Jumaat, 25 Februari 2011

BILA FITNAH...MENGADU DOMBA DIGUNAKAN....MEREKA TAK TAKUT HUKUM ALLAH....YANG PENTING MENANG WALAUPUN ISTIDRAJ

Hasutan melampau warnai Kerdau
Harakahdaily

TEMERLOH, 25 Feb: PAS menyifatkan penerbitan dan penyebaran risalah bertajuk Kalau Program 100 Hari Pakatan Rakyat Dilaksanakan oleh pihak tertentu merupakan hasutan melampau terdapat PAS dan Pakatan Rakyat pada pilihan raya kecil (PRK) Dun Kerdau.

Pengarah Pilihan Raya PAS PRK Kerdau, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, penyebaran risalah itu jelas menunjukkan bahawa pihak lawan amat takut dengan program 100 Hari Pakatan Rakyat melalui Buku Jingga.

“PAS hari ini menerima satu risalah yang berbau hasutan dan melahirkan dukacita terhadap penyebaran,” ujarnya pada sidang media di Markas Induk PAS PRK Kerdau, dekat sini, pagi ini.

(Gambar: Tuan Ibrahim menunjukkan sebahagian kandungan risalah berkenaan.)

Turut serta pada sidang media itu ialah Setiausaha dan Pegawai Media PAS Pahang, Roslan Zainal dan Hashim Abdullah.

Katanya, risalah yang diedarkan kepada para pengundi itu menggambarkan satu hasutan yang melampau, seolah-olah akan berlaku satu suasana huru hara dan kekejaman yang disertai gambar potong kepala.

“Risalah ini diletakkan logo Pakatan Rakyat yang saya fikir sebagai satu pencabulan atau hasutan kepada rakyat.

“Kita akan membuat satu laporan polis pada hari ini berhubung dengan penyebaran risalah yang berbau hasutan ini,” ujarnya yang juga Naib Presiden PAS.

Tambahnya, risalah itu telah diedarkan kepada para pengundi di kawasan Dun Kedau dan PAS menafikan ia adalah daripada Pakatan Rakyat.

Tegasnya, risalah yang mengandungi lapan halaman itu merupakan satu tuduhan dan tohmahan bagi menjawab isu 100 Hari janji Pakatan Rakyat.

Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang memberitahu sedangkan Buku Jingga akan diedar dan dilancarkan pada sebelah malam 26 Februari ini.

“Belumpun Buku Jingga dilancarkan, serangan terhadapnya telah dibuat,” ujarnya.

Ini, katanya menggambarkan ketakutan Barisan Nasional terhadap Buku Jingga.


Adnan tidak tahu Buku Jingga

Harakahdaily

TEMERLOH, 25 Feb: Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob tidak mengetahui apa sebenarnya Buku Jingga yang mengandungi program 100 Hari Pakatan Rakyat.

Pengarah Pilihan Raya PAS PRK Kerdau, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, ini berdasarkan kepada kenyataan Adnan yang disiarkan akhbar Sinar Harian hari ini.

Beliau yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang menyatakan demikian dengan merujuk kepada laporan akhbar itu di muka surat P3 di bawah tajuk "BN tidak gentar siapa calon pembangkang" (gambar .

Laporan itu memetik kenyataan Adnan yang mengatakan "saya amat mengalu-alukan pengeluaran Buku Jingga yang kononnya membongkar segala kelemahan pentadbiran Kerajaan Pahang dibawah pimpinan saya. Malah kepada rakyat Buku Jingga kedua akan saya keluarkan untuk menjawab segala tomahan tersebut termasuklah kelemahan pengurusan kewangan dan sebagainya".

“Saya fikir sebenarnya MB tidak tahu apa sebenarnya buku Jingga,” kata Tuan Ibrahim pada sidang media di Markas Induk PAS PRK Kerdau di pekan Kerdau, dekat sini, pagi ini.

Katanya, berdasarkan kenyataan Adnan itu menggambarkan bahawa menteri besar itu tidak mengetahui apa sebenarnya kandungan Buku Jingga.

“Apa yang beliau (Adnan) anggap Buku Jingga adalah serangan daripada PAS kepada kerajaan negeri Pahang sedangkan Buku Jingga tiada kena mengena dengan kerajaan Pahang, dia (Buku Jingga) bersifat tawaran 100 hari Pakatan Rakyat.

“Saya fikir maklumat itu perlu menggambarkan Menteri Besar yang ada tidak tahu menahu Biku Jingga hingga mahu mengeluarkan pula ‘Buku Jingga kedua’ bagi menjawab ‘Buku Jingga pertama’,” ujarnya yang juga Naib Presiden PAS.


Pentadbir universiti jangan jadi tali barut Umno

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 25 Feb: PAS mengharapkan pentadbir universiti jangan menambahkan lagi keahlian dalam komponen Barisan Nasional (BN).

Justeru, Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad meminta pentadbir universiti tidak menjadi tali barut Umno BN di negara ini.

Di luar kampus, katanya demokrasi berada di padang yang tidak sama kerana SPR yang menjadi budak suruhan Umno.

“Jangan cemarkan menara ilmu dengan bersikap seperti jawatankuasa kampung Umno yang melakukan diskriminasi kepada penyokong pembangkang ketika memberi subsidi beruk dan baja,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, pembatalan keputusan 11 kerusi Majlis Perwakilan Pelajar Universiti Putera Malaysia daripada Pro Mahasiswa merupakan sejarah hitam dan tindakan yang melampau.

PAS, katanya ingin mengingatkan kepada pihak universiti bahawa mahasiswa bukan manusia yang boleh dicucuk hidung kerana mereka ialah insan yang terpilih di kalangan 27 juta rakyat di negara ini.

“PAS hendak menasihatkan pihak pentadbir tumpulah kepada usaha untuk mengangkat darjat ilmu di menara gading.

“Universiti perlu fokus kepada tugas melahirkan generasi yang berilmu dan beramal untuk berbakti kepada agama dan negara,” ujarnya lagi.

Menurutnya, jika universiti tidak fokus kepada tugas hakiki, maka jadilah seperti polis yang sepatutnya menjaga keselamatan dan membanteras jenayah sebaliknya telah menumpu kepada aktiviti pembangkang.

Kesannya, kata beliau jenayah meningkat dan keselamatan sosial tidak selesa.

Tambahnya lagi, tindakan berani mahasiswa yang bertindak membantah ketidakadilan Hal Ehwal Pelajar patut disanjung dan disokong.

“Inilah bahasa yang boleh difahami oleh orang suruhan Umno di universiti,” katanya.


Polis diminta siasat risalah berbaur hasutan

Harakahdaily

TEMERLOH, 25 Feb: Dewan Pemuda PAS Pahang membuat satu laporan di Balai Polis Temerloh, di sini petang tadi berhubung penyebaran risalah berbaur hasutan dan perkauman yang mahu memburuk-burukkan PAS dan Pakatan Rakyat.

Timbalan ketuanya, Shahril Azman Abdul Halim membuat laporan itu yang turut disertai beberapa pemimpin dewan itu.

Katanya, laporan itu dibuat kerana risalah berkenaan disebarkan di dalam kawasan pilihan raya kecil (PRK) Dun Kerdau.

Tambahnya, risalah yang bertajuk ‘Kalau Program 100 Hari Pakatan Rakyat Dilaksanakan’ diterbit dan disebarkan oleh pihak tertentu untuk menghasut rakyat supaya membenci PAS dan Pakatan Rakyat.

Menurutnya lagi, risalah yang berbaur hasutan melampau itu boleh menimbulkan rasa keluh kesan di kalangan rakyat dan boleh menggugat ketenteraman awam.

Sehubungan itu, beliau memohon polis agar menyiasat risalah itu di bawah Akta Hasutan termasuk pihak yang menyebarkannya kerana menyelewengkan fakta Buku Jingga 100 Hari yang ditawarkan Pakatan Rakyat.

Tiada ulasan: