Rabu, 16 Februari 2011

ADAKAH MEREKA KEBAL DARI DOSA....ADAKAH MEREKA BOLEH JADI IDOLA DAN CONTOH REMAJA2...LIHATLAH PELANGGARAN HUKUM....

Melodi : Dira Terkejut Gantikan Fara Fauzana

Dira Abu Zahar

PETALING JAYA: Pelakon Dira Abu Zahar terkejut dengan dakwaan kononnya dia akan menggantikan Fara Fauzana sebagai pengacara Melodi dalam waktu terdekat.

Dira berkata, dia tidak dimaklumkan oleh pihak Melodi mengenai perkara itu tetapi hanya mengetahuinya melalui laporan akhbar.

“Saya benar-benar terkejut dengan desas desus yang dilaporkan kononnya saya akan menggantikan Fara Fauzana.

"Memang benar saya pernah menjadi pengacara jemputan Melodi sebelum ini tetapi ia bukanlah kerana saya ingin mengambil alih tempat Fara,” katanya kepada mStar Online, Selasa.

Kata Dira, dia dipanggil menjadi pengacara jemputan selama dua kali dalam rancangan hiburan popular itu hanya sekadar untuk memeriahkan suasana semata-mata.

Bagaimanapun, jika perkara itu benar, Dira menganggap peluang tersebut perlu difikirkan semasak-masaknya.

“Jika diberi peluang untuk mengacarakan sebuah rancangan yang popular itu saya tidak fikir tentang terima atau tidak, tetapi saya fikir mampu atau tidak untuk saya memikul tanggungjawab tersebut.

“Sebagai sebuah rancangan yang mempunyai pengikutnya tersendiri yang sudah bertahun-tahun, pasti tanggungjawabnya besar. Saya kena ukur baju di badan sendiri dulu sebelum menerima tawaran itu,” katanya.

Sebelum dikenali sebagai pelakon, Dira telah pernah menjadi pengacara untuk program Beat TV, Pulus Mania dan Jom Ronda. Dia juga pernah menjadi penyampai radio Xfress FM pada tahun 2007.

Sementara itu Penerbit Melodi, Azman Ghaffar yang dihubungi mengakui pihaknya sedang mencari pengacara baru Melodi bagi menggantikan Fara Fauzana dan Wahid kerana ingin memberi nafas baru kepada program hiburan itu.

Azman berkata, ia disebabkan kedua-dua pasangan berkenaan sudah terlalu lama mengemudi rancangan tersebut iaitu selama lima tahun.

Bagaimanapun ujar Azman, desas desus mengatakan Dira dan Zizan Raja lawak akan menjadi pengacara baru rancangan itu adalah tidak benar sama sakali.

“Kami dalam usaha untuk memberi nafas baru kepada program Melodi tetapi buat masa ini pencarian untuk pengacara berkenaan sedang dilakukan.

“Proses berkenaan dilakukan dengan memanggil beberapa artis menjadi pengacara jemputan untuk melihat kesesuaian mereka sebagai pengacara Melodi ataupun tidak,” katanya.

Jelas Azman, bukan mudah mencari pengacara bagi menggantikan Fara dan Wahid kerana kedua mereka mempunyai aura yang kuat untuk rancangan tersebut.

Proses pencarian itu katanya akan berlangsung dalam tahun ini dan jika tiada maslah, berkemungkinan pada awal tahun hadapan penonton akan dapat menyaksikan wajah baru pengacara Melodi.

Azman juga turut menolak dakwaan kononnya Fara dan Wahid mempunyai masalah menyebabkan rating program itu menurun.



Nazim Akui Kurang Serasi Dengan Ainul Aishah

Nazim Othman

PETALING JAYA:Pelakon Nazim Othman mengakui teruja apabila ditawarkan berlakon buat pertama kalinya sebagai pelakon utama dalam drama televisyen terbitan TV3 berjudul Begitukan Cinta.

Namun begitu, dia yang bergandingan dengan pelakon Ainul Aishah mengakui agak sukar mencari keserasian dengan pelakon itu kerana watak mereka dalam drama berkenaan berbeza berbanding hubungan baik di luar lokasi penggambaran.

“Saya dan Ainul sudah lama kenal jadi susah kami nak cari keserasian apabila berlakon dalam drama ini. Kami memang berkawan baik di luar, jadi bila perlu jadi diri orang lain ia sesuatu yang agak sukar.

Ainul Aishah

“Kadang-kadang serasi dan ada kalanya tidak. Jadi kami terpaksa ambil masa untuk dapatkan keserasian,” katanya.

Bagaimanapun, Nazim menyifatkan Ainul sebagai pelakon yang baik dan komited dengan kerjanya.

Selain itu, jelas Nazim lakonannya dalam drama Begitukah Cinta slot Akasia merupakan langkah pertamanya untuk mencipta nama di stesen televisyen TV3.

“Sebelum ini saya banyak berlakon untuk drama-drama di stesen televisyen RTM dan Astro, bukan tidak dikenali tetapi kurang dikenali.

“Untuk tahun ini kalau boleh saya mahu seimbangkan wajah saya di semua stesen televisyen dan itu adalah strategi dan perancangan saya,” katanya.

Dalam drama tersebut Nazim memegang watak sebagai Nazril yang sanggup melakukan pelbagai perkara demi cintanya termasuk membuang keluarga.

Dia juga cuba keluar daripada kepompong kemewahan dan ingin hidup seperti orang kebiasaan yang lain apabila jatuh cinta terhadap seorang gadis kampung bernama Riana. Drama 24 episod ini sudah ditayangkan bermula 14 Februari.

Dalam pada itu, Nazim juga mengakui lebih selesa menerima tawaran berlakon drama berbanding filem.

“Saya tidak kisah jika rezeki saya hanya berlakon drama. Saya tidak terlalu mengejar untuk berlakon filem.

“Bagi saya yang penting ialah watak bukan drama atau filem. Lagi pula saya masih baru lagi dan perlu pengalaman banyak untuk berlakon filem,” katanya yang mengagumi lakonan pelakon Bront Palarae dan Shaheizy Sam.

Jelas Nazim, dia mahu kerjaya lakonannya meningkat berdasarkan produk yang dihasilkan bukan kerana kontroversi seperti sesetengah artis.

“Saya tidak suka orang bercakap tentang diri kita kerana kontroversi semata-mata. Ada juga di kalangan artis yang saya lihat terlalu terdesak dengan kontroversi untuk naik.

“Saya suka cara pelakon-pelakon seperti Bront Palarae dan Shaheizy Sam yang berjaya atas usaha mereka sendiri tanpa sebarang kontroversi,” katanya.



Karier bermula dengan tudung

Oleh Hartati Hassan Basri
hartati@hmetro.com.my

BELUM BERSEDIA...Fouziah tahu hukum bertudung itu wajib bagi setiap wanita.
BELUM BERSEDIA...Fouziah tahu hukum bertudung itu wajib bagi setiap wanita.

CERITA sensasi sering mengiringi perjalanan seninya. Dikaitkan dengan orang kenamaan, suami orang malah dilabel anak emas stesen tertentu. Tidak cukup dengan itu, teka-teki hubungannya dengan pelakon popular turut menjadi perhatian.

Sejak melangkah ke dunia lakonan melalui siri Cinta Medik arahan Prof Madya A Razak Mohaideen kemudian Enigma, nama Fouziah Gous mula mendapat perhatian. Selepas enam tahun, Fouziah terus mengukuhkan tapaknya dalam lakonan dengan memastikan watak diserahkan memberi kesan kepada penonton.


Dalam kata lain, Fouziah atau nama sebenar, Nor Fouziah Mohd Gous, 28, kini lebih selektif memilih watak kerana tidak mahu tampil dengan watak sama dan pernah dilakukan sebelum ini. Katanya, dia melangkah ke dunia lakonan tanpa asas kerana sebelum itu menjadi pramugari dan mengikut apa saja watak diberikan kepadanya.

"Tapi kalau tiada Prof Razak, tentu saya tidak dikenali seperti sekarang. Apabila sudah beberapa tahun menjadi pelakon dan berpeluang bekerja dengan pelakon hebat seperti Datuk Rahim Razali dan Rosyam Nor, timbul keinginan untuk menyelami dan memahami dunia lakonan itu.

"Dulu saya tidak diberi peluang pegang watak berat tetapi saya tahu mampu melakukannya dengan belajar memahami lakonan. Saya juga tidak kisah sering berlakon untuk drama televisyen ataupun filem.

"Bagi saya, apa yang lebih penting ialah karakter dan menantikan tawaran watak berat dan mencabar seperti masalah emosi. Saya suka mencabar diri saya dengan melakonkan watak yang belum pernah saya lakukan sebelum ini," katanya.

Foto

Pelakon jelita berdarah kacukan Melayu, Pakistan dan Cina ini meluahkan rasa bangganya kerana menjadi pilihan stesen TV Al Hijrah untuk watak utama drama 12 episod, Kala Terbit Cinta.

Drama terbitan Global Station Sdn Bhd dan arahan Amie Maziah itu disiarkan setiap Rabu, Khamis dan Jumaat sepanjang bulan ini. Turut berlakon, Adi Putra, Rozie Rashid dan Riezman Khuzaimi.


Katanya, sememangnya dia tidak mampu menolak tawaran membintangi drama ini kerana tahu ada peraturan tertentu yang perlu dipatuhi.


"Bagi saya, ia sesuatu yang berbeza dan mencabar. Saya juga difahamkan, stesen ini sangat mementingkan siapa pelakon yang menjayakan drama mereka dan mereka yang dikaitkan dengan kontroversi tidak digalakkan. Bagi saya, ini satu penghormatan besar buat saya.

"Walaupun perlu mematuhi syarat ditetapkan, saya tiada masalah. Cuma ketika babak saya tidak bertudung, pakaian tetap tidak boleh menampakkan bentuk badan dan saya cuba pakai baju longgar tetapi masih sesuai dengan watak Juliana yang digambarkan menjalani kehidupan bebas. Untuk nampak remaja, saya ikat rambut dengan skaf serta pakai subang besar bersama kardigan labuh atau pakai topi," katanya.


Kata Fouziah, watak bertudung sudah selalu dijayakannya tetapi kali ini berbeza kerana ada peraturan dan etikanya. Tudung dipakai hendaklah labuh menutup dada manakala pakaian pula tidak menampakkan bentuk badan.

"Saya cuba mewarnai watak saya untuk drama ini dengan mencari fesyen tudung dan pakaian sesuai mengikut peraturan ditetapkan. Saya banyak berjubah hitam tetapi cuba warnakan penampilan saya dengan tudung warna cerah seperti hitam dan merah.


"Lebih membanggakan, ada pihak yang sudi menaja tudung untuk kemunculan saya dalam drama ini. Butik Zaliana di Axis Atrium, Pandan Indah menghasilkan tudung khas untuk saya, siap dinamakan FG, sempena nama saya.


"Selepas ini saya akan menjayakan drama Tahajut Cinta arahan Erma Fatima yang memerlukan saya tampil berpurdah. Saya tidak sabar menantikan penggambarannya kerana ini sesuatu yang mencabar kerana orang tidak nampak ekspresi saya kerana berpurdah," katanya.


Fouziah juga menafikan dia menjadi kesayangan stesen TV3 sebagaimana diperkatakan orang kerana tidak banyak drama dijayakannya untuk stesen itu berbanding untuk Radio Televisyen Malaysia (RTM).

"Pada awal kemunculan dulu, saya berlakon Enigma untuk slot Samarinda di TV3 tetapi selepas itu tidak banyak. Kalau ada pun, bukan watak utama seperti Spa Q dan tahun lalu Penunggu Gunung Raya," katanya.

Akuinya, penampilan bertudung juga sudah sinonim dengan lakonannya walaupun realitinya, tidak bertudung. Dirinya juga tahu bertudung itu wajib bagi setiap wanita Islam tetapi buat masa ini belum bersedia ke arah itu.


"Saya sedar banyak dugaan yang harus ditempuh apabila bertudung dan saya tidak mahu pakai tudung tetapi tidak kekal. Kalau pakai biarlah berterusan dan bukan pakai seperti fesyen.

"Niat bertudung memang ada tapi saya takut kerana sedar menjadi artis sering dijadikan contoh oleh masyarakat dan mahu jadi contoh yang baik. Saya sedar ia satu tanggungjawab besar dan saya belum berani mengambil risiko itu.

"Saya selalu ingat kata-kata ustazah mengatakan berdosa tidak pakai tudung tetapi lagi besar dosanya jika pakai tudung kemudian tidak memakainya," katanya.


Anak bongsu daripada lima beradik ini berkata, keinginan bertudung sudah timbul ketika di tingkatan lima dan sempat bertudung ketika itu. Malah sebelum menceburi lakonan, dia lebih dulu menjadi model menggayakan fesyen tudung untuk majalah.


"Alhamdulillah, rezeki saya bermula dengan tudung malah saya mula dilamar menjadi pelakon oleh Prof Razak ketika melihat gaya saya sebagai model bertudung dan kini saya sering diberi watak bertudung," katanya.




>PROFIL
NAMA: Nor Fouziah Mohd Gous
TARIKH LAHIR: 11 Disember 1982
TEMPAT LAHIR: Hospital Kuala Lumpur (HKL)
STATUS: Bujang
KELUARGA: Bongsu daripada lima beradik
PENDIDIKAN: Diploma Kesetiausahaan (BSC), Kolej Systematic
KERJAYA: Model dan pelakon
DRAMA: Cinta Medik, Enigma, Demi, Sanggar Saadah, Qa'naah, Impak Maksima The Series, Otai The Series, Pencak Akhir, Anak Mami, Kain Ketat dan SpaQ 2
FILEM: Bujang Senang, Malaikat Maut, Otai, Sifu dan Tongga, Rasukan Ablasa, Skrip 707
PENCAPAIAN: Pelakon Harapan Wanita Popular (Anugerah Shine Pantene) di ASK2007

YANG BAIK BERTUDUNG....TAPI TABARUJ@BERSOLEK.....IA UNTUK SUAMI DAN DILARANG BERCAMPUR GAUL DENGAN BUKAN MUHRAM...CUBA TANYA MUFTI2..

Tak mabuk, tak lari




KONTROVERSI hitam penyebaran gambar panas bersama seorang gadis pantas membuatkan khalayak mula memandang serong terhadap dirinya. Selepas kontroversi itu, Nabil akui bukan mudah untuknya membersihkan imej buruk yang terpalit ke atas dirinya.

Sepi seketika daripada kisah sensasi, namanya tiba-tiba kembali diperkatakan. Dia dikatakan salah seorang pengunjung sebuah pusat hiburan yang berjaya meloloskan diri sebaik sahaja pihak polis membuat serbuan minggu lalu.

Menyedari dirinya adalah individu yang dimaksudkan itu, pelakon komedi berkenaan lantas menjawab segala persoalan yang timbul kerana tidak mahu peminat terus memberikan persepsi buruk terhadapnya.

“Memang saya hairan kenapa nama saya telah dikaitkan dengan kontroversi berkenaan. Saya sendiri tidak pernah menjejakkan kaki di pusat hiburan yang dimaksudkan itu.

“Apa yang saya tahu kejadian tersebut berlaku pada 29 Januari yang lalu. Sedangkan pada tarikh itu saya berada di rumah dan tengah memasang perabot yang baru dibeli di Ikea,” tegasnya ketika diminta memberi penjelasan berhubung perkara itu.

Ketika diberitahu terdapat rakaman melalui kamera litar tertutup di pusat hiburan itu, dia menjelaskan tidak ada apa yang perlu dirisaukan olehnya kerana dia bukanlah juara Raja Lawak tersebut.

Bagaimanapun, dia turut meluahkan rasa kesalnya dengan tuduhan yang dilemparkan ketika dia sedang berusaha untuk memulihkan kembali namanya yang sudah tercalar sebelum ini.

Menurutnya, selepas berlaku kontroversi yang mengaibkannya, dia sedaya upaya untuk mengelak agar tidak lagi dikaitkan dengan sebarang cerita-cerita panas membabitkan dirinya.

“Bayangkan semasa kecoh mengenai cerita saya berciuman dengan seorang gadis, hampir sebulan saya tidak keluar ke mana-mana kecuali ke set penggambaran.

“Keadaan itu membuatkan saya agak sedikit tertekan tetapi masih lagi boleh dikawal. Kalau nak diikutkan kata hati, dah lama saya ambil keputusan untuk berhenti sahaja daripada menjadi artis,” luahnya.

Pada masa yang sama, dia juga tidak menafikan bahawa segala kontroversi yang timbul telah menyebabkan perjalanan hidup dan kariernya sedikit terjejas.

Namun dia menganggap segala yang berlaku itu adalah asam garam dalam kehidupan sebagai seorang artis. Ujarnya, dia sangat bersyukur kerana peminat masih lagi memberi sokongan terhadap dirinya walaupun kerap dilanda dengan pelbagai kontroversi.

Berserah pada takdir

Semenjak hubungan percintaannya dengan Irma Hasmie putus akhir tahun lalu, Nabil berterus terang bahawa sehingga kini dia masih lagi belum mempunyai kekasih.

Mengakui sangat kecewa apabila percintaannya putus di tengah jalan, buat masa ini dia lebih selesa untuk hidup solo dan mahu menjadikan karier lakonan sebagai keutamaan dalam hidupnya sekarang.


ANTARA barisan finallis Artis Komedi Lelaki dan Wanita Popular yang diraikan Rafflesia dan Mandalay.


“Bukan tidak mahu mencari pengganti, tetapi kekecewaan terhadap kegagalan cinta lalu masih belum lagi hilang. Jadi saya tidak mahu memeningkan kepala untuk memikirkan soal cinta.

“Lagipun sekarang saya lebih selesa untuk berkawan dengan sesiapa sahaja. Tentang jodoh pula, saya hanya berserah pada takdir dan sedia menerima siapa sahaja untuk menjadi teman hidup saya nanti,” ujarnya.

Tambahnya lagi, sejak bergelar solo dia gemar memberi tumpuan kepada kerjayanya. Sekiranya ada masa lapang, dia lebih banyak meluangkan masa lepak bersama rakan-rakannya.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai status hubungannya dengan gadis bernama Nik Zaris Uqasha Senrose Nik Sen, dia sekali lagi menegaskan bahawa tidak ada sebarang hubungan istimewa antara mereka berdua.

Selepas tercetusnya kontroversi yang membabitkan dirinya dan Uqasha tidak lama dahulu, Nabil memberitahu, gadis berkenaan juga kini sudah tidak lagi menghubunginya.

“Hubungan kami memang tidak lebih daripada sekadar kawan biasa. Malah, kami sudah tidak lagi berhubung kerana mungkin dia tidak mahu lagi dikaitkan dengan sebarang kontroversi dengan saya,” jelas Nabil.

Watak serius

Dikenali sebagai seorang pelakon komedi popular, pelawak yang berasal dari Seremban, Negeri Sembilan ini mengakui ada menyimpan hasrat untuk cuba memainkan watak yang lain berbeza.

Ujarnya, sepanjang tiga tahun berkecimpung dalam dunia hiburan, Nabil memberitahu dia belum pernah lagi mendapat tawaran lakonan yang mahukannya membawakan watak serius.

“Sebenarnya saya tidak mahu terikat dengan watak komedi sahaja dan begitu teringin untuk membawa watak yang lebih mencabar sebagai satu cabaran dalam karier lakonan saya.

“Bagaimanapun, kebanyakan pengarah masih belum berani untuk menawarkan watak yang lebih mencabar. Bukannya saya sudah bosan tetapi tidak semestinya saya berlakon dalam rancangan komedi selama-lamanya,” luah Nabil.

Ujarnya lagi, dia berharap agar sedia diberi peluang untuk mengembangkan karier lakonannya dan tidak mahu terlalu selektif untuk memegang apa sahaja watak yang ditawarkan.

Tiada ulasan: