Jumaat, 25 Februari 2011

APA TUJUAN HIDUP....LEPAS MATI KITA NAK KEMANA.....FIKIR SIKIT....JANGAN SIBUK DENGAN DUNIA SERTA SIBUK MENGUMPUL HARTA...


ARAK IBU SEGALA MAKSIAT....HUKUM ALLAH SUDAH ADA....KENAPA TAK DIJALANKAN....KITA BANYAK SOGEL....NAK MEMBELA DAN MEMPERTAHAN ORANG MAKSIAT DAN PEMINUM ARAK...PENZINA DLL...BUKAN NAK MEMPERTAHANKAN HUKUM ALLAH SWT....ADAKAH DAH BERSEDIA MASUK NERAKA KERANA MEMPERLEKEH SERTA MEMPERSENDA HUKUM ALLAH....

Pemabuk tidak gentar



KUALA LUMPUR: Hukuman terhadap pesalah berkaitan arak termasuk peminum di kalangan orang Islam masih ringan, malah kurang memberi kesan, kata Timbalan Bahagian Ketua Penasihat (Syariah), Bahagian Penasihat, Jabatan Peguam Negara, Mahamad Naser Disa.
Menurutnya, sudah tiba waktu untuk mengenakan hukuman lebih berat, terutama apabila berdepan statistik kes berkaitan minuman itu yang semakin meningkat.

“Sekarang hukuman terhadap individu yang bersalah berkaitan arak masih rendah. “Orang tidak takut, sedangkan mabuk disebabkan minuman itu didapati antara punca jenayah antara kaum,” katanya.
Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Arak dan Pencegahannya: Pengalaman Jabatan Peguam Negara.

Mahamad Naser berkata, undang-undang berkaitan arak juga perlu disatukan supaya impak kawalan terhadap bahan itu lebih efektif.

“Berbanding sekarang, undang-undang mengenai arak berselerak, contohnya dalam akta eksais dan pihak berkuasa tempatan yang kadangkala menyukarkan tindakan diambil.

“Menyatukan undang-undang seperti memperkenalkan terma Akta Kawalan Arak akan meningkatkan kesedaran umum, malah dipandang negatif sebagaimana Akta Dadah Berbahaya yang menggerunkan orang ramai,” katanya.


Makin ramai wanita ketagih


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
KUALA LUMPUR: Wanita dikesan semakin mengambil minuman beralkohol, sekali gus menyaingi golongan lelaki, kata Ketua Penolong Pengarah Kanan, Unit Penyalahgunaan Alkohol, Kementerian Kesihatan, Dr Rozanim Kamarudin.
Menurutnya, kajian yang dilakukan pihaknya juga mendapati orang Melayu mengambil minuman haram itu walaupun peminum di kalangan kaum lain lebih tinggi.

“Sebanyak 24.6 peratus peminum sebab mabuk, menyebabkan mereka ketagih,” katanya pada Persidangan Meja Bulat Arak dan Pencegahannya di Institut Kefahaman Islam Malaysia (Ikim), di sini, semalam.
Hadir sama, Ahli Lembaga Pengarah Ikim dan Penasihat Perundangan Syariah Seksyen Syariah, Jabatan Peguam Negara, Tan Sri Sheikh Ghazali Abdul Rahman.

Persidangan dipengerusikan Timbalan Ketua Pengarah Ikim, Prof Datuk Dr Zaleha Kamaruddin membabitkan lapan pembentangan kertas kerja daripada pelbagai agensi, termasuk Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Kastam Diraja Malaysia (KDRM).

Dr Rozanim berkata, alkohol banyak membawa mudarat, malah individu ketagih alkohol tidak boleh berhenti serta-merta seperti ketagihan dadah.

Katanya, kajian pihaknya mendapati 48 peratus daripada keseluruhan kes kecelaruan mental dan tingkah laku berpunca daripada pengambilan alkohol di samping bahan psikoaktif lain.

“Alkohol adalah punca risiko besar bagi kemabukan dan penyakit kronik. Jika diambil setiap hari ia akan menyebabkan ketagihan pada masa depan.
“Mereka yang ketagih tak boleh berhenti serta-merta kerana boleh menyebabkan penyakit kronik seperti sawan dan maut.

“Jadi, nasihat saya, pergi ke hospital untuk berhenti, dapatkan nasihat dan ubat untuk berhenti. Namun, lebih baik tak ambil alkohol langsung,” katanya.

Hasil minuman keras tiruan elak cukai tinggi



KUALA LUMPUR: Pelbagai taktik digunakan pengimport dan pengilang minuman keras bagi mengelak membayar cukai yang tinggi kepada Kastam Diraja Malaysia (KDRM) termasuk memperkenalkan arak tiruan.
Penolong Kanan Pengarah Kastam, Bahagian Penguatkuasaan, KDRM, Habsah Harun berkata, hasil risikan pihaknya mendapati ada yang membotolkan dan menjual arak tiruan kepada pengguna.

Namun, katanya, arak tiruan memberikan mudarat lebih tinggi kepada kesihatan pengguna kerana ramuannya daripada pelbagai bahan kimia.
“Pengimportan haram banyak berlaku disebabkan penyeludupan berleluasa dan penjualannya yang tidak berlesen.

“Risikan kami juga menunjukkan ada pengeluar menggunakan botol berjenama mahal sedangkan kandungan hanya dibuat dalam negara, bukan diimport,” katanya pada Persidangan Meja Bulat Arak dan Pencegahannya, di sini, semalam.

Habsah berkata, minuman keras adalah komoditi yang dikenakan cukai tinggi selepas kereta dan rokok.

“Minuman keras memang menyumbang hasil negara. Ia ketiga selepas cukai rokok dan kereta. Banyak pihak mahu lari dari cukai,” katanya. Beliau berkata, disebabkan masalah untuk mengelak dikenakan cukai, rampasan minuman keras oleh KDRM juga makin meningkat kebelakangan ini.

Satu badan gatal-gatal



GATAL...kesan merah di lengan Hasanah.
GATAL...kesan merah di lengan Hasanah.
JOHOR BAHRU: Hasrat ibu kepada empat anak mendapatkan bentuk badan langsing bagi memikat suami bukan saja tidak kesampaian, malah kerugian RM10,000 apabila rawatan dijalani itu tidak berkesan.
Lebih memburukkan keadaan, wang dibelanjakan bukan saja tidak melangsingkan badan, malah menyebabkan tubuh wanita yang juga guru sekolah itu gatal-gatal hingga suami mula menjauhinya.

Hasanah (bukan nama sebenar), guru di bandar raya ini berkata, dia mengalami tekanan perasaan apabila suaminya bersikap dingin dan geli melihat badannya gatal-gatal terutama di bahagian berlipat pada tubuhnya.
Katanya, selain suami, anak muridnya menegur apabila setiap kali mengajar dia tidak berhenti menggaru di serata badan serta rimas apabila menahan gatal akibat berpeluh terutama ketika cuaca panas.

“Suami memberi RM10,000 bagi mendapatkan rawatan pelangsingan badan ‘hot blanket’ di sebuah pusat kecantikan terkenal di Taman Johor Jaya, akhir November tahun lalu.

“Selepas menjalani rawatan sebanyak tiga kali, saya nampak kesan negatif apabila gatal-gatal satu badan terutama belakang lutut, lengan, tangan kanan, siku, paha dan perut,” katanya.
“Saya tidak mengendahkan perubahan itu dan meneruskan rawatan hingga kali ketujuh kerana keadaan bertambah buruk walaupun pakej diambil 10 sesi rawatan.

“Sejak mengalami penyakit kulit suami bersikap dingin dan menjauhi saya, malah anak selalu bertanya sama ada masakan saya bersih atau tidak,” katanya.


Dua penipu bank dicekup



KUALA LUMPUR: Dua suspek yang disyaki menjadi dalang kes penipuan licik membabitkan pinjaman wang RM19 juta dari sebuah bank terkemuka kepada dua syarikat tempatan berjaya ditahan untuk siasatan lanjut Isnin lalu.
Difahamkan, suspek pertama yang ditahan berusia 40-an adalah dalang utama penipuan berkenaan manakala seorang lagi suspek yang juga berusia 40-an adalah pegawai bank yang menguruskan pinjaman berkenaan.

Sumber berkata, siasatan mendapati, suspek utama yang menyamar sebagai ahli perniagaan terkemuka itu sengaja menghantar permohonan pinjaman terbabit dengan bantuan suspek kedua yang menyerahkan permohonan itu kepada pegawai atasannya.
Menurutnya, suspek utama mendakwa menjalankan perniagaan membekalkan peralatan alat ganti pertahanan kepada Kementerian Pertahanan terutama membabitkan pihak Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

“Melalui dokumen diserahkan, suspek mendakwa menerima kontrak daripada Kementerian Pertahanan untuk membekalkan alat ganti bagi 16 jet pejuang MIG-29N milik TUDM.

“Suspek dipercayai menyerahkan dokumen kontrak ditandatangani antara kedua-dua pihak bagi meyakini pihak bank berhubung permohonan pinjaman berkenaan. Urusan permohonan pinjaman bank terbabit turut dibantu suspek kedua yang turut dijanjikan imbuhan oleh suspek pertama,” katanya.

Menurutnya, pihak bank yang berjaya diyakini kemudian meluluskan pinjaman berjumlah RM19 juta itu sebelum dipindahkan ke akaun milik syarikat suspek pertama.

“Suspek sengaja menggunakan sebahagian duit pinjaman yang diterimanya itu untuk menjelaskan bayaran ansuran pinjaman bulanan bagi mengelakkan penipuan itu dibongkar. Berdasarkan siasatan, suspek menggunakan kira-kira RM9 juta daripada jumlah keseluruhan pinjaman dibuat untuk membayar ansuran bulanan itu.

Isteri terpedaya



KUALA LUMPUR: Seorang lagi wanita menjadi mangsa kasanova yang menggunakan ketampanan dan ayat cinta bagi memperdayakan mangsa sebelum melarikan wang mangsa.
Sebelum ini, lelaki terbabit yang dikenali sebagai Ken, 31, memperdayakan wanita yang termakan ayat-ayat cinta sebelum mengikis wang mereka dengan menggunakan taktik kononnya menghadapi masalah perniagaan. Terbaru, seorang wanita dari Singapura yang juga isteri kasanova terbabit dikenali sebagai Chen, 33, berkata, dia mengenali suaminya pada jamuan makan malam di sebuah hotel.

Menurutnya, sejak perkenalan itu hubungan mereka semakin rapat kerana dia tertarik dengan sikapnya yang romantis sehingga bersetuju berkahwin.
“Kami melangsungkan perkahwinan pada 2008, namun kini dalam proses perceraian selepas tembelangnya memperdayakan ramai wanita lain terbongkar. “Malah, saya turut mengalami kerugian apabila memberi wang kepadanya RM200,000 selepas kasihan dengan masalahnya. Namun, saya tidak sangka semua itu hanya sandiwaranya,” katanya ketika membuat aduan di Biro Pengaduan Awam MCA, Wisma MCA, di sini.

Chen berkata, suaminya memberitahu ibunya sudah meninggal dunia dan memerlukan wang untuk menguruskan pengebumiannya.

“Saya pada mulanya ingin mengikutnya pulang ke kampung di Malaysia, namun tidak dibenarkan dan memberitahu akan menguruskan sendiri masalah itu.

“Saya beralah dan meminjamkan wang itu kepadanya untuk menguruskan hal keluarga, namun terkejut tidak lama kemudian apabila diberitahu suami saya itu kasanova oleh rakan dan melalui media massa,” katanya.

Beliau berkata, taraf penduduk tetap (PR) suaminya di Singapura juga dibatalkan gara-gara perbuatannya sehingga dia kini menjadi buruan polis Singapura.

Semalam, Harian Metro melaporkan seorang lelaki layak digelar kasanova apabila menggunakan ketampanan dan ayat cinta bagi menipu empat wanita dalam satu masa.

Namun pihak bank dikatakan mula curiga apabila suspek gagal membayar ansuran bulanan seterusnya mengikut masa ditetapkan sebelum melakukan siasatan dalaman.

“Bagaimanapun pegawai bank yang terbabit dengan kes terbabit dikatakan sudah berhenti kerja menyebabkan pihak bank segera membuat laporan polis minggu lalu. Pihak polis kemudian segera membuka kertas siasatan sebelum berjaya memberkas kedua-dua suspek terbabit,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersil Bukit Aman, Datuk Wira Syed Ismail Syed Azizan, yang dihubungi mengesahkan penahanan suspek untuk siasatan lanjut.


Gadis diperkosa abang rakan



HULU SELANGOR: Seorang pelajar perempuan berusia 17 tahun bukan saja dirogol malah diliwat abang rakannya di sebuah tempat pembuangan sampah di Serendah, pada Ahad lalu.
Dalam kejadian kira-kira jam 11.30 malam itu, mangsa yang kini sedang menunggu keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dihubungi rakan sekelasnya meminta untuk tidur di rumahnya di Serendah.

Bagaimanapun, mangsa yang tidak mempunyai kenderaan meminta rakannya itu menjemputnya di rumahnya di pekan Rawang.
Ketua Polis Hulu Selangor, Superintendan Norel Azmi Yahya Affendy berkata, oleh kerana rakannya itu tidak memiliki lesen memandu, dia meminta suspek yang juga abangnya yang berusia 22 tahun pergi mengambil mangsa.

“Atas dasar hormat sebagai abang kepada rakannya, mangsa setuju mengikut suspek menunggang motosikalnya,” katanya. Bagaimanapun, sebelum tiba di rumah rakannya itu, suspek singgah di sebuah kedai untuk minum minuman keras bersama dua rakannya.

“Suspek yang ketika itu sedang mabuk kemudian mengheret mangsa ke kawasan sunyi berhampiran sebuah ladang kelapa sawit yang juga tempat pembuangan sampah sebelum dirogol dan diliwat,” katanya.

Menurutnya, mangsa yang ketakutan cuba melawan tetapi dipukul dengan topi keledar sebelum dia pasrah dan hanya menuruti arahan suspek.

Katanya, selepas dirogol dan diliwat, suspek menghantar mangsa pulang semula ke rumahnya di Rawang dan bertindak mengugut supaya mangsa tidak menceritakan kejadian itu kepada ahli keluarganya jika mahu selamat. Bagaimanapun, mangsa bersama keluarganya kemudian membuat laporan di Balai Polis Serendah, kira-kira jam 11 malam, Isnin lalu.


Dua peragut direman


KUALA LUMPUR: Dua lelaki yang ditahan beberapa minit selepas menyamun tiga beradik dan melarikan wang tunai milik mangsa yang baru dikeluarkan dari bank berjumlah RM3,000, kelmarin direman sehingga Isnin ini.
Timbalan Ketua Polis Subang Jaya, Superintendan Abdul Aziz Abdul Majid, berkata kedua-dua suspek direman lima hari bagi membantu siasatan.



Datuk rugi RM300,000

KUALA LUMPUR: Seorang ahli perniagaan berstatus Datuk berusia 50-an kerugian lebih RM300,000 selepas dua pekerjanya yang diamanahkan membawa wang berkenaan bagi satu pelaburan mata wang asing disamun tiga lelaki warga Afrika bersenjata parang di sebuah rumah di Batu 9, Cheras, di sini, kelmarin.
Beliau yang enggan dikenali berkata, dia yang diyakinkan dua pekerjanya itu bersetuju membuat pelaburan mata wang asing yang dijalankan sepasang suami isteri yang juga kenalan pekerjanya itu.

Katanya, pada hari berkenaan, dia sepatutnya pergi bersama-sama pekerjanya itu berjumpa pasangan suami isteri terbabit, tetapi tidak dapat berbuat demikian kerana perlu menghadiri satu temujanji perniagaan di pejabat.
“Oleh itu, saya menyerahkan wang tunai AS$100,000 (RM300,000) dan RM14,500 kepada pekerja terbabit untuk diserahkan kepada suami isteri berkenaan sebagai pelaburan awal kerana dijanjikan pulangan hingga RM500,000,” katanya. Katanya, sebaik pekerjanya tiba di rumah pasangan berkenaan kira-kira jam 12 tengah hari, mereka terpaksa menunggu hingga jam 4 petang sebelum seorang lelaki warga Afrika yang didakwa kenalan pasangan suami isteri terbabit tiba untuk menerima wang pelaburan itu.

“Sebaik lelaki Afrika itu tiba, dia memberitahu dua lagi rakannya dalam perjalanan membawa sejumlah wang bernilai lebih RM500,000 kononnya pulangan awal pelaburan yang dibuatnya itu.

“Tidak lama selepas itu, rakan dimaksudkan lelaki Afrika itu masuk ke dalam rumah membawa sebuah beg pakaian kononnya mengandungi wang tunai,” katanya.

Katanya, lelaki terbabit membuka beg berkenaan sebelum mengeluarkan tiga parang panjang dan melibasnya ke arah mangsa dengan tujuan menakut-nakutkan mangsa.

Menurutnya, suspek kemudian mengikat keempat-empat mangsa sebelum melarikan diri.

Mangsa membuat laporan polis dan Timbalan Ketua Polis Kajang Superintendan Azman Ayob ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berkenaan dan kini siasatan sedang dijalankan



Tindakan UPM tak munasabah



PUTRAJAYA: Tindakan Universiti Putra Malaysia (UPM) membatalkan kemenangan sekumpulan mahasiswa atas alasan berkempen berkumpulan tidak munasabah kerana pilihan raya kampus (PRK) seharusnya dijadikan medan terbaik memberi pendidikan politik dan demokrasi kepada mahasiswa.
Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah, (gambar) berkata beliau menghubungi Naib Canselor UPM, Prof Datuk Dr Radin Umar Radin Sohadi, kelmarin sebaik dimaklumkan kemenangan sekumpulan mahasiswa dalam pilihan raya kampus dibatalkan universiti.

Katanya, pendidikan politik dan demokrasi seharusnya merintis ke arah amalan demokrasi lebih matang, malah kementerian mahukan ia menjadi gelanggang politik yang sihat dan menyuburkan idealisme mahasiswa, selain dijalankan secara adil, telus dan licin serta meningkatkan penyertaan mahasiswa dalam proses berkenaan.
“Jadi alasan membatalkan kemenangan sekumpulan mahasiswa itu tidak wajar dan munasabah kerana umum mengetahui pihak yang membuat bantahan itu sendiri sebuah kumpulan juga, dan ini diakui seorang daripada mereka dalam perbincangannya dengan saya hari ini (semalam).

“Malah, pembatalan itu dibuat tanpa memberi peluang kepada pihak dibatalkan itu membela diri. Jika berlaku pembatalan atas alasan yang tidak munasabah ini, saya bimbang dilabelkan sama seperti Burma yang tidak mengiktiraf kemenangan Parti Liga Demokrasi Kebangsaan pimpinan Aun San Su Kyi dalam pilihanraya 1990, atau Amerika Syarikat, negara Kesatuan Eropah (EU) dan Israel yang tidak mengiktiraf Hamas dalam pilihanraya Palestin pada 2006,” katanya dalam kenyataan media di sini, semalam.



Tidak cadang ambil tindakan



KUALA LUMPUR: Universiti Putra Malaysia (UPM) tidak berhasrat mengambil tindakan ke atas penuntutnya yang berhimpun beramai-ramai di pintu masuk Bangunan Pentadbiran dan merusuh hingga mengakibatkan berlaku kejadian tidak diingini, kelmarin.
Timbalan Naib Canselor Hal Ehwal Pelajar dan Alumni UPM, Prof Dr Mohd Fauzi Ramlan menganggap tindakan kira-kira 150 penuntut terbabit ‘berkampung’ di bangunan menempatkan pejabatnya sebagai melahirkan amarah tetapi tidak hingga melakukan perkara buruk.


Usah bosan berbakti kepada ibu bapa



SESEORANG anak yang dilahirkan adalah hasil perkongsian hidup suami isteri yang dikenali sebagai ibu bapa.
Ibu bapa banyak berjasa. Mereka yang mendidik, mengasuh serta memberi pendidikan dunia dan akhirat kepada anak.

Ibu bapa berkewajipan mendidik dan memberi pelajaran agama kepada anak. Mereka juga memberikan makan minum, pelajaran, pendidikan kesihatan, pendidikan akhlak dan akal, budi bahasa dan perbelanjaan sehingga anak meningkat remaja.
Lukmanul Hakim pernah menasihati anaknya dalam usaha mendidik, antara katanya: “Hai anakku. Aku wasiatkan engkau dengan sifat-sifat, jika engkau berpegang teguh dengan sifat-sifat berkenaan, nescaya engkau sentiasa menjadi kepala antara teman-temanmu: Lapangkanlah budi pekertimu kepada orang dekat dan jauh. “Peganglah kebodohanmu daripada orang mulia dan orang tercela. Jagalah teman-temanmu, sambungkanlah silaturahim dengan kerabat-kerabatmu. Amankan mereka daripada menerima perkataan pembawa fitnah atau mendengar orang zalim yang menghendaki kerosakan dan bermaksud menipumu. “Hendaklah teman-temanmu itu, orang yang apabila engkau berpisah dengan mereka dan mereka berpisah dengan engkau nescaya engkau tidak berpisah dengan mereka, tidak memalukan mereka dan mereka tidak memalukan engkau.” Kebanyakan remaja pada masa kini kurang menghargai jasa ibu bapa. Faktor perpindahan remaja dari kampung ke kota menyebabkan ibu bapa terpinggir dan tidak dipedulikan di desa.

Hal ini tentulah berlawanan dengan hasrat kerajaan untuk mewujudkan masyarakat penyayang di kalangan rakyat. Masyarakat penyayang yang ingin diwujudkan mestilah ada timbal balik antara anak dan ibu bapa. Hanya melalui pendidikan dan bimbingan yang berterusan keadaan ini dapat diwujudkan.

Ibu bapa tentulah sudah mendidik anak dengan sifat-sifat terpuji antaranya jujur, amanah, sabar, berakhlak mulia, berjiwa besar, bertoleransi, suci hati, rendah diri, sifat malu, menepati janji, belas kasihan, memuliakan jiran tetangga, mengeratkan hubungan persaudaraan dan mengenang jasa.

Sifat-sifat kebaikan ini tidak lengkap jika tidak dipraktikkan oleh anak, terutama anak remaja kepada ibu bapa mereka yang sudah tua dan terlalu uzur. Mereka perlu mendapat perhatian, kasih sayang bagi menguatkan semangat untuk menghadapi hari-hari tua.

Hal ini pernah disuarakan oleh Prof Hamka mengenai jasa ibu bapa kepada anak remaja, katanya: “Kalau ada seseorang yang berbuat jasa kepadamu, meskipun jasa itu dipandangnya sebagai kewajipan saja, wajib atasmu bertekad akan membalasnya dan mensyukurinya serta mengingatinya, tetapi niat itu kau simpan sepenuh rahsia mungkin dan tolonglah dia sewaktu mendapat kesusahan sebagai ganjaran yang menjadi hak yang menerima.” Pendidikan dan kehidupan berkait rapat secara akrab. Jika pendidikan itu lengkap dan bermutu, maka manusia dapat menjalani kehidupannya dengan baik dan sejahtera. Dari segi matlamat dan tujuan pendidikan adalah untuk melahirkan insan soleh, insan yang beriman dan bertakwa, berilmu, berakhlak mulia, berketrampilan, bertanggungjawab dan berbakti.

Sebagai seorang anak yang soleh dengarkan perkataan orang tua dengan sebaik-baiknya. Jalankan dan taati perintah mereka apabila perintah itu sesuai dengan syariat Allah s.w.t.

Datanglah lekas jika mereka memanggil. Tundukkan kedua lengan bahu dan rendahkan diri di hadapan kedua-duanya seperti yang diperintahkan Allah dalam firman-Nya yang bermaksud: “Dan rendahkan dirimu terhadap mereka berdua (ibu bapa) dengan penuh kasih sayang…” (Al-Isra:24) Jangan merasa bosan berbakti kepada mereka. Jangan pula merasa bosan menjalankan perintah mereka. Jangan memandang mereka dengan pandangan sebelah mata. Janganlah sampai ada meninggikan suara di hadapan mereka atau berkata dengan suara keras ketika berbicara dengan mereka.

Jangan pula anda mengherdik atau berkata ‘cis’ kepada mereka apalagi kalau sampai menyalahi, tidak mengindahkan perintah dan anjuran mereka.

Lukmanul Hakim memberi nasihat kepada anaknya antara katanya: “Hai anakku! Jangan kamu mempersekutukan Allah kerana perbuatan mempersekutukan Allah itu adalah satu kezaliman yang besar.

Hendaklah kamu patuh dan berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa kamu. Jika kedua orang tuamu memaksa untuk mempersekutukan Allah maka janganlah kamu mengikutnya.” Jelaslah bahawa seseorang anak itu mestilah patuh kepada kedua-dua ibu bapa mereka kecuali perkara yang melanggar syariat Allah s.w.t.

Seseorang anak atau remaja mestilah patuh dan mengikut nasihat ibu bapa mereka untuk kebaikan di dunia dan akhirat.

Masyarakat Malaysia secara umumnya sering diperkatakan sebagai masyarakat yang bertimbang rasa, berbudi pekerti dan gemar berbakti kepada kedua-dua ibu bapa.

Ini ada kaitannya antara hubungan anak dan ibu bapa sebagai teras masyarakat penyayang. Islam mengambil berat perihal hubungan yang murni antara anak dan ibu bapanya. Islam menganggap persoalan ini sebagai teras kepada pembinaan masyarakat yang harmonis dan berjaya.

Selain inginkan kekayaan dan kemajuan, Islam juga mahukan kekayaan perwatakan yang cemerlang dan tinggi budi pekertinya di kalangan umatnya.

Dalam Islam, menghormati, menyayangi, berbelas kasihan dan menjaga kebajikan ibu bapa adalah sesuatu yang wajib. Dan melaksanakan sesuatu yang wajib adalah ibadah.

Allah berfirman yang maksudnya: “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapanya; ibunya mengandungkannya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan.” (Surah Luqman:14) “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapanya; ibunya mengandungkannya dengan menanggung susah payah dan melahirkannya dengan menanggung susah payah.” (Surah Al-Ahqaf:15) Daripada kedua-dua ayat itu, jelas bahawa tugas berbuat baik kepada ibu bapa kita adalah wajib dan bukan pilihan peribadi. Seseorang anak juga patut menjaga makan minum, kesihatan, kebajikan dan perbelanjaan ibu bapa yang sudah tua. Anak tidak boleh membiarkan ibu bapa melarat dan tidak dijaga dengan sebaiknya.

Ada anak yang menghantar ibu bapa ke rumah kebajikan apabila ibu bapa mereka sudah tua dan uzur. Perkara ini tidak seharusnya boleh terjadi dalam masyarakat Malaysia yang mengamalkan nilai murni dan pembentukan masyarakat penyayang.

Allah menegaskan dalam al-Quran yang maksudnya: “Jika salah seorang daripada kedua-duanya (iaitu ibu bapa kita), atau kedua-dua sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan pemeliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan ‘Ha!’ dan janganlah engkau menengking mereka, tetapi katakanlah kepada mereka, perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (Surah Al-Isra:23) Natijahnya, seseorang anak mempunyai tugas dan tanggungjawab yang berat untuk menjaga dan memelihara kedua-dua ibu bapa mereka apabila mereka sudah tua, namun tugas dan tanggungjawab itu adalah suatu ibadah dan perbuatan yang sangat mulia serta patut mendapat sokongan dan sanjungan semua ahli masyarakat ke arah membentuk masyarakat penyayang.
Penulis berkelulusan PhD Persuratan Melayu

Tiada ulasan: