterusan menggunakan segala kemudahan termasuk SPR untuk menang," katanya.

Sementara itu, Nasharudin berkata, Pakatan Rakyat khususnya PAS sudah bersedia dengan isu-isu tempatan dan nasional termasuk isu antarabangsa untuk digunakan sewaktu kempen.

"Kita akan dedahkan beberapa isu tempatan yang berkaitan negeri Melaka, berkaitan isu tempatan dan antarabangsa.

"Gabungan isu ini akan kita jadikan bahan kempen untuk mengajak rakyat bersama kita," katanya yang juga Ahli Parlimen Bachok.


Yuhaizad bawa suara rakyat untuk dibela
Aziz Muda

JASIN, 26 Feb: Jika diberikan undi kepada calon PAS, Yuhaizad Abdullah, beliau sekurang-kurangnya boleh membawa suara rakyat ke persidangan Dun Melaka untuk dibela, setelah mereka ditipu sekian lama oleh para pemimpin Umno.

"Jadi kepada para pengundi di Dun Merlimau yang akan mengundi 6 Mac ini, saya harap berfikirlah lebih jauh mengenai perkara itu.

"Segalanya untuk kepentingan para pengundi itu sendiri. Jika betul orang yang dipilih, baiklah yang diperolehi. Jika silap memilih pula, padahlah pula jadinya," ujar Pesuruhjaya PAS Melaka, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman.

Dalam pada itu, Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam didakwa telah dikesan menjual tanah rakyat di negeri Melaka untuk kepentingan dirinya sendiri.

Perbuatan tersebut didakwa dilakukan ke atas tanah yang terletak di kawasan Pekan Melaka beberapa tahun lalu, sehingga menyebabkan mereka yang berharap untuk mendapat tanah menjadi kempunan kerana semakin ketiadaan tanah untuk dimiliki.

Abdul Ghani berkata, tindakan Mohd Ali Rustam itu merupakan antara penyelewengan dan penipuan yang dilakukan oleh para pemimpin Umno kepada rakyat, setelah mereka diberikan mandat untuk memerintah.

Menurut beliau, tindakan tersebut belum lagi dimasuk kira perbuatan-perbuatan lain yang dilakukan oleh Mohd Ali yang cukup sinonim dengan rasuah yang cukup menjijikkan.

Katanya, tindakan tidak bertanggungjawab Mohd Ali itu sudah diketahui umum oleh rakyat Melaka termasuk para pengundi di kawasan Dun Merlimau yang akan membuang undi 6 Mac ini.

"Jadi pemimpin macam itukah yang hendak terus dipilih oleh orang ramai? Tapi itulah Ali Rustam dan itulah pemimpin Umno," katanya kepada Harakahdaily hari ini.

Sehubungan itu, beliau berharap agar seluruh penduduk Melaka terutama yang tinggal di kawasan Dun Merlimau berfikir lebih jauh tentang untung nasib mereka jika terus memberikan sokongan kepada Umno atau BN dalam sebarang pilihan raya.

Renungan tersebut terutamanya perlu difokuskan terhadap sikap para pemimpin Umno atau BN di negeri itu sendiri yang bukannya berjuang untuk membantu orang ramai, tetapi untuk kepentingan mereka sendiri.

"Setelah diberikan mandat atau kepercayaan untuk memerintah, mereka bukannya melaksanakan tanggungjawab dengan baik, tetapi sanggup melakukan pelbagai penyelewengan, rasuah dan menipu rakyat untuk kepentingan mereka sendiri. Amat sedih jika kita fikirkan dengan apa yang mereka lakukan selama ini," katanya.

Kejadian seperti itu, katanya, bagaimanapun tidak akan berlaku jika orang ramai memilih PAS atau Pakatan Rakyat untuk memerintah Melaka khasnya dan negara ini amnya.



Adnan fitnah PAS isu sijil calon BN
Harakahdaily

TEMERLOH, Feb 26: PAS hari ini menyelar kenyataan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob yang terang-terang memfitnah PAS terlibat dalam isu kontroversi isu sijil calon Barisan Nasional di Kerdau, Syed Ibrahim Syed Ahmad.

Sedangkan, kata Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man tiada satupun kenyataan yang dikeluarkan dari mana-mana pemimpin PAS mengenai isu tersebut sehingga kini.

“PAS kesal kerana dituduh menyebarkan fitnah kepada calon BN Syed Ibrahim yang dikatakan gagal menamatkan pengajian di Mesir (Universiti Al-Azhar).

"Sedangkan isu ini tidak pernah keluar daripada mana-mana pimpinan PAS. Ia dicetuskan oleh blogger yang tiada kena mengena dengan PAS.

"Bagi PAS, kami menafikan sekeras-keras tuduhan isu ini ditimbulkan oleh PAS,” katanya yang juga Pengarah Pilihanraya PAS PRK Kerdau.

Justeru, selepas Syed Ibrahim dinamakan sebagai calon BN Selasa lepas, Adnan tetiba menyalahkan PAS dalam satu laporan Bernama semasa membuat kenyataan penafian bahawa calonnya tidak berjaya menamatkan pengajiannya di Universiti Al-Azhar ketika disoal media.

Kenyataan Adnan menyalahkan PAS dibuat meskipun perkara itu tidak dilaporkan di sebarang media pro-pembangkang ataupun mana-mana pemimpin PAS atau Pakatan Rakyat.

Ramai pemerhati politik berpendapat perkara ini sengaja ditimbulkan seperti mana penerbitan dan penyebaran risalah bertajuk Kalau Program 100 Hari Pakatan Rakyat Dilaksanakan di Kerdau semalam sebagai satu percubaan menghasut melampau terhadap PAS dan Pakatan Rakyat pada pilihan raya kecil kali ini.

Bahkan bukan itu saja, Adnan juga menokok tambah pertuduhan kepada PAS apabila menukar kontroversi kegagalan Syed Ibrahim itu kepada ‘isu beli sijil’ yang kini dikaitkan dengan pelbagai jenis kenyataan.

“Asal isu beliau dikatakan gagal menamatkan pengajian, langsung tiada sebarang kenyataan beliau beli sijil, seingat kita kenyataan beli sijil keluar dari kenyataan MB.

"Kini pelbagai kenyataan dikait dengan beli sijil. Begitulah 'peralihan' dari isu asal gagal menamatkan pengajian kepada isu yang dikemukakan oleh pimpinan mereka (beli sijil),” selar Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.

Untuk PAS, katanya, soal calon BN lulus atau gagal itu bukanlah isu, namun pengundi berhak mengetahui keadaan sebenar.

“Mereka berhak tahu, walaupun ribuan calon sahkan lulus di al-Azhar, pergi pun tidak,” ujarnya.

Sebelum ini, Tuan Ibrahim juga telah memberikan komitmen untuk tidak menyerang peribadi calon dan isu peribadi dalam kempen PAS di Kerdau.

Kerusi Dun Kerdau kosong berikutan kematian wakil rakyatnya, Datuk Zaharuddin Abu Kassim pada 12 Februari lepas.

Pilihan raya kecil (PRK) Kerdau yang akan berlangsung pada 6 Mac ini menyaksikan pertandingan dua penjuru antara calon PAS, Hassanuddin Salim dengan calon BN, Syed Ibrahim Syed Ahmad.



Yuhaizad sedia berkhidmat tanpa kira kaum
Hazayani Zakaria

JASIN, 26 Feb: Calon PAS bagi pilihan raya kecil (PRK) Dun Merlimau, Yuhaizad Abdullah bersedia untuk berkhidmat kepada masyarakat tanpa mengira kaum.

Yuhaizad, 38, berkata kepada pengundi di Merlimau adalah jelas iaitu rakyat sentiasa di hatinya dan PAS.

"Saya akan berkhidmat untuk rakyat. Saya akan jumpa semua pengundi dan banyak isu yang akan dikemukakan.

"Tak ada janji khusus kerana saya bukan kerajaan tapi saya akan berkhidmat untuk rakyat. Saya yakin untuk menang dan rakyat di hati kami," katanya pada sidang media selepas selesai proses penamaan calon di Politeknik Merlimau, dekat sini hari ini.

Menurut Yuhaizad, beliau akan mengikut strategi kempen yang telah disusun oleh parti bagi memastikan kempen berjalan lancar dan mesej yang ingin disampaikan diterima pengundi.

"Saya akan mengikut strategi yang diatur oleh parti, saya akan turun berjumpa dengan seluruh pengundi Dun Merlimau.

"Kita tengok nanti bagaimana suasana kempen dan apa yang perlu diubah. Saya sudah bersedia dari segi mental dan fizikal," kata beliau yang merupakan seorang ahli perniagaan.

Sementara itu, Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa pada sidang media yang sama berharap tempoh kempen kali ini bebas daripada provokasi mana-mana pihak.

"Kita mengharapkan tempoh seminggu daripada sekarang ini akan berlaku aman dan tenang bagi membolehkan rakyat tanpa provokasi daripada mana-mana pihak untuk memilih calon kita Yuhaizad Abdullah untuk mewakili Pakatan Rakyat kali ini," katanya.

Terdahulu,sewaktu tempoh bantahan dibuka, PAS telah mengemukakan bantahan berhubung perletakan jawatan calon BN, Roslan Ahmad daripada sebuah syarikat kerajaan.

Setiausaha Agung PAS Mustafa Ali berkata, jawatan Roslan dinyatakan sebagai 'tiada' sedangkan tiada surat perletakan jawatan diterima.

Bagaimanapun, bantahan itu ditolak dan Roslan Ahmad turut diumumkan sebagai calon BN.


Sekitar hari penamaan calon PRK N27 Merlimau, N28 Kerdau

Harakahdaily

Sekitar proses penamaan calon bagi pilihan raya kecil dun Merlimau, Melaka dan dun Kerdau, Pahang.

11.45 am: MERLIMAU - Yuhaizad dalam sidang media selepas selesai pengumuman oleh SPR berkata, beliau bersedia untuk berkhidmat untuk rakyat dan yakin dapat memenangi Dun berkenaan.

"Saya tak janjikan apa-apa sebab saya bukan kerajaan tapi saya bersedia untuk menyumbang dan bagi PAS, rakyat sentiasa di hati kami," katanya.




11.38 am: MERLIMAU - Pegawai pengurus pilihan raya Roslan Eusoff mengumumkan menerima dua borang pencalonan masing-masing dari PAS dan BN.

Terdapat tiga bantahan terhadap borang pencalonan BN namun semuanya ditolak.

Oleh itu SPR mengumumkan satu lawan satu di Merlimau. PAS diwakili Yuhaizad Abdullah manakala BN diwakili Roslan Ahmad.

11.30 am: KERDAU - Pegawai pengurus pilihan raya memaklumkan dua calon yang sah bertanding, Syed Ibrahim Syed (BN) dan Hassanuddin Salim (PAS).

11.00 am: MERLIMAU - Pegawai pengurus pilihan raya Roslan Yusuf mengumumkan tempoh bantahan bagi borang pencalonan tamat.

10.42 am: MERLIMAU - Penyokong PAS dan Pakatan Rakyat masih setia berkumpul di hadapan sekatan polis di luar bangunan pusat penamaan calon sambil berselawat dan bertakbir.

Manakala penyokong Umno Barisan Nasional pula semakin berkurangan kerana ada yang telah beransur meninggalkan kawasan berkumpul menjadikan mereka sekitar lebih 100 orang sahaja.

10.30 am: MERLIMAU - Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa berkata, PAS bertanding di Dun Merlimau untuk menang meskipun mengakui kawasan berkenaan kubu kuat Umno BN.

"Di Merlimau kita akui persaingan sangat sengit tapi tak patahkan semangat PAS untuk bertanding," katanya.

Beliau berkata, PAS meletakkan Yuhaizad sebagai calon kerana yakin dengan pengaruhnya terhadap masyarakat setempat memandangkan beliau seorang anak tempatan.


10.10 am: MERLIMAU - Borang pencalonan dipaparkan oleh SPR di papan kenyataan. Borang pencalonan pertama dari calon PAS, Yuhaizad Abdullah.

10.00 am: KERDAU - Pegawai pengurus pilihan raya, Datuk Tarif Abdul Rahman mengumumkan tempoh penyerahan borang tamat dan masa bantahan dibuka sehingga jam 11 pagi.

9.40 am: MERLIMAU - Suasana di luar pusat penamaan gamat dengan suara para penyokong kedua-dua belah pihak yang berbalas sorakan.

Penyokong Pakatan Rakyat turut membawa sepanduk dalam pelbagai bahasa yang menyatakan sokongan terhadap calon PAS yang akan mewakili Pakatan Rakyat.

9.15 am: MERLIMAU - Di luar Politeknik Merlimau, ribuan penyokong PAS dan Pakatan Rakyat tidak berganjak.

Mereka berkumpul di hadapan sekatan polis sambil berselawat, bertakbir, melaungkan slogan 'Hidup Islam, Hancur kezaliman' berselang seli.

Turut kedengaran laungan 'Reformasi'. Sehingga kini keadaan terkawal dan tiada perkara yang tidak diingini berlaku.

9.15 am:
MERLIMAU - Lebih kurang 2 ribu penyokong PR menyertai perarakan.

9.06 am: KERDAU - Calon PAS, Hassanuddin Salim menyerahkan borang pencalonan.

9.00 am:
MERLIMAU - Pegawai pengurus pilihan raya Dun Merlimau mengumumkan masa untuk menyerahkan borang pencalonan dibuka.

8.49 am: MERLIMAU - Perarakan calon telah tiba di pusat penamaan calon.

Turut mengiringi calon adalah Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim, Pesuruhjaya PAS Melaka, Ustaz Abdul Ghani Abdul Rahman dan isteri calon.

8.35 am:
MERLIMAU - Calon PAS, Yuhaizad Abdullah tiba di tempat berhimpun dan perarakan bermula. Calon PAS diapit Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa.

Perarakan diiringi laungan selawat dan keadaan terkawal.

8.30 am:
KERDAU - Tiba di pintu masuk tempat penamaan calon di Dewan Majlis Perbandaran Temerloh.

8.25 am: MERLIMAU - Bob Lokman turut menyertai perarakan hari ini.

8.15 am: KERDAU - Perarakan dimulakan.

8.13 am: MERLIMAU - Pimpinan PR dan calon PAS serta penyokong sudah mula berkumpul di Padang Sime Darby Merlimau Utara sebelum memulakan perarakan.

Antara pimpinan PR yang hadir ialah Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa, Pengarah Pilihan Raya Kecil Dun Merlimau, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman, Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ibrahim, Ketua Angkatan Muda Keadilan Shamsul Iskandar Mat Akin.

8.08 am: KERDAU - Bacaan doa oleh Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS Pusat, Ustaz Nik Muhammad Zawawi Salleh.

8.00 am: KERDAU - Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi tiba di tempat permulaan perarakan.


Gambar (MERLIMAU): Pimpinan dan penyokong mula berhimpun

7.57 am: MERLIMAU -
Pihak polis semakin memperketatkan sekatan jalan di persekitaran jalan Masjid Asy-Syuja'ah, tempat laluan utama perarakan calon ke pusat penamaan calon di Politeknik Merlimau.

7.34 am: MERLIMAU - Suasana di persekitaran Masjid Asy-Syuja'ah, tempat laluan perarakan calon mula sibuk.

6.30 am: KERDAU - Para penyokong PR mula di tempat perakan dimulakan.

Tiada ulasan: