Jumaat, 18 Februari 2011

TAKZIAH...ALFATIHAH....YANG PERGI TETAP PERGI..YANG LAIN AKAN MENYUSUL.MATI ITU PASTI...BERHENTILAH MELAWAN ALLAH..KITA MELAWAN ALLAH TAK RUGI APA2..

Ibu Mohamad Sabu meninggal dunia
Mohd Sabri Said

TASEK GELUGOR, 17 Feb:
Ibu kepada AJK PAS Pusat, Mohamad Sabu, Halijah Mat, 91, meninggal dunia pada jam 1.30 pagi tadi di kediamannya di Kampung Guar Petai, Tasek Gelugor, Seberang Perai.

Menurut Mohamad, ibunya meninggal kerana sakit tua dan pernah diserang angin ahmar sebanyak tiga kali sebelum ini.

Kali terakhir serangan angin ahmar ialah pada minggu lalu dan dimasukkan ke hospital swasta di Bukit Mertajam.


Guan Eng ucap takziah pada Mohamad Sabu
Mohd Sabri Said

TASEK GELUGOR, 17 Feb: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng sanggup meluangkan masa walaupun sibuk dengan mesyuarat Exco pagi tadi semata-mata mahu mengucapkan takziah kepada Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Mohamad Sabu kerana kematian ibu tercinta, Halijah Mat, 91.

Beliau yang bergegas setelah selesai mesyuarat berkenaan sampai pada pukul 1.15 tengahari iaitu ketika jenazah Allahyarhamuha sedang dikafankan untuk dibawa ke Masjid Padang Menora untuk disembahyangkan selepas solat Zohor.

Turut serta dalam suasana sedih itu ialah Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr Mujahid Yusof Rawa, Adun Jeneri Yahya Abdullah, Adun Kubang Rotan, Nasir Mustaffa, Adun Semangol, Ustaz Ramli Tusin, Pesuruhjaya PAS Negeri Pulau Pinang, Ustaz Saleh Man, Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Rosidi Husain, Yang Dipertua Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (Maipp), Ustas Elias Zakaria.

Hadir sama ialah Timbalan Ketua Menteri 1, Datuk Mansor Othman, Exco Kesihatan, Pembangunan Insan dan NGO Negeri Kedah, Dr Ismail Salleh dan Exco Belia Negeri Kedah, Datuk Dr Hamdan Mohamed Khalib selain Adun Batu Maung, Malik Abul Kasim, di samping Adun Kupang, Johari Abdullah, Adun Bandar Baru, Ustaz Yaacob Husin.

Jenazah Allahyarhamuha disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Padang Menora dengan bacaan talkin oleh iman masjid berkenaan, Haji Ibrahim manakala solah jenazah diimamkan oleh Ustaz Elias Zakaria.

Mohamad ketika ditemui mengucapkan ribuan terima kasih pada semua yang hadir untuk membantu menyelesaikan jenazah ibunya yang meninggal akibat sakit tua pukul 1.30 pagi tadi.

Tidak ketinggalan juga kepada pasukan Unit Amal Kepala Batas dan Tasek Gelugor yang turut serta membantu mengawal lalu lintas dari pagi sehingga selesai urusan pengebumian.



Allahyarhamuha meninggalkan tujuh orang anak iaitu Fatimah, Abdullah, Zainab, Sofiah, Mohamad, Kasim dan Zaleha.

Jenazahnya akan disembahyangkan di Masjid Padang Menora dan dikebumikan selepas Zohor nanti di Tanah Perkuburan Islam di tempat yang sama.

Sementara itu Yang Dipertua PAS Tasek Gelugor, Ustaz Khalid Man ketika dihubungi berharap Haji Mohamad dan keluarganya bersabar terhadap dugaan yang diterimanya.

Semoga rohnya tambah beliau, senantiasa dilimpahi rahmat dan diletakan bersama orang-orang yang beriman.


Menjelang PRU 13, Pakatan harap kesan positif revolusi Arab
Harakahdaily

Sebelum Pilihan Raya Umum ke-12 pada Mac 2008, parti-parti pembangkang yang kini membentuk Pakatan Rakyat bersatu dalam Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil.

Dikenali dengan nama popularnya Bersih, satu perhimpunan besar-besaran berjaya diadakan pada Sabtu, 10 November, 2007 di tengah bandar Kuala Lumpur.

Perhimpunan yang digerakkan oleh PAS, DAP, PKR dan pertubuhan bukan kerajaan itu menjadi perhimpunan yang paling besar sejak protes reformasi pada 1998, dengan kehadiran dilaporkan sehingga 30,000.

Perhimpunan besar itu membina satu sentimen sokongan kepada parti-parti pembangkang yang disaksikan kesannya pada pilihan raya umum tahun berikutnya, yang diraikan sebagai “tsunami politik.”

Kini, menjelang Pilihan Raya Umum ke-13, Pakatan memperoleh satu peluang untuk membentuk sentimen menentang parti pemerintah melalui suasana kebangkitan rakyat di rantau Asia Barat.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dalam satu kenyataan mengulas kebangkitan di Mesir dan Tunisia menggesa kerajaan Barisan Nasional mengambil iktibar daripada peristiwa itu.

Abdul Hadi menggesa kerajaan BN mengambil langkah membebaskan media dan Suruhanjaya Pilihan Raya bagi membenarkan persaingan yang adil dalam proses demokrasi.

Presiden PAS itu mengaitkan apa yang berlaku di Mesir dan Tunisia sebagai berpunca daripada sikap pemerintah yang bersikap kuku besi.

Kaitan antara rejim yang lama memerintah dan menafikan banyak hak rakyat mudah untuk dikaitkan dengan pemerintahan Umno dan BN di negara ini.

Sejak bermula kebangkitan di Tunisia Disember tahun lalu, ramai pihak, sama ada ahli politik mahupun pemerhati politik dan penulis blog mula mengulas isu tersebut, dengan memberi perhatian pada sikap kerajaan yang akhirnya membawa kepada akibat yang disaksikan.

Artikel-artikel di blog dan akhbar parti-parti Pakatan menimbulkan persoalan sama ada hal yang sama boleh berlaku di Malaysia, dengan membuat analogi beberapa isu.

Turut menjadi perhatian popular ialah peranan isteri Presiden Tunisia, Zine al-Abidine Ben Ali, Leila Trabelsi yang dikatakan gila kuasa dan kemewahan hingga akhirnya membawa kepada kemarahan rakyat Tunisia.

Perwatakan dan sikap Leila dikaitkan dengan isteri Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak, Datin Seri Rosmah Mansor yang digelar “wanita pertama.”

Penulis Dr Faisal Tehrani dalam kolumnya di akhbar politik Kabar memainkan kaitan ini menerusi tulisannya.

“Sebuah kerajaan boleh jatuh hanya dengan satu tamparan di pipi seorang penjual buah, dan seorang isteri pemimpin yang kerap berbelanja di luar negara,” tulis Faisal.

Tulisnya lagi, kisah Leila itu hampir sama dengan “isteri pemimpin yang melawat Arab Saudi selama tiga hari bermula 8 Januari, pulang ke tanahair untuk menghadiri majlis perkahwinan kenamaan di Sarawak, lalu ‘Si Leila’ terbang semula ke Asia Barat menyambung ‘urusan pertubuhannya’ selama empat hari di Oman.”

Persamaan-persamaan menarik itu mencetuskan suasana yang negatif bagi pemerintah BN ketika ini, ekoran mudahnya sentimen antikerajaan di Asia Barat itu dibina di sini.

Parti-parti Pakatan kini mengambil peluang perkembangan di Asia Barat dengan mengutarakan persoalan-persoalan demokrasi dan kebebasan yang disekat di negara ini.

Dalam majlis kecil dan besar, Pakatan terus mengemukakan kes di dunia Arab untuk membina sentimen menuntut perubahan yang boleh memanfaatkan gabungan ini dalam pilihan raya umum nanti.

Pada Isnin, 14 Februari lalu, PKR menganjurkan forum membincangkan isu kebangkitan di dunia Arab di sebuah hotel di Ampang.

Dengan kehadiran sederhana, sentimen yang sama dapat diperhatikan pada para hadirin yang sebahagian besarnya ahli dan penyokong parti.

Dua tokoh Pakatan, Datuk Seri Anwar Ibrahim dari PKR dan Datuk Kamarudin Jaffar dari PAS menghadiri majlis itu sebagai panelis.

Kedua-dua bersetuju tuntutan demokrasi di dunia Arab sebagai sesuatu yang telah lama tertahan dan tidak dapat disekat lagi.

Menurut Kamarudin, kebangkitan semua golongan rakyat tanpa mengira agama di Mesir menunjukkan sokongan meluas ke arah perubahan di negara penting dunia Arab itu.

Anwar, yang menarik audiens dengan jenaka mengaitkan rejim-rejim kuku besi itu dengan pemerintahan BN, membina lagi sentimen menuntut perubahan di negara ini, walaupun dalam kalangan yang kecil di majlis itu.

Kaitan-kaitan yang dibuat oleh Pakatan dalam mengulas protes di Asia Barat dilihat dengan kritikal oleh pemerintah, yang mendakwa gabungan pembangkang itu ingin protes yang serupa tercetus di Malaysia.

Pemimpin-pemimpin Pakatan, walau bagaimanapun, hanya mengulas iktibar yang boleh diambil daripada perkembangan itu dan tidak mendorong ahli dan penyokong melakukan protes.

Walau bagaimanapun, kemunculan tajuk protes antikerajaan di Asia Barat, yang kini berterusan dan semakin menarik perhatian, mampu memberi faedah dalam membina sentimen mahu mengubah pemerintah, seperti yang dilakukan melalui perbincangan seperti forum itu dan laporan serta komentar di media Pakatan.

Memandangkan suasana yang terus panas di Asia Barat kini, peluang untuk Pakatan meneruskan pembinaan momentum menuju Pilihan Raya Umum ke-13 terus cerah, mengambil semangat perubahan yang kini melanda dunia Arab.


Persamaan Malaysia dan Mesir adalah sistemnya - Anwar
Harakahdaily

GOMBAK, 17 Feb: Malaysia dan Mesir mempunyai persamaan yang jelas dari segi sistem walaupun dari segi ekonominya agak berbeza, kata Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kalau di Mesir, sistem satu parti yang berkuasa yang menyebabkan isteri Husni Mubarak iaitu Susan dan anaknya, Gamal, menjadi kaya raya.

Di Malaysia juga, kata Anwar, mempunyai sistem yang sama iaitu satu parti yang kekal berkuasa mengkayakan sanak saudara kepada pemimpin negara yang ada.

"Dari segi ekonomi tak sama tetapi sistemnya sama. Satu parti yang berkuasa, sombong dan angkuh, kayakan anak isteri. Siapakah paling kaya di Mesir, Mubarak. Kemudian Susan isteri dia kemudian anak dia Gamal.

"Di sini, di kalangan umat Melayu beragama Islam, siapa paling kaya...anak Mahathir, Mokhzani. Yang kedua, adik Najib, Nazir
yang ketiga Tan Sri Syed Mokhtar," kata Anwar ketika melancarkan gelombang kedua Kempen Bantah Saman Ekor (KASE) di Gombak malam tadi.

Akhbar Umno, Utusan hari ini menyiarkan di muka depan 10 orang terkaya di Malaysia. Menurut Malaysian Busines sebelum ini, antara yang terkaya di Malaysia adalah Mokhzani Mahathir iaitu di tempat ke 20 terkaya di Malaysia.

Adik Perdana Menteri, Nazir Razak pula di tempat ke 40 terkaya di Malaysia.

Menurut Anwar, di Mesir sekarang, ketika melarikan diri, Mubarak bersama isterinya Susan dan anaknya Gamal membawa 40 - 70 bilion Dolar Amerika.

Di Tunisia pula, apabila Presidennya, Zine El Abidine Ben Ali lari meninggalkan negara itu bersama isterinya, Lella mereka membawa bersama 20 bilion dollar Amerika.

"Di Tunisia, berita Ben Ali sama naik sahaja dengan isterinya....Ben Ali, Lella..lepas itu Ben Ali, Lella, Lella, Lella...macam pernah dengarnya je macam ni ye...di mana?" tanya Anwar dengan diikuti ..."Malaysia, Najib Rosmah," jerit para penonton.

Anwar juga mempertikaikan kenyataan Najib kononnya Malaysia akan bangkrap jika melaksanakan rancangan 'Buku Jingga' yang dikemukakan Pakatan Rakyat.

"Mana ada di dunia negara bangkrap kerana tolong rakyat, yang bangkrap jika kerajaan tekan rakyat," kata Anwar Ibrahim.



Mangsa tembakan kempen guna Facebook
Harakahdaily

TUMPAT, 17 Feb: Satu laman peminat Facebook atas nama 'Keadilan Untuk Allahyarham Sa'aid & Adik Ahmad Nizamudi'n dibuka dipercayai berkaitan kematian seorang lelaki dan anak saudaranya yang ditembak pegawai Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) Pengkalan Kubor semalam.

Sehingga berita ini ditulis, laman Facebook yang meletakkan gambar kad pengenalan mangsa sebagai gambar profil itu kini mempunyai 1,329 pengikut.

Bagaimanapun tiada sebarang maklumat terperinci mengenai pengendali dan laman tersebut disertakan.

Melihat kepada entri terawalnya yang dimasukkan pada jam 4.08 pagi tadi, laman itu dipercayai baru dibuat hari ini.

Semalam, Ahmad Nizamuddin Mohamad, 19, cedera parah selepas terkena dua tembakan di rusuk kanan yang dilepaskan pegawai UPP yang didakwa ingin mempertahankan diri.

Nizamuddin ditembak selepas didakwa menyerang empat anggota UPP di perkarangan Hospital Tumpat ekoran salah faham berhubung punca kematian bapa saudaranya, Said Mat Hassan, 56.

Menurut Ketua Polis Kelantan, Datuk Abdul Rahim Hanafi, Sa'aid ditemui empat anggota UPP dalam sebuah kereta Kancil di tepi jalan di Kampung Wakaf Tin di sini pada jam 7.45 pagi dalam keadaan lemah, berwajah pucat serta mulutnya berbuih.

Katanya, anggota UPP itu turut menemui 20 guni beras siam dalam kereta berkenaan.

Menurutnya, melihat keadaan Sa'aid yang tenat, anggota UPP membawanya ke Hospital Tumpat untuk mendapat rawatan. Said disahkan meninggal dunia sebaik tiba di hospital itu.

Bagaimanapun, khabar angin yang sampai ke pengetahuan ahli keluarganya termasuk Nizamuddin mengatakan Sa'aid meninggal dunia akibat dibelasah anggota UPP menyebabkan mereka bertindak menyerang penguat kuasa berkenaan pada pukul 9.20 pagi.

Ekoran tembakan itu, Nizamuddin dibawa ke Hospital Tumpat untuk mendapatkan rawatan, bagaimanapun dia terpaksa dirujuk ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II) di Kota Baharu kerana keadaannya yang parah.

Sementara itu, dipihak keluarga Allahyarham pula mempunyai versi berbeza berhubung kejadian tersebut.

Menurut mereka, kematian mangsa akibat dipukul dengan teruk oleh empat anggota UPP terbabit.

Penjelasan versi keluarga itu juga turut dimuatkan dalam entri Facebook tersebut.

"Saksi (anak saudara mangsa) yang menyaksikan kejadian pukul hingga mati Allahyarham Sa'aid ditembak sebanyak 2 das tembakan.

"Sebutir peluru mengenai bahagian dada kanan dan sebutir peluru lagi mengenai perut sebelah kiri mangsa. kejadian berlaku sejam selepas Allahyarham Sa'aid di pukul sehingga mati," entri dalam facebook itu dipetik.

Anak sulung Allahyarham, Nik Suriani Sa'aid ketika ditemui Harakahdaily di kediamannya semalam turut melahirkan rasa kecewa dengan apa yang menimpa keluarganya.

Lebih mengecewakan ekoran bapanya dituduh penyeludup beras terbesar di Malaysia itu seperti dilapor beberapa media.

"Saya mahu keadilan diberikan kepada keluarga saya, bersihkan nama baik keluarga saya.

"Buktikan bapa saya penyeludup beras terbesar Malaysia, sedangkan beras yang dibawanya tidak sampai pun RM700 nilainya," katanya.

Husam minta siasat

Kelmarin, kerajaan dan Polis Diraja Malaysia diminta menyiasat lebih terperinci berhubung kes kematian seorang peniaga beras, allahyarham
Said Mat Hassan, 56, termasuk anak saudaranya yang cedera parah terkena tembakan, Ahmad Nizamudi'n, 19.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa, berkata rakyat serta keluarga mangsa ingin
mengetahui punca sebenar kejadian sehingga berlakunya kematian serta tembakan terhadap Riduan.

Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily ketika melakukan lawatan ke atas keluarga mangsa di Unit Forensik Hospital Daerah, Tumpat di
sini malam tadi.

Terdahulu beliau mengunjungi keluarga allahyarham di Kampung Bendang Pak Yong, dekat sini untuk mengucapkan takziah kepada keluarga
terbabit di atas apa yang berlaku.

Husam seterusnya berharap kerajaan melakukan siasatan secara adil serta tidak melindungi mana-mana pesalah dalam kejadian itu.

“Kita juga kesal bagaimana ianya boleh berlaku sehingga mengakibatkan kematian dengan kesalahan hanya menyeludup beras.

“Seorang lagi mangsa ditembak dua das hanya kerana tindakan ‘hilang sabar’ akibat trauma berhubung kejadian yang menimpa keluarga
mereka,”ujarnya.

Menurut Husam perkara itu (seludup beras) memang salah disisi undang-undang, namun amat tidak wajar mereka dihukum sedemikian.

Kejadian dikatakan berlaku kira-kira pukul 8.30 pagi setelah mangsa keluar dari rumah untuk meneruskan kerja hariannya sejak sekian lama
dengan berniaga beras.

Bapa mentua mangsa, Shafie Che Tah, 69, ketika ditemui berkata bagaimanapun menantunya itu akhirnya ditangkap polis Unit Pencegah
Penyeludupan (UPP).

“Dia dipukul hingga pengsan dan dipercayai meninggal dunia selepas itu. Anak saudara allahyarham (Riduan) pula mengamuk apabila melihat
sekumpulan UPP datang ke hospital.

“Saya diberitahu dia ditembak dua das dari pihak UPP dalam pergelutan itu,”ujarnya ketika ditemui.

Riduan kini dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab ll, Kota Bharu.



Jejantas: Surat terbuka Nurul Izzah kepada Datuk Bandar KL
Nurul Izzah

Yang Berbahagia Datuk Seri Ahmad Fuad Bin Ismail

Datuk Bandar Kuala Lumpur

Tingkat 27, Menara DBKL 1

Jalan Raja Laut

50350 Kuala Lumpur

Assalamualaikum w.b.t Yang Berbahagia Datuk Seri Ahmad Fuad ,

PENJELASAN BERKENAAN DENGAN PROJEK JEJANTAS YANG MENGHUBUNGKAN PUSAT KONVENSYEN KL DAN HOTEL IMPIANA KLCC

Dengan hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

Buat pengetahuan pihak Yang Berbahagia Datuk Seri Ahmad Fuad, saya telah melawat projek Jejantas yang menghubungkan Pusat Konvensyen Kuala Lumpur dan Hotel Impiana KLCC, yang telah membawa saya kepada persoalan-persoalan berikut:

1. Merujuk kepada laporan Bernama (terbitan The Star bertarikh 8hb September 2010), yang menyatakan, “Petronas telah menyumbangkan RM100 juta kepada pembangunan kemudahan dua-fasa ini yang menyokong usaha kerajaan bagi menggalak dan merangsang pertumbuhan industri pelancongan. KLCC (Holdings) Sdn Bhd (KLCC), sebuah subsidiari milikan-penuh Petronas telah ditugas mengurus peruntukan tersebut bersama DBKL sebagai penyelaras projek utama untuk laluan pejalan kaki di KL.”;

Adakah DBKL dikecualikan dari meluluskan reka bentuk projek tersebut? Dan jikalau ya, megapakah Sunway Construction Sdn Bhd telah dilantik untuk meneruskan projek jejantas (fasa kedua) dan adakah tender terbuka dilaksanakan sebelum mereka dipilih?



2. Merujuk kepada laporan The Star bertarikh 9 Februari, Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Seri Ahmad Fuad Ismail dan ketua pegawai eksekutif KLCC (Holdings) Sdn Bhd telah “menandatangani surat perjanjian untuk penyerahan jejantas ini dari KLCCH ke DBKL.”; 


Berapakah kos penyelenggaraan kemudahan ini (dan juga jejantas fasa kedua) pada tahun-tahun akan datang, dan siapa yang akan menanggung beban penyelenggaraan tersebut?

Saya amat berharap agar Yang Berbahagia Datuk Seri Ahmad Fuad dapat memberikan respon segera di atas persoalan dan permasalahan yang saya bangkitkan di dalam projek jejantas ini.

Segala kerjasama daripada pihak Yang Berbahagia Datuk Seri Ahmad Fuad, saya dahului dengan ucapan terima kasih dan mudah-mudahan segala kerja kita diberkati Allah S.W.T..

“Bersama Menegakkan Keadilan”

Sekian. Wassalam.

Yang Berkhidmat,

Nurul Izzah Anwar

Ahli Parlimen Lembah Pantai

s.k.

Yang Berhormat Senator Datuk Raja Nong Chik Bin Raja Zainal Abidin

Menteri Wilayah Persekutuan Dan Kesejahteraan Bandar

Pejabat Menteri

Aras 4, Blok 2, Menara PjH

Presint 2 62100 Putrajaya



MP Bakri dihalang ikuti proses cabutan lot tanah
Harakahdaily

MUAR, 17 Feb: Ahli Parlimen Bakri, Er Teck Hwa telah menerima laporan daripada penduduk setempat yang mendakwa wujud penyelewengan dalam proses pemberian tanah di Bukit Naning yang dianjurkan oleh Pejabat Tanah Daerah Muar.

Tanah yang terletak di belakang Klinik Desa, Parit Mohd Zin telah ditawarkan kepada penduduk Bukit Naning untuk tujuan perumahan.

Tanah tersebut telah dibahagikan kepada 28 lot, nombor lot bermula dari PTD8799 sehingga PTD8826. Setiap tanah yang ditawarkan masing-masing kurang daripada satu ekar.

Tawaran tersebut telah dimulakan sejak bulan Mac, 2008 dan pemohon akan ditemuduga pada 24 Jun.

[Gambar: Seorang ahli Umno cuba menghalangkan Er (kiri) meneliti proses cabutan lot tanah.]

Seramai 560 orang penduduk telah memohon tawaran tersebut dan wang sebanyak RM30 telah diserahkan oleh mereka sebagai wang pendaftaran.

Pada 7 Februari 2011, pemohon yang berjaya telah menerima surat rasmi daripada Pejabat Tanah Daerah Muar bahawa cabutan lot tanah akan diadakan di Kompleks Penghulu Ayer Hitam pada jam 9.30 pagi, semalam.

Namun, sebahagian daripada pemohon yang gagal telah mendapati bahawa kebanyakan daripada pemohon yang berjaya dalam pemohonan adalah terdiri daripada mereka yang mempunyai pengaruh politik atau merupakan pemimpin politik tempatan.

Hal ini telah menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan pemohon.

Semalam, Er Teck Hwa yang ditemani oleh pemohon yang gagal iaitu Shamsuddin Buang dan Azman Ibrahim untuk membuat laporan polis di Pondok Polis Bukit Naning.

Selepas membuat laporan polis, Er telah hadir di majlis cabutan yang diadakan di Kompleks Penghulu Ayer Hitam untuk memerhatikan proses cabutan tersebut.

Namun seorang bekas bendahari Umno cawangan telah menghalang Er daripada memasuki kompleks tersebut kerana menurutnya Er tidak diundang.

Namun, Er berkeras untuk masuk ke dalam kompleks supaya dapat meneliti proses cabutan tersebut kerana ia merupakan tanggungjawab seorang wakil rakyat.

Pada hari yang sama, beliau telah membuat laporan polis di Balai Polis Muar kerana dihalang untuk menjalankan tugas rasmi sebagai seorang ahli Parlimen.

Daripada identiti pemohon yang lulus dalam pemohonan, 9 daripada mereka adalah paling disyaki.

Mereka termasuklah ketua dan bekas ketua kampung, pemimpin dan keluarga Umno cawangan.

Walaupun keupayaan kewangan tidak dinyatakan sebagai satu syarat dalam petimbangan tawaran tanah ini, namun sebagai kerajaan yang melaung-laungkan slogan menjaga hak rakyat, keutamaan harus diberikan kepada mereka yang kurang upaya untuk memiliki rumah.

Selain daripada itu, pemohon-pemohon berjaya yang datang daripada keluarga yang sama dan latar belakang politik juga menimbulkan perasaan tidak puas hati kepada pemohon lain.

Pihak berkenaan harus memberikan ulasan penolakan permohonan kepada pemohon yang gagal kerana mereka telah membayar wang pendaftaran sebanyak RM30 dan telah menjalani proses temuduga, atau sekurang-kurangnya pihak berkenaan memberikan surat kepada kesemua pemohon mengenai status permohonan mereka walaupun gagal.

“Proses cabutan harus diadakan di hadapan kesemua pemohon bagi menunjukkan sikap ketelusan pihak penganjur,” katanya.


Tiada ulasan: