Ahad, 13 Februari 2011

TIADA KERAJAAN YANG BOLEH KEKAL SAMPAI KIAMAT KECUALI DENGAN IZIN ALLAH..TEGAKLAH NEGARA ISLAM SELURUH DUNIA..

ADUN Kerdau meninggal dunia
Feb 12, 11 9:00pm

ADUN Kerdau, Datuk Zaharuddin Abu Kassim daripada Umno meninggal dunia petang tadi.

NONEAllahyarham dikatakan menghembuskan nafas terakhirnya ketika dalam perjalanan ke hospital selepas dilaporkan terjatuh di bilik air rumahnya.

Menurut laporan Bernama, Ketua Polis Daerah Temerloh ACP Mohd Noor Mansor berkata pihak Hospital Sultan Ahmad Shah (HOSHAS) Temerloh mengesahkan Zaharuddin, 63, meninggal dunia
di hospital berkenaan pada jam 7.15 petang.

"Datuk Zaharuddin disahkan meninggal dunia akibat serangan jantung," katanya ketika dihubungi di Kuantan.

Sejak setahun lalu, Zaharuddin seringkali keluar masuk hospital kerana pelbagai penyakit.

Kali terakhir adalah pada November tahun lalu di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah Hospital di Temerloh kerana tekanan darah yang tidak menentu.

Allahyarham juga sebelum ini pernah dimasukkan ke IJN pada 9 Mei tahun lalu apabila berlaku masalah pada buah pinggang dan jantungnya selepas menjalani pembedahan ulser usus.

azlanSementara itu, ahli parlimen Kuala Krau Datuk Ismail Mohamed Said berkata Zaharuddin yang terjatuh di dalam bilik air di rumahnya itu telah dibawa ke hospital dan dimasukkan di unit rawatan rapi, bagaimanapun disahkan meninggal dunia ketika diberi rawatan.

"Menurut pembantunya, Datuk Zaharuddin sebelum itu mengadu sakit perut dan pembantunya membawanya ke bilik air, tiba-tiba beliau terjatuh dan tidak sedarkan diri," katanya.

Ismail berkata allahyarham ketika itu sedang bersiap-siap untuk menghadiri majlis sambutan Tahun Baru Cina di Temerloh.

Dikebumikan esok

Beliau berkata jenazah allahyarham akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Paya Taram, Kerdau selepas Zohor esok.

Perkembangan itu menyaksikan pilihan raya kecil kali ke-16 bakal diadakan selepas pilihan raya umum 2008. Ia adalah pilihan raya kecil pertama di Pahang.

Mengikut undang-undang pilihan raya, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mesti mengadakan pilihan raya kecil dalam tempoh 60 hari.

Ketika ini, parti-parti politik sibuk membuat persiapan bagi pilihan raya kecil ke-15 bagi mengisi kekosongan kerusi dewan undang negeri Merlimau, Melaka akibat kematian Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan kerana sakit jantung.

Zaharuddin, 63, menang kerusi DUN Kerdau pada pilihan raya umum 2008 dengan majoriti 1,615 undi, menewaskan calon PAS, Hassanudin Salim.

12 wakil rakyat meninggal dunia

Kawasan tersebut mempunyai pengundi yang terdiri daripada 89 peratus Melayu, 6 peratus Cina, 3.7 peratus India dan 2.5 peratus kaum-kaum lain.

azlanSejak pilihan raya umum 2008, 12 wakil rakyat telah meninggal dunia akibat pelbagai penyakit termasuk serangan jantung, kanser, angin ahmar dan jangkitan paru-paru.

Daripada baki itu, tiga pilihan raya kecil terpaksa diadakan selepas wakil rakyatnya mengosongkan kerusi masing-masing - iaitu di paerlimen Permatang Pauh dan kerusi negeri di Penanti dan Bukit Selambau.

Pilihan raya kecil pula terpaksa diadakan di parlimen Batu Sapi apabila penyandangnya, Datuk Edmund Chong terbunuh dalam satu kemalangan jalan raya.

Jumlah pilihan raya kecil sepanjang tempoh tiga tahun lalu ini dianggap antara yang tertinggi dalam sejarah pilihan raya negara.









PAS Pahang ucap takziah
Harakahdaily


TEMERLOH, 12 Feb: PAS Pahang mengucapkan takziah kepada keluarga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kerdau, Datuk Zaharuddin Abu Kasim, 63, (gambar) yang meninggal dunia di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas) Temerloh kira-kira pukul 6.30 petang tadi.

Naib Presiden PAS yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam mesej ringkasnya berharap keluarga Allahyarham bersabar menghadapi ujian dan ketentuan Ilahi.

Sebelum ini, Zaharuddin telah banyak kali berulang-alik ke hospital termasuk tiga kali dimasukkan ke ICU. Keadaan ini menyebabkan banyak spekulasi PRK.

Bagaimanapun pada tahun lalu beliau mendirikan rumah tangga dengan seorang guru Kemas daripada Jengka 23.

Sementara itu kematian Zaharuddin memungkinkan negara terpaksa menghadapi satu lagi pilihan raya kecil (PRK) iaitu ke-16 selepas Merlimau pada 6 Mac ini.

Pada PRU 2008 Zaharuddin yang pertama kali bertanding sebagai calon BN menggantikan Datuk Redzuan Harun, mengalahkan calon PAS, Hasanuddin Salim (Ketua Penerangan PAS Pahang) dengan majoriti 1,615 undi. Zaharuddin mendapat 4,135 undi berbanding Hasanuddin sebanyak 2,520.

N.28 Kerdau terletak dalam Parlimen Kuala Krau di mana Yang Dipertua PAS kawasannya ialah Tuan Ibrahim.


Iktibar: Perangai Umno BN macam rejim ditewaskan
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 12 Feb: “Inilah seharusnya menjadi iktibar kita, terutamanya kepada kerajaan Umno BN yang juga memaparkan sikap dan perangai yang sama dengan apa yang ditunjukkan oleh rejim yang telah ditewaskan itu,” kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Justeru, katanya PAS mengajak seluruh rakyat yang dahagakan perubahan agar dapat bersama kami dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat untuk terus merencanakan tugas bagi melakukan perubahan menyeluruh dalam negara kita ini.

Beliau menyatakan demikian sebagai mengulas tindakan Hosni Mubarak meletakkan jawatan Presiden Mesir berikutan bantahan berterusan rakyat selama 18 hari.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Parti Islam SeMalaysia (PAS) ingin mengucapkan tahniah kepada rakyat Mesir yang berjaya menyingkirkan rejim Hosni Mubarak yang telah menzalimi rakyatnya sejak sekalian lama. Keberanian dan sikap konsisten rakyat yang dahagakan perubahan ini wajar dicontohi oleh masyarakat dunia yang juga berhadapan dengan kerajaan yang zalim dan menindas rakyat. Benarlah firman Allah SWT dalam Al Quran bahawa nasib sesuatu kaum itu akan diubah oleh Allah sekiranya kaum itu sendiri ingin mengubahnya.

Cabaran terbesar selepas ini ialah tentunya mengemudi kerajaan peralihan yang dipimpin sementara oleh pihak tentera supaya perubahan yang digerakkan oleh rakyat ini akhirnya akan kembali kepada kuasa rakyat dalam menentukan hala tuju dan bentuk pemerintahannya, dengan menjadikan peluang keemasan ini untuk menegakkan keadilan menyeluruh, demokrasi telus dan tulen, dan akhirnya menjadi contoh kepada kerajaan lain di rantau Asia Barat yang masih dibelenggu demokrasi tempang. Pihak Majlis Ketenteraan pula diminta supaya tidak menggunakan ruang ini untuk berdolak dalih dan berhelah dalam membina negara Mesir baru nanti.

Kuasa besar dunia juga perlulah menghormati kuasa rakyat dengan tidak cuba mencaturkan suasana pemerintahan baru di Mesir itu. Sebarang campur tangan kuasa luar akan hanya memburukkan keadaan dan menyebabkan suasana kacau-bilau berterusan dialami oleh rakyat Mesir.

Peristiwa bersejarah ini tentunya menjadi iktibar kepada masyarakat dunia, termasuklah kerajaan Malaysia pimpinan Umno BN. Inilah natijahnya apabila undang-undang negara dipergunakan untuk menahan tanpa bicara, darurat diisytiharkan sewenangnya dan kuasa rakyat tidak dihormati sejak sekian lama.

Tempoh itu juga meyaksikan bahawa media dikuasai oeh kerajaan memerintah dan dipergunakan tanpa segn silu dengan matlamat untuk mengekalkan kuasa kerajaan memerintah. Parti politik yang wujud pula dipaksa berdepan dengan sistem pilihanraya yang berat sebelah, dan seterusnya menafikan kuasa rakyat. Sistem pendidikan pula menjadi bahan eksperimen, budaya hidup hedonisme dan penuh dengan rumpunan hiburan yang melekakan telah melupakan rakyat kepada realiti kehidupan sebenar, rasuah bermaharajalela dan rakyat dipaksakan untuk menerima satu bentuk kehidupan yang tujuannya entah ke mana. Akhirnya rakyat Mesir bangkit melakukan perubahan pada hari yang bersejarah ini.

Inilah seharusnya menjadi iktibar kita, terutamanya kepada kerajaan Umno BN yang juga memaparkan sikap dan perangai yang sama dengan apa yang ditunjukkan oleh rejim yang telah ditewaskan itu. PAS dengan ini mengajak seluruh rakyat yang dahagakan perubahan agar dapat bersama kami dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat untuk terus merencanakan tugas bagi melakukan perubahan menyeluruh dalam negara kita ini.



PAS bantah BN kibar bendera di Merlimau

Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 12 Feb: PAS membantah tindakan Barisan Nasional (BN) yang telah pun menaikkan bendera parti itu dan Umno di simpang-simpang dan sepanjang jalan di Merlimau, Melaka kerana ia jelas bercanggah dengan akta pilihan raya.

Serentak dengan itu, Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menggesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) agar bertindak segera menurunkan bendera-bendera tersebut sebagaimana yang dilakukan terhadap PAS pada pilihan raya kecil (PRK) Dun Tenang yang bulan lalu.

“Proses penamaan calon bagi PRK Merlimau akan diadakan pada 26 haribulan ini dan menurut akta pilihan raya semua parti politik hanya dibenarkan berkempen selepas tarikh itu.

“Kita juga membantah kempen pihak BN di media,” katanya ketika ditemui selepas mesyuarat Perhubungan PAS Pahang hari ini.

Pakatan Rakyat memilih PAS meletakkan calon dalam PRK Merlimau 6 Mac depan.

Tuan Ibrahim yang baru dilantik sebagai Pengarah PRK Merlimau bagi PAS berkata, jentera PAS akan mengambil pendekatan mesra rakyat, bersikap sederhana dan tidak akan melayan sebarang provokasi agresif yang dijangka akan dilakukan oleh parti lawan.

Tambahnya, meskipun PAS sedar Dun berkenaan merupakan kawasan tradisi BN namun ia tidak mustahil bagi parti itu untuk membuat kejutan kerana kawasan tersebut memiliki pengundi-pengundi bermaklumat yang bersedia melakukan perubahan dan semua peti undi mempunyai pelbagai kaum.

Menurut Tuan Ibrahim, Dun tersebut mempunyai 10,766 pengundi dengan Melayu 64.69 %, Cina (21.11%), India (14.16%) dan lain-lain (0.04%).

Kerusi DUN Merlimau kosong berikutan kematian Datuk Mohamad Hidhir Abu Hassan selepas mengalami serangan jantung pada 20 Januari lalu.

Dalam pilihan raya umum 2008 itu, Mohamad Hidhir mengalahkan calon PAS Jasme Tompang dengan majoriti 2,154, iaitu pengurangan hampir 3,000 undi majoriti berbanding pencapaian BN sebelumnya.

“Dari segi kempen kita akan menekankan betapa pentingnya dewan Negeri Melaka menghantar wakil yang membawa mesej Islam, keadilan dan mendedahkan penyelewengan-penyelewengan kerajaan BN selama ini.

“Pengundi akan disedarkan bahawa Melaka pernah menjadi sebuah empayar Islam dulu dan pernah mempunyai kanun undang-undang Islam jadi jika kembali kepada Islam imej negeri itu akan lebih baik.

“Pengundi akan diajak berfikir bahawa setelah 13 kali mereka memilih BN, mereka harus mencuba Pakatan Rakyat bagi merasai perbezaan. Umpamanya di Selangor rakyat sudah menikmati air paip percuma dan di Kelantan warga tua diberikan perlindungan Takaful Kifalah,” jelasnya.


Haram Hari Kekasih: Cukupkah sekadar khutbah
Nuridah Mohd Salleh

Keluh kesah dari kemelut isu sambutan “hari kekasih” – velantine’s day kini sebenarnya tidak habis-habis diperkatakan oleh pencinta peradaban akhlak Islamiyah serta masyarakat bertamadun dan berbudi luhur saban tahun, terutamanya bila hampir tiba 14 Februari.

Sebenarnya seluruh masyarakat dapat melihat sendiri semua program dan aktiviti pengisian dalam menyambut hari tersebut tanpa diragui terungkap dalam prasa-prasa berikut; “gaya hidup tidak sihat”;”kegiatan tidak bermoral”;”budaya bercanggah dengan akhlak Islamiyah”;”acara-acara mengundang dosa”;”pesta-pesta maksiat”;”karnival minum arak dan seks bebas”; dan pada tahun lepas popular dengan “hari remaja wanita tidak digalakkan memakai seluar dalam – pantiless”; serta pelbagai tindakan berseronok menurut nafsu serakah yang tidak dapat diterima oleh masyarakat bertamadun yang mengutamakan peradaban, ketinggian moral dan akhlak mulia serta berbudi luhur.

Sepatutnya sudah mencukupi saranan Allah s.w.t pada surah an-Nur: ayat 21, bagi umat Islam yang benar-benar memahami dan menghayati firmanNya itu yang bernaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu turut langkah-langkah Syaitan. Sesiapa yang menurut langkah-langkah Syaitan itu, maka sesungguhnya ia menyuruh berbuat keji dan mungkar.”

Oleh itu timbullah pelbagai gesaan demi gesaan, ingatan demi ingatan dari kalangan NGO-NGO yang prihatin dan pelbagai pihak yang cintakan Islam yang sudah merasakan sebu dan berdosa di atas perilaku sebahagian umat Islam terutamanya di kalangan remaja yang menyambut pesta tersebut.

Rentetan dari itu keluarlah fatwa dari Majlis Fatwa Kebangsaan pada November 2005 yang memutuskan bahawa adalah “haram” bagi umat Islam menyambut pesta berkenaan. Malah orang awam juga dibenarkan melaksanakan kawalan pencegahan maksiat seperti membuat “tangkapan awam – people arrest” dengan syarat-syarat tertentu mengikut Akta Tatacara Jenayah (Mahkamah Syariah) di Wilayah Persekutuan dan anekmen Jenayah Syariah di negeri-negeri seluruh negara.

Jelaslah pada kita sudah ada instrumen pencegahan ataupun setidak-tidaknya ada fatwa pengharaman sambutan hari tersebut. Persoalannya sejauh manakah perlaksanaannya? Cukupkah dengan Jakim dan Jais mewajibkan semua masjid di seluruh negara membaca khutbah mengenai pengharaman sambutan hari tersebut? Malah tindakan pencegahan maksiat mengikut undang-undang yang telah dijalankan oleh bekas Mufti Selangor, Almarhum Datuk Ishak Baharom dulu pernah dihalang dan dikekang.

Siapakah sepatutnya yang bertanggungjawab untuk melakukan tugas nahi mungkar ini? Banyak saranan dari pimpinan negara dari kalangan parti pemerintah membebankan masalah ini kepada ibu bapa yang gagal mendidik akhlak anak-anak mereka. Serta tambah pula gesaan agar isu ini tidak diperbesar-besarkan kerana ditakuti akan menjejaskan industri pelancongan serta menggagalkan perkembangan ekonomi negara.

Bagi PAS amanah untuk melaksanakan tugas nahi mungkar ini mestilah diterajui dengan penuh tanggungjawab oleh mereka yang memegang tampuk pemerintahan selain dari menjadi tanggungjawab semua pihak.

Jelasnya Umno telah gagal melunaskan tanggung jawab ini. Umno tidak berminat untuk menyelesaikan masalah kronik ini secara serius serta mengikuti lunas-lunas Islam. Bagi mereka isu-isu ekonomi lebih utama ditangani daripada isu-isu moral. Sikap ini telah membuat mereka tidak jijik dengan jenayah rasuah dan penyelewengan serta penyalahgunaan kuasa.



Hari Kekasih: Ekspedisi dakwah, bukan polis moral

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 12 Feb: Dewan Pemuda PAS Pusat akan mengadakan ekspedisi dakwah menjelang sambutan Hari Kekasih malam esok namun bukan menjadi "polis moral" seperti yang dilaporkan sebelum ini.

Naib Ketuanya, Ahmad Sabki Yusuf berkata, ekspedisi itu hanya memberi fokus kepada remaja Islam untuk didekati di samping memberikan risalah kepada mereka mengenai sambutan Hari Kekasih yang bukan merupakan budaya Islam.

Ekpedisi itu akan diadakan di setiap negeri dengan menggerakkan pemuda untuk tutun menyampaikan risalah dan menasihati secara lisan pasangan belum berkahwin yang berdua-duaan dan mencurigakan.

"Kita akan adakan ekspedisi dakwah sepeti yang kita buat sebelum ini, tak ada bentuk kekerasan sebaliknya kita hanya mendekati mereka, memberi nasihat dan memberikan risalah berkaitan. Kita adalah pendakwah, bukan polis," kata beliau pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, dekat sini hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata ekpedisi itu akan diadakan di beberapa tempat yang biasa menjadi tumpuan para remaja termasuk di Bukit Bintang Kuala Lumpur, Dataran Senawang Negeri Sembilan dan bukit Mertajam Pulau Pinang.

Ianya akan bermula selepas waktu Isyak dan akan berakhir tengah malam.

Beliau menegaskan, apa yang dibimbangi pemuda mengenai cara hari berkenaan disambut yang disifatkan sebagai menjadi pendorong kepada hubungan bebas, penzinaan sehingga membawa kepada pembuangan bayi.

Ujarnya, beliau yakin agama lain turut menolak gejala pembuangan bayi dan masalah moral yang lain.

"Sambutan hari kekasih ini perlu diberi perhatian bagaimana ianya disambut. Kita prihatin bagaiamana biasanya remaja Islam menyambutnya. Kita tegas dalam perkara ini untuk kepentinagn agama. Bila berlakunya penzinaan, akan membawa kepada pembuangan bayi. Saya yakin bukan pemuda PAS sahaja yang tak mahu perkara ini berlaku tapi pemuda MCA, Gerakan, MIC pun tak mahu," katanya.

Namun ujarnya, Islam sama sekali tidak melarang umatnya untuk berkasih sayang tanpa menghadkan kepada hari-hari tertentu sahaja.

"Kita bukan melarang orang untuk berkasih sayang tapi kita bimbang sambutan hari kekasih ini menjadi platform kepada anak muda khususnya remaja Islam menjalinkan hubungan seks bebas," katanya.

Sementara itu, satu jawatankuasa ditubuhkan untuk mengadakan dialog dengan badan-badan bukan kerajaan (NGO) mengenai kesan dan pegaruh sambutan hari kekasih.

Jawatankuasa berkenaan diketuai ketua penerangan pemuda pusat, Suhaizan Kayat.

Ianya diyakini mampu menyelesaikan salah faham dan ketidakjelasan mengenai sambutan hari kekasih ini.



DUN Merlimau: Harapan PAS menang tipis
Elissa Helmy
Feb 12, 11
10:36pm


Hasrat Pakatan Rakyat untuk merampas kerusi dewan undangan negeri kawasan Merlimau di Melaka pada pilihan raya kecil 6 Mac depan boleh diibaratkan bermimpi di siang hari.

Meskipun beberapa pemimpin utama Pakatan Rakyat seperti, mursyidul am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat; ketua umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang dijangka menggempur Merlimau, namun BN diramal akan tetap menang dengan selesa.

merlimau, melaka townSebahagian besar daripada kira-kira 10,471 pengundi terdiri daripada 64.69 peratus pengundi Melayu, 21.11 peratus Cina, 14.16 peratus India manakala selebihnya kaum lain 0.04 peratus dikatakan amat berpuas hati dengan prestasi BN setakat ini.

Mereka juga menjangka rezeki akan datang mencurah-curah dan segala kemudahan diperolehi.

Tabung Ekonomi Kumpulan Usahawan Niaga (Tekun) parlimen Jasin antara agensi yang awal-awal lagi mengumumkan hasrat mengagihkan pinjaman perniagaan berjumlah RM800,000 tahun ini.

upgrading road in merlimau melakaBiarpun terdapat dakwaan kemudahan itu hanyalah sekadar gimik pilihan raya namun, di sebaliknya peluang itu wajar dimanfaatkan dengan sebaik mungkin oleh masyarakat peniaga.

Di samping itu, menjelang pilihan raya kecil ini beberapa peruntukan diluluskan kerajaan untuk manfaat penduduk Merlimau keseluruhannya.

Baik pulih 100 rumah

Sebanyak RM500,000 telah diluluskan menerusi Dana Satu Malaysia Development Berhad (1MDB) bagi menampung projek membaik pulih rumah rakyat kurang berkemampuan di Merlimau.

Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata, peruntukan di bawah dana 1 MDB itu akan digunakan bagi membaik pulih kira-kira 100 buah rumah terpilih seluruh kawasan Merlimau.

Menjelang pilihan raya kecil ini juga, masyarakat nelayan turut menarik nafas lega apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak meluluskan peruntukkan sebanyak RM5.6 juta bagi menaik taraf jeti nelayan ketika melakukan lawatan ke Jeti Pengkalan Samak baru-baru ini.

fisherman jetty at Kampung Pengkalan Samak, merlimauMohd Ali berkata, perancangan kerajaan negeri, dengan pembinaan jeti berbumbung berkenaan merupakan yang pertama di Melaka dan di negara ini.

Jelasnya, bumbung sepanjang 150 meter itu akan dibina di kiri dan kanan jeti berkenaan bagi membantu kira-kira 53 nelayan di lokasi berkenaan meningkatkan pendapatan mereka.

Lebih menarik lagi apabila Jeti Muara Sungai Merlimau itu juga sekaligus akan menjadi salah sebuah taman rekreasi di negeri ini.

Taman Kucing dan Taman Monyet

Idea kreatif ketua menteri Melaka itu juga turut merencanakan pembinaan Taman Monyet dan Taman Kucing di situ bagi memastikan haiwan terbiar itu menjadi tarikan kepada pelancong luar.

Jelasnya, pembinaan taman itu merupakan idea daripada nelayan-nelayan memandangkan mereka prihatin dengan nasib kucing yang menjadikan kawasan itu habitat mereka.

merlimau by election Said BakarSelain itu, sebuah menara tinjau juga akan dibina bagi kemudahan dan keselamatan nelayan di muara berkenaan.

Sementara salah seorang nelayan, Said Bakar, 46 berkata, dia terkejut kerana pelan yang dilukis mengenai pembinaan jeti itu diterima oleh Mohd Najib dan Mohd Ali.

"Idea ini dihasilkan oleh pera nelayan bersama-sama dan kami sangat terharu kerana ia mendapat perhatian.

"Kami mengucapkan terima kasih kepada pihak terbabit kerana memberi ruang kepada para nelayan menaikkan rezeki.

"Semoga impian kami untuk mendapat penempatan nelayan yang tercanggih di Melaka dapat direalisasikan," katanya.

merlimau by election Kamedah Md ZinDi samping itu, masyarakat peniaga turut melahirkan harapan sama, mahu pendapatan mereka meningkat sempena Merlimau menjadi tumpuan oleh pelbagai masyarakat luar.

Antara yang melahirkan harapan itu, seorang peniaga warung di tepi jalan, Kamedah Md Zin, 53, yang mengharapkan peniaga putu piringnya meningkat dari segi permintaan sekaligus beroleh pendapatan berganda.

"Memanglah, mak cik harap orang ramai akan mengunjungi Merlimau ini sepanjang proses kempen pilihan raya nanti. Mak cik juga ingin melihat pendapat meningkat daripada biasa," katanya.

Semakin dapat sambutan

Tidak ketinggalan turut meluahkan hasrat sama, seorang peniaga makanan tradisional, Puttree Md Jani, 41, yang mengharapkan hasil jualannya semakin mendapat sambutan.

merlimau by election Puttree Md Jani"Dengan adanya ramai pengunjung luar, diharapkan hasil jualan termasuk kuih-kuih tradisional akan semakin mendapat sambutan sekaligus meningkatkan pendapatan kami sekeluarga," katanya.

PRK Dun Merlimau juga turut menyaksikan kerajaan tetap menitik beratkan soal pendidikan apabila mengumumkan peruntukan kira-kira RM4 juta bagi pembinaan dua buah sekolah baru iaitu Sekolah Kebangsaan Ayer Merbau dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil di Merlimau.

Selain itu, beberapa batang jalan dan pelbagai kemudahan awam kini dalam proses dinaikkan taraf bagi manfaat semua masyarakat khususnya di dalam Dun Merlimau.

Meskipun penamaan calon belum diadakan, namun rata-rata pengundi dikatakan sudah membuat pilihan mereka.




Dr M akui DEP disalahguna tetapi perlu diteruskan
Aidila Razak
Feb 12, 11
2:44pm


Mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mengakui Dasar Ekonomi Baru (DEB) telah disalah-gunakan oleh orang Melayu bagi mendapatkan kekayaan segera tetapi mempertahankan agar program kontroversial itu diteruskan.

new economic policy nepKetika menyampaikan ucaptama pada majlis Simposium Dilema Melayu anjuran Persatuan Alumni Aspirasi Semalaysia (Aspirasi) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di Kuala Lumpur, hari ini, Dr Mahathir berkata kumpulan Melayu berkenaan yang sebenarnya menyebabkan sasaran mendapatkan 30 peratus ekuiti bumiputera tidak tercapai.

"Saya malu, saya sering mempertahankan DEB tapi sedar kalau segala peluang yang diwujudkan dalam DEB digunakan oleh orang Melayu, hari ini kita bukan sahaja (akan) mendapat 30 peratus kekayaan negara tetapi lebih daripada itu.

"Kita selalu membuat apa yang membinasakan usaha kerajaan untuk majukan Melayu," katanya di hadapan kira-kira 2,000 hadirin.

Namun di sebalik kepincangan itu, Dr Mahathir tegas mahukan DEB dipertahankan kerana membubarkan dasar itu akan menyebabkan orang Melayu kerugian, termasuk mereka yang benar-benar memerlukan bantuan.

Masalah pelaksanaan

NONE"Masalahnya bukan polisi tetapi pelaksanaan. (Sepatutnya) jika mereka salah guna, mereka tidak boleh mendapatkan bantuan lagi,” katanya.

Dr Mahathir berkata DEB perlu diteruskan kerana orang Melayu belum mencapai kuota yang ditetapkan, untuk itu, orang Melayu perlu terus berusaha bagi mengelakkan mereka menjadi bangsa termundur di negara ini.

Menurutnya orang Melayu menyalah-gunakan keistimewaan mereka dengan menjual permit dan lesen yang dikhususkan kepada mereka mengikut DEB.

"Dapat AP jual AP, dapat kontrak jual kontrak. Orang cepat kaya tak kekal. Siapa punya salah? Kita punya.

"Sebab kita tak berusaha jadi terpaksa kekalkan tongkat sakti kita. Sesiapa kata tamatkan, buang tongkat, kita marah, kata ini hak kita sebagai tuan.

"Mungkin dulu kita tuan tanah tapi tak jadi dah, dah jual dah.

Beliau berkata orang Melayu kini sanggup menggadai apa sahaja yang mereka ada untuk mendapatkan kuasa dan memecah belahkan orang Melayu sehingga menjadi lemah.

azlanMengenai ketuanan Melayu yang sering disebutkan mutakhir ini, katanya orang Melayu perlu berusaha, mempunyai sumber kewangan yang halal dan cukup sekiranya mahu mengekalkan konsep tersebut.

"Kalau nak jadi tuan kena lengkapkan diri dengan ilmu dan kecekapan, apakah dapat jadi tuan sedangkan orang lain suruh kita buat kerja yang bukan kerja tuan, kalau nak majukan diri, mesti tolak nilai hidup yang tidak sesuai dengan kemajuan pada masa kini," katanya.

Dr Mahathir juga mengingatkan orang Melayu agar tidak terlalu taksub untuk menambah pendapatan walaupun negara kini berhasrat untuk mencapai negara berpendapatan tinggi kerana ia boleh mendorong kepada perbuatan rasuah.

Dituduh rasis

"Kita perlu teruskan perjuangan untuk beri tempat yang mulia, ataupun takut dituduh sebagai rasis dan berdiam diri, biarkan orang lain menidakkan hak kita di Semenanjung Tanah Melayu," katanya.

Dr Mahathir berkata sekiranya dilema Melayu hendak diselesaikan, orang Melayu perlu memikirkan sifat-sifat yang ada pada diri mereka dengan membuang segala sikap buruk dan menambah sikap yang lebih baik yang tiada dalam diri orang Melayu itu sendiri.

azlanDr Mahathir juga berkata, orang Melayu pada masa kini berhadapan dengan dilema yang besar apabila mereka tidak lagi boleh berkata tentang bangsa sendiri kerana akan dilabelkan sebagai rasis.

"Kita jadi serba salah, kalau diam diri maka pendapat yang dikeluarkan mungkin akan diterima, kalau kita jawab mungkin akan dituduh rasis, saya bukan rasis saya cuma sebut benda yang benar, bila sebut bangsa kita maka kita akui bangsa itu, kita patut bermegah kita adalah orang Melayu," katanya.

Menurutnya lebih malang, jika orang Melayu pula tidak mampu mempertahankan diri sendiri.

Ini kerana, katanya, orang Melayu lebih banyak mengalah dan berundur diri kononnya dengan cara itu lebih mudah untuk mendapatkan keamanan.

''Kita selalunya malu alah pada bangsa lain dan tidak berani menyebut perkara yang benar dan ini merugikan kita kerana kita tidak berniat untuk merampas hak mereka.

''Jika kita terus berpegang kepada nilai ini, maka kedudukan kita akan terhakis,'' katanya.

Menurut Dr Mahathir akan tiba sehingga pada satu tahap, orang Melayu tidak lagi boleh mengatakan bahawa negara ini adalah tanah air mereka dan seolah-olah Melayu ini adalah pendatang sama seperti pendatang lain.

university graduates 260205Beliau berkata orang Melayu perlu mengamalkan nilai hidup yang lebih berkualiti dengan berusaha, menuntut ilmu dan sentiasa merebut peluang yang ada kerana elemen itulah yang akan menentukan maju atau mundurnya sesuatu kaum itu.

"Kita diberi peluang, tetapi tidak ambil peluang itu, saya tertanya-tanya bila pergi universiti mengapa ramai mahasiswa wanita, mana pergi lelaki, adakah mereka ini bodoh atau tidak rebut peluang untuk baiki masa depan mereka," katanya.



Permulaan kebangkitan Islam menyeluruh
Suhaimi Mokhtar
Seluruh negara umat Islam di dunia dari jazerah Arab hinggalah ke kepulauan nusantara berada dalam suasana panik, bimbang dan ketakutan dengan kebangkitan revolusi rakyat di Mesir yang bermula pada 25 Januari dan kini memasuki minggu ketiga.

Ketakutan itu menjangkau lebih jauh melampaui sempadan negara umat Islam, apabila negara kuasa Amerika Syarikat (AS) dan barat yang menjadikan Mesir sebagai negara rakan strategik turut merasa bahang dari keadaan genting yang sedang bergolak di Mesir dan rantau Timur Tengah.

Revolusi rakyat Mesir yang diilhami dari kebangkitan rakyak Tunisia pada 14 Januari yang menyaksikan tumbangnya regim Ben Ali masih berterusan dan tidak tampak tanda-tanda ia akan berakhir segera. Selagi desakan rakyat supaya Presiden Hosni Mubarak mengakhiri cengkaman kuasanya tidak berlaku, selagi itu rakyat beriltizam meneruskan kebangkitan.*

Mubarak telah melantik Naib Presiden, Omar Sulaiman dan kabinet baru yang masih dianggotai oleh rakan dan sahabatnya dari Parti Nasional Demokrat (NDP) dan menjanjikan reformasi politik, ekonomi dan sosial, tetapi semuanya tidak dapat meredakan iltizam kebangkitan rakyat yang mahu melihat berakhirnya 30 tahun pemerintahan diktator Mubarak.

Omar Sulaiman mengadakan rundingan dengan pihak pembangkang, antaranya wakil pimpinan Ikhwan Muslimin, tetapi setakat ini tiada breakthrough yang dicapai, Mubarak terus berdegil tidak mahu berundur dan meletakkan jawatan dan dengan demikian rakyat terus beriltizam meningkatkan kebangkitan mereka.

Rundingan antara Omar Sulaiman dan kabinetnya dengan pihak Ikhwan dan pembangkang bagi menunjukkan konon wujud keterbukaan baru dipihak regim, tetapi para penunjuk perasaan sedikitpun tidak terpedaya dengan permainan politik regim yang sengaja melengah-lengahkan masa untuk melemahkan iltizam kebangkitan rakyat.

Rakyat tidak sedikitpun lemah semangat, bahkan semangat mereka terus membara untuk melihat Mubarak membuat exitnya seperti Ben Ali. Penyertaan rakyat makin meningkat. Ramai yang baru menyertai kebangkitan di Dataran Tahrir, di Iskandariah, di Suez dan dilain-lain tempat buat pertama kalinya. Ia tidak sedikit pun mengurangkan penyertaan rakyat yang kini berhimpun pula di depan bangunan parlimen. Akhirnya kebangkitan rakyat ini akan berada didepan istana presiden Mubarak.

Lagi lama Mubarak cuba mempertahankan status quo, bantahan dan kebangkitan rakyat akan lebih menyeluruh. Sudah beberapa kali kebangkitan rakyat telah dapat mengumpulkan berjuta rakyat pada hari jumaat selepas solat jumaat.

Sebenarnya dari kebangkitan ini akan muncul pimpinan generasi baru Mesir yang bakal menggantikan pimpjnan zalim, rasuah, menindas selama 30 tahun diera Mubarak dan sebelumnya dibawah Gamal Nasser dan Anwar Sadat yang mati ditembak oleh saorang tentera yang berani, kerana menentang dasar berbaik Anwar Sadat dengan regim zionis yahudi melalui perjanjian damai yang dibroker oleh Amerika Syarikat (AS) dan barat.

Pimpinan baru Mesir akan muncul dari Dataran Tahrir dan himpunan demonstrasi di merata tempat diMesir kerana dari kalangan rakyat ini terdapat para intelektulal, ahli akadamik, anak-anak muda dari pelbagai profession yang menggerkkan momentum demonstrasi sehingga kesaat ini. Jangkaan regim bahawa demonstrasi rakyat ini akan kehilangan stamina dan dengan itu cuba membeli masa ternyata meleset.

Percubaan AS dan barat menunjulkan Muhammad ElBaradei, bekas ketua IAEA PBB yang membuat pemeriksaan terhadap projek nuklier Iran; Amr Musa, Setiausaha Agong Liga Arab dan Omar Sulaiman yang dilantik Mubarak sebagai orang-orang yang boleh mengganti Mubarak tidak mungkin dapat diterima oleh para penunjuk perasaan diDataran Tahrir dan diseluruh Mesir.

Semua tokoh-tokoh ini ditunjulkan bagi menjamin kesenimbungan pimpinan Mubarak. Mereka ini semuanya orang-orang kepercayaan AS dan barat. Tidak ada tokoh Ikhwan pun yang cuba ditunjulkan, tetapi mahu tidak mahu tokoh Ikhwan akan muncul bersama tokoh-tokoh dari Dataran Tahrir untuk memimpin Mesir baru.

Ikhwan yang diharamkan dalam pemerintahan darurat Mubarak dan sebelumnya di zaman Nasser dan Sadat telah diajak berunding dalam percubaan regim untuk meninjau pemikiran Ikhwan dan dengan demikian akan cuba membendung pengaruh Ikhwan yang memang selamanya menjadi tenaga politik yang berpengaruh samaada diharamkan ataupun tidak.

Ikhwan memahami agenda regim dan tidak menonjol diri untuk berbuat sesuatu merebut peluang kerana Ikhwan lebih mengharapkan dengan berlakunya reformasi politik, Ikhwan akan menyertai pilihanraya dan menjadi sebahagian dari tenaga politik baru Mesir.

Walaupun rakyat yang menyertai demonstrasi terdiri dari pelbagai latarbelakang tetapi fakta yang jelas menunjukkan bahawa penyertaan rakyat menjadi semakin besar selepas solat jumaat memberi petanda bahawa penggerak utama kebangkitan revolusi rakyat ini adalah kalangan mereka yang sedar akan kezliman dan penindasan regim Mubarak. Dataran Tahrir tidak setakat menjadi medan demonstrasi tetapi menjadi saksi kepada solat berjemaah yang didirikan setiap waktu disitu.

Kebangkitan revolusi rakyat ini menguji kesabaran rakyat disatu pihak dan pihak tentera disatu pihak lain. Selama mana kesabaran ini dapat dikekalkan bergantung kepada langkah-langkah seterusnya pihak tentera yang telah memberi jaminan tidak akan mengapa-apakan kebangkitan rakyat yang berdemonstrasi secara aman.

Dalam pertemuan dengan pihak pembangkang , desakan supaya Mubarak berundur, parlimen dibubarkan dan darurat ditarik balik setakat ini tidak mendapat kenyataan respon dari regim. Tetapi regim tiada pilihan lain, Mesir perlu berubah dan tidak mampu lagi bertahan seperti sebelumnya.

Revolusi rakyat Mesir ini telah memakan korban dan rakyat tidak akan berundur kebelakang lagi tetapi akan terus maju untuk buat pertama kalinya menjulang kemenangan untuk membuat perubahan tanpa membenar Mesir menjadi buah catur mengikut agenda AS dan barat yang mahu menyelamatkan regim haram zionis yahudi.

Kebangkitan revolusi rakyat Tunisia, Mesir akan membawa angin perubahan keseluruh pelusuk Jazerah Arab termasuk Saudi Arabia dan negara-negara rantau teluk yang lain. Angin perubahan yang bertiup kencang itu tidak akan terhenti dirantau Timur Tengah, ia akan bertiup jauh kenegara-negara umat Islam yang lain termasuk di kepulauan nusantara ini.

Umat Islam telah menyaksikan betapa negara mereka menjadi umpan negara kuasa selama ini selepas negara masing-masing mendapat kemerdekaan dan kini tibalah masnya memberi erti kepada kebebasan mengikut acuan, identiti, jatidiri rakyat yang sebenarnya, dengan membataskan diri dari sebarang pengaruh negara kuasa.

Kebangkitan di Mesir, Tunisia adalah permulaan kepada kebangkitan yang lebih menyeluruh yang bakal ditempuhi negara umat Islam, kerana itulah negara kuasa AS dan barat cuba menyelamatkan regim Mubarak kerana khutir dan bimbang, kejatuhan Mubarak akan menyebabkan satu demi satu regim Timur Tengah yang ciri-ciri pemerintahannya hampir sama, menindas, zalim, rasuah, mengumpul kekayaan hanya untuk elite pemerintah, menyekat kebebasan bersuara dan lain-lain akan mengikuti jejak Mesir dan Tunisia.

Beberapa buah negara seperti Jordan, Algeria, Yaman, Sudan yang berpecah dua dan lain-lain sedang bergerak untuk memulakan reformasi, memberi suara kepada pembangkang, tetapi ia mungkin telah terlambat kerana rakyat negara- negara ini sedang memulakan kebangkitan mereka masing-masing.

Kebangkitan revolusi di negara-negara umat Islam sedang berlangsung melalui dua pendekatan. Satu melalui kebangkitan rakyat untuk dilakukan reformasi mengembalikan hak berpolitik mereka dengan mengadakan pilihanraya adil dan membenarkan rakyat memilih kerajaan mengikut kehendak mereka dan satu lagi melalui perjungan bersenjata seperti yang berlaku di Iraq, Afghanistan, Somalia dan lain- lain bumi umat Islam yang sedang bergolak.

Dengan kebangkitan revolusi yang akan menukar regim totalitarian kepada regim pilihan rakyat diseluruh negara umat Islam maka akan berlakulah kesatuan iltizam yang mampu nanti membebaskan bumi Palestin dari cengkaman regim zionis. Palestin yang satu bukan dua, yang kembali kepangkuan rakyat yang menjadi pemiliknya, rakyat Palestin yang diusir keluar dari bumi hak mereka.

* Tulisan ini dibuat menjelang perletakan jawatan Mubarak.



Kebangkitan di Mesir akan menular seluruh dunia
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 12 Feb: Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) berpendirian kemenangan rakyat Mesir menumbangkan Presiden Hosni Mubarak bukan bermakna kebangkitan rakyat sudah tamat.

“Gamis yakin roh kebangkitan itu akan menular ke seluruh dunia,” ujar Ketua Penerangan Gamis Pusat, Mohd Yusof Hadhari kepada Harakahdaily.

Katanya, kejayaan itu bukan dicapai dengan mudah kerana mereka berjuang dengan nyawa dan darah.

Tambahnya, ribuan rakyat negara Afrika Utara itu mengalami pelbagai penderitaan dan penyiksaan, ada dipenjarakan serta ditahan tanpa bicara.

“Tidak kurang juga yang syahid sama ada di hujung senjata atau di tali gantung.

“Kebangkitan kuasa rakyat ini memberi isyarat cukup jelas kepada semua diktaktor yang masih berkuasa di serata dunia,” ujarnya.

Menurutnya, bukan mustahil walaupun dalam serba kekurangan, kuasa pemimpin yang zalim, menindas, rasuah, skandal, terlibat dengan pelbagai penipuan dan penyelewengan dapat ditumbangkan.

“Saya mengucapkan penghargaan tahniah setinggi-tingginya buat seluruh rakyat Mesir yang tidak berganjak selama 18 hari,” ujarnya lagi.

Mereka, katanya bangun bersama semangat ratusan syuhada yang gugur terkorban bagi membebaskan Mesir yang penuh kebobrokan yang membuktikan komitmen dan istiqomah mereka berdepan ujian perit menumbangkan pemimpin yang zalim.

Hosni Mubarak yang memerintah selama lebih 30 tahun dalam usianya mencecah 82 tahun akhirnya meletakkan jawatan dan meminta pihak tentera mentadbir negara itu, umum naibnya, Omar Suleiman.

Kenyataan ringkas di stesen televisyen nasional itu dibuat sehari selepas Mubarak bertegas tidak akan melepaskan jawatannya.

Perletakan jawatan Hosni Mubarak disambut bagaikan pesta penuh kesyukuran oleh jutaan rakyat Mesir.



Haris Zalkapli: Mesir, dari negara polis ke negara tentera?
Haris Zalkapli

Pemimpin yang telah memimpin Mesir selama 30 tahun, Hosni Mubarak telah diturunkan daripada jawatannya sebagai presiden, selepas hampir tiga minggu protes rakyat.

Mesir kini di bawah kuasa majlis tertinggi tentera negara itu, dipimpin oleh Mohammed Hussein Tantawi yang juga menteri pertahanan.

Selepas Naib Presiden Omar Suleiman, Mohammed juga sangat terkait dengan rejim zalim Hosni, walaupun imej tentera positif di mata rakyat negara Mesir.

Malah, ada yang menyifatkan perubahan ini hakikatnya ialah satu rampasan kuasa oleh pihak tentera.

Dua pemimpin yang ditonjolkan ekoran protes ini ialah mereka yang jelas sekali mempunyai bagasi yang besar melibatkan rejim Hosni.

Tidak seperti pihak polis, tentera mendapat penghormatan daripada rakyat negara itu, dan seperti disaksikan pada laporan media tentang protes di Medan Tahrir, tentera lebih bersikap lembut terhadap rakyat yang memprotes.

Hal ini telah meletakkan tentera Mesir sebagai pihak yang menyebelahi rakyat dan membantu menjatuhkan Hosni dalam revolusi ini.

Walau bagaimanapun, seperti yang terakam dalam sejarah, tentera Mesir ialah penerima ganjaran berbilion daripada Amerika Syarikat selama ini, dan menjadi pihak yang sangat berkepentingan dalam memastikan bantuan ini berterusan.

Sejak 1983, bantuan ketenteraan dari Amerika Syarikat untuk Mesir ialah sekitar AS$1.3 bilion setahun, satu jumlah yang sangat besar, yang secara logiknya mampu menyebabkan perubahan yang besar dan bermakna terhalang.

Bantuan ini kekal pada jumlah yang besar walaupun keseluruhan bantuan untuk Mesir merosot. Untuk 2011, jumlah yang telah diminta untuk tentera Mesir mencecah AS$1.5 bilion.

Kuasa yang memberi habuan ini turut berkepentingan dalam bantuan tersebut, kerana syarat program bantuan ini ialah semuanya perlu dibelanjakan untuk senjata dari AS.

Mohammed dan tentera Mesir walaupun dilihat sebagai pihak di sebelah rakyat, juga tidak bertindak dalam menyaksikan kekejaman rejim Hosni selama ini.

Elit politik dan tentera ialah sebahagian pusat kuasa yang menjadikan Mesir dalam keadaan yang ada hari ini.

Sudah tentu, harapan untuk melihat perubahan tetap wujud, dan tidak ada apa yang pasti dalam tempoh beberapa minggu dan bulan selepas ini.

Tetapi apa yang jelas ialah pihak yang kini berkuasa dalam tempoh peralihan ke arah demokrasi seperti diharapkan rakyat Mesir ialah yang bertanggungjawab membina Mesir di bawah diktator Hosni.

Simbol dan figura kuasa, Presiden Hosni Mubarak telah diturunkan daripada tampuk kekuasaan, tetapi struktur yang membenarkan individu ini berkuasa masih kukuh.

Pelantikan Omar sebagai naib presiden, tekanan oleh kuasa besar yang kelihatan tersekat-sekat dan berperingkat-peringkat dan berhati-hati memberi gambaran kepentingan kuasa besar terhadap Mesir.

Kepentingan tersebut kelihatan masih menjadi faktor utama yang membentuk respons kuasa terbabit dalam menangani perubahan di Mesir.

Selepas 18 hari protes secara berterusan, fasa terbaharu perlu dilalui rakyat Mesir dalam memastikan janji-janji revolusi ditunaikan.

Peraturan-peraturan yang mengekang proses demokrasi yang adil, seperti halangan calon presiden bebas dan tempoh presiden tanpa had perlu dilaksanakan dan pemisahan kuasa yang sebenar perlu terlaksana.

Perkembangan dalam tempoh beberapa minggu selepas ini – terutama melibatkan Omar Suleiman dan pihak tentera – akan memberi beberapa gambaran keadaan Mesir baharu.




Mubarak undur, tentera ambil alih Mesir
Feb 12, 11 12:39am


Presiden Mesir Hosni Mubarak akhirnya meletakkan jawatan dan meminta pihak tentera mentadbir negara itu, umum naib presiden Omar Suleiman.

egypt revolution mubarak steps down crowd in square 1Kenyataan ringkas di stesen televisyen nasional itu dibuat sehari selepas Mubarak bertegas tidak akan melepaskan jawatannya.

Berita pengundurannya itu disambut meriah oleh lebih sejuta rakyat Mesir yang berkumpul di Dataran Tahrir di Kaherah.

Presiden dan keluarganya sebelum itu dilaporkan meninggalkan istana presiden di ibu negara ke Resort Laut Merah Sharm el-Sheihh.

Lelaki yang menerajui Mesir selama 30 tahun dan terlepas dariapda enam cubaan membunuh akhirnya terpaksa akur pada kehendak rakyat yang mahukan perubahan.

egypt revolution mubarak steps down women 1Mubarak, 82, meletakkan jawatan hari ini selepas 18 hari protes antikerajaan tanpa gangguan - terbesar pernah dilangsungkan di negara itu.

Mubarak terhindar daripada banyak serangan sebelum ini tetapi suara rakyat akhirnya membuktikan sesuatu.

Enam kali pembunuh upahan cuba menamatkan riwayatnya. Perang sampai ke pintu rumah.

Jiran mengebom negaranya. Kerajaan pimpinannya hampir muflis. Aktivis berulang kali menyumpahnya di jalan raya. Tetapi Mubarak selama itu terus juga berkuasa.

egypt revolution mubarak steps down flag 1Kebanyakan rakyat Mesir masih belum dilahirkan apabila pendahulunyanya Anwar Sadat dibunuh pada 1981.

Mubarak, ketika itu naib presiden, hanya beberapa meter daripada Sadat, dan turut terkena tembakan di tangan.

Beliau mengangkat sumpah sebagai presiden lapan hari kemudian, pada 14 Oktober 1981.

--dpa

Tiada ulasan: