Ahad, 27 Februari 2011

JANGAN SAMPAI SALAH GUNA KUASA....ALLAH BOLEH TURUN PELBAGAI MUSIBAH....BANJIR...GEMPA BUMI...WABAK PENYAKIT DLL...KALAU MENYEMPITKAN AGAMA ISLAM...

Jaip ambil alih sementara masjid di Dun Kerdau
Harakahdaily

TEMERLOH, 27 Feb: Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) mengambil alih semua pentadbiran masjid dalam Dewan Undangan Negeri Kerdau daripada ahli jawatankuasa yang dilantik secara sah oleh anak-anak kariah.

Jaip dkatakan telah menghantar Pegawai Agama Islam Daerah ke setiap masjid dalam Dun Kerdau sebagai pegawai sementara masjid di situ.

Sementara itu, Harakahdaily turut mendapat pengesahan mengenai perkara tersebut daripada Imam Masjid Desa Purun, salah sebuah masjid dalam Dun Kerdau, Ustaz Ahmad Nafiri Md Fauzi.

Kata beliau, AJK masjidnya telah dimaklumkan mengenai perkara itu oleh pegawai JAIP bagaimanapun tidak ada sebarang arahan rasmi (bertulis) dikeluarkan.

"Saya diberitahu pegawai itu juga mengarahkan semua program kuliah yang telah (oleh AJK asal masjid) di atur dibatalkan," kata beliau.

Ditanya sehingga bila arahan tersebut, Ahmad Nafiri berkata beliau tidak diberitahu tetapi tidak menolak kemungkinan sehingga berakhir pilihan raya.

Dalam Dun Kerdau terdapat 22 buah masjid, antaranya Masjid Bandar Kerdau, Masjid Seri Ketumbit, Masjid Jengka 22, Masjid Jengka 23, Masjid Jengka 25, Masjid Rumpun Makmur, Masjid Teluk Sentang dan Masjid kampung Desa Purun.

Di Masjid Rumpun Makmur, hasrat beberapa AJK masjid itu untuk meminta Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat menyampaikan tazkirah sebelum solat Jumaat, kelmarin turut tidak kesampaian ekoran perkembangan itu.

Bagaimanapun mereka berjaya meminta Nik Aziz membaca doa dan menyampaikan tazkirah ringkas sejurus selepas sembahyang Jumaat selesai (gambar).

PAS dijangka akan memberi respons berkenaan perkembangan tersebut dalam sidang media sebelum tengah hari ini.

Sementara itu, Timbalan Pesuruhjaya PAS Pahang, Syed Hamid Syed Mohammad dalam reaksi awalnya turut menyelar tindakan itu dengan menyifatkan merampas hak AJK yang dilantik oleh anak-anak kariah.

"Sepatutnya JAIP beri kepercayaan lah kepada AJK masjid-masjid tersebu menguruskan masjid mereka, kalau betulpun hendak ambilalih sementara berbincanglah dahulu dengan AJK untuk mendengar pandangan mereka, bukan dengan keluar arahan seperti sahaja," ujar beliau.


BILA POLITIK TIDAK ADIL DAN BERAT SEBELAH SERTA SALAH GUNA KUASA...AWAS AKHIRAT MENUNGGU UNTUK DIDAKWA ALLAH...BERTAUBAT DAN INGAT MATI...BERTAQWALAH....


Penduduk tegur MB agih biasiswa macam angpau
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 27 Feb: Seorang penduduk kampung melahirkan rasa hairan bagaimana wang biasiswa yang sepatutnya dipohon mengikut prosedur tertentu, boleh diagihkan seperti angpau oleh Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakub kepada penduduk dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Kerdau.

Abdul Aziz Ismail, 55, dari Desa Baru Purun dekat sini berkata, majlis penyampaian berkenaan diadakan di Sekolah Kebangsaan Teluk Sentang kelmarin melibatkan pelajar-pelajar dalam daripada Dun berkenaan.

Tambahnya, wang bernilai RM250 yang dikatakan biasiswa Yayasan Pahang itu diberi dalam sampul surat bersama borang dan baki RM250 lagi akan dibayar beberapa bulan lagi.

“Orang kampung jadi pelik bila MB agih duit biasiswa macam bagi ang pau sebab selama ini penduduk nak minta bantuan tersebut bukan main ketat lagi prosedurnya.

“Tapi kelmarin saya percaya seluruh pelajar dalam Dun Kerdau semuanya dapat duit biasiswa tanpa perlu mengisi borang dan tanda tangan wakil rakyat seperti selalunya.

“Walaupun wang itu memang hak rakyat yang layak menerimanya, tetapi saya percaya akan menyebabkan penduduk yang bukan dalam Dun Kerdau tidak puas hati sebab anak mereka juga layak dapat biasiswa,” jelasnya.

Kelmarin Adnan mengagihkan wang Yayasan Pahang di Sekolah Kebangsaan Telok Sentang kepada pelajar-pelajar anak penduduk kampung tradisional dan penempatan Orang Asli dalam Dun Kerdau.

Selain Teluk Sentang, pelajar-pelajar daripada pusat mengundi Kerai dan Batu Sawar turut dipunggah ke situ. Selain daripada itu, penduduk di tiga kawasan Felda iaitu Jengka 22, Jengka 23 dan Jengka 25 juga turut menerima biasiswa daripada Adnan.

Abdul Aziz berkata, selain Adnan beberapa menteri lain juga turut melawat kawasan termasuk Datuk Seri Shapie Apdal yang menyerahkan kunci perumahan Risda, sedangkan rumah tersebut sudah lama diduduki.

“Saya diberitahu Najib dan Muhyiddin juga sudah diatur programnya bagi menemui penduduk di kawasan kami dan saya yakin mereka juga akan mengagihkan wang kepada orang tua, orang kurang upaya (OKU) dan orang miskin.

“Mungkin turun sekali seumur hidup itu baik bagi penduduk untuk bertemu dan menadapat wang daripada pemimpin, tapi apa yang saya bimbang ialah pada masa depan jika rakyat berada dalam kesusahan atau ada masalah, mereka akan mengharapkan wakil rakyat mereka mati.

“Sebab apabila berlaku PRK, segala yang diminta biasanya akan segera makbul,” ujarnya.



Politik kuno Umno semarak kebencian kaum
Fakhri Ali

KEPALA BATAS, 27 Feb: Sistem politik kuno yang diamalkan oleh Umno dan Barisan Nasional (BN) adalah bersifat perkauman yang sempit dan menyemarakkan kebencian antara sesama kaum dalam negara ini.

Amalan yang dipraktikkan Umno dan BN ini bukan saja merbahaya untuk diamalkan dalam sebuah negara berbilang kaum, malah ia memberi implikasi negatif yang begitu buruk kepada perpaduan dan hubungan antara etnik dalam negara ini.

Ahli Parlimen Parit Buntar, Dr.Mujahid Yusof Rawa berkata demikian ketika berceramah di Dewan Millenium, Kepala Batas malam tadi dalam program Penang Harmoni 2, anjuran Lajnah Penerangan PAS Pulau Pinang.

Menurut Mujahid lagi, Pakatan Rakyat (PR) yang bermati-matian untuk mendapatkan kuasa pemerintahan bukannya untuk menggantikan Umno dan BN dengan menjadikan amalan mereka sebagai ikutan.

Sebaliknya kerajaan PR meletakkan kepentingan semua golongan masyarakat berdasarkan kepada keadilan dan keharmonian kaum yang tidak pernah dilaksanakan oleh Umno dan BN semasa memerintah negara ini.

Katanya lagi, berlakunya perpecahan kaum dalam masyarakat negara ini adalah kerana amalan yang dipraktikkan oleh BN dan komponennya seperti Umno, MCA, MIC dan juga Gerakan yang mengamalkan sikap pecah dan perintah.

"Sikap ini jugalah yang menanamkan sifat kebencian yang boleh menggugat keharmonian dan kesepaduan kaum dalam negara. Apabila Umno bercakap mengenai Melayu, MCA pula bercakap mengenai orang Cina dan MIC bercakap mengenai bangsanya sahaja.

"Ini menimbulkan prejudis suku kaum masing-masing dengan menidakkan keperluan yang semestinya diberikan kepada kaum lain yang terpinggir dan memerlukan," katanya.

Beliau yang juga merupakan Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang mahu rakyat menjadikan kebangkitan di Mesir dan Libya sebagai satu bukti nyata sistem pemerintahan diktator dan tidak adil mampu untuk menumbangkan kerajaan yang ada.

"Umno dan BN juga sudah tidak lama untuk bertahan dalam politik negara ini, setelah dengan jelas memperlihatkan kegagalan mereka untuk membawa reformasi dan keadilan dalam pentadbiran negara selama 53 tahun menjadi pemerintah," ujarnya lagi.

Hadir bersama dalam majlis tersebut ialah Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail dan Ketua Muslimat PAS Pusat dan negeri, Ustazah Noridah dan Ustazah Rahmah Mat Isa.


Melayu Bangkit: Pemuda PAS bantah penglibatan IIM

Calon PAS, media tinjau kedhaifan pekan Kerdau
Harakahdaily

TEMERLOH, 27 Feb: Calon PAS bagi pilihan raya kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri Kerdau, Hassanuddin Salim membawa wakil media yang berkampung membuat liputan pilihan raya di sini meninjau sekitar Pekan Kerdau untuk melihat kedhaifan pembangunan di situ.

Kata penyelaras lawatan tersebut, Hashim Abdullah di kesempatan PRK ini, beliau mahu pihak media sendiri menjadi saksi bagaimana tahap pembangunan di kawasan Kerdau yang kononnya dikatakan maju dan tidak ada masalah.

"Saya harap media melaporkannya untuk membuka mata pihak terbabit. Selama ini sudah lama orang Kerdau menagih pembangunan, tetapi tidak langsung di hiraukan," katanya.

Pekan Kerdau merupakan Pekan lama yang terletak kira-kira 15 kilometer dari bandar Temerloh atau 6 kilometer dari susur keluar Lebuhraya Pantai Timur (LPT).

Pekan yang terletak di antara laluan utama Temerloh-Jerantut ini pernah menjadi penting semenjak tahun 1930-an sehingga 1970-an.

Waktu itu keretapi merupakan perhubungan keperluan utama penduduk berurusan ketika itu.

Bagaimanapun apabila menyaksikan sendiri, pekan ini tidak ubah seperti pekan zaman 40-an, walaupun sudah lebih 50 tahun negara merdeka.

Salah satu lokasi dilawati oleh wakil media bersama calon PAS ialah stesen keretapi Kerdau yang semakin tidak berfungsi dan dhaif.

Sedangkan pernah satu ketika, stesen keretapi Kerdau merupakan antara yang penting kepada masyarakat setempat.

Kewujudan stesen keretapi yang terletak di laluan yang menghubungkan Singapura ke Gemas menuju ke Tumpat hingga ke Hatyai ini pada asalnya menjadi pemangkin kemajuan Pekan Kerdau kerana pekan ini menjadi salah satu tempat persinggahan keretapi untuk mengambil dan menurunkan penumpang.

Malah, sejarah juga mencatatkan apabila Jepun menyerang Malaya melalui Kota Bharu pada 8 Disember 1941, menuju ke Singapura, Kerdau menjadi laluan dan persinggahan mereka.

Namun apa yang dilihat hari ini, stesen keretapi Kerdau sudah tidak lagi berfungsi sebagai perhentian utama.

Tiada kuanter jualan tiket di sini, yang ada hanyalah sebuah bangunan seperti pondok menunggu bas dan tandas awam yang tidak lagi boleh digunakan.

Manakala bangunan asal stesen keretapi ini hanya tinggal tapak yang dinaiki semak samun dan kelihatan sebuah rumah kayu terbiar yang dikatakan pernah menjadi kuarters para pekerja keretapi.

Menurut penduduk di situ, tidak ada usaha untuk memulihara stesen tersebut sama ada untuk tujuan memajukannya atau untuk mengekalkan kesan-kesan sejarah di situ.

Wakil media juga dibawa menyelusuri Pekan Kerdau yang sebahagian besarnya deretan bangunan kayu dua tingkat yang amat usang.

Jelas pekan ini amat ketinggalan, malah melihat aktiviti ekonomi melibatkan penduduk sekitar dan peniaga di situ tidak keterlaluan mengatakan pekan Kerdau tersisih dari arus pembangunan yang diwar-warkan oleh kerajaan kononnya sedang rancak di laksanakan ketika ini.

Walaupun Kerdau hanyalah sebuah mukim dan Dewan Undangan Negeri (Dun), namun dari segi sejarahnya bandar ini pernah menjadi tumpuan utama dan penting kepada penduduk di sini dengan dihuni oleh pelbagai bangsa.

Buktinya di Kerdau pernah diadakan pilihan raya majlis tempatan pada tahun 1959 bagi pentadbiran perbandaran.

Dari segi pendidikan pula, sekolah rendah yang sudah pun dibina oleh pemerintah Inggeris sejak 1906 di situ, menunjukkan masyarakat Kerdau sudah pun dianggap berpelajaran sejak dulu lagi.

Melengkapkan lagi pembelajaran warga tempatan, di situ juga ada pusat pengajian pondok Tuan Guru Haji Ibrahim Mohd Arif (meninggal dunia pada 1978). Beliau merupakan anak murid dan juga menantu saudara Tok Kenali.

Menurut penduduk di situ, pekan Kerdau sebelum ini lebih hidup dan aktiviti ekonominya sangat berkembang.

Antaranya Pekan Kerdau dikatakan pernah menjadi tumpuan orang-orang Kampar yang datang dari Sumatera pada tahun-tahun 1920-an, mereka dikatakan telah membuka gedung-gedung perniagaan.

Selain itu, peniaga-peniaga Cina juga ramai datang menyewa tanah milik orang Melayu tempatan dengan mendirikan deretan kedai.

Pekan Kerdau juga menjadi makin maju selepas Jepun menyerah kalah pada 3 September 1945.

Di deretan kedai itu sudah menempatkan kedai barang keperluan, kedai kopi, tukang emas, tukang besi, tukang zink, tukang jahit mesin padi dan panggung wayang.

Di situ juga terdapat pekan sehari setiap hari Isnin di mana penduduk tempatan dan sekitarnya datang berjual beli dan bertukar barangan.

Bagaimanapun realiti hari ini, Kerdau tidak menunjukkan pernah wujud sebagai sebuah lokasi tumpuan dan maju satu ketika dahulu.

Kebanyakan penghuni di situ hanyalah orang-orang tua, yang banyak meluangkan masa di kedai-kedai kopi.

'Kerdau ini bandar orang pencen, budak-budak semua cari kerja di luar," kata seorang penduduk veteran yang ditemui di pekan itu.

Wakil media juga di bawa meninjau satu-satunya pusat kesihatan yang ada Kerdau.

Bukan sahaja kecil dan usang, sukar bagi sesiapapun untuk memikirkan bagaimana sebuah bangunan kayu yang menjadi tempat operasi pusat kesihatan ini masih di kekalkan untuk menampung hampir lima ribu penduduk di Kerdau.

Selain itu, tiada sebuah pun klinik swasta beroperasi di sini dan juga di seluruh Kerdau.

Kata Hashim, selain daripada pusat kesihatan ini, penduduk terpaksa pergi ke Temerloh untuk mendapatkan sama ada hospital ataupun pusat perubatan swasta di situ.

Di Pekan Kerdau juga, wakil media dibawa ke lokasi pembinaan kuarters anggota polis yang terletak bersebelahan dengan sekolah Cina.

Kuarters polis ini sebenarnya sebuah projek gajah putih di Kerdau, projek untuk membina tiga blok bangunan setinggi empat tingkat itu sebenarnya telah terbengkalai sejak 10 tahun lalu.

Lebih ironis lagi, para penduduk di situ selama ini telah mempersoalkan pembinaan kuarters yang begitu besar di Pekan Kerdau sedangkan anggota polis yang bertugas di situ hanyalah sekitar 13 orang.

Mengulas perkembangan di Kerdau, Pengarah Pilihan Raya PAS PRK Kerdau, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata masih terlalu banyak masalah rakyat setempat yang perlu dibangkitkan kepada kerajaan.

Malah beliau turut membidas sikap sombong Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob yang menyatakan tiada isu perlu dibangkitkan di negeri ini.

"Kami akan memberi maklumat ini (masalah-masalah rakyat) kepada Adnan untuk beliau jawab," tegasnya.

Tuan Ibrahim juga mengharapkan di kesempatan ini, rakyat Kerdau membuat pilihan bijak dengan memilih wakil PAS untuk mewakili mereka dalam Dun Pahang.

"Saya percaya Hassanuddin berkeupayaan untuk membawa suara rakyat Kerdau dalam Dun dan beliau akan menjadi suara pengimbang yang berkesan kepada kerajaan.

"Saya yakin beliau akan memikul tangungjawab untuk menegur serta membetulkan kepincangan yang berlaku dalam urusan pentadbiran negeri supaya kerajaan sentiasa berada dalam landasan yang betul," ujar Tuan Ibrahim.


Suara PAS perlu untuk nasihati kerajaan Melaka
Ahmad Danial

JASIN, 27 Feb: Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad berkata calon PAS yang bertanding pada pilihan raya kecil (PRK) Dun Merlimau mesti menang bagi membawa suara Islam dan menjadi penasihat kepada kerajaan negeri Melaka.

Menurutnya, calon PAS mesti menang bagi menjadi penasihat kepada kerajaan negeri dalam isu-isu melibatkan kedaulatan Islam dan Melayu.

"Majlis Agama Islam Melaka (MAIM) yang dipengerusikan oleh Ketua Menteri Melaka menggunakan wang zakat RM13.8 juta bagi membina Kompleks MAIM, penjualan Tanah Milik MAIM di lot 105 dan lot 106 pecahan kepada PT83 kepada pihak ketiga.

"MAIM juga didapati telah menyerahkan Surat Hak Milik PT83 kepada Regal Merger Sdn Bhd (RMSB) pada 13 Oktober 2006, sedangkan mereka telah tahu bahawa RMSB telah gagal memajukan Kompleks MAIM mengikut perjanjian asal," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar harian Pakatan Rakyat di Markaz Induk PAS di Taman Muhibbah, Merlimau.

Idris juga mempersoalkan mengapa MAIM tidak mengambil tindakan undang-undang kepada RMSB.

Soalnya, apakah individu di dalam MAIM juga mempunyai kepentingan di dalam RMSB.

Menurutnya, terlalu banyak pembaziran yang dilakukan oleh kerajaan negeri, antaranya Litar Go-Kart (RM9.9 juta), Eye On Malaysia (RM8 juta), Monorel Melaka (RM16.5 juta), Lapangan Terbang Batu Berendam (RM190 juta) dan sebagainya.

"Isu-isu pembaziran ini mesti diketengah kepada masyarakat dan di dalam Dewan Undangan Negeri, Adun mesti menasihatkan kerajaan negeri dengan dalil dan hujah," ujarnya.

Selain itu, katanya isu-isu melibatkan diskriminasi campurtangan politik dalam institusi masjid, surau, JKKK dan lain-lain.

"Semua AJK dan pegawai masjid mesti ahli Umno walaupun ada di kalangan mereka yang tidak berkelayakan dan melakukan perkara-perkara yang tidak sewajarnya dilakukan oleh pegawai-pegawai masjid," tambahnya.

Idris berkata semua isu-isu di atas adalah melibatkan isu agama dan Melayu dan ianya mesti dibawa oleh Adun yang beragama Islam kerana isu-isu melibatkan kaum lain dan isu-isu lain boleh di bawa oleh Adun-Adun PR lain yang berjumlah 5 orang.

"Adun BN yang ada di dalam Dewan Undangan Negeri gagal memberikan nasihat kepada kerajaan negeri kerana mereka semuanya tidak berani mengkritik dan menyanggah pemimpin kerana takut kehilangan jawatan," ujarnya.


Bila ditegur, Umno BN makin membazir wang rakyat
Aziz Muda

JASIN, 27 Feb: Para pemimpin Umno BN kini semakin melampau, sehingga sanggup melakukan pembaziran terhadap wang rakyat dengan berleluasa, tanpa memikirkan kesan buruknya kepada rakyat dan negara.

Amat dikesali apabila tindakan tersebut tetap juga dilakukan oleh para pemimpin Umno BN, walaupun telah ditegur secara berterusan oleh pihak pembangkang dengan pelbagai cara.

AJK PAS Pusat, Datuk Seri Ir Mohamad Nizar Jamaluddin berkata, malah lebih dikesali lagi apabila semakin ditegur, semakin menjadi-jadi pula pembaziran yang dilakukan oleh para pemimpin Umno BN, seolah-olah wang rakyat adalah milik peribadinya.

Menurut beliau, untuk menghadapi PRK Dun Merlimau, Kerajaan Pusat dan Kerajaan Melaka turut melakukan pembaziran berleluasa termasuk melakukan pelbagai projek di luar keperluan rakyat dan dengan kos terlalu tinggi pula.

Katanya, antaranya termasuklah pembinaan jeti tercanggih di Merlimau yang melibatkan perbelanjaan amat besar yang sebahagian besar darpadanya masuk ke dalam poket para pemimpin Umno itu sendiri.

"Kita tidak nafikan, jeti perlu dibina untuk kepentingan rakyat terutama nelayan, tetapi tidak sepatutnya dibina jeti tercanggih yang menelan kos jutaan ringgit.

"Sepatutnya hanya dibina jeti yang hanya memenuhi keperluan rakyat sahaja, dengan kos yang berpatutan, kerana wang itu milik rakyat dan perlu dimanfaatkan dalam pelbagai aspek lain lagi untuk kepentingan rakyat," katanya ketika menyampaikan ceramahnya di Merlimau, di sini, malam tadi.

Selain itu, beliau turut kesal apablia Kerajaan Melaka turut melakukan pelbagai pembaziran lain lagi yang sebenarnya merupakan rasuah politik kepada para pengundi di Dun Merlimau yang akan membuang undi 6 Mac ini.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bukit Gantang berkata, kesemua itu dilakukan oleh para pemimpin Umno bagi membolehkan mereka kekal berkuasa, walaupun ia jelas merupakan penyelewengan kuasa dan salah guna wang rakyat.

Menyedari perkara itulah, katanya, tidak hairanlah jika para pemimpin Umno sanggup merampas kuasa dari Kerajaan Pakatan Rakyat yang berada di bawah kepimpinannya di Perak, bagi membolehkan mereka terus mengaut kekayaan dengan cara salah untuk kepentingan diri mereka sendiri.

"Jadi kepada para pengundi pelbagai bangsa di Dun Merlimau, faham dan sedarilah perkara itu. Jika tidak, kita pasti akan terus tertipu dengan sikap hipokrit, tidak bertangungjawab dan sandiwara para pemimpin Umno dan BN," katanya yang pernah menerajui Kerajaan Pakatan Rakyat Perak.

Ceramah tersebut merupakan yang pertama dari PAS dan Pakatan Rakyat selepas penamaan calon Dun Merlimau, semalam, dan dihadiri ribuan penyokong PAS serta Pakatan Rakyat dan penduduk tempatan.

Turut berceramah malam tadi, Bob Lokman yang ternyata turut berbakat besar dalam mengetengahkan pelbagai mesej penting kepada orang ramai walaupun baru pertama kali muncul di pentas politik.


BILA MASA PEMIMPIN DAN@SEMPAT MENADAH KITAB....

Tuduhan Najib memalukan umat Islam Malaysia
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Feb: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) mendesak Najib supaya meminta maaf secara terbuka kepada Dr Yusuf al-Qaradhawi dan Ikhwanul Muslimin kerana menuduh tokoh dan gerakan Islam itu sebagai pengganas dan mendokong keganasan.

Naib ketuanya, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz merasa kecewa kerana ucapan tersebut lahir dari mulut Perdana Menteri Malaysia yang majoriti rakyatnya adalah umat Islam.

DPPWP, katanya kesal bagaimana ucapan sedemikian lahir dari pemimpin negara terhadap tokoh ulama kontemporari yang menjadi rujukan dunia Islam itu, bahkan Malaysia pada tahun lepas telah menganugerahkan Tokoh Maal Hijrah kepada tokoh itu.

“Tuduhan dengan mengaitkan Prof Dr Yusof Al Qaradhawi sebagai pengganas adalah tuduhan berat yang tidak boleh diterima.

“Tuduhan ini juga memalukan umat Islam khususnya di Malaysia,” ujarnya dalam satu kenyataan.

DPPWP, katanya percaya rakyat khususnya umat Islam amat menghormati Prof Dr Yusof Al Qaradhawi, serta kenal dengan peribadi serta doktrin ajaran beliau.

Tambahnya, ratusan bahkan ribuan anak murid telah beliau lahirkan dari Malaysia dan tidak pernah didengari ada kalangan muridnya yang terlibat dengan keganasan.

Selain itu, Perdana Menteri juga menggesa Ikhwanul Muslimin disisih dari agenda perubahan di Mesir kerana terlibat dalam keganasan.

Tambahnya, tuduhan itu sangat berat dan Perdana Menteri perlu buktikan bagaimana Ikhwanul Muslimin boleh terlibat dengan keganasan.

Ikhwanul Muslimin, ujarnya telah menyertai pilihanraya dan proses demokrasi di Mesir secara aman sejak sekian lama dan menjadi oposisi di bawah penerintah rejim Hosni Mubarak.

“Bagaimana Datuk Seri Najib boleh kaitkan pertubuhan ini dengan keganasan?” soalnya.

DPPWP percaya, Najib tidak membaca sejarah perjuangan gerakan Islam itu serta mengenali Prof Dr Yusof Al Qaradhawi secara lebih dekat.

DPPWP juga yakin, Perdana Menteri tidak diberikan nasihat yang betul oleh para penasihat agama beliau.

“Memang wajarlah Datuk Seri Najib bertaubat dengan segera, menarik balik ucapan beliau serta memohon maaf secara terbuka kepada Prof Dr Yusof al Qaradhawi dan Ikhwanul Muslimin,” ujarnya.


Najib didesak tarik balik tuduhan liar
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 27 Feb: Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak supaya menarik balik tuduhan liar yang dilemparkan kepada gerakan Ikhwan Muslimin dan ulama terkenal dunia, Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi.

Beliau menyatakan sebagai merujuk dalam satu laporan berita yang disiarkan dalam laman web National Review Online yang memetik ucapan yang dibuat oleh Najib di Istanbul baru-baru ini yang mendakwa bahawa parti politik Ikhwan Muslimin terlibat dengan keganasan dan sifat ekstremis.

Jelasnya, Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi yang juga Pengerusi Kesatuan Ulama Sedunia pula merupakan seorang tokoh ilmuan yang sangat terkenal seluruh dunia.

“Bahkan segala usaha-usaha yang dilakukan olehnya mendapat pengiktirafan serta penghormatan yang tinggi,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Sempena majlis sambutan Ma’al Hijrah 1431/2009, Timbalan Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah telah berkenan menyampaikan Tokoh Ma’al Hijrah Peringkat Kebangsaan kepada beliau atas sifat peribadi unggul dan sumbangannya yang begitu besar dalam agama serta dunia Islam seluruhnya.

Malah, katanya Dr Yusuf Al-Qardhawi selalu berkunjung ke Malaysia untuk menyampaikan ilmu serta bertemu dengan ramai individu, parti politik serta pihak-pihak tertentu.

“Ini membuktikan sifat beliau disenangi dan diiktiraf oleh kerajaan Malaysia,” katanya.

Jelasnya, Ikhwan Muslimin pula merupakan sebuah gerakan Islam yang sah di Mesir malah mereka turut terlibat dan berpartisipasi secara aktif dalam beberapa siri pilihanraya di Mesir.

Tambahan lagi, mereka sering melaungkan tema “Penglibatan dan Bukan Penguasaan” di samping memelihara peruntukan-peruntukan yang termaktub dalam Perlembagaan Mesir.

Walaubagaimanapun, katanya hak dan nilai demokrasi mereka sebagai rakyat dan parti politik yang sah telah dicabul sehingga mereka terpaksa berdepan dengan ancaman, ugutan serta penyelewengan kuasa yang dilakukan oleh pemerintah Mesir.

Menyentuh mengenai kebangkitan rakyat di Mesir, beliau berkata Ikhwan Muslimin berpendapat bahawa segala kerosakan dan pencerobohan yang berlaku adalah disebabkan tindakan kumpulan-kumpulan samseng yang bersengkongkol dengan pihak-pihak tertentu untuk menindas kemahuan rakyat.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Bachok menambah, malah Ikhwan Muslimin turut memberikan penghargaan kepada seluruh tentera Mesir yang berkhidmat untuk menjaga keselamatan dan memelihara keamanan sepanjang tempoh revolusi yang berlaku.

“Ini membuktikan bahawa Ikhwan Muslimin tidak terlibat dengan sebarang bentuk provokasi dan strategi bagi melakukan keganasan dan kekacauan di Mesir,” ujarnya.

Justeru, katanya kenyataan Perdana Menteri itu dilihat tidak cerdik.

“Saya berpendapat Najib harus menarik balik kenyataan tersebut dan meminta maaf kepada gerakan Ikhwan Muslimin dan Syeikh Dr Yusuf Al-Qardhawi segera.

“Jika tidak, beliau telah menunjukkan sikapnya sebagai seorang yang pro kuasa Barat dan takut untuk menzahirkan kebenaran,” tegasnya.


Anda mampu mengubahnya
Datuk Mahfuz Omar

Datuk Solah Mat Hassan, Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia semalam (23/2/2011) terus menggesa semua pemandu dan pemilik kenderaan yang dikatakan memiliki saman tertunggak supaya segera menjelaskannya pada atau sebelum 28/02/2011. Kegagalan menjelaskan saman-saman tertunggak ini akan menyebabkan pemegang lesen memandu dan pemilik kenderaan disenarai hitam dan dihalang daripada memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu bermula 1/3/2011.

Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (KASE) amat kesal dengan kenyataan berbaur ugutan daripada Ketua Pengarah JPJ tersebut. Sebagai seorang penjawat awam, beliau tidak sepatutnya mengugut rakyat yang belum didapati bersalah melakukan kesalahan supaya membayar denda kepada pihak berkuasa.

KASE memohon Ketua Pengarah JPJ dan Kementerian Pengangkutan merujuk kepada kes Leonard Lim Yaw Chiang lwn Director of Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Sarawak & Anor [2009] 6 CLJ 280 yang telah memutuskan bahawa tindakan JPJ menghalang pemilik kenderaan memperbaharui cukai jalan di bawah Seksyen 17(1)(d) Akta Pengangkutan Jalan 1987 (APJ 1987) tanpa siasatan dan alasan yang wajar adalah salah di sisi undang-undang dan bertentangan dengan Perkara 13 Perlembagaan Malaysia.

KASE sedia maklum alasan JPJ tidak mematuhi keputusan kes Mahkamah Tinggi Kuching tersebut tetapi berpendapat bahawa alasan JPJ tidak mematuhi keputusan kes tersebut adalah salah dan menghina Mahkamah. JPJ beranggapan bahawa kes Mahkamah Tinggi Kuching tersebut hanya terpakai kepada pemohon di dalam kes tersebut adalah salah. Alasan JPJ bahawa kes tersebut diputuskan sebegitu kerana isu saman di dalam kes tersebut mempunyai keraguan juga adalah tidak tepat.

KASE ingin memperbetulkan anggapan JPJ dan seterusnya memaklumkan rakyat Malaysia keseluruhannya bahawa keputusan kes Leonard Lim Yaw Chiang tersebut adalah berdasarkan pemakaian Seksyen 17(1)(d) APJ 1987 yang digunakan oleh JPJ ke atas semua pemilik kenderaan untuk menyekat urusniaga dalam memperbaharui cukai jalan. Yang Arif Abdul Aziz Rahim memutuskan seperti berikut:-

The language in s. 17(1)(d) of the RTA should be given a strict and narrow interpretation to avoid injustice done to motorists in that the expression “outstanding matter or case with the RTD or the police relating to any contravention of or offence against the RTA or the CVLBA” should be confined only to a matter or case that has gone to court and in which the applicant had failed to appear to answer the charge on the offence or contravention for which the summons was issued, and also to a matter or case under investigation by the RTD or the police and pending the outcome of such investigation. In this case, there was no evidence that the 2nd respondent had satisfied himself that the applicant had been charged in a court of law for the offence stated in exh. L2 or whether the offence alleged had been proven in a court of law against the applicant.

“Perkara yang belum selesai” hendaklah ditakrifkan sebagai sesuatu perkara yang telah dibawa ke mahkamah dan yang dituduh tidak hadir membela diri. Ini takrifan yang diberikan oleh Mahkamah Tinggi Kuching. Justeru apa alasan JPJ dan Kementerian Pengangkutan menyenarai hitam pemilik kenderaan yang mempunyai Saman Ekor yang tidak pernah dihadapkan ke Mahkamah? Tindakan menyenarai hitam pemilik kenderaan hanyalah semata-mata untuk memaksa mereka mengakui kesalahan dan seterusnya membayar kompaun. Ini jelas bertentangan dengan prinsip keadialan segajat di mana seseorang itu tidak bersalah sehingga dibuktikan bersalah. Tindakan ini juga disebut di dalam kes Leonard Lim Yaw Chiang tersebut.

The blacklisting of the applicant was tantamount to compelling the applicant to admit to the alleged offence and pay the compound. This conclusion seemed to have the support of the Federal Counsel when she told the court that the purpose of s. 17(1)(d) of the RTA is to ensure that a person issued with a traffic summons pays the summons. Clearly, therefore, such purpose of the statutory provision would be an affront to the basic principle of criminal law that a person is presumed innocent until proven guilty.

Ini juga diakui sendiri oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Yang Berhormat Datuk Abdul Rahim Bakri di dalam jawapan lisannya di Dewan Rakyat pada 30/6/2010.

Langkah-langkah yang telah diambil oleh kerajaan, khususnya JPJ ialah melalui inisiatif NKRA yang sedang dilaksanakan sekarang ialah kita sedang mengambil tindakan untuk mengutip saman-saman ini, misalnya melalui tindakan menyekat urus niaga seperti pembaharuan-pembaharuan road tax dan juga lesen memandu untuk membolehkan pemandu-pemandu ataupun pengguna atau pemilik-pemilik kenderaan membayar saman iaitu berasaskan kepada peruntukan seksyen 115, Akta Pengangkutan Jalan 1987 bagi pemandu yang tidak dapat dikesan.

Keputusan Mahkamah Tinggi Kuching dan jawapan Timbalan Menteri ini dengan jelas membuktikan bahawa tindakan menyenarai hitam dan menghalang pembaharuan cukai jalan dan lesen memandu ini semata-mata bertujuan memaksa pengguna dan rakyat mengakui kesalahan dan membayar kompaun. Ini suatu bentuk paksaan dan penindasan terhadap rakyat yang semakin hari semakin dihimpit dengan peningkatan harga barang, harga minyak dan pendapatan yang tidak seberapa.

Justeru KASE mendesak Kemnterian Pengangkutan dan JPJ untuk menghormati keputusan Mahkamah seterusnya menarikbalik tindakan menyenarai hitam dan menghalang pengguna memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu.

Kepada rakyat Malaysia amnya dan pengguna-pengguna yang dinafikan hak memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu, KASE ingin menjelaskan bahawa anda semua dijamin hak oleh Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin kebebasan menggunakan harta benda termasuk kenderaan. Tindakan JPJ menghalang anda memperbaharui cukai jalan adalah bertentangan dengan Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan.

Jika anda dinafikan hak memperbaharui cukai jalan atau lesen memandu, JPJ perlu memberikan alasan bertulis kepada anda di atas penafian itu. JPJ tiada hak menafikan rakyat menggunakan harta mereka. Sebarang perlaksanaan undang-undang perlulah mengikut undang-undang bukan dengan sewenang-wenangnya. Bagi rakyat yang dinafikan hak mereka untuk memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu, mereka boleh menuntut gantirugi di Mahkamah terhadap JPJ di atas kehilangan penggunaan kenderaan mereka yang dijamin oleh Perkara 13 Perlembagaan Persekutuan. KASE sentiasa bersedia untuk membantu golongan tertindas ini samada melalui khidmat nasihat atau tindakan undang-undang terhadap JPJ.

Akhirnya KASE ingin menegaskan bahawa pendirian KASE menentang tindakan senarai hitam dan Saman Ekor ini bukan bermaksud KASE menggalakkan pemandu kenderaan tidak mematuhi undang-undang. Undang-undang dan peraturan jalanraya hendaklah dipatuhi semua pihak termasuk pihak berkuasa yang menguatkuasakannya. Apa yang ditentang oleh KASE adalah penguatkuasaan yang tidak mengikut peraturan dan undang-undang sedia ada. Justeru kepada pengguna-pengguna jalanraya yang teraniaya, sama-samalah kita teruskan bantahan agar saman ekor yang lama dihapuskan. Bantah terus bantah sehingga kerajaan dan JPJ menghapuskannya. ANDA MAMPU MENGUBAHNYA!

Datuk Mahfuz Omar,

Pengerusi

Jawatankuasa kempen Anti Saman Ekor (KASE)



Yuhaizad insan ikhlas, komited berjuang
Hazayani Zakaria

JASIN, 27 Feb: Calon PAS bagi Pakatan Rakyat di Merlimau, Yuhaizad Abdullah seorang aktivis yang komited dan ikhlas dalam perjuangan, kata Ketua Pemuda DAP, Anthony Loke.

Anthony berkata, beliau yakin Yuhaizad mampu membawa masalah rakyat ke Dewan Undangan Negeri (Dun) dengan ikhlas sekiranya memenangi pilihan raya kecil kali ini.

"Memang calon Pakatan Rakyat di Merlimau ini, Yuhaizad seorang aktivis yang komited dan beliau telah banyak berkhidmat untuk PAS dan Pakatan Rakyat.

"Saya juga pernah nampak beliau dalam beberapa pilihan raya kecil yang lepas dan memang beliau seorang insan yang ikhlas dan saya yakin kalau beliau dilantik sebagai wakil rakyat beliau akan menjalankan tugasnya dengan penuh keihklasan," kata beliau ketika ditemui di pusat penamaan calon di Politeknik Merlimau, dekat sini semalam.

Anthony yang juga ahli Parlimen Rasah juga berkata, pemuda DAP menyokong penuh pemilihan Yuhaizad dan akan mengerahkan tenaga semaksimum mungkin bagi berkempen untuk Yuhaizad dan Pakatan Rakyat.

Menurutnya, seperti siri pilihan raya kecil yang lepas, pemuda DAP akan menjalankan siri penerangan termasuk ceramah, ziarah rumah ke rumah dan mengedarkan risalah berkaitan tawaran Pakatan Rakyat.

"Seperti pilihan raya yang lepas kita memberikan komitmen yang tinggi sebagai rakan dalam Pakatan Rakyat dan pemuda DAP bersama DAP pusat akan memberikan sokongan dan bantuan kepada DAP Melaka yang dipertanggunjawabkan untuk membantu kempen pilihan raya kecil ini.

"Kita akan turun bersama dalam siri penerangan, pergi rumah ke rumah dan edar risalah," katanya.

Tambahnya, perkara yang paling penting selain mebantu kemenangan calon Pakatan Rakyat, rakyat di Selatan tanah air perlu diberikan pendedahan mengenai salah laku Umno BN kerana mereka masih terkongkong di bawah pemerintahan BN.

"Apa yang penting kita perlu beri pendedahan kepada rakyat kursusnya pengundi di Selatan Malaysia kerana negeri-negeri ini masih dikuasai BN dan kubu kuat mereka.

"Kita perlu jalankan lebih banyak penerangan, perlu dedahkan mereka dengan maklumat berkiatan kepincangan BN dan perlu menjelaskan dasar-dasar dan komitmen Pakatan Rakyat kerana ada yang masih yang tidak faham mengenai kerjasama Pakatan Rakyat," katanya.

Perkasa di Merlimau bukti Umno lemah

Sementara itu, mengulas mengenai Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) yang dilihat turut membantu kempen BN, Anthony berkata ianya membuktikan Umno lemah dan memerlukan bantuan NGO lain untuk meraih sokongan rakyat.

"Kita tak perlu peduli tentang Perkasa kerana kalau Umno memerlukan Perkasa untuk mendapatkan sokongan orang Melayu ini menunjukkkan kelemahan Umno.

Kehadiran Perkasa juga, katanya hanya akan menakutkan orang bukan Melayu khususnya masyarakat Cina.

"Kalau Perkasa memainkan peranan ini akan menakutkan pengundi bukan Melayu kerana kenyataan mereka yang menakutkan dan menyakitkan orang bukan Melayu terutamanya masyarakat Tionghua.

"Kalau mereka memainkan peranan, dari segi undi bukan Melayu akan lebih memihak kepada Pakatan Rakyat," katanya.

Minggu lalu,Perkasa menganjurkan Program Perdana Perkasa bertajuk 'Membongkar Rahsia Pengkhianat Melayu' di perkarangan rumah seorang penduduk berhampiran Makam Tun Teja, Kampung Pengkalan Samak.

Berucap di ceramah tersebut ialah beberapa penceramah termasuk, Presiden Perkasa Malaysia, Datuk Paduka Ibrahim Ali, Ketua Penerangan, Ruslan Kasim dan Ketua Wira Perkasa Malaysia, Arman Abu Hanafiah.


Kerajaan tidak percaya kepada rakyat Kerdau
Harakahdaily

TEMERLOH, 27 Feb: PAS menyifatkan kerajaan Barisan Nasional Pahang hilang kepercayaan kepada masyarakat Islam di Kerdau apabila meletakkan Pegawai Agama Daerah (Kadi) di setiap masjid dalam Dewan Undangan Negeri (Dun) Kerdau sepanjang tempoh pilihan raya kecil berlangsung di situ.

Kedatangan pegawai agama atas arahan Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) itu dikatakan untuk mengawal sementara masjid yang selama ini diuruskan oleh Ahli jawatankuasa (AJK) yang dilantik oleh anak kariah.

Naib Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, tindakan itu sepatutnya tidak perlu kerana penduduk telahpun melantik pegawai-pegawai agama (AJK masjid) mereka sendiri untuk menguruskan masjid-masjid tersebut.

Selain itu kata beliau tindakan itu juga memberi kesan bukan sahaja kepada masjid-masjid dalam Dun kerdau tetapi turut melibatkan orang ramai di daerah Kadi - kadi itu bertugas.

"Bayangkan dari sudut pentadbiran apabila pegawai agama di arah bertugas ke Kerdau dalam tempoh hampir dua minggu, sudah tentu tangungjawab mereka di daerah mereka bertugas akan terabai.

"Ini pastinya akan menimbulkan masalah di daerah masing-masing dan menyusahkan orang awam yang mahu berurusan dengan mereka," kata Tuan Ibrahim yang juga Pengarah Pilihan Raya PAS Kerdau dalam sidang media hari ini.

Isu pengurusan masjid dalam DUN Kerdau diambil alih sementara ekoran pilihan raya kecil mula menjadi perbualan sejak kelmarin apabila jawatankuasa masjid dimaklumkan perkara itu.

Ekoran itu, semua masjid diarahkan membatalkan program kuliah yang telah diatur sehingga selesai pilihan raya.

Bagaimanapun tiada arahan secara rasmi (bertulis) dikeluarkan. Dalam DUN Kerdau terdapat 22 buah masjid.

Dalam pada itu Tuan Ibrahim turut mengecam tindakan BN yang masih mengunakan premis awam untuk kerja-kerja parti mereka dalam pilihan raya ini. Justeru Tuan Ibrahim mengesa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bertidak segera mengarahkan BN mengosongkan premis-premis tersebut.

"PAS memberi tempoh sehingga hari ini, kalau masih berterusan kami akan membawa perkara ini keperingkat yang lebih tinggi," kata beliau.

Kata beliau, semalam pihaknya telah mengadakan pertemuan dengan pihak SPR dan perkara tersebut telahpun di bangkitkan.

"Kami harap SPR jadi badan yang memastikan peraturan pilihan raya dipatuhi oleh semua pihak, supaya PRK di Kerdau ini dapat berjalan dengan licin" ujarnya.

Tiada ulasan: