Jumaat, 11 Februari 2011

JIKA SEMUA MENGAKU BUKAN VERSI MEREKA....ELOK BERSEPADU UNTUK MELARANG REMAJA ATAU SAPE PUN BUAT MAKSIAT...MORALNYA MMG TAK ELOK....

UM ganggu sidang media pro-M
Abdul Rahim Sabri
Feb 11, 11
5:08pm

Sidang media kumpulan Pro-Mahasiswa (pro-M) Universiti Malaya (UM) yang dijadual jam 11 pagi tadi 'diganggu' oleh pihak keselamatan kampus itu selama 15 minit apabila kumpulan berkenaan diminta bersurai.

Sebelum sidang media itu berlangsung, seorang pegawai keselamatan menghampiri sekumpulan kira-kira 20 mahasiswa yang berkumpul di Gazebo, Kompleks Perdanasiswa UM supaya beredar atau butiran peribadi mereka akan diambil.

NONE"Saya minta kepada semua bersurai. Kalau tidak bersurai, saya akan hantar nama kamu ke HEP (Hal Ehwal Pelajar). Tolong fikir masa depan (kamu) dan emak ayah kamu di rumah," kata pegawai berkenaan.

Sejurus selepas itu, kelihatan lima daripada sepuluh pegawai keselamatan mula butiran peribadi mahasiswa yang masih tidak bergerak. Mereka diberikan kerjasama yang baik dengan masing-masing menunjukkan kad pelajar.

Bagaimanapun, kumpulan pelajar berkenaan berkeras meneruskan sidang media walaupun dilarang.

Ekoran itu berlangsung 'pujuk-memujuk' antara beberapa aktivis pro-M dengan pasukan keselamatan memandangkan pihak media telah hadir untuk membuat liputan.

Di saat itu, jumlah mahasiswa bertambah kepada 40 orang.

'Semua naik ke atas!'

Keadaan menjadi tegang apabila pihak keselamatan enggan bertolak ansur dan membunyikan siren kereta perondanya yang diletakkan berhampiran kawasan tersebut.

Kumpulan pro-M yang akan menghadapai pilihan rayanya pada 21 Februari ini bagaimanapun cuba meneruskan sidang media dalam keadaan bising.

NONEMalah, seorang aktivisnya Mohd Izzuddin Hilmi dengan muka merah padam bertempik: "Semua naik ke atas (Gazebo)!".

Sambil menaiki tangga Gazebo, kumpulan berkenaan bertempik "Student Power" dan "Bangkit Mahasiswa" beberapa kali.

Tidak lama selepas itu, bunyi siren daripada kereta peronda keselamatan itu dihentikan dan pelajar berkenaan meneruskan sidang media berkenaan.

Dalam sidang media itu dalam penuh kepayahan selepas itu, Presiden Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) Ahmad Syazwan Muhammad Hasan mengkritik insiden itu sebagai "kematian demokrasi di kampus".

"Ia sebagai usaha untuk menutup kebebasan bersuara. Nak buat sidang media, disekat, malah nombor kad matrik diambil," katanya dalam sidang media selama 10 minit selepas dihentikan oleh pengawal keselamatan sekali lagi.



P'raya kampus: UM tunduk desakan pro-M
Abdul Rahim Sabri
Feb 11, 11
1:47pm


Pentadbiran Universiti Malaya (UM) akhirnya 'mengalah' dengan tuntutan kumpulan Pro-Mahasiswa (pro-M) kampus berkenaan selepas bersemuka hampir dua jam dengan dengan naib canselor universiti itu Prof Ghauth Jasmon pada Khamis malam.

Presiden Persatuan Mahasiswa Islam Universiti Malaya (PMIUM) Ahmad Syazwan Muhamad Hasan berkata, UM bersetuju memenuhi dua daripada empat tuntutan mereka berhubung pilihan raya kampusnya pada 21 Februari ini.

"Daripada empat tuntutan, dua telah diterima. Dan dua lagi masih tidak dijelaskan (statusnya pada kami). Kami masih belum menerima respons daripada pihak pentadbiran," katanya.

MNONEenurut Ahmad Syazwan lagi, UM akhirnya membatalkan bengkel tiga hari persediaan calon dan serta menggugurkan K Puniamurthy sebagai pengerusi Jawatankuasa Pelaksana Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) selepas perkhidmatan panjangnya selama tiga tahun.

Tempatnya kini diambil alih Pengarah Teknologi Maklumat UM Dr David Asirvatham.

Menurutnya, keputusan hasil pertemuan enam wakil pro-M dengan Ghauth Jasmon dan Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar Prof Datuk Dr Rohana Yusof itu dimaklumkan kepadanya pagi ini.

Menurutnya, Rohana sendiri yang memaklumkannya melalui SMS.

Pembatalan 4E belum jelas


Dalam sidang media di UM pagi tadi, Ahmad Syazwan berkata bengkel yang asalnya dikhususkan kepada mahasiswa itu kini ditukarkan kepada "kursus penerangan perlembagaan" dan terbuka kepada semua pihak, termasuk kakitangan universiti.

Katanya, kehadiran ke majlis tersebut pada jam 9 pagi esok di Dewan Tunku Caselor (DTC) adalah "wajib" kerana ia akan dihadiri oleh Ghauth dan Pengerusi Lembaga Universiti Tan Sri Arsyad Ayob.

Sementara dalam kenyataan akhbarnya yang diedarkan, pro-M universiti itu turut mempertikaikan syarat wajib menjadi calon yang dikenakan, dengan menyertai bengkel persediaan tersebut.

Bantahan lain terhadap penganjuran bengkel itu antaranya:

  • Terdapat beberapa perkara "yang masih mengelirukan", antaranya kelewatan tarikh dan tempat kursus dimaklumkan.
  • Mereka mempertikaikan proses pemilihan apabila calon yang memohon bertanding akan dihubungi semula untuk diberitahu sama ada layak menyertai bengkel itu ataupun tidak.
  • Berlaku berat sebelah apabila terdapat calon lawan mereka daripada kumpulan Penggerak Mahasiswa diterima borang permohonan mengikuti bengkel selepas tamat tempoh.

Sementara itu, tuntutan mereka yang masih tiada keputusan jelas adalah pembatalan pelaksanaan sistem eletronik (4E) dalam proses penamaan, pengundian, bantahan dan rayuan dalam pilihan raya kampus dan permintaan dilanjutkan tempoh empat hari berkempen.




Amalan maksiat: Gabungan gereja berang
Feb 11, 11 1:51pm


Sebuah majlis gabungan gereja hari ini menuntut seorang selebriti meminta maaf atas dakwaan mengaitkan penganut Kristian dengan amalan maksiat.

Tuntutan itu disuarakan oleh Pemuda Majlis Gereja-Gereja Malaysia (Pemuda CCM) hari ini yang mempertikaikan satu kenyataan oleh selebriti berkenaan, Siti Nor Bahyah Mahamood.

NONE Dalam rancangan berkenaan, Siti Nor Bahyah didakwa telah berkata: “Maksiat, disko, 'couple-couple', bersunyi-sunyian, inilah tradisi bagi masyarakat yang beragama Kristian."

Siti Nor Bahyah didakwa telah berkata demikian melalui satu rancangan yang membincangkan hukum sambutan Hari Valentine melalui sebuah televisyen tempatan sebelum ini.

Pemuda CCM menyifatkan dakwaan itu sebagai "tidak bertanggungjawab", "mengaibkan" dan "amat menyakitkan hati" masyarakat Kristian melalui "serangan terbuka ke atas kepercayaan masyarakat lain tanpa fakta yang dikaji dengan teliti."

Menurut kenyataan itu lagi, Siti Nor Bahyah juga telah melandaskan hujahnya dalam rancangan itu "dengan legenda dan kisah dongeng yang tidak disokong (fakta)."

"(Siti Nor Bahyah) juga telah memilih untuk menggunakan ruang awam untuk mencerca ajaran masyarakat lain dengan pandangan yang salah (dan) diperolok-olokkan sebagai fakta," kenyataan itu dipetik.

Tiada asas dalam Kristian

Selebriti berkenaan juga antara lainnya telah menyebut beberapa versi latar belakang sambutan Hari Valentine dalam program berkenaan yang turut disiarkan dalam laman Youtube.

Versi pertama yang disebut oleh Siti Nor Bahyah itu membabitkan amalan penyembahan seorang "dewi cinta" oleh masyarakat Rom kuno.

Salah satu lagi versi yang disebut itu membabitkan sambutan bagi memperingati seorang paderi bernama Saint Valentine yang dibunuh kerana menyebarkan ajaran Kristian.

"Saint Valentine inilah yang memainkan peranan besar menjatuhkan kerajaan Islam di Cordoba, Sepanyol. Jadi kalau kita sambut Valentine's Day, maknanya kita sokong Kristian. Kita sokong Inggeris. Kita masuk sebahagian daripada mereka."

"Yang keempatnya sebab kita tak boleh sambut Valentine ini sebab meraikan burung yang suka mengawan pada 14 Februari. Ini ialah tradisi orang Inggeris," kata Nor Bahyah lagi dalam rancangan berkenaan.

Mengulas lanjut, Pemuda CCM berkata selebriti itu sepatutnya menasihati masyarakat muda supaya bertindak dengan bijak dan tidak dieksploitasi oleh sambutan yang dikomersilkan secara terang-terangan.

Kenyataan itu juga menyebut, Pemuda CCM telah menjelaskan sebelum ini bahawa Hari Valentine dan juga Santa Claus tidak mempunyai asas dalam ajaran Kristian.


Majlis gereja: Hari Valentine bukan amalan Kristian
Feb 11, 11 4:54pm


Majilis Gereja-gereja Malaysia (CCM) hari ini menggesa Majlis Fatwa Kebangsaan menarik balik andaian ke atas ajaran Krisitian dalam satu fatwa yang dibuat pada 2005 berhubung amalan orang Islam dan Hari Valentine.

Setiausaha agunga CCM Hermen Shastri berkata, majlis fatwa itu telah membuat kesimpulan yang salah dengan menyatakan Hari Valentine sebagai satu acara keagamaan Kristian.

Hermen dalam satu kenyataan hari ini berkata kesimpulan itu telah "mengguris perasaan masyarakat Kristian" di Malaysia.

“Hari Valentine merupakan satu amalan sekular, dan ia tidak disambut secara keagamaan di Malaysia atau mana-mana tempat di dunia," katanya.

Jelasnya, walaupun perkataan Valentine itu membayangkan kaitan dengan seorang santo dalam ajaran Kristian, pihak berkuasa gereja Roman Katolik mahupun Protestan tidak menyokong kaitan tersebut.

Hermen juga berkata, saranan bahawa Hari Valentine disambut oleh penganut Kristian dalam fatwa itu merupakan satu tindakan "tidak adil" dan "mengelirukan."

Pada 2005, Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan satu fatwa yang menghalang orang Islam daripada menyambut Hari Valentine kerana sambutan itu didakwa "bertujuan untuk melekakan serta merosakkan aqidah dan akhlak masyarakat Islam."

Fatwa yang dikeluarkan itu menyebut: "Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah dilarang oleh Islam yang jelas bercanggah dengan aqidah, syariah dan akhlak Islamiah."

Dalam alasan yang dikemukakan bersama fatwa berkenaan, majlis tersebut turut menyebut mengenai seorang santo berpengaruh bernama Velentino pada waktu pemerintahan Ratu Isabelle di Sepanyol.

"(Valentino) merupakan antara orang terpenting yang menghancurkan tamadun Islam di Sepanyol. Oleh itu ratu Isabella telah menetapkan 14 Februari sebagai hari menginati kemenangan kristian terhadap Islam.

"Maka barangsiapa yang merayakannya seolah-olah ia bergembira dan merestui ke atas kekalahan orang Islam di Sepanyol," dokumen tersebut dipetik.





Jejantas RM70k: Sikap membisu menteri dibidas
Zaidatul Syreen Abdul Rashid
Feb 11, 11
1:22pm


Ahli parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar hari ini melawat semula jejantas berhawa dingin sepanjang 142 meter yang menghubungkan sekitar KLCC di ibu negara dengan nilai RM70,422 semeter atau RM10 juta.

"Saya masih tertanya-tanya, apakah nilai sebenar bagi pembinaan jejantas ini?” katanya sambil menyifatkan kos pembinaan jejantas itu sebagai terlalu tinggi dan berkata beliau akan menimbulkan perkara itu pada sidang parlimen minggu depan.

"Selain daripada kos bangunan itu, ia juga dilengkapi sistem penghawa dingin dan eskalator, jadi berapa pula kos penyelengaraanya?

NONE"Adakah terdapat alternatif yang lebih murah yang boleh digunakan?” kata Nurul Izzah kepada wartawan ketika melawat kawasan itu di Jalan Pinang, Kuala Lumpur pagi ini.

Fasa pertama projek jejantas ini menghubungkan KLCC dengan Hotel Impiana.

Menurut Nurul Izzah, beliau masih menunggu Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik menjawap soalan-soalan yang dikemukakannya.

"Sehingga hari ini, saya masih belum menerima sebarang maklumbalas dari Raja Nong Chik mahupun daripada Datuk Bandar (Kuala Lumpur Datuk Seri Ahmad Fuad Ismail), katanya.

Selasa lalu, Nurul Izzah mempertikaikan kewajaran RM10 juta dibelanjakan bagi membina jejantas berhawa dingin yang hanya sepanjang 142 meter itu.

Enam lagi jejantas yang serupa dijadualkan dibina menghubungkan Pasar Seni LRT-Dayabumi; bangunan utama DBKL -pusat membeli-belah Sogo; Stesen KTM Komuter-Bandaraya LRT; Jalan Sultan Ismail-Maju Junction-Medan Tunku monorail station; Plaza Rakyat-terminal bas Puduraya; dan Masjid Albukhari-stesen LRT Hang Tuah.

Syarikat Prasarana Sdn Bhd (Prasarana) dilaporkan membelanjakan kira-kira RM60 juta untuk membina enam jejantas berkenaan yang merupakan sebahagian daripada projek sepanjang 12kilometer.

Projek yang masuk fasa kedua itu, dilaporkan dibiayai Petronas dengan sumbangan RM100 juta untuk laluan sepanjang enam kilometer manakala bakinya dibiayai oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan syarikat-syarikat swasta.






Isu Valentine: Yen Yen terima ratusan panggilan
Feb 11, 11 4:43pm


Cadangan 'kekang aktiviti tidak bermoral' oleh Pemuda PAS menyebabkan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen menerima ratusan panggilan telefon daripada mereka yang bimbang dengan perkara itu.

Mendedahkan perkara tersebut kepada pemberita di Kota Baharu hari ini, Menteri Pelancongan itu berkata panggilan terbabit datang daripada pelbagai pihak termasuk pelancong asing.

"Para pemanggil berasal dari industri pelancongan luar dan dalam negara. Kenyataan tersebut boleh menyebabkan ketakutan atau kebingungan pada pelancong asing untuk datang ke negara kita dan perkara itu akan membuat mereka berfikir dua kali untuk mempromosikan Malaysia," katanya.

Ng yang ditemui selepas Majlis Riang Ria Tahun Baru Cina, berkata keadaan itu menunjukkan kenyataan Ketua Dewan Pemuda PAS Nasrudin Hassan tersebut boleh membawa kesan buruk kepada sektor pelancongan negara.

Nasrudin sebelum ini dilapor meminta negeri-negeri yang ditadbir Pakatan Rakyat melaksanakan kempen mengekang gejala tidak bermoral pada Hari Kekasih yang disambut masyarakat dunia pada setiap 14 Februari.

Mengulas lanjut, Ng berkata beliau tidak nampak kewajaran melaksanakan kempen sedemikian yang boleh mencetuskan rasa tidak senang kepada pelancong asing di negara ini.

"Mengapa ada keperluan untuk memiliki polis moral berlari-lari dan meletakkan ketakutan pada pelancong asing yang akan berasa tidak selesa untuk menikmati percutian mereka di Malaysia," katanya.




Nik Aziz kesal banyak tandas masjid di Kelantan kotor
Feb 11, 11 3:55pm


Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui kebanyakan tandas masjid di negeri ini masih kotor kerana tiada peruntukan untuk menyelenggarakannya.

Mursyidul Am PAS itu turut kesal dengan tindakan umat Islam di Kelantan yang mengabaikan aspek kebersihan di tandas masjid, kerana keadaan tersebut memberi gambaran negatif kepada pelawat sekali gus menjejaskan imej agama Islam yang mementingkan kebersihan.

"Kita akui tahap kebersihan kebanyakan tandas di masjid-masjid di negeri ini masih rendah kerana jawatankuasanya tidak mengendalikannya dengan baik disebabkan tiada peruntukan khusus untuk penyelenggaraan," katanya ketika menyampaikan kuliah Jumaat di Medan Ilmu, di Kota Bharu hari ini.

Nik Abdul Aziz seterusnya meminta jawatankuasa masjid agar menyediakan peruntukan khas bagi memastikan tandas dan bilik air di masjid-masjid di negeri itu sentiasa bersih dan memberi keselesaan kepada jemaah dan pengunjung.

Beliau turut meminta umat Islam menjimatkan peruntukan untuk sambutan seperti Maulidur Rasul dan menyumbangkan sebahagian daripadanya ke masjid bagi tujuan penyelenggaraan tandas.

"Masalahnya sekarang tiada peruntukan khusus untuk membayar gaji kakitangan untuk menjaga kebersihan tandas di masjid, menyebabkan masalah kekotoran tandas masjid tidak dapat diatasi sejak sekian lama," katanya.

Nik Abdul Aziz sebelum ini pernah meluahkan kekecewaannya berhubung tahap kesedaran masyarakat Kelantan yang masih rendah dalam menjaga kebersihan persekitaran mereka.

--Bernama





S'gor bangun pengkalan data pekerja Indonesia
Feb 11, 11 4:24pm


Kerajaan Selangor menjalinkan kerja sama dengan sebuah Gabungan Pelaksana Penempatan Tenaga Kerja Indonesia Swasta (PPTKIS) untuk membangunkan pengkalan data tenaga kerja untuk membekalkan pekerja dari negara berkenaan kepada syarikat yang beroperasi di Selangor terutama bagi sektor perindustrian.

Anak syarikat milik penuh Kerajaan Selangor, Pusat Pelaburan Negeri Selangor Berhad (SSIC Berhad) diberi tanggungjawab membangunkan pengkalan data ini dan akan menjadi pusat sehenti bagi mendapatkan tenaga kerja Indonesia.

NONEMenteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, berkata apabila pengkalan data ini siap sepenuhnya, syarikat-syarikat tempatan dan antarabangsa yang memerlukan pekerja asing yang sah, boleh menggunakan khidmat yang disediakan SSIC.

“SSIC akan bertindak sebagai fasilatator dan dengan adanya pangkalan data ini, urusan pengambilan pekerja dari Indonesia menjadi lebih mudah dan teratur,” kata Menteri Besar sambil berterimakasih kepada Kementerian Tenaga Kerja Indonesia dan Dewan Perniagaan dan Perdagangan Jakarta yangmemberi persetujuan kepada kerja sama tersebut.

Beliau berkata demikian pada majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara SSIC dan Gabungan PPTKIS di Hotel Sultan, Jakarta hari ini. Gabungan PPTKIS melibatkan lima syarikat swasta Indonesia yang terlibat dalam pembekalan tenaga kerja di Malaysia.

Majlis itu turut disaksikan Timbalan Menteri Tenaga Kerja Indonesia Jumhur Hidayat dan exco kerajaan Selangor Teresa Kok, Dr Xavier Jayakumar, Dr Halimah Ali dan Ketua Pegawai Eksekutif SSIC, Datuk Mohd Jabar Ahmad Kembali.

Penempatan pekerja RM1.2 bilion

Tan Sri Abdul Khalid berkata usaha ini bukan sahaja memastikan bekalan tenaga pekerja tanpa gangguan mengelakkan tetapi juga memantau sama ada pekerja yang diambil adalah sah atau tanpa izin.

Ini, tambahnya, secara langsung dapat memantau kegiatan permerdagangan manusia.

“Selangor adalah kerajaan negeri pertama di Malaysia yang telah menubuhkan Majlis Anti Pemerdagangan Manusia untuk mencegah pemerdagangan manusia dan ini adalah salah satu tindakan dalah usaha kerajaan negeri,” kata beliau.

Sementara itu, menteri besar juga mengumumkan projek pembinaan penempatan pekerja di Sungei Way Free Trade Zone di Petaling Jaya yang boleh menempatkan lebih 10,000 pekerja.

Penempatan ini adalah salah satu kemudahan dalam projek besar “PJ Elevated City” yang bernilai RM1.2 bilion diatas tanah keluasan 20 ekar. Kemudahan yang lain termasuk pusat perniagaan komersil, pejabat korporat, dan hub kenderaan.

“PJ Elevated City ini akan menjamin keselesaan kepada pekerja asing demi menjaga kebajikan mereka,” kata Khalid.

Cadangan penubuhan pangkalan data ini timbul selepas SSIC menjalankan kaji selidik yang mendapati keperluan tenaga kerja asing dalam sektor perindustrian bagi tempoh tiga tahun akan datang adalah tinggi.

Kaji selidik itu mendapati, bagi tempoh Jun 2010 hingga Disember 2010, seramai 7, 110 pekerja tidak mahir diperlukan bagi sektor perindustrian di Selangor, manakala pada 2011 seramai 13,031 pekerja diperlukan dan 0,815 pekerja pada 2012.

Sektor perindustrian berasaskan elektronik paling banyak memerlukan tenaga kerja mahir dan tidak mahir berdasarkan ramalan pengeluaran yang dijangka meningkat pada tahun-tahun akan datang.

Selangor menyumbangkan 35 peratus pendapatan Malaysia dan sektor perindustriannya adalah yang terbesar di negara ini.


--Bernama




Rais luah rasa jijik terhadap Malott
Feb 11, 11 3:35pm


Kritikan bekas duta Amerika Syarikat ke Malaysia, John R. Malott, terhadap negara ini disifatkan sebagai luahan perasaan seseorang yang sudah ketinggalan zaman.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim berkata sebagai seorang diplomat, Malott tidak seharusnya memihak ataupun mempunyai pendirian yang jelas menunjukkan lunas politik beliau.

"Semasa beliau menjadi duta di Kuala Lumpur, Malott mengecapi segala kemodenan dan kemajuan tanah air kita, tinggal lagi beliau memang meminati pembangkang. Jadi, kita meluahkan perasaan jijik dengan duta seperti itu.

"Kita harus melihat beliau sebagai pengamal politik yang tak ada kurang atau lebih daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim atau sebagai salah seorang (anggota) PKR di Kuala Lumpur," katanya kepada pemberita selepas menerima kunjungan hormat Presiden MIC Datuk G. Palanivel di pejabatnya di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas sebuah artikel bertajuk "The Price of Malaysia's Racism" dalam The Asia Wall Street Journal baru-baru ini yang mana Malott mengkritik gagasan 1Malaysia yang diilhamkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Malott antara lain berkata ketegangan kaum dan agama lebih tinggi pada masa kini berbanding sebelum Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil alih jawatan Perdana Menteri pada 2009.

Rais berkata kritikan Malott itu tidak berasas kerana sistem keadilan, sistem Parlimen dan pendidikan negara mewujudkan warga gagasan 1Malaysia itu, adalah satu realiti yang tidak difahami oleh orang seperti Malott.

"Saya berasa agak ganjil kenapa The Asia Wall Street Journal sanggup mengeluarkan artikel seperti ini," katanya.

Rais berkata artikel itu merupakan satu tulisan yang mempunyai tujuan politik kotor.

- Bernama





Pembikinan sebuah negara polis
Feb 11, 11 10:24am


Pengarah Suara Anak Malaysia (Suaram), Dr Kua Kia Soong berkata, walau sehebat mana Tun Dr Mahathir Mohamad cuba membersihkan imejnya berhubung Ops Lalang 1987, ia hanya akan mendedahkan banyak lagi kebenaran ketika insiden itu berlaku.

apcet II 221209 kua kia song"Setidak-tidaknya satu fakta menonjol. Dr Mahathir sekarang tampaknya malu kerana peranannya dalam Operasi Lalang dan beliau hanya membenarkan tindakan pengecutnya itu selepas dua dekad lamanya," kata Dr Kua dalam satu kenyataan media.

Kenyataan Dr Kua itu terbit susulan daripada kenyataan mantan Ketua Polis Negara , Tan Sri Hanif Omar yang berkata Dr Mahathir tidak pernah mengarahkan penangkapan pembangkang secara beramai-ramai di bawah Ops Lalang.

"Pertama-tamanya, apa yang kita harapkan dari seorang bekas IGP yang bersara daripada jawatan tertinggi dalam jabatan polis dan menjadi ahli lembaga pengarah syarikat yang berkaitan dengan perjudian seperti Genting Higland.

"Ada dua isu di sini, etika pegawai atasan dalam kerajaan yang menyertai syarikat yang akan memberikan kesan kepada jabatan tempat beliau bertugas sebelum itu, dan yang kedua, sikap hipokrit melarang pekerja Islam bekerja di syarikat yang menyediakan arak namun membolehkan golongan elit Muslim masuk ke tempat perjudian," tulis Dr Kua.

ops lalang 261005 star front pageKatanya, yang aneh, orang seperti Hanif Omar bermati-matian mendakwa beliau merupakan pemimpin pasukan polis ketika itu dan dengan penuh tanggungjawab menjalankan tugas dalam Operasi Lalang tanpa menerima sebarang arahan mahupun tekanan politik oleh Mahathir yang ketika itu adalah menteri dalam negeri.

" Tapi adakah (Mahathir) boleh lepas dari tanggungjawab walaupun bekas IGP dengan begitu hebat tampil ke hadapan dan mendapatkan kredit untuk itu?" soal Dr Kua terhadap tindakan Dr Mahathir yang terus-terusan cuba berselindung.

Malah Mahathir sebelum ini dilaporkan berkata, beliau telah bertemu dengan pembangkang dan menyakinkan mereka bahawa mereka tidak akan ditangkap.

Bahkan mantan perdana menteri itu juga mendakwa, beliau tidak boleh berbuat apa-apa selain patuh dengan tindakan pihak polis.






Nasrudin nafi akan adakan pemeriksaan Valentine
Feb 11, 11 10:03am


Ketua pemuda PAS, Nasrudin Hassan menafikan laporan yang mendakwa beliau mengatakan pihak berkuasa agama di negeri Pakatan Rakyat akan menjalankan pemeriksaan terhadap pasangan pada malam 14 Februari ini, lapor Harakahdaily.

Sebaliknya, katanya, pemuda PAS sedia memberi kerjasama kepada mana-mana kerajaan negeri khususnya Pakatan Rakyat dalam usaha membendung perbuatan tidak bermoral masyarakat pada malam hari Valentine.

NONE"Saya tidak jahil tentang autoriti dan bidang kuasa yang ada pada kerajaan negeri.

"Saya tidak buat arahan kepada kerajaan negeri supaya ikut pemuda PAS.

"Wartawan yang menelefon saya itu telah tersalah faham," katanya.

Menurut Nasrudin, tawaran bantuan pemuda PAS itu amalan rutin mereka yang sering kali turun menyebarkan risalah dakwah kepada masyarakat khususnya yang beragama Islam pada malam sambutan tahun baru atau hari Valentine, agar mereka tidak melakukan perbutan tidak bermoral.

AFP dalam laporan Rabu lalu meletakkan tajuk “Pakatan states plan Valentine's Day crackdown”.

Agensi berita itu memetik kenyataan Nasrudin sebagai berkata bahawa pihak berkuasa agama di Kedah, Pulau Pinang, Kelantan and Selangor akan mengadakan pemeriksaan terhadap mana-mana pasangan pada malam 14 Februari ini.

Sejak kenyataan itu disiarkan, Nasrudin menerima kritikan dan bidasan hebat dari pelbagai pihak termasuk rakan komponen parti Pakatan Rakyat lain termasuk DAP.

Mereka mendakwa perkara tersebut tidak pernah dibincangkan bersama dalam mana-mana mesyuarat Pakatan Rakyat.

Pemuda PAS juga dakwa mereka, telah melangkaui bidang kuasa kerajaan negeri dengan mengeluarkan 'arahan' tersebut.

valentines day 200209 01Bagaimanapun, Nasrudin menafikan laporan berkenaan dan mendakwa berlaku sedikit salah faham dalam laporan agensi berita itu.

"Saya hanya menyatakan kami bersedia bekerjasama dengan negeri yang mempunyai hasrat yang sama dengan kami.

"Saya yakin tidak ada negeri yang suka gejala sosial berleluasa, termasuk DAP Pulau Pinang.

"Jadi atas dasar itulah kami membuat tawaran untuk membantu kerajaan negeri, itu pun kalau mereka mahu," katanya.

Majlis Fatwa Kebangsaan sebelum ini telah memfatwakan haram bagi umat Islam menyambut hari Valentine atau hari kekasih pada setiap 14 Februari.

Tiada ulasan: